Opvallende dingen 12 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
12-01-2023 06:45:35
henri1972
henri1972

De 3200 die vandaag zou rijden is niet terug te vinden in de NSapp dus rijdt waarschijnlijk niet. Verder rijden de ICE 121, 123 en 125 tot Düsseldorf en de 127 tot Köln vanwege werkzaamheden. Ri A'dam betreft het de 220, 126, 124 en 122. Er wordt niet vermeld of de werkzaamheden aan de baan of aan de ICE stellen zijn.

 

12-01-2023 07:27:11 1
MetroRET
MetroRET

Pas volgende week donderdag 😉.

 

12-01-2023 08:24:11
Anoniem9
Anoniem9

Er rijdt een dubbele SLT-4 op de 2800 serie vandaag als intercity, om precies te zijn de 2820 van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal.

 

12-01-2023 08:25:47 2
martijn
martijn

Hahaha wat is dat toch met die fascinatie voor de 3200? Als ie rijdt heeft ie geen toegevoegde waarde en op de dagen dat ie niet ingepland is, wordt ie gemist...

Het treinstel dat de 121 rijdt is trouwens lek. Dus daarvan snap ik wel dat ie niet verder dan Düsseldorf rijdt 😉 beeld op Twitter



Laatst bewerkt door moderator op 12-01-2023 09:41
 


12-01-2023 08:46:39
erwin_6610
erwin_6610

ICNG 3121 vertrok om 8.45 vanaf Asd ri Shl

 

12-01-2023 08:53:40
Muizeneus
Muizeneus
Quote
martijn (12-01-2023 08:25:47):

Het treinstel dat de 121 rijdt is trouwens lek. Dus daarvan snap ik wel dat ie niet verder dan Düsseldorf rijdt 😉 beeld op Twitter


Ik zou zeggen Emmertje eronder en rijden maar!



Laatst bewerkt door moderator op 12-01-2023 09:42
 

12-01-2023 09:11:56
sjoerd
sjoerd

Ik ben geen kenner op dat gebied, maar mij lijkt: vandaag lek, morgen metalen delen verroest, vloeren verrot, kortsluiting in spanningvoerende delen, klachten van reizigers en onderhoudspersoneel, uitval van treindiensten. Zelfs een speldenprikje in de huid van het ruimtestation ISS is reden om de ruimtereizigers te evacueren...

 

12-01-2023 10:12:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
erwin_6610 (12-01-2023 08:46:39):

ICNG 3121 vertrok om 8.45 vanaf Asd ri Shl


We gaan verder via Ledn,Gv,Sdm,Gd,Asb,Wgm rond 10:20 door Gv ivm problemen andere cabine geen slagje breda.

 

12-01-2023 10:41:33
DDZ7504
DDZ7504

Opnieuw wordt er koperdiefstal gemeld tussen Ut en Ht.

 

12-01-2023 10:54:15
thom
thom
Quote
sjoerd (12-01-2023 09:11:56):

Ik ben geen kenner op dat gebied, maar mij lijkt: vandaag lek, morgen metalen delen verroest, vloeren verrot, kortsluiting in spanningvoerende delen, klachten van reizigers en onderhoudspersoneel, uitval van treindiensten. Zelfs een speldenprikje in de huid van het ruimtestation ISS is reden om de ruimtereizigers te evacueren...


Zo te zien is er gewoon wat lek aan de watertank of installatie van een WC, dus WC afsluiten en de tank aftappen en er lekt niks meer tot het hersteld kan worden :)

 

12-01-2023 11:13:05
Oldskool
Oldskool

Via het dak? Kom kom Thom, probeer het nog eens 😜

 

12-01-2023 11:32:50
Karel1969
Karel1969

De 7614 heeft vanmorgen vroeg ruim een half uur als trein 516 stilgestaan tussen Pt en Nkk a.g.v. een aanrijding.

 

12-01-2023 11:44:00
cuneo56
cuneo56
Quote
Oldskool (12-01-2023 11:13:05):

Via het dak? Kom kom Thom, probeer het nog eens 😜


Waarom nog eens?

Dat de watertank, danwel een daarop aansluitende leiding lekt is op die plek de meest reeële oorzaak.

 

12-01-2023 11:48:24
bert
bert
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 10:41:33):

Opnieuw wordt er koperdiefstal gemeld tussen Ut en Ht.


Nu ook op shl-ut . Wordt dat op klaarlichte dag gedaan? Omdat het pas in de loop van de dag is ontdekt?



Laatst bewerkt door bert op 12-01-2023 11:49
 

12-01-2023 11:55:27
BVisser
BVisser

Asdta 11:54 ICNG 311x richting Shl.

 

12-01-2023 12:21:03
treinfan
treinfan
Quote
bert (12-01-2023 11:48:24):
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 10:41:33):

Opnieuw wordt er koperdiefstal gemeld tussen Ut en Ht.


Nu ook op shl-ut . Wordt dat op klaarlichte dag gedaan? Omdat het pas in de loop van de dag is ontdekt?


Op Asd/Shl-Ut rijdt minder vanwege de koperdiefstal tussen Ut en Ht en beperkte capaciteit om te keren te Ut. Ik ben het met je eens dat het verwarrend is dat het niet als één storing wordt vermeld, en dat er voor Asd/Shl-Ut niet 'verstoring elders' als oorzaak wordt gegeven.

 

12-01-2023 12:26:49
thom
thom
Quote
Oldskool (12-01-2023 11:13:05):

Via het dak? Kom kom Thom, probeer het nog eens 😜


Het aftappen van een watertank heb ik nog nooit op het dak hoeven doen hoor 😉

 

12-01-2023 12:35:21
gvttreinen
gvttreinen
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 10:41:33):

Opnieuw wordt er koperdiefstal gemeld tussen Ut en Ht.


Tussen Cl en Gdm is bij graafwerkzaamheden een glasvezelkabel geraakt.

