Opvallende dingen 22 november
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2022
22-11-2022 07:38:56
gvttreinen
gvttreinen

Overwegstoring (Kruisstraat, Vliertwijksestraat) en rijrichtingstoring in spoor OL (spoor O - Ht), geen treinverkeer O - Ht, ook geen vervangende bussen...zoek maar uit dus!


22-11-2022 07:44:00
martijn
martijn

Ho ho, "plan uw reis opnieuw in de app" is het advies he cheeky


22-11-2022 07:47:27
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, Arrivabus 90, zal wel gezellig druk zijn frown


22-11-2022 07:50:36
treinhobby
treinhobby

Aha, daarom zijn laatste met een update ook de bussen in de app verschenen. cheeky



22-11-2022 08:11:55
martijn
martijn

Het viel al me mee dat in Ah door de "automatische omroep" werd gemeld dat er geen vervangende bussen rijden. Een advies om via Ut te reizen als je verder richting Ht zou willen, kon er dan weer niet van af (in de 3623 werd het wel netjes omgeroepen trouwens).


22-11-2022 09:00:34
erwin_6610
erwin_6610

Onbekende IC Brussel-combinatie door Gd ri Rtd om 8:58


22-11-2022 09:16:31
Vloktech
Vloktech

Inmiddels zouden er wel bussen zijn maar blijft de spullenboel de hele dag nog kapot aldus ns.nl.


22-11-2022 10:41:28
PKP
PKP

En er is nu gratis warme koffie te Oss en Rosmalen om de wachttijd op vervangend vervoer te veraangenamen.


22-11-2022 10:43:57
MaxBB
MaxBB

10:42 Spa > Dvc: LINEAS 186 (wit)


22-11-2022 10:49:30
AlexNL
AlexNL

ProRail meldt een spoorstaafbreuk: Spoorstaafbreuk in Rosmalen | ProRail.

Ik neem aan dat het niet mogelijk is om een treindienst op enkel spoor in de lucht te houden, omdat men al aan het werk is?


22-11-2022 10:59:53
mren
mren

Natuurlijk wel. Alleen wegens de Heilige Veiligheid wordt dat niet meer gedaan. Toen 20 jaar geleden het spoor Amf-Dv werd vernieuwd werd er 's avonds ook over enkel spoor een dienst geboden voor de reizigers. Wel met aangepaste snelheid.


22-11-2022 12:36:18
treinfan
treinfan

ICNG 3122 om 12:35 door Gd ri Gdg e.v.


22-11-2022 12:39:18
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mren (22-11-2022 10:59:53):

Natuurlijk wel. Alleen wegens de Heilige Veiligheid wordt dat niet meer gedaan. Toen 20 jaar geleden het spoor Amf-Dv werd vernieuwd werd er 's avonds ook over enkel spoor een dienst geboden voor de reizigers. Wel met aangepaste snelheid.


En waarom is men daarmee gestopt? Waarschijnlijk omdat het een keer fout is gegaan.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 22-11-2022 12:39


DDZ in dienst, ik blij!

22-11-2022 13:18:43
PKP
PKP
Quote
mren (22-11-2022 10:59:53):

Natuurlijk wel. Alleen wegens de Heilige Veiligheid wordt dat niet meer gedaan.

Gelukkig is er de regel: Er wordt veilig gewerkt, of er wordt niet gewerkt.


22-11-2022 13:32:07
bert
bert

Goeie regel. Vraag is alleen hoe maak je het veilig. En ik denk dat we daar wel een beetje in doorschieten


22-11-2022 13:44:57
Ysbergsla
Ysbergsla

Exact. 100 procent veilig bestaat niet. Sommige maatregelen in dat kader maken het gehele plaatje zelfs minder veilig!


22-11-2022 13:55:23
Oldskool
Oldskool

Heb begrepen dat er een groot deel van de overweg eruit moet. Daarvoor hebben ze het andere spoor nodig.

Overigens meld NS op Twitter dat morgenochtend ook nog hinder is op dat baanvak.


22-11-2022 14:11:43
pjkleton
pjkleton

Ik heb in de jaren 60 bij NS -Seinwezen gewerkt..

Vanaf de eerste dag dat ik er was werd je ingepeperd dat je moest uitkijken met de treinen als je voor het werk langs en op het spoor bezig was.

Uit berichten over slachtoffers onder de werkenden in die tijd aan het spoor bleek het altijd om mensen van aannemers te gaan ,schilders van bruggen en seinen bij voorbeeld..Het NS personeel van Weg- en Werken ,Seinwezen en Brugonderhoud was blijkbaar goed geleerd hoe je met treinen moest omgaan Het aannemers personeel moest maar zien.

