Gevolgen stroomstoring 2 september 2022
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
03-09-2022 16:21:28
yappa
yappa

Omdat de stroomstoring van 2 september en de schade aan het spoor Lls- Dron langduriger impact zullen hebben, leek het me handig om daarvoor een apart topic te maken (eerdere berichten in OD van 2 en 3 september).

Beelden op nos.nl tonen flinke schade. ProRail meldt herstel tot tenminste 13 sept, maar er wordt gespeculeerd dat het (veel) langer kan duren.

Bij mijn weten was de Hanzelijn als eerste aan de beurt om full-ERTMS te krijgen, ergens binnen nu en een paar jaar. Ik vraag me af of dat impact heeft op de manier waarop alles nu hersteld wordt. ATB terugbouwen en dan over 2 jaar weer weghalen lijkt ook een beetje zonde...



Laatst bewerkt door moderator op 03-09-2022 16:38
 

03-09-2022 16:28:29
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat terugbouwen is maar op een beperkt stukje van de Hanzelijn he ;)

 

03-09-2022 16:39:12
Marco
Marco

Bij de herstelwerkzaamheden kunnen nu de bestaande ontwerptekeningen gevolgd worden. Als je de situatie zou veranderen, moet je het hele ontwerpcircus doorlopen. Dan duurt het wel wat langer dan een paar weken.

Bovendien kan er dan niet meer beveiligd rijden met VIRM, ICM, DDZ etc.

 

03-09-2022 17:36:55
blauwe-spr
blauwe-spr
Quote
Marco (03-09-2022 16:39:12):

(..).

Bovendien kan er dan niet meer beveiligd rijden met VIRM, ICM, DDZ etc.


En ICM & DDZ worden hier vaak ingezet

 


03-09-2022 19:00:57
cuneo56
cuneo56
Quote
yappa (03-09-2022 16:21:28):

Bij mijn weten was de Hanzelijn als eerste aan de beurt om full-ERTMS te krijgen, ergens binnen nu en een paar jaar. Ik vraag me af of dat impact heeft op de manier waarop alles nu hersteld wordt. ATB terugbouwen en dan over 2 jaar weer weghalen lijkt ook een beetje zonde...


Dat lijkt zo te zijn,

maar aan de andere kant, in 2 weken ( of zoveel langer als het duurt) een flinke vloot voorzien van ETCS en toegelaten krijgen en dan ook nog eens een groter aantal Machinsten opleiden . Dat is een onmogelijkheid.😉

 

03-09-2022 19:00:59
michaben
michaben

Werkt de ATB buiten dienst code nog? Uiteraard in combinatie met een groene golf (sein pas uit stand stop als de rijweg vrij is tot het punt waar de ATB weer werkt).

 

03-09-2022 19:03:31
BAKEMONO
BAKEMONO
Is het geen idee om weer met ICM15 te rijden zoals voor 2012?


Can I VIRM you?
 

03-09-2022 19:04:37
cuneo56
cuneo56

Quote


michaben (03-09-2022 19:00:59):

Werkt de ATB buiten dienst code nog? Uiteraard in combinatie met een groene golf (sein pas uit stand stop als de rijweg vrij is tot het punt waar de ATB weer werkt).

--------------------------------

Kijk da's een praktische oplossing uit de praktijk.

Alleen of je bij de Angsthazen die moeten beslissen de handen op elkaar krijgt?



Laatst bewerkt door cuneo56 op 03-09-2022 19:07
 

03-09-2022 19:10:52 1
DDZ7504
DDZ7504
Quote
BAKEMONO (03-09-2022 19:03:31): Is het geen idee om weer met ICM15 te rijden zoals voor 2012?

Wat lost dat op?




DDZ in dienst, ik blij!
 

03-09-2022 19:13:29
Marco
Marco
Quote
cuneo56 (03-09-2022 19:04:37):

Quote


michaben (03-09-2022 19:00:59):

Werkt de ATB buiten dienst code nog? Uiteraard in combinatie met een groene golf (sein pas uit stand stop als de rijweg vrij is tot het punt waar de ATB weer werkt).

--------------------------------

Kijk da's een praktische oplossing uit de praktijk.

Alleen of je bij de Angsthazen die moeten beslissen de handen op elkaar krijgt?


Ik ben ook iemand die graag over bureaucratie klaagt, maar denk dat daar hier niet per se sprake is :)

Het zal niet alleen de ATB zijn die stuk is, maar ook bijvoorbeeld de treindetectie, interlocking etc.

 

03-09-2022 19:59:24 1
cuneo56
cuneo56

Even een zijspoortje:

Mocht het komende winter gaan IJzelen en er vragen over de Ontijzelschakeling komen, dan hebben we nu een mooi voorbeeld hoe dat werkt en waarom dat niet meer gedaan wordt😃.

 

03-09-2022 22:29:14
michaben
michaben
Quote
Marco (03-09-2022 19:13:29):

Het zal niet alleen de ATB zijn die stuk is, maar ook bijvoorbeeld de treindetectie, interlocking etc.


Even twee tijdelijke assentellers plaatsen en een heel lang blok maken. Of desnoods een virtuele sectie. Maar ik geef toe, dit zijn oplossingen die je alleen kunt toepassen als je je op een dergelijk scenario hebt voorbereid, niet iets wat je ter plekke bedenkt en de volgende dag kunt gaan bouwen.

 

03-09-2022 22:43:25
sjoerd
sjoerd
Quote
cuneo56 (03-09-2022 19:59:24):

Even een zijspoortje:

Mocht het komende winter gaan IJzelen en er vragen over de Ontijzelschakeling komen, dan hebben we nu een mooi voorbeeld hoe dat werkt en waarom dat niet meer gedaan wordt😃.


