Staking regionaal vervoer
Forum: Algemeen - Algemeen
31-08-2022 18:10:32
RX7567
RX7567

Op vrijdag 16 september gaat het regionale vervoer staken. Dus niet alleen de treinen van Conexxion, Keolis etc. maar ook alle streekbussen.

 

31-08-2022 18:20:28
mren
mren

NS zet geen vervangende treinen in.

 

31-08-2022 19:49:31
DDietzen
DDietzen

Waarom zouden ze überhaupt?

 

31-08-2022 19:51:39
martijn
martijn

En naast de landelijke staking op 16 september, wordt het werk op 6 september in Flevoland, Zuid-Holland en Zeeland neergelegd. Op 7 september in Noord-Holland en Utrecht, op 8 september in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg en op 9 september in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel.

 


31-08-2022 20:56:06
thom
thom
Quote
DDietzen (31-08-2022 19:49:31):

Waarom zouden ze überhaupt?


Het zou inbruik op de concessie zijn en dus mogen ze het nieteens.

Nog buiten het feit dat die regionale treinen zonder subsidie ook geen cent opleveren en niemand daarom zit te springen om dat te doen ;)

Daarnaast klopt het artikel natuurlijk niet helemaal, het schrijft dat er landelijk geen regionale treinen rijden maar die rijdt NS natuurlijk ook in delen van het land en zullen wel gewoon rijden

 

31-08-2022 21:09:38
Marco
Marco
Quote
thom (31-08-2022 20:56:06):
Quote
DDietzen (31-08-2022 19:49:31):

Waarom zouden ze überhaupt?


Het zou inbruik op de concessie zijn en dus mogen ze het nieteens.


Open access is toegestaan tegenwoordig toch?

Ik zou het wel een stunt vinden als bijvoorbeeld Arriva ooit treinververvangend treinvervoer inzet. Ik noem maar iets: met de GTW's over de Betuweroute Arnhem - Utrecht, wanneer ze binnenkort voorzien zijn van ERTMS. Maar dat zal de komende tijd sowieso niet gaan, ze kunnen het personeel niet missen.

 

31-08-2022 21:27:29
PKP
PKP
Quote
thom (31-08-2022 20:56:06): .....het schrijft dat er landelijk geen regionale treinen rijden maar die rijdt NS natuurlijk ook in delen van het land en zullen wel gewoon rijden......

Samen een actie dag πŸ‘

 

31-08-2022 23:22:06
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Marco (31-08-2022 21:09:38):
Quote
thom (31-08-2022 20:56:06):
Quote
DDietzen (31-08-2022 19:49:31):

Waarom zouden ze überhaupt?


Het zou inbruik op de concessie zijn en dus mogen ze het nieteens.


Open access is toegestaan tegenwoordig toch?

Ik zou het wel een stunt vinden als bijvoorbeeld Arriva ooit treinververvangend treinvervoer inzet. Ik noem maar iets: met de GTW's over de Betuweroute Arnhem - Utrecht, wanneer ze binnenkort voorzien zijn van ERTMS. Maar dat zal de komende tijd sowieso niet gaan, ze kunnen het personeel niet missen.


Ik kan me haast niet meer voorstellen dat zulke flexibiliteit nog mogelijk is tegenwoordig. In de zin van het is mogelijk, maar uitvoeren homaar. Het laatst bekende wat uitgevoerd is, is volgens mij een diesel loc met ICR rijtuigen omdat de BVL niet bruikbaar was.

 

01-09-2022 06:25:27
VIRMm1
VIRMm1

Ik gok zomaar dat het als grapje bedoeld was.

 

01-09-2022 10:21:32
john2
john2
Quote
mren (31-08-2022 18:20:28):

NS zet geen vervangende treinen in.


Mag NS dienstregelingen van regionale treinen overnemen bij stakingen van regionale vervoerders? En omgekeerd, mogen regionale vervoerders NS dienstregelingen overnemen? Of mag dit niet vanwege de concessies. Dat een trein vervoerder alleen in het eigen concessie geboed passagiers mag vervoeren.

 

01-09-2022 10:48:56
pothuize
pothuize

Maikel, je bent een onbegrepen mens......

 

01-09-2022 10:51:47
Muizeneus
Muizeneus
Quote
john2 (01-09-2022 10:21:32):
Quote
mren (31-08-2022 18:20:28):

NS zet geen vervangende treinen in.


Mag NS dienstregelingen van regionale treinen overnemen bij stakingen van regionale vervoerders? En omgekeerd, mogen regionale vervoerders NS dienstregelingen overnemen? Of mag dit niet vanwege de concessies. Dat een trein vervoerder alleen in het eigen concessie geboed passagiers mag vervoeren.


In Nederland is een concessie zowel een plicht als een recht: een vervoerder móet rijden wat er in de concessie geëist is, maar heeft daar vervolgens ook het alleenrecht op, een andere vervoerder mag hem niet daar beconcurreren.

Enige uitzondering zijn de samenlooptrajecten (bv Aml - Es). In hoeverre het Keolis vrij zou staan om tijdens NS-stakingen extra treinen Aml- Es in te leggen weet ik niet. Echter dit zou het personeel ongetwijfeld meteen bestempelen als 'besmet werk' dus van harte zullen ze dat niet doen...

Wel heb je nog de alternatieve routes. Arriva zou tijdens NS-stakingen in theorie een sneltrein Ah-Zp via Ww in kunnen leggen.....

 

01-09-2022 11:23:03
john2
john2

Hetzelfde is bij Arriva, Roermond - Maastricht en Sittard - Heerlen, hier zou dan Arriva op de IC tijden van de NS sneltreinen kunnen inleggen. Dan is er weer dat dit als besmet werk gezien wordt.

