Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
28-01-2020 15:53:44
hubertus1
hubertus1
Maar liggen die goede dingen van DSSU nu aan het weghalen van de wissels?
Ik denk zelf dat de andere genoemde zaken (dive unders, 4- en 8-sporigheid) toch een stuk meer zoden aan de dijk hebben gezet.
 

28-01-2020 16:24:01
daniel81
daniel81
Quote
thom (di 28 jan 2020 14:39:52 https://www.somda.nl/forum/15325/p720385/): Helaas heeft het niets meer met durven te maken, maar met regelgeving waar eerst aan voldoen moet worden.

Oftewel buitendienst stelling aanvragen, bevestiging terug krijgen, TRDL die spoor afdekt en buitendienst neemt, kortsluitlansen plaatsen etc...
Eerder gaat er geen kwast een pot vet in...

Dat is precies waar Frontier op doelt, de regeltjes die erbij verzonnen zijn.
@Frontier suggereert dat die regeltjes per definitie onnodig zijn. Ik probeer het te relativeren door te stellen dat ik op een emplacement als Ut die regels wel terecht vind. Prorail slaat er dan vervolgens weer compleet in door door bv ook op raccordementen met 1 trein per week een formele buitendienststelling te eisen die een jaar van tevoren aangevraagd moet worden en door vijf verantwoordelijken getekend moet zijn (ik chargeer eventjes maar het punt zal duidelijk zijn).
Ik zou graag die nuance zien; regeltjes waar het moet en gezond verstand waar het kan. Maa rook die discussie is hier al vaak gevoerd
 

28-01-2020 16:36:27
brun
brun
Quote
Frontier (di 28 jan 2020 15:26:52 https://www.somda.nl/forum/15325/p720387/): En vallen er in Hannover ook complete treinseries uit als er tientallen kilometers verderop een verstoring is?


Joh, niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb geen zin in een wie-heeft-gelijk-discussie.

De voordelen van DSSU zijn in mijn dagelijkse beleving aanzienlijk groter dan de nadelen. Als iemand anders al die verdwenen wissels en mogelijkheden mist, is dat vervelend, maar het ligt er nu eenmaal, het functioneert voor de meeste reizigers erg goed, en dan is 't toch een kwestie van accepteren dat het zo is.

Laatst bewerkt door brun op 28-01-2020 16:37
 

28-01-2020 16:43:39
michaben
michaben
Die voordelen komen niet zo zeer door DSSU zelf maar door het herontwerp van het emplacement. Als je het emplacement van Rtd erbij pakt dan is dat alles behalve een doorstroomstation, maar het emplacement is wel geoptimaliseerd op dat doorgaande treinen met 60km/u of meer kunnen rijden en met zo veel mogelijk gelijktijdigheid. Maar met het grote verschil dat je bij een defecte trein gewoon om de verstoring heen kunt rijden en je bij een stremming de treinen kunt keren. En het aantal wisselstoringen hier kun je ook op één hand tellen.  


28-01-2020 17:21:39
thom
thom
Quote
daniel81 (di 28 jan 2020 16:24:01 https://www.somda.nl/forum/15325/p720390/):
Quote
thom (di 28 jan 2020 14:39:52 https://www.somda.nl/forum/15325/p720385/): Helaas heeft het niets meer met durven te maken, maar met regelgeving waar eerst aan voldoen moet worden.

Oftewel buitendienst stelling aanvragen, bevestiging terug krijgen, TRDL die spoor afdekt en buitendienst neemt, kortsluitlansen plaatsen etc...
Eerder gaat er geen kwast een pot vet in...

Dat is precies waar Frontier op doelt, de regeltjes die erbij verzonnen zijn.
@Frontier suggereert dat die regeltjes per definitie onnodig zijn. Ik probeer het te relativeren door te stellen dat ik op een emplacement als Ut die regels wel terecht vind. Prorail slaat er dan vervolgens weer compleet in door door bv ook op raccordementen met 1 trein per week een formele buitendienststelling te eisen die een jaar van tevoren aangevraagd moet worden en door vijf verantwoordelijken getekend moet zijn (ik chargeer eventjes maar het punt zal duidelijk zijn).
Ik zou graag die nuance zien; regeltjes waar het moet en gezond verstand waar het kan. Maa rook die discussie is hier al vaak gevoerd

Per definitie overbodig is wat kort door de bocht (en dat zal Frontier ook niet eens bedoelen), incidenten uit het verleden bewijzen dat een goede mate van borging op dit soort zaken zeker nodig is, maar dat het zeker sneller doorlopen zou moeten kunnen worden dan nu het geval is eveneens wel duidelijk.

Onderscheid maken in situaties is wel een vervelende, het klinkt voor de hand liggend maar schept andersom als snel weer verwarring want welk regeltje is dan waar van toepassing met allerlei vergissingen van dien...

Laatst bewerkt door thom op 28-01-2020 17:22
 

28-01-2020 17:22:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
brun (di 28 jan 2020 08:16:42 https://www.somda.nl/forum/15325/p720353/): Iedereen die dagelijks met de trein naar Utrecht moet, weet dat DSSU een veel soepeler dienstregeling mogelijk heeft gemaakt. Het is een schoolvoorbeeld van hoe je een groot knooppunt moet optimaliseren.

Voorheen stond mijn trein vanaf Amsterdam Amstel bijvoorbeeld ELKE ochtend een paar minuten te wachten tot ie Utrecht kon binnenrijden omdat een andere trein in de weg stond of reed.
Jij benoemt nu één corridor, maar dat wil niet zeggen dat dat voor alle corridors geldt. Ik heb bijvoorbeeld sinds DSSU veel vaker met een trein uit Amersfoort voor Utrecht Centraal staan wachten omdat het aankomstspoor nog bezet was dan voorheen. Simpelweg omdat een licht vertraagde trein gelijk al in de weg staat omdat de volgende trein ook alleen maar naar spoor 8 kan (want op 9 staat dan bv. al een aansluitende trein).
In de oude situatie had je dan nog uitwijkmogelijkheden naar nabijgelegen sporen.

Overigens heeft die beperking nog vooral te maken met het overloopwissel tussen de IC sporen bij Utoa dat gesneuveld is. Daardoor kan je vanuit Amersfoort alleen nog op 9 keren als je niet door richting Gouda kunt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-01-2020 18:28:29
evangoor
evangoor
Quote
brun (di 28 jan 2020 16:36:27 https://www.somda.nl/forum/15325/p720391/):
Quote
Frontier (di 28 jan 2020 15:26:52 https://www.somda.nl/forum/15325/p720387/): En vallen er in Hannover ook complete treinseries uit als er tientallen kilometers verderop een verstoring is?


