25-01-2019 10:42:59 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Nm heeft al spoor 35, niks te klagen dus %08% |
25-01-2019 10:46:43 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Een héél hoog nummer betekent weer dat het een afgelegen zijspoor is %08% . |
25-01-2019 10:57:43 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Nm heeft al spoor 35, hoe groot wil je het hebben |
25-01-2019 11:33:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Hi hi! Wees er nog maar effe trots op! Zal in Amsterdam CS nog wel erger worden als daar alle middensporen worden opgebroken. Het spraakgebruik onder het plaatselijk personeel is soms hardnekkig... Arnhem is er al tijden een voorbeeld van: spoor 1 is daar ondanks de plannen van kort na de oorlog nooit aangelegd, en bij de laatste verbouwing is dat niet gecorrigeerd. |
25-01-2019 11:58:16 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Tja, het vernummeren van sporen is niet alleen een kwestie van bordjes wisselen, wat er achter de schermen (in het kader van treinbeveiliging) moet gebeuren... Zodoende zal spoor 35 in Nm nog in lengte van dagen 35 blijven heten. |
25-01-2019 12:13:26 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In projecten als Nijmegen is het echt geen kwestie van verlanglijstjes inleveren en dan lekker gaan rommelen. Als je kijkt hoeveel ruimte en geld de belangrijkste zaken kosten dan is er weinig ruimte voor leuke dingen. Op het tekeningetje in het document kan je zo een spoor intekenen van spoor 6 naar REP. Als je een goed ontwerp gaat maken is het maar de vraag of het past in combinatie met de gewenste perronlengtes, de wisselstraat aan de noordzijde en alle sporen die overgestoken zouden moeten worden. Het zou zomaar kunnen dat er daarom een kopspoortje naast de sporen naar de Waalbrug is ingetekend. Welk doel zou die anders hebben? |
25-01-2019 13:52:59 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteNu ja, als de beveiliging over de kop gaat of zelfs vervangen wordt, kun je rustig je gang gaan (binnen kaders uiteraard). Het meest lastige qua spoornummers is het dan nog als je gefaseerd gaat ombouwen en je dan tijdelijk twee dezelfde nummers krijgt - dat kan VPT niet aan. Ik herinner mij dat we heel wat hebben moeten manoeuvreren om de perronspoornummering van Amsterdam Bijlmer Arena te krijgen zoals verkeersleiding die graag wilde hebben, bijvoorbeeld. Ik vermoed dat dat bij DSSU ook wel gespeeld heeft. |
25-01-2019 13:53:08 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteKopspoortje ligt er al Maar klopt, misschien kan er geen spoortje van 9 naar REP/Ht worden aangelegd vanwege ruimtelijke onmogelijkheid maar als een wens is om toch een verbinding te maken dan kan men in het ontwerp hier rekening mee houden. Nu lijkt het op...zo min mogelijk wissels, zo goedkoop mogelijk ontwerp. |
25-01-2019 14:03:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
Een ontwerp met zo weinig mogelijk wissels is niet per definitie zo goedkoop mogelijk. Met name niet als je perrons moet gaan bijbouwen (met tunnels of traverses) om vervoerstromen te scheiden die je dankzij meer wissels op minder sporen zou kunnen uitvoeren. Voor een nieuw perron met alles erop en eraan kun je heel wat wissels aanleggen en heel wat decennia onderhouden. |
25-01-2019 14:44:54 | ||
---|---|---|
sigma
|
Ik vind in het nieuwe ontwerp van Nm vooral onbegrijpelijk dat het bovenste perronspoor (spoor 6 neem ik aan) alleen bereikbaar is van/naar Ah. Als ook spoor 6 bereikbaar zou zijn van/naar Ht, dan kun je treinen inhalen tussen Ah-Ht (bij vertragingen) of op spoor 6 treinen keren uit Ht (bij verstoringen of in superdal). Feitelijk is het nieuwe sporenplan maar een kleine uitbreiding van de capaciteit, mede gezien er nu nog een spoor 4A en 4B is waar je veel mee kan. Een ander nadeel is dat er vanuit Ah niet meer aangekomen kan worden op spoor 1, waardoor je bij verstoringen/werkzaamheden de IJssellijn daar niet kan afhandelen. |
25-01-2019 21:28:02 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Maar dat kan toch keren op de sporen 3 en 4 waar de 3000/3100 gaan keren ? |
