Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
01-12-2015 17:17:19
daniel81
daniel81
Maar het kan dus ook simpel worden opgelost als NSR dus nu zelf die sporen in Nm van Prorail overneemt? Zelfs als NSR er geld voor toe zou krijgen is Prorail nog beter af dan dat ze moeten investeren in het onderhoud van die sporen.  

01-12-2015 17:18:58
b2py
b2py
Quote
sjoerd (di 01 dec 2015 16:54:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p560658/):
Quote
b2py (di 01 dec 2015 16:16:11 https://www.somda.nl/forum/15325/p560648/):
Quote
Klaasje (di 01 dec 2015 15:54:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p560644/): Iets laten liggen en een minimum onderhoudsstaat aanhouden is natuurlijk heel wat anders dan investeren. Daar komt nog bij dat we ons kunnen afvragen hoe praktisch die insteek überhaupt is gezien er vrij weinig ruimte beschikbaar is op particulier terrein waar nu een spooraansluiting is.
Ik zou me eerder afvragen waarom terzijde gesteld materieel uberhaupt gestald moet worden. Als het terzijde gesteld is zal het binnen afzienbare tijd naar de sloop gebracht worden. Situaties zoals nu dat er bijna een decennium materieel aan de kant staat lijkt mij in de toekomst niet meer gebeuren.

Nu zou ik kunnen gaan vertellen waarom die terreinen er toch moeten zijn, maar misschien dat een opsomming van de terreinen waarop dat vroeger gebeurde ook zinvol is: alle verlaten stoomdepots, Veenendaal, Rietlanden, Baarle Nassau Grens, Zwolle Rangeerstation, Maarn Rangeerstation, Rotterdam Noord Goederenstation, Roosendaal Lijnwerkplaats, Utrecht (verspreid over allerlei terreinen) enz. enz., en dan kom je erachter dat al die terreinen er niet meer zijn en al die kleine achterafspoortjes ook niet meer. En je komt erachter dat terzijde stellen van flinke hoeveelheden bakken, locs en wagens van alle tijden is en dat die terreinen dus nodig blijven. Want op de schaarse sporen die er nog wel zijn moet al het nieuwe spul een plaats vinden.
Terzijdestelling van locomotieven en rijtuigen kan ik nog wel inkomen, die kan je verkopen aan het buitenland. In het huidige materieelpark zit vrijwel enkel nog materieel dat alleen kan rijden onder 1500V en bestaat uit treinstellen ipv rijtuigen. Waar in de wereld kan je dat nog verkopen dus lijkt een enkeltje shredder mij meer aan de orde.
 

01-12-2015 17:21:52
sik214
sik214
NSR is geen infrabeheerder, maar kan daar prima bijvoorbeeld Strukton Shortlines opzetten. Dan maak je het vanaf wissel 113 een spooraansluiting.  

01-12-2015 17:26:53
thom
thom
Dat is sowieso geen probleem, de meeste Nedtrain lokatie's zijn gewoon eigendom en dus ook in beheer onder de tak van NS.  


01-12-2015 17:49:32
mren
mren
http://www.nsspooraansluitingen.nl %02%  

01-12-2015 18:10:51
PimTH
PimTH
...dat niet meer van NS is, maar van Strukton en verder gaat onder de naam Strukton Rail Short Line.  

01-12-2015 18:22:42
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (di 01 dec 2015 17:11:32 https://www.somda.nl/forum/15325/p560662/): Maar de noodzaak om terzijde gesteld materieel op te stellen op prominente locaties bij grote stations is er niet. En ook de vraag wie de investering moet dragen lijkt me terecht. Laat de NS maar een lap grond huren op de Tweede Maasvlakte en daar 20 sporen op aanleggen.

Tja, dat is de bijvangst van de totale desintegratie van het Nederlandse spoor. Want geen enkel deelbedrijf maakt zich nog zorgen om welk ander deelbedrijf dan ook. Hoewel er minstens een bedrijf zich in de handen wrijft: de grond die in Nijmegen wordt verkocht, brengt hopelijk de hoofdprijs op. En dat geld zien we hopelijk weer ergens geinvesteerd worden in desnoods de Maasvlakte. Dan staan al die uitgediende bakken ook niet meer in het zicht.
 

