Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
18-10-2022 15:23:47 1
sik214
sik214

Helaas heeft dat waarschijnlijk ook een sanering tot gevolg. Men zat eerst op het industrieterrein in Etten Leur. Toen werd een stukje van de oude stamlijn voor de deur als testlocatie gebruikt. Tot nog niet zo heel lang geleden overigens.

 

21-10-2022 16:33:51
ToH
ToH

Eind dit jaar worden op emplacement Meteren de nieuwe lichtseinen van het type NG geplaatst. Een ander uiterlijk, maar de betekenis in het sein blijft hetzelfde. Dit sein wordt daarna bij nieuwe projecten uitgerold.

De oude seinen worden niet actief vervangen, dus zal een lange periode zijn waarin meerdere types seinen aanwezig zijn op het Nederlandse spoornet.

https://www.linkedin.com/pulse/nieuwe-seinen-dimitri-witte?trk=read_related_article-card_title

 

21-10-2022 17:50:14
mvschoon
mvschoon

www.linkedin.com

 

21-10-2022 18:13:40
sjoerd
sjoerd

Voor de hedendaagse modelbouwer een klap, die nieuwe seinen. Nog niet zo lang zijn er waarheidsgetrouwe Nederlandse led-lichtseintjes, na de eerder gloeipeerpogingen van Ring en Premier, en nu moet men alweer wat nieuws gaan bouwen.

Begrijp ik overigens goed dat de nieuwe lichtseinen niet degene zijn met de dikkere mast, die de laatste maanden zijn geplaatst?

 


21-10-2022 18:57:17
Marco
Marco
Quote
sjoerd (21-10-2022 18:13:40):

Voor de hedendaagse modelbouwer een klap, die nieuwe seinen. Nog niet zo lang zijn er waarheidsgetrouwe Nederlandse led-lichtseintjes, na de eerder gloeipeerpogingen van Ring en Premier, en nu moet men alweer wat nieuws gaan bouwen.

Begrijp ik overigens goed dat de nieuwe lichtseinen niet degene zijn met de dikkere mast, die de laatste maanden zijn geplaatst?


De nieuwe seinen hebben maar 1 lamp om rood, geel of groen weer te toneb, dus die moet je vrij snel kunnen herkennen.

Eigenlijk gaan we terug naar het verleden, toen we ook seinen hadden die meerdere kleuren in 1 positie konden tonen. Toen ging alles elektromechanisch, en nu hebben we LEDs die het leven een stuk makkelijker maken.

 

21-10-2022 19:28:43
sjoerd
sjoerd

Grappig. De eenhoogte- en driehoogteseinen (en in een grijzer verleden ook de tweehoogteseinen) hadden inderdaad een kleurwisselaar met drie lenzen. In de VS en Canada overigens nog in gebruik hier en daar. Als de bewegingsspanning uitviel, kwam de rode lens voor de lamp.

Ik heb er ooit 1 gebouwd, met een perspex mast, waaronder een lichtkamertje met drie kleuren lampjes. Gaf een mooi dof licht uit de lens. Maar zoveel werk dat ik er niet mee doorgegaan ben. En ook niet met modelbouwen; helaas geen tijd, en toen ook te weinig geld...😉

 

22-10-2022 12:23:36
dennistd
dennistd
Quote
mvschoon (21-10-2022 17:50:14):

www.linkedin.com


Ik zie hier ook een 'dubbel geel'. Heeft dat nog een bepaalde betekenis?

Het nieuwe sein staat hier ook nog niet vermeld.



Laatst bewerkt door dennistd op 22-10-2022 12:27
 

22-10-2022 12:28:31
rick
rick

Volgens de tekst zijn deze seinen al verplicht sinds 1 januari en kunnen ze geen groen tonen, handig. :)

 

22-10-2022 14:52:40
phantom
phantom
Quote
sik214 (18-10-2022 15:23:47):

Helaas heeft dat waarschijnlijk ook een sanering tot gevolg. Men zat eerst op het industrieterrein in Etten Leur. Toen werd een stukje van de oude stamlijn voor de deur als testlocatie gebruikt. Tot nog niet zo heel lang geleden overigens.


Dat hangt er vanaf,als die stamlijn wellicht bij het aansluitende wissel op de hoofdbaan al is "los geknoopt" ,dan zal een verdere ruiming van die stamlijn niet zo'n hoge prioriteit hebben.
Je weet overigens niet of er afspraken zijn of wellicht lopende plannen om nog iets te gaan doen met dat spoor.

Ben overigens wel benieuwd naar dat bedrijf z'n oude locatie en z'n nieuwe plek,het zegt me namelijk zo even helemaal niks.

 

22-10-2022 15:57:36
Koos1
Koos1

In het weekend van 12/13 november worden wat infrawijzigingen uitgevoerd in Zeeland.

Mdb: verwijderen kruis westzijde (wissels 443 a/b en 445 a/b)

Vs: verwijderen wissels 461, 497, engelsman 463 a/b. Sp 706 en 709 worden een kopspoor.

 

22-10-2022 21:33:44
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (22-10-2022 14:52:40):
Quote
sik214 (18-10-2022 15:23:47):

Helaas heeft dat waarschijnlijk ook een sanering tot gevolg. Men zat eerst op het industrieterrein in Etten Leur. Toen werd een stukje van de oude stamlijn voor de deur als testlocatie gebruikt. Tot nog niet zo heel lang geleden overigens.


Dat hangt er vanaf,als die stamlijn wellicht bij het aansluitende wissel op de hoofdbaan al is "los geknoopt" ,dan zal een verdere ruiming van die stamlijn niet zo'n hoge prioriteit hebben.
Je weet overigens niet of er afspraken zijn of wellicht lopende plannen om nog iets te gaan doen met dat spoor.

Ben overigens wel benieuwd naar dat bedrijf z'n oude locatie en z'n nieuwe plek,het zegt me namelijk zo even helemaal niks.


Etni is al jaren niet meer op de Prorail sporen aangesloten.

