Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
07-07-2011 21:24:02
broek53
broek53
Ja. Gelukkig telt Prorail elk wissel dat opgebroken wordt, mee in het aantal dat uitgeroeid moet worden - dat scheelt weer. In die zin mag je blij zijn dat Roermond en Nuth opgebroken worden.
Overigens niet verkeerd begrijpen: ik ben geen koppige verdediger van elk wissel in de hoofdbaan en op de emplacementen. Niets op tegen om de lay-out eens tegen het licht te houden als dat licht het licht is van de veranderende manier van omgaan met verstoringen en met onderhoud en dergelijke. wat er nu gebeurt: corridors, niet naar de bijsturing en onderhoud kijken en dan roepen dat Amsterdam C het met 16 wissels af kan, dat is geen visie meer, dat is een (historische) vergissing. Dat vervolgens plaatsen in een beeld dat je "Japans Spoor", "Meer voor minder"(!)" of zo noemt, is verlakkerij. "Simple Spoor" wordt het ook al genoemd en dat is misschien nog wel de beste titel. De lezer moet er dan zelf wel bij bedenken dat de klanten geen simpel spoor willen.
 

07-07-2011 21:48:41
ZJ37
ZJ37
Niet alleen de klanten, hoe zit het met de vervoerders? De lay-out van Utrecht Centraal is er één volop in de corridor-gedachte. Leuk en aardig, maar cargostreinen volgen andere corridors dan reizigers en zo krijg je dat cargo's vanuit Gdm richting Amf dwars door en over de stoptreinsporen Bkl-Db moeten gaan rijden. Alleen zulke 'kleine dingetjes' worden een beetje weg-gebagatelliseerd ben ik bang of vallen onder het kopje 'die treinen rijden nooit op tijd' of 'slechts enkele keren per dag'.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 07-07-2011 21:48
 

07-07-2011 22:05:54
waalkade
waalkade
Wat ik me afvraag, wordt het corridor denken ook in de relais ruimten doorgezet.
Nu kan het hele emplacement er uit liggen wanneer er één omvormer stuk is.
(Onlangs in Dordrecht meen ik.)
Wanneer er per corridor een aparte relais ruimte is, ligt er bij een storing alleen de betreffende corridor uit.
Bij lange perrons met meer fasen zou je zelfs de corridor t.h.v. de kruiswissels kunnen knippen.
Zoals heel vroeger in Nm. Post T zat toendertijd op het tweede perron vlak naast de kruiswissels.
 

07-07-2011 22:05:55
broek53
broek53
@ ZJ37 De klanten van ProRail ZIJN de vervoerders. Die bedoel ik dan ook in mijn betoog.

@ waalkade: welnee. Dat zou nog veel meer investeringen betekenen en dat is niet sexy ook.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-07-2011 22:07
 


07-07-2011 22:12:10
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (do 07 jul 2011 21:48:41 https://www.somda.nl/forum/10483/p344586/): Niet alleen de klanten, hoe zit het met de vervoerders? De lay-out van Utrecht Centraal is er één volop in de corridor-gedachte. Leuk en aardig, maar cargostreinen volgen andere corridors dan reizigers en zo krijg je dat cargo's vanuit Gdm richting Amf dwars door en over de stoptreinsporen Bkl-Db moeten gaan rijden. Alleen zulke 'kleine dingetjes' worden een beetje weg-gebagatelliseerd ben ik bang of vallen onder het kopje 'die treinen rijden nooit op tijd' of 'slechts enkele keren per dag'.
Den Bosch dan maar weer. Wanneer die andere corridor ( de Betuweroute) er uit ligt, komt de helft van de goederentreinen Kfh - Em via Ht. Ik ben benieuwd of ze daar rekening mee gehouden hebben.
 

07-07-2011 22:15:29
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (do 07 jul 2011 22:05:55 https://www.somda.nl/forum/10483/p344593/): @ ZJ37 De klanten van ProRail ZIJN de vervoerders. Die bedoel ik dan ook in mijn betoog.

@ waalkade: welnee. Dat zou nog veel meer investeringen betekenen en dat is niet sexy ook.
En men moet iets bedenken, dat is nog erger dan investeren.
 

07-07-2011 22:19:12
illyavaes
illyavaes
Quote
ZJ37 (do 07 jul 2011 16:05:07 https://www.somda.nl/forum/10483/p344507/): En totdat men erachter komt als er één (overgebleven) wissel in de storing gaat. Dan mag men namelijk op complete corridors het treinverkeer stilleggen vanwege het dan ontbreken van mogelijkheden om ergens te keren danwel eventueel links te rijden in een uitgedunde dienst.

Ligt men van dat stilleggen wakker dan?
Indicaties zijn dat men "minder" links wil gaan rijden omdat het "moeilijk" bijsturen is* en bij succesvol keren aan weerszijden van een verstoring wordt er tot op directieniveau gejuicht dat men het zo goed gedaan heeft - wat de niet vervoerde reizigers op dat stuk ervan vinden... vul maar in.

* Daar zit wel WAT in (zeker als je [non-]bijsturing van m.n. personeel erbij bedenkt) maar "normale" mensen denken dan aan wat je dan TOCH nog kunt vervoeren per spoor, zeker als het zo drukke baanvakken zijn dat corridorvorming een goede onderbouwing heeft: dan kun je de massa's namelijk met geen mogelijkheid met bussen vervoeren (maar daar komt het tweede weer naar voren: als er enkele uren NIETS vervoerd kan worden, ligt men ineens niet meer wakker van die massa's).
 

07-07-2011 22:32:18
ZJ37
ZJ37
Het zou uitermate triest zijn als een niet goed functionerende bijsturing (cq. VL) een reden zou zijn om de infra zo aan te passen dat er niets anders meer kan dan rechtdoor rijden (en daarop volgend ook een reden om te gaan bezuinigen op de mensen die bij de bijsturing en VL werken zodat je het laatste beetje kennis binnen het spoor ook hebt weggejaagd).  

08-07-2011 08:51:33
illyavaes
illyavaes
Elke verwijzing naar "olievlekwerking" doet nochtans exact dat: afwentelen op de reizigers van de onbestuurbaarheid van m.n. personeelsdiensten die zijn gericht op het leveren van "afwisseling" voor dat personeel i.p.v. goede dienstverlening.
Ik pleit ProRail/VL geenszins vrij, maar volgens mij zijn we spontaan 90% van de bijsturingsproblemen kwijt als personeel binnen een dienst op 1 treinserie zou blijven (c.q. overgangen alleen met schaft of overeenkomstig lange pauzes).

