Star Stadskanaal
Forum: Algemeen - Algemeen
22-10-2022 20:52:48
Sbb
Sbb

Weet iemand ook wat voor communicatie middelen ze bij de star in Stadskanaal gebruiken, gsm-r of nog analoog, en als het analoog is welke frequenties worden er gebruikt?

 

22-10-2022 21:05:20
mat64Hidde
mat64Hidde

Als ik jou was zou ik een mailje naar de STAR sturen. (Of nog beter: Ga met de STAR mee en ontdek het zelf)

 

22-10-2022 21:55:26
mren
mren

Er zitten ook STAR-vrijwilligers hier. Altijd handig als die info op een publiek forum staat.

 

23-10-2022 11:18:54
john2
john2

De frequetenties zijn alleen de beluisteren met een scanner in het gebied waar ze gebruik worden. Dus de lengte van de musuem lijn en natuurlijk ook dit in de breedte. Heeft met de portofoons te maken. Een mobilofoon heeft een groter ontvangst bereik.

 


23-10-2022 11:34:21
Sbb
Sbb
Quote
john2 (23-10-2022 11:18:54):

De frequetenties zijn alleen de beluisteren met een scanner in het gebied waar ze gebruik worden. Dus de lengte van de musuem lijn en natuurlijk ook dit in de breedte. Heeft met de portofoons te maken. Een mobilofoon heeft een groter ontvangst bereik.


Dat begrijp ik, woon in het gebied en heb naast de treienen hobbie ook nog een andere hobbie ben radio zend amateur, maar van de star is nog nooit iets vernomen hoe zij hun communicatie doen.

 

23-10-2022 11:42:22
treinfan
treinfan

Dat kan ook gewoon mondeling zijn of per telefoon.

 

23-10-2022 11:50:21 1
phantom
phantom

Als men met gebruik van portofoons en scanners zou werken,dan weet ik niet of men wel graag openbaar wil maken wat die frequenties zijn.
Dit ivm met voorkomen van "stoorzenders" tijdens hun werk.
Waar 1 slechts wil meeluisteren,zouden anderen wel is andere plannen kunnen hebben.
Voor de STAR en het personeel lijkt het me wenselijk als die met elkaar goed kunnen communiceren tijdens hun werk,dat voorkomt ongelukken en misverstanden.

Een berichtje naar de STAR lijkt me het handigste als je wil weten hoe men de interne communicatie heeft geregeld.

 

23-10-2022 11:56:21 1
mich
mich

Moet je eigenlijk niet willen weten en ook niet naar vragen. Spoor communicatie is veiligheidscommunicatie, waarin op geen enkele manier gestoord moet worden en afluisteren is niet wenselijk.

 

23-10-2022 12:27:11
treinfan
treinfan

Wat is precies onwenselijk aan het 'afluisteren' van communicatie bij een museumspoorlijn?

 

23-10-2022 16:26:40 1
brun
brun
Quote
mich (23-10-2022 11:56:21):

Moet je eigenlijk niet willen weten en ook niet naar vragen. Spoor communicatie is veiligheidscommunicatie, waarin op geen enkele manier gestoord moet worden en afluisteren is niet wenselijk.


Er staan massa's mensen met scanners naast de landingsbanen van Schiphol... Dan zal het met dat veiligheidsrisico bij luisterende treinspotters ook wel meevallen, vermoed ik.

 

23-10-2022 16:36:54
pascalgerr
pascalgerr

Gelukkig staan die frequenties gewoon openbaar op meerdere (overheid) websites als je op de juiste woorden zoekt.

 

23-10-2022 16:57:26
Oldskool
Oldskool
Quote
mich (23-10-2022 11:56:21):

Moet je eigenlijk niet willen weten en ook niet naar vragen. Spoor communicatie is veiligheidscommunicatie, waarin op geen enkele manier gestoord moet worden en afluisteren is niet wenselijk.


Met een scanner kan je gelukkig alleen maar meeluisteren, en je niet in gesprekken mengen. En zo spannend zijn de gesprekken tussen machinisten én treindienstleiders nou ook weer niet.

 

23-10-2022 19:35:00
seinhuis
seinhuis

Misschien heb je wat aan de topic van zendamateur.com.

 

23-10-2022 19:56:03
timtrein
timtrein

Bij de STAR gaat de communicatie gewoon telefonisch (zover nodig dan, want er gaat ook veel mondeling, op papier of met de baanvakpenning).

 

23-10-2022 20:16:33
Vloktech
Vloktech
Quote
seinhuis (23-10-2022 19:35:00):

Misschien heb je wat aan de topic van zendamateur.com.


De genoemde frequenties zijn van zendamateurs die jaren geleden vanuit de trein verbindngen hebben gemaakt met mede-amateurs. Heeft niets te maken met het onderlinge radioverkeer van de STAR zelf.

 

03-05-2023 03:22:15 1
seinhuis
seinhuis

Wel of geen Nedersaksenlijn, de STAR zal blijven rijden: “Het typische ‘kedeng kedeng’ zal wel verdwijnen

 

03-05-2023 17:13:02
selivio
selivio

In dat artikel wordt als het spoor weer doorgelegd wordt (ooit) naar Emmen, dat daar geen overwegen meer in mogen. Maar is dat niet alleen zo als de baanvaksnelheid 160 km/h of hoger wordt, of is dat inmiddels alweer strenger dat spoorwegovergangen op nieuwe baanvakken helemaal niet meer mogen?

 

03-05-2023 17:43:10 1
broek53
broek53

Dat laatste. In die zin wandelt Prorail al op het randje door niet alle overwegen tussen Veendam en Stadskanaal op te willen heffen.

 

03-05-2023 20:39:24
cuneo56
cuneo56

Betenkend dat dan in de praktijk dat het aansluiten van een fabriek of iets dergelijks praktisch onmogelijk wordt gemaakt door dat verbod op (nieuwe) overwegen?

 

03-05-2023 21:23:06 1
sjoerd
sjoerd
Quote
selivio (03-05-2023 17:13:02):

In dat artikel wordt als het spoor weer doorgelegd wordt (ooit) naar Emmen, dat daar geen overwegen meer in mogen. Maar is dat niet alleen zo als de baanvaksnelheid 160 km/h of hoger wordt, of is dat inmiddels alweer strenger dat spoorwegovergangen op nieuwe baanvakken helemaal niet meer mogen?


