04-11-2022 10:51:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is waarschijnlijk verstandig om eens met de NMBS te gaan praten over I11-rijtuigen bijvoorbeeld. |
29-12-2022 10:18:17 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote En naar nu blijkt, worden er inderdaad geen maatregelen genomen: ... ja, zogenaamd extra onderhoud. Maar geen extra treinen en zo te lezen ook (nog) geen concrete maatregelen om de reizigersstroom te sturen. Dat laatste is toch echt nodig. In het ICB-draadje had AlbertP op 2 november al aangegeven dat DB in de zomer 2023 weer allerlei werkzaamheden plant. Dat zal wéér tot overvolle ICE's leiden, zelfs als alle treinstellen beschikbaar zijn. |
29-12-2022 11:01:37 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Sinds 10 november 2022 moet er een ICE3M worden weg gestreept door (onherstelbare)brandschade in 406 104, de aangrenzende 406 004 heeft de onvermijdelijke rook- en roetschade. |
29-12-2022 11:04:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Aan de andere kant, als het stel echt terzijde gaat dan levert het wel weer een bups reserve onderdelen op ;) |
29-12-2022 11:09:15 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Waarbij we al is hebben gepraat over of men het de moeite waard vind om dat stel nog op te knappen. |
29-12-2022 17:56:24 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
De ICE3's die nu naar Amsterdam rijden gaan de Duitse binnenlandse dienst in dus dat dat stel wordt hersteld is zeker niet denkbeeldig. |
29-12-2022 19:06:54 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Bij de ICE 3'en is het belangrijkste punt voor al dan niet herstel of de wagen bak nog goed is. Omdat deze van Aluminium gemaakt zijn is herstel van de bak bijna niet goed mogelijk , dit in tegenstelling tot stalen bakken waar je best een nieuw stuk in de bak kunt lassen lukt dat bij aluminium niet goed. Maar misschien is er na het samen voegen van de 4654 en 4681 nog wel een passende wagen overgebleven? Laatst bewerkt door cuneo56 op 29-12-2022 19:07 |
29-12-2022 22:30:55 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Als ik het goed heb, zijn het qua apparatuur twee identieke halve treinstellen, maar waar in de ene helft die tegen het midden een A is, is het in de andere een B. En wat al over was is net het verkeerde, dus ze zouden het interieur moeten vervangen |
30-12-2022 02:13:17 | ||
---|---|---|
icetha
![]() |
Quote In 2023 zijn idd vaak en ook langdurige omleiding via Vl, zeker in april en mei. Via Vl rijden sowieso minder ritten, en is de ICE naar Bazel met 1 stel. |
30-12-2022 05:56:58 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Via Vl rijden is het probleem niet zo. (Dat zijn 2 weken in april, 1 week in mei en in september + enkele weekenden) . Een groter probleem is dat de ICB een omleiding krijgt via Münster (westf) en dat dan de reisplanner als snelste mogelijk naar Berlin de reizigers met de ICE meesturen. In combinatie met zuinige Hollanders die geen reservering maken zorgt dat voor overvolle ICE's tussen Asd en Duisburg. Laatst bewerkt door henri1972 op 30-12-2022 05:58 |
30-12-2022 08:50:59 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Hoezo? Het lijkt me dat je reizigers niet kwalijk kunt nemen dat ze de snelste route nemen naar Berlijn en dat de reisplanner die ook geeft. Lijkt me dus dat er iets gedaan moet worden aan de capaciteit op de route via Em, bijvoorbeeld door het omleiden van de ICB via die route. Maar ja dat kan weer niet door de inzet van niet courante locomotieven zoals de 1700 van NS en de kreupele Vectron die maar 100 km/h mag in NL omdat anders de spoorbanen hier instorten. |
30-12-2022 10:25:51 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Dat kun je reizigers natuurlijk niet kwalijk nemen, nee. Maar het bleek afgelopen zomer wel de grootste reden van overvolle ICE's die Utrecht en Arnhem moesten overslaan. De ICE kan die reizigersstroom naar Berlijn gewoon niet aan. Al helemaal niet als er weer een paar treinstellen ontbreken. Nu blijkt dat dit in 2023 weer gebeurt. Dus tja, wat te doen? Makkelijkste manier is om de verbinding naar Berlijn via Duisburg niet in de reisplanners weer te geven. En dan maar hopen dat de meeste toeristen niet beter weten en braaf in de langzame ICB stappen. Maar dat blijft natuurlijk een lapmiddel. De beste oplossing is een tijdelijke extra pendelverbinding Amsterdam-Duisburg. Desnoods met gehuurde treinstellen van de RE19 of de stoptrein naar Bielefeld of weet ik 't. |
