Opvallende dingen 21 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
20-01-2023 13:38:39
seinhuis
seinhuis

Vannacht (de nacht naar 21 januari) rijdt de eerste Arriva nachttrein van Groningen naar Schiphol (en terug) als 32796 en 32797.

Tickets kosten €10 enkele reis ongeacht het begin en eindstation en zijn uitsluitend te koop in Glimble app. OV chipkaart en abbonementen zijn niet geldig.

Arriva Nachttrein Maastricht Schiphol 32701 en 32702 rijdt niet door de staking.



Laatst bewerkt door seinhuis op 20-01-2023 14:09
 

20-01-2023 17:12:44
MrTraxx
MrTraxx
Volgens Treinposities gaan deze gereden worden met 2x GTW-2. Klopt dat, ik dacht dat het WINKjes zouden worden?  

20-01-2023 17:18:49
cuneo56
cuneo56

Ik meen dat de Wink'en ( nog ?) niet in puur elektrische modus met reizigers zijn toegelaten, en met Diesel de Schiphol tunnel in is ook niet de bedoeling.

Edit: en ook de Hanze lijn is verboden , want niet toegelaten op "Dual Signaling" trajecten



Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-01-2023 17:27
 

20-01-2023 17:19:45
martijn
martijn

2x GTW-2/8 van de Vechtdallijnen worden het.

 


21-01-2023 00:06:18
Karel1969
Karel1969

Waar staat die trein eigenlijk over tussen de heen en terugrit? Hfdo?

 

21-01-2023 00:15:00
sigma
sigma

Shl zelf zou ook kunnen gezien het tijdstip.

 

21-01-2023 01:08:30
train85
train85

Ze keren op Hfdo of Hfdm en niet op Shl.

 

21-01-2023 07:36:45
Sanderbin
Sanderbin

De dag begint hier in Apn goed, er is een defecte spoorbrug tussen Apn en Bdg. Momenteel duurt dat tot 9.15



Laatst bewerkt door Sanderbin op 21-01-2023 07:37
 

21-01-2023 08:13:35
Jorn
Jorn

Weet iemand waarom de 500 en de 600 vandaag niet tussen Ut en Rt rijden? De reistijd is rustig 20 minuten extra doordat de overstap op Ut erg slecht is. Er staat niks over storingen of werkzaamheden tussen Rd en Ut op de NS app.

 

21-01-2023 08:40:40
geert
geert

Het veranderen van tijden van een treinserie is tegenwoordig geen criterium meer om iets bij werkzaamheden of gewijzigd treinverkeer te melden. Dat was vorig weekend met de sprinters tussen Ut en Gd ook het geval. Immers, je plant je reis in dé app.....

PS: de afkorting van Rotterdam Centraal is Rtd, niet Rd of Rt



Laatst bewerkt door geert op 21-01-2023 08:41
 

21-01-2023 08:46:35
treinfan
treinfan

Er rijden omgeleide intercities Gvc-Gd-Rtd vanwege werkzaamheden bij Gv. Deze maken tussen Rtd en Gd gebruik van het pad van de 500/600. Het kopmaken te Gd past niet op het andere kwartier, omdat dat zou conflicteren met de 4000 en de 6900. De 1700 rijdt normaal en de 2800 rijdt Ut-Rtd v.v. in plaats van de 500/600. Het zou dus tot 15 minuten extra reistijd moeten leiden, of 30 minuten voor de reizigers uit Zl die de 4000 moeten hebben.



Laatst bewerkt door treinfan op 21-01-2023 08:48
 

21-01-2023 08:51:01
martijn
martijn

En voor reizigers uit Oost-Nederland fijn om een keer niet die overstap van 20 minuten te hebben!

Arriva Limburg geeft aan dat ze moeite hebben om de treindienst op te starten vanwege het weer cool



Laatst bewerkt door martijn op 21-01-2023 08:56
 

21-01-2023 08:56:59
Jorn
Jorn
Quote
geert (21-01-2023 08:40:40):

Het veranderen van tijden van een treinserie is tegenwoordig geen criterium meer om iets bij werkzaamheden of gewijzigd treinverkeer te melden. Dat was vorig weekend met de sprinters tussen Ut en Gd ook het geval. Immers, je plant je reis in dé app.....

