Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
27-10-2019 09:10:37
broek53
broek53
TEV slaat op de "tractievoeding", dus kennelijk verwacht men in Ddr dezelfde problemen als in Zvt  

27-10-2019 09:23:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Verbruikt SNG zoveel meer dan het SGM wat er nu rijdt dan?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-10-2019 10:40:49
b2py
b2py
In combinatie met verhoging frequentie zal dat wel problemen opleveren. Aantal andere interessante zijn wensen van vervoerders om langere treinen in te zetten waar dat nu niet kan.  

30-10-2019 19:59:02
sjoerd
sjoerd
Ik lees op de NS-site dat er wissels worden vernieuwd bij Horst-Sevenum. Tenzij de plannen zijn gewijzigd, dacht ik toch dat Horst-Sevenum werd opgebroken en dat er een nieuwe aansluiting gemaakt wordt tussen Horst-Sevenum en Blerick naar een goederensite.
In dat geval schiet de voorlichting tekort, al maakt het voor de reiziger niet uit.
 


30-10-2019 21:43:53
treinhobby
treinhobby
Eerst vernieuwen en binnen een jaar opbreken is toch de standaard? %08%
Dus dan gaat het precies volgens boekje en hebben beide gelijk.
 

30-10-2019 22:48:01
broek53
broek53
In Horst gaan de wissels op de klem en spoor 3 buiten exploitatie. Even verderop wordt het nieiwe goederenstation Gekkengraaf aangesloten, inclusief een middenspoor tussen de hoofdsporen aan de Blerickse kant.  

31-10-2019 11:21:48
waalkade
waalkade
Een kopie van Rsa?  

31-10-2019 18:38:05
broek53
broek53
Als Ressen ooit een middenspoor gehad heeft wel, maar had-ie dat? Het is een middenspoor zoals er wel meer zijn (geweest). Watergraafsmeer Oost bijvoorbeeld, en Susteren.
Quote
waalkade (do 31 okt 2019 11:21:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p714850/): Een kopie van Rsa?
 

31-10-2019 19:11:10
sjoerd
sjoerd
Er zijn verschillen tussen een middeninhaalspoor en een middenvoorsorteerspoor of middenintakspoor.
Een middeninhaalspoor is van beide richtingen uit bereikbaar en bij het verlaten ervan kan je naar beide hoofdsporen, zowel rechts als links weer vertrekken. Dat is het model Maasbracht, doorgaans tegenwoordig met 3 wissels aan beide zijden.
Een middenvoorsorteerspoor dient om linksaf te slaan en daarbij beide doorgaande sporen vrij te laten. Dat is het model Ressen-Bemmel. Je kunt dan van Nijmegen rechterspoor linksaf voorsorteren om de Betuweroute op te gaan. Iets dergelijks ligt bij Rotterdam Noord om komend van Gouda naar links af te takken om naar het goederenemplacement te gaan.
Een middenintakspoor dient om van een emplacement af het tegemoetkomende spoor alvast te kruisen, maar het spoor waarop wordt ingetakt nog vrij te laten, zoals het inmiddels tamelijk nutteloze middenspoor bij de halte Diemen, dat wel nut had komende van Watergraafsmeer, richting Weesp.
Deze bovengenoemde termen zijn niet algemeen, maar maken een functieverschil duidelijk. Waalkade bedoelde denk ik of de nieuwe aansluiting bij Gekkengraaf leek op een middenvoorsorteerspoor om linksaf het nieuwe goederenemplacement te bereiken zonder treinen van Eindhoven te hinderen. Maar mogelijk kan een middenspoortrein ook weer intakken naar Eindhoven. Ik ken de nieuwe aansluiting nog niet.
 

31-10-2019 19:41:03
broek53
broek53
Gekkengraaf ligt ten noorden van de hoofdbaan en er komt een middenvoorsorteerspoor voor treinen uit de richting Blerick.  

31-10-2019 20:07:11
anton_
anton_
Quote
broek53 (do 31 okt 2019 19:41:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p714881/): Gekkengraaf ligt ten noorden van de hoofdbaan en er komt een middenvoorsorteerspoor voor treinen uit de richting Blerick.

Treinen uit Blerick kunnen toch gewoon rechtsaf slaan ? Bedoel jij geen
middenintakspoor voor treinen richting Blerick ?
 

31-10-2019 20:22:40
illyavaes
illyavaes
Gekkengraaf ligt ten zuidenvan de hoofdbaan %02%  

31-10-2019 20:47:38
thom
thom
Sporenplan.nl heeft hem al ingetekend;
http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/ehv.gif
 

01-11-2019 01:23:38
seinhuis
seinhuis
Gouda is weinig meer over van spoor 9. De Engelsman met enkele meter spoor is alles wat er aan herinnert. Spoor 8 en 10 liggen netjes aan elkaar.

Opvallend is dat sein 200 nog steeds rood toont.
 

01-11-2019 06:55:22
V64
V64
Woensdag hing de bovenleiding er ook nog.  

01-11-2019 09:13:22
koos
koos
Medio 2020 zullen de volgende wissels en sporen worden verwijderd:

Zb: Spoor 505, 506, wissels 23, 905 en 906.

Niet geheel verrassend, want de sporen werden niet of nauwelijks gebruikt

Verder wordt bij Rlb het wissel 917B in 2020 vervangen door een 1:29 exemplaar zonder bewegend puntstuk. Nu ligt er nog een 1:34,5 in.

Laatst bewerkt door koos op 01-11-2019 09:16
 

01-11-2019 19:34:38
broek53
broek53
De afbraak in Zuidbroek is niet zomaar een sanering, maar onderdeel van een verbouwing ten behoeve van sneltreinen Gn-Ws die in de spits gaan rijden in de drgl 2021. Spoor 503 vervalt ook en wordt opgeslokt door een verbreding van het smalle eilandperron, waarbij huidige spoor 504 het nieuwe spoor 503 wordt. Verder komen er op 1 overloop na wissels 1:15 (80 km/h).  

03-11-2019 12:26:08
Erikvd12
Erikvd12
Wanneer gaat de sanering van Utm-Bkp beginnen?  

03-11-2019 22:46:35
thom
thom
Volgens mij gebeurd dat volgend jaar pas, en eigenlijk word Utm-Bkp niet gesaneerd maar alleen de toeleidende wissels op Bkp worden verwijderd.  

