20-07-2022 07:40:23
spurt2244
spurt2244

NS wil nieuwe Sprinters gaan aanschaffen. Daartoe schrijft de treinvervoerder woensdag een Europese aanbesteding uit voor een eerste bestelling die gaat bestaan uit tussen de 8.000 en 18.000 zitplaatsen, waar naar verwachting enkele honderden miljoenen euro’s mee gemoeid zullen zijn. De nieuwe treinen zijn nodig om in te spelen op de verwachte reizigersgroei over enkele jaren en om te voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat.

Link

 

20-07-2022 08:19:57
NS1637
NS1637

De Sprinter Nieuwere Generatie dus?๐Ÿ˜ƒ

 

20-07-2022 08:36:22 1
MetroRET
MetroRET

Als of er niet al genoeg sprinters zijn.

 

20-07-2022 08:51:20
Daan!
Daan!

Blijkbaar verwachten ze tekort op een termijn.
En deze sprinter moet ook als intercity kunnen rijden staat er.

 


20-07-2022 08:51:50
mtlx
mtlx
Quote
NS1637 (20-07-2022 08:19:57):

De Sprinter Nieuwere Generatie dus?๐Ÿ˜ƒ


Nee, nog veel hipper. Sprinter 5e Generatie (S5G). Geen idee overigens of dat ook de 'formele' naam en afkorting gaat worden, maar dat is de werknaam van het project.



Laatst bewerkt door mtlx op 20-07-2022 10:16
 

20-07-2022 09:15:26
edwin82
edwin82

Zit er in de order van de SNG niet de optie om vervolgbestellingen te plaatsen?



Laatst bewerkt door edwin82 op 20-07-2022 09:47
 

20-07-2022 09:15:30
Citea8625
Citea8625

Is er op dit moment niet een overschot aan Sprinters? Of willen we in 2027 al SLT van de baan gooien...

 

20-07-2022 09:21:22
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Ik lees in het bericht (in hoeverre dat klopt is vers twee) dat NS ze mogelijk ook als intercity wil gaan inzetten. Denk dan direct aan de 8800 of de 8100 (een soort van meer luxere sprinter met beter zitcomfort?)

 

20-07-2022 09:23:00
Daan!
Daan!
Quote
edwin82 (20-07-2022 09:15:26):

Zit er in de van de SNG niet de optie om vervolgbestellingen te plaatsen?


Tot 2024 of 2025 nog een aantal. Weet niet precies hoeveel.

 

20-07-2022 09:23:41
martijn
martijn

Niet dat het veel meer toevoegt aan het artikel in de Telegraaf, maar hierbij het persbericht van NS.

 

20-07-2022 09:29:55
GerritJan
GerritJan

Dus er komen nu in 2027 2 nieuwe treinen tegelijk? De DDNG die de resterende ICM's gaan vervangen en de DDZ park en dan ook nog nieuwe sprinters erbij

 

20-07-2022 09:30:35
GerritJan
GerritJan
Quote
edwin82 (20-07-2022 09:15:26):

Zit er in de van de SNG niet de optie om vervolgbestellingen te plaatsen?


Daar zijn er al genoeg van liever niet dus๐Ÿ˜ข

 

20-07-2022 09:48:25
martijn
martijn

Schijnbaar is er dus voor de nabije toekomst niet genoeg van, maar kiest voor NS voor een nieuwe reeks.

 

20-07-2022 09:57:12
BVisser
BVisser
Quote
edwin82 (20-07-2022 09:15:26):

Zit er in de order van de SNG niet de optie om vervolgbestellingen te plaatsen?


Niet om stellen te bestellen die geschikt zijn voor Duitsland als ik het bericht lees, dat zal de reden voor deze nieuwe tender wel zijn.

 

20-07-2022 10:18:53
Daniel1
Daniel1
Quote
mtlx (20-07-2022 08:51:50):
Quote
NS1637 (20-07-2022 08:19:57):

De Sprinter Nieuwere Generatie dus?๐Ÿ˜ƒ


Nee, nog veel hipper. Sprinter 5e Generatie (S5G). Geen idee overigens of dat ook de 'formele' naam en afkorting gaat worden, maar dat is de werknaam van het project.


