Afsleeplocs
Forum: Algemeen - Algemeen
15-12-2022 20:31:19
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Wat ik me dan wel afvraag naar aanleiding van de gestande ICE in Ed op 15 december 2022 is wat er eigenlijk gebeurt is met die calamiteiten loks die Prorail enkele jaren geleden nog op standby had staan in de winter? Dat had hier mogelijk wel geholpen. Gisteren stonden er ook nog wel wat defecte treinen, mogelijk daar ook. Of zijn ze wegbezuinigd tijdens corona?



Laatst bewerkt door moderator op 16-12-2022 22:48, reden: topic afgesplitst
 

15-12-2022 20:37:08
michaben
michaben

Bij de LUD staat Ut spoor 116 nog gereserveerd voor de sleeploc, maar van LUD was natuurlijk geen sprake vandaag, mogelijk dat de loc alleen nog ingehuurd bij geplande uitdunningen?

 

16-12-2022 01:32:41
thom
thom
Quote
michaben (15-12-2022 20:37:08):

Bij de LUD staat Ut spoor 116 nog gereserveerd voor de sleeploc, maar van LUD was natuurlijk geen sprake vandaag, mogelijk dat de loc alleen nog ingehuurd bij geplande uitdunningen?


De wegsleeplokken worden alleen nog ingehuurd wanneer daar een aanleiding voor is door bijvoorbeeld voorspeld slecht winters weer of zoals koningsdag.

Destijds heeft men een tijdje vast twee wegsleeplokken gehad (in Asd/Ut en Ehv) maar die waren bedoeld voor eventuele strandingen op de A2 corridor toen men van start ging met ETMET. Uiteindelijk heeft men de kosten afgewogen tegen het aantal afgesleepte treinen op die corridor en is men daarmee gestopt.

 

16-12-2022 08:59:22
mren
mren

Ik ben altijd benieuwd naar dat soort berekeningen. Vooral omdat de kosten bij ProRail liggen en de voordelen extern liggen: bij de reizigers (en klanten van de goederenvervoerders).

 


16-12-2022 09:24:00
Edb3
Edb3

... zoals gisteren handig zou zijn geweest, met zo'n afsleeploc effe naar Ed karren en die gestrande ICE meenemen en in de Wgm afleveren. Had een dag verstoring treindienst gescheeld.

 

16-12-2022 11:32:51
broek53
broek53

Zeker, en niets houdt NS dan ook tegen om bemande afsleeplocs neer te zetten. Of dat een taak of zaak van ProRail is, valt te betwijfelen.

 

16-12-2022 11:42:30
PKP
PKP
Quote
mren (16-12-2022 08:59:22):

Ik ben altijd benieuwd naar dat soort berekeningen. Vooral omdat de kosten bij ProRail liggen en de voordelen extern liggen: bij de reizigers (en klanten van de goederenvervoerders).


De afsleeplocs werden amper tot niet ingezet, dus de rekensom is eenvoudig. De kosten van inhuur zijn gewoon enorm. Dat er heel af en toe een trein blijft staan welke niet met eigen materieel is af te slepen, valt denk ik gewoon onder een gecalculeerd bedrijfsrisico.

 

16-12-2022 12:37:14
Ysbergsla
Ysbergsla

Reken eens uit wat de storing bij Ede gisteren gekost heeft. En dan alle factoren meenemen svp. Daar kan men maanden een wegsleeploc van stationeren.

 

16-12-2022 12:42:22
gvttreinen
gvttreinen

Winterwegsleeplok: zoals de 6458 tijdens winter 2011/12

 

16-12-2022 13:31:43 1
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Ysbergsla (16-12-2022 12:37:14):

Reken eens uit wat de storing bij Ede gisteren gekost heeft. En dan alle factoren meenemen svp. Daar kan men maanden een wegsleeploc van stationeren.


Maar dan raak je dus precies het punt wat mren aangeeft: hoe ga je dat ooit op de juiste plek verrekenen. Stel een zakenman komt te laat (of niet) op een zakelijke afspraak en mist daardoor een belangrijke order, schadepost miljoenen voor dat bedrijf. Maar is dat bedrijf daarom bereid om op voorhand duizenden euro's te investeren in een wegsleeplok?