04-11-2019 08:54:41
gvttreinen
gvttreinen
..en het kruis!  

04-11-2019 15:17:59
slifor2
slifor2
De afdeling saneringen is weer terug van vakantie en heeft weer flink gezocht naar te saneren wissels. Zelfs nieuwe betonwissels zijn niet meer veilig, het argument is nu al alleen dat de wisselverwarming vervangen moet worden.....

Als eerste maar:

Ac: saneren wsl 3401/3403, 3405/3407, 3421/23423, 3425/3427
Vtn: saneren wsl 2101A/B, 2105A/B, 2115A/B

wordt vervolgd....

Laatst bewerkt door slifor2 op 04-11-2019 15:18
 

04-11-2019 15:32:12
IJsbergsla
IJsbergsla
De verwachtingen lossen zich in. Zodra een set dagelijks gebruikte wissels werd goedgekeurd ten behoeve van 'sanering', was het hek van de spreekwoordelijke dam. Terwijl elk bedrijf zich zo flexibel mogelijk probeert te houden, aanschouwen we bij ProRail - nota bene op een dag dat de wissels te Utrecht CS node gemist worden - een ongekende drang om zichzelf vast te zetten. Het blijft wachten op een onderzoek die fijntjes aan zal tonen dat dit beleid geen geld bespaart, wel integendeel...  

04-11-2019 15:33:46
treinfan
treinfan
Dat is te Vtn dus inclusief wissels die regulier door intercities gebruikt worden.  

04-11-2019 15:44:02
slifor2
slifor2
Quote
IJsbergsla (ma 04 nov 2019 15:32:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p715063/): De verwachtingen lossen zich in. Zodra een set dagelijks gebruikte wissels werd goedgekeurd ten behoeve van 'sanering', was het hek van de spreekwoordelijke dam. Terwijl elk bedrijf zich zo flexibel mogelijk probeert te houden, aanschouwen we bij ProRail - nota bene op een dag dat de wissels te Utrecht CS node gemist worden - een ongekende drang om zichzelf vast te zetten. Het blijft wachten op een onderzoek die fijntjes aan zal tonen dat dit beleid geen geld bespaart, wel integendeel...


Tsja; er moeten nou eenmaal 1200 wissels gesaneerd worden, anders komen er mensen bij Prorail op de schopstoel.

Over het middenspoor in Zvt (waar van de infra recent het middenspoor de overweg en twee van de 4 wissels vernieuwd zijn voor enkele miljoenen (en er dus nog 2 vernieuwd moesten worden) door Prorail beslist. Er waren slechts 7 bezwaren, dus is het antwoord van Prorail duidelijk toch? juist: saneren...

Laatst bewerkt door slifor2 op 04-11-2019 15:44
 

04-11-2019 16:05:23
broek53
broek53
7? Wie moeten er van Zandvoort nog meer iets vinden, naast NS en de infradinges (lees: de aannemers)?  

04-11-2019 16:06:58
thom
thom
Vervoerders van treinen met besloten vervoer die daar nog gebruik van maken.  

04-11-2019 16:37:24
PeterJ
PeterJ
En Somdagebruikers %08%  

04-11-2019 17:03:56
slifor2
slifor2
Een volgende geplande sanering:

Bd, wsl 1075 en 1123 incl spoor 2,
aangezien het spoor slechts 375m lang is kan het niet door goederentreinen gebruikt worden en het perron is ook niet bruikbaar. weg ermee!
 

04-11-2019 17:06:51
PeterJ
PeterJ
Benieuwd wanneer er wissels op de Kijfhoek worden gesaneerd, daar liggen de meeste. Oh, zijn die nodig voor een proces daar?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-11-2019 17:34:33
phantom
phantom
Quote
slifor2 (ma 04 nov 2019 15:44:02 https://www.somda.nl/forum/15325/p715068/):
Quote
IJsbergsla (ma 04 nov 2019 15:32:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p715063/): een ongekende drang om zichzelf vast te zetten. Het blijft wachten op een onderzoek die fijntjes aan zal tonen dat dit beleid geen geld bespaart, wel integendeel...


Tsja; er moeten nou eenmaal 1200 wissels gesaneerd worden, anders komen er mensen bij Prorail op de schopstoel.

Over het middenspoor in Zvt (waar van de infra recent het middenspoor de overweg en twee van de 4 wissels vernieuwd zijn voor enkele miljoenen (en er dus nog 2 vernieuwd moesten worden) door Prorail beslist. Er waren slechts 7 bezwaren, dus is het antwoord van Prorail duidelijk toch? juist: saneren...

1200 wissels ?
Wie heeft dat achterlijke getal bedacht en met welke motivatie ?
Ik gok prorail met de motivatie dat ze niet/te weinig worden gebruikt,terwijl werkelijkheid anders is.
De motivatie van anders komen er mensen bij PR op de schopstoel snijd hout voor mij.
Wat geen hout snijd is dat men het ook ongecontroleerd mag doen,zonder enige vorm van onderzoek van hogerhand,niemand die ze op de vingers tikt terwijl er 1st geld word verkwist aan vervangen van dingen om het kort daarop weer te laten weghalen %03%
(dubbele inkomsten voor prorail)
Mijn aanname van ongecontroleerd mogen doen waar ze zin in hebben bazeer ik puur op het feit dat er nergens niemand aan de rem trekt,en dat opzich is ook al schandalig zat.

Wat betreft de sanering van sp 2 te Bd ,daar parkeerde men soms toch wel ie treinstellen om te wachten op de volgende dienst ?
Is dat nu van de baan,of heeft PR weer een pruts argument bedacht voor de werkverschaffing ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-11-2019 19:15:43
slifor2
slifor2
Vanuit Brabant even een uitstapje naar Noord-Holland, want daar liggen natuurlijk ook heel veel totaal onnodige wissels.....

Laten we Hn eens onder de loep nemen.
Eerder werd al beslist dat in Hwd het 3e spoor wel weg kon. Laten we de dienst op het enkelsporige baanvak Hw-Hn nog wat makkelijker maken zal een onnozelaar bij Prorail bedacht hebben en dus:

saneren: wl 13a/b, 25a/b, 27a/b, 11a/b en 47a/b. dat zijn er weer 10 op de 1200, hulde!

Laatst bewerkt door slifor2 op 04-11-2019 19:39
 

04-11-2019 19:24:02
Steen
Steen
Quote
treinfan (ma 04 nov 2019 15:33:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p715064/): Dat is te Vtn dus inclusief wissels die regulier door intercities gebruikt worden.