Hierdoor is de Veiligheids maffia ontstaan denk ik.

Peter

Peter


22-11-2022 14:11:46 1
RX7567
RX7567

14:10 Zl NS SNG 3043 vertrek ri Zlr. Treinstel had testtrein a4tjes op de deuren en in het stel liep personeel van CAF rond. Trein had in ieder geval geen Airport Sprinter bestickering. Is te Zlr ingehaald door de 1550 ri Amf. Daarnaast stond de DC Tractie 1770 met de stroomafnemers omhoog tussen de rijtuigen in.



Laatst bewerkt door RX7567 op 22-11-2022 14:23

22-11-2022 14:18:27
martijn
martijn

4043 is geen SNG-nummer. Was het niet de 3031? Die test daar wel vaker.


22-11-2022 14:22:08
RX7567
RX7567

Excuses. Was niet de 3031 maar de 3043 die ik zag. Tikfoutje op het kleine toetsenbord van de telefoon:)



Laatst bewerkt door RX7567 op 22-11-2022 14:22

22-11-2022 14:25:03 1
broek53
broek53

3043 zal wel uit de Zaanstraat komen. Vanmorgen om 10.10 u ongeveer vertrok hij van spoor 9b in Amsterdam C.


22-11-2022 15:11:55
gvttreinen
gvttreinen
Quote
DDZ7504 (22-11-2022 12:39:18):
Quote
mren (22-11-2022 10:59:53):

Natuurlijk wel. Alleen wegens de Heilige Veiligheid wordt dat niet meer gedaan. Toen 20 jaar geleden het spoor Amf-Dv werd vernieuwd werd er 's avonds ook over enkel spoor een dienst geboden voor de reizigers. Wel met aangepaste snelheid.


En waarom is men daarmee gestopt? Waarschijnlijk omdat het een keer fout is gegaan.


Dat was Mook de bekende druppel.


22-11-2022 15:28:03
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
treinhobby (22-11-2022 07:50:36):

Aha, daarom zijn laatste met een update ook de bussen in de app verschenen. cheeky


De DB geeft nu ook in hun reisplanner Bahn.de alternatief busvervoer.

Er zit wanneer je doorklikt een verklaring bij waarom en hoe het werkt.


22-11-2022 15:59:15
PKP
PKP
Quote
Ysbergsla (22-11-2022 13:44:57):

Exact. 100 procent veilig bestaat niet. Sommige maatregelen in dat kader maken het gehele plaatje zelfs minder veilig!


Doe eens een voorbeeld, want daar zou dan onmiddellijk wat aan gedaan moeten worden.


22-11-2022 16:02:58
pjkleton
pjkleton

Was "Mook "niet het ongeluk met NS personeel die met een wisselrevisie bezig waren ?

Peter


22-11-2022 16:12:44
gvttreinen
gvttreinen

Aannemer.


22-11-2022 16:16:43 1
mren
mren
Quote
PKP (22-11-2022 15:59:15):
Quote
Ysbergsla (22-11-2022 13:44:57):

Exact. 100 procent veilig bestaat niet. Sommige maatregelen in dat kader maken het gehele plaatje zelfs minder veilig!


Doe eens een voorbeeld, want daar zou dan onmiddellijk wat aan gedaan moeten worden.


Integraal veiligheidsdenken: als je de dienstverlening -al dan niet door werkzaamheden - zo onaantrekkelijk maakt dat treinreizigers voortaan in de auto stappen, creëer je al onveiligheid omdat reizen per trein stukken veiliger is dan per auto.


22-11-2022 16:22:18
Muizeneus
Muizeneus

Er was ooit een mooie oplossing voor werken aan één spoor: Knabbel en Babbel...



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-11-2022 16:28:43
john2
john2
Quote
pjkleton (22-11-2022 14:11:43):

Ik heb in de jaren 60 bij NS -Seinwezen gewerkt..

Vanaf de eerste dag dat ik er was werd je ingepeperd dat je moest uitkijken met de treinen als je voor het werk langs en op het spoor bezig was.

Uit berichten over slachtoffers onder de werkenden in die tijd aan het spoor bleek het altijd om mensen van aannemers te gaan ,schilders van bruggen en seinen bij voorbeeld..Het NS personeel van Weg- en Werken ,Seinwezen en Brugonderhoud was blijkbaar goed geleerd hoe je met treinen moest omgaan Het aannemers personeel moest maar zien.

Hierdoor is de Veiligheids maffia ontstaan denk ik.

Peter

Peter


Je zo toch zeggen dat schilders en personeel van aannemers een instructie krijgen voor aanvang van hun werkzaamheden. En zijn bij deze mensen geen mensen die waarschuwen als er een trein aankomt?



