NS reisplanner app
Forum: Algemeen - Algemeen
24-09-2022 07:25:23
anton_
anton_

Ik zie dat er, voor mij, nieuwe zaken in de NS app zijn.

Ik had al eens binnenlande duitse treinen gezien op een reis van Nederland naar Duitsland, maar laat de app ook bij binnenlandse reizen in NL een route via Duitsland zien. Venlo -> Heerlen vandaag via Mcgb en Hz.

Weet iemand of dit al lang zo in de app wordt getoond ?



Laatst bewerkt door anton_ op 24-09-2022 07:26
 

24-09-2022 07:42:33
henri1972
henri1972

Ook bus 58 staat er in tussen Emmerich en Nm.

 

24-09-2022 07:42:49
Dionysusnu
Dionysusnu

Ergens bij het begin van de aangepaste dienstregeling tussen Rm en Std vanwege de brugaanrijding zag ik dit toevallig ook al.

 

24-09-2022 13:30:19
Amazonous
Amazonous

Dat komt inderdaad wel vaker voor bij buitendienststellingen relatief kort aan de Duitse grens. Men zou dat eens in de planner-engine moeten fixen, maar het heeft weinig prioriteit.

Momenteel speelt er ook nog een bug waarbij, ook wanneer je correct van NS-station naar NS-station invoert, er adviezen van RIG/9292 worden opgehaald. Dat kan zomaar inhouden dat NS je ineens adviseert om tussen twee NS-stations met bus/tram/metro te gaan.

 


24-09-2022 13:37:39
mtlx
mtlx

Geen bug, dat is specifiek aangezet voor de stakingen om reizigers een alternatief te kunnen bieden. De reisplanner toont simpelweg de snelste reisoptie, ongeacht of dat met de trein, bus, metro of een combinatie is.

Als ik het goed heb begrepen blijft het nu echter het standaard gedrag, zodat reizigers het snelste reisadvies krijgen, ook als bus+trein sneller is dan trein+trein tussen stations.

Er zou geloof ik wel een update moeten komen waardoor reizigers er zelf voor kunnen kiezen om alleen met treinen te reizen.

 

24-09-2022 13:43:37
DDietzen
DDietzen

(Edit: ik reageerde op Amazonous, mtlx was me voor)

Is dat laatste een bug of een feature? Ik heb vaker erover horen klagen dat de NS-app geen BTM toonde tussen stations waar dat een goed alternatief voor de trein vormt, bijvoorbeeld Ah-Apd of binnen Amsterdam. Zelf was ik het ook wel zat om telkens naar adressen vlakbij stations te moeten plannen als workaround om BTM uit de planner te laten rollen.

Tijdens de staking van regio Zuid (op 31 augustus, toen deze bug/feature nog niet actief was) kwam ik iemand op Hm tegen die naar O moest maar ervan overtuigd was dat er helemaal geen mogelijkheid was om daar met de bus te komen, omdat de NS-app enkel vervallen treinreisadviezen toonde. Die moest ik toen uitleggen dat de app geen bussen toont als je van naar station naar station plant, wat er bij hem maar moeilijk inging. Wat dat betreft is het dus alleen maar mooi dat BTM nu wél wordt getoond.



Laatst bewerkt door DDietzen op 24-09-2022 13:44
 

24-09-2022 15:12:10
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer je Asdz - Hlm opvraagt krijg je o.a. bus 346, volgens mij is dat al veel langer.

 

24-09-2022 15:21:42
Amazonous
Amazonous

De huidige implementatie is wel degelijk een open issue, omdat er nu allerlei situaties ontstaan waarin er bijvoorbeeld extra kosten worden gemaakt. En inderdaad, er wordt o.a. gesproken van het snel toevoegen van de optie om BTM-adviezen te kunnen filteren.

Een van de voorbeelden gebruikt als reproductiestap is een reis plannen van Oudenbosch naar Breda. Op een werkdag, in de uren tussen de beide spitsen in krijg je dan enkel adviezen waar (gedeeltelijk) bus in zit. Dat zou nimmer het resultaat mogen zijn gezien de extra buskosten.

Het idee ia by design, de implementatie veroorzaakt edge-cases waar wel degelijk van een bug kan worden gesproken.



Laatst bewerkt door Amazonous op 24-09-2022 15:26
 

24-09-2022 15:35:03
Henk1619
Henk1619
Quote
Amazonous (24-09-2022 13:30:19):

Dat komt inderdaad wel vaker voor bij buitendienststellingen relatief kort aan de Duitse grens. Men zou dat eens in de planner-engine moeten fixen, maar het heeft weinig prioriteit.