25-01-2019 22:24:30 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteVan spoor 9 naar Ht is een kwestie van spoor laten liggen. Laat men het kopspoortje (1)79 ook nog liggen dan kan men zelfs nog een veertiental bakken opstellen in het verlengde van het toekomstige perronspoor 9. Of dat spoor leeg laten en het als doorschietlengte gebruiken. Kan je nog wat seconden winnen. Van spoor 9 naar Rep gaat niet. Het nieuwe derde perron eindigt ca halverwege de engelsman 93a/91b in het op te breken spoor 6. Nadeel van het doortrekken van spoor 9 is dat het overgebleven terrein in tweeën gedeeld wordt. Zonder doortrekken van spoor 9 past er waarschijnlijk een parkeergarage op het overgebleven terrein. En een toegang voor reizigers en personeel vanaf de Graafseweg tot het derde perron. Laatst bewerkt door waalkade op 25-01-2019 22:30 |
25-01-2019 23:45:24 | ||
---|---|---|
sigma
|
QuoteDe 3000/3100 rijden nog door als sprinters van/naar Ht al moeten keren in Nm. Dat gaat dus niet. |
26-01-2019 00:41:05 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Hoe bedoel je ? De 3000/3100 keren op 3 en de 3600 bijv op 4. |
26-01-2019 00:48:12 | ||
---|---|---|
sigma
|
Kerende IC’s hebben straks spoor 3 en 4 nodig vanwege langere keringen. |
04-02-2019 14:22:28 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote En nu zal Broek53 wel weer boos op me worden maar: Ondanks uitgebreide en onderbouwde bezwaren van maar liefst 3 vervoerders is Prorail doof hier voor en gaat gewoon saneren. Overigens wel zuur voor de Chef Prorail VL Zwolle die tijdens een meeting over dit specifieke geval nog riep dat men deze sanering zou gaan voorkomen.... Weer een paar targets gehaald zullen we maar zeggen |
04-02-2019 14:26:52 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote En het kan nog kwalijker: Ondanks zeer uitgebreide en onderbouwde bezwaren van maar liefst 10!!!!!!!!! vervoerders en een Spoorklant is het antwoord van Prorail: we gaan gewoon lekker door met saneren..... Uitzondering is overigens het middenspoor Maasbracht, niet vanwege de 10 bezwaren (die worden niet als zodanig genoemd) enkel het feit dat er geen seintechnische aanpassing zal komen PVT op Maasbracht gaat de sanering hier niet door..... Ik begin zo langzamerhand wel het gevoel te krijgen dat die consultatie bij vervoerders ook alleen maar "een moetje" is........ Maar goed, er kunnen weer wat wissels op de targetlijst! |
04-02-2019 14:53:26 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Het wordt tijd dat die vervoerders eens doorpakken en naar een rechter stappen. Anders doen die vervoerders precies hetzelfde spelletje spelen als Prorail. |
04-02-2019 17:25:26 | ||
---|---|---|
phantom
|
In den haag zit toch iemand die het wel en wee van prorail in de portefeuille heeft ? Die is toch de "baas" over prorail ? Laat de vervoerders daar dan 1st is aankloppen en actie eisen richting pr*tsr**l,als dat niet gebeurt of er veranderd niks dan is een stap naar een rechtbank zeker een goede vervolg optie. Dat navraag doen voor een op handen zijnde sanering maar voor de beeldvorming is en dat men er niks mee doet,dat was toch al lang duidelijk ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
04-02-2019 17:49:57 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteEn de motivatie om toch te saneren vanuit ProRail? |
04-02-2019 19:42:45 | ||
---|---|---|
mich
|
Die krijg je niet. De stap naar den Haag maken is inderdaad iets waarover je kunt nadenken, Prorail lijkt inderdaad doof voor bezwaren. |
04-02-2019 19:53:14 | ||
---|---|---|
kjansma
|
Quote In Ht is spoor 9 ook omgenummerd naar spoor 7. Dus waar een wil is... |
05-02-2019 09:47:29 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Quote Netverklaring 2019 v1.4 d.d. 18/1/2019: "Artikel 4. 1. Alle geschillen omtrent de toegang tot de spoorweginfrastructuur en -diensten of omtrent de Netverklaring, welke niet op grond van artikel 3 minnelijk geschikt kunnen worden, kunnen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 58 lid 5 Spoorwegwet, overeenkomstig artikel 71, lid 1 Spoorwegwet worden voorgelegd aan de ACM. 2. Deze klachten- en geschillenregeling laat het recht van partijen onverlet om in spoedeisende zaken een geschil direct aanhangig te maken bij de daartoe in artikel 71, lid 1 Spoorwegwet aangewezen ACM." (hoewel het verder alleen over dienstregelingsontwerp e.d. gaat in de Netverklaring; er staat wel "Tijdens en na ontregelingen herverdeelt de Beheerder de (beperkte) capaciteit over de betrokken Spoorwegondernemingen. Hiertoe maakt de Beheerder gebruik van vooraf vastgestelde afspraken voor operationele verdeling (verdelingsregels)." maar dat de Beheerder doelbewust de bij ontregelingen overblijvende capaciteit beperkt... |
