Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
10-09-2014 17:11:00
phantom
phantom
Toch handig die saneringsdrift van prorail %08% %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-09-2014 17:17:11
broek53
broek53
Laat die er nu net eens niets mee te maken hebben... NS Spooraansluitingen en/of de gemeente en HKS zelf wel.  

10-09-2014 17:22:48
phantom
phantom
Even lichtelijk of topic, maar NS spooraansluitingen ?
Bestaat dat nog steeds ?
Ik dacht dat dat alles al enige jaren onder de noemer prorail was gevoegd,of vergis ik me nu heel erg ?
Afijn wie er in dit geval dan ook voor gezorgd heeft,het had wellicht handiger geweest als het spoor nog had gelegen waar het lag.
Of HKS moet daar zelf om vage redenen/hele goeie motieven voor gehad hebben om te laten zorgen dat het stuk spoor naar hun bedrijf perse weg moest,al ben ik dan wel benieuwd naar waarom een bedrijf dat per dat spoor al aardige tijd werk kreeg aangegeven,er perse vanaf wilde %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-09-2014 17:32:01
treinefan
treinefan
NS spooraansluitingen bestaat nog steeds (www.nsspooraansluitingen.nl), maar zij hebben inmiddels wel te kennen gegeven deze bedrijfstak op te heffen. Hierdoor moeten de klanten de aansluiting zelf gaan beheren of een nieuwe partij zoeken die dat voor ze doet.  


10-09-2014 17:47:40
thom
thom
En anders wordt de aansluiting netjes opgeruimd, zie dus HKS en bv Hgl Akzo.

Maar als je 'NS spooraansluitingen' intikt in de zoekmachine hier vind je dat ook.
 

11-09-2014 10:49:51
aarclay
aarclay
Over hoeveel meter spoor gaat het wat de afgelopen jaren gesaneerd is naar HKS? En tot hoeverre is het gesaneerd?

Ik gok dat HKS zelf vanwege de genoemde reden niet gaat investeren om het spoor opnieuw te laten aanleggen voor een contract van een paar jaar dat o.a. de afvoer van Mat'64 bevat.

Laatst bewerkt door sfj op 11-09-2014 10:57, reden: sfj: enkele berichten uit mat '64 topic hierheen
 

11-09-2014 10:57:45
rolandrail
rolandrail
Het gaat om zeg 25 meter en wellicht een nieuw wissel (wat nog wel in het gras ligt vermoed ik) en een paar andreaskruizen. Een nieuwe aansluiting is de kosten niet waard, ik schat dat je moet denken aan een bedrag met minstens vijf nullen en niet beginnend met een 1, 2 of 3 en ik vrees dat zelfs dat een conservatieve schatting is, zeker als het wissel vernieuwd moet worden.

Laatst bewerkt door rolandrail op 11-09-2014 10:59
 

11-09-2014 11:23:37
R1-2010
R1-2010
Quote
broek53 (wo 10 sep 2014 11:56:29 https://www.somda.nl/forum/15325/p507726/):
Quote
R1-2010 (wo 10 sep 2014 10:52:56 https://www.somda.nl/forum/10483/p507717/): Uit een interview met NS-chef Huges in Management Scope blijkt dat de sanering van Ndb niet doorgaat of in ieder geval is bijgesteld. De reden die wordt genoemd is opmerkelijk: Rover heeft hem en ProRail ervan overtuigd dat flexibiliteit voor lagere kosten diende te gaan.
Tsk, dan moet hij kennelijk nog een missie vervullen. De totale sanering van alles wat wissel heet in Ndb en de snelheidsverhoging in de boog en over de Karnemelksloot staan nog ongewijzigd op de rol.

Heb je misschien een link naar dat interview o.i.d.?

Zeker, ik heb het betreffende deel uit het interview geknipt: http://imgur.com/DMGjwtK
 

11-09-2014 11:28:12
nougo
nougo
Het gaat om editie 07/14 van het blad (voor zover ik weet niet los verkrijgbaar):

http://managementscope.nl/manager/scope-business-media/management-scope-compleet-gerestyled-magazine

Over twee maanden volledig online te lezen. Maar ik houd me eveneens aanbevolen voor het volledige artikel. Dank voor de link hierboven. Interessante stellingname.

Laatst bewerkt door nougo op 11-09-2014 11:30
 

11-09-2014 12:20:25
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (wo 10 sep 2014 11:56:29 https://www.somda.nl/forum/15325/p507726/):
Quote
R1-2010 (wo 10 sep 2014 10:52:56 https://www.somda.nl/forum/10483/p507717/): Uit een interview met NS-chef Huges in Management Scope blijkt dat de sanering van Ndb niet doorgaat of in ieder geval is bijgesteld. De reden die wordt genoemd is opmerkelijk: Rover heeft hem en ProRail ervan overtuigd dat flexibiliteit voor lagere kosten diende te gaan.
Tsk, dan moet hij kennelijk nog een missie vervullen. De totale sanering van alles wat wissel heet in Ndb en de snelheidsverhoging in de boog en over de Karnemelksloot staan nog ongewijzigd op de rol.

Heb je misschien een link naar dat interview o.i.d.?
Waarmee ook maar duidelijk is dat met dezelfde signalen van Logistiek dus ook niks wordt gedaan, of niet op dat nivo worden bereikt.
 