01-12-2015 18:38:07
daniel81
daniel81
Nou, ik denk eerder dat het je de hoofdprijs kost
Met de huidige kantorenmarkt vind je er amper een ontwikkelaar voor, wonen kan nauwelijks vanwege alle hinderzones die je tegenwoordig hebt. Bovendien heb je grote kans dat de grond behoorlijk vervuild is dus dat je een flinke sanering kunt gaan betalen.
Alleen de verkleining van het onderhoudsareaal is al 'winst'
Vandaar mijn opmerking dat Prorail NS, Strukton of wie dan ook wel geld mag toegeven bij de overdracht.

Laatst bewerkt door daniel81 op 01-12-2015 18:39
 

01-12-2015 18:41:47
michaben
michaben
Maar als de grond vervuild is en de opstelplaats niet aan de arbonormen zou voldoen is het behouden van oude emplacementen vooral uitstel en niet afstel van een permanente oplossing. Men zal (terecht) niet een eeuwigheid blijven toestaan dat oude emplacementen behouden blijven voor dergelijke doeleinden. Vroeg of laat zul je ook deze plekken moeten vernieuwen. Zo worden emplacementen als Rtng ook onderhouden, onlangs was men hier nog bezig, de sporen die men niet meer onderhoudt worden fysiek afgesloten en zijn dus ook niet meer beschikbaar voor terzijde gesteld materieel. Te Rtng zijn er op deze manier twee sporen al zeer lange tijd afgesloten met gekruiste bielzen.

Laatst bewerkt door michaben op 01-12-2015 18:42
 

01-12-2015 21:43:18
broek53
broek53
Sowieso snap ik die hele jihad-houding van ProRail (als die al bestaat) niet. Er wordt voor het terzijde gestelde materieel net zo goed stallingsgeld betaalt, dus dat lijkt mij snel verdiend met een terrein waar je nul onderhoud aan hoeft te plegen.  

02-12-2015 08:47:19
slifor2
slifor2
Eensch, ware het niet dat volgens "de boekhouding" van Prorail deze sporen versleten zijn en vernieuwd moeten worden (levensduur bereikt) dat er echter nul komma nul slijtage is omdat ze niet bereden worden doet niet ter zake....  

02-12-2015 10:15:48
broek53
broek53
Jawel, jawel - het is treurig. Zo heb ik ooit hemel en aarde bewogen om ProRail tegen te houden de hele Dijksgracht te vernieuwen inclusief volstrekt overbodige wisseloverlopen. Mission impossible.%09%  

02-12-2015 10:40:13
mich
mich
Het terrein in Nijmegen heeft als ze het laten liggen grootschalige spoorvernieuwing nodig. Ondanks dat NS de sporen netjes huurt en daarvoor ook betaald, zal vernieuwing wel te duur zijn.  

04-01-2016 15:39:21
Mike_77
Mike_77
Hier gezocht maar niets gevonden..
Weet iemand wanneer Kerkrade Centrum is verbouwd tot kopstation en wat hiervoor de reden is?
Was er voor het eerst sinds lange tijd en merkte pas dat er wat was veranderd omdat de Veolia trein op spoor 902 stopte voor een bigbag met grind...
Op de terugweg viel het me op dat op 901 geen sein (152) meer te brandde richting ZLSM en de overweg ontdaan was van de slagbomen.
Op sporenplan.nl zijn ook nog geen wijzigingen te zien.
 

04-01-2016 16:37:15
broek53
broek53
Dat is sterk! Dat is de situatie die volgens de tekeningen van kracht zou moeten worden op 28 februari as.  

04-01-2016 16:55:35
ZJ37
ZJ37
Dus de enige manier om vanaf de ZLSM de hoofdbaan op te komen is te Sog via dat immens levensgevaarlijke linkerspoor richting Vk.  

04-01-2016 17:32:42
sjoerd
sjoerd
Ik mis je want over het enkelspoor helemaal naar Heerlen is natuurlijk veel gevaarlijker...  

04-01-2016 21:12:17
Mike_77
Mike_77
Gelukkig kunnen de meeste ZLSM machinisten goed overweg met enkelspoor %08%
Op dit moment is via SoG de enige manier om weg te komen uit Spv
Vooral de situatie waarin een bigbag grind voor het overpad in spoor 901 als stootblok dient vond ik verrassend . Over spoor 902 is een nieuw overpad aangelegd naar de nieuwe parkeerplaats aan de niet museum kant van het station.
 