Trouwens, als we niet heeeel erg uitkijken hebben we straks in de infra vastliggende corridors waardoor de reizigers geen doorgaande treinen kunnen krijgen (m.n. voor Gvc-Ah-Nm is markt) maar toch nog olievlekwerking omdat het personeel daar WEL af- en opstapt... %03%
 

08-07-2011 09:53:01 1
MDDM
MDDM
Zo hé. Dat Prorail met saneren van sporen en wissel gaat beginnen is dus de schuld van de variatie in de werklijnen van het rijdend personeel. Het is dus niet een kosten besparende maatregel. Hilarisch zeg, zoveel macht dat wij rijdend personeel hebben. %08%


Gr Joop mcn Lls
 

08-07-2011 10:27:22
sjoerd
sjoerd
Quote
MDDM (vr 08 jul 2011 09:53:01 https://www.somda.nl/forum/10483/p344662/): Zo hé. Dat Prorail met saneren van sporen en wissel gaat beginnen is dus de schuld van de variatie in de werklijnen van het rijdend personeel. Het is dus niet een kosten besparende maatregel. Hilarisch zeg, zoveel macht dat wij rijdend personeel hebben. %08%

Helemaal mee eens, Joop. Want toen we als rijdend personeel op een enkele dag bij wijze van spreken heel Nederland zagen... (dat was dus voor alle lijnsgewijze maatregelen en voor het gedoe over HET RONDJE ROND DE KERK) ... toen was de punctualiteit vaak beter. Wat is er dan wel ten kwade veranderd?
- Er moeten nu te veel treinen op te weinig infra;
- Toen was er nog klassieke beveiliging met minder capaciteit;
- Nu zijn we bang geworden om bij te sturen, zowel qua personeel, als qua materieel als qua infrasturing en infraonderhoud;
- We hebben de veiligheid voorrang gegeven waardoor er veel minder mag.
(Voorbeeldje: ooit gingen we over verkeerd (onbeveiligd) spoor langs een werk in het nevenspoor of een calamiteit zoals een overwegbotsing en er gebeurde niets; nu ligt het gehele treinverkeer uren, dagen of zelfs weken plat).
En nu gaat Prorail door een opgelopen Japans virus, genaamd wisselfobie, de infra niet uitbreiden maar juist ""saneren"". Laten we eens in Zwitserland college gaan lopen (niet een paar lesjes volgen!).
Ook is al diverse malen geprobeerd om het materieel zo per treinserie in te delen dat je beter kon bijsturen. Per treinserie is inmiddels een gevarieerd beeld ontstaan dat eerder lijkt op een niet bijgestuurde verstoring dan op gerichte inzet. Leuk voor de spotters, meer niet.
Laten we het leuk houden voor het goedwillende personeel.
 

08-07-2011 22:21:34
illyavaes
illyavaes
Quote
MDDM (vr 08 jul 2011 09:53:01 https://www.somda.nl/forum/10483/p344662/): Het is dus niet een kosten besparende maatregel.

Men probeert uit alle macht te doen geloven dat het gaat om "Robuust Spoor" en dat het eerder "toevallig" zou zijn dat het ook geld zou besparen. Het eerste geloven schat ik eerder als "naief" in (c.q. als het klopt lijkt de definitie van "robuust" mij voor reizigers - degenen waar we het uiteindelijk allemaal voor doen - niet veel waarde heeft) en het tweede... tsja, gelooft iemand dat?
Quote
MDDM (vr 08 jul 2011 09:53:01 https://www.somda.nl/forum/10483/p344662/):
Hilarisch zeg, zoveel macht dat wij rijdend personeel hebben. %08%

De reizigers vinden dat helemaal niet hilarisch, vooral niet al die working stiffs die wel de hele dag hetzelfde moeten doen.
Quote
sjoerd (vr 08 jul 2011 10:27:22 https://www.somda.nl/forum/10483/p344675/):
Helemaal mee eens, Joop. Want toen we als rijdend personeel op een enkele dag bij wijze van spreken heel Nederland zagen... (dat was dus voor alle lijnsgewijze maatregelen en voor het gedoe over HET RONDJE ROND DE KERK) ...

Direct weer proberen de Pavlov-reactie op te roepen door het R-woord te gebruiken (voor de zekerheid schreeuwend in hoofdletters, zodat niemand het kan missen)?
Quote
sjoerd (vr 08 jul 2011 10:27:22 https://www.somda.nl/forum/10483/p344675/):
toen was de punctualiteit vaak beter. Wat is er dan wel ten kwade veranderd?
- Er moeten nu te veel treinen op te weinig infra;
Laten we het leuk houden voor het goedwillende personeel.


Conclusie gegeven asfaltministerie onder asfaltkabinet: liever minder treinen voor de klanten dan "minder leuk" voor personeel.
Quote
sjoerd (vr 08 jul 2011 10:27:22 https://www.somda.nl/forum/10483/p344675/):
- Toen was er nog klassieke beveiliging met minder capaciteit;


Je spreekt jezelf tegen - als die klassieke beveiliging vervangen is door moderne beveiligingen met meer capaciteit is het ten goede gekeerd.
Maar het bijsturen gaat echt niet over trajectjes die in de jaren 80 nog klassiek beveiligd waren (= enkele nevenlijnen) maar over toen al drukke en nu, vaak na verdubbelen, nog veel meer vervoer kennende trajecten met moderne beveiligingen. Ergo: irrelevant.
Quote
sjoerd (vr 08 jul 2011 10:27:22 https://www.somda.nl/forum/10483/p344675/):
- Nu zijn we bang geworden om bij te sturen, zowel qua personeel, als qua materieel als qua infrasturing en infraonderhoud;


Bang?!?! Me dunkt dat dit een grove belediging is voor de collega's in de bijsturing die met weinig mensen en matige mensen een grundsaetzlich onbeheersbare shitzooi moeten zien te regelen. Probeer eens twee of meer treinsimulatoren tegelijk te bedienen zonder STS-passages (of haltes voorbijrijden) en je krijgt een idee, vermoed ik.
Quote
sjoerd (vr 08 jul 2011 10:27:22 https://www.somda.nl/forum/10483/p344675/):
- We hebben de veiligheid voorrang gegeven waardoor er veel minder mag.


Helaas is dit feitelijk correct (ik spreek niet voor niets vaak van de veiligheidstaliban) maar het vergroot alleen maar het aantal keren dat er (volledige) versperringen zijn (in plaats van langsrijden met snelheidsbeperking), en dus niet de tyfuszooi die een versperring oplevert.
Quote
sjoerd (vr 08 jul 2011 10:27:22 https://www.somda.nl/forum/10483/p344675/):
En nu gaat Prorail door een opgelopen Japans virus, genaamd wisselfobie, de infra niet uitbreiden maar juist ""saneren"". Laten we eens in Zwitserland college gaan lopen (niet een paar lesjes volgen!).