30-12-2022 10:30:43 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Wanneer men extra pendeltreinen wil rijden zal dat al gauw getrokken materieel worden, van treinstellen is op alle verbindingen al krapte. |
10-01-2023 17:11:42 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Vanaf het wijzigingsblad van februari lijken ICE's 124 en 125 structureel ingekort te worden tot Amsterdam <> Dusseldorf. |
10-01-2023 19:02:00 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
In de praktijk is dat nu al zo. |
10-01-2023 21:34:02 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De 122 begint in de praktijk ook in Köln hbf. |
10-01-2023 22:53:14 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Is toch gecombineerd met de 12 naar Brussel vanaf Frankfurt ? |
11-01-2023 04:55:25 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dat zou wel moeten. Laatst bewerkt door henri1972 op 11-01-2023 06:26 |
11-01-2023 07:16:52 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Op fernbahm.de wordt dat al gemeld. Van 5 Jan t/m 5 feb. |
11-01-2023 16:28:27 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Vandaag doen we t weer anders: ICE 12/122 vallen helemaal uit. Een vervangende ICE 2942 rijdt Frankfurt Flugh - Amsterdam met slechts één stel, alleen de rijtuig nummers 31-39. Op Köln - Brussel vooralsnog geen vervanging. |
16-01-2023 10:34:21 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De ICE stellen serie 406 zijn zeker weer gerepareerd. ICE 121 rijdt weer naar Frankfurt, weliswaar tot Flughafen maar dat is vanwege werkzaamheden. Ik had verwacht dat deze zou keren op ICE 16 maar dat gebeurd niet. De 121 reed met stel 4680 en gaat leeg weg, de 16 rijdt met stel 4654 en komt leeg aan. En: ICE 121 was op een enkele minuut na zelfs helemaal op tijd.
Laatst bewerkt door henri1972 op 16-01-2023 10:36 |
16-01-2023 19:37:15 | ||
---|---|---|
raoul
![]() |
Quote Zoals het er nu naar uitziet, mogelijk met een kleine verandering. Definitief tot einde 406 in Nederland! |
16-01-2023 20:35:22 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote Is gekeerd op de 126, aankomst Asd met +89, gekeerd op de 129, vertrek +25 en rit opgeheven te Ah. |
16-01-2023 21:55:26 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Is met bijna anderhalf uur vertraging weer uit Ah weer vertrokken en Düsseldorf met de hakken in de sloot bereikt met bijna 2 uur achterstand tov van het oorspronkelijke pad. |
17-01-2023 06:02:53 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Er was een "streckensperrung" tussen Ah en Oberhausen, 122 en 104 werden uiteindelijk vanaf Oberhausen omgeleid via Venlo, de 221 klokte +120 bij aankomst in Oberhausen. Zou dus kunnen dat de 129 hier ook last van had of dat deze misschien de veroorzaker was van de ellende. |
17-01-2023 06:06:45 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
121 vandaag tot Köln hbf, 318 begint daar. 1+1 ? |
17-01-2023 08:50:18 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Waarmee de 124 dus in Düsseldorf 'kort' keert op de 125 (24 minuten) Wordt daarmee dan direct een treinstel vrijgespeeld? Maw doen die treinstellen nu niks anders dan op een dag trein 124 of 125 rijden? |
17-01-2023 09:43:26 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Nee, die treinstellen doen nog meer ritten op een dag, maar toch spaart het een stel uit. Normaal: De 125 keert op 124, en de 811 en 814 zijn tot 1 stel ingekort. Dan kan er dus zo gereden worden: (Edit: aangepast, het 2e treinstel 811 is betrokken ipv het 1e) Laatst bewerkt door AlbertP op 17-01-2023 12:11 |
17-01-2023 10:13:32 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Snap sowieso niet waarom het zo spaarzame BR406 ook op binnenlandse ritten wordt ingezet. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-01-2023 10:33:55 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dat worden ze nu dus niet meer of zo min mogelijk. |
17-01-2023 10:53:54 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Weet iemand of er eigenlijk ook op de as Frankfurt - Brussel treinen structureel ingekort worden? |
17-01-2023 11:33:28 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Volgens de Bahn-app niet, in februari en maart rijden de ICE's gewoon Brussel-Frankfurt. |