05-02-2019 10:50:25 | ||
---|---|---|
pluisje
|
Worden provincies hier eigenlijk ook in gekend? In die zin dat zij regelmatig de portemonnee mogen trekken als er ergens extra infrastructuur moet komen. |
05-02-2019 11:03:24 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
Provincies (in de rol van concessieverlener) kunnen lid zijn van de Tafel van Vergroting. Daar komen de meeste van de genoemde infraprojecten aan de orde. En net als vervoerders kunnen zij een zienswijze indienen. |
05-02-2019 11:42:25 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat is dan wel nadat dat ook nodig is om gestelde wensen van een Provincie ook in te willigen. |
05-02-2019 12:01:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Dan dicht men de politiek (het bestuur en de toezichthoudende regionale politici) een groter inzicht in het spoorgebeuren toe, dan de spoorwegbedrijven zelf. Wat een vreemde en totaal van de werkelijkheid gespeende illusie. Hoog tijd voor een ruige bezem.%03% Laatst bewerkt door sjoerd op 05-02-2019 12:01 |
06-02-2019 15:04:27 | ||
---|---|---|
ToH
|
Het viel mij op dat er na de werkzaamheden bij Hoofddorp op de lijn naar Leiden "gewone" snelheidsbordjes 16 zijn geplaatst. Waarom plaatsten ze niet de groene baanvaksnelheidsborden 16? De baanvaksnelheid is immers 160 daar. |
06-02-2019 15:10:56 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
In verband met de zogenaamde leesbaarheid. ProRail is met een landelijke campagne bezig om waar mogelijk de groene verhogings-/baanvaksnelheidsborden door witte vierkante exemplaren te vervangen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-02-2019 15:12:34 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Het is al Jaren (>10) gebruikelijk om enkel de toegelaten snelheid met de "vierkante"borden aan te geven. Omdat er niet zo veel nieuwe trajecten bijkomen en evenmin heel grote verbouwingen plaatsvinden zul je de "groene" nog tot in lengte van jaren tegenkomen |
06-02-2019 16:34:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteNou, de leesbaarheid zou je ook anders nog wel kunnen verbeteren. Het gaat meer om het begrip "baanvaksnelheid" en de wat vage definitie daarvan (en van het begrip baanvak in dit verband). Maar inderdaad: zoals bij veel, is er ook hier sprake van een uitsterfbeleid en worden de borden alleen vervangen als er een project(je) langs komt waarbij sowieso de diverse soorten tekeningen worden vervangen. |
06-02-2019 23:16:18 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Vandaag in de Alkmaarsche Courant: ProRail koopt grond op De Vaandel * Onderhoud op zes 300-metersporen. enz. De Vaandel ligt in Heerhugowaard, het opstelterrein in Uitgeest gaat niet door. Een ander citaat: De extra treinen worden in de toekomst opgesteld langs het tracé. En over 6 jaar in Heerhugowaard. Is het nu al niet zo? In Zaandam zouden toch al treinen overstaan. |
07-02-2019 06:54:50 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Zie https://www.prorail.nl/nieuws/geen-opstelterrein-voor-uitgeest |
08-02-2019 11:32:28 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Zowel Heerhugowaard als Uitgeest krijgen een opstelterrein volgens mijn laatste info. Door de aanpassing van Uitgeest is het overigens voor goederentreinen alleen nog mogelijk om kop te maken via de hoofdsporen, ergo goederentreinen via Uitgeest exit, dan wel in de nacht... Laatst bewerkt door slifor2 op 08-02-2019 11:32 |
08-02-2019 12:02:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteNachtelijk opstellen in Zaandam (na servicen in Alkmaar) gebeurt inderdaad sinds vorig jaar. Mogelijk volgt Beverwijk (twee perronsporen) en Uitgeest (1 of 2 perronsporen) ook nog. |