Pauvreweg 23-29, Etten-Leur is het (oude) adres volgens nl-nl.facebook.com

Rithmeesterpark 11, Breda is het (nieuwe) adres volgens www.amtgroup.nl

 

01-11-2022 10:51:57
sjoerd
sjoerd

Binnenkort worden de vier wissels en het kruis aan de zuidzijde van Middelburg opgebroken. Ook het wissel en de engelsman aan de noordzijde van Vlissingen, waarmee je nog rechtstreeks kon binnenkomen op de twee voormalige goederensporen, nu geëlektrificeerde opstelsporen, gaan eruit. En omdat je dan bij die twee opstelsporen ook niets meer hebt aan het handwissel 501 aan het andere uiteinde ervan, gaat dat ook weg. Dat heeft gevolgen voor de seinplaatsing aan de noordzijde van Vlissingen: die worden allemaal vervangen, evenals het voorsein voor binnenkomst over het linkerspoor van Middelburg. De uitrijders ten noorden van de perrons blijven ongewijzigd.

Ik zie nu pas dat Koos dit hierboven al gemeld heeft. Excuses.



Laatst bewerkt door sjoerd op 01-11-2022 10:53
 

03-11-2022 14:18:17
broek53
broek53

Van 13 t/m 25 november ligt Amsterdam Zuid er helemaal uit. Nu eens niet voor wisselsaneringen en ook niet voor de verbouwing van het station zelf, maar om aan de westkant van het station wisseloverlopen tussen binnen- en buitenspoor in beide richtingen aan te leggen. Daarbij moeten dan ook de drie wissels naar het bestaande keerspoor aldaar worden verlegd om ruimte te maken en dit kopspoor wordt een stukje verlengd.
Dit om mogelijk te maken dat treinen die in de Schipholtunnel op de buitensporen rijden, te Amsterdam Zuid op de binnensporen (2 en 3) behandeld worden.
Meer treinen op de buitensporen van de Schipholtunnel is nodig vanwege de Airportspinters van/naar Amsterdam CS, die consequent de binnensporen van de Schipholtunnel gaan gebruiken.



Laatst bewerkt door broek53 op 03-11-2022 15:28
 

03-11-2022 17:36:37
michaben
michaben

Dan heeft men de komende jaren wat extra wissels om roest te rijden tot die Airportsprinter eindelijk van start gaat.

 

03-11-2022 18:09:05 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Er was enkele dagen geleden een sectiestoring waar genoemde wissels een wezenlijk verschil hadden kunnen maken. Om aan te geven dat er meer toepassingen bestaan dan enkel roestrijden.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 03-11-2022 18:09
 

04-11-2022 16:38:10
geert
geert

Dat is een stevige buitendienststelling voor 7 wissels en het terug brengen van flexibiliteit op het net....

 

04-11-2022 16:44:56 1
broek53
broek53

Wat lengte van buitendienststellingen betreft, schaamt men zich bijna nergens meer voor. Overigens zit het meest langdurige werk hier en in veel andere gevallen vooral in bovenleiding, zeg ik er ter vergoeilijking maar even bij.

 

04-11-2022 17:30:03
R1-2010
R1-2010

En die buitendienststelling is niet specifiek voor Amsterdam zuid maar Schiphol ligt er ook een groot deel uit.

 

04-11-2022 17:43:37 1
Muizeneus
Muizeneus

Ik zit even in de reisplanner te kijken.

De (1)1600 rijdt in deze periode Amfs - Rtd via Asd-Shl, de 11700 is omgeklapt naar Es. Waarom wordt er geen rechtstreekse trein Es - Shl geboden? Dit is voor vliegtuigreizigers met veel bagage geen klantvriendelijke oplossing, zeker omdat de meeste treinen naar Shl als heel druk worden aangekondigd...🤨

 

04-11-2022 18:14:09
treinhobby
treinhobby

En de serie 1500 rijdt vanaf Gn/Lw via Amf, Dvd naar Rai en komt dus niet in Asd.

 

17-11-2022 08:26:48
mambo
mambo

Neem aan dat dit ook wel onder infrawijzigingen valt?

ProRail introduceert nieuw sein


Een hele generatie machinisten is vertrouwd met één soort sein waarvan je er ruim 10.000 langs het Nederlandse spoor vindt. Nu introduceert ProRail het Nieuwe Generatie Sein. De eerste zes vind je naast de sporen bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel.

Heb ze zelf al zien hangen, echter is enkel de achterkant zichtbaar vanaf de Markkade. :p

 

17-11-2022 09:05:29
sjoerd
sjoerd

Het is te hopen dat de smallere achtergrondschermen geen bezwaar vormen. Ook vind ik het raar dat het getoonde sein links van het spoor is opgehangen, waar het voor geldt. Er was nu juist een trend om seinen vaker rechts van het spoor te hangen.

Ook lastig voor de modelbouwers: net nu er sinds enkele jaren prachtige NS-modelseintjes te koop zijn, moeten ze weer op zoek naar seinen met 1 aspect die drie (misschien ook wel wit?) kleuren uit kunnen stralen.

 

17-11-2022 12:54:05 1
AlexNL
AlexNL

Voor zover mij bekend kan de onderste lamp alleen groen/geel/rood tonen. Als er een wit sein benodigd is (vrijgave rangeren) wordt dat een aparte lamp boven de cijferbak.

 

17-11-2022 13:02:45
sjoerd
sjoerd

Zitten er wel drie of meer leds in het lamphuis, of gebruikt men driekleurenleds? Kan dat trouwens?

 

17-11-2022 14:09:37
dennistd
dennistd

Ik neem aan dat er veel rode groene en blauwe leds inzitten, die samen alle mogelijke kleuren kunnen vormen.



Laatst bewerkt door dennistd op 17-11-2022 14:09
 

17-11-2022 14:15:03
AlexNL
AlexNL

De Britse LED-seinen hebben aparte LEDs voor rood, geel en groen. Er worden geen kleuren gemengd. Ik verwacht dat dat bij ons ook zo is.

 

17-11-2022 21:47:37
Marco
Marco
Quote
sjoerd (17-11-2022 13:02:45):

Zitten er wel drie of meer leds in het lamphuis, of gebruikt men driekleurenleds? Kan dat trouwens?


LED's stralen eigenlijk altijd maar 1 kleur uit. Je kan wel meerdere diodes in dezelfde behuizing stoppen, maar technisch gezien zijn het altijd meerdere LED's.

