Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
13-06-2015 18:19:09
thom
thom
Gelukkig is het dan nog geschouwd en kan het veilig afgebroken worden %08%  

06-09-2015 16:54:03
rick
rick
In Amsterdam is bij de Aziëhavenweg het geëlektrificeerde kopspoor opgebroken, in ruil daarvoor is het opstelspoor aan de andere kant in tweeën gedeeld en geëlektrificeerd. Bij de opstelsporen ter hoogte van Oiltanking is een nog een extra kopspoor verschenen. Is de reden hiervoor dat er nu twee vervoerders e-locs kwijt kunnen zonder dat er locs opgesloten staan?  

07-09-2015 09:26:36
hw1969
hw1969
Correct. En er was sprake van ondergrondse infrastructuur nabij het oude spoor.

Laatst bewerkt door hw1969 op 07-09-2015 10:49
 

07-09-2015 15:26:41
slifor2
slifor2
Ook eens positief nieuws. In plaats van saneren gaat Prorail de emplacementsporen van Kesteren vernieuwen, inclusief het kruis richting Recticel!  


07-09-2015 15:56:45
Edb3
Edb3
Dat is inderdaad mooi, alleen worden de sporen noordelijk van de hoofdsporen bij mijn weten nooit meer gebruikt... waarom dan die kruising vernieuwen, zou je zeggen.
Even ter herinnering: het gaat om dit kruis: https://www.flickr.com/photos/33358189@N05/14862138525/in/datetaken/
 

07-09-2015 16:35:03
marciekemp
marciekemp
Die sporen worden inderdaad nooit meer gebruikt, dus waarom het vernieuwd gaat worden is mij een raadsel, je kan het veel beter opbreken  

07-09-2015 16:58:45
gvttreinen
gvttreinen
Tja, als er wss geen saneringsvoorstel ligt en Prorail regio slaapt.
Sterker nog, aan de noordzijde is zelfs het spoortje naar Recticel opgebroken.
 

07-09-2015 17:07:34
broek53
broek53
Vreemd. Twee of drie jaren geleden moesten we voor een mogelijk project op de Betuwelijn er al rekening mee houden dat aansluiting en goederenspoor in Ktr zouden verdwijnen.  

07-09-2015 17:13:54
phantom
phantom
Quote
gvttreinen (ma 07 sep 2015 16:58:45 https://www.somda.nl/forum/15325/p551652/): Sterker nog, aan de noordzijde is zelfs het spoortje naar Recticel opgebroken.


Nog veel sterker,ben vandaag bij dat bedrijf geweest en op het terrein ligt hoogstens nog een meter of 15 spoor in stukjes verspreid.
De plek waar dat spoor naar buiten komt om door de openbare weg te gaan is geen spoor meer te zien en aan de overkant van de weg ligt ook geen spoor meer.
Pas bij het emplacement begint het spoor met de resten van die kruising.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-09-2015 06:55:49
ZJ37
ZJ37
Er liggen overigens twee kruizen achter elkaar, worden deze allebei vernieuwd?  

08-09-2015 08:50:26
treinefan
treinefan
Op dit moment loop ik stage bij Recticel in Kesteren. De actuele stand van het spoor en emplacement in Kesteren is in foto's terug te vinden op https://www.facebook.com/media/set/?set=a.852747968096513.1073741867.561490123888967&type=3.

Wat de aansluiting bij Recticel betreft (is al gedeeltelijk eerder gezegd):
- Op het terrein zelf ligt nog een stukje spoor, hier is op één plek inmiddels een bouwsel overheen gezet.
- De overweg Tielsestraat ligt er nog in, alleen de installaties zijn enkele jaren geleden verwijderd.
- Op de plaats van het spoor evenwijdig aan de Tielsestraat is na sanering van enkele jaren geleden in 2014 een dijkje van zand neergelegd. Hierdoor is ook het baanlichaam verdwenen.
- De aansluiting/kruis ligt er nog wel in, maar eindigt vlak na het kruis.

Wat de voormalige aansluiting naar Den Hartigh betreft (tevens is deze aansluiting een overblijfsel van de voormalige spoorlijn naar Amersfoort):
- Deze aansluiting ligt er nog (bijna) volledig, zij het op veel plaatsen wel overwoekerd door braamstruiken. Spoortechnisch is het nog mogelijk om een niet al te lange trein op deze aansluiting te krijgen. Hiervoor moet echter de baan wel vrijgemaakt worden van begroeiing.

Naar mijn weten zijn er in ieder geval bij Recticel geen plannen om het spoorvervoer weer te gaan gebruiken. Maar ik weet uiteraard ook niet alles wat er gebeurd.

Zie de foto's via de link voor een verdere toelichting. Ik ga het komende tijd in de gaten houden.
 

09-09-2015 23:09:33
charta
charta
Het zal wel hetzelfde zijn als "vroeger" met de stations- en andere gebouwen: als ze de zaak gaan opknappen, zal het wel gauw gesloopt worden!  

09-09-2015 23:44:36
sjoerd
sjoerd
Zoals al eerder hier gemeld: omgekeerd komt (kwam) ook voor. Zo arriveerde een DE 2400 met wagens voor de losweg te Waddinxveen, die opgebroken bleek te zijn. Op de zijlijn naar Akzo Zout te Hengelo kwam zo'n 30 jaar terug een ketelwagen aan voor de olieboer, terwijl het raccordement juist was opgebroken.  

10-09-2015 07:08:14
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij staat de spoorvernieuwing in Ktr (en andere delen van de Betuwelijn) pas in 2017 op de planning.  

10-09-2015 07:22:00
treinefan
treinefan
Volgens de Gelderlanders is het toch dit jaar.
http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/spoor-tussen-elst-en-tiel-in-herfst-opgeknapt-1.4728967
 

10-09-2015 08:03:24
broek53
broek53
Grappig detail is dat Arriva zegt de week nog even te moeten kiezen. Alsof de aannemerij daar nu nog even rustig op kan zitten wachten.  