 

08-12-2022 19:19:15
GerritJan
GerritJan

Op donderdag 15 december gaat Arriva Fryslan staken en op 16 december Groningen. Op maandag, 19 december gaat Arriva Noord-Drenthe staken. Opvallend, want het personeel op Emmen-Zwolle (Almelo) zegt dat ze een andere cao hebben en deze prima vinden.

 

11-01-2023 12:54:03
seinhuis
seinhuis

Vrijdag 13 januari is er een staking bij Arriva Rivierenland, de Achterhoek en Liemer en Keolis Blauwnet. Mogelijk dat er ook op andere regionale spoorlijnen hinder is.



Laatst bewerkt door seinhuis op 11-01-2023 12:54
 

11-01-2023 13:43:37
john2
john2

Snap waarom er gestaakt wordt, maar de reiziger is weer de dupe.

Onder andere dat door de loonsverhoging de trein en bus kaartjes weer duurder worden.

Er zijn ook mensen die met een minimum moeten rondkomen en mensen die dringend afhankelijk zin van het openbaar vervoer.

 

11-01-2023 14:49:52
aarclay
aarclay

Heb je dan andere idëeen om ze kracht te zetten bij hun eisen?
En nee, Arriva-poortjes open gooien, dat mag niet.



Laatst bewerkt door aarclay op 11-01-2023 14:50
 

11-01-2023 15:04:42 2
BVisser
BVisser
Quote
john2 (11-01-2023 13:43:37):

Snap waarom er gestaakt wordt, maar de reiziger is weer de dupe.

Onder andere dat door de loonsverhoging de trein- en buskaartjes weer duurder worden.

Er zijn ook mensen die van een minimum moeten rondkomen en mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.


Er zijn ook mensen die elke maand hun huur moeten betalen. Medewerkers van Arriva bijvoorbeeld.



Laatst bewerkt door BVisser op 11-01-2023 15:06
 

11-01-2023 15:31:11
john2
john2

Mijn eerste woorden waren, snap waarom er gestaakt wordt.

Een van de redenen waarom ik het snap is de reden dan Arriva medewerkers ook hun onkosten hebben.

 

11-01-2023 16:19:56
abbm
abbm
Quote
aarclay (11-01-2023 14:49:52):

Heb je dan andere idëeen om ze kracht te zetten bij hun eisen?
En nee, Arriva-poortjes open gooien, dat mag niet.


Dat is jaren geleden al eens voor de rechter geweest. Het gratis laten reizen van reizigers is diefstal.

 

11-01-2023 16:26:54 2
brun
brun
Quote
abbm (11-01-2023 16:19:56):

Dat is jaren geleden al eens voor de rechter geweest. Het gratis laten reizen van reizigers is diefstal.


Nee, dat hadden we in het andere stakingsdraadje al eens uitgebreid besproken. De rechter heeft dat destijds helemaal niet verboden.

Zie de jurisprudentie die hier is gepost. Die uitspraak kwam in feite hierop neer:

  • Conducteurs mogen massaal weigeren om vervoersbewijzen te controleren, dus reizigers gratis laten rijden (ofwel: poortjes opengooien).
  • Zo'n actie valt onder het stakingsrecht en geldt dus ook als legitieme staking.
  • Maar de werkgever hoeft op zulke dagen maar 50% van het loon te betalen.

Dat laatste is de kern. De andere 50% van het loon moet uit de stakingskas komen, terwijl de treinen wel gewoon blijven rijden. Dat willen de stakers (of de vakbond) niet en daarom kiezen ze voor een volledige staking in plaats van een publieksvriendelijke actie.

Geen waardeoordeel van mijn kant hierover, gewoon een overzichtje van de feiten.



Laatst bewerkt door brun op 11-01-2023 16:31
 

11-01-2023 16:59:35
john2
john2
Quote
aarclay (11-01-2023 14:49:52):

Heb je dan andere idëeen om ze kracht te zetten bij hun eisen?
En nee, Arriva-poortjes open gooien, dat mag niet.


Aan een onderhandel tafel er uit komen.

Of een conducteur alleen publiek vriendelijk door een trein laten lopen.

En er wordt in dit topic gesproken dat de poortjes toch open mogen.

Waar geen poortjes zijn niet in checken.

 

11-01-2023 17:57:07
kleine_man
kleine_man
Quote
aarclay (11-01-2023 14:49:52):

Heb je dan andere idëeen om ze kracht te zetten bij hun eisen?
En nee, Arriva-poortjes open gooien, dat mag niet.


Niet meer met het FNV onderhandelen maar met een partij die wel realistisch is. En inderdaad eerst eens met publieksvriendelijke acties beginnen




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-01-2023 09:04:04
Muizeneus
Muizeneus
Quote
brun (11-01-2023 16:26:54):
  • Conducteurs mogen massaal weigeren om vervoersbewijzen te controleren (....)
  • Maar de werkgever hoeft op zulke dagen maar 50% van het loon te betalen.

Ik zie een enorme kostenbesparing voor NS aankomen!! πŸ˜ƒπŸ˜ƒ

 

13-01-2023 09:37:56
sjoerd
sjoerd

En niet alleen voor NS. Ook de DB kan geld besparen, want inderdaad ziet men op de lange ritten in de ICE ook geen treinpersoneel. Wel grensbewakers en Polizisten.

 

18-01-2023 15:14:23
seinhuis
seinhuis

De vakbonden hebben een staking aangekondigd voor het regionale openbaar vervoer. Naar verwachting rijden donderdag en vrijdag zeer weinig tot geen treinen en bussen.

NS en de 3 gemeentelijke vervoersbedrijven rijden wel omdat hun een andere CAO hebben.