PS: de afkorting van Rotterdam Centraal is Rtd, niet Rd of Rt


Bedankt voor je reactie. Dan valt daar toch nog wel wat te winnen denk ik. Reizigers die regelmatig op dit traject reizen hebben zeker wel door dat er iets anders is maar kunnen niet zien waarom. Dat zal het al zo positieve imago van NS niet ten goede komen.

Sorry van de afkortingen, ik ben daar nog niet heel bekend mee. Volgende keer zal ik het wel gewoon uittypen voor de duidelijkheid.

 

21-01-2023 08:59:39
Jorn
Jorn
Quote
treinfan (21-01-2023 08:46:35):

Er rijden omgeleide intercities Gvc-Gd-Rtd vanwege werkzaamheden bij Gv. Deze maken tussen Rtd en Gd gebruik van het pad van de 500/600. Het kopmaken te Gd past niet op het andere kwartier, omdat dat zou conflicteren met de 4000 en de 6900. De 1700 rijdt normaal en de 2800 rijdt Ut-Rtd v.v. in plaats van de 500/600. Het zou dus tot 15 minuten extra reistijd moeten leiden, of 30 minuten voor de reizigers uit Zl die de 4000 moeten hebben.


Je hebt inderdaad gelijk dat het maar 15 min is. Ik keek niet vanuit rotterdam centraal maar vanuit delft. De aansluiting op rotterdam centraal komt nu minder uit waardoor de reistijd voor die verbinding wel 20 min langer is.

 

21-01-2023 09:04:47
martijn
martijn
Quote
Jorn (21-01-2023 08:56:59):
Quote
geert (21-01-2023 08:40:40):

Het veranderen van tijden van een treinserie is tegenwoordig geen criterium meer om iets bij werkzaamheden of gewijzigd treinverkeer te melden. Dat was vorig weekend met de sprinters tussen Ut en Gd ook het geval. Immers, je plant je reis in dé app.....

PS: de afkorting van Rotterdam Centraal is Rtd, niet Rd of Rt


Bedankt voor je reactie. Dan valt daar toch nog wel wat te winnen denk ik. Reizigers die regelmatig op dit traject reizen hebben zeker wel door dat er iets anders is maar kunnen niet zien waarom. Dat zal het al zo positieve imago van NS niet ten goede komen.

Sorry van de afkortingen, ik ben daar nog niet heel bekend mee. Volgende keer zal ik het wel gewoon uittypen voor de duidelijkheid.


Ik ken persoonlijk geen zaterdagreizigers die dit zou opvallen, die kijken gewoon in de reisplanner, aangezien er elk weekend wel wijzigingen zijn door bijv werkzaamheden of beperkingen door personeelsinzet. Plus dat we hiervandaan weer even onze snelle verbinding met Rotterdam weer terug hebben 🙂

 

21-01-2023 09:05:32
DDZ7504
DDZ7504

De 500/600 vervoert meer reizigers dan de 4000, opvallende keuze dat die laatste niet gewijzigd wordt. Er valt vast wel iets te bedenken i.c.m. de 6900.




DDZ in dienst, ik blij!
 

21-01-2023 10:24:03
Jorn
Jorn
Quote
martijn (21-01-2023 09:04:47):
Quote
Jorn (21-01-2023 08:56:59):
Quote
geert (21-01-2023 08:40:40):

Het veranderen van tijden van een treinserie is tegenwoordig geen criterium meer om iets bij werkzaamheden of gewijzigd treinverkeer te melden. Dat was vorig weekend met de sprinters tussen Ut en Gd ook het geval. Immers, je plant je reis in dé app.....

PS: de afkorting van Rotterdam Centraal is Rtd, niet Rd of Rt


Bedankt voor je reactie. Dan valt daar toch nog wel wat te winnen denk ik. Reizigers die regelmatig op dit traject reizen hebben zeker wel door dat er iets anders is maar kunnen niet zien waarom. Dat zal het al zo positieve imago van NS niet ten goede komen.