Kijk, eindelijk in generaties classificeren, veel makkelijker!๐Ÿ‘



Laatst bewerkt door Daniel1 op 20-07-2022 10:19
 

20-07-2022 10:21:57
AlexNL
AlexNL

Dat er ook een mogelijkheid moet zijn voor inzet naar Duitsland of België vind ik nog het meest interessante van deze aanbesteding. Naast de ICNG wordt dit dan de tweede reeks nieuwe treinen waarvoor grensoverschrijdende inzet wordt beoogd.

Maar voor wat voor soort verbindingen zou een grensoverschrijdende sprintertrein nuttig kunnen zijn?

 

20-07-2022 10:22:23
Daan!
Daan!

DDNG heeft die optie ook.

 

20-07-2022 10:25:13
pascalgerr
pascalgerr

Halfuursdienst met de RE-19, de grens over bij Essen, misschien ooit iets doorgaands vanaf Enschede

 

20-07-2022 10:48:21
treinfan
treinfan
Quote
mtlx (20-07-2022 08:51:50):
Quote
NS1637 (20-07-2022 08:19:57):

De Sprinter Nieuwere Generatie dus?๐Ÿ˜ƒ


Nee, nog veel hipper. Sprinter 5e Generatie (S5G). Geen idee overigens of dat ook de 'formele' naam en afkorting gaat worden, maar dat is de werknaam van het project.


Nee, er zou een andere naam komen.

 

20-07-2022 11:17:54
bnv
bnv

Enkeldeks spul dat geschikt is bijvoorbeeld voor de 8800 en de 3600.

 

20-07-2022 11:19:44
DDZ7504
DDZ7504

En vergeet de vele ETMET treinen niet die NS wil introduceren. Als daar ooit genoeg personeel voor is, uiteraard.




DDZ in dienst, ik blij!
 

20-07-2022 12:20:14
geert
geert

Mwah over een jaar of wat zijn we een stevige recessie verder en is er weer personeel genoeg hoor.

 

20-07-2022 12:27:58 1
yappa
yappa

Volgens mij is de logica iets simpeler: NS heeft ervaren dat de toekomst niet te voorspellen is. Er zijn genoeg periodes van materieelkrapte en spoedbestellingen aan te wijzen in het niet al te verre verleden (ICK en ICL zijn mijn favorieten daaruit).

Daarom wil NS tegenwoordig eigenlijk altijd een order voor IC- en Sprinter-materieel open hebben staan als 'regelkraan' om in te kunnen spelen op onverwacht hoge reizigersgroei.

Daarom is deze S5G-aanbesteding ook al een paar keer heen en weer gegaan tussen doen-we-het-wel en toch-maar-niet: heel strikt noodzakelijk is die nieuwe vloot op dit moment misschien niet, maar strategisch verstandig voor de robuustheid op lange termijn is-tie wel.

 

20-07-2022 12:36:46
Daan!
Daan!

Jij mag door voor de wasmachine.

 

20-07-2022 13:05:15
b2py
b2py

Het volume aan zitplaatsen in de bandbreedte is ook relatief laag toch in vergelijking met SLT en SNG?

 

20-07-2022 13:33:16
mren
mren

Het is mogelijk ook handiger om niet met enorme vloten gelijktijdig aangeschaft materieel te werken waardoor je iedere 35 jaar in één klap een enorm park moet vervangen.

 

20-07-2022 13:46:12
thom
thom

Aan de andere kant wel, want dan hoef je een werkplaats niet te outileren voor 5 verschillende materieelsoorten, en het personeel daar allemaal voor op te leiden.

 

20-07-2022 16:43:00
aarclay
aarclay

Theoretisch zouden tegen die tijd ook de FLIRT-treinen dan na een revisie weer kunnen verkopen. Die hebben toch een beperkt inzetgebied, hebben een afwijkende toiletvoorziening (geen bioreactor), en een eventuele ombouw naar andere spanningen hoeft ook geen probleem te zijn omdat het vrij modulair is, en het is een beproefd concept.

