Opvallende dingen 24 november
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2022
24-11-2022 06:09:14
noof
noof

Een valse start voor reizigers te Klp richting Ah vandaag, de 3015/3017/3119 vallen allemaal uit. Vermoedelijk heeft e.e.a. te maken met wissel 2619 te Ut dat niet meer bereden mag worden, waardoor spoor 15/18/19 onbereikbaar is vanaf Utctw.


24-11-2022 06:23:16
henri1972
henri1972

Niet alleen een valse start op Klp, ook de 7400 valt uit vandaag tussen (Vndc-) Db en Asd.


24-11-2022 07:10:25
pascalgerr
pascalgerr

07:08 Zv ri Em: Lege VIAS flirt


24-11-2022 07:18:29
noof
noof
Quote
henri1972 (24-11-2022 06:23:16):

Niet alleen een valse start op Klp, ook de 7400 valt uit vandaag tussen (Vndc-) Db en Asd.


Klopt, maar er is in elk geval nog bediening door andere series. Wat betreft het wissel: wissel heeft een gescheurd puntstuk.

Daarnaast valt ook voorlopig uit:

3500 Ht-Asd

De 800/2900 en 3100 blijven rijden, maar enkele vroege treinen hadden voorgebracht moeten worden vanaf Utctw en dat ging dus niet.



24-11-2022 07:32:54
geert
geert

ICE 105 rijdt in ieder geval niet door dit defecte wissel aldus de reisinfo. Die komt niet van Utctw maar vanaf Wgm dus vreemd verhaal.

Te Ut worden spoor 18 en 19 niet gebruikt



Laatst bewerkt door geert op 24-11-2022 07:33

24-11-2022 07:53:15
MaxBB
MaxBB
Quote
geert (24-11-2022 07:32:54):

ICE 105 rijdt in ieder geval niet door dit defecte wissel aldus de reisinfo. Die komt niet van Utctw maar vanaf Wgm dus vreemd verhaal.

Te Ut worden spoor 18 en 19 niet gebruikt


De oorzaak die bij een trein staat is vaak niet correct.


24-11-2022 08:22:15
Sander
Sander

Trein 3022 zit overvol. Trein ervoor is uitgevallen. Te ed. al +10. Omroep meldt dat omwille van de veiligheid (vluchtweg machinist) we tot aan de eindbestemming niet harder gaan dan 40 km/h.... dat wordt een lange reis naar Utrecht!


24-11-2022 08:25:38
PKP
PKP

Voor ICE 105 is nu busvervoer geregeld. deze vertrekken om 09:30 uur vanaf Arnhem Centraal.

Voor ICE 129 is nu busvervoer geregeld, deze vertrekken om 18.10 vanuit Arnhem Centraal.

Oorzaak: Flink te kort aan rijvaardige ICE treinstellen.



Laatst bewerkt door PKP op 24-11-2022 08:28

24-11-2022 08:29:34
erwin_6610
erwin_6610

NS DDZ 7533 om 8.11 door Sdm ri Dt als LM

RRF 440x kwam om 8.24 als LLT uit ri Rtb aan te Rtd. Vertrek niet gezien



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 24-11-2022 08:32

24-11-2022 08:30:23
Marco
Marco
Quote
Sander (24-11-2022 08:22:15):

Trein 3022 zit overvol. Trein ervoor is uitgevallen. Te ed. al +10. Omroep meldt dat omwille van de veiligheid (vluchtweg machinist) we tot aan de eindbestemming niet harder gaan dan 40 km/h.... dat wordt een lange reis naar Utrecht!


Jup, trein 3124 rijdt vanaf Wolfheze al op blokafstand in de file. Heeft overigens ook volle balkons omdat er een treinstel ontbreekt, maar rustiger dan de 3022.

Edit: Ede-Wageningen stond vol achterblijvers uit de 3022, dus die is inderdaad goed volgestouwd laugh 3022 heeft volgens de reisinformatie ook 11 minuten aan het perron gestaan.