En bij storingen/werkzaamheden door sprinters. Zonder die wissels is het niet meer mogelijk om van Wd spoor 2 naar Vt spoor 1 te komen. Erg zonde weer.
 

04-11-2019 19:25:52
Michael98
Michael98
Quote
slifor2 (ma 04 nov 2019 17:03:56 https://www.somda.nl/forum/15325/p715081/): Een volgende geplande sanering:

Bd, wsl 1075 en 1123 incl spoor 2,
aangezien het spoor slechts 375m lang is kan het niet door goederentreinen gebruikt worden en het perron is ook niet bruikbaar. weg ermee!
De verbouwing van het station inclusief alle restwerkzaamheden is net pas klaar (lekkage aan alle kanten van het station, loszittende stenen, enz.), en nu gaat spoor 2 er al weer aan? Had men dat niet bij de aanleg kunnen bedenken? Maar om een reizigerstrein in te halen die op spoor 3/4/5 staat, kon dit spoor mooi worden gebruikt, al werden doorgaande goederentreinen al vaak over spoor 3 of 4 gestuurd.

Saneren vind ik dan wel bijzonder, want je kan echt helemaal niets met de ruimte die vrij komt. In plaats van saneren hadden ze beter een opgang naar het perron gebouwd, want nu gaat er vaak al een trein Ddr-Bd uit als Bd-Tb weer eens plat ligt.

Laatst bewerkt door Michael98 op 04-11-2019 19:27
 

04-11-2019 19:34:31
anton_
anton_
Quote
slifor2 (ma 04 nov 2019 19:15:43 https://www.somda.nl/forum/15325/p715089/): baanvak Hw-Hn
Ik kan het niet meer volgen. Halfweg en Hoorn liggen toch niet aan hetzelfde baanvak ?
 

04-11-2019 19:36:10
qj7141
qj7141
Vermoedelijk wordt Heerhugowaard bedoeld = Hwd  

04-11-2019 19:40:33
slifor2
slifor2
inderdaad, toetsenbord werkte niet mee, Hwd dus  

04-11-2019 20:10:37
jordibont
jordibont
Een goederentrein over spoor 2 in Breda sturen om in te halen geeft alleen maar meer vertraging, omdat dan wissel 1123 met 40 bereden moet worden. Dat duurt natuurlijk ellenlang met de zware goederentreinen op de Brabantroute.  

04-11-2019 20:19:13
mich
mich
Vrijdag nog over spoor 2 gereden. We zijn het er hier allemaal wel over eens dat een reserve spoor ontzettend handig is. Waarom ziet Prorail dit niet in?  

04-11-2019 20:20:55
slifor2
slifor2
Quote
mich (ma 04 nov 2019 20:19:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p715098/): Vrijdag nog over spoor 2 gereden. We zijn het er hier allemaal wel over eens dat een reserve spoor ontzettend handig is. Waarom ziet Prorail dit niet in?


omdat er zo weer twee wissels kunnen worden weggestreept van de 1200....

overigens word het spoor best wel vaak gebruikt om een trein aan de kant te zetten als er weer een verstoring is tussen Bd en Tb, tenslotte is niet elke cargo 760m.... mja, dan voortaan gewoon in Kfh wachten toch?

Laatst bewerkt door slifor2 op 04-11-2019 20:23
 

04-11-2019 20:25:36
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
slifor2 (ma 04 nov 2019 19:15:43 https://www.somda.nl/forum/15325/p715089/): Vanuit Brabant even een uitstapje naar Noord-Holland, want daar liggen natuurlijk ook heel veel totaal onnodige wissels..... Laten we Hn eens onder de loep nemen.
saneren: wl 13a/b, 25a/b, 27a/b, 11a/b en 47a/b. dat zijn er weer 10 op de 1200, hulde!
Alle genoemde wissels worden gebruikt voor elke extra trein - als voorbeeld ledig materieel Enkhuizen-Alkmaar en vice versa - of om vertragingen op te vangen. Tevens zal het dan dus niet meer mogelijk zijn om met combinaties van tien bakken uit Enkhuizen naar het zuiden te rijden.
 

04-11-2019 20:44:05
rob_ehv
rob_ehv
Quote
slifor2 (ma 04 nov 2019 20:20:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p715099/):
Quote
mich (ma 04 nov 2019 20:19:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p715098/): Vrijdag nog over spoor 2 gereden. We zijn het er hier allemaal wel over eens dat een reserve spoor ontzettend handig is. Waarom ziet Prorail dit niet in?


omdat er zo weer twee wissels kunnen worden weggestreept van de 1200....

overigens word het spoor best wel vaak gebruikt om een trein aan de kant te zetten als er weer een verstoring is tussen Bd en Tb, tenslotte is niet elke cargo 760m.... mja, dan voortaan gewoon in Kfh wachten toch?
en als die al lage Zwaluwe voorbij is heffen we toch de halve reizigersdienst op omdat 1 goederentrein nergens meer heen kan.


robq
 

04-11-2019 20:44:23
PeterJ
PeterJ
Gelukkig kost saneren niks en zijn alle besparingen de volgende dag al terugverdiend.  

04-11-2019 22:02:29
279
279
Quote
slifor2 (ma 04 nov 2019 19:15:43 https://www.somda.nl/forum/15325/p715089/): Vanuit Brabant even een uitstapje naar Noord-Holland, want daar liggen natuurlijk ook heel veel totaal onnodige wissels.....

Laten we Hn eens onder de loep nemen.
Eerder werd al beslist dat in Hwd het 3e spoor wel weg kon. Laten we de dienst op het enkelsporige baanvak Hw-Hn nog wat makkelijker maken zal een onnozelaar bij Prorail bedacht hebben en dus:

saneren: wl 13a/b, 25a/b, 27a/b, 11a/b en 47a/b. dat zijn er weer 10 op de 1200, hulde!


staat dat ook ergens op papier om terug te lezen??
 

05-11-2019 00:31:32
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (ma 04 nov 2019 17:34:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p715083/):
Wat betreft de sanering van sp 2 te Bd ,daar parkeerde men soms toch wel ie treinstellen om te wachten op de volgende dienst ?



Ik zie hier in Breda wel eens 's nachts treinen staan in afwachting van een volgende dienst, maar die zie ik dan meestal langs een perronspoor staan.