Ook zit ik mij af te vragen of de NS misschien vanaf 2025 misschien de naamgeving van de treinen zal aanpassen. Sprinters zijn achterhaald omdat ze ook als Intercity treinen rijden. Dus Regionale Express trein (RE), Regionale Stoptrein (RS) en IC zou gepast klinken om met de tijd mee te gaan. Net als in Duitsland, waar ons Arriva al mee begonnen is.



Laatst bewerkt door aarclay op 20-07-2022 16:48
 

20-07-2022 17:01:36
Daniel1
Daniel1

Wellicht dan ook een mooi moment om over te stappen naar zescijferige treinstelnummers... :)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-07-2022 17:22:54
TimH8
TimH8
Quote
aarclay (20-07-2022 16:43:00):

Sprinters zijn achterhaald omdat ze ook als Intercity treinen rijden.


Hetzelfde zou je dan toch ook kunnen zeggen als een Intercity als Sprinter rijdt, is Intercity dan ook achterhaald? Wellicht dat NS er daadwerkelijk voor kiest om het exterieur van de Sprinter en de Intercity gelijk te maken, waardoor er sowieso op de borden moet worden gekeken.

Quote


aarclay (20-07-2022 16:43:00):

Dus Regionale Express trein (RE), Regionale Stoptrein (RS) en IC zou gepast klinken om met de tijd mee te gaan. Net als in Duitsland, waar ons Arriva al mee begonnen is.


Dan zou je toch net zo goed terug kunnen gaan naar stoptrein, sneltrein en Intercity? M.a.w. wat voegen "Regionale Stoptrein" en "Regionale Express" toe ten opzichte van Sprinter?

 

20-07-2022 17:41:14
GerritJan
GerritJan
Quote
aarclay (20-07-2022 16:43:00):

Theoretisch zouden tegen die tijd ook de FLIRT-treinen dan na een revisie weer kunnen verkopen. Die hebben toch een beperkt inzetgebied, hebben een afwijkende toiletvoorziening (geen bioreactor), en een eventuele ombouw naar andere spanningen hoeft ook geen probleem te zijn omdat het vrij modulair is, en het is een beproefd concept.

Ook zit ik mij af te vragen of de NS misschien vanaf 2025 misschien de naamgeving van de treinen zal aanpassen. Sprinters zijn achterhaald omdat ze ook als Intercity treinen rijden. Dus Regionale Express trein (RE), Regionale Stoptrein (RS) en IC zou gepast klinken om met de tijd mee te gaan. Net als in Duitsland, waar ons Arriva al mee begonnen is.


De flirts gaan dan terug naar het lease bedrijf. En waarom de benaming veranderen? Voor reizigers is een intercity snel en sprinter stoptrein, hun gaan echt niet onderzoeken of het een stop of snel trein is, zolang ze maar zo snel mogelijk op hun eindbestemming komen (zoals hun reisplanner aangeeft) Reizigers kijken niet naar het treintype wat dan als intercity rijd of als stoptrein. Ze gaan gewoon zitten. Dat RE en RS van Arriva en Connexxion is gewoon wat hun hebben jngesteld. Of je de benaming veranderd of niet geeft niet aan of je met de tijd mee gaat. Dat is het trein interieur met faciliteiten en niet de benaming.



Laatst bewerkt door GerritJan op 20-07-2022 17:47
 

20-07-2022 17:46:35
bart84
Moderator
bart84

Sinds wanneer zijn de NS flirts van een leasebedrijf?

 

20-07-2022 17:47:44
GerritJan
GerritJan
Quote
bart84 (20-07-2022 17:46:35):

Sinds wanneer zijn de NS flirts van een leasebedrijf?


NS heeft toch de flirts geleased net zoals de traxx om reizigers groei op te vangen? Of ben ik nou helemaal in de war dat de flirts niet geleased zijn ๐Ÿ˜œ



Laatst bewerkt door GerritJan op 20-07-2022 17:51
 

20-07-2022 17:52:09
mren
mren

VIRM en hoop ander materieel is ook lease. Eerst in Ierland (NS FSC) maar daar kwam wat heibel over mbt belastingontwijking (belastingontwijking is overigens niet illegaal) dus sinds enige jaren zit nieuw materieel in een Nederlandse lease-BV.



