Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
27-02-2014 18:03:19
sfj
Lean vertaalt zich het beste naar mager, verder niks aan toe te voegen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-02-2014 00:32:27
scooter
scooter
Quote
treinfan (do 27 feb 2014 09:04:04 https://www.somda.nl/forum/10483/p487040/): Probeer maar eens een lift en trap aan te leggen in het huidige perron 2/3 te Ot, dat gaat echt niet gewoon passen op die 4 meter Men gaat hier weer erg kort door de bocht door even te vergeten wat er moet gebeuren om een lift en tunnel aan te leggen.

Waarom zou men niet een geheel nieuw perron aanleggen incl liften en trappen,zodat je een gelijk liggend perron krijgt met spoor 1?
Het overpad in Ot is er altijd een geweest met veel bijna-aanrijdingen,daardoor vertrekt de trein naar Tb ook van 3 en niet van 2.Door spoor 3 weg te halen incl het overpad en gelijk een nieuwe ingang aan de noordzijde maken(wat dus in de plannen staat)kun je het station en beter toegankelijk en veiliger maken.
 

28-02-2014 10:13:03
sjoerd
sjoerd
Scooter, een paar berichten naar boven is dit allemaal al opgemerkt.  

02-03-2014 12:07:06
illyavaes
illyavaes
Quote
sfj (do 27 feb 2014 18:03:19 https://www.somda.nl/forum/10483/p487078/): Lean vertaalt zich het beste naar mager, verder niks aan toe te voegen.

In de bedoelde betekenis is "slank" (niet "slanker") echt beter.
Bij ProRail is dat bedoeld (oorspronkelijk enz.) als "niet meer doen dan werkelijk nodig is", dus niet nodeloos duur maken.
Maar ja, als je tegelijk blijft drammen op "(zogenaamde) Veiligheid staat voorop" en met elke scheet van de veiligheidstaliban meegaat, dan wordt dat in de praktijk "niet snel iets" natuurlijk.
 


04-03-2014 22:34:40
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (wo 26 feb 2014 13:38:42 https://www.somda.nl/forum/10483/p486969/): Een van de redenen voor sanering Oisterwijk (3e spoor en overpad):
Spoorsanering door menselijk gedrag, dat is wel een aparte...

Hoe dan ook: dat de Sprinter naar Tb op spoor 3 halteert heeft alleen maar te maken met het feit dat bij haltering op spoor 2 het bewaakte overpad al bij aankomst van de trein in de aankondiging zit. Het sein staat namelijk achter het bewaakte overpad en niet ervoor. Daardoor ligt het overpad relatief lang dicht en kan dus uitnodigen tot gevaarlijk gedrag door ongeduldige reizigers.

Nu geldt deze situatie ook op spoor 1 richting Btl en het spoorgebruik zal hier niet veranderen. Je zou iets aan de seinplaatsing kunnen doen en klaar ben je, dat heeft mijn inziens niks te maken met het saneren van spoor 3.

Overigens is veiligheid hier ook maar een relatief begrip: vertrek van spoor 3 naar Tb zorgt weer voor veel langere sluitingstijden van de veel drukkere overwegen aan de westzijde van Ot omdat de trein met maar 40 km/u die kant uit sukkelt. Bij vertrek van spoor 2 kan de trein direct naar baanvaksnelheid.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 04-03-2014 22:35
 

05-03-2014 09:21:37
sjoerd
sjoerd
Ja. Zie mijn bijdrage van 27 februari enkele posts hierboven.  

05-03-2014 10:05:46
slifor2
slifor2
Quote
R1-2010 (di 25 feb 2014 20:52:20 https://www.somda.nl/forum/10483/p486920/): Ot gaat er ook aan:

OISTERWIJK - Het station in Oisterwijk krijgt een voetgangerstunnel met liften, waarmee reizigers van en naar het tweede perron kunnen. Ook wordt aan de noordkant van het station een extra fietsenstalling aangelegd.

Spoorbeheerder ProRail heeft in overleg met de gemeente Oisterwijk tot deze maatregel besloten. Tegelijk wordt het derde spoor ter hoogte van het Oisterwijkse station verwijderd. Dit past in het beleid van ProRail om zo veel mogelijk wissels weg te werken. De ingreep aan station Oisterwijk vindt plaats in 2016 en 2017 en duurt ongeveer anderhalf jaar.

http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/oisterwijk/station-oisterwijk-krijgt-tunnel-verliest-derde-spoor-1.4235852



Gelukkig is het 3e spoor in Ot ongeveer 2 jaar geleden volledig vernieuwd om er weer ten minste 30 jaar tegenaan te kunnen..........%03%

Laatst bewerkt door slifor2 op 05-03-2014 10:06
 

05-03-2014 11:34:02
gvttreinen
gvttreinen
Zo zie je maar dat al het geld die geinvesteerd is in deze situatie al lang een fraaiere oplossing gemaakt kon worden.
Hollandsche zuinigheid dus.
 

05-03-2014 13:47:39
slifor2
slifor2
/Overigens in het thema spoorsanering: ik zag iets voorbijkomen van een saneringsvoorstel Bilthoven-Den Dolder het middenspoor weghalen lijkt mij niet erg slim als dat het is....  

05-03-2014 13:49:35
ZJ37
ZJ37
Staat wel in de plannen inderdaad.  

05-03-2014 16:51:39
phantom
phantom
Zoals al eerder is aangehaald,dan plaatst men straks het spul toch weer terug als men merkt dat het niet werkt.
Opzich zijn er wel wat gevallen waarbij je je afvraagt wat men voor gedachtegangen heeft.
Enerzijds haalt men spoor en wissels weg en anderzijds wil men meer treinen tussen vele plekken laten rijden.
Lijkt me dat bijsturen in geval van vertraging o.i.d. op drukker wordend spoor zo toch steeds meer nagenoeg onmogelijk gemaakt wordt%03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-03-2014 17:03:17
geert
geert
Quote
slifor2 (wo 05 mrt 2014 13:47:39 https://www.somda.nl/forum/10483/p487615/): /Overigens in het thema spoorsanering: ik zag iets voorbijkomen van een saneringsvoorstel Bilthoven-Den Dolder het middenspoor weghalen lijkt mij niet erg slim als dat het is....
En ook dat spoor is net vervangen enz
 

05-03-2014 19:05:10
R1-2010
R1-2010
Ik zag dat ook een wissel in het zijspoor in Gz op de klem zit en het spoor erg roestig is. Voorbode voor sanaring?  