14-09-2015 15:18:06
slifor2
slifor2
Gelukkig nog meer positief nieuws qua saneringen. Prorail was voornemens om alle overloop wissels (op de wissels 411a/b en 413a/b in Deurne na) tussen Eindhoven en Venlo weg te saneren, daarnaast het 3e spoor in Helmond en het 3e spoor in Horst-Sevenum (wissels en sporen worden toch nooit gebruikt volgens Prorail en het credo is tenslotte, hoe minder wissels en sporen hoe minder kans op verstoringen!!) Na opmerkingen van vervoerders blijft de schade gelukkig beperkt tot wissel 457a/b in Helmond, wissel 305a/b, spoor 3 en wissel 319a/b in Horst Sevenum (waarbij laatste station dus een halte op de vrije baan wordt)  

14-09-2015 15:29:44
albertjan9
albertjan9
Quote
broek53 (do 10 sep 2015 08:03:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p551988/): Grappig detail is dat Arriva zegt de week nog even te moeten kiezen. Alsof de aannemerij daar nu nog even rustig op kan zitten wachten.

Het is dan ook wel een oud artikel, de periode waarin de werkzaamheden zullen worden uitgevoerd is al enige tijd bekend: 28-10-2015 tot 1-11-2015.
Bron: http://www.locov.nl/Images/Locov%202015-164548%20Adviesaanvraag%20wijzigingen%20dienstregeling%20in%20september%20en%20herfstdienstregeling%202015_tcm311-367429.pdf
 

14-09-2015 15:30:21
sjoerd
sjoerd
Nou, dan hebben de vervoerders waarschijnlijk nog zitten te slapen want als je te Helmond 457 A/B wegneemt, kan je het van het inhaalspoor niet meer over rechterspoor naar Eindhoven. Het inhaalspoor te Helmond is enkele tientallen meters langer dan dat te Horst Sevenum, maar na de sanering dus minder bruikbaar. En geen overloopwissels meer tussen de hoofdsporen na Griendtsveen is ook al niet gunstig. Onlangs gelezen dat er maar twee Proraildeskundigen verstand hebben van bovenleiding. Waarschijnlijk weten er 0 iets van wissels, tja, en dan moeten ze wel worden opgebroken, liefst de meest bruikbare eerst.  

14-09-2015 16:06:13
nougo
nougo
Hiermee komt dan ook een einde aan het mogelijk keren van materieel op spoor 3 in Sevenum. Het spoor dat tientallen jaren gebruikt werd om vrijwel alle (afname)-proefritten van materieel te keren na testen over het 160 km/u baanvak tussen Helmond en Horst Sevenum.  

14-09-2015 16:18:10
slifor2
slifor2
Als dat zo nodig was geweest had de vervoerder dat toch wel ingebracht? (of is dat Nedtrain ofzo of Loyds?) tsja die zijn niet geconsulteerd..... helaas pindakaas, gelukkig heeft Prorail weer minder wissels en spoor te onderhouden (dus minder kosten Prorail en minder storingen....)  

14-09-2015 16:19:11
broek53
broek53
Quote
sjoerd (ma 14 sep 2015 15:30:21 https://www.somda.nl/forum/15325/p552375/): Nou, dan hebben de vervoerders waarschijnlijk nog zitten te slapen want als je te Helmond 457 A/B wegneemt, kan je het van het inhaalspoor niet meer over rechterspoor naar Eindhoven. Het inhaalspoor te Helmond is enkele tientallen meters langer dan dat te Horst Sevenum, maar na de sanering dus minder bruikbaar. En geen overloopwissels meer tussen de hoofdsporen na Griendtsveen is ook al niet gunstig. Onlangs gelezen dat er maar twee Proraildeskundigen verstand hebben van bovenleiding. Waarschijnlijk weten er 0 iets van wissels, tja, en dan moeten ze wel worden opgebroken, liefst de meest bruikbare eerst.
Het gaat hier niet om technische kennis (van wissels), maar om kennis van dienstregeling in al zijn facetten en van bijsturing. Daarvan heeft Prorail hele nesten zitten (Capaciteitsontwikkeling, capaciteitsplanning, capaciteitsverdeling, en niet te vergeten een complete verkeersleidingsorganisatie) ....
 

14-09-2015 16:27:56
AgentX
AgentX
Quote
slifor2 (ma 14 sep 2015 16:18:10 https://www.somda.nl/forum/15325/p552383/): ... gelukkig heeft Prorail weer minder wissels en spoor te onderhouden (dus minder kosten Prorail en minder storingen....)


... dus goedkopere kilometertarieven. Ohnee. %04%
 

14-09-2015 17:31:13
sjoerd
sjoerd
Quote
broek53 (ma 14 sep 2015 16:19:11 https://www.somda.nl/forum/15325/p552385/): Het gaat hier niet om technische kennis (van wissels), maar om kennis van dienstregeling in al zijn facetten en van bijsturing. Daarvan heeft Prorail hele nesten zitten (Capaciteitsontwikkeling, capaciteitsplanning, capaciteitsverdeling, en niet te vergeten een complete verkeersleidingsorganisatie) ....