Laatst bewerkt door mren op 20-07-2022 18:06
 

20-07-2022 17:58:27
bart84
Moderator
bart84

Van de Traxx locomotieven wist ik dat al, maar van de FLIRT heb ik daar nooit iets over gehoord/gelezen. Ik bedoel eigenlijk alleen lease via een extern lease bedrijf zoals MRCE, Railpool, Alpha, etc. NS FS is natuurlijk een financieel/fiscaal trucje.

 

20-07-2022 18:04:32
DDZ7504
DDZ7504

Dat ligt eraan of je NSFS vergelijkbaar vindt met MRCE, Railpool of Akiem o.i.d..




DDZ in dienst, ik blij!
 

20-07-2022 18:06:12
martijn
martijn

Bij mijn weten zijn alleen de zes RNET FLIRT's extern geleased.

En voer alsjeblieft niet die verwarrende RE/RS benamingen in. En zeker geen "express" naast "intercity".

 

20-07-2022 18:19:50
bart84
Moderator
bart84
Quote
DDZ7504 (20-07-2022 18:04:32):

Dat ligt eraan of je NSFS vergelijkbaar vindt met MRCE, Railpool of Akiem o.i.d..


NSFS bestaat niet meer. Is tegenwoordig NS lease BV.

 

20-07-2022 18:21:30
sjoerd
sjoerd

Er zijn wel meer titels op één of andere wijze geïmplodeerd: de 40-steden tempo trein, de intercity plus, het interregio-concept, en wellicht nog wel meer wervende ballonnetjes.

 

20-07-2022 18:28:30
martijn
martijn

En de sprinterconcepten SpitsPendel, StrandPendel en CityPendel. En vergeet de AggloRegio-treinen naast de InterRegio-treinen niet ๐Ÿ˜‰

 

20-07-2022 18:58:24
wattman
wattman
Quote
sjoerd (20-07-2022 18:21:30):

Er zijn wel meer titels op één of andere wijze geïmplodeerd: de 40-steden tempo trein, de intercity plus, het interregio-concept, en wellicht nog wel meer wervende ballonnetjes.


40-steden tempo trein werd in 1970 gebruikt ter introductie van het concept "Intercity". Zie verhaal achter de poster. En dat is zoals we tot op de dag van vandaag weten prima gelukt. Zie ook de tekst van het lied Kees (Frans Halsema). Geen 'geimplodeerd' proefballonntje.

 

20-07-2022 19:12:07
seinhuis
seinhuis
Quote
bart84 (20-07-2022 17:46:35):

Sinds wanneer zijn de NS flirts van een leasebedrijf?


Alle NS treinen zijn van een leasebedrijf (al dan niet van NS lease) Misschien kunnen we beter spreken van kort/tijdelijk lease (Traxx) of lange termijn lease.

Voor zover ik weet zijn NS FLIRT van de hoofdrailnet lange termijn lease, al kan ik dit niet bevestigen. Het gerucht dat FLIRT hoofdrailnet snel weg gaat bij NS gaat al rond sinds NS de bestelling bekend gemaakt heeft.

Terwijl vroeger grote verschillen waren tussen stoptreinen (sprinters) en intercity's in de technische gedeeltes (vooral in het remsysteem), zitten bij de moderne treinen (welke nu te bestellen zijn) het verschil enkel in het interieur welke de vervoerder gekozen heeft. 2 simpele voorbeelden, treinen remmen elektrische waardoor er amper slijtage voorkomt, en kunnen standaard snel optrekken.

Mede hierom worden in de toekomst zowel sprinters als intercity's in NS flow kleurstelling uitgebracht. Bijkomende voordeel is dat het mogelijk wordt om deze treinen uit te wisselen zonder dat reizigers dit door hebben of om 1 trein soort te bestellen die zowel als sprinter als intercity kan rijden.

Hoe dit in de toekomst precies gaat uitpakken is afwachten.

 

20-07-2022 19:27:44
thom
thom

Met je lease voorstel maak je het alleen maar ingewikkelder, er is geen enkel groter bedrijf waar de assets niet in een aparte BV onder gebracht zijn, dan zou je moeten stellen dat alles lease is.