Laatst bewerkt door john2 op 23-11-2022 10:31, reden: Typfout herstelt

22-11-2022 16:35:06
AlexNL
AlexNL

Men werkt in het Verenigd Koninkrijk soms met een systeem waarbij 'lookouts' waarschuwen voor naderende treinen, maar dat gaat lang niet altijd goed. Bij het RAIB (Britse ongevalsonderzoeksorgaan) zijn de nodige rapporten te vinden van ongelukken en bijna-ongelukken waarbij baanwerkers betrokken zijn.

Soms is zelfs de COSS (Controller Of Site Safety, de veiligheidsman) zelf direct betrokken, helaas ook met dodelijke afloop.


22-11-2022 16:39:31
rick
rick
Quote
Muizeneus (22-11-2022 16:22:18):

Er was ooit een mooie oplossing voor werken aan één spoor: Knabbel en Babbel...


Met alleen twee rangeerlocs red je het niet, tenzij er een mobiele werkplaats tussen hangt. ;)


22-11-2022 16:44:16
ari
ari

Onlangs is de mobiele werkplaats blijkbaar weer eens afgestoft: ProRail


22-11-2022 16:52:13
pjkleton
pjkleton

In de tijd dat ik bij het SW was ,bestond er wel een veiligheidsman (Met hoorn maar zonder geel vest) .

Omdat de schilders niet in het spoor hoefden te zijn omdat ze de AHOB installetie moesten schilderen, , moest ik als niet- veiligheids man alleen er bijj zijn. voor het wegverkeer te waarschuwen als de spoorboom omlaag was gezet. Een speciale veiligheidsman was er niet bij.

Zo ging dat toen...wink


22-11-2022 17:17:42
sjoerd
sjoerd

En zo las je maandelijks in De Koppeling wel een overlijdensbericht van een wegwerker of rangeerder. Ongevallenbestrijding was in alle beroepen wel een dingetje, ook toen, maar bij het spoor is een ongeluk vaak fataal.

Het is goed dat er beter op gelet wordt. Dat het niet altijd veiliger wordt van veilig werken, zoals IJsbergsla stelt, onderschrijf ik volledig. Het is als het bomvrije fietsstoeltje voor je kleinkind, dat zo degelijk is dat je fiets achterover klapt zodra je het kind er uithaalt. Er inzetten kan alleen als je met zijn tweeën bent, en eruithalen dus ook.

Je moet een afgestudeerd multitasker zijn om je te kunnen concentreren op je werk en je veiligheid. o ja, we hebben brand-, koolmonoxide, en CO2-melders hangen, maar die doen grotendeels hun eigen werk. Dat is een betere vorm van veiligheidsdenken.



Laatst bewerkt door sjoerd op 22-11-2022 17:18

22-11-2022 17:25:28
PKP
PKP

Het veiligheidsdenken tot pakweg de '90 jaren is niet te vergelijken met hoe men hier tegenwoordig mee om gaat. En dat is op vele fronten qua veiligheidsmaatregelen maar goed ook. Je moet er toch niet aan denken dat je partner of familielid zwaar gewond of om het leven komt, alleen omdat andere vinden dat veiligheidsdenken niet nodig is...


22-11-2022 17:35:44
treinhobby
treinhobby

Het gaat hier om een defecte spoorstaaf op een overweg.

Deze zal dus netjes sluiten als er over het andere spoor gereden wordt. Dus totaal geen veiligheidsrisico.

Waarbij het zelfs de vraag is òf er al wel in het spoor gewerkt wordt. Zodra ze de oorzaak weten, staat er niet binnen 5 minuten een graafmachine om de boel eruit te halen.


22-11-2022 17:45:19
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
PKP (22-11-2022 15:59:15):
Quote
Ysbergsla (22-11-2022 13:44:57):

Exact. 100 procent veilig bestaat niet. Sommige maatregelen in dat kader maken het gehele plaatje zelfs minder veilig!


Doe eens een voorbeeld, want daar zou dan onmiddellijk wat aan gedaan moeten worden.


Er zijn zeer regelmatig voorbeelden te vinden. Zo is vandaag op dit forum in het nieuws dat in verband met de veiligheid - vluchtweg machinist - de bijrijdersstoel verplaatst wordt. Echter kan op de nieuwe locatie de begeleider minder makkelijk bij de noodknop. Emotioneel schermen met doden is een methode, maar feitelijk berekenen wat de effecten zijn zou ook eens aardig kunnen werken. En, indien het echt zo gevaarlijk is: neem dan direct alle 200 stellen uit dienst. Immers, de veiligheid.