Sorry van de afkortingen, ik ben daar nog niet heel bekend mee. Volgende keer zal ik het wel gewoon uittypen voor de duidelijkheid.


Ik ken persoonlijk geen zaterdagreizigers die dit zou opvallen, die kijken gewoon in de reisplanner, aangezien er elk weekend wel wijzigingen zijn door bijv werkzaamheden of beperkingen door personeelsinzet. Plus dat we hiervandaan weer even onze snelle verbinding met Rotterdam weer terug hebben 🙂


Nou ja, ik ben dus zo'n zaterdagsreiziger want ik ga vandaag deze rit maken. Ik kijk inderdaad altijd in de reisplanner en zie dan regelmatig veranderingen i.v.m. werkzaamheden, maar dit was de eerste keer dat ik geen uitleg zag staan in de planner, maar wel een verandering t.o.v. de normale dienstregeling.

 

21-01-2023 11:03:25
phantom
phantom
Quote
Jorn (21-01-2023 08:56:59):

Sorry van de afkortingen, ik ben daar nog niet heel bekend mee. Volgende keer zal ik het wel gewoon uittypen voor de duidelijkheid.


Just in case,als het gaat om verkortingen:

de lijst

👍

 

21-01-2023 11:33:53
sneltram
sneltram
Quote
DDZ7504 (21-01-2023 09:05:32):

De 500/600 vervoert meer reizigers dan de 4000, opvallende keuze dat die laatste niet gewijzigd wordt. Er valt vast wel iets te bedenken i.c.m. de 6900.


De ellende is de afgeschaalde dienstregeling door personeelstekort. Vroeger had je in het weekend gewoon de 500,600, 2000, 2800 en (1)1700. Dan had je altijd snelle reisopties uit het noorden en oosten, plus in Gd een mooie aansluiting 'de hoek om' voor reizigers tussen Gvc en Rtd tijdens werkzaamheden rond Dt. In de avond en op zondagochtend werden de 2000 en 2800 zelfs extra ingelegd.

Die situatie kan nu niet meer. Geen personeel. Je moet dus kiezen wat je wil faciliteren. Als je een snelle 'hoek om' aansluiting wil, maar geen frequentieverhoging op Gd-Ut, moet of de (1)1700 sneuvelen of de 500/600. We gaan hier het komend jaar veel varianten op zien. Telkens is het afhankelijk van wat er in de rest van het land speelt. Zo komt er een weekend aan in mei waarbij Ledn-Shl gestremd is. De 500/600 gaan dan naar Gvc (want je komt er niet via Shl). Er rijdt vlak daar achter/voor ook een IC Ut-Rtd, zodat je toch snel van/naar Rtd kan en een pendel Gvc-Gd-Rtd (met de aanpassingen in de 4000/6900 die in de quote gewenst worden). Nadeel is dan dat de (1)1700 in Ut moet keren en je dus vanuit het oosten reistijdverlenging hebt. Zolang je niet de oude sitautie hebt van voldoende personeel, zal het altijd ergens pijn doen. De truc is om de pijn zo klein mogelijk te houden gegeven alle combinaties van werkzaamheden.

Rest wel het punt dat de communicatie beter moet, maar dat was ook voor het personeelstekort al zo.

 

21-01-2023 11:48:29
geert
geert

En dat betekent dus dat dat personeelstekort nog wel even gaat duren? Nieuwe instroom lukt niet? Anders zou je toch verwachten dat er in mei ook wel weer eens opgeschaald kan gaan worden, zeker met de huidige volle bezetting van treinen.

 

21-01-2023 12:03:07
Oldskool
Oldskool

Nieuwe instroom lukt wel, maar dat wil nog niet zeggen dat ik ze ook meteen klaar zijn. Moet nog eventjes een opleiding aan vooraf gegaan worden.

 

21-01-2023 12:54:18
Henk1619
Henk1619
Quote
geert (21-01-2023 11:48:29):

En dat betekent dus dat dat personeelstekort nog wel even gaat duren? Nieuwe instroom lukt niet? Anders zou je toch verwachten dat er in mei ook wel weer eens opgeschaald kan gaan worden, zeker met de huidige volle bezetting van treinen.