Ik vermoed niet dat ze kleuren gaan mengen. Als de LEDs over de jaren een beetje verschillend verlopen qua intensiteit krijg je vervolgens een ander kleurtje. Met 1 kleur LED per seinbeeld heb je dat niet.

 

17-11-2022 22:21:13
treinhobby
treinhobby

Er zijn zeker LED's die meerdere kleuren kunnen uitstralen.

Dat is de tri color led (Voorbeeld op Aliexpress). Dat is 1 LED met 4 pootjes die dus meerdere (alle) kleuren kan weergeven.

Maar je kan bij het sein ook losse rode, groene en gele LED's naast elkaar in één behuizing monteren. Heb nog geen duidelijke detail foto gezien van de nieuwe seinen.

Maar de kans is groot dat ze kiezen voor het laatste.

 

17-11-2022 22:56:53
Marco
Marco
Quote
treinhobby (17-11-2022 22:21:13):

Er zijn zeker LED's die meerdere kleuren kunnen uitstralen.

Dat is de tri color led (Voorbeeld op Aliexpress). Dat is 1 LED met 4 pootjes die dus meerdere (alle) kleuren kan weergeven.

Maar je kan bij het sein ook losse rode, groene en gele LED's naast elkaar in één behuizing monteren. Heb nog geen duidelijke detail foto gezien van de nieuwe seinen.

Maar de kans is groot dat ze kiezen voor het laatste.


Ja, dat zijn meerdere LED's (als in: individuele diodes) in 1 behuizing. Waarbij je die behuizing zo klein kan maken als je leuk vindt.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-11-2022 08:07:04
thom
thom
Quote
dennistd (17-11-2022 14:09:37):

Ik neem aan dat er veel rode groene en blauwe leds inzitten, die samen alle mogelijke kleuren kunnen vormen.


Sowieso is het natuurlijk niet nodig om alle mogelijke kleuren te kunnen tonen, maar bij het mengen van kleuren is het risico dat als er 1 kleur wegvalt, het seinbeeld een totaal andere kleur uitstraling krijgt. Dat zal iets zijn wel men ten alle tijden zal willen voorkomen en gewoon gekozen zal hebben van 1 LED per uitstralende kleur.

 

18-11-2022 09:17:08
sjoerd
sjoerd

Van sommige leds is de kleurtemperatuur te regelen. Ze zullen niet over één nacht ijs gaan, en dan nog wordt er getest.

Bij seinlampjes was er nog wel eens sprake van verschillen waar je niets aan kon doen. Groen kon wat blauwer uitstralen en wat geler, rood kon wat meer naar oranje en naar purper uitstralen. Een samenspel tussen het gloeilampje, de mate van vervuiling van de kast, de reflector en de lens. Met het oude type led-sein werd dat kleurverschil al minder en het aantal gedoofde seinen (wegens kapot gloeilampje) is zeer sterk verminderd tot bijna nul door de toepassing van leds.

 

18-11-2022 12:41:52
kiekkiek
kiekkiek
Quote
AlexNL (17-11-2022 14:15:03):

De Britse LED-seinen hebben aparte LEDs voor rood, geel en groen. Er worden geen kleuren gemengd. Ik verwacht dat dat bij ons ook zo is.


Het NG-sein heeft 2 LED's per kleur. De lichtsterkte wordt automatisch geregeld op basis van het omgevingslicht.



Laatst bewerkt door kiekkiek op 18-11-2022 12:42
 

23-11-2022 15:40:33
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Woensdagmiddag 23-11-2022 waren er mensen aan het spoor bezig in de boog van Brvalo naar Rsa.

Oftewel van de Betuwe Route naar Nijmegen. Zou men die boog nu toch gaan gebruiken?

Zou mooi zijn, er staan regelmatig graantreinen op het CUP die van of naar Oss gaan.

 

23-11-2022 17:42:16
DingeZ
DingeZ

Ik weet niet wat je bedoelt met 'bezig', maar als je alleen twee mensen hebt zien lopen is het slechts een opname. Toevallig loopt er momenteel een project waarbij in een paar weken alle sporen van de Betuweroute en Havenspoorlijn opgenomen worden.

 

23-11-2022 20:09:17
ErikvR
ErikvR

Opgenomen worden als in ? Mogelijkheden / onderhoud / gebruik oid ???

 

23-11-2022 20:20:37
mdj
mdj

Die boog gaat, zonder aanpassingen, niet in dienst komen. En vooralsnog geen aanpassingen gepland...



Laatst bewerkt door mdj op 23-11-2022 20:21
 

24-11-2022 17:26:35
phantom
phantom

Waarvoor ligt dat stuk spoor wat niet gratis is aangelegd,er dan al zoveel tijd onbenut bij ?
Wat is daarmee aan de hand ?
Het zal ongetwijfeld wel is verteld zijn,maar ik weet het in elk geval niet meer.

 

24-11-2022 17:31:20
BVisser
BVisser
Quote
phantom (24-11-2022 17:26:35):

Waarvoor ligt dat stuk spoor wat niet gratis is aangelegd, er dan al zoveel tijd onbenut bij? Wat is daarmee aan de hand? Het zal ongetwijfeld wel EENS verteld zijn, maar ik weet het in elk geval niet meer.

Het was de bedoeling dat in het kader van de Betuweroute de lijn NIjmegen-Venlo ook onder de draad zou komen, dat is tot nu toe niet gebeurd. Pas dan heeft zo'n verbindingsboog zin.

 

24-11-2022 22:43:50
sjoerd
sjoerd

Eind januari 2023 verdwijnt weer de nodige infra. Van De Kragge tussen Roosendaal en bergen op Zoom verdwijnen de overloopwissels 1 : 15, 295 A/B. Te Bergen op Zoom worden spoor 401 en 404 opgebroken. De kruiswissels aan de noordoostzijde worden vervangen door een enkele wisselverbinding. Aan de zuidzijde blijven alleen de overloopwissels 325 A/B liggen, zodat er nog net kan worden ingehaald of kopgemaakt. Te Rilland -Bath verdwijnen de beide wisseloverlopen waardoor dit een halte aan de vrije baan wordt. Te Kruiningen-Yerseke vervalt het inhaalspoor inclusief de wissels daarheen. De overloopwissels aan de oost- en westzijde blijven liggen, In Goes verdwijnen alle lossporen aan de westzijde, alsmede de overloopwissels 415. Te Goes wordt ook iets uitgebreid: er komt zelfs een extra vertrekmogelijkheid van het emplacement van de SGB en het wordt iets gemakkelijker om materieel uit te wisselen. Daarentegen verdwijnen de overloopwissels 435 A/B te 's-Heer Arendskerke, waardoor dit punt vrije baan wordt.

