22-01-2023 10:55:32
mhlvdijk
mhlvdijk

Goedemorgen,

Al tijden ben ik op zoek, maar ik kan geen antwoorden vinden. Wellicht hier succes ;-)

Voor een projectje op mijn modelspoorbaan ben ik een ACTS trein aan het samenstellen.

In 1999 nam ACTS containerwagens type Sgns 326 over van de NS. Deze kwamen vernummerd las Sgns 869 in dienst bij ACTS onder een P-nummer, maar nog wel met 'RIV NS' op het bord. In het jaar 2000 werd er een tweede bord aan de wagons toegevoegd met de naam ACTS. Daarnaast had ACTS een aantal SGNS'en gehuurd van (oa?) AAE.

Er zijn foto's te vinden op Flickr van de jaren 2008-2010, maar ik wil mijn trein samenstellen in het jaar 2005. Dus een aantal vragen:

1. Wanneer werden de wagens blauw (ik vermoed vermoed vanaf 2005)

2. Wanneer werd het kenmerk 'RIV NS' verandert in NL-ACTS? Volgens mij gebeurde dat bij de blauwe (gereviseerde?) wagens meteen, maar bij de zwarte pas later: wanneer?

3. Welke wagens werden gehuurd?

Foto materiaal zou fantastisch zijn, blijft in eigen gebruik.

Ik ben benieuwd wat deze zoektocht oplevert! Bedankt vast,

Michiel

 

22-01-2023 11:53:12
thom
thom

"RIV NS" betekend wel wat anders dan "ACTS-NL".

Dat eerste is het teken dat de wagen voldoet aan de Europese overeenkomst van het toelaten en uitwisselen van goederenwagens in Europa, en de wagen in Nederland zijn thuisbasis had.

"NL-ACTS" betekend dat ACTS de voertuighouder is de de wagen beheert en dat de wagen in nederland ingeschreven is in het voertuigregister.

 

22-01-2023 18:09:52
mren
mren

Wellicht dat je ipv foto's ook iets hebt aan tekeningen van deze wagens.

 

22-01-2023 20:48:58 1
mhlvdijk
mhlvdijk

Dank! Tekeningen heb ik. Ben zelf ook NVBS lid en helaas niets gevonden in de beeldbank.

@thom: mij is bekend dat de betekenis anders is. Maar ik vraag mij dus af sinds wanneer die wagens daarop aangepast zijn ;-)

 


22-01-2023 21:12:01
mren
mren

Er staat maar een beperkt deel van de afbeeldingen in de beeldbank. Mailtje aan info@nvbs.com kan je op weg helpen naar meer afbeeldingen. Beheerder van de collectie foto's spoorwegen Nederland is zelf ook liefhebber van goederenwagens.

 

23-01-2023 22:48:13
mhlvdijk
mhlvdijk

Heb ik ondertussen gedaan, dank je wel.

Hoop dat daar wat antwoorden uitkomen. Op filmpjes zijn die opschriften gewoon niet goed te zien. Wagons vaak vies. In 2007 waren ze sowieso verandert in NL-ACTS, maar daarvoor vind ik weinig terug.