Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
04-09-2019 16:18:19
waalkade
waalkade
Quote
train85 (wo 04 sep 2019 12:13:52 https://www.somda.nl/forum/15325/p711426/): Kort gezegd spoor 3 gaat weg. Dan je daar geen reserve mat kwijt.
Zo lang is spoor 3 toch niet?
Een loc stallen zou wel passen.
Een voordeel lijkt me wel de afname van het geluid vanwege minder wissels.
 

04-09-2019 17:33:30
PeterJ
PeterJ
Weegt Prorail wel eens af wat de impact is van al die wisselsaneringen, vooral bij verstoorde situaties die men dacht nooit meer te hebben?  

04-09-2019 17:42:34
slifor2
slifor2
andere afdeling, die zoeken het maar uit....  

04-09-2019 18:03:36
treinfan
treinfan
Nog niet langs zien komen: sporen 3306 en 3307 (plus toeleidende sporen) te Wgm worden voorzien van bovenleiding.  


04-09-2019 18:07:47
gvttreinen
gvttreinen
@waalkade; 181 meter tussen de seintjes.  

04-09-2019 18:52:15
sjoerd
sjoerd
Quote
treinfan (wo 04 sep 2019 18:03:36 https://www.somda.nl/forum/15325/p711440/): Nog niet langs zien komen: sporen 3306 en 3307 (plus toeleidende sporen) te Wgm worden voorzien van bovenleiding.

Die sporen liggen ten noorden van de HSA-werkplaats en takken dichtbij Asdm aan op de sporen naar CS. Het zou dan ook gaan om de toeleidende sporen 3301 t/m 3305. Waarvoor werden die tot nu toe gewoonlijk gebruikt?
Op Google Maps zie ik er wat oude meuk op staan...

Laatst bewerkt door sjoerd op 04-09-2019 18:54
 

04-09-2019 19:07:12
AgentX
AgentX
Ja, opstellen overmatig ICR en in de juiste seizoenen rijtuigen Alpen Express/AST.  

04-09-2019 19:09:00
sjoerd
sjoerd
Quote
slifor2 (wo 04 sep 2019 12:05:05 https://www.somda.nl/forum/15325/p711424/): Volgend jaar hebben we de eerste Grand-Prix in Zandvoort. NS wil daarom graag meer treinen rijden. Ik zou me kunnen voorstellen dat je als vervoerder zelfs graag nog wat materieel op reserve wilt hebben in Zvt.
Gelukkig heeft Prorail het antwoord: saneren wissel 255, 257a/b, en 259

Wat ook nog kan is een nieuwe halte Circuit aanleggen ten oosten van de overweg Van Lennepweg. Er is plaats genoeg voor twee brede zijperrons, en een buscircuit is denkbaar aan de noordzijde om zonder de stad te belasten (maar dat wil men vast niet!) iedereen op en van het circuit te krijgen. Treinen door laten rijden naar de drie keersporen 1, 2 en 3 van Zandvoort. Ooit lagen er vijf sporen naast elkaar ter hoogte van spoor 3, dus daar is wellicht nog ruimte voor een extra keerspoor. Moeten er wel wat wissels bij.
 

04-09-2019 21:19:02
treinhobby
treinhobby
Quote
R1-2010 (wo 04 sep 2019 14:56:21 https://www.somda.nl/forum/15325/p711435/): Op Drehscheibe is te lezen en te zien dat de IJzeren Rijn bij Roermond niet meer berijdbaar is (voor zover dat al zo was natuurlijk....)

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,9042847

Dat is na de wisselsaneringen de volgende stap...
Zo heb je geen overwegstoringen meer. Gewoon het spoor weghalen.
%08%
 

04-09-2019 21:34:43
thom
thom
Quote
waalkade (wo 04 sep 2019 16:18:19 https://www.somda.nl/forum/15325/p711437/):
Quote
train85 (wo 04 sep 2019 12:13:52 https://www.somda.nl/forum/15325/p711426/): Kort gezegd spoor 3 gaat weg. Dan je daar geen reserve mat kwijt.
Zo lang is spoor 3 toch niet?
Een loc stallen zou wel passen.
Een voordeel lijkt me wel de afname van het geluid vanwege minder wissels.

Daar past wel meer dan alleen een losse lok.

Quote
treinfan (wo 04 sep 2019 18:03:36 https://www.somda.nl/forum/15325/p711440/): Nog niet langs zien komen: sporen 3306 en 3307 (plus toeleidende sporen) te Wgm worden voorzien van bovenleiding.

Dat niet alleen, de sporen zijn volledig opgebroken en worden op een verschoven locatie terug gebouwd en ik meen dat er ook nog een spoor naast kwam te liggen.

Laatst bewerkt door thom op 04-09-2019 21:36
 

04-09-2019 22:26:39
broek53
broek53
Ja, het worden opstel- en behandelsporen. Van oorsprong (bij de aanleg van de Wgm en de HSL-loods) zijn het infra-sporen, maar als zodanig werden ze uiterst zelden of nooit gebruikt. En bij het chronische ruimtegebrek op de Wgm is dus besloten daar een stukje opstelruimte voor reizigersmaterieel van te maken. Project is al een paar maanden geleden begonnen, overigens.  

05-09-2019 16:54:31
dvdhoven
dvdhoven
Op 20-09-2019 22:00 uur wordt de overweg Stationsweg in Deventer Colmschate definitief afgesloten en opgeheven.
Wat ik me afvroeg is of daarmee ook de stop/door schakeling van Deventer Colmschate vervalt.
Dat zou namelijk voor de 7000 richting Almelo best kunnen schelen, die staat vaak, zeker in de stille uren, gewoon een poos te niksen omdat het tijdrelais nog niet is afgelopen.

Prorail heeft altijd strak vastgehouden aan het opheffen van de overweg Stationsweg en het enige wat ik kan verzinnen dat dat is vanwege de stop/door schakeling.


Dick van den Hoven
 

05-09-2019 16:57:10
sjoerd
sjoerd
Er is naar ik meen wel beleid dat er geen overweg meer achter een perron mag liggen in nieuwe situaties. Was er niet pas ergens een nieuwe halte afgewezen omdat er dan een overweg achter zou liggen?  

05-09-2019 17:24:04
daniel81
daniel81
Dat was Hoogkerk toch?  

05-09-2019 17:25:35
henri1972
henri1972
Neem aan dat die stop-door vervalt.
Bij een vergelijkbare situatie op Klp verviel ook de stop-door ri Ah omdat de overweg na het station was vervallen.
 

05-09-2019 17:30:03
broek53
broek53
@ sjoerd: Dat laatste weet ik niet, maar wel dat er inmiddels wel het een en ander gezigzagd wordt om de aankondiging van overwegen buiten perrons te laten vallen. Voor stoppende treinen wordt her en der af en toe ook een Verkorte Aankondiging gerealiseerd, zodat deze treinen feitelijk niet meer in de aankondiging halteren (omdat ze vanuit stilstand vertrekken, kan de aankondigingsweg korter zijn). In zo'n geval blijft de stop/doorschakeling wel bestaan, om zeker te zijn dat een trein ook werkelijk vanuit stilstand komt. De extra variant daarbovenop is een verkorte aankondiging met behulp van snelheidsonderdrukking (voor de stoppende treinen uiteraard). Het oudste voorbeeld daarvan is Baarn (overweg Torenlaan) en een recentere Bunnik.