Overigens wordt het spoor niet "weer" doorgelegd naar Emmen. Zoals bekend eindigde de spoorweg Stadskanaal - Ter Apel Rijksgrens (STAR) enkele meters voor de grens met D. Aan de andere zijde in D. zou de lijn worden doorgebouwd naar Meppen, maar dat kwam er nooit van. De NOLS-lokaalspoorweg Herfte - Emmen - Stadskanaal liep via Buinen, Drouwen en Gasselternijveen naar de noordzijde van Stadskanaal. Dat laatste deel wil de huidige STAR dan graag herlegd hebben om niet helemaal te worden verbannen van de huidige stamlijn.

 

04-05-2023 00:00:56
Marco
Marco
Quote
cuneo56 (03-05-2023 20:39:24):

Betenkend dat dan in de praktijk dat het aansluiten van een fabriek of iets dergelijks praktisch onmogelijk wordt gemaakt door dat verbod op (nieuwe) overwegen?


Voor zover ik weet gelden dit soort regels niet voor lijnen waar op zicht wordt gereden. Zo bestaan er ook nog AKI's in industriespoor, terwijl dat nergens meer in het hoofdspoor zit.

 

04-05-2023 08:13:21
brun
brun

Wat me een beetje stoort aan het hele verhaal is hoe de STAR straks vast zit aan ProRail. Nu kan het doen en laten wat het wil, omdat het de lijn zelf in eigendom heeft. Straks bepalen anderen hoe vaak de STAR de baan op mag.

In het begin zal dat best nog in alle vriendelijkheid geregeld worden. Maar wat als het drukker wordt op die lijn? Je ziet het toch aankomen: dan wordt er gegarandeerd gemopperd dat er best meer treinen kunnen rijden, maar dat 'die stoomtrein in de weg rijdt'.

En zo'n nieuwe museumlijn naar Gieten... Die gaat natuurlijk niemand voor de STAR aanleggen. Zodra ze de lijn Veendam-Stadskanaal weer in bezit hebben, zijn ze die vage belofte vergeten.

Weet niet, misschien ligt het aan mij, maar ik vind het een vreemde ontwikkeling. Een beetje alsof de gemeenten en ProRail zeggen: "Jongens, bedankt dat jullie 30 jaar lang deze lijn hebben behouden. Maar nu willen we 'm terug."

 

04-05-2023 08:52:39
sjoerd
sjoerd

Hetzelfde geldt straks voor het tracé Stadskanaal - Gieten. Dat is nu gedeeltelijk een fietspad en wandelpad. En dan moet je daar iets nieuws voor maken.

Tja, tijden veranderen, en behoeften ook. In Nederland wordt meestal snel na de beëindiging van de reguliere exploitatie de lijn opgebroken en de ruimte wordt door iets anders opgeëist. In het buitenland blijven tracees tot in lengte van dagen ongemoeid. Zelfs het spoor met alles erop en eraan zoals seinpalen, gebouwen, enz. blijft er vaak liggen/staan.

 

04-05-2023 09:51:38
broek53
broek53
Quote
brun (04-05-2023 08:13:21):

Wat me een beetje stoort aan het hele verhaal is hoe de STAR straks vast zit aan ProRail. Nu kan het doen en laten wat het wil, omdat het de lijn zelf in eigendom heeft. Straks bepalen anderen hoe vaak de STAR de baan op mag.

In het begin zal dat best nog in alle vriendelijkheid geregeld worden. Maar wat als het drukker wordt op die lijn? Je ziet het toch aankomen: dan wordt er gegarandeerd gemopperd dat er best meer treinen kunnen rijden, maar dat 'die stoomtrein in de weg rijdt'.

En zo'n nieuwe museumlijn naar Gieten... Die gaat natuurlijk niemand voor de STAR aanleggen. Zodra ze de lijn Veendam-Stadskanaal weer in bezit hebben, zijn ze die vage belofte vergeten.

Weet niet, misschien ligt het aan mij, maar ik vind het een vreemde ontwikkeling. Een beetje alsof de gemeenten en ProRail zeggen: "Jongens, bedankt dat jullie 30 jaar lang deze lijn hebben behouden. Maar nu willen we 'm terug."


Prorail zegt dat dan ook helemaal niet, dat wordt er maar mee opgescheept door "de politiek", omdat het nu eenmaal de enige beheerder van hoofdspoorlijnen is.

Binnen de halfuurdienst die men van plan is te rijden naar Stadskanaal, kan de Star helemaal niet rijden. Dat kan alleen als Arriva op een uurdienst gaat zitten, op zondag.



Laatst bewerkt door broek53 op 04-05-2023 10:38
 

04-05-2023 10:33:59
broek53
broek53
Quote
sjoerd (04-05-2023 08:52:39):

Hetzelfde geldt straks voor het tracé Stadskanaal - Gieten. Dat is nu gedeeltelijk een fietspad en wandelpad. En dan moet je daar iets nieuws voor maken.

Tja, tijden veranderen, en behoeften ook. In Nederland wordt meestal snel na de beëindiging van de reguliere exploitatie de lijn opgebroken en de ruimte wordt door iets anders opgeëist. In het buitenland blijven tracees tot in lengte van dagen ongemoeid. Zelfs het spoor met alles erop en eraan zoals seinpalen, gebouwen, enz. blijft er vaak liggen/staan.


In het tracé van de lijn naar Gieten ligt over een grote lengte een hoofdgasleiding ingegraven. Enerzijds ligt daardoor het tracé en het spoordijkje er nog, anderzijds is dat de grootste kostenpost als je er weer spoor op wilt leggen.

 

04-05-2023 15:03:07
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (04-05-2023 09:51:38):

Binnen de halfuurdienst die men van plan is te rijden naar Stadskanaal, kan de Star helemaal niet rijden. Dat kan alleen als Arriva op een uurdienst gaat zitten, op zondag.


Of als er wat ritten van Arriva geschrapt worden zodat de STAR in die tijdsgaten kan rijden.

 

04-05-2023 17:15:24
phantom
phantom
Quote
brun (04-05-2023 08:13:21):

Wat me een beetje stoort aan het hele verhaal is hoe de STAR straks vast zit aan ProRail. Nu kan het doen en laten wat het wil, omdat het de lijn zelf in eigendom heeft. Straks bepalen anderen hoe vaak de STAR de baan op mag.

