Kan een Capsule trein de gewone trein vervangen?
Forum: Algemeen - Algemeen
10-11-2022 14:28:03
pjkleton
pjkleton

In "De Ingenieur " van vandaag ,9-11-2022 staat een stukje over nieuwe ontwikkelingen op allerlei gebied.

De lezers kunnen hier commentaar op geven.

De heer Eriic Terlouw heeft een idee om z.g.n. capsule treinen over het bestaande spoornet te laten "rijden "of zweven. Er zitten 30 zitplaatsen in en elke 5 minuten vertrekt er een. Die dingen zijn niet zo zwaar als de huidige treinen , zodat er minder kans is op verzakken van het spoor. (!)

De lezer mag nadenken over de energie voorzienig (Zonnepanelen ?) en of de capsule gebruik kan maken van de bestaande beveiliging.

Ik ben geen ingenieur , maar heb toch al een paar vragen :

Elke 5 miuten 30 personen zijn er 360 personen /uur. Dat is net zoveel als die in een gewone treine zitten. Capaciteit van het spoor bijna nul komma nul !

Beveiliging zal opnieuw moeten worden opgezet ,want uiteraard is er geen machinist meer aan boord. ATB of ERTMS werkt niet.

Verder laat ik het maar aan de lezers van dit forum over om nog meer bezwaren te melden.

Peter



Laatst bewerkt door moderator op 10-11-2022 18:01
 

10-11-2022 14:32:33
brun
brun

Klinkt als iemand die in z'n vrije tijd een oplossing voor een niet-bestaand probleem heeft bedacht.

Wat is er mis met treinen?



Laatst bewerkt door brun op 10-11-2022 14:33
 

10-11-2022 14:49:38
R-E-Mg
R-E-Mg

Waarom niet bijvoorbeeld iedere minuut een capsule laten vertrekken?

Waarom geen grotere capsules?

Waar halen die dingen hun energie om te accelereren/remmen vandaan?

Je hebt geen machinist nodig om ERTMS te kunnen gebruiken, daar zijn al testen mee gedaan (en je kunt een trein ook op afstand besturen)

Is Eric Terlouw het Nederlandse pseudoniem van Elon Musk?

 

10-11-2022 14:51:20
michaben
michaben

Op de ETMET corridors heb je nu een theoretische capaciteit van meer dan 10.000 reizigers per uur. Dat is elke 10 seconde zo'n capsule.



Laatst bewerkt door michaben op 10-11-2022 14:51
 


10-11-2022 14:57:21
mren
mren

Verder fantaserend laat je die dingen natuurlijk geen vaste corridor rijden 😉 maar worden de reizigers gewoon afgeleverd waar ze moeten zijn. Bijvoorbeeld van Groningen naar Arnhem. Dan bouw je punten waar ze van richting kunnen wisselen ("wisselplaats" of korter gewoon wissel). Aandrijving natuurlijk gewoon inductie.

Capaciteit is wel een issue want met enkele personen per capsule of met een persoon of 10 kom je met een volgafstand van 3-5 minuten niet ver.

 

10-11-2022 15:06:00
Muizeneus
Muizeneus

Doet denken aan hoe light rail ooit begon, waren vergelijkbare argumenten. Dat ideaal is inmiddels helemaal afgezwakt o.a. vanwege de steeds strenger wordende TSI-botsnormen

 

10-11-2022 16:20:09 1
brun
brun

Hier het artikel:

www.deingenieur.nl

Tja. Een idee van een grafisch ontwerper.

Ik haal mijn schouders op, als u 't niet erg vindt.

 

10-11-2022 17:23:23
gvttreinen
gvttreinen

Gebroeders Das waren ook zeer fantasierijk.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 10-11-2022 17:23
 

10-11-2022 17:57:16
AlexNL
AlexNL

En weer iemand die probeert om het wiel opnieuw uit te vinden...

Het Poolse Nevomo heeft een soortgelijk idee een paar jaar geleden gepresenteerd, zij hebben het "MagRail" gedoopt. Een soort Hyperloop maar dan op bestaande spoorrails.

Hier is de mening van een ervaring railingenieur:

Gareth Dennis on Twitter: "I mean it's nonsense, but at least you can see where some R&D cash might usefully transfer over to the real world." / Twitter

 

10-11-2022 18:11:02
michaben
michaben

Overigens kan het inzetten van kleinere eenheden wel een uitkomst zijn voor stations met overbelaste transfercapaciteit. Meer rechtstreekse verbindingen betekent minder overstappers. Maar het moet niet ten koste gaan van de baanvakcapaciteit want die heb je gewoon nodig om iedereen te vervoeren in de spits.

 

10-11-2022 19:34:47
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
gvttreinen (10-11-2022 17:23:23):

Gebroeders Das waren ook zeer fantasierijk.


Precies. In de bibliotheek van mijn middelbare school stond één van hun boeken, waarin een sigaarvormig transportmiddel werd beschreven dat op zeer hoge snelheid via vacuumbuizen mensen kon vervoeren in scharnierende compartimenten. Zeg maar hyperloop ruim voordat het Musk het had 'uitgevonden', want dat boek zal waarschijnlijk ongeveer in zijn kindertijd zijn uitgekomen (of zelfs ervoor).

 

10-11-2022 22:00:56
pjkleton
pjkleton

In het boek "Camers Obscura"schrijft Hildebrand (Ware naam Nicolaas Beets )in ca 1840 over een bizonder soort vervoer : Het " schiet-blaasbalg veer ",

De ideeen over een hyperloop zijn dus ook al meer dan een eeuw oud en helemaal niet modern.

En in de jaren 30 van de vorige eeuw was er de "Schienen Zeppelin " in Duitsland ,een ding met aan zijn staart een grote propellor. .

Er is niks nieuws onder de zon.

 

11-11-2022 17:19:44
phantom
phantom
Quote
mren (10-11-2022 14:57:21):

Capaciteit is wel een issue want met enkele personen per capsule of met een persoon of 10 kom je met een volgafstand van 3-5 minuten niet ver.


Capaciteit is zeker een ding,zeker als je straks de 1,5 mtr regel terug krijgt ivm u weet wel,dan is zo'n ding al snel te vol voor meerdere reizigers en toch te leeg qua vulling v/d capaciteit om nuttig ingezet te kunnen worden.
Ofwel merendeels zeilbotenbrandstof vervoer a.k.a. lucht vervoeren ipv reizigers.

Scifi is leuk,maar lijkt me nu toch verre van haalbaar in deze tijd,zeker om daarvoor het openbare spoornet om te bouwen.