Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
16-12-2022 18:26:10 1
phantom
phantom

Zijn dit allemaal permanente dingen,of enkel om de werkzaamheden tzt van dienst te kunnen zijn ??

 

16-12-2022 18:32:40
michaben
michaben

Definitief is het zeker niet, de boel zal compleet verbouwd worden waarbij de middensporen geheel verdwijnen en de perrons een stuk langer worden (zo'n 640 meter lang, perrons lopen dan door tot over de Oostertoegang).

 

02-01-2023 12:50:44
broek53
broek53

De volgende stap in die hoek is dat het derde perron (spoor 7a en 8a) verlengd wordt, waarbij de verbinding van 8a naar het opstelterrein WE vervalt (het aloude "stadszij 8"). Daarna gaan spoor 1 en 2a langdurig buiten dienst vanwege nieuwe "stijgpunten" en liften in het perron en zo. De treindienst verhuist zo te zien dan voor een paar maanden van spoor 1 naar 2b (via 3a) en van 2a naar 4ab.

Zo te zien verandert er daarna dit jaar verder niet iets substantieels meer en dan begint in 2024 de grote operatie Nieuwe Oosttunnel/Nieuwe bruggen Oostertoegang/Verbreden Perrons/vereenvoudiging Oostelijk Eiland, waarmee men zich dan ca. 5 jaren onledig kan houden. Dat gebeurt van hoog naar laag: als eerste gaat de spoorbak met spoor 14 en 15 ongeveer een jaar buiten dienst.

 

02-01-2023 12:54:34
broek53
broek53

In het laatste weekend van januari wordt het wissel naar de VAM Noordwijkerhout opgebroken en de beveiliging ervan verwijderd. De rest van de infra blijft - dus zonder verbinding met het hoofdspoor - liggen.

Hetzelfde weekend worden op Haarlem Goederen de sporen 73, 74 en 75 opgebroken en het al lang buiten exploitatie zijnde spoor 54b.



Laatst bewerkt door broek53 op 02-01-2023 13:00
 


02-01-2023 14:21:57
rick
rick

Is spoor 54b het niet meer aangesloten stuk spoor naast spoor 53? Op Sporenplan.nl staat nog een spoor 6, blijft dat aanwezig als kopspoor?

 

02-01-2023 14:32:59
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
broek53 (02-01-2023 12:50:44):

De volgende stap in die hoek is dat het derde perron (spoor 7a en 8a) verlengd wordt, waarbij de verbinding van 8a naar het opstelterrein WE vervalt (het aloude "stadszij 8"). Daarna gaan spoor 1 en 2a langdurig buiten dienst vanwege nieuwe "stijgpunten" en liften in het perron en zo. De treindienst verhuist zo te zien dan voor een paar maanden van spoor 1 naar 2b (via 3a) en van 2a naar 4ab.


Komt er dan westelijk van de westtunnel een nieuwe tunnel?

Of worden alleen de huidige "stijgpunten" en liften vervangen?

 

02-01-2023 14:54:29
broek53
broek53

Dat laatste, maar vraag mij niet precies hoe.
Er komt in ieder geval niet nog weer een nieuwe tunnel bij.

 

02-01-2023 14:58:10
treinfan
treinfan

de perrons worden verbreed, dus de (rol)trappen zullen zo geplaatst worden dat er eindelijk normaal langsgelopen kan worden.

 

02-01-2023 15:06:30
michaben
michaben

Maar die verbreding vind toch pas later plaats? In ieder geval bij spoor 14, want spoor 15 blijft liggen tot de Zuidasdok gereed is.

 

02-01-2023 15:08:48 1
broek53
broek53

@ treinfan: Dat klopt, maar nu net niet voor het eerste perron. Dat wordt niet verbreed.
Ten diepste is dat ook de reden waarom spoor 2a tijdens het werk buiten dienst gaat. Men kan er nauwelijks meer langs als men daar aan het werk gaat.



Laatst bewerkt door broek53 op 02-01-2023 15:34
 

02-01-2023 15:15:58
broek53
broek53
Quote
michaben (02-01-2023 15:06:30):

Maar die verbreding vind toch pas later plaats? In ieder geval bij spoor 14, want spoor 15 blijft liggen tot de Zuidasdok gereed is.


Ja, dat laatste maakt het zeer verwarrend, merk ik.
In 2024 gaan spoor 14 en 15 een jaar buiten dienst (de vijfde spoorbak) en die komen weer terug, ondanks dat het perron langs spoor 15 nog steeds te smal is. De jaren daarna gaat ongeveer elk jaar een spoorbak een jaar lang buiten dienst en vervallen achtereenvolgens spoor 13, 10, 7 en 4 voor de perronverbredingen.



Laatst bewerkt door broek53 op 02-01-2023 15:33
 

05-01-2023 19:27:54
umbusko
umbusko

In De Limburger van 2 januari las ik dat de lokale pers ook wakker is geworden over het voornemen van ProRail om het stukje spoor in Kerkrade van station Kerkrade Centrum naar de Miljoenenlijn (en daarmee een overweg) te verwijderen. De ZLSM zou graag Valkenburg - Schin op Geul - Simpelveld - Kerkrade - Heerlen rijden en de gemeentes Kerkrade en Heerlen zien dat ook wel zitten. Ze hebben vroeger al wel eens naar Heerlen gereden, in ieder geval in 2004 en ik dacht ook in 2005. ProRail, de provincie en de minister van Infrastructuur zijn aangeschreven.

In het artikel staat dat ProRail dit een structurele oplossing voor de overwegsituatie vindt en ook de onderhoudskosten op de lange termijn ermee wil verminderen. De overweg zou niet nodig zijn, omdat station Kerkrade West en de Avantislijn er definitief niet komen. Van de drie mogelijke bestudeerde oplossingen, waaronder het spoor overdragen aan de provincie (die ook al de rest van het spoor van de Miljoenenlijn beheert), is gekozen voor sloop.

Een van de genoemde argumenten tegen ProRail in het artikel is: "opknappen is even duur als verwijderen". In 2006 speelde hetzelfde in Schin op Geul en werd de ZLSM door de rechter in het gelijk gesteld; toen moest de verwijderde wisselverbinding voor veel geld worden hersteld.

 

05-01-2023 20:52:04
broek53
broek53

Er worden daar wat spelletjes gespeeld. Prorail speelt het wel zuiver, denk ik. Het wil van Kerkrade C een enkelsporig kopstation maken en alles wat daar extra bij zou moeten, kan wel maar dan moet men een zak geld meenemen. En waarschijnlijk de verantwoordelijkheid voor een overweg en een overpad.

 

06-01-2023 17:01:08
phantom
phantom

Als 2 gemeentes en de ZLSM willen dat de boel blijft liggen zodat de ZLSM daar gebruik van kan maken,dan is t toch een uitgemaakte zaak ?
Of mag prorail dan als nog z'n kop in de ballast steken en lekker z'n eigen gang gaan en overweg en spoor verwijderen ??