Laatst bewerkt door Marco op 24-11-2022 08:43

24-11-2022 08:32:40
VIRMm1
VIRMm1

ICNG 3110 rond 7:55/8:00 door Rsd richting Bgn


24-11-2022 08:40:57
Jmsz
Jmsz

De 629 is uit Rtd vertrokken met DDZ4. Deze rijdt tot And waar een matwissel zal plaatsvinden. De huidige vier bakjes zijn gezellig maar niet overvol.


24-11-2022 09:03:35
henri1972
henri1972

3022 klokt +39 in Db.

De rest in file er achter.....

Weer goede reclame voor NS ;)


24-11-2022 09:06:14
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Jmsz (24-11-2022 08:40:57):

De 629 is uit Rtd vertrokken met DDZ4. Deze rijdt tot And waar een matwissel zal plaatsvinden. De huidige vier bakjes zijn gezellig maar niet overvol.


And? Antwerpen Noorderdokkenwink


24-11-2022 09:10:49 2
Sander
Sander
Quote
henri1972 (24-11-2022 09:03:35):

3022 klokt +39 in Db.

De rest in file er achter.....

Weer goede reclame voor NS ;)


Inmiddels zijn we, 3022, naar het linkerspoor gestuurd en door twee achterliggende intercity's ingehaald. Want deze machinist weigert harder dan 40km te gaan. Het inhalen zorgde niet voor vrolijkere gezichten in de trein zeg maar. Wat een wanvertoning is dit.. deze actie zorgt inmiddels ook voor vertraging van treinen in de tegenrichting, want bij maarn goederen moest gewacht worden tot de 3022 weer naar het rechterspoor ging.



Laatst bewerkt door Sander op 24-11-2022 09:15

24-11-2022 09:14:05
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Muizeneus (24-11-2022 09:06:14):
Quote
Jmsz (24-11-2022 08:40:57):

De 629 is uit Rtd vertrokken met DDZ4. Deze rijdt tot And waar een matwissel zal plaatsvinden. De huidige vier bakjes zijn gezellig maar niet overvol.


And? Antwerpen Noorderdokkenwink


De n zit naast de m en de d zit naast de f dus ik gok dat dit Amf moest zijn.




DDZ in dienst, ik blij!

24-11-2022 09:20:47
stijngeluk
stijngeluk
Quote
henri1972 (24-11-2022 09:03:35):

3022 klokt +39 in Db.

De rest in file er achter.....

Weer goede reclame voor NS ;)


* +50 is het zelfs geworden op Db, en door 3 achterliggende treinen ingehaald, toch netjes qua score.


24-11-2022 09:27:37
Sander
Sander
Quote
stijngeluk (24-11-2022 09:20:47):
Quote
henri1972 (24-11-2022 09:03:35):

3022 klokt +39 in Db.

De rest in file er achter.....

Weer goede reclame voor NS ;)


* +50 is het zelfs geworden op Db, en door 3 achterliggende treinen ingehaald, toch netjes qua score.


Gelukkig is de langzaamaan actie na Db voorbij, want nu rijden we de normale snelheid. Bijzonder, want de trein zit nog net zo vol. Schijnbaar vond de machinist dat hij zo voldoende zijn statement heeft gemaakt. Trein rijdt overigens niet verder dan Utrecht


24-11-2022 10:02:36
PKP
PKP

Het is niet prettig voor de reizigers, maar het gaat ook om hun veiligheid. Dat het personeel niet veilig kan werken in overvolle treinen, moge duidelijk zijn. De treinen zullen echt op lengte gebracht moeten worden.

Maar slechts 40 kmh gaan rijden is ook sterk overtrokken, kies dan voor 80 kmh of zo.....


24-11-2022 10:28:36
Jmsz
Jmsz
Quote
DDZ7504 (24-11-2022 09:14:05):
Quote
Muizeneus (24-11-2022 09:06:14):
Quote
Jmsz (24-11-2022 08:40:57):

De 629 is uit Rtd vertrokken met DDZ4. Deze rijdt tot And waar een matwissel zal plaatsvinden. De huidige vier bakjes zijn gezellig maar niet overvol.


