12-05-2022 11:14:02 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
De komende zomer rijden er minder treinen vanwege personeelsgebrek. Ook NS ondervindt de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een extra beroep op onze collega’s te doen, konden we de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer: vanwege het tekort aan hoofdconducteurs moet NS vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam - die in december nog van start ging - tijdelijk terugzetten naar een kwartierdienst. Voor deze lijn is dat met de huidige lagere reizigersaantallen voldoende. Daarmee blijft het effect voor reizigers voorlopig beperkt. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd wordt in de beoogde groei. NS heeft de lopende werving recent fors uitgebreid.
|
12-05-2022 11:19:33 | ||
---|---|---|
train85
|
Het gaat om de 1000 en 3200 serie die eruit gehaald is. |
12-05-2022 11:22:25 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Voor nu. Als straks de zomervakanties echt gaan losbarsten, komen er nog meer problemen. |
12-05-2022 13:52:59 1 | ||
---|---|---|
PKP
|
Dan moeten de parttimers en gebruik makers van allerlei regelingen maar wat meer komen werken, vanzelfsprekend tegen een gepaste vergoeding. De reizigers moeten wel vervoerd worden. |
12-05-2022 14:17:58 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote De 1000 rijdt al weken niet. Mcn Asd |
12-05-2022 14:41:47 | ||
---|---|---|
noof
|
Benieuwd of men nu wel ervoor kiest om de 3000/3100 tussen Ah en Asd/Shl weer in het patroon van vorig jaar gaat stoppen. Zou een stuk reizigersvriendelijker zijn. |
12-05-2022 14:51:07 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
Quote Doen ze dat niet standaard? |
12-05-2022 15:22:53 1 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ja, dat zal nu vast nog niet gebeuren denk je? |
12-05-2022 15:22:53 1 | ||
---|---|---|
train85
|
Quote De 3100 neemt gewoon de stop over van de 3200. |
12-05-2022 15:27:27 2 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Achter dat mooie uniform met misschien het bekendste logo van Nederland zit een mens. Een mens met kinderen (die naar school gebracht en opgehaald moet worden), een huisdier (die uitgelaten moet worden), een partner (die aandacht nodig heeft) en een familie (die misschien zorg nodig heeft) enz enz. En dat in combinatie met onregelmatige diensten waardoor het al moeilijk is om te plannen.
Er staan 1100 vacatures open bij NS (en vele vacatures bij andere vervoerders, ProRail en onderaannemers). Ik ben benieuwd hoe lang jij het vol houdt. |
12-05-2022 15:28:19 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Hier bij Breng op de bus in/rond Arnhem worden diverse mensen die met pensioen zijn nu zo vaak ingezet dat ze als nog 40uur per week werken. Groetjes Michiel |
12-05-2022 18:23:16 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Parttimers werken niet voor de grap parttime. Daar zijn uiteenlopende reden voor. |
12-05-2022 19:29:11 | ||
---|---|---|
martijn
|
Momenteel bij NS: "De rest van de avond zijn er te weinig bussen beschikbaar tussen Meppel en Assen. Probeer ander vervoer te regelen. De snelbusdienst tussen Meppel en Groningen is ook beperkt. De busdienst in de planners klopt niet." Het wringt aan alle kanten... |
12-05-2022 21:03:28 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Geheel op vrijwillige basis neem ik aan, anders ben je niet met pensioen. |
12-05-2022 21:18:53 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Waarbij 'vrijwillig' dan, neem ik aan, niet als 'onbetaald' moet worden gelezen...? |
