Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
04-09-2021 20:12:08
seinhuis
seinhuis

Ben gisteren geweest. De enige aanpassing in Ede Wageningen is een bord bij het centrum zijde en een poster bij trap van spoor 3/4. Op die poster staat een (oude) ICM (rechte blauwe streep en oude koersrollen). Ik dacht ook dat de eindbestemming van die trein niet klopt, maar hierover heb ik een beetje twijfels.

 

05-09-2021 13:28:40
gvttreinen
gvttreinen

Het enige wat gedaan is het buiten dienst nemen van sporen 5 en hoger en het afsluiten van overweg Sysselt voor gemotoriseerd verkeer.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 05-09-2021 13:29
 

05-09-2021 13:49:29
seinhuis
seinhuis

Strukton is vandaag bezig met het demonteren van Dijksgracht. Bovenleiding is helemaal weg, inclusief de meeste bovenleiding portalen. Ook het hekwerk is voor het grootste gedeelte weg,



Laatst bewerkt door moderator op 05-09-2021 14:18
 

05-09-2021 14:22:06
pascalgerr
pascalgerr

Gisteren met de ICE de dijksgracht gepasseerd in de richting van Asd, ligt het aan mij of ziet het ballast er al venieuwd/gerecycled uit? Of is het gewoon amper vervuild geraakt door weinig treinbewegingen

 


05-09-2021 18:33:18
kleine_man
kleine_man

Een gemiddelde emplacementontwerper vanProRail zou eens in Zürich HB moeten kijken. Kilometers van te voren worden de treinen voorgesoorteerd op een bepaald deel van het station. Net voor de perrons liggen nog een hoope Engelsmannen waardoor een volledige oversteek het emplacement nog mogelijk is. Dichter bij huis, Frankfurt Hbf.

Het streven naar efficientie is niet erg maar sporen aanleggen a la modelbaan levert wel degelijk problemen op. Helaas is de NS niet in staat om er iets van te zeggen, dus blijven we als reiziger met de ellende zitten. Dat mag best uitgesproken worden naar organisaties die al snel roepen dat "het de schuld van de reiziger" is.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

06-09-2021 13:38:03
sik214
sik214

Spoor 214 in Heerlen is weg. Kopspoortje werd gebruikt om de DB Talentjes te stallen. Maar die zijn er natuurlijk niet meer.

 

07-09-2021 23:52:36
bacr
bacr
Quote
sik214 (06-09-2021 13:38:03):

Spoor 214 in Heerlen is weg. Kopspoortje werd gebruikt om de DB Talentjes te stallen. Maar die zijn er natuurlijk niet meer.


Ook handig om een Hondekop op een extra rit door Zuid Limburg te laten wachten. Gaat dus nu ook niet meer lukken, zucht.

 

08-09-2021 00:45:54
thom
thom

Waar lag dat spoortje dan, op sporen.nl is ie volgens mij al verdwenen namelijk.

Lijkt mij ook dat er voor zulks nogwel wat te regelen moet zijn op de sporen die er nog liggen ook, voor die zeldzaamheid dat het voorkomt.

Edit: Was dat het kopspoor wat naast spoor 1 lag?



Laatst bewerkt door thom op 08-09-2021 00:48
 

08-09-2021 07:51:23
hw1969
hw1969

Als Heerlen klaar is zijn zowel spoor 2 en spoor 3 perronspoor (wel uiteraard met beperkte lengte).

 

08-09-2021 09:20:25
sik214
sik214

spoor 214 is het zuidelijkste spoortje op deze link, daar ligt 'ie nog: https://www.google.com/maps/place/Heerlen/@50.8908884,5.9739405,110m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c0bda531d85bb9:0x25616788d9b392f2!8m2!3d50.8881742!4d5.9794988

Mogelijk is dat ooit spoor 1 geweest? Tot de bouw van het 2e perron was het huidige spoor 1, kopspoor 2. Aan de Lg-zijde was ook een kopspoor 2 en t.h.v. het nu voormalige spoor 214 lag een kopspoor 1, aan beide zijdes parallel aan 2.

De huidige perronsporen heten 201, 202, 204 en 205. In de reizigerstermen 1, 2, 4 en 5.

 

08-09-2021 09:28:10
AlbertP
AlbertP

Als ik het goed zie was dat spoor ongeëlectrificeerd en heeft het dus weinig nut meer nu alles elektrisch rijdt rondom Hrl?

Edit: web.archive.org heeft de vorige versie van het sporenplan opgeslagen waarop spoor 214 nog te zien is, inderdaad zonder bovenleiding.



Laatst bewerkt door AlbertP op 08-09-2021 09:29
 

08-09-2021 11:48:33
bacr
bacr
Quote
AlbertP (08-09-2021 09:28:10):

Als ik het goed zie was dat spoor ongeëlectrificeerd en heeft het dus weinig nut meer nu alles elektrisch rijdt rondom Hrl?

Edit: web.archive.org heeft de vorige versie van het sporenplan opgeslagen waarop spoor 214 nog te zien is, inderdaad zonder bovenleiding.


Oeps, was ik in de war met 211

 

08-09-2021 11:53:24
john2
john2

Het kopspoor 214 te Heerlen lag aan de centrum stadszijde van station Heerlen.

Langs spoor 1.

Dit spoor is inderdaad verwijderd, nadat Heerlen - Herzogenrath onder de draad is gekomen.

De Duitse dieseltreinen van de Euregiebahn, werden hier gestald.

Spoor 214 had geen bovenleiding.



Laatst bewerkt door john2 op 08-09-2021 11:54, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

08-09-2021 12:16:34
AlbertP
AlbertP
Quote
bacr (08-09-2021 11:48:33):

Oeps, was ik in de war met 211


Met de spoorverdubbeling komt er naar verwachting wel een eind aan 211/212 omdat de wisselstraat wordt aangepast om diverse verbindingen gelijktijdig mogelijk te maken (tekening station Heerlen op eurekarail.net).

 

08-09-2021 12:49:17
hw1969
hw1969

Spoor 212 verdwijnt (tot grote spijt van Arriva). 211 vormt straks onderdeel van het doorgaand spoor naar Landgraaf. Mijn glazen bol zegt dat er in de Op de Rails van september iets over wordt geschreven.

 

08-09-2021 13:13:59
bert
bert
Quote
john2 (08-09-2021 11:53:24):

Het kopspoor 214 te Heerlen lag aan de centrum stadszijde van station Heerlen.

Langs spoor 1.

Dit spoor is inderdaad verwijderd, nadat Heerlen - Herzogenrath onder de draad is gekomen.