Voor de gemiddelde treinreiziger is al sprake van volle bezetting als hij niet 4 stoelen voor zichzelf heeft. Er zijn minder zitplaatsen beschikbaar doordat naast het schrappen van treinen de overige zijn ingekort. Als die dan echt vol zijn dan is dat prima, als ze overvol zijn dan heb je als vervoerder gewoon te veel kaartjes verkocht. Het klinkt niet heel erg logisch om ooit nog weer meer treinen te gaan rijden, het ligt meer voor de hand om juist minder maar langere treinen moeten laten rijden.

 

21-01-2023 13:48:08
geert
geert

Vandaar ook dat we overal de perrons inkorten..... Ik zou zeggen denk nog eens na en kijk naar ons huidige spoorwegnet wat zo onderhand omgebouwd is tot een groot metronet. Prima maar dan heb je ook metroachtige frequenties nodig. Dat die dus maar zo snel mogelijk weer terug mogen komen ipv de huidige treurige halfuurs frequenties

 

21-01-2023 17:29:58
kleine_man
kleine_man
Quote
Henk1619 (21-01-2023 12:54:18):
Quote
geert (21-01-2023 11:48:29):

En dat betekent dus dat dat personeelstekort nog wel even gaat duren? Nieuwe instroom lukt niet? Anders zou je toch verwachten dat er in mei ook wel weer eens opgeschaald kan gaan worden, zeker met de huidige volle bezetting van treinen.


Voor de gemiddelde treinreiziger is al sprake van volle bezetting als hij niet 4 stoelen voor zichzelf heeft. Er zijn minder zitplaatsen beschikbaar doordat naast het schrappen van treinen de overige zijn ingekort. Als die dan echt vol zijn dan is dat prima, als ze overvol zijn dan heb je als vervoerder gewoon te veel kaartjes verkocht. Het klinkt niet heel erg logisch om ooit nog weer meer treinen te gaan rijden, het ligt meer voor de hand om juist minder maar langere treinen moeten laten rijden.


Omgekeerd vind ik het ook arrogant dat je als aanbieder vindt dat je voldoende zitplaatsen aanbied als er 85% van de stoelen bij aanvang van de rit bezet zijn. Vroeger was er een supermarkt die als slogan had "4 in de rij kassa erbij" omdat het winkelend publiek 4 mensen in de rij een lange rij vonden.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

21-01-2023 18:05:31
Henk1619
Henk1619

Met een meer dan 85% bezetting kun je nog steeds zitten en je wordt nog steeds van A naar B gebracht met dezelfde reistijd dus wat precies het probleem?

Meer beenruimte in een half lege trein is een gunst en geen recht, als je dat altijd wilt dan is daar de 1e klas voor uitgevonden.

Linksom of rechtsom kost een 85% gevulde trein per vervoerde reiziger meer dan een 100% gevulde trein. Iets of iemand gaat daar de rekening voor betalen: de reiziger in een normaal functionerende markt, de belastingbetaler die verder uitgeknepen wordt, het personeel dat slechtere arbeidsvoorwaarden heeft of een combinatie van die dingen.

In ons semi-communitische OV stelsel is ieder besef van waarde compleet verloren gegaan. In een vrije markt had je kunnen kiezen voor die aanbieder die met bewust met half lege treinen rond gaat rijden en dan je ook gemerkt dat het treinkaartje daarvoor toch wel een stukje duurder uitvalt. Prima als je het geld daarvoor over hebt maar ik hoor mensen voornamelijk klagen over hoge prijzen. We zijn stel verwende nesten geworden die denken dat het als een koning in de watten gelegd worden als een godswonder aan ons gaat verschijnen. Met als toppunt dat die enorme hoge frequentie van halfuursdiensten als 'treurig' wordt omschreven.