 

12-01-2023 12:51:36
broek53
broek53

Da's wel een heel ingewikkelde manier om koper te stelen 😉

 

12-01-2023 12:53:18
DDZ7504
DDZ7504
Quote
gvttreinen (12-01-2023 12:35:21):
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 10:41:33):

Opnieuw wordt er koperdiefstal gemeld tussen Ut en Ht.


Tussen Cl en Gdm is bij graafwerkzaamheden een glasvezelkabel geraakt.


De koperdiefstal was tussen Gdm en Ht, tussen Cl en Gdm hebben gewoon nog sprinters gereden.

 

12-01-2023 13:42:39
sjoerd
sjoerd

@Thom: met mijn opmerking reageerde ik meer op de suggestie dat het niet zo'n vaart loopt als er ergens een lekje zit. En ik huldig de opvatting dat men water onder alle omstandigheden moet wantrouwen, dus: snel ingrijpen.

Dat deed ik gisteren ook nog bij het tegengaan van het heveleffect op ons dak; het verschijnsel dat water ook best omhoog kan stromen en je interieur kan verpesten.😉

 

12-01-2023 14:30:32
MrTraxx
MrTraxx
IC Berlijn 148 rijdt volgens Treinposities vanaf Deventer via Zwolle en de Hanzelijn naar Amsterdam CS, maar zonder stops. Zal wel door de defecte trein tussen Deventer en Amersfoort komen. Bijzonder is wel dat de 1746 (vertrektijd nog geen kwartier eerder uit Deventer) wÊl via Apeldoorn mocht, al rijdt die nu wel met +13 tussen Amersfoort en Utrecht  

12-01-2023 14:41:57
xDeltaMK
xDeltaMK

14:40 onbekende Thalys PBKA door Ledn. Zal wel door de defecte trein op de HSL komen

 

12-01-2023 14:50:54
MasterE
MasterE
Quote
MrTraxx (12-01-2023 14:30:32): IC Berlijn 148 rijdt volgens Treinposities vanaf Deventer via Zwolle en de Hanzelijn naar Amsterdam CS, maar zonder stops. Zal wel door de defecte trein tussen Deventer en Amersfoort komen. Bijzonder is wel dat de 1746 (vertrektijd nog geen kwartier eerder uit Deventer) wél via Apeldoorn mocht, al rijdt die nu wel met +13 tussen Amersfoort en Utrecht

14:48 Langs Ampo.




Mcn Asd
 

12-01-2023 15:28:44
noof
noof
Quote
bert (12-01-2023 11:48:24):
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 10:41:33):

Opnieuw wordt er koperdiefstal gemeld tussen Ut en Ht.


Nu ook op shl-ut . Wordt dat op klaarlichte dag gedaan? Omdat het pas in de loop van de dag is ontdekt?


Het is pas bij daglicht ontdekt door een inspecteur. Herstel was direct noodzakelijk i.v.m. een ES-las.

 

12-01-2023 15:36:58
thom
thom
Quote
sjoerd (12-01-2023 13:42:39):

@Thom: met mijn opmerking reageerde ik meer op de suggestie dat het niet zo'n vaart loopt als er ergens een lekje zit. En ik huldig de opvatting dat men water onder alle omstandigheden moet wantrouwen, dus: snel ingrijpen.

Dat deed ik gisteren ook nog bij het tegengaan van het heveleffect op ons dak; het verschijnsel dat water ook best omhoog kan stromen en je interieur kan verpesten.😉


Ik geef ook alleen maar aan dat de lekkage voor tijdelijk snel opgelost kan worden :)

 

12-01-2023 15:54:27
gvttreinen
gvttreinen

ICE 128 vanwege te grote vertraging opgeheven Ut - Asd, mat leeg via Hvs en Dmnz naar Ut gereden voor 127 die daardoor met +37 vertrok.

127 uiteraard Asd - Ut opgeheven.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 12-01-2023 15:56
 

12-01-2023 16:17:13
broek53
broek53

Blijkbaar ook een stel dat maar met een bepaalde cabine voorop kan/mag rijden?

 

12-01-2023 16:59:24
phantom
phantom

Dan groeit de lijst met defecte ICE stellen/stellen met lastige problemen, toch wel erg rap.
Of lijkt dat nu enkel maar zo omdat er in redelijk korte tijd veel problemen met ICE stellen gemeld worden hier ??

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-01-2023 18:26:07
brun
brun
Quote
phantom (12-01-2023 16:59:24):

Dan groeit de lijst met defecte ICE stellen/stellen met lastige problemen, toch wel erg rap.
Of lijkt dat nu enkel maar zo omdat er in redelijk korte tijd veel problemen met ICE stellen gemeld worden hier ??


Nee, je zit goed qua vermoedens. Er is voortdurend iets. Is het niet in Nederland, dan is het wel op de verbinding naar Brussel.

 

12-01-2023 18:26:41
Karel1969
Karel1969
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 12:53:18):
Quote
gvttreinen (12-01-2023 12:35:21):
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 10:41:33):

Opnieuw wordt er koperdiefstal gemeld tussen Ut en Ht.


Tussen Cl en Gdm is bij graafwerkzaamheden een glasvezelkabel geraakt.


De koperdiefstal was tussen Gdm en Ht, tussen Cl en Gdm hebben gewoon nog sprinters gereden.


Moet daarvoor een treindienst van Ehv tot helemaal Shl worden uitgedund? 😲

 

12-01-2023 18:31:41
sik214
sik214
Quote
phantom (12-01-2023 16:59:24):

Dan groeit de lijst met defecte ICE stellen/stellen met lastige problemen, toch wel erg rap.
Of lijkt dat nu enkel maar zo omdat er in redelijk korte tijd veel problemen met ICE stellen gemeld worden hier ??


Ik zag op fb een foto van defecte koppeling van de 4652 in Köln, deze ging schuin en er was een hele lichte casco schade er omheen zichtbaar. Tevens zou de 4682 daar ook in de buurt al hersteld worden met ook schade aan de koppeling. Lijkt er dus op dat deze 2 stellen elkaar hebben uitgeschakeld....