17-01-2023 12:05:15 1 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Dat kost geen extra stellen omdat het in de dagranden gebeurt. Na de laatste ritten uit NL/B rijden een aantal stellen nog naar Keulen of Dortmund om de volgende ochtend voor de eerste ritten naar NL/B weer terug te komen. Edit: ik vermoed dat het iets met nachtelijke opstelcapaciteiten te maken heeft. 16 bakken is redelijk overbodig voor de "stopper-ICE" 814 naar Keulen die Limburg Süd, Montabaur en Siegburg aandoet, temeer daar 5 minuten eerder ICE 624 met eveneens 16 bakken dezelfde route rijdt zonder tussenstops. De volgende ochtend om 06:00 terug met ICE 811 zitten er waarschijnlijk helemaal weinig mensen in. DB heeft beide treinen dan ook op zeer korte termijn naar 1 stel kunnen inkorten zonder dat er een haan naar kraaide (hooguit zijn een paar mensen hun stoelreservering kwijt nu.) Laatst bewerkt door AlbertP op 17-01-2023 13:36 |
17-01-2023 12:08:29 1 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Ongepland wordt er wel eens ingekort tot Keulen, vandaag keert bijvoorbeeld de 11 uit Brussel in Keulen op de 316 naar Brussel. |
20-01-2023 20:16:51 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Vandaag andermaal geen 122. Morgen vergelijkbaar plan met vandaag: |
23-01-2023 00:39:24 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Hoewel het nergens gecommuniceerd wordt, lijkt voorgaande nu voorlopig gehanteerd te worden. Laatst bewerkt door 5431 op 23-01-2023 00:48 |
23-01-2023 00:54:00 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Voor bijv. woensdag aanstaande zie ik de 121 nog gewoon verder gaan dan Dusseldorf. Hopelijk blijft dat ook zo, moet die dan hebben. |
23-01-2023 05:49:19 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
ICE 621 is vanaf Düsseldorf het alternatief, ben je 15 minuten later op Frankfurt(M) Flugh of hbf. Mijn ervaring leert dat die niet al te druk is. |
23-01-2023 10:30:22 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote En hoe zit het met de ICE als deze via Venlo gaat rijden volgende maand (ik heb bijvoorbeeld de 152 gepland voor 17/2). |
23-01-2023 11:35:41 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Quote Okee. |
23-01-2023 15:37:25 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ik vermoed dat er voor zulke omleidingen feitelijk extra stellen nodig zijn,maar als men de normale diensten al niet eens geheel kan rijden zoals theoretisch hoort,dan ben ik bang dat er wellicht nog meer uitval zal zijn als men via Venlo gaat rijden. |
23-01-2023 15:51:13 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Gedurende een omleiding Venlo rijden er, onder meer om die reden, reeds jarenlang minder stellen in een dergelijke periode. Trein 105/255 met één stel, terwijl treinen 121/151 en 120/150 in die periode niet bestaan. |
23-01-2023 15:51:39 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Daarom rijden er standaard al minder ICE's bij omleidingen via Vl en rijdt de 105 dan standaard maar met een stel. Hoe men dat nu gaat doen met nog minder beschikbare stellen weet ik niet. Met BR 403 rijden tot Vl en dan overstappen op een vervangende trein of de 3500? |
23-01-2023 19:49:45 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote De BR 403 als ook de BR 407 en 408 zijn niet toegelaten tussen de grens en Venlo. Dat is dus (voorlopig) geen optie. |
23-01-2023 19:51:19 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Waarom zijn deze stellen hier niet toegelaten? Enig idee? |
23-01-2023 20:05:56 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Omdat niemand daar toelating voor heeft aangevraagd (lees; betaald). DDZ in dienst, ik blij! |
23-01-2023 22:16:02 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Met 104 (Frankflug-Asd, stel 4603) is vanaf Köln de 4651 meegegeven. Morgen 105 dubbel met de 4651 tot Frankflug, 4603 gaat het proberen tot Basel SBB. |
27-01-2023 06:53:32 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
ICE 121vandaag weer door naar Frankfurt (voorlopig ;) . Weer meer stellen beschikbaar? Laatst bewerkt door henri1972 op 27-01-2023 07:50 |
30-01-2023 13:14:38 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Spots graag beperken tot het OD van de desbetreffende dag. Als er daadwerkelijk grotere ontwikkelingen zijn mogen deze hier worden gemeld en besproken, maar op deze manier wordt de discussie er niet overzichtelijker op als elke dag alles wordt gemeld. |
01-02-2023 14:03:40 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Op de website van NS International is dit verschenen op de pagina over Interrail:
|
01-02-2023 14:31:36 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
En hoe rechtsgeldig is dat besluit? |
01-02-2023 15:36:43 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Lekker dan. Hoe wil je dit handhaven? Personeel laat zich doorgaans niet zien in Nederland.