05-03-2014 19:11:41
sjoerd
sjoerd
Pas nog een keteltrein op gezien. Maar wellicht met het oog op later: middenperron gaat er uit, want dat is te smal. er komen twee zijperrons en het derde spoor gaat weg. Wellicht blijven de overloopwissels wel liggen. Ook komen er geluidsschermen.  

05-03-2014 19:37:21
scooter
scooter
Zijspoor in GZ heeft ook weinig toegevoegde waarde.werd vroeger vooral gebruikt voor de goederentreinen naar Oosterhout Vijf Eiken en voor proefritten van de Werkplaats Tb.Aangezien beiden verdwenen zijn en er zowel in Tb als in Bd mogelijkheden zijn goederentreinen aan de kant te nemen lijkt het me logisch als dat spoor verdwijnt.  

05-03-2014 19:44:17
R1-2010
R1-2010
Dat het zijspoor weinig gebruikt werd kan ik onderschrijven. Maar in Bd heb je vanaf Tb gezien geen mogelijkheden (meer) om een aan de kant te nemen. Als die overloopwissels maar wel blijven liggen; ik heb vaak genoeg meegemaakt dat Gz vanaf Bd of Tb het eindpunt was als er een stremming was.  

05-03-2014 22:36:28
scooter
scooter
Net voor Bd ligt toch nog een inhaalspoor,thv het opstelspoor van Hispeed?
De overloopwissels verwijderen zou idd van de zotte zijn,maar kijk naar Best.Daar zijn ze ook weggehaald en prompt ligt heel Btl-Ehv eruit als er bij Acht een stremming is.

Laatst bewerkt door scooter op 05-03-2014 22:36
 

05-03-2014 23:33:50
Mike_77
Mike_77
Ik las in de plaatselijke bode over Bk dat men in week 34 de sporen wil verwijderen...
Ook daar de bekende situatie dat de sporen pas enkele jaren geleden zijn vervangen... Benieuwd.of het kruis aan de Mt zijde blijft liggen, want dat wordt volgens mij regelmatig gebruikt (zie regelmatig trein linkerspoor Std - Bk rijden)
 

05-03-2014 23:39:29
sfj
De tongen zijn toch al heel lang geleden uit de wissels bij Beek-Elsloo gehaald? Sowieso die van een of beide zijsporen, kan me dat nog goed herinneren want het was de eerste keer dat het me toen opviel dat er maar een half complete wissel lag.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-03-2014 23:47:20
gummbahla
gummbahla
Dat klopt, die tongen zitten er al een jaar of 3 niet meer in.  

06-03-2014 08:43:31
ZJ37
ZJ37
Quote
R1-2010 (wo 05 mrt 2014 19:44:17 https://www.somda.nl/forum/10483/p487650/): Dat het zijspoor weinig gebruikt werd kan ik onderschrijven. Maar in Bd heb je vanaf Tb gezien geen mogelijkheden (meer) om een aan de kant te nemen. Als die overloopwissels maar wel blijven liggen; ik heb vaak genoeg meegemaakt dat Gz vanaf Bd of Tb het eindpunt was als er een stremming was.
Ik heb sterk de indruk dat de saneringen en de toekomstige infra als laatste is bedoeld voor de bijsturing. Dat kan ook niet anders, want keren of ergens aan de kant gaan kan straks bijna nergens meer. Bij de eerste de beste stremming staat alles achter elkaar in de file en is het wachten tot de stremming voorbij is.
 

06-03-2014 09:09:58
Arjan73
Arjan73
In het rapport brede heroverwegingen mobiliteit en water staat het volgende:

"beperken aantal wissels. Het aantal wissels bepaalt sterk de onderhoudslasten.
Uit een expert meeting beheer en onderhoud is gebleken dat het aandeel van
onderhoudskosten als gevolg van wissels ca 35% bedraagt. Halvering van het
aantal wissels kan derhalve leiden tot een structurele besparing van 17,5%".

Daarnaast:

"Een besparingsoptie is om de gebruikersvergoeding zodanig te verhogen dat de
kosten van het feitelijke gebruik van het spoor hieruit kunnen worden bekostigd.
Deze maatregel kan vanaf 2015 ongeveer 50 mln opleveren. De vervoerders
kunnen de hogere gebruikersvergoeding doorberekenen in de treinkaartjes en in de
vervoerstarieven. Doordat ProRail hogere gebruikersvergoedingen ontvangt, hoeven
er middelen vanuit de Rijksbegroting beschikbaar gesteld te worden".

Al met al lijkt dit een duidelijke verklaring van het huidige saneren van het spoorwegnet.

In hetzelfde rapport worden nog meer achtergronden en besparingen beschreven maar die passen niet in dit onderwerp.
 

06-03-2014 09:37:12
jorgo
jorgo
Het is overigens wel apart dat de onderhoudskosten lineair zouden toe- of afnemen met de toe- of afname van het aantal wissels. (Een halvering van het aantal wissels zou de onderhoudskosten ook doen halveren.) Ik vind dat moeilijk te geloven.  

06-03-2014 11:18:11
mich
mich
Dat mag je zo niet stellen. De overblijvende wissels gaan veel harder slijten. Daarnaast kost weghalen vele jaren de onderhoudsprijs laat staan de kosten wanneer een wissel weer terugmoet omdat hij toch nodig blijkt te zijn...  