 

12-01-2023 18:38:31 1
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Karel1969 (12-01-2023 18:26:41):
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 12:53:18):
Quote
gvttreinen (12-01-2023 12:35:21):
Quote
DDZ7504 (12-01-2023 10:41:33):

Opnieuw wordt er koperdiefstal gemeld tussen Ut en Ht.


Tussen Cl en Gdm is bij graafwerkzaamheden een glasvezelkabel geraakt.


De koperdiefstal was tussen Gdm en Ht, tussen Cl en Gdm hebben gewoon nog sprinters gereden.


Moet daarvoor een treindienst van Ehv tot helemaal Shl worden uitgedund? 😲


Zoals al tientallen keren besproken is; ja. Bedenk wel dat het om 6 IC's per uur per richting gaat. Tenzij men zo kan bijsturen dat er in 5 minuten gekeerd kan worden in Ut en Ht zit er niks anders op namelijk.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-01-2023 18:40
 

12-01-2023 21:11:11
anton_
anton_

Je zou natuurlijk ook een trein kunnen laten keren in driebergen of verderop ipv in Utrecht. Of een 3200 inleggen op Schiphol- Arnhem.

 

12-01-2023 21:14:39
anton_
anton_
Quote
xDeltaMK (12-01-2023 14:41:57):

14:40 onbekende Thalys PBKA door Ledn. Zal wel door de defecte trein op de HSL komen


Misschien de 9337 richting Asd. Deze vertrok iets te laat uit Rtd en zou via Gv rijden.

 

12-01-2023 22:23:50
seinhuis
seinhuis

M



Laatst bewerkt door seinhuis op 13-01-2023 14:23
 

12-01-2023 22:45:29
yappa
yappa

nos.nl

IC 1767 is schijnbaar in de buurt van Gouda op een heel complexe manier gestrand, waardoor de reizigers na vier uur de trein konden verlaten. 😲

 

12-01-2023 23:09:14
DDZ7504
DDZ7504

Aldus NOS;

De oorzaak van het defect is onduidelijk. Een woordvoerder van de NS noemt het een complexe zaak. "De trein stond op een lastige plek, wat het ingewikkeld maakte om reizigers te evacueren."

In eerste instantie was het de bedoeling dat een andere trein het defecte toestel zou wegslepen, maar dat mislukte vanwege een ingewikkeld technisch probleem in de defecte trein. Vervolgens moesten er twee andere treinen komen om de reizigers alsnog te kunnen evacueren. "Dat heeft veel tijd gekost. We hopen dat reizigers snel hun reis kunnen vervolgen", aldus de woordvoerder.

Het is toch van de zotte dat de prioriteit in een dusdanige situatie (alle elektronica aan boord uitgevallen inclusief wc's en verlichting) niet op evacuatie ligt? Iedereen weet dat verslepen nog veel langer duurt...

 

12-01-2023 23:39:39
brun
brun

Het verbaast me vooral dat reizigers niet al na een uur uit die trein zijn gestapt en gaan lopen.

 

12-01-2023 23:43:59
AlexNL
AlexNL

Gezien de lokatie verbaast het mij ook dat iedereen in de trein is gebleven. Maar het tijdstip van stranding (donker), niet bekend zijn met de lokatie (hoe ver is het lopen? hoe gevaarlijk is het?) en het weer (stromende regen) zullen waarschijnlijk een rol hebben gespeeld.

Als dit tijdens een zonnige lentemiddag zou zijn gebeurd zouden mensen waarschijnlijk wat minder geduld hebben gehad.

 

12-01-2023 23:53:18 1
rolandrail
rolandrail

Juist gezien de locatie is iedereen in de trein gebleven, op de fly over bij Moordrecht is het niet bepaald handig wegkomen als je daar uitstapt.

 

12-01-2023 23:58:29
Steen
Steen

Wel merkwaardig als je de snelheidsgrafiek bekijkt treinposities.nl lijkt de trein na Ypenburg al geen tractie meer te hebben gegeven, en is de trein langzaam uitgerold tot hij neem ik aan door de heuvel van de fly tot stilstand kwam. Ben benieuwd waarom de trein niet in lansingerland of zoetermeer oost gestopt is.



Laatst bewerkt door Steen op 13-01-2023 00:00
 

13-01-2023 00:04:35
AlexNL
AlexNL

Wellicht dacht men dat de trein genoeg momentum had om Gouda te halen. In Gouda zou de trein een stuk minder in de weg staan dan ergens op de vrije baan.

 

13-01-2023 00:12:55
5431
5431
Quote
AlexNL (13-01-2023 00:04:35):

Wellicht dacht men dat de trein genoeg momentum had om Gouda te halen. In Gouda zou de trein een stuk minder in de weg staan dan ergens op de vrije baan.


Zou kunnen; in vervolg daarop lijkt het wel bijzonder dat het na het stilvallen urenlang niet meer lukt om weg te komen daar. Trein is niet plotseling gestopt, maar geleidelijk aan stilgevallen en net aan niet over de flyover heen gekomen. Met 3 stellen ICM zou je daar dan toch op enige manier wel weg moeten kunnen komen?



Laatst bewerkt door 5431 op 13-01-2023 00:24
 

13-01-2023 01:45:54
seinhuis
seinhuis

M



Laatst bewerkt door seinhuis op 13-01-2023 14:23
 

13-01-2023 02:09:21
thom
thom

Nou, het moet wel gek lopen willen 3 stellen onderweg plots allemaal zo defect raken (buiten een invloed van buiten af of door defecte infra) dat ze alle 3 afzonderlijk van elkaar gezien niet meer kunnen rijden, of zelfs hun boordnet niet meer in stand kunnen houden waardoor verlichting en verwarming gewoon mogelijk blijft...

Als dan ter plaatse ook nog een aangerukt sleepstel ermee ophoudt begin het toch wel een beetje een circus voorstelling te worden...

 

13-01-2023 06:17:21
noof
noof

10 bakken ICM zonder lucht wegslepen met een VIRM-6 zou normaliter moeten kunnen. Tijdens het luchtpompen begaf echter de compressor van de VIRM het waardoor er ineens 16 bakken zonder lucht stonden. Het was nog geen vrijdag de 13e..