110% mee eens!
Quote
sjoerd (vr 08 jul 2011 10:27:22 https://www.somda.nl/forum/10483/p344675/):
Laten we het leuk houden voor het goedwillende personeel.

Laten we het leuk houden voor de reizigers! %03%
 

09-07-2011 02:44:13
MDDM
MDDM
Jammer dat je het sarcasme er niet in leest. Zoveel macht heeft het rijdend personeel niet eens man, dus wat klets je nou.%03%


Gr Joop mcn Lls
 

09-07-2011 11:25:31
sjoerd
sjoerd
Oww, ik wil best reacties uitlokken door puntig stelling te nemen, maar laten we het vooral vriendelijk en zakelijk houden.
Al eerder heb ik betoogd dat de NX-, AR- en CVL-toestellen op de lokale seinhuizen in combinatie met automatisch blokstelsel meer capaciteit genereerden dan bij klassiek blokstelsel aanwezig was. Ook gaven de toestellen veel geografisch overzicht en de treindienstleider kende zijn gebied ook buiten zijn seinhuis. De man of vrouw achter de knoppen werd uitgedaagd het uiterste uit zijn toestel te halen en dat gaf veel flexibiliteit. Treinnummerindicatoren bestonden niet en veel meer dan de lijntelefoon had je niet.
Met de concentratie op grotere posten en de toetsenbord/beeldschermtechniek plus ARI is niet alleen het overzicht maar ook de buitenbekendheid en de creativiteit minder geworden. Daarmee spreek ik niet uit dat we dat niet hadden moeten doen, maar er zit wel een grens aan wat je als verkeersleider kunt.
Ook spreek ik me niet uit dat we dan maar niet voor de veiligheid hadden moeten kiezen, al vind ik wel dat we elkaar stevig aan het pamperen zijn.
Ik denk dat de stelling wel klopt dat je met te weinig en te doorgewinterd personeel niet goed kan bijsturen, maar dat is dan een bezwaar dat nog bovenop het probleem van het overzicht komt. Het is niet de bedoeling om elkaar te beledigen, maar we mogen elkaar wel wijzen op gebreken van het systeem.
Ik heb in mijn huisarchief alle bedieningsvoorschriften van alle posten in ons land sinds 1945 staan, en heb heel wat uren op posten doorgebracht, dus ik weet waarover ik spreek.
 

09-07-2011 11:58:03
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sjoerd (za 09 jul 2011 11:25:31 https://www.somda.nl/forum/10483/p344921/): Treinnummerindicatoren bestonden niet en veel meer dan de lijntelefoon had je niet.
De eerste treinnummerindicatoren zijn in de jaren 70 verschenen op grote posten in het westen. Was wel handmatig instellen.
Quote
sjoerd (za 09 jul 2011 11:25:31 https://www.somda.nl/forum/10483/p344921/): Met de concentratie op grotere posten en de toetsenbord/beeldschermtechniek plus ARI is niet alleen het overzicht maar ook de buitenbekendheid en de creativiteit minder geworden. Daarmee spreek ik niet uit dat we dat niet hadden moeten doen, maar er zit wel een grens aan wat je als verkeersleider kunt.
In deze context, denk ik dat je treindienstleider bedoeld. De verkeersleider hoorde normaal niet met zijn vingers aan de knoppen te komen. Hoewel hij het in Deventer wel deed, de aankondigingen van Zp en Rsn zaten dicht bij zijn oren.
In Deventer hadden we in de jaren 70 een uitdrukking op de post: "With your finger on the trigger" en daar bedoelden we mee, dat we de beginknop al gedrukt hadden voor een kruisende beweging en de vinger op de eindknop hielden, dat zodra de kruisende trein zijn staart uit de wissels had, je de eindknop kon drukken en de andere rijweg werd ingesteld. Het was gewoon een sport om te proberen treinen "aan de praat" te houden. Ook hield je elkaar als team op de post scherp. Ik denk overigens dat menig treindienstleider van nu gillend gek zou worden als zij/hij moest doen wat in vroegere jaren werd gedaan. In Deventer hadden we het Van Gend Loos vervoer, dus vele cargo's en die moesten er ook tussendoor worden gefietst, het liefst op tijd en je moest voor een deel voor het rangeerproces de seinen veilig zetten. Al kregen ze op Ge al snel de vrijgave als het in de reizigersdienst erg druk was. Zoek het daar maar even zelf uit. Maar normaal gesproken ging na aankomst van een goederentrein de lok er op sein af, de beide rangeerkarren er op sein tegenaan en dan de rangeerdelen op sein naar resp spoor 1 en meestal 33 (de grote kop) en dan uitrangeren (stoten!) op de vrijgave.


Dick van den Hoven
 

09-07-2011 13:08:43
sjoerd
sjoerd
Het verhaal van Dick geeft exact weer wat ik bedoel. Elk toestel en elke installatie had ook zijn eigenaardigheden en die kende je op je duimpje. Daar komt nog bij dat je als treinpersoneel en treindienstleider elkaar vaak kende en je daardoor elkaars problemen beter begreep. Dat gold ook voor de omroep, ondanks de beperkte communicatiemiddelen. Ik beweer niet dat toen alles beter werkte. Wel zijn de systemen kwetsbaarder geworden.
Overigens bestaat er veel perceptieonderzoek binnen de zeescheepvaart en binnen de luchtvaart naar de grenzen van wat een verkeersleider (dat bedoelde ik wel!) kan overzien. Ook een piloot krijgt alleen te zien wat er op dat moment toe doet. Een calamiteit als een aanrijding op een overweg geeft echter zoveel input aan een bedienpost dat het werk al snel niet meer te overzien is, ondanks de moderne communicatiemiddelen. Ik ken geen onderzoek naar de werkdruk en het overzicht op een post maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Een kleine treinvertraging kan met creatief toetsenborden zeer wel worden beperkt in gevolgen en daarvan bestaan op dit forum prima voorbeelden. Maar wie haalt zich als treindienstleider de risico's nog op de hals wanneer je al kwetsbaar bent? Toch lijkt het me hoog tijd om ons eens achter de oren te krabben, zeker nu er allerlei ingrijpende "saneringen" op til zijn.
 

09-07-2011 14:30:50
edje
edje
De rangeerdienst van Deventer, veel verhalen over gehoord, alles moest snel ivm klaverjassen, want dat was heilig.  