 

21-01-2023 18:43:04
geert
geert

Nou ja we moeten op z'n minst constateren dat de markt niet voldoende functioneert. Dat noem jij communistisch, ik noem dat een falende markt. In de afgelopen 3 jaar zijn er in Nederland 500000 auto's op de weg bij gekomen. Uit onderzoek blijkt dat dit veelal ex OV reizigers blijken te zijn die de beroerde service en overvolle treinen en bussen en slechte frequenties zat zijn. Er is voorlopig geen enkele hoop op verbetering dat kun je hier boven lezen. Wat dat betreft is Schiphol een stuk beter in crisis management. En de opdrachtgevers zwijgen.... hoezo functionerende markt!

 

21-01-2023 19:39:53
rob_ehv
rob_ehv
Quote
geert (21-01-2023 11:48:29):

En dat betekent dus dat dat personeelstekort nog wel even gaat duren? Nieuwe instroom lukt niet? Anders zou je toch verwachten dat er in mei ook wel weer eens opgeschaald kan gaan worden, zeker met de huidige volle bezetting van treinen.


Als ik het even op Eindhoven betrek zijn er best wel wat mensen in opleiding voor zowel mcn als hc. Echter blijft de uitstroom vanwege pensioen en ook mensen die ontslag nemen groot.

ruimte voor verlof is er nog steeds niet echt vooral bij de hc's in Ehv nog grote tekorten , al hoor ik dat het bij andere standplaatsen wel beter is.



Laatst bewerkt door rob_ehv op 21-01-2023 19:40
 

22-01-2023 00:49:10
AlexNL
AlexNL
Quote
geert (21-01-2023 18:43:04):

In de afgelopen 3 jaar zijn er in Nederland 500000 auto's op de weg bij gekomen. Uit onderzoek blijkt dat dit veelal ex OV reizigers blijken te zijn die de beroerde service en overvolle treinen en bussen en slechte frequenties zat zijn.


Corona zal daar een zeer belangrijke rol bij hebben gespeeld: denk aan de zwaar afgeschaalde dienstregeling in 2020, het gevoel dat iedereen die bij je in de buurt komt een potentieel gevaar is, later de mondkapjesplicht. Voeg daar de afgenomen filedruk aan toe waardoor het reistijdverlies door files flink afnam... en ineens werd de auto een stuk aantrekkelijker.

 

22-01-2023 17:52:54
timtrein
timtrein
Quote
Henk1619 (21-01-2023 18:05:31):

Met een meer dan 85% bezetting kun je nog steeds zitten en je wordt nog steeds van A naar B gebracht met dezelfde reistijd dus wat precies het probleem?

Meer beenruimte in een half lege trein is een gunst en geen recht, als je dat altijd wilt dan is daar de 1e klas voor uitgevonden.

Linksom of rechtsom kost een 85% gevulde trein per vervoerde reiziger meer dan een 100% gevulde trein. Iets of iemand gaat daar de rekening voor betalen: de reiziger in een normaal functionerende markt, de belastingbetaler die verder uitgeknepen wordt, het personeel dat slechtere arbeidsvoorwaarden heeft of een combinatie van die dingen.

In ons semi-communitische OV stelsel is ieder besef van waarde compleet verloren gegaan. In een vrije markt had je kunnen kiezen voor die aanbieder die met bewust met half lege treinen rond gaat rijden en dan je ook gemerkt dat het treinkaartje daarvoor toch wel een stukje duurder uitvalt. Prima als je het geld daarvoor over hebt maar ik hoor mensen voornamelijk klagen over hoge prijzen. We zijn stel verwende nesten geworden die denken dat het als een koning in de watten gelegd worden als een godswonder aan ons gaat verschijnen. Met als toppunt dat die enorme hoge frequentie van halfuursdiensten als 'treurig' wordt omschreven.


Het ging om: "als er 85% van de stoelen bij aanvang van de rit bezet zijn".

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-01-2023 18:23:15
broek53
broek53

Sinds zaterdagmorgen rijden er bussen tussen Venlo en Monchengladbach wegens "spoorproblemen in het buitenland". Die duren tot en met minstens 20 februari ! Wat zou er aan de hand zijn in dat o zo verre buitenland?

 

22-01-2023 18:37:33
treinfan
treinfan

Ik had dezelfde vraag en het schijnt simpelweg om geplande werkzaamheden bij Viersen te gaan.