In het begin zal dat best nog in alle vriendelijkheid geregeld worden. Maar wat als het drukker wordt op die lijn? Je ziet het toch aankomen: dan wordt er gegarandeerd gemopperd dat er best meer treinen kunnen rijden, maar dat 'die stoomtrein in de weg rijdt'.

En zo'n nieuwe museumlijn naar Gieten... Die gaat natuurlijk niemand voor de STAR aanleggen. Zodra ze de lijn Veendam-Stadskanaal weer in bezit hebben, zijn ze die vage belofte vergeten.

Weet niet, misschien ligt het aan mij, maar ik vind het een vreemde ontwikkeling. Een beetje alsof de gemeenten en ProRail zeggen: "Jongens, bedankt dat jullie 30 jaar lang deze lijn hebben behouden. Maar nu willen we 'm terug."


Dat punt heb ik een tijd terug al is aangehaald en dat werd weg gebonjourd als zijnde doemdenken zeg maar,maar ook ik denk er nog steeds zo over.

Quote
AlexNL (04-05-2023 15:03:07):
Quote
broek53 (04-05-2023 09:51:38):

Binnen de halfuurdienst die men van plan is te rijden naar Stadskanaal, kan de Star helemaal niet rijden. Dat kan alleen als Arriva op een uurdienst gaat zitten, op zondag.


Of als er wat ritten van Arriva geschrapt worden zodat de STAR in die tijdsgaten kan rijden.


Dat word dan later juist het hete hang ijzer.
Als Arriva in de zetel word gezet om die verbinding te gaan exploiteren,dan gaan die echt niet zomaar treinen schrappen omwille van een fluitketel op wielen,dat is geld uit je portemonnee laten halen,ofwel opbrengsten weigeren.
Als de STAR zaken niet contractueel goed op papier zet voor men over zou gaan tot verkoop van het spoor,dan trekt men straks aan het kortste eind.
Overigens als die lijn word opgeknapt,dan komen er ook nieuwe beveiligings systemen,daarmee kan de star niks zonder apparatuur en zonder opgeleide mensen.
Heeft iemand daar al is over nagedacht hoe dat dan verder moet ???

 

04-05-2023 18:15:18
sjoerd
sjoerd

Ja, daarover is al nagedacht. Tot in de opleidingstrajecten voor museummedewerkers toe. Als je een nieuw lijngedeelte gaat exploiteren heeft dat altijd gevolgen en die neem je pas voor lief als de verwachting is dat een nieuw lijngedeelte maatschappelijk nodig is.

In dit soort gevallen komt er altijd een oplossing uit en ja, die is niet altijd voordelig voor iedereen. Er zijn meestal (Haaksbergen - Boekelo niet meer, of nog niet) raakvlakken. Ook in Limburg hebben ze daarmee ervaring. Maar het leven bestaat niet alleen uit tegenwerking!

 

04-05-2023 18:24:12 1
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
phantom (04-05-2023 17:15:24):
Heeft iemand daar al is over nagedacht hoe dat dan verder moet ???

Vooropgesteld dat deze vraag weinig met Nederlands van doen heeft, staat het waarschijnlijke antwoord erop reeds in het artikel waar deze discussie mee is begonnen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-05-2023 18:46:35 2
mren
mren
Quote
phantom (04-05-2023 17:15:24):

Heeft iemand daar al is over nagedacht hoe dat dan verder moet ???


Nee, helemaal niemand. Goed dat je het opmerkt!

 

04-05-2023 18:50:44
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (04-05-2023 17:15:24):
Als de STAR zaken niet contractueel goed op papier zet voor men over zou gaan tot verkoop van het spoor,dan trekt men straks aan het kortste eind.
Overigens als die lijn word opgeknapt,dan komen er ook nieuwe beveiligings systemen,daarmee kan de star niks zonder apparatuur en zonder opgeleide mensen.
Heeft iemand daar al is over nagedacht hoe dat dan verder moet ???

Nou, dat is dan dus gewoon een kwestie van de zaken goed op papier zetten. Het is één van de eisen van de STAR: ze zijn bereid om de lijn over te dragen, maar alleen als ze gewoon kunnen blijven rijden.

Wel of geen Nedersaksenlijn, de STAR zal blijven rijden: “Het typische ‘kedeng kedeng’ zal wel verdwijnen” | OOG Groningen (oogtv.nl)



Laatst bewerkt door AlexNL op 04-05-2023 18:51
 

04-05-2023 18:56:49
martijn
martijn

Ach, blijken ze er toch over nagedacht te hebben in al die jaren 😜

(dit was overigens in 2019 al bekend, alleen was toen de pot geld nog niet binnen)

 

04-05-2023 19:34:00
timtrein
timtrein
Quote
brun (04-05-2023 08:13:21):

Wat me een beetje stoort aan het hele verhaal is hoe de STAR straks vast zit aan ProRail. Nu kan het doen en laten wat het wil, omdat het de lijn zelf in eigendom heeft. Straks bepalen anderen hoe vaak de STAR de baan op mag.

In het begin zal dat best nog in alle vriendelijkheid geregeld worden. Maar wat als het drukker wordt op die lijn? Je ziet het toch aankomen: dan wordt er gegarandeerd gemopperd dat er best meer treinen kunnen rijden, maar dat 'die stoomtrein in de weg rijdt'.


Daarom liggen er ook (al heel lang) afspraken met de provincie, over de frequentie van de dienstregeling en de hoeveelheid verhuurde ritten voor gezelschappen e.d. Dat staat gewoon zwart op wit.

Quote
broek53 (04-05-2023 09:51:38):

Binnen de halfuurdienst die men van plan is te rijden naar Stadskanaal, kan de Star helemaal niet rijden. Dat kan alleen als Arriva op een uurdienst gaat zitten, op zondag.


Het artikel klopt daar dan ook niet helemaal. In een Arriva-uursdienst kan de STAR er tussendoor rijden (een enkele rit per uur), doordeweeks zullen er dus voor elke STAR retourrit twee Arrivatreinen vervallen.

Quote
phantom (04-05-2023 17:15:24):

Dat word dan later juist het hete hang ijzer.
Als Arriva in de zetel word gezet om die verbinding te gaan exploiteren,dan gaan die echt niet zomaar treinen schrappen omwille van een fluitketel op wielen,dat is geld uit je portemonnee laten halen,ofwel opbrengsten weigeren.


