Wijzigingsblad 5 september 2022
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
09-08-2022 14:40:26
MetroRET
MetroRET

Vanaf 5 september worden de 4600 en 5800 weer over Amsterdam Centraal heengetild tot Gvc-Zl en Hfd-Avat.



Laatst bewerkt door moderator op 10-08-2022 19:23
 

09-08-2022 15:37:53
Oldskool
Oldskool

Niet geheel correct wat de 4600 betreft.
LLs V 13:40 Ledn A: 15:21 En daar omrijden

Wat wel zo is, is dat de 146xx (Lls - Asd vv) verdwenen is. Het is nu gewoon de 46xx Het zelfde geldt voor de 158xx. Die is ook verdwenen en is nu ook 58xx geworden.



Laatst bewerkt door Oldskool op 09-08-2022 15:42
 

09-08-2022 15:45:38
MetroRET
MetroRET

De 4600 rijdt normaal al niet Gvc-Ledn v.v. doordeweeks overdag en het is naar Lls, maar naar Zl.



Laatst bewerkt door MetroRET op 09-08-2022 15:45
 

09-08-2022 15:51:10
broek53
broek53

Die series zijn destijds geknipt vanwege de reisinformatie (in Weesp stonden bijvoorbeeld twee treinen naar Schiphol naaast elkaar). Met de moderne reisinfo denk ik dat zo'n botte maatregel niet meer nodig is.

 


09-08-2022 16:30:36
Oldskool
Oldskool
Quote
MetroRET (09-08-2022 15:45:38):

De 4600 rijdt normaal al niet Gvc-Ledn v.v. doordeweeks overdag en het is naar Lls, maar naar Zl.


Dus? Jij zegt in de openingspost dat de 4600 weer naar Gvc gaat. Dat klopt dus niet. Die trein keert gewoon op Ledn en na de avondspits tot Gvc.

 

09-08-2022 16:58:18
michaben
michaben

Dat maak je er zelf van, voor mij was het gewoon duiidelijk. Ook de mouse-over van de 4600 geeft Asd - Gvc aan als route, dat een deel van de treinen doordeweeks ingekort is doet daar niets aan af.

 

09-08-2022 18:59:48
Oldskool
Oldskool

Er staat toch duidelijk "Vanaf 5 september worden de 4600 en 5800 weer over Amsterdam Centraal heengetild tot Gvc-Zl en Hfd-Avat." En dat is dus duidelijk niet het geval. Er is verder niks verandert voor de 4600.

 

09-08-2022 19:51:23
michaben
michaben

Duidelijk voor iedereen behalve jou blijkbaar. Kunnen we nu weer inhoudelijk verder?

 

11-08-2022 10:57:02
Amazonous
Amazonous
Quote
broek53 (09-08-2022 15:51:10):

Die series zijn destijds geknipt vanwege de reisinformatie (in Weesp stonden bijvoorbeeld twee treinen naar Schiphol naaast elkaar). Met de moderne reisinfo denk ik dat zo'n botte maatregel niet meer nodig is.


Middelen op stations (en alle andere InfoPlus-kanalen) konden al jaren overweg met verkorte eindbestemmingen, lastige is vooral dat de legacy infra in SLT's het niet kan. Dus trein en perron verschilden van elkaar.

 

11-08-2022 11:55:21
broek53
broek53

Betekent dit dat het in de SLT's nu opgelost is? Of krijgen we het probleem gewoon weer terug?

 

11-08-2022 12:29:14
michaben
michaben

Of SLT komt niet meer terug in deze series.

 

11-08-2022 12:38:59
Amazonous
Amazonous

Voor zover mij bekend is het probleem met SLT nog altijd niet opgelost, en ik verwacht ook niet dat men er nog fiducie in heeft om aan deze oude applicatie te rommelen, maar dat laatste is mijn invulling.

In principe kan men het ondervangen door de methode met een "->" op de CTA-bakken te gebruiken, dan staat er dus e.g. "Amsterdam CS -> Den Haag CS" op de CTA en is duidelijk dat een trein die "Den Haag CS" toont dezelfde is. Dat zou in ieder geval de meest charmante oplossing zijn die werkbaar is, als SLT terug in deze series rijdt. Of men gebruikt in zijn geheel geen verkorte eindbestemming en mensen vragen op Lls, wijzend naar de trein naar Gvc, "Gaat deze echt naar Asd?",



Laatst bewerkt door Amazonous op 11-08-2022 12:42, reden: Te warm om zonder spelfouten te tikken.