08-02-2019 12:08:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Hopelijk zullen deze quasi-opstelterreintjes geen onbewaakte speeltuin blijken te zijn voor alternatieve kunstenaars. |
08-02-2019 12:16:44 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
QuoteEn voor die tijd zou Wormerveer ook gereed moeten zijn gemaakt. Het mag allemaal wat kosten - ook aan beveiliging. |
08-02-2019 12:28:26 | ||
---|---|---|
b2py
|
@slifor, dat is dus gewijzigd. Uitgeest krijgt geen opstelterrein meer en wordt verspreid over Zaandam en Heerhugowaard. |
08-02-2019 12:30:40 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nachtelijk opstellen staat ook op de rol voor (eventueel) Almere C en Lelystad C, ik meen 2 perronsporen per station en/of de keersporen. Dit voor materieel dat behandeld is (of nog moet worden) te Llso. |
08-02-2019 12:41:46 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Dat opstellen zou al vanaf deze drgl zijn, maar het OC heeft bepaald dat er eerst gekeken moet worden naar een veilig looppad terug naar het station. |
08-02-2019 13:30:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
In Almere en Lelystad op de keersporen, bedoel je? |
08-02-2019 17:49:14 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Klopt. En er was zelfs sprake van om Alm standplaats te maken. |
18-02-2019 00:10:44 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Quote IC stop op Laa is enkel met de IC die op Gv stopt vanwege het wegvallen van de 5000 op Ledn-Gv en zodoende een overstap te krijgen op de stoptrein Gvc-Ledn. |
18-02-2019 19:10:13 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 2200 stopte er daarvoor ook al, alleen toen noemde men dat beestje nog gewoon bij de naam: sneltrein. |
18-02-2019 20:00:26 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Was dat niet uitgezonderd tot enkele ritten per dag? |
18-02-2019 20:12:53 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik dacht dat het met de komst van de RandstadRail een permanente stop geworden was. |
18-02-2019 20:44:25 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Een jaartje later. Even teruggekeken in oude spoorboekjes en na de ingebruikname van RandstadRail in 2006 werd Laa in dienstregeling 2007 nog alleen in het weekend bediend door de 2200. Vanaf dienstregeling 2008 zie ik 'm er als vaste stop in staan op alle dagen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
21-02-2019 15:50:45 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ook dit jaar volgen er wat wijzigingen op emp Gouda. Veel saneringen, maar over het algemeen niet heel schokkend. Alleen sporen 11/NW krijgen wel flink minder verbindingen. In week 20 wordt spoor 9 (het oude lightrailperron) gesaneerd en opgevuld om een aaneengesloten eilandperron te vormen. In week 43 worden de wisselverbindingen 229A/B, 221A/B en 257A/B gesaneerd. Het engels wissel 257B/255 wordt vervangen door een gewoon wissel 255. In week 49 worden de wisselverbindingen 159A/B en 263A/B/265 gesaneerd. Hiermee is spoor 11 een kopspoor. Het stuk spoor buiten het perron wordt spoor 12. In 2020 worden spoor 4 en 6 inclusief wissels (171, 191B en 193) gesaneerd. Spoor 4 wordt dan ook opgevuld om een groot eilandperron te vormen. |
21-02-2019 16:46:20 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
|
Quote Erg handig in de spits ook. Als de 7700 ri Rtd maar wat vertraagd is, zit ie de sprinter naar Apn meteen in de weg (opvolgtijd zou met huidige drgl sowieso maar 2 minuten zijn). Nu kan er nog gelijktijdig vertrokken worden. |
21-02-2019 18:05:13 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Snap eigenlijk niet waarom de 7700 niet zoals de 4000 ook niet via Gd8 gaat. |
21-02-2019 18:43:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Dan zal wissel 201 ook wel worden opgebroken, want daaraan heb je dan niets meer. Eerdere opbraakplannen voor Gouda waren rampzaliger qua minder aantal gelijktijdigheden en het opbreken van doorgaande sporen. Ik spreek nog maar eens een duidelijke voorkeur uit voor het hier gebruiken van het woord opbreken. Saneren betekent immers gezond maken, en daarvan is althans objectief bekeken, niet altijd sprake. |