05-01-2016 21:27:40
train85
train85
Ik heb net effe de boel nagekeken. Er zijn van zondag 11-10-2015 t/m zaterdag 27-02-2016 geplande werkzaamheden (aanbrengen overpad) aan spoor 1 te Kerkrade Centrum en het toeleidende spoor (JC) naar Kerkrade West. De ZLSM kan met de schienenbus keren op spoor 8301 (kopspoortje).  

06-01-2016 09:39:04
sik214
sik214
Is spoor 8301 een kopspoor geworden? Dat is toch het perronspoor dat er al jaren ligt en waar vanuit je via 8303 (kopspoor) en 8302 kon omlopen?
Of bedoel je dat de ZLSM tijdens de werkzaamheden daar wel kan kopmaken?
 

06-01-2016 10:20:49
slifor2
slifor2
Volgens mij had er iets mee te maken dat er in spoor 901 een nieuw overpad moest komen en men volgende huidige veiligheids-jihad normen geen overpad mag maken zonder overwegbomen, ook al komt er slechts 1x per 2 jaar ofzo een trein overheen, daarom heeft men besloten de ZLSM mbv tijdelijke maatregelen te ontkoppelen van het hoofdnet. Mocht er dan ooit nog een zakje geld gevonden worden kan dit weer ongedaan worden gemaakt....  

06-01-2016 10:21:49
train85
train85
Quote
sik214 (wo 06 jan 2016 09:39:04 https://www.somda.nl/forum/15325/p564534/): Is spoor 8301 een kopspoor geworden? Dat is toch het perronspoor dat er al jaren ligt en waar vanuit je via 8303 (kopspoor) en 8302 kon omlopen?
Of bedoel je dat de ZLSM tijdens de werkzaamheden daar wel kan kopmaken?
Op de sporen 8300 veranderd niks.
 

06-01-2016 10:48:22
broek53
broek53
Quote
slifor2 (wo 06 jan 2016 10:20:49 https://www.somda.nl/forum/15325/p564539/): Volgens mij had er iets mee te maken dat er in spoor 901 een nieuw overpad moest komen en men volgende huidige veiligheids-jihad normen geen overpad mag maken zonder overwegbomen, ook al komt er slechts 1x per 2 jaar ofzo een trein overheen, daarom heeft men besloten de ZLSM mbv tijdelijke maatregelen te ontkoppelen van het hoofdnet. Mocht er dan ooit nog een zakje geld gevonden worden kan dit weer ongedaan worden gemaakt....
Het meest boeiende vind ik dat gemeld wordt dat er door VL en de ZLSM een regeling wordt gemaakt om treinen te kunnen overgeven in Kerkrade. Dat wordt dus per definitie een papieren regeling en volgens mij is les 1 van de veiligheidsschool dat een papieren regeling aanzienlijk minder veilig is dan iets dat door de techniek wordt afgedwongen. Per saldo wordt het veiligheidsniveau hier dus verlaagd.
 

06-01-2016 11:22:43
gvttreinen
gvttreinen
Aan de westzijde van het station wordt door de Gemeente een nieuwe parkeerterrein aangelegd, deze gaat de parkeerplaatsen aan de stadskant vervangen.
Aangezien je dan een overpad over spoor (90)1 moet bouwen en meer overstekend verkeer krijgt is men tot het besluit van ontkoppelen besloten.
 

06-01-2016 11:42:45
gvttreinen
gvttreinen
BVS tekening en ABV (To Build) van toekomstige situatie op nageslagen.
In spoor (90)1 is een juk bij km 5.67, sein 146 blijft op vast rood, wissel 153 rechtsleidend geklemd.
Overpad 5.6 bij station wordt afgeschermd door (draaibare) hekwerken.
Nieuw onbeveiligde overpad bij 5.7 (naar parkeerterrein westzijde)
Overweg 5.8 buiten werking gesteld.
Aan ZLSM zijde is handwissel 8501 rechtsleidend geklemd.

Er zou middels een procedure een trein van ZLSM naar spoor (90)2 en omgekeerd kunnen rijden.
 

07-01-2016 18:32:09
AgentX
AgentX
Dus eigenlijk verandert er helemaal niets; de ZLSM kan nog steeds gewoon fysiek van ZLSM-spoor naar Prorail-spoor en vice versa rijden, alleen met iets meer papierwerk...  

07-01-2016 19:07:06
mich
mich
Ja, dat is eigenlijk bizar. Je gaat van een gemakkelijke beveiligde situatie naar een ongemakkelijke onbeveiligde situatie, waarbij je ook nog eens creëert dat het allemaal langer duurt en je met pech enige tijd op de overweg of het overpad stil staat.  