06-03-2014 11:21:10
sjoerd
sjoerd
Als je dat omdraait en er bij stilstaat dat er op het hoogtepunt van de spoorinfra in de jaren dertig ruim acht maal zoveel wissels lagen als nu, dan zouden de kosten toen buitensporig geweest moeten zijn. Ook toen ging het over doelmatigheid maar samengeknepen billen beleid zoals nu, was er niet.
De huidige redenering leidt tot het weghalen van het vierde wiel van een auto omdat het wel eens lek kan raken of het dichtmetselen van de achterdeur omdat het slot wel eens klemt.
 

06-03-2014 12:05:01
john2
john2
Quote
sjoerd (wo 05 mrt 2014 19:11:41 https://www.somda.nl/forum/10483/p487646/): Pas nog een keteltrein op gezien. Maar wellicht met het oog op later: middenperron gaat er uit, want dat is te smal. er komen twee zijperrons en het derde spoor gaat weg. Wellicht blijven de overloopwissels wel liggen. Ook komen er geluidsschermen.

Is er een norm wat de minimum breedte van een perron moet zijn? Ik weet niet of dit officieel, wettelijk is geregeld?
 

06-03-2014 12:16:14
thom
thom
Quote
sjoerd (do 06 mrt 2014 11:21:10 https://www.somda.nl/forum/10483/p487688/): Als je dat omdraait en er bij stilstaat dat er op het hoogtepunt van de spoorinfra in de jaren dertig ruim acht maal zoveel wissels lagen als nu, dan zouden de kosten toen buitensporig geweest moeten zijn. Ook toen ging het over doelmatigheid maar samengeknepen billen beleid zoals nu, was er niet.
De huidige redenering leidt tot het weghalen van het vierde wiel van een auto omdat het wel eens lek kan raken of het dichtmetselen van de achterdeur omdat het slot wel eens klemt.

In de jaren 30 was het uurloon van de monteur natuurlijk een stuk lager dan nu dus werd daar veel minder naar gekeken en dat zal de grootste kostenkost wel zijn van het standaard onderhoud.
 

06-03-2014 12:20:39
treinefan
treinefan
Om nog maar te zwijgen van alle systemen die nu met een wissel verbonden zijn om hem naar behoren en veilig te laten functioneren. Dat was toen ook nog een stuk minder ingewikkeld.  

06-03-2014 12:46:20
kleine_man
kleine_man
Het vervelende in deze discussie is dat er geen primaire waarde aan een wissel hangt.

Ergo, je kan de waarde alleen bepalen door de aanschafprijs en de kosten voor het onderhoud. Je kan niet bepalen wat een wissel oplevert, je weet alleen dat het vervelend is als je hem niet hebt.

Dat blijkt ook uit het rapport.

Erger is eigenlijk de onderliggende toon van ProRail die hierin geen beslissing durft te nemen en het eigenlijk aan de vervoerders laat. Die kijken nu alleen naar de kosten voor het gebruik van het spoor. De rest interesseert ze niet, want dat is de verantwoordelijkheid van ProRail (en zo is het cirkeltje rond). Zo krijg je een kip en ei verhaal en is niemand verantwoordelijk, maar de reiziger is de dupe.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-03-2014 16:02:52
sjoerd
sjoerd
@treinefan: Wel, dan heb je vast nog nooit in een linialenkast gekeken, die boven een klassieke handelinrichting stond of in een blokkast. Het aanleggen en onderhouden van trekdraden was een zwaar en hels karwei. Voor verplaatsingen van toestellen was een flinke kraan nodig; een pc draag je zo binnen. Bezetmelding gebeurde met stalen druklatten; aanliggen van de tongen met extra stangen. Alles net als nu, maar wel veel zwaarder.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-03-2014 16:03
 

06-03-2014 16:09:57
sjoerd
sjoerd
Quote
treinefan (do 06 mrt 2014 12:20:39 https://www.somda.nl/forum/10483/p487697/): Om nog maar te zwijgen van alle systemen die nu met een wissel verbonden zijn om hem naar behoren en veilig te laten functioneren. Dat was toen ook nog een stuk minder ingewikkeld.

Ja, Thom, ik heb er over gedacht om het uurloon erbij te betrekken, en op zich heb je er wel gelijk in. Maar het meachanisch onderhoud met veel minder mensen is zeker niet goedkoper; hoogstens sneller en lichter. En dan krijg je daar weer een heel verhaal over.
De essentie van mijn verhaal is dat een systeem met minder (parallelle) componenten, naarmate elk van de componenten daardoor vitaler wordt, juist kwetsbaarder wordt en daar hangt een onmetelijk hoog prijskaartje aan. En dat gaat ook op voor het dichtmetselen van één van de vier deuren naar je huis en voor het wegnemen van één der vier wielen van je auto. Inderdaad: op een gegeven moment functioneert het helemaal niet meer.
 

07-03-2014 08:37:57
gvttreinen
gvttreinen
Quote
john2 (do 06 mrt 2014 12:05:01 https://www.somda.nl/forum/10483/p487691/):
Quote
sjoerd (wo 05 mrt 2014 19:11:41 https://www.somda.nl/forum/10483/p487646/): Pas nog een keteltrein op gezien. Maar wellicht met het oog op later: middenperron gaat er uit, want dat is te smal. er komen twee zijperrons en het derde spoor gaat weg. Wellicht blijven de overloopwissels wel liggen. Ook komen er geluidsschermen.

Is er een norm wat de minimum breedte van een perron moet zijn? Ik weet niet of dit officieel, wettelijk is geregeld?
Volgens OVS (Ontwerpvoorschrift) van Prorail: zijperron minimaal 3.40m, eilandperron minimaal 6.80m.
 

07-03-2014 09:32:02
daniel81
daniel81
Maar dat geldt dus voor nieuwe situaties.
Er zullen ongetwijfeld tientallen bestaande perrons 'te smal' zijn, die in de meeste gevallen gewoon zullen blijven liggen.
Ik kan me wel voorstellen dat Ot een hogere prioriteit zal hebben dan andere perrons omdat hier doorgaande treinen langs het perron rijden. Evenals voor Wc gold.
Station Tbg daarentegen (het smalste eilandperron van NL?, ca 3,5 m breed) heeft alleen stoppende treinen, dus dat is lang niet zo riskant.
Trouwens er is een veel simpeler manier om aan de 'norm' te voldoen, gewoon een hek aan één kant van het perron zetten, zoals te Oss
 

07-03-2014 09:39:45
Bert13
Bert13
In Bkg en Obd laat men overigens zien dat het nog veel smaller kan, die halen amper de 2m.  