 

16-12-2022 13:38:41
thom
thom
Quote
Ysbergsla (16-12-2022 12:37:14):

Reken eens uit wat de storing bij Ede gisteren gekost heeft. En dan alle factoren meenemen svp. Daar kan men maanden een wegsleeploc van stationeren.


Onderschat ook niet wat het kost om een lok te leasen per maand, en dan ook nogeens met 2-3 diensten per dag te bemannen door een machinist en alles wat er backoffice nog bijkomt.
Dat tikt ook fors aan hoor.



Laatst bewerkt door thom op 16-12-2022 13:39
 

16-12-2022 14:10:03
Muizeneus
Muizeneus

Is dat geen mooie businesscase voor jullie? Één van jullie loks als wegsleeplok beschikbaar stellen? Utm ligt mooi centraal in NL, leasen is niet nodig, en de machinisten zijn vrijwilligers... 😃

 

16-12-2022 15:05:33
thom
thom

Mwa, sowieso zijn Machinisten geen vrijwilligers, maar gewoon in dienst van een vervoerder. En buiten dat, ga daar maareens 5 dagen in de week mensen voor vinden ;)

Laat de commerciele markt maar lekker zelf hun problemen oplossen ;)

 

16-12-2022 18:24:03
phantom
phantom

We hebben her en der wat clubs/stichtingen met ouder materieel die wellicht bereid zouden zijn om op oproep basis met een oudere loc/mP,iets anders ,daar voor op pad te gaan.
In de trend zoals met roestrijden wat men ook doet met ouder materieel.
Een leuke vergoeding voor zo'n actie kan bij vele noodlijdende clubs/stichtingen(in de trend van,ze kunnen extra geld altijd gebruiken) ,wellicht wel vrijwilligers doen opstaan ??
Daar heeft de club/stichting iets aan,het materieel blijft in beweging en NS is geholpen,lijkt in theorie een win win situatie.
Zeg er met nadruk bij ,in theorie 😉

 

16-12-2022 18:53:18
jor[D]1
jor[D]1

gebeurt toch ook al. de 2454 die recent een gestrande ic berlijn heeft opgepikt. En langer geleden stoomtram bello ie een koloper naar hoorn terug sleepte.

 

16-12-2022 19:26:15 1
brun
brun

Het schrijnende is dat dingen die vroeger gewoon waren (afsleeplocs en afsleepmachinisten paraat houden), nu uit pure efficiency niet meer bestaan.

Nu snap ik dat ergens wel. Maar het argument hierboven (wat heeft die gestrande ICE gisteren voor ellende opgeleverd) gaat ook zeker op. En aangezien kapotte internationale treinen op dit moment bepaald geen uitzondering zijn, vind ik het terecht als er kritiek komt op het huidige beleid. Omdat we echt niet over superhoge kosten praten. Je hoeft zo'n afsleeploc niet te huren of te leasen hè. Er staat genoeg oud spul weg te kwijnen dat voor zulke calamiteiten nog perfect geschikt is. Ze hoeven niet eens op diverse plekken te staan. Als je in Amersfoort één loc paraat houdt en telkens één machinist per 24 uur een oproepdienst toekent, heb je in de praktijk de meeste dringende problemen al binnen een uurtje of twee opgelost.

Ik bedoel, de komende jaren zullen er nog veel BR 406-ICE's stuk gaan op Nederlandse sporen. Iedereen die deze treinstellen kent, weet dat. Plan dan tenminste een pragmatische oplossing voor dát probleem, denk ik dan.



Laatst bewerkt door brun op 16-12-2022 19:31
 

16-12-2022 19:41:40
brun
brun
Quote
mren (16-12-2022 08:59:22):

Ik ben altijd benieuwd naar dat soort berekeningen. Vooral omdat de kosten bij ProRail liggen en de voordelen extern liggen: bij de reizigers (en klanten van de goederenvervoerders).


Nog even een inhoudelijke reactie hierop.

De helft, misschien zelfs wel driekwart van de reizigers in de ICE en ICB is toerist, geen frequente treinreiziger. Die weten niet eens dat ze veel geld kunnen terugvragen als de trein meer dan een uur vertraging heeft.