 

18-01-2023 17:17:14
rolandrail
rolandrail
Quote
kleine_man (11-01-2023 17:57:07):
Quote
aarclay (11-01-2023 14:49:52):

Heb je dan andere idëeen om ze kracht te zetten bij hun eisen?
En nee, Arriva-poortjes open gooien, dat mag niet.


Niet meer met het FNV onderhandelen maar met een partij die wel realistisch is. En inderdaad eerst eens met publieksvriendelijke acties beginnen


De FNV biedt hun eigen personeel 2% loonsverhoging.

 

18-01-2023 17:53:06
john2
john2

Nu rijmt er bij mij iets niet. FNV het eigen personeel maar 2% loonsverhoging geven, terwijl ze voor andere partijen voor een boel procenten meer gaan.

Dan moet het personeel van FNV zelf ook maar eens gaan staken, dan weet de bond dat er werk blijft liggen als er gestaakt wordt.

 

18-01-2023 18:43:05
kleine_man
kleine_man

Ik las het, het salaris wordt opgebracht door de leden en dat aantal loopt al jaren terug.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-01-2023 18:46:47
martijn
martijn

In de zorg verdienen ze ook best weinig. Maar ik vind het een beetje vreemd om er verschillende sectoren bij te gaan halen. In dit topic gaat het over de regionale vervoerders en die gaan staken. Keolis geeft inmiddels aan dat ze de treindienst morgen om 10:00u weer opstarten.

 

19-01-2023 07:02:49
henri1972
henri1972
Quote
seinhuis (18-01-2023 15:14:23):

De vakbonden hebben een staking aangekondigd voor het regionale openbaar vervoer. Naar verwachting rijden donderdag en vrijdag zeer weinig tot geen treinen en bussen.

NS en de 3 gemeentelijke vervoersbedrijven rijden wel omdat hun een andere CAO hebben.


Klopt het dat Arriva Achterhoek/rivierenland ook gewoon rijdt? Ik zie momenteel (don 07.02 uur) geen uitval op ns.nl

08.02 uur: de Gelderlander meld inmiddels ook dat de Arriva trein gewoon rijdt. Ik zal geen link plaatsen want voor het bericht moet worden betaald;)



Laatst bewerkt door henri1972 op 19-01-2023 08:05
 

19-01-2023 16:24:48
gvttreinen
gvttreinen
Quote
kleine_man (18-01-2023 18:43:05):

Ik las het, het salaris wordt opgebracht door de leden en dat aantal loopt al jaren terug.


En de stakingskas moet ook nog gevuld worden.

Ik denk dat het lidmaatschapsgeld met 9% omhoog gaat πŸ˜ƒ

 

19-01-2023 18:18:56
john2
john2

Als het lidmaatschaosgeld inderdaad met 9% omgaat, zie ik mensen hun lidmaatschap opzeggen. Vooral mensen waar van de beurs maandelijks niet zogoed gevuld wordt, die moeite hebben voor financiel het einde van de maand te halen tot er weer geld op de rekening komt. Dan worden de lidmaatschappen het eerste opgezegd.

 

25-01-2023 22:23:16
wouter15
wouter15

CNV is van plan om vanaf 6 februari het regionale bus- en treinverkeer plat te leggen: https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/stads-en-streekvervoer/nieuws/ledenraadpleging-massale-steun-voor-acties-openbaar-vervoer/

 

25-01-2023 23:04:47
Dionysusnu
Dionysusnu

Ultimatum aan Vereniging Werkgevers OV is gesteld op 30 januari, 12:00 uur. De actie zal zijn om vanaf 6 februari 5 dagen achter elkaar te staken.

 

25-01-2023 23:26:57
mren
mren

En intussen maar verwonderd naar de Excelsheet staren waar al die reizigers van voor Covid-19 zijn gebleven...

 

26-01-2023 11:06:54
john2
john2
Quote
wouter15 (25-01-2023 22:23:16):

CNV is van plan om vanaf 6 februari het regionale bus- en treinverkeer plat te leggen: https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/stads-en-streekvervoer/nieuws/ledenraadpleging-massale-steun-voor-acties-openbaar-vervoer/


Kan hier een werkzamen link van worden gemaakt?

 

26-01-2023 11:09:47
DDZ7504
DDZ7504

Link

 

26-01-2023 12:00:57
AlbertP
AlbertP
Quote
john2 (19-01-2023 18:18:56):

Als het lidmaatschaosgeld inderdaad met 9% omgaat, zie ik mensen hun lidmaatschap opzeggen. Vooral mensen waar van de beurs maandelijks niet zogoed gevuld wordt, die moeite hebben voor financiel het einde van de maand te halen tot er weer geld op de rekening komt. Dan worden de lidmaatschappen het eerste opgezegd.


Zo snel gaat het niet. De contributie bij de FNV stijgt dit jaar met 2,95%.



Laatst bewerkt door AlbertP op 26-01-2023 12:01
 

26-01-2023 23:44:35 2
bacr
bacr

En de discussie blijft iedere keer maar terugkomen.... Vakbonden hebben een duidelijk doel en meerwaarde in een markteconomie als die in Europa voorkomt.

Zonder zouden de meeste forumdeelnmers 6 of 7 dagen per week werken van 10-12 uur, geen betaald ziekteverlof, geen doorbetaalde vakantiedagen, geen sociale zekerheid etc etc

 

31-01-2023 09:42:15
wouter15
wouter15

Vanaf aankomende maandag gaat 5 dagen het regionale openbaar vervoer plat: NOS.nl

 

01-02-2023 01:40:36
seinhuis
seinhuis

De vakbonden heeft een staking aangekondigd bij Arriva Leeuwarden voor donderdag 2 februari.

