Opvallende dingen 1 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
31-12-2022 13:35:23
seinhuis
seinhuis

De eerste nachttrein van NS vertrekken na 01.00.

Nieuw is dat NS de dienstregeling rond 10.00 opstart. Uitzondering hierop is de treindienst tussen Gouda en Alphen aan den Rijn waar de normale zondags dienstregeling wordt gereden. Ook enkele internationale treinen rijden eerder.

Tussen ongeveer 06.00 en 10.00 rijdt 1400 2x per uur.

De overige vervoerders starten en rijden volgens de normale zondags dienstregeling.



Laatst bewerkt door seinhuis op 31-12-2022 13:44
 

31-12-2022 15:48:16
sneltram
sneltram

En daarnaast rijden ook de 3317, 4019, 4308 en 5806.



Laatst bewerkt door sneltram op 31-12-2022 15:49
 

31-12-2022 17:52:58
b2py
b2py

Ik begrijp het niet helemaal want tussen Asd en Ut rijden wel de hele ochtend in aansluiting op de nacht treinen?

 

31-12-2022 18:22:48
geert
geert

Ja en de bovengenoemde treinen rijden ook om Shl bereikbaar te houden, dit naar aanleiding van klachten van Schiphol.

Overigens beginnen de treinen op veel plaatsen al wel ruimen voor 10 uur te rijden, zo vertrekt de eerste 3000 al om 9.09 uur uit Ut richting Hdr



Laatst bewerkt door geert op 31-12-2022 18:23
 


31-12-2022 21:34:35
MetroRET
MetroRET

Ook vanuit Rotterdam, daar is een vrij nutteloze 1438 die om 09:00 vertrekt, met 12 min later al de 2233, voor Shl kan men om 08:54 ook al de 9215 nemen.



Laatst bewerkt door MetroRET op 31-12-2022 21:35
 

01-01-2023 07:51:51
henri1972
henri1972

NJ402/IC60402 begint het nieuwe jaar goed: de rit eindigd volgens de digitale bronnen straks om 8.33 uur op tijd in Ut. En de reiziger naar Asd? Die mag robuust overstappen op de IC van 9.09 uur naar onze hoofdstad.

 

01-01-2023 08:11:27
MetroRET
MetroRET

Zelfs áls deze maar tot Ut zou rijden (ik zie hem namelijk gewoon naar Asd rijden), kan men ook met de 1435 mee naar Asd (v 8:43).



Laatst bewerkt door MetroRET op 01-01-2023 08:13
 

01-01-2023 09:11:42
BVisser
BVisser

Asdm 9:10 met reizigers, dus inderdaad gewoon door naar Asd.

 

01-01-2023 09:18:03
henri1972
henri1972
Quote
MetroRET (01-01-2023 08:11:27):

Zelfs áls deze maar tot Ut zou rijden (ik zie hem namelijk gewoon naar Asd rijden), kan men ook met de 1435 mee naar Asd (v 8:43).


Vreemd. Bahn.expert geeft aan dat ie niet reed tussen Ut en Asd. De actuele vertrektijden van Ut op de app van NS gaven aan: rijdt niet. (Daarnaast ook nog het standaard niet instappen). Verder gaf de AV van Ut geen trein om 8.43 uur naar Asd.



Laatst bewerkt door henri1972 op 01-01-2023 09:19
 

01-01-2023 09:18:45
anton_
anton_

Trein 3024 met stop op Bijlmer ipv. Amstel. Weet iemand waarom hiervoor gekozen is ?

 

01-01-2023 10:58:06
BVisser
BVisser

Asdmw 10:57 SBB 193 xxx (blauw) met lege TUI Ski Expres richting Wgm.

Asdm 11:13 trein 2637 met als tweede stel de 4033, over de volle lengte en over de volle hoogte onder de graffity aan de linkerkant.



Laatst bewerkt door BVisser op 01-01-2023 11:14
 

01-01-2023 12:01:19
GerritJan
GerritJan

Alle 2 delige E-GTW's rijden los tussen Emmen en Zwolle. Normaal rijden de 2 delige altijd samen met een 3tje en rijden de 2 delige bijna niet los vanwege te kleine capiciteit.