De Rail planner App geeft (nog) niet aan dat de pas daarin niet geldig is. Laatst bewerkt door jacokran op 01-02-2023 15:41 |
01-02-2023 20:02:55 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Geheel, vanaf dat de mededeling gepubliceerd is en dit beschikbaar is op het moment van het kopen van de betreffende kaart (evt met reservering). De betreffende trein zullen dus uitgesloten moeten worden van het reserveringssysteem voor InterRailers. Dat betekend dus ook dat degene die al een IR gekocht hebben voor die periode (en evt een reservering) wel het recht hebben om de reis te maken of de vervoerder moet de reiziger een alternatief aanbieden en compenseren. Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. |
02-02-2023 04:27:11 2 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Dit is een van de slechtste oplossingen voor het probleem van overvolle ICE's. Die kunnen nu nog steeds overvol raken, maar wel met mensen die een dure Flexpreis gekocht hebben. Veel beter was een verplichte zitplaatsreservering geweest, voor alle type kaartjes. |
02-02-2023 09:58:38 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
De beste oplossing is aanbod van vervoer dat aansluit op de vraag. Het gebrek aan aanbod gaan reguleren met verplichte reserveringen lijkt een aardige oplossing, maar kan ongewenste gevolgen hebben. Wat denk je van mensen die maanden van te voren plaatsjes gaan reserveren, maar niet opdagen / op het laatste moment gaan cancellen? Het opzetten van controle systemen om het (duur) doorverkopen van plaatsreserveringen te voorkomen / ontmoedigen is ook een aardige. "Personalausweis bitte!". |
02-02-2023 10:31:46 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
En het reisadvies om de ICE niet te gebruiken, getuigd ook niet echt van deskundigheid: neem de IC Berlin en stap over in ......Münster ..... Laatst bewerkt door Roland55 op 02-02-2023 10:32 |
02-02-2023 10:40:27 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Die rijdt dus vanwege werkzaamheden via Münster. Dit is ook de reden dat ze verwachten dat die periode veel meer reizigers voor de ICE kiezen om in Berlijn te komen (en waarom je er dus niet meer met je interrailpas in mag) |
02-02-2023 10:48:02 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Quote Waar heb je die info gevonden en weet je of de IC Berlijn dan ook via Emmerich naar Nederland komt of dat ie in Münster kop gaat maken en alsnog via Bad Bentheim naar Nederland komt? |
02-02-2023 10:50:29 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Net als afgelopen zomer "gewoon" via Münster en Bad Bentheim. |
02-02-2023 11:04:12 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote De omleiding staat op www.bahn.de beschreven bij de "Großbaustellen" van 2023. |
02-02-2023 12:02:32 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote De logische vraag is dan: hoeveel Interrailers en EUrailers lezen de website van NS International? Ik weet het antwoord wel: vrijwel niemand. De meeste reizigers in die categorie komen immers uit andere Europese landen óf uit USA/China/Japan etc. Dus dat wordt weer gedoe op de perrons en in de trein om die reizigers te weren (of uit de trein te krijgen). Laatst bewerkt door brun op 02-02-2023 12:05 |
02-02-2023 12:13:42 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Het schijnt dat Super Sparpreis Europa tickets (vanaf €22,90) wel geldig blijven. |
02-02-2023 12:15:03 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat mag ik hopen als je treinbinding hebt op je vvb. |
