Opvallende dingen 11 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
09-02-2023 16:30:36
mat64Hidde
mat64Hidde

Aanstaande Zaterdag rijden de 242, 145, 240, 147, 148, 149 & 241 niet tussen Amf en Asd wat zou betekenen dat de treinen moeten keren in (omgeving) Amf.

Weet toevallig iemand hoe dan de keer procedure gaat verlopen?
(Loopt de loc om langs het perron of doet die dat pas op het rangeerterrein?)



Laatst bewerkt door moderator op 09-02-2023 17:40
 

09-02-2023 17:04:50 1
cuneo56
cuneo56

Hoewel ik het plan voor komend weekend niet ken, zal het waarschijnlijk net zo gaan als bij eerder gelegenheden, en dat is met kopmaken met een wissellok op de Bokkeduinen.

 

09-02-2023 21:21:56
thom
thom

Op de Bokkeduinen kun je immers ook niet omlopen, dus dat moet wel met een tweede lok ;)

 

09-02-2023 21:27:20
GerritJan
GerritJan

gaan ze gewoon niet via Alm, Ly, Zl, Dv. Of ze kunnen toch gepland worden via die route?



Laatst bewerkt door GerritJan op 09-02-2023 21:29
 


09-02-2023 21:39:11
AlexNL
AlexNL

Ik vermoed dat er werkzaamheden in Amsterdam zelf zijn: ofwel in Amsterdam Centraal, of op de Zaanstraat, waardoor het materieel daar niet kan keren.

 

09-02-2023 22:03:25
gvttreinen
gvttreinen

Toch is het Bkd, waarschijnlijk met wissellok want inderdaad geen omloopmogelijkheid..

 

10-02-2023 09:03:59
gvttreinen
gvttreinen

Op Amsterdam Zaanstraat worden boven enkele sporen de rijdraden vervangen vandaar.

 

10-02-2023 09:26:01
sik214
sik214

Je zou ze ook vanaf Dv via Zl, Alm, Ndb naar Amf kunnen sturen met iets langere haltering in Amf. Dan hoef je niet om te lopen, maar heb je alle stammen verkeerd om staan (of een enkele nu juist) :-) .

 

10-02-2023 09:45:54
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (10-02-2023 09:03:59):

Op Amsterdam Zaanstraat worden boven enkele sporen de rijdraden vervangen vandaar.


Jammer genoeg is het opstelterrein Westhaven nog niet in dienst (annemende dat je wel in de Westhaven kunt komen komend weekend).

 

10-02-2023 10:42:47 1
Apda
Apda
Quote
sik214 (10-02-2023 09:26:01):

Je zou ze ook vanaf Dv via Zl, Alm, Ndb naar Amf kunnen sturen met iets langere haltering in Amf. Dan hoef je niet om te lopen, maar heb je alle stammen verkeerd om staan (of een enkele nu juist) :-) .


De actuele stand is: 7 stammen verkeerd om en 5 stammen met de juiste rijtuigvolgorde.

 

10-02-2023 12:16:22
mat64Hidde
mat64Hidde

De omlopen die op Treinposities te vinden zijn verklappen zo te zien al wat de bedoeling is.

Bijvoorbeeld trein 242 komt met loc H7 en rijtuigstam NDC9 aan. De loc sluit zichzelf op op de Bokkeduinen (Bedankt voor de behulpzame reacties daarover).
Een nieuwe loc trekt 3 uur later rijtuigstam NDC9 weg als trein 147 waardoor loc H7 vrij is.
Ondertussen komt trein 240 met loc H1 en rijtuigstam NDC1 aan die zichzelf op zijn beurt weer opsluit.
Zodra loc H7 tijd heeft bevrijdt deze loc H1 door rijtuigstam NDC1 weg te trekken als trein 149.

Als ik alles goed begrijp is dit hoe morgen eruit gaat zien.



Laatst bewerkt door mat64Hidde op 10-02-2023 12:17
 

10-02-2023 12:25:34
GerritJan
GerritJan

Dus eigenlijk zeg je dat een icb trein zich opsluit, nieuwe loc ervoor komt en die naar het station trekt en zo de hele dag door? Met losse 1700's door Amf de hele dag vanwege het omrijden ofzo?

 

10-02-2023 12:37:53
cuneo56
cuneo56

Inderdaad , maar door Amersfoort zul je weinig Losse loks hiervan zien, Het rangeren gebeurd compleet op de Bokkenduinen,

Verder zal een stam niet drie uur , maar slechts een uur overstaan aldaar. ( omdat enkel 142 en 140 vanavond tot Amersfoort beperkt worden)

 

10-02-2023 13:11:40
brun
brun

Mooi toch, zo gebeurde het jaren geleden op talloze kopstations in Europa. Trein komt binnen, loc is opgesloten, een andere loc komt achter aan de trein, vertrekken klaar.