 

06-01-2023 17:27:45
brun
brun

Het is ook heel erg Nederlands natuurlijk. Alles wat niet meer wordt gebruikt, moet altijd zo snel mogelijk worden verwijderd. Het is bijna dwangmatig. Zodra ergens een fabriek leegstaat, moet die tegen de vlakte. Als er een stuk land ligt te verwoekeren, bellen de omwonenden al boos naar de gemeente dat er iets aan gedaan moet worden.

Die mentaliteit is de reden waarom we in dit land resten van oude spoorlijnen met een vergrootglas moeten zoeken.

ProRail redeneert gewoon op dezelfde wijze, vermoed ik :-) En laten we eerlijk zijn, in de 'goede oude' NS-tijden ging 't er precies zo aan toe. Als iets een paar jaar niet meer werd gebruikt, werd het volledig opgebroken. Massa's spoorlijnen in Nederland zijn weggehaald, omdat niemand verder keek dan 5 jaar in de toekomst.

Zelf hoop ik daarom dat ze dat stuk spoor bij Kerkrade gewoon laten liggen.

 

06-01-2023 17:28:52
MasterE
MasterE

Als die gemeentes gewoon de knip trekken is het opgelost. Ik begrijp ProRail heel goed dat ze van dit soort draken in de beveiliging af willen als het geen ander doel treft dan hobby. Het moet wel onderhouden worden en ook de Trdl zal de processen moeten kennen, terwijl het (bijna) nooit gebruikt wordt.



Laatst bewerkt door MasterE op 06-01-2023 17:38


Mcn Asd
 

06-01-2023 17:41:51
Muizeneus
Muizeneus

Die overweg is toch juist een paar jaar geleden aangepast omdat-ie niet aan de standaardprotocollen voldeed? En nu wil men m weg hebben? Da's wel weer heel exemplarisch. En is het wel raar dat er nu ineens betaald moet gaan worden om dat nieuwe ding te behouden terwijl verwijderen gratis is (voor de gemeentes). Of is die aanpassing destijds niet doorgegaan?

 

06-01-2023 17:43:33
Ysbergsla
Ysbergsla

Exact.

 

06-01-2023 18:52:48
broek53
broek53

In 2016 is de hele verbinding met de ZLSM al buiten exploitatie genomen, ligt de zaak op de klem en staat er een stootjuk in spoor 1.

 

06-01-2023 19:08:50
john2
john2

Volgens mij kan er nog via spoor 2 de ZLSM opgereden worden.

 

06-01-2023 19:09:44
AlexNL
AlexNL
Quote
brun (06-01-2023 17:27:45):

Het is ook heel erg Nederlands natuurlijk. Alles wat niet meer wordt gebruikt, moet altijd zo snel mogelijk worden verwijderd. Het is bijna dwangmatig. Zodra ergens een fabriek leegstaat, moet die tegen de vlakte. Als er een stuk land ligt te verwoekeren, bellen de omwonenden al boos naar de gemeente dat er iets aan gedaan moet worden.


En daar valt iets voor te zeggen, vind ik. Iets wat niet meer gebruikt wordt en wat niet wordt onderhouden, verloedert.

Dat begint klein (mosgroei) maar kan al snel wat groter worden (bijvoorbeeld een gebarsten ruit) en dat straalt negatief af op de omgeving. Dan worden mensen ook wat minder gemotiveerd om netjes met de andere spullen om te gaan. Het zogeheten 'broken window effect'.

Ik heb in het buitenland vaak zat op de wat kleinere stations een beetje een unheimisch gevoel gehad, gewoon omdat dingen een beetje in verval waren geraakt. Terwijl ik dat op vergelijkbare stations in Nederland eigenlijk niet heb. Voor mijn gevoel zijn wij wat beter in onze spullen netjes houden, en wat je niet meer nodig hebt opruimen hoort daar ook bij.

 

06-01-2023 20:13:31
pascalgerr
pascalgerr

Het verbaast me met de huidige ProRail mentaliteit dat er in Deventer nog een compleet vervallen perron ligt

 

06-01-2023 20:40:02
dvdhoven
dvdhoven

Je bedoelt waarschijnlijk het voormalige postperron.

Ik vraag me af of dat wel van Prorail is.

Het is in opdracht van de voorganger van postnl aangelegd.

Het postkantoor daar is ooit verkocht en mogelijk dat het terrein incl. postperron van de eigenaar van het postkantoor is.

Er zijn overigens plannen voor het terrein, misschien komen er woningen.




Dick van den Hoven
 

07-01-2023 00:36:24
scooter
scooter

Tussen Tilburg en Tilburg Universiteit staan al diverse nieuwe betonnen "voeten" voor de nieuwe bovenleidingsportalen.Binnenkort verdwijnen hier dus de kenmerkende "Brabantse portalen"

 

07-01-2023 07:36:19
seinhuis
seinhuis

Spoorpro en 1Limburg heeft een artikel geschreven over de plannen in Kerkrade.

Ik denk dat we wel realistisch moeten zijn. ZLSM heeft geen treinen met ATB, dus hun mogen niet op ProRail terrein rijden (tenzij iemand minimaal 3 ton overmaakt). Tevens hebben hun hun eigen station in Kerkrade. Het is dus niet realistisch dat er een trein van ZLSM van spoor JC gebruik van gaat maken.

In 2022 hebben 2 treinen gebruik willen maken van dit spoor, waarvan 1 trein niet eroverheen mocht vanwege slechte toestand van het spoor. Daarvoor is het jaren terug dat er een trein over spoor JC gereden heeft.

Dit betekent dat er veel (belasting)geld naar een spoor gaat waarvan niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt. Tevens blijft het alternatief in Schin op Geul bestaan (al weet ik dat richting Valkenburg bijna onmogelijk is om een pad te krijgen).

Het geld dat hiermee bespaart wordt kan beter voor andere doeleinden gebruikt worden.



Laatst bewerkt door seinhuis op 07-01-2023 07:41
 

07-01-2023 09:03:28 2
Ysbergsla
Ysbergsla

Welk een onzin wordt er hier geponeerd.

 

07-01-2023 09:22:47
geert
geert
Quote
dvdhoven (06-01-2023 20:40:02):

Je bedoelt waarschijnlijk het voormalige postperron.

Ik vraag me af of dat wel van Prorail is.

Het is in opdracht van de voorganger van postnl aangelegd.

Het postkantoor daar is ooit verkocht en mogelijk dat het terrein incl. postperron van de eigenaar van het postkantoor is.

Er zijn overigens plannen voor het terrein, misschien komen er woningen.


Het hele terrein is door PostNL verkocht, al jaren geleden met als doel herontwikkeling. Dan zal dit emplacement enzo ook wel gaan sneuvelen, maar kennelijk is er met die herontwikkeling geen haast.

 

07-01-2023 11:14:41
phantom
phantom

De ZLSM was toch bezig met ATB of vergis ik me nu heel erg ?
Wat ook een mogelijk interessant iets is,die hele lijn is/was toch een zogenaamde Defensie lijn ?
Als het nog steeds die status draagt,dan lijkt t me niet dat men daar zomaar zaken van mag slopen,althans ik heb altijd begrepen dat een spoorlijn die van belang word geacht voor het leger etc,voor in geval dat,dat je daar met je sloopvingers vanaf dient te blijven.