02-02-2023 12:24:48 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, maar in de praktijk zijn die in de drukke periodes nauwelijks of niet verkrijgbaar. Afgelopen zomer had DB die tickets vrijwel volledig dichtgegooid, je kon alleen nog een Flexpreis boeken als je de ICE wilde nemen. Dat was nog een extra ergernis: je betaalde de hoofdprijs en had nog steeds met overvolle of uitgevallen treinen te maken. Zolang ze niet extra treinen tussen Amsterdam en Düsseldorf laten rijden, krijgen we deze zomer precies hetzelfde gedoe weer. Zelfs zonder Interrailers en EUrailers zijn de ICE's dan nog overvol. |
02-02-2023 12:35:15 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik denk even hardop: Een extra IC vanuit Asd rond 10.00 uur met zitrijtuigen van de NJ 402 en een 193 voorop? Inleggen tot Düsseldorf, daar is aansluiting op de IC of ICE van DB. Laatst bewerkt door henri1972 op 02-02-2023 12:36 |
02-02-2023 12:47:05 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Is het niet wat voor Arriva? Misschien zijn tegen die tijd de ETCS stellen klaar. |
02-02-2023 12:53:58 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Quote Die zitrijtuigen zijn gewoon van ÖBB toch? Zouden NS en DB die zomaar kunnen gebruiken? |
02-02-2023 13:15:15 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
In de 402 / 403 zitten zowel Duitse als Zwitserse zitrijtuigen, ( de ÖBB zitrijtuigen komen in de 420 / 421 voor. Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-02-2023 13:15 |
02-02-2023 13:15:37 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Die van Nightjet 420/421 ja. De 402/403 rijdt met Duitse en Zwitserse zitrijtuigen (of eigenlijk, IC 60402/60403, onder dat nummer worden de zitplaatsen verkocht.) |
02-02-2023 13:46:14 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Voor zover mij bekend lusten de LIMAX-stellen geen 25 kV, dus houdt het snel op. Alleen de stellen van de stoptrein Hengelo - Bielefeld en Arnhem - Düsseldorf zijn geschikt om bij Zevenaar de grens over te steken. |
02-02-2023 13:46:56 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Oke, maar dan blijft de vraag gelden voor in ieder geval de zwitserse rijtuigen. Kunnen die zomaar door de NS en DB ingezet worden? |
02-02-2023 14:42:23 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik kan me niet voorstellen dat NSI daar zin in heeft. Want dan moeten ze elke dag zo'n (vaak flink vertraagde) nachttrein uit elkaar halen, met een deel ervan op en neer naar Düsseldorf, vervolgens weer aan de rest van de nachttrein koppelen, rijtuigen snel schoonmaken voor de nachtrit én snel weer terug naar CS voor vertrek. Laatst bewerkt door brun op 02-02-2023 14:42 |
02-02-2023 14:50:34 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Behalve dat denk ik niet dat OeBB daar toestemming voor gaat geven. |
02-02-2023 15:04:57 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Er zijn en gaan de komende tijd een paar ICR stammen aan de kant. De Duitse toelating opnieuw regelen en je hebt een eigen stam daarvoor. |
02-02-2023 15:05:54 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Dat met het gebruiken van de NightJet lijkt mij ook niet echt praktisch. Dan zal het reëeler zijn om de IC Berlijn te knippen bij Bad bentheim, het Nederlandse deel daarvan te rijden met ICM o.i.d. en de overgebleven stammen (ik denk dat je met zo'n actie er wel twee kan vrijspelen of heb ik dat fout?) inzetten op Amsterdam - Düsseldorf.