09-07-2011 21:33:15
illyavaes
illyavaes
Quote
dvdhoven (za 09 jul 2011 11:58:03 https://www.somda.nl/forum/10483/p344924/): Ik denk overigens dat menig treindienstleider van nu gillend gek zou worden als zij/hij moest doen wat in vroegere jaren werd gedaan.

Zou best kunnen. Andersom denk ik ook; vooral als er wat "aan de hand is" is een treindienstleidergebied tegenwoordig wel errug groot.
Maar je kunt nog zo snel rijwegen kunnen instellen met je vinger op de eindknop, als er geen machinist of conducteur op die trein zit, heb je er niets aan. En die binnenkomende trein kun je dan ook niet op het geplande perronspoor kwijt.
En handmatig rijwegen instellen kan achter je toetsenbord net zo snel (geen looptijd): "N 14B AO ".
 

12-07-2011 18:07:46
john2
john2
Heb bij de gemeente Nuth navraag gedaan of hun zij iets wisten over de voorgenomen emplacement sanering bij station Nuth. De gemeente Nuth had ook vernomen dat NS vastgoed plannen heeft met het emplacement van station Nuth. De gemeente Nuth heeft nog geen plannen ontvangen en er is ook geen omgevingsvergunning aangevraagd. Als het beheer/administratie vind dat deze informatie niet kan, dan kan dit verwijderd worden.

Laatst bewerkt door john2 op 12-07-2011 18:20, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

12-07-2011 21:46:31
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het is geen probleem om het hier daarover te hebben, is er behoefte om specifiek op dit geval (Nuth) in te gaan dan zou ik aanraden om er een los topic over te openen  

12-07-2011 22:00:53
broek53
broek53
Het opbreken van de spoor-infra is wat ander dan / staat los van het bebouwen van het terrein. Het verbaast mij overigens dat NS Vastgoed (tegenwoordig: NS Poort) er al iets mee te maken heeft. Terrein met spoor-infra erop hoort standaard tot Rail Infra Trust (zeg maar: ProRail) en dat staat er niet om bekend zomaar grond weg te geven.  

13-07-2011 08:33:01
gvttreinen
gvttreinen
De sporen bij Nuth (emplacement) zijn idd van Railinfratrust maar het gebied ten noorden ervan (en dat rijkt tot zo`n 50 meter vanaf het buitenste spoor 12) is van de NS.
NS Vastgoed..eugh, Poort heeft daar nog zo`n 5,5 ha grond liggen en da`s best interessant!

Laatst bewerkt door gvttreinen op 13-07-2011 08:33
 

13-07-2011 12:54:36
john2
john2
Die 5,5 ha zullen wel nog uit de tijd zijn dat de mijnen in zuid Limburg open waren en er van onder andere Nuth uit mijnsporen naar de mijnen liepen. Vanuit Nuth liep er spoor naar, ik dacht, de Hendrik in Hoensbroek. Voor het busvervoer was voor de mijnwerkers was er ook een koelpieten trein naar de Hendrik in Brunssum.

Laatst bewerkt door john2 op 01-10-2011 16:46, reden: type fout hersteld.
 

08-11-2011 11:40:16
john2
john2
Vandaag nog eens gaan kijken op station Nuth. Station Nuth lig nu aan de vrije hoofdbaan. Vertrek seintjes zijn verwijderd op het perron. Seinen die normaal op rood stonden vanwege het emplacement, staan nu op groen, indien het baanvak dit toelaat. Op het emplacement terrein zelf moeten nog afsluitende werkzaamheden verricht worden. Er liggen nog enkele meters spoor die verwijderd moeten worden en portalen die nog verwijderd moeten worden. En het terrein zelf zal nog wel geegaliseerd worden.  

09-11-2011 12:25:57
john2
john2
Op 19 en 20 november zijn er werkzaamheden tussen Sittard en Maastricht. Weet iemand of er dan bij Beek - Elsloo wissels en/of sporen worden verwijderd? I.C. Worden omgeleid vanaf Sittard via Heerlen. Tussen sittard - Geleen-Lutterade en Beek-Elsloo rijden stopbussen.  

09-11-2011 13:56:25
slifor2
slifor2
Nee, wissels in Beek worden pas in 2013/14 verwijderd....
Werkzaamheden betreffen als het goed is: Mt-Std, verbreden overbrugging A76

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-11-2011 06:17, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

11-11-2011 12:00:56
sjoerd
sjoerd
Broek stelt enige bijdragen terug, dat Prorail niet snel grond afstaat voor andere doeleinden.
Nee, in het algemeen niet. Maar de afrasteringen en geluidsschermen die we de laatste jaren hebben zien verschijnen, staan ver binnen de eigendomsgrenzen van wat vroeger het spoorbedrijf was. Iemand die buiten de afrastering gebruik maakt van grond, heeft al na vijf jaar een gewoonterecht. Dat betekent dat voor heringebruikname voor spoorwegdoeleinden opnieuw moet worden onteigend tegen behoorlijke kosten. En dan heb ik het nog niet over de verloren tijd voor procedures en over de kosten van die procedures.
Het opnieuw inmeten van grenzen door het Kadaster is kostbaar (want een commercieel bedrijf geworden) en ontslaat je niet van procedures.

Laatst bewerkt door sjoerd op 11-11-2011 12:03
 

11-11-2011 12:18:34
gvttreinen
gvttreinen
Bijna, bij de opsplitsing van NS en Railinfrabeheer zijn ook de spoorgronden opgesplitst.
Alles wat buiten een strook van 7 meter uit hart buitenste spoor lag ging naar NS (Vastgoed), daarbinnen ging naar Railinfrabeheer.
NS vastgoed (later NS Poort) is druk bezig hun gronden commerciëel te exploiteren (verkopen, ontwikkelen) terwijl Railinfratrust, nu dus Prorail de spoorgronden beheerd en alleen aankoopt/verkoopt als dat uit een belang noodzakelijk is.

Verder zet Prorail zijn hekwerken/geluidschermen idd op eigen grond en wel vlak bij de grens, daaruiten is het van NS Vastgoed...euh, NS Poort.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 11-11-2011 12:31
 

23-01-2012 18:09:54
kevinevers
kevinevers
Ik heb vorige week gezien dat er weer een aantal sporen uit Linne zijn verdwenen. Een kleine fotoimpressie: http://www.flickr.com/photos/kevinevers/sets/72157628999190273/  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-02-2012 16:20:36
slifor2
slifor2
Quote
Mike_77 (do 23 jun 2011 11:24:15 https://www.somda.nl/forum/10483/p341550/): Niet te vergeten Susteren, ook dat wordt een halte aan de vrije baan.