De paar reizigers die dat wél weten, claimen de vertraging weliswaar bij DB of soms bij NSI, maar die schade gaat verloren in de grote 'vertragingspot' van beide maatschappijen.

Anders geformuleerd - beide maatschappijen voelen totaal geen financiële druk om de treindiensten betrouwbaarder te maken.

Misschien moeten bedrijfjes als EUclaim hierop inspringen en ervoor zorgen dat élke vertraagde internationale reiziger het vuur aan de schenen legt bij de vervoerders.

 

16-12-2022 20:22:26 1
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (16-12-2022 19:26:15):

Het schrijnende is dat dingen die vroeger gewoon waren (afsleeplocs en afsleepmachinisten paraat houden), nu uit pure efficiency niet meer bestaan.

Dat was vroeger helemaal niet gewoon. Het oude NS was alleen vrij inefficient georganiseerd waardoor er altijd wel personeel en loccen beschikbaar waren. Als het geen machinisten waren die hun dienst door moesten zien te komen in de kantine dan was er nog wel een ploeg van een buurtgoederentrein die zo ruim in de uren zat dat er ook nog wel even assistentie verleend kon worden.

Afsleeplocs en personeel werden korte tijd een trend in situaties waar chaos min of meer al werd verwacht, zie de voorbeelden hierboven.

Nu snap ik dat ergens wel. Maar het argument hierboven (wat heeft die gestrande ICE gisteren voor ellende opgeleverd) gaat ook zeker op.

Die stond niet heel erg in de weg totdat iemand besloot om hem weg te gaan slepen. Toen dat mislukte stond hij juist in de weg.

Omdat we echt niet over superhoge kosten praten. Je hoeft zo'n afsleeploc niet te huren of te leasen hè.

Dan is nu de grote vraag hoeveel je extra voor je treinkaartjes wilt betalen om dat te financieren.

Er staat genoeg oud spul weg te kwijnen dat voor zulke calamiteiten nog perfect geschikt is.

Inderdaad, je kunt best een 1600 in Amf weer in dienst stellen. Maar zonder dat het geld kost gaat het niet. Zo'n loc heeft ook onderhoud en keuringen nodig om te kunnen en mogen rijden. Bovendien is Prorail geen eigenaar van die locs dus hoe zie je dat voor je zonder te huren of te leasen? Materieel vorderen om zelf in dienst te stellen?

Ze hoeven niet eens op diverse plekken te staan. Als je in Amersfoort één loc paraat houdt en telkens één machinist per 24 uur een oproepdienst toekent, heb je in de praktijk de meeste dringende problemen al binnen een uurtje of twee opgelost.

Met het uiteindelijke afslepen van die ICE in Ed met een 1700 is iemand 4 uur zoet gehouden, exclusief de loc vertrekgereed maken en wachten op een pad naar Ed. Dus voor binnen een uurtje of twee oplossen kom je niet veel verder dan een in de wisselstraat van Amf gestrande ICE terug het station in slepen.

Overigens kun je niet even iemand 24 uur lang laten werken, los van het feit dat die dan ook wel voor 24 uur betaald wil worden en dus niks minder kost dan meerdere machinisten.

 

16-12-2022 22:35:58
Frontier
Frontier
Quote
brun (16-12-2022 19:41:40):

Anders geformuleerd - beide maatschappijen voelen totaal geen financiële druk om de treindiensten betrouwbaarder te maken.

Misschien moeten bedrijfjes als EUclaim hierop inspringen en ervoor zorgen dat élke vertraagde internationale reiziger het vuur aan de schenen legt bij de vervoerders.


Men zou eens gewoon dezelfde compensatieregels aan het spoorvervoer kunnen opleggen zoals men dat bij de luchtvaart heeft gedaan circa 15 jaar geleden. Daar was tot dan toe ook geen druk om zaken op te lossen wanneer deze in het honderd liepen, totdat het ze ineens vele honderden euro's per passagier zou gaan kosten.

 

16-12-2022 23:05:54
broek53
broek53

Beetje zijspoor uit vroeger tijd: NS had landelijk een aantal diesellocs verplicht op reserve staan die dan ook de Wettelijke Reserve genoemd werden. In Asd stond die in de vorm van een 2200 op spoor 40 (bij de ongevallenwagen) en ook de locs bij de ongevallenkranen van Utrecht en Eindhoven hoorden daartoe. Overigens heb ik in acht jaar alleen in twee strenge winters meegemaakt dat de loc gebruikt is om defect mat weg te slepen; bij gewone defecten ging het een stuk sneller om er een treinstel heen te sturen of in voorkpmende gevallen een eloc.