 

01-01-2023 12:22:57
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Daarentegen rijdt de 3040 vanaf Nm ri Ah met 2 stuks 6-delige stellen VIRM.

De voorste met een FLOW jurkje.

 

01-01-2023 13:25:34
GerritJan
GerritJan

Icm 4033 zit helemaal onder de graffiti. Heb het niet over 1 bak maar de complete trein is beklad.



Laatst bewerkt door GerritJan op 01-01-2023 13:35
 

01-01-2023 13:27:47
thom
thom

Dat staat er toch, 'het tweede stel, over de volle lengte en over de volle hoogte' 😉

Maar eigenlijk is dat niet handig om te gaan bespreken verder, gewoon geen aandacht eraan schenken is beter.



Laatst bewerkt door thom op 01-01-2023 13:28
 

01-01-2023 13:36:31
GerritJan
GerritJan
Quote
thom (01-01-2023 13:27:47):

Dat staat er toch, 'het tweede stel, over de volle lengte en over de volle hoogte' 😉

Maar eigenlijk is dat niet handig om te gaan bespreken verder, gewoon geen aandacht eraan schenken is beter.


Ik heb dat bericht niet eens gezien? Sorry hoor

 

01-01-2023 13:52:08
b2py
b2py
Quote
anton_ (01-01-2023 09:18:45):

Trein 3024 met stop op Bijlmer ipv. Amstel. Weet iemand waarom hiervoor gekozen is ?


Waarschijnlijk vanwege de feesten daar

 

01-01-2023 14:03:55
thom
thom
Quote
GerritJan (01-01-2023 13:36:31):
Quote
thom (01-01-2023 13:27:47):

Dat staat er toch, 'het tweede stel, over de volle lengte en over de volle hoogte' 😉

Maar eigenlijk is dat niet handig om te gaan bespreken verder, gewoon geen aandacht eraan schenken is beter.


Ik heb dat bericht niet eens gezien? Sorry hoor


Voordat je je bericht bewerkte stond het er als een vraag, dus leek mij dat een reactie op wat BVisser geschreven had.

 

01-01-2023 14:36:53
sander14
sander14
Quote
GerritJan (01-01-2023 13:25:34):

Icm 4033 zit helemaal onder de graffiti. Heb het niet over 1 bak maar de complete trein is beklad.


Trein 4635 van Hoofddorp naar Zwolle vanochtend is om diezelfde reden opgeheven, om die graffiti idioten geen podium te geven.

 

01-01-2023 14:57:41
Xander140
Xander140

Op Hfdo staan 2 SLT4 die kompleet zijn onder geklad aan in elk geval 1 zijde. En echt alles... Bizar en dan ook direct 2 treinstellen :(

Dat zal dus gaan om de melding hier boven



Laatst bewerkt door Xander140 op 01-01-2023 14:58
 

01-01-2023 18:08:36 1
Loco_Locon
Loco_Locon

Vandalen hebben vanacht overal goed huisgehouden op diverse opstelterreinen. Op Instagram stories zag ik onder andere een besmeurde VIRM in Eindhoven voorbij komen, evenals een besmeurde SNG in Amersfoort, evenals een besmeurde ICM.

Waarschuwing, ik weet niet of de instagrampagina op privé staat!



Laatst bewerkt door moderator op 02-01-2023 08:25
 

01-01-2023 18:21:11 2
martijn
martijn

Had helemaal gemist dat het anti-graffitti-meld-beleid op Somda was opgeheven 🙂

Arriva rijdt trouwens ook vandaag niet tussen Heerlen en Aachen. Maar dat is inmiddels niet opvallend meer...

 

01-01-2023 18:57:38 4
thom
thom

Ja, door de foto's zo met linkjes rond te gaan strooien geef je ze helemaal het platform waar ze op uit zijn ...

 

01-01-2023 19:56:27
ovtje
ovtje

Arrivastelletje 10347 heeft er vandaag niet veel zin in. Gestart in trein 37466 liep deze door traag optrekken onderweg al +5 op en met de strakke dienstregeling tussen Lw en Gn loopt de vertraging na een slag in de 37300 steeds verder op.