En idd, trein stond op de flyover, dat gecombineerd met de hele slechte weersomstandigheden gaf de keuze voor wegslepen. Keuze wordt vaker gemaakt, is van de week ook ergens bij Klp nog gebruikt.

 

13-01-2023 07:44:34
treinhobby
treinhobby

Had deze trein niet ter plekke gesplitst kunnen worden?

Dan hadden de achterste stellen terug kunnen rijden en was er veel minder evacuatie nodig geweest.

 

13-01-2023 08:12:35
DjDaan111
DjDaan111

Flink late spot: gisteravond om 17.25 reed een zwarte 189 door Ehv richting Ehs met 1 reizigersrijtuig in een soort turquoise kleurstelling en daarachter een hele sleep aan platte goederenwagens.

 

13-01-2023 08:15:26 2
brun
brun

Als je de commentaren van mensen leest die in die trein zaten (onder het Nu-bericht bijvoorbeeld), dan val je toch van je stoel.

Vier uur lang geen licht. Geen wc's. Geen verwarming. Geen hulp aan boord in de vorm van iets te eten. Wegslepen lukte niet. Gepruts bij de evacuatie (ze konden 20 minuten lang de deuren niet openkrijgen). En dan teruggebracht naar Den Haag CS, waar midden in de nacht niemand was om de gestrande reizigers op te vangen. "Onze excuses, belt u maar even met de klantenservice."

En dan zat er ook nog eens een machinist voorop die al 5 minuten na vertrek had gemerkt dat er iets mis was en vervolgens toch 18 minuten lang blijft uitrollen, zodat de trein prachtig op de meest onbereikbare plek tot stilstand komt. En die in die 4 uur niet op het idee komt om even één van de drie treinstellen af te koppelen, vervolgens te kijken welke helft weer kan rijden en daarmee de passagiers te evacueren.

Of denk ik te simpel over dat laatste?

 

13-01-2023 08:22:40 1
BVisser
BVisser
Quote
DjDaan111 (13-01-2023 08:12:35):

Flink late spot: gisteravond om 17.25 reed een zwarte 189 door Ehv richting Ehs met 1 reizigersrijtuig in een soort turquoise kleurstelling en daarachter een hele sleep aan platte goederenwagens.


Klinkt als een lege militaire trein op weg naar Vlissingen. Dat rijtuig zal waarschijnlijk grijs zijn geweest.



Laatst bewerkt door BVisser op 13-01-2023 08:23
 

13-01-2023 09:36:19
sjoerd
sjoerd
Quote
brun (13-01-2023 08:15:26):

Als je de commentaren van mensen leest die in die trein zaten (onder het Nu-bericht bijvoorbeeld), dan val je toch van je stoel.

Vier uur lang geen licht. Geen wc's. Geen verwarming. Geen hulp aan boord in de vorm van iets te eten. Wegslepen lukte niet. Gepruts bij de evacuatie (ze konden 20 minuten lang de deuren niet openkrijgen). En dan teruggebracht naar Den Haag CS, waar midden in de nacht niemand was om de gestrande reizigers op te vangen. "Onze excuses, belt u maar even met de klantenservice."

En dan zat er ook nog eens een machinist voorop die al 5 minuten na vertrek had gemerkt dat er iets mis was en vervolgens toch 18 minuten lang blijft uitrollen, zodat de trein prachtig op de meest onbereikbare plek tot stilstand komt. En die in die 4 uur niet op het idee komt om even één van de drie treinstellen af te koppelen, vervolgens te kijken welke helft weer kan rijden en daarmee de passagiers te evacueren.

Of denk ik te simpel over dat laatste?


Het zou toch redelijk naïef zijn om te denken dat je en de fly-over en de toch vrij hoge Gouwebrug kunt halen met een fietsvaartje. Er zal wel meer aan de hand zijn geweest.

 

13-01-2023 09:41:35
AlexNL
AlexNL

Het is wel bijzonder dat de storing van zo'n aard is dat er 3 treinstellen compleet dood gaan.

 

13-01-2023 09:47:13
Karel1969
Karel1969

Deze verstoring heeft uiteindelijk 7 uur en 48 minuten geduurd. Dat lijkt me haast wel een record voor een defecte trein.

 


13-01-2023 09:50:52
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom (13-01-2023 02:09:21):

Nou, het moet wel gek lopen willen 3 stellen onderweg plots allemaal zo defect raken (buiten een invloed van buiten af of door defecte infra) dat ze alle 3 afzonderlijk van elkaar gezien niet meer kunnen rijden, of zelfs hun boordnet niet meer in stand kunnen houden waardoor verlichting en verwarming gewoon mogelijk blijft...

Als dan ter plaatse ook nog een aangerukt sleepstel ermee ophoudt begin het toch wel een beetje een circus voorstelling te worden...


Ik heb het even opgezocht en van alle stellen 4019,4096 en de 4233 komt de snelschakelaar niet meer in... dat is best bijzonder te noemen ;)

 

13-01-2023 10:53:27
mich
mich

Op het moment van de oorspronkelijke storing of nu nog steeds? De eerste is verklaarbaar, uitval door bv. een slecht contact in de bvl, stoorstroom, overspanning of onderspanning. Oplossing zou dan geweest kunnen zijn 2 v/d 3 doodmaken en per stel opnieuw opbouwen. Als ze het nu nog steeds hebben dan is dat bijzonder.



Laatst bewerkt door mich op 13-01-2023 10:53
 

13-01-2023 11:03:10 1
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (13-01-2023 08:15:26):

Als je de commentaren van mensen leest die in die trein zaten (onder het Nu-bericht bijvoorbeeld), dan val je toch van je stoel.

Ja je zou inderdaad van je stoel vallen als je dat leest, wat weer een onvoorstelbare tentoonstelling van domheid. Bij sommige mensen zou je toch hopen dat de snelschakelaar ook even uit zou vallen voordat ze zich zelf voor gek zouden zetten. Alsof bij NSR dagelijks mensen alleen maar bezig zijn met het kwellen van reizigers...