In ruimere zin is het opheffen van treinen van verstoringen een interessant voorbeeld, daar er roodseinnaderingen hadden kunnen ontstaan. In de praktijk blijven de resterende treinen hierdoor minuten langer reizigers "laden". Per saldo loopt een andere trein hierdoor alsnog voor rood en tegelijkertijd lopen reizigers kans om onwel te worden. Verlies-verlies heet dat, me dunkt.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 22-11-2022 17:50

22-11-2022 17:58:21 1
Marco
Marco
Quote
PKP (22-11-2022 15:59:15):
Quote
Ysbergsla (22-11-2022 13:44:57):

Exact. 100 procent veilig bestaat niet. Sommige maatregelen in dat kader maken het gehele plaatje zelfs minder veilig!


Doe eens een voorbeeld, want daar zou dan onmiddellijk wat aan gedaan moeten worden.


Doordat treinen geen rode seinen meer mogen naderen, is het ad-hoc omleiden van treinen schier onmogelijk geworden. Dat betekent ongetwijfeld extra reistijd, daarmee extra reizigers de auto pakken ipv de trein, en daarmee extra doden.


22-11-2022 18:08:53
michaben
michaben
Quote
treinhobby (22-11-2022 17:35:44):

Deze zal dus netjes sluiten als er over het andere spoor gereden wordt. Dus totaal geen veiligheidsrisico.


"Totaal geen veiligheidsrisico" bestaat niet, je hebt bijvoorbeeld het risico dat iemand stuikelt en op het nevenspoor terecht komt. Een degelijk hekwerk tussen het spoor waar gewerkt wordt en het spoor waar treinen rijden is dus van belang om veilig te kunnen werken.


22-11-2022 18:09:48
AlexNL
AlexNL

ProRail heeft een foto van de breuk gepubliceerd, zie Spoorstaafbreuk in Rosmalen | ProRail.

Ik heb eens even zitten puzzelen, het zou mogelijk moeten zijn om de 3600 in stand te houden als er op enkelspoor zou worden gereden. Dat is 17km, vanaf Oss tot de overloopwissels tussen Ht en Hto. Treinen in zuidelijke richting krijgen dan wel enkele minuten vertraging aan hun broek, maar vanwege de lange stilstanden in Ht en Bd zouden ze wel weer op tijd zijn in Etn en Rsd. De 6600 laten rijden is niet mogelijk, die zou zichzelf dan onderweg tegenkomen.

Maar dat is alleen maar mogelijk als er één spoor open kán blijven en dat is kennelijk niet het geval. Dan houdt het op.


22-11-2022 18:26:47
sjoerd
sjoerd

Tot ongeveer 2020 was ik BHV-er. Dan ben je dat ineens niet meer als je het volgende jaar geen bijscholing hebt gehad. Maar je weet nog dondersgoed wat wel en niet goed is. Toch was het ook af en toe lachen omdat de regeltjes weer eens niet werkten. Als iets tussen je oren zit, blijf je in elk geval alert en je blijft ook zelf nadenken.

Daarom stimuleer ik altijd het nadenken en niet het slaafs volgen van wat anderen bedenken. En vergelijken kan altijd, het moet. Dan zie je de eventuele verschillen nog beter.


22-11-2022 18:27:59
gvttreinen
gvttreinen

Volgens het VSM is een partiële stremming tussen O en Ht al reden tot volledige opheffing O - Ht.


22-11-2022 18:56:23 3
b2py
b2py

Je zou bijna vergeten dat de heren of dames die die spoorstaafbreuk moeten herstellen ook gewoon mensen zijn, die ook graag in de avond weer de kinderen in de armen willen sluiten. Ik kan je vertellen dat het niet prettig werkt, al is het overdag, als er een trein blijft langsdenderen als je in het spoor aan het werk bent. Enkelspoor overdag en in de nacht herstellen zonder treinverkeer kan prima.


22-11-2022 19:29:38
noof
noof
Quote
AlexNL (22-11-2022 18:09:48):

ProRail heeft een foto van de breuk gepubliceerd, zie Spoorstaafbreuk in Rosmalen | ProRail.

Ik heb eens even zitten puzzelen, het zou mogelijk moeten zijn om de 3600 in stand te houden als er op enkelspoor zou worden gereden. Dat is 17km, vanaf Oss tot de overloopwissels tussen Ht en Hto. Treinen in zuidelijke richting krijgen dan wel enkele minuten vertraging aan hun broek, maar vanwege de lange stilstanden in Ht en Bd zouden ze wel weer op tijd zijn in Etn en Rsd. De 6600 laten rijden is niet mogelijk, die zou zichzelf dan onderweg tegenkomen.