Nu je het zo stelt: Prorail heeft zich aardig in de nesten gewerkt.
Het klopt dat de bruikbaarheid van inhaalsporen is verminderd: niet alleen kost het tijd om treinen aan de kant te nemen en weer de baan op te sturen, en dan zit de volgende er al weer achter. Ook rijden goederentreinen sneller en is het duurzamer om ze te laten doorkarren. Maar we hebben dagelijks gemak van de overloopwissels die er nog wel zijn, zoals bijvoorbeeld die ten noorden van de Moerdijkbrug afgelopen week. Anders is er al geen reizigers-halfuurdienst met cargopaden meer mogelijk op één brugspoor.
Die nesten deskundigen brengen dit kennelijk niet naar voren, of ze worden weggehoond door slaapkoppen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 14-09-2015 17:36
 

14-09-2015 19:12:02
phantom
phantom
Dat in de nesten werken in een geval zo als nu wordt gemeld,kan je ook anders bekijken
Als je wissels wegwerkt die "on nodig" zijn en niets helpen aan het treinverkeer zelfs in geval van een gestrande trein,dan kun je straks roepen als er een stuk spoor niet meer gebruikt wordt zeggen: als dat spoor dan toch niet meer wordt gebruikt door treinen,dan kan dat ook wel weg %03%
JE blijft je eigen dus voor de toekomst zo toch werk bezorgen %03%
(ik zou haast gaan denken,dat men wellicht doortrapter is als we vermoeden/denken)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

14-09-2015 20:53:05
ari
ari
Quote
sjoerd (ma 14 sep 2015 17:31:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p552398/):
...
Maar we hebben dagelijks gemak van de overloopwissels die er nog wel zijn, zoals bijvoorbeeld die ten noorden van de Moerdijkbrug afgelopen week. Anders is er al geen reizigers-halfuurdienst met cargopaden meer mogelijk op één brugspoor.
Die nesten deskundigen brengen dit kennelijk niet naar voren, of ze worden weggehoond door slaapkoppen.
Nog een spoor dat mooi van pas kwam vorige week: Odw wachtspoor. Tijdens de versperring van Ut afgelopen vrijdag heeft een Volvotrein kopgemaakt in Odw en Esn-Ht-Ut-Odw-Ac-Amf-Bh gereden. Bedenk dat scenario maar eens van te voren
 

14-09-2015 21:05:17
ZJ37
ZJ37
Het effect bij verstoringen is dat de impact veel groter wordt voor reizigers. Bij een verstoring aan de oostkant van Hm kan nog Hrt-Vl blijven rijden, maar dat kan straks ook niet meer. Veel vervelender is dat de plekken waar nog wel uitgeweken kan worden steeds schaarser worden, maar tevens de plekken zijn die nóg voller lopen bij een verstoring ergens in de omgeving.  

14-09-2015 21:28:06
michaben
michaben
Aan de andere kant, ik mag hopen dat men het in de toekomst met ERTMS mogelijk maakt gewoon op elk station te kunnen keren (dus geen vrije baan met P-seinen waar je geen rijrichting kunt veranderen). Dan kun je Vl-Dn pendelen in een halfuurdienst zonder wissels te gebruiken door afwisselend over beide sporen te rijden. Wissels zijn natuurlijk wel nodig bij verstoringen waar je via enkelspoor omheen zou kunnen. En daar houdt men geen rekening mee.  

14-09-2015 21:35:13
MasterE
MasterE
Sterker nog onder ERTMS kan je op elke willekeurige plek keren.


Mcn Asd
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-09-2015 22:00:47
marciekemp
marciekemp
Hrt zou eventueel gewoon aan beide zeiden een bediend sein kunnen houden waardoor je er nog kan keren om te pendelen mocht het nodig zijn  

14-09-2015 22:01:40
ZJ37
ZJ37
Tja, 'straks', ... Eerst de wissels eruit en dan zien we wel verder.  

14-09-2015 22:44:39
waalkade
waalkade
Quote
MasterE (ma 14 sep 2015 21:35:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p552411/): Sterker nog onder ERTMS kan je op elke willekeurige plek keren.
Poeh, dat kan bij de huidige systemen ook. Bij beide systemen heb je toestemming van de treindienstleider nodig.
 

14-09-2015 22:49:53
ZJ37
ZJ37
Maar bij geplande werkzaamheden zullen de mogelijkheden afnemen en kun je fijn over grotere afstanden de bus in. De bijsturingsmaatregelen zullen niet uitgaan van keren op plekken op de vrije baan en ook daar wordt de overlast voor de reizigers dus groter.  

15-09-2015 07:31:47
broek53
broek53
Quote
MasterE (ma 14 sep 2015 21:35:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p552411/): Sterker nog onder ERTMS kan je op elke willekeurige plek keren.
Zeker, maar ERTMS haalt niet de treinen weg die achter je gestrand zijn en links rijden levert maar een fractie van de capaciteit op van een keerspoor/ overloopwissels.
 

15-09-2015 14:50:27
illyavaes
illyavaes
"ERTMS" (ETCS) is een standaard-interface tussen wal en trein en treinbewakings-/cabinesignaleringssysteem.
Of je kunt keren, wordt bepaald door de beveiliging - dat kan in principe net zo goed een B-relaisinstallatie uit de jaren 50 zijn (in welk geval ETCS "alleen" gewoon een EU-standaard ATB-systeem is). Of de autorisatie met een lampje wordt overgebracht of via GSM-R maakt niets uit voor de afhankelijkheid van de beveiliging. Je moet in de beveiliging rekening houden met keren (geintjes als "automatische restrijwegvrijmaking" enzo).
Er is bij mijn weten nog niet gekozen of alles bedienbare baan wordt of dat er vrije banen blijven. In het laatste geval is nog steeds sprake van een rijrichting voor het hele spoor en automatische werking van de tussen"seinen".
 

21-09-2015 16:40:50
sik214
sik214
Quote
marciekemp (ma 07 sep 2015 16:35:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p551648/): Die sporen worden inderdaad nooit meer gebruikt, dus waarom het vernieuwd gaat worden is mij een raadsel, je kan het veel beter opbreken
Die inhaalsporen in Kesteren kunnen helemaal niet gebruikt worden als inhaalspoor omdat je aan de Elst-zijde volgens mij alleen kunt kruizen naar het kopspoortje aan de Recitel-zijde en niet de hoofdbaan op. Zou het dan wel om een 1 op 1 vervanging gaan of misschien inbouw van een engelsman, dan kun je er tenminste wat mee.
 