16-09-2014 13:54:57
sfj
Een bericht over nieuwe infra afgesplitst, naar een nieuw topic waarin we nieuwe infra kunnen bespreken voortaan:
https://www.somda.nl/forum/15352/Nieuw+aan+te+leggen+spoorinfra/

Laatst bewerkt door sfj op 16-09-2014 14:39


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-10-2014 10:38:17
PimTH
PimTH
Heeft NS-chef Huges zijn missie nu eigenlijk al vervult? D.w.z., is de sanering nu ook in de systemen van de baan?  

15-10-2014 11:07:28
broek53
broek53
Als je Naarden=Bussum bedoelt: neen, niet dat ik weet. De voorbereidingen voor een Grote Verbouwing zijn nog steeds gaande.  

15-10-2014 12:13:46
daniel81
daniel81
Quote
nougo (do 11 sep 2014 11:28:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p507846/): Het gaat om editie 07/14 van het blad (voor zover ik weet niet los verkrijgbaar):

http://managementscope.nl/manager/scope-business-media/management-scope-compleet-gerestyled-magazine

Over twee maanden volledig online te lezen. Maar ik houd me eveneens aanbevolen voor het volledige artikel. Dank voor de link hierboven. Interessante stellingname.

Inmiddels is het al zover:
http://managementscope.nl/magazine/artikel/834-timo-huges-ceo-cultuuromslag-ns

Laatst bewerkt door daniel81 op 15-10-2014 12:14
 

14-01-2015 18:12:13
R1-2010
R1-2010
Quote
broek53 (do 16 jun 2011 16:32:50 https://www.somda.nl/forum/15325/p340328/): Beide staan op de nomintie om gesaneerd te worden en zijn al buiten dienst.
Om maar eens een bericht van 2011 te quoten: ik zag vandaag vanuit de 3500 dat in Gdm Engels wissel 67A/61B verdwenen is en dat er -zo leek het althans- een recht stuk spoor in werd gelegd, waardoor alleen spoor 506b nog bruikbaar zal zijn.
 

14-01-2015 18:40:09
sjoerd
sjoerd
Als dat engels wissel er uit is en je kunt alleen nog naar 6b, dan is er een boog ingelegd en kun je niet meer naar spoor 7 en hoger? Ik snap het niet.
Mogelijk is dit trouwens geen sanering maar een vooruitlopen op de veranderingen voor het vrijleggen van de stoppertjes van Arriva en daarmee de aanleg van een nieuw perron. Ik heb er nog nergens iets over gelezen.
 

14-01-2015 18:46:02
R1-2010
R1-2010
Dat vrijleggen van de MeLi-lijn gaat volgens mij pas in/na 2018 gebeuren. Ik bedoelde te zeggen dat je vanaf wissel 61A dus alleen nog naar spoor (50)6B kan. Ik zal morgen eens beter kijken wat ze aan het doen zijn, ik kon het niet helemaal goed zien vandaag.  

15-01-2015 11:12:47
rolandrail
rolandrail
Het betreffende engels wissel was afgekeurd en met PHS in het vooruitzicht is besloten het wissel niet meer te vervangen. Sp 7 en 8 zijn met deze aanpassing buiten dienst gesteld, sp 6 is daarmee nog het enige inhaalspoor aan deze zijde van het emplacement.  

15-01-2015 12:06:02
koos
koos
En op basis waarvan wordt een wissel 'afgekeurd'? Hoe vaak gebeurt het dat een wissel wordt 'afgekeurd'?  

15-01-2015 12:29:06
gvttreinen
gvttreinen
Ik heb de vigerende BVS op nageslagen maar daarin blijkt niet dat wissel 67A/61B BD zou zijn, als dat zal zijn dan zou er in Gdm ri Ht NIET ingehaald kunnen worden maar dat wordt nog wel degelijk gedaan.
Wel is alleen spoor (50)8 buiten dienst.
 

15-01-2015 12:34:11
timtrein
timtrein
Een wissel wordt afgekeurd als er delen te ver versleten zijn. Tongbewegingen, puntstukken, wijdtematen, kan vanalles zijn. Daar zijn normen voor.  

15-01-2015 16:57:05
gvttreinen
gvttreinen
Check van de opgebroken Engelsman 67A/61B.
Hierdoor is (50)7 niet vanuit Ut/Ddr bereikbaar en (50)6a helemaal niet bereikbaar (was Railinzetspoor).
Vreemd is dat dit niet in een ABV is opgenomen en er ook geen To Build BVS/WVK-tekeningen van zijn.
Volgens de BVS Utrecht PPLG Geldermalsen kan ik nog steeds dit wissel gebruiken.
 

15-01-2015 17:02:38
daniel81
daniel81
Wat zou er dan gebeuren als jij dit spoor toch 'gebruikt'?
Loop je bv risico een trein naar een bezet spoor te sturen, of komt de trein voor Gdm tot stilstand omdat de rijweg die je wilt gebruiken niet bestaat, of kennen de collega's bij de verkeersleiding wel de actuele situatie en verzinnen die een andere rijweg?
 

15-01-2015 18:27:46
sjoerd
sjoerd
Ook als er geen BVS-wijziging is gemaakt, kan rijweginstelling naar een spoor dat niet (meer) bereikbaar is, in de software worden uitgesloten met een verhindering. Dat gebeurt tamelijk vaak en het wordt dan in de eerstvolgende ABV meegenomen. Dan staat er (al eerder werd ...), en dan kunnen wij vaak gissen naar de werkelijke datum. Maar het zal de eerste keer niet zijn dat een trein of rangeerdeel ergens heen wil waar geen spoor meer is. Het mooiste geval was voor mij de goederentrein die naar Waddinxveen reed met enkele gesloten goederenwagens voor de losweg, en waarvan het wissel met achterliggend kopspoor opgebroken bleek. Toegegeven: het was nog in de tijd van de klassieke beveiliging maar of elke trdl altijd precies weet wat er buiten aan de hand is waag ik sterk te betwijfelen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-01-2015 18:29
 

15-01-2015 23:18:50
train85
train85
In het planningssysteem Donna hebben ze de sporen vanuit de Gdma kant geblokkeerd. Wij kunnen ze alleen nog bereiken van de Ht kant.  