@ Dick: de stop/doorschakeling voor Colmschate is uit de beveiliging gehaald, maar zit om de een of andere reden nog wel in procesleiding en de plansystemen - aldus het BVS. Maar in de praktijk haalt het dus niets uit of een rijweg met stop bediend wordt, want de beveiliging reageert daar niet op. P503 is daarmee een gewoon P-sein en zal normaliter dus altijd veilig staan.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-09-2019 17:30
 

05-09-2019 18:29:43
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (do 05 sep 2019 17:24:04 https://www.somda.nl/forum/15325/p711504/): Dat was Hoogkerk toch?

Ja, dat was Hoogkerk, maar die halte zal er op termijn toch wel komen. Er wordt daar straks een hele stadswijk gebouwd. De draaibrug zal wel blijven, maar die hoeft niet uurlijks open, en als de overweg drukker wordt, komt er toch wel een onderdoorgang. Dat is dus uitstel, geen afstel, en het bespaarde geld kon meteen een andere pot in.
 

05-09-2019 18:47:06
dvdhoven
dvdhoven
Quote
broek53 (do 05 sep 2019 17:30:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p711507/):@ Dick: de stop/doorschakeling voor Colmschate is uit de beveiliging gehaald, maar zit om de een of andere reden nog wel in procesleiding en de plansystemen - aldus het BVS. Maar in de praktijk haalt het dus niets uit of een rijweg met stop bediend wordt, want de beveiliging reageert daar niet op. P503 is daarmee een gewoon P-sein en zal normaliter dus altijd veilig staan.
Heel erg bedankt voor het antwoord. %02%


Dick van den Hoven
 

05-09-2019 20:25:08
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (do 05 sep 2019 16:57:10 https://www.somda.nl/forum/15325/p711501/): Er is naar ik meen wel beleid dat er geen overweg meer achter een perron mag liggen in nieuwe situaties. Was er niet pas ergens een nieuwe halte afgewezen omdat er dan een overweg achter zou liggen?


Wat is trouwens de motivatie erachter? Ik kan me 2 dingen voorstellen: Risico van doorschietende treinen bv bij gladde sporen, of risico op reizigers die nog over de gesloten overweg gaan in een poging de voor vertrek gereedstaande trein nog te halen?
Echter voor deze beide gevallen biest de oplossing die @broek53 beschrijft geen soelaas, dus er zal vast nog een derde reden zijn...
 

05-09-2019 21:55:53
sjoerd
sjoerd
Een halte in de aankondigingssecties van een overweg geeft hoe dan ook extra apparatuur, een extra sein en extra bedieningshandelingen (stop/door, nu weliswaar meestal door ARI met de trein meegezonden), en inderdaad de kans dat er iets misgaat. Een overweg na een perron geeft vaak extra halteringstijd omdat de trein moet wachten tot de overweg dicht is, en het sein uit de stand stop komt.
En dan heb ik het nog niet over gladde sporen en doorschietgevaar.
Nu staat bij Hoogkerk toch een sein voor de brug, maar dat sein staat dan te kort voor de brug (na het perron en voor de overweg, waarachter meteen de brug) om voldoende doorschietruimte voor de brug te hebben... En ja, daar kun je iets voor bedenken, maar je kunt het ook vermijden.
 

05-09-2019 21:57:30
broek53
broek53
Eigenlijk moet dat hoofdstuk 41 worden van mijn nog helemaal te schrijven fel-realistische roman "Het spoor teloor", maar hier dan vast een voorsmaak.
Overwegen met de aankondiging langs een perron liggen relatief lang dicht, lang dicht betekent dat mensen gaan oversteken en zigzaggen. Ergens is het een jaar of vijf geleden fout gegaan in een aantal hoofden en nu heet een overweg waar dat gebeurt een minder veilige overweg (die stumpers die zigzaggen kunnen er immers niets aan doen). En "minder veilig" moet bestreden worden, zoals wij immers weten. Dat betekent overigens niet dat die overwegen allemaal acuut moeten verdwijnen (zo erg is het nou ook weer niet), maar begonnen is met het introduceren van het verbod om nog aankondigingen bij nieuwbouw of wijzigingen langs een perron aan te leggen.

Daarnaast loopt al een tijd het programma Landelijke Verbetering Overwegen waarin soms ook getracht wordt iets aan dergelijke relatief lange aankondigingen te doen. Daar is de eerder genoemde Verkorte Aankondiging tot bloei aan het komen (die zijn soms mogelijk voor overwegen die wat verder van het station af liggen) en uit dat programma is ook de Afteller tot Vertrek voortgekomen, die we op somda ook al eens behandeld hebben. Die verkort de tijd tussen sluiten van een overweg en het berijden van de overweg door de trein met 12 tot 15 seconden.
Van die dingen dus.
 

05-09-2019 22:25:30
cuneo56
cuneo56
Wat ik me in dit kader weleens afvraag is of dat het streven naar veiligere overwegen ook een minder veilig gedrag in de hand heeft gewerkt? Ik bedoel door vroeger onbewaakte (technische term) overwegen van een bewaking te voorzien (lees er een AKI van te maken) hierdoor de weggebruiker minder gewend raakte om onbewaakte overwegen tegen te komen. Evenzo heeft het vervangen van AKI,s door AHOB,s een soortgelijke ontwenning tot gevolg ( oh de bomen zijn nog niet omlaag , dus ik kan er nog wel over), en dat als gedachte bij nadering van een AKI ! De stelling is dus dat het streven naar veiligere overwegen zelf onveiliger gedrag van weggebruikers heeft veroorzaakt !  

05-09-2019 22:47:14
timtrein
timtrein
Het wordt wel erg offtopic, maar tegenwoordig wordt de telefoon steeds smarter en de mensen steeds minder smart... dat gecombineerd met de grote drukte maakt dat ik wel snap dat "men" wat meer risicomijdend werkt. Tenslotte is het op het spoor ook drukker en elke aanrijding kost toch wel tot een paar uur geen treinverkeer...  

05-09-2019 23:01:32
sjoerd
sjoerd
Kan inderdaad wel zijn dat wat je ook doet, een overweg met technische middelen uiteindelijk langzaam minder veilig wordt, en dat je steeds meer moet doen om een nieuw veiligheidsniveau te bereiken. Het zou best eens kunnen kloppen dat naarmate we meer doen, we steeds sneller minder succes gaan hebben.
Aan de andere kant zijn er vaak genoeg voorbeelden van hoe ellendig het mis kan gaan op een overweg om te weten dat je eigen gedrag er een belangrijke rol in speelt.
En ten slotte krijgen we het met maatregelen nooit of te nimmer voor elkaar dat er nooit iets meer mis zal gaan. Het is een deel van elk gedrag dat er fouten worden gemaakt en dat er slachtoffers zullen vallen. En op je krent blijven zitten is ook gevaarlijk.
 