 

07-01-2023 11:32:37
thom
thom
Quote
MasterE (06-01-2023 17:28:52):

Als die gemeentes gewoon de knip trekken is het opgelost. Ik begrijp ProRail heel goed dat ze van dit soort draken in de beveiliging af willen als het geen ander doel treft dan hobby. Het moet wel onderhouden worden en ook de Trdl zal de processen moeten kennen, terwijl het (bijna) nooit gebruikt wordt.


Er zit daar helemaal niets meer in de beveiliging, althans, spoor 2 eindigd met een dwergsein wat niet anders meer kan tonen dan rood en je alleen met een aanwijzing STS kunt passeren richting de ZLSM.

De overweg die erachter ligt is volledig buiten werking gesteld en dien je zelf te beveiligen.

Over het overpad met klaphekjes maar te zwijgen hoe dat bedacht is angel



Laatst bewerkt door thom op 07-01-2023 11:35
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2023 12:15:51
mich
mich

Stukje spoor (spoor JC) vanaf het sein of net na het overpad tot aan het ZLSM spoor overdoen aan de provincie? Eigenlijk voor het nette dan van 902 een kopspoor maken en 901 het stootjuk vervangen door de S borden. Kan wissel 153 eruit en het overpad opgeheven.



Laatst bewerkt door mich op 07-01-2023 12:17
 

07-01-2023 13:14:25
train85
train85

Dat lijkt mij ook de beste oplossing. Is prorail een overpad, sein en wissel kwijt.

 

07-01-2023 13:14:49
broek53
broek53

Zoiets is ook de insteek van Prorail, althans: het overnemen door de provincie van de infra die voor het openbare net niet nodig is (zoals de hele infra van de ZLSM). En de geschetste oplossing is dan verreweg de beste. Blijft wel dat Krd beveiligingstechnisch in de benen moet blijven en bediend moet worden, maar dat lijkt me nou niet de grootste kostenpost.

 

07-01-2023 13:42:15
mich
mich

Voorbeeldtekening gemaakt: Voorbeeld sporenplan



Laatst bewerkt door mich op 07-01-2023 13:42
 

07-01-2023 15:50:54 1
train85
train85

Ja dat zou voor iedereen het beste zijn.

 

07-01-2023 17:25:57 1
brun
brun
Quote
AlexNL (06-01-2023 19:09:44):

En daar valt iets voor te zeggen, vind ik. Iets wat niet meer gebruikt wordt en wat niet wordt onderhouden, verloedert.

Dat begint klein (mosgroei) maar kan al snel wat groter worden (bijvoorbeeld een gebarsten ruit) en dat straalt negatief af op de omgeving. Dan worden mensen ook wat minder gemotiveerd om netjes met de andere spullen om te gaan. Het zogeheten 'broken window effect'.

Tuurlijk, daarin heb je gelijk. Maar 'is niet meer nodig' wordt in dit land natuurlijk heel snel geroepen. Het is bizar hoeveel goede infrastructuur en gebouwen meteen zijn afgebroken zonder te kijken naar een herbestemming. Dat vind ik kapitaalvernietiging, een voorbeeld van weggooicultuur.

Al helemaal in dit voorbeeld, waarin ProRail stelt dat herstel net zo duur is als verwijderen en dus maar meteen concludeert dat het weg kan. Ja, duh, je kunt dan toch evengoed beslissen om 't te herstellen, als weggooien ook niet goedkoper is?

 

07-01-2023 22:42:08 2
thom
thom

De gedachte gang zal zijn dat als je iets hersteld, je het daarna ook nog moet blijven onderhouden met de kosten van dien.

Bij gelijke kosten van opbreken, heb je daar daarna ook geen structurele kosten meer aan uiteraard, en is dat verhoudingsgewijs wel goedkoper.

 

08-01-2023 11:16:34
john2
john2

Als defensie bij een spoorlijn belang heeft, dan zou je denken dat defensie ook mee betaalt aan het onderhoud van een spoorlijn. In dit geval de aansluiting hoofdnet, ZLSM museumlijn.



Laatst bewerkt door john2 op 08-01-2023 13:24, reden: typfout herstelt
 

08-01-2023 12:33:32
broek53
broek53

Defensie heeft nooit een cent betaald aan het instandhouden van een spoorlijn. Maar er is al lange tijd geen spoorlijn meer die vanwege defensie in stand moet worden gehouden, dus dat kunnen we hier verder vergeten.

 

08-01-2023 12:37:13 1
brun
brun
Quote
thom (07-01-2023 22:42:08):

De gedachte gang zal zijn dat als je iets hersteld, je het daarna ook nog moet blijven onderhouden met de kosten van dien.

Bij gelijke kosten van opbreken, heb je daar daarna ook geen structurele kosten meer aan uiteraard, en is dat verhoudingsgewijs wel goedkoper.


Op de korte termijn wel. Maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden waarbij 10 of 20 jaar later een veelvoud moet worden betaald omdat iets ineens tóch weer nodig blijkt.

Mooi voorbeeld: in 2003 was de NS maar wat blij dat ze de spoorlijn naar Stadskanaal aan de STAR konden slijten, want dan waren ze er maar vanaf. Nog geen 15 jaar later begon het gesteggel, de lijn moest eigenlijk tóch weer terug om personenvervoer naar Stadskanaal mogelijk te maken.

En als ik het me goed herinner, zijn de hoge kosten en de vertraging van de tramlijn naar Uithoorn veroorzaakt omdat de voormalige Haarlemmermeerspoordijk van particulieren moest worden teruggekocht.

Enschede-Gronau, ook zo'n mooi voorbeeld. Het was dat Defensie dwars lag, anders hadden NS en DB die lijn in 1981 meteen opgebroken en de grond verkocht. Als ze hun zin hadden gekregen, had de reactivering 20 jaar later tientallen miljoenen meer gekost.



Laatst bewerkt door brun op 08-01-2023 12:38
 

08-01-2023 15:09:23
sjoerd
sjoerd

Goede voorbeelden van hoe het net goed ging. Maar er zijn zoveel kilometers spoor opgebroken in ons land waaraan echt helemaal geen behoefte meer was, ook op emplacementen, dat (indien dat niet was gebeurd) tal van andere plannen daardoor niet uitgevoerd hadden kunnen worden waarvan we nu gemak hebben.

Ik ben het wel met je eens dat er niet altijd een goed beeld was en ook niet is, over wat in de toekomst nodig kon zijn. Maar ja, daarover kan je dan weer een mooi boek maken.

Voorzieningen speciaal aangelegd voor de krijgsmacht zijn er ook in ruime mate geweest; een flink aantal aangelegd in WO II en daarna opgebroken. Daarover bestaat ook literatuur. De tijden veranderen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 08-01-2023 16:33
 

08-01-2023 19:29:20
BVisser
BVisser
Quote
john2 (08-01-2023 11:16:34):

Als defensie bij een spoorlijn belang heeft, dan zou je denken dat defensie ook meebetaalt aan het onderhoud van een spoorlijn. In dit geval de aansluiting hoofdnet, ZLSM museumlijn.