Dat verschil in remsystemen tussen IC's en Sprinters is ook wel een bijzonder verhaal want ik zou niet weten waar dat in zou moeten zitten hoor. Al het materieel heeft een verplicht pneumatische veiligheidsrem, praktisch allemaal een EP aansturing sinds Mat'64 en ED-remmen is ookal niets bijzonders meer sinds SGM...

 

20-07-2022 19:49:36
yappa
yappa
Quote
thom (20-07-2022 19:27:44):

Dat verschil in remsystemen tussen IC's en Sprinters is ook wel een bijzonder verhaal want ik zou niet weten waar dat in zou moeten zitten hoor.


Als ik mij niet vergis, mocht ICM niet in sprinter-diensten rijden, want dan hadden de remmen niet voldoende tijd om af te koelen tussen de stops door. Alleen een Sprinter als Zl-Gn was toegestaan, want vergelijkbaar met een IC op westelijke lijnen.

 

20-07-2022 21:05:04
henri1972
henri1972

Op Zl-Lw hebben ze ook in de stop-IC (700) gereden en in 1700/7000 als stopper ten oosten van Dv. En in de toenmalige 5900 (Rhn) een aantal jaren ( een paar treinen) door/van de 500/1700 naar Gvc.



Laatst bewerkt door henri1972 op 20-07-2022 21:05
 

20-07-2022 21:14:10
treinhobby
treinhobby

Kan me voorstellen dat ze met de nieuwe sprinter inderdaad voor een combi gaan van Sprinter en IC.

Zo ook de plannen om de 1500 (intercity Amersfoort-Amsterdam) op te heffen, zou dan door de S5G gereden kunnen gaan worden.

En met een toelating voor Duitsland kunnen ze misschien ook nog eens een ICE gaan vervangen. ๐Ÿ˜œ

 

20-07-2022 21:44:34 2
VIRMm1
VIRMm1
Quote
GerritJan (20-07-2022 17:41:14):
Quote
aarclay (20-07-2022 16:43:00):

Theoretisch zouden tegen die tijd ook de FLIRT-treinen dan na een revisie weer kunnen verkopen. Die hebben toch een beperkt inzetgebied, hebben een afwijkende toiletvoorziening (geen bioreactor), en een eventuele ombouw naar andere spanningen hoeft ook geen probleem te zijn omdat het vrij modulair is, en het is een beproefd concept.

Ook zit ik mij af te vragen of de NS misschien vanaf 2025 misschien de naamgeving van de treinen zal aanpassen. Sprinters zijn achterhaald omdat ze ook als Intercity treinen rijden. Dus Regionale Express trein (RE), Regionale Stoptrein (RS) en IC zou gepast klinken om met de tijd mee te gaan. Net als in Duitsland, waar ons Arriva al mee begonnen is.


De flirts gaan dan terug naar het lease bedrijf. En waarom de benaming veranderen? Voor reizigers is een intercity snel en sprinter stoptrein, hun gaan echt niet onderzoeken of het een stop of snel trein is, zolang ze maar zo snel mogelijk op hun eindbestemming komen (zoals hun reisplanner aangeeft) Reizigers kijken niet naar het treintype wat dan als intercity rijd of als stoptrein. Ze gaan gewoon zitten. Dat RE en RS van Arriva en Connexxion is gewoon wat hun hebben jngesteld. Of je de benaming veranderd of niet geeft niet aan of je met de tijd mee gaat. Dat is het trein interieur met faciliteiten en niet de benaming.


Waar komt toch steeds dat verhaal vandaan dat de Flirts weggaan?

Deze aanbesteding is ongeveer gelijk qua zitplaatsen aan het Flirt park (ongeveer 10500 zitplaatsen).

Waarom zo'n dure aanbesteding doen om je (overigens zeer betrouwbare) Flirts 1 op 1 te gaan vervangen?

De enige beperking die ze hebben zijn de toiletbakken die op vaste locaties afgezogen moeten worden. Maar zolang je dat ook gewoon blijft doen op die locaties is het helemaal niet erg dat ze die beperking hebben. En er is geen noodzaak om ze elders in te zetten; ze rijden goed waar ze nu rijden.