27-01-2015 12:30:04
illyavaes
illyavaes
Er is een Werkblad-BVS uitgegeven met ingangsdatum 19/1/2015.
Dit wordt verwerkt in de As-Built van 18/1.

Onder ProRail projectnummer M-004431 zijn op het emplacement Geldermalsen enkele wissels
gesaneerd en geklemd.
Dit werkblad zal worden verwerkt in de As-built van BVS-wijziging ABV L14110.
Emplacement Geldermalsen (BVS/WVK-blad 38):
Op dit emplacement zijn de volgende wijzigingen uitgevoerd:
- Er zijn seintechnische maatregelen aangebracht voor rijwegen richting sein 68 in verband met het
ontbreken van flankdekking (ATB vv).
- Hierdoor is er geen rijweginstelling mogelijk vanaf de seinen 140, 150, 160, 162 en 166 naar
spoor 506b.
- De sporen 506a, 507, 508, 509a, 509b, 509c, 510a, 510b en 511 zijn buiten exploitatie.
- De wissels 61B en 67A zijn gemodificeerd tot een vast spoor tussen wissel 61A RL en spoor 506b.
- Wissel 61B is in de beveiliging ontkoppeld van wissel 61A.
- Wissel 67A is in de beveiliging ontkoppeld van wissel 67B.
- Wissel 67B is in de LL-stand geklemd.
- Wissel 69 is in de LL-stand geklemd.
- VR GDM is buiten dienst gesteld. De drukknopkastjes VR GDM blijven gehandhaafd, maar hebben
geen functie meer.
- Trdl Gdm plaatst de volgende verhinderingen:
o VHB 67 LL met verbijzondering “VolgensBVS”.
o VHB 69 LL met verbijzondering “VolgensBVS”.
o VHB VR GDM met verbijzondering “VolgensBVS”.
- Voor toegang van/naar het buiten exploitatie zijnde gebied zie PPLG Geldermalsen (2.30).
 

27-01-2015 12:42:59
AlbertP
AlbertP
In het kort: 506b blijft bestaan, mag niet meer vanuit het zuiden bereden worden maar wordt wel weer van de noordkant bereikbaar als het Engelse wissel is vervangen door een stuk spoor van 61A naar 506b. Begrijp ik het zo goed?  

27-01-2015 12:44:10
sfj
Dat is inderdaad het geval, zoals een paar berichten boven je ook al betoogd wordt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-03-2015 08:59:04
R1-2010
R1-2010
Ik denk dat dit bericht over een paar maanden verplaatst kan worden naar het onderwerp 'nieuwe infra', maar in Ht wordt het opstelterrein(tje) aan de kant van de Dieze deze week opgebroken. Ik vermoed dat het weer opnieuw wordt aangelegd in een andere configuratie, maar dat is afwachten.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-03-2015 09:16:41
sjoerd
sjoerd
Volgens ABV L14117 komen er in Den Bosch drie lage serviceperrons. Spoor 823 is 15 cm (!) verschoven om later een brandweeropstelplaats te realiseren.
Nieuw: sporen 819 t/m 822 (onbeveiligde sporen), handbediende wissels 19 en 20, alles voorzien van bovenleiding, opstellengte 820 - 823 resp. 217, 158, 158 en 109 m.
 

25-03-2015 11:17:38
marciekemp
marciekemp
In het weekend van 4 en 5 april zal spoor 905 in Zv definitief worden opgebroken, daarnaast is spoor 914 dan ingekort en ingericht als "veiligheidskopje"  

27-03-2015 12:23:47
illyavaes
illyavaes
Quote
sjoerd (wo 25 mrt 2015 09:16:41 https://www.somda.nl/forum/15325/p532879/): Volgens ABV L14117 komen er in Den Bosch drie lage serviceperrons. Spoor 823 is 15 cm (!) verschoven om later een brandweeropstelplaats te realiseren.
Nieuw: sporen 819 t/m 822 (onbeveiligde sporen), handbediende wissels 19 en 20, alles voorzien van bovenleiding, opstellengte 820 - 823 resp. 217, 158, 158 en 109 m.

819 wordt opgebroken volgens de definitieve "to-build" BVS:

Definitief to-Build BVS Eindhoven
Bedieningsvoorschrift voor Procesleiding
Uitgave: 2015-0412
Datum van ingang: 12-04-2015

Overzicht project(en):
- Projectnummer R-464600.
Onder ProRail projectnummer R-464600 is te ’s-Hertogenbosch het serviceterrein aan de oostkant aangepast. Tevens is als nazorg het herhalingssein S2204R geplaatst.
Emplacement ’s Hertogenbosch (BVS/WVK-blad 08):
- Op het opstel- en serviceterrein zijn drie lage serviceperrons in dienst gesteld tussen km 47.000 en km 47.400.
- Spoor 823 is 0,15m verschoven om ruimte te maken voor een later te realiseren
brandweeropstelplaats.
- Het nieuwe wissel 20 is voorzien van elektrische wisselverwarming welke wordt aangesloten op het landelijke centrale monitoringsysteem.