Niet gehinderd door enige kennis van zaken
 

15-08-2022 20:27:13
noof
noof

Alleen de koppeling 15808/5808 lukt op de een of andere manier niet, daarom zal de nu nog 15808 straks tussen Amf en Asd rijden als 5806.

Overig: de 3900 keert nog niet terug tussen Ehv & Asd, alsmede de 1900 en 4500. De 7400 blijft in de weekenden en op feestdagen ook opgeheven. Verder lijkt bijv. de 3200 wel zijn rentree te maken.

Slot van deze inbreng; in de weekenden worden de 25 meest drukke solo-ICM oplopen versterkt, al wordt er over het hele BDu gezien wel meer conducteursvriendelijk gepland (dus bijv SLT-10 ipv SLT-12, ICM-7 ipv ICM-8 etc.)

 

15-08-2022 20:37:07
bart84
Moderator
bart84
Quote
noof (15-08-2022 20:27:13):

Alleen de koppeling 15808/5808 lukt op de een of andere manier niet, daarom zal de nu nog 15808 straks tussen Amf en Asd rijden als 5806.


Dat is toch gewoon omdat de 15808 pas 6 minuten na het vertrek van de 5808 aankomt in Asd. Als deze gekoppeld worden zal er bij een of beide treinen iets aan de dienstregeling gedaan moeten worden.

 

15-08-2022 20:58:01
MetroRET
MetroRET

15808 / 5806 rijdt doorgaand als 4608, ook nu al.

 

16-08-2022 08:26:56
279
279

weet iemand of het splitsen en combineren van de series 4800 en 5400 in Asd weer ongedaan wordt gemaakt?

 

16-08-2022 09:15:38
Daan!
Daan!

Als het goed is wel.

 

16-08-2022 10:55:14
henri1972
henri1972
Quote
noof (15-08-2022 20:27:13):

Alleen de koppeling 15808/5808 lukt op de een of andere manier niet, daarom zal de nu nog 15808 straks tussen Amf en Asd rijden als 5806.

Overig: de 3900 keert nog niet terug tussen Ehv & Asd, alsmede de 1900 en 4500. De 7400 blijft in de weekenden en op feestdagen ook opgeheven. Verder lijkt bijv. de 3200 wel zijn rentree te maken.

Slot van deze inbreng; in de weekenden worden de 25 meest drukke solo-ICM oplopen versterkt, al wordt er over het hele BDu gezien wel meer conducteursvriendelijk gepland (dus bijv SLT-10 ipv SLT-12, ICM-7 ipv ICM-8 etc.)


Je zou toch denken dat het handiger is om de 3200 tot einde drg 21/22 te schrappen. Spaart personeel zodat mensen evt vakantie op kunnen nemen.

 

16-08-2022 12:00:58
Muizeneus
Muizeneus

Natuurlijk. Maar (politieke) prioriteiten liggen vaak anders, de BV Nederland heeft veel geïnvesteerd om dit mogelijk te maken, de trein is met veel bombarie geïntroduceerd, en als je'm vervolgens structureel schrapt omdat-ie toch eigenlijk niet zo nodig is sta je natuurlijk niet erg sterk in lobbyprocessen voor financiën om elders infra-aanpassingen te doen tbv frequentieverhoging....

 

16-08-2022 13:09:49
BGM104
BGM104

De 3200 en 3900 gaan er in dagplan alsnog uit.

 

16-08-2022 13:25:37
broek53
broek53
Quote
Muizeneus (16-08-2022 12:00:58):

Natuurlijk. Maar (politieke) prioriteiten liggen vaak anders, de BV Nederland heeft veel geïnvesteerd om dit mogelijk te maken, de trein is met veel bombarie geïntroduceerd, en als je'm vervolgens structureel schrapt omdat-ie toch eigenlijk niet zo nodig is sta je natuurlijk niet erg sterk in lobbyprocessen voor financiën om elders infra-aanpassingen te doen tbv frequentieverhoging....


Er is een hoop leed in de wereld, maar je moet even je best doen om het te vinden 🙂. Het alternatief is niet snijden in tienminutendiensten, maar in kwartierdiensten en daar maak je nog minder vrienden mee, dunkt mij.