 

20-07-2022 21:54:04 3
DDZ7504
DDZ7504

Sterker nog, de kans is aanwezig en zelfs vrij groot dat Stadler met een FLIRT-variant komt voor deze aanbesteding, mocht die uiteindelijk geselecteerd worden kan er zelfs nog een optie gemaakt worden om ze multiple te kunnen laten rijden met de bestaande FLIRTS. Hetzelfde zou overigens ook voor een CAF trein gedaan kunnen worden.




DDZ in dienst, ik blij!
 

20-07-2022 21:55:38 1
b2py
b2py

Toch wel interessant hoe van een aankondiging van een aanbesteding er zo afgedwaald wordt, iets stevigere moderatie zou het topic enigszins in het gareel kunnen houden.

 

20-07-2022 22:05:54 2
DDZ7504
DDZ7504

Er wordt gesproken over wat de gevolgen van deze nieuwe sprinters kunnen zijn, en wat de mogelijkheden zijn met dit nieuwe materieel. Ik zie niet waar er afgedwaald wordt van het onderwerp.




DDZ in dienst, ik blij!
 

20-07-2022 22:41:32 2
PKP
PKP

Inderdaad, de NS materieel planners lezen gewoon hier mee, zo veel gratis deskundige informatie en feedback waar ze echt iets mee kunnen, krijg je als bedrijf niet gauw.

 

20-07-2022 22:52:53
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (20-07-2022 22:05:54):

Er wordt gesproken over wat de gevolgen van deze nieuwe sprinters kunnen zijn, en wat de mogelijkheden zijn met dit nieuwe materieel. Ik zie niet waar er afgedwaald wordt van het onderwerp.


ETCS zal wel standaard zijn. Dat is zoal een mogelijkheid.

En hoe snel breidt zich de ETCS op spoortrajecten zich uit? De periode 2025 - 2027 zal meer een testperiode zijn.

Niet verkeerd als NS straks genoeg ETCS treinen heeft.

 

20-07-2022 23:17:56
DDZ7504
DDZ7504

Ik had het niet over ETCS, waarom citeer je mijn bericht?




DDZ in dienst, ik blij!
 

20-07-2022 23:45:47
sjoerd
sjoerd
Quote
wattman (20-07-2022 18:58:24):
Quote
sjoerd (20-07-2022 18:21:30):

Er zijn wel meer titels op één of andere wijze geïmplodeerd: de 40-steden tempo trein, de intercity plus, het interregio-concept, en wellicht nog wel meer wervende ballonnetjes.


40-steden tempo trein werd in 1970 gebruikt ter introductie van het concept "Intercity". Zie verhaal achter de poster. En dat is zoals we tot op de dag van vandaag weten prima gelukt. Zie ook de tekst van het lied Kees (Frans Halsema). Geen 'geimplodeerd' proefballonntje.


Ik doelde meer op het feit dat er, zeker in het begin, veel meer dan 40 steden werden aangedaan. Dat aantal is zelfs ook nooit de 40 genaderd.

 


20-07-2022 23:49:17
sjoerd
sjoerd
Quote
PKP (20-07-2022 22:41:32):

Inderdaad, de NS materieel planners lezen gewoon hier mee, zo veel gratis deskundige informatie en feedback waar ze echt iets mee kunnen, krijg je als bedrijf niet gauw.


Ah, eindelijk respect voor de kennis en ervaring van buitenstaanders. Zo mag ik het horen.๐Ÿ˜‰

 

21-07-2022 01:42:14
thom
thom

Geloof je het zelf :p?

Bij dat soort keuzes spelen er ook allerlei zaken mee in een besluit die hier in het geheel niet ter sprake komen.

 

21-07-2022 07:30:15
edegroot
edegroot
Quote
DDZ7504 (20-07-2022 22:05:54):

Er wordt gesproken over wat de gevolgen van deze nieuwe sprinters kunnen zijn, en wat de mogelijkheden zijn met dit nieuwe materieel. Ik zie niet waar er afgedwaald wordt van het onderwerp.


Ik neem aan dat @b2py doelt op het weggaan van de FLIRTS.