Laatst bewerkt door RX7567 op 02-02-2023 15:06 |
02-02-2023 15:13:28 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Tja, allerlei beperkingen opwerpen voor aangenaam internationaal reizen per trein is natuurlijk niet handig. Wellicht kunnen vervoerders materieel wat langer in dienst houden om in de drukke periode voldoende capaciteit te bieden. Laatst bewerkt door kiekkiek op 02-02-2023 15:43 |
02-02-2023 16:54:12 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
NS International heeft net dit bericht bekend gemaakt (gedeeld op Twitter om 16:42). Korte samenvatting: Het ongeldig maken van Interrailpassen in de ICE's aankomende zomer is een van de mogelijkheden die ze onderzoeken (in ieder geval weten ze nu dat de markt hier geen fan van is Edit: in het bericht zeggen ze daarnaast dat per direct meer treinen inzetten niet mogelijk is, maar dit is eigenlijk toch onjuist? Nou is dit natuurlijk een optie die praktische nadelen heeft maar zijn er niet in binnen- en buitenland stichtingen en musea te vinden die complete stammen rijtuigen hebben met toelating in Nederland en Duitsland? Volgens mij hebben dergelijke scenario's zich in het VK afgespeeld waar museumaterieel ingezet werd voor het draaien van een dienst. Of tijdens de overgangsperiode van Abellio NRW in Duitsland waar gehuurd materieel ingezet kon worden. Laatst bewerkt door RX7567 op 02-02-2023 16:59 |
02-02-2023 17:13:03 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De vraag is of er treinpaden zijn in Duitsland. Een uur verschoven t.o.v. de ICE rijdt de IC van Keulen naar Emden/Norddeich Mole. |
02-02-2023 17:13:58 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De gemakkelijkste manier om snel extra capaciteit te regelen lijkt mij om de treindienst te knippen, drgltechnisch lijkt Düsseldorf een handige plek daarvoor, en alle tricourante ICE's gekoppeld te laten pendelen op Asd - Düsseldorf. Vanaf daar kan aansluiting worden geboden op binnenlandse ICE's die verder zuidwaarts rijden, waarvan er dankzij voortgaande levering ook meer beschikbaar zijn komende zomer. |
02-02-2023 17:39:37 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote In de Interrail-app die zowiezo gebruikt omdat je de reizen moet registreren zie je bij het plannen vanzelf de melding als een trein buiten de geldigheid valt van de Interrail-kaart. |
02-02-2023 19:19:05 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Dat materieel kan niet verder komen dan Emmerich. Dus heb je materieel nodig wat door kan rijden en wat de NS zou willen accepteren. Aangezien de NS nu al aankondigt de reiziger niet over de HSL te kunnen te vervoeren in september, verwacht ik ook niet dat de NS tijd en energie zal steken in het opzetten van een noodplan voor de ICE's. Dan is het makkelijker om zielig te gaan doen en de reiziger maar niet in je trein accepteren. Juist in een periode waarin je het momentum van de vliegschaamte nog kan benutten. Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. |
02-02-2023 19:39:42 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Welke HSL bedoel je? De HSL-Zuid is geen onderdeel van het ICE-traject namelijk... |
02-02-2023 19:42:46 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het gaat wel om de HSL-Zuid. Hiervoor heeft NS in september niet voldoende reservematerieel als er wat met ICNG aan de hand zou zijn. Dus laat staan dat ze voor juni wel een oplossing voor het ICE-probleem hebben bedacht. |
02-02-2023 20:18:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De NS heeft dan niet voldoende locomotieven voor op de HSL, richting Duitsland zijn echter meer type locomotieven inzetbaar dus zal dat minder snel een probleem zijn. |
02-02-2023 23:38:04 4 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Pfff. Dit is toch treurig? NSI zegt vol bombarie dat Interrailers in de zomer worden geweerd. Vervolgens krijgt het een sh*tstorm over zich heen en dan zegt het met de staart tussen de benen: ja, nee, dit is slechts een mogelijkheid die we onderzoeken. Verdorie zeg. Het is begin februari, het probleem is al maanden bekend, het ontstaat weer vanaf eind juni. Nog steeds heb je vijf hele maanden om een oplossing te verzinnen. DOE eindelijk iets, denk ik dan. Regel gewoon een extra trein zoals 't 20 jaar geleden ook werd opgelost. In plaats van halfzachte 'maatregelen' te nemen die op een kantoor zijn bedacht en die je bij de geringste tegenwind weer intrekt. Ja toch? Locs en rijtuigen zijn overal te huur of voor een habbekrats tweedehands te koop. Willen we reizigers vervoeren of niet? Laatst bewerkt door brun op 02-02-2023 23:41 |