And? Antwerpen Noorderdokkenwink


De n zit naast de m en de d zit naast de f dus ik gok dat dit Amf moest zijn.


Autocorrect heeft soms toch interessante ideeën bij een snel bericht op de telefoon vanuit de trein. Was uiteraard Amf.


24-11-2022 11:03:04
henri1972
henri1972
Quote
PKP (24-11-2022 10:02:36):

Het is niet prettig voor de reizigers, maar het gaat ook om hun veiligheid. Dat het personeel niet veilig kan werken in overvolle treinen, moge duidelijk zijn. De treinen zullen echt op lengte gebracht moeten worden.

Maar slechts 40 kmh gaan rijden is ook sterk overtrokken, kies dan voor 80 kmh of zo.....


Naar mijn idee zijn er best hele stukken waar je veilig 80 km/u kan rijden, rem dan evt bij overwegen af maar die zijn er niet heel veel tussen Ed en Db.

Maar wie ben ik?


24-11-2022 11:11:18
sigma
sigma
Quote
noof (24-11-2022 06:09:14):

Een valse start voor reizigers te Klp richting Ah vandaag, de 3015/3017/3119 vallen allemaal uit. Vermoedelijk heeft e.e.a. te maken met wissel 2619 te Ut dat niet meer bereden mag worden, waardoor spoor 15/18/19 onbereikbaar is vanaf Utctw.


Dit betekent vermoedelijk ook dat intercity's uit Amsterdam al bij Breukelen al switchen naar het Sprinterspoor om wissel 2619 te vermijden.


24-11-2022 11:43:00
noof
noof
Quote
sigma (24-11-2022 11:11:18):
Quote
noof (24-11-2022 06:09:14):

Een valse start voor reizigers te Klp richting Ah vandaag, de 3015/3017/3119 vallen allemaal uit. Vermoedelijk heeft e.e.a. te maken met wissel 2619 te Ut dat niet meer bereden mag worden, waardoor spoor 15/18/19 onbereikbaar is vanaf Utctw.


Dit betekent vermoedelijk ook dat intercity's uit Amsterdam al bij Breukelen al switchen naar het Sprinterspoor om wissel 2619 te vermijden.


Klopt. Inmiddels is de situatie gelukkig iets gewijzigd, de 3000 rijdt als enige nu over het wissel heen met SB10, door een lange overstand te Ut is dit echter geen probleem. Hierdoor kan de 3500 weer rijden via sp. 15.

Alleen de 7400 blijft de rest van de dag opgeheven.


24-11-2022 11:46:29
broek53
broek53
Quote
sigma (24-11-2022 11:11:18):
Quote
noof (24-11-2022 06:09:14):

Een valse start voor reizigers te Klp richting Ah vandaag, de 3015/3017/3119 vallen allemaal uit. Vermoedelijk heeft e.e.a. te maken met wissel 2619 te Ut dat niet meer bereden mag worden, waardoor spoor 15/18/19 onbereikbaar is vanaf Utctw.


Dit betekent vermoedelijk ook dat intercity's uit Amsterdam al bij Breukelen al switchen naar het Sprinterspoor om wissel 2619 te vermijden.


Het is maar een detail, maar dat switchen kan ook en hoeft "pas" bij Maarssen, denk ik.


24-11-2022 11:56:15
sigma
sigma

Dank, ik was het wissel bij Maarssen inderdaad even vergeten :)


24-11-2022 12:55:07
MaxBB
MaxBB

ICE 125 rijdt via Hilversum door het defect(e) wissel


24-11-2022 13:13:10
PKP
PKP
Quote
henri1972 (24-11-2022 11:03:04): Naar mijn idee zijn er best hele stukken waar je veilig 80 km/u kan rijden, rem dan evt bij overwegen af maar die zijn er niet heel veel tussen Ed en Db.

Maar wie ben ik?


Niet alleen overwegen zijn het veiligheidsprobleem, maar natuurlijk ook ander treinverkeer, waarbij de impact bij een aanrijding veel groter is.


