Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
29-05-2020 07:51:37
anton_
anton_
Quote
sjoerd (do 28 mei 2020 22:56:25 https://www.somda.nl/forum/15325/p726437/): Vreemd dat we nu zitten te rechtvaardigen dat de infra zo wordt uitgekleed dat je geen kant meer op kan,
Volgens mij wordt de nieuwe situatie per saldo beter in Geldermalsen (meer gelijktijdigheden). Niet alles wordt mogelijk (fly over van/naar Tiel was ook leuk geweest ). Het budget van Prorail is nu eenmaal niet oneindig.
 

29-05-2020 08:22:08
evangoor
evangoor
Laat onverlet dat de reizigers uit Tiel dat, bij een defecte trein op spoor 1 in Geldermalsen, anders zullen zien. En dat is nu anders (= beter). Dat zal, in die situaties, door de reizigers naar/voorbij Tiel als een achteruitgang worden ervaren. Oftewel, ook wat mij betreft, onnodig uitkleden van de infra.  

29-05-2020 08:56:48
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (do 28 mei 2020 22:56:25 https://www.somda.nl/forum/15325/p726437/): Vreemd dat we nu zitten te rechtvaardigen dat de infra zo wordt uitgekleed dat je geen kant meer op kan, als het mis gaat. Sterker nog: als ik het goed begrijp kan volgens één van de inzenders één van de twee sporen tussen Tiel en Geldermalsen ook wel weg.
Een tweede spoor heeft alleen flexibel zin als je aan het eind van de tweesporigheid kunt wisselen.

Het is natuurlijk net zo goed overdreven om te stellen dat je geen kant op kan zonder deze ene overloop. In dit soort discussies wordt meestal wel net gedaan alsof ieder wissel zonder functionele overige consequenties kan blijven liggen en alsof je er verder in de treindienst alleen maar profijt van hebt.

In dit geval weet ik niet of er functionele aspecten aan zitten maar ik weet wel dat een vanuit de normale treinenloop ineens gestoorde overloop een baanvakstremming oplevert (of als je geluk hebt een enkelspoorraster) terwijl het ook zeer weinig voorkomt dat een trein defect komt te staan tijdens een rit en de overloop ook alleen nut heeft als dat exact bij de trein is die op dat moment op spoor 1 is. Dan zou een situatie zonder overloop wel eens een gelijkwaardig eindresultaat kunnen hebben dan een situatie met overloop. Moet je dan toch een overloop handhaven?
 

29-05-2020 09:46:07
evangoor
evangoor
SLT en zeer weinig defect? Pak de punctualiteitsstatistiek van de treinseries tussen Utrecht en Geldermalsen/Tiel er eens bij. En schrik. Tot 13-3 was het, denk ik, elke dag. In de huidige tijd is het, grofweg, wekelijks: een verstoring van de treindienst gedurende zo'n twee uur. Ik vond en vind het veel.
Maar ja, de ogen worden nu op het materieel gericht. De infra zal niet meer storen (op het vele en plotselinge afkeuren van spoorstaven en lassen na dan).
Als reiziger koop ik dus niet zo veel voor al die optimalisatie in de zuilen. Ik heb het gehele bouwwerk nodig om succesvol van A naar B te komen.

Laatst bewerkt door evangoor op 29-05-2020 09:50
 


29-05-2020 10:04:47
Oldskool
Oldskool
Quote
evangoor (vr 29 mei 2020 09:46:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p726446/): Pak de punctualiteitsstatistiek van de treinseries tussen Utrecht en Geldermalsen/Tiel er eens bij. En schrik. Tot 13-3 was het, denk ik, elke dag.
Heb je zelf de statistieken er op na geslagen? Want van wat jij denkt, daar zal namelijk niemand van schrikken. %08%
 

29-05-2020 10:46:33
mdj
mdj
Die treinen raakten vooral defect in Utrecht na het combineren of splitsen.
Voornamelijk niet halverwege de rit, want dan reed het na 10 minuten weer.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-05-2020 11:03:55
mvanuden
mvanuden
Quote
anton_ (vr 29 mei 2020 07:51:37 https://www.somda.nl/forum/15325/p726442/):
Quote
sjoerd (do 28 mei 2020 22:56:25 https://www.somda.nl/forum/15325/p726437/): Vreemd dat we nu zitten te rechtvaardigen dat de infra zo wordt uitgekleed dat je geen kant meer op kan,
Volgens mij wordt de nieuwe situatie per saldo beter in Geldermalsen (meer gelijktijdigheden). Niet alles wordt mogelijk (fly over van/naar Tiel was ook leuk geweest ). Het budget van Prorail is nu eenmaal niet oneindig.


Met het omwisselen van eindbestemmingen (Den Haag-Tiel en Woerden-Den Bosch) wordt de reistijd uit Utrecht naar Tiel ook nog 3 minuten langer vanwege het overkruisen in Geldermalsen.

De treindienst wordt er vast stabieler op, maar voor de reiziger is het niet allemaal beter. Van Dordrecht/Gorinchem naar Utrecht moet je straks ook door de reizigerstunnel, in plaats van cross-platform. Idem van Tiel naar Den Bosch. Beide best grote reizigersstromen.
 

29-05-2020 11:20:49
Oldskool
Oldskool
Quote
mdj (vr 29 mei 2020 10:46:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p726452/): Die treinen raakten vooral defect in Utrecht na het combineren of splitsen.
En dat komt dan weer voornamelijk doordat men te snel in met het inschakelen van de stuurstroom in het stel waartegen aan gecombineerd is.%08%
 

29-05-2020 15:13:24
sjoerd
sjoerd
@Klaasje: Je ziet over het hoofd dat het wegnemen van een overloop niet alleen gevolgen heeft voor wat je daarmee niet meer kan, maar ook voor allerlei andere bewegingen die dan niet meer kunnen. Je kunt bijvoorbeeld ook niet meer linkerspoor naar Tiel. En niet meer kopmaken achter de wisselverbinding.
Degenen die moeten beslissen over het opbreken van wissels weten dat best wel, maar zij maken het treindienstdraadje steeds dunner door allerlei ogenschijnlijke franje weg te knippen.
En ik ben zo brutaal om daartegen bezwaar te maken, al zie ik ook wel in, dat dit beter in vormen van werkoverleg kan gebeuren. Maar ja.%03%
 

29-05-2020 20:04:46
gvttreinen
gvttreinen
Voor de geïnteresseerde, de nieuwe ProRail spoorkaart is verschenen en meteen al een gemis op de kaart....geen onderscheid tussen diesel- en electrische lijnen!
Nieuwsgierig, download en kijk: https://www.prorail.nl/reizigers/spoorkaart
 

29-05-2020 21:06:59
cuneo56
cuneo56
Wat foutjes die ik zo even zie:
- Zoeterwoude: Had groen i.p.v. blauw moeten zijn, je kan er immers kruisen
- Delft, Delft campus en Geldrop : staan aangegeven als Station "met inhaal of kruising mogelijkheid" Zijn alle drie in feite haltes aam de vrije baan.
- Nieuwerkerk: Mag Blauw i.p.v groen zijn, Is enkel een overloop mogelijkheid
- Oisterwijk, helaas ook nog slechts een halte.
 