12-05-2022 21:24:54 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Eenvoudige economische wet van vraag en aanbod. Bij goede arbeidsvoorwaarden staan de medewerkers in de rij (ook nu nog!). Waarbij arbeidsvoorwaarden niet louter de maandelijkse euro's betreft. |
12-05-2022 21:40:41 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ben vooral benieuwd over welke termijn we praten, hoe lang duurt een opleidingsperiode tot HC? Praten we over tekorten tot de jaarwisseling dit jaar of moeten we echt denken aan tot minimaal de kerst van 2023? |
12-05-2022 21:44:12 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Opleiding tot hc inclusief boa duurt zo'n beetje een maand of 4-5. Maar dan komt het.... dan moeten ze nog beëdigd worden, en daar zit soms wel 1-2 maanden wachttijd op. |
12-05-2022 22:32:32 1 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Want de beëdiger werkt part-time? ๐ |
12-05-2022 22:33:26 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Die vraag moet je even stellen bij Justitie ๐ |
13-05-2022 05:32:16 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Quote Betaald, anders zegt de bond er wat van en daar hebben ze helemaal gelijk in. |
13-05-2022 06:22:56 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote Las elders hier dat conducteurs niet meer voor hun BOA opgaan, dit issue zal allicht in de beslissing meegewogen kunnen hebben. |
13-05-2022 06:45:32 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Daar is nog niets concreets over te zeggen. Het OR heeft er een zaak van gemaakt |
13-05-2022 07:20:08 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Maar als de nood zo hoog is, ook zonder BOA kan een opgeleide conducteur prima een trein laten vertrekken, en eventueel wat service verlenen. Meer doet de gemiddelde conducteur met BOA anno 2022 ook niet. |
13-05-2022 10:13:09 | ||
---|---|---|
phantom
|
Die 1100 vacatures,zijn die ontstaan doordat men in corona tijd mensen heeft ontslagen ivm te weinig werk en ze nu "na de crisis" tekort komt omdat e.e.a. weer terug naar normaal gaat,of is er iets anders ? Ik heb geen idee hoeveel vacatures er waren voor dat we met dat C gebeuren te maken kregen,maar 1100vacatures klinkt als iets wat al langer als probleem rond dwaalt dan we met dat C verhaal te maken hebben. |
13-05-2022 10:20:54 | ||
---|---|---|
thom
|
Er is helemaal niemand ontslagen bij NS in de coronatijd. Je kunt je wel bedenken dat als er al jaren een tekort is, dat met de huidige corona gevolgen dus leidt tot een hoger ziekteverzuim en een nog groter te kort. |
13-05-2022 10:33:08 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Als er dus niemand ontslagen vraag ik mij af waarom er zo nodig een 10 minuten trein moest komen afgelopen december. Hoe je het ook wendt of keert, dat kost meer personeel ( wat er dus niet is). |
13-05-2022 10:37:37 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat soort veranderingen in dienstregelingen worden al in de voorgaande jaren bedacht en ontworpen, toen had niemand een glazen bol en een idee wat er in de toekomst kon gaan gebeuren allemaal. |
13-05-2022 10:48:17 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Wat er dus niet meer is ๐ * Bij NS is het ziekte verzuim momenteel erg hoog. Gevolgen van COVID-19 ( Long Covid) maar ook langdurige ziektes waarvan de vraag nog maar is of die mensen uberhaupt terug komen. * Minder aanmeldingen dan men gehoopt had. Vandaar ook dat er een wervingscampagne gaande is. * En het loopt tegen de vakantie periodes aan. Mensen zonder schoolgaande kinderen, of kinderen die al volwassen zijn, die gaan in het voor of na seizoen. Kunnen de mensen met schoolgaande kinderen in het hoogseizoen. Kortom. Het is net als bij andere bedrijven momenteel krap in de personele bezetting.