Ik zat er ook aan te denken. Het ontijzelen zelf zal, zoals de proef heeft uitgewezen, fantastisch werken. Zo ver heeft men in de jaren 70 niet durven gaan!

 

03-09-2022 23:58:28
Steen
Steen

Is het eigenlijk al bekend of de ICM die er gestrand was toen het gebeurde het euvel heeft overleefd?

 

04-09-2022 00:38:25
gose91
gose91

Yes, die had slechts last van uitgeputte batterijen. Is bijgeladen en opgestart, maar heeft daarna nog geen kilometers gemaakt

 

04-09-2022 02:18:06
AlexNL
AlexNL

Afgaande op treinposities.nl heeft de 4233 vandaag gereden in 572, 583, 686, en 588. Hij lijkt het dus nog prima te doen.

 

04-09-2022 12:08:57
aarclay
aarclay

Dat moet wel een apart gezicht zijn geweest op de spanningsmeter, waarvan de naald opeens naar maximum had geschoten, en de snelschakelaar uit viel. Allemaal in een split van een split second, lijkt me.

 

04-09-2022 12:14:30
treinfan
treinfan

Van AC-spanningen op 50 Hz zal je weinig zien op een (analoge) DC spanningsmeter.

 

04-09-2022 12:37:13
aarclay
aarclay

Maar ik neem wel aan dat de snelschakelaar direct in werking trad? Gaat de panto dan ook direct omlaag bij ICM?

 

04-09-2022 12:37:58
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Steen (03-09-2022 23:58:28):

Is het eigenlijk al bekend of de ICM die er gestrand was toen het gebeurde het euvel heeft overleefd?


ICM heeft (net als alle andere treinen) een overspanningsbeveiliging die boem zegt in dit soort gevallen. Dan doet de trein niks meer, maar zodoende wordt de elektronica van de trein wel beschermd tegen te hoge spanningen. Dit is ook nodig bij bijvoorbeeld blikseminslag.

 

04-09-2022 12:42:17
gose91
gose91

Ik denk daarom dat de spanning helemaal niet bij deze trein is beland. De overspanningsbeveiliging zit op het dak naast de stroomafnemer en daar hoefde men kennelijk niet te zijn om het stel weer te reanimeren.

 

05-09-2022 07:26:41
mdeen
mdeen
Quote
Marco (03-09-2022 19:13:29):
Quote
cuneo56 (03-09-2022 19:04:37):

Quote


michaben (03-09-2022 19:00:59):

Werkt de ATB buiten dienst code nog? Uiteraard in combinatie met een groene golf (sein pas uit stand stop als de rijweg vrij is tot het punt waar de ATB weer werkt).

--------------------------------

Kijk da's een praktische oplossing uit de praktijk.

Alleen of je bij de Angsthazen die moeten beslissen de handen op elkaar krijgt?


Ik ben ook iemand die graag over bureaucratie klaagt, maar denk dat daar hier niet per se sprake is :)

Het zal niet alleen de ATB zijn die stuk is, maar ook bijvoorbeeld de treindetectie, interlocking etc.


Dat heb je niet nodig als je "donker" rijdt. Ik neem aan dat het idee is om de ATB buiten dienst te schakelen en dan tot de plek waar weer ATB is zonder beveiliging te rijden.

Dat vereist minimaal dat je (waarschijnlijk handmatig) ervoor zorgt dat er geen twee treinen tegelijkertijd op het baanvak zijn. Dus een volgende trein mag pas een vertrekopdracht krijgen als de voorgaande trein weer in beveiligd gebied is. Niet onmogelijk, maar ik denk te bewerkelijk voor de huidige tijd.

Ik denk echter dat je nog een ander probleem hebt: werkt de bovenleiding nog wel. Ik zag foto's van verbrande isolatoren die groot genoeg waren voor 1500V. Niet alleen het seinsysteem heeft een opdonder gekregen, die 150 kV is ook door de onderstations gegaan.

 

05-09-2022 08:10:46
seinhuis
seinhuis

Bij mij wordt in de NS reisplanner vermeld bij het plannen van een reis dat de treinen tussen Zwolle en Lelystad gewoon rijden.

Bij actuele vertrektijden staan deze treinen wel als opgeheven vermeld.

 

05-09-2022 08:29:36
sjoerd
sjoerd

Er zijn zeker ook grondkabels opgestookt. Die moeten worden vervangen. Niet alleen de isolatie aan de buitenzijde (de isolatie) is wellicht verbrand, maar in veel kabels zit ook aan de binnenzijde tussen de aders een coating (ik weet niet wat voor spul dat is) en die moet ook een opdonder hebben gehad, wat de kabel onbruikbaar maakt.

 

05-09-2022 10:14:44
Marco
Marco
Quote
mdeen (05-09-2022 07:26:41):
Quote
Marco (03-09-2022 19:13:29):
Quote
cuneo56 (03-09-2022 19:04:37):

Quote


michaben (03-09-2022 19:00:59):

Werkt de ATB buiten dienst code nog? Uiteraard in combinatie met een groene golf (sein pas uit stand stop als de rijweg vrij is tot het punt waar de ATB weer werkt).

--------------------------------

Kijk da's een praktische oplossing uit de praktijk.

Alleen of je bij de Angsthazen die moeten beslissen de handen op elkaar krijgt?


Ik ben ook iemand die graag over bureaucratie klaagt, maar denk dat daar hier niet per se sprake is :)

Het zal niet alleen de ATB zijn die stuk is, maar ook bijvoorbeeld de treindetectie, interlocking etc.