06-09-2019 07:53:38
dvdhoven
dvdhoven
Quote
cuneo56 (do 05 sep 2019 22:25:30 https://www.somda.nl/forum/15325/p711536/): Wat ik me in dit kader weleens afvraag is of dat het streven naar veiligere overwegen ook een minder veilig gedrag in de hand heeft gewerkt? Ik bedoel door vroeger onbewaakte (technische term) overwegen van een bewaking te voorzien (lees er een AKI van te maken) hierdoor de weggebruiker minder gewend raakte om onbewaakte overwegen tegen te komen. Evenzo heeft het vervangen van AKI,s door AHOB,s een soortgelijke ontwenning tot gevolg ( oh de bomen zijn nog niet omlaag , dus ik kan er nog wel over), en dat als gedachte bij nadering van een AKI ! De stelling is dus dat het streven naar veiligere overwegen zelf onveiliger gedrag van weggebruikers heeft veroorzaakt !
Klinkt zeker plausibel, maar vergeet niet dat indertijd de AKI de meest gevaarlijke overweg was. En de slachtoffers op een AKI vaak mensen direct uit de buurt van die AKI. Wat er namelijk gaat spelen, is dat mensen de dienstregeling in hun hoofd krijgen en dan min of meer onbewust daarop reageren. Vaker betroffen aanrijdingen op AKI's treinen, die vertraagd waren of treinen, die niet in de normale dienstregeling waren opgenomen.
Ik ben in ieder geval blij dat de AKI's verdwenen zijn, nu de NABO's nog

Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-09-2019 07:54


Dick van den Hoven
 

09-09-2019 09:18:44
cuneo56
cuneo56
Bij het passeren van het vernieuwde opstelterrein op het oude Zwolle RGS viel me op dat een deel van de sporen tegen de hoofdbaan aan de IJssel zijde kennelijk niet van bovenleiding wordt voorzien.
Nu rijden er in de omgeving van Zwolle niet zoveel diesel stellen meer, dus wat kan daarvoor de reden zijn?
Langdurige opstelling van nieuw of oud materieel soms?
 

09-09-2019 09:21:39
ToH
ToH
Materieel bestemd voor spoorwegaannemers, als ik het zo goed zeg. Dat lijkt mij een rits RailPro-wagens o.i.d..  

09-09-2019 16:46:17
selivio
selivio
Sporen toegewezen aan aannemers inderdaad. Zijn als het goed is ook 2 RIPs(railinzetplaatsen voor inzetten van materieel zoals KROLs) geplaatst.  

09-09-2019 18:05:32
cuneo56
cuneo56
Dank voor de Info.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-09-2019 07:44:01
seinhuis
seinhuis
Spoor 4 en 9 Gd gaan weg

https://www.ad.nl/gouda/meer-ruimte-voor-reiziger-door-veranderingen-op-ns-station-gouda~a2fc0311/
 

11-09-2019 08:03:34
PeterJ
PeterJ
Daar zou toch nog veel meer gaan verdwijnen?  

11-09-2019 11:29:23
thom
thom
Dit heeft een voordeel voor de reizigers, om nou in de krant te melden dat wisseltje Y en X opgebroken word zit de gemiddelde reiziger niet op te wachten.  

11-09-2019 13:41:50
sjoerd
sjoerd
Thom: ik zie het weer positief: de reizigers zullen blij zijn dat er wat meer ruimte komt op het perron. En ProRail laat zien dat het menens is met meer ruimte op de perrons en het wegnemen van valrisico in de twee spoorbakken van nooit gebruikte sporen. %02%  

11-09-2019 20:32:23
DDZ7504
DDZ7504
Quote
seinhuis (wo 11 sep 2019 07:44:01 https://www.somda.nl/forum/15325/p711842/): Spoor 4 en 9 Gd gaan weg

https://www.ad.nl/gouda/meer-ruimte-voor-reiziger-door-veranderingen-op-ns-station-gouda~a2fc0311/
Was een paar maanden geleden al bekend gemaakt toch?
 

19-09-2019 08:41:43
sjoerd
sjoerd
In de Miljoenennota komt onder meer geld vrij voor infraprojecten:
"Daarnaast krijgt Tilburg een extra perron en spoor voor de doorstroming van het goederenvervoer." zo staat er te lezen.
Dat het derde perron er komt, is al lang duidelijk, maar wat te denken van "spoor voor de doorstroming van het goederenvervoer"? Bedoelt men de verlenging van enkele sporen op Tbge? Of komt er eindelijk een vierde spoor tussen Tb en Tba? Of is er extra spoor nodig bij De Loven? Wie weet meer?
 

19-09-2019 10:45:04
AgentX
AgentX
Quote
sjoerd (do 19 sep 2019 08:41:43 https://www.somda.nl/forum/15325/p712291/): In de Miljoenennota komt onder meer geld vrij voor infraprojecten:
"Daarnaast krijgt Tilburg een extra perron en spoor voor de doorstroming van het goederenvervoer." zo staat er te lezen.
Dat het derde perron er komt, is al lang duidelijk


Sterker nog: het ligt er al!
 

19-09-2019 11:15:45
sjoerd
sjoerd
Naar mijn laatste waarneming ligt er geen derde perron maar een deel van de recent gemaakte onderdoorgang naar de noordelijke uitgang.  

19-09-2019 12:16:30
treinfan
treinfan
Het zal wel wijzen op het verwijderen van 1 (of waren het er 2?) spoor te Tbge om een ander spoor iets te verlengen.  

19-09-2019 13:20:48
AgentX
AgentX
Quote
sjoerd (do 19 sep 2019 11:15:45 https://www.somda.nl/forum/15325/p712296/): Naar mijn laatste waarneming ligt er geen derde perron maar een deel van de recent gemaakte onderdoorgang naar de noordelijke uitgang.


Joh, maar als je daar aan beide kanten een eindje bij aan legt dan heb je een volwaardig perron.
 

19-09-2019 14:05:13
sjoerd
sjoerd
Dat moet toch echt nog helemaal aangelegd worden. Er is nog niks, alleen die onderdoorgang. De trappen, perronmeubilair, een overkapping, een wachtkamer, en ga zo maar door. Ook de infra is nog niet aangepast.
Een interessante vraag is of er weer een vierde spoor komt van Tb naar Tba, zoals het vroeger ook is geweest, en waardoor treinen naar en van Ht op de sporen 3 en 4 behandeld zullen kunnen worden. De aansluiting bij de brug over het Wilhelminakanaal zou dan geheel kunnen vervallen en zou dan ten westen van Tb te komen te liggen. Een vrije kruising met onderdoorgang zal alleen met veel moeite kunnen worden gemaakt ter hoogte van het voormalige goederenstation. Het baanlichaam en de (onderbouw van de) viaducten, alsmede de landhoofden van de kanaalbruggen zijn er alle nog steeds voor geschikt, en van de vroegere uithaalsporen zijn de liggers over de viaducten blijven liggen.
Dus als er geld komt, spits ik de oren.

Laatst bewerkt door sjoerd op 19-09-2019 14:11
 

19-09-2019 14:22:37
Klaasje
Klaasje
Vooralsnog wordt het emplacement van Tilburg alleen maar aangepast om met 80 km/h de regulier gebruikte sporen te kunnen bereiken. Daarbij worden de sporen 3/4 gebruikt voor treinen richting Breda.  

19-09-2019 15:57:21
sjoerd
sjoerd
Dan komt er van Ehv uit een toegang tot spoor 3 voor 80 km/h, en komt spoor 2 beschikbaar voor de richting Den Bosch en voor spoor 4 met 80 eruit naar Breda?  