29-05-2020 22:09:05
daniel81
daniel81
De keer-/overloopmogelijkheid de Hdb was kennelijk ook niet het vermelden waard  

29-05-2020 22:43:10
edwin82
edwin82
En station Vz staat nog dat deze een station met kruisingsmogelijkheden is terwijl dat al sinds juni 2016 een halte aan de vrije baan is.  

29-05-2020 22:52:33
illyavaes
illyavaes
Quote
Klaasje (vr 29 mei 2020 08:56:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p726445/): ik weet wel dat een vanuit de normale treinenloop ineens gestoorde overloop een baanvakstremming oplevert

Je kunt natuurlijk ook weer gewoon je ambitie (en dus materiaalkeuzes, organisatie, ...) richten op werkende spullenboel in plaats van altijd zwart-wit te doen alsof storingen aan je spullenboel een natuurwet zijn waar niet aan te ontkomen is.
In die Simpleton-redenering van de antiwisseljihad wordt wel makkelijk gezegd "een vijfde zoveel wissels met storingskans A is maar 20% storingskans" maar met dezelfde hoeveelheid wissels met een storingskans een vijfde van A is OOK 20% storingskans. Alleen moet je dan een beetje je best gaan doen, nadenken bij aanschaf, het op papier berekende "onderhoud" ook daadwerkelijk weer gaan uitvoeren - kortom voorkomen is beter dan genezen.
 

29-05-2020 23:23:24
sjoerd
sjoerd
Grappig (of helaas niet): alle gesignaleerde foutjes in de nieuwe spoorwegkaart zijn tevoren gemeld, maar helaas niet allemaal verwerkt. Ik heb begrepen dat er tijdsdruk was, en dat er ook gekozen is voor een filosofie die niet altijd recht doet aan wat er werkelijk buiten ligt en hoe dat gebruikt kan worden. Hopelijk zien jullie straks niet meer dan 10 echte missertjes; ze hebben bij het samenstellen toch veel en veel meer foutjes wel verbeterd. Alles bij elkaar waren er zo'n zes kantjes A4 verzameld.
Helaas was ook niet op te lossen dat sommige spoorlijnen in het kaartbeeld lijken samen te vallen, zoals plaatselijk de Betuwelijn en de Betuweroute.
 

29-05-2020 23:51:18
pluisje
pluisje
Wel: Randstadrail, sneltram Utrecht en de 51 in Amsterdam.
Niet: de andere metrolijnen in Amsterdam en Rotterdam.
Zit daar logica achter?

Maar wel leuk dat er weer een update is.
Helaas is de plotter op de zaak nog even corona-thuiswerk-onbereikbaar...
 

30-05-2020 06:03:04
anton_
anton_
Quote
cuneo56 (vr 29 mei 2020 21:06:59 https://www.somda.nl/forum/15325/p726496/): Wat foutjes die ik zo even zie:

Bij de Kragge mist het symbool

een fout in de tekst:
Barneveld Noord -> Barneveld aansluiting
Breda -> Breda aansluiting

Laatst bewerkt door anton_ op 30-05-2020 06:16
 

30-05-2020 08:06:40
edwin82
edwin82
Kan weg  

30-05-2020 09:55:50
sjoerd
sjoerd
Graag registreer ik alle foutjes in en opmerkingen over de Spoorkaart die jullie zien, en zal ze via onze groep doorgeven aan de makers, opdat ze in de volgende uitgave kunnen worden verwerkt. Alvast hartelijk dank aan alle inzenders!%02%  

30-05-2020 11:14:21
IJsbergsla
IJsbergsla
De beledigingen in de kaart zijn eindeloos Zo wordt Heerhugowaard in de toekomst niet meer dan een halte, echter is het dat nu nog niet.  

30-05-2020 11:51:33
cuneo56
cuneo56
Quote
sjoerd (za 30 mei 2020 09:55:50 https://www.somda.nl/forum/15325/p726514/): Graag registreer ik alle foutjes in en opmerkingen over de Spoorkaart die jullie zien, en zal ze via onze groep doorgeven aan de makers, opdat ze in de volgende uitgave kunnen worden verwerkt. Alvast hartelijk dank aan alle inzenders!%02%

Ben er even voor gaan zitten.
Allereerst zijn natuurlijk sommige zaken voor discussie vatbaar, zo liggen er rond Houten meerdere wissels , maar waar horen die nu bij want waar de reizigers treinen stoppen "kun" je niets maar een blok verder pas wel.
Ook is discutabel waar b.v. de wissels van Utrecht Vaartse rijn onder vallen

Wat ik verder zie.
-Spooruitbreiding tussen Groningen en Zuidhorn ontbreekt, had zelfs wel als bestaand gemogen want komt zeer binnenkort in dienst
- Zaandam Kogerveld. Of als Station of als apart Halte en overloop punt opnemen, niet allebei.
- Verbindingsboog bij Amsterdam Sloterdijk niet te zien evenals de overloopwissels van Hemtunnelaansluiting.
- Amsterdam Holendrecht is Halte
- De overloop wissels bij Abcoude vallen onder het station
- Hardenberg is een station
- traject Hpoofddorp - Nieuwvennep mag als 2 lijnen naast elkaar worden weergegeven.
- Bij Vlasakkers ontbreekt een bruin lijntje
- Barneveld Zuid is een halte
- Woerden Molenvliet mag een groen symbool hebben vanwege het keerspoor.
- Zoetermeer is een Halte
- Zoetermeer Oost een station
- verbindings bogen Gvc- Laa ; Gvc- Gv en Gv- Bkh, niet te zien.
- Delft en Delft -Campus zijn haltes
- Overloop wissel "delft"heten Delft aansluiting.
- Aansluiting Gistfabriek ontbreekt bij Delft
- Nieuwerkerk is enkel een overloop, dus blauw symbool
- Boog van DHS bruggen naar westelijke splitsing ontbreekt bij Rotterdam
- Bij De Kragge ontbreekt een bruin lijntje
- Bij Breda Ikea ontbreekt het aansluiting symbool op de HSL
- Bij Tbi ( De loven) mag het emplacement symbool wat mij betreft , er zijn o.a. ook overloop wissels
- Oisterwijk is een halte
- Diezebrug bij Den Bosch is geen aansluiting meer, wel liggen er tussen Ht en Hto overloop wissels ( vallen die onder HT of Hto?)
- Greenport tussen Horst en Blerick mag het emplacement symbool hebbben ( o.a. overloop wissels )
- Geldrop is een halte
- Best : overloop wissels en keerspoor al jaren buiten gebruik , dus Halte

Tenslotte de omschrijving van b.v. "inhaal spoor op de vrije baan"doet mij pijn. Het is dan tenslotte juist geen vrije baan!
 

