Brand in remise Schaffhausen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-01-2023 23:34:18
aarclay
aarclay

In het Zwitserse Schaffhausen woedde vrijdagnacht een hevige brand. Bij deze brand is niet alleen de remise beschadigd geraakt, maar ook het materieel, waaronder de stoomloc 52 8055.

Hier videobeelden, het artikel van BahnOnline en hier de historische levensloop van de loc.

Zo te zien is de 52 8055 in ieder geval nog sleepvaardig. Hopelijk kan deze 'dame' binnenkort weer stomen.


22-01-2023 13:15:44 3
alle46
alle46

Misschien een wake-up call voor spoorwegmusea om eens na te denken over een sprinklerinstallatie. Zal echt wel geld kosten, maar het alternatief wordt je ook niet blij van.


22-01-2023 16:33:16
john2
john2

Is een musea wel qua kosten te verzekeren tegen zoals brand, diefstal en moedwillige beschadigningen? Moedwillige beschadigingen zouden nog op de dader(s) verhalen kunnun worden.


22-01-2023 18:30:31
mren
mren

Vrijwel alles is te verzekeren. Het is alleen niet altijd verstandig, bijvoorbeeld omdat je zelf best het risico kunt dragen. Daarom verzekeren veel grote bedrijven (en ook het Rijksvastgoedbedrijf) hun gebouwen niet.

Qua zorg zijn bijvoorbeeld veel tandartsverzekeringen bijna pure oplichterij.



23-01-2023 20:12:06
mich
mich

Ik heb een jaar lang geprobeerd de 1304 en 1315 te verzekeren (en dan niet als stilstaand object maar als rijdende locomotief), is gewoon echt niet mogelijk.


23-01-2023 22:57:16
aarclay
aarclay

Maar hoe doet de NS dat dan voor hun actieve treinen? Ik lees dat het vaak verzekeringswerk is is om schade op te lappen. Hoe zit dit? Of komt het door de hoge verzekeringskosten die het met zich meebrengt (wat voor NS geen probleem is), en ook omdat het bij Mich om oude locomotieven gaat?



Laatst bewerkt door aarclay op 23-01-2023 22:58

24-01-2023 07:03:23
BasSNG2001
BasSNG2001

De financiële structuur van een stichting is niet vergelijkbaar met die van NS. Een stichting heeft het geld dat donateurs eraan geven ook zonder het afsluiten van een verzekering hard nodig om de locomotieven überhaupt rijdend te houden, waar NS genoeg omzet maakt om de hoge verzekeringspremie wel te kunnen betalen.




#DiscoverEU

24-01-2023 08:06:10
cuneo56
cuneo56
Quote
aarclay (23-01-2023 22:57:16):

Maar hoe doet de NS dat dan voor hun actieve treinen? Ik lees dat het vaak verzekeringswerk is is om schade op te lappen. Hoe zit dit?


Afgezien of NS iets verzekerd heeft kan ook de verzekeraar van de "tegenpartij" of het Leasebedrijf daarbij betrokken zijn.


24-01-2023 11:02:50
thom
thom

Sowieso is een vervoerder verzekerd voor schade door ongevallen, want dat is een verplichting als je een vervoersattest aanvraagt.

NS heeft hun vezekering gewoon intern belegd bij een apart bedrijfsonderdeel daarvoor.


24-01-2023 11:40:33
seinhuis
seinhuis
Quote
alle46 (22-01-2023 13:15:44):

Misschien een wake-up call voor spoorwegmusea om eens na te denken over een sprinklerinstallatie. Zal echt wel geld kosten, maar het alternatief wordt je ook niet blij van.


Het aanleggen van sprinklerinstallatie is heel erg duur. In monumentale panden (waarin veel museums gevestigd zijn) kost dit veel geld kwa vergunningen (als dit al mogelijk is)

Daarnaast moet een sprinklerinstallatie ook onderhouden worden. Het is kwa kosten niet te doen voor een stichting/vereniging.

Ook geeft dit beperkingen. Bij onderhoud waar rook af komt kan sprinklerinstallatie onterecht af gaan, ook wanneer de werkzaamheden af zijn gelopen. Ook dat brengt schade mee. Ook kan een stoomlocomotief niet meer warm naar binnen gereden worden.

Een sprinklerinstallatie is niet 100% safe.

Mensen zijn niet goed in het verkomen van gevaren. Heb jij thuis een sprinklerinstallatie? Ik in ieder geval niet.


24-01-2023 15:05:44
alle46
alle46

Bedankt voor de toelichting en nee, ook hier geen koude nooddouche!


25-01-2023 00:32:17
thom
thom
Quote
seinhuis (24-01-2023 11:40:33):
Quote
alle46 (22-01-2023 13:15:44):

Misschien een wake-up call voor spoorwegmusea om eens na te denken over een sprinklerinstallatie. Zal echt wel geld kosten, maar het alternatief wordt je ook niet blij van.


Het aanleggen van sprinklerinstallatie is heel erg duur. In monumentale panden (waarin veel museums gevestigd zijn) kost dit veel geld kwa vergunningen (als dit al mogelijk is)

Daarnaast moet een sprinklerinstallatie ook onderhouden worden. Het is kwa kosten niet te doen voor een stichting/vereniging.

Ook geeft dit beperkingen. Bij onderhoud waar rook af komt kan sprinklerinstallatie onterecht af gaan, ook wanneer de werkzaamheden af zijn gelopen. Ook dat brengt schade mee. Ook kan een stoomlocomotief niet meer warm naar binnen gereden worden.

Een sprinklerinstallatie is niet 100% safe.

Mensen zijn niet goed in het verkomen van gevaren. Heb jij thuis een sprinklerinstallatie? Ik in ieder geval niet.


Euhm, leuk verhaal maar een sprinkler reageert niet op rook, dan heb je het over een brandmeld installatie....

En brandmeldinstallaties en sprinkler installaties kunnen verplicht gesteld zijn door de lokale overheid in de verbruikers vergunning of vanuit de verzekering. En ook voor beide installaties zijn gewoon oplossingen om ze te kunnen gebruiken met de omstandigheden die bij stoomlokomotieven komen kijken.


25-01-2023 08:17:24
Marco
Marco

Toegegeven, veel sprinklers reageren simpelweg doordat ze een staafje hebben dat kapot gaat als het warm wordt. Dan activeert die sprinkler bijvoorbeeld bij 60 graden. Dat zie ik nog wel gebeuren als je er een wolk stoom over blaast.

Dat gezegd hebbende, er bestaan ook sprinklers die centraal activeren. En daarnaast: een stoomloc is gemaakt om door de regen te kunnen rijden. Het is vooral onhandig voor apparatuur in de buurt.


25-01-2023 08:24:34
b2py
b2py
Quote
john2 (22-01-2023 16:33:16):

Is een musea wel qua kosten te verzekeren tegen zoals brand, diefstal en moedwillige beschadigningen? Moedwillige beschadigingen zouden nog op de dader(s) verhalen kunnun worden.


Verzekeren is ook niet zaligmakend, de verzekeraar gaat niet zomaar geld overmaken bij schade dus je al een compleet dossier moeten overdragen. Een last waar je een stichting over het algemeen niet mee zou moeten willen belasten denk ik. En het is maar de vraag welke waarde je van de verzekeraar krijgt, voldoende om een nieuwe loc/rijtuig te bouwen of de dagwaarde? Per saldo ben je over het algemeen je loc/rijtuig kwijt en daar gaat een verzekering niet ineens voorkomen.


25-01-2023 16:07:00
phantom
phantom

Verzekeringen zijn op andere vlakken vaak van de "daaag waarde"
En met zoiets als stoomlocs of "antieke rijtuigen" zou je al feitelijk een document moeten hebben van officiele instantie's wat de waarde weergeeft van de individuele items.
En juist de kijk de op de waarde van dingen word door verschillende brillen bekeken,wat voor de 1 van onschatbare waarde is,is voor de ander zoveel voor het metaal en zoveel voor het hout en overige grondstoffen en daar dan de dagwaarde van.
Het is immers niet dat je veel van de huidige museum collectie's kunt weerleggen naast een item wat te bestellen is uit een actuele catalogus met daarbij een prijskaartje.
Althans dat is mijn kijk op hoe verzekeraars handelen wink


25-01-2023 16:29:59
thom
thom

Dan is jou kijk niet helemaal de kijk hoe zoiets hoeft te gaan.

Je kunt een object gewoon laten taxeren voor de waarde, of zelf aangeven voor welke waarde je iets wilt verzekeren. Enige is dat je daar dan ook de premie voor gaat betalen ;)


26-01-2023 02:10:13
jeanne
jeanne

Foto's van de brandweer.


26-01-2023 18:23:46
phantom
phantom

Als je de foto's zo bekijkt dan lijkt de brand in dat kleine uitbouwtje/schuurtje te zijn begonnen en zich van daaruit heeft proberen uit te breiden.
Althans dat uitbouwtje is ook qua dak geheel uitgebrand en de brand in de loods zelf lijkt optijd gestopt te zijn, aangezien het dak nog intact is en er fotos vanaf dat dak te zien zijn.
Zwart geblakerd is het wel,maar schijnbaar nog draag krachtig genoeg.
Nu rest dan de vraag in hoeverre de locs door de brand zijn aangetast.

@ Thom,
Een object laten taxeren voor DE WAARDE,is leuk,maar wat word er door een taxateur dan gebruikt als leidraad ?
Dat is wat ik bedoelde,met welke loc wil je dat vergelijken en heeft dat een prijskaartje toegekend gekregen zodat er een tastbare leidraad is ??
Voor zover mogelijk want aan elke loc is altijd meer of anders gewerkt en spul toegevoegd om de loc compleet en bedrijfsvaardig te krijgen,geen 1 is t zelfde,dus ook dat tastbare prijskaartje niet,als dat er al is als leidraad wink

Dat als er een prijskaartje bepaald is,dat je dan een bepaalde premie gaat betalen dat snap ik.
Ook snap ik dat alleen een vereniging/club/stichting,etc,kan bepalen of ze dat kunnen/willen ophoesten,als dat punt bereikt is.


27-01-2023 09:49:18
seinhuis
seinhuis

De stoomtreinen zijn te repareren