21-09-2015 21:55:03
rolandrail
rolandrail
Denk maar niet dat Prorail gaat investeren in Kesteren met een engelsman, het hele emplacement kan straffeloos gesaneerd worden, geen vervoerder die er naar kraaien zal. De afdeling vernieuwing is een andere afdeling dan de afdeling sanering en ondanks de verspilling van afgelopen jaren is daar nog steeds niets van geleerd.  

21-09-2015 22:15:00
gvttreinen
gvttreinen
Voor bijvoorbeeld spoorvernieuwing (voor de oostelijke Betuwelijn staat er nog wat te gebeuren) heeft men weinig emplacementen als uitvalbasis in de omgeving.
Tiel is gereduceerd tot station met inhaalspoor, Geldermalsen geslachtofferd vanwege gebrekkig onderhoud waardoor Ahg de dichtstbijzijnde mogelijkheid is, logistiek onhandig dus.
Daarom lijkt behoud van Ktr nog noodzakelijk omdat in de vrij groot gebied geen mogelijkheden meer zijn.
 

21-09-2015 22:31:35
timtrein
timtrein
Maar dan ga je toch geen complete vernieuwing uitvoeren, dan laat je de oude meuk liggen en breek je het na de vernieuwing van de rest alsnog op...  

21-09-2015 22:43:25
gvttreinen
gvttreinen
Het spoor, hoe weinig ook gebruikt wordt, moet wel veilig te berijden zijn.  

22-09-2015 19:15:14
waalkade
waalkade
Quote
gvttreinen (ma 21 sep 2015 22:15:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p553046/): Voor bijvoorbeeld spoorvernieuwing (voor de oostelijke Betuwelijn staat er nog wat te gebeuren) heeft men weinig emplacementen als uitvalbasis in de omgeving.
....
Laat me raden, een 2e spoor Vrk - Esta ?
 

22-09-2015 19:22:31
gvttreinen
gvttreinen
Spoorvernieuwing, geen uitbreiding.
Het 2e spoor zou aangelegd kunnen worden indien de provincie voor een bepaalde variant kiest.
 

05-10-2015 19:49:38
phantom
phantom
Vandaag reed ik voor mn werk door Alphen a/d Rijn en ik zag wat opvallends aan het begin van de stamlijn naar de alphense industrie.
Terplekke aftakkend van het doorgaande enkelspoor was 1 van de 2 sporen voor een groot deel vernieuwd(nieuwe ballast,nieuw bielzen) en ook een geheel nieuw wissel is aangebracht ter vervangen van het oude exemplaar
Is er sprake van vernieuwd goederen vervoer in het alphense of heeft men voor de lol dit spul vernieuwd ?
Het vernieuwde spul is te zien vanaf de kruising handelsweg/magazijnweg,kijkend in de richting van het station Alphen a/d Rijn


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-10-2015 19:52:10
sfj
Daar is (volgens mij jaar of twee geleden) een compleet spoor bij gelegd om te kunnen omlopen. De Electroluxtrein rijdt ook iets vaker sinds kort.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2015 12:07:07
slifor2
slifor2
De volgende ronde te saneren sporen:

Bkp: spoor LC/LO/LP incl de wissels 1013, 1033, 1035, 1051, 1053...

te saneren wissels:

Uto:
1105a/b, 1107a/b, 1079a/b, 1063a/b

Bkp:
1013, 1033, 1035, 1051, 1053

Laatst bewerkt door moderator op 04-11-2015 13:08, reden: berichten samengevoegd
 

04-11-2015 13:03:12
mark7758
mark7758
Bedoel je niet 1031 i.p.v. 1033?  

04-11-2015 13:04:37
slifor2
slifor2
nog meer vervelende wissels en sporen die weg moeten:

Zvb:
9a/b, 10, 21, 23a/b, spoor 103

Odb:
41a/b, 42, 51, 52a/b, spoor 203

hiermee worden beide stations halte aan de vrije baan. handig bij stremmingen, kunnen we gewoon de hele treindienst er uit gooien, maakt het proces een stuk eenvoudiger, voor Prorail! (de reiziger zoekt het maar uit)

Voordeel voor goederenvervoerders is dat ze nu in ieder geval niet meer aan de kant gegooid kunnen worden %08%

Laatst bewerkt door slifor2 op 04-11-2015 13:11, reden: toevoeging
 

04-11-2015 13:06:07
sfj
1031 zie ik niet op de kaart in Blauwkapel. Het lijkt op het definitieve einde van het kruis te Bkp.

Ik verplaats deze berichten even naar het spoorsaneringstopic, dit is wat verwarrend zo.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2015 13:09:16
mark7758
mark7758
1031 is het wissel van Bkp naar Spoor HE (Hvs)  

04-11-2015 13:12:09
sfj
De nummers zoals hierboven genoemd in combinatie met http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/amf-ut.gif geven een helder beeld. Daar heet dat wissel 1035 ... of daar een fout in zit weet ik niet


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2015 13:13:00
slifor2
slifor2
Quote
sfj (wo 04 nov 2015 13:06:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p557512/): Het lijkt op het definitieve einde van het kruis te Bkp.



check!
 

04-11-2015 13:13:30
mark7758
mark7758
Sporenplan is niet correct. (We gebruiken Prorail info.)  

04-11-2015 13:33:58
treinefan
treinefan
Quote
rolandrail (ma 21 sep 2015 21:55:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p553044/): Denk maar niet dat Prorail gaat investeren in Kesteren met een engelsman, het hele emplacement kan straffeloos gesaneerd worden, geen vervoerder die er naar kraaien zal. De afdeling vernieuwing is een andere afdeling dan de afdeling sanering en ondanks de verspilling van afgelopen jaren is daar nog steeds niets van geleerd.