30-05-2020 11:57:03
gvttreinen
gvttreinen
Kampen en Barneveld Zuid als station (met wissels) ipv halte.  

30-05-2020 12:53:03
sjoerd
sjoerd
Ik moet zeggen dat ik nog geen gelegenheid heb gehad om de nieuwe kaart te bekijken, maar als ik het zo zie, schort er nog behoorlijk wat aan. Helaas hebben de makers vele punten die ik nu toch weer zie, niet verwerkt.
Zo hadden we ook gemeld dat een aantal overloopwissels buiten stationsemplacementen, zoals ten zuiden van Gouda, niet consequent waren weergegeven.
Dank voor de opmerkingen, die ik graag verzamel. Ik houd me aanbevolen voor meer commentaar.

Laatst bewerkt door sjoerd op 30-05-2020 12:54
 

01-06-2020 15:37:50
PeterJ
PeterJ
Overal hogesnelheidswissels ten koste van veel bereikbaarheden, maar met de dienstregeling kan je bitter weinig meer variëren. En met bijsturen kan je alleen nog halve corridors plat gooien bij 1 verstoring. Hele vooruitgang dus.  

01-06-2020 17:24:49
broek53
broek53
Niet om aan de opmerking iets aan af te doen, maar over dit principe gaat het in dit topic nu al jaren, zo ongeveer sinds DSSU en de plannen voor Naarden-Bussum. Sterker nog: het IS gewoon het ontwerpprincipe van ProRail, al jaren. Daarover blijvend blijven jammeren heeft niet zoveel zin, denk ik.  

02-06-2020 08:56:55
hw1969
hw1969
Quote
gvttreinen (za 30 mei 2020 11:57:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p726527/): Kampen en Barneveld Zuid als station (met wissels) ipv halte.


En Haanrade is geen inhaalspoor maar een emplacement.
 

03-06-2020 07:48:00
diesels
diesels
Quote
gvttreinen (za 30 mei 2020 11:57:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p726527/): Kampen en Barneveld Zuid als station (met wissels) ipv halte.


Kampen staat als station met inhaalmogelijkheid wat het niet is, en Kampen Zuid als halte zonder inhaalmogelijkheid, terwijl die er wel is....
 

03-06-2020 09:23:28
sjoerd
sjoerd
Wederom hartelijk dank voor de bijdragen. Er zijn ook enkele items bij die wij met zijn allen, ondanks uren arbeid, niet eerder hebben opgemerkt! Ik wacht nog een weekje en dan gaan alle gemelde correcties naar onze groepsleden en naar de kaartmakers. Nogmaals dank, u speurt niet voor niets!  

03-06-2020 10:32:42
diesels
diesels
Wat wordt eigenlijk precies gezien als opstelterrein? Ik mis er in mijn optiek echt heel erg veel, teveel om te noemen. Bijvoorbeeld in mijn regio Zwolle GE (en Oosterhaven), Hengelo, Deventer, Zutphen, maar zelfs Mariënberg (er staan daar structureel stellen over) of voor het goederenvervoer Oldenzaal. Is zeker niet anders dan Maarn Goederen, dat wel als emplacement staat omschreven.
Ook vind ik het wat discutabel dat het enie inhaalspoor als extra spoor wordt weergegeven (het korte spoor te Ns bijvoorbeeld), maar anderen in b.v. Hoogeveen of Akkrum weer niet.

Nog een paar dingetjes qua goederen
- Het aardgascondensaatpunt te Roodeschool is een aparte aansluiting
- De Euroterminal Coevorden ligt aan de lijn naar Duitsland, niet op de Emmerlijn, op dat punt ligt alleen de aansluiting (Coeta). Coevorden Heege is tevens een emplacement en volgens mij zelfs een openbare laad- en losplaats
- De aansluitingen/laadpunten RSCG en Nedmag in Veendam zijn niet vermeldt
- Hde en Amfv zouden gelijk geclassificeerd kunnen worden als At, namelijk een emplacement (in privé exploitatie)

edit: toch even de stations met sporen die puur voor opstel gebruikt (kunnen) worden voor mijn regio en die niet als zodanig herkend zijn:
Zwolle Goederen (reizigers)
Zwolle Oosterhaven (reizigers)
Leeuwarden (reizigers)
Meppel (infra)
Emmen (reizigers)
Coevorden Heege (goederen)
Mariënberg (reizigers)
Almelo (reizigers en goederen)
Hengelo (reizigers)
Enschede (reizigers)
Oldenzaal (goederen)
Deventer Goederen (goederen en reizigers)
Zutphen (Goederen) (reizigers)
Winterswijk (reizigers, tevens servicepunt Transit Oost)
Apeldoorn (goederen/infra)

Laatst bewerkt door diesels op 03-06-2020 10:43
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-06-2020 10:55:00
gvttreinen
gvttreinen
Met emplacement wordt bedoeld een bundel sporen niet zijnde een station dus Maarn Goederen of Rotterdam Noord Goederen.  

03-06-2020 11:36:06
gvttreinen
gvttreinen
Coevorden Euroterminal en Delft (en ongetwijfeld ook andere gevallen) bij aansluitingen zijn aansluitingen alleen achter de naam staat geen "Aansluiting" aangezien het symbool al "aansluiting" is.
Dit kan inderdaad verwarrend zijn.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 03-06-2020 11:37
 

03-06-2020 12:02:43
diesels
diesels
OK, helder, maar het geeft wel gelegenheid tot een enorm grijs gebied. Wat geldt? een apart dienstregelingpunt of een PPLG? Zeker Deventer GE, Zutphen GE en Coevorden Heege vind ik zelf herkenbare, aparte stations. Zwolle GE is al wat meer richting grijs, zeker in de zich nu ontwikkelende situatie.

Komt ook een beetje doordat een klein station met overloopwissels zoals Hd en een groot station met flinke opstelcapaciteit eigenlijk nu op een hoop met elkaar worden gegooid.
 

03-06-2020 12:14:54
bacr
bacr
Quote
%quote Broek53 Maandag 01 jun 2020 - 17:24:49% Niet om aan de opmerking iets aan af te doen, maar over dit principe gaat het in dit topic nu al jaren, zo ongeveer sinds DSSU en de plannen voor Naarden-Bussum. Sterker nog: het IS gewoon het ontwerpprincipe van ProRail, al jaren. Daarover blijvend blijven jammeren heeft niet zoveel zin, denk ik.