De Duitse dieseltreinen van de Euregiebahn, werden hier gestald.

Spoor 214 had geen bovenleiding.


Dit spoortje?

 

08-09-2021 17:56:54
john2
john2

@bert, klopt helemaal!

 

13-09-2021 18:55:23
slifor2
slifor2

In het kader van het verder slopen van het spoor (saneren klinkt veel te positief) hierbij nog wat afbraakprojecten voor 2022.

Steenwijk: verwijderen wissel 17 en 33, want eze zijn aan vernieuwing toe. Het reeds eerder vernieuwde spoor 411 kan dientengevolge ook weg. En de wissels 35A/B, die ook nog vernieuwd moeten worden, kunnen dan ook gelijk verwijderd worden. Scheelt weer een hoop kosten.

Hilversum, verwijderen wissel 55A/B want toe aan vernieuwing. wissel 53 wordt van 1:10 teruggebracht naar 1:9

Het reeds vernieuwde wissel 31 en het spoor 907 richting de losweg worden ook verwijderd. De wissels 119 en 129 zijn namelijk over de houdbaarheidsdatum. Aangezien de toegang wordt verwijderd kunnen genoemde wissels en de sporen 17-19 en de losweg en RIP ook gelijk mooi weggehaald worden, scheelt weer flink wat storingen!

 

14-09-2021 17:49:34
slifor2
slifor2

Ook in het hoge noorden heeft Prorail nog wat spoen en wissels gevonden om te slopen. In dit geval betreft het de haven van Delfzijl, waar 2 sporen en ca. 10 wissels volgend jaar worden opgebroken.

 

14-09-2021 20:14:13
broek53
broek53

In de haven van Delfzijl wordt het hele emplacement Oosterhorn van voren naar achteren vernieuwd, ja. Aangezien er al lang niet meer met meerdere locs gerangeerd wordt en geen wagens gewogen, komen daarbij niet vier, maar drie parallelle sporen terug. Verder wordt de aansluiting Wagenborg opgebroken (halverwege het station) die al diep onder de bosschages verdwenen is. Dan heeft een omloopspoor ook niet veel zin meer.



Laatst bewerkt door broek53 op 14-09-2021 20:15
 

09-10-2021 12:50:19
mvschoon
mvschoon

In het Eemshavengebied bij Whz is afgelopen week het spoor op het terrein van RST verwijderd. Wat resteert van deze aansluiting is nog een klein stukje spoor aan de overkant van de Reeweg.

 

11-10-2021 14:46:25
broek53
broek53

Dit weekend werden de eerste kilometers spoor van Doetinchem in oostelijke richting vernieuwd. Bij een van de overwegen troffen we langs de weg lange rijen keerwanden aan. En ja: het perron van de vormalige stadionhalte Vijverberg (Doetinchem Stadion) is nu foetsie.



Laatst bewerkt door broek53 op 18-10-2021 11:31
 

18-10-2021 11:20:43
jacokran
jacokran

Ik kwam vrijdag en zaterdag langs Apn en zag dat men daar druk bezig is met het voorbereiden van een aantal werkzaamheden. Er lagen o.a. nieuwe seinpalen klaar.

Zou er eindelijk iets gebeuren met de baanvaksnelheid daar? Of wil ik teveel?

 

18-10-2021 11:44:01
sjoerd
sjoerd

Ik weet niet wat er in Alphen aan den Rijn gaat gebeuren; dat zie ik meestal pas achteraf in het BVS. Maar het zou kunnen dat de dwergseinen gedeeltelijk worden vervangen door hoge seinen. Dat gaat op meer plaatsen gebeuren, maar dat betekent ook aanpassing van de schakelingen.

Wellicht wil men ook af van het engels wissel aan de westzijde en komt er een snellere route voor de treinen Woerden - Leiden. Bij meer treinen per uur is straks iedere minuut nodig. Dan zouden er snellere wissels moeten komen om met bijvoorbeeld 80 km/h in en uit te kunnen rijden. Maar nogmaals: ik ken het ontwerp nog niet.

 

18-10-2021 13:54:10
Ysbergsla
Ysbergsla

Aan de oostzijde zijn de wissels reeds lang verwijderd door de firma ProRail, maar zijn de snelheidsborden nog als voorheen. Daar kan relatief veel winst geboekt worden voor weinig kosten.

 

18-10-2021 13:56:20
DingeZ
DingeZ

Als ik het To-Built OBE-blad erbij pak zie ik inderdaad dat alle sein op spoor en 1 en 2 (346, 348, 350 en 352) vervangen worden door hoge seinen. Daarbij wordt ook wissel 365 vervangen door een 1:18 (!), zodat er met 80 vertrokken en aangekomen kan worden richting Utrecht.

De engelsman aan de andere kant (335/337) is niet zo makkelijk, het vervangen zou een vrij ingrijpende wijziging worden, waarbij meerdere wissels en/of de overweg Laan der Continenten ook gewijzigd moeten worden.

 

18-10-2021 14:06:14
AlbertP
AlbertP

Wissel 351? Of wijkt de nummering af van sporenplan.nl?

Deze werkzaamheden staan bij ProRail overigens tussen de "maatregelen voor meer spoorveiligheid" - ook al heeft het meer met snelheid te maken: www.prorail.nl (klik op de kaart)

"Plaatsen raildempers en aanpassen perron" staat er verder nog bij (wat wordt er aan de perrons van Apn en Bdg aangepast?)



Laatst bewerkt door AlbertP op 18-10-2021 14:09
 

18-10-2021 14:10:19
sjoerd
sjoerd

Ja, ik keek er ook net naar: 365 is nu bij sporenplan.nl 351.

De perrons zijn voor een deel weer verdwenen in het peilloze veen, en niet precies op lengte. Voor verzakken moest het eerste stationsgebouw van Oudshoorn (nu Alphen aan den Rijn) zelfs worden afgebroken.



Laatst bewerkt door sjoerd op 18-10-2021 14:12
 

18-10-2021 14:22:33
jacokran
jacokran
Quote
DingeZ (18-10-2021 13:56:20):

Als ik het To-Built OBE-blad erbij pak zie ik inderdaad dat alle sein op spoor en 1 en 2 (346, 348, 350 en 352) vervangen worden door hoge seinen. Daarbij wordt ook wissel 365 vervangen door een 1:18 (!), zodat er met 80 vertrokken en aangekomen kan worden richting Utrecht.

De engelsman aan de andere kant (335/337) is niet zo makkelijk, het vervangen zou een vrij ingrijpende wijziging worden, waarbij meerdere wissels en/of de overweg Laan der Continenten ook gewijzigd moeten worden.