07-03-2014 10:22:15
john2
john2
In Schinnen en Spaubeek lijken de zijperrons ook niet de 3.40 m te halen.  

07-03-2014 11:53:31
broek53
broek53
Het land ligt vol met perrons die aan deze nieuwe normen niet voldoen. Het is dan ook een van de OVS-en die pas worden toegepast als er sprake is van wijziging of nieuwbouw - iets dat voor het merendeel van aangescherpte OVS-en en van nieuwe ontwerpprincipes geldt.  

07-03-2014 12:12:53
gvttreinen
gvttreinen
Het is dan ook Onwerpvoorschrift en dus alleen voor nieuw- of verbouw.
Wat er al ligt gaat men niet zomaar veranderen hoewel het met P76 wel is gebeurd (perrons op 76 cm +BS brengen, BS = Bovenkant Spoorstaaf), met zo`n zelfde actie zou je ook de perrons op gewenste breedte kunnen brengen maar dat gaat iets meer kosten dan perrons op de juiste hoogte, schijnbaar is de noodzaak ervoor ook minder totdat het bij een incident opgelegd wordt.
 

07-03-2014 13:22:50
Klaasje
Klaasje
Maar hoe groot is de kans dat zo'n incident toewijsbaar is aan de perronbreedte en niet komt door verwijtbaar gedrag van een persoon?  

07-03-2014 13:44:17
broek53
broek53
Dat maakt in de praktijk niet uit. dan wordt het tot "achterliggende oorzaak" verklaard en voelt men zich alsnog geroepen er iets aan te doen.

Overigens is de perronbreedte niet primair een veiligheidsissue, maar slechts gedeeltelijk; de rest is comfort.
 

07-03-2014 13:58:52
jbt
jbt
Quote
gvttreinen (vr 07 mrt 2014 08:37:57 https://www.somda.nl/forum/10483/p487777/): Volgens OVS (Ontwerpvoorschrift) van Prorail: (...) eilandperron minimaal 6.80m.


Is dat inclusief of exclusief trappartijen, liften e.d.. Als dat namelijk inclusief is, dan zijn de (eiland)perrons ter plaatse nog smaller.
 

07-03-2014 14:18:38
gvttreinen
gvttreinen
Quote
jbt (vr 07 mrt 2014 13:58:52 https://www.somda.nl/forum/10483/p487837/):
Quote
gvttreinen (vr 07 mrt 2014 08:37:57 https://www.somda.nl/forum/10483/p487777/): Volgens OVS (Ontwerpvoorschrift) van Prorail: (...) eilandperron minimaal 6.80m.
Is dat inclusief of exclusief trappartijen, liften e.d.. Als dat namelijk inclusief is, dan zijn de (eiland)perrons ter plaatse nog smaller.
Zoals al gezegd, alleen bij nieuw- en verbouw dus niet bij bestaande perrons.
Naast liften/trappen e.d. minstens 2.40 meter ruimte.
Nu niet denken dat een trap op een eilandperron minimaal 2 meter mag zijn (6.80-2.40-2.40=2.00) maar dat in die situaties waar liften of trappen zijn het perron uiteraard breder is dan 6.80!
De breedte hangt af van de te verwachten drukte tijdens spits en de obstakels op het perron (trappen, liften, wachtruimten)

Het eilandperron in Oisterwijk is zo`n 5.80 breed, wil je er een zijperron van maken met liften en trappen dan mag die minimaal 3.40 meter zijn met 2.40 naast de lift/trap...een lift/trap van 1 meter breedt lukt niet dus de ruimte van het 3e spoor is echt nodig voor het nieuwe perron!
 

07-03-2014 18:51:03
daniel81
daniel81
Hoezo, dan komt het toch best goed uit?
Even ervan uitgaande dat je een zijperron ervan maakt
Dan komt er een hek naast het doorgaande spoor 2 - schermt meteen reizigers af voor doorgaande treinen

Laten we zeggen dat het hek 50 cm inneemt.
Perron minimaal 2,40 breed naast de trap.
Dan wordt de trap zelf dus 5,80 -0,50 - 2,40 = 2,90m. Voor zo'n klein stationnetje moet dat toch genoeg zijn lijkt me. En je hebt meteen een fysieke barrière tussen reizigers en doorrazende treinen.
En in de wetenschap dat langs spoor 3 toch alles stopt of met lage snelheid rijdt (40 km/h wissels) zou je zelfs die 2,40 m wel wat soepeler kunnen nemen maar dat mag natuurlijk niet van de Richtlijn tbv de Veiligheid
 

07-03-2014 19:57:36
b2py
b2py
Quote
broek53 (vr 07 mrt 2014 13:44:17 https://www.somda.nl/forum/10483/p487832/): Dat maakt in de praktijk niet uit. dan wordt het tot "achterliggende oorzaak" verklaard en voelt men zich alsnog geroepen er iets aan te doen.

Overigens is de perronbreedte niet primair een veiligheidsissue, maar slechts gedeeltelijk; de rest is comfort.
En "opstelcapaciteit" van reizigers.
 

09-03-2014 17:49:09
mvschoon
mvschoon
Afgelopen weken weggesaneerd: de wissels naar de Pannerdenstraat en v/h Pelt & Schreijer op Who.  

09-03-2014 20:25:59
trdl85
trdl85
Ook bestaande stations worden onder de loep genomen. Zo kijkt men al naar mogelijkheden om Vb van een 2e perron te voorzien. Het bestaande eilandperron wordt dan aan 1 kant door schermen afgeschermd van het andere spoor.  

09-03-2014 22:42:51
waalkade
waalkade
Bij Esta is dit weekend een nieuw wissel gelegd in het spoor uit Tl voor het toekomstige zijspoor in Est.
Echter de tongbewegingen liggen er nog naast.
Een vooruitziende blik?
 