Elke trein die Arriva in dit soort daluren niet hoeft te rijden bespaart ze juist geld: in plaats van een dure (lege) trein hoeven ze dan alleen een bus in te zetten, of helemaal niks (geen idee hoe ze dat met de provincie gaan regelen, maar dat onderhandelen ze ongetwijfeld slim uit). Net als alle andere treinen op de noordelijke zijlijnen moet er op deze lijn ook fors geld bij vanuit de provincie, ik heb het bedrag zo niet meer precies in mijn hoofd maar ik meende ruim een miljoen per jaar.

Overigens als die lijn word opgeknapt,dan komen er ook nieuwe beveiligings systemen,daarmee kan de star niks zonder apparatuur en zonder opgeleide mensen.
Heeft iemand daar al is over nagedacht hoe dat dan verder moet ???

Wat denk je 😉 uitgangspunt is juist dat de STAR kan blijven rijden zoals dat nu ook al gaat, dus zonder ETCS, personeelsopleidingen etc etc etc etc. Zit allemaal in het contract.

 

04-05-2023 19:55:52
AlexNL
AlexNL

In het artikel van OogTV staat ook dit:


“We leiden onze vrijwilligers al op”
Blaauw: “En ook voor onze medewerkers zal het één en ander veranderen. De wissels zullen bijvoorbeeld in plaats van handmatig straks automatisch omgezet kunnen worden. Maar er worden ook seinen geplaatst langs het baanvak. Daar houden we nu ook al rekening mee bij het aannemen van nieuwe vrijwilligers. Wij laten hen al hetzelfde proces doorlopen die machinisten bij NS en Arriva ook moeten doorlopen. Ze worden opgeleid en ook worden ze gekeurd. Dus in die zin zijn we al bezig toe te werken naar de nieuwe situatie.”


Dat klinkt voor mij alsof men er vanuit gaat dat er juist wél met seinen en beveiliging gaat worden gereden, "net zoals bij NS en Arriva". En in de toekomst dus met ERTMS.

Dat zal ook wel moeten, als de lijn weer onderdeel wordt van de hoofdspoorweginfrastructuur is rijden zonder beveiliging naar mijn weten wettelijk niet toegestaan.

Dat wordt nog leuk, STAR-locs met ERTMS. 🙂

 

04-05-2023 19:57:47
broek53
broek53

Ja, dat wordt nog leuk nu dit op te pimpen doodlopende lokaallijntje ineens verkocht wordt als onderdeel en eerste fase van de Nedersaksenlijn, de "ijzeren ruggengraat" van dit landsdeel. Zie daar nog maar eens een toeristische trein tussendoor te krijgen waarvoor de beveiliging tussen Veendam en Stadskanaal uitgeschakeld moet worden. Ik zie het herleggen van de lijn naar Gieten met rasse schreden naderbij komen😊



Laatst bewerkt door broek53 op 04-05-2023 19:58
 

04-05-2023 19:57:57
michaben
michaben

Wat ik begreep komt er een optie om de lijn om te schakelen, op moment dat de STAR rijdt mag er zich dan geen Arriva trein op het baanvak bevinden en andersom. Vandaar ook de uurdienst op zondag.

 

04-05-2023 23:00:38
timtrein
timtrein
Quote
AlexNL (04-05-2023 19:55:52):

In het artikel van OogTV staat ook dit:


“We leiden onze vrijwilligers al op”
Blaauw: “En ook voor onze medewerkers zal het één en ander veranderen. De wissels zullen bijvoorbeeld in plaats van handmatig straks automatisch omgezet kunnen worden. Maar er worden ook seinen geplaatst langs het baanvak. Daar houden we nu ook al rekening mee bij het aannemen van nieuwe vrijwilligers. Wij laten hen al hetzelfde proces doorlopen die machinisten bij NS en Arriva ook moeten doorlopen. Ze worden opgeleid en ook worden ze gekeurd. Dus in die zin zijn we al bezig toe te werken naar de nieuwe situatie.”


Dat klinkt voor mij alsof men er vanuit gaat dat er juist wél met seinen en beveiliging gaat worden gereden, "net zoals bij NS en Arriva". En in de toekomst dus met ERTMS.

Dat zal ook wel moeten, als de lijn weer onderdeel wordt van de hoofdspoorweginfrastructuur is rijden zonder beveiliging naar mijn weten wettelijk niet toegestaan.

Dat wordt nog leuk, STAR-locs met ERTMS. 🙂


En dat is dus niet correct. Uiteraard zal er wel ergens op een (wit) sein moeten worden gereden o.i.d. maar we werken nog steeds met onze eigen opleidingen en de bijbehorende keuringen, niet de hoofdspoornormen.

 

04-05-2023 23:05:12
timtrein
timtrein
Quote
broek53 (04-05-2023 19:57:47):

Ja, dat wordt nog leuk nu dit op te pimpen doodlopende lokaallijntje ineens verkocht wordt als onderdeel en eerste fase van de Nedersaksenlijn, de "ijzeren ruggengraat" van dit landsdeel. Zie daar nog maar eens een toeristische trein tussendoor te krijgen waarvoor de beveiliging tussen Veendam en Stadskanaal uitgeschakeld moet worden. Ik zie het herleggen van de lijn naar Gieten met rasse schreden naderbij komen😊


Dan ben je niet de enige!

Quote
michaben (04-05-2023 19:57:57):

Wat ik begreep komt er een optie om de lijn om te schakelen, op moment dat de STAR rijdt mag er zich dan geen Arriva trein op het baanvak bevinden en andersom. Vandaar ook de uurdienst op zondag.


Ik heb hierboven al uitgelegd hoe de dienstregeling beoogd is. Je "vandaar" kan ik niet plaatsen want alle lijnen rijden hier op zondag een uurdienst, dus ook deze. De STAR rijdt minstens zoveel doordeweekse als zondagse ritten.

 

05-05-2023 10:10:00
brun
brun
Quote
timtrein (04-05-2023 19:34:00):

Wat denk je 😉 uitgangspunt is juist dat de STAR kan blijven rijden zoals dat nu ook al gaat, dus zonder ETCS, personeelsopleidingen etc etc etc etc. Zit allemaal in het contract.


Ongetwijfeld is dat goed vastgelegd in de overeenkomst. Maar mijn punt is: niets is in Nerderland zo flexibel als een contract. Hoe vaak wordt een zogenaamde keiharde garantie na een paar jaar toch opgerekt? "Voortschrijdend inzicht", "met de kennis van nu", we kennen die begrippen wel.