19-09-2019 21:05:16
R1-2010
R1-2010
Quote
sjoerd (do 19 sep 2019 14:05:13 https://www.somda.nl/forum/15325/p712303/): Dat moet toch echt nog helemaal aangelegd worden. Er is nog niks, alleen die onderdoorgang. De trappen, perronmeubilair, een overkapping, een wachtkamer, en ga zo maar door. Ook de infra is nog niet aangepast.
Een interessante vraag is of er weer een vierde spoor komt van Tb naar Tba, zoals het vroeger ook is geweest, en waardoor treinen naar en van Ht op de sporen 3 en 4 behandeld zullen kunnen worden. De aansluiting bij de brug over het Wilhelminakanaal zou dan geheel kunnen vervallen en zou dan ten westen van Tb te komen te liggen. Een vrije kruising met onderdoorgang zal alleen met veel moeite kunnen worden gemaakt ter hoogte van het voormalige goederenstation. Het baanlichaam en de (onderbouw van de) viaducten, alsmede de landhoofden van de kanaalbruggen zijn er alle nog steeds voor geschikt, en van de vroegere uithaalsporen zijn de liggers over de viaducten blijven liggen.
Dus als er geld komt, spits ik de oren.
Ik heb wel eens zitten broeden op een vrije kruising aan de oostkant van Tb, tussen viaduct NS-plein en Ringbaan oost. En dan bedoel ik met een spoor aan de zuidzijde meteen na viaduct NS-plein omlaag (tot op niveau 0), onder de andere sporen door en vlak voor Ringbaan Oost omhoog aan de noordzijde naar niveau 1 en dan afbuigen naar Tbi/Ht. Volgens mij zou dat moeten kunnen, er liggen daar geen andere onderdoorgangen. Maar misschien zijn er simpeler oplossingen

Laatst bewerkt door R1-2010 op 19-09-2019 21:06
 

19-09-2019 22:07:07
jordibont
jordibont
De brug over het Wilhelminakanaal, direct ten westen van Tba moet men voor een viersporigheid aanpassen. Simpele oplossing: laat dat aanpassen achterwege en maak een brug+ flyover voor het spoor vanaf Boxtel naar het nieuwe vierde spoor. Dan liggen de sporen richting Ht in het midden en is alles kruisingsvrij.  

19-09-2019 22:30:47
sjoerd
sjoerd
Die aanpassing vraagt alleen een vierde hoofdoverspanning; de landhoofden zijn zoals voorheen nog geschikt voor vier sporen.
Maar een oplossing als bij Den Bosch Noord is niet zo handig. Ik heb dan wel mijn grote twijfels over de geluidsniveau's als men nog verder de hoogte in gaat dan nu, en vooral over de helling voor zware goederentreinen aan de oostzijde.
Een onderdoorgang aan de westzijde, komende uit Breda, zoals bijvoorbeeld in Arnhem, is haalbaar door uit te buigen ter plaatse van de voormalige losplaatsen en dan al meteen te richten op spoor 3. Een soort voorsorteren. Dan blijft alles verder zoals het is. Maar dit is allemaal luchtfietserij.
 

20-09-2019 13:25:21
waalkade
waalkade
Ik heb ook nog wel een wens.
Wissel 405 bij Esta vervangen door een 80 km/h exemplaar.
Nu moet men komende vanuit Est ri Tl tractie geven, uit laten rollen en opnieuw tractie geven na het wissel 405.
Wissels 401 en 403 zou ook mooi zijn, maar dan moet men ook de bovenleiding aanpassen.
Eventueel haalt men bij de aansluiting dan bij de BR wat weg.
Een echte oplossing, een derde spoor daar ter plaatse, zal wel altijd een wensdroom blijven.
 

20-09-2019 13:44:31
gvttreinen
gvttreinen
Idd vreemd dat te Esta zowel 405 als 401/403 1:9`s zijn (Vmax 40 km/h)...echte capaciteitsvreters.
Nu moet de stopper van Est naar Tl het hele stuk naar Esta (ruim 1 km) 40 km/h rijden.
Beter zou inderdaad slankere exemplaren zijn.
 

20-09-2019 20:24:39
R1-2010
R1-2010
Quote
sjoerd (do 19 sep 2019 22:30:47 https://www.somda.nl/forum/15325/p712321/): Die aanpassing vraagt alleen een vierde hoofdoverspanning; de landhoofden zijn zoals voorheen nog geschikt voor vier sporen.
Maar een oplossing als bij Den Bosch Noord is niet zo handig. Ik heb dan wel mijn grote twijfels over de geluidsniveau's als men nog verder de hoogte in gaat dan nu, en vooral over de helling voor zware goederentreinen aan de oostzijde.
Een onderdoorgang aan de westzijde, komende uit Breda, zoals bijvoorbeeld in Arnhem, is haalbaar door uit te buigen ter plaatse van de voormalige losplaatsen en dan al meteen te richten op spoor 3. Een soort voorsorteren. Dan blijft alles verder zoals het is. Maar dit is allemaal luchtfietserij.
Daar is sinds de bouw van het stadspark geen ruimte meer voor...
 

21-09-2019 11:29:46
VIRMm1
VIRMm1
Quote
jordibont (do 19 sep 2019 22:07:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p712320/): De brug over het Wilhelminakanaal, direct ten westen van Tba moet men voor een viersporigheid aanpassen. Simpele oplossing: laat dat aanpassen achterwege en maak een brug+ flyover voor het spoor vanaf Boxtel naar het nieuwe vierde spoor. Dan liggen de sporen richting Ht in het midden en is alles kruisingsvrij.


Bij het Wilhelminakanaal is ruimte voor 4 sporen.
Het viaduct over de Ringbaan Oost is helaas niet geschikt voor 4 sporen. Bij NS plein dan weer wel.
 

21-09-2019 17:07:18
sjoerd
sjoerd
Nou ja, dat lijkt zo. Toen er nog vier sporen lagen, was het viaduct over de Ringbaan Oost met gemetselde landhoofden er ook al. Het is nu naar huidige begrippen te laag en er rijden ondanks de talrijke waarschuwingsborden en lampen herhaaldelijk vrachtauto's tegenaan.
Toen er wissels kwamen bij de brug omdat er na WO II maar drie sporen kwamen (ik zal nog nagaan wanneer dat precies gebeurde) moest er ruimte gemaakt worden in de bogen naar de brug over het Wilhelminakanaal voor rechtstanden in verband met de wissels 1 : 15. Daardoor lijkt de ruimte op de landhoofden onvoldoende; de sporen schoven elk iets op. Dat is te zien op Streetview, als je van onder naar de landhoofden kijkt. De ruimte tussen de sporen is opgevuld met zeer brede tussenliggers.
Echter: bij de eventuele heraanleg van een vierde spoor tussen Tb en Tba moet dit viaduct toch vervangen worden omdat het te laag is, en omdat de spoorafstand naar huidige begrippen te klein is, en omdat het in de omgeving teveel geluidshinder geeft.

Laatst bewerkt door sjoerd op 21-09-2019 17:56
 

23-09-2019 15:23:00
slifor2
slifor2
Heerlijke discussies allemaal; alsof Prorail er een spoor bij zou gaan leggen!

De werkelijkheid is dat met de komst van het 4e perron Tilburg de volgende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd:

SANEREN: wissel 145A/B, 135A/B, 131A, 115B, 111

Verplaatsen richting Tba: Wissel 143A/B
Verplaatsen richting Gz: wissel 109A/B

Hierdoor kun je gelukkig een aantal treinbewegingen NIET meer maken...