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-05-2022 12:52:13 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Terwijl er dus al jaren een tekort is. Je schrijft het zelf .... Treinen kunnen wel ad hoc opgeheven worden door corona o.i d. Maar diezelfde trein voor een heel drg jaar opheffen kan niet. Vind ik als buitenstaander heel vreemd. |
13-05-2022 14:26:16 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Nee vrijwillig mag je lezen als extra betaald, 200 tot 250 euro per late dienst bij de persoon waar ik het van weet. Groetjes Michiel |
13-05-2022 17:53:54 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote Corona was toch echt al een tijdje bezig toen de DRGL 2022 werd ingevoerd, ondanks dat er toen al een groot te kort was moest en zou dat 'prestige project' (zoals ik het maar ffe noem) van die extra 10minuten trein er hoe dan ook door gedrukt worden heb ik toch het idee van, terwijl men echt wel op de hoogte was van de grote tekorten. |
13-05-2022 18:28:30 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is hoe de NS de vaste klanten gaat compenseren en hoe de opgeheven treinen geboekt gaan worden. Tevens verwacht ik dat de NS netjes omroept dat een trein korter is door het personeelsgebrek en niet door een overschot aan reizigers. Laatst bewerkt door kleine_man op 13-05-2022 18:28 |
13-05-2022 19:10:01 | ||
---|---|---|
chris24
|
Quote Het rare is als je NS gaat vergelijken met gelijkwaardige banen al een betere CAO (lees geld) en regelingen al heeft (voorbeeld een copiloot bij een prijsvechter verdient minder dan een treinmachinist bij NS), dus er zit ook iets mis in de cultuur bij NS wat ook aangepast moet worden om meer mensen te kunnen trekken. Ook kan NS de inflatie de komende jaren niet voor 100% kunnen door berekenen aan de klanten. Laatst bewerkt door chris24 op 13-05-2022 19:11 |
13-05-2022 20:25:33 | ||
---|---|---|
PKP
|
Het kan dan ook niet anders dan dat een machinist VB een ruim verantwoordelijkere baan is dan een copiloot bij Ryanair. Alleen al het feit dat hij niet continue in de gaten (moet) worden gehouden door een collega, maar al het werk helemaal alleen en zelfstandig doet. Laatst bewerkt door PKP op 13-05-2022 21:50 |
13-05-2022 21:56:25 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Een copiloot moet zelfstandig kunnen vliegen als de ander uitvalt, en is dan net zo verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers. Daarnaast is er geen "noodrem" in de lucht, en moet een (co)piloot dus voor diverse noodsituaties getraind zijn. Alles bij elkaar is vliegen toch een ingewikkelder beroep dan een trein besturen, waarvoor de opleiding ook heel duur is. Laatst bewerkt door AlbertP op 13-05-2022 21:56 |
13-05-2022 22:02:43 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ik zie overigens hier ook een argument voor versneld uitrollen van Automatic Train Operation. |
13-05-2022 22:18:40 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Oh ik dacht voor meer binnenlandse vluchten ๐ |
13-05-2022 22:20:29 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dan moet je wel direct naar niveau 3 gaan, want op ATO graad 2 heb je nog altijd een machinist nodig alleen wordt het werk van die machinist een stuk saaier, wat ook niet zal helpen mensen te vinden voor die functie. Laatst bewerkt door michaben op 13-05-2022 22:20 |
14-05-2022 09:03:58 | ||
---|---|---|
PKP
|
Als je als bedrijf maar goed betaald, zijn er best werknemers te vinden. Dat is nu ook al voor het relatief saaie en eentonige beroep van machinist. Niet elke machinist doet het werk voor zijn hobbij, maar gewoon om geld te verdienen...... |
14-05-2022 09:31:35 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Het is in dit bericht ook duidelijk dat er zo weinig reizigers zijn dat dit makkelijk kan. Is dus ook een makkelijke manier van bezuinigen: minder kilometers en personeelsinzet, zeker in meeruren/overwerk/uitzendkrachten dus allemaal nog dure uren ook terwijl de klanten er toch niet zijn. Gezien de huidige bezettingsgraad, zeker van intercity's op dit moment, zal dit nog wel lang gaan duren verwacht ik. Die reizigers komen voorlopig echt niet terug. |
14-05-2022 10:33:32 | ||
---|---|---|
mren
|
De vraag is natuurlijk of die reizigers überhaupt terug gaan komen met al die berichten over te korte treinen. |
14-05-2022 21:12:32 | ||
---|---|---|
PKP
|
Tis maar net welk forum je bezoekt, andere forums maken juist continue melding van zeer volle treinen, en zelfs achterblijvende reizigers. |