09-03-2014 22:45:00
AlbertP
AlbertP
Aan de zuidkant van Ut liggen op die manier ook nieuwe wissels, de tongen worden waarschijnlijk pas geplaatst als het baanvak (in dit geval die naar Ah) een keer buiten dienst wordt genomen.  

10-03-2014 08:40:46
gvttreinen
gvttreinen
Correct, bedoelde wissels in Ut worden rond week 26 van 2015 in dienst genomen.
En het wissel te Est is bedoeld voor `t keerspoor (begin van `t einde Oostelijke Betuwelijn), opmerkelijk, het is een 1:9 wissel die dus afbuigend naar het keerspoor leidt en dat betekend dat er dan vanaf Est naar Esta v.v. over ruim een kilometer nog steeds 40 km/h gereden mag worden...geen tijdwinst dus!
(de boog naar Vrk is 80 km/h)
 

10-03-2014 09:44:32
ZJ37
ZJ37
Over die situatie is inderdaad nogal wat discussie geweest. Niet ten onrechte, daar in menig dienstregelingmodel Ah-Tl v.v. uitgerekend het enkelsporige gedeelte Esta-Vrk het knelpunt is.  

10-03-2014 18:47:42
SchuurB
SchuurB
Als ze zich niet aan een 1:15-wissel wilden wagen, waarom hebben ze dan in hemelsnaam niet een paar meter verder in een recht stuk een 1:9 overloop erin gelegd? Zelfde hoeveelheid wissels, maar wel hogere snelheid van en naar dat kopspoor.  

10-03-2014 19:03:52
broek53
broek53
1:15 is volgens de ontwerpregels van hetzelfde Prorail zelfs de standaard. Maar als het op betaetalen aankomt, sneuvelen er wel meer principes.  

10-03-2014 19:52:17
sjoerd
sjoerd
Is de standaard 1 : 15 voor een wissel naar een voorlopig doodlopend spoor? Het wissel ligt vrij van de hoofdbaan in de aftakking naar Kesteren...
We weten ook niet 100% zeker dat dit niet een werkwissel is naar een aan te leggen keerspoor. Of is er iemand die dat zeker weet? Vragen, vragen...
 

10-03-2014 21:39:04
SchuurB
SchuurB
Sjoerd, het belangrijkste punt is dat treinen naar dat kopspoor het 1:9-wissel afbuigend moeten berijden, oftewel maximaal 40 km/h. En dat ruim een kilometer voor/na het station. De vraag is waarom men niet die overloop 1:9 erin heeft gelegd daar waar de sporen parallel lopen. Je kunt dan in ieder geval richting het kopspoor rechtdoor over het wissel en dan is er geen extra, volstrekt onzinnige snelheidsbeperking. Alleen treinen van/naar Ah zouden dan terugmoeten naar 40, maar voor die twee overbrengingsritten per dag kom je daar wel uit.

De plannen voor Elst maken van de treindienst op de Betuwelijn al eentje van niets naar nergens en het ziet er naar uit dat men geen enkele moeite wil doen om datgene waartoe men besloten heeft, nog een beetje fatsoenlijk te realiseren.

Laatst bewerkt door SchuurB op 10-03-2014 21:40
 

10-03-2014 23:01:49
sjoerd
sjoerd
Ja, SchuurB, ik begrijp je punt wel. Daar stelde ik ook geen vragen over. en het klopt dat van Elst naar Vork, met het keerspoor meegerekend, straks meer dan twee km enkelspoor ligt. Op zich voldoende voor een halfuurdienst met ook nog een lange kering. Dat is op zich het probleem niet lijkt me.
Ik vroeg wat Broek precies bedoelde met de norm van 1 : 15. En of het hier misschien een werkwissel betreft.
Het aansluitingswissel was vroeger een Engels wissel in het spoor van Vork naar Elst, waarover je ook naar het goederenemplacement kon. Het is 1 : 1 vervangen door een gewoon wissel 1 : 9, toen dus waarschijnlijk ook al buiten de norm. Te Vork werden toen wel twee 1 : 15 wissels aangelegd, waarvan er een ook nog naar Nijmegen leidde, en beide verbindingsbogen werden verenkeld, onder meer ten koste van het spoor Elst - Vork.
 


11-03-2014 00:33:46
waalkade
waalkade
Quote
SchuurB (ma 10 mrt 2014 21:39:04 https://www.somda.nl/forum/10483/p488232/): Sjoerd, het belangrijkste punt is dat treinen naar dat kopspoor het 1:9-wissel afbuigend moeten berijden, oftewel maximaal 40 km/h. En dat ruim een kilometer voor/na het station. De vraag is waarom men niet die overloop 1:9 erin heeft gelegd daar waar de sporen parallel lopen. Je kunt dan in ieder geval richting het kopspoor rechtdoor over het wissel en dan is er geen extra, volstrekt onzinnige snelheidsbeperking. Alleen treinen van/naar Ah zouden dan terugmoeten naar 40, maar voor die twee overbrengingsritten per dag kom je daar wel uit.

De plannen voor Elst maken van de treindienst op de Betuwelijn al eentje van niets naar nergens en het ziet er naar uit dat men geen enkele moeite wil doen om datgene waartoe men besloten heeft, nog een beetje fatsoenlijk te realiseren.
Voor die overloop is geen ruimte, het spoor uit Tl komt met een vrij krappe boog op de lijn Ah-Nm af.
Mijn vraagteken slaat eigenlijk meer op het feit dat men eigenlijk, nu de stadsregio langzaam stervende is, helemaal niet meer in Est wil keren.
In vrijwel alle mogelijke concepten om door te rijden ri Ah ligt het nu gelegde wissel niet op de juiste plaats.
Of te wel, men saneert straks een ongebruikt wissel.
 

11-03-2014 01:24:05
broek53
broek53
Voor die overloop in de rechtstand is wel degelijk ruimte; dat plan bestaat namelijk ook. Daarmee wordt de hele boog 80 km/h en het rechte derde spoor voor een groot deel ook.  