Het enige belang van defensie is dat het trace vrij blijft en de rails blijft liggen. Een ontbrekend wissel is er in een oorlogssituatie zo weer in gelegd. Overwoekering is relatief eenvoudig opgelost.

 

08-01-2023 22:27:05
timtrein
timtrein
Quote
phantom (07-01-2023 11:14:41):

De ZLSM was toch bezig met ATB of vergis ik me nu heel erg ?


Ze hebben al geruime tijd diverse locs met ATB.

 

09-01-2023 09:10:31
sik214
sik214

Ik snap dat de ZLSM argumenten probeert te gebruiken om onheil proberen af te wentelen. Maar de aansluiting in Sog blijft gewoon, dus onbereikbaar worden ze niet. Daarnaast was rijden naar Hrl een noodgreep vanwege het niet naar Valkenburg kunnen rijden omdat het wissel er in Sog er nog niet (meer) was. Zodra dat wissel er weer kwam is men naar Valkenburg gaan rijden tot er ruzie kwam met ILT. Die wilde het attest voor besloten personenvervoer niet verlengen. Debakel waren volgens mij de minimum rij-uren van de machinisten die niet altijd gehaald werden. Ik weet niet of dat een wettelijk eis is, maar ILT zag er iig risico's in begreep ik. Na einde attest wordt er niet meer naar Vkb gereden en het wissel in Sog niet meer gebruikt. Als rijden naar Valkenburg nu het argument wordt voor een overweg in Krd, zou je als ZLSM misschien weer moeten gaan rijden naar Vkb. Past dat in de huidige drgl nog wel?

Begreep ik nu ergens tussendoor dat ook het 2e spoor op Krd gesaneerd wordt? Dan draait het dus om meer dan om een overweg. Een 2e spoor zal je nodig hebben om een Arriva trein te kruisen en direct na aankomst te vertrekken naar Hrl.

 

09-01-2023 09:30:40
Muizeneus
Muizeneus

ZLSM zal sowieso bereikbaar moeten blijven voor uitwisseling materieel, gastloks etc. Wat evt via Sog kan mits er ruimte is in de drgl.

Over dat 2e soor in Krd: in theorie is het niet nodig, dankzij de spoorverdubbeling Hrl - Lg zou er nu ok een pad kunnen zijn direct achter Arriva aan naar Hrl, waarbij je de volgende Arrivatrein zou kruisen thv Lg. Maar de vraag is dan vooral hoeveel tijd het kost om 'door de grendels' te komen. Kun je op blokafstand achter Arriva aan vertrekken of zit daar nog een lange procedure tussen?

 

09-01-2023 10:23:12
broek53
broek53

Er zitten in Kerkrade geen grendels en die hoeven er ook niet per se in een verbouwde situatie te komen. Maar op blokafstand rijden gaat niet, want Lg - Krd heeft geen blokindeling, c.q. is maar één blok.

 

09-01-2023 12:00:23
thom
thom
Quote
sik214 (09-01-2023 09:10:31):

Ik snap dat de ZLSM argumenten probeert te gebruiken om onheil proberen af te wentelen. Maar de aansluiting in Sog blijft gewoon, dus onbereikbaar worden ze niet. Daarnaast was rijden naar Hrl een noodgreep vanwege het niet naar Valkenburg kunnen rijden omdat het wissel er in Sog er nog niet (meer) was. Zodra dat wissel er weer kwam is men naar Valkenburg gaan rijden tot er ruzie kwam met ILT. Die wilde het attest voor besloten personenvervoer niet verlengen. Debakel waren volgens mij de minimum rij-uren van de machinisten die niet altijd gehaald werden. Ik weet niet of dat een wettelijk eis is, maar ILT zag er iig risico's in begreep ik. Na einde attest wordt er niet meer naar Vkb gereden en het wissel in Sog niet meer gebruikt. Als rijden naar Valkenburg nu het argument wordt voor een overweg in Krd, zou je als ZLSM misschien weer moeten gaan rijden naar Vkb. Past dat in de huidige drgl nog wel?

Begreep ik nu ergens tussendoor dat ook het 2e spoor op Krd gesaneerd wordt? Dan draait het dus om meer dan om een overweg. Een 2e spoor zal je nodig hebben om een Arriva trein te kruisen en direct na aankomst te vertrekken naar Hrl.


Ik denk ten eersteniet dat er ruzie geweest is, en ILeT ook niet de boosdoener is in het verhaal van het attest.
De ZLSM kon niet voldoen aan alle gestelde wettelijke eisen voor het attest en bevoegd personeel en heeft daarmee het attest niet kúnnen verlengen.

 

09-01-2023 16:06:44
seinhuis
seinhuis

Leeuwarden koopt grond bij Werpsterhoeke: handig voor nieuw NS-station, stroomstation of woningbouw.

Gelegen tussen Leeuwarden en Grou Jirnsum ter hoogte van auto knooppunt Werpsterhoek.

 

09-01-2023 18:05:56
martijn
martijn

Maar waarom moet dit hier geplaatst? De gemeente koopt een strategisch gelegen lapje grond op een plek, niet ver van een gepland station. Heeft verder niets met spoorinfra te maken toch? Ze hebben er hele andere plannen mee 😉

 

09-01-2023 18:58:16
bnv
bnv

Ligt dichter bij "Niieuwe stations"" dan bij "Infrawijzigingen."

 

09-01-2023 19:03:56
martijn
martijn

Ik zou het gewoon nergens op Somda benoemen als een gemeente een stukje grond koopt dat verder niet spoorgerelateerd is.

 

15-01-2023 23:58:30
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Op Bkf zijn ze op het terrein en op de kades waar eens de groentetreinen geladen werden de boel aan het groenvrij maken zodat de oorspronkelijke kades weer zichtbaar worden.

 

16-01-2023 06:54:32
Earl-Grey
Earl-Grey
Quote
NIJMEGEN (15-01-2023 23:58:30):

Op Bkf zijn ze op het terrein en op de kades waar eens de groentetreinen geladen werden de boel aan het groenvrij maken zodat de oorspronkelijke kades weer zichtbaar worden.


Ik vermoed dat je Bkg bedoelt. De landtongen waar voorheen op iedere 'tong' een spoor lag (om groente over te laden van schuit naar wagon) worden vrijgemaakt van groen en de laatste resten van de overkapping. De sporen zelf zijn al veel langere tijd weggehaald. Met het terrein zelf zijn verder nog geen concrete plannen.

 

16-01-2023 15:20:33
phantom
phantom

Dan vraag ik me af,als daar voor dat terrein geen directe plannen zijn,en het ligt zoals t was (met onkruid en dergelijke) niets/niemand in de weg,waarom stuur je er dan groenploegen op af om de zaak op te schonen ??
Of heeft men geld teveel ?

 

16-01-2023 16:11:23
brun
brun
Quote
phantom (16-01-2023 15:20:33):

Dan vraag ik me af,als daar voor dat terrein geen directe plannen zijn,en het ligt zoals t was (met onkruid en dergelijke) niets/niemand in de weg,waarom stuur je er dan groenploegen op af om de zaak op te schonen ??
Of heeft men geld teveel ?