 

01-02-2023 07:50:34
rogierdegr
rogierdegr

Ik vind dat de vakbonden zich nog redelijk inhouden, want ik had inmiddels al wel verwacht dat men na de enkele stakingsdagen van de afgelopen weken \ maanden, nu over zou gaan op een staking voor onbepaalde tijd. Net zolang totdat er een CAO op tafel ligt, desnoods maanden staken.

 

01-02-2023 08:47:53
treinhobby
treinhobby

Waarna er niemand meer met het OV gaat, per december 80% van de lijnen wordt opgeheven en vervolgens ook de helft van het personeel op straat komt te staan.

Goed plan!

 

01-02-2023 09:42:02
NDS
NDS

Dat is onzin dat is na eerdere langdurige stakingen ook nooit gebeurd.

Groetjes Michiel

 

01-02-2023 10:57:00
wouter15
wouter15
Quote
seinhuis (01-02-2023 01:40:36):

De vakbonden heeft een staking aangekondigd bij Arriva Leeuwarden voor donderdag 2 februari.


Niet alleen word morgen gestaakt maar ook op de Vechtdallijnen

 

15-02-2023 09:01:39
Anoniem9
Anoniem9

Mogelijk volgende week weer nieuwe stakingen in het regionale ov:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9854/volgende-week-mogelijk-nieuwe-stakingen-op-komst-in-regionaal-openbaar-vervoer.html

Ik vrees dat "mogelijk" in dit geval weer een "ja" is...

 

15-02-2023 09:05:38
mren
mren

Bij de autohandelaren kan de vlag weer uit.

 

15-02-2023 10:32:11
john2
john2
Quote
Anoniem9 (15-02-2023 09:01:39):

Mogelijk volgende week weer nieuwe stakingen in het regionale ov:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9854/volgende-week-mogelijk-nieuwe-stakingen-op-komst-in-regionaal-openbaar-vervoer.html

Ik vrees dat "mogelijk" in dit geval weer een "ja" is...


Hier een klik die werkt.

www.treinenweb.nl

En ik vrees dat het maatschappelijke draagvlak voor de openbaar vervoer stakingen staak verminderd.

 

19-02-2023 19:01:56
wouter15
wouter15

Aankomende woensdag en vrijdag zal er weer gestaakt worden in het streekvervoer, aldus NOS.nl

 

20-02-2023 12:44:26
aarclay
aarclay

Waar houdt het op? Dat de staatssecretaris maar een bemiddelaar moet adviseren?

 

20-02-2023 12:52:19
NDS
NDS

Het houd op als er een nieuwe cao is en zolang de werkgevers niet willen zal er gestaakt moeten worden dat doen ze niet voor de lol en kost de staakers ook veel geld.

Groetjes Michiel

 

20-02-2023 12:58:08
bacr
bacr
Quote
aarclay (20-02-2023 12:44:26):

Waar houdt het op? Dat de staatssecretaris maar een bemiddelaar moet adviseren?


De aanbestedende overheden zouden zich mischien eens achter de oren moeten krabben, of er gezien de maatschappelijke en economische ontwikkelingen (grote inflatie) misschien wat moet worden bijgepast bij de afgesproken tarieven.

 

20-02-2023 12:58:45
R-E-Mg
R-E-Mg

Er zijn al verschillende berichten de media ingeslingerd dat bijvoorbeeld buschauffeurs al heel veel zouden verdienen. Een buschauffeur aan het einde van zijn schaal met veel onregelmatige uren zal vast, voor zijn opleidingsniveau, veel verdienen, maar hoe zit dat voor een beginnende chauffeur met weinig onregelmatige uren? Verdient die ook wel genoeg voor zijn opleidingsniveau?

De vakbonden moeten goed uitkijken dat ze niet in dezelfde val lopen als in Engeland. De vakbonden moeten ervoor waken niet als geldwolven weg te worden gezet en ook voorkomen dat de aandacht van de hoge werkdruk wordt afgeleid.

 


20-02-2023 13:34:39
Oldskool
Oldskool

Wat verdient een buschauffeur kan je hier lezen in een mooi grafiekje.

 

20-02-2023 16:04:23
john2
john2
Quote
R-E-Mg (20-02-2023 12:58:45):

Er zijn al verschillende berichten de media ingeslingerd dat bijvoorbeeld buschauffeurs al heel veel zouden verdienen. Een buschauffeur aan het einde van zijn schaal met veel onregelmatige uren zal vast, voor zijn opleidingsniveau, veel verdienen, maar hoe zit dat voor een beginnende chauffeur met weinig onregelmatige uren? Verdient die ook wel genoeg voor zijn opleidingsniveau?

De vakbonden moeten goed uitkijken dat ze niet in dezelfde val lopen als in Engeland. De vakbonden moeten ervoor waken niet als geldwolven weg te worden gezet en ook voorkomen dat de aandacht van de hoge werkdruk wordt afgeleid.


Of als oproerkraaiers worden betiteld.

Met staken kun je ook het negatieve mee bereiken.

 

20-02-2023 16:24:03
phantom
phantom

Wat je nu wel hoort,wat ander is (althans voor mij) is dat men nu ook "klaagt" over geen tijd voor pauze's om te kunnen eten/drinken etc,ipv enkel over geld.
Vraag ik me dan wel af,waarom dat dat er nu "ineens" word bijgehaald en er nooit eerder beklag is gedaan door de chauffeurs van welke vervoerder ook.
Wettelijk gezien heb je recht op zoveel tijd voor pauze's en als dat niet word mogelijk gemaakt dan zou men dat volgens mij via een rechtzaak (bijvoorbeeld) toch al lang hard gemaakt kunnen hebben om dat probleem aantoonbaar te laten zien.
Daar zou een vervoerder niet blij van worden als blijkt dat hij slechte werkschema's voor z'n personeel in elkaar flanst,dat zou boete's opleveren die volgens mij niet mals zijn.