Dat heb je niet nodig als je "donker" rijdt. Ik neem aan dat het idee is om de ATB buiten dienst te schakelen en dan tot de plek waar weer ATB is zonder beveiliging te rijden.

Dat vereist minimaal dat je (waarschijnlijk handmatig) ervoor zorgt dat er geen twee treinen tegelijkertijd op het baanvak zijn. Dus een volgende trein mag pas een vertrekopdracht krijgen als de voorgaande trein weer in beveiligd gebied is. Niet onmogelijk, maar ik denk te bewerkelijk voor de huidige tijd.

Ik denk echter dat je nog een ander probleem hebt: werkt de bovenleiding nog wel. Ik zag foto's van verbrande isolatoren die groot genoeg waren voor 1500V. Niet alleen het seinsysteem heeft een opdonder gekregen, die 150 kV is ook door de onderstations gegaan.


Ja eens, met genoeg creativiteit kom je er alsnog wel. Bijvoorbeeld alle seinen afkruisen, wissels vergrendelen, en een S-bord aan beide kanten plaatsen waarbij je alleen voorbij mag rijden als je in het bezit bent van een token. En uiteraard uitrollend, want bvl spanning zal er niet zijn 😉

 

05-09-2022 11:28:47
thom
thom
Quote
mdeen (05-09-2022 07:26:41):

Ik denk echter dat je nog een ander probleem hebt: werkt de bovenleiding nog wel. Ik zag foto's van verbrande isolatoren die groot genoeg waren voor 1500V. Niet alleen het seinsysteem heeft een opdonder gekregen, die 150 kV is ook door de onderstations gegaan.


Dat kun je wel vergeten dat die nog werkt :)

Dat onderstation kun je natuurlijk grotendeels wel weggooien wat en aan de infra kant, wat je zegt, alle isolatoren hebben een spanning te voorduren gehad die veel groter is dan waar ze voor ontworpen zijn en op de meest idiote plekken is die hoge spanning daardoor zijn aarde gaan zoeken (en gevonden).

Aangezien zaken als ATB- en interlockingsystemen samen komen met retourstromen in het spoor is daar alles gezamelijk en flambé.

Zou mij niets verbazen als men daar alles totaal opnieuw aan kan leggen, op het ballastbed en de bovenleidingportalen na. Daarmee zal dat komende tijd wel het bezette gebied gaan worden van de aannemer met krol'en en personeel en kun je het vergeten dat het mogelijk is dat daar nog een trein doorheen kan gaan rijden.



Laatst bewerkt door thom op 05-09-2022 11:30
 

05-09-2022 11:36:52
Oldskool
Oldskool

En de schade is aanzienlijk. Ruim 3 kilometer aan kabels en andere elementen.

 

05-09-2022 13:39:00 2
broek53
broek53

Er zijn zelfs spoorstaven zo heet geworden dat ze vervangen moeten worden. De inhoud van alle beveiligingskasten is geflambeerd en dat zijn er des te meer omdat het het emplacement Swifterbant (met vier sporen en de nodige wissels) betreft.

 

06-09-2022 21:02:42 1
rob_ehv
rob_ehv

Prognose gaat naar einde van dit jaar.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-09-2022 21:18:30
Oldskool
Oldskool

Ai.... dat worden dan allemaal Solverdiensten waar geen hout van klopt. 🤨

 

06-09-2022 21:23:51 1
marciekemp
marciekemp

Als ik het zo hoor moet er over 7 km alle kabels en aarde doorgemeten en eventueel vervangen worden, zijn er tenminste 7 seinwezen kasten die compleet vervangen moeten worden, en moet de EV doorgemeten worden en afhankelijk van de uitslag ook nog compleet vervangen worden, en hopen ze tegen het einde van de week een beter beeld te hebben over de echte schade en wat nodig is voor herstel aan onderdelen en tijd.



Laatst bewerkt door marciekemp op 06-09-2022 21:29
 

06-09-2022 22:42:47
noof
noof
Quote
Oldskool (06-09-2022 21:18:30):

Ai.... dat worden dan allemaal Solverdiensten waar geen hout van klopt. 🤨


Mwah, initieel wel. Maar als er een duidelijkere prognose kan e.e.a. gewoon vanuit Voorbereiden & Bijstellen (voorheen dagplan) worden gepland.

 

06-09-2022 22:52:26
Oldskool
Oldskool

Daar hopen we dan maar op, afgelopen paar dagen was dramatisch.

 

07-09-2022 09:19:33
robert5591
robert5591

Reisplanner heeft het nu over ma 3 oktober

 

07-09-2022 10:06:49
john2
john2
Quote
broek53 (05-09-2022 13:39:00):

Er zijn zelfs spoorstaven zo heet geworden dat ze vervangen moeten worden. De inhoud van alle beveiligingskasten is geflambeerd en dat zijn er des te meer omdat het het emplacement Swifterbant (met vier sporen en de nodige wissels) betreft.


Is er al bekend wat dit gaat kosten? En wie moet betalen?

Is hier ook tegen de verzekeren? En van welk bedrijf de verzekering dit dan betaalt.

 

07-09-2022 10:40:47
Rolffiej19
Rolffiej19

Het lijkt in mijn ogen logisch dat prorail zal aankloppen bij TenneT (de net beheerder en eigenaar van de hoogspanningsmasten)



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 07-09-2022 10:41
 

07-09-2022 10:51:46
mren
mren

Wat natuurlijk in hoge mate vestzak-broekzak is aangezien ProRail en TenneT dezelfde eigenaar hebben.