14-05-2022 21:57:52 | ||
---|---|---|
mren
|
Het kan natuurlijk ook beide waar zijn. Bijvoorbeeld wel drukte in de weekends met dagjesmensen maar relatief rustiger doordeweeks ivm thuiswerk of overgestapt op alternatief vervoer. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de treinen harder zijn gekrompen dan de reizigersaantallen waardoor de bezetting per trein toe neemt. Laatst bewerkt door mren op 14-05-2022 21:58 |
14-05-2022 22:25:03 2 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Vooral dat laatste, te korte treinen die veel reizigers moeten laten staan is schering en inslag. |
14-05-2022 22:27:16 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Quote Nou, met de vrijwel dagelijkse chaos van stremmingen en andere beperkingen is geen enkele dienst saai hoor, zelfs niet als het eens een dienstje rond de kerk is ๐ |
15-05-2022 11:29:25 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Ik heb het nog niet langs zien komen, sinds afgelopen vrijdag rijdt de IC Direct uit Asd na Rtd niet meer door naar Bd. |
15-05-2022 11:35:50 | ||
---|---|---|
Spot_AMS
|
Volgens mij komt dat niet door personeelstekort maar door werkzaamheden. Daarom rijdt de 1100 ook niet tussen Gvc en Rtd |
15-05-2022 11:55:20 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Klopt, morgen rijden zowel de 900 als de 1100 weer gewoon over dat stuk (en de 9200 ook). Edit; volgens mij heb ik zelf ook ergens iets verkeerd gelezen, Henk heeft wel een punt. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-05-2022 16:14 DDZ in dienst, ik blij! |
15-05-2022 12:40:10 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Wat zou het verband tussen die twee moeten zijn? Die IC Direct vanuit Asd rijdt over de HSL en komt normaal gesproken ook niet tussen Gvc en Rtd. |
15-05-2022 17:21:15 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Een paar weken geleden was het zo dat er tijdens werkzaamheden in het weekend een 1100 Amsterdam - Breda - Eindhoven reed. Die reed in het pad van de 1100 tussen Breda en Rotterdam, en in het pad van een 1000 tussen Rotterdam en Amsterdam. Dat dat dit weekend dan weer niet kan vind ik opvallend. |
15-05-2022 18:02:01 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Dat kan natuurlijk niet als de werkzaamheden tussen Bd en Rtd (HSL) zijn. |
15-05-2022 18:10:34 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Klopt, maar dat lijkt niet het geval te zijn? De 1100 rijdt in z'n normale pad tussen Breda en Rotterdam (rijtijd 23 minuten zoals altijd) en ook de 9200 rijdt in z'n gewone pad (rijtijd 24 minuten). |
17-05-2022 08:51:41 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Inderdaad beide over de HSL en in de gebruikelijke drgl. De trein uit Ehv reed leeg door naar Sdm. |
17-05-2022 18:59:21 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Ziekte in het Noorden is niet het enige van minder treinen. |
17-05-2022 19:41:52 4 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ik maar denken dat Arriva alleen de reiziger niet zo serieus nam, maar dat doen ze dus ook niet echt met hun personeel. |
18-05-2022 09:49:16 2 | ||
---|---|---|
PKP
|
Prachtig te zien die marktwerking. Hetzelfde wat in Engeland gebeurd, betalen ze elders iets meer, gauw veranderen van werkgever. Voor NS natuurlijk ook mooi, het bespaard aanzienlijk in opleidingskosten en ze kunnen al inschatten hoe een werknemer functioneerd. Uitval in de opleiding rijdend personeel komt maar al te veel voor..... |
18-05-2022 11:02:12 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Verbazing over te weinig bussen tussen Groningen en Zwolle: 'Er blijkt een groot personeelstekort |
18-05-2022 17:13:54 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Dat gebeurt daar niet zo veel hoor, hoogstens in gebieden waar meerdere vervoerders actief zijn. En dan zit je óf in de regio Londen, of bijvoorbeeld ergens in de Midlands waar je naast de regionale vervoerder ook een langeafstandsvervoerder hebt. (Of vracht natuurlijk.) In grote delen van het Verenigd Koninkrijk heeft maar één vervoerder het contract, dus overstappen naar een ander betekent dan ook meteen een verhuizing. Voor veel mensen zal dat een brug te ver zijn. |
03-06-2022 05:26:14 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
NS reist de komende weken met een treinsimulator van station naar station. Op deze manier kan iedereen ervaren hoe het is om machinist te zijn en zelf onze nieuwste Intercity te besturen.