Maar dat is alleen maar mogelijk als er één spoor open kán blijven en dat is kennelijk niet het geval. Dan houdt het op.


De Inspecteur Baan heeft gezegd dat ook het nevenspoor tot herstel niet bereden mag worden.


22-11-2022 20:12:14
kleine_man
kleine_man
Quote
pjkleton (22-11-2022 14:11:43):

Ik heb in de jaren 60 bij NS -Seinwezen gewerkt..

Vanaf de eerste dag dat ik er was werd je ingepeperd dat je moest uitkijken met de treinen als je voor het werk langs en op het spoor bezig was.

Uit berichten over slachtoffers onder de werkenden in die tijd aan het spoor bleek het altijd om mensen van aannemers te gaan ,schilders van bruggen en seinen bij voorbeeld..Het NS personeel van Weg- en Werken ,Seinwezen en Brugonderhoud was blijkbaar goed geleerd hoe je met treinen moest omgaan Het aannemers personeel moest maar zien.

Hierdoor is de Veiligheids maffia ontstaan denk ik.

Peter

Peter


Deze overtrokken veiligheidsmaatregelen zijn genomen nadat in 1992 (uit mijn hoofd) fout is gegaan bij Mook-Middelaar waarbij 3 baanwerkers om het leven zijn gekomen. Gelukkig is er 30 jaar niets veranderd aan de veiligheid en zijn machines en aparatuur niet aangepast.

Voor de rest: Artikel 42 uit de concessie. Deze wordt totaal genegeerd! Dan heb je niet alleen sch*t aan de reiziger maar ook aan de concessieverlener. Sorry, mooier kan ik het niet zeggen.




Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

22-11-2022 20:21:28
mren
mren
Quote
john2 (22-11-2022 16:28:43):
Quote
pjkleton (22-11-2022 14:11:43):

Ik heb in de jaren 60 bij NS -Seinwezen gewerkt..

Vanaf de eerste dag dat ik er was werd je ingepeperd dat je moest uitkijken met de treinen als je voor het werk langs en op het spoor bezig was.

Uit berichten over slachtoffers onder de werkenden in die tijd aan het spoor bleek het altijd om mensen van aannemers te gaan ,schilders van bruggen en seinen bij voorbeeld..Het NS personeel van Weg- en Werken ,Seinwezen en Brugonderhoud was blijkbaar goed geleerd hoe je met treinen moest omgaan Het aannemers personeel moest maar zien.

Hierdoor is de Veiligheids maffia ontstaan denk ik.

Peter

Peter


Je zo toch zeggen dat schilders en persneel van aannemers een instructie krijgen voor aanvang van hun werkzaamheden. En zijn bij deze mensen geen mensen die waarschuwen als er een trein aankomt?


Ja, er zijn speciale veiligheidsmedewerkers, herkenbaar aan rood fluovest waar de gewone arbeiders een gele dragen.

Wegens de bonus/malusregeling bij veel werkzaamheden is men als de dood om te laat klaar te zijn dus er werd er ook regelmatig door de veiligheidsmedewerkers meegewerkt en dat was dus absoluut niet de bedoeling.


22-11-2022 20:27:46
diesels
diesels
Quote
RX7567 (22-11-2022 14:11:46):

14:10 Zl NS SNG 3043 vertrek ri Zlr. Treinstel had testtrein a4tjes op de deuren en in het stel liep personeel van CAF rond. Trein had in ieder geval geen Airport Sprinter bestickering. Is te Zlr ingehaald door de 1550 ri Amf. Daarnaast stond de DC Tractie 1770 met de stroomafnemers omhoog tussen de rijtuigen in.


Met, opvallend, gezien in de schemering de tafelampjes áán in de twee rijtuigen aan de Zlwo-zijde van de 1770


22-11-2022 20:52:43
PKP
PKP
Quote
mren (22-11-2022 20:21:28):

Ja, er zijn speciale veiligheidsmedewerkers, herkenbaar aan rood fluovest waar de gewone arbeiders een gele dragen.