 

13-01-2023 11:09:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
mich (13-01-2023 10:53:27):

Op het moment van de oorspronkelijke storing of nu nog steeds? De eerste is verklaarbaar, uitval door bv. een slecht contact in de bvl, stoorstroom, overspanning of onderspanning. Oplossing zou dan geweest kunnen zijn 2 v/d 3 doodmaken en per stel opnieuw opbouwen. Als ze het nu nog steeds hebben dan is dat bijzonder.


4019 melding ingevoerd 18:06 is dus gebeurd ter hoogte van Lansingerland-Zoetermeer, 4096 melding ingevoerd 18:57, 4233 melding ingevoerd 18:59. bijzonder dat je dan alsnog gaat proberen om over de flyover te komen maar goed ik was er niet bij ;)

 

13-01-2023 11:11:42
brun
brun

Hoe dan ook, dit is de tweede keer in korte tijd dat een treinstel urenlang muurvast staat omdat het afslepen met een VIRM blijkbaar niet lukt (onlangs die ICE in Ede-Wageningen).

Misschien is het tóch niet zo'n gek idee om weer twee diesellocs permanent in Utrecht te stationeren als afsleepdienst.

 

13-01-2023 11:15:31 4
Ysbergsla
Ysbergsla

Pardon, een "onvoorstelbare tentoonstelling van domheid"? Dat de reizigers niet weten wat er technisch aan de hand is kun je hen niet kwalijk nemen. Dat de reizigers - na meer dan vier uur opgesloten in een donkere trein zonder eten, verwarming en stroom, vervolgens zonder toilet, teneinde de verkeerde kant op geëvacueerd te worden - enigszins gefrustreerd zijn is mijns inziens niet minder dan logisch.

Het is bekend dat Henk weinig op heeft met reizigers, echter wordt hier een ondergrens pijnlijk zichtbaar.

 

13-01-2023 11:20:25
treinfan
treinfan
Quote
brun (13-01-2023 11:11:42): Misschien is het tóch niet zo'n gek idee om weer twee diesellocs permanent in Utrecht te stationeren als afsleepdienst.

Met lokale kennis van (goederen)dienstregelingen had men kunnen weten dat er om 19:30 een 6400 aanwezig was te Gd, net zoals de meeste doordeweekse dagen. De vraag is echter of dat geholpen zou hebben, als ik hier lees dat de trein omstreeks 01:45 nog steeds niet verplaatst was terwijl er om 22:00 al te Gd een loc stond om de boel af te gaan slepen.

 

13-01-2023 11:47:18 1
brun
brun
Quote
Henk1619 (13-01-2023 11:03:10):
Quote
Alsof bij NSR dagelijks mensen alleen maar bezig zijn met het kwellen van reizigers...

Nou, ze zijn bij NSR overduidelijk niet bezig met een draaiboek om gestrande treinen zo snel mogelijk te kunnen ontruimen of wegslepen.

Telkens als er in Nederland ergens een trein stilvalt, of dat nu door een gebroken bovenleiding of andere technische storing komt, duurt 't uren voor er een oplossing is bedacht.

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

Voorbeeld 4

En ga zo maar door...

Om de paar maanden is het raak, wat ook normaal is, want techniek kan nu eenmaal kapot. Maar een snelle, efficiënte en veilige aanpak is er niet. In plaats daarvan komen ze met een VIRM aanrijden die een mislukte poging tot wegslepen gaat doen.



Laatst bewerkt door brun op 13-01-2023 11:52
 

13-01-2023 11:54:13
MaxBB
MaxBB

Is evacuatie niet een kwestie van maatwerk?

 

13-01-2023 12:04:00
AlexNL
AlexNL
Quote
brun (13-01-2023 11:47:18):

Om de paar maanden is het raak, wat ook normaal is, want techniek kan nu eenmaal kapot. Maar een snelle, efficiënte en veilige aanpak is er niet. In plaats daarvan komen ze met een VIRM aanrijden die een mislukte poging tot wegslepen gaat doen.


Op zich is het sturen van een VIRM niet eens zo'n heel gekke gedachte. Je kunt proberen de trein weg te slepen, en als dat niet lukt heb je meteen een trein ter plaatse waarmee je een evacuatie kunt doen. Dat de VIRM dan óók defect gaat, of er niet in slaagt om genoeg lucht te leveren aan de gestrande trein(en), is echt pech hebben.

Ik heb het op de HSL wel eens meegemaakt dat mijn trein stuk ging, en niet meer aan de praat te krijgen was. Die is toen stilgezet vlakbij een weg. "Dames en heren, deze trein is defect en er komt een locomotief om ons af te slepen."

Geruime tijd later verscheen die locomotief ook daadwerkelijk. En vrijwel tegelijkertijd verschenen er meerdere bussen op de weg. "Dames en heren, de locomotief is gearriveerd. Zoals u wellicht heeft gezien zijn er ook bussen verschenen, dat is Plan B mocht het wegslepen met de locomotief niet lukken."

(Uiteindelijk gingen de bussen onverrichter zake weer terug naar hun thuishonk.)

 

13-01-2023 12:43:17
thom
thom

Het is wel bekend dat de compressor van een VIRM nou niet bepaald een capaciteitsknaller is die flink wat overcapaciteit heeft om nog 9 bakken extra van lucht te voorzien ten opzichte van de 6 bakken eigen bakken waar die compressor op afgestemd is.

Dan zijn wel wat technische handelingen voor uit te halen om de kans tot slagen wat te vergroten, maar de vraag is of die kennis nog aanwezig is bij rijdendpersoneel, of bij de mensen die hun op dat moment telefonisch ondersteunen.



Laatst bewerkt door thom op 13-01-2023 12:46
 

13-01-2023 12:49:26
Oldskool
Oldskool

Om het lucht pompen te versnellen moesten de toiletten luchttechnisch afgesloten worden, wat dus ook gebeurd is. Verder is het handig om de compressor van de VIRM op hand te zetten, het liefst al voordat er gecombineerd wordt. Het is allemaal geen hogere wiskunde, er was alleen dikke pech dat die VIRM ook kapotstuk ging.



