Opvallende dingen 27 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
27-02-2023 07:29:37
Karel1969
Karel1969

De 9200 doet 44 (!) minuten over het stukje Bd-Rtd. Vanwaar zo enorm lange reistijd?



Laatst bewerkt door moderator op 27-02-2023 17:54
 

27-02-2023 07:41:48
mren
mren

IC141 valt uit wegens "spoorproblemen in het buitenland". In het pad van de 141 wel losse loc 1750.

(Spot 07.40 Amf)



Laatst bewerkt door mren op 27-02-2023 07:48
 

27-02-2023 07:57:08
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Karel1969 (27-02-2023 07:29:37):

De 9200 doet 44 (!) minuten over het stukje Bd-Rtd. Vanwaar zo enorm lange reistijd?


Lijkt in een goederenpad o.i.d. te rijden. Er zijn maar zeer beperkt sporen beschikbaar tussen Rtd en Rlb.




DDZ in dienst, ik blij!
 

27-02-2023 08:09:52
MaxBB
MaxBB

Trein 1523 met SLT-8, gezien te amf om 08:02.

 


27-02-2023 08:16:20
RX7567
RX7567
Quote
DDZ7504 (27-02-2023 07:57:08):
Quote
Karel1969 (27-02-2023 07:29:37):

De 9200 doet 44 (!) minuten over het stukje Bd-Rtd. Vanwaar zo enorm lange reistijd?


Lijkt in een goederenpad o.i.d. te rijden. Er zijn maar zeer beperkt sporen beschikbaar tussen Rtd en Rlb.


Trein rijdt inderdaad in een goederenpad, inclusief een stop te Lage Zwaluwe van ongeveer 10 minuten zeg ik uit mn hoofd.

Edit: en daarbij is ook dat de HSL-aansluiting enkelsporig in dienst. Zie deze tweet en de tweede daarna.



Laatst bewerkt door RX7567 op 27-02-2023 08:26
 

27-02-2023 09:06:44
erwin_6610
erwin_6610

Tussen Uto en Bhv verstoring door een defecte trein; 'mijn' 527 reed niet verder dan Ut. Prognose is 10u

 

27-02-2023 09:29:53
RX7567
RX7567

Aldus treinposities gaat de 147 met de 193 759 rijden. (En dus terug met de 144 neem ik aan?) Dit zeker ivm de defecte 1700en van gisteren?

 

27-02-2023 10:37:07
Rolffiej19
Rolffiej19

Klopt en dan komt ie terug met de 144 ;)

 

27-02-2023 12:17:17
bacr
bacr

2 rode 189-ers in dubbeltractie met Weisspunkt H-trein van 12.10-12.16 uur met slakkegang vanuit het noorden (Asd/Rtd?) door Ut ri Utvr

 

27-02-2023 12:40:41
sigma
sigma

Sprinter 6038 kon niet stoppenop Utln, trein werd namelijk na Htnc via de IC-sporen geleid naar spoor 9 te Ut. Reden onbekend.

 

27-02-2023 12:41:03
gvttreinen
gvttreinen
Quote
bacr (27-02-2023 12:17:17):

2 rode 189-ers in dubbeltractie met Weisspunkt H-trein van 12.10-12.16 uur met slakkegang vanuit het noorden (Asd/Rtd?) door Ut ri Utvr


Door Ut over spoor 15? Dan kan het alleen uit de richting Asd zijn.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 27-02-2023 12:41
 

27-02-2023 13:25:36
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
sigma (27-02-2023 12:40:41):

Sprinter 6038 kon niet stoppenop Utln, trein werd namelijk na Htnc via de IC-sporen geleid naar spoor 9 te Ut. Reden onbekend.


Wisselstoring te Ut ;)

 

27-02-2023 13:39:12
mren
mren
Quote
RX7567 (27-02-2023 09:29:53):

Aldus treinposities gaat de 147 met de 193 759 rijden. (En dus terug met de 144 neem ik aan?) Dit zeker ivm de defecte 1700en van gisteren?


Check van 193.759 met de 147 te Amf (13:35).