 

07-09-2022 11:20:47
AlexNL
AlexNL

Wellicht dat e.e.a. nog via een aansprakelijksheidsverzekering loopt.

 

07-09-2022 13:40:00
pascalgerr
pascalgerr
Quote
mren (07-09-2022 10:51:46):

Wat natuurlijk in hoge mate vestzak-broekzak is aangezien ProRail en TenneT dezelfde eigenaar hebben.


3 keer raden wie uiteindelijk de rekening betaalt... de belastingbetaler

 

07-09-2022 14:02:59 1
thom
thom

Wat een dom antwoord...

 

07-09-2022 14:18:39
BVisser
BVisser
Quote
pascalgerr (07-09-2022 13:40:00):
Quote
mren (07-09-2022 10:51:46):

Wat natuurlijk in hoge mate vestzak-broekzak is aangezien ProRail en TenneT dezelfde eigenaar hebben.


3 keer raden wie uiteindelijk de rekening betaalt... de belastingbetaler.


Tja, het is wat... Weet je wat? Als bij jou in de straat de riolering is vernieuwd zal ik de gemeente vragen om met de pet langs de deuren te gaan om de kosten te betalen.

 

07-09-2022 15:11:26
noof
noof
Quote
robert5591 (07-09-2022 09:19:33):

Reisplanner heeft het nu over ma 3 oktober


Om het in elk geval duidelijk te maken in de reisplanner als reizigers een reis willen plannen. Volgende week wordt meer bekend over een realistische prognose, maar ga rustig uit van maanden. Wellicht dat de ingangsdatum nieuwe dienstregeling een mooi target is.

 

07-09-2022 15:54:15
Daniel1
Daniel1

Kunnen we mooi de heropening van de Hanzelijn vieren... Exact tien jaar na de vorige opening!

 

08-09-2022 09:11:08
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Zou er niet een soort valbeveiliging ter plaatse van een hoogspanningslijn moeten komen?

Van Hlm naar Ut kruist minimaal 3 keer een hoogspanningslijn de spoorbaan.

Wanneer een dergelijk incident daar gebeurt is de impact enorm.

 

08-09-2022 09:33:58
Oldskool
Oldskool
Quote
NIJMEGEN (08-09-2022 09:11:08):
Wanneer een dergelijk incident daar gebeurt is de impact enorm.

De impact voor reizigers die via de Hanzelijn reizen is ook aardig groot. En ook voor de reizigers op de Flevolijn, met name die van Almb. Die hebben nu geen ic verbinding meer.

Overigens. Dé Hanzelijn wordt ook over 3 plaatsen gekruist door die hoogspanningskabels.

 

08-09-2022 12:48:16 1
thom
thom

Aan de andere kant, we rijden al ruim 100 jaar elektrische treinen en volgens mij is het voor het eerst dat zoiets als dit gebeurd.

Volgens mij is het een simpele kansberekening die je kunt afwegen tegen investeringen van tonnen om allerlei constructies te gaan bouwen.

 

08-09-2022 12:56:06
aarclay
aarclay

Ik weet wel dat er dergelijke valconstructies over snelwegen en spoorlijnen gebouwd zijn bij de aanleg van dergelijke masten. Maar dan gaat er uiteraard nog geen 380 kV door die kabel.

Maar mocht de kabel slap hangen, dan is de situatie lang niet zo erg als nu. Liever eventuele kortsluiting, of een stilgelegd spoortje door een spanningsloze kabel op de 1,5 kV i.p.v. 380 kV erop.

Maar de kans dat 380 kV naar beneden komt, is echt klein.



Laatst bewerkt door aarclay op 08-09-2022 13:04
 

08-09-2022 13:17:14 1
sjoerd
sjoerd

In de jaren 70 is het relaishuis onder Post T NX in Arnhem een keer gaar gekookt. Er kwam bovenleidingspanning te staan op kabels van de NX-beveiliging. Treinen werden toen een tijdje geloodst via portofoons van militairen, over het emplacement, totdat de vereiste kabels en apparatuur weer konden functioneren. Ik weet niet meer wat de oorzaak was.

Er stonden ooit foto's van in de Koppeling. Zeg nooit dat het niet kan gebeuren.

 

08-09-2022 13:27:36
AlbertP
AlbertP

Een paar maanden geleden is er nog 15kV door een aantal relaiskasten in Stuttgart gegaan, nadat de bovenleiding brak en op een sein landde dat niet geaard was. (De oorzaak was een vogel in de bovenleiding.)

 

08-09-2022 13:34:06
thom
thom

Overslag van hoogpspanning naar laagspanning komt, helaas, wel wat vaker voor.


Maar dat is natuurlijk een ander verhaal dan waar het om ging, de kabels van Tennet bovenop die van Prorail ;)

 

08-09-2022 13:41:27
gvttreinen
gvttreinen
Quote
aarclay (08-09-2022 12:56:06):

Ik weet wel dat er dergelijke valconstructies over snelwegen en spoorlijnen gebouwd zijn bij de aanleg van dergelijke masten. Maar dan gaat er uiteraard nog geen 380 kV door die kabel.

Zoiets dus.

 

08-09-2022 14:13:23
b2py
b2py

Dat is een tijdelijke constructie tijdens de aanbouw van de hoogspanningslijn, zijn er ook dergelijke constructies in permanente staat?