11-03-2014 09:14:40
broek53
broek53
Quote
sjoerd (ma 10 mrt 2014 23:01:49 https://www.somda.nl/forum/10483/p488242/): Ja, SchuurB, ik begrijp je punt wel. Daar stelde ik ook geen vragen over. en het klopt dat van Elst naar Vork, met het keerspoor meegerekend, straks meer dan twee km enkelspoor ligt. Op zich voldoende voor een halfuurdienst met ook nog een lange kering. Dat is op zich het probleem niet lijkt me.
Ik vroeg wat Broek precies bedoelde met de norm van 1 : 15. En of het hier misschien een werkwissel betreft.
Het aansluitingswissel was vroeger een Engels wissel in het spoor van Vork naar Elst, waarover je ook naar het goederenemplacement kon. Het is 1 : 1 vervangen door een gewoon wissel 1 : 9, toen dus waarschijnlijk ook al buiten de norm. Te Vork werden toen wel twee 1 : 15 wissels aangelegd, waarvan er een ook nog naar Nijmegen leidde, en beide verbindingsbogen werden verenkeld, onder meer ten koste van het spoor Elst - Vork.

Met 'de norm' bedoel ik dat volgens de richtlijnen voor de aanleg van infrastructuur allereerst uitgegaan wordt van wissels 1:15, met als achtergrond dat in principe de snelheden omhoog zouden moeten. Die richtlijnen zijn geen Ontwerpvoorschrift, maar dus een richtlijn - een offspin van de filosofieën die achter Robuust Spoor zitten/zaten. Daar hoef je dus niet per se aan te voldoen. Het aardige is nu dat juist dat de reden is om er vrijwel nergens aan te voldoen, omdat elk argument om het niet te doen, feitelijk op voorhand geldig is. Zoals: het gaat om wissels puur voor de bijsturing, of: het kost veel. Dat is hier aan de hand, omdat je door toepassing van een 1:9 het aansluitwissel (ook 1:9) in het spoor Arnhem - Nijmegen kunt laten liggen.
Verder neemt de rijtijd op de Betuwelijn hierdoor niet toe en "handhaven bestaande functionaliteit" ligt in ProRailgelederen op de lippen bestorven. Komt niemand op het idee om te vragen of, of te eisen dat het sneller kan/moet, dan is het verder wel mooi zo.
En dat is dan weer reden om het ogenschijnlijk zo rechte derde spoor naar Elst in een akelig S-boogje voor het perron te leggen, zodat er minder grond van het aanpalende fabrieksterrein aangekocht hoeft te worden. Onder het motto: er wordt toch maar 40 gereden, dus.
 

11-03-2014 09:46:45
treinefan
treinefan
Nog wat sanering:
Op de Ponlijn, die na Amfpon nog zo'n kilometer verder loopt is in het stuk na Amfpon van alle overwegen ontdaan incl. de bijbehorende beveiligingsborden. De Hamersveldseweg en Tabaksteeg zijn opnieuw geasfalteerd op de plaats van de overweg. Na het terrein van Pon, waar eerder al een bielzenkruis lag, is het spoor nu geknipt. Er ligt nog wel spoor tussen de Tabaksteeg/Hamersveldseweg en Leusderbroekweg, alleen dit is nu niet meer aangesloten. Dit stuk is al jaren niet meer bereden en inmiddels erg begroeid.
Voor de duidelijkheid staan hier wat foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.663292907042021.1073741855.561490123888967&type=1

Laatst bewerkt door treinefan op 11-03-2014 09:49
 

11-03-2014 10:46:59
KvdLee
KvdLee
Ik meende zaterdag wat nieuws te zien bij Hlmkr. Het rechterspoor van Hlm naar Zvt leek niet meer onderbroken te worden door de defensieboog die achterlangs loopt. Ik stond op een aardig afstandje, maar misschien dat deze foto wat verduidelijkt:

http://nl.tinypic.com/r/23r7mo5/8 ('horizontale' spoor: Links Hlm, rechts Zvt. Het kruisende enkelspoor is van Bv naar Ledn).

Laatst bewerkt door KvdLee op 11-03-2014 10:48


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

11-03-2014 10:52:18
sfj
De boog wordt nog steeds dagelijks door een of meerdere kalktreinen gebruikt, tenzij dat vervoer recent gestopt is. De sporen richting Overveen zijn recent wel deels vernieuwd in een weekend.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-03-2014 10:56:24
KvdLee
KvdLee
Die kalk/staaltreinen zijn laatste week omgeleid geweest  

11-03-2014 11:04:41
Bert13
Bert13
En dat was inderdaad met die reden, op RolandRail viel vorige week te lezen dat Hlmkr is afgekeurd, en daarom alleen in de richting Zvt te berijden is: http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=5&t=7519&p=145129&hilit=Hlmkr#p145105


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-03-2014 11:14:11
KvdLee
KvdLee
Ah, op die manier. Dank voor de link! Komende weken even in de gaten houden dus


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

19-03-2014 18:36:52
koos
koos
Te zwd zal het middenspoor worden opgebroken zo lijkt het. De puntstukken van de wissels die naar dit spoor lijden zijn verwijderd. Volgens mij werd dit spoor nog redelijk vaak bereden.  

19-03-2014 19:18:56
b2py
b2py
Is dat spoortje 56?  

19-03-2014 19:23:05
koos
koos
Klopt.  

19-03-2014 19:39:21
thom
thom
Onlangs vernomen dat het laatste deel van het AKZO lijntje te Hgl ook opgebroken is en AKZO dan ook niet meer te bereiken is helaas...  

19-03-2014 19:44:44
ZJ37
ZJ37
Quote
koos (wo 19 mrt 2014 18:36:52 https://www.somda.nl/forum/10483/p489156/): Te zwd zal het middenspoor worden opgebroken zo lijkt het. De puntstukken van de wissels die naar dit spoor lijden zijn verwijderd. Volgens mij werd dit spoor nog redelijk vaak bereden.
Apart, het verzoek tor sanering is nog maar heel recent gedaan en de boel gaat er nu al uit?
 