Volgens mij was dit nog gebruikelijker dan omlopen in een station. In Den Haag CS kon dat laatste, maar ik heb 't in mijn jeugd eigenlijk niet gezien.

En ook nu is het nog gebruikelijk bij nachttreinen bijvoorbeeld: Frankfurt, Florence.

Amersfoort is dus erg kosmopolitisch, dit weekend. :-)

 

10-02-2023 15:12:24
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Of dorps zoals Zvt, daar was nog niet eens zo lang geleden regel.

Enkele treinen nu nog, maar meestal met loc voor en achter.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 10-02-2023 15:13
 

10-02-2023 17:15:11
bultena
bultena

Ruim 50 jaar geleden toen de Randstad Express (Gn - Gvc) nog met getrokken materieel reed deed met dat in Utrecht ook zo. Op een kort kopspoortje aan de noordkant van spoor 8 of 9 (?) stond een lok klaar die vrijwel meteen na stilstand van de trein werd aangekoppeld. De andere ging eraf en na een paar minuten reed de zaak weer.



Laatst bewerkt door bultena op 10-02-2023 17:16
 

10-02-2023 17:24:25
broek53
broek53

Niet om nou meteen uitputtend te willen zijn, maar niet onbelngrijk: ook de buurlandtreinen in Amsterdam C kenden in principe een wisselloc. Dankzij de layout van Asd kon er overigens in de bijsturing (bij loc-tekort) ook worden omgereden. Iets dergelijks gold ook voor de treinen op de dienst naar Enschede.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-02-2023 17:30
 

10-02-2023 17:30:51
martijn
martijn
Quote
bultena (10-02-2023 17:15:11):

Ruim 50 jaar geleden toen de Randstad Express (Gn - Gvc) nog met getrokken materieel reed deed met dat in Utrecht ook zo. Op een kort kopspoortje aan de noordkant van spoor 8 of 9 (?) stond een lok klaar die vrijwel meteen na stilstand van de trein werd aangekoppeld. De andere ging eraf en na een paar minuten reed de zaak weer.


Met de kanttekening dat halverwege de jaren '80, toen de ambtenarentreinen Gn - Gvc voor het laatst met getrokken materieel reden, gelukkig niet 50 jaar geleden is 😉

En daarna hebben de locomotieven van de boottreinen van/naar Hoek van Holland die bij Bh de grens over kwamen nog een paar jaar van het kopspoortje gebruik gemaakt.

 

10-02-2023 20:36:33
cuneo56
cuneo56

Er was in Utrecht altijd al een kopspoortje waar de wissellok van de internationale treinen die op spoor 7 ( vroeger 1 genoemd) behandeld werden klaar stond. Toen de inzet van treinstel 1970 ten einde liep en de 501/502getrokken treinen zouden worden , maar behandeling op spoor 7 met het overkruisen lastig werd is een kopspoortje aansluitend op spoor 8 aangelegd. , Maar dit heeft niet een eeuwigheid daar gelegen , want ergens rond 1990 mocht er met een (opzend) lok achterop gereden worden en kon de 501 op spoor 12 behandeld worden ( en was alleen een vergeetachtige machinist met de sleutel van de vertreklok nog in z'n uniformzak wel eens een bron van vertraging😉

 

10-02-2023 20:57:29 2
mren
mren

Enkele jaren geleden werd er bij werkzaamheden met de Berlijntrein ook nog op Ut gekeerd op spoor 4. Scheelt hoop omreizigers een overstap.

 

10-02-2023 21:29:40 1
seinhuis
seinhuis

Om terug te gaan naar het huidige tijdperk:

Door BUTA rijdt nachtnet om. Deze stopt niet in Amsterdam Centraal, extra in Bijlmer Arena.

Tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer rijdt 29100.

 

10-02-2023 21:34:13
thom
thom
Quote
sik214 (10-02-2023 09:26:01):

Je zou ze ook vanaf Dv via Zl, Alm, Ndb naar Amf kunnen sturen met iets langere haltering in Amf. Dan hoef je niet om te lopen, maar heb je alle stammen verkeerd om staan (of een enkele nu juist) :-) .


En mis je de mogelijkheid voor keerpuntreiniging, anders zou men in Amersfoort ookwel op goederen om kunnen lopen met de lok ;)



Laatst bewerkt door thom op 10-02-2023 21:34
 

10-02-2023 23:45:47
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (10-02-2023 17:24:25):

Niet om nou meteen uitputtend te willen zijn, maar niet onbelngrijk: ook de buurlandtreinen in Amsterdam C kenden in principe een wisselloc. Dankzij de layout van Asd kon er overigens in de bijsturing (bij loc-tekort) ook worden omgereden. Iets dergelijks gold ook voor de treinen op de dienst naar Enschede.


Nog wat recenter: Fyra V160.

In de periode 2009 - 2014/2015 reed die met één loc, en werd er in Rotterdam (later in Breda) een andere loc aan de andere kant geplaatst die het geheel weer terug naar het noorden sleepte. Dat ging de hele dag zo door.