 

01-01-2023 20:36:58 1
M-BASS
M-BASS
Quote
Loco_Locon (01-01-2023 18:08:36):

Vandalen hebben vanacht overal goed huisgehouden op diverse opstelterreinen. Op Instagram stories zag ik onder andere een besmeurde VIRM in Eindhoven voorbij komen, evenals een besmeurde SNG in Amersfoort, evenals een besmeurde ICM.

Waarschuwing, ik weet niet of de instagrampagina op privé staat!


Hij is te bekijken, als je ingelogd bent. Jammer dat deze kwasten niet gewoon voor een schildersbedrijf gaan werken, verdienen ze er nog geld aan ook ipv dat het geld kost.



Laatst bewerkt door moderator op 02-01-2023 08:27
 

01-01-2023 20:55:23
erikw
erikw
Quote
GerritJan (01-01-2023 12:01:19):

Alle 2 delige E-GTW's rijden los tussen Emmen en Zwolle. Normaal rijden de 2 delige altijd samen met een 3tje en rijden de 2 delige bijna niet los vanwege te kleine capiciteit.


Niet allemaal, 2 van de 3

 

01-01-2023 21:21:53
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
thom (01-01-2023 18:57:38):

Ja, door de foto's zo met linkjes rond te gaan strooien geef je ze helemaal het platform waar ze op uit zijn ...


Volgens mij snap jij niet waarom ik die linkjes erbij zet. Het is nogal opvallend dat afgelopen nacht op diverse locaties treinen compleet besmeurd zijn. Om dat kracht bij te zetten, zet ik de bron erbij.



Laatst bewerkt door moderator op 02-01-2023 08:24
 

01-01-2023 21:23:30
GerritJan
GerritJan
Quote
erikw (01-01-2023 20:55:23):
Quote
GerritJan (01-01-2023 12:01:19):

Alle 2 delige E-GTW's rijden los tussen Emmen en Zwolle. Normaal rijden de 2 delige altijd samen met een 3tje en rijden de 2 delige bijna niet los vanwege te kleine capiciteit.


Niet allemaal, 2 van de 3


Ze waren allemaal in dienst dan hebben ze omgewisseld in Emmen 1 stel.

 

01-01-2023 21:29:02
aarclay
aarclay
Quote
M-BASS (01-01-2023 20:36:58):
Quote
Loco_Locon (01-01-2023 18:08:36):

Vandalen hebben vanacht overal goed huisgehouden op diverse opstelterreinen. Op Instagram stories zag ik onder andere een besmeurde VIRM in Eindhoven voorbij komen, evenals een besmeurde SNG in Amersfoort, evenals een besmeurde ICM.

Waarschuwing, ik weet niet of de instagrampagina op privé staat!


Hij is te bekijken, als je ingelogd bent. Jammer dat deze kwasten niet gewoon voor een schildersbedrijf gaan werken, verdienen ze er nog geld aan ook ipv dat het geld kost.


Graffiti is wat anders dan schilderen. Maar jezelf op de markt zetten als graffiti Art designer, lijkt me doeltreffender. Wie weet is er wel een jonge voetbalfan die zijn favoriete clubnaam op zijn kamermuur wil hebben.

Of is er een kale bouwschutting die in overleg met de projectontwikkelaar en de gemeente opgefrist kan worden.



Laatst bewerkt door moderator op 02-01-2023 08:26
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-01-2023 21:33:15 1
aarclay
aarclay
Quote
Loco_Locon (01-01-2023 21:21:53):
Quote
thom (01-01-2023 18:57:38):

Ja, door de foto's zo met linkjes rond te gaan strooien geef je ze helemaal het platform waar ze op uit zijn ...


Volgens mij snap jij niet waarom ik die linkjes erbij zet. Het is nogal opvallend dat afgelopen nacht op diverse locaties treinen compleet besmuurt zijn. Om dat kracht bij te zetten, zet ik de bron erbij.


Als je al zegt 'dat ze van top tot teen ondergekalkt zijn', voldoet dat ook.

De foto's hebben geen meerwaarde voor ons als liefhebber, en wekt vaak onenigheid op in communities.