Ja. Het laatste. Zie dezelfde discussie rond 6 januari in dit draadje. Nederlanders kunnen gewoon niet tegen dingen die liggen te verwoekeren. Alles moet keurig gemaaid en aangeharkt zijn.

Vergelijk voor de grap eens treinenfoto's uit de jaren '80 met foto's die nu zijn gemaakt, op exact dezelfde plek. En kijk naar de begroeiing, de sloten, de struiken. Naar schuurtjes, naar hekjes. Ons land zag er toen veel natuurlijker uit. Dit is een mooi voorbeeld. Vergelijk het eens met nu.

Onkruid was doodnormaal, in sloten bloeide van alles. Nu is alles, werkelijk alles met de lineaal gladgemaaid. Niks mag gewoon ongebruikt blijven liggen. En dat laatste is overigens een groot ecologisch probleem, het is de hoofdoorzaak van het gigantische insectentekort.

We moeten eindelijk eens leren om groene, overwoekerde gebieden gewoon met rust te laten.

Om on-topic te blijven: spoorweginfrastructuur speelde vroeger een grote rol in de natuur. Goederentreinen sleepten uit heel Europa plantenzaden mee naar Nederland. De meest exotische bloemen en planten groeiden op spoordijken. De natuur profiteerde er enorm van. Dat is tegenwoordig allemaal weg, want ProRail wil 't netjes houden.

Vooruitgang? Integendeel.



Laatst bewerkt door brun op 16-01-2023 16:13
 


16-01-2023 16:11:57 1
Muizeneus
Muizeneus

Wat wijzigt er hier eigenlijk aan de infra? Daar gaat het topic immers over😜

 

16-01-2023 17:22:39
AlexNL
AlexNL

Groenbeheer langs het spoor is inderdaad veranderd, ProRail is er veel alerter op dan vroeger het geval was. Enerzijds vanwege de risico's (gladheid door blaadjes, trein die omvallende boom ramt) maar ook omdat het ProRail is die wordt afgerekend op vertraging veroorzaakt door falend groenbeheer.

Vroeger had je dat allemaal niet, want het was één NS (of één DB, één British Rail, noem maar op) en werd vertraging veroorzaakt door natuur intern afgerekend.

 

20-01-2023 10:16:39
martijn
martijn

ProRail heeft gister aangekondigd dat Strukton komende 2 jaar het emplacement van Leeuwarden mag verbouwen. Naast het gebruikelijke "minder wissels, minder storingen" en wat extra reinigingssporen-/perrons en het apart leggen van de lijnen naar Harlingen en Sneek viel me op dat deze sporen tot aan de brug bij het Van Harinxmakanaal worden geëlektrificeerd. Gaan hier de WINK's straks de eerste kilometers elektrisch rijden?



Laatst bewerkt door martijn op 20-01-2023 15:26
 

20-01-2023 12:21:38
cuneo56
cuneo56

Is er ook ergens een tekening van die nieuwe layout van Leeuwarden te vinden?

Want van die teksten van Prorail wordt ik niet iets wijzer

"We maken een snelheids verhoging mogelijk door de sporen 1 en 2 uit elkaar te leggen" Lijkt me vrij dom, perrons worden dan smaller en zo vlak voor een stootjuk ook gevaarlijk/ zinloos.

(p.s. En dat perron dat met 250 meter verlengd is zoek ik ook nog)

 

20-01-2023 13:03:56
martijn
martijn

Sporen 1 en 2 komen nu samen aan het eind van het perron, dus kan er vanaf het ene spoor geen trein vertrekken als er op het andere spoor een trein aankomt. Als ze los van elkaar liggen, kan dat wel gewoon, wat is daar dom aan?

Hier is te zien hoe dat eruit komt te zien (als de plannen sinds 2021 geen update hebben gehad, maar er kan in ieder geval wel tegelijk van 1 en 2 vertrokken/aangekomen worden op deze tekening)



Laatst bewerkt door martijn op 20-01-2023 13:21
 

20-01-2023 13:30:08
sigma
sigma

Ik snap op die tekening niet wat je straks functioneel anders kan qua treindienst. Iemand wel?

 

20-01-2023 13:33:57
martijn
martijn

Ja ik 😉

Als je nu vanaf spoor 1 of 2 het station in of uit rijdt, moet je over hetzelfde kruiswissel. Straks niet meer en kunnen treinen naar Harlingen en Sneek tegelijkertijd vertrekken/aankomen zonder tegen elkaar te botsen.



Laatst bewerkt door martijn op 20-01-2023 13:36
 

20-01-2023 14:55:57
broek53
broek53
Quote
martijn (20-01-2023 10:16:39):

ProRail heeft gister aangekondigd dat Strukton komende 2 jaar het emplacement van Leeuwarden mag verbouwen. Naast het gebruikelijke "minder wissels, minder storingen" en wat extra reinigingssporen-/perrons en het apart leggen van de lijnen naar Harlingen en Sneek viel me op dat deze sporen tot aan de brug bij het Van Harinxmakanaal worden geëlektrificeerd. Gaan hier de WINK's straks de eerste kilometers elektrisch rijden?


De Wink's ken ik niet zo, maar ik betwijfel of die tijdens het rijden kunnen omschakelen van diesel naar draad en omgekeerd. Weet iemand dat?

Het idee van de draad in Leeuwarden is overigens uit de korte tijd dat gedacht werd dat batterijtreinen zo snel kunnen opladen dat ze voldoende hebben om een slag Harlingen of een slag Staveren te maken. En misschien kan dat wel, maar dan moet je er in ieder geval een onderstation in Leeuwarden bij bouwen, vermoed ik aan de hand van de resultaten van de studie naar batterijtreinen in het oosten des lands.

 

20-01-2023 15:19:55
cuneo56
cuneo56
Quote
martijn (20-01-2023 13:03:56):

Sporen 1 en 2 komen nu samen aan het eind van het perron, dus kan er vanaf het ene spoor geen trein vertrekken als er op het andere spoor een trein aankomt. Als ze los van elkaar liggen, kan dat wel gewoon, wat is daar dom aan?

Hier is te zien hoe dat eruit komt te zien (als de plannen sinds 2021 geen update hebben gehad, maar er kan in ieder geval wel tegelijk van 1 en 2 vertrokken/aangekomen worden op deze tekening)


Dank voor je verwijzing naar de tekening.

Wat mij vooral stoort in dit soort persberichten van Prorail is het slechte taalgebruik waaruit duidelijk blijkt de situatie ( en zelfs het spoorbedijf) niet te kennen.

Want zoals jij juist zegt moeten treinen vanaf sporen 1 en 2 over het zelfde wissel. Maar dat behoort bij geen van beide!

Als je gelijktijdigheid wilt maken van sporen 1 en 2 naar Harlingen resp. Sneek, moet je dus wat aan wissel verbindingen en sporen verderop klussen, maar kunnnen de sporen 1 en 2 zelf ongewijzigd blijven, terwijl dat bericht juist meldt dat aan die beide sporen geklust gaat worden.