21-02-2019 19:56:10 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Het gequote bericht suggereert dat 191A blijft liggen, dan zou 201 dus ook moeten blijven liggen anders heb je heel dat wissel 191A niet meer nodig. Al voegt het inderdaad niet veel meer toe gezien je via wissel 209 op dezelfde plek uit komt zonder een rijweg van Rtd naar spoor 3 te kruisen. Gaan ze nu trouwens serieus ook wissels opbreken die vorig jaar nog vernieuwd zijn, of hebben ze toen de betreffende wissels overgeslagen? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
21-02-2019 19:57:24 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
@ daniel_ddr en sjoerd: En hoe kom je dan vanuit Rtd op spoor 5? |
21-02-2019 21:54:19 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteKan ik hieruit opmaken dat er een sein wordt bijgeplaatst (van spoor 12 naar spoor 11)? QuotePast niet in de dienstregeling: dan moet de 7700 een minuut later uit Gdg vertrekken en een minuut later aankomen te Rtd. Nu past er nog precies een goederenpad achter de 7700 aan. |
22-02-2019 08:13:26 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
|
@MetroRET De vraag is eerder waarom de 4000 niet vanaf sp10 vertrekt, aangezien deze nu planmatig een perronopvolging van 3 minuten heeft met de 500/600. @treinfan De 7700 kan dus niet later vertrekken, dan moet de 8600 volgend jaar dus 1 minuut eerder weg. Met enorme gevoeligheid voor vertraging van de 7700. De 8700 moet vanwege kruisingen onderweg ook 1 minuut later weg, en daarmee vervalt de overstap op de 8800 in Apn. Of zit er nog marge onderweg? |
22-02-2019 17:50:03 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Quote Wisselverbinding 201/191(A) blijft. Wissel 191A wordt vernummerd naar 191. Quote Nee, een S-Bord (dubbelzijdig). |
23-02-2019 10:34:33 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Kan men niet meteen in Ah aan de gang met spoor 11. Daar ligt wissel 2131 voor joker. Een zelfde oplossing als straks in Gd zou weer onderhoudskosten schelen. Plus wanneer men het spoor wat verlengd kan men sneller binnen komen rijden. Een enkele keer wordt over wissel 2131 in de late avond een uitlopende trein binnen genomen. Op dat tijdstip zijn daar genoeg andere mogelijkheden voor. |
23-02-2019 11:20:38 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
discussie omtrent Ah - Tl afgesplitst naar een nieuw topic: https://www.somda.nl/forum/22553/p700310 |
23-02-2019 11:46:30 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
QuoteEr wordt absoluut nog gebruik gemaakt van dat wissel. Bijvoorbeeld om treinen naar Utrecht te versterken met een lege dubbeldekker vanuit Zutphen. Bovendien praktisch om niet direct een dubbel stel niet in te kunnen zetten als bij twee stellen het meest westelijke stel defect is. In het buitenland lacht men ons uit dat er aan de lopende band nuttige infra wordt opgebroken. |
23-02-2019 12:01:38 | ||
---|---|---|
broek53
|
Misschien ook nuttig om er even aan te herinneren dat het opbreken van één wissel een investering betekent vele tonnen tot meer dan een miljoen, die je nooit kunt terugverdienen met 25 jaar besparing op onderhoudskosten. Als je het volgens de regelen der kunst doet zeker, dus ook bovenleiding en vooral beveiliging aanpast. Daarom zul je zien dat dergelijke afbraak vrijwel alleen nog gebeurt als een emplacement op grotere schaal wordt aangepast en dan liefst op een moment dat veel wissels al aan vernieuwing toe zijn. Zoiets als nu in Leiden gebeurt en dat in Gouda ook de bedoeling is, kennelijk. |
23-02-2019 14:22:25 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Op het terrein van Vink in Barneveld ligt, parallel aan het hoofdspoor Amersfoort - Apeldoorn, een lang stuk spoor. Zou hier een nieuwe aansluiting gaan komen? |
23-02-2019 23:56:22 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Was daar niet ooit een tentoonstelling? Op dat stuk spoor stond meen ik vanwege die tentoonstelling wat materieel opgesteld. |
24-02-2019 01:16:30 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Er staan daar sowieso al een jaar of twee een paar ACTS-afvalwagens tussen spoor en A1. |