Laatst bewerkt door Oldskool op 13-01-2023 12:49
 

13-01-2023 13:11:28 1
Henk1619
Henk1619
Quote
Ysbergsla (13-01-2023 11:15:31):

Pardon, een "onvoorstelbare tentoonstelling van domheid"? Dat de reizigers niet weten wat er technisch aan de hand is kun je hen niet kwalijk nemen.

Wie neemt hier de reizigers iets kwalijk? De reizigers uit die trein proberen juist een beetje tegengas te geven op het dom geschreeuw van de zolderkamerridders.

Dat de reizigers - na meer dan vier uur opgesloten in een donkere trein zonder eten, verwarming en stroom, vervolgens zonder toilet, teneinde de verkeerde kant op geëvacueerd te worden - enigszins gefrustreerd zijn is mijns inziens niet minder dan logisch.

Nogmaals, het zal toch niet zo zijn dat een mcn zijn trein doelbewust stil zet op een flyover. De reizigers opsluit, de verwarming en verlichting met opzet uitschakelt, de toegang tot de wc's ontzegt, verbied te eten en ze uren later gaat deporteren?

Het is bekend dat Henk weinig op heeft met reizigers, echter wordt hier een ondergrens pijnlijk zichtbaar.


Ik meen me te herinneren dat Peter de wens had uitgesproken om dit soort hufterige bijdragen voortaan achterwege te laten.

 

13-01-2023 13:58:46 1
noof
noof
Quote
treinfan (13-01-2023 11:20:25):
Quote
brun (13-01-2023 11:11:42): Misschien is het tóch niet zo'n gek idee om weer twee diesellocs permanent in Utrecht te stationeren als afsleepdienst.

Met lokale kennis van (goederen)dienstregelingen had men kunnen weten dat er om 19:30 een 6400 aanwezig was te Gd, net zoals de meeste doordeweekse dagen. De vraag is echter of dat geholpen zou hebben, als ik hier lees dat de trein omstreeks 01:45 nog steeds niet verplaatst was terwijl er om 22:00 al te Gd een loc stond om de boel af te gaan slepen.


Geprobeerd e.e.a. samen te vatten:

1. 1767 gaat defect, snelschakelaars komen niet meer in.

2. vanaf Ut komt een VIRM om de 1767 naar Gd te slepen. Gezien weersomstandigheden & locatie lijkt dit de beste optie. De sleepVIRM is om wat voor reden dan ook helaas wel pas om 20u ter plaatse, deze had al veel eerder moeten vertrekken uit Ut.

3. VIRM wordt gekoppeld, daarna duurt het heel lang om lucht te pompen. Div. acties, zoals het afsluiten van de toiletten, baten uiteindelijk niet en de VIRM begeeft het. We zitten qua tijd dan al na 21:00u.

4. De loc van het stamlijntje richting Apn is dan inmiddels terug van zijn gebruikelijke werkzaamheden en wordt dan inderdaad snel gevorderd. Deze gaat naar de voorkant van de trein. Aan de achterkant komt inmiddels ook evacuatiemat uit Gvc. Reizigers uit de achterste 2 stellen gaan daarmee terug naar Gvc. Deze is rond 22:45 vertrokken.

5. De reizigers uit het voorrste stel stappen over op de defecte VIRM, die vervolgens weggesleept wordt naar Gd door de loc. Dit duurt helaas ook wat langer dan gedacht en dat duurt tot ong. 23:45, daarmee alle reizigers op pad.

6. De loc is daarna nogmaals gebruikt om de ICM'en naar Gd te slepen, die zijn vanochtend rond 06u door een VIRM uit de Bkh naar Amf gesleept. De VIRM die initieel gebruikt werd om te slepen en nog defect op Gd stond, is na wat knutselwerk alsnog op eigen kracht vertrokken.

 

13-01-2023 14:04:32
john2
john2
Quote
Henk1619 (13-01-2023 11:03:10):
Quote
brun (13-01-2023 08:15:26):

Als je de commentaren van mensen leest die in die trein zaten (onder het Nu-bericht bijvoorbeeld), dan val je toch van je stoel.

Ja je zou inderdaad van je stoel vallen als je dat leest, wat weer een onvoorstelbare tentoonstelling van domheid. Bij sommige mensen zou je toch hopen dat de snelschakelaar ook even uit zou vallen voordat ze zich zelf voor gek zouden zetten. Alsof bij NSR dagelijks mensen alleen maar bezig zijn met het kwellen van reizigers...


Als de snelschakelaar op uit wordt gezet en na een X aantal seconden weer wordt aangezet, wordt er dan niet gereset?

 

13-01-2023 14:18:08
brun
brun
Quote
noof (13-01-2023 13:58:46):

Geprobeerd e.e.a. samen te vatten:

1. 1767 gaat defect, snelschakelaars komen niet meer in.

2. vanaf Ut komt een VIRM om de 1767 naar Gd te slepen. Gezien weersomstandigheden & locatie lijkt dit de beste optie. De sleepVIRM is om wat voor reden dan ook helaas wel pas om 20u ter plaatse, deze had al veel eerder moeten vertrekken uit Ut.

3. VIRM wordt gekoppeld, daarna duurt het heel lang om lucht te pompen. Div. acties, zoals het afsluiten van de toiletten, baten uiteindelijk niet en de VIRM begeeft het. We zitten qua tijd dan al na 21:00u.

4. De loc van het stamlijntje richting Apn is dan inmiddels terug van zijn gebruikelijke werkzaamheden en wordt dan inderdaad snel gevorderd. Deze gaat naar de voorkant van de trein. Aan de achterkant komt inmiddels ook evacuatiemat uit Gvc. Reizigers uit de achterste 2 stellen gaan daarmee terug naar Gvc. Deze is rond 22:45 vertrokken.

5. De reizigers uit het voorrste stel stappen over op de defecte VIRM, die vervolgens weggesleept wordt naar Gd door de loc. Dit duurt helaas ook wat langer dan gedacht en dat duurt tot ong. 23:45, daarmee alle reizigers op pad.