 

08-09-2022 19:51:37 1
jeanne
jeanne
Quote
sjoerd (08-09-2022 13:17:14):

In de jaren 70 is het relaishuis onder Post T NX in Arnhem een keer gaar gekookt. Er kwam bovenleidingspanning te staan op kabels van de NX-beveiliging. Treinen werden toen een tijdje geloodst via portofoons van militairen, over het emplacement, totdat de vereiste kabels en apparatuur weer konden functioneren. Ik weet niet meer wat de oorzaak was.

Er stonden ooit foto's van in de Koppeling. Zeg nooit dat het niet kan gebeuren.


Z'n oranje bovenleidingsmontageauto had kortsluiten veroorzaakt. Met behulp van dienstplichtigen en militair-veldtelefoonnetwerk werd het verkeer een aantal weken (2?) geregeld.

 

08-09-2022 22:22:07
AlexNL
AlexNL
Quote
AlbertP (08-09-2022 13:27:36):

Een paar maanden geleden is er nog 15kV door een aantal relaiskasten in Stuttgart gegaan, nadat de bovenleiding brak en op een sein landde dat niet geaard was. (De oorzaak was een vogel in de bovenleiding.)


Vorig jaar is er in Engeland tijdens een storm iets soortgelijks gebeurd. Bij een seinbrug is een kabel losgekomen, gaan klapperen, en vervolgens tegen de bovenleiding gekomen. Daardoor is er 25 kV naar de kast op de grond gegaan.

Gelukkig voor Network Rail bleef het daar ook bij, en is het niet overgeslagen naar de centrale aansturing.

 


15-09-2022 13:18:26
rob_ehv
rob_ehv
Quote
rob_ehv (06-09-2022 21:02:42):

Prognose gaat naar einde van dit jaar.


https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/301737/prorail-treinverkeer-lelystad-dronten-pas-half-december-weer-mogelijk?fbclid=IwAR1UpH5bE3BgzpsN5bXfk3Nvqws2yTj9190dkbS0hNdMRJolHIbo7TPkzkg

 

15-09-2022 13:23:29
bacr
bacr
Quote
rob_ehv (15-09-2022 13:18:26):
Quote
rob_ehv (06-09-2022 21:02:42):

Prognose gaat naar einde van dit jaar.


www.omroepflevoland.nl


 

15-09-2022 13:29:19
mren
mren

Intussen past NS iedere keer voor de volgende dag de reisplanner aan zodat iedereen die een reis plant over een paar dagen gewoon adviezen via Hanzelijn krijgt.

Hoe zat het met de klant op 1, 2 en 3?



Laatst bewerkt door mren op 15-09-2022 13:29
 

15-09-2022 14:06:31
broek53
broek53

Ik vermoed haast dat er een langere-termijnplan in ontwikkeling is, dat straks per langloper in dagplan wordt gexet. Dat zou ik althans hopen; het kan dan zorgvuldiger en vooral klantvriendelijker zijn dan het botte hap-snapgebeuren dat nu in de bijsturing gebeurt.

Overigens is eind dit jaar ook nog redelijk optimistisch, hoor ik van betrokkenen. Er zijn kasten en onderdelen opgeblazen die op zichzelf al een levertijd van een half jaar hebben. Het sterkste verhaal hoorde ik over het onderstation bij Swifterbant: daar kon men aanvankelijk niet in, omdat de deuren van binnenuit vastgelast waren. Over het interieur maakte men zich toen al geen illusies meer...



Laatst bewerkt door broek53 op 15-09-2022 14:07
 

15-09-2022 14:35:32
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (15-09-2022 14:06:31):
Het sterkste verhaal hoorde ik over het onderstation bij Swifterbant: daar kon men aanvankelijk niet in, omdat de deuren van binnenuit vastgelast waren. Over het interieur maakte men zich toen al geen illusies meer...

Bedoel je dat die vastgesmolten waren door de extreme hitte? Ik krijg anders spontaan medelijden met diegene die er binnen opgesloten zit als die ze vanuit binnen had vastgelast. Lastig hoor... 😉

 

15-09-2022 14:38:25
broek53
broek53

Dat bedoel ik uiteraard.

 

15-09-2022 14:45:40
Muizeneus
Muizeneus

Zou het nu mogelijk zijn om met een dieseltreinstel Lls - Kpnz te pendelen?

Elektriciteit heeft het ding niet nodig en zolang dat het enige treinstel op het baanvak is is het qua beveiliging toch ook niet zo heel spannend?

 

15-09-2022 14:49:35 1
mren
mren

Er zou ook schade zijn aan de rails dus het is een vereiste dat dat eerst op orde is. Verder denk ik dat je 50 man van de Veiligheidstaliban op je weg vindt. Maar het moet natuurlijk gewoon kunnen. Desnoods met tokens die je door moet geven om baanvak op te mogen. Maar ik vermoed dat er voor Dronten niet zo veel moeite zal worden gedaan.

 

15-09-2022 14:58:41
aarclay
aarclay

Technisch zou het na een spoorschouw prima kunnen, mits het spoor in orde is. Maar ik vrees dat dit zo een bureaucratische mallemolen bij IL&T zal zijn, dat de procedures pas rond zijn zodra de baan al weer klaar voor gebruik is.

 

15-09-2022 15:11:18 1
broek53
broek53

IL&T heeft er weinig mee te maken, die controleert alleen achteraf. Je kunt uiteraard rijden als er gewoon spoor van 1435 mm wijd ligt, maar of je er veel aan hebt om met 40 km/h over een onbeveiligd baanvak te gaan kruipen met een treintje waarop men aan beide kanten moet overstappen, waag ik zeer te betwijfelen. Voor de belengrijkste functie van de Hanzelijn, het doorgaande intercityverkeer, heb je er al sowieso niets aan. Daarnaast kun je niet aan het herstel van e.e.a werken als er gereden wordt. In dit geval denk ik niet dat er al teveel werk van gemaakt zou moeten worden om per se een trein te rijden.