- De volgende infra-elementen zijn:

- Opgebroken
Infra element Kilometrering Spoor Opmerkingen
Sporen 819 t/m 822 819 t/m 822 Onbeveiligde sporen
Handbediend wissel 19 47.212 819/820
Handbediend wissel 20 47.278 821/822

- Nieuw in dienst
Infra element Kilometrering Spoor Opmerkingen
Sporen 820 t/m 822 820 t/m 822 Onbeveiligde sporen, voorzien van
bovenleiding en eindigend in stootjukken van type Fixstop.
Handbediend wissel 20 47.278 821/822 1:9 Symetrisch wissel. Incl elektrische
wisselverwarming.
Herhalingssein 2204R 48.129 703b Nazorg vorig project ivm zichtbaarheid

- De nuttige spoorlengtes van de onderstaande sporen zijn als volgt:
Spoor Opstelcapaciteit
820 217 meter
821 158 meter
822 158 meter
823 109 meter
 

27-03-2015 12:53:14
sjoerd
sjoerd
Inderdaad wordt 819 opgebroken; ik heb even iets gemist. Excuses. De rest had ik - dacht ik - al beknopt weergegeven.  

27-03-2015 19:38:53
kjansma
kjansma
Interessant, er gaat dus (nog meer*) opstelcapaciteit verdwijnen, terwijl er juist een overbelastverklaring is ivm te weinig opstel/service capaciteit

De twee sporen aan de zuidzijde zijn na de ombouw alleen nog maar bereikbaar vanaf spoor 7. Lang genoeg maar onbereikbaar en dus waardeloos


*op (inmiddels opgebroken) PTT sporen werd ook regelmatig spullen gestald
 

27-03-2015 19:40:43
mich
mich
Materieel wordt door gebrek opstelcapaciteit aan het perron gezet, of weggereden tot zelfs Weert aan toe.  

28-03-2015 11:00:53
john2
john2
En dan maar emplacementen opbreken zoals Nuth en Susteren.  

28-03-2015 11:06:29
b2py
b2py
Die hebben namelijk superveel voordeel voor treintjes in Den Bosch  

28-03-2015 11:39:48
bart84
Moderator
bart84
Quote
john2 (za 28 mrt 2015 11:00:53 https://www.somda.nl/forum/15325/p533435/): En dan maar emplacementen opbreken zoals Nuth en Susteren.

Net als Weert is het voordeel van Nuth en Susteren (als daar nog iets had kunnen staan) minimaal. Het is geen standplaats, dus als je daar treinen wilt laten overnachten zal er een mcn op een of andere manier moeten komen ('s ochtends) en weg gaan ('s avonds).
De goede oude tijd dat veel materieel 's avonds van (Venlo via) Eindhoven naar Maastricht/Heerlen ging en de volgende ochtend terug is ook voorbij. Uiteraard omdat die treinen nu niet meer als LM maar als REIZ rijden.


Mvg. Bart
 

28-03-2015 11:42:17
sjoerd
sjoerd
@B2py: Daar gaat het natuurlijk niet om. Ook op andere plaatsen is soms gebrek aan opstelcapaciteit en aan overloopwissels terwijl er op die plekken geen andere plannen zijn en er ook geen omwonenden in de knel komen. Opbreken is dus niet altijd verstandig, want om het terug te krijgen moet je de hemel en de hel verenigen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-03-2015 11:43
 

28-03-2015 11:47:56
john2
john2
Dan komt de wisselsanering van Prorail weer bovendrijven. Dat er door overloopwissels te verwijderen minder rangeerbewegingen te maken zijn. Of er moeten kilometers gereden worden waar naar een ander spoor overgelopen kan worden.  

28-03-2015 11:55:27
b2py
b2py
Quote
sjoerd (za 28 mrt 2015 11:42:17 https://www.somda.nl/forum/15325/p533447/): @B2py: Daar gaat het natuurlijk niet om. Ook op andere plaatsen is soms gebrek aan opstelcapaciteit en aan overloopwissels terwijl er op die plekken geen andere plannen zijn en er ook geen omwonenden in de knel komen. Opbreken is dus niet altijd verstandig, want om het terug te krijgen moet je de hemel en de hel verenigen.
Ja want Nuth en Susteren zijn de metropolen waar straks tientallen reizigerstreinen naar toe worden gebonjourd.

Feit is wel dat er per m1 trein er meer reizigers in passen (Slt SGM) waardoor je per saldo minder opstellengte nodig hebt. Verder zijn er capaciteitsvergrotende projecten bezig op de Meer en Hoofddorp, dus dat er niks aan gedaan wordt is nonsens.
 

28-03-2015 12:58:03
sjoerd
sjoerd
Sorry hoor, maar niemand stelt dat er niets aan gedaan wordt. En John uit Nuth (!) komt natuurlijk met twee regionale voorbeelden, allebei forse ingrepen die menigeen de wenkbrauwen hebben doen fronsen. @b2py: We proberen hier aardig te zijn.

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-03-2015 13:27
 

28-03-2015 15:39:07
279
279
Quote
b2py (za 28 mrt 2015 11:55:27 https://www.somda.nl/forum/15325/p533453/):
Quote
sjoerd (za 28 mrt 2015 11:42:17 https://www.somda.nl/forum/15325/p533447/): @B2py: Daar gaat het natuurlijk niet om. Ook op andere plaatsen is soms gebrek aan opstelcapaciteit en aan overloopwissels terwijl er op die plekken geen andere plannen zijn en er ook geen omwonenden in de knel komen. Opbreken is dus niet altijd verstandig, want om het terug te krijgen moet je de hemel en de hel verenigen.
Ja want Nuth en Susteren zijn de metropolen waar straks tientallen reizigerstreinen naar toe worden gebonjourd.