Dank voor het uitzoeken. Met name treinen via spoor 1 zouden daarvan kunnen profiteren. Vanuit Ledn kun je dan rechtdoor over wissel 335. Dat kan met 60.

Direct aanzetten naar 80 bij vertrek richting Ut scheelt natuurlijk ook al.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-10-2021 14:32:13
AlbertP
AlbertP
Quote
sjoerd (18-10-2021 14:10:19):

De perrons zijn voor een deel weer verdwenen in het peilloze veen, en niet precies op lengte.


De perrons zijn al langer dan bijv. Ldl of de kopsporen in Ledn, of komt er meer bruikbare lengte door het verplaatsen van de seinen?

 

18-10-2021 14:39:56
sjoerd
sjoerd

Door het plaatsen van hoge seinen wordt de zichtafstand groter. Misschien dat dat aanpassing vraagt. Ik weet niet of de perronhoogte al in orde is.

 

18-10-2021 17:02:36
broek53
broek53

Nou nee, net andersom: de zichtafstand op een dwergsein is 15 meter en op een hoog sein 10 meter. In dat opzicht kan een hoog sein dus dichter bij de kop van een perron geplaatst worden dan een dwergsein. Ik vermoed sterk dat de seinplaatsing bepaald wordt door de doorschietlengte van het sein richting wissel 365, omdat de snelhed hier verhoogd wordt. Er gaat 7 meter van het perron af aan die kant.

Aan de andere kant (letterlijk) komt er juist weer lengte bij, omdat dwergsein 348, dat nu vóór het eind van het perron staat, vervangen wordt door een hoog sein dat maar liefst 94 meter voorbij het eind van het perron komt te staan. Zijn buurman 346 komt nog 5 meter verder in een seinportaal. Die verplaatsing zal wel (mede) nodig zijn voor de remwegafstand vanaf het inrijdsein; dat wordt immers ook een 80 - 0 remming. (anders schiet je met snelheidsverhoging nog niet veel op..)
Het projectje wordt zo te zien komend weekend uitgevoerd en is bedoeld om de kwartierdienst van volgend jaar mogelijk te maken. De rijtijd Apn - Bdg is daar in de huidige situatie net wat te lang voor.

 

18-10-2021 17:29:03
seinhuis
seinhuis

NABO vlietkade te Bodegraven is afgesloten. Om de wandelaars tegemoet te komen is een brug over het water onder de spoorbrug gemaakt.

 

18-10-2021 17:35:58
sjoerd
sjoerd

Ik ben abuis. Excuses. Daarom worden soms zelfs bij korte kopspoortjes juist hoge uitrijseinen geplaatst, zoals te Acht en Delft spooraansluiting.

 

18-10-2021 18:46:01
gvttreinen
gvttreinen

Het projectje wordt zo te zien komend weekend uitgevoerd en is bedoeld om de kwartierdienst van volgend jaar mogelijk te maken. De rijtijd Apn - Bdg is daar in de huidige situatie net wat te lang voor.


Het 'projectje' heeft de leuke naam; LEUK (!)

 

19-10-2021 09:21:06
Ysbergsla
Ysbergsla

Leiden Elk Utrecht Kwartier?

 

19-10-2021 09:53:50
gvttreinen
gvttreinen

Bijna: LEiden - Utrecht elk Kwartier

 

19-10-2021 13:34:54
illyavaes
illyavaes

Aanschrijving BedieningsVoorschrift Ut ABV L21036 Utrecht, 03-10-2021
Definitief BVS Utrecht
Bedieningsvoorschrift voor Procesleiding
Uitgave: 2021-1025
Datum van ingang: 25-10-2021

1. Onder ProRail projectnummer R-552300, project LEUK, zijn maatregelen genomen op het traject Alphen aan den Rijn - Bodegraven ter verkorting van de rijtijd

Emplacement Alphen aan den Rijn:
- Vervangen wissel 365: hoekverhouding aangepast van 1:9 in 1:18
- Aanpassen van seinen en borden

Emplacement Bodegraven:
Aanpassen en uitbreiden van de stop/doorschakelingen

 

19-10-2021 14:35:02
jacokran
jacokran

Wat moet ik mij voorstellen bij het uitbreiden van de stop/doorschakeling? Het aantal perrons en seinen blijft immers hetzelfde?

Of zitten de stop/ doorschakelingen op treinnummers zodat er nu meer bijkomen?

 

19-10-2021 15:00:24
illyavaes
illyavaes

"STOP/DOOR schakelingen voor de seinen 386 en 390 zijn aangepast en voor sein 392 toegevoegd. Daarnaast zijn de tijdsvertragingen voor vertraagd uit de stand 'STOP' komende seinen aangepast."

 

19-10-2021 16:54:45
broek53
broek53

Ja, er wordt ook e.e.a. aan een overweg gewijzigd enerzijds en aan de spoorkant wordt de timing aangepast voor de start van de "stop" in de stop/door ;-) , zo te zien om het kruisen van de treinen te versnellen.

 

19-10-2021 17:13:50
seinhuis
seinhuis

Beetje jammer dat de aanpassingen van LEUK niet tegelijkertijd met de aanpassingen van TAG is uitgevoerd. Had een buitendienststelling gescheeld.

 

25-10-2021 16:00:51
PKP
PKP
Quote
illyavaes (19-10-2021 13:34:54):

Aanpassen van seinen en borden

De hooggeplaatste seinen op spoor 1 en 2 te Apn zijn volgens plan in dienst gekomen.

Alphen richting Bodegraven vv is nu vanaf spoor 1 en 2 na/tot perron 80 kmh geworden



Laatst bewerkt door PKP op 26-10-2021 22:40
 

31-10-2021 01:19:43
seinhuis
seinhuis

Het Theemswegtracé is bijna klaar: geen goederentreinen meer over de Calandbrug bij Rozenburg

 

13-11-2021 23:33:12
279
279

de eerste wissels te Asd C zijn sinds de werkzaamheden vorig weekend verdwenen.

239 A/B 241 A/B 237 nabij Oostelijke onderdoorgang - sporen 2-3-4B.



Laatst bewerkt door 279 op 13-11-2021 23:34
 

14-11-2021 22:53:14
seinhuis
seinhuis

Het lijkt alsof perron van spoor 3 te Naarden Bussum weggehaald wordt. Tevens, waar het spoor lag is aan de kant van Weesp een parkeerplaats aangelegd.

 

15-11-2021 07:43:43
treinhobby
treinhobby

Goede morgen!