 

15-09-2022 15:14:56
b2py
b2py
Quote
Muizeneus (15-09-2022 14:45:40):

Zou het nu mogelijk zijn om met een dieseltreinstel Lls - Kpnz te pendelen?

Elektriciteit heeft het ding niet nodig en zolang dat het enige treinstel op het baanvak is is het qua beveiliging toch ook niet zo heel spannend?


Als je gaat rijden met treinen kan je minder werk verricht overdag of zelfs alleen in de nacht. Dan weet je zeker dat het lang gaat duren.

 

15-09-2022 16:18:01 1
train85
train85

Er wordt gewerkt aan een lange termijn oplossing qua dienstregeling.

Vanaf week 40 wordt het in de planning in Utrecht aangepast in de systemen tot die tijd via de bijsturing per dag.

 

15-09-2022 21:03:37 1
PKP
PKP
Quote
mren (15-09-2022 14:49:35):

....... Desnoods met tokens ......


Ik kan zo'n beveiligingssysteem niet vinden in de regelgeving.

 

15-09-2022 21:04:44
mren
mren

Nou en?

Voor de overheid is niets toegestaan tenzij wettelijk geregeld. Voor bedrijven en particulieren is alles toegestaan tenzij wettelijk verboden.

 

15-09-2022 21:30:07 1
Marco
Marco
Quote
PKP (15-09-2022 21:03:37):
Quote
mren (15-09-2022 14:49:35):

....... Desnoods met tokens ......


Ik kan zo'n beveiligingssysteem niet vinden in de regelgeving.


Facultatief stopbord met onderbord "oprijden alleen indien in bezit van juiste token". Volgens de Regeling Spoorverkeer. Klaar :)

 

16-09-2022 07:39:03
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (15-09-2022 15:11:18):

maar of je er veel aan hebt om met 40 km/h over een onbeveiligd baanvak te gaan kruipen met een treintje waarop men aan beide kanten moet overstappen, waag ik zeer te betwijfelen. Voor de belengrijkste functie van de Hanzelijn, het doorgaande intercityverkeer, heb je er al sowieso niets aan.


Die functie wordt vrij compleet overgenomen door de Veluweroute. De meeste verbindingen gaan sowieso via de Veluwe, alleen Zwolle - (regio) Amsterdam is sneller via de Hanzelijn dan via de Veluwe, maar die reizigers kunnen met een half uur extra rijtijd ook via de Veluwe. De meeste pijn wordt juist gevoeld door de regionale reizigers waarvoor de omweg via de Veluwe geen alternatief is: mensen die Lelystad of de Flevolijn als begin- of eindpunt hebben, mensen die in Almere of Lelystad wonen en in Zwolle of Kampen werken, of omgekeerd. Die zijn nu op bussen aangewezen en naar wat ik hoor zijn die schaars, soms niet aanwezig of rijden niet naar Dronten en Kampen-Zuid maar naar Zwolle. Daarvoor zou elke pendeldienst via het spoor een welkome verlichting zijn.

Maar ik heb ook geen enkele illusie dat dat een haalbaar alternatief is. Je rijdt in de weg van werkzaamheden die aan het spoor moeten gebeuren en de vraag is of je ergens een dieseltrein kunt organiseren.

 

16-09-2022 08:08:11
yappa
yappa

Kleine nuance, de Hanzelijn is de snelste route voor Zwolle en alles te noorden/oosten daarvan.

Normaal, pré-Covid , vertrokken daar in de brede spits 2x 10 bakken DDZ per half uur richting Randstad. Op dit moment is dat 1x 7 bakken ICM, vermoedelijk om HC's te besparen. En dat past dus niet.

Een treinbeveiligingssysteem is precies dat, een systeem om treinen veilig te laten rijden. En als dat ook op een andere manier kan , om zo weer iets van regionale treinen en/of IC's te laten rijden, dan zou dat zeer welkom zijn.
De regelgeving gaat uit van werkende infra. Maar als op een kruising de stoplichten defect zijn, wordt de kruising ook niet afgezet maar dan wordt gebruik gemaakt van de rijvaardigheid van de bestuurders.

 

16-09-2022 08:35:38
treinfan
treinfan

Het zou veel kunnen schelen als die Intercities bijgestuurd zouden worden naar Amf en daar gekoppeld aan de 11600/11700.

 

16-09-2022 08:37:31
Ysbergsla
Ysbergsla

Eenvoudiger: serie 1500. Dit is laatstelijk met werkzaamheden nog een plan geweest.

 

16-09-2022 08:49:48
michaben
michaben
Quote
yappa (16-09-2022 08:08:11):Normaal, pré-Covid , vertrokken daar in de brede spits 2x 10 bakken DDZ per half uur richting Randstad. Op dit moment is dat 1x 7 bakken ICM, vermoedelijk om HC's te besparen.

Kleine nuance: Zl-Lls was niet het drukste deel van deze treinseries, dus die 10 bakken DDZ zaten daar vrijwel nooit vol.

 

16-09-2022 11:10:02
Oldskool
Oldskool

Behalve op donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag en maandag.😉

 

16-09-2022 11:29:54
sneltram
sneltram
Quote
Ysbergsla (16-09-2022 08:37:31):

Eenvoudiger: serie 1500. Dit is laatstelijk met werkzaamheden nog een plan geweest.