Het is wel weer bijzonder: eerst is er al een perron gebouwd zonder opgangen, straks is het zelfs een perron zonder spoor. En wedden dat er binnen 5 jaar een helder licht bedenkt dat het toch wel handig zou zijn om een extra spoor in Breda te hebben, en dat voor veel geld alles dan wordt teruggebouwd en uitgebreid?

Laatst bewerkt door AlexNL op 05-11-2019 00:31
 

05-11-2019 01:03:51
thom
thom
Dat die treinen opgesteld staan aan het perron komt omdat het bij NS één eis is dat een machinist via een perron of trap zijn trein moet kunnen verlaten, op een middendoor kan dat dus niet.  

05-11-2019 08:57:09
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is wat kort door de bocht. Eerstens betreft dat NSR, daarnaast is de aanwezigheid van een porfierpad op de juiste hoogte tegenwoordig voldoende. Tenslotte heeft Breda geen sporen zonder perron of porfierpad.  

05-11-2019 10:21:58
slifor2
slifor2
Nog meer saneringen in de Noord-Hollandse Regio:

Amr: eerder er reeds doorgedrukt, wl 91a/93 en spoor 35.

Daar komt nu bij: wl 91b, 97a/b, 35a/b, en 37a/b
 

05-11-2019 10:34:32
IJsbergsla
IJsbergsla
Daar zitten opnieuw wissels tussen die in de dagelijkse dienst gebruikt worden, en/of welke bijster nuttig bleken met de chartertreinen van Müller uit Münster de afgelopen jaren..  

05-11-2019 10:46:07
sjoerd
sjoerd
Toen de stoom verdween werden de schijfsporen en kolenbunkers weggehaald, en nu het goederenvervoer in feite is verdwenen in Noord-Holland, kunnen de doorgaande lange zijsporen ook wel weg. Vergeten wordt dat het opgesloten raken van opgesteld materieel hierdoor ook toeneemt. Er was altijd nog een weliswaar duur achterdeurtje. En handwissels ervan maken is gezien de veiligheid ook geen optie meer. %03%

Laatst bewerkt door sjoerd op 05-11-2019 10:46
 

05-11-2019 11:41:12
broek53
broek53
Quote
slifor2 (di 05 nov 2019 10:21:58 https://www.somda.nl/forum/15325/p715144/): Nog meer saneringen in de Noord-Hollandse Regio:

Amr: eerder er reeds doorgedrukt, wl 91a/93 en spoor 35.

Daar komt nu bij: wl 91b, 97a/b, 35a/b, en 37a/b

Het opheffen van spoor 35 met de wissels ervoor is het gevolg van het op geen enkele manier kunnen verkrijgen van de milieuvergunning om er een echt opstelspoor van te maken. Het is overigens een bovenleidingloos spoor met de fundamenten van de reeds decennia geleden verdwenen wasmachine.
Wissels 35A/B en 37A/B is een kwestie van kiezen en niet zozeer van saneren: er is in Alkmaar (en heel Noord-Holland noord) een enorme behoefte aan opstel- en behandelruimte en op deze manier maak je van 7a en 7b, en van 8a en 8b lange sporen met veel minder versnijdingsverlies dan nu, plus de lengte van de wissels als extra opstellengte. Daar zal - ook door NS - wel bewust voor gekozen zijn. Jammer dat men dat niet een paar jaar geleden bedacht heeft, toen al deze sporen met reinigingsperrons nieuw gelegd zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-11-2019 12:58
 

05-11-2019 12:33:22
waalkade
waalkade
Blijven de seintjes 92 en 94 wel bestaan?  

05-11-2019 16:57:04
slifor2
slifor2
Quote
waalkade (di 05 nov 2019 12:33:22 https://www.somda.nl/forum/15325/p715155/): Blijven de seintjes 92 en 94 wel bestaan?


volgens mij worden dit P-seinen
 

05-11-2019 17:32:06
slifor2
slifor2
Ook Shl heeft veel te veel wissels!

Daarom saneren die hap!

1045a/b, 1047a/b, 1083a/b en 1087a/b
 

05-11-2019 17:35:03
279
279
Quote
broek53 (di 05 nov 2019 11:41:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p715150/):
Quote
slifor2 (di 05 nov 2019 10:21:58 https://www.somda.nl/forum/15325/p715144/): Nog meer saneringen in de Noord-Hollandse Regio:

Amr: eerder er reeds doorgedrukt, wl 91a/93 en spoor 35.

Daar komt nu bij: wl 91b, 97a/b, 35a/b, en 37a/b

Het opheffen van spoor 35 met de wissels ervoor is het gevolg van het op geen enkele manier kunnen verkrijgen van de milieuvergunning om er een echt opstelspoor van te maken. Het is overigens een bovenleidingloos spoor met de fundamenten van de reeds decennia geleden verdwenen wasmachine.
Wissels 35A/B en 37A/B is een kwestie van kiezen en niet zozeer van saneren: er is in Alkmaar (en heel Noord-Holland noord) een enorme behoefte aan opstel- en behandelruimte en op deze manier maak je van 7a en 7b, en van 8a en 8b lange sporen met veel minder versnijdingsverlies dan nu, plus de lengte van de wissels als extra opstellengte. Daar zal - ook door NS - wel bewust voor gekozen zijn. Jammer dat men dat niet een paar jaar geleden bedacht heeft, toen al deze sporen met reinigingsperrons nieuw gelegd zijn.


dat je niet meer op 7B of 8B binnen kunt komen vanuit Hwd
en terugzetten naar 7A of 8A maakt zeker niet uit voor de flexibiliteit ? %08%
gebruik maken van spoor 33 is dan ook al niet meer mogelijk....
 


05-11-2019 17:37:15
279
279
Quote
slifor2 (di 05 nov 2019 17:32:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p715182/): Ook Shl heeft veel te veel wissels!

Daarom saneren die hap!

1045a/b, 1047a/b, 1083a/b en 1087a/b


nogmaals de vraag:
is dit ergens na te lezen of wordt er geciteerd uit geheime documentatie?
 

05-11-2019 18:17:34
Oldskool
Oldskool
Quote
slifor2 (di 05 nov 2019 17:32:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p715182/): Ook Shl heeft veel te veel wissels!

Daarom saneren die hap!