Je loop een paar jaar achter. In augustus 2019 is dit allemaal al verwijderd en aangepast.

Prorail.nl

 

15-11-2021 08:32:36
robert5591
robert5591

Er staan sinds kort weer bouwhekken op het perron

 

15-11-2021 08:42:32
pascalgerr
pascalgerr

Zojuist geconstateert te Ede-Wageningen dat spoor 825a, 6b, 7b en 7c opgebroken zijn. Sporen liggen op het perron tussen spoor 7 en 8.

 

15-11-2021 09:19:11
sik214
sik214
Quote
treinhobby (15-11-2021 07:43:43):

Goede morgen!

Je loop een paar jaar achter. In augustus 2019 is dit allemaal al verwijderd en aangepast.

Prorail.nl


Oh? Het perron van spoor 3 is toch nog niet weg, het spoor is in 2019 verwijderd.

 

15-11-2021 11:22:38
NIJMEGEN
NIJMEGEN

In Nijmegen is men al een poosje bezig met de spoordijk aan beide zijden van de Waalbrug.

Grond aanvullen, aan de noordzijde tevens danwanden.

De fietsbrug krijgt een afwatering zodat die niet meer op de spoordijk loost.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 15-11-2021 14:21
 

15-11-2021 11:53:15
broek53
broek53
Quote
treinhobby (15-11-2021 07:43:43):

Goede morgen!

Je loopt een paar jaar achter. In augustus 2019 is dit allemaal al verwijderd en aangepast.

Prorail.nl


Dat klopt, het lag er aan die kant "woest en ledig" bij. Men is nu begonnen aan een uitgebreide herinrichting en een nieuwe westelijke stationstoegang; een omvangrijke klas waaraan tot juni 2022 gewerkt wordt. ProRail station Naarden-Bussum geeft o.a. een plaatje over hoe het er over een jaar of 20 uit zal zien, als alle bomen groot gegroeid zijn 😉

 

16-11-2021 02:43:59
seinhuis
seinhuis

Ik schreef bewust perron. Voor mij gaat infrastructuur verder dan alleen het spoor.

 

17-11-2021 15:44:58
pascalgerr
pascalgerr

Te Ede-Wageningen zijn vrijwel alle niet-perronsporen aan de zuidzijde weggehaald behalve spoor 825b. Van dat spoor is wel al het stootjuk verwijderd.

Filmpje



Laatst bewerkt door pascalgerr op 17-11-2021 15:47
 


18-11-2021 09:50:59
bacr
bacr
Quote
pascalgerr (17-11-2021 15:44:58):

Te Ede-Wageningen zijn vrijwel alle niet-perronsporen aan de zuidzijde weggehaald behalve spoor 825b. Van dat spoor is wel al het stootjuk verwijderd.

Filmpje


Zo droevig stemmend wanneer er allerlei bijsturingshandige infra wordt weggehaald 😢. 825a was nou juist zou handig om treinen aan de kant te nemen...

 

18-11-2021 10:11:31
AlbertP
AlbertP

Spoor 5 komt terug, maar dan met perron, en wordt het doorgaande spoor richting Arnhem. Niet echt iets aan de hand dus, het is alleen tijdelijk weg voor de bouw van het nieuwe station.

 

18-11-2021 10:49:44
bacr
bacr

Oh, gelukkig 🙂

 

18-11-2021 11:56:06
Roland55
Roland55
Quote
AlbertP (18-11-2021 10:11:31):

Spoor 5 komt terug, maar dan met perron, en wordt het doorgaande spoor richting Arnhem. Niet echt iets aan de hand dus, het is alleen tijdelijk weg voor de bouw van het nieuwe station.


Dat is toch helaas wel wat te nuanceren. Spoor 2 verdwijnt compleet om het nog maar niet te hebben over Prorail's hobby om meerdere wissels te saneren.

 

25-11-2021 18:57:23
sjoerd
sjoerd

Prorail gaat proberen om de Maaslijn toch eind 2024 geëlektrificeerd op te leveren. Er moet hier en daar tot hoge prijs grond worden aangekocht. Men verwacht kostbare onteigeningen. Je vraagt je af, waar dat dan nodig zou zijn geweest, als de afgelopen jaren geen uitverkoop van grond zou hebben plaatsgevonden. Het tracé in eigendom was, met de omgeving tot en met de spoorsloten meegerekend, enhier en daar zelfs de overkant daarvan, soms zelfs 25 m breed, en van de aanleg af al grotendeels geschikt voor dubbelspoor.

Hier en daar vindt boogverbetering plaats om de snelheid erin te houden. En hier en daar wordt een kruising ongelijkvloers gemaakt en worden watergangen en bruggen verbeterd. En ja, dat kost ook grond.

 

25-11-2021 19:35:33
kleine_man
kleine_man
Quote
AlbertP (18-11-2021 10:11:31):

Spoor 5 komt terug, maar dan met perron, en wordt het doorgaande spoor richting Arnhem. Niet echt iets aan de hand dus, het is alleen tijdelijk weg voor de bouw van het nieuwe station.


Maar het "nieuwe" spoor 4 wordt voorlopig geen doorgaand spoor. Ook Wolfheze gaat een halte aan de baan worden.



Laatst bewerkt door kleine_man op 25-11-2021 19:36
 

25-11-2021 20:01:12
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (25-11-2021 18:57:23):

Prorail gaat proberen om de Maaslijn toch eind 2024 geëlektrificeerd op te leveren. Er moet hier en daar tot hoge prijs grond worden aangekocht. Men verwacht kostbare onteigeningen. Je vraagt je af, waar dat dan nodig zou zijn geweest, als de afgelopen jaren geen uitverkoop van grond zou hebben plaatsgevonden. Het tracé in eigendom was, met de omgeving tot en met de spoorsloten meegerekend, enhier en daar zelfs de overkant daarvan, soms zelfs 25 m breed, en van de aanleg af al grotendeels geschikt voor dubbelspoor.

Hier en daar vindt boogverbetering plaats om de snelheid erin te houden. En hier en daar wordt een kruising ongelijkvloers gemaakt en worden watergangen en bruggen verbeterd. En ja, dat kost ook grond.


Er worden wat stukken dubbelsporig gemaakt en daarnaast ruimte nodig voor onderstations.

Ik ben met je eens dat de splitsing in 1995 (NS als bedrijf en grond) niet handig is geweest maar ja, de politiek eisde dit en nu wordt de hoge rekening betaald.

 

25-11-2021 20:57:51
cuneo56
cuneo56

Is al duidelijk hoe Prorail het probleem in Venlo ( 1500 v / 15Kv) op wil gaan lossen?