 

17-12-2022 06:29:14
BVisser
BVisser

Maar die diesellocs stonden daar vast en zeker zonder machinist. 'Ach, er is er altijd wel eentje beschikbaar'. Ja, vroeger.



Laatst bewerkt door BVisser op 17-12-2022 06:30
 

17-12-2022 10:32:27
PKP
PKP
Quote
Frontier (16-12-2022 22:35:58)

Men zou eens gewoon dezelfde compensatieregels aan het spoorvervoer kunnen opleggen zoals men dat bij de luchtvaart heeft gedaan circa 15 jaar geleden. Daar was tot dan toe ook geen druk om zaken op te lossen wanneer deze in het honderd liepen, totdat het ze ineens vele honderden euro's per passagier zou gaan kosten.


Met honderden en honderden opgeheven vluchten en tienduizenden gedupeerde reizigers van der zomer heeft de luchtvaart ook laten dat ze van zo'n regeling erg onder de indruk zijn....

Niet zo'n erg goed voorbeeld dus..



Laatst bewerkt door PKP op 17-12-2022 10:35
 

17-12-2022 12:40:36 1
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (16-12-2022 20:22:26):
Met het uiteindelijke afslepen van die ICE in Ed met een 1700 is iemand 4 uur zoet gehouden, exclusief de loc vertrekgereed maken en wachten op een pad naar Ed. Dus voor binnen een uurtje of twee oplossen kom je niet veel verder dan een in de wisselstraat van Amf gestrande ICE terug het station in slepen.

Hierbij vraag ik me dan toch wel af
(exclusief tijd nodig om mcn bij de loc te krijgen en op te starten)
Krijgt zo'n loc voor zo'n reddingsactie dan geen hogere prioriteit zodat men er sneller een pad ervoor (aan)maakt ipv deze te laten wachten op een gat in de drgl ???
Lijkt me dat het in ieders voordeel is, als een blokkade z.s.m. weer van de spoorlijn af is.
Het komt nu een beetje over alsof loc en mcn er vlot klaar voor waren,maar men niet bereidwillig was om zsm een opening te creeren zodat deze op pad kon.

Wat betreft weg sleep locs men had een stel 6400'en die voorzien waren van sticker,net als hier getoond iets eerder voor afsleep klussen of met de versie winter wegsleepdienst,en die heb ik toch met enige regelmaat gebruikt zien worden om af te reizen naar een afsleep klus.
Ik neem tenminste aan dat als zo'n loc van bv Kfh afkwam en ri Brabant reed solo,dat dit niet voor de lol was.
Er leek dus wel degelijk genoeg emplooi te zijn in de koudere maanden voor zulke locs.

 

17-12-2022 13:00:32 1
mren
mren

Die stickers waren gewoon voor de bühne om aan de langsrijdende reizigers te kunnen laten zien hoe ontzettend klaar men was voor de winter.

 

17-12-2022 18:41:47
jor[D]1
jor[D]1

Maar ingeval van deze ICE was er toch ook betrekkelijk snel een stel terplaatse om te proberen afslepen. Dat dat niet lukte is helaas. Hoe kunnen ae weten dat eender andere lok het wel direct gelukt zou zijn. Mogelijk is de tijd tot de uiteindelijk wegsleeplok kwam wel gebruikt voor een nood reparatie of aanpassing om het stel weer verplaatsbaar te krijgen.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 17-12-2022 18:42
 

17-12-2022 18:57:01
VIRMm1
VIRMm1

Waarom moet er perse met een 6400 (of überhaupt een losse loc) gesleept worden wanneer het hele land vol met VIRM en ICM staat?

 

17-12-2022 19:02:58
Dionysusnu
Dionysusnu

Gestrande goederentreinen? Een loc kan meestal wel een treinstel slepen, maar andersom heb ik nog nauwelijks gezien.