Feit is wel dat er per m1 trein er meer reizigers in passen (Slt SGM) waardoor je per saldo minder opstellengte nodig hebt. Verder zijn er capaciteitsvergrotende projecten bezig op de Meer en Hoofddorp, dus dat er niks aan gedaan wordt is nonsens.


kun je meer vertellen over die projecten in de Wgm en Hfdo?
 

28-03-2015 16:40:15
marotrans
marotrans
Heeft toch niets met saneren te maken??  

28-03-2015 16:43:34
279
279
als het uitgroeit naar een geheel eigen topic, kunnen we het altijd nog (laten) afsplitsen....  

28-03-2015 16:44:55
b2py
b2py
Op de Meer worden een stuk of vier sporen aangelegd (Of zijn dat inmiddels al) aan de achterkant, rondom spoor FA. Op Hfdo is recent spoortje 211 verlengd en zijn er al nog altijd plannen voor de uitbreiding.

En verder kan je het topic misschien beter hernoemen naar infrawijzigingen ofzo. Saneren & aanleggen ligt dicht bij elkaar, zoals eerder in Den Bosch is laten zien.
 

28-03-2015 16:46:40
Bert13
Bert13
Zie (het bovenste bericht van) https://www.somda.nl/forum/15560/Nieuw+aan+te+leggen+spoorinfra/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

28-03-2015 16:55:52
b2py
b2py
Je ziet al door de discussies dat het zeer dicht op elkaar ligt, dit uit elkaar trekken is nou niet echt bevordelijk voor het topic zou ik zeggen.  

28-03-2015 19:41:32
broek53
broek53
Quote
kjansma (vr 27 mrt 2015 19:38:53 https://www.somda.nl/forum/15325/p533345/): Interessant, er gaat dus (nog meer*) opstelcapaciteit verdwijnen, terwijl er juist een overbelastverklaring is ivm te weinig opstel/service capaciteit

De twee sporen aan de zuidzijde zijn na de ombouw alleen nog maar bereikbaar vanaf spoor 7. Lang genoeg maar onbereikbaar en dus waardeloos


*op (inmiddels opgebroken) PTT sporen werd ook regelmatig spullen gestald

Het links en rechts neerpoten van materieel omdat er toevallig een spoortje ligt, heeft zijn langste tijd wel gehad. Overal worden serviceperrons aangebracht om het opgestelde materieel arbotechnisch verantwoord te kunnen reinigen en technisch inspecteren. Dat kan alleen als de spoorafstand voldoende is - en bij oudere (goederen)sporen is het dat nooit. Daarom verdwijnen op dit soort emplacementen meestal een of twee sporen en schuiven de overige sporen wat opzij. Dat is bijvoorbeeld in Hoorn gebeurd vorig jaar en dat gaat binnenkort in Alkmaar ook gebeuren. En hier dus in Den Bosch ook.
 

28-03-2015 21:17:20
b2py
b2py
Je zal het ongetwijfeld weten maar Alkmaar hebben ze halverwege vorig jaar al gedaan  

28-03-2015 21:21:26
sfj
Waar ligt dat serviceperron dan in Amr? Ik kom er vrijwel dagelijks en het is me nog nooit opgevallen. Wel dat de achterste paar sporen opgebroken zijn langs het station.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-03-2015 21:23:04
b2py
b2py
Het zijn allemaal serviceperrons, ze hebben daar al een spoor verwijderd en de ruimte vergroot. In totaal 725 meter: http://www.prorail.nl/sites/default/files/opstelcapaciteiten_reizigers_20130901_0.pdf

Die andere 400 meter zijn wat losse einden en de sporen aan de Heiloose zijde.

Laatst bewerkt door b2py op 28-03-2015 21:24
 

28-03-2015 21:43:55
broek53
broek53
Voor Alkmaar staat bij mijn weten nog een uitgebreid verbouwingsprogramma op het programma, waarbij maandenlang maar zeer weinig kan worden opgesteld omdat het hele opstelterrein moet worden opgenomen en herlegd. Het heeft al eens in de programmering gestaan, maar is toen afgeblazen omdat Prorail niet aan de afgesproken voorwaarde had voldaan elders opstelruimte te vinden of aan te wijzen. Daarop is een behoorlijk ingewikkelde fasering bedacht waarbij ongeveer de helft van de nachtelijke capaciteit in Alkmaar overblijft tijdens de verbouwing. Ik weet niet beter dan dat dat nog moet plaatsvinden.  

28-03-2015 21:49:27
b2py
b2py
Daar wist ik wel van, maar hebben ze het hele project gesplitst dan? De sporen op het opstelterrein zijn al herlegd en 1 spoor is verwijderd. Dat zie je ook op Sporenplan waar spoor zes is verwijderd en de twee spoortjes die aan de noordkant net buiten het emplacement lagen aan de weg. Daar stonden van die oude goederenwagons altijd.

Laatst bewerkt door b2py op 28-03-2015 21:50
 


28-03-2015 22:14:51
willem1974
willem1974
Quote
broek53 (za 28 mrt 2015 21:43:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p533548/):
Ik weet niet beter dan dat dat nog moet plaatsvinden.


Klopt, moet nog gebeuren. Het project is destijds afgeblazen.

Voor de niet kenners, het betreft de kopsporen bij de brug.