02-02-2023 23:41:54 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Intrekken? "... een van de onderzoeksrichtingen ..." is niets anders dan in de voorweek leggen en later alsnog doorvoeren. Een bekende tactiek bij NS en Prorail. Impopulair of niet, die reisbeperking gaat er echt wel komen. |
02-02-2023 23:44:02 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, dat bedoel ik dus. Het wordt weer heel gewichtig gepresenteerd. "Een van de onderzoeksrichtingen." Welk onderzoek? Er zijn te veel reizigers voor te weinig treinen. Het aantal reizigers indammen lukt in de praktijk niet, dat weten ze donders goed sinds de zomer van 2022. Dus. Oplossing? Inderdaad - meer treinen. |
03-02-2023 07:44:55 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ja, en/of treinen met meer capaciteit. Extra treinen kost geld, maar met een pendeldienst Asd - Düsseldorf met een getrokken trein met 900+ zitplaatsen kun je een stuk meer inkomsten binnenharken dan met die losse stelletjes ICE. Zet de 406 mooi 3 maanden aan de kant, kan de werkplaats die dingen zover oplappen dat ze het buiten de zomer uithouden totdat de 408'en in dienst zijn. Laatst bewerkt door SchuurB op 03-02-2023 07:45 |
03-02-2023 09:21:19 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Duitsland en aansluiting blijkt in veel gevallen niet zo'n gelukkige combinatie. En een hele ruime overstap om vertragingen te compenseren is weer niet goed voor de reistijd. |
03-02-2023 12:09:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een shuttle tussen Arnhem en Emmerich, met in Emmerich aansluiting op een andere IC(E) die verder naar Duitse bestemmingen rijdt zou al wat schelen. Welke mogelijkheden Emmerich daarvoor (nog) heeft weet ik echter niet zo goed. |
03-02-2023 13:52:04 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Gewoon Centralbahn (of een ander bedrijf die zich op dat soort vervoer toelegt) inhuren en die laten rijden tussen Arnhem en Düsseldorf, om samen met de ICE een uursdienst te vormen. Kost NS en DB geen materieel en personeel, alleen een paar knaken. Met twee stammen kun je die dienst al rijden, keertijd Düsseldorf ±20 minuten, keertijd Arnhem ±70 minuten. In Arnhem heb je de reguliere IC's naar Amsterdam, in Düsseldorf heb je veel andere ICE's. Laatst bewerkt door dennistd op 03-02-2023 13:58 |
03-02-2023 14:16:49 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Enne... met welke locs ? |
03-02-2023 14:24:23 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik heb gehoord dat BR 189 massaal over is. Of Taurus |
03-02-2023 14:26:46 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Willekeurige Vectron. Er zijn toch best veel met een toelating voor DE en NL. Dat stukje Ah-Zv 100 rijden doet niet zo veel. Ik denk dat NS/DB er tegenaan hikken dat zo'n vervoerder waarschijnlijk met (zeer) oude rijtuigen aan komt zetten, terwijl de klanten een premiumproduct verwachten. Maar goed, een volgepropte ICE is ook niet echt premium meer. |
03-02-2023 14:55:19 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
![]() |
Ze kunnen ook hun paradepaardje van ICE 104/105 laten vervallen door niet naar Basel te laten rijden, 2 schaarse treinstellen hebben een omloop van 13u.. Als je die wat rondjes Asd - Keulen laat rijden, heb je zelfs met het huidige materieel extra mogelijkheden |
03-02-2023 15:14:26 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
En DB heeft inmiddels behoorlijk wat treinstellen die de rol van de 406 naar Basel over kunnen nemen, ICE 4's mogen gewoon Zwitserland binnen. |
03-02-2023 15:47:24 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ja, succes heeft vele vaders... |
03-02-2023 15:58:00 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Al het Duitse materieel mag toch tot aan Basel Bad? Als je verder wilt, dan heb je toch smallere stroomafnemers nodig? |
03-02-2023 16:17:18 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Mooi dat ze daarvoor nog een bericht hebben geplaatst hoe ze NS wel even zouden aanpakken. Terwijl het toen alweer een halve dag was teruggedraaid. |
03-02-2023 17:12:06 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Quote Hahaha ja van zo'n 1-mans clubje is NS internationaal zo onder de indruk, dat ze meteen alles terugdraaien. Dream on... |