Bovendien,als je opmerkt als je ergens gaat werken,waar zulke dinge zo rot zijn geregeld(lees niet) ,dan stap je toch op naar een ander bedrijf,er is zat werk schijnbaar.
Of snap ik m niet ?



Laatst bewerkt door phantom op 20-02-2023 16:25
 

20-02-2023 16:53:13 3
Oldskool
Oldskool

Je snapt het idd niet. Bij de 5 daagse staking was dat ook al onderdeel van het gesprek. Het gaat dus niet alleen maar om geld, ook om secundaire arbeidsvoorwaarden.

Tip: Lees het topic nog eens door of lees op de sites van CNV en FNV waarom ze staken.

 

20-02-2023 18:54:55
michaben
michaben
Quote
Oldskool (20-02-2023 13:34:39):

Wat verdient een buschauffeur kan je hier lezen in een mooi grafiekje.


Dat is alleen het basisloon (en klopt ook niet, want de hoogste loonschaal in de CAO ligt ruim €100 euro hoger dan het hoogste bedrag op die site). Onregelmatigheidstoelage vormt ook een vast onderdeel van je salaris, je krijgt er immers ook vakantiegeld over.

Het verschil tussen een beginnende chauffeur en een chauffeur die al jaren in het vak zit is dus wel groot, maar dat verschil los je niet op met hoge procentuele salarisverhogingen. Als de bonden beginnende chauffeurs tegemoet willen komen kunnen ze beter inzetten op een bruto verhoging van bijvoorbeeld €250 voor alle chauffeurs, daar hebben beginnende chauffeurs meer profijt van en daarmee maak je het beroep dus gelijk een stuk aantrekkelijker voor starters. Maar ik vermoed dat chauffeurs met veel dienstjaren die op het einde van hun schaal zitten een grotere vinger in de pap hebben bij de bonden.

 

20-02-2023 19:18:14
kleine_man
kleine_man

Tel daar bij op dat 25% van de leden pensionado is die er ook al het belang erbij heeft om een zo hoog mogelijk loonstijging eruit te halen. Dan gaat zijn pensioen ook weer omhoog. Het FNV heeft geen enkele interesse in leden onder de 45, behalve voor het betalen van de contributie misschien.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

20-02-2023 20:15:27
selivio
selivio
Quote
NDS (20-02-2023 12:52:19):

Het houd op als er een nieuwe cao is en zolang de werkgevers niet willen zal er gestaakt moeten worden dat doen ze niet voor de lol en kost de staakers ook veel geld.

Groetjes Michiel


Ik geloof niet dat de bonden nou zo graag eruit lijken te willen komen. Ook aan die kant lijkt er geen millimeter beweging of serieuze handreiking te zijn de afgelopen maanden...

 

20-02-2023 20:36:54 1
cuneo56
cuneo56
Quote
kleine_man (20-02-2023 19:18:14):

Tel daar bij op dat 25% van de leden pensionado is die er ook al het belang erbij heeft om een zo hoog mogelijk loonstijging eruit te halen. Dan gaat zijn pensioen ook weer omhoog.


Mijn pensioenfonds heeft sinds ruim een jaar ook buschauffeurs er bij, maar de verhoging van het pensioen is puur afhankelijk hoe goed het Pensioenfonds boert en er is geen enkele koppeling met loonsverhoging van werkenden.

( En ook een (riante) loonsverhoging een paar maanden voor je pensioen werkt nauwelijks door op je te ontvangen pensioen)

 

21-02-2023 12:58:04
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
kleine_man (20-02-2023 19:18:14):

Het FNV heeft geen enkele interesse in leden onder de 45, behalve voor het betalen van de contributie misschien.


Een vakbond behartigt de belangen van zijn leden. Als het overgrote deel daarvan 45+ is, dan gaat daar de aandacht naartoe. Dat is vervolgens ook niet bepaald een uitnodiging voor jongeren om lid te worden, sterker nog, het kan een reden voor jongeren zijn om het lidmaatschap op te zeggen.

 

21-02-2023 13:48:42
sjoerd
sjoerd

Het kan er op lijken dat de bond vindt dat aparte acties voor jongere werknemers niet nodig zijn. Maar die liften vaak net als de ouderen mee op de CAO die immers collectief is. Hoe de leeftijdsverdeling is, lijkt me dan niet belangrijk. En de minimumlonen voor de jongeren liggen vast door afspraken tussen de overheid en de bedrijven.

Het kan goed zijn dat de jongere werknemers minder interesse hebben in bonds-lidmaatschap omdat ze altijd al meer hun eigen plan trekken. Het aantal ZZP-ers onder hen is veel groter dan voorheen. Zelfs in een voorheen verambtelijkte organisatie als de gezondheids- en sociale zorg zijn er veel ZZP-ers die overal een paar weken werken en dan weer verkassen. Vele IT-ers verkopen zichzelf liever dan dat ze afhankelijk moeten zijn van werkgevers.Dat dringt zich onvermijdelijk ook op aan andere bedrijfstakken.

 

24-02-2023 07:44:47
treinhobby
treinhobby

Volgens mij hier nog niet genoemd, maar bij de stakingen van de NS was het mogelijk om de extra gemaakte reiskosten te declareren.

Bij Keolis op de site kan ik bij de stakings info er niets over vinden.