24-11-2022 13:32:13
FlowVIRM
FlowVIRM

Vanaf 13:28 komt FLirt 2202 met FLIRT 2516 linksrijdend en stapvoets richting de overweg bij Railcam Mierlo-Hout als hij de overweg betreedt gaan ze dicht. Hierdoor gaan de spoorbomen niet omhoog. (omdat hij linksrijd)



Laatst bewerkt door FlowVIRM op 24-11-2022 13:33

24-11-2022 13:39:14
cuneo56
cuneo56

Dat klinkt als links rijden zonder dat de rijrichting is gekeerd. Zal wel door een aanrijding daar in de buurt komen dunkt me.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-11-2022 13:46:53
broek53
broek53

Er is daar wel een aanrijding op het baanvak. Mogelijk is dit een terugkerende trein die achter de gestrande trein stond. Dan kan de rijrichting inderdaad niet wisselen.


24-11-2022 14:42:10
PKP
PKP
Quote
FlowVIRM (24-11-2022 13:32:13).......als hij de overweg betreedt gaan ze dicht.....
Hopelijk gingen ze al dicht voordat de trein de overweg betrad.

24-11-2022 14:46:46
BVisser
BVisser

Wat dus niet het geval was.


24-11-2022 14:54:55
MasterE
MasterE

Dat kan ook niet, pas bij het bezetten van de middensectie gaat de overweg in werking




Mcn Asd

24-11-2022 14:59:35
seinhuis
seinhuis
Quote
MaxBB (24-11-2022 12:55:07):

ICE 125 rijdt via Hilversum door het defect(e) wissel


127 en 221 worden ook omgeleid via Hilversum.


24-11-2022 15:13:34
broek53
broek53

Met de kanttekening dat de ES-lassen van een overwegsectie bij voorkeur op 9 meter van de bevloering liggen. Dat is niet overal zo, maar in ieder geval steekt de middensectie dus wel een aantal meters uit buiten de overwegbevloering.

@bAls dit gaat over de overweg Mierlose weg, dan ligt de las op het linkerspoor uit de richting Eindhoven op ruim 7 meter van de overwegbevloering af, op de luchtfoto's gezien.


24-11-2022 15:25:07
zaza
zaza

SLT 2407+2645 momenteel onderweg als trein 11752 Es-Gvc


24-11-2022 15:28:20
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
broek53 (24-11-2022 15:13:34):

Met de kanttekening dat de ES-lassen van een overwegsectie bij voorkeur op 9 meter van de bevloering liggen. Dat is niet overal zo, maar in ieder geval steekt de middensectie dus wel een aantal meters uit buiten de overwegbevloering.

@bAls dit gaat over de overweg Mierlose weg, dan ligt de las op het linkerspoor uit de richting Eindhoven op ruim 7 meter van de overwegbevloering af, op de luchtfoto's gezien.


Het lijkt misschien ook later bij deze overweg omdat eerst de verkeerslichten op rood gaan, en pas daarna de bellen rinkelen?


24-11-2022 15:49:42
mtlx
mtlx

ICNGs 3110 en 3121 stonden om 15:45 in de tuin in Rotterdam. De 3121 gaat zo weer naar Vs voor een rit in het proefbedrijf.


24-11-2022 15:52:02
broek53
broek53

@ Dionysusnu:
Ja, normaal wel. Maar (enigszins afhankelijk van de precieze schakeling) zal een overweg bijna altijd direct sluiten als de middensectie "spontaan" bezet raakt zonder dat de normale aankondigingsweg bezet is geweest.

Overigens is een machinist gehouden om bij het dichtrijden van een overweg op deze manier de overweg zelf pas te berijden als de bomen gesloten zijn (en het verkeer stil staat).



Laatst bewerkt door broek53 op 24-11-2022 15:55

24-11-2022 16:45:23
Oldskool
Oldskool
Quote
zaza (24-11-2022 15:25:07):

SLT 2407+2645 momenteel onderweg als trein 11752 Es-Gvc


SNG 2786 + 2719 verzorgen rit 2467 Lls - Gvc


24-11-2022 16:55:58
jordibont
jordibont
Quote
broek53 (24-11-2022 15:13:34):

Met de kanttekening dat de ES-lassen van een overwegsectie bij voorkeur op 9 meter van de bevloering liggen. Dat is niet overal zo, maar in ieder geval steekt de middensectie dus wel een aantal meters uit buiten de overwegbevloering.