Verwijderen 2 sporen thv station, 3e (midden)spoor er tussen uit en de overloop wordt naar de andere kant van de overweg (zijde Roermond) gehaald.



Weet iemand hier eigenlijk of spoor 404 en 405 nog in dienst zijn? volgens Sporenplan zijn de toeleidende wissels op de klem....
 

15-02-2012 16:40:23
broek53
broek53
Volgens het BVS van de post Maastricht ook. Niet zo vreemd trouwens, want daar wordt Sporenplan uit gemnaakt.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-02-2012 16:40
 

15-02-2012 17:39:24
waalkade
waalkade
Quote
gvttreinen (vr 11 nov 2011 12:18:34 https://www.somda.nl/forum/10483/p364596/): Bijna, bij de opsplitsing van NS en Railinfrabeheer zijn ook de spoorgronden opgesplitst.
Alles wat buiten een strook van 7 meter uit hart buitenste spoor lag ging naar NS (Vastgoed), daarbinnen ging naar Railinfrabeheer.
NS vastgoed (later NS Poort) is druk bezig hun gronden commerciëel te exploiteren (verkopen, ontwikkelen) terwijl Railinfratrust, nu dus Prorail de spoorgronden beheerd en alleen aankoopt/verkoopt als dat uit een belang noodzakelijk is.

Verder zet Prorail zijn hekwerken/geluidschermen idd op eigen grond en wel vlak bij de grens, daaruiten is het van NS Vastgoed...euh, NS Poort.
We zijn nu drie manden verder, niet eens tijd voor een nieuwe naam?
 

15-02-2012 17:49:18
broek53
broek53
Hoe raad je het zo! Sinds 6 februari heet NS Poort .... NS Stations !  

15-02-2012 21:58:39
R1-2010
R1-2010
Om even terug te komen op de openingspost: de wissels in Tilburg naar het inmiddels opgebroken voormalige postspoor liggen er nog steeds. In Geldermalsen zijn de boompjes in de goederensporen weer verwijderd en liggen de sporen er, op het oog, berijdbaar bij. Wellicht toch een voorbode tot opbraak, bijvoorbeeld voor het bouwen van een perron voor de vrijgelegde Merwede-Lingelijn (ooit....)?

Laatst bewerkt door R1-2010 op 15-02-2012 21:58
 

28-02-2012 15:50:23
kevinevers
kevinevers
Ik zag vanmiddag dat men verder is gegaan met de afbraak in Linne. Het spoor langs de Rijksweg is inmiddels volledig opgebroken.  

28-02-2012 15:54:59
john2
john2
Kevin, is de overweg bij de Natron Chemie ook al weg?  

05-03-2012 20:54:41
sik214
sik214
Voor wie het interesseert: ook in Mas heeft er een sanering plaats gevonden. Het spoor vanaf wissel 3883 is spoor 828 opgebroken, inclusief wissel 901. Wissel 901 gaf toegang tot het spoor in de loods van de mengvoederfabriek die tegenwoordig als evenementenlocatie "De Fabrique" doorgaat. De laatste 2 jaar was spoor 828 niet toegankelijk vanwege een afsluitbord, net voorbij wissel 3883.
Feitelijk is alleen het wissel 901 in dit spoor 828 gesaneerd, want het spoor zelf is totaal vernieuwd, ze zijn er zelfs nog mee bezig. Bij het viaduct van de Zuilense ring is zelfs een nieuw juk gebracht (met scharfenberg-stootblad) welke binnenkort geplaatst zal worden. Naar verwachting deze week zal het spoor met een stopmachine afgewerkt worden.
Het lijkt mij dat dit spoor opgeknapt is om treinen vanaf het Bonder/Strukton-terrein te kunnen uithalen. Vanaf niet alle sporen bij Bonder kun je namelijk met een binnenkomende trein omlopen.

Volgens mij is wissel 3885 niet gesaneerd, al was daar mogelijk sprake van. Dit wissel leidt tot de werf van Strukton. Ondanks dat zo'n 4 jaar geleden de laatste trein met demelwagens beladen met bovenleidingportaalvoeten de poort verliet, is er nog hoop op toekomstig vervoer vanuit de Prefabbeton-fabriek!
 

05-03-2012 21:59:54
gummbahla
gummbahla
Ook in Weert wordt er weer driftig aan het spoor getrokken. Het is geen complete sanering in de zin dat alles weg gaat (er lagen 'verse' bielzen klaar), maar het emplacement wordt in ieder geval flink verbouwd.
Weet iemand trouwens wat de reden is dat dit toch vrij behoorlijke emplacement behouden blijft, terwijl er behoudens af en toe een sleepje containerdraagwagens nooit iets te beleven is?
 

05-03-2012 22:20:54
sjoerd
sjoerd
Meerdere redenen: goede bereikbaarheid, weinig potentiele zeurpieten, defensieachterdeurtje, IJzeren Rijn-reserve.  

06-03-2012 08:43:47
nielske90
nielske90
En sowieso is in Wt wel gebleken dat het toch wel een erg makkelijke opstelgelegenheid is voor spul wat tijdelijk niet nodig is. Zoveel opstelterreinen hebben we immers niet waar nog zoveel vrije capaciteit voor het oprapen ligt.  

06-03-2012 09:08:33
R-ekz
R-ekz
Wordt het immense Hld ook nog opgebroken?  

06-03-2012 10:09:21
sik214
sik214
Quote
sjoerd (ma 05 mrt 2012 22:20:54 https://www.somda.nl/forum/10483/p381560/): Meerdere redenen: goede bereikbaarheid, weinig potentiele zeurpieten, defensieachterdeurtje, IJzeren Rijn-reserve.
Ik kan me herinneren dat enkele jaren geleden het vuilvervoer uit Acht weleens uitweek naar Weert als er in Acht militair vervoer was….. tot een bepaald moment men dat in Weert niet meer mocht doen wegens klachten en/of vergunningsperikelen…
 

06-03-2012 13:24:21
R1-2010
R1-2010
De wissels 121 en 133B in Tilburg zijn inmiddels opgebroken.  

19-03-2012 19:49:28
rick
rick
In Amsterdam wordt langs de Basisweg aan het spoor gewerkt zag ik vandaag. Vroeger lagen hier twee sporen waarvan er eentje is verdwenen na de aanleg van de verhoogd snelweg. Nu is er naast het nog bestaande spoor een strook grond geegaliseerd en werden er bielzen uitgeladen. Ook ligt er nog een los wissel en enkele stukken rail. Wordt het tweede spoor teruggelegd of komt er een nieuw spoor waarna het oude wordt gesaneerd?  