Als over tien jaar blijkt dat de lijn naar Stadskanaal een daverend succes is (zou zomaar kunnen), gaat Arriva natuurlijk zeuren om meer capaciteit. Ten koste van de stoomritten.

Of als ProRail ineens bepaalt dat het bij nader inzien tóch te link is, zo'n stoomtrein zonder ERTMS, moet de STAR ook gehoorzamen: locomotieven aanpassen, personeel opleiden enzovoort enzovoort. Zoiets heeft ProRail al eens gedaan, daarom moest elke hoofdlijnstoomloc ineens tóch ATB hebben.

In beide gevallen is de STAR dan de pineut. Het kan ongetwijfeld schadevergoeding eisen, vanwege de contractbreuk, maar meer ook niet. En je hebt weinig aan een grote som geld als je niet meer mag rijden.

Wat betreft de nieuwe spoorlijn naar Gieten: dat is dan inderdaad precies dat: een volledig nieuwe spoorlijn. Want de oude spoordijk heeft al decennia geen spoorbestemming meer. Dus gelden voor die lijn ALLE huidige Europese regels qua natuurbescherming. Er hoeft maar één vogelspotter of omwonende of fietsvereniging of wie dan ook bezwaar te maken tegen de vervuiling die een stoomlocomotief kan veroorzaken, en je zit tien jaar lang in procedures. Als er überhaupt al toestemming voor die lijn wordt gegeven.

En dan moet er ook nog geld voor zijn. De Nedersaksenlijn gaat rond de 600 miljoen euro kosten. Een nieuwe spoorlijn Stadskanaal-Gieten zal ongetwijfeld een vergelijkbaar prijskaartje hebben.



Laatst bewerkt door brun op 05-05-2023 10:24
 

05-05-2023 11:02:32
john2
john2

Kunnen en mogen er ook reizigers met de stoomttrein STAR mee, die in hebben gecheck bij Arriva? Of staat Arriva en STAR los van elkaar qua reizigers meenemen?

 

05-05-2023 11:05:18
martijn
martijn

Dat laatste. De treinen van de Star stoppen in Stadskanaal waarschijnlijk ook niet bij het station van Arriva in en de treinen van Arriva komen niet naar het museumstation.

 

05-05-2023 11:18:14
brun
brun

Nog even over die mogelijke lijn naar Gieten. Ik zou het heel mooi vinden als daar weer een trein rijdt (ik kom uit die regio en herinner me nog nét dat ze de rails tussen Stadskanaal en Assen opbraken). Maar ik kan me niet voorstellen hoe dat zou moeten.

Als je op de kadastrale kaart kijkt, zie je dat de grond van die voormalige lijn nu uit vele tientallen verschillende percelen bestaat. Met al die huidige eigenaren moet je onderhandelen over de aankoop ervan. Waarschijnlijk zijn dat zowel gemeenten als particulieren.

Er zijn er ongetwijfeld een paar bij die niet meteen willen verkopen. Dat maakt de aanleg meteen al erg lastig.

Stel vervolgens dat je toch élk perceel in handen krijgt. Dan moet elk perceel ook nog weer eens een bestemmingswijziging krijgen, want er is daar geen vierkante meter grond meer over die nog de bestemming 'spoorlijn' heeft.

Ook dat gaat niet zonder slag of stoot. Ik noemde al milieu en natuurbescherming. Maar er zijn ongetwijfeld ook omwonenden die geen rokende, fluitende stoomtrein naast hun tuin willen.

Ofwel: procedures, procedures, procedures. Misschien zelfs wel tot rechtszaken aan toe.

Kortom, ik zou als STAR niet hopen op een nieuw lijntje naar Gieten. Ik zou eerder dwarsliggen en zeggen: "Wij verkopen niets. Als de gemeenten en ProRail zo graag personentreinen naar Stadskanaal willen laten rijden, moeten ze maar een eigen spoor naast het onze aanleggen."

Want dat is de kern van het verhaal hè. Het reactiveren van het personenvervoer is alleen maar zo aantrekkelijk omdat de spoorlijn er nog ligt.

 

05-05-2023 11:33:57
bert
bert

En als je dat nou eens wel combineert? Dan heb je op stoomdagen een gedeelde exploitatie van dat baanvak? Beetje out of the box denken? Ja, regeltjes. Maar wat is er mis om de regeltjes eens zo te regelen dat zoets kan? Zou best een unieke samenwerking kunnen zijn/worden?

 

05-05-2023 11:47:54
broek53
broek53

Jawel, dat is allemaal maar net welke frequentie je afspreekt. Juridisch en zo zal het al moeielijk genoeg zijn, maar vooruit. Het is nog wel te dioen, zo lijkt het nu, met de lijn als doodlopend uiteinde (al weet nog niemand precies hoe dat moet als er ERTMS komt; e.e.a. is uitgezocht op de gewone beveiliging). Maar als Veendam - Stadskanaal een schakel is in een doorgaande lijn van enig belang, kun je het verder wel schudden, naar mijn idee.

 

05-05-2023 12:04:48
john2
john2

Als de STAR in al hun locs beveiliging in moet gaan bouwen, dan zal dit wel een aardig prijskaartje voor de STAR gaan worden. Om hoeveel locs gaat het dan? En de vraag is dan, kan de STAR dit bedrag ophoesten? Of betaat er hiervoor een potje?

 

05-05-2023 12:19:35
brun
brun
Quote
bert (05-05-2023 11:33:57):

En als je dat nou eens wel combineert? Dan heb je op stoomdagen een gedeelde exploitatie van dat baanvak? Beetje out of the box denken? Ja, regeltjes. Maar wat is er mis om de regeltjes eens zo te regelen dat zoets kan? Zou best een unieke samenwerking kunnen zijn/worden?


In dat geval zou ik nog verder uit de box denken... Dat de STAR het baanvak gewoon zelf in eigendom houdt en Arriva toestemming geeft om er met personentreinen op te rijden.

Desnoods na renovatie van het spoor en plaatsing van beveiliging en spoorbomen op de overwegen etc.

DAT zou best een stunt zijn....

 

05-05-2023 12:38:30 1
sjoerd
sjoerd

De ondergrond van bestaande en in exploitatie zijnde spoorwegen bestaat ook uit tig percelen; sommige nog geen are groot. Dat is historisch zo gegroeid en op zich niks bijzonders. Dat is op dezelfde site te zien.