 

27-02-2023 13:39:38
bacr
bacr
Quote
gvttreinen (27-02-2023 12:41:03):
Quote
bacr (27-02-2023 12:17:17):

2 rode 189-ers in dubbeltractie met Weisspunkt H-trein van 12.10-12.16 uur met slakkegang vanuit het noorden (Asd/Rtd?) door Ut ri Utvr


Door Ut over spoor 15? Dan kan het alleen uit de richting Asd zijn.


Ik keek vanaf het Inntel-hotel, dus ik zag niet welk spoor het zou zijn. Zou best vanuit de Asd-se sporen kunnen zijn geweeest.

 

27-02-2023 14:17:51 1
bacr
bacr
Quote
bacr (27-02-2023 12:17:17):

2 rode 189-ers in dubbeltractie met Weisspunkt H-trein van 12.10-12.16 uur met slakkegang vanuit het noorden (Asd/Rtd?) door Ut ri Utvr


En om 14.09 uur een zwarte en een rode 189-er in dubbeltractie op full speed met Weisspunkt H-trein van noord naar zuid door Ut

 

27-02-2023 15:26:53
icened200
icened200

Minder Intercity Direct treinen door beperkingen in materieelinzet. Bron: NS Reisplanner.

Wat is er aan de hand? IC Den Haag - Eindhoven en Beneluxtrein is al vol.

 

27-02-2023 15:32:00
icened200
icened200

Vandaag in Beneluxtrein gezeten. Veel (inter) nationale treinreizigers met koffers. Beneluxtrein was zeer vol.

Blijkbaar niet alleen vanwege ontbreken van serie 900. Reizen per internationale trein is populair. Belooft wat in de zomer!

Blijkbaar zou nu al fictief voldoende reizigersaanbod zijn voor ICNG België en NMBS Intercity.

 

27-02-2023 15:35:44
Amazonous
Amazonous

Ik ben er sinds 2 jaar vaste klant, pendel veel tussen thuis in Leuven en thuis in Zwolle, en ja, het is vaak feest. Vakanties, maar uberhaupt de betere weekenden zit de trein erg vol. In de kerstperiode nog kunnen staan van Brussel-Noord tot Rotterdam CS, en dan reis ik al met 1e klas reisrecht omdat ik in de spoorbranche werk.

Tijdens de lockdown-hysterie was het veel verkeer dat op en neer naar Antwerpen ging voor inkopen, tegenwoordig ook weer veel in- en uitstappers in de Brusselse stations.



Laatst bewerkt door Amazonous op 27-02-2023 15:36
 

27-02-2023 17:41:57 1
Muizeneus
Muizeneus

Wat is er trouwens met dit topic aan de hand, opvallende dingen 27 februari 2023 aangemaakt in 2017??

 

27-02-2023 17:49:55
MaxBB
MaxBB

Trein 11769 rijdt volgens Rijden de Treinen tot Amf en stopt ook in Dld. Dit zou komen door een wisselstoring..?

 

27-02-2023 17:59:53
moderator
Moderator
moderator
Quote
Muizeneus (27-02-2023 17:41:57):

Wat is er trouwens met dit topic aan de hand, opvallende dingen 27 februari 2023 aangemaakt in 2017??


Er was iets fout gegaan bij het samenvoegen van topics, hierdoor was dit topic samengevoegd met een topic uit 2017. Dit is inmiddels hersteld.

 

27-02-2023 18:01:54
Muizeneus
Muizeneus

😃👍

 

27-02-2023 18:30:48
Anoniem9
Anoniem9
Quote
MaxBB (27-02-2023 17:49:55):

Trein 11769 rijdt volgens Rijden de Treinen tot Amf en stopt ook in Dld. Dit zou komen door een wisselstoring..?


Volgens treinposities.nl wel ja.

 

27-02-2023 18:31:41 1
mren
mren

Die zitten aan de zelfde datastroom, dus blijft nog steeds n=1.

 

27-02-2023 18:32:47
BVisser
BVisser
Quote
gvttreinen (27-02-2023 12:41:03):
Quote
bacr (27-02-2023 12:17:17):

2 rode 189-ers in dubbeltractie met Weisspunkt H-trein van 12.10-12.16 uur met slakkegang vanuit het noorden (Asd/Rtd?) door Ut ri Utvr


Door Ut over spoor 15? Dan kan het alleen uit de richting Asd zijn.