07-01-2016 20:18:25
AgentX
AgentX
Precies. Ik zou met mijn eenvoudige brein voorstellen dat Prorail er een AHOB van maakt, waarmee je dan toch ook een veilige oversteek naar die parkeerplaats hebt, en zonder al te veel gedoe gewoon van en naar ZLSM kan rijden.

Volgens mij heb je dan met twee boompjes ook nog eens een lagere rekening dan wanneer men daar heel de situatie zou aanpassen.
 

07-01-2016 22:38:29
broek53
broek53
Dit is een loepzuiver voorbeeld van "Is het beleid, of is erover nagedacht?".
Het is dus beleid - en 100 % niet meer dan dat.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2016 23:37:05
AgentX
AgentX
Leuk, we zitten op één lijn. (En Prorail en de ZLSM binnenkort niet meer %08%)  

08-01-2016 06:56:46
gvttreinen
gvttreinen
Een AHOB voor die ene trein per jaar weegt niet op tegen de kosten ervan, vandaar deze oplossing.
Let op, neit alleen de kosten voor installatie maar ook onderhoud en daarnaast is het ook weer een bron voor storingen.
 

08-01-2016 08:13:46
hw1969
hw1969
In Kerkrade Centrum is verder gedacht dan beleid: geen geld uitgeven aan beveiliging en wissel- en spoorvernieuwing op een locatie waar regulier geen treinen rijden, een toekomstige doortrekking van de treindienst Maastricht-Heerlen-Kerkrade naar Spekholzerheide niet onmogelijk maken en het de ZLSM mogelijk maken om zeer incidenteel toch Kerkrade Centrum te bereiken.  

08-01-2016 09:34:37
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (vr 08 jan 2016 06:56:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p564755/): Een AHOB voor die ene trein per jaar weegt niet op tegen de kosten ervan, vandaar deze oplossing.
Let op, neit alleen de kosten voor installatie maar ook onderhoud en daarnaast is het ook weer een bron voor storingen.
Tsja, maar het feit dat er voor twee treinen per jaar toch een AHOB gebouwd zou moeten worden (althans: een ovp-beveiliging), dat is doorgeslagen beleidsdenken.
En het resultaat van nu is dat die twee treinen per jaar alsnog over een onbeveiligd overpad moeten....
Overigens ben ik geen tegenstander van een verstandige beperking van de mogelijkheden daar, begrijp mij goed. Alleen de bovenstaande consequentie - een feitelijke verlaging van de treinveiligheid - kan ik niet rijmen met het fanatisme waarmee allerlei zelfverzonnen veiligheidsregels toegepast worden.
 

08-01-2016 09:51:17
AgentX
AgentX
Tja, ik had ook AKI kunnen zeggen, maar die zijn niet veilig.  

08-01-2016 10:04:54
ZJ37
ZJ37
Tussen Bdl en Wt liggen ook een paar (nieuwe) AHOB's die misschien tweemaal dicht zijn geweest gedurende de paar jaar van hun bestaan. Wat is hier dan de afweging - behalve dat de lijn feitelijk in dienst is - om in zulke installaties te investeren terwijl er geen treinverkeer is?  

08-01-2016 10:05:49
slifor2
slifor2
en zo wordt Nederland geregeerd door de veiligheidsjihad.....
alleen al het idee dat er voor 2 treinen per jaar een ahob moet worden gebouwd.....

nog even en we rijden gewoon helemaal niet meer met treinen, lekker veilig...%03%

Laatst bewerkt door slifor2 op 08-01-2016 10:06
 

08-01-2016 10:07:12
slifor2
slifor2
Quote
ZJ37 (vr 08 jan 2016 10:04:54 https://www.somda.nl/forum/15325/p564782/): Tussen Bdl en Wt liggen ook een paar (nieuwe) AHOB's die misschien tweemaal dicht zijn geweest gedurende de paar jaar van hun bestaan. Wat is hier dan de afweging - behalve dat de lijn feitelijk in dienst is - om in zulke installaties te investeren terwijl er geen treinverkeer is?


simpel: Regeltjes..... en die moeten opgevolgd worden....
 