Sinds ProRail zogenoemde overbodige bermpercelen heeft verkocht, is de versnippering alleen maar erger geworden. Tot er toch een tweede spoor moet worden aangelegd of masten moeten worden geplaatst. Dan wordt de vernippering nog erger want men moet een strookje van 50 cm breed terugkopen...

 

05-05-2023 13:04:47
brun
brun
Quote
sjoerd (05-05-2023 12:38:30):

De ondergrond van bestaande en in exploitatie zijnde spoorwegen bestaat ook uit tig percelen; sommige nog geen are groot. Dat is historisch zo gegroeid en op zich niks bijzonders. Dat is op dezelfde site te zien.

Sinds ProRail zogenoemde overbodige bermpercelen heeft verkocht, is de versnippering alleen maar erger geworden. Tot er toch een tweede spoor moet worden aangelegd of masten moeten worden geplaatst. Dan wordt de vernippering nog erger want men moet een strookje van 50 cm breed terugkopen...


Klopt, maar die percelen zijn óf van ProRail zelf óf ze worden gepacht, maar hebben een bestemming die gebruik als spoorlijn toestaat (ik meen dat het meestal het eerste is, maar er zijn ongetwijfeld uitzonderingen).

Dat probleem met die verkochte strookjes geeft inderdaad aan wat ik bedoel. ProRail heeft bakken met geld moeten betalen om die strookjes weer te mogen gebruiken dan wel terug te kopen.

In het denkbeeldige Stadskanaal-Gieten-geval ligt het nog veel ingewikkelder. De meeste percelen van die voormalige spoordijk hebben zeer waarschijnlijk de bestemming 'akkerbouw' gekregen. Dat draai je niet eventjes terug, je kunt daar niet zomaar even weer rails op leggen en met treinen gaan rijden.

Een voorbeeld uit het Kadaster: vrijwel de gehele spoordijk van Musselkanaal naar Ter Apel is nu van de gemeente Vlagtwedde en heeft een agrarische bestemming. Dat maakt het onmogelijk om op die plek de rails weer terug te leggen. Je moet daarvoor het hele proces van een volkomen nieuwe spoorlijn doorlopen.

 

05-05-2023 13:37:24
Muizeneus
Muizeneus
Quote
brun (05-05-2023 12:19:35):
Quote
bert (05-05-2023 11:33:57):

En als je dat nou eens wel combineert? Dan heb je op stoomdagen een gedeelde exploitatie van dat baanvak? Beetje out of the box denken? Ja, regeltjes. Maar wat is er mis om de regeltjes eens zo te regelen dat zoets kan? Zou best een unieke samenwerking kunnen zijn/worden?


In dat geval zou ik nog verder uit de box denken... Dat de STAR het baanvak gewoon zelf in eigendom houdt en Arriva toestemming geeft om er met personentreinen op te rijden.

Desnoods na renovatie van het spoor en plaatsing van beveiliging en spoorbomen op de overwegen etc.

DAT zou best een stunt zijn....


Dat vinden wij een stunt, maar in Duitsland is het helemaal niet ongewoon dat er regulier treinverkeer plaatsvindt op museumlijnen, met daaraan aangepaste snelheden. De Eifelbörderbahn (Düren - Euskirchen) heeft bijvoorbeeld een paar jaar zo gereden en er zijn veel meer voorbeelden.

 

05-05-2023 16:38:44 1
Earl-Grey
Earl-Grey

En bijna ook in Nederland. De FSTM zou tussen het reguliere verkeer rijden tussen Sneek en Staveren, al is dat natuurlijk geen museumlijn en wordt reeds een uurdienst gereden waardoor men elkaar niet in de weg zou zitten.

 

05-05-2023 23:50:30
thom
thom

Je zou je bijna afvragen waarom dat niet tot stand gekomen is allemaal ;)

 

06-05-2023 08:43:13
sjoerd
sjoerd

Infratechnisch was het geen probleem. In Sneek is het een en ander gebouwd en is zelfs het emplacementje daar nog voor aangepast. Maar er waren op andere vlakken problemen.

 

06-05-2023 09:37:17
phantom
phantom
Bedankt voor alle bijdehandte opmerkingen op m'n laatste berichtje,dat houd de sfeer leuk 🤨
Ondanks dat sommige hier denken dat het vermoeden bij mij zou bestaan ,dat ik niet zou denken dat men van de star met een contract zou gaan staan zwaaien,toch nog even dit.

Allicht zal men met een stuk papier gaan staan zwaaien waarop men krabbels wil,maar hoe sterk sta je daarmee op de langere termijn ?

Als andere partijen,die groter en sterker zijn dan jij,vinden na zoveel tijd dat de situatie is veranderd,en dat je of moet gaan aanpassen of opkrassen,wat ga je daar dan als star tegen doen ?
Hoe ga je je zelf verweren en met wat ?
Trek je even een pot geld open als vrijwiligers bedrijf ?

Zijn er hier nou echt zulke naieve mensen die nog steeds geloven dat getekende contracten voor eeuwig worden nageleefd en nooit zullen worden aangepast of ontbonden door 1 of meerdere partijen zodra die het genoeg vinden geweest om samen te werken ??
Gelooft men ook zeker nog,dat niemand daar de dupe van word, i.p.v.
dat dan de zwakste partij in dat contract altijd het onderspit delft.
Quote
john2 (05-05-2023 12:04:48):

Als de STAR in al hun locs beveiliging in moet gaan bouwen, dan zal dit wel een aardig prijskaartje voor de STAR gaan worden. Om hoeveel locs gaat het dan? En de vraag is dan, kan de STAR dit bedrag ophoesten? Of betaat er hiervoor een potje?


Ik mag toch hopen dat men het in dit zo heilige contract,wat je tot in lengte van eeuwen zal beschermen (kuch) ,dat is opgenomen dat een andere partij het geld daarvoor mag ophoesten,incl onderhoudsgeld voor keuringen etc.
En dan hoop ik ook dat de star niet de partij zal zijn die alle aanpassingen aan hun spoorlijn zal moeten gaan betalen om die weer up to date te brengen.
(ofwel ook even vermelden in dit heilige contract,dan ben je gedekt,kuch)

Het is denk ik beter voor de star om gewoon niet mee te gaan in de verkoop.
Scheelt een hoop onrust.
Zoals eerder al is aangehaald,de star doet nu al best lang iets met een spoorlijn die niemand meer wilde,heeft er met de nodige tegenslagen iets mooi gebouwd.