19-03-2012 19:51:59
kevinevers
kevinevers
En Linne is niet meer...Op de overweg bij de Rijksweg en het overpad voor de poort na. De gehele spooraansluiting is tot aan het wissel bij de lijn Rm-Ec opgebroken.  

20-03-2012 18:22:56
john2
john2
Kevin, is het kopspoor Linne naast het hoofdspoor van Roermond - Echt ook weg?

Laatst bewerkt door john2 op 20-03-2012 18:23, reden: Tekst veranderd
 

03-10-2012 17:11:35
R1-2010
R1-2010
Zo te zien wordt de komende weken in Limburg flink gesaneerd: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Pages/ProRailwerktaanspoorRoermondSittard.aspx

Ik vermoed dat bij Linne de wissels 471a/b en 473a/b worden gesaneerd. Welke wissels worden bij Echt-Susteren gesaneerd?
 

03-10-2012 21:53:26
abbm
abbm
Ik meen dat de restanten van emplacement Susteren eruit gaan.  

04-10-2012 08:07:01
gvttreinen
gvttreinen
- Saneren wissels (353A en B, 355, 371, 373A, 377, 375A en B, 471A en B, 473A en B)
- vernieuwen wissels (351A en B, 373B)
- Saneren sporen: 416, 405, 419, 375BR en 403 (km 28.000 t/m 30.400)
424 en 423 (km 41.500 t/m 41.980)
- Verplaatsen stootjuk (spoor 416 naar 404a, km 28.000)
verder werkzaamheden aan bvl, seinen en overwegen.
 

04-10-2012 08:31:45
R1-2010
R1-2010
Dank voor de verduidelijking. Paar vraagjes: als je wissel 353a saneert is spoor 404 niet meer bereikbaar vanaf Std. Dat lijkt te kloppen als ik jouw verhaal over de verplaatsing van het stootblok lees. 404 wordt dus een kopspoor; klopt dat wel? En spoor 403 lijkt nu een kopspoor te worden als wissels 375a/b en 377 wel worden gesaneerd maar 387 niet?

Laatst bewerkt door R1-2010 op 04-10-2012 08:34
 

04-10-2012 09:24:36
gvttreinen
gvttreinen
Inhoudelijk weet ik er verder nix van, werk wordt uitgevoerd door Spitzke...  

20-04-2013 12:27:49
marotrans
marotrans
Quote
sik214 (vr 17 jun 2011 19:26:36 https://www.somda.nl/forum/10483/p340529/): Op de planning voor sanering door ProRail staan:

- Gn; Het uithaalspoor bij Gnntm (ooit richting Leek??)


Lange termijnplanning aangepast?
Afgelopen donderdag (18 april 2013) was men met een ploeg van Strukton druk bezig op de laatste uitloper langs de Peizerweg, ik dacht nog "dat was het dan"

Maar nee... op de terugweg zag ik tot m'n stomme verbazing dat er diverse dwarsliggers zijn vernieuwd, inclusief de omliggende ballast uiteraard. Daar is al járen geen trein meer geweest, spoor valt ook buiten de overwegdetectie etc. maar tot ónder het juk is er vernieuwd! Beetje jammer dit (of het mag een soort opleiding- of stageproject zijn?)
 

20-04-2013 12:34:05
raymond16
raymond16
Dat hebben we vaker gezien: dan is het spoor waarschijnlijk binnen een jaar verdwenen  

20-04-2013 18:28:55
Hoera63
Hoera63
Inderdaad, ProRail heeft de verspillende behoefte om sporen die binnenkort worden opgegeven en opgeruimd compleet te vernieuwen.  


20-04-2013 20:17:12
b2py
b2py
Asset Management: HELLUP, de levensduur van het stukje spoor wordt bijna overschreden. Aanbesteding dat het maar vernieuwd moet worden.  

21-04-2013 11:36:50
sjoerd
sjoerd
Ik heb de faseringen van de verbouwing van Den Bosch er maar eens bijgenomen om precies te berekenen wat er aan wissels was bij de start en wat er zal zijn bij de afsluiting van het project. Vught Aansluting is niet meegeteld.
wissels 1 : 9 voor: 43, na 48.
wissels 1 : 12 voor: 0, na 6.
wissels 1 : 15 voor: 8, na 18.
engelse wissels: voor 22, na 2.
symmetrische wissels 1 : 9 voor: 5, na: 1.
Totaal voor: 77, na 75.
De terugloop zit voornamelijk in de engelsmannen; begrijpelijk uit oogpunt van onderhoud, comfort en veiligheid.
De toename van de lange wissels levert de snelheidsverhoging op. De 1 : 15 wissels die er lagen leverden meer comfort op dan snelheid omdat ze in feite in 40 km/h gebied lagen. De symmetrische 1 : 9 wissels bij de Diezebrug konden slechts bereden worden met 60 km/u. Dat is straks allemaal verleden tijd. Een doorstroomstation is het alleen omdat de meest gebruikte rijwegen nu met 80 km/h kunnen worden bereden. Vrijwel alle 1 : 9 wissels zijn voor bijsturingsdoeleinden of de toegang tot de kopsporen.
Van Nijmegen, Eindhoven en Tilburg zijn alle sporen bereikbaar (ook gebruikmakend van de mogelijkheden van Vga. Van Utrecht uit zijn de sporen 1, 2 en 3 niet bereikbaar, of je moet links binnenkomen via de wissels te Hedel.
Vertrek van spoor 1 en 2 naar Utrecht is niet mogelijk, van spoor 7 en 8 kun je niet naar Nijmegen. Naar het zuiden is alles mogelijk.
 

21-04-2013 13:51:36
ZJ37
ZJ37
Toch een hele prestatie om met 2 wissels minder een vracht aan mogelijkheiden qua rijwegen in Ht weg te nemen! Ben trouwens benieuwd wat men nu met die Autoslaaptrein gaat doen zodra Ht klaar is.

Vanuit het zuiden kun je alleen op spoor 7 komen als je vanaf Vga geheel links rijdt en dat is natuurlijk verre van logisch. Spoor 7B kun je dus wel schrappen als potentieel keerspoor voor treinen die zouden willen keren vanuit het zuiden.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 21-04-2013 13:53
 

21-04-2013 16:31:43
dennistd
dennistd
De Autoslaaptreinen zouden toch naar Rotterdam Noord Goederen gaan?  

21-04-2013 16:42:23
ZJ37
ZJ37
Dacht dat dat scenario van de baan was, maar misschien vergis ik me.  

21-04-2013 16:45:35
broek53
broek53
Dat project is te elfder ure afgeblazen, althans: EETC en Prorail konden het niet eens worden. met als gevolg dat men nu weer verzenuwd naar opstelruimte in het amsterdamse op zoek is - maar dat terzijde.  