Joh, niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb geen zin in een wie-heeft-gelijk-discussie.

De voordelen van DSSU zijn in mijn dagelijkse beleving aanzienlijk groter dan de nadelen. Als iemand anders al die verdwenen wissels en mogelijkheden mist, is dat vervelend, maar het ligt er nu eenmaal, het functioneert voor de meeste reizigers erg goed, en dan is 't toch een kwestie van accepteren dat het zo is.

Nee goed geen gewelles-nietes, maar dan toch...

Hannover is, vind ik, nu juist een voorbeeld van een doorstroomstation. Compleet met het keren van treinseries op doorgaand bedoelde perronsporen, zoals in Utrecht. Spoor 1/2 S-Bahn naar het westen, noorden en zuiden, 3-8 Fernverkehr en regio noord-zuid (dubbel perronspoor per richting), 9-12 Fernverkehr en regio west-oost (dubbel perronspoor per richting) en 13/14 S-Bahn oost. Verder (redelijk) weinig wissels en veel beton. Dat je in Hannover dus dan toch nadelen ervaart, is voor mij nu juist de illustratie dat het doorstroomconcept ook door andere invloeden gemaakt of gebroken kan worden.
 

28-01-2020 18:30:32
kleine_man
kleine_man
In Arnhem, DSSA, is er al sinds de oplevering een capaciteitsgebrek. Perronfases zijn opgeheven, waardoor er veel desinformatie optreed. Met de nieuwe dienstregeling is dit erger geworden.
Als er een trein defect gaat in het station dan is het chaos.
 

28-01-2020 18:59:02
b2py
b2py
ProRail legt in Westelijk Havengebied een nieuwe opstelterrein voor reizigersmaterieel aan: https://www.prorail.nl/nieuws/bomenkap-en-herplant-westelijk-havengebied  

28-01-2020 19:25:50
rick
rick
Waar komt het extra spoor te liggen?  

28-01-2020 20:00:26
b2py
b2py
Tussen het opstelterrein en de Zaanstraat  

28-01-2020 20:05:12
AlbertP
AlbertP
@kleine_man: Maar ook hier gaat op wat voor DSSU geldt: in de normale dienst is de doorstroming beter. Voor de ombouw moesten treinen vaker wachten buiten het station tot hun perron vrij was of om een andere trein voorlangs te laten.  

28-01-2020 20:38:09
PeterJ
PeterJ
In Zwitserland, toch het grote spoorvoorbeeld, liggen op stations als Zürich ontiegelijk veel wissels met maximale bereikbaarheden. Waarom slaan we dat deel van het grote voorbeeld dan over en is het in Japan ineens beter?  

28-01-2020 22:00:58
thom
thom
Hebben ze in Zwitserland ook corridors met elke 10 minuten een trein?  

28-01-2020 23:23:13
kiekkiek
kiekkiek
Geen idee, maar wel meer treinen per km spoor dan hier in NL.

Zie: https://reporting.sbb.ch/verkehr?years=0,1,4,5,6,7&scroll=4100&highlighted=79e2517aad8a88df1fad22e68f93b20a
 

28-01-2020 23:26:51
kiekkiek
kiekkiek
Quote
PeterJ (di 28 jan 2020 20:38:09 https://www.somda.nl/forum/15325/p720415/): In Zwitserland, toch het grote spoorvoorbeeld, liggen op stations als Zürich ontiegelijk veel wissels met maximale bereikbaarheden. Waarom slaan we dat deel van het grote voorbeeld dan over en is het in Japan ineens beter?


Geen idee. Wellicht omdat bedrijfsuitstapjes naar Japan leuker worden gevonden? Japan is niet te vergelijken met NL, daarentegen CH bij uitstek.
 

29-01-2020 01:22:04
Frontier
Frontier
Minder wissels want: goedkoper? De boekhouders op 1, 2 en 3, zoals gewaardeerd forumlid rogier dat vanmiddag zo fraai zei.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-01-2020 07:38:12
PeterJ
PeterJ
Quote
thom (di 28 jan 2020 22:00:58 https://www.somda.nl/forum/15325/p720428/): Hebben ze in Zwitserland ook corridors met elke 10 minuten een trein?
Kijk de vertrekstaat van Zürich er maar eens op na en je ziet het aantal vertrekkende treinen per uur (x2 met de aankomende erbij opgeteld).
 

29-01-2020 07:48:35
illyavaes
illyavaes
Quote
hubertus1 (di 28 jan 2020 15:53:44 https://www.somda.nl/forum/15325/p720389/): Maar liggen die goede dingen van DSSU nu aan het weghalen van de wissels?
Ik denk zelf dat de andere genoemde zaken (dive unders, 4- en 8-sporigheid) toch een stuk meer zoden aan de dijk hebben gezet.

Gefeliciteerd, U heeft de hoofdprijs.
Noem me een plek waar meer treinen mogelijk gemaakt zijn en tegelijk in enige mate de antiwisseljihad langs kwam of dat nog gaat doen** en je kunt er een tegelijk gebouwde vrije kruising bij vinden:
Amersfoort C (dive-under; dwingt wel tot gebruik van spoor 1)
Arnhem (dive-under)
Den Bosch (fly-over)
Utrecht C - Utrecht Zuid (dubbele dive-under plus "enkele spoortjes")
Amsterdam DSSA: tweesporige dive-under Dijksgracht
Herfte Aansluiting: tweesporige dive-under
En kijk even terug naar de door ProRail doelbewust telkens verzwegen ombouw van Utrecht CS "Van Knelpunt weer Knooppunt" in de jaren 90: drie extra fly-overs met een extra onderdoorgang - ondanks TIG extra (Engelse) wissels volledige gelijktijdigheid in alle drie de richtingen en dus veel meer treinen mogelijk. Er zijn ook Engelse wissels voor 80 km/h (zoals er tijdelijk een bij Utva heeft gelegen) maar dat kost meer geld (intussen betalen vervoerders nog steeds net zo veel extra gebruiksvergoeding voor zogenaamd dure knooppunten - dat zou dan ook kleine-stations- / halte-tarief moeten worden).

Het is dus (straks) interessant hoeveel meer treinen het verwijderen van wissels in Boxtel en tussen Amf en Amf Aansluiting zogenaamd mogelijk gaat maken (waar niets verandert aan door fly-overs geschapen gelijktijdigheden) wat niet ook met wissels kan.

Daarentegen laat Arnhem ook zien wat je ondanks een dive-under met doorgeslagen antiwisselretoriek kunt krijgen: alle opstelsporen liggen op Arnhem Berg achter een enkel wissel. Dat is niet alleen een in de IT inmiddels verfoeid single point*** of failure maar als er een verstoring is waarbij NS weer dwangmatig materieel gaat wegrangeren, is dat per direct overbelast EN hebben alle overblijvende treinen aan de westzijde er last van. Woehoe!


** en toegegeven, in- en uitrijsnelheden verhoogd - maar dat kan ook met meer wissels, dus zonder flexibiliteit op te geven.
*** tevens Engels voor een wissel...
 

30-01-2020 00:25:53
PeterJ
PeterJ
Ja ja, snelheden omhoog door die wissels, maar in plaats van dat die winst terug te zien is in de reistijd staan die treinen weet ik waar minuten lang stil. Dus die winst lijkt nergens echt te zijn geïncasseerd, maar waarom?  

30-01-2020 01:23:22
Frontier
Frontier
Punctualiteit en de daaraan verbonden bonussen voor de directie, waarschijnlijk.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-01-2020 08:16:22
illyavaes
illyavaes
Quote
Frontier (di 28 jan 2020 15:26:52 https://www.somda.nl/forum/15325/p720387/): En vallen er in Hannover ook complete treinseries uit als er tientallen kilometers verderop een verstoring is?

Nu ook weer: seinstoring bij Dijksgracht "dus" de helft van de treinen tussen Utrecht en Veenendaal wordt opgeheven.
Maar volgens ProRail heeft Utrecht C voldoende sporen en wissels om te keren als er een versperring is hoor...
 

30-01-2020 08:21:27
geert
geert
Die ruimte is er ook, wordt alleen niet benut. Zojuist weer een uitgebreid rangeerspel mogen aanschouwen op Ut met afvoeren van materieel van de 7300 enz naar opstelterrein OZ. Als dat middenin de spits kan, kan doorrijden ook wel lijkt me  

30-01-2020 09:14:33
cuneo56
cuneo56
En eigenlijk is het flauwekul om die 7300 te kappen!
Zolang de 4000 wel naar Amsterdam blijft rijden , kun je prima beide serie naar Utrecht (7300 + 7400) in Breukelen keren.
Spoor 705 aldaar is er denkelijk zelfs speciaal voor aangelegd (aankomende trein eerst van 702 naar 705 en dan na vertrek voorgaande 73/7400 door naar 706 om kop te maken)

En zelfs kun je dan ook nog de 4000 aan het perron keren, als er niets door kan/mag naar Asd , maar dan moet er wel even een treintje ( aankomende 4000) een drietal minuten voor de inrijder wachten , maar dat schijnt levensgevaarlijk te zijn; hoewel er ligt toch op heel veel plekken ATBvv
 

30-01-2020 13:24:12
sjoerd
sjoerd
Dat onderbouwt mijn stelling dat men op sommige plekken niet meer weet welke infra er ligt, en ja, dan kan die wel weg, want hij wordt toch niet gebruikt.%03%  

30-01-2020 13:32:34
waalkade
waalkade
Hoef je toch ook niet te weten.
Je kan toch een soort Tinder bouwen waarop de treindienstleider kan zien welke sporen nog beschikbaar zijn.
 

30-01-2020 13:35:06
Oldskool
Oldskool
Quote
cuneo56 (do 30 jan 2020 09:14:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p720511/): maar dat schijnt levensgevaarlijk te zijn; hoewel er ligt toch op heel veel plekken ATBvv
Overdrijven is ook een kunst.....%09%
 

30-01-2020 13:35:40
sjoerd
sjoerd
Treindienstleider?? Ik had het over iemand die een dienst plant over een bepaald spoor of een bepaalde rijweg, zoals daar juist boven aan de orde was, maar die er geen blijk van geeft de infra volledig te kennen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 30-01-2020 13:37
 

30-01-2020 13:36:22
sjoerd
sjoerd
Quote
Oldskool (do 30 jan 2020 13:35:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p720536/):
Quote
cuneo56 (do 30 jan 2020 09:14:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p720511/): maar dat schijnt levensgevaarlijk te zijn; hoewel er ligt toch op heel veel plekken ATBvv
Overdrijven is ook een kunst.....%09%

En dit was natuurlijk ironisch bedoeld!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-01-2020 13:55:19
Oldskool
Oldskool
Kan wel zijn, @sjoerd. Maar elke keer dit soort flauwekul beweren, ook al is het dan misschien ironisch bedoelt, op een gegeven moment gaat het als waarheid aangenomen worden.

Overigens. 3 minuten voor de inrijder wachten, mooi voer voor hier, om weer over los te gaan. %08%
 

30-01-2020 14:00:23
cuneo56
cuneo56
Gelukkig iemand die dat ziet

Maar het blijft natuurlijk een vreemde zaak dat er na een advies van de ongevallenraad ( botsing bij Amsterdam Westerpark) dat soort zaken ( geplande roodsein naderingen)vermeden worden, maar nu sindsdien (bijna) alle gevaarpunten van ATB VV zijn voorzien daar dan echter geen wijziging in plaats vond.
 

30-01-2020 15:30:35
sjoerd
sjoerd
We kunnen niet genoeg los gaan over dingen die zo gaan, omdat ze zo gaan. En daarbij: werknemers zijn geen slaven en chefs geen dictators. Los die hap.%02%  

30-01-2020 17:33:55
slifor2
slifor2
En de saneringsjihad afdeling van Prorail gaat vrolijk verder.

Enkele jaren geleden werd in Helmond een drie sporige tunnel gerealiseerd. Weggegooid geld blijkt weer, want Prorail vind de wissels 455 en 427a/b incl spoor 83 totaal nutteloos. WEG ER MEE!
Oh en als we dan toch bezig zijn halen we de overloop 399a/B in Grvn ook gelijk weg. De brabantroute heeft toch nooit storingen...... zucht
 

30-01-2020 18:33:06
gvttreinen
gvttreinen
Maar ach, dat saneren geeft de spoorwegaannemerij ook weer werk, dat moet je toch goed doen  

30-01-2020 18:34:28
gvttreinen
gvttreinen
O ja, nu we toch bezig zijn, het overgebleven aansluitwissel te Nwh gaat er met komende BBV fysiek uit.  

30-01-2020 18:37:27
slifor2
slifor2
Quote
gvttreinen (do 30 jan 2020 18:33:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p720567/): Maar ach, dat saneren geeft de spoorwegaannemerij ook weer werk, dat moet je toch goed doen


niet als je het nieuwe spoor 83 op die tunnel enkele jaren geleden hebt aangelegd. Bovendien spreek ik nu als vervoerder en niet als aannemer
 

30-01-2020 21:40:03
PKP
PKP
Quote
gvttreinen (do 30 jan 2020 18:34:28 https://www.somda.nl/forum/15325/p720569/): O ja, nu we toch bezig zijn, het overgebleven aansluitwissel te Nwh gaat er met komende BBV fysiek uit.


Gelukkig maar, wissel wat toch geen enkel nut heeft. Waarom zou je zo iets uit vervlogen tijden in het hoofdspoor laten liggen ? Wel jammer, een P-sein voor een wissel is redelijk uniek.

Laatst bewerkt door PKP op 30-01-2020 21:42
 

30-01-2020 22:09:46
IJsbergsla
IJsbergsla
Geen enkel nut, vervlogen tijden.. de vele honderden vrachtwagens huisvuil die dagelijks het land doorkruisen om het een euro goedkoper dan de trein te doen heb je nog niet opgemerkt?  

30-01-2020 22:57:06
broek53
broek53
Dat is iets geheel anders. Het spoorvervoer is niet opgehouden omdat er een wissel weg zou moeten.  

30-01-2020 23:15:45
IJsbergsla
IJsbergsla
Neen, echter zal het zelfs met een politiek anders waaiende wind er ook nimmer meer terugkeren. Wat zullen dergelijke ongebruikte emplacementen in België, Duitsland, Frankrijk en de rest van de wereld niet kosten..?  

31-01-2020 00:52:06
PKP
PKP
Quote
IJsbergsla (do 30 jan 2020 23:15:45 https://www.somda.nl/forum/15325/p720579/): Wat zullen dergelijke ongebruikte emplacementen in België, Duitsland, Frankrijk en de rest van de wereld niet kosten..?


Vanzelfsprekend heel wat, geld wat je beter aan wat anders kan uitgeven dan aan zo'n ongebruikt wisseltje van een voormalige VAM aansluiting, waarvan het hele emplacement al lang weg is.
 

31-01-2020 09:21:36
sjoerd
sjoerd
Ja, ehh, over zo'n wisseltje zal inderdaad niemand twijfelen. Het is een laatste restje nostalgie voor wie de 4711 nog iets zegt.
Wat me wel opvalt is dat degenen die nog wel enig begrip kunnen opbrengen voor het verdwijnen van infra, niet worden vergezeld van lieden met enig begrip voor het standpunt van andersdenkenden over het verdwijnen van nuttige infra.
 

31-01-2020 12:35:25
rolandrail
rolandrail
Trein 4711 bevatte de wagens van Gv LDW, niet uit Nwh dus neem ik aan.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

31-01-2020 13:30:15
qj7141
qj7141
Inderdaad. Heul lang geleden.  

31-01-2020 17:00:49
sjoerd
sjoerd
Quote
rolandrail (vr 31 jan 2020 12:35:25 https://www.somda.nl/forum/15325/p720610/): Trein 4711 bevatte de wagens van Gv LDW, niet uit Nwh dus neem ik aan.

Zal wel kloppen, maar ik ben al blij dat 4711 behalve onjeklonje nog iets bekend oproept.%02%
Overigens liep die ooit in de jaren 70 in 't Harde flink uit de rails toen de machinist van een elok serie 1000 de snelheidsvermindering had gemist, en de huisvuilwagens met 80 km/h het zijspoor opreden. De 1000 bleef er, als ik het me goed herinner, wel in de rails.
 

31-01-2020 19:15:14
pjkleton
pjkleton
Trein 4711 was de trein naar de VAM in Wijster ,trein 4712 was de lege trein terug ri Den Haag en Zvt (Dacht ik)
In de jaren 50 heb ik dikwijls naar de treinen gekeken in Nwh ofwel Piet Gijzenbrug (Heen en terug %02%).Er was een echt seinhuis met een stelknoppen toestel.
Om ca 15:30 kwam de stoom buurt goederen trein er naar toe met een lok serie 1700.Ook kwamen er bijna gelijkertijd 2 D treinen van/naar Parijs voorbij.
Zo gaat dat.
Peter
 

14-03-2020 15:37:59
rick
rick
Te Awhv wordt spoor 2264 (vooraan naast de losweg bij het infra-emplacement) zo te zien een tiental meters verlengd. Het spoorhuisje naast de Contactwegis gesloopt en de groenstrook is vrijgemaakt maar of dit voor spoorwerkzaamheden is was niet te zien.  

15-03-2020 11:26:32
phantom
phantom
OF het exact hier thuis hoort weet ik niet,maar Volker Rail (o.a.) is bezig met een weg maken langs het spoor tussen Ddzd en Ddr Wieldrechtse zeedijk thv de nieuwbouw wijk.
Ook is er een groot stuk grond afgevlakt daar en zijn er diverse containers met bouw materiaal geplaatst.
Iemand enig idee wat men daar van plan is ??


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-03-2020 11:43:18
maarten83
maarten83
Er is toch een plan voor een opstelterrein daar.  

15-03-2020 11:52:38
broek53
broek53
Quote
rick (za 14 mrt 2020 15:37:59 https://www.somda.nl/forum/15325/p723138/): (…) Het spoorhuisje naast de Contactweg is gesloopt en de groenstrook is vrijgemaakt maar of dit voor spoorwerkzaamheden is was niet te zien.
Die houten wachterswoning is (helaas) gesloopt omdat het bouwvallig werd en het kennelijk nog niet de moeite waard was zoiets te bewaren. Ik geloof dat het de laatste langs de Zaanlijn was. Maar met aanstaand spoorwerk heeft het niet te maken.
 

15-03-2020 12:35:37
rick
rick
Duidelijk,ik dacht dat het misschien te maken had met het extra spoor voor het nieuwe opstelterrein.  

15-03-2020 13:06:42
dvdhoven
dvdhoven
Kan te maken hebben met het volgende:
https://www.amsterdam.nl/projecten/onderdoorgang-contactweg-verbetering/?utm_source=www.amsterdam.nl&utm_medium=internet&utm_campaign=onderdoorgangcontactweg&utm_content=redirect
Er wordt een onderdoorgang aangelegd tussen Contactweg en Nieuwe Hemweg en de overweg bij de Kabelweg wordt opgeheven.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-03-2020 13:08


Dick van den Hoven
 

30-03-2020 12:17:37
dennis3
dennis3
Volgens dit bericht op Linkedin is afgelopen weekend wissel 29B van Hlmvam (tussen Hlm en Hlms) opgebroken: https://www.linkedin.com/posts/railtd-bv_bij-haarlem-is-afgelopen-zaterdag-de-hele-activity-6650312516008316928-5OkP  

30-03-2020 17:42:20
seinhuis
seinhuis
Als ik me goed kan herinneren was er niks na dat wissel sinds het spoor naar het fabriks opgebroken was.  


30-03-2020 19:38:24
sjoerd
sjoerd
Klopt; de aansluiting VAM achter dat wissel was al eerder opgebroken. Vroeger was er nog een aansluiting naar de gasfabriek ongeveer op die plek, maar deze is echt aangelegd voor de VAM.
Intussen worden per 4 mei aanstaande ook de overloopwissels te Eijsden opgebroken, waardoor het dan een halte aan de vrije baan is geworden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 30-03-2020 19:55
 

30-03-2020 21:35:22
daniel81
daniel81
En dat terwijl de Provincie Limburg als ambitie had dat er op het andere half uur een trein in Edn zou gaan keren. Of is die ambitie losgelaten? Kan 'm nergens meer vinden op de provinciale site  

30-03-2020 22:51:09
AlexNL
AlexNL
Ik dacht dat het de bedoeling was dat die kering in Visé zou gaan gebeuren? Kan natuurlijk zijn dat dat zo is gepland omdat het in Eijsden niet meer kan.  

31-03-2020 09:02:38
Klaasje
Klaasje
Voor die kering in Wezet is het ook nodig dat de treinen van Arriva in België zijn toegelaten. Daar was nog iets aan de hand geloof ik.  

31-03-2020 09:23:52
waalkade
waalkade
Voor grensplaatsen golden toch andere regels?  

31-03-2020 09:43:02
IJsbergsla
IJsbergsla
Voor wat België uitgaat richting een ander land, ja. Andersom zijn er ontelbaar veel problemen en mag de portemonnee getrokken worden  

31-03-2020 10:44:22
broek53
broek53
Er bestaan aparte overeenkomsten voor grensbaanvakken, ja - maar dat neemt niet weg dat materieel dan wel toegelaten moet worden tot het grensstation.  

02-04-2020 09:36:08
mvschoon
mvschoon
Komende zaterdag wordt de brug over de Rozenburgersluis in het Theemswegtrace in de Botlek op zijn plaats gelegd. Live te volgen via Webcam. https://www.portofrotterdam.com/nl/onze-haven/havenontwikkeling/theemswegtrace#/  

03-04-2020 14:24:51
slifor2
slifor2
Er staan weer de nodige opbraak plannen op het programma bij Prorail.

De Veluwelijn Amf-Zl heeft veel te veel wissels, daarom de volgende saneringsvoorstellen (oftewel gaan gewoon door, elk tegenargument wordt sfgeimpeld door Prorail)

Ns: wissel 41a/b en 33
Hde: wissel 47, 57b en 63a, incl spoor 3. Opvallend dat het spoor volgens Prorail alleen word gebruikt voor roestrijden. Dat militaire treinen hier soms kopmaken of cargo aangezien dat in Zl niet gaat wordt totaal niet genoemd..... wat een prutsers.

Voor de langere termijn staan ook de zijsporen en (overloop)wissels in Pt op de planning voor sloop. Volgens mij is daarmee de mogelijkheid om cargo/MVV over deze lijn te sturen volledig om zeep.....
 

03-04-2020 15:22:39
rolandrail
rolandrail
Het gros van mvv n/v Hde gaat alleen maar naar Afmv om een of meer dagen over te staan en dan alsnog te vertrekken naar Bh. Met een andere planning zonder overstand kan het dus gewoon via Zl. Het is in Hde ook niet zodruk dat omlopen via de hoofdbaan een probleem is. Blijven de dolime naar Vdm en de containertrein naar Coeta over. De containertrein heeft uit Coeta en leeg dolime hebben al geen stop meer tussen Zl en Amf.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

03-04-2020 16:15:14
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (vr 03 apr 2020 14:24:51 https://www.somda.nl/forum/15325/p724063/): Ns: wissel 41a/b en 33
Ik denk dat 41a/b een tikfoutje is voor 31a/b. Daarmee wordt het middenspoor te Ns dus een kopspoor. Niet heel gek gezien het spoor te kort is om goederentreinen aan de kant te kunnen nemen, en het nu ook enkel gebruikt wordt voor kerende sprinters.
Quote

Hde: wissel 47, 57b en 63a, incl spoor 3. Opvallend dat het spoor volgens Prorail alleen word gebruikt voor roestrijden. Dat militaire treinen hier soms kopmaken of cargo aangezien dat in Zl niet gaat wordt totaal niet genoemd..... wat een prutsers.
Zolang spoor 4 nog blijft liggen, kan dat gebruikt worden voor het goederenvervoer. Niettemin vreemd om spoor 3 op te breken.
Quote

Voor de langere termijn staan ook de zijsporen en (overloop)wissels in Pt op de planning voor sloop. Volgens mij is daarmee de mogelijkheid om cargo/MVV over deze lijn te sturen volledig om zeep.....
Voor treinen richting Zl passen de cargopaden dan inderdaad niet meer. Treinen richting Amf kunnen nog in Hde aan de kant in plaats van te Pt, zoals enkele jaren geleden ook standaard was.
 

03-04-2020 16:35:51
michaben
michaben
Quote
treinfan (vr 03 apr 2020 16:15:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p724066/): Niettemin vreemd om spoor 3 op te breken.

Wordt het smalle perron dan toevallig verbreed? Dat zou nog een acceptabele reden kunnen zijn, hoewel de situatie naar mijn gevoel ook te verbeteren is met een hek langs spoor 3
 

03-04-2020 19:41:30
waalkade
waalkade
De nuttige lengte van spoor 4 kan je wel een stuk langer maken.
Samen met een verbreed perron heb je dan ook wat.
 

03-04-2020 21:08:15
sik214
sik214
Spoor 4 is echter van Strukton Shortlines, niet van ProRail...  

04-04-2020 09:12:02
anton_
anton_
Quote
waalkade (vr 03 apr 2020 19:41:30 https://www.somda.nl/forum/15325/p724071/): De nuttige lengte van spoor 4 kan je wel een stuk langer maken.
Samen met een verbreed perron heb je dan ook wat.
Is spoor 4 niet het spoor dat gebruikt werd om de IC van/naar Amersfoort te keren toen station Zwolle verbouwd werd (een paar jaat geleden). Er lag toen, volgens mij, een tijdelijk perron aan de kant van van het ladings perron van defensie.
 

04-04-2020 11:35:50
seinhuis
seinhuis
Als jullie het hebben over Hde, yup. Het perron aan spoor 4 ligt er nog steeds.

Spoor 114 (zoals het officieel heet) is gewoon ProRail terrein. Hoe het zit met het terrein na sein 74 (blauwe gedeelte met spoor 10 t/m 21) weet ik niet.

http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/zl-amf.html
 

04-04-2020 12:40:04
thom
thom
Baseer je dat eigendom op de kaart van Sporenplan of heb je er een andere bron van? Ik geloof namelijk niet helemaal dat Sik214 het hier verzonnen heeft.  

04-04-2020 13:00:12
anton_
anton_
volgens het kadaster zijn spoor 1,2,3 en 4 van dezelfde eigenaar

https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/DSK00/C/3775
 

04-04-2020 13:08:02
waalkade
waalkade
Dit kon ik wel terugvinden op de Strukton website:
"Strukton Rail Short Line beheert ruim 150 spooraansluitingen waarop het hoofdspoor via aftakwissels afbuigt naar een industrielijn. Industriepartners gebruiken deze lijnen voor de aan- en afvoer van grondstoffen en eindproducten. Voor hen treden we op als pure spoorbeheerder, die alle zorgen over de beschikbaarheid van de spoorlijn uit handen neemt."
Helaas geen sporenplannen zoals vroeger bij NS Spooraansluitingen B.V.
 

04-04-2020 13:16:58
thom
thom
Strukton Shortlines heeft toendertijd de door NS Spooraansluitingen beheerder aansluitingen overgenomen toen NS zich daaruit terug getrokken heeft.

Of het kadaster een goede referentie is weet ik niet, Strukton zorgt in deze voor de verbinding tussen hoofdbaan en eigen terrein en dat kan natuurlijk (deels) op gehuurde grond zijn.
 

05-04-2020 22:54:51
sik214
sik214
Quote
thom (za 04 apr 2020 12:40:04 https://www.somda.nl/forum/15325/p724094/): Baseer je dat eigendom op de kaart van Sporenplan of heb je er een andere bron van? Ik geloof namelijk niet helemaal dat Sik214 het hier verzonnen heeft.
Nee zeker niet verzonnen natuurlijk. ProRail regelt het treinverkeer over dat spoor, maar daar hoeven ze geen eigendom van te zijn. Het gaat ook alleen om spoor (11)4, de wissels erin zijn volgens mij weer wél van ProRail.
Overigens kan ik me heel sterk vergissen, maar ik meen vernieuwingsplannen voor spoor 113 gezien te hebben voor dit jaar.
 

06-04-2020 13:54:40
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
slifor2 (vr 03 apr 2020 14:24:51 https://www.somda.nl/forum/15325/p724063/): Er staan weer de nodige opbraak plannen op het programma bij Prorail.

De Veluwelijn Amf-Zl heeft veel te veel wissels, daarom de volgende saneringsvoorstellen (oftewel gaan gewoon door, elk tegenargument wordt sfgeimpeld door Prorail)

Ns: wissel 41a/b en 33
Hde: wissel 47, 57b en 63a, incl spoor 3. Opvallend dat het spoor volgens Prorail alleen word gebruikt voor roestrijden. Dat militaire treinen hier soms kopmaken of cargo aangezien dat in Zl niet gaat wordt totaal niet genoemd..... wat een prutsers.
De naar mijn weten nimmer gebruikte sporen 116b en 116a te 't Harde mogen wel blijven liggen, maar het nuttige spoor 113 dient te verdwijnen? Wonderlijk. De saneringsafdeling van ProRail blijft steeds verder graven in die kuil..

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 06-04-2020 13:54
 

06-04-2020 14:27:30
broek53
broek53
Wat je met 116a zou moeten, zou ik ook nit weten, maar 116b is een van de weinige zijsporen met een lengte van meer dan 750 meter. Of je daar in de toekomst ook daadwerkelijk wat aan hebt, durf ik niet te zeggen, maar ik zou denken dat het om die reden niet wordt afgebroken.  

06-04-2020 17:17:28
kiekkiek
kiekkiek
113 en 116b worden nog wel eens gebruikt om IC's voorbij de Sprinter te sturen.  

07-04-2020 21:10:41
NDS
NDS
Kan iemand mij vertellen wat er van 2 t/m 10 Mei tussen Wc en Ht gedaan gaat worden. Ik ben er zondag overheen gereden maar ik heb zo niks gezien wat mij een idee geeft waarom er zo'n lange buitendienststelling gaat plaats vinden. Dus ik ben wel benieuwd wat de plannen zijn daar.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

07-04-2020 23:03:05
JothamvW
JothamvW
Ik vermoed perronverlengingen te O om langere intercities te kunnen rijden t.z.t.  

08-04-2020 12:40:31
DingeZ
DingeZ
Het is (als er niet meer projecten zijn in de TVP) zover ik weet gewoon een bovenbouwvernieuwing, waarbij in spoor GO tussen tussen O en Rvs ongeveer 90% van de dwarsliggers vernieuwd worden. Daarnaast worden bij bijna alle overwegen de bevloering en beide sporen vernieuwd.

Laatst bewerkt door DingeZ op 08-04-2020 12:40
 

08-04-2020 22:40:10
NDS
NDS
Helder, bedankt, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-04-2020 18:58:18
sjoerd
sjoerd
Het werk stond gepland voor 13 april, maar misschien is er iets tussengekomen: het verwijderen van de 1 : 9 wisselverbindingen tussen spoor 1 en spoor 2 te Dordrecht, 1195 A/B en 1197 A/B met het kruis. Ook zouden dan de 1 : 15 wisselverbindingen ten noordwesten van Zwijndrecht tussen spoor L en K, de wisselverbindingen 1135 A/B en 1347 A/B worden verwijderd. De wissels waren geklemd sinds 25 januari.
Te Horst-Sevenum liggen de wissels vast sinds de opening van het beveiligde deel van het goederenemplacement Gekkengraaf tussen Blerick en Horst-Sevenum.
De afko van Gekkengraaf is overigens Gkgf. Er wordt aan de zuidoostzijde nu gebouwd aan niet beveiligde laad- en lossporen. Mooier was geweest om dit infrapunt de oude spoornaam terug te geven van Heijerhoeven. Maar er werkt niemand meer met enig historisch besef.%03%
Te Haarlem VAM is spoor 99 (ex - Vam) buiten exploitatie, maar omdat het spoor op gemeentegrond ligt, wordt het niet opgebroken. Wel zijn in dat spoor de wisseltongen verwijderd, maar de pedalen blijven er in liggen.
Te Zandvoort zijn, zoals al bericht, twee zijperrons gebouwd. Deze worden aangeduid als perron 10 (216 m) langs spoor 1a en perron 20 (214 m) langs spoor 2a.
 

18-04-2020 21:37:06
thom
thom
Die naam zal zijn oorsprong hebben aan een kanaal en de naastgelegen weg die zo heet;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Afwateringskanaal_Meijel-Neer_aan_de_Maas
 

18-04-2020 22:09:12
sjoerd
sjoerd
Ja, dat was me als infrafreak wel bekend, maar ik vind een historische spoornaam toch leuker. Toch bedankt voor het melden. %02%
Er liggen in de buurt van Venlo nog wel meer kanaalresten. Voor de liefhebber: de Fossa Eugeniana achter Arcen is prachtig: een ooit begonnen kanaal van de Maas naar de Rijn. Maar laten we het maar bij de spoorse infra houden.
 

19-04-2020 12:11:10
phantom
phantom
Quote
sjoerd (za 18 apr 2020 18:58:18 https://www.somda.nl/forum/15325/p724864/): Het verwijderen van de 1 : 9 wisselverbindingen tussen spoor 1 en spoor 2 te Dordrecht, 1195 A/B en 1197 A/B met het kruis.

Is de levensduur van zulk nieuw spul dan zo kort,het is in september van 2005 nog geheel vernieuwd ?
Ook het cross platform binnen nemen van evt vertraagde treinen,of meerdere treinen langs 1 perron afhandelen is dan wel gelijk omzeep geholpen
(ja dat gebeurde nog wel is,met eigen ogen gezien,straks is het dus weg flexibiliteit)
Vreemde besluitvoering heeft men bij PR %03%

Laatst bewerkt door phantom op 19-04-2020 12:12


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-04-2020 12:20:41
sjoerd
sjoerd
De wissels in Dordrecht zullen nog niet versleten zijn, maar als ze er niet meer liggen, kosten ze ook geen onderhoudsgeld. En ProRail hoeft ook niet meer te vrezen dat ze in storing gaan liggen, want dat kost geld.
Wat het in baar geld gaat kosten aan verlies van rijwegen, als ze er niet meer liggen, daarvan kan kennelijk ook een kostenplaatje gemaakt worden. Misschien gebeurt dat op duistere wijze ook, en dan slaat de balans kennelijk alsnog door in opbreken.
 

19-04-2020 17:34:04
rick
rick
Quote
dvdhoven (zo 15 mrt 2020 13:06:42 https://www.somda.nl/forum/15325/p723165/): Kan te maken hebben met het volgende:
https://www.amsterdam.nl/projecten/onderdoorgang-contactweg-verbetering/?utm_source=www.amsterdam.nl&utm_medium=internet&utm_campaign=onderdoorgangcontactweg&utm_content=redirect
Er wordt een onderdoorgang aangelegd tussen Contactweg en Nieuwe Hemweg en de overweg bij de Kabelweg wordt opgeheven.
En met dit: https://www.prorail.nl/projecten/amsterdam/projecten/uitbreiding-opstelterrein-amsterdam-westhaven
Het laad- en losperron is inmiddels verdwenen, er worden op die plek nu nieuwe sporen gelegd.
 

19-04-2020 18:48:33
gvttreinen
gvttreinen
Verplaats naar Infrasporenbundel.  

22-04-2020 11:38:56
FourRoses
FourRoses
Weet niet of het hier al voorbij is gekomen. Het zuidelijke spoor van emplacement Nieuwe Hemweg in Amsterdam is geruimd om plaats te maken voor een (tijdelijke?) rijbaan.

Meer richting het noorden is in de Petroleumhaven het spoor naar de Alkion Terminal (vml Humber) geruimd tot vlak voor het wissel. Een deel van het terrein daar wordt gesaneerd.
 

22-04-2020 18:22:10
phantom
phantom
Quote
sjoerd (zo 19 apr 2020 12:20:41 https://www.somda.nl/forum/15325/p724881/): De wissels in Dordrecht zullen nog niet versleten zijn, maar als ze er niet meer liggen, kosten ze ook geen onderhoudsgeld. En ProRail hoeft ook niet meer te vrezen dat ze in storing gaan liggen, want dat kost geld.
Wat het in baar geld gaat kosten aan verlies van rijwegen, als ze er niet meer liggen, daarvan kan kennelijk ook een kostenplaatje gemaakt worden. Misschien gebeurt dat op duistere wijze ook, en dan slaat de balans kennelijk alsnog door in opbreken.

Als ze niet versleten zijn,waarom dan weg halen, wegen de kosten van opbreken en weghalen op tegen de tijd dat "de houdbaarheids datum"nog goed is als er is een keer iets fout gaat waardoor er een monteur moet komen ?
In het gekste geval leg je de wissel(s) vast in stand rechtdoor bij veelvuldige problemen en kijk je dan of het kosten/baten plaatje nog klopt.
(maar dat is daar volgens mij niet aan de orde,het lijkt al erg lang behoorlijk goed te functioneren)

Als een wissel er niet meer ligt,dan heb je er geen problemen mee,ja daar lust ik er nog wel wat van,dan had men nooit aan "die ontdingen" moeten beginnen en alleen maar losse opzichzelf staande spoorlijnen moeten blijven doorbouwen,net als vroegah.
Ow wacht effe,nee vroegah hadden ze nog veel meer wissels en dus voor elk scenario wel een oplossing,nu blijft er steeds minder over en bij problemen zijn er dus enkel nog "domme en dure" oplossingen,zoals bv voor werk in Zwaluwe,de hele lijn tussen Ddr en Bd eruit gooien omdat men geen wissels meer overhoud,waarbij extra bussen moeten worden gehuurd voor pendel vervoer,ja daar zit echt de kosten besparing in van het wissels weghalen %03%

Dat kennelijke kostenplaatje zal hoogstwaarschijnlijk door PR worden gemaakt in eigen beheer ipv een onafhankelijk bureau,ja dan helpt de rekenmachine jouw altijd met een "eerlijke" rekensom te maken %08%%03%

Zonder duidelijke en gedegen inzichtelijke sommen en berekeningen,kan iedereen je van alles duidelijk maken.
De ingeslagen weg,moet ten tijde van de weg te halen wissels te Ddr in sept 2005 toch al zijn gaan heersen.
Vraag ik me ten zeerste af waarom men dan bij het weghalen van het oude spul niet toen al gelijk koos voor defintief schrappen,ipv vervangen door moderne en slijtvastere exemplaren die jaren langer probleemloos bruikbaar zullen zijn.
(of zou dat toen ook al vallen onder het kopje, werk voor jezelf voor de toekomst creëren, vallen )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-04-2020 18:27:35
michaben
michaben
Wissels laten liggen is geen optie als je die wissels ergens anders nodig hebt. ProRail zegt namelijk:
"Een gedeelte van het kruiswissel gebruikt ProRail opnieuw in een ander project."

Laatst bewerkt door michaben op 22-04-2020 18:28
 

22-04-2020 18:32:48
phantom
phantom
Dat zou dan inhouden dat een zelfde deel van een soortgelijke wissel,niet meer word gemaakt.
Is dat door corona dat men dan schijnbaar niks of erg weinige nieuwe wisseldelen meer bouwt ?
Want ik meen dat we hier in NL een plek hebben waar normaliter zulk soort wissels en delen ervan worden gemaakt/gebouwd


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-04-2020 18:43:28
rick
rick
Quote
FourRoses (wo 22 apr 2020 11:38:56 https://www.somda.nl/forum/15325/p725011/): Weet niet of het hier al voorbij is gekomen. Het zuidelijke spoor van emplacement Nieuwe Hemweg in Amsterdam is geruimd om plaats te maken voor een (tijdelijke?) rijbaan.

Meer richting het noorden is in de Petroleumhaven het spoor naar de Alkion Terminal (vml Humber) geruimd tot vlak voor het wissel. Een deel van het terrein daar wordt gesaneerd.
Ja, vorig jaar juli al maar leuk dat iemand anders het ook in de gaten houdt in Amsterdam.

Quote
gvttreinen (zo 19 apr 2020 18:48:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p724894/): Verplaats naar Infrasporenbundel.
Oké, daar leek ook nog enige activiteit in voorbereiding te zijn.
 

22-04-2020 19:33:35
cuneo56
cuneo56
Quote
michaben (wo 22 apr 2020 18:27:35 https://www.somda.nl/forum/15325/p725039/): Wissels laten liggen is geen optie als je die wissels ergens anders nodig hebt. ProRail zegt namelijk:
"Een gedeelte van het kruiswissel gebruikt ProRail opnieuw in een ander project."

Prorail hergebruikt zaken opnieuw???
Dat kan niet anders dan propaganda zijn.
Als ik zie ( oke de laatste weken niet meer) op hoeveel plekken bijna nieuwe ATB VV installaties op recent afgekoppelde zijsporen aan hun lot zijn overgelaten, terwijl er best elders een zinvol hergebruik mogelijk is , dan vraag ik enkel om een teiltje%04%

Laatst bewerkt door cuneo56 op 22-04-2020 20:03
 

22-04-2020 19:49:09
nohab
nohab
Quote
phantom (wo 22 apr 2020 18:32:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p725040/): Dat zou dan inhouden dat een zelfde deel van een soortgelijke wissel, niet meer wordT gemaakt.
Is dat door corona dat men dan schijnbaar niks of erg weinige nieuwe wisseldelen meer bouwt? Want ik meen dat we hier in NL een plek hebben waar normaliter zulk soort wissels en delen ervan worden gemaakt/gebouwd
Dat iets wordt hergebruikt betekent niet perse dat het niet meer leverbaar is. Het betekent gewoon dat iets nog niet aan het eind van zijn levensduur is en niet wordt weggegooid.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-04-2020 23:37:57
sjoerd
sjoerd
@ Phantom: in mijn bijdrage van 19 april verdedig ik niet dat er wissels worden opgebroken, ik probeer een plaatje te schetsen waarbinnen ProRail kennelijk tot de afweging kwam om ze op te breken. En ik wierp de vraag op hoe je het verlies becijfert, zodanig dat je winst behaalt door ze weg te halen.
Dan is het nog zo, dat er achter de wissels een heel magazijn aan schakelingen zit, die soms niet eens allemaal worden weggehaald. Dan zijn de wissels fysiek verdwenen, maar zitten ze nog wel in de beveiliging. Dan behoef je namelijk vrijwel niks te veranderen in de techniek, je legt alleen softwarematig de wissels vast. (En je breekt ze op.)
Andersom komt ook voor: in Roermond zijn wel wat wissels (deels) weg, maar de beveiliging is nog intact en er staat ook nog spanning op de bovenleiding boven de sporen waar je niet meer heen kunt. Volgens de laatst ontvangen ABV op het bedieningsvoorschrift tenminste.
Ik ben wel benieuwd wat ze daar gaan doen. Een opstelterrein? Het is duidelijk dat ze er nog iets mee willen. Maar wat? Iemand hier?
 

22-04-2020 23:54:13
gvttreinen
gvttreinen
Roermond: volgens mij wordt het resterend deel bij een volgend project fysiek opgebroken.
Er zijn bij mijn weten geen verdere plannen met dit terrein.
 

22-04-2020 23:59:15
gvttreinen
gvttreinen
Prorail heeft een soort intern Marktplaats waar dus door een project afgevoerde wissels bijvoorbeeld aan een ander project kan worden aangeboden.
Ik ken een project waar men een gesaneerd wissel gaat hergebruiken op een andere locatie.
 

23-04-2020 10:02:27
DingeZ
DingeZ
In Rm zijn afgelopen najaar de engelse wissels 23B/25, 75/77A en 83B/85A vervangen door gewone wissels (waarbij ze ook vernummerd zijn naar 27, 61 en 75) en is wissel 27A gesaneerd, waarmee alle sporen die buiten dienst waren ook afgestoten zijn. Daarbij is ook het voormalig wissel 81 (wat al beton was) hergebruikt als wissel 75 (voormalig 83B/85).