 

25-11-2022 06:27:10
gvttreinen
gvttreinen

En dat zijn alleen de wijzigingen voor Post Rsd 😉

 

25-11-2022 07:21:46
mdj
mdj

Het was zeker gepland, maar de indienststelling van de infrawijziging wordt niet eind januari.

 

25-11-2022 07:44:44
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, met Mededeling BVS Rsd van 14-10-2022 is dit project uitgesteld.

 

25-11-2022 09:13:55 1
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (25-11-2022 06:27:10):

En dat zijn alleen de wijzigingen voor Post Rsd 😉


Na mijn vorige uitglijder over Deventer, waar dankzij de gebrekkige info, de wisselnummers en seinnummers van geen kanten klopten, heb ik het nu grondiger aangepakt. Maar dan moet ik wel alle gegevens controleren, en is het maken van een volgend bericht ook weer even wat werk. Andere bedieningsgebieden volgen zonodig.🙂

 

25-11-2022 13:36:06
broek53
broek53

Was hier al eens gemeld dat na een lang en geduldig gedragen non-gebruik de alleen in naam nog bestaande laad- en losplaats van Hilversum inclusief aansluiting (wsl 31) gaat verdwijnen (het ligt in de boog uit de richting Amersfoort)? Nou: dat gaat nu dan gebeuren, in het weekend 10/11 december. Tevens vervalt wisseloverloop 55A/B op het emplacement.

 

25-11-2022 13:41:06
train85
train85

Dat werd ook eens tijd zeg. Daar werd ook nooit gebruik van gemaakt.

 

25-11-2022 13:54:57
broek53
broek53

Nee, het was alleen een handige railinzetplaats eigenlijk.
In het min of meer recente verleden is wel geprobeerd 'm weg te krijgen in het kader van de aanleg van het derde perron, dat dan een stukkie zuidelijker zou zijn komen te liggen. Maar toen mocht het (nog) niet weg en moest het zelfs wat moeizaam op spoor 5 aangesloten worden.

 

25-11-2022 17:21:54
treinhobby
treinhobby
Quote
slifor2 (13-09-2021 18:55:23):

In het kader van het verder slopen van het spoor (saneren klinkt veel te positief) hierbij nog wat afbraakprojecten voor 2022.

Hilversum, verwijderen wissel 55A/B want toe aan vernieuwing. wissel 53 wordt van 1:10 teruggebracht naar 1:9

Het reeds vernieuwde wissel 31 en het spoor 907 richting de losweg worden ook verwijderd. De wissels 119 en 129 zijn namelijk over de houdbaarheidsdatum. Aangezien de toegang wordt verwijderd kunnen genoemde wissels en de sporen 17-19 en de losweg en RIP ook gelijk mooi weggehaald worden, scheelt weer flink wat storingen!


Ja, Hilversum was vorig jaar al genoemd.

 

26-11-2022 13:21:16
FlowVIRM
FlowVIRM

Vanaf voorjaar 2023 gaat Swietelsky in opdracht van ProRail Spoor 3 op Hwd verwijderen en een ondergang aanleggen bij de Zuidtangent. Zo kunnen treinen sneller binnenkomen en vertrekken. www.prorail.nl



Laatst bewerkt door FlowVIRM op 26-11-2022 13:21
 

26-11-2022 13:41:49
phantom
phantom

@Bvisser,thnx voor de info.

Hoeveel loswegen/losplaatsen houden we dan nog over ?
Hier in Dordrecht weet ik dat we er nog 1 hebben vlak naast de oprit van de brug naar Zwijndrecht.
Maar verder kan ik me zo snel geen soortgelijke voorziening meer voorhalen in de omgeving.
Overigens kan het laatste uur van genoemde ook wel is geslagen zijn als men de plannen voor de vernieuwing van die omgeving door duwt.
Dan moet overigens ook het emplacementje wat er omheen ligt incl aangebrachte bovenleiding boven 1 spoor eraan geloven denk ik.
Dit alles om er een groen zone met flats en andere woonvormen van te maken 🤨



Laatst bewerkt door phantom op 26-11-2022 13:42
 

26-11-2022 13:46:26
DDZ7504
DDZ7504

Losweg in Gouda is nog steeds bruikbaar in principe, toch? Er ligt alleen een stop-/ontspoorblok dacht ik.

 

26-11-2022 14:01:06
treinfan
treinfan

In de buurt van Hvs zijn Cmb, Amf en Mas de dichtstbijzijnde loswegen. De losweg in Hilversum is slecht bereikbaar en al jaren niet gebruikt.

 

26-11-2022 17:37:16
dennistd
dennistd

Het valt me op dat in Deventer vanaf spoor 1 nog steeds helemaal achterlangs over Deventer Goederen gereden wordt richting Snippeling. Is daar nog iets niets in dienst van die nieuwe wissels of zo?

 

26-11-2022 17:57:52
train85
train85

Dat ligt er aan hoe het rijpad ligt. Want je kan nu ook gewoon snel weg van spoor 1 richting Aml of Zp.

 

26-11-2022 18:25:36
sigma
sigma

Vind ik ook bizar. Wellicht pas bij nieuw wijzigingsblad?

 


27-11-2022 00:15:29
train85
train85

Wat ik weet kunnen ze al de nieuwe route rijden nadat de infra beschikbaar is gekomen. Maar durf nu niet te zeggen of het toen ook al standaard in de rijpaden is verwerkt. Of dat het pas op een later moment is gedaan.

 

27-11-2022 00:58:48
wouterder
wouterder

Ze rijden al standaard via de "nieuwe route", maar een enkele keer rijden ze nog steeds helemaal over het emplacement heen.