@bAls dit gaat over de overweg Mierlose weg, dan ligt de las op het linkerspoor uit de richting Eindhoven op ruim 7 meter van de overwegbevloering af, op de luchtfoto's gezien.


Volgens P2000 heeft het ongeval zich voltrokken op km 47.8, dat is de overweg met de Loonstraat/Molendijk in Eindhoven.


24-11-2022 17:07:37
erwin_6610
erwin_6610
Quote
mtlx (24-11-2022 15:49:42):

ICNGs 3110 en 3121 stonden om 15:45 in de tuin in Rotterdam. De 3121 gaat zo weer naar Vs voor een rit in het proefbedrijf.


ICNG 3121 reed rond 17u te Roosendaal, komende uit richting Dordrecht


24-11-2022 18:22:49 1
zaza
zaza
Quote
zaza (24-11-2022 15:25:07):

SLT 2407+2645 momenteel onderweg als trein 11752 Es-Gvc


Het kan nog gekker. 16 bakken SLT 2645+2407+2644 maken nog een slag Gvc-Es als trein 11765/11776


24-11-2022 20:40:09
PKP
PKP
Quote
MasterE (24-11-2022 14:54:55):

Dat kan ook niet, pas bij het bezetten van de middensectie gaat de overweg in werking


Maar je mag en kan toch niet zomaar een geopende overweg oprijden met een trein ?

Het dicht laten gaan van de overweg kan gewoon voordat een machinist de overweg oprijdt, toch ?


24-11-2022 20:57:27
sjoerd
sjoerd

Zie de uitleg van Broek van 15.52 uur.


24-11-2022 21:05:46
michaben
michaben

Op de beelden is ook te zien dat de trein stapvoets reed tot de bomen gesloten zijn en toen pas optrok. Hooguit dat de voorkant van de trein een metertje uitstak omdat de machinist niet precies kon zien wanneer deze de las voorbij was en dus stapvoets bleef rijden tot de bomen in beweging kwamen.


24-11-2022 21:29:21 1
Oldskool
Oldskool
Quote
PKP (24-11-2022 20:40:09):
Quote
MasterE (24-11-2022 14:54:55):

Dat kan ook niet, pas bij het bezetten van de middensectie gaat de overweg in werking


Maar je mag en kan toch niet zomaar een geopende overweg oprijden met een trein ?

Het dicht laten gaan van de overweg kan gewoon voordat een machinist de overweg oprijdt, toch ?


Toch even beter het handboek nalezen in je pauze! Voor die overweg is gewoon een aanwijzing voor gegeven. En daar staat precies in hoe te handelen. cheeky


24-11-2022 22:49:44
PKP
PKP
Quote
michaben (24-11-2022 21:05:46):

Op de beelden is ook te zien dat de trein stapvoets reed tot de bomen gesloten zijn en toen pas optrok. Hooguit dat de voorkant van de trein een metertje uitstak omdat de machinist niet precies kon zien wanneer deze de las voorbij was en dus stapvoets bleef rijden tot de bomen in beweging kwamen.


Lijkt me niet dat dit veilig kan, met een trein gedeeltelijk op een open overweg.

Zoals ik nu inderdaad zie heeft Broek53 dit ook aangegen, en zo staat het inderdaad ook in de aanwijzing OVW.


24-11-2022 23:01:04
Rolffiej19
Rolffiej19

Je kan ook de beelden gewoon even terug kijken, kon dus prima veilig ;)


24-11-2022 23:03:39 7
aaron
aaron

Ik volhard in mijn oproep om PKP zijn onzinnige opmerkingen te negeren ter betere leesbaardheid van dit forum.