Volgens mij dienen Veiligheidsmensen langs de spoorlijnen juist GEEL kleurige veiligheidskleding te dragen en alle andere werknemers dienen ORANJE veiligheidskleding te dragen


22-11-2022 21:27:06
joahn93
joahn93

Tegenwoordig wel, maar dat is pas sinds een paar jaar, en niet elk spoorbedrijf handeld daarnaar, bijvoorbeeld NS, met de machinisten nog in geel


22-11-2022 22:05:35
marciekemp
marciekemp
Quote
joahn93 (22-11-2022 21:27:06):

Tegenwoordig wel, maar dat is pas sinds een paar jaar, en niet elk spoorbedrijf handeld daarnaar, bijvoorbeeld NS, met de machinisten nog in geel


Het is dan ook alleen van toepassing voor alles wat op een of andere manier onder infra valt. De spoorvervoerders mogen zelf kiezen of ze geel of oranje gebruiken, en zo gebruiken de meeste vervoerders nog gewoon geel, alleen bij bedrijven die ook over de grens opereren zie je meer oranje


22-11-2022 22:40:05
sjoerd
sjoerd

Heerlijk: die regeltjes die wel universeel lijken, maar het nooit zullen zijn. Ik geniet.


22-11-2022 22:52:05
gvttreinen
gvttreinen
Quote
kleine_man (22-11-2022 20:12:14):

Deze overtrokken veiligheidsmaatregelen zijn genomen nadat in 1992 (uit mijn hoofd) fout is gegaan bij Mook-Middelaar waarbij 3 baanwerkers om het leven zijn gekomen. Gelukkig is er 30 jaar niets veranderd aan de veiligheid en zijn machines en aparatuur niet aangepast.


Was in 1995


22-11-2022 23:02:23
thom
thom
Quote
treinhobby (22-11-2022 17:35:44):

Het gaat hier om een defecte spoorstaaf op een overweg.

Deze zal dus netjes sluiten als er over het andere spoor gereden wordt. Dus totaal geen veiligheidsrisico.

Waarbij het zelfs de vraag is òf er al wel in het spoor gewerkt wordt. Zodra ze de oorzaak weten, staat er niet binnen 5 minuten een graafmachine om de boel eruit te halen.


Wat denk je dat er gebeurd als je bij het spoor met het defect de complete overweg eruit licht om te herstellen ? Dan valt de installatie in storing en sluit de overweg :p

Daarnaast met werkmaterieel in het spoor, en een complete overweg manco kun je het wel vergeten voor het wegverkeer ;)

Daarnaast word zo'n overweginstallatie tijdens werkzaamheden meestal buiten dienst genomen omdat je er dan beter bij kunt en niet iedereen blij word van urenlang getingel.

Verder zijn er best wat gevallen geweest van mensen in het verleden die zich vergissen en een keer onbewust tever achter uit gestapt zijn, teveel in gedachten met de werkzaamheden waren en zich even niet bewust waren van hun positie tov het nevenspoor, totaan gevallen waar een vergissing gemaakt werd en werkmaterieel in het verkeerde spoor geplaatst is.

Dan kun je hier een opmerking maken over de heilige veiligheid en dat je risico's nooit 100% kunt uitsluiten maar dat is dan ook geen vrijbrief om helemaal niet meer na te denken over wat wel en niet acceptabel is. De wereld is gelukkig niet alleen maar zwart of wit, en is er gewoon een grijs gebied waarbij men bepaald heeft wat men wel en niet aanvaardbaar vind kwa risico's.

En leuk dat er geschermd word met wetsartikelen dat dit allemaal niet kan en mag maar die zijn er ook voor de spoorwerkers die graag aan het eind van de dag weer thuis bij de familie terug komen. Een ander hoeft niet allerlei risico's te nemen omdat jij anders een keer een half uur later thuis bent....



Laatst bewerkt door thom op 22-11-2022 23:18


22-11-2022 23:42:40
PKP
PKP
Quote
Ysbergsla (22-11-2022 17:45:19):Zo is vandaag op dit forum in het nieuws dat in verband met de veiligheid - vluchtweg machinist - de bijrijdersstoel verplaatst wordt. Echter kan op de nieuwe locatie de begeleider minder makkelijk bij de noodknop.

En ik vernam juist dat machinisten erg blij waren dat ze bij begeleiden nu juist bij de remkraan kunnen, nu ze rechts komen te zitten. Een noodknop bedienen bij rijdende trein lijkt me ook wel een erg drastisch ingreep.



Laatst bewerkt door PKP op 23-11-2022 09:09

23-11-2022 00:29:51
Oldskool
Oldskool

Ik zit, als mentor, toch het liefst rechts naar de aspirant. Daar zit namelijk de remkraan. wink


23-11-2022 00:59:29
thom
thom

Als het nodig is een noodstop bedienen bij een rijdende trein lijkt mij ook meer logisch, dan bij een stilstaande trein ;)


23-11-2022 08:56:09
Muizeneus
Muizeneus
Quote
noof (22-11-2022 19:29:38): De Inspecteur Baan heeft gezegd dat ook het nevenspoor tot herstel niet bereden mag worden.