 

01-01-2023 21:49:35
thom
thom
Quote
Loco_Locon (01-01-2023 21:21:53):
Quote
thom (01-01-2023 18:57:38):

Ja, door de foto's zo met linkjes rond te gaan strooien geef je ze helemaal het platform waar ze op uit zijn ...


Volgens mij snap jij niet waarom ik die linkjes erbij zet. Het is nogal opvallend dat afgelopen nacht op diverse locaties treinen compleet besmuurt zijn. Om dat kracht bij te zetten, zet ik de bron erbij.


Ik snapte wel waarom je dat deed hoor, dat is het punt niet :)

Maar door de foto's te gaan verspreiden en het onder de aandacht ervan brengen ervan speel je die lui précies in de kaart door hun de aandacht te geven waar ze op uit zijn met hun geklieder en motiveer je hun alleen maar nog méér mee...

Die lui hebben ook internet en lezen overal en nergens ook gewoon mee. Die zien zo'n discussie als die hier nu plaats vind en denken vevolgens "actie geslaagd"...



Laatst bewerkt door thom op 01-01-2023 21:52
 

02-01-2023 00:04:13
scooter
scooter

Het VIRM stel in Eindhoven is in ieder geval uiteindelijk buiten dienst gegaan en naar de werkplaats gegaan in Eindhoven

 

02-01-2023 10:22:17
egnbg
egnbg

Ik vind het prima dat de graffiti vandalen wat ze aangericht hebben hier wordt getoond. Misschien onstaan er wel ideeën om dit soort gespuis tegen te gaan. Zo lang je het positief houdt is er toch niets mis mee. Om het dood te zwijgen vind ik juist weer enige vorm van censuur.

Vroeg of laat komen ze er toch achter dat wat ze doen niet goed is een misschien kun je ze bereiken om dit tegen te gaan. Zij zitten tenslotte in het netwerk..

 

02-01-2023 11:26:50
mich
mich
Quote
ovtje (01-01-2023 19:56:27):

Arrivastelletje 10347 heeft er vandaag niet veel zin in. Gestart in trein 37466 liep deze door traag optrekken onderweg al +5 op en met de strakke dienstregeling tussen Lw en Gn loopt de vertraging na een slag in de 37300 steeds verder op.


Loopt op 1 motor

 

02-01-2023 12:46:25
j.jager
j.jager

Op een latere rit in die omloop(37372 19.18 uit lw en 37467 19.57 uit Gn) is een wink gezien door een nfl. Aannemelijk de 10347 gewisseld na terugrit in Lw?



Laatst bewerkt door j.jager op 02-01-2023 12:55
 

02-01-2023 13:09:23 1
sjoerd
sjoerd

@egnbg: En de meeste mensen vinden het een vorm van vernieling van andermans eigendommen. Hoe blij je daarmee bent kan iedereen weten als bijvoorbeeld je huis of auto wordt vernield. Ik zie niet in hoe je dit ook maar op enige wijze zou willen belonen met publiciteit.

Kunst kan het pas zijn als je als volleerd artiest wordt uitgenodigd om ergens een schildering aan te brengen. Dan krijg je er wellicht ook nog een onkostenvergoeding voor als maker.

Mij lijkt dat de discussies daarover al zijn gevoerd. Het voorstel is dan ook om het hierbij te laten.



Laatst bewerkt door sjoerd op 02-01-2023 13:10
 

02-01-2023 15:26:36
jeanne
jeanne
Quote
egnbg (02-01-2023 10:22:17):

Ik vind het prima dat de graffiti vandalen wat ze aangericht hebben hier wordt getoond. Misschien onstaan er wel ideeën om dit soort gespuis tegen te gaan. Zo lang je het positief houdt is er toch niets mis mee. Om het dood te zwijgen vind ik juist weer enige vorm van censuur.

Vroeg of laat komen ze er toch achter dat wat ze doen niet goed is een misschien kun je ze bereiken om dit tegen te gaan. Zij zitten tenslotte in het netwerk..


Wat ik mij dan afvraag is hoe je zou reageren als jouw eigendommen plotseling van een alternatief uiterlijk werden voorzien.