24-02-2019 14:23:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteIk heb een tijdje zitten kijken, maar ik zie het probleem niet, of ik begrijp de stelling niet. Van 10 naar Rtd en van 11 naar Apn blijven gewoon vrij liggen van elkaar. |
24-02-2019 15:46:55 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ook via de hoge brug? Sinds de kwartierdienst gaan de treinen richting Apn namelijk over het spoor richting Gvc om de tegenligger die via de lage brug gaat te laten passeren. |
24-02-2019 15:59:04 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Nee, dan is er inderdaad zonder 221A/B geen gelijktijdig vertrek meer mogelijk vanaf sporen 10 naar Rtd en 11 naar Apn. |
24-02-2019 23:41:30 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteAha. Het stond mij bij dat het juist andersom reed, dus de treinen uit Apn linker-linkerspoor over de Hoge Brug en naar Apn over het "eigen" tracé. Er is dit jaar wat aan de dienstregeling rond Gouda gewijzigd. |
25-02-2019 07:15:16 | ||
---|---|---|
geert
|
Dat was vorig jaar ook al en kan ook niet anders want tegen de rijtichring in van Wad naar Gd komen lukt niet met de plannornen in combinatie met 8 treinen van Gd naar Gvc per uur. Het is geen 1992 meer.... Laatst bewerkt door geert op 25-02-2019 07:15 |
25-02-2019 07:42:01 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Als er ergens een groot gat tussen twee treinen zit is het wel daar... |
25-02-2019 09:24:28 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteNee, en ik weet nog een heleboel jaren die het ook niet meer zijn. Maar van Gouda richting Den Haag zitten er structureel gaten van 12 minuten in de dienstregeling en met 3 a 4 minuten rijtijd tussen Gd en Mda en een overkruistijd van 3 minuten op Mda moet het op zichzelf wel kunnen. Niettemin is het logischer om het niet te doen en met de richting mee te blijven rijden, dat is waar. |
01-03-2019 18:07:32 | ||
---|---|---|
sik214
|
Te Nwh zijn vrijwel alle sporen van de spooraansluiting opgebroken. Klein stukje in de bestrating ligt er nog. Vanaf het hoofdspoor ligt er nog 1 wissel en 10 meter daarachter een stootjuk. Terugsteken kan circa 25 meter tot einde spoor. |
13-03-2019 10:32:10 | ||
---|---|---|
abbm
|
In de Limburger staat dat Prorail afziet van het saneren van de wissel in Vk naar sp3. Mogelijk gaat ook de zlsm vanaf 2020 weer doorrijden naar Vk. |
13-03-2019 12:16:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Dat had toch een andere reden nl. ontbreken volledig bevoegde machinisten? |
13-03-2019 12:40:27 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Vanmorgen was ik even in Kesteren. Ik zag dat men daar inmiddels begonnen is met het opruimen van de voormalige raccordementsporen van Den Hartigh langs het vroegere perron voor treinen van/naar Rhenen. De loodsen van Den Hartigh zelf is men ook aan het renoveren / slopen. In 2017 waren deze sporen al geïsoleerd geraakt na het saneren van de gelijkvloerse kruising met de hoofdlijn Arnhem - Tiel die de verbinding vormde tussen de bedieningsporen en de rangeersporen aan de zuidkant van de lijn. |
13-03-2019 13:22:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Met dien verstande dat de sporen daar deel uitmaakten van het emplacement en niet van grondgebied van Den Hartigh, de huurder van het terrein. Hopelijk blijft het perron aan de Rhenense zijde wel liggen om zo de dagen van weleer te helpen herinneren. Er was daar wel een echt raccordement, dat naar Recticel, ook al jaren buiten gebruik en misschien ook al weg. |
13-03-2019 13:37:30 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Het spoortje naar Recticel is inderdaad al zo'n 6 jaar grotendeels weg. Alleen de overweg Tielsestraat en een stukje op het terrein zelf liggen er nog. Ook het pompwissel ligt er tot op heden nog bij de overweg Tielsestraat waar het spoortje naar Recticel aftakte van de sporen die gebruikt werden t.b.v. de bediening van Den Hartigh / het vroegere perron naar Amersfoort. De overblijfselen van het emplacement aan de zuidzijde van het station blijven overigens wel liggen volgens de huidige plannen. Het plan van de gemeente Nederbetuwe is te zien via deze downloadlink: https://www.nederbetuwe.nl/gemeente/Bekendmakingen/2019/Week_8_20_februari_2019/Ruimtelijke_Ontwikkeling/Vaststelling_Bestemmingsplan_Kesteren_Spoorstraat_6_8_en_verlening_omgevingsvergunning_voor_de_nieuwbouw_van_een_bedrijfspand_met_kantoor_aan_de_Spoorstraat_6_8_in_Kesteren/t_en_r_Kesteren_Spoorstraat_6_8_vastgesteld.org Voor de beeldvorming van de huidige situatie heb ik wat fotootjes op: https://www.facebook.com/pg/amfktr/photos/?tab=album&album_id=2215356398502323 Laatst bewerkt door treinefan op 13-03-2019 13:40 |