Wat is een Inspecteur Baan? Wel bijzonder dat zo iemand de macht heeft om te beslissen dat er niet gereden mag worden over een spoor waar niks mis mee is (voor zover hier gemeld is...)


23-11-2022 09:18:54
PKP
PKP

Als je zelfs gaat twijfelen aan de functie, kennis en kunde van de Inspecteur Baan, is het toch wel erg triest gesteld.......


23-11-2022 09:55:17
Muizeneus
Muizeneus

Ik twijfel totaal niet aan de kennis en kunde van de Inspecteur Baan

Dat hij / zij mag bepalen dat een spoorstaaf onveilig is lijkt me helder, en ik vertrouw er volledig op dat hij/zij dat ten aanzien van één spoor dat ook terecht heeft gedaan. Maar waarom deze persoon ook de bevoegdheid heeft om treinverkeer te staken over sporen die technisch wel in orde zijn, verbaast me.

Daar hoort een integrale belangenafweging aan ten grondslag te liggen, en de titel Inspecteur Baan klinkt niet als degene die zo'n integrale afweging maakt.


23-11-2022 10:54:55
PKP
PKP
Quote
thom (23-11-2022 00:59:29):

Als het nodig is een noodstop bedienen bij een rijdende trein lijkt mij ook meer logisch, dan bij een stilstaande trein ;)


Dat denk je, maar ook bij een (nog) stilstaande trein lijkt het me misschien handig de rem of noodknop te kunnen bedienen...



Laatst bewerkt door PKP op 23-11-2022 11:17

23-11-2022 11:21:54
PKP
PKP
Quote
Muizeneus (23-11-2022 09:55:17):....te staken over sporen die technisch wel in orde zijn, verbaast me......

Schijnbaar heb je meer info en kennis dan de Inspecteur Baan. Voorzie hem ervan in het belang treinverkeer.


23-11-2022 11:47:57
Muizeneus
Muizeneus

Ik ga simpelweg af op wat Prorail zelf bekend gemaakt heeft: er rijden geen treinen vanwege een (=één) spoorstaafbreuk. Één spoorstaafbreuk zit niet in beide sporen (het is geen wissel)

Als het andere spoor ook niet in orde is, klopt hun eigen informatievoorziening niet....


23-11-2022 12:18:52
sik214
sik214

Zou door de breuk er een TOBS (Ten Onrechte Bezet Spoor) zijn, waardoor de overweg vanwege de bezetmelding in de storing ligt? Dan moet elke trein op het nevenspoor met aanwijzing rijden (en die krijgen). Wellicht wil men dat niet doen. Volgens mij is een dubbelsporige overweg niet voor 1 spoor 'te schakelen'.

Daarnaast zal vanwege de temperatuur er een tent over de nieuw ingegoten spoorstaaf geplaatst moeten worden vanwege de temperatuur condities bij uitharden. Die zal wel in het PVR van het nevenspoor staan. Maar dat is pas tijdens daadwerkelijk herstel.


23-11-2022 13:13:01
treinfan
treinfan
Quote
Muizeneus (23-11-2022 11:47:57):

Ik ga simpelweg af op wat Prorail zelf bekend gemaakt heeft: er rijden geen treinen vanwege een (=één) spoorstaafbreuk. Één spoorstaafbreuk zit niet in beide sporen (het is geen wissel)

Als het andere spoor ook niet in orde is, klopt hun eigen informatievoorziening niet....


Niet elk aangetroffen defect hoeft een spoorstaafbreuk te zijn. Ook met 2 afgekeurde sporen kan het dus zijn dat er slechts één breuk is.


23-11-2022 13:45:33
sjoerd
sjoerd
Quote
sik214 (23-11-2022 12:18:52):

Zou door de breuk er een TOBS (Ten Onrechte Bezet Spoor) zijn, waardoor de overweg vanwege de bezetmelding in de storing ligt? Dan moet elke trein op het nevenspoor met aanwijzing rijden (en die krijgen). Wellicht wil men dat niet doen. Volgens mij is een dubbelsporige overweg niet voor 1 spoor 'te schakelen'.

Daarnaast zal vanwege de temperatuur er een tent over de nieuw ingegoten spoorstaaf geplaatst moeten worden vanwege de temperatuur condities bij uitharden. Die zal wel in het PVR van het nevenspoor staan. Maar dat is pas tijdens daadwerkelijk herstel.


Ik weet dat ook niet zeker, omdat dat intussen kan zijn veranderd. Vroeger waren overwegen die in één richting werden aangereden geschakeld volgens GDA-regiem. Bij beveiligd linksrijden werd per spoor 2xGEA toegepast, en bij dubbel-enkelspoor was er een middensectie ter plaatse van de overweg en heette de schakeling 2xGEAT, maar er was geen afhankelijkheid van sporen onderling. Behalve dan, dat wanneer er een sectie gestoord was in één spoor, de gehele overweg uiteraard gestoord was.