 

20-01-2023 16:29:57
broek53
broek53

Precies. En aan die perronsporen (net zoals de andere perronsporen) gebeurt nu juist niets.

 

20-01-2023 16:44:29
rick
rick
Quote
cuneo56 (20-01-2023 15:19:55):
Quote
martijn (20-01-2023 13:03:56):

Sporen 1 en 2 komen nu samen aan het eind van het perron, dus kan er vanaf het ene spoor geen trein vertrekken als er op het andere spoor een trein aankomt. Als ze los van elkaar liggen, kan dat wel gewoon, wat is daar dom aan?

Hier is te zien hoe dat eruit komt te zien (als de plannen sinds 2021 geen update hebben gehad, maar er kan in ieder geval wel tegelijk van 1 en 2 vertrokken/aangekomen worden op deze tekening)


Dank voor je verwijzing naar de tekening.

Wat mij vooral stoort in dit soort persberichten van Prorail is het slechte taalgebruik waaruit duidelijk blijkt de situatie ( en zelfs het spoorbedijf) niet te kennen.

Want zoals jij juist zegt moeten treinen vanaf sporen 1 en 2 over het zelfde wissel. Maar dat behoort bij geen van beide!

Als je gelijktijdigheid wilt maken van sporen 1 en 2 naar Harlingen resp. Sneek, moet je dus wat aan wissel verbindingen en sporen verderop klussen, maar kunnnen de sporen 1 en 2 zelf ongewijzigd blijven, terwijl dat bericht juist meldt dat aan die beide sporen geklust gaat worden.


Ik vermoed dat het 'uit elkaar leggen' niet letterlijk betekent dat er aan spoor 1 en 2 geklust wordt maar dat het Jip en Janneke taal is voor het verwijderen van het toeleidende wissel zoals Martijn opmerkte. Heel hip gezegd is dat 'het ontvlechten van de reizigersstromen'. :)

 

20-01-2023 18:26:21
ToH
ToH

Krijgen we straks station Rheden de Posbank of Rheden Veluwezoom? We gaan het zien.

https://www.gelderlander.nl/rheden/waarom-station-rheden-wel-of-niet-station-rheden-de-posbank-of-rheden-veluwezoom-moet-gaan-heten~ad36278a/

 

20-01-2023 18:38:51
cuneo56
cuneo56

Als ze horen wat dat kost zal het wel snel afgelopen zijn.😉

 

20-01-2023 18:40:15
martijn
martijn

Heeft verder ook niet zoveel met de infrastructuur te maken toch?

 

20-01-2023 19:06:01
phantom
phantom
Quote
rick (20-01-2023 16:44:29):

Heel hip gezegd is dat 'het ontvlechten van de reizigersstromen'. :)


Ofwel het makkelijker maken bij ongelukken of defect materieel ,om gelijk maar een hoop te schrappen omdat er geen uitwijk mogelijkheden meer zijn.
Al zal men dat wel niet zo gaan uitleggen 😉

 

20-01-2023 19:57:54
broek53
broek53

Laat de zaak van het vrijleggen van spoor 1 en 2 Leeuwarden daar nou net niets mee te maken hebben.

 

21-01-2023 10:26:13
phantom
phantom

In dat geval heb ik niks gezegd.

 

23-01-2023 11:31:58 2
martijn
martijn
Quote
broek53 (20-01-2023 14:55:57):
Quote
martijn (20-01-2023 10:16:39):

ProRail heeft gister aangekondigd dat Strukton komende 2 jaar het emplacement van Leeuwarden mag verbouwen. Naast het gebruikelijke "minder wissels, minder storingen" en wat extra reinigingssporen-/perrons en het apart leggen van de lijnen naar Harlingen en Sneek viel me op dat deze sporen tot aan de brug bij het Van Harinxmakanaal worden geëlektrificeerd. Gaan hier de WINK's straks de eerste kilometers elektrisch rijden?


De Wink's ken ik niet zo, maar ik betwijfel of die tijdens het rijden kunnen omschakelen van diesel naar draad en omgekeerd. Weet iemand dat?

Het idee van de draad in Leeuwarden is overigens uit de korte tijd dat gedacht werd dat batterijtreinen zo snel kunnen opladen dat ze voldoende hebben om een slag Harlingen of een slag Staveren te maken. En misschien kan dat wel, maar dan moet je er in ieder geval een onderstation in Leeuwarden bij bouwen, vermoed ik aan de hand van de resultaten van de studie naar batterijtreinen in het oosten des lands.


Ik heb inmiddels het volgende antwoord van ProRail ontvangen:

Hoi Martijn, de bovenleiding wordt inderdaad doorgetrokken zodat de WINK-treinstellen richting Harlingen en Sneek elektrisch kunnen wegrijden tot de baanvaksnelheid. Wanneer ze deze hebben bereikt, wordt overgeschakeld naar HVO-diesel

 

27-01-2023 13:32:58
Dionysusnu
Dionysusnu

ProRail test op Ht 3 nieuwe innovaties voor de perronrand:

  • Een led-strip langs de stippellijn om drukte beter te verspreiden
  • Aangepaste tegels die ook drukte spreiden, en met radar aangeven dat er een trein aankomt
  • Een automatisch inklapbaar hek wat alleen opengaat als er een trein binnenkomt.

Ik kan hier op dit moment alleen het YouTube filmpje over vinden. Nog geen nieuwsartikelen.

 

27-01-2023 13:36:07
BVisser
BVisser

Of de onderdoorgang in de Ouddiemerlaan is opengesteld kon ik zo snel niet zien maar de tijdelijke overweg is afgesloten zag ik vanmiddag.



Laatst bewerkt door BVisser op 27-01-2023 13:36
 

27-01-2023 13:53:08
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
Dionysusnu (27-01-2023 13:32:58):

ProRail test op Ht 3 nieuwe innovaties voor de perronrand:

  • Een led-strip langs de stippellijn om drukte beter te verspreiden
  • Aangepaste tegels die ook drukte spreiden, en met radar aangeven dat er een trein aankomt
  • Een automatisch inklapbaar hek wat alleen opengaat als er een trein binnenkomt.

Ik kan hier op dit moment alleen het YouTube filmpje over vinden. Nog geen nieuwsartikelen.


Ook bij de oosterburen zijn er experimenten:

https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/news/Echtzeit-Auslastungsanzeige-Regionalverkehr?dbkanal_009=L01_S01_D001_KNL0001_{TrackingDate}--001_{plainMailingId}-ID1_LZ01

 

27-01-2023 14:33:02
broek53
broek53
Quote
BVisser (27-01-2023 13:36:07):

Of de onderdoorgang in de Ouddiemerlaan is opengesteld kon ik zo snel niet zien maar de tijdelijke overweg is afgesloten zag ik vanmiddag.


Eergisteren is de onderdoorgang in bedrijf genomen. De overweg weghalen en wat kleine perronaanpassingen, alsmede de wijziging van de beveiliging komen op 6 maart formeel gereed.