6. De loc is daarna nogmaals gebruikt om de ICM'en naar Gd te slepen, die zijn vanochtend rond 06u door een VIRM uit de Bkh naar Amf gesleept. De VIRM die initieel gebruikt werd om te slepen en nog defect op Gd stond, is na wat knutselwerk alsnog op eigen kracht vertrokken.


Dank je voor de samenvatting.

Als ik dan hierboven lees dat een VIRM alleen met veel kennis, kunstgrepen en geduld in staat is om 9 bakken ICM van z'n plek te krijgen, dan is de conclusie toch wel duidelijk dat het geen betrouwbare oplossing is. Het is een goedkope, kunst- en vliegwerkmanier om gestrande treinen weg te krijgen. Die natuurlijk ook nog eens totaal onbruikbaar is als een trein door een beschadigde bovenleiding strandt.

Sorry, maar ik snap dat niet. Ik snap niet waarom op dit moment stilgevallen treinen worden 'gered' met een treinstel dat voor de gelegenheid ergens van een opstelterrein wordt geplukt.

Dat is toch geen manier om met dit soort calamiteiten om te gaan?



Laatst bewerkt door brun op 13-01-2023 14:18
 

13-01-2023 14:30:48
thom
thom

Die VIRM zal zelf ten onder gegaan zijn aan het gevolg van het verliezen van zijn eigen hoofdreservoirdruk aan de te slepen stellen, een compressor die dat niet kan opbrengen en dan is op een gegeven moment druk van het eigen stel te laag om zijn eigen systemen in stand te houden en valt het stel zelf ook uit.

Het lijkt er gewoon sterk op dat er niet echt een beproefd protocol is hoe je met zo'n combinatie moet slepen en wat je daar vooraf aan handelingen voor moet uitvoeren.
Dit alles komt toch een beetje over alsof dat ter plekke bedacht word (met de beste bedoelingen hoor) en er al snel iets gebeurd waardoor men achter de feiten aan komt te lopen...



Laatst bewerkt door thom op 13-01-2023 14:37
 

13-01-2023 14:54:30
AlexNL
AlexNL

Wellicht was het wel gelukt als men de defecte trein had gesplitst voordat men ging proberen om 10 bakken ICM van lucht te laten voorzien door een VIRM.

 

13-01-2023 15:00:31
Oldskool
Oldskool
Quote
john2 (13-01-2023 14:04:32):
Quote
Henk1619 (13-01-2023 11:03:10):
Quote
brun (13-01-2023 08:15:26):

Als je de commentaren van mensen leest die in die trein zaten (onder het Nu-bericht bijvoorbeeld), dan val je toch van je stoel.

Ja je zou inderdaad van je stoel vallen als je dat leest, wat weer een onvoorstelbare tentoonstelling van domheid. Bij sommige mensen zou je toch hopen dat de snelschakelaar ook even uit zou vallen voordat ze zich zelf voor gek zouden zetten. Alsof bij NSR dagelijks mensen alleen maar bezig zijn met het kwellen van reizigers...


Als de snelschakelaar op uit wordt gezet en na een X aantal seconden weer wordt aangezet, wordt er dan niet gereset?


Nee.

 

13-01-2023 15:03:18
yappa
yappa

Bedankt voor die samenvatting!

de vraag die het bij mij oproept: als die trein om circa 18:10 strandt, en 'de' afsleep-VIRM pas om 20:00 ter plekke was, hoeveel treinen zijn er dan in de tussentijd in Gd gekeerd die je ook voor die taak had kunnen gebruiken? En (dus) waarom daar er niet eentje van gebruikt?

 

13-01-2023 15:30:50
treinfan
treinfan

Exact 2 NS-treinen, beide VIRM8 en binnen 20 minuten na stranding en dus waarschijnlijk voorafgaand aan het moment dat besloten werd om trein 1767 af te slepen. ICM7, SLT10 of VIRM4 zijn niet geschikt om ICM10 af te slepen. DDZ in alle mogelijke combi's kan niet makkelijk koppelen met ICM.



Laatst bewerkt door treinfan op 13-01-2023 15:31
 

13-01-2023 15:36:39
Dionysusnu
Dionysusnu

Waarom is ICM7 of SLT10 niet geschikt maar VIRM6 (op papier tenminste) wel?



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 13-01-2023 15:37
 

13-01-2023 15:59:55
phantom
phantom

Zo alles is lezende,ook dat je best wat kunstgrepen moet uitvoeren om een VIRM bruikbaar te maken om zo'n gestrande set icm stellen af te kunnen slepen,zou ik geneigd zijn om te zeggen,doe dat in het vervolg niet meer en houd i.d.d. een loc ergens paraat om de boel af te slepen.

Ik zie dus 2 dingen die het bekijken waard zijn:
1) Zeker in het Gouda scenario waarbij er een 6400 notabene staat te staan,had de logische keuze moeten zijn om die loc dan te vorderen en zo die icm stellen op station Gouda te krijgen.

2) Als een VIRM toch word gebruikt,zou het dan niet handig zijn als men die stellen voorziet van een sterkere compressor ?
Want zo te lezen is de huidige incl het systeem er omheen niet geschikt eigenlijk om ziets te doen.
Ofwel het lijkt de ademruimte te missen om ervoor gebruikt te worden.
(sorry voor die woordspeling 😜)

Maar corrigeer/informeer me gerust als ik ernaast zit.



Laatst bewerkt door phantom op 13-01-2023 16:00
 

13-01-2023 16:43:38
michaben
michaben

Waarom was het nevenspoor eigenlijk niet te gebruiken? In eerste instantie hebben er zo te zien nog een paar treinen linkerspoor omheen gegaan maar daarna is het treinverkeer geheel stilgelegd, terwijl de trein geheel op de fly-over leek te staan en men dus niet in het nevenspoor hoefde te zijn bij de pogingen de trein te herstellen.