 

25-11-2021 21:42:56
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Probleem kan je toch ook bij de vervoerders leggen. Gewoon alles 1,5kV.

Meerspanningsmaterieel is er zat op de markt.

 

25-11-2021 21:47:00
timtrein
timtrein

En hoe vertrekken goederentreinen dan naar Duitsland? Of lees even de hele discussie...

 

25-11-2021 21:50:44
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer ze te zwaar zijn via Emmerich.

 

25-11-2021 22:12:58
thom
thom

Dat is natuurlijk geen oplossing want zo werkt dat natuurlijk niet.

Een trein hoeft niet zwaar te zijn om niet te kunnen freewheelen in een wisselstraat nog geen 100 meter na vertrek...

 

25-11-2021 23:18:17
sjoerd
sjoerd

Zoals Timtrein al opmerkte: liever niet de gehele discussie over Venlo opnieuw. Even teruglezen. Er is nog niets bekend gemaakt over kansrijke oplossing(-en); er wordt nog op gestudeerd, en er zijn ongeveer 10 opties. Even geduld dus.

 

26-11-2021 11:38:07
mich
mich

In eerste instantie komt er een tijdelijke oplossing, want Venlo verbouwen lukt niet voor 2024. Tijdelijke oplossing is dat de treinen die de zuidelijke Maaslijn op willen met gestreken stroomafnemer onder de duitse spanning door moeten. Hierbij is al aangegeven dat dit "beveiligd" moet worden middels een balise welke automatisch de stroomafnemer neerlaat of een faseschakelaar welke de wisselstraat stroomloos schakeld bij rijweg naar de maaslijn. Het enige wat dan niet meer mogelijk is rijden in dat stukje met een aanwijzing. In ieder geval richting het zuiden, want het spoor loopt daar iets op.

 

26-11-2021 13:26:20
sjoerd
sjoerd

En rijden met een aanwijzing zou nog nodig zijn bij storing van één van de / beide overwegen Broekestraat en/of Ganzenstraat, die in de lijn naar Tegelen liggen, of bij gestoord blokstelsel.

Ik heb begrepen dat de belangrijke overweg Broekestraat wordt vervangen door een onderdoorgang, hoewel daar aan alle kanten heel weinig extra bouwruimte is. Bij de Ganzenstraat is iets meer ruimte om te bouwen, maar daar heb ik nog geen plannen voor gezien.

 

26-11-2021 16:02:17
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (25-11-2021 23:18:17):

Zoals Timtrein al opmerkte: liever niet de gehele discussie over Venlo opnieuw. Even teruglezen. Er is nog niets bekend gemaakt over kansrijke oplossing(-en); er wordt nog op gestudeerd, en er zijn ongeveer 10 opties. Even geduld dus.


In het FIS maar 1!

 

26-11-2021 16:10:02
bacr
bacr

FIS?

 

26-11-2021 16:39:51
sjoerd
sjoerd

Ja, dat maakt me nieuwsgierig. Een nieuwe afko is nooit weg, maar de betekenis?? En dat er maar 1 oplossing is, intussen, da's ook nieuw. Maar ja, daar moet het ook naartoe. Dan kun je het in 2024 dus wel klaar hebben.

 

26-11-2021 17:04:40
mren
mren
Quote
bacr (26-11-2021 16:10:02):

FIS?


Functioneel integraal systeemontwerp

 

26-11-2021 18:09:27
gvttreinen
gvttreinen

Idd, en na het FIS komt het RVTO (RailVerkeerTechnisch Ontwerp) waarin het gekozen FIS variant (als er meerdere zijn, soms geeft het FIS maar één variant) is uitgewerkt.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 26-11-2021 18:51
 

28-11-2021 22:08:28
Mike_77
Mike_77

Het jojo-perron (qua lengte dan ;) ) van Geleen Oost is vanaf morgen weer gekrompen tot de lengte van voor 1964. Het kopstuk aan de zijde van Sittard is definitief verwijderd en perron is geheel opnieuw aangelegd op de nieuwe standaard perronhoogte.

 

29-11-2021 09:37:36
john2
john2

De perrons van Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek hebben ook een verandering ondergaan in de hoogte tot de nieuwe standaard parronhoogte. Vooral het perron van station was een krim, omdat dit station in een bocht ligt en de rails ook nog schuin liggen, was de in en uitstap hoogte nogal een behoorlijk verschil tussen trein vloer en perronhoogte.

 

29-11-2021 09:47:54
DDietzen
DDietzen

Is er ook wat gesleuteld aan de lengte van de perrons van die vier stations, of is die ongemoeid gebleven?

 

29-11-2021 10:08:26
john2
john2

Ik heb dit nog niet zelf gezien, maar vermoedelijk zijn de lengte van de perrons hetzelfde gebleven.

 

29-11-2021 10:53:09
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (26-11-2021 13:26:20):

Ik heb begrepen dat de belangrijke overweg Broekestraat wordt vervangen door een onderdoorgang, hoewel daar aan alle kanten heel weinig extra bouwruimte is. Bij de Ganzenstraat is iets meer ruimte om te bouwen, maar daar heb ik nog geen plannen voor gezien.


Het idee is dat de Broekestraat (misschien beter bekend als de overweg Vierpaardjes) met een tunnel onder het spoor door gaat. Dat lost niets op voor de kruising van de Maaslijn met goederenverkeer naar Duitsland.

https://www.vierpaardjesvenlo.nl/

Om het kruisingsprobleem echt op te lossen moet je ongelijkvloers kruisen. De Maaslijn verdiept zou kunnen, maar dan moet je bij de Vierpaardjes dus weer bovengronds zijn en dat is iets van 200 meter. Een viaduct kan ook, dan heb je 500 meter om op hoogte te komen.

 

29-11-2021 11:24:33
john2
john2

Ben zelf op station Nuth gaan kijken, zoals ik aan de bakborden kon zien, is de lengte van station Nuth hetzelfde gebleven. De afwerking van het station meubelair was nog niet helemaal klaar. Wel nieuwe stations verlichting en een nieuwe omroep installatie waar ik de nieuwe omroep stem, Karin, uit hoorde.

 

29-11-2021 11:39:52
Muizeneus
Muizeneus
Quote
mdeen (29-11-2021 10:53:09):
Quote
sjoerd (26-11-2021 13:26:20):

Ik heb begrepen dat de belangrijke overweg Broekestraat wordt vervangen door een onderdoorgang, hoewel daar aan alle kanten heel weinig extra bouwruimte is. Bij de Ganzenstraat is iets meer ruimte om te bouwen, maar daar heb ik nog geen plannen voor gezien.