Daarnaast gaat het aantal goederenpaden van 4 naar 2 per uur.

Weer een TOP idee van Prorail toch?

Laatst bewerkt door moderator op 23-09-2019 17:38
 

23-09-2019 15:51:00
sjoerd
sjoerd
De beschreven veranderingen in Tilburg zullen een tussenfase zijn. Er staat niets over de verdere veranderingen in de situatie, die samenhangen met wat er nu wordt opgebroken, en die het emplacement bruikbaarder moeten maken. De nog aanwezige Engelse wissel 105B/107 komt bijvoorbeeld niet in het verhaal voor en de apart gestuurde wisselverbinding 139/141 aan de oostzijde ook niet, en dat maakt dat ik denk dat er nog een fase op volgt, al was het maar om op alle sporen 80 km/h mogelijk te maken en enkele belangrijke gelijktijdigheden niet te frustreren.  

23-09-2019 15:52:17
broek53
broek53
Ja, een extra perron aanleggen en de snelheden verhogen verdraagt zich natuurlijk prima met het uitstrooien en handhaven van allerlei wisselverbindingen. En natuurlijk mag er nooit iets veranderen.

Zullen we een rubriek "schelden op ProRail" inrichten waar eenieder zijn niet-geringe frustraties kwijt kan? Dan houden we het hier gewoon maar min of meer bij de feiten.
 

23-09-2019 15:58:15
slifor2
slifor2
Quote
sjoerd (ma 23 sep 2019 15:51:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p712482/): De beschreven veranderingen in Tilburg zullen een tussenfase zijn. Er staat niets over de verdere veranderingen in de situatie, die samenhangen met wat er nu wordt opgebroken, en die het emplacement bruikbaarder moeten maken. De nog aanwezige Engelse wissel 105B/107 komt bijvoorbeeld niet in het verhaal voor en de apart gestuurde wisselverbinding 139/141 aan de oostzijde ook niet, en dat maakt dat ik denk dat er nog een fase op volgt, al was het maar om op alle sporen 80 km/h mogelijk te maken en enkele belangrijke gelijktijdigheden niet te frustreren.


Sorry, in mijn enthousiastme over het hoofd gezien: toevoegen;

SANEREN wissel 105B/107 en wissel 139.

In de nieuwe situatie rijdt een (goederen)trein uit Btl normaliter altijd via spoor 3, spoor 2 wordt in principe alleen nog een tweede spoor uit de richting Bd. Als je vanaf Btl komt en je wilt naar spoor 2 moet je vanaf Tba lsp gaan rijden

Overigens zal de geplande seinoptimalisatie tussen Tb en Bd worden uit/afgesteld.

Om Broek53 te behagen: er gaan wel 6 intercity's per uur rijden tussen Tb en Bd!

Laatst bewerkt door slifor2 op 23-09-2019 16:02
 


23-09-2019 16:17:53
gvttreinen
gvttreinen
En waarom zou je goederen over 2 ri Bd willen sturen?
Of kan je Tbge dan niet meer van 3 bereiken?
1 & 2 voor goederen & reizigers uit Bd naar Ht (2) en Btl (1), 3 & 4 naar Bd resp. uit Btl (3) en Ht (4), zowel goederen als reizigers...duidelijke corridors door Tb.

Van 3 zou je (5200 serie) wel naar Tbu via spoor 911 moeten kunnen blijven rijden.
 

23-09-2019 16:44:52
b2py
b2py
Quote
slifor2 (ma 23 sep 2019 15:23:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p712480/): Heerlijke discussies allemaal; alsof Prorail er een spoor bij zou gaan leggen!

De werkelijkheid is dat met de komst van het 4e perron Tilburg de volgende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd:

SANEREN: wissel 145A/B, 135A/B, 131A, 115B, 111

Verplaatsen richting Tba: Wissel 143A/B
Verplaatsen richting Gz: wissel 109A/B

Hierdoor kun je gelukkig een aantal treinbewegingen NIET meer maken...

Daarnaast gaat het aantal goederenpaden van 4 naar 2 per uur.

Weer een TOP idee van Prorail toch?
Gelukkig is het makkelijk te verklaren waarom het aantal goederenpaden omlaag gaat. In het besluit PHS is vastgelegd dat het aantal reizigerstreinen omhoog moet tussen Eindhoven en Breda om de verwachte reizigersgroei op te kunnen vangen. Keuze's zijn gemaakt en besloten is om minder goederenpaden aan te bieden en om te leiden over de Betuweroute en een nieuwe ongelijkvloerse aansluiting bij Meteren. Hiervoor wordt het spoor aangepast te Meteren, Vught, Boxtel en Tilburg. Dat besluit stamt al van voor 2014 dus had je al kunnen weten.

Laatst bewerkt door moderator op 23-09-2019 17:39
 

23-09-2019 16:45:13
pietertje
pietertje
Was het niet de bedoeling om de 5200 in de toekomst door te laten rijden naar Bd?  

23-09-2019 16:55:14
Klaasje
Klaasje
Het is straks vanaf alle sporen mogelijk Tbge te bereiken. Alle perronsporen zijn voor normaal gebruik met 80 km/h of meer te berijden. Dat is ook nodig gezien de voorziene drukte op het baanvak.

De seinverdichting zou twee jaar voor de ombouw naar ERTMS komen wat natuurlijk behoorlijke geldverspilling is.

Laatst bewerkt door Klaasje op 23-09-2019 16:56
 

23-09-2019 18:16:02
waalkade
waalkade
Quote
slifor2 (ma 23 sep 2019 15:23:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p712480/): Heerlijke discussies allemaal; alsof Prorail er een spoor bij zou gaan leggen!

De werkelijkheid is dat met de komst van het 4e perron Tilburg de volgende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd:

SANEREN: wissel 145A/B, 135A/B, 131A, 115B, 111 ....
Betekent dat i.p.v. 115B en 111 er een vast kruis komt tussen wissel 115A en spoor 3?
 

23-09-2019 19:03:47
slifor2
slifor2
Quote
waalkade (ma 23 sep 2019 18:16:02 https://www.somda.nl/forum/15325/p712498/):
Quote
slifor2 (ma 23 sep 2019 15:23:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p712480/): Heerlijke discussies allemaal; alsof Prorail er een spoor bij zou gaan leggen!

De werkelijkheid is dat met de komst van het 4e perron Tilburg de volgende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd:

SANEREN: wissel 145A/B, 135A/B, 131A, 115B, 111 ....
Betekent dat i.p.v. 115B en 111 er een vast kruis komt tussen wissel 115A en spoor 3?


Nee, spoor 2 is alleen nog te bereiken vanaf spoor 1
 

23-09-2019 19:08:33
slifor2
slifor2
Quote
Klaasje (ma 23 sep 2019 16:55:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p712492/): Het is straks vanaf alle sporen mogelijk Tbge te bereiken. Alle perronsporen zijn voor normaal gebruik met 80 km/h of meer te berijden. Dat is ook nodig gezien de voorziene drukte op het baanvak.

De seinverdichting zou twee jaar voor de ombouw naar ERTMS komen wat natuurlijk behoorlijke geldverspilling is.


Gelukkig word op Tbge ook een spoor gesaneerd (913) stond al in een contract maar was Prorail vergeten te consulteren bij vervoerders. Uitkomst van die consultatie kun je voorspellen natuurlijk.

En geld verspillen lijkt regelmatig de lievelingshobby van het ZEER verzuilde Prorail.