 

17-12-2022 23:06:57
thom
thom
Quote
VIRMm1 (17-12-2022 18:57:01):

Waarom moet er perse met een 6400 (of überhaupt een losse loc) gesleept worden wanneer het hele land vol met VIRM en ICM staat?


Er heeft daar juist een VIRM voor die defecte ICE gestaan, maar die poging mislukt omdat van een VIRM de compressor gewoon niet de capaciteit heeft om een gesleept stel op druk te krijgen.

 

17-12-2022 23:09:05
thom
thom
Quote
phantom (17-12-2022 12:40:36):
Quote
Henk1619 (16-12-2022 20:22:26):
Met het uiteindelijke afslepen van die ICE in Ed met een 1700 is iemand 4 uur zoet gehouden, exclusief de loc vertrekgereed maken en wachten op een pad naar Ed. Dus voor binnen een uurtje of twee oplossen kom je niet veel verder dan een in de wisselstraat van Amf gestrande ICE terug het station in slepen.

Hierbij vraag ik me dan toch wel af
(exclusief tijd nodig om mcn bij de loc te krijgen en op te starten)
Krijgt zo'n loc voor zo'n reddingsactie dan geen hogere prioriteit zodat men er sneller een pad ervoor (aan)maakt ipv deze te laten wachten op een gat in de drgl ???
Lijkt me dat het in ieders voordeel is, als een blokkade z.s.m. weer van de spoorlijn af is.
Het komt nu een beetje over alsof loc en mcn er vlot klaar voor waren,maar men niet bereidwillig was om zsm een opening te creeren zodat deze op pad kon.

Wat betreft weg sleep locs men had een stel 6400'en die voorzien waren van sticker,net als hier getoond iets eerder voor afsleep klussen of met de versie winter wegsleepdienst,en die heb ik toch met enige regelmaat gebruikt zien worden om af te reizen naar een afsleep klus.
Ik neem tenminste aan dat als zo'n loc van bv Kfh afkwam en ri Brabant reed solo,dat dit niet voor de lol was.
Er leek dus wel degelijk genoeg emplooi te zijn in de koudere maanden voor zulke locs.


Die 6400'en met die stickers stonden wanneer ingehuurd uitrukt gereed op centraal geplaatste plaatsen wanneer dat nodig was, of juist op een plek waar een calamiteit te verwachten was. Ze kwamen dus niet standaard van de Kfh, daarnaast zaten die stickers er ook nog tijden op nadat het sleepcontract al ten einde was.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-12-2022 23:10:39
rolandrail
rolandrail
Quote
thom (17-12-2022 23:06:57):
Quote
VIRMm1 (17-12-2022 18:57:01):

Waarom moet er perse met een 6400 (of überhaupt een losse loc) gesleept worden wanneer het hele land vol met VIRM en ICM staat?


Er heeft daar juist een VIRM voor die defecte ICE gestaan, maar die poging mislukt omdat van een VIRM de compressor gewoon niet de capaciteit heeft om een gesleept stel op druk te krijgen.


Toch is het meerdere keren wel gelukt met een VIRM.

 

18-12-2022 08:30:52
PKP
PKP

Ja, daarom zitten er ook kopkranen op bv een VIRM ....

 

18-12-2022 10:39:32
phantom
phantom
Quote
thom (17-12-2022 23:09:05):

Die 6400'en met die stickers stonden wanneer ingehuurd uitrukt gereed op centraal geplaatste plaatsen wanneer dat nodig was, of juist op een plek waar een calamiteit te verwachten was. Ze kwamen dus niet standaard van de Kfh, daarnaast zaten die stickers er ook nog tijden op nadat het sleepcontract al ten einde was.


Ik zeg ook niet dat die locs enkel standaard op Kfh stonden,alleen zag ik ze wel is als ik langs de baan stond rondom Ddr,en die kwam(en) daar dan wel vandaan.
Dat die stickers er lang op zitten weet ik,want ik zag toevallig een week of 3 terug nog een solo 6400 met zo'n zelfde sticker voorbij komen op de brabantroute.
Dat men zulke locs verspreid over het land had staan dat is me bekend.