In Breda werd er eerst onder de kap gekeerd (wisselloc reed dan in westelijke richting en wachtte daar tot de stam was binnengekomen), vanaf dienstregeling 2013 (?) werd dat veranderd in leeg doorrijden naar spoor 852, terwijl de wisselloc op spoor 802 wachtte.

 

11-02-2023 01:26:33
seinhuis
seinhuis

Voor de loc 1700 fans op Amersfoort; behalve de ICB loc omrijden zal Dinner Train 2x vanaf Amersfoort vertrekken.

Vermoedelijk (helaas staan de tijden niet meer op de site) rond 15:00 en 17:30

 

11-02-2023 08:17:53
mat64Hidde
mat64Hidde

Volgens digitale bronnen rijdt NightJet 402 niet verder dan Ut. Met andere woorden: Die gaat na Ut leeg naar Wgm. Ik neem aan via Dmnz



Laatst bewerkt door mat64Hidde op 11-02-2023 08:20
 

11-02-2023 09:11:55
DDZ7504
DDZ7504
Quote
seinhuis (11-02-2023 01:26:33):

Voor de loc 1700 fans op Amersfoort; behalve de ICB loc omrijden zal Dinner Train 2x vanaf Amersfoort vertrekken.

Vermoedelijk (helaas staan de tijden niet meer op de site) rond 15:00 en 17:30


Die Dinnertrain rijdt als het goed is toch echt met een 1800.




DDZ in dienst, ik blij!
 

11-02-2023 09:48:28
Sanderbin
Sanderbin

Gisteren reed die inderdaad met de 102001, maar de 101004 kan ook ingezet worden

 

11-02-2023 10:50:38
zigzag
zigzag

ICNG 3116 om 10.31 u op Hlm spoor 5.

 

11-02-2023 13:52:27
Henk1619
Henk1619
Quote
cuneo56 (10-02-2023 12:37:53):

Verder zal een stam niet drie uur , maar slechts een uur overstaan aldaar. ( omdat enkel 142 en 140 vanavond tot Amersfoort beperkt worden)


Alleen trein 142 was op vrijdagavond ingekort tot Amf. Maar wat heeft dat te maken met hoe ze het op zaterdag uitvoeren?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-02-2023 16:15:18
Apda
Apda
Quote
cuneo56 (10-02-2023 12:37:53):

Verder zal een stam niet drie uur , maar slechts een uur overstaan aldaar. ( omdat enkel 142 en 140 vanavond tot Amersfoort beperkt worden)


Vandaag wordt in Amersfoort tot nu toe lang gekeerd, dus ruim 3 uur. Dat zie ik aan de stammen die hier in Apd in beide richtingen passeren.

 

11-02-2023 16:31:34
cuneo56
cuneo56

Het aantal treinen/ stammen dat je in Amersfoort moet hebben om daar op te starten.😉

De eerste trein uit Duitsland kun je kort keren op de 145 of lang volgens de standaard omloop op de 147.

Dat ze pas om 09:00 met de werkzaamheden zijn begonnen had ik niet verwacht.

 

11-02-2023 17:24:58
Henk1619
Henk1619

Het materieel van IC 146 is overgebracht naar Bkd dus ook los van het starten van de eerste twee IC Berlin treinen was er al een stam extra aanwezig.

 

11-02-2023 17:37:29
seinhuis
seinhuis

9200 wordt vandaag gepland omgeleid via Haarlem

 

11-02-2023 18:16:14
cuneo56
cuneo56
Quote
Henk1619 (11-02-2023 17:24:58):

Het materieel van IC 146 is overgebracht naar Bkd dus ook los van het starten van de eerste twee IC Berlin treinen was er al een stam extra aanwezig.


Mooi dat je dat kon opzoeken,

Roept wel de vraag op waarmee dan trein 243 is gereden gisteren.

 

11-02-2023 18:57:50
Henk1619
Henk1619

Goede vraag want je zou zeggen dat je die stam ook niet nodig hebt op Bkd om het cirkeltje rond te krijgen. Wat van Aswlpz naar Bkd is gebracht gisteren, is inmiddels weer de andere kant op overgebracht naar Wgm. Wellicht iets anders wat te Aswplz in de weg stond?

 

11-02-2023 19:59:06
Apda
Apda
Quote
cuneo56 (11-02-2023 18:16:14):

Roept wel de vraag op waarmee dan trein 243 is gereden gisteren.


IC 243 reed (te Apd) met stam 7701, de stam die volgens twee elektronische bronnen ook IC 146 heeft gereden.



Laatst bewerkt door Apda op 11-02-2023 20:01
 

11-02-2023 23:57:14
mat64Hidde
mat64Hidde

Deze avond was rond 18:20 de 2454 met de locomotieven die bij Amf staan het rangeren