1045a/b, 1047a/b, 1083a/b en 1087a/b
Worden ook alleen maar bereden als er roest gereden moet worden %08% Bedoel je trouwens niet 1041 a/b? En een andere vraag. Waar is deze info allemaal te lezen?
 

05-11-2019 19:20:51
treinfan
treinfan
Hier op Somda is het nu te lezen. Prorail maakt er liever geen persbericht voor  

05-11-2019 20:08:18
gvttreinen
gvttreinen
Is wss info aan vervoerders/aannemers.  

05-11-2019 20:15:54
Oldskool
Oldskool
Quote
treinfan (di 05 nov 2019 19:20:51 https://www.somda.nl/forum/15325/p715193/): Hier op Somda is het nu te lezen. Prorail maakt er liever geen persbericht voor
Aha, het grote geheime document waaruit gelekt wordt %08% Hoeven @279 en ik er niet meer naar te informeren.
 

05-11-2019 22:03:13
broek53
broek53
Voor de zoveelste keer in dit toch tamelijk vermoeiend wordende item: denk nu niet dat er binnen enigszins afzienbare tijd massaal gesaneerd wordt. Daar is helemaal geen geld voor: een sanering komt qua kosten in orde grootte al snel in de buurt van nieuwbouw. Zolang Prorail zelfs het geld niet kan vinden om Hoofddorp Midden, waar 10 wissels al 10 jaar op de klem liggen, ordentelijk te saneren, maak ik mij weinig illusies over al die fraaie en onfraaie voornemens.  

05-11-2019 23:05:12
ErikvR
ErikvR
Als ik de berichten van alle saneringen lees zie ik heel veel projecten waarbij niet zo lang geleden vernieuwingen hebben plaats gevonden dan wel dat er lukraak maar weggestreept wordt zonder überhaupt na te denken over de gevolgen. Prorail heeft machtspositie en misbruikt die enorm. Andere vervoerders krijgen het door de strot gedrukt en thats it

Zoals Broek aangeeft andere projecten kunnen ze niet managen en liggen al jaren in de onderste lade van een bureau wat leeg staat. En niemand meer weet dat het er nog ligt.

Denk dat Min. maar eens weer achter de oren met gaan krabben als het deze winter geheel fout gaat en heel sporend nederland op zijn gat ligt omdat er geen mogelijkheden meer zijn om in te grijpen.
 

05-11-2019 23:10:59
gvttreinen
gvttreinen
Idd zal het alleen leiden tot klemmen van wissels.
Wanneer er een BBV of project gaat plaatsvinden is het mogelijk dat deze wissels verdwijnen.
Het is voor ProRail te kostbaar om nu de genoemde wissels te verwijderen.
Misschien zorgt gewijzigd inzicht in de toekomst dat deze wissels worden 'ontklemt'.
 

05-11-2019 23:16:58
ErikvR
ErikvR
Als ik zelfs met klemmen van wissels in Noord-Holland-Noord het sporenplan bekijk dan hoeft er weinig meer fout te gaan wil de dienstregeling plat gaan En alle doorgaande diensten moeten dan in Asd geknipt worden en daar is dan al geen ruimte meer waardoor dat volloopt en de olievlek een feit is.  

05-11-2019 23:43:48
PeterJ
PeterJ
Misschien een idee om van Adam de ellende wat te gaan vergroten door er een doorstroomstation van te maken. Oh wacht, dat gaat al gebeuren. Mooi, straks bij een verstoring bij Muiderpoort kan de boel tussen Alkmaar en Eindhoven plat.

Ik vernam tevens dat er plannen zijn om aan de westkant van Eindhoven wissels en bereikbaarheden te verwijderen.
 

06-11-2019 08:54:38
illyavaes
illyavaes
Quote
gvttreinen (di 05 nov 2019 23:10:59 https://www.somda.nl/forum/15325/p715209/): Idd zal het alleen leiden tot klemmen van wissels.


1047a/b en 1083a/b zijn al geklemd (op het signaleringsbeeld zie je alleen nog stompjes).
 

06-11-2019 09:03:42
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (ma 04 nov 2019 15:17:59 https://www.somda.nl/forum/15325/p715060/): De afdeling saneringen is weer terug van vakantie en heeft weer flink gezocht naar te saneren wissels. Zelfs nieuwe betonwissels zijn niet meer veilig, het argument is nu al alleen dat de wisselverwarming vervangen moet worden.....
Geeft Prorail aan dat de gehele wisselverwarming vervangen moet worden? Ik zou verwachten dat aanpassingen in de bijhorende kasten naast het spoor voldoende zouden moeten zijn.

Laatst bewerkt door treinfan op 06-11-2019 09:04
 

06-11-2019 09:25:30
broek53
broek53
Wellicht gaat het om vervangen van gasverwarming door elektrische verwarming; dat wordt de nieuwe standaard.  

06-11-2019 09:26:49
treinfan
treinfan
Gezien de timing zal het wel hieraan gerelateerd zijn: https://www.railalert.nl/nieuws/2019-10-30-safety-alert-elektrische-wisselverwarming-trein-bron-prorail  

06-11-2019 11:22:57
broek53
broek53
Quote
ErikvR (di 05 nov 2019 23:16:58 https://www.somda.nl/forum/15325/p715210/): Als ik zelfs met klemmen van wissels in Noord-Holland-Noord het sporenplan bekijk dan hoeft er weinig meer fout te gaan wil de dienstregeling plat gaan En alle doorgaande diensten moeten dan in Asd geknipt worden en daar is dan al geen ruimte meer waardoor dat volloopt en de olievlek een feit is.
Wat Hoorn en Heerhugowaard betreft, ben ik het met je eens. Wat Alkmaar betreft niet.
 

06-11-2019 11:31:45
broek53
broek53
Quote
illyavaes (wo 06 nov 2019 08:54:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p715216/):
Quote
gvttreinen (di 05 nov 2019 23:10:59 https://www.somda.nl/forum/15325/p715209/): Idd zal het alleen leiden tot klemmen van wissels.