Update van Ktr:
Tussen 28 en 31 oktober is het voormalige aansluitspoor naar Den Hartigh gedeeltelijk vernieuwd. Het betreft hier een gedeelte van de aansluiting, vanaf de voormalige aftakking naar Recticel (waar alleen de wissel er nog van ligt) richting de loods van Den Hartigh. Er liggen nu nieuwe betonnen dwarsliggers en vers ballast. Aan het 'emplacement' wat aan de andere kant van de hoofdbaan ligt lijkt verder niets veranderd te zijn. Foto's van voor, tijdens en na de vernieuwing zijn te vinden via https://www.facebook.com/media/set/?set=a.938472426190733.1073741875.561490123888967&type=3


Met vriendelijke groet,
 

04-11-2015 13:56:22
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (wo 04 nov 2015 12:07:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p557507/): Uto:
1105a/b, 1107a/b, 1079a/b, 1063a/b
Doorwisselen vanaf een "hoog" spoor te Ut (8/9/10/11) naar het perron Uto is dus nog alleen mogelijk via BA en dan naar spoor 2 of 3. Daar heeft iemand echt heel goed lopen nadenken om 1079a/b en 1105a/b te gaan schrappen, maar 1045/1047b bijvoorbeeld niet%03%
 


04-11-2015 14:40:52
thom
thom
Quote
slifor2 (wo 04 nov 2015 12:07:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p557507/): De volgende ronde te saneren sporen:

Bkp: spoor LC/LO/LP incl de wissels 1013, 1033, 1035, 1051, 1053...

te saneren wissels:

Uto:
1105a/b, 1107a/b, 1079a/b, 1063a/b

Bkp:
1013, 1033, 1035, 1051, 1053

Toevallig ook een idee van de planning wanneer dat dat moet plaats vinden ?
 

04-11-2015 16:11:59
ZJ37
ZJ37
Quote
slifor2 (wo 04 nov 2015 13:04:37 https://www.somda.nl/forum/15325/p557511/): nog meer vervelende wissels en sporen die weg moeten:

Zvb:
9a/b, 10, 21, 23a/b, spoor 103

Odb:
41a/b, 42, 51, 52a/b, spoor 203

hiermee worden beide stations halte aan de vrije baan. handig bij stremmingen, kunnen we gewoon de hele treindienst er uit gooien, maakt het proces een stuk eenvoudiger, voor Prorail! (de reiziger zoekt het maar uit)

Voordeel voor goederenvervoerders is dat ze nu in ieder geval niet meer aan de kant gegooid kunnen worden %08%
Inderdaad, als het uurpatroon er maar mee kan worden gereden, 24-uurs processen en bijsturing is maar bijzaak.
 

04-11-2015 16:15:23
slifor2
slifor2
Quote
thom (wo 04 nov 2015 14:40:52 https://www.somda.nl/forum/15325/p557525/):
Quote
slifor2 (wo 04 nov 2015 12:07:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p557507/): De volgende ronde te saneren sporen:

Bkp: spoor LC/LO/LP incl de wissels 1013, 1033, 1035, 1051, 1053...

te saneren wissels:

Uto:
1105a/b, 1107a/b, 1079a/b, 1063a/b

Bkp:
1013, 1033, 1035, 1051, 1053

Toevallig ook een idee van de planning wanneer dat dat moet plaats vinden ?



wsl 1105 en 1107 in najaar 2016
overig: op de klem per ca. eind 2015, fysiek opbreken 2018
 

04-11-2015 16:22:12
slifor2
slifor2
nog meer wissel kaalslag: wissels 13a/b bij Amfva

Laatst bewerkt door slifor2 op 04-11-2015 16:22
 

04-11-2015 16:24:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treinfan (wo 04 nov 2015 13:56:22 https://www.somda.nl/forum/15325/p557522/):
Quote
slifor2 (wo 04 nov 2015 12:07:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p557507/): Uto:
1105a/b, 1107a/b, 1079a/b, 1063a/b
Doorwisselen vanaf een "hoog" spoor te Ut (8/9/10/11) naar het perron Uto is dus nog alleen mogelijk via BA en dan naar spoor 2 of 3. Daar heeft iemand echt heel goed lopen nadenken om 1079a/b en 1105a/b te gaan schrappen, maar 1045/1047b bijvoorbeeld niet%03%
Tegelijk betekend dit ook dat je als het hogesnelheidswissel vanaf de fly-over bij Blo weereens in storing ligt je de complete IC-dienst op z´n gat hebt liggen. Immers is het dan niet meer mogelijk om treinen op de hoge sporen tussen Ut en Uto te laten kruisen en daarna pas door te wisselen.
Uitdunnen van de treindienst gaat daar ook niet tegen helpen gezien het juist een (1)1700 is die daar met een (12)500 kruist.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-11-2015 17:23:07
phantom
phantom
Quote
slifor2 (wo 04 nov 2015 13:04:37 https://www.somda.nl/forum/15325/p557511/): nog meer vervelende wissels en sporen die weg moeten:
Zvb:
9a/b, 10, 21, 23a/b, spoor 103



Bedoel je niet Lage zwaluwe ?
Ik kan me namelijk niet heugen dat Zevenbergen nog meer sporen heeft dan de 2 die er nu liggen,en wellicht enkel voor en na het station nog wat wissels om te kunnen overlopen bij calamiteiten.
Op sporenplan is Zvb niet te vinden zo snel,maar een stel van de genoemde nummers zie ik wel te Zlw.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-11-2015 17:29:00
sfj
Zevenbergen heeft na het perron een zijspoor, dat heeft nummer 103 en zal gaan verdwijnen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2015 17:45:02
ZJ37
ZJ37
Dat hoort ook bij Zvbi, Zevenbergen inhaalspoor  

10-11-2015 11:24:36
slifor2
slifor2
Prorail vond ineens nog een paar wissels en sporen die hoog nodig weg moeten:

Vlissingen:
- wissel 461a en 461b/463

Middelburg:
- wissel 443a/443b, 453a/543b, 455a/455b

's-Heer Arendskerke (Sloa)
- wissel 435a/435b

Goes:
- wissel 391a/391b
- wissel 415a/415b
- wissel 421
- spoor 515, 516, 517 en 518

Kruiningen-Yrseke:
- wissel 359a/359b, 361, 373, 375a/375b
- spoor 403

Bergen op Zoom:
- wissel 307a/307b, 313, 327, 329a/329b
- spoor 301
- wissel 303, waarmee er geen herstart meer kan komen van spoorvervoer naar Phillip Morris

Je zou als aannemer maar een mooie Kirow kraan gekocht hebben om al die wissels te willen vernieuwen....