Het idee is dat de Broekestraat (misschien beter bekend als de overweg Vierpaardjes) met een tunnel onder het spoor door gaat. Dat lost niets op voor de kruising van de Maaslijn met goederenverkeer naar Duitsland.

https://www.vierpaardjesvenlo.nl/

Om het kruisingsprobleem echt op te lossen moet je ongelijkvloers kruisen. De Maaslijn verdiept zou kunnen, maar dan moet je bij de Vierpaardjes dus weer bovengronds zijn en dat is iets van 200 meter. Een viaduct kan ook, dan heb je 500 meter om op hoogte te komen.


Wat de tunnel oplevert is dat er geen overweg meer is waarvoor een aanwijzing gegeven zou kunnen worden. Kortom de kans dat een trein daar zou moeten stoppen / stapvoets zou moeten rijden wordt er een stuk kleiner van

200m voor een hoogteverschil van pakweg 9m. Is voor een auto al steil, dus voor een trein totaal onmogelijk.....

 

29-11-2021 12:53:35
mdeen
mdeen
Quote
Muizeneus (29-11-2021 11:39:52):

200m voor een hoogteverschil van pakweg 9m. Is voor een auto al steil, dus voor een trein totaal onmogelijk.....


1 op 22 of 4,5%. Voor auto's echt niet steil en er zijn wel steilere adhesiespoorwegen hoor. De Höllentalbahn gaat tot 5,7% en de Rennsteig en Rübelandbahn gaan voorbij de 6%.

 

29-11-2021 13:19:08
sjoerd
sjoerd

Ja, voor reizigerstreinen is die 5 % helling nog wel te nemen, maar er rijden ook goederentreinen over de Maaslijn en die komen met 40 km/h van het emplacement. Dan komen ze een helling niet op. In beide richtingen is dat dan een probleem.

Op station Breda was in de ombouwperiode 1971 - 1972 een situatie nodig, waarbij een rangeerloc 500/600 telkens vijf wagens omhoog kon trekken op een tijdelijke helling van 6% van het oude, lage emplacement naar het hoge in aanleg, en van daaraf naar de verdeelsporen in de tuin. Dat ging bij nat weer maar net.

En je wilt in Venlo niet dat een trein blijft steken, waar dan ook.

 

29-11-2021 13:24:57
sjoerd
sjoerd

Bovendien is het weer gewenst dat de overweg verdwijnt. Over de sporen heen is lastig met het inpassen van hellingen voor het wegverkeer. Er is weinig plek.

Het is technisch ook niet zo'n probleem om de spanning boven de kruisende sporen te wisselen met de rijwegen naar/van Duitsland, dan wel over de Maaslijn. Het gaat er alleen om: hoe zorg je dat er geen vuurwerk ontstaat bij een trein- of rangeerbeweging die niet is ingesteld.

Overigens zijn hier al vele voorstellen langsgekomen, zoals een apart Maaslijnperron aan de zuidzijde, wat overstappen echter weer vervelend maakt, en nog wel een paar ideeën. Even teruglezen.

 

29-11-2021 13:35:56
phantom
phantom
Quote
Muizeneus (29-11-2021 11:39:52):Wat de tunnel oplevert is dat er geen overweg meer is waarvoor een aanwijzing gegeven zou kunnen worden. Kortom de kans dat een trein daar zou moeten stoppen / stapvoets zou moeten rijden wordt er een stuk kleiner van


Euh er liggen nu nog 2 overwegen daar,die van de vierpaardjes(zowat bovenaan de helling) en ervoor aan het begin van de helling nog 1 met slagbomen (in een flauwe bocht),die kan volgens mij enkel door voetgangers fiets en brom verkeer gebruikt worden.

Dus er kan wel degelijk nog altijd een aanwijzing gegeven worden als op die laatste overweg iemand zich misdraagt.

 

29-11-2021 15:10:18
thom
thom

Een aanwijzing kan overal en op elke plek gegeven, voor als er bijvoorbeeld iemand in het spoor loopt of een andere calamiteit is. De aanwezigheid van een overweg maakt dat risico groter dat het gebeurd, maar is zeker niet de enige aanleiding voor zoiets.

 

29-11-2021 19:00:44
sjoerd
sjoerd
Quote
phantom (29-11-2021 13:35:56):
Quote
Muizeneus (29-11-2021 11:39:52):Wat de tunnel oplevert is dat er geen overweg meer is waarvoor een aanwijzing gegeven zou kunnen worden. Kortom de kans dat een trein daar zou moeten stoppen / stapvoets zou moeten rijden wordt er een stuk kleiner van


Euh er liggen nu nog 2 overwegen daar,die van de vierpaardjes(zowat bovenaan de helling) en ervoor aan het begin van de helling nog 1 met slagbomen (in een flauwe bocht),die kan volgens mij enkel door voetgangers fiets en brom verkeer gebruikt worden.

Dus er kan wel degelijk nog altijd een aanwijzing gegeven worden als op die laatste overweg iemand zich misdraagt.


Ja, maar rijden met een aanwijzing (om wat voor reden dan ook) is juist bij de overweg Vier paardjes erg naar, als je de gestoorde of eventueel spanningloze bovenleidingssecties rond de kruising van de sporen (wat de voltages betreft) aan de zuidzijde van het emplacement, met slechts beperkte snelheid mag passeren. En daar ging de discussie over.

Dat probleem is bij de andere overwegen toch geringer. En ja, de helling naar Kaldenkirchen en in beperktere mate naar Tegelen, vraagt hoe dan ook tractie, anders kom je er niet op.

 

29-11-2021 20:45:33
yappa
yappa
Quote
sjoerd (29-11-2021 13:24:57):

Bovendien is het weer gewenst dat de overweg verdwijnt. Over de sporen heen is lastig met het inpassen van hellingen voor het wegverkeer. Er is weinig plek.

Het is technisch ook niet zo'n probleem om de spanning boven de kruisende sporen te wisselen met de rijwegen naar/van Duitsland, dan wel over de Maaslijn. Het gaat er alleen om: hoe zorg je dat er geen vuurwerk ontstaat bij een trein- of rangeerbeweging die niet is ingesteld.


De eerste lijn van verdediging lijkt me de seinen: geen rijweg inleggen indien het gebied niet in dezelfde spanning geschakeld staat. Zou je zo kunnen kopiëren van hoe het bij Bad Bentheim is geschakeld met jaren '70 techniek.