Ik heb niet gezien waar de spoorstaafbreuk zit, maar als de middensectie gestoord is, ligt de gehele overweg in storing. Dat kan ook gebeuren als de breuk in één van aankondigingssecties ligt. En dan rijdt elke trein daarna dus met een aanwijzing. Bewerkelijk, maar dat gebeurt vaker. Als een overwegsectie te lang bezet is valt de installatie bijvoorbeeld ook in storing. Dat gebeurt dagelijks.



Laatst bewerkt door sjoerd op 23-11-2022 13:49

23-11-2022 15:52:30
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
treinfan (23-11-2022 13:13:01):
Quote
Muizeneus (23-11-2022 11:47:57):

Ik ga simpelweg af op wat Prorail zelf bekend gemaakt heeft: er rijden geen treinen vanwege een (=één) spoorstaafbreuk. Één spoorstaafbreuk zit niet in beide sporen (het is geen wissel)

Als het andere spoor ook niet in orde is, klopt hun eigen informatievoorziening niet....


Niet elk aangetroffen defect hoeft een spoorstaafbreuk te zijn. Ook met 2 afgekeurde sporen kan het dus zijn dat er slechts één breuk is.


Wanneer ik naar de foto kijk van de gebroken railstaaf zie ik dat de voet van de railstaaf wel erg dun is. Die staaf is duidelijk aangetast (zwerfstromen?).

Wellicht is in het andere spoor iets dergelijks het geval, maar niet direct zichtbaar.


23-11-2022 16:08:56
john2
john2
Quote
sjoerd (23-11-2022 13:45:33):
Quote
sik214 (23-11-2022 12:18:52):

Zou door de breuk er een TOBS (Ten Onrechte Bezet Spoor) zijn, waardoor de overweg vanwege de bezetmelding in de storing ligt? Dan moet elke trein op het nevenspoor met aanwijzing rijden (en die krijgen). Wellicht wil men dat niet doen. Volgens mij is een dubbelsporige overweg niet voor 1 spoor 'te schakelen'.

Daarnaast zal vanwege de temperatuur er een tent over de nieuw ingegoten spoorstaaf geplaatst moeten worden vanwege de temperatuur condities bij uitharden. Die zal wel in het PVR van het nevenspoor staan. Maar dat is pas tijdens daadwerkelijk herstel.


Ik weet dat ook niet zeker, omdat dat intussen kan zijn veranderd. Vroeger waren overwegen die in één richting werden aangereden geschakeld volgens GDA-regiem. Bij beveiligd linksrijden werd per spoor 2xGEA toegepast, en bij dubbel-enkelspoor was er een middensectie ter plaatse van de overweg en heette de schakeling 2xGEAT, maar er was geen afhankelijkheid van sporen onderling. Behalve dan, dat wanneer er een sectie gestoord was in één spoor, de gehele overweg uiteraard gestoord was.

Ik heb niet gezien waar de spoorstaafbreuk zit, maar als de middensectie gestoord is, ligt de gehele overweg in storing. Dat kan ook gebeuren als de breuk in één van aankondigingssecties ligt. En dan rijdt elke trein daarna dus met een aanwijzing. Bewerkelijk, maar dat gebeurt vaker. Als een overwegsectie te lang bezet is valt de installatie bijvoorbeeld ook in storing. Dat gebeurt dagelijks.


Als ik het goed begrijp, dan kan bij die breuk, geen signalen, stroom, meer door de betreffende rail om een overweg te sluiten.Als er een overweg in de buurt van die breuk ligt.


23-11-2022 16:23:21
broek53
broek53

Het is net andersom. De beveiliging werkt volgens het zogeheten "ruststroomprincipe", waarbij er in rust permanent een stroompje door de spoorstaven loopt (van een sectie, dus tussen twee isolerende lassen). Als dat stroompje onderbroken wordt, bijvoorbeeld doordat de wielen van een trein de spoorstaven elektrisch met elkaar verbinden, reageert de beveiliging op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met het activeren van een overweg.
Bij een spoorstaafbreuk wordt die ruststroom op dezelfde manier onderbroken en omdat deze IN een overweg zit, weet je zeker dat de overweg dicht gaat.



Laatst bewerkt door broek53 op 23-11-2022 16:33

23-11-2022 20:55:22
gvttreinen
gvttreinen

Helaas is de breuk wederom bij Harmelenoverweg, blijken toch ondingen te zijn.