21-04-2013 17:03:42
ZJ37
ZJ37
En uitdaging 2 wordt dan: hoe kom ik op spoor 1 in Ht zonder het halve land te doorkruisen omdat er per saldo twee wissels in Ht zijn verdwenen.  

21-04-2013 23:43:21
sjoerd
sjoerd
Och, zoals je zult weten, komt de Autoslaaptrein uit het zuiden en gaat in die richting weer weg. En dat kan straks ook nog, zelfs naar Tilburg als het zou moeten.  

21-04-2013 23:48:14
broek53
broek53
Tilburg GE wordt begin juni gesloten, maar met wat goede wil zou je het daar kunnen doen. Dat maakt de aan- en afvoer overigens niet echt makkelijker en zoals te verwachten weigert EETC uit Den Bosch weg te gaan.  

22-04-2013 05:55:48
ZJ37
ZJ37
Quote
sjoerd (zo 21 apr 2013 23:43:21 https://www.somda.nl/forum/10483/p446561/): Och, zoals je zult weten, komt de Autoslaaptrein uit het zuiden en gaat in die richting weer weg. En dat kan straks ook nog, zelfs naar Tilburg als het zou moeten.
Maar zolang men nog de bevoorrading e.d. in Wgm doet is er wel evn sprake van een andere situatie.
 

22-04-2013 06:26:51
R1-2010
R1-2010
Quote
sjoerd (zo 21 apr 2013 11:36:50 https://www.somda.nl/forum/10483/p446460/): Van Utrecht uit zijn de sporen 1, 2 en 3 niet bereikbaar, of je moet links binnenkomen via de wissels te Hedel.
Vertrek van spoor 1 en 2 naar Utrecht is niet mogelijk, van spoor 7 en 8 kun je niet naar Nijmegen. Naar het zuiden is alles mogelijk.
Het zou IMHO een handige optie zijn om de wissel die bij Hedel liggen een stuk richting Ht zelf te verplaatsen, net zoals er wissel liggen vlak voor de fly-over vanuit Oss. Dan hoef je niet 5 km linkerspoor te rijden wil je vanuit Utrecht op spoor 1 kunnen aankomen en bij Hedel zelf zijn ze volgens mij niet het hardst nodig, omdat daar Zbm weer vlak in de buurt ligt.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 22-04-2013 06:27
 

29-05-2013 17:19:46
R1-2010
R1-2010
Ik zag gisteren dat alle sporen op het terrein Gilze Rijen Vijf Eiken (Geniepark) + het aansluitende spoor richting de lijn Bd-Tb zijn opgebroken. Het aansluitwissel (21) in het hoofdspoor ligt er nog wel.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 29-05-2013 17:20
 

29-05-2013 18:52:37
ZJ37
ZJ37
Dat is al enige tijd verdwenen hoor!  

29-05-2013 21:18:49
rolandrail
rolandrail
Die opbraak vond begin maart plaats, voor 8 maart was alles net opgebroken. Zie http://www.flickr.com/photos/44293295@N02/8539276231/  

29-05-2013 21:26:00
R1-2010
R1-2010
Ik kom zo'n beetje elke week daar om te mountainbiken dus ik had het wel wat eerder gezien maar ik denk, kom, ik meld het toch nog even. Dank voor de toevoeging en de foto's.  

29-05-2013 22:27:46
ZJ37
ZJ37
Als ik me goed herinner is het dienstregelpunt Gzvea hiermee ook van de kaart verdwenen, ondanks het wissel dat er nog (nutteloos) ligt.  

30-05-2013 09:11:28
mvschoon
mvschoon
Was ik er op 16 februari nog net op tijd! Ik zal maar niet vertellen waar ik nog meer ben geweest de laatste tijd, men zou op ideeën kunnen komen  

30-05-2013 09:15:08
ZJ37
ZJ37
Een bezoekje aan Tbge zal wellicht ook niet lang meer kunnen, althans het gedeelte bij de vroegere Van Gend en Loos waarvan de gebouwen al met de grond gelijk zijn gemaakt.

Tevens zijn alle opstelsporen daar afgezet met een houten hek.
 

30-05-2013 09:16:04
gvttreinen
gvttreinen
Klopt, ook Tbge wordt gesaneerd.  

30-05-2013 09:28:23
ZJ37
ZJ37
Verdwijnt hiermee ook de laatste ladingmal in het land of staan ze elders ook nog?  

30-05-2013 10:39:36
treinefan
treinefan
Arnhem goederen volgens mij nog, tenminste vorig jaar nog wel.  

30-05-2013 19:05:07
dh3201
dh3201
Hebben we al museale ladingmallen?


Shqiperise-lopers?
 

30-05-2013 19:18:57
rjz222
rjz222
Bij de MBS in Hbg staat een ladingsmal.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

30-05-2013 19:31:28
timtrein
timtrein
En in het Spoorwegmuseum ook. Die in Stadskanaal ondergaat momenteel een opknapbeurt.

In Onnen staat nog een ladingmal zonder mallen, als ik me niet vergis.
 

01-06-2013 11:54:04
ZJ37
ZJ37
Oké oké, niet helemaal uniek dus.  

01-06-2013 22:31:03
thom
thom
Quote
timtrein (do 30 mei 2013 19:31:28 https://www.somda.nl/forum/10483/p452443/): En in het Spoorwegmuseum ook. Die in Stadskanaal ondergaat momenteel een opknapbeurt.

In Onnen staat nog een ladingmal zonder mallen, als ik me niet vergis.

Die van het NSM heeft die opknapbeurt nou net afgelopen jaar gehad
 

03-06-2013 22:41:12
sjoerd
sjoerd
Vandaag waren er voor het eerst mannetjes in gele hesjes sporen aan het opbreken op Tilburg Goederen. Ik krijg de indruk dat de twee sporen die het dichtst bij de hoofdsporen liggen, met nu nog een wisselverbinding aan het einde, gespaard zullen blijven. Voor onderhoudsmaterieel?  

03-06-2013 23:17:27
b2py
b2py
Waarschijnlijk zijn die er nog niet uit omdat je anders te dicht bij indienstzijnd spoor komt voor het saneren van die sporen  

04-06-2013 10:08:27
SchuurB
SchuurB
Ja, werkzaamheden naast in dienst zijnd spoor is natuurlijk onmogelijk en onwerkbaar.

http://www.youtube.com/watch?v=uoQlXcBiKr0 (13:30 - 15:00) ...o nee, het kan best, maar alleen bij spoorbeheerders waar ze hun verstand nog niet verloren zijn.
 