Tweede verdedigingslinie: het materieel zelf. Met een ICE is de afgelopen 20 jaar wel meer dan eens (onbedoeld) uitgeprobeerd wat er gebeurt als de trein op 1500V staat ingesteld en je 15.000V door die stroomafnemer jaagt. Vuurwerk? Nee, gewoon een stra die weer terugzakt naar het dak en een melding in de cabine "failed, please try again". (Vrij vertaald).

 

29-11-2021 21:23:13
ErikvR
ErikvR
Quote
yappa (29-11-2021 20:45:33):
Quote
sjoerd (29-11-2021 13:24:57):

Bovendien is het weer gewenst dat de overweg verdwijnt. Over de sporen heen is lastig met het inpassen van hellingen voor het wegverkeer. Er is weinig plek.

Het is technisch ook niet zo'n probleem om de spanning boven de kruisende sporen te wisselen met de rijwegen naar/van Duitsland, dan wel over de Maaslijn. Het gaat er alleen om: hoe zorg je dat er geen vuurwerk ontstaat bij een trein- of rangeerbeweging die niet is ingesteld.


De eerste lijn van verdediging lijkt me de seinen: geen rijweg inleggen indien het gebied niet in dezelfde spanning geschakeld staat. Zou je zo kunnen kopiëren van hoe het bij Bad Bentheim is geschakeld met jaren '70 techniek.

Tweede verdedigingslinie: het materieel zelf. Met een ICE is de afgelopen 20 jaar wel meer dan eens (onbedoeld) uitgeprobeerd wat er gebeurt als de trein op 1500V staat ingesteld en je 15.000V door die stroomafnemer jaagt. Vuurwerk? Nee, gewoon een stra die weer terugzakt naar het dak en een melding in de cabine "failed, please try again". (Vrij vertaald).


Maar dan sta je in geval van Venlo wel meteen stil op de helling als richting Kaldenkirchen gaat, naar Venlo kan je dan nog wel free-wheelen naar het station :-)



Laatst bewerkt door ErikvR op 29-11-2021 21:23
 

29-11-2021 22:45:52
sjoerd
sjoerd
Quote
yappa (29-11-2021 20:45:33):
Quote
sjoerd (29-11-2021 13:24:57):

Bovendien is het weer gewenst dat de overweg verdwijnt. Over de sporen heen is lastig met het inpassen van hellingen voor het wegverkeer. Er is weinig plek.

Het is technisch ook niet zo'n probleem om de spanning boven de kruisende sporen te wisselen met de rijwegen naar/van Duitsland, dan wel over de Maaslijn. Het gaat er alleen om: hoe zorg je dat er geen vuurwerk ontstaat bij een trein- of rangeerbeweging die niet is ingesteld.


De eerste lijn van verdediging lijkt me de seinen: geen rijweg inleggen indien het gebied niet in dezelfde spanning geschakeld staat. Zou je zo kunnen kopiëren van hoe het bij Bad Bentheim is geschakeld met jaren '70 techniek.

Tweede verdedigingslinie: het materieel zelf. Met een ICE is de afgelopen 20 jaar wel meer dan eens (onbedoeld) uitgeprobeerd wat er gebeurt als de trein op 1500V staat ingesteld en je 15.000V door die stroomafnemer jaagt. Vuurwerk? Nee, gewoon een stra die weer terugzakt naar het dak en een melding in de cabine "failed, please try again". (Vrij vertaald).


De sturing van de spanning op het kruispunt van de spanningsgebieden gebeurt straks natuurlijk eerder dan dat de beveiliging het spoor vrijgeeft en het sein dat toegang geeft, uit de stand stop komt. Dat is allemaal niet zo moeilijk, want dat gebeurt al heel lang bij dat soort situaties; daar zijn ook omschakelbare bovenleidingssecties.

Waarom men er toch nog op studeert, is, dat er altijd situaties komen waarin toch materieel terecht komt op een plek waar de spanning anders is ingesteld. Denk aan doorschieten, rood-sein-passages, verkeerde rijweginstellingen, problemen met te korte geaarde gedeeltes in de bovenleiding, en ga zo nog maar even door. Denk ook even aan het passeeren van twee treinstellen over een kort, maar noodzakelijk spanningsloos gedeelte, terwijl er tractie gegeven wordt. Ja, voor alles is een protocol en een oplossing. En dat kost ff studietijd. Meestal is de overgang tussen spanningsgedeelten op de vrije baan, en dat is niet voor niets.

Het is constructief niet ondoenlijk, al kan er een probleem zijn om bepaalde componenten in voorraad te houden. Het zit hem meer in: hoe maak je het zoveel mogelijk failsafe, betrouwbaar, vervangbaar en hoe maak je ruimte waar die nauwelijks is.

Even voor de duidelijkheid: ik zit niet in de projectgroep.



Laatst bewerkt door sjoerd op 29-11-2021 22:46
 

30-11-2021 07:35:46
mdeen
mdeen
Quote
yappa (29-11-2021 20:45:33):

Tweede verdedigingslinie: het materieel zelf. Met een ICE is de afgelopen 20 jaar wel meer dan eens (onbedoeld) uitgeprobeerd wat er gebeurt als de trein op 1500V staat ingesteld en je 15.000V door die stroomafnemer jaagt. Vuurwerk? Nee, gewoon een stra die weer terugzakt naar het dak en een melding in de cabine "failed, please try again". (Vrij vertaald).


Met dat verschil dat een ICE is gebouwd om met beide spanningen om te kunnen gaan. Bij een FLIRT die alleen voor 1500V gebouwd is kan dat wel eens anders zijn.

 

30-11-2021 10:15:38
hw1969
hw1969
Quote
yappa (29-11-2021 20:45:33):
Quote
sjoerd (29-11-2021 13:24:57):

Bovendien is het weer gewenst dat de overweg verdwijnt. Over de sporen heen is lastig met het inpassen van hellingen voor het wegverkeer. Er is weinig plek.

Het is technisch ook niet zo'n probleem om de spanning boven de kruisende sporen te wisselen met de rijwegen naar/van Duitsland, dan wel over de Maaslijn. Het gaat er alleen om: hoe zorg je dat er geen vuurwerk ontstaat bij een trein- of rangeerbeweging die niet is ingesteld.


De eerste lijn van verdediging lijkt me de seinen: geen rijweg inleggen indien het gebied niet in dezelfde spanning geschakeld staat. Zou je zo kunnen kopiëren van hoe het bij Bad Bentheim is geschakeld met jaren '70 techniek.