Laatst bewerkt door willem1974 op 28-03-2015 22:15
 

28-03-2015 22:15:54
Bert13
Bert13
Het moet inderdaad nog gebeuren. Volgens mij heb je er weinig aan om 6 te verwijderen, ik meende dat toentertijd het briljante plan was om 9 te verwijderen om ruimte te maken voor servicepaden e.d.  

28-03-2015 22:39:44
broek53
broek53
Het doet er niet zoveel toe welk spoornummer er verdwijnt; de hele handel wordt opgebroken en opnieuw gelegd, maar dan dus 1 spoor minder en enkele servicepaden rijker.
Het ligt, kortom, dus eigenlijk niet op het terrein van dit topic, want het gaat niet om opbreken, maar om herinrichting.
Wat wel onder sanering valt, is het opbreken van de genoemde twee sporen aan de noordkant buiten het emplacement. Die grond wordt verpatst aan de gemeente, althans: dat was in ieder geval een paar jaar geleden nog de bedoeling bij het vorige herinrichtingsplan van het station en dat zal nog wel zo zijn.
 

28-03-2015 22:42:39
Edb3
Edb3
Quote
marciekemp (wo 25 mrt 2015 11:17:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p532900/): In het weekend van 4 en 5 april zal spoor 905 in Zv definitief worden opgebroken, daarnaast is spoor 914 dan ingekort en ingericht als "veiligheidskopje"
Waarom eigenlijk? Empl is destijds met de aanleg van de naastgelegen Betuweroute-tunnel al gesaneerd en bovendien blijken die sporen handig als bijv. goederenvervoerders of reizigersvervoerders van tractie willen wisselen, zoals laatst EETC. Ook bij calamiteiten of als Emmerich 'vol'staat wordt Zv als wachtruimte gebruikt.
 

28-03-2015 23:34:11
broek53
broek53
Vanwege de aanleg van het derde spoor richting Duitsland, als ik het goed heb.  

29-03-2015 13:35:55
illyavaes
illyavaes
Dat begint -naar ik aanneem- pas bij de aansluiting van de Betuweroute, dus 905 ligt niet in de weg.
Lijkt mij persoonlijk eerder "gewoon" het zoeken naar wissels die verwijderd (lijken te) kunnen worden (bijvoorbeeld omdat iemand heeft bedacht dat "de Turmac" niet meer wordt bediend / bestaat - maar dat raccordement zelf blijft dan nog weer wel bestaan).
 

29-03-2015 13:39:35
illyavaes
illyavaes
Quote
b2py (za 28 mrt 2015 16:44:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p533508/): Op Hfdo is recent spoortje 211 verlengd

Dat is echt niet voor het bieden van opstelruimte - dat is een uithaalspoor om niet via Hfdm / Hfd om te hoeven rangeren.
In het gunstigste geval helpt het om de laatste restjes capaciteit uit de bestaande opstelsporen te persen, maar het biedt geen nieuwe capaciteit.
 

29-03-2015 14:06:34
broek53
broek53
Voordat we hier nu gaan kijven over elk stukje opstelspoor: voor heel het Amsterdamse en voor heel Noord-Holland is uitsluitend uitbreiding aan de orde. Dat dat gaat met Prorailse voortvarendheid van een achteruit kruipende slak is ook wel duidelijk: plannen voor een meer dan noodzakelijke uitbreiding van Hoofddorp zijn zeker zeven jaar geleden al vastgesteld, Uitgeest is in gedachten al tien jaar geleden omgebouwd enzovoort. Met sanering heeft dat alles niets te maken en dus stel ik voor daarmee dit topic niet te belasten.  

29-03-2015 15:21:02
BGM104
BGM104
Quote
illyavaes (zo 29 mrt 2015 13:35:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p533611/): Dat begint -naar ik aanneem- pas bij de aansluiting van de Betuweroute, dus 905 ligt niet in de weg.
Lijkt mij persoonlijk eerder "gewoon" het zoeken naar wissels die verwijderd (lijken te) kunnen worden (bijvoorbeeld omdat iemand heeft bedacht dat "de Turmac" niet meer wordt bediend / bestaat - maar dat raccordement zelf blijft dan nog weer wel bestaan).

Nee, het project in Zv heeft als doel de spoor layout zo te maken dat ICE naar Duitsland met 140 km/u de 30900 in kan halen i.p.v. met 80 km/u zoals nu. De uitvoering lift mee met de aanleg van het 3e spoor.
 

30-03-2015 18:22:02
willem1974
willem1974
Quote
illyavaes (zo 29 mrt 2015 13:39:35 https://www.somda.nl/forum/15325/p533612/):
Quote
b2py (za 28 mrt 2015 16:44:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p533508/): Op Hfdo is recent spoortje 211 verlengd

Dat is echt niet voor het bieden van opstelruimte - dat is een uithaalspoor om niet via Hfdm / Hfd om te hoeven rangeren.


Spoor211 te Hfdo is wel degelijk een opstelspoor en ook als zodanig ingericht.
 

30-03-2015 19:52:23
broek53
broek53
Staat de hoogwerker daar niet meer?  

30-03-2015 23:31:24
willem1974
willem1974
Nee, deze staat al jaren op spoor 224 (zonder slagboom

Edit: de beide hoogwerkers zijn eind vorig jaar vernieuwd.

Laatst bewerkt door willem1974 op 31-03-2015 00:05
 

30-03-2015 23:37:40
sfj
bedoel je 225/226? ik kan hfdo geen 224 vinden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

31-03-2015 00:02:09
willem1974
willem1974
De tekening op sporenplan.nl is niet correct. Spoor 226 moet 224 zijn, het verlengde van spoor 223

Tevens zijn de beide reinigingsperrons in 2008 vervangen door looppaden tussen alle sporen in.
 