 

27-01-2023 15:12:12
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Dionysusnu (27-01-2023 13:32:58):

ProRail test op Ht 3 nieuwe innovaties voor de perronrand:

  • Een led-strip langs de stippellijn om drukte beter te verspreiden
  • Aangepaste tegels die ook drukte spreiden, en met radar aangeven dat er een trein aankomt
  • Een automatisch inklapbaar hek wat alleen opengaat als er een trein binnenkomt.

Ik kan hier op dit moment alleen het YouTube filmpje over vinden. Nog geen nieuwsartikelen.


LED strip heb ik al jaaaren geleden verzonnen maar ja...niet gepatenteerd 🤨

Opklapbaar hekwerk lijkt me nogal storingsgevoelig.

 

27-01-2023 16:49:41
anton_
anton_
Quote
NIJMEGEN (27-01-2023 13:53:08):
Quote
Dionysusnu (27-01-2023 13:32:58):

ProRail test op Ht 3 nieuwe innovaties voor de perronrand:

  • Een led-strip langs de stippellijn om drukte beter te verspreiden
  • Aangepaste tegels die ook drukte spreiden, en met radar aangeven dat er een trein aankomt
  • Een automatisch inklapbaar hek wat alleen opengaat als er een trein binnenkomt.

Ik kan hier op dit moment alleen het YouTube filmpje over vinden. Nog geen nieuwsartikelen.


Ook bij de oosterburen zijn er experimenten:

https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/news/Echtzeit-Auslastungsanzeige-Regionalverkehr?dbkanal_009=L01_S01_D001_KNL0001_{TrackingDate}--001_{plainMailingId}-ID1_LZ01



en als aanklikbare link

 

27-01-2023 17:46:20
phantom
phantom

nieuw leven voor lage weide ?

 

27-01-2023 18:09:38
michaben
michaben

Het goederenspoor sluit vlakbij het viaduct in de Zuilense Ring aan op de spoorlijn Utrecht-Amsterdam. Op dat traject rijden al goederentreinen die eenvoudig in Lage Weide kunnen stoppen, legt Galjaard uit. ,,Dat kost een kwartiertje.’’

Goederentreinen die eventjes gaan stoppen en dan een kwartiertje later weer verder gaan. Juist ja.

 

27-01-2023 18:47:04
cuneo56
cuneo56

Als je een aparte lok met machinist op de Lage Weide hebt dan zou dat inderdaad kunnen.

Maar dat wordt dan wel een dure "Laatste Kilometer" !

Alhoewel, het Strukton Hoofdkwartier is op loopafstand en heeft de directeur nog wat ruimte in zijn agenda😉

 

27-01-2023 19:15:15
sjoerd
sjoerd

Er staan nog Sikjes genoeg in het land en die doen het bijna allemaal nog.

 

27-01-2023 20:55:04
Marco
Marco
Quote
michaben (27-01-2023 18:09:38):

Het goederenspoor sluit vlakbij het viaduct in de Zuilense Ring aan op de spoorlijn Utrecht-Amsterdam. Op dat traject rijden al goederentreinen die eenvoudig in Lage Weide kunnen stoppen, legt Galjaard uit. ,,Dat kost een kwartiertje.’’

Goederentreinen die eventjes gaan stoppen en dan een kwartiertje later weer verder gaan. Juist ja.


Echt een veel te hoge inschatting inderdaad!

Vanaf Amsterdam komende trek je toch gewoon bjj Breukelen de koppeling los en rijd je met het voorste gedeelte door naar Kijfhoek. Als je voorbij het wissel bent, gooi je die snel om en rollen je achterste wagens naar Lage Weide. Paar 16-jarigen op de treeplanken kunnen het wel stilzetten met de handrem. Kost allemaal nog geen 3 minuten.

 

27-01-2023 21:17:58
treinfan
treinfan

De zelflossers van de kolentreinen uit Amsterdam kunnen ook rijdend lossen. Meer dan een transportband vanaf de losweg Mas is niet nodig💡 /s

 

28-01-2023 00:24:56
rolandrail
rolandrail
Quote
michaben (27-01-2023 18:09:38):

Het goederenspoor sluit vlakbij het viaduct in de Zuilense Ring aan op de spoorlijn Utrecht-Amsterdam. Op dat traject rijden al goederentreinen die eenvoudig in Lage Weide kunnen stoppen, legt Galjaard uit. ,,Dat kost een kwartiertje.’’

Goederentreinen die eventjes gaan stoppen en dan een kwartiertje later weer verder gaan. Juist ja.


Afgezien van Heezik is er geen andere los/laad-locatie dan de losweg langs de hoofdbaan.
Dus zolang het geen papiervervoer betreft zal het al snel op die losweg uitkomen. Als je getrokken uit de richting Ut aankomt op Mas msp en de vrijgave-noodzaak van het wissel naar de losweg er uit haalt om die te bereiken moet in een kwartier wel lukken ;-)
Afhankelijk van vervoerder en opzet zal het aannemelijk eerder uit Amf via Asdb komen, dan wordt het lastig. Omlopen én daarna geduwd oversteken tussen al die raampjestreinen door is zowiezo niet eenvoudig maar het kan wel bewees ook het vuile ballsstvervoer tot in 2021.
Overigens. met opschuiven van dat wissel in de stamlijn kan die losweg overigens nog flink verlengd worden waardoor serieuze treinlengtes in één keer behandeld kunnen worden.
Dromen mag maar vanuit hobbyoogpunt zie ik liever wat naar de Heezik of desnoods de korte Pouw-losweg gaan ;-)

 

28-01-2023 16:41:44
ErikvR
ErikvR

Verschuiven wissel in stamlijn ? Laat proRail het maar niet horen, ze saneren liever dan iets nieuws te bouwen. Want dan zou je ook een aansluitwissel ri. Utrecht kunnen aanleggen zodat treinen direct in die richting kunnen vertrekken. Maar zal wel stuklopen op de helling naar de Demka-bruggen...

 

28-01-2023 17:43:28
rolandrail
rolandrail

Het is vast niet voor niets dat Strukton voorstelt het beheer over te nemen.
Een aansluitwissel aan de zijde Demka-brug is nogal kassa, zeker als je dat ook wilt voor vanuit Utrecht, "even" tegen de richting kan je vergeten.
Maar laten we eerst eens kijken of en wat er daadwerkelijk terecht gaat komen van al het enthousiasme.

 

28-01-2023 18:08:09
kleine_man
kleine_man
Quote
Dionysusnu (27-01-2023 13:32:58):

ProRail test op Ht 3 nieuwe innovaties voor de perronrand:

  • Een led-strip langs de stippellijn om drukte beter te verspreiden
  • Aangepaste tegels die ook drukte spreiden, en met radar aangeven dat er een trein aankomt
  • Een automatisch inklapbaar hek wat alleen opengaat als er een trein binnenkomt.

Ik kan hier op dit moment alleen het YouTube filmpje over vinden. Nog geen nieuwsartikelen.