 

27-11-2022 02:05:58
thom
thom
Quote
DDZ7504 (26-11-2022 13:46:26):

Losweg in Gouda is nog steeds bruikbaar in principe, toch? Er ligt alleen een stop-/ontspoorblok dacht ik.


Stop ontspoor blokken zijn eigenlijk standaard voorzien op aansluitingen die direct toeleidend zijn naar hoofdsporen :)

Ze worden bediend door de treindienstleider of zijn handmatig bediend en voorzien van grendels.

 

27-11-2022 11:39:34
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (26-11-2022 13:41:49):

Hier in Dordrecht weet ik dat we er nog 1 hebben vlak naast de oprit van de brug naar Zwijndrecht.
Maar verder kan ik me zo snel geen soortgelijke voorziening meer voorhalen in de omgeving.

De dichtstbijzijnde zijn die in Mdk, Whz en Otw. Die van Mdk en Otw zijn vrijwel dagelijks in gebruik, Mdk zelfs min of meer overbelast.

De enige klant die potentieel een losweg in Ddr regelmatig zou willen gebruiken is van der Wees. In de praktijk lossen die hun wagens gewoon op de openbare weg voor deur om het transport vanaf de losweg uit te sparen. Bij de bediening van Ddrz worden dan in de praktijk de wagens op de stamlijn afgehaakt en gaat vervolgens wagens wisselen bij Vopak. Op de terugweg zijn dan de wagens gelost en duwt men de vertrektrein terug naar het station. Wat rest voor de losweg is incidenteel infravervoer voor projecten in de regio.

Een losweg is nuttig voor bedrijven die geen eigen aansluiting hebben maar met het verpieteren van het wagenladingnetwerk moet je nieuwe vervoeren zoeken in bloktreinen en dan zijn de meeste ouderwetse loswegen veel te klein.

 

27-11-2022 12:25:16
phantom
phantom

v/d Wees,die heeft volgens mij ook al even niet echt vervoer per spoor meer.
En wat je zegt,als ze wel iets hebben dan word dat ter plekke op het stukje stamlijn gelost,afhankelijk v/d tijd die het personeel v/d trein heeft rijd men ofwel met heel de trein naar het "emplacementje" bij de vroegere houtbereiding,en koppelt daar af wat niet voor vd wees is omdat vervolgens te gaan brengen.
Dan komt men na plaatsen terug om vopak e.d. te bedienen en neemt men de lege wagons van v/d wees mee terug op de weg naar het begin vd stamlijn,al heb ik ook wel is gezien dat de loc de 2 delen al gesplitst had en dus midden in de trein zat met vd wees achterop aan de loc.


Infrawerkers lijken idd de gene die het meest gebruik maken van die losweg in Ddr,andere potentiele klanten zijn ondertussen al lang verjaagd naar industrie gebieden in de buurt.
De grote bedrijven die daar op zitten die hebben niks met vervoer per spoor zeker niet als ze er zo'n eind voor zouden moeten gaan omrijden.

Maar er zijn er dus toch nog meer dan dat ik vermoedde.

 

27-11-2022 13:02:50
Henk1619
Henk1619

Van der Wees doet bij vlagen wat dus soms maanden niets en dan ineens zo veel dat de frequentie van de buurtgoederen naar meerdere keren per week moet worden opgevoerd.

 

27-11-2022 13:06:28
PKP
PKP

Binckhorst Zuid heeft een Infra losweg welke niet openbaar toegankelijk is voor bedrijven.

 

28-11-2022 09:31:14
Karel1969
Karel1969
Quote
FlowVIRM (26-11-2022 13:21:16):

Vanaf voorjaar 2023 gaat Swietelsky in opdracht van ProRail Spoor 3 op Hwd verwijderen en een ondergang aanleggen bij de Zuidtangent. Zo kunnen treinen sneller binnenkomen en vertrekken. www.prorail.nl


Hoeveel winst levert dat nou eigenlijk op? Treinen die in noordelijke richting gaan stoppen toch sowieso altijd op rood daar, vanwege de overweg die erachter ligt?

 

28-11-2022 11:36:02
Daan!
Daan!

Ja waarom ze dan niet gelijk een loopbrug met liften bouwen....

 

28-11-2022 14:48:20
SchuurB
SchuurB

Die aanpassing in Heerhugowaard is enkel en alleen omdat een onderdoorgang voor het wegverkeer onder 3 sporen niet past en/of te duur is. Hier wordt dus de spoorinfra verwijderd omdat anders de weginfra te duur wordt (prioriteiten hè). Dat sneller binnenrijden komt door optimalisaties die uitgevoerd worden 'omdat we toch bezig zijn' en dat zijn links en rechts wat seconden.

 

29-11-2022 19:08:47
Hoera63
Hoera63

Ja. En ondertussen je flexibiliteit volledig om zeep helpen. Dit weekend stonden er ook weer intercity's te keren op Hwd, waarbij twee sporen bezet werden. In de toekomst word dat dus Amr. Daarnaast, is het niet handig om een zijspoor te behouden met het oog op toekomstig gebruik ivm het opstelterrein wat tussen Hwd en Sgn gaat komen? Handig dat je even kan wachten als de boel nog bezet is, iets wat we in Hfd regelmatig zien. Verder moet je bij vertraging ruimte hebben om te wachten op de 4800, iets wat regelmatig gebeurd als de trein uit Asd +5 of +10 heeft.

Ik kan er werkelijk met mijn verstand niet bij dat ProRail enkel en alleen de ideale situatie uitgewerkt. Mag hopen dat er nog een setje overlopers blijven liggen tussen Bol en Hwd.

 

30-11-2022 13:51:55
Koos1
Koos1

De overloopwissels 1259 A/B / 1261 A/B (noordzijde) en 1293 A/B / 1295 A/B (zuidzijde) blijven liggen.