Tweede verdedigingslinie: het materieel zelf. Met een ICE is de afgelopen 20 jaar wel meer dan eens (onbedoeld) uitgeprobeerd wat er gebeurt als de trein op 1500V staat ingesteld en je 15.000V door die stroomafnemer jaagt. Vuurwerk? Nee, gewoon een stra die weer terugzakt naar het dak en een melding in de cabine "failed, please try again". (Vrij vertaald).


Het probleem is dat de omschakelinstallatie in Venlo geen uitbreidingen aan kan. Tweede vraagstuk is dat je met goederentreinen met elektrische monocourante tractie niet de Maaslijn op kunt rijden vanaf het goederenemplacement. En dat gekoppeld met de hellingen richting Kaldenkirchen maakt een oplossing op Nederlandse bodem niet makkelijk. (Maar ik geloof dat ik dat al eens eerder heb gemeld)

 

30-11-2021 10:33:21
Muizeneus
Muizeneus
Quote
hw1969 (30-11-2021 10:15:38):
Quote
yappa (29-11-2021 20:45:33):
Quote
sjoerd (29-11-2021 13:24:57):

Bovendien is het weer gewenst dat de overweg verdwijnt. Over de sporen heen is lastig met het inpassen van hellingen voor het wegverkeer. Er is weinig plek.

Het is technisch ook niet zo'n probleem om de spanning boven de kruisende sporen te wisselen met de rijwegen naar/van Duitsland, dan wel over de Maaslijn. Het gaat er alleen om: hoe zorg je dat er geen vuurwerk ontstaat bij een trein- of rangeerbeweging die niet is ingesteld.


De eerste lijn van verdediging lijkt me de seinen: geen rijweg inleggen indien het gebied niet in dezelfde spanning geschakeld staat. Zou je zo kunnen kopiëren van hoe het bij Bad Bentheim is geschakeld met jaren '70 techniek.

Tweede verdedigingslinie: het materieel zelf. Met een ICE is de afgelopen 20 jaar wel meer dan eens (onbedoeld) uitgeprobeerd wat er gebeurt als de trein op 1500V staat ingesteld en je 15.000V door die stroomafnemer jaagt. Vuurwerk? Nee, gewoon een stra die weer terugzakt naar het dak en een melding in de cabine "failed, please try again". (Vrij vertaald).


Het probleem is dat de omschakelinstallatie in Venlo geen uitbreidingen aan kan. Tweede vraagstuk is dat je met goederentreinen met elektrische monocourante tractie niet de Maaslijn op kunt rijden vanaf het goederenemplacement. En dat gekoppeld met de hellingen richting Kaldenkirchen maakt een oplossing op Nederlandse bodem niet makkelijk. (Maar ik geloof dat ik dat al eens eerder heb gemeld)


Inmiddels is de materieeltechniek ons ook aan het inhalen, het is prima te doen om een trein te voorzien van een accupakket waarmee -ie enige tientallen kilometers vooruit kan. Of een last mile dieselmotor. Dat zou hier ook best een mooie oplossing zijn

 

30-11-2021 11:19:33
thom
thom
Quote
mdeen (30-11-2021 07:35:46):
Quote
yappa (29-11-2021 20:45:33):

Tweede verdedigingslinie: het materieel zelf. Met een ICE is de afgelopen 20 jaar wel meer dan eens (onbedoeld) uitgeprobeerd wat er gebeurt als de trein op 1500V staat ingesteld en je 15.000V door die stroomafnemer jaagt. Vuurwerk? Nee, gewoon een stra die weer terugzakt naar het dak en een melding in de cabine "failed, please try again". (Vrij vertaald).


Met dat verschil dat een ICE is gebouwd om met beide spanningen om te kunnen gaan. Bij een FLIRT die alleen voor 1500V gebouwd is kan dat wel eens anders zijn.


Correct, daar ontploft en fakkelt het eea aan af, dat is aleens getest in Venlo met een Flirt ;)

VIRM trouwens het effect idem.



Laatst bewerkt door thom op 30-11-2021 11:20
 

30-11-2021 13:05:10
sjoerd
sjoerd

@Muizeneus: accutreinen kunnen inderdaad al een prima bijdrage leveren. Ik vind dat echter beter voor een lijn naar "niemandsland", waar deze eindigt, dan op een verbinding tussen twee geëlektrificeerde lijnen. Daar kun je beter een draad hangen, en zeker als je die lijn ook gebruikt voor (omgeleide) goederentreinen, of om een lange omweg te voorkomen. In het open land in het noorden is het ook prettig voor het zicht als je niet elke 70 m een mast behoeft te plaatsen. Waarvoor eigenlijk ook geen plek is naast de baan, en waar deze mast dan weer staat te wankelen. Dat is op de Maaslijn toch allemaal beter te doen.

De ervaring leert, dat als je een lijn te weinig gebruikt, de omwonenden zich rijk rekenen en elke omgeleide trein gaan zien als een olifant in hun achtertuin, terwijl ze de omwonenden van reeds drukke lijnen met extra verkeer opschepen, nog afgezien vanhet tijdverlies, de personeelskosten, de gereden extra kilometerkosten, en de milieubelasting.

 

01-12-2021 10:33:47
ToH2
ToH2

Wat zijn ze van plan bij Ass? Tussen Hwzb en Ass komt een overloop wissel en het perron aan de Amsterdamse zijde wordt verlengd. Waarom? Er past al 12 bakken daar.



Laatst bewerkt door ToH2 op 01-12-2021 10:34
 

01-12-2021 10:35:20
MasterE
MasterE

Volgens mij wordt het e.e.a. aangepast t.b.v. het kunnen keren tijdens werkzaamheden bij Asd.




Mcn Asd
 

01-12-2021 11:03:17
anton_
anton_

en - als ik het goed herinner - is het niet zozeer een verlenging van de perrons, maar een verplaatsing richting Asd.

 

01-12-2021 13:25:14
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, een kant af, andere kant erbij.

Ten westen in spoor naar Hlm komen overloopwissels

 

01-12-2021 16:20:25
mich
mich
Quote
Muizeneus (30-11-2021 10:33:21):
Inmiddels is de materieeltechniek ons ook aan het inhalen, het is prima te doen om een trein te voorzien van een accupakket waarmee -ie enige tientallen kilometers vooruit kan. Of een last mile dieselmotor. Dat zou hier ook best een mooie oplossing zijn

Helaas in dit geval niet van toepassing, want het Maaslijn materieel is al (her)besteld/al aanwezig en heeft die voorziening niet. Er gaan een aantal van de huidige 2 delige Flirt stellen mee draaien op de Maaslijn eind 2024. Daarbij komen een aantal 3 delige nieuwe.