 

22-01-2023 18:47:53
Henk1619
Henk1619

Sommige mensen ervaren werkzaamheden als een probleem. In Viersen wordt een ESTW gebouwd. Verder wordt in dezelfde periode op verschillende plaatsen spoor vernieuwd en geluidschermen geplaatst. Tussen Grevenbroich en Köln wordt er ETCS bijgeknutseld.

 

22-01-2023 18:49:12
mren
mren

Werkzaamheden zijn een probleem als de communicatie niet deugt 😉

 

22-01-2023 18:50:06
Henk1619
Henk1619
Quote
timtrein (22-01-2023 17:52:54):
Het ging om: "als er 85% van de stoelen bij aanvang van de rit bezet zijn".

Ok, en wat verandert dat dan aan het verhaal?

 

23-01-2023 00:33:07
scooter
scooter
Quote
broek53 (22-01-2023 18:23:15):

Sinds zaterdagmorgen rijden er bussen tussen Venlo en Monchengladbach wegens "spoorproblemen in het buitenland". Die duren tot en met minstens 20 februari ! Wat zou er aan de hand zijn in dat o zo verre buitenland?


Naast wat Henk al aangeeft,wordt er tussen Kaldenkirchen en Viersen ook nog spoor vervangen en in Mönchengladbach 4 wissels.

Overigens zie ik overal (op site van zowel vrr als eurobahn)termijn tot 10 februari staan

 

23-01-2023 07:50:21
geert
geert

En niet alle werkzaamheden gaan 24/7 door, zo is wordt er aan de aanleg van ETCS tussen Grevenbroich en Köln alleen in de avonduren en nacht gewerkt. Komt ETCS hier eigenlijk ook gelijk in dienst?

 

23-01-2023 19:43:35 1
timtrein
timtrein
Quote
Henk1619 (22-01-2023 18:50:06):
Quote
timtrein (22-01-2023 17:52:54):
Het ging om: "als er 85% van de stoelen bij aanvang van de rit bezet zijn".

Ok, en wat verandert dat dan aan het verhaal?


Doorgaans stoppen treinen op nog wel meer stations, waar nog meer liefhebbers van het comfort van het spoor willen instappen (of dat in elk geval proberen...)
Ik ken dat soort geintjes ook, dan zit de trein bij vertrek uit Groningen al goed gevuld, vervolgens wil in Assen de halve provincie nog instappen en daarna kent Zwolle ook meer in- dan uitstappers.
Ik zeg niet dat je alleen warme lucht moet verplaatsen met reizigerstreinen, maar het is voor de aantrekkelijkheid van het spoor op zich wel fijn als reizigers fatsoenlijk mee kunnen (hyperspits en calamiteiten daargelaten). Dan maak je ook nog kans op groei van je reizigersaantal, wat weer kan zorgen voor meer opbrengsten en meer ruimte voor investeringen. Kan ProRail ook eens stoppen met het opbreken van vanalles.

 

23-01-2023 21:55:32
Henk1619
Henk1619

Het was dan ook geen pleidooi om treinen met 120% te vullen. Als 100% van de zitplaatsen bezet zijn dan moet je of stoppen met de kaartverkoop of capaciteit toevoegen zodat het wel gaat passen. Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens dat bewust overboeken niet getuigd van veel respect voor je reizigers. Generiek aannemen dat je maar 85% van de stoelen bij vertrek moet benutten is vrij zinloos als je weet dat 60% van de reizigers in Gn instapt en 40% in Asn.

 

23-01-2023 22:06:06
michaben
michaben

Overigens willen mensen die samen reizen ook graag bij elkaar kunnen zitten. Ook handig als je met samenreiskorting onderweg ben en er controle komt. Als je op 100% bezetting inzet gaat dat natuurlijk niet lukken voor mensen die halverwege instappen.

Daarnaast zal inzetten op 100% bezettings de trein ook een minder interessant product maken, waardoor de reizigersaantallen teruglopen en dat wil je ook niet. Zie het als een winkel die exact evenveel producten in de schappen zet als deze op een dag verwacht te verkopen. Die raakt ook klanten kwijt.