Er staat alleen:

Reisadvies voor reizigers op traject Zwolle-Enschede:

  • Reizigers die reizen tussen Enschede en Almelo kunnen reizen met de NS.
  • Reizigers die reizen tussen Enschede en Zwolle kunnen omreizen via Deventer met NS.

Kijk ik vervolgens in de reisplanner dan kost Almelo - Zwolle € 10,38. Met de NS (via Deventer) kost die reis €14,90.

In Almelo bij Keolis inchecken zal de NS niet accepteren.

Maar kan je dan wel het prijsverschil terugkrijgen?

 

24-02-2023 15:18:28 2
martijn
martijn

Volgens mij kan je je vraag beter stellen aan het bedrijf waar je vraag voor hebt dan op een forum voor en door treinspotters πŸ˜‰

Vanaf dinsdag begint de nieuwe reeks van 15 stakingsdagen, verspreid over 6 weken:

  • Dinsdag 28 februari 2023
  • Donderdag 2 maart 2023
  • Maandag 6 maart 2023
  • Woensdag 8 maart 2023
  • Vrijdag 10 maart 2023
  • Dinsdag 14 maart 2023
  • Woensdag 15 maart 2023
  • Maandag 20 maart 2023
  • Woensdag 22 maart 2023
  • Vrijdag 24 maart 2023
  • Woensdag 29 maart 2023
  • Donderdag 30 maart 2023
  • Maandag 3 april 2023
  • Woensdag 5 april 2023
  • Vrijdag 7 april 2023


Laatst bewerkt door martijn op 24-02-2023 17:54
 

25-02-2023 10:34:04
john2
john2

Martijn, dank voor je datums over de toekomstige stakingen.

Dan kan ik hier rekening mee houden met de afspraken van mijn vrouw op een poli van het ziekenhuis.

 

25-02-2023 18:08:25
cuneo56
cuneo56

Als ik dat lijstje zo langs loop , dan vraag ik me af : Waarom staken ze niet in het weekend? Dan rijden er toch ook treinen/ bussen en hebben er reizigers last vanπŸ˜‰.

 

25-02-2023 18:14:06
john2
john2
Quote
cuneo56 (25-02-2023 18:08:25):

Als ik dat lijstje zo langs loop , dan vraag ik me af : Waarom staken ze niet in het weekend? Dan rijden er toch ook treinen/ bussen en hebben er reizigers last vanπŸ˜‰.


De bedoeling zal wel zijn, om de reden waarom er gestaakt wordt en zoveel mogelijk hinder voor de reiziger op te leveren, voor meer druk op de eisen te stellen.



Laatst bewerkt door john2 op 25-02-2023 18:14, reden: Meer tekst er bij gezet
 

25-02-2023 18:16:52
mren
mren
Quote
cuneo56 (25-02-2023 18:09:36):

Als ik dat lijstje zo langs loop , dan vraag ik me af : Waarom staken ze niet in het weekend? Dan rijden er toch ook treinen/ bussen en hebben er reizigers last vanπŸ˜‰.


Dan missen ze de onregelmatige uren en anders is de stakingskas te snel leeg.

 

25-02-2023 18:35:47
cuneo56
cuneo56
Quote
john2 (25-02-2023 18:14:06):
Quote
cuneo56 (25-02-2023 18:08:25):

Als ik dat lijstje zo langs loop , dan vraag ik me af : Waarom staken ze niet in het weekend? Dan rijden er toch ook treinen/ bussen en hebben er reizigers last vanπŸ˜‰.


De bedoeling zal wel zijn, om de reden waarom er gestaakt wordt en zoveel mogelijk hinder voor de reiziger op te leveren, voor meer druk op de eisen te stellen.


Als ik de bezetting m'n treinen van vandaag vergelijk met m'n laatste rit door de weeks en het zou gaan om zoveel mogelijk reizigers te treffen; dan zou ik zeker op een zaterdag gaan staken! ,

( maar misschien ligt dat meer aan de op zaterdag kortere treinen waar ik vandaag mee onderweg wasπŸ™)

 

26-02-2023 00:50:36
thom
thom

Op een zaterdag rijden er natuurlijk ook wat minder treinen het en der.

Daarnaast gok ik dat door de weeks staken ook de gelegenheid geeft dat meer chauffeurs of machinisten eraan mee kunnen doen, omdat er op die dagen meer diensten gepland staan.

 

27-02-2023 16:47:10
martijn
martijn

Inmiddels heeft de VVMC nóg meer stakingen in het regionale OV aangekondigd (dus bovenop die 15 dagen van hierboven).

 

27-02-2023 18:33:45
kleine_man
kleine_man
Quote
martijn (24-02-2023 15:18:28):

Volgens mij kan je je vraag beter stellen aan het bedrijf waar je vraag voor hebt dan op een forum voor en door treinspotters πŸ˜‰

Vanaf dinsdag begint de nieuwe reeks van 15 stakingsdagen, verspreid over 6 weken:

  • Dinsdag 28 februari 2023
  • Donderdag 2 maart 2023
  • Maandag 6 maart 2023
  • Woensdag 8 maart 2023
  • Vrijdag 10 maart 2023
  • Dinsdag 14 maart 2023
  • Woensdag 15 maart 2023
  • Maandag 20 maart 2023
  • Woensdag 22 maart 2023
  • Vrijdag 24 maart 2023
  • Woensdag 29 maart 2023
  • Donderdag 30 maart 2023
  • Maandag 3 april 2023
  • Woensdag 5 april 2023
  • Vrijdag 7 april 2023


Bedankt voor het delen. Gaat leuk worden, vooral op 7 april want dat is Goede Vrijdag.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

27-02-2023 18:41:53
mren
mren

Ach, wat is daar tegenwoordig nog de betekenis van? Treingerelateerd overigens wel altijd een interessante dag qua geldigheid van diverse abonnementen waar vaak geen logica in te ontdekken valt.