13-03-2019 13:51:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Dus dit: https://flic.kr/p/EG56h9 en dit: https://flic.kr/p/Cwnytz is niet meer mogelijk. Thnx voor de update! EDIT: ligt wissel 913 er nog en wat is aan de oostzijde (bij overweg Broekdijk) weggehaald? Laatst bewerkt door gvttreinen op 13-03-2019 14:43 |
13-03-2019 16:48:09 | ||
---|---|---|
phantom
|
Dat op die 1ste foto is toch bij reticel ? Als ik me dat goed herinner,dan kan je dat i.d.d. wel vergeten omdat de aansluiting weg is,dat spoor op de foto zou nog op het terrein van het bedrijf liggen,loos spoor dus Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
13-03-2019 17:21:31 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Aan de plannen van de gemeente Kesteren te zien is het noordelijk deel van het emplacement verkocht als bedrijventerrein. Het beeld van het noordelijke perronnetje zal niet meer zo zijn dat je denkt: het zou altijd nog kunnen... |
14-03-2019 14:17:19 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ik kan het verkeerd lezen. Zoals ik het lees wil men daar een bomenrij aanleggen die het oude tracé volgt. |
14-03-2019 19:05:34 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Quote Die foto's zijn inderdaad beide niet meer mogelijk. Bij de overweg aan de oostzijde was op moment van kijken (13-03) nog niks weggehaald ten opzichte van deze foto https://www.facebook.com/amfktr/photos/a.1454056664632304/1454056824632288/?type=3&theater. Het pompwissel waar oorspronkelijk het lijntje naar Recticel aftakte (zie foto uit 2017: https://www.facebook.com/amfktr/photos/a.1454056664632304/1504489556255681/?type=3&theater) lag er ook nog in, maar vrij kort daarachter was het al opgebroken. Of het wissel erachter wat voor 2017 toegang gaf tot het kruis er nog ligt weet ik daarom niet zeker. Daarvoor wil ik binnenkort nog een keer terug. Aan de westzijde van het huidige saneringsgebied bij het station ligt momenteel overigens tussen het struikgewas nog een uitloper van ca 100 meter spoor incl. stootblok op de plek van het oude tracé naar Rhenen (dit ligt er dus nog: https://www.facebook.com/amfktr/photos/a.1454056664632304/1504489562922347/?type=3&theater). |
18-03-2019 16:13:11 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
|
Te Ledn is spoor 513 opgedoekt en zijn in ieder geval sporen 521 en 522 voorzien van nieuwe spoorstaven en ballast. |
18-03-2019 18:24:07 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Sinds januari is men nu eindelijk bezig met het aanleggen van de spoorlijn over de nieuwe Botlekbrug. Er ligt rails en er hangt bovenleiding, maar dat nog niet op de brug. Als ik goed zie gaat men (in eerste instantie?) enkelsporig over de brug. |
18-03-2019 18:25:27 | ||
---|---|---|
mdj
|
Blijft enkelsporig. Botlekbrug komt dit jaar niet in dienst. Bij twijfel: gebruik beton. |
02-04-2019 17:58:13 | ||
---|---|---|
pluisje
|
https://www.1limburg.nl/akkoord-elektrificatie-maaslijn-gaat-door?context=section-1 Kogel door de kerk: Nm - Rm gaat onder de draad. Weer een stuk Nederland waar we afscheid nemen van reizigersdiesel. |
02-04-2019 18:02:11 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
|
Nu wissel 1029A/B te Ledn verwijderd is: hoe wordt de overstap 2200 op 700/1800 verwezelijkt als er op 4a een defecte trein staat? |
02-04-2019 18:30:26 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
De 2200 en 700/1800 andersom aan het perron zetten. 700/1800 op 4b en 2200 op 5(a/b). Mvg. Bart |
02-04-2019 22:49:58 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
|