Ik geef maar een paar voorbeelden:

Zijsporen in Beek-Elsloo vernieuwd, compleet volgens de meest recente standaarden, jaar later saneren.
Zandvoort: Twee van de vier wissels naar et middenspoor, inclusief dat spoor zelf recent volledig volgens de nieuwste zware standaard vernieuwd, nu saneren.
Kesteren, wissels en zijsporen vernieuwd, nu saneren....

maar ja, ander kamertje, ander chefje, ander budget.......

laat me niet lachen mbt het thema geld verspillen en Prorail.
 

23-09-2019 19:11:59
slifor2
slifor2
Quote
b2py (ma 23 sep 2019 16:44:52 Gelukkig is het makkelijk te verklaren waarom het aantal goederenpaden omlaag gaat. In het besluit PHS is vastgelegd dat het aantal reizigerstreinen omhoog moet tussen Eindhoven en Breda om de verwachte reizigersgroei op te kunnen vangen. Keuze's zijn gemaakt en besloten is om minder goederenpaden aan te bieden en om te leiden over de Betuweroute en een nieuwe ongelijkvloerse aansluiting bij Meteren. Hiervoor wordt het spoor aangepast te Meteren, Vught, Boxtel en Tilburg. Dat besluit stamt al van voor 2014 dus had je al kunnen weten.


En gelukkig rijden er op de A2 corridor maar weinig raampjestreinen. Je moet wel echt in een fantasiewereld leven om te denken dat dat allemaal vlekkeloos gaat verlopen....

Gelukkig staan de Oost-Europeese vrachtwagens te popelen om het goederenvervoer over te nemen, want asfalt wordt tenminste niet gesaneerd...
 

23-09-2019 19:35:44
b2py
b2py
Quote
slifor2 (ma 23 sep 2019 19:11:59 https://www.somda.nl/forum/15325/p712508/):
Quote
b2py (ma 23 sep 2019 16:44:52 Gelukkig is het makkelijk te verklaren waarom het aantal goederenpaden omlaag gaat. In het besluit PHS is vastgelegd dat het aantal reizigerstreinen omhoog moet tussen Eindhoven en Breda om de verwachte reizigersgroei op te kunnen vangen. Keuze's zijn gemaakt en besloten is om minder goederenpaden aan te bieden en om te leiden over de Betuweroute en een nieuwe ongelijkvloerse aansluiting bij Meteren. Hiervoor wordt het spoor aangepast te Meteren, Vught, Boxtel en Tilburg. Dat besluit stamt al van voor 2014 dus had je al kunnen weten.


En gelukkig rijden er op de A2 corridor maar weinig raampjestreinen. Je moet wel echt in een fantasiewereld leven om te denken dat dat allemaal vlekkeloos gaat verlopen....

Gelukkig staan de Oost-Europeese vrachtwagens te popelen om het goederenvervoer over te nemen, want asfalt wordt tenminste niet gesaneerd...
Je hebt tussen Utrecht en Vught straks meer ruimte dan tussen Lage Zwaluwe en Boxtel. Zes IC's en 2 sprinters tussen Geldermalsen en Den Bosch met 1 tussenstop, eitje.
 

23-09-2019 23:12:16
gvttreinen
gvttreinen
Ik krijg het gevoel dat een niet nader genoemde sooraannemer een aantal saneringsopdrachten heeft misgelopen  

24-09-2019 06:21:20
b2py
b2py
Is dat zo? Ik hou het niet meer bij sinds ik niet meer in de branche zit.  

24-09-2019 08:48:38
Nelis
Nelis
De sporen op het voormalige terrein van Bonder bij Mas worden op dit moment aangepast of zelfs gesaneerd.  

24-09-2019 09:01:52
slifor2
slifor2
Quote
gvttreinen (ma 23 sep 2019 23:12:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p712521/): Ik krijg het gevoel dat een niet nader genoemde sooraannemer een aantal saneringsopdrachten heeft misgelopen


Nee hoor, die niet nader te noemen sooraannemer is ook vervoerende aannemer en wil net als zijn con-collega's ook graag kunnen rijden/rangeren...

Laatst bewerkt door slifor2 op 24-09-2019 09:03
 

24-09-2019 09:52:41
AgentX
AgentX
Quote
Nelis (di 24 sep 2019 08:48:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p712533/): De sporen op het voormalige terrein van Bonder bij Mas worden op dit moment aangepast of zelfs gesaneerd.


Ik zie vaak dat daar een metertje of 50 losse bovenleiding hangt/hing. Is het iemand bekend wat daar het praktisch nut van is/was?
 

24-09-2019 09:53:25
thom
thom
Volgens mij was dat een stukje instructie bovenleiding van Strukton.  

24-09-2019 10:31:59
train85
train85
Quote
Nelis (di 24 sep 2019 08:48:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p712533/): De sporen op het voormalige terrein van Bonder bij Mas worden op dit moment aangepast of zelfs gesaneerd.
Denk aangepast. Want ik heb geen signalen gezien dat er minder sporen zijn daar of gesaneerd worden.
 

24-09-2019 15:33:13
joahn93
joahn93
Reken er maar op dat de sporen allemaal weggehaald worden


FR1908
 

24-09-2019 21:49:30
PeterJ
PeterJ
Kan je in Tilburg in de nieuwe situatie nog wel fatsoenlijk keren in alle richtingen zonder daarvoor hele stukken linkerspoor te hoeven rijden?  

25-09-2019 01:21:03
dennistd
dennistd
Op basis van de bovenstaande wisselverwijderingen en -verplaatsingen kom ik op deze tekening: https://i.imgur.com/D30lEeG.jpg

Ter vergelijking het huidige sporenplan: https://i.imgur.com/7eL7M2S.jpg
 

25-09-2019 08:29:44
sjoerd
sjoerd
Lijkt me aardig in de buurt komen. Wisselverbinding 143 blijft denk ik bij het emplacement; die kan al iets verschoven worden doordat de verbinding tussen spoor 2 en 1 daar verdwijnt. Ik heb ook zitten puzzelen op het blijven liggen van 137A/B. Ik denk dat 131 en 137A/B qua ligging worden verwisseld zodat je dan geen open eindje overhoudt. Maar ik kwam er ook niet helemaal uit.
En bijvoorbeeld 141 en 143 worden dan 1 : 15. De wisselverbinding waarmee je van spoor 1 naar Breda kon vertrekken, zou inderdaad naar het westen worden opgeschoven, maar je hebt die nu helemaal buiten het station gelegd. Als spoor 4 eerder intakt op spoor 3, is dat niet nodig. Maar de mogelijkheid is inderdaad aanwezig dat spoor 4 het vroegere uithaalspoor volgt en later intakt, bijvoorbeeld terwille van spoorlengte. We wachten af...
 

25-09-2019 09:12:06
michaben
michaben
Ter afwisseling van alle wissels die verwijderd worden: in de herfstvakantie (zaterdag 12 t/m woensdag 16 oktober) wordt er een wissel geplaatst in Nm waardoor de 3600, 6600 en 7600 vanaf donderdag 17 oktober op spoor 1a zullen halteren en de 3000 en 3100 op spoor 3 gaan keren. Ik neem aan dat ook de lengtebeperking van de 3000/3100 hiermee vervalt.  