08-01-2016 10:56:04
louis341
louis341
Er liep nog een procedure bij de Raad van State over de toelating van goederentreinen op genoemd baanvak. Hierover is op 23 december 2015 uitspraak gedaan waarbij Prorail de zaak heeft gewonnen. In punt 5 van deze uitspraak
kun je lezen hoeveel goederentreinen er zijn toegelaten.
 

08-01-2016 12:04:46
D417
D417
51/week, zie uitspraak 201409359/1/R2 op https://www.raadvanstate.nl/ (rechtstreekse link: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=86255&summary_only=&q=prorail )  

08-01-2016 12:08:01
maarten83
maarten83
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RVS:2015:3980  

08-01-2016 12:26:10
waalkade
waalkade
Knappe vent die het lukt om 51 treinen op een dag tussen 7.00 en 19.00 te laten rijden tussen Budel en Weert%08%.

Laatst bewerkt door waalkade op 08-01-2016 12:27
 

08-01-2016 12:29:38
rolandrail
rolandrail
51 per week staat er... %02%  

08-01-2016 12:34:16
daniel81
daniel81
Onder punt 3 staat:
"Er is geen rekening gehouden met een situatie waarin alle maximaal 51 treinen per week op dezelfde dag rijden, het zwaarst mogelijk beladen zijn en worden aangedreven door twee diesellocomotieven"
 

08-01-2016 15:45:07
rolandrail
rolandrail
Ow ja. Wel een uitdaging, al was het maar om die Limburgers eens flink te zieken %08%  

08-01-2016 17:01:16
maarten83
maarten83
Ondanks dat het niet in dit topic hoort. Gaat dit gedeelte van de ijzeren Rijn nu regulier gebruikt worden?  

08-01-2016 17:04:14
broek53
broek53
Voor de goede orde: Weert - Budel valt alles behalve onder spoorsanering, maar is ondanks zeer zwakke gebruiksvooruitzichten juist helemaal vernieuwd.  

08-01-2016 17:58:13
bart84
Moderator
bart84
Volgens goede traditie wordt eerst alles vernieuwd alvorens men gaat saneren. Dan maark Bdl-Wt zeker kans.


Mvg. Bart
 

08-01-2016 18:15:54
daniel81
daniel81
Dit is overduidelijk een strategische zet. Nu al probeerde de natuurlobby de spoorlijn in handen te krijgen, als men de spoorlijn nog een paar jaar verder in verval had gelaten was het een nieuwe Roermond - Dalheim geworden: overgeleverd aan de natuur en je krijgt het nooit meer terug.  

22-01-2016 12:13:34
Sietse
Sietse
Het viel me eergisteren op dat wissel 2 in Zevenaar ook weg is, vermoedelijk al sinds de werkzaamheden in augustus. Hierdoor zijn spoor 1 en 2 niet meer te bereiken vanaf Arnhem. Dit werd toch nog regelmatig gedaan wanneer er bijvoorbeeld met grote vertraging uit Arnhem vertrokken werd. Nu gaan ze dus met die vertraging het enkelspoor op of de rit valt vanaf Arnhem al uit.  

22-01-2016 16:32:19
marciekemp
marciekemp
Ja dat is al sinds augustus zo  

22-01-2016 17:44:59
ZJ37
ZJ37
Dat schijnt allemaal robuuster te zijn.  

22-01-2016 17:55:40
broek53
broek53
In dit geval ook een aanloop naar dubbelsporigjeid Zevenaar - Didam.  

06-02-2016 21:20:57
sfj
Blijkbaar ligt de te saneren infra te Blauwkapel nog steeds niet op de klem, vandaag is de 273 van NSM vanwege de werkzaamheden bij Bilthoven van spoor HQ via spoor LC het kruispunt over gereden naar het Spoorwegmuseum.

Laatst bewerkt door sfj op 06-02-2016 21:21


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-02-2016 00:29:31
thom
thom
Vanaf Hvs gekomen de enigste mogelijkheid om Utm te bereiken dus...

Als het goed is, morgen hetzelfde in omgekeerde volgorde
 


07-02-2016 00:31:37
sfj
Check, maar hierboven werd geroepen dat het kruis met toebehoren (kort samengevat) gesaneerd zou worden en het waarschijnlijk al eind 2015 op de klem zou gaan. Vandaar maar even een melding hier. Zal wel niet speciaal voor dit weekend ontklemd zijn neem ik aan...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-02-2016 00:35:56
thom
thom
Nee, ik snapte je, maar bedoelde je uitgebreide rijweg omschrijving

Speciaal ontklemd niet nee, dat zal ook niet want als eenmaal iets geklemd is is het ook uit het onderhoud en mogelijk uit de beveiliging dus dat is niet ff terug te draaien voor 2 ritjes.