31-03-2015 00:02:54
sfj
Helder, dank u!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

31-03-2015 11:06:41
illyavaes
illyavaes
Quote
willem1974 (ma 30 mrt 2015 18:22:02 https://www.somda.nl/forum/15325/p533788/):
Quote
illyavaes (zo 29 mrt 2015 13:39:35 https://www.somda.nl/forum/15325/p533612/):
Quote
b2py (za 28 mrt 2015 16:44:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p533508/): Op Hfdo is recent spoortje 211 verlengd

Dat is echt niet voor het bieden van opstelruimte - dat is een uithaalspoor om niet via Hfdm / Hfd om te hoeven rangeren.


Spoor211 te Hfdo is wel degelijk een opstelspoor en ook als zodanig ingericht.

Dat het kan, betekent nog niet dat het (vaak) gebeurt.
Als het moet, zul je het gebruiken, maar als het even kan, houd je zo'n spoor vrij (zeker als er weer met getrokken treinen zou worden gereden waarbij je de loc niet naar Hfdm wilt exporteren).
 

31-03-2015 11:11:29
rolandrail
rolandrail
211 wordt in de praktijk niet gebruikt voor opstellen inderdaad.  

31-03-2015 12:17:47
willem1974
willem1974
Sinds de verlenging is het spoor wel degelijk ingericht als opstelspoor en wordt er geregeld materieel geparkeerd.

Voorheen was het niet mogelijk (lees; verboden) om daar controles en herstellingen uit te voeren, echter is dit afgelopen week vrij gegeven.

Dat het voor kort hiervoor niet gebruikt werd klopt, maar tegenwoordig (aantal weken) dus wel

Laatst bewerkt door willem1974 op 31-03-2015 12:19
 

31-03-2015 12:25:00
rolandrail
rolandrail
Ik zie er nooit wat staan in de late dienst.  

31-03-2015 12:32:46
broek53
broek53
Ik herinner mij uit de tijd dat ik mij er wel eens mee bemoeide dat dat voor 211 een van de opties was, ja. Er zal vooral wel materieel staan in de nachturen, als Hfdo helemaal vol staat (denk ik).  

31-03-2015 13:38:15
279
279
spoor 211 wordt voornamelijk gebruikt om door te wisselen.
het enige spoor dat in principe altijd vrij is.
ook in de nachtdienst staat er niets gepland geparkeerd.
 

07-04-2015 11:28:07
sfj
De gemeente Gilze en Rijen vindt dat het derde spoor daar weggehaald moet worden na het recente ongeluk in Tilburg. Maar dat ligt toch al enige jaren op de klem?

En gaat toch sowieso te verdwijnen als het eiland- straks door twee zijperrons wordt vervangen? Of heb ik het nou compleet verkeerd begrepen?

http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/beroep-op-minister-haal-derde-spoor-bij-station-gilze-rijen-weg-1.4843943


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-04-2015 11:38:28
ZJ37
ZJ37
Beetje geroeptoeter door de politiek die weinig kennis van zaken heeft en een journalist die evenmin kaas van de spoorwereld heeft gegeten. Beetje vreemd om een botsing in Tilburg te misbruiken voor een situatie te Gilze die heel anders is en bovendien niet meer als zodanig wordt gebruikt.  

07-04-2015 11:49:23
broek53
broek53
en Prorail dat even verzuimd adequaat te reageren, dsn heb je al die fuzz wellicht niet.
Inderdaad liggen de wissels naar het zijspor op de klem, ik meen sinds eind 2013. Of er plannen zijn om de hele zaak om te gooien en twee zijperrons te maken, weet ik niet - ik zie er het voordeel niet zo van in, maar je moet je geld toch ergens aan uitgeven, nietwaar ?
 

07-04-2015 12:06:05
sfj
Als jou niks bekend is over die zijperrons in Gz ga ik me toch afvragen waar ik dat ooit gelezen heb. Bedankt voor de toelichting iig beiden!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-04-2015 16:30:42
R1-2010
R1-2010
Het klopt wel dat er in de lokale politiek ideeën bestaan over zijperrons in Gz, in combinatie met een nog aan te leggen voetgangerstunnel of -brug. Het perron is nogal smal en de voetgangersoverweg, ligt met het aantal treinen dat nu en in de toekomst passeert, vaak en lang dicht. Het liefst zou de politiek de hele spoorlijn onder de grond hebben.  

07-04-2015 16:31:01
ZJ37
ZJ37
Planmatig werd dat zijspoor al niet meer gebruikt tot het enige tijd terug op de klem ging. Hooguit eens een keer door dagplan een enkel treintje. Gevaarlijk joh! %08%  

07-04-2015 18:38:56
dh3201
dh3201
Wil de gemeente na al die door automobilisten aangereden fietsers zoals in Osdorp en Den Bosch deze week alle automobilisten ook uit de gemeente weg hebben?


Shqiperise-lopers?
 

08-04-2015 11:37:26
john2
john2
Of geen neutrale auto's meer in wiel wedstrijden, na 2 aanrijdingen met neutrale auto's in de ronde van Vlaanderen?  

11-04-2015 10:12:55
broek53
broek53
In Den Helder wordt het spoor naar de vroegere vuilafvoer opgebroken, althans afgekoppeld van het spoornet. Spoor 611, tegenwoordig voor een deel in gebruik als opstelspoor, wordt voorzien van een stootjuk daar waar nu de bovenleiding ophoudt en een stopontspoorblok ligt. Daarachter kan de boel worden 'gesaneerd' (wat ik een uiterst betreurenswaardige term blijf vinden als er niets gezond te maken valt).  