 

18-12-2022 14:05:30
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (17-12-2022 12:40:36):
Quote
Henk1619 (16-12-2022 20:22:26):
Met het uiteindelijke afslepen van die ICE in Ed met een 1700 is iemand 4 uur zoet gehouden, exclusief de loc vertrekgereed maken en wachten op een pad naar Ed. Dus voor binnen een uurtje of twee oplossen kom je niet veel verder dan een in de wisselstraat van Amf gestrande ICE terug het station in slepen.

Hierbij vraag ik me dan toch wel af
(exclusief tijd nodig om mcn bij de loc te krijgen en op te starten)
Krijgt zo'n loc voor zo'n reddingsactie dan geen hogere prioriteit zodat men er sneller een pad ervoor (aan)maakt ipv deze te laten wachten op een gat in de drgl ???
Lijkt me dat het in ieders voordeel is, als een blokkade z.s.m. weer van de spoorlijn af is.
Het komt nu een beetje over alsof loc en mcn er vlot klaar voor waren,maar men niet bereidwillig was om zsm een opening te creeren zodat deze op pad kon.

Ik bedoelde er niet meer mee dan dat je niet in een loc kunt stappen en dan maar gelijk wegrijden. Die ICE heeft er uren gestaan dus best kans dat het pad ook al een paar uur eerder was toegekend op basis van de verwachting wanneer men vertrekgereed zou zijn.

Een opening creëren op een baanvak waar niks aan de hand is (Asd-Ut) zorgt ook weer voor overlast bij anderen dus dat klinkt ook niet als een goede strategie.

 

18-12-2022 15:15:32
PKP
PKP
Quote
Henk1619 (18-12-2022 14:05:30):

Ik bedoelde er niet meer mee dan dat je niet in een loc kunt stappen en dan maar gelijk wegrijden.

Een opening creëren op een baanvak waar niks aan de hand is (Asd-Ut) zorgt ook weer voor overlast bij anderen dus dat klinkt ook niet als een goede strategie.

Tuurlijk kan dat wel, en dat gebeurt bij onverwachtse leeg materieelritten ook gewoon. Die worden toch ook bijna a-la-minute ingelegd. De dienstregeling is er bijna altijd al eerder dan de machinist bij het materieel. Verder zal de overlast wel meevallen als je tussen Amsterdam en Utrecht er even met een relatief snelle losse loc tussendoor rijdt om een groot probleem elders op te lossen.



Laatst bewerkt door PKP op 18-12-2022 15:17
 

18-12-2022 15:39:25
Henk1619
Henk1619

Alles kan, ik zou er alleen niet op gaan rekenen. Soms gaan de zaken heel snel en soms duurt het een eeuwigheid. De ervaring bij veel vervoerders is dat je zo een uur staat te wachten tot er een pad is en dat daarna ook nog de vertrektijd volgens dat pad moet worden afgewacht.

 

19-12-2022 01:39:40
thom
thom
Quote
PKP (18-12-2022 15:15:32):
Quote
Henk1619 (18-12-2022 14:05:30):

Ik bedoelde er niet meer mee dan dat je niet in een loc kunt stappen en dan maar gelijk wegrijden.

Een opening creëren op een baanvak waar niks aan de hand is (Asd-Ut) zorgt ook weer voor overlast bij anderen dus dat klinkt ook niet als een goede strategie.

Tuurlijk kan dat wel, en dat gebeurt bij onverwachtse leeg materieelritten ook gewoon. Die worden toch ook bijna a-la-minute ingelegd. De dienstregeling is er bijna altijd al eerder dan de machinist bij het materieel. Verder zal de overlast wel meevallen als je tussen Amsterdam en Utrecht er even met een relatief snelle losse loc tussendoor rijdt om een groot probleem elders op te lossen.


Als er geen ruimte beschikbaar is tussen een drukke treindienst, dan gaat dat LM treintje er ook niet tussen door hoor.

Dan mag ie gewoon een paar uur wachten tot er wel ruimte voor een pad is, of krijgt gewoon een andere route.

 

19-12-2022 22:01:24
sm@rkie
sm@rkie
Quote
PKP (18-12-2022 08:30:52):

Ja, daarom zitten er ook kopkranen op bv een VIRM ....


oh??? benieuwd naar de foto waar ze op staan

 

19-12-2022 22:50:22 1
sjoerd
sjoerd

Koplampen denk ik.😉