 

13-01-2023 17:37:20
treinhobby
treinhobby
Quote
treinfan (13-01-2023 15:30:50):

Exact 2 NS-treinen, beide VIRM8 en binnen 20 minuten na stranding en dus waarschijnlijk voorafgaand aan het moment dat besloten werd om trein 1767 af te slepen. ICM7, SLT10 of VIRM4 zijn niet geschikt om ICM10 af te slepen. DDZ in alle mogelijke combi's kan niet makkelijk koppelen met ICM.


Daarom begrijp ik echt niet waarom ze de trein niet gesplitst hebben en per stel afgesleept.

Dan hoeft de VIRM ook niet voor 10 bakken lucht te leveren.

Dit kan prima in een 'afsleep protocol' geregeld worden toch?

 

13-01-2023 18:27:37
b2py
b2py
Quote
michaben (13-01-2023 16:43:38):

Waarom was het nevenspoor eigenlijk niet te gebruiken? In eerste instantie hebben er zo te zien nog een paar treinen linkerspoor omheen gegaan maar daarna is het treinverkeer geheel stilgelegd, terwijl de trein geheel op de fly-over leek te staan en men dus niet in het nevenspoor hoefde te zijn bij de pogingen de trein te herstellen.


Je zal ergens op een plek die fly-over op moeten lopen gok ik zo, en daar komen de sporen vast weer bij elkaar

 

13-01-2023 18:34:32
michaben
michaben

Het toegangshek zit zo te zien aan aan de voet van het viaduct, waar de sporen nog zo'n 10 meter uit elkaar liggen. Je zou haast zeggen ideale plek om te stranden, je kunt er enkelsporig omheen én hulpdiensten kunnen pal naast de trein parkeren.

 

13-01-2023 22:48:37
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (13-01-2023 11:20:25):
Quote
brun (13-01-2023 11:11:42): Misschien is het tóch niet zo'n gek idee om weer twee diesellocs permanent in Utrecht te stationeren als afsleepdienst.

Met lokale kennis van (goederen)dienstregelingen had men kunnen weten dat er om 19:30 een 6400 aanwezig was te Gd, net zoals de meeste doordeweekse dagen. De vraag is echter of dat geholpen zou hebben, als ik hier lees dat de trein omstreeks 01:45 nog steeds niet verplaatst was terwijl er om 22:00 al te Gd een loc stond om de boel af te gaan slepen.


Met kennis van goederendienstregelingen had je ook kunnen weten dat die loc daar op dat tijdstip alleen maar aanwezig is om kop te maken. Het is niet een loc die daar maar een beetje staat te niksen en dus wel even iemand kan gaan helpen. In dit geval zijn dan ook gewoon eerst wagens naar de klant in Apn gebracht. Op de terugweg zijn er geen wagens mee terug genomen heeft de loc assistentie verleent bij de gestrande ICM.

 

13-01-2023 23:09:26
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (13-01-2023 11:47:18):
Quote
Henk1619 (13-01-2023 11:03:10):
Quote
Alsof bij NSR dagelijks mensen alleen maar bezig zijn met het kwellen van reizigers...

Nou, ze zijn bij NSR overduidelijk niet bezig met een draaiboek om gestrande treinen zo snel mogelijk te kunnen ontruimen of wegslepen.

Die uitspraak laat ik maar voor jouw rekening maar dat er nog wat ruimte is voor een alternatieve vervoerder die het op een wat slagvaardigere manier aanpakt is wel duidelijk. In de grote mensen wereld zou een slechter presterende vervoerder uiteindelijk wel het onderspit delven maar dat soort vormen van natuurlijke selectie zijn politiek voorlopig uitgesloten.

Telkens als er in Nederland ergens een trein stilvalt, of dat nu door een gebroken bovenleiding of andere technische storing komt, duurt 't uren voor er een oplossing is bedacht.

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

Voorbeeld 4

En ga zo maar door...

Om de paar maanden is het raak, wat ook normaal is, want techniek kan nu eenmaal kapot. Maar een snelle, efficiënte en veilige aanpak is er niet. In plaats daarvan komen ze met een VIRM aanrijden die een mislukte poging tot wegslepen gaat doen.


Als je pech hebt met je auto duurt het ook zo een uur voordat er iemand ter plaatse is en dan moet je vervolgens nog worden geholpen. Bij die voorbeelden van 75 minuten of 2 uur lijkt me niet heel reeel om er een kwartier of een half uur van te maken. Blijft voorbeeld 2 als enige over die 6 uur heeft geduurd. Dat was een vergelijkbaar voorbeeld als gisteren waarbij alles fout ging wat er fout kon gaan.

Er stranden wel vaker treinen en meestal halen ze niet het nieuws omdat ze niet vele uren duren.

 

14-01-2023 01:23:00
thom
thom
Quote
Dionysusnu (13-01-2023 15:36:39):

Waarom is ICM7 of SLT10 niet geschikt maar VIRM6 (op papier tenminste) wel?


ICM7 had in ieder geval meer lucht capaciteit gehad dan die VIRM6 :p

 

14-01-2023 23:16:11 2
rolandrail
rolandrail
Quote
Dionysusnu (13-01-2023 15:36:39):

Waarom is ICM7 of SLT10 niet geschikt maar VIRM6 (op papier tenminste) wel?


SLT10: omdat sinds kort bij gecombineerde SLT's alleen nog maar het voorste stel de compressor draait, de andere doen niet meer mee. Welke kortzichtige dat bedacht heeft geen idee. Maar na het combineren onderling van SLT is de remproef nemen al vaak een drama eer je eindelijk voldoende lucht hebt, luchtpompen om een andere trein weg te slepen is dus praktisch onmogelijk.

 

16-01-2023 14:39:45
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Oldskool (13-01-2023 12:49:26):

Om het lucht pompen te versnellen moesten de toiletten luchttechnisch afgesloten worden, wat dus ook gebeurd is. Verder is het handig om de compressor van de VIRM op hand te zetten, het liefst al voordat er gecombineerd wordt. Het is allemaal geen hogere wiskunde, er was alleen dikke pech dat die VIRM ook kapotstuk ging.


De compressor op 'hand' zetten heeft weinig nut. Slimmer was het geweest de hoofdreservoirleiding niet door te verbinden. Treinleiding vullen en gaan.