Dit was ook de wens, maar door onvoldoende capaciteit niet maakbaar. Het wordt nu eerst een pendeltrein, later een doorgetrokken 700/1800 vanaf Zl naar Amf en daar kerend (met waar mogelijk aansluiting op de 2000 en 1500.

 

16-09-2022 11:36:03
mren
mren

Onvoldoende capaciteit van wat? Bovenleiding, bijsturing, materieel, personeel, paden, perronbezetting...?

 

16-09-2022 11:38:00
sneltram
sneltram
Quote
mren (16-09-2022 11:36:03):

Onvoldoende capaciteit van wat? Bovenleiding, bijsturing, materieel, personeel, paden, perronbezetting...?


Planning

 

16-09-2022 11:48:30
mren
mren

Dank, dat maakt het wat duidelijker 🙂

 

16-09-2022 12:35:48
broek53
broek53
Quote
yappa (16-09-2022 08:08:11):

Kleine nuance, de Hanzelijn is de snelste route voor Zwolle en alles te noorden/oosten daarvan.

Normaal, pré-Covid , vertrokken daar in de brede spits 2x 10 bakken DDZ per half uur richting Randstad. Op dit moment is dat 1x 7 bakken ICM, vermoedelijk om HC's te besparen. En dat past dus niet.

Een treinbeveiligingssysteem is precies dat, een systeem om treinen veilig te laten rijden. En als dat ook op een andere manier kan , om zo weer iets van regionale treinen en/of IC's te laten rijden, dan zou dat zeer welkom zijn.
De regelgeving gaat uit van werkende infra. Maar als op een kruising de stoplichten defect zijn, wordt de kruising ook niet afgezet maar dan wordt gebruik gemaakt van de rijvaardigheid van de bestuurders.


Dat laatste is uiteraard waar, maar het spoor heeft inmiddels al een jaar of 20 geleden de afslag genomen dat de kruising dan afgezet wordt. Het symbolische moment daarvoor herinner ik mij nog goed: treinverkeer staken vanwege een overwegstoring.....

Als het eenvoudig zou zijn ff een noodbeveiliging te ontwerpen en te bouwen, zou men dat misschien nog wel doen. Maar zonder beveiliging en zonder ATB raakt men sowieso totaal van de leg tegenwoordig ;-)

Overigens bedoelde ik ook dat je aan een pendelend dieseltje daar weinig hebt, juist omdat je veel meer de intercity's nodig hebt.

 

19-09-2022 07:09:52
mdeen
mdeen
Quote
yappa (16-09-2022 08:08:11):

Kleine nuance, de Hanzelijn is de snelste route voor Zwolle en alles te noorden/oosten daarvan.


Het aloude "je moet wel 110% correct zijn om geen opmerkingen te krijgen". Ik dacht dat wel duidelijk was dat "Zwolle" betekent "alles waarvoor je naar Zwolle gaat", dus ook reizen verder dan Zwolle.

 

19-09-2022 07:12:08
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (16-09-2022 12:35:48):

Overigens bedoelde ik ook dat je aan een pendelend dieseltje daar weinig hebt, juist omdat je veel meer de intercity's nodig hebt.


En mijn mening is juist dat je die IC's niet nodig hebt omdat je die zonder veel moeite kunt omleiden (dat NS daar blijkbaar problemen mee heeft is een ander verhaal). Juist de regionale reizigers zijn het hardst getroffen, dus juist die regionale dienst is meer van belang.

 

19-09-2022 12:48:53
PKP
PKP
Quote
yappa (16-09-2022 08:08:11):.... maar dan wordt gebruik gemaakt van de rijvaardigheid van de bestuurders......

Maar juist aan het "kunnen" van de menselijke factor wordt ernstig getwijfeld. Niet voor niets zijn er regels, procedures, beperkingen, verzwaard remcriterium dubbele kijkmomenten, Vecom en treinbeinvloeding.

 

19-09-2022 12:56:32
broek53
broek53
Quote
mdeen (19-09-2022 07:12:08):
Quote
broek53 (16-09-2022 12:35:48):

Overigens bedoelde ik ook dat je aan een pendelend dieseltje daar weinig hebt, juist omdat je veel meer de intercity's nodig hebt.


En mijn mening is juist dat je die IC's niet nodig hebt omdat je die zonder veel moeite kunt omleiden (dat NS daar blijkbaar problemen mee heeft is een ander verhaal). Juist de regionale reizigers zijn het hardst getroffen, dus juist die regionale dienst is meer van belang.


Daarin verschillen we dan van mening. Tenzij het waar is dat de Hanzelijn totaal overbodig was (daar valt overigens wel wat voor te zeggen ;-)).
Maar dan nog is het regionale vervoer is beter af met een ordentelijke busverbinding dan met droevig geklooi met een dieseltreintje, denk ik.



Laatst bewerkt door broek53 op 19-09-2022 12:56
 

19-09-2022 13:11:44
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (19-09-2022 12:56:32):

Daarin verschillen we dan van mening. Tenzij het waar is dat de Hanzelijn totaal overbodig was (daar valt overigens wel wat voor te zeggen ;-)).
Maar dan nog is het regionale vervoer is beter af met een ordentelijke busverbinding dan met droevig geklooi met een dieseltreintje, denk ik.


Het probleem is dat NS die ordentelijke busverbinding ook niet op de rit kan zetten. En daarom is de impact op dit moment voor de regionale reizigers veel groter. Het half uur langer in de trein zitten is niet zo erg vergeleken met mensen die een uur buiten in de kou moeten wachten op een bus, en dan ook nog eens een half uur extra reistijd hebben.