 

16-08-2022 15:35:20
MetroRET
MetroRET

Doordeweeks voor alsnog de volgende aanpassingen:

  • 1000 Rijdt tot 20:15 ipv 22:15
  • 1900 Opgeheven
  • 2000 Rijdt tot 19:30 ipv 21:00
  • 2100 Rijdt tot 20:00 ipv 22:30
  • 2800 Rijdt tot 19:30 ipv 21:00
  • 3100 Rijdt tot 19:45 ipv 22:15
  • 3200 Opgeheven
  • 3700 Ddr-Shl opgeheven na 20:00
  • 3900 Opgeheven Asd-Std
  • 4300 Alm-Almo opgeheven na 20:15
  • 4500 Opgeheven
  • 5000 Laatste rit opgeheven Rtd-Ddr v.v.
  • 5200 Rijdt tot 18:15 ipv 19:15
  • 5400 Asd-Hlm opgeheven na 20:15
  • 5700 Laatste rit opgeheven
  • 6800 Rijdt tot 18:45 ipv 20:45
 

16-08-2022 16:52:55
henri1972
henri1972

Hopen dat ze niet vergeten dat bv Klp een vervangende stop nodig heeft ....

 

16-08-2022 17:32:22
chris24
chris24
Quote
MetroRET (16-08-2022 15:35:20):

Doordeweeks voor alsnog de volgende aanpassingen:

  • 1000 Rijdt tot 20:15 ipv 22:15
  • 1900 Opgeheven
  • 2000 Rijdt tot 19:30 ipv 21:00
  • 2100 Rijdt tot 20:00 ipv 22:30
  • 2800 Rijdt tot 19:30 ipv 21:00
  • 3100 Rijdt tot 19:45 ipv 22:15
  • 3200 Opgeheven
  • 3700 Ddr-Shl opgeheven na 20:00
  • 3900 Opgeheven Asd-Std
  • 4300 Alm-Almo opgeheven na 20:15
  • 4500 Opgeheven
  • 5000 Laatste rit opgeheven Rtd-Ddr v.v.
  • 5200 Rijdt tot 18:15 ipv 19:15
  • 5400 Asd-Hlm opgeheven na 20:15
  • 5700 Laatste rit opgeheven
  • 6800 Rijdt tot 18:45 ipv 20:45

Zijn er ook al wijzigen in het weekend gepland?

 

16-08-2022 18:14:51
michaben
michaben

Dagplan in de reisinformatie loopt t/m 11 september nu, dus eerste weekend van het nieuwe wijzigingsblad zit er in verwerkt. Er zijn dan echter ook de nodige werkzaamheden waardoor het lastig is om te zeggen welke wijzigingen er precies door personeelstekort komen.

 

16-08-2022 18:18:41
MetroRET
MetroRET
Quote
henri1972 (16-08-2022 16:52:55):

Hopen dat ze niet vergeten dat bv Klp een vervangende stop nodig heeft ....


De stops van de 3000 is netjes verwerkt, die van de 3100 alleen niet.

 

16-08-2022 19:26:20
sneltram
sneltram

Volgens mij staat de 3100 er keurig in met een stop overdag op Klp. Zodra de 3100 stopt, neemt de 3000 het over.

 

16-08-2022 20:21:05
michaben
michaben

In de middagspits ontbreken er een aantal stops in de nu bekende versie (kan nog gecorrigeerd worden in een latere update), dan is er 1,5 uur lang niets van Klp richting Ut en andersin is er een uurdienst richting Ah.

 

16-08-2022 20:46:03
MetroRET
MetroRET

Correct, de 3160, 3162, 3163, 3167 en 3171 skippen in dit geval, Klp, zonder andere stop.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-08-2022 21:09:21
sneltram
sneltram

Bijzonder. Ik stel voor: check de reisplanner over een paar weken nog een keer. 😉

 

16-08-2022 23:03:46
henri1972
henri1972

Laten we hopen dat NS dat zelf ook doet? ;)

 

18-08-2022 20:13:24
maxmoo33
maxmoo33

Weet iemand of DDZ uit de 3600 is gehaald? En voor hoe lang?

 

18-08-2022 20:19:16
MetroRET
MetroRET

Materieelinzet is nog niet bekend, dat is slechts 72u van te voren bekend.

Maar, waar zou je vandaan hebben gehaald dat DDZ uit de 3600 wordt gehaald ?

 

18-08-2022 20:20:51
maxmoo33
maxmoo33
Quote
MetroRET (18-08-2022 20:19:16):

Materieelinzet is nog niet bekend, dat is slechts 72u van te voren bekend.

Maar, waar zou je vandaan hebben gehaald dat DDZ uit de 3600 wordt gehaald ?


Normaal is het altijd VIRM DDZ ICM op de 3600. Maar als je de komende tijd vooruit kijkt zit er helemaal geen DDZ meer bij en de afgelopen dagen was ook maar 1 stel, de 7540 volgensmij in de omloop. Zelfs die is er nu uit

 

18-08-2022 20:30:46
DDZ7504
DDZ7504
Quote
maxmoo33 (18-08-2022 20:13:24):

Weet iemand of DDZ uit de 3600 is gehaald? En voor hoe lang?