1047a/b en 1083a/b zijn al geklemd (op het signaleringsbeeld zie je alleen nog stompjes).
die wissels (in de Schipholtunnel) liggen al heel wat jaren op de klem. Ze dateren nog uit de actie "Deactiveren wissels Amsterdam" die ergens rond 2010 is uitgevoerd. Het andere gebied waar daarmee geëxperimenteerd is, was de Singelgracht. Daar zijn alle gedeactiveerde wissels een paar jaar geleden weer geactiveerd.
@edit: ze werden en worden vooral zo weinig gebruikt omdat het verkeer tussen binnensporen en buitensporen van de Schipholtunnel strikt gescheiden zijn en omdat het Dynamisch Verkeersmanagement daarmee niet kan omgaan.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-11-2019 12:15
 

06-11-2019 12:15:58
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
broek53 (wo 06 nov 2019 11:22:57 https://www.somda.nl/forum/15325/p715222/):
Quote
ErikvR (di 05 nov 2019 23:16:58 https://www.somda.nl/forum/15325/p715210/): Als ik zelfs met klemmen van wissels in Noord-Holland-Noord het sporenplan bekijk dan hoeft er weinig meer fout te gaan wil de dienstregeling plat gaan En alle doorgaande diensten moeten dan in Asd geknipt worden en daar is dan al geen ruimte meer waardoor dat volloopt en de olievlek een feit is.
Wat Hoorn en Heerhugowaard betreft, ben ik het met je eens. Wat Alkmaar betreft niet.
Wat Alkmaar betreft: alleen naar oktober kijkende is het tenminste driemaal voorgekomen dat sporen 1, 2 en 3 niet meer bruikbaar waren vanaf de zuidzijde. Het treinverkeer kon dankzij een te saneren wissel via sporen 32, 33, 4 en 5 afgehandeld worden. Ledig mat werd direct te spoor 7 gestald. Indien alle genoemde wissels reeds op de klem lagen, had dat driemaal geresulteerd in een complete stremming van tenminste Alkmaar-Uitgeest.
 

06-11-2019 12:49:03
broek53
broek53
Ja, dat zijn de argumenten waarmee er nooit een wissel weg mag. Er is voor elk wissel wel een gebruik te verzinnen (of waar te nemen) en dat gebruik kan dan dus niet meer. In die opvatting zou het spoorwegnet dus bevroren moeten worden op de stand van heden. Zou ik overigens op zichzelf ook geen tegenstander van zijn en ik ben een sterk tegenstander van het baseren van de wisselbehoefte op maar een of twee dienstregelingsmodellen zoals nu schijnt te gebeuren, te meer daar er met geen enkele vorm van 24-uursuitwerking meer rekening lijkt te worden gehouden. Maar daarna kom je op het heikele punt van "de bijsturing" en daar kun je lang over discussiëren.  

06-11-2019 16:04:18
treinfan
treinfan
Bedrijfstechnisch zijn de voorbeelden die IJsbergsla noemt erg interessant. In de categorie "wat kan er beter op het spoor?" zou er gekeken moeten worden naar de (potentiële) economische schade bij storingen door het weghalen van wissels. Dit kan dan economisch afgewogen worden tegen de besparingen die behaald worden bij het weghalen van wissels. Het zou me niet verbazen als 3 storingen minder in een maand/jaar meer bespaart  

06-11-2019 18:08:29
phantom
phantom
Quote
broek53 (wo 06 nov 2019 11:31:45 https://www.somda.nl/forum/15325/p715223/):
@edit: ze werden en worden vooral zo weinig gebruikt omdat het verkeer tussen binnensporen en buitensporen van de Schipholtunnel strikt gescheiden zijn en omdat het Dynamisch Verkeersmanagement daarmee niet kan omgaan.

Is het dan niet eens tijd om iets te gaan doen aan dat NIET dynamische verkeersmanagement,ipv wissels op de klem gooien/weghalen ?
Ik las overigens in een prorail document over hoe goed men het in het jaar 2018 heeft gedaan,dat een deel reden van het weghalen van wissels ook is om van wissel verwarming af te komen omdat dat verbruik van gas/stroom duur en milieu onvriendelijk is
Bij dat laatste vraag ik me dan weer af:
Laat je in onbruik zijnde wissels nog altijd echt verwarmen ?
Wil je wissels die in gebruik zijn dan liever bevroren zien?
Zijn jullie(prorail dus) nou serieus verbaast over het feit dat wissel verwarming, gas/stroom/iets anders/geld kost om te zorgen voor het werken van een koud/bevroren wissel en dat dat betaald moet worden ???

Bij ook maar 1 ja,vraag ik me serieus af wat prorail als organisatie daar dan doet in z'n huidige functie/plaats in de maatschappij %03%

Zoek bij welke startpagina maar op wissel sanering 2019/2020,dan kom je dat prestatie rapoort en wat andere "leuke" linkjes wel tegen zodat je t zelf kan lezen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-11-2019 18:19:01
tjabbe73
tjabbe73
Quote
phantom (wo 06 nov 2019 18:08:29 https://www.somda.nl/forum/15325/p715235/):
Quote
broek53 (wo 06 nov 2019 11:31:45 https://www.somda.nl/forum/15325/p715223/):
@edit:

Bij ook maar 1 ja,vraag ik me serieus af wat prorail als organisatie daar dan doet in z'n huidige functie/plaats in de maatschappij %03%



Tja, kwestie van verkeerd volk op de verkeerde plek.....
 

06-11-2019 18:51:36
broek53
broek53
Het begint hier steeds meer op een kroeg te lijken mrt bijbehorende quasi-stoere prietpraat en vooral veel op de mens spelen, in dit geval op de prorailer. Verder bakken fakenews en Als dat volgens het somda-beleid kan en mag, prima, maar dan haak ik in dit topic af.  

06-11-2019 19:34:02
ErikvR
ErikvR
Hoe staat het eigenlijk op dit moment met het langzamerhand in verval rakende emplacement Maarn Goederen (Mrg) ? Gezien de ontwikkelingen in Driebergen en Ede waar zwaar gensaneerd wordt dan wel andere aanpassingen plaatsvinden, verbaast het mij dat ik nergens nog woeste saneringen heb gezien voor deze locatie ( Tenzij ik het compleet gemist heb)  

06-11-2019 21:11:23
thom
thom
Dat wachtspoor word regelmatig gebruikt om treinen te keren als dat in Utrecht niet kan, mede door het in Db verdwenen 3e spoor, en volgens mij is het emplacement toegewezen als infra sporen.  

06-11-2019 21:43:20
Korte_Naam
Korte_Naam
Wachtsporen te Mrg worden ook nog wel eens gebruikt voor extra treinen van Utrecht naar Arnhem (SSN met de Veluwe Express afgelopen september en VSM leeg mat naar Bbg afgelopen oktober). Geen idee of ze nog gebruikt worden door omgeleide goederentreinen (alhoewel die ook erg zeldzaam zijn op deze lijn).