Nu maar hopen dat de dienstregeing op de Zeeuwse lijn niet erg storingsgevoelig is...... %09%
 

10-11-2015 12:24:15
treinfan
treinfan
Wordt spoor 709 te Vs dan een kopspoor, of wordt engels wissel 461/463 dan vervangen door een gewone wissel?  

10-11-2015 13:08:07
ZJ37
ZJ37
Quote
slifor2 (di 10 nov 2015 11:24:36 https://www.somda.nl/forum/15325/p558174/): Prorail vond ineens nog een paar wissels en sporen die hoog nodig weg moeten:

Middelburg:
- wissel 443a/443b, 453a/543b, 455a/455b

Nu maar hopen dat de dienstregeing op de Zeeuwse lijn niet erg storingsgevoelig is...... %09%
Wissel 445a/445b blijft wel over? De storingsgevoeligheid creëer je vanzelf zo. Valt me nog mee dat de overloopwissels bij Rb niet in de lijst staan.
 

10-11-2015 14:41:22
slifor2
slifor2
check 445a/b blijft over voor eventuele bijsturing.....

Verder valt er na de sanering weinig meer bij te sturen op de Zeeuwse lijn, geen sporen meer om iets aan de kant te nemen en geen wissels om er om heen te rijden. Worden alle stations eigenlijk halte aan de vrije baan. Ergo bij een defecte goederentrein vlak voor Sloa geen treinverkeer Bgn-Vs meer! Handig%08%

Spoortje in VS word idd kopspoor, wsl 497 staat ook op de nominatie overigens...
 

10-11-2015 14:45:25
Edb3
Edb3
De Kragge mag dus blijven? Dit afvalraccordement wordt ook niet meer bediend.
Verder kun je nog wel straks inhalen in Gs, Krg en Bgn.
 

10-11-2015 15:00:08
sfj
Krg gaat er uit, zoals hierboven gemeld wordt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-11-2015 15:02:55
slifor2
slifor2
Quote
ZJ37 (di 10 nov 2015 13:08:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p558198/):
Quote
slifor2 (di 10 nov 2015 11:24:36 https://www.somda.nl/forum/15325/p558174/): Prorail vond ineens nog een paar wissels en sporen die hoog nodig weg moeten:

Middelburg:
- wissel 443a/443b, 453a/543b, 455a/455b

Nu maar hopen dat de dienstregeing op de Zeeuwse lijn niet erg storingsgevoelig is...... %09%
Wissel 445a/445b blijft wel over? De storingsgevoeligheid creëer je vanzelf zo. Valt me nog mee dat de overloopwissels bij Rb niet in de lijst staan.


Deze wissels zijn nog niet aan vernieuwing toe, zodoende mogen ze (nog?) blijven...
 

10-11-2015 15:22:13
rolandrail
rolandrail
Quote
slifor2 (di 10 nov 2015 14:41:22 https://www.somda.nl/forum/15325/p558207/): check 445a/b blijft over voor eventuele bijsturing.....

Verder valt er na de sanering weinig meer bij te sturen op de Zeeuwse lijn, geen sporen meer om iets aan de kant te nemen en geen wissels om er om heen te rijden. Worden alle stations eigenlijk halte aan de vrije baan. Ergo bij een defecte goederentrein vlak voor Sloa geen treinverkeer Bgn-Vs meer! Handig%08%

Spoortje in VS word idd kopspoor, wsl 497 staat ook op de nominatie overigens...
Sloa = niet meer Lwd?
 

10-11-2015 18:45:00
sjoerd
sjoerd
Quote
Quote
Quote
slifor2 (di 10 nov 2015 15:02:55 Middelburg:
- wissel 443a/443b, 453a/543b, 455a/455b

Nu maar hopen dat de dienstregeing op de Zeeuwse lijn niet erg storingsgevoelig is...... %09%
Wissel 445a/445b blijft wel over? De storingsgevoeligheid creëer je vanzelf zo. Valt me nog mee dat de overloopwissels bij Rb niet in de lijst staan.


Deze wissels zijn nog niet aan vernieuwing toe, zodoende mogen ze (nog?) blijven...

Vreemd, want beide volledige kruiswisselcomplexen zijn aangelegd toen alle andere infra in Middelburg is opgebroken rond 1992. Zelfs als de wissels 445 A/B blijven liggen, moet het kruis nog worden uitgenomen en vervangen door recht spoor. Dan kun je van Roosendaal af nog kopmaken in Middelburg en Vlissingen laten liggen... Zeer tactisch dus...

Weet iemand overigens of de wisselverbindingen aan het einde van de kopsporen te Vlissingen 491A/B en 493A/B al eerder zijn opgebroken zoals het plan was, of liggen ze er nog? Ik kan van hier uit niet bij mijn archief.
 

10-11-2015 21:48:45
ZJ37
ZJ37
Kom, kom, in een uurpatroon heb je die wissels niet nodig dus ze kunnen weg. Inmiddels hebben we toch wel voldoende ervaring om bij elke keutel op het spoor series over gigantische lengtes eruit te gooien?  

10-11-2015 22:31:05
sfj
Die trend gaat zich zo voortzetten, over veel meer trajecten. Daar kan je vanuit gaan. Prorail is helemaal niet meer op de klant gericht en doet alleen nog maar uitvoeren wat er uitgevoerd MOET worden ... Maar volgens mij is dat al enige jaren waar het hier in dit topic over wordt gesproken ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-11-2015 22:34:27
sjoerd
sjoerd
Ik weet niet wiens standpunt je relativeert, ZJ37; je hebt om 13.08 zelf geopperd dat de storingsgevoeligheid toe zal nemen. Ik heb het klaargespeeld om er niets van te vinden...  