Het spreken van censuur is net zo bespottelijk als het goed praten van deze zonder toestemming uitgevoerde spuiterijen. Dat is geen kunst maar het respectloos beschadigd van andermans eigendommen! Dat verdiend geen bronvermelding, omdat dat nu juist precies is wat deze spuiters nastreven.

 

02-01-2023 15:38:38
broek53
broek53

Anyway: als NS verstandig is, laat het voortaan in de oudjaarsnacht de opstelterreinen bewaken. De vandalen grijpen hun kans omdat de meeste terreinen er een aantal uren verlaten bij liggen. Normaliter loopt er altijd wel volk rond, maar specifiek in die avond en deel van de nacht niet.

 

02-01-2023 17:16:33
jeanpierre
jeanpierre

Dat is toch een taak van ProRail; het bewaken en ontoegankelijk maken voor derden van opstelterreinen?

 

02-01-2023 17:42:51
erikw
erikw
Quote
GerritJan (01-01-2023 21:23:30):
Quote
erikw (01-01-2023 20:55:23):
Quote
GerritJan (01-01-2023 12:01:19):

Alle 2 delige E-GTW's rijden los tussen Emmen en Zwolle. Normaal rijden de 2 delige altijd samen met een 3tje en rijden de 2 delige bijna niet los vanwege te kleine capiciteit.


Niet allemaal, 2 van de 3


Ze waren allemaal in dienst dan hebben ze omgewisseld in Emmen 1 stel.


Ook niet, de 412 stond in Zutphen namelijk

 

02-01-2023 18:01:05
martijn
martijn
Quote
egnbg (02-01-2023 10:22:17):

Ik vind het prima dat de graffiti vandalen wat ze aangericht hebben hier wordt getoond. Misschien onstaan er wel ideeën om dit soort gespuis tegen te gaan. Zo lang je het positief houdt is er toch niets mis mee. Om het dood te zwijgen vind ik juist weer enige vorm van censuur.

Vroeg of laat komen ze er toch achter dat wat ze doen niet goed is een misschien kun je ze bereiken om dit tegen te gaan. Zij zitten tenslotte in het netwerk..


Haha het hele idee van de beelden delen is inderdaad het doel van dit soort graffitiwerk! Zoveel mogelijk mensen moeten zien wat ze gemaakt hebben. Het is ook een soort wedstrijd. Daarom worden vaak ook alleen tags neergezet en geen uitgebreide kunstwerken gemaakt. Het delen van de beelden en de schijnbaar prima bereikbare locaties is inderdaad een goede stimulans voor meer van dit soort criminaliteit!

 

02-01-2023 18:12:36
sjoerd
sjoerd

Mooi. Nog een poging. Zullen we er dan nu echt geen bericht meer aan wijden? Graag.

 

02-01-2023 18:24:36
martijn
martijn

Haha ja dat was mijn oorspronkelijke idee ook.

Maar weet iemand intussen dan al waarom Arriva per 1-1-2023 is gestopt met de treindienst Heerlen - Aachen? Iets met een verlopen toelating in verband en/of ERTMS of zo?

 

02-01-2023 19:24:22
bart84
Moderator
bart84

Er reden voor 1-1-2023 ook al geen of minder treinen tussen Heerlen en Aachen, dat ligt niet aan het nieuwe jaar.

 

02-01-2023 21:29:32 1
AlexNL
AlexNL

Maar als reden wordt er genoemd dat er beperkingen zijn in de materieelinzet.

Dat er meer treinen defect zijn dan normaal kan gebeuren (het is een kleine vloot tenslotte) maar dat er vanuit Heerlen helemaal niet naar Duitsland wordt gereden mag opvallend heten.



Laatst bewerkt door AlexNL op 02-01-2023 21:29
 

02-01-2023 22:01:19
mtlx
mtlx

Voor de liefhebbers is hier de registratie te zien bij de ERA van de Arriva FLIRT MS.

 

02-01-2023 23:00:19
cuneo56
cuneo56

Ik zie bijna overal staan: Sections not complied with.

Dan verbaasd het me totaal niet dat die stellen niet rijden, voldoen dus bijna nergens aan.