24-11-2022 23:17:16
Vloktech
Vloktech

Ik heb de beelden bekeken en het passeren van de trein ging geheel volgens het boekje. Fietsers die de typhoon van de trein hoorden bleven al netjes wachten voordat de slagbomen daalden. Het enige gevaar wat ik zag was dat de bomen pas opengingen nadat de trein de aankondigingssectie verlaten had. Een fietser wilde hier niet op wachten en liep om de gesloten (halve) bomen heen. Vervolgens bleef hij aan de overkant staan kijken tot de bomen weer omhoog gingen. Had hij net zo goed voor de slagbomen kunnen blijven wachten...


24-11-2022 23:28:21
Vloktech
Vloktech
Quote
PKP (24-11-2022 20:40:09):

Het dicht laten gaan van de overweg kan gewoon voordat een machinist de overweg oprijdt, toch ?


Nee, dat kan niet! Overwegen worden in feite ter plaatse bediend door de aankomende trein. Dit type overwegen heeft geen afstandbedieningsmogelijkheid door de Trdl. En als de rijrichting van het traject niet omgekeerd kan worden doordat het traject niet trein-vrij is blijft het aanrijden van de overweg als enige mogelijkheid open. Of je moet vinden dat het uren laten stilstaan van die trein met passagiers of evacuatie langs de vrije baan nog veiliger is.


25-11-2022 12:08:41
PKP
PKP

..



Laatst bewerkt door PKP op 25-11-2022 12:10

25-11-2022 12:09:58
PKP
PKP
Quote
aaron (24-11-2022 23:03:39):

Ik volhard in mijn oproep om PKP zijn onzinnige opmerkingen te negeren ter betere leesbaardheid van dit forum.


Vreemd, want het eerste wat een aspirant machinist leert bij hoe te handelen is toch wat ik hier probeer te vertellen:

Nooit, ook niet ten dele, een open overweg berijden met een trein.

Zorg dat de bomen geheel gesloten zijn voordat er ook maar een stukje van de trein op de overweg komt.

Sluit de overweg op een andere wijze, ja dat kan gewoon Vloktech, als dat niet kan zonder met de trein op de openstaande overweg te komen.



25-11-2022 12:35:54
thom
thom

Leg dan ook eens gewoon direct uit wat dan volgens jou die andere mogelijkheid is om die overweg gesloten te krijgen, in plaats van stevast altijd maar vaag te zeggen dat iets kan, of mogelijk is, of zou moeten en anderen te verbeteren zonder te vertellen hoe het dan daadwerkelijk zit of hoort.

En eigenlijk trap ik nu ook weer gewoon in jouw val, en is bij Aaron aansluiten een veel beter plan.



Laatst bewerkt door thom op 25-11-2022 12:37

25-11-2022 12:53:50
sjoerd
sjoerd

Bovendien heeft Broek al uitgelegd hoe de machinist de overweg kan activeren zonder deze al te berijden. De middensectie die de overweg activeert, begint al ruim voor de overweg, nog voor de trein een fietspad, voetpad of rijbaan berijdt. Iedereen kan dit desgewenst observeren door een overweg goed te bekijken, uiteraard als er geen trein nadert.

Er zijn nog steeds overwegen zonder middensectie, die wel twee aankondigingssecties hebben. Ze liggen veelal in spoorwegen waar alleen beveiligd linksrijden is geïnstalleerd, en waar dus normaal geen trein linkerspoor rijdt. Zoals tussen Roosendaal en Breda, waar wel alle overwegen een aankondigingssectie hebben bij linkerspoorrijden, maar zoals gezegd, niet alle een middensectie. Dan worden deze installaties dus hooguit iets eerder afgereden.


25-11-2022 13:40:10
sander14
sander14

En met die situatie hebben we in dit geval ook te maken. Beveiligd links, dus geen middensectie bij de overweg. De machinist moet in dat geval tot bijna op de overweg rijden om de overweg te activeren. FLIRT is in het geval van overwegen aanrijden niet het fijnste materieel vanwege de grote dode hoek vanuit de cabine en het draaistel onder de cabine dat verder naar achter zit dan bij bijvoorbeeld een DDZ of een VIRM.