19-03-2014 19:56:08
koos
koos
Van 2 wissels zijn al puntstukken verwijderd waaronder het wissel dat aansluit op het spoor naar ddr (rechts dus). Worden de overloopwissels in de hoofdbaan ook verwijderd?  

19-03-2014 20:08:25
b2py
b2py
Dat lijkt mij een andere achtergrond te hebben dan sanering.  

19-03-2014 20:48:23
marotrans
marotrans
Quote
thom (wo 19 mrt 2014 19:39:21 https://www.somda.nl/forum/10483/p489169/): Onlangs vernomen dat het laatste deel van het AKZO lijntje te Hgl ook opgebroken is en AKZO dan ook niet meer te bereiken is helaas...


Daar laat men dan geen gras over groeien... Vanaf waar is het weg, helemaal vanaf de aansluiting op de hoofdlijn (pas vernieuwd immers) of na de sluis?
 

19-03-2014 23:59:16
timtrein
timtrein
Ik begreep het allerlaatste stukje, het drie(?)sporige emplacementje achter de laatste overweg.  

20-03-2014 00:04:21
thom
thom
Het omloop spoortje (meer was het helaas niet Tim), de aftakking terug naar AKZO en een stuk voor dat aftakkende wissel is opgebroken.

Het geheel eindigd nu in een bielzenkruis, maar aangezien er geen enkele afnemer meer aan het lijntje zit kun je je af vragen waarom men die moeite nog genomen heeft...
 

20-03-2014 08:00:11
phantom
phantom
Quote
koos (wo 19 mrt 2014 19:56:08 https://www.somda.nl/forum/10483/p489171/): Van 2 wissels zijn al puntstukken verwijderd waaronder het wissel dat aansluit op het spoor naar ddr (rechts dus). Worden de overloopwissels in de hoofdbaan ook verwijderd?

Kan iemand verduidelijken over welke wissels we het hier nou hebben ?
Ik kan even geen voorstelling maken van wat er weg zou worden gehaald en niet meer zou terug keren


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-03-2014 08:06:36
slifor2
slifor2
Hmmmm,

Zoals zo vaak bij het falende Prorail; Er is vandaag een aanbesteding waarbij onder andere ook spoor op het Akzo lijntje vernieuwd gaat worden......%09%
 

20-03-2014 08:31:55
koos
koos
Phantom, zover ik heb kunnen zien gaat het om wissel 1349 of 1333. Welke precies heb ik niet kunnen zien. Dat er een puntstuk van een van deze wissels is verwijderd weet ik heel zeker. Ik reed er namelijk gisteravond langs. zal zaterdag nog eens kijken.  

20-03-2014 08:36:46
Nelis
Nelis
Quote
slifor2 (do 20 mrt 2014 08:06:36 https://www.somda.nl/forum/10483/p489193/): Hmmmm,

Zoals zo vaak bij het falende Prorail; Er is vandaag een aanbesteding waarbij onder andere ook spoor op het Akzo lijntje vernieuwd gaat worden......%09%


Nemen ze deze keer ook weer de kilometer paaltjes mee. Maar op basis waarvan bepaald prorail wanneer er een vernieuwing moet plaatsvinden? En ik dacht dat juist het in eigen beheer moeten nemen van het onderhoud van de spooraansluiting de reden is dat AKZO gestopt is met het spoorvervoer van zout (in nederland).
 

20-03-2014 09:20:24
thom
thom
Is soms een deel van het lijntje van ProRail en een deel van AKZO zelf en in beheerd geweest bij NS Spooraansluitingen ?  

20-03-2014 10:59:51
rolandrail
rolandrail
De stamlijn zal gewoon van Prorail zijn, de AKZO-aansluiting in beheer geweest bij NS Spooraansluitingen, het deel wat nu dus opgebroken is.

Laatst bewerkt door rolandrail op 20-03-2014 11:00
 

20-03-2014 14:07:35
sik214
sik214
Komende vanaf de hoofdbaan begon het beheer van NS spooraansluiting bij wissel 122 (inclusief). Het AKZO-aansluitspoor zelf tot de spoorpoort, de wissels 122, 149, 150 en het omloopspoor in het verlengde van het raccordementslijn behoorde ook bij het beheer van NS spooraansluitingen. Logisch dus dat e.e.a. tot vanaf vlak voor wissel 122 is opgebroken.  

21-03-2014 07:41:40
Edb3
Edb3
Precies, en omdat er plannen tot recreatief gebruik van de stamlijn zijn, laat Prorail haar deel nog even liggen.  

21-03-2014 07:49:48
Edb3
Edb3
Zeker. Behalve het zelf in beheer nemen van de stamlijn (met alle kosten van dien), moest Akzo ook instaan voor de veiligheid op bijv. overwegen en dat wilde men niet. (Sorry, ik reageer hier op Nelis' bericht).

Laatst bewerkt door Edb3 op 21-03-2014 10:58
 

21-03-2014 08:04:35
phantom
phantom
Er is zowel een 1333A als een 1333B
Opzich kunnen beide foetsie zolang men maar beseft dat spoor wisselen vanuit sporen 2 naar 3 of vice versa hier mee vervalt.
Al geloof ik dat er weinig gebruik van werd gemaakt,dus dat zou opzich een kosten besparing wezen.
Wissel 1349A (waar geen B versie van is te vinden op sporenplan),dat is een ander verhaal.
Als je die weg haalt dan kan spoor 56 ook gelijk weg met wissel 1361 erbij.
Alleen heb ik he idee dat men dat spoor nogal is gebruikt om goederen treinen vanuit Vl de kfh op te rijden of desnoods even te laten wachten daar alvorens men de Kfh opkan.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-03-2014 09:27:14
sik214
sik214
Tussen 1349a en 1351b ligt wissel 1349b (nasst 1351a).  

21-03-2014 09:30:19
Nelis
Nelis
Quote
Edb3 (vr 21 mrt 2014 07:41:40 https://www.somda.nl/forum/10483/p489280/): Precies, en omdat er plannen tot recreatief gebruik van de stamlijn zijn, laat Prorail haar deel nog even liggen.