Mee eens dat het jammeren an sich niet helpt. En tegelijkertijd blijf ik me afvragen of op een ander niveau dan 'jammeren' het tij niet te keren valt?

Op welke wijze kan, door wie, bij wie, nou eens behoorlijk inzichtelijk gemaakt worden dat het wegslopen van al die 'overbodige' infra wel degelijk tot problemen gaat leiden? En dat een wat uitgebreidere infra met spullenboel die misschien overbodig lijkt, in de praktijk toch zijn nut bewijst en daarom beter kan blijven liggen?

Laatst bewerkt door bacr op 03-06-2020 12:18
 

03-06-2020 13:05:29
Oldskool
Oldskool
Quote
bacr (wo 03 jun 2020 12:14:54 https://www.somda.nl/forum/15325/p726686/): Op welke wijze kan, door wie, bij wie, nou eens behoorlijk inzichtelijk gemaakt worden dat het wegslopen van al die 'overbodige' infra wel degelijk tot problemen gaat leiden? En dat een wat uitgebreidere infra met spullenboel die misschien overbodig lijkt, in de praktijk toch zijn nut bewijst en daarom beter kan blijven liggen?
Daarvoor zal je denk ik toch echt bij ProRail moeten zijn. Alleen laten die zich publiekelijk niet uit over het beleid wat ze voren. Misschien dat een WOB kan helpen?
 

03-06-2020 13:11:02
sjoerd
sjoerd
Het gaf inderdaad discussie met de makers van de Spoorwegkaart of een stel overloopwissels deel uitmaakt van een station, af eigenlijk beveiligingstechnisch buiten een station of halte ligt.
De oostelijke uitrijseinen van Harderwijk zijn de inrijseinen van de overloopwissels. In zo'n geval kun je stellen dat PPLG Harderwijk een ander punt is dan de halte aan de vrije baan Harderwijk. Maar evengoed kan je stellen dat het één beveiligd gebied is. En dan hangt het er nog van af of je het bekijkt uit exploitatief of technisch oogpunt. En dan zijn er hier en daar nog meer aspecten zoals een beweegbare brug of de aanwezigheid van een stop-doorschakeling. Wie een kaart maakt als deze, hinkt vaak op meerdere benen.
Naarmate je meer wilt weergeven in één kaartbeeld, krijg je duidingsconflicten. En dan moet je soms een arbitraire beslissing nemen.
Daarmee zeg ik uiteraard niet dat er geen missers in de kaart zitten, hier en daar compromissen, en inconsequentheden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-06-2020 13:11
 

03-06-2020 14:45:42
gvttreinen
gvttreinen
Volgens de maker is de kaart een "overzichtskaart van het spoorwegnet met beperkte informatie over functionaliteit".
Een soort wegenkaart van Nederland op schaal 1:500.000 dus.
 

03-06-2020 14:58:26
broek53
broek53
Quote
Quote
bacr (wo 03 jun 2020 12:14:54 https://www.somda.nl/forum/15325/p726686/): %quote Broek53 Maandag 01 jun 2020 - 17:24:49% Niet om aan de opmerking iets aan af te doen, maar over dit principe gaat het in dit topic nu al jaren, zo ongeveer sinds DSSU en de plannen voor Naarden-Bussum. Sterker nog: het IS gewoon het ontwerpprincipe van ProRail, al jaren. Daarover blijvend blijven jammeren heeft niet zoveel zin, denk ik.



Mee eens dat het jammeren an sich niet helpt. En tegelijkertijd blijf ik me afvragen of op een ander niveau dan 'jammeren' het tij niet te keren valt?

Op welke wijze kan, door wie, bij wie, nou eens behoorlijk inzichtelijk gemaakt worden dat het wegslopen van al die 'overbodige' infra wel degelijk tot problemen gaat leiden? En dat een wat uitgebreidere infra met spullenboel die misschien overbodig lijkt, in de praktijk toch zijn nut bewijst en daarom beter kan blijven liggen?
Tsja, als klager of verontruste sta je op voorhand met 2-0 achter omdat de punctualiteit van mn het reizigersvervoer nog nooit zo hoog geweest is, dunkt mij.
 

03-06-2020 16:28:43
htm1218
htm1218
Helemaal mee eens. Als buitenstaander verbaast het mij al jaren dat er geen objectieve beslisstructuur wordt gehanteerd. Bij voorgenomen infrawijzigingen ontstaat er veelal discussie tussen de betrokken partijen, de vervoerders en Prorail. Er wordt ruimte gegeven voor overleg en enige discussie maar vervolgens neemt Prorail de voorzittershamer ter hand en stelt: "ZO doen we het". Voor een zuivere, objectieve besluitvorming moet de uiteindelijke beslissing bij een onafhankelijke voorzitter/scheidsrechter liggen en niet bij een van de belanghebbende partijen. De vraag is niet of deze vastgeroeste rolverdeling moet worden aangepast maar wel wie bij machte is om dit te realiseren.  

03-06-2020 16:59:09
broek53
broek53
Het is een weeffout in de organisatie die na 1996 is ontstaan en waarover ik mij te pas en te onpas wel eens wil uitlaten. De weeffout is dat destijds Railned is opgenomen in ProRail; Railned zijnde o.a. wat je nu capaciteitsmanagement en capaciteitsontwikkeling zou noemen, zo ongeveer. Railned had los van ProRail moeten staan en uiteindelijk over zowel functionaliteit als de investeringen moeten gaan. Dan zou je hebben wat de vorige spreker zou willen (en ik ook, natuurlijk). Overigens zou ik dan ook Verkeersleiding buiten ProRail gehouden hebben.

Bij Prorail had dat misschien ook nog wel in orde kunnen komen, maar daar werd het opperhoofd van het spooronderhoud de baas van het hele spul, waarop vrijwel direct de aanval op de wissels en dus de functionaliteit werd ingezet. Dat zou anders geweest zijn als een capaciteitsmanager of een neutraal persoon de baas van ProRail zou zijn geworden, daarvan ben ik overtuigd.
 

03-06-2020 17:31:28
phantom
phantom
De stamlijn aan het beginpunt van Ddrz is volgens mij ook een emplacement en geen service locatie.
Er staan op het spoor(met bovenleiding het dichtst tegen de doorgaan sporen op de verhoging regelmatig treinstellen opgesteld,maar enige mogelijk voor service van een trein zie ik er niet.
De rest van de sporen staat nog al is allerhande werkspul opgesteld wachtend op een volgende inzet.
Ook is er nog een laad los plaats aanwezig,die word nog wel is gebruikt door infra bedrijven.(bam/strukton/vr)
Er is niet zo heen te wandelen door mensen die er niks te zoeken hebben want aan het begin van de stamlijn staat al lang een poort,maar die infra is er nog wel.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-06-2020 17:33:52
treinfan
treinfan
Waarom ProRail dan niet (of nauwelijks, als je een 10km testtraject mee wil tellen) investeert in onderbouw die lagere onderhoudskosten heeft, is mij een raadsel.  