 

30-11-2022 14:14:20
ErikvR
ErikvR

Noordzijde zal meten blijven liggen omdat anders de treinen uit de ri Hn niet op de sporen naar Alkmaar kunnen komen. Spoor 3 wat het vaste vertrekspoor was wordt dus keihard gesaneerd en opgeofferd terwijl er inderdaad dus geen mogelikheid meer is naar het aan te leggen opstelterrein

 

01-12-2022 16:51:45
phantom
phantom

In het kader van jezelf van werk voorzien is het wel handig natuurlijk.
Je saneert naar eigen opgemaakt document een stuk spoor want het past niet in je visie,om wat later een probleem op te merken.
En dan ga je zelf besluiten/of van buitenaf gedwongen, dat het toch nodig is om een stukje spoor terug te leggen,ofwel de cirkel is weer rond je hebt weer wat werk binnen geharkt.
Voor sommige zal dit tegen het zere been zijn,dat ik het zo zeg,maar bepaalde dingen die ik zelf ook wel is hoor ,ofwel hier zie,dat maakt dat je bijna niet anders kan soms om het zo te verwoorden omdat men het gewoon zo doet.
Wij van wc eend.......

 

01-12-2022 17:05:58 5
rick
rick

En zo is ook al eerder tegen je gezegd dat het niet zo werkt

 

01-12-2022 19:23:11
sjoerd
sjoerd

Vaak gaat het iets ingewikkelder, of is het de bedoeling niet, of kan het even niet anders. Maar in elk bedrijf en in elke instelling en in elke winkel worden fouten gemaakt. Ook bij iedereen thuis valt wel eens een steekje, met kleine of grote gevolgen. 😉

En er gaat gelukkig ook heel veel goed.

 

01-12-2022 22:41:39
thom
thom

Voornamelijk andere standpunten, een andere belangen afweging, en ook het financiele aspect wat mee speelt in besluiten.



Laatst bewerkt door thom op 01-12-2022 22:45
 

02-12-2022 13:52:20
Karel1969
Karel1969

In het kader van saneren kan ons niet deren, zal dit weekend te Roosendaal wisseloverloop 107AB verdwijnen, evenals spoor 15 en 16 (wat daar nog van over is).

 

02-12-2022 14:54:11
Koos1
Koos1

Spoor 15 en 16 was mij bekend. Maar weet je zeker dat het om wissels 107 A/B gaat? Ik zie dat in de planning wissel 105, handwissel 961, spoor 15 en 16 gaat.

Wisselstraat 107 a/b 109 a/b is overigens recentelijk vernieuwd.



Laatst bewerkt door Koos1 op 02-12-2022 17:33
 

02-12-2022 17:32:16
broek53
broek53

Je informatie is juist, in de zin dat 107A/B 109A/B blijven liggen.

 

03-12-2022 06:59:00
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Karel1969 (02-12-2022 13:52:20):

In het kader van saneren kan ons niet deren, zal dit weekend te Roosendaal wisseloverloop 107AB verdwijnen, evenals spoor 15 en 16 (wat daar nog van over is).


Waarom eigenlijk? Wordt perron 3b verlengt?

 

03-12-2022 11:29:11
broek53
broek53

Verlenging van het perron langs 3b zit wel in de pen - ik denk dat het inmiddels is opgenomen in het grote plan voor Roosendaal dat over een paar jaar uitgevoerd zou moeten worden (en waarbij dan wsl 107 alsnog wordt opgebroken of verplaatst). Op dit moment echter is opbreken een kwestie van koude saneringen in een programma dat loopt van Vlissingen tot Zevenbergen.

 

03-12-2022 11:38:57
VIRMm1
VIRMm1

Spoor 15 werd toch wel meer dan regelmatig gebruikt om materieel op te stellen?

Maar het al jaren ongebruikte spoor 20 werd afgelopen week wel (deels) vernieuwd?

 

09-12-2022 15:38:26
seinhuis
seinhuis

Er is geld door de landelijke overheid geld vrijgemaakt voor een 4de perron bij Meppel. Hierdoor wordt mogelijk om 4 intercity's per uur tussen Zwolle en Groningen te rijden.

Kosten minimaal €35 miljoen

 

09-12-2022 15:41:21
martijn
martijn

3e perron, 4e perronspoor. Wel bijzonder dat een extra perron nodig is voor treinen die er helemaal niet stoppen.

 

09-12-2022 16:42:41
michaben
michaben

Een extra perron zorgt voor een kortere treinopvolging. Nu vertrekken de 600/1800, 8100 en 9000 4 minuten na elkaar uit Zwolle vanwege de perronopvolging in Meppel, dat zou met een extra perron 3 minuten kunnen worden. En dan kan een eventuele volgende trein ook weer eerder uit Zwolle weg.

 

09-12-2022 17:53:28
phantom
phantom
Quote
broek53 (03-12-2022 11:29:11):

Verlenging van het perron langs 3b zit wel in de pen - ik denk dat het inmiddels is opgenomen in het grote plan voor Roosendaal dat over een paar jaar uitgevoerd zou moeten worden (en waarbij dan wsl 107 alsnog wordt opgebroken of verplaatst). Op dit moment echter is opbreken een kwestie van koude saneringen in een programma dat loopt van Vlissingen tot Zevenbergen.


Ik heb begrepen dat men binnenkort ook een deel van de sporen tussen zvb ? en zlw geheel opnieuw wil gaan leggen,ofwel alles eruit en dan met nieuwe ballast/bielzen e.d.,de boel terug leggen,dat is dan zeker ook onderdeel van dat zelfde programma ??

 

09-12-2022 19:39:50
DDZ7504
DDZ7504

Tussen Zvb en Zlw is dat al gebeurd toch? Voor zover ik weet is het stuk Zvb-Odb nu aan de beurt.

 

09-12-2022 21:58:23
yappa
yappa
Quote
seinhuis (09-12-2022 15:38:26):

Er is geld door de landelijke overheid geld vrijgemaakt voor een 4de perron bij Meppel. Hierdoor wordt mogelijk om 4 intercity's per uur tussen Zwolle en Groningen te rijden.

Kosten minimaal €35 miljoen


4x IC Gn-Zl? Die heb ik nog niet eerder voorbij zien komen. Is het dan ook de bedoeling dat die door gaan rijden voorbij Zl, richting Asdz of Ut? Dan zou een derde perronspoor bij Hd wel handig zijn om de 5600 te kunnen passeren. Oh nee, die hadden we weggehaald 😊

 

09-12-2022 22:22:44
michaben
michaben

Het is een studie die eerder is langsgekomen, maar nog geen concreet plan. Er waren ook meerdere varianten van, zowel via Amf naar Asdz als via Amf naar Ut. En ook qua stoppatroon waren verschillende ideeën, zowel 4 snelle IC's als 2 snelle en 2 IC's die de stops van de 15600 overnamen. En tot slot was er ook nog een idee om een knip in Hd te maken met de sprinters die vanaf beide kanten gaan keren hier (met een flinke verbouwing van de sporenlayout).