En nou iemand weer is een voortschrijdend inzicht heeft en weer reizigers treintjes wil zien rijden daar,dan moet de star in elk geval ( bij akkoord van hun kant) mee in de stroomversnelling met risico om later uit eigen huis te worden gemikt,en met lege handen achter te blijven.



Laatst bewerkt door phantom op 06-05-2023 09:39
 

06-05-2023 09:46:45
sjoerd
sjoerd

Niet dat het altijd simpel en soepel zal verlopen, maar als je niet meewerkt, word je onteigend en dan is er over allerlei rechten en plichten niet meer te praten. Je bent als STAR en ProRail tot elkaar veroordeeld onder het motto: daar gaan we samen uitkomen. En dat is ook het minst chagrijnig. En met Arriva zijn later best afspraken te maken.

De andere museumorganisaties hebben ook regelmatig met ProRail en de vervoerders te maken, om van de toezichthouders nog te zwijgen, en dat lukt tot nu toe ook best.



Laatst bewerkt door sjoerd op 06-05-2023 14:07
 


06-05-2023 11:48:28
brun
brun
Quote
sjoerd (06-05-2023 09:46:45):

Niet dat het altijd simpel en soepel zal verlopen, maar als je niet meewerkt, wordt je onteigend en dan is er over allerlei rechten en plichten niet meer te praten. Je bent als STAR en ProRail tot elkaar veroordeeld onder het motto: daar gaan we samen uitkomen. En dat is ook het minst chagrijnig. En met Arriva zijn later best afspraken te maken.


Ik denk niet dat gemeenten en ProRail sterk zouden staan bij een onteigening. Het eerste wat de rechter dan namelijk vraagt, is waarom de NS in 2003 (met hulp van de gemeenten) zo enthousiast de hele spoorlijn aan de STAR heeft verkocht. Terwijl toen al werd nagedacht over personentreinen naar Stadskanaal, het eerste haalbaarheidsonderzoek werd geloof al in 2005 uitgevoerd.

Ik zie het net als phantom. De STAR doet er beter aan om de lijn te houden.

Maar goed, als ik het nieuws zo lees, is alles al in kannen en kruiken... Dus we zullen het wel meemaken.



Laatst bewerkt door brun op 06-05-2023 11:48
 

06-05-2023 12:39:28
gvttreinen
gvttreinen

In.principe gaat de STAR er wel op vooruit, hogere snelheid en niet vergeten..baanonderhoud ligt niet meer bij de STAR zelf.

Verder kan men natuurlijk allerlei bijzaken eisen zoals herleggen baanvak naar Gieten of opknappen tak naar Musselkanaal.

Helaas betekend het wel dat fotoexcursies met fotostops op vrije baan praktisch onmogelijk worden dus grijp de kans...organiseer een paar nu het nog kan!

 

06-05-2023 13:06:25
treinhobby
treinhobby

Heb even Google maps bekeken en het lijkt erop dat het baanlichaam grotendeels voor dubbelspoor geschikt is. Ook brughoofden zijn dubbelsporig voorbereid.

Daarbij zijn Wildervank en Bareveld al dubbelsporig.

Als dat behouden blijft, of uitgebreid, dan is een halfuursdienst van Arriva en de stoomtrein toch wel te combineren?

Met het opknappen van het traject naar Musselkanaal gaan ze er, maar mijn idee, alleen maar op vooruit.

Denk dat je, inclusief ATB in de loks, dan goedkoper uit bent dan de lijn naar Gieten heraanleggen.

En met ATB kunnen ze dan van de STAR zelfs de volledige hoofdbaan op, net als de VSM en SSN ook al doen.

 

06-05-2023 13:19:14
broek53
broek53

Jazeker. Maar het is erg eenvoudig: de Star wil niet. Die zou een erkende vervoerder moeten worden en dat ligt heel ver weg van deze stichting.

 

06-05-2023 16:29:06
cuneo56
cuneo56
Quote
treinhobby (06-05-2023 13:06:25):

Denk dat je, inclusief ATB in de loks, dan goedkoper uit bent dan de lijn naar Gieten heraanleggen.

En met ATB kunnen ze dan van de STAR zelfs de volledige hoofdbaan op, net als de VSM en SSN ook al doen.


Er ligt al een principe accoord om van Veendam- Stadskanaal een omschakelbaar baanvak te maken: ofwel met beveiliging ( zal wel ETCS worden) voor Arriva , ofwel STAR zonder beveiliging.

Trouwens aan vereenvoudigde ATB op de loks heb je daar weinig, de aansluitende baanvakken zijn momenteel van ATB NG voorzien en dat wordt over een tijdje ETCS!

En dan was er ook nog iets met ervarings eisen voor de museums machinisten die buiten hun eigen baanvak willen/ mogen rijden.

En mocht de Nedersaksen lijn ooit realiteit gaan worden en daar (een stuk van) het STAR baanvak naar Nieuw Buinen deel van uit moeten maken kan de STAR als eigenaar een zelfde regeling als naar Veendam afdingen dunkt me.

 

06-05-2023 21:19:16
Marco
Marco
Quote
gvttreinen (06-05-2023 12:39:28):

In.principe gaat de STAR er wel op vooruit, hogere snelheid en niet vergeten..baanonderhoud ligt niet meer bij de STAR zelf.

Verder kan men natuurlijk allerlei bijzaken eisen zoals herleggen baanvak naar Gieten of opknappen tak naar Musselkanaal.

Helaas betekend het wel dat fotoexcursies met fotostops op vrije baan praktisch onmogelijk worden dus grijp de kans...organiseer een paar nu het nog kan!


Een deel van de charme zit natuurlijk ook wel in het langzame, begroeide baanvak zonder hekken. Zonder dat wordt het meer als de SSN: stoomexcursies over hoofdspoor (dat de seinen uit staan maakt dan weinig uit).

 

06-05-2023 23:22:42
sjoerd
sjoerd

Wat extra klanten op zou leveren is de hele lijn Stadskanaal - Gasselternijveen - Assen gaan gebruiken. Maar dat past niet goed meer in het dorp Gieten. En dan moet er in Eext, waar nog wat rijtuigen staan, ook het één en ander aan de kant.

 

08-05-2023 08:50:16
brun
brun
Quote
sjoerd (06-05-2023 23:22:42):

Wat extra klanten op zou leveren is de hele lijn Stadskanaal - Gasselternijveen - Assen gaan gebruiken. Maar dat past niet goed meer in het dorp Gieten. En dan moet er in Eext, waar nog wat rijtuigen staan, ook het één en ander aan de kant.