25-09-2019 10:04:03
broek53
broek53
Dat laatste klopt. Helemaal volledig: wissel 89, waarmee je nu vanaf de richting Wychen op spoor 3 komt, wordt vervangen door een kruis en aansluitend een nieuw wissel in spoor 2. De treinen komen dus binnen via 2b naar 1a.
En om toch wat te saneren te hebben: de overloop 121A/B tussen 3b en 2a wordt verwijderd.
 

25-09-2019 10:19:16
treinfan
treinfan
Vervanging door een kruis, of bedoel je heel misschien een Engels wissel? Qua flexibiliteit wordt het er niet veel beter op als er vanuit Wc niet meer naar spoor 3 gereden kan worden  

25-09-2019 10:51:27
broek53
broek53
Een kruis. Dat is dan ook al heel lang een steen des aanstoots, begreep ik.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-09-2019 10:51
 

25-09-2019 12:22:24
waalkade
waalkade
En spoor 1a gaat in de toekomst ook weg.
Reizigers gaan dan in/uitstappen op spoor 2a buiten de kap.
 

25-09-2019 12:36:37
waalkade
waalkade
Quote
michaben (wo 25 sep 2019 09:12:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p712624/): Ter afwisseling van alle wissels die verwijderd worden: in de herfstvakantie (zaterdag 12 t/m woensdag 16 oktober) wordt er een wissel geplaatst in Nm waardoor de 3600, 6600 en 7600 vanaf donderdag 17 oktober op spoor 1a zullen halteren en de 3000 en 3100 op spoor 3 gaan keren. Ik neem aan dat ook de lengtebeperking van de 3000/3100 hiermee vervalt.
En waarschijnlijk zal men in Nm meer gaan rangeren met de 3000/3100. Aftrappen/bijplaatsen gebeurt nu veel in Ah op spoor 11. Dat kan straks makkelijker in Nm.
 

25-09-2019 13:12:58
PeterJ
PeterJ
Quote
dennistd (wo 25 sep 2019 01:21:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p712613/): Op basis van de bovenstaande wisselverwijderingen en -verplaatsingen kom ik op deze tekening: https://i.imgur.com/D30lEeG.jpg

Ter vergelijking het huidige sporenplan: https://i.imgur.com/7eL7M2S.jpg
Wat schiet je met deze infra nu eigenlijk op? Zie hier nog meer noodzakelijk enkelspoor rijden en vaker in- en uitvoegen terug komen, of begrijp ik het verkeerd?
 

25-09-2019 13:21:16
VIRMm1
VIRMm1
Inderdaad een heel raar plan als het werkelijk zo wordt.
902B wordt dus eigenlijk niet meer gebruikt en feitelijk is het vanaf Tba tweesporig.

Het zou mij logischer lijken om vanaf 902b een verbinding te maken naar 903 zodat er vanaf Ot en Ht tegelijk treinen aan kunnen komen en die resp naar spoor 3 en 4 te dirigeren.
 

25-09-2019 13:24:27
broek53
broek53
Quote
waalkade (wo 25 sep 2019 12:22:24 https://www.somda.nl/forum/15325/p712633/): En spoor 1a gaat in de toekomst ook weg.
Reizigers gaan dan in/uitstappen op spoor 2a buiten de kap.
ja, maar spreken we ook over een situatie met een derde perron erbij en een nieuw opstelterrein op Nijmegen GE. Dat duurt nog wel eventjes.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-09-2019 13:24
 

25-09-2019 13:29:48
treinfan
treinfan
Quote
VIRMm1 (wo 25 sep 2019 13:21:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p712642/): Inderdaad een heel raar plan als het werkelijk zo wordt.
902B wordt dus eigenlijk niet meer gebruikt en feitelijk is het vanaf Tba tweesporig.

Het zou mij logischer lijken om vanaf 902b een verbinding te maken naar 903 zodat er vanaf Ot en Ht tegelijk treinen aan kunnen komen en die resp naar spoor 3 en 4 te dirigeren.
Mij lijkt dat we dat ook kunnen verwachten als 137A/B niet in de lijst van op te breken wissels staat?

Laatst bewerkt door treinfan op 25-09-2019 13:30
 

25-09-2019 13:42:33
Klaasje
Klaasje
Quote
VIRMm1 (wo 25 sep 2019 13:21:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p712642/): Inderdaad een heel raar plan als het werkelijk zo wordt.
902B wordt dus eigenlijk niet meer gebruikt en feitelijk is het vanaf Tba tweesporig.

Het zou mij logischer lijken om vanaf 902b een verbinding te maken naar 903 zodat er vanaf Ot en Ht tegelijk treinen aan kunnen komen en die resp naar spoor 3 en 4 te dirigeren.

Spoor 902b sluit inderdaad recht aan op spoor 3. Het spoor uit Ht sluit rechtuit aan op spoor 4. Tussen beide sporen wordt aan de oostzijde een overloopmogelijkheid gerealiseerd.
 

25-09-2019 13:47:53
slifor2
slifor2
Quote
treinfan (wo 25 sep 2019 13:29:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p712648/):
Quote
VIRMm1 (wo 25 sep 2019 13:21:16 https://www.somda.nl/forum/15325/p712642/): Inderdaad een heel raar plan als het werkelijk zo wordt.
902B wordt dus eigenlijk niet meer gebruikt en feitelijk is het vanaf Tba tweesporig.

Het zou mij logischer lijken om vanaf 902b een verbinding te maken naar 903 zodat er vanaf Ot en Ht tegelijk treinen aan kunnen komen en die resp naar spoor 3 en 4 te dirigeren.
Mij lijkt dat we dat ook kunnen verwachten als 137A/B niet in de lijst van op te breken wissels staat?


wissel 137a/b zal waarschijnlijk ook oostelijk verplaatst worden. De tekening van Dennis is aan de westzijde correct, oost iets aanpassen, middenspoor gaat naar perron 3 bovenste spoor naar perron 4
 

25-09-2019 14:08:07
sjoerd
sjoerd
Dennis miste de te verleggen wisselverbinding 109A/B aan de westzijde. En als spoor 2 aan de oostzijde doorloopt, kan wissel 131A niet weg, zoals is aangegeven. Kortom: voor mij zijn er nog veel raadsels. Ook 143A/B zit me nog niet lekker. Het wachten is op de tekenvaardige Dennis die snapt wat we bedoelen.%02%  

25-09-2019 16:49:55
waalkade
waalkade
Wissel 137A/B kan je dan meteen vervangen door een 40 km/h setje, die overloop 137A/B is alleen handig bij verstoringen.
Voor wissel 105A zou ik een sneller type dan 40 km/h kiezen.

Laatst bewerkt door waalkade op 25-09-2019 16:52
 

26-09-2019 11:52:24
rudolfph
rudolfph
Quote
broek53 (do 05 sep 2019 17:30:03 https://www.somda.nl/forum/15325/p711507/): @ sjoerd: Dat laatste weet ik niet, maar wel dat er inmiddels wel het een en ander gezigzagd wordt om de aankondiging van overwegen buiten perrons te laten vallen. Voor stoppende treinen wordt her en der af en toe ook een Verkorte Aankondiging gerealiseerd, zodat deze treinen feitelijk niet meer in de aankondiging halteren (omdat ze vanuit stilstand vertrekken, kan de aankondigingsweg korter zijn). In zo'n geval blijft de stop/doorschakeling wel bestaan, om zeker te zijn dat een trein ook werkelijk vanuit stilstand komt. De extra variant daarbovenop is een verkorte aankondiging met behulp van snelheidsonderdrukking (voor de stoppende treinen uiteraard). Het oudste voorbeeld daarvan is Baarn (overweg Torenlaan) en een recentere Bunnik.