Dat je als vervoerder geen zin hebt om reizigers te wijzen op het aanbod van de concurrent lijkt me vrij normaal maar doorgaans krijg je van de NS reisplanner toch ook gewoon het advies om met Arriva treinen van Vl naar Hrl te reizen? Wat valt er dan op te lossen aan het advies om met een trein deels onder 15 kV van Vl naar Hrl te reizen?

 

24-09-2022 15:46:49
Amazonous
Amazonous

Extra kosten die nergens te verhalen zijn.

 

24-09-2022 16:19:59
Henk1619
Henk1619

Eeehm, er staat bij dat er geen prijs bepaald kan worden dus dan is het wat voorbarig om te beweren dat er extra kosten zijn. Maar dan is de oplossing toch gewoon om de reiziger netjes te informeren:

- Vl - Ehv - Hrl met NSR: reistijd x1, prijs x2

- Vl - Rv - Hrl met Arriva: reistijd y1, prijs y2

- Vl - Hz - Hrl: reistijd z1, prijs z2

Ik vond het gebral van Timmermans deze week buiten alle proporties maar als de houding is dat je de reizigers actief de mogelijkheid gaat ontnemen om aan de juiste informatie te komen dan begin ik zijn emotie een beetje te begrijpen.

 

24-09-2022 16:24:03
Amazonous
Amazonous

Als het gaat om relatief kleine stukjes zoals hier kan dat, maar we hebben ook al weekenden gehad dat Groningen-Sittard ineens bijna volledig via Duitsland ging. Of Mt-Bd via Luik, Leuven, Antwerpen, ... Ik zei - in zijn algemeenheid - dat de planner engine dit al langer doet en dat soms best problematisch is.



Laatst bewerkt door Amazonous op 24-09-2022 16:24
 

25-09-2022 17:39:07
timtrein
timtrein

Ik kan me voorstellen dat een reiziger in de NS-app ook gewoon een advies met NS-treinen wil zien. Anders ga je wel naar 9292 of zoiets.

 

25-09-2022 20:29:06
Amazonous
Amazonous

NS heeft al jaren de visie om dé app voor alle OV te zijn, Middelkoop heeft zich daar destijds erg voor ingezet, en an sich is dat prima. Maar in de kern moet je idd wel gewoon met NS kunnen plannen. Al is het maar omdat je een NS ticket of abonnement hebt die niet geldig is op bus of tram.



Laatst bewerkt door Amazonous op 25-09-2022 20:29
 

25-09-2022 20:32:18 1
treinfan
treinfan
Quote
timtrein (25-09-2022 17:39:07):

Ik kan me voorstellen dat een reiziger in de NS-app ook gewoon een advies met NS-treinen wil zien. Anders ga je wel naar 9292 of zoiets.


Nee, een reisplanner met telefoonschermvullende reclames en een matige interface (9292) is niet aantrekkelijk.

 

26-09-2022 11:27:18
aarclay
aarclay
Quote
Amazonous (25-09-2022 20:29:06):

NS heeft al jaren de visie om dé app voor alle OV te zijn, Middelkoop heeft zich daar destijds erg voor ingezet, en an sich is dat prima. Maar in de kern moet je idd wel gewoon met NS kunnen plannen. Al is het maar omdat je een NS ticket of abonnement hebt die niet geldig is op bus of tram.


Over welke Middelkoop heb je het?

 

26-09-2022 11:49:56
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Amazonous (25-09-2022 20:29:06):

NS heeft al jaren de visie om dé app voor alle OV te zijn, Middelkoop heeft zich daar destijds erg voor ingezet, en an sich is dat prima. Maar in de kern moet je idd wel gewoon met NS kunnen plannen. Al is het maar omdat je een NS ticket of abonnement hebt die niet geldig is op bus of tram.


Zoiets als in de DB-planner waar je kunt aanvinken 'nur Nahverkehr'

Dan zou je het zo moeten maken dat je ook kunt aanvinken 'alleen treinen' (of juist omgekeerd, dat-ie standaard alleen treinen geeft en je juist BTM moet aanvinken)

 

26-09-2022 13:12:10
henri1972
henri1972

Je kan bij de DB app alles aanvinkingen, dus ook alleen ICE of alleen U-bahn. U kiest maar.

 

26-09-2022 13:14:55
mren
mren

Ook handig: per station aanpassen van de overstaptijden zodat je na een reis van 5 uur geen overstap hebt van een kwartier.

 

26-09-2022 15:31:06
treinhobby
treinhobby

Bij de NS reisplanner kan je wel aangeven 'alleen sprinters'.

Zeker bedacht voor mensen die per se een gelijkvloerse instap willen...

Maar dan zou de Blauwnet intercity Zwolle - Enschede er eigenlijk gewoon tussen kunnen.

 

26-09-2022 16:25:42
AlexNL
AlexNL

Die "Alleen sprinters"-optie (inderdaad vanwege zelfstandig toegankelijk reizen) zit er al heel lang in, maar hield volgens mij geen rekening met de inzet van SGMm. Nu niet meer heel relevant natuurlijk, maar een jaar geleden nog wel.