Ja, en dan moet je bovendien (dure) viaducten over diverse wegen bouwen, waaronder de N34 en N33.

Zelfs voor het eventuele lijntje naar Gieten blijft dat een punt. Dat kruist ook een paar openbare wegen. Kleine straatjes weliswaar, maar toch is het de vraag of je dat op zo'n nieuw gebouwde lijn nog met een overweg mag doen.

De enige onderbouwing voor een lijn Stadskanaal-Gieten is een economische quick scan die een paar jaar geleden is gehouden. Die stelt dat het misschien financieel haalbaar is, maar gaat verder niet echt in op de regelgeving rond nieuwe spoorlijnen. Terwijl die wel degelijk meetelt. Het laatste stuk door Gieten gaat bijvoorbeeld door een woonwijk, dan gaat de veiligheid wel degelijk een rol spelen.



Laatst bewerkt door brun op 08-05-2023 08:51
 

08-05-2023 09:52:31
sjoerd
sjoerd

Ja, en zoals ik al schreef, is een deel nu fiets- en voetpad, en daar zal vervanging voor moeten komen. Er zijn ook veel wegkruisingen in het gebied. En een leuk oud viaductje bij Gasselte.

 

08-05-2023 19:59:54
timtrein
timtrein
Quote
phantom (06-05-2023 09:37:17):
Zijn er hier nou echt zulke naieve mensen die nog steeds geloven dat getekende contracten voor eeuwig worden nageleefd en nooit zullen worden aangepast of ontbonden door 1 of meerdere partijen zodra die het genoeg vinden geweest om samen te werken ??

Nou niet per se uitsluitend, aan de andere kant zou je van een overheid wel mogen verwachten dat die zich aan zijn woord houdt. En mocht dat ooit alsnog anders worden dan kun je dat dan weer aanvechten, maar dat is natuurlijk niet de verwachting.

Ik mag toch hopen dat men het in dit zo heilige contract,wat je tot in lengte van eeuwen zal beschermen (kuch) ,dat is opgenomen dat een andere partij het geld daarvoor mag ophoesten,incl onderhoudsgeld voor keuringen etc.
En dan hoop ik ook dat de star niet de partij zal zijn die alle aanpassingen aan hun spoorlijn zal moeten gaan betalen om die weer up to date te brengen.
(ofwel ook even vermelden in dit heilige contract,dan ben je gedekt,kuch)

Ook dat is uiteraard beschreven en ook onderdeel van de gesprekken.

Quote

gvttreinen (06-05-2023 12:39:28):

In principe gaat de STAR er wel op vooruit, hogere snelheid en niet vergeten..baanonderhoud ligt niet meer bij de STAR zelf.

Het wordt straks inderdaad met 40 km/h naar Veendam. 23 minuten.

Helaas betekend het wel dat fotoexcursies met fotostops op vrije baan praktisch onmogelijk worden dus grijp de kans...organiseer een paar nu het nog kan!

Uiteraard, uiteraard 😉

Quote

treinhobby (06-05-2023 13:06:25):

Heb even Google maps bekeken en het lijkt erop dat het baanlichaam grotendeels voor dubbelspoor geschikt is. Ook brughoofden zijn dubbelsporig voorbereid.

Daarbij zijn Wildervank en Bareveld al dubbelsporig.

Dan heb je het dus over ongeveer 1 van de 14 kilometer. Geen optie (is uiteraard ook onderzocht).

Quote
cuneo56 (06-05-2023 16:29:06):

En dan was er ook nog iets met ervarings eisen voor de museums machinisten die buiten hun eigen baanvak willen/ mogen rijden.


Je moet dan volledig bevoegd machinist zijn; dat betekent nogal wat voor de machinisten die nu gewoon een andere betaalde baan hebben.

Voor wat betreft Gieten: de geplande spoorlijn stopt aan de oostkant van Gieten, we zijn niet voornemens om het halve dorp te laten afbreken.

 

09-05-2023 20:46:17
brun
brun

Ja maar Tim, even objectief kijkend. Een volledig nieuwe spoorlijn naar Gieten aanleggen voor een museummaatschappij. Hoe realistisch is dat?

De Nedersaksenlijn is ruwweg even lang en daar wordt al 40 jaar over gedroomd.

Zodra de STAR z'n lijn weer heeft overgedragen aan ProRail, herinnert geen enkele lokale bestuurder zich nog aan eventuele beloftes. Dan was 't: het was mooi jonges, moar nou mott Arriva d'r ried'n en sorry, dat met die stoomtrain wordt n beutje moeilek.

 

09-05-2023 21:02:50
AlexNL
AlexNL

Daarom zet je zulke dingen ook zwart op wit. Gewoon een zakelijke overeenkomst.

 

10-05-2023 19:33:48
Rsb
Rsb

En over 5 of 10 jaar wordt die overeenkomst dan afgekocht of waardeloos door gewijzigd beleid.

Het zou zonde zijn als zo een museumspoorlijn verloren gaat.



Laatst bewerkt door Rsb op 10-05-2023 19:34
 

10-05-2023 20:37:04
bacr
bacr

Volgens mij heeft Tim toch best duidelijk aangegeven dat er nogal stevig wordt nagedacht over die contracten. Bovendien heeft de STAR in Pieter Hofstra een voorzitter die nogal vaak met politieke bijltjes gehakt heeft en dus met dit soort problematieken bekend is. Gewijzigd beleid kan niet zomaar een overeenkomst opzij zetten, tenzij daarvoor een schadeloosstelling wordt verzorgd. En bij overeenkomst kun vantevoren ook al bepalen wat die schadeloosstelling dan zou kunnen inhouden (bijv de heraanleg van een spoorlijn langs een toeristisch relevant tracé, als de STAR van het eigen tracé verdreven wordt).



Laatst bewerkt door bacr op 13-05-2023 13:14
 

12-05-2023 23:15:10
timtrein
timtrein

Pieter Hofstra is nog steeds onze voorzitter, die inderdaad meer dan voldoende ervaring heeft met dit soort zaken en de weg naar Den Haag ook zeker nog weet. Dus vooralsnog hebben we voldoende reden om aan te nemen dat het gaat lukken. Er is bij alle partijen echt de wil om er wat van te maken.