05-06-2020 16:13:10
sander14
sander14
Ik weet niet of het al gemeld was, maar op emplacement Tilburg goederen is spoor 913 in z'n geheel verwijderd en de bijbehorende wissels ook.  

05-06-2020 17:23:00
sjoerd
sjoerd
En daardoor is spoor 914 nu ongeveer 100 m langer geworden, zoals de bedoeling was.  

14-06-2020 10:46:29
phantom
phantom

Is ook bekend wat daar dan de winst van is,dat men dit zo heeft aangepakt ?



Laatst bewerkt door phantom op 14-06-2020 10:46
 

14-06-2020 12:18:15
thom
thom

Gezien het verlengen van het spoor, zal het idee geweest zijn om het mogelijk te maken om langere treinen aan de kant te kunnen nemen ;)

 

14-06-2020 14:47:35
Klaasje
Klaasje

Ik geloof dat het spoor vernieuwd moest worden en gezien het beperkte gebruik heeft ProRail de voorkeur gegeven aan treinlengte boven veel sporen.

 

14-06-2020 16:36:30
Ysbergsla
Ysbergsla

Tevens staat mij een botsing met Plan V's bij waar dit een indirect gevolg van is ?

 

14-06-2020 18:15:45
broek53
broek53

Ja, daar kan het althans mee te maken hebben. Er liep toen een goederentrein niet vrij en bleef met zijn staart in de wissels staan. Een door STS vertrekkende trein van Tbu botste daarna achterop die goederentrein.
Nu zal het spoor niet verlengd worden om te voorkomen dat door STS rijdende treinen op een goederentrein botsen en eerder om lange goederentreinen "gewoon" aan de kant te kunnen nemen als dat nodig is, maar het is mooi meegenomen ;-) .

 

14-06-2020 18:53:59
cuneo56
cuneo56

Met de opmerking dat de stoptrein ( 2x V ) van Tilburg kwam



Laatst bewerkt door cuneo56 op 14-06-2020 18:55
 

16-06-2020 16:22:27
michaben
michaben

Vanaf dinsdag 7 juli zijn de 6900 richting Ht en 7200 van/naar Ddr op station Gdm gepland op het nieuwe perronspoor 6.

 

17-06-2020 12:24:21
broek53
broek53

Op dat moment zitten we middenin de grote verbouwing van Geldermalsen. Het lange weekend ervoor wordt het nieuwe perron in gebruik genomen, maar belangrijker nog: er worden aan weerzijden van het station tijdelijke verbindingen aangelegd om het verkeer van Den Bosch naar Utrecht over spoor 4 te leiden zonder veel tijdverlies. In de huidige tijd zijn zulke "hulpsporen" behoorlijk zeldzaam.
De oostelijke helft van het station is dan 3 weken buiten dienst voor de volledige ombouw, vandaar geen treinverkeer van en naar Tiel. Vanaf 27 juli is dat omgedraaid: de nieuwe oostelijke helft in dienst en de westelijke helft buiten dienst. Dan wordt er weer op Tiel gereden (met gebruikmaking van het nieuwe perron langs spoor 1), rijden de stoptreinen naar Den Bosch niet en rijdt een deel van het intercityverkeer enkelspoor tussen Geldermalsen en het middenspoor bij Meteren.



Laatst bewerkt door broek53 op 17-06-2020 14:57, reden: spoor 3 gewijzigd in spoor 4
 

17-06-2020 13:47:02
michaben
michaben

Spoor 3 wordt dan voor de intercity's richting Ut? De sprinters naar Ut (de 6900 dan, de 6000 wordt ingekort tot Htnc tijdens deze fase) staan vanaf die dag op spoor 4 gepland.

 

17-06-2020 14:56:29
broek53
broek53

Spoor 3 in mijn bericht moet spoor 4 zijn (spoor 3 ligt immers in het oostelijk, buiten dienst gestelde deel en voor spoor 4 heb je hulsporen nodig, niet voor 3). Ik heb het in het oorsponkelijke bericht aangepast.

 

17-06-2020 15:10:30
michaben
michaben

Aha, dus sprinter en intercity's over hetzelfde spoor, vandaar de dienstregeling ook aangepast is en de lange stop van de 6900 naar Htnc verplaatst is want een inhaling zit er dan niet meer in.

 


17-06-2020 15:13:48
mvanuden
mvanuden
Quote
broek53 (17-06-2020 12:24:21):

Op dat moment zitten we middenin de grote verbouwing van Geldermalsen. Het lange weekend ervoor wordt het nieuwe perron in gebruik genomen, maar belangrijker nog: er worden aan weerzijden van het station tijdelijke verbindingen aangelegd om het verkeer van Den Bosch naar Utrecht over spoor 4 te leiden zonder veel tijdverlies. In de huidige tijd zijn zulke "hulpsporen" behoorlijk zeldzaam.
De oostelijke helft van het station is dan 3 weken buiten dienst voor de volledige ombouw, vandaar geen treinverkeer van en naar Tiel. Vanaf 27 juli is dat omgedraaid: de nieuwe oostelijke helft in dienst en de westelijke helft buiten dienst. Dan wordt er weer op Tiel gereden (met gebruikmaking van het nieuwe perron langs spoor 1), rijden de stoptreinen naar Den Bosch niet en rijdt een deel van het intercityverkeer enkelspoor tussen Geldermalsen en het middenspoor bij Meteren.


En hoeveel IC's blijven er dan rijden per uur? Mede omdat er een deel van deze tijd ook werkzaamheden op Utrecht-Breukelen en op Amsterdam Amstel-Amsterdam CS zijn.

Gezien de werkzaamheden vind ik het een hele prestatie dat er afgezien van 3 lange weekeinden, "gewoon" treinen door Geldermalsen blijven rijden.

 

17-06-2020 15:24:25
michaben
michaben

Alle intercity's blijven rijden in week 28, de aankomsttijden in Ut wordt wel 1 à 2 minuten later. Zelfs de 6500 blijft rijden, in de middag wel volgens aangepaste tijden. Wijzigingen van week 29 zullen over een week verschijnen in de reisplanner, dan volgt wel een mooi overzicht.



Laatst bewerkt door michaben op 17-06-2020 15:25
 

17-06-2020 15:35:16
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53 (17-06-2020 12:24:21):

De oostelijke helft van het station is dan 3 weken buiten dienst voor de volledige ombouw, vandaar geen treinverkeer van en naar Tiel.

En in die periode is ook een BBV tussen Gdm en Wnn, komt zo mooi uit ;-)

 

17-06-2020 15:38:36
broek53
broek53

Wat een gelukkig toeval !