Naar verluid gaat pas later in dit jaar de klem erop.

Laatst bewerkt door thom op 07-02-2016 00:36
 

10-02-2016 18:17:23
phantom
phantom
Quote
sik214 (do 20 mrt 2014 14:07:35 https://www.somda.nl/forum/15325/p489226/): Komende vanaf de hoofdbaan begon het beheer van NS spooraansluiting bij wissel 122 (inclusief). Het AKZO-aansluitspoor zelf tot de spoorpoort, de wissels 122, 149, 150 en het omloopspoor in het verlengde van het raccordementslijn behoorde ook bij het beheer van NS spooraansluitingen. Logisch dus dat e.e.a. tot vanaf vlak voor wissel 122 is opgebroken.


Het recreatief gebruik van de stamlijn is voor mekaar schijnbaar,zie ook dit linkje naar een prorail bericht:
https://www.prorail.nl/nieuws/eenmaal-andermaal-verkocht


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-02-2016 13:25:06
krokodil
krokodil
Recreatief gebruik van de Olielijn Nieuw-Amsterdam - Schoonebeek is niet van de grond gekomen. De lijn (grond) is verkocht en in januari/februari 2016 is de lijn volledig gesaneerd. Zelfs het spoordijkje van Vierslagen naar de NAM-locatie is nogmaals onder handen genomen. Alleen een aantal spoorwegovergangen en de brug over het Stieltjeskanaal zijn er nog. Geen idee wat daar mee gebeuren gaat.  

24-02-2016 15:06:59
waalkade
waalkade
Spoor 11b in Hlm is niet meer zag een week of wat geleden.  

11-05-2016 12:19:15
sfj
Vandaag te Amr gezien dat spoor 6 tot het wissel is opgebroken, er zit een klem op dat wissel 31. Vraag me alleen af of dit tijdelijk is ivm bouw serviceperrons.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-05-2016 21:51:16
ZJ37
ZJ37
Spoor 6 komt weer terug, spoor 9 niet meer.  

14-06-2016 06:03:58
Kosk96
Kosk96
Wie nog iets van sporen 1 en 2 in Doetinchem wil zien moet snel zijn, ze zijn al voor de helft opgebroken  

14-06-2016 13:45:05
b2py
b2py
Positieve sanering, overweg Diemen gaat er uit: https://www.prorail.nl/nieuws/overweg-maakt-plaats-voor-onderdoorgang-in-diemen  

16-06-2016 23:02:26
koos
koos
Uit het onlangs uitgebrachtte artikel van de Rijksoverheid is op te maken dat het saneren van wissels / sporen onverminderd doorgaat.

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/06/16/beheer-onderhoud-en-vervanging-en-toekomstbestendig-en-efficient-onderhoud-van-het-spoor

Er komt eerst nog wel een evaluatie van tot nu toe de opgedane ervaringen (Den Bosch / DSSU).

Laatst bewerkt door moderator op 16-06-2016 23:16, reden: . achter link weggehaald
 

16-06-2016 23:18:22
sfj
College Zaltbommel wil het zijspoor aldaar bij de fabriek weg hebben: http://www.bd.nl/regio/zaltbommel-e-o/zaltbommel/college-zaltbommel-wil-noodspoor-naast-sachem-weg-1.6114955

(ik heb de link in het bericht hierboven even gefixed).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-06-2016 08:55:31
bacr
bacr
Dat een gemiddelde burger NIMBY gedrag vertoont, vooruit. Maar dat CdK en een burgemeester zich op deze manier manifesteren is ronduit bedroevend.
Alsof alle treinen die daar aan de kant zouden kunnen gaan, exploderende objecten zijn...
 

17-06-2016 09:26:31
WesselE
WesselE
Het saneren van dit zijspoor doet wel weer wat wissels verdwijnen, lekker robuust. Hopelijk komt dit plan niet tot uitvoer, de laatste jaren maakte NSR toch best handig gebruik van dit spoor om IC's en Sprinters te laten keren bij versperringen.


'Okeh'
 

17-06-2016 09:34:23
ZJ37
ZJ37
Goederenvervoerders zullen het niet erg vinden, weer een plek minder waar zij eventueel aan de kant moeten.  