Recreatief gebruik van deze stamlijn? Is de MBS bijvoorbeeld geinteresseerd in de stamlijn? of zijn er andere kapers op de kust
 

21-03-2014 10:21:32
dvdhoven
dvdhoven
De MBS is al jaren bezig met de heraanleg van Boekelo naar Hengelo. Een goede verbinding met het landelijk railnet is toch wel heel belangrijk.
Er was een sponsorovereenkomst met een bekende bierbrouwer voor de brug over de A35, die het belangrijkste knelpunt vormt, maar zover ik begrepen heb, is dat weer van de baan. Delen van de brug zouden de vorm krijgen van de sluiting van de bierflesjes van deze brouwer.
Het tracé tussen de A35 en het Akzo lijntje is nog aanwezig en niet bebouwd.
In de pers werd al aangegeven, dat door het Akzo besluit, de MBS de hoop opgegeven had.
In het verleden hebben deze MBS plannen al tot heftige protesten in Hengelo geleid van mensen, die geen stinkdingen langs hun woningen wilden.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-03-2014 10:24


Dick van den Hoven
 

21-03-2014 10:57:09
Edb3
Edb3
Dat weet ik niet precies. De tijd zal dat leren.  

21-03-2014 13:57:26
dennistd
dennistd
En ze zijn bang dat de treinen zo zwaar zijn dat de zoutputten van de Akzo spontaan instorten %03%  

21-03-2014 14:03:03
Nelis
Nelis
Weegt een stoomtram van de MBS meer dan een volgeladen vrachtwagen zout? ik kan het mij bijna niet voorstellen.  

21-03-2014 16:17:23
dvdhoven
dvdhoven
Even een nuanceverschil, de MBS rijdt met lokaalspoortreinen, geen trams. De MBS wil het beeld oproepen van de lokaalspoorlijnen in Nederland zo rond de jaren 20-30 van de vorige eeuw.
Zo'n trein weegt toch wel wat meer dan een vrachtauto. Meestal een lok, een paar rijtuigen en een bagagewagen.


Dick van den Hoven
 

21-03-2014 17:16:40
sjoerd
sjoerd
Ja, dat is natuurlijk een feit. Een ander feit is dat het in Twente niet buitensporig aardbevingsgevoelig is en dat er bij mijn weten nog nooit forse verzakkingen zijn gemeld. Maar die instortende zoutkoepels hierboven waren waarschijnlijk als grap bedoeld.  

28-03-2014 22:33:08
edje
edje
Zoutkoepels die zijn ingestort gebeurde vroeger dus wel degelijk.

http://www.twekkelo.nl/historie/zoutwinning.html
 

28-03-2014 23:03:42
sjoerd
sjoerd
Op die site staat ook dat dat vroeger wel gebeurde, maar nu niet, omdat de winning anders gebeurt. Geen zorgen dus. Maar wel erg interessant; dank voor de melding!

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-03-2014 23:04
 

28-03-2014 23:20:51
Edb3
Edb3
Met recreatief gebruik bedoel ik dat er een initiatief voor railfietsen naar Twekkelo is.
Overigens gaat het spoor op het terrein van AkzoNobel zelf later dit jaar gesloopt worden door NS Spooraansluitingen.
 

29-03-2014 11:55:31
rolandrail
rolandrail
Die sporen zijn ook al weg. Enige wat er nu nog ligt is de stamlijn van Prorail.  

29-03-2014 13:01:38
thom
thom
Quote
Edb3 (vr 28 mrt 2014 23:20:51 https://www.somda.nl/forum/10483/p490106/): Met recreatief gebruik bedoel ik dat er een initiatief voor railfietsen naar Twekkelo is.
Overigens gaat het spoor op het terrein van AkzoNobel zelf later dit jaar gesloopt worden door NS Spooraansluitingen.

De melding hierboven dat dat al gebeurt was, is nou de aanleiding van deze discussie
 

29-03-2014 13:38:57
mvschoon
mvschoon
Ook weg: bij asfalteringswerkzaamheden op de Reeweg in het Rotterdamse Waalhavengebied is het spoor naar RST verdwenen.  

05-06-2014 23:28:56
sjoerd
sjoerd
Nieuws van het saneringsfront: In augustus 2014 verdwijnen de overloopwissels te Bunde, die aan de zuidzijde van Geleen-Lutterade, en te Beek-Elsloo alle wissels, inclusief de twee inhaalsporen. Alleen de kruiswissels aan de zuidzijde van de perrons te Beek - Elsloo blijven liggen. In oktober verdwijnen te Goes de sporen 4 en 5 en het kopspoor aan de oostzijde, inclusief de betrokken wissels, zodat daar alleen op spoor 3 nog een cargo aan de kant kan.
Op 31 augustus wordt het wissel uitgenomen dat leidt naar Etten-Leur Industrieterrein zuid. De bediening was hier al lang gestaakt. Assen verliest in augustus alvast spoor 4 en 5. Te Gilze-Rijen ligt spoor 1 er werkloos bij: de wissels daarheen zijn geklemd. Te Vlissingen worden de overloopwissels bij de stootjukken van de sporen 1, 2, 3, 4 opgebroken, zodat omlopen van een loc daarop niet meer mogelijk is. Te Utrecht CS gaan zoals bekend een kleine 40 wissels op de klem.
Straks hebben we geen onderwegstations meer maar alleen nog haltes op de vrije baan, DSSX-knooppunten, opstelterreinen en kopstations. Binnenkort ligt heel de 800 er uit tussen Den Helder en Maastricht omdat er te Utrecht een trein defect staat of om de vage logistieke redenen niet kan rijden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 05-06-2014 23:30
 

06-06-2014 01:47:17
MasterE
MasterE
Te Ut 66 wissels op de klem komend weekeinde.


Mcn Asd
 

06-06-2014 08:07:48
marciekemp
marciekemp
Ook gesaneerd gaat worden voor het einde van het jaar spoor 5 te Zv