 

19-09-2022 13:16:38
Muizeneus
Muizeneus

Als je een goede drgl zou kunnen maken zou de omweg voor IC-reizigers maar 5 minuten langer hoeven te zijn (althans vanaf Asdz naar Zl), dus voor Flevolandwe reizigers betekent het de meeste extra reistijd

 

19-09-2022 13:22:20
Oldskool
Oldskool
Quote
mdeen (19-09-2022 13:11:44):
Quote
broek53 (19-09-2022 12:56:32):

Daarin verschillen we dan van mening. Tenzij het waar is dat de Hanzelijn totaal overbodig was (daar valt overigens wel wat voor te zeggen ;-)).
Maar dan nog is het regionale vervoer is beter af met een ordentelijke busverbinding dan met droevig geklooi met een dieseltreintje, denk ik.


Het probleem is dat NS die ordentelijke busverbinding ook niet op de rit kan zetten.


En je hebt ook geinformeerd waardoor de busverbinding tussen Lls en Dron de afgelopen dagen rommelig was?

Volgens de man van Traffic Support, het bedrijf wat de busdienstregeling verzorgt, heeft NS bij de contractant genoeg bussen besteld, en die bussen waren er ook. Een belangrijk pionnetje ontbrak, te weten de chauffeurs. Dat zou, als het goed is vanaf vandaag wel op orde moeten zijn.

 

19-09-2022 16:25:38
blauwe-spr
blauwe-spr

Het gaat momenteel over Duitse bussen (touringcars) met als het goed is Kroatische chauffeurs

 

22-09-2022 13:36:51
egnbg
egnbg

Zo maar een idee, maar waarom laten ze de IC's niet gewoon doorrijden naar Dronten ipv nu totaan Zwolle?

Dan gaan mensen misschien ook niet zo massaal de trein uit in Zwolle en nemen ze ook niet de IC naar Amersfoort.

 

22-09-2022 13:50:55
thom
thom

En dan iedereen de bus in waar er soms al een tekort aan is voor het vervangen van de stopper, en wat dan waarschijnlijk ook nog niet eens sneller is dan de trein via Amersfoort...

 

22-09-2022 14:55:32
mvanuden
mvanuden

Op de site van Rover: langere treinen en ook meer treinen op onder andere Amersfoort-Zwolle.

www.rover.nl

 

23-09-2022 17:35:43
GerritJan
GerritJan
Quote
mvanuden (22-09-2022 14:55:32):

Op de site van Rover: langere treinen en ook meer treinen op onder andere Amersfoort-Zwolle.

www.rover.nl


4 intercity's per uur en extra lange treinen ! Tussen zl en amf

 

26-09-2022 15:11:49 1
diesels
diesels

De gekozen oplossing na vier weken broeden is.... sja.... zullen we zeggen 'typerend'.

In plaats van de 700/1800 door te laten rijden vanaf Zl naar Amf om om de 1500 aan te sluiten (dan wel de 1500 te verlengen naar Zl), gaat er een pendel Zl-Amf rijden, op ongeveer dezelfde tijd, van spoor 4.

Hiermee krijg je dus de situatie dat mensen een keer extra moeten overstappen. erger nog, als je dus in de 500/600 uit het noorden komt, die van Zl naar Amf doorrijdt, zou je tóch moeten overstappen naar het obscure spoor 4 om in Amf de 1500 te halen.... en voor Schiphol heeft die extra overstap zelfs helemaal geen zin

Wie weet dat, wie wil dat, wie snapt dat, wie gaat ze dat vertellen? ondertussen de 500/600 netjes met losse of hoogstens dubbele Koplopers, dus wat dit gaat helpen valt te bezien.

 

26-09-2022 15:17:59
PKP
PKP
Quote
diesels (26-09-2022 15:11:49):

.....naar het obscure spoor 4 .......

Veel stations zouden blij zijn met zo'n handig extra spoortje, overdrijven hoeft echt niet,

 

26-09-2022 15:24:20
michaben
michaben

Spoortjes met een nuttige perronlengte van 92 meter zijn echt handig ja.



Laatst bewerkt door michaben op 26-09-2022 15:25
 

26-09-2022 18:23:18
treinfan
treinfan

Daarmee wordt gelijk duidelijk dat het materieel dan 4 bakken DDZ of SNG zal worden. Heeft de woordvoerder straks alsnog gelijk dat langer materieel niet mogelijk is.



Laatst bewerkt door treinfan op 26-09-2022 18:23
 

26-09-2022 19:19:56
rick
rick

Vier bakken DDZ is 102 meter :)

 

26-09-2022 19:29:42
sneltram
sneltram
Quote
rick (26-09-2022 19:19:56):

Vier bakken DDZ is 102 meter :)


Spoor 4 in Zl is expliciet geschikt voor DDZ4 (maar niet voor bijvoorbeeld VIRM4).

 

04-10-2022 11:18:13
yappa
yappa

nos.nl

Een gaaf artikel over hoe de treindienst in de voormalig bezette gebieden in Oekraïne zo snel mogelijk wordt hersteld. Volledig TSI-conform zal het allemaal vast niet zijn, maar de urgentie komt mooi naar voren.

Zou dit in Nederland ook kunnen? Misschien, als we andere keuzes zouden maken tussen 'hoe het hoort' en 'hoe het moet'.

 

04-10-2022 11:29:43
thom
thom

Beetje onvergelijkbaar, dat is het weer met lage snelheid berijdbaar maken van de spoorlijn zodat er uberhaupt wat kan rijden maar zonder beveiliging of bovenleiding.

Het herstel op de Hanzelijn is meer een fase verder juist dan dit, de lijn juist weer opbouwen tot een volledige operationele functionele spoorlijn.