 

17-06-2020 15:56:27
broek53
broek53
Quote
mvanuden (17-06-2020 15:13:48):
Quote
broek53 (17-06-2020 12:24:21):

Op dat moment zitten we middenin de grote verbouwing van Geldermalsen. Het lange weekend ervoor wordt het nieuwe perron in gebruik genomen, maar belangrijker nog: er worden aan weerzijden van het station tijdelijke verbindingen aangelegd om het verkeer van Den Bosch naar Utrecht over spoor 4 te leiden zonder veel tijdverlies. In de huidige tijd zijn zulke "hulpsporen" behoorlijk zeldzaam.
De oostelijke helft van het station is dan 3 weken buiten dienst voor de volledige ombouw, vandaar geen treinverkeer van en naar Tiel. Vanaf 27 juli is dat omgedraaid: de nieuwe oostelijke helft in dienst en de westelijke helft buiten dienst. Dan wordt er weer op Tiel gereden (met gebruikmaking van het nieuwe perron langs spoor 1), rijden de stoptreinen naar Den Bosch niet en rijdt een deel van het intercityverkeer enkelspoor tussen Geldermalsen en het middenspoor bij Meteren.


En hoeveel IC's blijven er dan rijden per uur? Mede omdat er een deel van deze tijd ook werkzaamheden op Utrecht-Breukelen en op Amsterdam Amstel-Amsterdam CS zijn.

Gezien de werkzaamheden vind ik het een hele prestatie dat er afgezien van 3 lange weekeinden, "gewoon" treinen door Geldermalsen blijven rijden.


Het idee voor een tweedeling van het station is in de ontwerpfase bedacht om een oplossing te vinden voor een buitendienststelling van het hele station gedurende een week of 6 à 7. Werken in kleinere tijdseenheden zou een hele litanie aan beveiligingsaanpassingen en een doorlooptijd van wel een jaar aan allerlei weekendbuitendienststellingen opleveren, daar werd ook niemand blij van. Bij dergelijke veranderingen is bovenleiding bovendien bepalend; in Gdm komt het neer op totale vernieuwing van de draad(uiteraard), ook van alle draagconstructies. Het idee van één grotere tijdelijke aanpassing om de hinder sterk te beperken enerzijds en toch voor een groot deel vrij te kunnen bouwen anderzijds, is bij een filosofisch debat (ahum) op een terras na werktijd geboren overigens, waarbij het eerste plannetje op een niet eens zo spreekwoordelijk bierviltje getekend is. Wel toepasselijk: het terras was dat van café De Wagenmeester ;-) .

 

17-06-2020 16:10:14
mvanuden
mvanuden

Overigens is het vervangend vervoer bij de volledige buitendienststelling (in ieder geval) naar Tiel net zo prut als anders. Geen "15 tot 30 minuten" maar drie kwartier extra op een normale reistijd van 42 minuten. Vanuit Amersfoort ("mijn" reis) zelfs 1:11 uur langer op een normale reistijd van 1:13 uur, met een IC en 3 bussen, via Den Bosch!

Gelukkig is er de optie via Arnhem nog.

 

17-06-2020 16:19:26
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53 (17-06-2020 15:38:36):

Wat een gelukkig toeval !


Ja he 😉

 

17-06-2020 17:08:19
mdj
mdj

En als het goed is gaan ze ook BBV'en tussen Geldermalsen en Den Bosch, en gaan ze de brug bij Heden schilderen tijdens de lange weekenden van de gestremde Geldermalsen.



Laatst bewerkt door mdj op 17-06-2020 17:08
 

17-06-2020 17:40:55
thom
thom

Help eens even, BBV :p?

 

17-06-2020 17:41:47
gvttreinen
gvttreinen

BovenBouwVernieuwing

 

17-06-2020 19:39:56
Ysbergsla
Ysbergsla

En na deze tijd vol werkzaamheden zijn alle TSB's tussen Utrecht en 's Hertogenbosch eindelijk letterlijk van de baan?

 

17-06-2020 22:07:58
rolandrail
rolandrail

Nee, daar wordt niets aan gedaan tijdens de ombouw van Gdm.
De TSB bij Htnc ligt de oorzaak bij de gemeente (breuk in riolering die door/onder het talud loopt) en de TSB Gdm-Cl komt pas in 2021 of 2022 aan de beurt. Prorail wil dat grote onderhoud niet naar voren halen. En kan dat ook ongestraft afwachten omdat NSR bereid was en is rekening te houden in de drgl met de lange TSB tussen Gdm en CL



Laatst bewerkt door rolandrail op 22-06-2020 23:41
 

22-06-2020 06:38:51
seinhuis
seinhuis

Dan is er ook een 3de TSB op emplacement Gdm vanwege defecte wissel. Wordt deze wel aangeplakt?

 

22-06-2020 09:35:05
broek53
broek53

Dat kan niet anders, want in Geldermalsen blijft geen wissel op zijn plek.

 

22-06-2020 10:22:27
sigma
sigma

ProRail heeft afgelopen weekend een onbeveiligde overweg aan de Starinksweg ten oosten van Deventer beveiligd (bron). Hierbij is de beveiliging van de oude overweg bij Colmschate gebruikt, dat vorig jaar ondertunneld is.

 

29-06-2020 17:18:07
mvschoon
mvschoon

Vermoedelijk deze maand is wissel 902 in Botlek vervangen door een recht stuk rail. Dit was het wissel naar Aluchemie. Op het terrein van Aluchemie lag al een tijdje geen spoor meer. Wat nu resteert is een stuk spoor dat de Oude Maasweg (inclusief het fietspad) oversteekt en dan aan beide kanten eindigt.

 

30-06-2020 11:15:53
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, voor de documentatie is IDS op 5 juli a.s..

Onder zelfde projectnummer zijn eerder al in mei te Ps kopsporen 472 en 473 opgebroken alsmede wissel 204 met spoor 974 naar Exxomobiel.

 

30-06-2020 11:22:12
gvttreinen
gvttreinen
Quote
mvschoon (29-06-2020 17:18:07):

Vermoedelijk deze maand is wissel 902 in Botlek vervangen door een recht stuk rail. Dit was het wissel naar Aluchemie. Op het terrein van Aluchemie lag al een tijdje geen spoor meer. Wat nu resteert is een stuk spoor dat de Oude Maasweg (inclusief het fietspad) oversteekt en dan aan beide kanten eindigt.


Verderop, langs Oude Maasweg zijn wissel 252 en spoor 4202 opgebroken (uit de documentatie)

 

07-07-2020 11:17:09
seinhuis
seinhuis

http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/ut-ht.html staat de nieuwe situatie van Geldermalsen.

 

07-07-2020 12:08:39
dennistd
dennistd

Gaat de huidige aansluiting ten noorden van Gdm eigenlijk volledig verdwijnen (waarmee een doorgaande trein Tl - Ddr onmogelijk wordt) of blijft deze liggen?