Een kolentrein dus.

 

27-02-2023 18:46:53
RX7567
RX7567
Quote
mren (27-02-2023 13:39:12):
Quote
RX7567 (27-02-2023 09:29:53):

Aldus treinposities gaat de 147 met de 193 759 rijden. (En dus terug met de 144 neem ik aan?) Dit zeker ivm de defecte 1700en van gisteren?


Check van 193.759 met de 147 te Amf (13:35).


En met de 144 gezien bij de Hanzeweg (Sto - Bnva) ri Amf om 18:14. Iets later gemeld, maar ik ben even naar huis gefietst :)



Laatst bewerkt door RX7567 op 27-02-2023 21:27
 

27-02-2023 19:48:06
Marco
Marco

19:44 te Gn: op spoor 8 komt een onbekende GTW langs met "De Vork Tankplaat Noorden" op de bestemmingsaanwijzer. Vond ik wel leuk :)

 

27-02-2023 20:00:08 1
pascalgerr
pascalgerr

De gemoderniseerde GTW's (en nieuwe WINK's) zijn voorzien van het IVU informatiesysteem (oorspronkelijk bedoelt voor bussen, onder andere in gebruik bij CXX en Qbuzz bussen). Dat systeem heeft met vrijwel alles een koppeling in de trein, van de koersborden tot het digitale dienstkaartje/omloopinformatie. Gezien een rit naar de vork ook gewoon een rit binnen een dienst/omloop is word die ook op de koerborden getoond. Vond het ook leuk om te zien :).

 

27-02-2023 21:22:07
Apda
Apda
Quote
RX7567 (27-02-2023 18:46:53):

En met de 144 gezien bij de Hanzeweg (Sto - Bnva) ri Amf om 17:14.


Was dat misschien een uurtje later?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-02-2023 21:27:01
RX7567
RX7567
Quote
Apda (27-02-2023 21:22:07):
Quote
RX7567 (27-02-2023 18:46:53):

En met de 144 gezien bij de Hanzeweg (Sto - Bnva) ri Amf om 17:14.


Was dat misschien een uurtje later?


Oeps, uiteraard een uurtje later! Ik ga hem aanpassen, dankje.😃​

 

27-02-2023 21:50:32
Marco
Marco

21:49: DB Vectron "Güter gehören auf die Schiene" Aan het rangeren (wss omlopen containertrein) op Dvge.



Laatst bewerkt door Marco op 27-02-2023 21:52
 

27-02-2023 22:30:21
Karel1969
Karel1969
Quote
Rolffiej19 (27-02-2023 13:25:36):
Quote
sigma (27-02-2023 12:40:41):

Sprinter 6038 kon niet stoppenop Utln, trein werd namelijk na Htnc via de IC-sporen geleid naar spoor 9 te Ut. Reden onbekend.


Wisselstoring te Ut ;)


Ohh en minder wissels was toch minder verstoringen? cool

 

27-02-2023 22:58:30
sjoerd
sjoerd

Tja, precies weet ik het niet maar alle wissels die sinds laten we zeggen 1980 zijn opgebroken, verminderd met het aantal nieuw gelegde wissels (want die vergroten de storingskans natuurlijk) is toch een lastig rekensommetje. Maar niet getreurd:

Zolang er wissels liggen is nu de kans dat er 1 gaat storen per wissel namelijk gelijk aan de kans dat er vroeger 1 in storing ging. Sterker nog: door het niet meer smeren en wekelijks controleren is de storingskans waarschijnlijk flink toegenomen.

Alleen de kans dat er uitwerpselen tussen de tongen zitten is afgenomen door de gesloten afvoeren. Lastig sommetje.

 

28-02-2023 09:19:08
thom
thom
Quote
sjoerd (27-02-2023 22:58:30):

Zolang er wissels liggen is nu de kans dat er 1 gaat storen per wissel namelijk gelijk aan de kans dat er vroeger 1 in storing ging. Sterker nog: door het niet meer smeren en wekelijks controleren is de storingskans waarschijnlijk flink toegenomen.


Dat laatste is ook niet helemaal waar, wissels zijn ook gewoon doorontwikkeld door de jaren heen en het is niet zomaar dat men van de ene op de andere dag gedacht heeft 'Ach, laten we eens stoppen met smeren'.