10-11-2015 22:38:29
ZJ37
ZJ37
Ik vergat er zojuist bij te vermelden dat de tekst een cynische ondertoon bevat.  

01-12-2015 10:13:46
slifor2
slifor2
Nijmegen:

Spoor 175 met toeleidend wissel 61B
Spoor 177 met toeleidend wissel 57
 

01-12-2015 11:02:08
sjoerd
sjoerd
Dat zijn de sporen van de voormalige aansluiting naar de Transformatorenfabriek van Smit en het kopspoor aan de zuidzijde van het perron tussen de sporen 3 en 4. Je bedoelt waarschijnlijk dat die worden opgebroken met de toeleidende wissels en de uitrijdwergjes.  

01-12-2015 11:30:36
waalkade
waalkade
Aan spoor 177 zat heel vroeger brugonderhoud met een loods en een bovenloopkraan.
Veelal stonden daar de 2 wagens met gewichten om weegbruggen te ijken.
Ook stonden daar "containers" vermomd als een soort van Gend & Loos vrachtwagen opbouwen.
Daar zaten allerlei spullen in om in tijden van nood het spoor te kunnen repareren. Echt zo'n koude oorlog relikwie.
 

01-12-2015 13:01:49
martijnmet
Moderator
martijnmet
Beiden sporen werden afgelopen jaren nog wel af en toe gebruikt (ook dit jaar nog). Spoor 175 vooral voor het parkeren van een videoschouwtrein, en spoor 177 voor werktreinen.  

01-12-2015 13:03:43
slifor2
slifor2
Dat is niet belangrijk voor ProRail...... scheelt weer wissels en onderhoud...%09%

Laatst bewerkt door slifor2 op 01-12-2015 13:04
 

01-12-2015 13:28:02
b2py
b2py
Als er een alternatief is lijkt het met geen probleem, spoortje 117, 179 en 150 zijn er nog als alternatief. Lijkt me ruim voldoende.  

01-12-2015 13:33:22
mich
mich
Dat is maar hoe je het bekijkt. 117 kun je niet met een auto bijkomen dus voor werktreinen onhandig en een machinist moet wel erg ver lopen. 150 kun je niks opstellen want dat spoor in nodig als uithaalspoor van 135. 179 kun je niks opstellen want dat is een inzetplaats. Er blijft voorlopig nog wel genoeg overige sporen over in Nijmegen, maar dan moet het hier wel bij blijven.  

01-12-2015 14:00:42
b2py
b2py
Als blijkt dat de sporen die nu verwijderd worden 'af en toe' gebruikt worden kan ik me niet voorstellen dat er honderden conflicten op jaarbasis gecreëerd gaan worden..

Laatst bewerkt door b2py op 01-12-2015 14:01
 

01-12-2015 14:10:48
slifor2
slifor2
Nog meer saneringen in Nijmegen; het kruiswissel 113a/b/c/d inclusief alle achterliggende sporen.....  

01-12-2015 14:35:03
slifor2
slifor2
Quote
mich (di 01 dec 2015 13:33:22 https://www.somda.nl/forum/15325/p560624/): Er blijft voorlopig nog wel genoeg overige sporen over in Nijmegen, maar dan moet het hier wel bij blijven.


achter wissel 113a/b/c/d verdwijnen de sporen: 10, 11, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90 en 91
 

01-12-2015 14:36:55
joahn93
joahn93
Dan mag NS opzoek naar een nieuwe stallingsplek voor materieel...


FR1908
 

01-12-2015 14:38:16
b2py
b2py
Lijkt mij een uitstekend plan.  

01-12-2015 14:40:38
Klaasje
Klaasje
Behalve dat er gewoon niet zoveel plek meer is..  

01-12-2015 14:50:53
Coryza
Coryza
Oplossing: Meer inzetten en niet stallen - Iedereen blij behalve de porto van de NS.  

01-12-2015 15:05:30
slifor2
slifor2
• opstellen terzijde gesteld materieel dient op particuliere infra plaats te vinden;
• ProRail investeert niet uit publieke middelen in opstelterreinen voor terzijde gesteld
materieel.
 

01-12-2015 15:16:51
b2py
b2py
Die laatste lijkt mij ook niet meer dan terecht  

01-12-2015 15:54:12
Klaasje
Klaasje
Iets laten liggen en een minimum onderhoudsstaat aanhouden is natuurlijk heel wat anders dan investeren. Daar komt nog bij dat we ons kunnen afvragen hoe praktisch die insteek überhaupt is gezien er vrij weinig ruimte beschikbaar is op particulier terrein waar nu een spooraansluiting is.  

01-12-2015 16:14:06
phantom
phantom
Daar zullen ze zoals wel vaker in het verleden is gebleken,zich pas druk omgaan maken als het "kwaad" al geschied is.
Maar dan kunnen ze weer voor werkverschaffing voor zichzelf spelen door de sporen en dergelijke weer terug te leggen %08% %03%
(houd je je eigen toch goed bezig,en zeer zinvol ook,zo werk je errug goedkoop en efficient )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-12-2015 16:16:11
b2py
b2py
Quote
Klaasje (di 01 dec 2015 15:54:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p560644/): Iets laten liggen en een minimum onderhoudsstaat aanhouden is natuurlijk heel wat anders dan investeren. Daar komt nog bij dat we ons kunnen afvragen hoe praktisch die insteek überhaupt is gezien er vrij weinig ruimte beschikbaar is op particulier terrein waar nu een spooraansluiting is.
Ik zou me eerder afvragen waarom terzijde gesteld materieel uberhaupt gestald moet worden. Als het terzijde gesteld is zal het binnen afzienbare tijd naar de sloop gebracht worden. Situaties zoals nu dat er bijna een decennium materieel aan de kant staat lijkt mij in de toekomst niet meer gebeuren.
 