25-11-2022 13:48:11
Oldskool
Oldskool
Quote
PKP (25-11-2022 12:09:58):
Quote
aaron (24-11-2022 23:03:39):

Ik volhard in mijn oproep om PKP zijn onzinnige opmerkingen te negeren ter betere leesbaardheid van dit forum.


Vreemd, want het eerste wat een aspirant machinist leert bij hoe te handelen is toch wat ik hier probeer te vertellen:

Nooit, ook niet ten dele, een open overweg berijden met een trein.

Zorg dat de bomen geheel gesloten zijn voordat er ook maar een stukje van de trein op de overweg komt.

Sluit de overweg op een andere wijze, ja dat kan gewoon Vloktech, als dat niet kan zonder met de trein op de openstaande overweg te komen.


Aha! Je hebt de opleiding dus gevolgd! cheeky


25-11-2022 14:50:39
PKP
PKP
Quote
sander14 (25-11-2022 13:40:10):

En met die situatie hebben we in dit geval ook te maken. Beveiligd links, dus geen middensectie bij de overweg. De machinist moet in dat geval tot bijna op de overweg rijden om de overweg te activeren. FLIRT is in het geval van overwegen aanrijden niet het fijnste materieel vanwege de grote dode hoek vanuit de cabine en het draaistel onder de cabine dat verder naar achter zit dan bij bijvoorbeeld een DDZ of een VIRM.


Het is toch verbijsterend, dode hoeken, draaistellen te ver naar achteren. Compleet oninteressant lijkt mij in deze......

En nee Thom, ik ga het hier niet schrijven. Dat vinden de werkgever van Oldskool en ProRail niet zo'n leuke grap....



Laatst bewerkt door PKP op 25-11-2022 14:54

25-11-2022 15:31:42
treinfan
treinfan

Als jij het onveilig vindt, mag je de oorzaken best interessant vinden,

Voor het leggen van een muntje, kortsluiten van de spoorstaven met startkabels of het testen van de overweginstallatie door te schakelen in de relaiskast is denk ik geen enkele machinist of conducteur opgeleid.


25-11-2022 15:33:39
sjoerd
sjoerd
Quote
sander14 (25-11-2022 13:40:10):

En met die situatie hebben we in dit geval ook te maken. Beveiligd links, dus geen middensectie bij de overweg. De machinist moet in dat geval tot bijna op de overweg rijden om de overweg te activeren. FLIRT is in het geval van overwegen aanrijden niet het fijnste materieel vanwege de grote dode hoek vanuit de cabine en het draaistel onder de cabine dat verder naar achter zit dan bij bijvoorbeeld een DDZ of een VIRM.


Dat valt nog te bezien. Ook bij Beveiligd Linksrijden zijn er overwegen die wel middensecties hebben. Ik ga het nakijken. En als er geen middensectie is, maar de sectie van de overweg wordt bezet door een trein uit tegengestelde richting, dan is die sectie tot redelijk ver voorbij de overweg doorgetrokken, waarschijnlijk minstens zo'n 5 meter. En dan is er geen probleem, ook niet met een materieeltype met een grote overbouw voor de wielen.


25-11-2022 15:37:51
broek53
broek53
Quote
sander14 (25-11-2022 13:40:10):

En met die situatie hebben we in dit geval ook te maken. Beveiligd links, dus geen middensectie bij de overweg. De machinist moet in dat geval tot bijna op de overweg rijden om de overweg te activeren. FLIRT is in het geval van overwegen aanrijden niet het fijnste materieel vanwege de grote dode hoek vanuit de cabine en het draaistel onder de cabine dat verder naar achter zit dan bij bijvoorbeeld een DDZ of een VIRM.