Laatst bewerkt door Korte_Naam op 06-11-2019 21:44
 

06-11-2019 22:49:15
AlbertP
AlbertP
Er lag altijd een goederenpad achter de 3100 aan (ri. Ah), ik weet niet of dat nog bestaat/aansluit op andere paden te Ut, maar zo ja zou cargo die op tijd rijdt niet ingehaald hoeven worden. Ik weet ook niet of het spoor er lang genoeg voor is. Inhalen gebeurde wel eens in Ed vroeger, te Mrg heb ik het ook voor DSSU niet vaak gezien.  

06-11-2019 23:05:13
MetroRET
MetroRET
Zit daar de 7300 niet in (die uiteraard niet de gehele doordeweekse dag rijdt).  

06-11-2019 23:49:45
gvttreinen
gvttreinen
Richting Ah wordt in Mrg aan de kant gegaan maar er zijn uitzonderingen.  

07-11-2019 06:54:02
PeterJ
PeterJ
Quote
thom (wo 06 nov 2019 21:11:23 https://www.somda.nl/forum/15325/p715246/): Dat wachtspoor word regelmatig gebruikt om treinen te keren als dat in Utrecht niet kan, mede door het in Db verdwenen 3e spoor, en volgens mij is het emplacement toegewezen als infra sporen.
Ah, Maarn Goederen als keerfunctie van het mooie doorstroomstation Utrecht. Dus die wissels waren toch ergens nodig. Maar goed, in Houten, Vleuten en Maarssen lagen vroeger volgens mij ook veel minder wissels en vervangen min of meer de gesaneerde exemplaren van Utrecht C zelf.
 

07-11-2019 08:44:26
illyavaes
illyavaes
Quote
phantom (wo 06 nov 2019 18:08:29 https://www.somda.nl/forum/15325/p715235/):
Quote
broek53 (wo 06 nov 2019 11:31:45 https://www.somda.nl/forum/15325/p715223/):
@edit: ze werden en worden vooral zo weinig gebruikt omdat het verkeer tussen binnensporen en buitensporen van de Schipholtunnel strikt gescheiden zijn en omdat het Dynamisch Verkeersmanagement daarmee niet kan omgaan.

Is het dan niet eens tijd om iets te gaan doen aan dat NIET dynamische verkeersmanagement,ipv wissels op de klem gooien/weghalen ?


Het ligt iets genuanceerder. Dat DVM, om preciezer te zijn de Cross-Platform Switch (XPS), kan er wel mee omgaan, maar het houdt er geen rekening mee.
En waarom niet? Omdat het hele principe van DVM daar is gebaseerd op de doorstroming en daarvoor benodigde (!) ontkoppeling van de twee capaciteitsknelpunten (resp. capaciteit bepalende kenmerken) baanvakcapaciteit / opvolgtijd en perroncapaciteit. Die ontkoppeling bereik je door voor resp. voorbij het perron NIET te gaan weven tussen binnen- en buitenspoor.
Als je dat wel doet, ga je krijgen dat een trein aan bijv. het eilandperron 1/2 klaar is met halteren maar niet weg kan omdat zijn (wevende) rijweg niet beschikbaar is door een andere trein vanaf spoor 3. Daardoor houdt die trein echter wel schaarse perroncapaciteit bezet, zodat de volgende trein vanaf Hoofddorp niet kan binnenkomen (het andere eilandperronspoor is intussen ook al bezet). Datzelfde geldt voor naar spoor 2 weven vanaf het binnenspoor in plaats van rechtuit naar spoor 3 gaan.
Het principe was dus "keep your lane" en XPS is daar mede zo hard op gebaseerd omdat NS m.b.t. reisinformatie ook niet verder kwam dan "zo vroeg mogelijk". Daardoor moest niet het moment van rijweginstelling naar het eilandperron worden gebruikt als keuzemoment maar het moment van rijweginstelling de tunnel in (dat is het moment dat de volgorde op het buitenspoor wordt bepaald en bij keep your lane dus ook het moment dat je weet welk perronspoor gekozen moet worden bij gewoon afwisselen - want elke trein zou dezelfde halteertijd hebben).
Dat juist buitenlandse reizigers (die NS aanvoerde als reden voor zo vroeg kiezen en communiceren) de spoorkeuze opvatten als signaal om met de koffers naar de juiste perronrand te gaan om in te stappen en vervolgens verbaasd zijn dat hij nog niet aankomt maar je nog minuten moet wachten (in het buitenland is late keuze veel normaler), dat was voor NS geen reden om er iets aan te veranderen.
Sterker nog, na een paar jaar wilde NS dat er nogeerder "gekozen" moest worden (alleen werd dat dus een voorspelling in plaats van een keuze) en gingen ze zelf een zogenaamd "slimme" voorspeller maken o.b.v. actuele vertragingen - zo slim dat er geen rekening werd gehouden met materieelrelaties (d.w.z. van ledig materieel uit Hfd overgaan op reizigerstrein naar Utrecht v.v.). Broeva, haro.
XPS houdt er dus geen rekening mee maar kan er prima mee omgaan als er toch door iemand een trein van binnenspoor naar spoor 2 gepland / omgeleid wordt, alleen krijg je dan de treinen in een patroon als 1,2,1,2,2,1,2,1 en ja, die wevende trein naar 2 moet dan eventueel wachten tot spoor 2 vrij is en de netjes volgens Keep Your Lane naar 2 gestuurde trein vanaf het buitenspoor zal daar weer op moeten wachten. Strak plan bij de toen voorziene 27 treinen per uur per richting over twee sporen en drie perronsporen (9 per uur per perronspoor - momenteel zijn het er 8/8/10 over sporen 1/2/3 - en 18 per uur over het buitenspoor - momenteel dus 16).

Uiteraard betekent dat allemaal helemaal niet dat je "dus" die wissels op de klem moet leggen of moet verwijderen, je kunt ze ten slotte in rustige tijden (waar je prima met plansturing uit de voeten kunt i.p.v. DVM) best gebruiken, bijvoorbeeld om een langer nachtgat op het buitenspoor te hebben voor onderhoud. Het is m.i. niet meer dan een makkelijke smoes.
 