Vrijdag 3 juni (10.00 tot 16.00 uur) Utrecht Centraal Zaterdag 11 juni (10.00 tot 16.00 uur) Arnhem Centraal Zaterdag 18 juni (10.00 tot 16.00 uur) Alkmaar Vrijdag 24 juni (10.00 tot 16.00 uur) Deventer Zaterdag 2 juli (10.00 tot 16.00 uur) Rotterdam Centraal Zondag 3 juli (10.00 tot 16.00 uur) Rotterdam Centraal Vrijdag 8 juli (10.00 tot 16.00 uur) Eindhoven Centraal Laatst bewerkt door seinhuis op 03-06-2022 06:28 |
13-06-2022 23:12:54 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
31400 rijdt deze week niet door een te kort aan beschikbaar personeel. Daarnaast zullen bij andere vervoerders mondjesmaat minder treinen rijden. |
14-06-2022 16:57:34 | ||
---|---|---|
erwin_6610
|
De OV-servicewinkel te Ut, aan de Jaarbeurszijde, is op 14 en 15 juni gesloten vanwege (ook) een te kort aan beschikbaar personeel. |
14-06-2022 17:35:17 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Viel me op dat die al een aantal zaterdagen niet open was terwijl dat op hun openingstijdenbord wel open zou moeten zijn. |
14-06-2022 18:41:33 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Waarbij Connexxion de meeste treinen die wel reden uit 2 stellen liet bestaan. Dus vandaag voor het eerst 2xFLIRT gekoppeld gezien. De NS Schittert trouwens door de treinen flink verkort te hebben. Dus minder treinen, kortere treinen, maar geen reiziger minder. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
14-06-2022 19:50:25 | ||
---|---|---|
scooter
|
Quote Is helaas ook bij een aantal andere OV winkels deze week het geval,Eindhoven heeft ook problemen met personeel bijvoorbeeld |
18-06-2022 00:53:04 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Tussen 27 juni tot en met 3 juli rijden 7700, 4500 rijden niet.
Laatst bewerkt door seinhuis op 18-06-2022 09:05 |
18-06-2022 07:37:32 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
1000 1x/uur, eerst even de bronnen checken, voordat er wat wilds wordt geroepen.๐คจ |
18-06-2022 21:59:55 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Je zou je dan als comercieel bedrijf moeten gaan afvragen waarom je onder normale omstandigheden dan ook niet minder en kortere treinen zou rijden... |
18-06-2022 23:20:49 | ||
---|---|---|
thom
|
Is dat juist niet de hele truc, dat men door problemen juist kortere treinen moet laten rijden dan normaal het geval zou zijn agv een gebrek aan personeel ?