11-04-2015 11:45:06
gvttreinen
gvttreinen
Blijft toch tot die overweg liggen?  

11-04-2015 12:55:57
b2py
b2py
Voor het inzetten van onderhoudsmaterieel is het wel handig ja.  

11-04-2015 13:05:25
bart
bart
Quote
broek53 (za 11 apr 2015 10:12:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p535199/): In Den Helder wordt het spoor naar de vroegere vuilafvoer opgebroken, althans afgekoppeld van het spoornet. Spoor 611, tegenwoordig voor een deel in gebruik als opstelspoor, wordt voorzien van een stootjuk daar waar nu de bovenleiding ophoudt en een stopontspoorblok ligt. Daarachter kan de boel worden 'gesaneerd' (wat ik een uiterst betreurenswaardige term blijf vinden als er niets gezond te maken valt).

Dat spoor is al een tijdje afgekoppeld van het spoorwegnet; de spoorwegovergang in de Schootenweg is immers al een paar jaar spoorwegloos.
 

11-04-2015 13:56:33
broek53
broek53
Quote
b2py (za 11 apr 2015 12:55:57 https://www.somda.nl/forum/15325/p535217/): Voor het inzetten van onderhoudsmaterieel is het wel handig ja.
Dan kom je dus wel aan de verkeerde kant van een stootjuk te staan
 

11-04-2015 14:11:32
b2py
b2py
Ah, dat bleek niet uit je post

Dan maar op km 1.6
 

12-04-2015 12:13:05
Erikvd12
Erikvd12
Op het filmpje op deze http://www.omropfryslan.nl/nieuws/werk-aan-spoortunnel-wolvega-volle-gang pagina kun je zien dat de bovenleiding van spoor 1 te Wv weggehaald is. Wordt dit spoor ook opgebroken?  

12-04-2015 12:48:42
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (za 11 apr 2015 10:12:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p535199/): In Den Helder wordt het spoor naar de vroegere vuilafvoer opgebroken, althans afgekoppeld van het spoornet. Spoor 611, tegenwoordig voor een deel in gebruik als opstelspoor, wordt voorzien van een stootjuk daar waar nu de bovenleiding ophoudt en een stopontspoorblok ligt. Daarachter kan de boel worden 'gesaneerd' (wat ik een uiterst betreurenswaardige term blijf vinden als er niets gezond te maken valt).


https://www.google.nl/maps/place/Schootenweg,+Den+Helder/@52.948287,4.767076,3a,86.2y,230.82h,80.72t/data=!3m4!1e1!3m2!1s07miJWsH8eA29-u4Be731A!2e0!4m2!3m1!1s0x47cf481b394c57d1:0x1ef274525b4ae14b
Het enigste wat nog mist is een stootjuk de rest is al gebeurt %08%


MCN ASD
 

12-04-2015 17:19:50
Daniel1
Daniel1
Quote
Erikvd12 (zo 12 apr 2015 12:13:05 https://www.somda.nl/forum/15325/p535291/): Op het filmpje op deze http://www.omropfryslan.nl/nieuws/werk-aan-spoortunnel-wolvega-volle-gang pagina kun je zien dat de bovenleiding van spoor 1 te Wv weggehaald is. Wordt dit spoor ook opgebroken?


Ik denk het niet, het zal wel zijn voor de werkzaamheden aan de onderdoorgang... (hoop ik dan maar%07%)

Laatst bewerkt door Daniel1 op 12-04-2015 17:20
 

12-04-2015 20:00:52
martijn
martijn
En dan halen ze voor het gemak alle bovenleiding weg Nee, op de toekomstige tekeningen zijn helaas maar 2 sporen te zien.  

12-04-2015 20:15:13
Erikvd12
Erikvd12
Aan deze foto https://twitter.com/wiebe_klijnstra/status/587212339197378560/photo/1 te zien, is het inderdaad zo.  

12-04-2015 21:22:02
ems
ems
Spoor 421 is m.i. 11/4/2015 buiten exploitatie; Sanering is dan een logisch gevolg.  

12-04-2015 22:11:49
tjabbe73
tjabbe73
Klopt spoor 1 is nu weggehaald t.p.v. de nieuwe onderdoorgang. Bovenleiding is dit weekend wel weggehaald en aangepast. De rest van spoor 1 wordt later weggehaald, samen met de seintechnische aanpassingen....  

11-06-2015 15:00:57
illyavaes
illyavaes
Volgens de BVS zal per 21/11/2015 het perron langs het derde
spoor van Stroe zijn opgebroken.
Nooit meer werkzaamheden met in Stroe eindigende treinen?
 

11-06-2015 17:15:44
mren
mren
Dat is nu ook al een illusie. Afgelopen weken waren er enkele malen werkzaamheden in/nabij het station van Amersfoort en 'uiteraard' werd gewoon tot aan Apeldoorn verbust.  

12-06-2015 10:43:58
sik214
sik214
Zou het om alleen het houten perron gedeelte gaan, of over alles? Het niet houten gedeelte is meer een verhoogde zijlading. De staat van het houten deel wordt wel erg slecht.  

13-06-2015 18:16:06
joahn93
joahn93
Gisteren van een dienstdoende Trdl vernomen dat de VST07-3 gisteren ales laatste gebruik heeft gemaakt van Sp. 15 te Hlm. zou a.s. weekeinde opgebroken worden


FR1908