Slaat deze vraag op nu, of op vanaf 5 september? In het eerste geval, er staat de komende dagen in elk geval überhaupt geen DDZ in de 3600 gepland. Voor hoe lang dat zo is, is natuurlijk niet te zeggen, het kan zomaar een keer in het dagplan gezet worden.




DDZ in dienst, ik blij!
 

19-08-2022 01:01:45
scooter
scooter
Quote
maxmoo33 (18-08-2022 20:20:51):
Quote
MetroRET (18-08-2022 20:19:16):

Materieelinzet is nog niet bekend, dat is slechts 72u van te voren bekend.

Maar, waar zou je vandaan hebben gehaald dat DDZ uit de 3600 wordt gehaald ?


Normaal is het altijd VIRM DDZ ICM op de 3600. Maar als je de komende tijd vooruit kijkt zit er helemaal geen DDZ meer bij en de afgelopen dagen was ook maar 1 stel, de 7540 volgensmij in de omloop. Zelfs die is er nu uit


Vorige week vrijdag telde ik 2x VIRM,2x DDZ en 10x ICM.Een week eerder zat er nog 5x DDZ,5X ICM en 2x VIRM in

 

23-08-2022 15:50:54
martijn
martijn

NS schrapt vanaf 5 september al een flink aantal treinen, als voorbode van de verschraalde dienstregeling 2023...: NOS.nl

 

23-08-2022 20:01:41
mren
mren

NS heeft inmiddels klanten gemaild over staking. Men meldt ook dat in de weekends alle kwartiersdiensten sneuvelen. Dat zal toch niet overal zo zijn?

 

23-08-2022 20:15:11
martijn
martijn

Zodra "men" iets meldt, zou ik het ook niet geloven. Maar als NS het meldt, zou ik er maar vanuit gaan. In principe vervallen nu in de weekenden ook veel kwartierdiensten (en halfuurdiensten), dus waarom zou dat niet gewoon permanent worden? Scheelt weer verrassingen toch?

 

23-08-2022 20:36:43
treinhobby
treinhobby

Hierbij (een deel van) de tekst van de mail:

Aanpassingen in de dienstregeling
Daarnaast voeren we vanaf maandag 5 september een aantal belangrijke structurele aanpassingen door in de dienstregeling voor dit najaar. Hiermee is de dienstregeling beter uitvoerbaar rekening houdend met het verwachte personeelstekort. Bij de keuzes voor aanpassingen houden we zo mogelijk rekening met de nieuwe reispatronen en reizigersaantallen sinds corona. Door de dienstregeling aan te passen, kunnen we treinen inzetten op logischere momenten, en voorkomen we dat er vrijwel lege treinen rijden zoals nu op woensdag- en vrijdagochtend vaak het geval is.

Ook de dienstregeling voor 2023 wordt herzien. De huidige dienstregeling is nog gebaseerd op de aanzienlijk hogere reizigersaantallen van 2019. We informeren u tijdig over de wijzigingen die ingaan per december 2022.

Wat betekent dit voor u?
De belangrijkste aanpassingen per 5 september zijn:

  • Op werkdagen rijden we elk kwartier een Intercity waar dat nu om de 10 minuten is.
  • Vanaf 20.00 uur rijden we met minder treinen, waar dat momenteel vanaf 22.00 uur is.
  • In het weekend rijden we elk half uur Intercity’s en Sprinters waar dat nu elk kwartier is.

De aanpassingen kunnen betekenen dat u vaker moet overstappen, met name in weekenden en avonden. Wilt u weten wat er precies voor u verandert, check dan de NS-app of NS Reisplanner op ns.nl.



Laatst bewerkt door treinhobby op 23-08-2022 20:37
 

23-08-2022 20:40:54
henri1972
henri1972
Quote
mren (23-08-2022 20:01:41):

NS heeft inmiddels klanten gemaild over staking. Men meldt ook dat in de weekends alle kwartiersdiensten sneuvelen. Dat zal toch niet overal zo zijn?


Nee, Ehv - Ut - Asd blijft 4 x per uur een IC houden in het weekend.

 

23-08-2022 21:11:59
treinhobby
treinhobby

Waarbij op bovengenoemd traject nu niet ieder kwartier, maar iedere tien minuten een IC rijdt.

Dus valt in dat opzicht niet onder de categorie 'van kwartier naar half uur'.

 

23-08-2022 22:33:30
henri1972
henri1972

Volgens de NS reisplanner rijdt er nu ook 4 x per uur een IC op zaterdag tussen Ehv en Ut / Asd?