Maar in de referentielijnvoering zijn nog geen van deze ideeën verwerkt, alleen verlenging van de 15600 als IC naar Ut is opgenomen (maar dan ook pas ergens (ver) na 2030). Het is ook nog de vraag of die extra IC's naar Gn gaan komen als de Lelylijn aangelegd gaat worden, volgens had men die extra IC's alleen in de studievarianten zonder Lelylijn onderzocht.



Laatst bewerkt door michaben op 09-12-2022 22:32
 

10-12-2022 10:14:52
LHN
LHN
Quote
michaben (09-12-2022 22:22:44):

Het is een studie die eerder is langsgekomen, maar nog geen concreet plan. Er waren ook meerdere varianten van, zowel via Amf naar Asdz als via Amf naar Ut. En ook qua stoppatroon waren verschillende ideeën, zowel 4 snelle IC's als 2 snelle en 2 IC's die de stops van de 15600 overnamen. En tot slot was er ook nog een idee om een knip in Hd te maken met de sprinters die vanaf beide kanten gaan keren hier (met een flinke verbouwing van de sporenlayout).

Maar in de referentielijnvoering zijn nog geen van deze ideeën verwerkt, alleen verlenging van de 15600 als IC naar Ut is opgenomen (maar dan ook pas ergens (ver) na 2030). Het is ook nog de vraag of die extra IC's naar Gn gaan komen als de Lelylijn aangelegd gaat worden, volgens had men die extra IC's alleen in de studievarianten zonder Lelylijn onderzocht.


Ik dacht dat ze in hd nog wel wat ruimte hadden overgehouden voor een nieuw spoor.

 

10-12-2022 10:32:41
michaben
michaben

Ik zou niet weten waar, enkele jaren terug is er een nieuwe onderdoorgang gebouwd met een spoordek dat precies breed genoeg is voor twee sporen met een middenperron. Maar het is ook alles behalve zeker dat deze variant er komt, er waren ook ideeën om station Pt te verplaatsen naar de andere kant van de overweg zodat de perrons aan de inhaalsporen kwamen te liggen en de IC's er hier voorbij konden. En dan is er ook nog de kans dat men voorlopig dus helemaal niets doet en het gewoon een halfuurdienst blijft met slechts de extra trein tot Hd (met LM rit naar Ns om te keren).

 

10-12-2022 14:05:32
LHN
LHN
Quote
michaben (10-12-2022 10:32:41):

Ik zou niet weten waar, enkele jaren terug is er een nieuwe onderdoorgang gebouwd met een spoordek dat precies breed genoeg is voor twee sporen met een middenperron. Maar het is ook alles behalve zeker dat deze variant er komt, er waren ook ideeën om station Pt te verplaatsen naar de andere kant van de overweg zodat de perrons aan de inhaalsporen kwamen te liggen en de IC's er hier voorbij konden. En dan is er ook nog de kans dat men voorlopig dus helemaal niets doet en het gewoon een halfuurdienst blijft met slechts de extra trein tot Hd (met LM rit naar Ns om te keren).


helaas door personeelstekorten bij NS gaat die spitstrein stoppen, maar Rover wil hem terug...

Rover-Gelderland wil spitstrein Harderwijk terug - Rover

 

10-12-2022 14:26:53
michaben
michaben

Het personeelstekort is een tijdelijk probleem en die opheffing is in principe ook tijdelijk. Infrawijzigingen die hier besproken worden hebben betrekking op de langere termijn.

 

10-12-2022 15:16:18
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (10-12-2022 10:32:41):

Ik zou niet weten waar, enkele jaren terug is er een nieuwe onderdoorgang gebouwd met een spoordek dat precies breed genoeg is voor twee sporen met een middenperron. Maar het is ook alles behalve zeker dat deze variant er komt, er waren ook ideeën om station Pt te verplaatsen naar de andere kant van de overweg zodat de perrons aan de inhaalsporen kwamen te liggen en de IC's er hier voorbij konden. En dan is er ook nog de kans dat men voorlopig dus helemaal niets doet en het gewoon een halfuurdienst blijft met slechts de extra trein tot Hd (met LM rit naar Ns om te keren).


Correct. Even ten westen ervan ligt een voetgangers- en fietserstunnel die weliswaar het noordelijke zijspoor nog dekking gaf, maar het zuidelijke zijspoor (dat er toen al niet meer was) niet. Overigens werd op dit zuidelijke zijspoor ooit wel een treintje achteruit teruggezet om ingehaald te worden, aangezien de voor de Harderwijkerboog al beginnende zijsporen daar niet met wissels aan de hoofdsporen waren verbonden.

 

11-12-2022 02:06:57
Hoera63
Hoera63

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling is spoor 3 op station Hwd officieel buiten gebruik: Of de infra daadwerkelijk buiten bedrijf is weet ik niet, maar volgens dienstregeling stopt de 4800 nu standaard op spoor 2 in plaats van spoor 3. Mocht het spul nog in bedrijf zijn dan zal er waarschijnlijk 1x per dag een roestritje plaatsvinden totdat het spoor wordt gesloopt in het voorjaar van 2023.

https://www.prorail.nl/nieuws/swietelsky-verwijdert-spoor-3-in-heerhugowaard

 

11-12-2022 09:12:45 2
edegroot
edegroot
Quote
Hoera63 (11-12-2022 02:06:57):

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling is spoor 3 op station Hwd officieel buiten gebruik: Of de infra daadwerkelijk buiten bedrijf is weet ik niet, maar volgens dienstregeling stopt de 4800 nu standaard op spoor 2 in plaats van spoor 3. Mocht het spul nog in bedrijf zijn dan zal er waarschijnlijk 1x per dag een roestritje plaatsvinden totdat het spoor wordt gesloopt in het voorjaar van 2023.

https://www.prorail.nl/nieuws/swietelsky-verwijdert-spoor-3-in-heerhugowaard


En gelijk een spoorwijziging naar spoor 3 voor de 4829 omdat de 3018 +10 had/heeft.