De hedendaagse wissels zijn daar op aangepast met looprollen en glijdplaten waardoor het meren ook gewoon overbodig geworden is omdat tongen niet meer als staal-op-staal over elkaar bewegen zoals vroeger.

 

28-02-2023 10:57:24
sjoerd
sjoerd

Het smeren is gedeeltelijk vervangen door de dingen die je aangeeft, waarbij teflon ook nog in beeld komt. Maar degene die het wissel smeerde had ook in de smiezen dat een onderdeel aan vervanging toe was, zoals een puntstuk, en dan werd dat snel ingepland op een geschikt moment.en nu laten we ons verrassen omdat de kleine dingen niet meer worden opgemerkt. Anderzijds: nu tussen de treinen door iets doen als smeren was al gevaarlijk en is met de frequentere treindiensten helemaal ondoenlijk.

 

28-02-2023 18:13:28 1
b2py
b2py
Quote
Karel1969 (27-02-2023 22:30:21):
Quote
Rolffiej19 (27-02-2023 13:25:36):
Quote
sigma (27-02-2023 12:40:41):

Sprinter 6038 kon niet stoppenop Utln, trein werd namelijk na Htnc via de IC-sporen geleid naar spoor 9 te Ut. Reden onbekend.


Wisselstoring te Ut ;)


Ohh en minder wissels was toch minder verstoringen? cool


Je begrijpt duidelijk het woord minder niet

 

28-02-2023 20:34:04
phantom
phantom

Er liggen dus nog teveel wissels 😜😉

 

28-02-2023 21:28:35
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
sjoerd (28-02-2023 10:57:24):

Het smeren is gedeeltelijk vervangen door de dingen die je aangeeft, waarbij teflon ook nog in beeld komt. Maar degene die het wissel smeerde had ook in de smiezen dat een onderdeel aan vervanging toe was, zoals een puntstuk, en dan werd dat snel ingepland op een geschikt moment.en nu laten we ons verrassen omdat de kleine dingen niet meer worden opgemerkt. Anderzijds: nu tussen de treinen door iets doen als smeren was al gevaarlijk en is met de frequentere treindiensten helemaal ondoenlijk.


Ik zie toch wel eens mensen in het spoor die tegen een wissel "aanschoppen".

Kennelijk wordt er toch wel iets bewaakt, gaat dat tegenwoordig niet met een meettrein?

 

28-02-2023 23:09:42
sjoerd
sjoerd

Jazeker, railscheurtjes kunnen rijdend opgemerkt worden voordat de breuk helemaal een feit is, en ook afwijkende sporenligging wordt regelmatig gezien (zoals verzakkingen en slingers) die je uiteraard ook kunt voelen. Versleten tongen en gescheurde puntstukken is lastiger rijdend te zien, en losse bouten ook. Bovenleiding wordt rijdend geschouwd, hoewel je daarmee ook niet alles ziet. Daardoor gaat het ook wel eens plotseling mis...

Wellicht weet iemand meer actuele details; ik houd me hiermee niet meer mee bezig.

 

01-03-2023 00:18:56
rolandrail
rolandrail

Waar in het begin van de videoschouwtreinen elke week of om de week werd geschouwd, buiten de randstad toch ook minstens maandelijks, is dat sinds vorig jaar teruggeschroeft naar nog maar een paar keer per jaar, in drukke regios's zoals b.v. Utrecht vijf keer jaar. Bovenleidingschouwen gebeurt net als allerlei andere meetcampagnes aan bovenbouw en ATB maar 2x per jaar. Schouwen is natuurlijk prachtig maar het staat op valt met wat de verantwoordelijke aannemer doet met de problemen die worden doorgegeven. Als de aannemer vind dat het nog wel even kan of het gewoon niet boeit dan gebeurt er dus niets.

 

01-03-2023 07:20:03
Jorn
Jorn

Maar als zo'n aannemer de boelt verzaakt dan kunnen ze er toch op rekenen dat ze niet in aanmerking komen voor een volgende klus van ProRail? Of is het aanbod aannemers zo klein dat ProRail weinig keus heeft?