Prachtig allemaal, maar welke problemen probeert men op te lossen? Het ziet er voor mij vooral symptoombestrijding uit.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

28-01-2023 18:09:01
kleine_man
kleine_man
Quote
Dionysusnu (27-01-2023 13:32:58):

ProRail test op Ht 3 nieuwe innovaties voor de perronrand:

  • Een led-strip langs de stippellijn om drukte beter te verspreiden
  • Aangepaste tegels die ook drukte spreiden, en met radar aangeven dat er een trein aankomt
  • Een automatisch inklapbaar hek wat alleen opengaat als er een trein binnenkomt.

Ik kan hier op dit moment alleen het YouTube filmpje over vinden. Nog geen nieuwsartikelen.


Prachtig allemaal, maar welke problemen probeert men op te lossen? Het komt nogal over als symptoombestrijding.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

28-01-2023 19:35:16
cuneo56
cuneo56

Het is naar mijn idee weggegooid geld.

Als ik ook vandaag weer zie hoe de meeste mensen instappen: gewoon de deur voor je neus naar binnen en of dat nu eerste klas of stilte coupe is, dat merken ze pas binnen en van dat laatste je wat aantrekken is ook vaak al lastig.

Enkel de 10 % wat oplettende of de ingewijden zoals b.v. de forum leden hier zal het helpen.

 

28-01-2023 22:06:07
Jorn
Jorn
Quote
cuneo56 (28-01-2023 19:35:16):

Het is naar mijn idee weggegooid geld.

Als ik ook vandaag weer zie hoe de meeste mensen instappen: gewoon de deur voor je neus naar binnen en of dat nu eerste klas of stilte coupe is, dat merken ze pas binnen en van dat laatste je wat aantrekken is ook vaak al lastig.

Enkel de 10 % wat oplettende of de ingewijden zoals b.v. de forum leden hier zal het helpen.


Maar als het om drukte spreiden gaat, kan die ene 10% al best een boel helpen. Als iedereen naar een 'rustigere' plek gaat heeft dat natuurlijk ook een averechts effect.

 

29-01-2023 13:42:24
treinhobby
treinhobby

Op de CTA's staan tegenwoordig (bij een aantal stations/perrons) ook de vakborden aangegeven waar de trein stopt. Heb niet het idee dat dat wat helpt...

Helemaal niet zolang de stilte- en eersteklas coupés niet worden aangegeven.

Dus of een LED-strip dan wel gaat helpen vraag ik me af.

 

29-01-2023 15:31:26
AlexNL
AlexNL

Ik snap dat automatisch inklapbaar hek niet.

Het idee is leuk bedacht, maar het geheel lijkt me nogal storingsgevoelig. Wanneer dat hek omhoog staat en de perronrand afsluit, is de bak waar de palen in verdwijnen (deels) onbeschermd. Het lijkt mij dat daar vroeg of laat wel een keer zwerfafval in belandt, wat het hekwerk daarna weer belemmert in volledig wegklappen. Is dat geen struikelrisico?

Daarnaast vraag ik me ook af hoe wenselijk het is om allerlei spontaan bewegende voorwerpen te hebben op perrons. Hoe reageren honden van reizigers daar bijvoorbeeld op? Of als iemand z'n koffer precies op die balk heeft gezet, wordt die dan niet gewoon richting spoor geduwd wanneer de balk weer omhoog komt?

 

29-01-2023 16:42:47
rolandrail
rolandrail
Quote
AlexNL (29-01-2023 15:31:26):

Ik snap dat automatisch inklapbaar hek niet.

Het idee is leuk bedacht, maar het geheel lijkt me nogal storingsgevoelig. Wanneer dat hek omhoog staat en de perronrand afsluit, is de bak waar de palen in verdwijnen (deels) onbeschermd. Het lijkt mij dat daar vroeg of laat wel een keer zwerfafval in belandt, wat het hekwerk daarna weer belemmert in volledig wegklappen. Is dat geen struikelrisico?

Daarnaast vraag ik me ook af hoe wenselijk het is om allerlei spontaan bewegende voorwerpen te hebben op perrons. Hoe reageren honden van reizigers daar bijvoorbeeld op? Of als iemand z'n koffer precies op die balk heeft gezet, wordt die dan niet gewoon richting spoor geduwd wanneer de balk weer omhoog komt?


Kijk maar naar het filmpje, ik voorzie helaas geen kofferlanceringen ;-)

 

29-01-2023 18:16:37
Amazonous
Amazonous
Quote
treinhobby (29-01-2023 13:42:24):

Helemaal niet zolang de stilte- en eersteklas coupés niet worden aangegeven.


Yup, dat blijft een belangrijk punt. NS krijgt het intern niet voor elkaar om materieelpolariteit te leveren, dus je kunt weinig zinnigs zeggen over voor/achterkant en dus waar welke voorzieningen zitten. Zolang dat ontbreekt mis je een belangrijke factor informatie.

 

29-01-2023 18:26:39
BVisser
BVisser

Als je treinen symmetrisch maakt heb je dat ook niet nodig.

 

29-01-2023 18:47:59 1
broek53
broek53

Nog even een jaar of 30 gedukd dus 😉

 

01-02-2023 08:55:38 2
henri1972
henri1972
Quote
Amazonous (29-01-2023 18:16:37):
Quote
treinhobby (29-01-2023 13:42:24):

Helemaal niet zolang de stilte- en eersteklas coupés niet worden aangegeven.


Yup, dat blijft een belangrijk punt. NS krijgt het intern niet voor elkaar om materieelpolariteit te leveren, dus je kunt weinig zinnigs zeggen over voor/achterkant en dus waar welke voorzieningen zitten. Zolang dat ontbreekt mis je een belangrijke factor informatie.


Ik snap nou nooit waarom het DB/SBB/ÖBB wel lukt en NS niet ....

 

01-02-2023 18:01:17
phantom
phantom
Quote
Jorn (28-01-2023 22:06:07):
Quote
cuneo56 (28-01-2023 19:35:16):

Het is naar mijn idee weggegooid geld.

Als ik ook vandaag weer zie hoe de meeste mensen instappen: gewoon de deur voor je neus naar binnen en of dat nu eerste klas of stilte coupe is, dat merken ze pas binnen en van dat laatste je wat aantrekken is ook vaak al lastig.

Enkel de 10 % wat oplettende of de ingewijden zoals b.v. de forum leden hier zal het helpen.


Maar als het om drukte spreiden gaat, kan die ene 10% al best een boel helpen. Als iedereen naar een 'rustigere' plek gaat heeft dat natuurlijk ook een averechts effect.


10% op een toch al (te)volle trein zal het verschil niet maken ben ik bang 😉

Wat het die wegklapbare hekjes ben ik het eens met AlexNL,als er vuil of zwerfafval in die goot beland,werkt het spul dan nog wel.
Ik vind overigens die praktijk wel erg op japans praktijken lijken,daar hebben ze ook hekken en poortjes op de perrons staan,je zou haast zeggen dat dit de NL versie moet voorstellen.
OF is het louter toeval ?

 

01-02-2023 18:59:04
mren
mren

10% scheelt juist wel veel. Ook met files kan een reductie van 5% in het aantal auto's al in een halvering van de filedruk resulteren.