Rails tussen rails Deventer
Forum: Algemeen - Algemeen
25-01-2023 17:28:56
Draaistel
Draaistel

Kan iemand mij vertellen wat de bedoeling van extra rails zijn? Het betreft twee enkele meters lange rails tussen de normale rails ter hoogte van de reizigerstunnel aan het eilandperron van Deventer.

 

25-01-2023 18:09:44
RX7567
RX7567

Het specifieke plekje ken ik niet maar ik vermoed dat dit anti-ontsporingsrails zijn. Die worden tussen de normale rails gelegd zodat bij een ontsporing de trein niet te ver zijwaards kan schuiven, doordat de wielen op hun plek worden gehouden door die extra rails. Hetzelfde is vaak ook te zien op bruggen en in tunnels waar een ontsporing grote gevolgen kan hebben. Wellicht is het in dit geval dat de tunnel alleen het gewicht van een trein kan dragen op de plek van de sporen zelf en dat een ontspoorde trein het risico heeft om te ver zijwaards te gaan en door het dak te zakken.



Laatst bewerkt door RX7567 op 25-01-2023 18:14, reden: Link toegevoegd naar een Wikipedia-artikel
 

25-01-2023 18:50:16
sjoerd
sjoerd

Dat zijn waarschijnlijk geen contrarails of anti-ontsporingsrails.

Contrarails hebben altijd een vangsectie: een schuin verlopend deel dat ontspoorde wielen verhindert om ver van het spoor af te wijken. Je vindt ze onder meer bij viaducten en bruggen. Ernaast rijden en opzij uitwijken komt daar niet zo goed uit.

Vaak zakt de ondergrond van zand juist voor en juist na een viaduct wat in; soms is de ondergrond zwak en wil je verzakking juist tegengaan door spreiding van het gewicht. Het spoor wordt dan stijver gemaakt met een dubbele rail aan de binnenzijde van het spoor. De neerwaartse krachten worden zo beter verdeeld over meerdere dwarsliggers.

Je vindt de laatste constructies (zonder schuine vangsectie) dus meestal over onderdoorgangen heen. In Dordrecht ligt een sterke boog die met 80 km/h mag worden bereden. De bogen zijn over grote lengte verstevigd met een paar extra spoorstaven in het midden van het spoor; ze maken immers ook de boog stijver. Ook is de ondergrond ter plaatse erg zwak.

Ze dienen dus niet om ontsporen tegen te gaan of op te vangen; dan kan je het spoor overal wel beveiligen, wat het spoor meer dan tweemaal zo duur maakt.

 

25-01-2023 19:04:07
RX7567
RX7567

Aah interessant! Dankje, heb ik ook wat geleerd:)

 


25-01-2023 19:21:34
Rolffiej19
Rolffiej19

En bij Deventer liggen toevallig zowel de contrarails spoor 1 als extra stabiliteit rails spoor 3 ;)

 

25-01-2023 21:26:25
Draaistel
Draaistel

Dankjewel Sjoerd,

dat klinkt als een logische verklaring! Omdat het precies boven die onderdoorgang ligt vermoedde ik wel een verband daarmee. Ook weer zo'n "kleinigheid" dat spoorwegen zó interessant maakt! Voorzover ik weet kun je hier geen foto bijvoegen.

 

25-01-2023 22:43:58
DingeZ
DingeZ

Voor de volledigheid, de extra spoorstaven in deze situatie heten railframes. Sinds enkele jaren dienen ze overal toegepast te worden waar het ballastbed overgaat van aarde baan naar een kunstwerk, er is nog een korte overgangsfase geweest waarin de dwarsliggers alleen op voorbereid moesten worden.
Bij situaties waar een ontsporing catastrofale gevolgen kan hebben (bijvoorbeeld een brugpijler) worden ze toegepast als ontsporingsgeleiding. Dan moet er ook een geleidebalkpunstuk (ook wel inlooppuntstuk of snoekebek) voor geplaatst worden.

Contrarail is iets heel anders, dat zijn spoorstaven die direct tegen de binnenkant van de gewone spoorstaven, waartussen klinkers of asfalt geplaatst worden als overwegconstructie.

 

25-01-2023 23:48:10
sjoerd
sjoerd

Bij wissels ter hoogte van het puntstuk zijn er ook contrarails aangebracht langs de doorgaande spoorstaven. Bij mijn weten was de naam altijd contrarail, maar dingen veranderen wel eens.

Ik heb ook wat geleerd: inlooppuntstuk, en dat over de verplichting van railframes bij kunstwerken. Dank daarvoor! Door alle kunstwerken in de baan wordt het spoor stabieler met een railframe. Je ziet ze inderdaad steeds meer, maar het maakt het spoor wel flink duurder: ook de dwarsliggers hebben twee extra railstoelen in het midden nodig. Bij railframes wordt dus geen inlooppuntstuk toegepast. Als een trein dan al is ontspoord, en bij zo'n frame komt, dan krijgt-ie wel een flinke extra dreun.

 

26-01-2023 01:00:03
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wie wel eens in Nm over het perron loopt ten noorden van de onderdoorgang,

Daar zie je dat het perron flink verzakt waar de randen van de verkeerstunnel onder het spoor liggen.

Aan de perronkappen heeft men constucties gemaakt om de boel een beetje recht te houden.

In Ed wordt nog een fietstunnel gebouwd ongeveer op de plek van de huidige onderdoorgang.

De fietstunnel is er nog niet, maar men heeft al wel die extra stukken rails aangebracht bij de vernieuwing van het spoor.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 26-01-2023 01:07
 

26-01-2023 12:46:33
DingeZ
DingeZ
Quote
sjoerd (25-01-2023 23:48:10):

Bij wissels ter hoogte van het puntstuk zijn er ook contrarails aangebracht langs de doorgaande spoorstaven. Bij mijn weten was de naam altijd contrarail, maar dingen veranderen wel eens.


Dat is de strijkregel.

 

26-01-2023 17:12:54
sjoerd
sjoerd

Ja! Dankjewel voor de juiste termen.