 

28-02-2023 11:43:24
john2
john2
Quote
martijn (24-02-2023 15:18:28):

Volgens mij kan je je vraag beter stellen aan het bedrijf waar je vraag voor hebt dan op een forum voor en door treinspotters πŸ˜‰

Vanaf dinsdag begint de nieuwe reeks van 15 stakingsdagen, verspreid over 6 weken:

  • Dinsdag 28 februari 2023
  • Donderdag 2 maart 2023
  • Maandag 6 maart 2023
  • Woensdag 8 maart 2023
  • Vrijdag 10 maart 2023
  • Dinsdag 14 maart 2023
  • Woensdag 15 maart 2023
  • Maandag 20 maart 2023
  • Woensdag 22 maart 2023
  • Vrijdag 24 maart 2023
  • Woensdag 29 maart 2023
  • Donderdag 30 maart 2023
  • Maandag 3 april 2023
  • Woensdag 5 april 2023
  • Vrijdag 7 april 2023

Bij de genoemde staking datums door Martijn komt nog vrijdag 3 maart bij, mogelijk alleen Vechtdallijnen, bij.

 

28-02-2023 13:10:11
martijn
martijn

Komen nog wel meer dagen bij. Zie link 3 berichten boven jouw bericht. πŸ˜‰



Laatst bewerkt door martijn op 28-02-2023 13:10
 

28-02-2023 13:32:03
john2
john2

Martijn, uit jouw link van nog meer stakingen, kan ik geen datums halen.

 

28-02-2023 18:12:07 1
b2py
b2py

Dat zegt ie ook niet toch? Alleen dat er meer komen

 

28-02-2023 19:16:34
treinhobby
treinhobby

Omroep Gelderland
De leden van de spoorvakbond VVMC in de Achterhoek en het Rivierenland leggen donderdag en vrijdag het werk neer. Voor hen geldt weliswaar een andere cao, maar ook over die cao is nog geen overeenstemming bereikt.

 

10-03-2023 10:47:14
martijn
martijn

Het stond even op losse schroeven, maar ook de aangekondigde stakingsdag tijdens de provinciale- en waterschapsverkiezingen gaat definitief door.

 

10-03-2023 10:57:50
MaxBB
MaxBB

Vreemd Martijn, bij de NOS lees ik dit:

De staking die gepland stond voor woensdag 15 maart, de dag van de Provinciale Statenverkiezingen is wel afgelast. Daartegen was veel bezwaar, omdat het zou kunnen betekenen dat minder mensen dan gaan stemmen.

Ik vrees wel dat jouw bron dichterbij het werkveld staat.

Ook gaat Rover dus maandag om tafel met de FNV, althans zo lijkt het. Iets is beter dan niets zullen we dan maar zeggen.



Laatst bewerkt door MaxBB op 10-03-2023 10:59
 

10-03-2023 11:02:53 2
martijn
martijn

Bijzonder inderdaad, maar 9292 meldt inmiddels ook dat de staking, ondanks protesten, gewoon doorgaat. Daar zijn ze doorgaans ook wel goed ingevoerd.

Update: NOS heeft het bericht inmiddels ook aangepast.



Laatst bewerkt door martijn op 10-03-2023 12:44
 

10-03-2023 11:12:11
MaxBB
MaxBB

Treurig, maar bedankt voor de informatie.

 

10-03-2023 11:37:10
Anoniem9
Anoniem9
Quote
MaxBB (10-03-2023 10:57:50):

Vreemd Martijn, bij de NOS lees ik dit:

De staking die gepland stond voor woensdag 15 maart, de dag van de Provinciale Statenverkiezingen is wel afgelast. Daartegen was veel bezwaar, omdat het zou kunnen betekenen dat minder mensen dan gaan stemmen.

Ik vrees wel dat jouw bron dichterbij het werkveld staat.

Ook gaat Rover dus maandag om tafel met de FNV, althans zo lijkt het. Iets is beter dan niets zullen we dan maar zeggen.


Het is te hopen dat ze er wat mee zullen bereiken... Kans is aanwezig dat ook hier er niks mee uit zal komen en dat het personeel 'gewoon' door blijven staken. 😐



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 10-03-2023 11:52
 

10-03-2023 11:43:29
jacokran
jacokran

het zijn niet de vervoerders die staken, maar het personeel.

 

10-03-2023 11:52:27
Anoniem9
Anoniem9
Quote
jacokran (10-03-2023 11:43:29):

het zijn niet de vervoerders die staken, maar het personeel.


Sorry, ik bedoelde het personeel maar ik had het niet in de gaten. Excuses! πŸ˜‰

 

10-03-2023 13:02:18
MaxBB
MaxBB

De NOS heeft het artikel bijgewerkt:

CNV overwoog om de staking die gepland stond voor woensdag 15 maart, de dag van de Provinciale Statenverkiezingen, af te blazen. Maar die gaat toch door. "We willen de acties wel opschorten, op voorwaarde dat we er voldoende vertrouwen in hebben dat we er met de werkgevers uit gaan komen. Niet eerder", laat de bond vanochtend weten.

Er is dus misschien nog een beetje hoop, maar ik zie het somber in.

 

10-03-2023 14:58:45
john2
john2

Zou het wat uithalen als de vervoerders via de rechter de stakingen latev verbieden?

Weet dan niet wat de beste is, kortgeding, civiele proceduren?

De reizigers zouden eens moeten gaan staken, in de vorm van het openbaar vervoer links laten liggen dit als de stakingen voorbij zijn. Uit protest dat de staking zolang duurt.