01-12-2015 16:37:33
treinefan
treinefan
Quote
b2py (di 01 dec 2015 16:16:11 https://www.somda.nl/forum/15325/p560648/):
Quote
Klaasje (di 01 dec 2015 15:54:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p560644/): Iets laten liggen en een minimum onderhoudsstaat aanhouden is natuurlijk heel wat anders dan investeren. Daar komt nog bij dat we ons kunnen afvragen hoe praktisch die insteek überhaupt is gezien er vrij weinig ruimte beschikbaar is op particulier terrein waar nu een spooraansluiting is.
Ik zou me eerder afvragen waarom terzijde gesteld materieel uberhaupt gestald moet worden. Als het terzijde gesteld is zal het binnen afzienbare tijd naar de sloop gebracht worden. Situaties zoals nu dat er bijna een decennium materieel aan de kant staat lijkt mij in de toekomst niet meer gebeuren.


Ik zie anders in de toekomst nog steeds de mogelijkheid dat materieel (in grotere hoeveelheid) aan de kant staat. Van Dm'90 bijvoorbeeld komt over een paar jaar wat meer vrij. Mogelijk wil men dit nog verkopen? Verder is de afgelopen tijd veel materieel terzijde gesteld met het oog op het mogelijk toch weer in dienst stellen als dit nodig blijkt te zijn. (zoals met ICR, DD-AR en nu DDM-1 is gebeurd). Wie zegt dat dit in de toekomst niet gebeurt? Bijv. een onverwachte reizigersgroei, problemen met Flirt/CAF-sprinters. Niets is zo onveranderlijk als het spoor...

Laatst bewerkt door treinefan op 01-12-2015 16:38


Met vriendelijke groet,
 

01-12-2015 16:48:56
waalkade
waalkade
Ik denk niet dat je Prorail daar op moet aankijken.
De gemeente Nijmegen en "Den Haag" zijn al jaren bezig met plannen maken voor die strook.
Kennelijk hebben ze nu een ontwikkelaar gevonden die wil investeren.
Aan de andere kant, er komt ook een nieuwe wisselverbinding in Nm.
Vanuit de ri Ht naar spoor 1 heb ik me laten influisteren.
 

01-12-2015 16:54:03
sjoerd
sjoerd
Quote
b2py (di 01 dec 2015 16:16:11 https://www.somda.nl/forum/15325/p560648/):
Quote
Klaasje (di 01 dec 2015 15:54:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p560644/): Iets laten liggen en een minimum onderhoudsstaat aanhouden is natuurlijk heel wat anders dan investeren. Daar komt nog bij dat we ons kunnen afvragen hoe praktisch die insteek überhaupt is gezien er vrij weinig ruimte beschikbaar is op particulier terrein waar nu een spooraansluiting is.
Ik zou me eerder afvragen waarom terzijde gesteld materieel uberhaupt gestald moet worden. Als het terzijde gesteld is zal het binnen afzienbare tijd naar de sloop gebracht worden. Situaties zoals nu dat er bijna een decennium materieel aan de kant staat lijkt mij in de toekomst niet meer gebeuren.

Nu zou ik kunnen gaan vertellen waarom die terreinen er toch moeten zijn, maar misschien dat een opsomming van de terreinen waarop dat vroeger gebeurde ook zinvol is: alle verlaten stoomdepots, Veenendaal, Rietlanden, Baarle Nassau Grens, Zwolle Rangeerstation, Maarn Rangeerstation, Rotterdam Noord Goederenstation, Roosendaal Lijnwerkplaats, Utrecht (verspreid over allerlei terreinen) enz. enz., en dan kom je erachter dat al die terreinen er niet meer zijn en al die kleine achterafspoortjes ook niet meer. En je komt erachter dat terzijde stellen van flinke hoeveelheden bakken, locs en wagens van alle tijden is en dat die terreinen dus nodig blijven. Want op de schaarse sporen die er nog wel zijn moet al het nieuwe spul een plaats vinden.
 

01-12-2015 17:11:32
michaben
michaben
Maar de noodzaak om terzijde gesteld materieel op te stellen op prominente locaties bij grote stations is er niet. En ook de vraag wie de investering moet dragen lijkt me terecht. Laat de NS maar een lap grond huren op de Tweede Maasvlakte en daar 20 sporen op aanleggen.  

01-12-2015 17:13:43
Klaasje
Klaasje
Tot op zekere hoogte kunnen de oude terreinen inderdaad worden opgeruimd maar op een gegeven moment gaat dat toch echt ophouden. Het betekent grofweg dat al het DDM en DDAR meteen naar de sloop mag als SNG er is...

Dat is ontzettend jammer want als er dan weer een druktepiek gaat ontstaan, die er ongetwijfeld gaat zijn, dan is daar dus geen materieel voor beschikbaar. Dat betekent op z'n beurt weer dat er dus meer materieel "op de baan" gehouden moet worden om op zn minst de schijn te wekken dat er giga-veel meer opstelruimte nodig is. Allemaal leuk en aardig maar dat zijn de duurste sporen omdat die meteen langs de meetlat van de Arbowet worden gehouden. Kortom.. Je ziet nu al van kilometers aankomen dat we over 10 jaar extra opstelsporen gaan aanleggen tegen de hoofdprijs. Dat alleen maar omdat een stelletje boekhouders niet verder kijken dan hun neus lang is.
 

01-12-2015 17:14:25
Klaasje
Klaasje
Quote
michaben (di 01 dec 2015 17:11:32 https://www.somda.nl/forum/15325/p560662/): Maar de noodzaak om terzijde gesteld materieel op te stellen op prominente locaties bij grote stations is er niet. En ook de vraag wie de investering moet dragen lijkt me terecht. Laat de NS maar een lap grond huren op de Tweede Maasvlakte en daar 20 sporen op aanleggen.

Naja. Prima als van de verkochte gronden andere terreinen worden aangelegd maar dat is nu net weer niet het geval.