Dat staat ook wat haaks op de berichtgeving van deze mogelijke bestelling:

"Een woordvoerder van de spoorwegen laat desgevraagd aan Treinreiziger.nl weten dat de huidige bestelling die wordt voorbereid hier los van staat. De Sprinters die de vervoerder nu wil bestellen zijn niet ter vervanging van bestaande treinen, maar uitsluitend om de verwachte reizigersgroei op te vangen." Bron

Dan kan deze hersenspinsel wel de prullenbak in.



Laatst bewerkt door edegroot op 21-07-2022 09:26
 

21-07-2022 08:58:38
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (21-07-2022 01:42:14):

Geloof je het zelf :p?

Bij dat soort keuzes spelen er ook allerlei zaken mee in een besluit die hier in het geheel niet ter sprake komen.


Nee, hoor, het was geheel ironisch bedoeld.๐Ÿ™‚

 

21-07-2022 11:03:28
thom
thom

Gelukkig :)

 

21-07-2022 17:00:23
Apda
Apda
Quote
sjoerd (20-07-2022 23:45:47):

Ik doelde meer op het feit dat er, zeker in het begin, veel meer dan 40 steden werden aangedaan. Dat aantal is zelfs ook nooit de 40 genaderd.


Met een beetje goede wil kun je in 1970 nog wel op 40 steden komen, namelijk als je Zandvoort en Zutphen niet meerekent en natuurlijk ook de tussenstations niet meetelt op de uitlopers waar ic's als stoptrein reden (zoals Zwolle - Groningen / Leeuwarden). En tenslotte nog even afronden op een tiental, want "de drieënveertig steden tempo-trein" klinkt niet fijn. ๐Ÿ™‚

 

21-07-2022 17:11:18
mtlx
mtlx

Ik had volgens mij nog niet de link hier gezien naar de werkelijke uitvraag, dus bij deze: Tenderned. Daarin ook nog enkele details: de treinen moeten in twee varianten komen, één lange van maximaal 107,5m en een kortere van 2/3 die lengte.
Het betreft een raamwerkovereenkomst voor maximaal 50.000 zitplaatsen tot 2036..
De eis

The Train Set is an articulated electrical multiple unit with wide gangways without steps to pass the gangways;

sluit tevens dubbeldekstreinen (of gedeeltelijke dubbeldekstreinen) uit.

Daarmee kom je volgens mij dan al snel uit bij de bekende producten, als de FLIRT van Stadler, de regionale variant van de Coradia Stream van Alstom, de Mireo van Siemens en natuurlijk de Civity van CAF, of mis ik er daar nog een?



Laatst bewerkt door mtlx op 21-07-2022 17:12
 

21-07-2022 17:54:12
michaben
michaben

Qua lengte dus vergelijkbaar met SLT, dat lijkt me ook handiger op bijvoorbeeld de drukke OV-SAAL corridor dan de korte SNG stellen.

 

21-07-2022 18:33:01
aarclay
aarclay
Quote
mtlx (21-07-2022 17:11:18):

Ik had volgens mij nog niet de link hier gezien naar de werkelijke uitvraag, dus bij deze: Tenderned. Daarin ook nog enkele details: de treinen moeten in twee varianten komen, één lange van maximaal 107,5m en een kortere van 2/3 die lengte.
Het betreft een raamwerkovereenkomst voor maximaal 50.000 zitplaatsen tot 2036..
De eis

The Train Set is an articulated electrical multiple unit with wide gangways without steps to pass the gangways;

sluit tevens dubbeldekstreinen (of gedeeltelijke dubbeldekstreinen) uit.

Daarmee kom je volgens mij dan al snel uit bij de bekende producten, als de FLIRT van Stadler, de regionale variant van de Coradia Stream van Alstom, de Mireo van Siemens en natuurlijk de Civity van CAF, of mis ik er daar nog een?


Het zou misschien ook wel kunnen dat PESA of Skoda Transportation meedoet, om maar als voorbeeld te noemen. En misschien zelfs bezig is met een nieuw concept wat gebaseerd is op een bestaand platform. En ook hun markt probeert te vergroten.

Ik geloof dat bij de eerste fases van de aanbesteding van de SNG weinig mensen CAF aan zagen komen.