Dat wordt dan dus 700/1800 naar spoor 5b en 2200 naar 4b, met of een gemiste overstap, of 3 minuten vertraging voor de 700/1800. Niet ideaal, maar valt te overzien. |
03-04-2019 18:38:35 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
QuoteInfra wordt tot zodanig uitgekleed dat fatsoenlijk bijsturen helemaal niet meer kan. Er hoeft maar iets te gebeuren in Wormerveer en je kan niks meer tot Roermond. Om maar te zwijgen over de steeds beroerdere bereikbaarheid van opstelterreinen her en der. Allemaal onbelangrijk. Gelukkig kost sanering helemaal niks. |
03-04-2019 18:44:02 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
QuoteKijk maar naar Den Bosch. Helemaal uitgekleed en ontdaan van wissels waar je flitsend met 80 km/u kan binnenzeilen (en de nepaansluiting aan de overzijde ziet vertrekken). De IC 800 richting Maastricht staat soms wel 7 minuten aan het perron, waarvoor bouw je dan in hemelsnaam snelle wissels als je geen bal met de tijdswinst doet? Laatst bewerkt door PeterJ op 03-04-2019 18:44 |
03-04-2019 19:24:26 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Meer speling creëren. |
03-04-2019 21:58:49 | ||
---|---|---|
broek53
|
ProRail maakt de wissels en de hogere snelheid, NS de dienstregeling. En die twee kennen elkaar niet meer zo erg... |
04-04-2019 11:45:39 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Citaat van https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2405030/Petitie-tegen-goederenspoorboog-Meteren-ruim-1100-keer-ondertekend : "Ook heeft de staatssecretaris onderzoek laten doen naar de kosten van het weghalen van het wachtspoor in Zaltbommel. Deze zijn volgens haar relatief hoog, 'terwijl de veiligheidsrisico’s die daarmee vermeden worden door experts als zeer klein worden beoordeeld." Dus volgens de staatssecretaris is weghalen niet gratis (wat ProRail wel zo doet overkomen lijkt het) en blijft dit wachtspoor wel liggen... |
04-04-2019 14:59:46 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Het is wel gratis, voor Prorail. Want de minister trekt de beurs onder het mom van veiligheid, en Prorail heeft er nooit meer onderhoud aan wat dus ook gratis is. Overigens wel een hoogstmerkwaardig voorstel om op een ETMET traject waar men in 2030 zelfs 8 treinen per uur wil hebben, infra weg te halen |
04-04-2019 17:02:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nu ja, als het om goederentreinen gaat, ben je veel langer bezig om in Oud-Zaltbommel aan de kant te lopen dan dat je doorrijdt naar Meteren (waar het middenspoor tevens wachtspoor wordt richting Geldermalsen) of in Geldermalsen de andere kant op. Dus specifiek voor Oud-Zaltbommel begrijp ik de saneringsdrift op zichzelf wel een beetje. |
04-04-2019 18:32:59 | ||
---|---|---|
phantom
|
Out of the box denkende,als het zo druk gaat worden op het spoor,dan is het stuk spoor wat nu wellicht blijft liggen ook handig bij vertraging van reizigerstreinen Beetje flexibiliteit op het spoor is nooit weg Laatst bewerkt door phantom op 04-04-2019 18:33 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
04-04-2019 18:57:28 | ||
---|---|---|
michaben
|
Over het algemeen zitten knelpunten bij hoogfrequent spoor niet op de vrije baan maar bij stations en aansluitingen. Een trein, zeker een zware goederentrein, die moet afremmen tot 40km/u om een zijspoor op te gaan, en dan even later vanaf stilstand weer moet invoegen levert je dan meer vertraging op dan er achter blijven zitten, zeker als je er een station verder op een normale manier voorbij kan. |
01-05-2019 16:38:20 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Vandaag in het papieren Brabants Dagblad: GVT Logistics en de gemeente willen een water-op-spoor overslag terminal bouwen aan de haven op industriegebied Loven in Tilburg. Daarvoor wil men het nu ongebruikte spoortje langs de Zuiderkruisweg gebruiken. Ik ben benieuwd. |
02-05-2019 11:15:23 | ||
---|---|---|
anton_
|
ook online te bekijken https://www.bd.nl/tilburg/tilburg-noord-in-beeld-voor-pakkettransport-met-drones~a9128eb1/ |
02-05-2019 12:15:45 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Premium-artikel dus niet leesbaar. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |