20-01-2023 13:38:39 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Vannacht (de nacht naar 21 januari) rijdt de eerste Arriva nachttrein van Groningen naar Schiphol (en terug) als 32796 en 32797. Tickets kosten €10 enkele reis ongeacht het begin en eindstation en zijn uitsluitend te koop in Glimble app. OV chipkaart en abbonementen zijn niet geldig.
Arriva Nachttrein Maastricht Schiphol 32701 en 32702 rijdt niet door de staking. Laatst bewerkt door seinhuis op 20-01-2023 14:09 |
20-01-2023 17:12:44 | ||
---|---|---|
MrTraxx
|
Volgens Treinposities gaan deze gereden worden met 2x GTW-2. Klopt dat, ik dacht dat het WINKjes zouden worden? |
20-01-2023 17:18:49 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Ik meen dat de Wink'en ( nog ?) niet in puur elektrische modus met reizigers zijn toegelaten, en met Diesel de Schiphol tunnel in is ook niet de bedoeling.
Edit: en ook de Hanze lijn is verboden , want niet toegelaten op "Dual Signaling" trajecten Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-01-2023 17:27 |
20-01-2023 17:19:45 | ||
---|---|---|
martijn
|
2x GTW-2/8 van de Vechtdallijnen worden het. |
21-01-2023 00:06:18 | ||
---|---|---|
Karel1969
|
Waar staat die trein eigenlijk over tussen de heen en terugrit? Hfdo? |
21-01-2023 00:15:00 | ||
---|---|---|
sigma
|
Shl zelf zou ook kunnen gezien het tijdstip. |
21-01-2023 01:08:30 | ||
---|---|---|
train85
|
Ze keren op Hfdo of Hfdm en niet op Shl. |
21-01-2023 07:36:45 | ||
---|---|---|
Sanderbin
|
De dag begint hier in Apn goed, er is een defecte spoorbrug tussen Apn en Bdg. Momenteel duurt dat tot 9.15 Laatst bewerkt door Sanderbin op 21-01-2023 07:37 |
21-01-2023 08:13:35 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Weet iemand waarom de 500 en de 600 vandaag niet tussen Ut en Rt rijden? De reistijd is rustig 20 minuten extra doordat de overstap op Ut erg slecht is. Er staat niks over storingen of werkzaamheden tussen Rd en Ut op de NS app. |
21-01-2023 08:40:40 | ||
---|---|---|
geert
|
Het veranderen van tijden van een treinserie is tegenwoordig geen criterium meer om iets bij werkzaamheden of gewijzigd treinverkeer te melden. Dat was vorig weekend met de sprinters tussen Ut en Gd ook het geval. Immers, je plant je reis in dé app..... PS: de afkorting van Rotterdam Centraal is Rtd, niet Rd of Rt Laatst bewerkt door geert op 21-01-2023 08:41 |
21-01-2023 08:46:35 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Er rijden omgeleide intercities Gvc-Gd-Rtd vanwege werkzaamheden bij Gv. Deze maken tussen Rtd en Gd gebruik van het pad van de 500/600. Het kopmaken te Gd past niet op het andere kwartier, omdat dat zou conflicteren met de 4000 en de 6900. De 1700 rijdt normaal en de 2800 rijdt Ut-Rtd v.v. in plaats van de 500/600. Het zou dus tot 15 minuten extra reistijd moeten leiden, of 30 minuten voor de reizigers uit Zl die de 4000 moeten hebben. Laatst bewerkt door treinfan op 21-01-2023 08:48 |
21-01-2023 08:51:01 | ||
---|---|---|
martijn
|
En voor reizigers uit Oost-Nederland fijn om een keer niet die overstap van 20 minuten te hebben! Arriva Limburg geeft aan dat ze moeite hebben om de treindienst op te starten vanwege het weer Laatst bewerkt door martijn op 21-01-2023 08:56 |
21-01-2023 08:56:59 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Quote Bedankt voor je reactie. Dan valt daar toch nog wel wat te winnen denk ik. Reizigers die regelmatig op dit traject reizen hebben zeker wel door dat er iets anders is maar kunnen niet zien waarom. Dat zal het al zo positieve imago van NS niet ten goede komen. Sorry van de afkortingen, ik ben daar nog niet heel bekend mee. Volgende keer zal ik het wel gewoon uittypen voor de duidelijkheid. |
21-01-2023 08:59:39 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Quote Je hebt inderdaad gelijk dat het maar 15 min is. Ik keek niet vanuit rotterdam centraal maar vanuit delft. De aansluiting op rotterdam centraal komt nu minder uit waardoor de reistijd voor die verbinding wel 20 min langer is. |
21-01-2023 09:04:47 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Ik ken persoonlijk geen zaterdagreizigers die dit zou opvallen, die kijken gewoon in de reisplanner, aangezien er elk weekend wel wijzigingen zijn door bijv werkzaamheden of beperkingen door personeelsinzet. Plus dat we hiervandaan weer even onze snelle verbinding met Rotterdam weer terug hebben 🙂 |
21-01-2023 09:05:32 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
De 500/600 vervoert meer reizigers dan de 4000, opvallende keuze dat die laatste niet gewijzigd wordt. Er valt vast wel iets te bedenken i.c.m. de 6900. |
21-01-2023 10:24:03 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Quote Nou ja, ik ben dus zo'n zaterdagsreiziger want ik ga vandaag deze rit maken. Ik kijk inderdaad altijd in de reisplanner en zie dan regelmatig veranderingen i.v.m. werkzaamheden, maar dit was de eerste keer dat ik geen uitleg zag staan in de planner, maar wel een verandering t.o.v. de normale dienstregeling. |
21-01-2023 11:03:25 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Just in case,als het gaat om verkortingen: 👍 |
21-01-2023 11:33:53 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Quote De ellende is de afgeschaalde dienstregeling door personeelstekort. Vroeger had je in het weekend gewoon de 500,600, 2000, 2800 en (1)1700. Dan had je altijd snelle reisopties uit het noorden en oosten, plus in Gd een mooie aansluiting 'de hoek om' voor reizigers tussen Gvc en Rtd tijdens werkzaamheden rond Dt. In de avond en op zondagochtend werden de 2000 en 2800 zelfs extra ingelegd. |
21-01-2023 11:48:29 | ||
---|---|---|
geert
|
En dat betekent dus dat dat personeelstekort nog wel even gaat duren? Nieuwe instroom lukt niet? Anders zou je toch verwachten dat er in mei ook wel weer eens opgeschaald kan gaan worden, zeker met de huidige volle bezetting van treinen. |
21-01-2023 12:03:07 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Nieuwe instroom lukt wel, maar dat wil nog niet zeggen dat ik ze ook meteen klaar zijn. Moet nog eventjes een opleiding aan vooraf gegaan worden. |
21-01-2023 12:54:18 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Voor de gemiddelde treinreiziger is al sprake van volle bezetting als hij niet 4 stoelen voor zichzelf heeft. Er zijn minder zitplaatsen beschikbaar doordat naast het schrappen van treinen de overige zijn ingekort. Als die dan echt vol zijn dan is dat prima, als ze overvol zijn dan heb je als vervoerder gewoon te veel kaartjes verkocht. Het klinkt niet heel erg logisch om ooit nog weer meer treinen te gaan rijden, het ligt meer voor de hand om juist minder maar langere treinen moeten laten rijden. |
21-01-2023 13:48:08 | ||
---|---|---|
geert
|
Vandaar ook dat we overal de perrons inkorten..... Ik zou zeggen denk nog eens na en kijk naar ons huidige spoorwegnet wat zo onderhand omgebouwd is tot een groot metronet. Prima maar dan heb je ook metroachtige frequenties nodig. Dat die dus maar zo snel mogelijk weer terug mogen komen ipv de huidige treurige halfuurs frequenties |
21-01-2023 17:29:58 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Omgekeerd vind ik het ook arrogant dat je als aanbieder vindt dat je voldoende zitplaatsen aanbied als er 85% van de stoelen bij aanvang van de rit bezet zijn. Vroeger was er een supermarkt die als slogan had "4 in de rij kassa erbij" omdat het winkelend publiek 4 mensen in de rij een lange rij vonden. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
21-01-2023 18:05:31 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Met een meer dan 85% bezetting kun je nog steeds zitten en je wordt nog steeds van A naar B gebracht met dezelfde reistijd dus wat precies het probleem? Meer beenruimte in een half lege trein is een gunst en geen recht, als je dat altijd wilt dan is daar de 1e klas voor uitgevonden. Linksom of rechtsom kost een 85% gevulde trein per vervoerde reiziger meer dan een 100% gevulde trein. Iets of iemand gaat daar de rekening voor betalen: de reiziger in een normaal functionerende markt, de belastingbetaler die verder uitgeknepen wordt, het personeel dat slechtere arbeidsvoorwaarden heeft of een combinatie van die dingen. In ons semi-communitische OV stelsel is ieder besef van waarde compleet verloren gegaan. In een vrije markt had je kunnen kiezen voor die aanbieder die met bewust met half lege treinen rond gaat rijden en dan je ook gemerkt dat het treinkaartje daarvoor toch wel een stukje duurder uitvalt. Prima als je het geld daarvoor over hebt maar ik hoor mensen voornamelijk klagen over hoge prijzen. We zijn stel verwende nesten geworden die denken dat het als een koning in de watten gelegd worden als een godswonder aan ons gaat verschijnen. Met als toppunt dat die enorme hoge frequentie van halfuursdiensten als 'treurig' wordt omschreven. |
21-01-2023 18:43:04 | ||
---|---|---|
geert
|
Nou ja we moeten op z'n minst constateren dat de markt niet voldoende functioneert. Dat noem jij communistisch, ik noem dat een falende markt. In de afgelopen 3 jaar zijn er in Nederland 500000 auto's op de weg bij gekomen. Uit onderzoek blijkt dat dit veelal ex OV reizigers blijken te zijn die de beroerde service en overvolle treinen en bussen en slechte frequenties zat zijn. Er is voorlopig geen enkele hoop op verbetering dat kun je hier boven lezen. Wat dat betreft is Schiphol een stuk beter in crisis management. En de opdrachtgevers zwijgen.... hoezo functionerende markt! |
21-01-2023 19:39:53 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
Quote Als ik het even op Eindhoven betrek zijn er best wel wat mensen in opleiding voor zowel mcn als hc. Echter blijft de uitstroom vanwege pensioen en ook mensen die ontslag nemen groot. ruimte voor verlof is er nog steeds niet echt vooral bij de hc's in Ehv nog grote tekorten , al hoor ik dat het bij andere standplaatsen wel beter is. Laatst bewerkt door rob_ehv op 21-01-2023 19:40 |
22-01-2023 00:49:10 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Corona zal daar een zeer belangrijke rol bij hebben gespeeld: denk aan de zwaar afgeschaalde dienstregeling in 2020, het gevoel dat iedereen die bij je in de buurt komt een potentieel gevaar is, later de mondkapjesplicht. Voeg daar de afgenomen filedruk aan toe waardoor het reistijdverlies door files flink afnam... en ineens werd de auto een stuk aantrekkelijker.
|
22-01-2023 17:52:54 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Quote Het ging om: "als er 85% van de stoelen bij aanvang van de rit bezet zijn". |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-01-2023 18:23:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Sinds zaterdagmorgen rijden er bussen tussen Venlo en Monchengladbach wegens "spoorproblemen in het buitenland". Die duren tot en met minstens 20 februari ! Wat zou er aan de hand zijn in dat o zo verre buitenland? |
22-01-2023 18:37:33 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ik had dezelfde vraag en het schijnt simpelweg om geplande werkzaamheden bij Viersen te gaan. |
22-01-2023 18:47:53 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Sommige mensen ervaren werkzaamheden als een probleem. In Viersen wordt een ESTW gebouwd. Verder wordt in dezelfde periode op verschillende plaatsen spoor vernieuwd en geluidschermen geplaatst. Tussen Grevenbroich en Köln wordt er ETCS bijgeknutseld. |
22-01-2023 18:49:12 | ||
---|---|---|
mren
|
Werkzaamheden zijn een probleem als de communicatie niet deugt 😉 |
22-01-2023 18:50:06 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Het ging om: "als er 85% van de stoelen bij aanvang van de rit bezet zijn". Ok, en wat verandert dat dan aan het verhaal? |
23-01-2023 00:33:07 | ||
---|---|---|
scooter
|
Quote Naast wat Henk al aangeeft,wordt er tussen Kaldenkirchen en Viersen ook nog spoor vervangen en in Mönchengladbach 4 wissels. Overigens zie ik overal (op site van zowel vrr als eurobahn)termijn tot 10 februari staan |
23-01-2023 07:50:21 | ||
---|---|---|
geert
|
En niet alle werkzaamheden gaan 24/7 door, zo is wordt er aan de aanleg van ETCS tussen Grevenbroich en Köln alleen in de avonduren en nacht gewerkt. Komt ETCS hier eigenlijk ook gelijk in dienst? |
23-01-2023 19:43:35 1 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Quote Doorgaans stoppen treinen op nog wel meer stations, waar nog meer liefhebbers van het comfort van het spoor willen instappen (of dat in elk geval proberen...) |
23-01-2023 21:55:32 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Het was dan ook geen pleidooi om treinen met 120% te vullen. Als 100% van de zitplaatsen bezet zijn dan moet je of stoppen met de kaartverkoop of capaciteit toevoegen zodat het wel gaat passen. Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens dat bewust overboeken niet getuigd van veel respect voor je reizigers. Generiek aannemen dat je maar 85% van de stoelen bij vertrek moet benutten is vrij zinloos als je weet dat 60% van de reizigers in Gn instapt en 40% in Asn. |
23-01-2023 22:06:06 | ||
---|---|---|
michaben
|
Overigens willen mensen die samen reizen ook graag bij elkaar kunnen zitten. Ook handig als je met samenreiskorting onderweg ben en er controle komt. Als je op 100% bezetting inzet gaat dat natuurlijk niet lukken voor mensen die halverwege instappen. Daarnaast zal inzetten op 100% bezettings de trein ook een minder interessant product maken, waardoor de reizigersaantallen teruglopen en dat wil je ook niet. Zie het als een winkel die exact evenveel producten in de schappen zet als deze op een dag verwacht te verkopen. Die raakt ook klanten kwijt. |