|
19-06-2022 13:16:10 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Omdat onder 'normale omstandigheden' de treinen al vol zitten. Afgelopen week meerdere keren gezien dat gangpaden en balkons vol staan en met het sluiten van de deuren mensen worden 'aangedrukt'. Hoezo altijd minder en kortere treinen? Dat over het algemeen het reizigers niveau op 80% zit, betekend niet dat er nu altijd maar 80% van de capaciteit geboden moet worden ten opzichte van 2019. Of zijn we de problemen op de Zaanlijn ook alweer vergeten?? Met Corona ben je een groep reizigers kwijt geraakt. En zou je die terug willen, moet je ze wel welkom heten en niet 20 minuten in de intercity laten staan... |
19-06-2022 14:34:44 | ||
---|---|---|
john2
|
Als door het sluiten van de deuren mensen worden "aangedrukt", dan lijkt het wel op Japanse toestanden. Heb op de televisie eens gezien dat op een Japans station spoorwegmedewerkers bij elke deuren mensen naar binnen toe aan het duwen waren. |
19-06-2022 15:13:54 | ||
---|---|---|
PKP
|
Hert nadeel van schuifdeuren, daar kan je niet effe lekker mee aandrukken. Overigens vaak opvallend, de balkons overvol, maar in gangpaden nog heel veel ruimte. Veel reizigers denken helaas, "als ikke maar binnen ben", de rest is niet echt belangrijk..... Laatst bewerkt door PKP op 19-06-2022 20:00, reden: typefoutje |
19-06-2022 15:33:55 2 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Ja, inderdaad. Vrijdag nog meegemaakt op de RE19 in Dinslaken. Voor mij stappen 2 mensen in en blijven staan op een reeds redelijk vol balkon, ik dus door en loop het gangpad in met de gedachte dat ik daar mee sta- ruimte zou hebben en vind een lege stoel ..... |
19-06-2022 17:14:20 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Denk dat de achterliggende gedachten van mensen is, dat men op het station waar men uit wil stappen, zogauw mogelijk bij een deur wil zijn. Als men zich eerst nog door een mensen masse moet wurmen wat in de gangpaden en op een balkon staan, dat dit ten nadelen is van de tijd, dat een conducteur wellicht niet lang genoeg wacht. |
20-06-2022 18:28:10 2 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Dat komt opeens uit de lucht vallen in de spits dat personeelstekort? Laatst bewerkt door moderator op 22-06-2022 18:07 |
20-06-2022 18:36:07 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Ja! En wel door de snel om zich heen grijpende corona variant. Inmiddels liggen en ook alweer 500 mensen in het ziekenhuis en dat cijfer loopt alleen maar verder op. Laatst bewerkt door Oldskool op 20-06-2022 18:36 |
20-06-2022 19:17:15 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Dus de wilde staking van de VVMC heeft hier niets mee te maken? Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
20-06-2022 19:48:23 | ||
---|---|---|
sander14
|
Quote Nee, want dat van de VVMC was geen staking. Die hadden opgeroepen om te komen als je vrij was of tijd had voor of na je dienst, niet om het werk neer te leggen. |
20-06-2022 23:56:36 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Quote Nee. Niets nieuws. |
21-06-2022 08:04:43 | ||
---|---|---|
PKP
|
Aanpassingen van de dienst om eerder af te stappen van een trein, of uit dienst te melden en wat eerder naar huis te gaan zijn inderdaad voorbij. Maar logisch ook, in tijden van krapte is het natuurlijk vanzelfsprekend dat iedereen zich even wat meer inzet. De mooie jaren voor het rijdende personeel waarin er veel kon zijn "even" voorbij, ze zullen ook een tandje bij moeten zetten. Volle kantines met personeel wat zit te roken en kaarten, tsja dat is er nu denk ik niet meer. Niet fijn, maar is in veel beroepen nu zo, helaas. |