Laten we maar hopen dat de 3000 een beetje op tijd wil rijden vanaf heden :)

 

11-12-2022 12:20:09
Hoera63
Hoera63

Helaas, want een uur later noteren we een defecte trein en werd de 4833 om de 3022 heen geleid die +20 had. Hierdoor geen vertraging op het enkelspoor naar Obdam. Het bewijst maar dat voor een betrouwbare uitvoering het spoor onmisbaar is. Noodzakelijk? Nee. Handig? Ja.

 

11-12-2022 12:57:21
sjoerd
sjoerd

Eens. Maar als alle 4 (?) overloopjes ten noorden en ten zuiden van Heerhugowaard blijven liggen, kunnen treinen nog steeds om elkaar heen. En straks is er extra ruimte bij het opstelterrein ten noordoosten van het station.

 

11-12-2022 13:16:11
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
Koos1 (30-11-2022 13:51:55):

De overloopwissels 1259 A/B / 1261 A/B (noordzijde) en 1293 A/B / 1295 A/B (zuidzijde) blijven liggen.


Volgens dit bericht zouden in ieder geval inderdaad die 4 overlopen blijven liggen.

 

12-12-2022 09:54:36
Muizeneus
Muizeneus
Quote
michaben (09-12-2022 16:42:41):

Een extra perron zorgt voor een kortere treinopvolging. Nu vertrekken de 600/1800, 8100 en 9000 4 minuten na elkaar uit Zwolle vanwege de perronopvolging in Meppel, dat zou met een extra perron 3 minuten kunnen worden. En dan kan een eventuele volgende trein ook weer eerder uit Zwolle weg.


Is dit de 'budgetvariant' van het oorspronkelijke plan om een nieuwe lijn Hea - Hgv aan te leggen?

 

12-12-2022 10:01:06
martijn
martijn

En dan wordt dat station in Staphorst in gebruik genomen en heb je weer niets aan die snellere opvolgtijden 😉

 

12-12-2022 11:00:19
sjoerd
sjoerd

Dan laat je de laatste doorkomst stoppen op Staphorst. 4x per uur met telkens twee stoppers vlak achter elkaar is toch geen optie. Bestemming Gn / Lw elk half uur wisselen. En dan maar hopen dat de knopen Lw en Gn nog kloppen... En dan heb je dat derde perron misschien niet eens nodig... Kortom: Er zijn nog veel vragen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 12-12-2022 12:56
 

12-12-2022 11:56:30
jeanne
jeanne
Quote
Muizeneus (12-12-2022 09:54:36):
Quote
michaben (09-12-2022 16:42:41):

Een extra perron zorgt voor een kortere treinopvolging. Nu vertrekken de 600/1800, 8100 en 9000 4 minuten na elkaar uit Zwolle vanwege de perronopvolging in Meppel, dat zou met een extra perron 3 minuten kunnen worden. En dan kan een eventuele volgende trein ook weer eerder uit Zwolle weg.


Is dit de 'budgetvariant' van het oorspronkelijke plan om een nieuwe lijn Hea - Hgv aan te leggen?


Eigenlijk meer een zeer grote boog afsnijding tussen Dedemsvaart en Wijster waarbij men Staphorst en Meppel links en Hoogeveen rechts liet liggen. Ergens bij Koekange en kruiste men de bestaande lijn om ten noorden van Hoogeveen weer aan te takken. Een plan uit de jaren tachtig dat bijzonder veel weerstand opriep, omdat men dwars door natuurgebieden als het Staphorsterbos en het Reestdal ging. En dat alles nog voor de Drentse gemeentelijke herindelingen waarbij in het buurtschap Fluitenberg een nieuw station Hoogeveen moest komen dat toen nog tot toenmalige gemeente Ruinen behoorde.

 

12-12-2022 21:16:12
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Muizeneus (12-12-2022 09:54:36):
Quote
michaben (09-12-2022 16:42:41):

Een extra perron zorgt voor een kortere treinopvolging. Nu vertrekken de 600/1800, 8100 en 9000 4 minuten na elkaar uit Zwolle vanwege de perronopvolging in Meppel, dat zou met een extra perron 3 minuten kunnen worden. En dan kan een eventuele volgende trein ook weer eerder uit Zwolle weg.


Is dit de 'budgetvariant' van het oorspronkelijke plan om een nieuwe lijn Hea - Hgv aan te leggen?


Dat plan heette: Noordlink. Was dat maar uitgevoerd. Liever sneller naar Groningen dan 4x per uur.

 

16-12-2022 15:50:26
broek53
broek53

In het verlengde van het 3e perron van Amsterdam C aan de westkant zie ik bouwmaterialen en apparatuur klaar staan. Voor wie het hoofdstedelijk centraal station aan het hart gaat (zoals ik) heb ik gezocht en gevonden wat er gaat gebeuren. Komend weekend wordt in de tweede spoorbak een aantal wissels verwijderd in voorbereiding op het Grotere Werk. Aan de westkant vervalt een deel van de wisselstraat van spoor 20 naar spoor 7a, namelijk wissel 109B en de Halve Engelsman 109A/97B; Engelsman 69/63B aan het eind van spoor 4a wordt een gewoon wissel. Hiermee vervalt ook sein 102 op spor 7a, een vrij uniek geval: het staat slechts 48 meter voor het volgende sein (94) en dan ligt er nog een wissel tussen ook. Veel krapper ken ik ze in NL niet.
Aan de oostzijde vervalt wissel 231A/B, waardoor je niet meer van 6b naar 5c v.v. kunt. Daarbij wordt sein 232 op spoor 5b verplaatst naar voorkant wissel 261 en vervalt sein 278 op het Oostelijk Eiland, een van de "instinkers" op het Oostelijk Eiland.

Het gaat om stap 1b van de ombouw die nog steeds PHS heet - en er zullen er nog heel wat volgen.



Laatst bewerkt door broek53 op 16-12-2022 15:52, reden: typefouten verbeterd