Even een vraag die mij al jaren bezig houdt: Hoe zit het dan te Ed? De series 3000 en 3100 ri Ut hebben een K, maar het uitrijsein staat op groen. Ongeveer 900 meter ten westen van dat uitrijsein ligt de overweg Kerkweg (km 74.4), tussen het uitrijsein en de overweg staan geen andere seinen. De normale aankondiging ligt ergens halverwege het perron (voor de ICE etc.), er ligt een verkorte aankondiging naast het uitrijsein (voor de 3000, 3100) en een tweede verkorte aankondiging na het laatste wissel voor treinen die van andere sporen dan sp3 komen. Maar hoe weet "het systeem" nou dat een ICE niet stopt en een 3000/3100 wel? Te Ed is geen (zichtbare) S/D-schakeling. En vooral: hoe wordt afgedwongen dat de 3000/3100 ook daadwerkelijk stopt en niet door de geopende overweg rijdt?
 

26-09-2019 12:00:40
Klaasje
Klaasje
Er staat niets in de BVS. Dat zou dus opgezocht moeten worden op de beveiligingstekeningen. Misschien is er wel een meetsectie actief.  

26-09-2019 12:36:44
sjoerd
sjoerd
Het kan zijn dat sein 180 voor vertrek van spoor 3 naar Utrecht in de automaat staat. Daartegen is geen bezwaar zolang er geen strijdige treinbewegingen zijn. Dan toont sein 180 groen. In het BVS van Ut deel II 1987 staat wat uitvoeriger wat er dan aan de hand kan zijn; naar mijn beste weten is dat sindsdien niet gewijzigd; in elk geval niet omdat er in de infra iets is gewijzigd. Wel werd toen alles nog met de hand bediend, en zit nu ARI achter de knoppen.
Er staat letterlijk onder het kopje "Overwegen":
> Zolang vanaf één van de in onderstaande tabel genoemde seinen geen rijweg is ingesteld of vastgelegd via de achter het sein vermelde overweginstallatie, is de aankondigingsweg van deze installatie geheel of gedeeltelijk uitgeschakeld. <
In de tabel eronder staan de seinen 176, 178, 180, 182, toegang gevend tot de overweginstallaties van ahob 29.1 (Bernhardlaan op de Kippenlijn), 74.4 (de Kerkweg) en 74.0 (de Maanderbuurtweg).
Zolang er dus geen trein in aantocht is, waarover nog een beslissing moet vallen of deze stopt, lijkt de aankondiging standaard uitgeschakeld te zijn, ondanks dat het sein groen toont omdat het in de automaat staat. Ik kan hier nu niet zien, of dat in de huidige situatie nog net zo geschakeld is.
Het bovenstaande geldt voor meer overwegen en meer seinen in dit gebied.
 

26-09-2019 13:47:39
marciekemp
marciekemp
Het sein 180 staat voor zo ver ik weet niet in de automaat deze komt normaal uit de stand stop net voordat sein 198 (inrijder RS Wf-Ed) uit de stand stop komt  

26-09-2019 14:09:14
AlbertP
AlbertP
Quote
sjoerd (do 26 sep 2019 12:36:44 https://www.somda.nl/forum/15325/p712730/):
> Zolang vanaf één van de in onderstaande tabel genoemde seinen geen rijweg is ingesteld of vastgelegd via de achter het sein vermelde overweginstallatie, is de aankondigingsweg van deze installatie geheel of gedeeltelijk uitgeschakeld.
 

26-09-2019 14:48:53
sjoerd
sjoerd
@ Marciekamp: De vraag van Rudolfph was gebaseerd op het feit dat hij waarneemt dat sein 180 al uit de stand stop staat, maar dat de trein die stilstaat langs het perron binnen de aankondiging toch de overweg Kerklaan niet lijkt te activeren. Mijn antwoord daarop was, dat het BVS uit 1987 stelt dat (delen van) de aankondiging kunnen zijn afgeschakeld.  

27-09-2019 09:23:19
AlbertP
AlbertP
Ik zie dat mijn post maar half is doorgekomen, mogelijk omdat er een 'pijltje naar links' in de quote stond dat als HTML wordt gezien. Ik merkte inderdaad op dat het sein al uit de stand stop komt en nog niet duidelijk is hoe het systeem bepaalt of de aankondiging korter mag (meetsectie zoals Klaasje zei?) Verder is de infra wel iets gewijzigd: overweg 74.0 is opgeheven.  

27-09-2019 10:43:59
sjoerd
sjoerd
Ik zal het nog nakijken in het BVS van begin deze eeuw. Het lijkt er op dat standaard overweg secties zijn uitgeschakeld, tenzij...
Bijvoorbeeld bij een doorgaande trein. Soms is er een tijdschakeling aanwezig.
 

27-09-2019 10:48:41
kiekkiek
kiekkiek
Er zit een meetsectie in, maar vraag me niet precies waar en hoe deze precies werkt. Deze wordt nu onderzocht omdat overweg 74.4 soms sluit ook als de trein stopt. Waarschijnlijk heeft het te maken met de huidige moderne treinen die eenvoudig wat later en harder kunnen remmen, waardoor het lijkt alsof de trein doorrijdt.  

27-09-2019 11:23:36
gvttreinen
gvttreinen
Uit de nu geldende BVS; PPLG Ede.

Aankondiging afhankelijk van spoorbezetting en seinbediening
Als vanaf één van de in onderstaande tabel genoemde seinen een rijweg is ingesteld of vastgelegd
via de achter het sein genoemde overweg- of waarschuwingsinstallatie, is hierdoor een
aankondigingsweg van deze installatie(s) of een gedeelte hiervan, ingeschakeld.
Is deze aankondigingsweg of dat gedeelte ervan bezet, dan zal de desbetreffende overweg- of
waarschuwingsinstallatie de trein of het rangeerdeel aankondigen tot deze aankondigingsweg is
verlaten of totdat de tijd voor het vrijkomen van vastgelegde inrichtingen, na het herroepen van de
betrokken rijweg, is verstreken.
Sein(en) Installatie(s)
170 AHOB 29.1
176, 178, 180, 182 AHOB 29.1, AHOB 74.4, AHOB 74.0
184 AHOB 29.1
186, 188, 190, 192, 194, 196, 198 AHOB 76.3

Opvallend, ovw 74.0 is inmiddels vervangen door tunnel!
Aankondiging ovw 74.4 is las achter sein 180.
 

27-09-2019 14:13:05
broek53
broek53
Dat laatste is nu juist het probleem/de vraag die aangekaart wordt. De las van sein 180 is een Verkorte Aankondiging en langs het perron op km 75.607 ligt de gewone aankondiging. Per definitie laat een verkorte aankodinging zich niet rijmen met een vroegtijdig op groen staand sein 180, dus iets klopt er zo te zien niet.  

27-09-2019 15:22:01
sjoerd
sjoerd
Dan is er ook sinds BVS 1987, waar ik hierboven al de inhoud van weergaf, niets veranderd. En we weten inderdaad nog steeds niet of er een tijdrelais of een snelheidsmeting achter zit.