Laatst bewerkt door john2 op 10-03-2023 14:59, reden: Meer tekst er bij gezet
 

10-03-2023 15:06:55
jacokran
jacokran

Staken is een fundamenteel recht van werknemers. Dat gaat de rechter echt niet zomaar verbieden.

 

10-03-2023 15:27:55
mren
mren
Quote
john2 (10-03-2023 14:58:45):

De reizigers zouden eens moeten gaan staken, in de vorm van het openbaar vervoer links laten liggen dit als de stakingen voorbij zijn. Uit protest dat de staking zolang duurt.


Alleen jammer dat die reizigers allemaal dingen te doen hebben zoals werken voor hun geld of studeren voor hun toekomst. Op een paar uitzonderingen na zit niemand voor zijn lol in auto of OV.

Vanaf de Coronaperiode tot nu in de stakingsperiode zijn er dan ook veel reizigers verdwenen. Ander werk of ander vervoer. Dat maakt de positie van de vervoerders ook lastig: zelfs al zouden ze willen, is er geen geld om op die belachelijke looneisen in te gaan want er zijn gewoon minder reizigers. En stakingen en uitgeklede dienstregelingen zijn nou eenmaal niet zo'n geweldige middelen om die reizigers weer terug te krijgen...

 

10-03-2023 16:30:18
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
jacokran (10-03-2023 15:06:55):

Staken is een fundamenteel recht van werknemers. Dat gaat de rechter echt niet zomaar verbieden.


Stemmen is ook een fundamenteel recht, in onze democratie tenminste. Als dat niet voor iedereen mogelijk is vanwege de staking, dan zal de rechter waarschijnlijk een afweging maken tussen welke van die rechten belangrijker is. Of bijvoorbeeld de bonden, dan wel de vervoersbedrijven, opdragen om taxikosten te vergoeden voor personen die anders het OV zouden gebruiken naar een stemlokaal.
Dat zal eigenlijk alleen met een kort geding kunnen, met alle andere vormen zal je lang voorbij 15 maart zijn voordat je een uitspraak hebt.
Qua ontvankelijkheid is het ook moeilijk, je zal waarschijnlijk moeten bewijzen dat het effect van de staking je toegang tot een stemlokaal in zoverre belemmerd dat je geen realistisch alternatief hebt.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 10-03-2023 16:31
 

10-03-2023 16:30:32
john2
john2

De regionale vervoerders krijgen al provinciaal overheids geld.

Dus hiermee aan de looneisen tegenmoet te komen is ook al een ding.

 

10-03-2023 16:30:50 6
JoepDDZ
JoepDDZ

Ze willen een signaal afgeven naar de provincies door op de verkiezingsdag te staken, maar juist mensen die vaak met OV reizen, zijn geneigd op een partij te stemmen die het OV wilt verbeteren. Als die mensen door de staking niet kunnen stemmen, ben je volgens mij vooral je eigen ruiten aan het ingooien.

 

10-03-2023 19:13:17
treinfan
treinfan

Ik ken maar weinig gevallen waarin het OV handig zou zijn om naar een stembureau te gaan. Lopen/fietsen is in de meeste gevallen mogelijk en voor wie dat niet kan, zijn een taxi, buurman/vrouw met auto of een stemmachtiging allemaal methodes om alsnog te stemmen.

 

14-03-2023 16:16:20
GerritJan
GerritJan

stakingen worden opgeschort vanaf donderdag 16 maart tot en met volgende week vrijdag 24 maart. Aldus rover

 

14-03-2023 18:10:09
john2
john2
Quote
GerritJan (14-03-2023 16:16:20):

stakingen worden opgeschort vanaf donderdag 16 maart tot en met volgende week vrijdag 24 maart. Aldus rover


Hier een bericht over het opschorten stakingen in 1Limburg.

www.1limburg.nl

 

14-03-2023 18:49:48
phantom
phantom
Quote
treinfan (10-03-2023 19:13:17):

Ik ken maar weinig gevallen waarin het OV handig zou zijn om naar een stembureau te gaan. Lopen/fietsen is in de meeste gevallen mogelijk en voor wie dat niet kan, zijn een taxi, buurman/vrouw met auto of een stemmachtiging allemaal methodes om alsnog te stemmen.


Voor mensen die geen fiets of auto hebben,kan het handig zijn.
Helemaal als je slecht ter been zou zijn.
Niemand gaat een taxi bestellen om te stemmen,of je moet geld zat hebben,en dat hebben vele geloof ik al even niet meer.
Buurman of buurvrouw vragen of je mee kan/mag rijden als ze zelf gaan stemmen ?
Tegenwoordig is t al een wonder als iemand weet wie zn buren zijn,laat staan of ze dr mee overweg kunnen.
Laat staan dat men "gezellig" zal auto rijden samen om even te stemmen,iets met andere inzichten,werktijden en noem t maar op.
Ben bang dat dat iets is wat je anno 2023 wel kan vergeten/dat t iets is wat een zeldzame optie is geworden.



Laatst bewerkt door phantom op 14-03-2023 18:50
 

14-03-2023 18:54:31
martijn
martijn

Gelukkig vergoeden veel provincies de taxikosten voor mensen die enigszins beperkt zijn, maar toch zelfstandig willen stemmen, bijvoorbeeld in de weinige stemlokalen voor blinden en slechtzienden.

 

14-03-2023 22:39:10
selivio
selivio

OV-bureau zet hubtaxi in voor stemmers

OV-bureau legt mensen geen strobreed in de weg om toch te kunnen stemmen. Hebben andere regio's ook zoiets regelingen, of is het noorden de enige?



Laatst bewerkt door selivio op 14-03-2023 22:40