Het is niet eenvoudig en eenduidig, maar ja: het gaat er nu toch over en dan maar compleet.
Er zijn inderdaad baanvakken waarop beveiligd linkerspoor in perioden van grote
geldschaarste is gemaakt en waar overwegen geen aparte middensectie hebben. Als je op die baanvakken gewoon linkerspoor rijdt, beginnen de overwegen dan ook al open te gaan als het laatste draaistel van de trein de overweg berijdt - al zal je dat niet echt opvallen bij normale snelheden.
Die overwegen kun je in gevallen waar we het nu over hebben (links rijden tegen de ingestelde rijrichting in) wel dichtrijden. Het gaat mis als je over rechterspoor rijdt terwijl de rijrichting om wat voor reden dan ook is ingesteld voor links rijden. Dan krijg je de overweg niet dicht gereden of door het veroorzaken van andere vormen van kortsluiting aan die kant van de overweg (je komt immers geen las tegen) en sluit hij pas als je er al overheen bent.



Laatst bewerkt door broek53 op 25-11-2022 15:39

25-11-2022 15:45:35
sjoerd
sjoerd

De bedoelde overweg is er, volgens de BVS-tekening één zonder middensecties.

Door de spijkermatten is dat op luchtfoto's wel eens lastig te zien, en de spoelen naast het spoor liggen ook niet altijd naast de ES-las.


25-11-2022 23:23:45 1
thom
thom
Quote
PKP (25-11-2022 14:50:39):
Quote
sander14 (25-11-2022 13:40:10):

En met die situatie hebben we in dit geval ook te maken. Beveiligd links, dus geen middensectie bij de overweg. De machinist moet in dat geval tot bijna op de overweg rijden om de overweg te activeren. FLIRT is in het geval van overwegen aanrijden niet het fijnste materieel vanwege de grote dode hoek vanuit de cabine en het draaistel onder de cabine dat verder naar achter zit dan bij bijvoorbeeld een DDZ of een VIRM.


Het is toch verbijsterend, dode hoeken, draaistellen te ver naar achteren. Compleet oninteressant lijkt mij in deze......

En nee Thom, ik ga het hier niet schrijven. Dat vinden de werkgever van Oldskool en ProRail niet zo'n leuke grap....


Weer je vaste verhaal van interessant doen, maar verder eigenlijk niks vertellen dus.

Zeg dan gewoon niets, hebben mensen hier veel meer aan.


26-11-2022 10:04:46 1
PKP
PKP

Je had vroeg pauze deze nacht, Thom smiley

Maar zoals de andere hier ook wel begrijpen moet je zulk soort handelingen niet op een openbaar forum plaatsen.

Maar je mag altijd een bericht met vraagje sturen.....


26-11-2022 11:54:31
Henk1619
Henk1619
Quote
PKP (26-11-2022 10:04:46):

Maar zoals de andere hier ook wel begrijpen moet je zulk soort handelingen niet op een openbaar forum plaatsen.

Maar je mag altijd een bericht met vraagje sturen.....


We hebben er alle begrip voor dat je niet alles mag/kan/wil zeggen hier, daarin ben je niet uniek. Maar als dat het geval is, ga dan niet interessant lopen doen dat je wel iets weet wat anderen niet weten. Geheim betekent: je klep houden.

Doe ons een plezier en stuur gewoon een privebericht aan Thom met de details en val ons niet lastig met (vanuit ons perspectief) totale wartaal.


26-11-2022 11:58:35 1
thom
thom

Nou, laat dat privé bericht alsjeblieft maar achterwege, ik zit net zoals jullie helemaal niet op dat betweterige gedrag te wachten ;)


26-11-2022 13:11:06 2
john2
john2

Over privé berichten sturen.

Men kan een persoon waar men niet mee eens is met haar of zijn berichtgevingen op de forums van somda een privé bericht sturen met wat men kwijt wil over deze persoon.

In plaats van haar of hem publiek aan de schandpaal te nagelen, of te wel in de zeik te zetten.


26-11-2022 14:24:54
rick
rick

Op Beneluxspoor staat een melding dat op deze middag een Thalys naar Parijs niet gestopt is in Rotterdam. Dat lijkt me onwaarschijnlijk maar verder kan ik er niks over vinden, heeft iemand meer info?


26-11-2022 18:09:26 5
admin
Moderator
admin

Zucht, de gehele kleuterklas is weer bij Somda langsgekomen vandaag? Hou ff op met me en doe gewoon gezellig.




Met vriendelijke groet, Peter van der Leek