Laatst bewerkt door AlexNL op 26-09-2022 16:26
 

26-09-2022 16:35:05
Amazonous
Amazonous
Quote
Muizeneus (26-09-2022 11:49:56):

Zoiets als in de DB-planner waar je kunt aanvinken 'nur Nahverkehr'

Dan zou je het zo moeten maken dat je ook kunt aanvinken 'alleen treinen' (of juist omgekeerd, dat-ie standaard alleen treinen geeft en je juist BTM moet aanvinken)


In essentie is dat natuurlijk de verwachting van een NS reisplanner (even los van de meningen over 9292, ik deel die). Dat je daar omheen allerlei toffe dingen wil doen met BTM, prima, er hebben mensen heel mooi werk verricht om dat allemaal open data te krijgen dus iedereen kan dat doen, ook NS. Maar er mag geen situatie ontstaan waarin je zelf moet puzzelen om een advies te krijgen waar je NS ticket of abonnement geldig is omdat NS je de bus in wil. Of BTM dan standaard aan staat, of uit, of er in bepaalde gevallen een melding komt met een keuze, of ... is iets waar front-end jongens (m/v) vast meer van weten dan ik. Ik heb het creatief gevoel van een cavia, mensen die OVtijden als website nog kennen weten mijn creatieve skills wel te plaatsen.

@aarclay Alleszins niet om Anita, maar om een voormalig manager M-lab die inmiddels met pensioen is. De beste man heeft zich vaker publiek uitgegeven, dus die durf ik wel bij naam te noemen.



Laatst bewerkt door Amazonous op 26-09-2022 16:35
 

26-09-2022 17:45:10
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
treinhobby (26-09-2022 15:31:06):

Bij de NS reisplanner kan je wel aangeven 'alleen sprinters'.

Zeker bedacht voor mensen die per se een gelijkvloerse instap willen...

Maar dan zou de Blauwnet intercity Zwolle - Enschede er eigenlijk gewoon tussen kunnen.


Er is gewoon een aparte optie voor "toegankelijk reizen".

 

26-09-2022 19:41:16
treinhobby
treinhobby

Die vervolgens aangeeft dat je reis assistentie nodig hebt om in en uit te stappen bij een SNG en SLT...

 

30-09-2022 20:56:01
scooter
scooter

Om hier nog een opvallend voorbeeld van een reisadvies te melden:

Vorige week met de ontsporing op Weert-Roermond gaf op zondag de reisplanner voor een rit van Eindhoven naar Roermond als alternatief de Flixbus van Eindhoven naar Roermond

 

30-09-2022 23:16:34
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Om zaterdag thuis te komen van Rtd naar Nm eveneens een Flixbus.

 

03-10-2022 06:55:03
diesels
diesels

Zwolle-Vorden via Hengelo en drie bussen, reistijd ruim 2,5 uur, als nsr op zaterdag net die 3600 schrapt die aansluiting geeft op de uurdiensten in Zp

 

03-10-2022 08:39:13
sjoerd
sjoerd

Dit weekend lag Breda - Tilburg eruit. Reisadvies aan mijn dochter: Breda - Rotterdam, Rotterdam - Eindhoven (doorgekoppeld), overstappen in Den Bosch naar Nijmegen. Betuwelijn met sneltrein via Dordrecht - Geldermalsen - Nijmegen zou indertijd wellicht sneller geweest zijn...

Of de stopbus Breda - Tilburg, reistijd anderhalf uur, wegens ontbreken snelbussen. Wel half om half aangekondigd, maar niet aanwezig. Tja.

 

03-10-2022 09:40:32
JothamvW
JothamvW

Lag er natuurlijk ook wel aan dat Db - Wf eruit lag, anders was je 2:24 kwijt geweest in plaats van 2:37

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-10-2022 22:21:10
Muizeneus
Muizeneus
Quote
diesels (03-10-2022 06:55:03):

Zwolle-Vorden via Hengelo en drie bussen, reistijd ruim 2,5 uur, als nsr op zaterdag net die 3600 schrapt die aansluiting geeft op de uurdiensten in Zp


Da's geen fout van de app maar van de planning bij NSR dunkt me

 

04-10-2022 06:46:51
diesels
diesels

Ja het laatste wel maar het advies is nieuw, en onzinnig. Twee overstappen van twee minuten en je bent zelfs als je alles zou halen slecht twee minuten eerder in Vd dan met een half uur wachten op de 3600 die wel rijdt plus diens overstap van 36 minuten in Zp.

Vast een mooi ritje door Twente en de Achterhoek maar ik heb maar alternatief vervoer gezocht



Laatst bewerkt door diesels op 04-10-2022 06:49