18-06-2016 15:33:00
ToH
ToH
De voormalige dieselwerkplaats van Zwolle is vandaag grotendeels gelijk gemaakt met de grond.  

18-06-2016 16:02:17
cuneo56
cuneo56
Quote
sfj (do 16 jun 2016 23:18:22 https://www.somda.nl/forum/15325/p582154/): College Zaltbommel wil het zijspoor aldaar bij de fabriek weg hebben: http://www.bd.nl/regio/zaltbommel-e-o/zaltbommel/college-zaltbommel-wil-noodspoor-naast-sachem-weg-1.6114955.

En de Chemische Fabriek dicht bij een woonplaats en naast een belangrijke reizigers spoorlijn is geen potentieel probleem????
 

18-06-2016 21:14:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Jawel, zelfs zodanig dat ik laatst een artikel las waarin te lezen was dat de milieuvergunning zelfs zo strikt is dat er geen treinen met gevaarlijke stoffen langs de fabriek mogen rijden want dan wordt de norm overschreven


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-07-2016 08:00:18
broek53
broek53
"Kwijt zonder spijt" is al een tijd geleden overgewaaid en straks wordt een van de laatste verschijnselen ervan teruggedraaid: in het najaar worden 3 gedeactiveerde wisseloverlopen op de Singelgracht (6 wissels) weer in dienst gesteld.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-07-2016 08:23
 

06-07-2016 08:05:11
279
279
hoera !!  

15-08-2016 22:03:03
michaben
michaben
In de nieuwste versie van het 'Overzicht indienststellingsdata projecten' van ProRail staan een aantal saneringen vermeld met de vermelding 'nieuw':
- Saneren kruiswissel Ddr spoor 1/2 in 2019.
- Saneren diverse wissels en sporen 4, 6 en 9 te Gd in 4e kwartaal 2018.
- Saneren 'diverse wissels' Rsd - Vs in 4e kwartaal 2019.
 

15-08-2016 22:33:57
joahn93
joahn93
Kruiswissel in Dordrecht is er vorig jaar nieuw ingekomen, typisch weer iets "spoors"


FR1908
 

15-08-2016 22:40:06
maarten83
maarten83
Idd vorig jaar vernieuwd en wordt ook nog regelmatig gebruikt bij verstoringen. Gaan dan de fase seinen ook vervallen?  

15-08-2016 22:57:36
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij gaat het kruiswissels Gs er ook uit, er is veel weerstand van de omwonenden.  

15-08-2016 23:03:30
b2py
b2py
Tegen de sanering of de herrie die het wissel met zich meebrengt?  

15-08-2016 23:05:31
bultena
bultena
Gaat het om 391/393AB? Die weerstand van omwonenden snap ik niet helemaal. Willen het kwijt of juist houden?  

16-08-2016 11:46:00
mvboetzela
mvboetzela
De omwonenden zijn tegen het kruiswissel, omdat dit met name onder passerende goederentreinen veel lawaai maakt. ProRail schijnt deze sanering al eerder beloofd te hebben, maar dat is al enkele malen uitgesteld. Tot woede van de omwonenden die ter compensatie een snelheidsbeperking voor goederentreinen willen.  

16-08-2016 12:20:04
VIRMm1
VIRMm1
Ga dan niet langs het spoor wonen.  

16-08-2016 12:23:06
Michael98
Michael98
Het verwijderen van de kruiswissel en plaatsen van overloopwissels te Gs hoort nog bij de aanleg van de Nieuwe Sloelijn (oplevering in 2009). Ook is de wissel bij Ha toen niet weggehaald. Deze heeft sinds de nieuwe lijn geen functie meer en het is niet lekker als je daar met 130 overklapt.
Als ik mij niet vergis, dan geldt er op dit moment al een TSB voor goederentreinen in Gs. Het plan voor een betonnen bak voor het spoor is te duur bevonden.
 

16-08-2016 12:45:20
ZJ37
ZJ37
Quote
mvboetzela (di 16 aug 2016 11:46:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p587788/): De omwonenden zijn tegen het kruiswissel, omdat dit met name onder passerende goederentreinen veel lawaai maakt. ProRail schijnt deze sanering al eerder beloofd te hebben, maar dat is al enkele malen uitgesteld. Tot woede van de omwonenden die ter compensatie een snelheidsbeperking voor goederentreinen willen.
Kwenie hoor, maar hoe langzamer ze rijden hoe langer het duurt dat de goederentrein voorbij is en hoe langer de herrie duurt van de trein en overwegen. %08%
 

16-08-2016 17:21:14
waalkade
waalkade
Gaat in Alkmaar het overpad weg?
Er zijn daar nieuwe bakborden geplaatst met daar boven een nog afgeplakt bordje met geen doorgang.
 