Maar goed ik ben geen jurist en zal het wel verkeerd begrijpen.😉

 

02-01-2023 23:33:37
jor[D]1
jor[D]1

Wat meer naar beneden staat gewoon valid (sectie 3.1.2). Mogelijk voldoen ze niet aan bepaalde TSI standaarden maar is dat ook niet verplicht of iets dergelijks. Zo staan er bijv dingen tussen als de reinigbaarheid van de buitenkant van de trein...

Overigens volgende tekst is wel interessant, in sectie 3 met de toelating. Daar maak ik uit op dat zolang de maximale spanning boven de 3,8kV is mogen ze niet onder belgische spanning worden ingezet.

The FLIRT3 L-4354 trainsets are not allowed to run under 3 kV in Belgium and on border crossing tracks to Belgium as long as the upper line voltage limit is set higher than 3.8 kV under 3 kV DC

 

03-01-2023 07:17:58
martijn
martijn
Quote
bart84 (02-01-2023 19:24:22):

Er reden voor 1-1-2023 ook al geen of minder treinen tussen Heerlen en Aachen, dat ligt niet aan het nieuwe jaar.


Klopt, maar toen reden er inderdaad minder treinen. Als excuus gebruikten ze toen voornamelijk personeelstekort en reden altijd wel één of meerdere treinen door naar Aachen. Dit jaar heeft nog geen enkele trein die stad gehaald.

 

03-01-2023 10:03:34
SchuurB
SchuurB

Ik heb begrepen dat Arriva een groot deel van de 3-landenstelletjes in de werkplaats heeft staan voor de inbouw van ETCS. De ETCS-stellen zijn nog niet toegelaten en mogelijk zijn de weinige overgebleven niet-omgebouwde stellen defect of iets dergelijks. Dan is het snel op.

 

03-01-2023 20:29:34 1
Marco
Marco
Quote
jor[D]1 (02-01-2023 23:33:37):

Wat meer naar beneden staat gewoon valid (sectie 3.1.2). Mogelijk voldoen ze niet aan bepaalde TSI standaarden maar is dat ook niet verplicht of iets dergelijks. Zo staan er bijv dingen tussen als de reinigbaarheid van de buitenkant van de trein...

Overigens volgende tekst is wel interessant, in sectie 3 met de toelating. Daar maak ik uit op dat zolang de maximale spanning boven de 3,8kV is mogen ze niet onder belgische spanning worden ingezet.

The FLIRT3 L-4354 trainsets are not allowed to run under 3 kV in Belgium and on border crossing tracks to Belgium as long as the upper line voltage limit is set higher than 3.8 kV under 3 kV DC


Dat gaat om de spanning waarboven de trein nog mag recupereren.

In Nederland is die spanning 1950V. De "standaard" recuperatiespanning bij 3kV is precies het dubbele daarvan: 3900 V. Dit staat allemaal in Europese normen.

België heeft de limiet echter omlaag gebracht, maar 3800 V. Treinen kunnen daar dus iets minder energie de bovenleiding in duwen. En blijkbaar kan die bij een Flirt zowel op 3800 als 3900 worden ingesteld, maar dat laatste mag dus niet in België.

 

03-01-2023 21:11:15
bnv
bnv
Quote
SchuurB (03-01-2023 10:03:34):

Ik heb begrepen dat Arriva een groot deel van de 3-landenstelletjes in de werkplaats heeft staan voor de inbouw van ETCS. De ETCS-stellen zijn nog niet toegelaten en mogelijk zijn de weinige overgebleven niet-omgebouwde stellen defect of iets dergelijks. Dan is het snel op.


Heb ergens langs zien komen (weet zo niet meer waar) dat grensoverschrijdend materieel vanaf oktober 2022 uitsluitend met ETCS Level 2 Baseline 3 uitgerust moet zijn. Weet niet of dit hier van toepassing is maar het zou er mee te maken kunnen hebben.



Laatst bewerkt door bnv op 03-01-2023 21:11
 

04-01-2023 17:38:25
SchuurB
SchuurB

Bedoel je dan nieuwe toelatingen? Anders hebben we op alle grensovergangen een probleem 😉

(inhoudelijk: ik weet niet of B2-treinen nog nieuw mogen worden toegelaten, zou goed kunnen van niet. Kan iemand met meer kennis hierover bijdragen?)