21-06-2022 08:47:53 | ||
---|---|---|
sander14
|
Die mooie jaren zijn niet "even" voorbij, die komen niet meer terug. Nog even en we worden verkapte buschauffeurs met vol gestampte diensten met nauwelijks tijd voor een toilet bezoek bijvoorbeeld. |
21-06-2022 08:50:09 | ||
---|---|---|
Zabky
|
Behalve als daardoor de werk-rust balans verstoord raakt. NS legt dit doelbewust van boven af op. Gelijkertijd vraagt NS meer flexibiliteit. Geloof mij, ze zullen nu minder flexibiliteit krijgen. Als NS wil dat de regels gehandhaafd worden, zal het personeel dat ook doen. Geen korte overstap meer, geen treinen zonder 2e man of überhaupt HC, overtijd gewoon schrijven, gewoon wettelijke pauze. Geen slimme zet van NS als je het mij vraagt. |
21-06-2022 09:08:33 | ||
---|---|---|
brun
|
Dat zou ik wel kinderachtig gedrag vinden van NS'ers. Tuurlijk, het is hoe je het als werkgever communiceert. Maar aan de andere kant weet iedereen dat we momenteel overal in de maatschappij moeten aanpoten. Om dan de hakken in het zand te zetten... Kweet niet, ik kan altijd slecht tegen zo'n cynische houding van werknemers. |
21-06-2022 09:39:07 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Tja, dat aanscherpen van de regels, het is zoals het is. Maar het is wel zo dat na 5,5 uur er toch echt niet meer gereden gaat worden. Simpel, het is een wet die dat oplegd. Wat wel jammer is, is het volgende. Quote Gedt dat voor alle werknemers of is dat specifiek voor NS-ers? Kijk, dat er mensen zijn die de hakken in het zand gaat zetten heeft ook te maken met wat de drectie van NS op tafel heeft gelegd tijdens de CAO onderhandelingen. Er wordt, al dan niet terecht, flexibiliteit geeist van het rijdend personeel. Prima, daar kan ik nog wel in mee gaan. En de meesten van het rijdend is ook flexibel. Overstappen, soms zelfs negatief, dus met klaarmelding, gaan we doen. Maar... en nu komt het, als dat eenmaal gebeurd, blijft het de hele dienst zo. En als je dan een keer op "niet accepteren" klikt, wordt er boos gebeld met de vraag waarom en als het antwoord niet goed valt, (toilet bezoek, aan het max van 5,5 uur) dreigt men meteen met een mail naar de teammanager. En mede daarom zet men nu de hakken in het zand. |
21-06-2022 10:25:36 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Hoe moet ik die 5,5 uur zien? Ik moet gewoon 8 uur werken op een dag. Exclusief middagpauze. Laatst bewerkt door BVisser op 21-06-2022 10:26 |
21-06-2022 10:27:34 2 | ||
---|---|---|
jacokran
|
"Voor wat, hoort wat" komt in alle sectoren voor. Ik wil best mijn collega een keertje helpen door een taak of een bereikbaarheidsdienst over te nemen, omdat ik erop kan vertrouwen dat hij dat ook voor mij doet. Op het momet dat de organisatie dat onmogelijk gaat maken, is die flexibiliteit weg. Dat geeft uiteidelijk alleen maar verliezers. Laatst bewerkt door jacokran op 21-06-2022 10:28 |
21-06-2022 10:58:19 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote
Ik ken het van heel veel organisaties (heb vaak als interim gewerkt). Het is altijd dezelfde ontwikkeling: een bedrijf draait slecht óf aan 'de top' worden lastige beslissingen genomen die natuurlijk niet prettig zijn. Vervolgens zijn steeds meer medewerkers beledigd en zeggen: ik werk geen seconde langer dan verplicht is, ik zet geen stap extra, ze kunnen me wat. Deels is dat een probleem van leidinggevenden, die blijkbaar niet genoeg kunnen motiveren. Maar als 'buitenstaander' zie ik maar al te vaak dat het deels óók de medewerkers zelf zijn, van wie té veel het vertikken om de schouders eronder te zetten. Want "het werk moet wel leuk" blijven, roepen ze. Daar kan ik me dan over opwinden. Want het is werk, geen hobby. Daarom word je er ook voor betaald. Laatst bewerkt door brun op 21-06-2022 11:00 |
21-06-2022 11:11:10 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Ik denk dat er wordt bedoelt, na 5 1/2 uur werken, een pauze. Maar of dat ergens wettelijk vast staat, betwijfel ik. |
21-06-2022 11:12:13 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Na 5,5 uur moeten we pauzeren Ivm rij en rusttijdenwet |
21-06-2022 11:15:15 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Wat jij betwijfelt doet er niet toe. Je doet voorkomen alsof je buitenstaander bent, maar ondertussen ben je dat gewoon niet en weet je donders goed hoe de vork in de steel zit. |
21-06-2022 11:19:24 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Zijn de rij en rusttijden van een machinist, c,q. metro machinist en trambestuurder hetzelfde als een beroepschauffeur op de weg? |
21-06-2022 11:20:29 | ||
---|---|---|
rick
|
Quote Dat heet 'de Arbeidstijdenwet', die staat heel verrassend ook online. |
21-06-2022 11:26:28 | ||
---|---|---|
brun
|
Ligt eraan hoeveel uren je per dag draait. 6 uur per dienst: halfuur pauze. 8 uur of meer per dienst: 45 minuten pauze. Een deel van die pauze moet je na 3 tot 6 uur na aanvang dienst opnemen. Wat betekent dat als je een 9-uurs-dienst hebt, je ook 5 uur 55 minuten kunt werken, dan 5 minuten pauze kunt nemen, en de overige 40 minuten pas om 8u20min na aanvang dienst neemt. Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2021-10-23 en https://europa.eu/youreurope/business/human-resources/transport-sector-workers/rail-staff/index_nl.htm |
21-06-2022 11:27:45 | ||
---|---|---|
Spot_AMS
|
En daarom is het bij de NS een doorbetaalde werkonderbrekingen. |
21-06-2022 11:31:14 | ||
---|---|---|
Marco
|
Je mag er wel voor betaald krijgen, maar dat betekent niet dat werk een lijdensweg hoort te zijn. Dan krijg je mensen die de uren naar het weekend aftellen, en die juist de binding met het vak verliezen. Mensen die tegen werken op zien. Het is een moeilijk evenwicht. Het liefste moet het productief en leuk zijn. |
21-06-2022 12:25:13 | ||
---|---|---|
Spot_AMS
|
Om nog even terug te komen op de verstoring rondom Ut. Prorail besloot dat NS geen personeel meer bij de treinen had, waarna er kortstondig een Ut01 scenario was. Deze beslissing zorgde er juist voor dat de planning niet meer klopte. Op het moment van aankondigen was bij NS zo goed als alles geregeld. |
21-06-2022 12:28:43 1 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Nogmaals, nergens in de wet staat dat je na 5 1/2 uur pauze moet hebben, dat maakt Oldskool er zelf van. Deze periode wordt gewoon niet benoemd in de wet. In zoverre weet ik dus prima hoe de vork in de steel zit. |
21-06-2022 12:34:59 | ||
---|---|---|
TimH8
|
Quote Zie de Arbeidstijdenwet, pagina 4. |
21-06-2022 12:37:02 | ||
---|---|---|
Spot_AMS
|
Quote Daar staat als je langer dan 5,5 uur werkt, je ergens op die dag minimaal 2 keer een kwartier pauze moet houden. Hier houdt NS zich ook gewoon aan. |
21-06-2022 13:06:29 1 | ||
---|---|---|
Karel1969
|
Quote Gelukkig liggen er 17.463.968 mensen dan niet in het ziekenhuis hiermee. Het is maar hoe de boodschap wordt gebracht. ;) |