16-08-2016 17:22:50
sfj
Jep dat schijnt dienstoverpad te worden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-08-2016 19:42:11
ZJ37
ZJ37
Als je het reizigersoverpad aan de Hwd-zijde bedoelt: ja dat wordt gesaneerd en wordt ook geen dienstoverpad.  

16-08-2016 20:01:50
caspar
caspar
.

Laatst bewerkt door caspar op 14-12-2016 20:44
 

16-08-2016 20:02:21
Hoera63
Hoera63
Dit met reden dat het te gevaarlijk gevonden wordt. Erg klantvriendelijk is het echter niet - de busreizigers moeten vanaf dan helemaal omlopen om op het perron te geraken. Overigens denk ik dat men gewoon te lui is om er OV-chipkaart poortjes te plaatsen.  

16-08-2016 20:42:59
broek53
broek53
Te lui ... wat een vreemde gedachtenkronkels kunnen mensen er toch op na houden.  

17-08-2016 13:27:46
sik214
sik214
Zijdelings met het spoor te maken, maar de zuidelijkste hellingbaan van Schiphol perron 1 (spoor 1/2) is gesaneerd. Op deze locatie is er nu een trap verschenen.  

17-08-2016 16:58:42
yappa
yappa
Ik heb het niet meer helemaal scherp, maar was dat niet net de hellingbaan die zorgde voor een beetje spreiding op de perrons, doordat-ie pas halverwege de tunnel op het perron aan kwam?

Overigens begreep ik dat dit op alle drie de perrons staat te gebeuren, de trappen bieden meer capaciteit.
 

17-08-2016 17:38:14
AgentX
AgentX
... niet als reizigers stil gaan staan hun loodzware koffers in te klappen en op de nek te nemen om normaal van de trap te komen.  

17-08-2016 20:44:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Daar heb je dus de liften voor, de hellingbaan is verwijderd om meer perroncapaciteit te leveren en het is tevens de voorbereiding voor een extra trap.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-08-2016 16:57:04
trdl85
trdl85
In Leiden gaan er 28 wissels uit, staat in het document voor 2020, maar start al in 2017. Vanaf dan gaan er gefaseerd wissels uit.

edit: waarbij een a/b wissel uiteraard voor 2 wissels telt...

Laatst bewerkt door trdl85 op 18-08-2016 16:58
 

18-08-2016 17:01:21
qj7141
qj7141
Kwijt zonder spijt?  

19-08-2016 09:45:37
daniel81
daniel81
Quote
dlm4yjp (wo 17 aug 2016 20:44:32 https://www.somda.nl/forum/15325/p587914/): Daar heb je dus de liften voor, de hellingbaan is verwijderd om meer perroncapaciteit te leveren en het is tevens de voorbereiding voor een extra trap.

Ik kom er niet vaak, maar heb zomaar het idee dat een hellingbaan veel meer capaciteit biedt dan liften. En op een plek waar reizigers vaker wel dan geen koffers bij zich hebben lijkt mij dat een onlogische keuze.
 

19-08-2016 10:27:09
bacr
bacr
De hellingbaan neemt nogal veel perronruimte weg, dus door die te verwijderen heb je meer capaciteit _op_ het perron. En hoe die reizigers met zware koffers dan beneden komen....  

19-08-2016 10:49:58
daniel81
daniel81
Niet, dus er is meer dan genoeg ruimte op het perron.%08%
Operatie geslaagd, patiënt overleden%03%
 

19-08-2016 12:52:48
ZJ37
ZJ37
Meer capaciteit voor de reizigers ja. Maar te saneren van doorrijdsporen en kruiswissels betekent per definitie een afname van je spoor capaciteit. En dat schijnt prima te passen in de filosofie van PHS e.d.  

19-08-2016 13:29:06
sjoerd
sjoerd
En dat terwijl saneren eigenlijk betekent: gezond maken... Ze bedoelen opbreken maar dat klinkt zo heftig. Vroeger hadden sommigen bij de tandarts ook een saneringskaart en dat betekende niet tanden en kiezen trekken maar het gebit verzorgen.