 

01-03-2023 08:00:19
b2py
b2py
Quote
phantom (28-02-2023 20:34:04):

Er liggen dus nog teveel wissels 😜😉


Er komt vaker dan 1 keer het woord minder voor in de zin :-)

 

01-03-2023 08:22:12
b2py
b2py
Quote
Jorn (01-03-2023 07:20:03):

Maar als zo'n aannemer de boelt verzaakt dan kunnen ze er toch op rekenen dat ze niet in aanmerking komen voor een volgende klus van ProRail? Of is het aanbod aannemers zo klein dat ProRail weinig keus heeft?


Omdat een supermarkt een keer geen brood heeft ga je toch ook niet de supermarkt mijden?

 

01-03-2023 08:32:07
Jorn
Jorn
Quote
b2py (01-03-2023 08:22:12):
Quote
Jorn (01-03-2023 07:20:03):

Maar als zo'n aannemer de boelt verzaakt dan kunnen ze er toch op rekenen dat ze niet in aanmerking komen voor een volgende klus van ProRail? Of is het aanbod aannemers zo klein dat ProRail weinig keus heeft?


Omdat een supermarkt een keer geen brood heeft ga je toch ook niet de supermarkt mijden?


Als het brood het belangrijkste is wat ik wil hebben ga ik de eerst volgende keer wel even bij een andere kijken.

 

01-03-2023 08:40:28
BVisser
BVisser

Aannemers van dit soort bestekken worden altijd beoordeeld op de geleverde resultaten/prestaties om voor verlenging van een contract of een nieuw contract in aanmerking te komen.



Laatst bewerkt door BVisser op 01-03-2023 08:44
 

01-03-2023 10:42:40
thom
thom

Plus dat er in die contracten uitgebreide prestatie en boeteclausules zitten, en uiteraard dat als de door schuld van de aannemer zaken mis gaat dat die kosten buiten het contract voor hunzelf zijn.

 

01-03-2023 22:55:09 1
rolandrail
rolandrail

Die clausules worden door Prorail zelf ondergraven, zoals o.a. met Cl-Gdm waarbij ondanks de TSB bewust de planning aanhield en dus de spoorvernieuwing jaren liet wachten.
En zolang TSB's vanwege toestand spoor records halen van jarenlang geloof ik niet dat Porail er bovenop zit en boetes uitdeeld.

 

02-03-2023 02:21:11
thom
thom

Oh, maar dat gebeurd wel degelijk.

Dat men soms kritisch is op werkzaamheden die gelijk voor langere tijd het trein verkeer stil leggen is ergens ook wel te begrijpen, en ik denk trouwens gezien het probleem daar in de slappe ondergrond zit dat het de aannemer misschien nieteens kwalijk te nemen valt.

 

02-03-2023 09:14:11
mren
mren
Quote
BVisser (01-03-2023 08:40:28):

Aannemers van dit soort bestekken worden altijd beoordeeld op de geleverde resultaten/prestaties om voor verlenging van een contract of een nieuw contract in aanmerking te komen.


Volgens mij is "past performance" nog altijd verboden als gunningscriterium in aanbestedingen. Of is dat inmiddels veranderd?

 

02-03-2023 09:27:19
BVisser
BVisser

Is dat ooit verboden geweest dan? Aannemers waarmee in het verleden slechte ervaringen zijn opgedaan (tijdelijk) uitsluiten is juridisch prima mogelijk.

 

02-03-2023 10:02:13
mren
mren

Daar zijn dan de meningen over verdeeld...

Het gebruik van Past Performance-scores in een Europese aanbestedingsprocedure is vrij omstreden. Ten eerste kunnen Past Performance scores niet als een selectiecriterium worden gebruikt, maar slechts als een facultatieve uitsluitingsgrond. Het is in het kader van het gelijkheidsbeginsel niet toegestaan om een bedrijf op basis van beoordelingen uit het verleden meer of minder kans te geven om zich te kwalificeren of de opdracht binnen te halen. Wel mag er worden gezegd of een bedrijf al dan niet mee mag doen in een aanbesteding op grond van aanzienlijke tekortkomingen in eerdere overheidsopdrachten.

Bron



Laatst bewerkt door moderator op 02-03-2023 15:03