Laatst bewerkt door dennistd op 07-07-2020 12:09
 

07-07-2020 12:36:28
Koos1
Koos1

Yep. Aansluiting met wissel 45 verdwijnt. het spoor komt er naast te liggen. Je kunt dus onmogelijk vanuit Ddr naar Tl (in beide richtingen).

 

07-07-2020 14:52:42
gvttreinen
gvttreinen

Het is niet onmogelijk (als je van zagen houdt...) maar het wordt idd niet meer mogelijk om van Merwede Lingelijn rechtstreeks door te rijden naar Tiel.

 

07-07-2020 22:01:32
ErikvR
ErikvR

Waar gaat sp 507 in Gdm heen ? Zie wel een Lichtsein met lichtbak maar niet dat het spoor ergens aantakt op de lijn naar Bsd. In de tekening eindsituatie zie ik dat tenminste niet

 

07-07-2020 22:20:13
gvttreinen
gvttreinen

Pas met stap 400 (ergens halverwege 2021) wordt dit spoor verlengd en aangetakt aan spoor naar Bsd, dan vervalt dus Gdma.

Dan komt de eindsutuatie pas in dienst



Laatst bewerkt door gvttreinen op 07-07-2020 22:23
 

07-07-2020 22:36:00
thom
thom
Quote
ErikvR (07-07-2020 22:01:32):

Waar gaat sp 507 in Gdm heen ? Zie wel een Lichtsein met lichtbak maar niet dat het spoor ergens aantakt op de lijn naar Bsd. In de tekening eindsituatie zie ik dat tenminste niet


Als je de tekening van Sporenplan.nl bedoeld die hierboven gelinkt is, dat is dus niet de eind situatie nog.

 

07-07-2020 23:58:23
AlbertP
AlbertP

Vind het wel opmerkelijk dat sein 542 dan een lichtbak heeft.

 

08-07-2020 01:22:38
AlexNL
AlexNL

Wellicht is dat om aan te geven met welke snelheid men Beesd mag binnenrijden?

 

08-07-2020 10:45:03
gvttreinen
gvttreinen

Nee, foutje op Sporenplan, sein 542 krijgt geen cijferbak, snelheid is en blijft 100 km/h

 

11-07-2020 12:34:56
seinhuis
seinhuis

Ik hoorde van iemand (die zegt dat hij bij ProRail werkt) dat de loopbrug verdwijnt en wordt vervangen door een tunnel.

Sporen (50)1 tot (50)3 zijn geheel weggegaald en uitgegraven. Ongeveer waar de brug staat lijkt een tunnel te liggen.

 

11-07-2020 13:21:08
dvdhoven
dvdhoven

Tunnel Geldermalsen

 

19-07-2020 17:19:14
pjkleton
pjkleton

Weet iemand van de heren hier welke werkzaamheden vandaag. 19 -07 , er precies tussen Den Haag en Schiedam worden uitgevoerd ?

De officiele websites zeggen alleen maar "Werkzaamheden " zoals altijd ,als of het geheim is.

Ik zag vanmorgen om ca 9:15 een trein met lege Railpro ballast wagens voorbij komen tussen Leiden en Haarlem

Peter

 

19-07-2020 17:34:29
b2py
b2py

Ten behoeve van het PHS Rijswijk - Delft, maar vraag me niet exact wat ze nu doen. Paar weken terug hebben ze een dek ingeschoven ergens.

 

19-07-2020 18:57:19
mvschoon
mvschoon

In ieder geval werd er hard gewerkt aan het derde perron in Den Haag HS: perronranden weg, betegeling weg. Zaterdag reed ik met een 2200 op het meest linker spoor langs Rsw en Gvmw en spoor 3 op Gv. Vandaag met een 1100 via spoor 1 op Gv.

 

19-07-2020 21:10:47
pjkleton
pjkleton

Ja .dat klopt van die werkzaamheden ,dat was in Delft Campus. Ik heb op de webcam gekeken ,maar daar is alles in diepe rust om 18 uur.

Peter

 

31-07-2020 15:09:07
Koos1
Koos1

Er kunnen weer vier wissels op het schraplijstje.

De overloopwissels bij Gbg gaan eruit. Het betreft sanering van de wissels 363 A/B en 365 A/B. Deze wissels worden zelden gebruikt. (Maar als je zo denkt kun je bijna alle overloopwissels weghalen...).

Er is door aanleg het wissel 351 / 353 te Hdb een aantal jaren geleden wel een overloopmogelijkheid bijgekomen.

 

31-07-2020 15:14:45
broek53
broek53

Overloopwissels zijn een bedreigde wisselsoort, ja. Des te meer omdat er maar bitter weinig soorten stremmingen zijn waarbij zelfs maar overwogen wordt om linkerspoor te gaan rijden. Was hier wissel 43A/B in Oss al genoemd? Die verdwijnt bijvoorbeeld ook.

 

31-07-2020 17:21:19
sigma
sigma
Quote
broek53 (31-07-2020 15:14:45):

Overloopwissels zijn een bedreigde wisselsoort, ja. Des te meer omdat er maar bitter weinig soorten stremmingen zijn waarbij zelfs maar overwogen wordt om linkerspoor te gaan rijden. Was hier wissel 43A/B in Oss al genoemd? Die verdwijnt bijvoorbeeld ook.


Dat is erg onhandig bij geplande buitendienststellingen tussen Oss en 's-Hertogenbosch. Nu kunnen de treinen Nijmegen - Oss op 2 perronsporen te Oss keren, straks alleen nog maar op spoor 202, tenzij je tot Ravenstein linkerspoor wilt rijden.

 

31-07-2020 17:23:18
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (31-07-2020 15:14:45):

Overloopwissels zijn een bedreigde wisselsoort, ja. Des te meer omdat er maar bitter weinig soorten stremmingen zijn waarbij zelfs maar overwogen wordt om linkerspoor te gaan rijden. Was hier wissel 43A/B in Oss al genoemd? Die verdwijnt bijvoorbeeld ook.


Om maar iets te noemen: Gestrande trein, TOBS, omgevallen grasmaaier, spoorstaafbreuk, werkzaamheden 10 kilometer verderop, kapotte bovenleiding

Er zijn zeker wel storingen waarbij slechts één spoor buiten dienst gaat. Misschien dat de statistieken wel zouden vertellen dat dit vaker gebeurt op emplacementen of op trajecten waar 4 sporen liggen dan op "gewone" dubbelsporige trajecten.



Laatst bewerkt door treinfan op 31-07-2020 17:24
 

31-07-2020 17:41:54
broek53
broek53

Dat is het nu net, gebruikte men het nu maar wat vaker. Bij defecte bovenleiding niet, bij een gestrande trein niet (of het moet de evcuatietrein zijn), bij een TOBS moet je de mazzel hebben dat er geen overweg in de storing ligt anders kun je het ook wel schudden, enz.

Maar ja, die discussie hebben we hier in allerlei vormen al 100 keer gedaan. Vaak gebruiken zul je ze niet (en tegenwoordig minder dan ooit), maar de vraag is of je een noodvoorziening zomaar weg kunt en wilt halen als je 'm (gelukkig) maar weinig gebruikt. Het antwoord daarop van Prorail als geheel - dwz CM en AM (capaciteitsmanagement en beheer & onderhoud) - is langzamerhand wel duidelijk.

 

31-07-2020 17:50:28
broek53
broek53
Quote
sigma (31-07-2020 17:21:19):
Quote
broek53 (31-07-2020 15:14:45):

Overloopwissels zijn een bedreigde wisselsoort, ja. Des te meer omdat er maar bitter weinig soorten stremmingen zijn waarbij zelfs maar overwogen wordt om linkerspoor te gaan rijden. Was hier wissel 43A/B in Oss al genoemd? Die verdwijnt bijvoorbeeld ook.


Dat is erg onhandig bij geplande buitendienststellingen tussen Oss en 's-Hertogenbosch. Nu kunnen de treinen Nijmegen - Oss op 2 perronsporen te Oss keren, straks alleen nog maar op spoor 202, tenzij je tot Ravenstein linkerspoor wilt rijden.


Yep, en zo gaat het altijd: men wil een wissel weghalen, anderen kijken op de kaart wat je dan allemaal niet meer kunt en noemen dat een bezwaar van het weghalen. Tegenvraag is dan: hoe vaak gebeurt dat / wil je dat gebruiken en hoe erg is het als je dat niet meer kunt - en dan blijft het stil, of er komen minimale getallen uit. Dan is de beslissing gauw genomen, wij pruttelen hiero nog wat of slaan totaal door in de verkettering van ProRail (elk wissel weghalen lijkt te moeten uitdraaien op een nationale ramp), sommige vervoerders protesteren nog eens wat (altijd tevergeefs) en dan wordt het weer stil.
Let wel: ik spreek geen oordeel uit, ik constateer het alleen maar.

 

31-07-2020 19:50:40
tjabbe73
tjabbe73
Quote
broek53 (31-07-2020 17:41:54):

Dat is het nu net, gebruikte men het nu maar wat vaker. Bij defecte bovenleiding niet, bij een gestrande trein niet (of het moet de evcuatietrein zijn), bij een TOBS moet je de mazzel hebben dat er geen overweg in de storing ligt anders kun je het ook wel schudden, enz.

Maar ja, die discussie hebben we hier in allerlei vormen al 100 keer gedaan. Vaak gebruiken zul je ze niet (en tegenwoordig minder dan ooit), maar de vraag is of je een noodvoorziening zomaar weg kunt en wilt halen als je 'm (gelukkig) maar weinig gebruikt. Het antwoord daarop van Prorail als geheel - dwz CM en AM (capaciteitsmanagement en beheer & onderhoud) - is langzamerhand wel duidelijk.


Hoofdzakelijk CM, met bepaalde personen daar extreem leidend in bij dit soort verwijderacties. Vanuitt AM wordt er zeker in bepaalde regio's zwaar tegenin gegaan, helaas niet altijd met resultaat. Net zoiets als het "consulteren van de vervoerders", waar vervolgens ook niets mee gedaan wordt....

 

31-07-2020 22:23:31
broek53
broek53

Ja, de hoofdontwerper en de man van Noord-Oost, wie kent ze niet ? Het consulteren van vervoerders wordt door die laatsten nogal eens verward met "je zin krijgen" en dat leidt dan tot frustraties. Het probleem met een wisselverbinding is tuurlijk ook dat je 'm niet een beetje kunt opruimen of een beetje laten liggen. Polderen is dus niet erg mogelijk...



Laatst bewerkt door broek53 op 01-08-2020 00:06
 

31-07-2020 23:58:29
tjabbe73
tjabbe73

👍

 

01-08-2020 10:23:50
anton_
anton_
Quote
sigma (31-07-2020 17:21:19):
Quote
broek53 (31-07-2020 15:14:45):

Overloopwissels zijn een bedreigde wisselsoort, ja. Des te meer omdat er maar bitter weinig soorten stremmingen zijn waarbij zelfs maar overwogen wordt om linkerspoor te gaan rijden. Was hier wissel 43A/B in Oss al genoemd? Die verdwijnt bijvoorbeeld ook.


Dat is erg onhandig bij geplande buitendienststellingen tussen Oss en 's-Hertogenbosch. Nu kunnen de treinen Nijmegen - Oss op 2 perronsporen te Oss keren, straks alleen nog maar op spoor 202, tenzij je tot Ravenstein linkerspoor wilt rijden.


Kan me ook voorstellen dat er buitendienststellingen tussen Oss en 's Hertogenbosch, gekozen wordt voor het aanpassen van de dienstregeling richting Nijmegen, net als deze zomer bij b.v. Amersfoort.

 

01-08-2020 11:39:07
alle46
alle46
Quote
Koos1 (31-07-2020 15:09:07):

Er kunnen weer vier wissels op het schraplijstje.

De overloopwissels bij Gbg gaan eruit. Het betreft sanering van de wissels 363 A/B en 365 A/B. Deze wissels worden zelden gebruikt. (Maar als je zo denkt kun je bijna alle overloopwissels weghalen...).

Er is door aanleg het wissel 351 / 353 te Hdb een aantal jaren geleden wel een overloopmogelijkheid bijgekomen.


Deze wissels lijken me misbaar, omdat de overgang naar enkelspoor nog geen 800 meter net ten noorden van het station ligt.

 

01-08-2020 19:52:59
JakeBlack
JakeBlack
Quote
alle46 (01-08-2020 11:39:07):
Quote
Koos1 (31-07-2020 15:09:07):

Er kunnen weer vier wissels op het schraplijstje.

De overloopwissels bij Gbg gaan eruit. Het betreft sanering van de wissels 363 A/B en 365 A/B. Deze wissels worden zelden gebruikt. (Maar als je zo denkt kun je bijna alle overloopwissels weghalen...).

Er is door aanleg het wissel 351 / 353 te Hdb een aantal jaren geleden wel een overloopmogelijkheid bijgekomen.


Deze wissels lijken me misbaar, omdat de overgang naar enkelspoor nog geen 800 meter net ten noorden van het station ligt.


Het was altijd een plek waar gekeerd kon worden als het enkelsporige deel tussen Gramsbergen en Coevorden er uit lag. Dan keerde de sneltrein in Gramsbergen zonder dat de terugrit richting Zwolle gewijzigd moest worden. Weet alleen niet hoe vaak dat stuk tegenwoordig in storing ligt, is al weer 3 jaar geleden dat ik er dagelijks op de trein stapte.