04-06-2013 10:33:32
sik214
sik214
Zal best, maar vergelijk het aantal gedode spoorwerkers in Duitsland de afgelopen jaren eens met het Nederlandse aantal....%05%  

04-06-2013 10:37:47
rolandrail
rolandrail
Collateral dammage. Dat het hier in verhouding, je noemt geen getallen helaas, beter gaat komt echt niet door de hoeveelheid maatregelen. Toevallig gaat het hier vaak goed, als mcn zie ik vaak zat aannemervolk dingen doen die niet voorkomen worden door hekken e.d. en toevallig gaat dat goed en niet altijd doordat ze zelf zo goed opletten.  

04-06-2013 18:53:04
sjoerd
sjoerd
En weer on topic: het al eerder genoemde houten hek te Tbge staattussen de op te breken sporen en de twee sporen die mogelijk blijven liggen. Het hek had ook tussen die twee sporen en de hoofdsporen kunnen staan.
Misschien wel wijs om wat te behouden: te Breda kun je nog geen losse loc stallen, te Tilburg is ook vrijwel alle franje al weg en den Bosch heeft straks ook maar weinig plek voor het overnachten van een stopmachine.
 

09-06-2013 19:50:00
stefanvdw
stefanvdw
Gisteren zag ik in Eijsden dat alle sporen incl. aansluitwissel op de hoofdbaan naar die voormalige zinkwitfabriek zijn opgebroken. Alle sporen zijn netjes verwijderd volgens mij zelfs nog verder dan de poort van het fabrieksterrein. Behalve wat oude ballast is er niks meer van terug te vinden.  

09-06-2013 20:36:50
ZJ37
ZJ37
Zijn de overloopwissels aan de noordkant van Edn wel blijven liggen?  

09-06-2013 20:38:47
R1-2010
R1-2010
Overigens gaat (een deel van) de rails én de ladingmal van Tgbe naar de SGB in Goes toe.  

20-06-2013 09:47:54
slifor2
slifor2
En gelukkig blijven de knappe koppen bij ProRail goed bezig met het speuren naar op te breken spoor.....(die afdeling moet zijn bestaansrecht ook hoog houden tenslotte) Nu lijken de sporen 104-110 in Gouda (de losweg) hun langste tijd te hebben gehad.  

20-06-2013 10:07:21
AgentX
AgentX
Jammer, dat was toch wel een heel fraai stekje voor de foto's: http://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/8450263624/  

24-06-2013 17:22:31
mvschoon
mvschoon
Nog even over Edn: ik was er op 4 juni. De overloopwissels (NB zoals te zien op sporenplan.nl maar een kant op) lagen er nog. Op het terrein van de zinkwitfabriek lijkt inderdaad het spoor verdwenen. Wel stond er nog het locje... maar gewoon in het zand, niet op rails!  

24-06-2013 17:37:53
sfj
Er lag altijd nog maar een overloopwissel, wissel 5a/b. Het wissel de andere kant op is al veel langer verdwenen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-06-2013 17:38:31
sik214
sik214
Quote
slifor2 (do 20 jun 2013 09:47:54 https://www.somda.nl/forum/10483/p455533/): En gelukkig blijven de knappe koppen bij ProRail goed bezig met het speuren naar op te breken spoor.....(die afdeling moet zijn bestaansrecht ook hoog houden tenslotte) Nu lijken de sporen 104-110 in Gouda (de losweg) hun langste tijd te hebben gehad.
Maar een stopontspoorblok heeft z'n functie nog kunnen bewijzen, vannacht is er een loc met 1 as door ontspoord.
 

27-06-2013 20:50:34
ZJ37
ZJ37
Quote
slifor2 (do 20 jun 2013 09:47:54 https://www.somda.nl/forum/10483/p455533/): En gelukkig blijven de knappe koppen bij ProRail goed bezig met het speuren naar op te breken spoor.....(die afdeling moet zijn bestaansrecht ook hoog houden tenslotte) Nu lijken de sporen 104-110 in Gouda (de losweg) hun langste tijd te hebben gehad.
Te Gd staan nog wel meer sporen op de rol om te worden gesaneerd. Ik meen in een verder verleden iets voorbij hebben zien komen als iets dat gaat lijken op een station met alleen nog perronsporen.
 

27-06-2013 21:45:12
AgentX
AgentX
Tja, het lage-instap perron 9 in Gd is buiten dienst, en zakspoor 4 wordt nog incidenteel gebruikt (vorige maand nog een ICM op zien staan).  

01-07-2013 11:34:21
sjoerd
sjoerd
Ook in de Prorailvoorlichting over de werkzaamheden te Den Bosch weer een item over de hoerastemming wisselfobisme: van de 12 wissels aan de noordzijde (klopt niet) breken we er 6 op (klopt ook niet). Want er zou eens in 2 van de 52 weken per jaar een ijsblok tussen kunnen vallen. Gelukkig mag ik ook nog werken in loondienst maar fabeltjes over mijn werk krijg ik gelukkig al 35 jaar niet over mijn lippen.
Totdat de statisticus bewijst dat de 6 overblijvende wissels door deze handelingen alleen maar vitaler worden en dat het systeem dus juist kwetsbaarder wordt. Ja, dan gaat Prorail na hersenspoeling weer wissels bijleggen, want dan krijg je meer mogelijkheden tot bijsturing en meer (gelijktijdige) rijwegen en mogelijkheden voor een soepeler dienstregeling omdat je dan de kans groter maakt dat je een rijweg hoedanook nog kunt instellen. Wie weet komt ARI zelf nog in opstand...
 

01-07-2013 11:46:28
ZJ37
ZJ37
Als ze dan toch wissels hadden willen besparen in Ht, dan weet ik er nog wel 2 in de nieuwe infra: het stukje spoor tussen wissel 2215 en 2223 is volstrekt overbodig omdat er een dubbele toegang is naar spoor CJ richting Vga, maar bovendien nooit gelijktijdig naar Vga kan vanaf spoor 707 of 708 omdat je altijd naar spoor CJ moet.  

01-07-2013 11:56:44
broek53
broek53
Mij dunkt dat dat een voorbereiding is op de 'aanstaande" viersporigheid richting Vga.  

01-07-2013 12:06:24
ZJ37
ZJ37
Dan zou dus je denken dat het extra spoor Ht-Vga dus aan de westzijde erbij komt (ik heb er nog geen tekeningen van gezien) en dat spoor CH (het meest oostelijke spoor) het spoor wordt voor de treinen Tb-Ht en daarbij Vga ongelijkvloers gaat kruisen.

Maar dan nog: waarom twee aansluitingen op spoor CJ?