07-11-2019 10:55:09
treinfan
treinfan
Nu zou het misschien voordeliger zijn om geen DVM te gebruiken en alles netjes te plannen. Dit neemt niet weg dat DVM weldgelijk zijn nut heeft bewezen. Een paar jaar geleden reed het treinverkeer niet zo stipt als nu en was het FCFS-beleid (first come first serve) met DVM nuttig voor de doorstroming, inclusief het vol in conflict plannen van treinen door de tunnel heen met een tweetal minuten extra rijtijdspeling  

07-11-2019 11:19:21
sjoerd
sjoerd
Tot volledige vrijheid van keuze voor het aankomst/vertrekspoor op Schiphol kan het nooit komen, omdat spoor 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6 samen aan een perron liggen. Je wilt niet dat reizigers met al hun bagage op het laatste moment nog moeten omlopen naar een ander perron. En je hebt ook te maken met het vrijliggend voorsorteren en uitsorteren van treinen naar het opstel/verzorgingsemplacement Hoofddorp, waar deze treinen keren.
Dat maakt dat er altijd wissels zullen zijn die in de normale dienst niet worden gebruikt. Zodra de dienstregeling wordt verandert, kan dit anders worden, en dat kan wissels jarenlang op de klem houden. Het is nu ook weer niet zo dat ze dan meteen worden opgebroken, en, zoals Broek aangeeft, is dat ook kostbaar.
 

07-11-2019 17:21:42
phantom
phantom
Bedankt voor de nuance/verduidelijking voor wat betreft de systemen en de (samen) werking ervan.

Laatst bewerkt door phantom op 07-11-2019 17:22


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-11-2019 01:12:33
seinhuis
seinhuis
Artikel over de verbouwing van Schiphol

Schiphol Plaza op de schop: lucht- en treinreiziger uit elkaar

https://www.ad.nl/binnenland/schiphol-plaza-op-de-schop-lucht-en-treinreiziger-uit-elkaar~a38b957b/ (Premium)
 

08-11-2019 11:46:21
waalkade
waalkade
Ook in de papieren Het Parool van gisteren 7 november een pagina groot artikel.
Volgens mij publiciteit zoeken voor de eigen zaak.
Wanneer de metro doorgetrokken wordt naar Schiphol blijft er van die genoemde reizigersaantallen weinig over.
 

08-11-2019 13:37:44
JoepDDZ
JoepDDZ
Quote
seinhuis (vr 08 nov 2019 01:12:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p715335/): Artikel over de verbouwing van Schiphol

Schiphol Plaza op de schop: lucht- en treinreiziger uit elkaar

https://www.ad.nl/binnenland/schiphol-plaza-op-de-schop-lucht-en-treinreiziger-uit-elkaar~a38b957b/ (Premium)


"Zo ontstaat ruimte voor een apart treinreizigersgedeelte dat alleen met toegangspoortjes toegankelijk zal zijn. Momenteel is Schiphol nog het enige treinstation zonder poortjes. Dat is NS en ProRail al jaren een doorn in het oog."

Waaaattt?? Het enige station zonder poortjes? Da's nieuw!


"Ook het busstation krijgt ov-poortjes."

Hoe willen ze dat gaan doen dan, zolang je voor bussen in het voertuig zelf moet inchecken?
 

08-11-2019 15:45:43
sjoerd
sjoerd
Laatste lijkt me geen probleem: wel poortjes open maken met je OV, maar nog niet inchecken. Moet toch kunnen?  

08-11-2019 17:18:16
waalkade
waalkade
Veel bussen zijn daar niet OV, maar om te parkeren of naar het hotel te gaan.
Trouwens, zou iedereen die uit het vliegtuig stapt een OV pas gereed hebben?
 

08-11-2019 17:24:54
phantom
phantom
Kan me zo voorstellen dat buitenlandse reizigers wellicht geheel geen OV pas hebben voor hun verblijf in NL en die willen waarschijnlijk ook gebruik maken van het OV,hoe ga je die dan helpen en wijsmaken dat ze zonder zo'n pas niet met het OV kunnen reizen mede omdat er poortjes in de weg zullen staan die niet opengaan zonder pasje ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-11-2019 17:40:24
AlbertP
AlbertP
Kaartautomaten voor de poortjes? Of je nu een kartonnen chipkaart koopt bij de automaat of bij de chauffeur, zal niet veel uitmaken als je net uit het vliegtuig komt. In ieder geval bij het GVB zit er al een chip in de kaartjes (weet niet hoe dat bij de andere busvervoerders daar is, maar die zouden dezelfde techniek kunnen gebruiken als ze dat nog niet doen.)  

08-11-2019 18:45:27
JoepDDZ
JoepDDZ
Ik geloof dat Connexxion papieren tickets heeft met een QR-code voor de lezers in de bus.  

08-11-2019 20:36:49
sjoerd
sjoerd
Terug maar naar de railinfra, want poortjes en incheckgedoe is toch wat anders...
In de Schipholplannen lees ik niks over de voorgenomen plannen om het aantal treinsporen en -perrons uit te breiden. Toch lijkt dat op termijn nodig, zelfs als de metro hiernaartoe wordt doorgetrokken. Er is wel gezegd dat er onder de grond geen plaats is, maar de techneuten hebben wel voor hetere vuren gestaan.
 

08-11-2019 23:03:11
waalkade
waalkade
Het midden perron (niet de sporen) opheffen en de buitenste perrons breder maken.
(of dat gaat met al die betonnen zuilen daar?)
De twee commercieel vervoerders die daar door rijden gaan over de sporen zonder perron.
Met een beetje goede wil brengt zo NSR ook de Rotterdammer vanuit Amsterdam sneller thuis.
p.s. Het GVB heeft bij de bushalte een busje staan waar je kaartjes kan kopen (met chip er in).
 

09-11-2019 08:59:59
279
279
wie wil er nu niet stoppen dan op Schiphol?
dat busje is trouwens van CXX...
 

09-11-2019 15:45:46
cuneo56
cuneo56
Ik ken maar een vervoerder die in de normale dienst via Schiphol rijdt( met of zonder stop)  

09-11-2019 17:16:04
thom
thom
En heeft dat allemaal nog wat te maken met waar dit topic over hoort te gaan %03%

(De meldknop voor het beheer lijkt niet echt respons op te hebben dat die even afgesplitst kan worden...)

Laatst bewerkt door thom op 09-11-2019 17:16