Laatst bewerkt door henri1972 op 23-08-2022 22:35
 

24-08-2022 00:35:07
DDZ7504
DDZ7504

Dat was al vanwege de personeelstekorten, toch?




DDZ in dienst, ik blij!
 

24-08-2022 00:47:44
scooter
scooter

Ja,de 3900 Heerlen-Enkhuizen is er uit.

Overigens gaat de 6400 tussen Eindhoven en Weert op zaterdag terug naar een uurdienst,dit was al een aantal zaterdagen het geval

 

24-08-2022 18:03:51 2
mren
mren

In NRC vandaag wat cijfers: het aantal reizigers in de ochtendspits is 71% van de aantallen in 2019, waar dit in het weekend op 98% ligt. Dan maakt die uitdunning in de weekends wel wrang voor de reizigers.

 

08-09-2022 15:06:45
Mcn_Arriva
Mcn_Arriva

Sinds maandag wordt spoor 3 in Aml gebruikt voor de 7000.

P.s. Ik plaats eigenlijk nooit wat maar ik dacht misschien wel interessant.

 

08-09-2022 16:22:46 1
gvttreinen
gvttreinen

Speciaal voor geelectrificeerd.

 

08-09-2022 16:24:56
sjoerd
sjoerd
Quote
Mcn_Arriva (08-09-2022 15:06:45):

Sinds maandag wordt spoor 3 in Aml gebruikt voor de 7000.

P.s. Ik plaats eigenlijk nooit wat maar ik dacht misschien wel interessant.


Dank voor de up-date. Welkom! Laat het weten als er nieuws is.

 

08-09-2022 21:45:30
edwin82
edwin82
Quote
Mcn_Arriva (08-09-2022 15:06:45):

Sinds maandag wordt spoor 3 in Aml gebruikt voor de 7000.

P.s. Ik plaats eigenlijk nooit wat maar ik dacht misschien wel interessant.


Dat is zeker interessant.

Het valt me wel op in treinposities en de NS reisplanner dat het niet bij alle treinen het geval is. Uiteraard niet als de spitstrein door rijdt naar Es en terug. En overdag en 's avonds laat is er af en toe ook een vertrek van spoor 4b of 2b. In dat geval vertrek de 31000 van spoor 3. Als de 7000 van spoor 3 vertrekt dan vertrekt de 31000 van 4a.

 

08-09-2022 22:50:01
michaben
michaben

Op zaterdag keert de 31000 soms ook op 2a (als de IC Berlijn op spoor 4 staat). Volgens jaar wordt zo te zien de 17900 iets uitgebogen waardoor de 31000 ook doordeweeks op 2a kan keren.

 

15-09-2022 23:24:42
noof
noof

Maar waarom is de 7000 te Aml überhaupt (deels) naar spoor 3 gegaan? Om het omrijden via de tunnelbak uit te sparen? Of zit er nog een andere wijziging aan te komen? Of wellicht zie ik gewoon iets plannormtechnisch volledig over het hoofd.. :-)

 

15-09-2022 23:49:37
sigma
sigma

Het scheelt kilometers en dus geld om om te rijden. Logisch toch?

 

15-09-2022 23:53:53
train85
train85

Omrijden via de vrijebaan gebeurd niet meer, dat scheelt tijd en geld.

Er zitten verder geen veranderingen aan te komen. De 7000 kan op spoor 3B daar mooi lang keren zonder dat het iets in de weg zit.

 


16-09-2022 00:03:52
sigma
sigma

Dat bedoel ik: scheelt geld en tijd.

 

16-09-2022 04:49:34
MetroRET
MetroRET
Quote
train85 (15-09-2022 23:53:53):

Omrijden via de vrijebaan gebeurd niet meer, dat scheelt tijd en geld.

Er zitten verder geen veranderingen aan te komen. De 7000 kan op spoor 3B daar mooi lang keren zonder dat het iets in de weg zit.


3b?, is toch gewoon spoor 3.

 

16-09-2022 07:34:15
michaben
michaben

3b is de officiële naam, NS maakt er in de reisinformatie blijkbaar 3 van.

 

16-09-2022 07:39:06
martijn
martijn

En voor iedereen die zich dan afvraagt waar spoor 3a is: spoor (20)3a is het kopspoortje als je rechtdoor vanaf (20)3b het station uitrijdt.

 

16-09-2022 07:40:15
henri1972
henri1972

Is voor de reiziger ook logisch. Een 3b geeft aan dat er ook een 3a zou zijn maar daar ligt dus geen perron aan.



Laatst bewerkt door henri1972 op 16-09-2022 07:40