Laatst bewerkt door aarclay op 21-07-2022 18:38
 

21-07-2022 22:50:15
AlexNL
AlexNL
Quote
mtlx (21-07-2022 17:11:18):

Daarmee kom je volgens mij dan al snel uit bij de bekende producten, als de FLIRT van Stadler, de regionale variant van de Coradia Stream van Alstom, de Mireo van Siemens en natuurlijk de Civity van CAF, of mis ik er daar nog een?


Coradia Polyvalent (Alstom, binnenkort CAF) en Talent 3 (Bombardier, binnenkort CAF) zijn ook nog mogelijkheden.

 

23-11-2022 19:22:47
1991
1991

Alstom X'trapolis concept voor tender RENFE zag er ook chique uit!



Laatst bewerkt door 1991 op 23-11-2022 19:25
 

24-11-2022 17:24:19
phantom
phantom

Nou wil ik me als leek nergens mee bemoeien,maar als ze nou weer van een andere fabrikant nieuwe treinen gaan bestellen,dan kan je de magazijnen voor onderdelen ook wel goed uit gaan breiden,want van enige uniformiteit in onderdelen die uitwisselbaar zijn zal wel geen sprake zijn.

 

24-11-2022 18:29:02
Marco
Marco
Quote
phantom (24-11-2022 17:24:19):

Nou wil ik me als leek nergens mee bemoeien,maar als ze nou weer van een andere fabrikant nieuwe treinen gaan bestellen,dan kan je de magazijnen voor onderdelen ook wel goed uit gaan breiden,want van enige uniformiteit in onderdelen die uitwisselbaar zijn zal wel geen sprake zijn.


Ach, de VIRM heeft ook weinig uitwisselbaar met de ICM, en die komen van dezelfde fabrikant. En elke werkplaats heeft volgens mij min of meer hun eigen materieelseries.

 

24-11-2022 20:51:04
sjoerd
sjoerd

Materieel dat 10 jaar later binnenkomt in het park heeft bij wijze van spreken al andere boutjes, moertjes en schroefjes. Daar is geen onderdeel uitwisselbaar. En toen we hier kortelings vier parken Sprinters hadden rondrijden, was dat ook zo.

Zelfs binnen Plan V met ik meen wel 13 of 14 onderseries waren er aardig veel verschillen.

 

24-11-2022 21:38:09
1991
1991

Al zou de NS voor de nieuwe Sprinters ook de Coradia Stream kiezen, is het waarschijnlijk een heel andere trein technisch gezien..

 

25-11-2022 12:46:24
thom
thom
Quote
Marco (24-11-2022 18:29:02):
Quote
phantom (24-11-2022 17:24:19):

Nou wil ik me als leek nergens mee bemoeien,maar als ze nou weer van een andere fabrikant nieuwe treinen gaan bestellen,dan kan je de magazijnen voor onderdelen ook wel goed uit gaan breiden,want van enige uniformiteit in onderdelen die uitwisselbaar zijn zal wel geen sprake zijn.


Ach, de VIRM heeft ook weinig uitwisselbaar met de ICM, en die komen van dezelfde fabrikant. En elke werkplaats heeft volgens mij min of meer hun eigen materieelseries.


Vergeet niet dat materieel niet alleen in werkplaatsen komt voor de techniek, maar er ook op boel gedaan op de service lokaties die op hun beurt ook weer magazijntjes hebben :)

 

25-11-2022 15:26:19
VIRMm1
VIRMm1
Quote
sjoerd (24-11-2022 20:51:04):

Materieel dat 10 jaar later binnenkomt in het park heeft bij wijze van spreken al andere boutjes, moertjes en schroefjes. Daar is geen onderdeel uitwisselbaar. En toen we hier kortelings vier parken Sprinters hadden rondrijden, was dat ook zo.

Zelfs binnen Plan V met ik meen wel 13 of 14 onderseries waren er aardig veel verschillen.


Ja, momenteel rijden er ook 4 verschillende soorten VIRMen rond en ook die verschillen aardig. Sommige onderdelen komen in alle 4 voor en zijn hetzelfde maar andere onderdelen kunnen net zo goed 3 of 4 verschillende van zijn.

 

25-11-2022 17:22:50
seinhuis
seinhuis

Het is nog niet bevestigd, maar de kans is groot dat de nieuwe toekomstige sprinters SLT en (bij een vervolg bestelling) FLIRT gaan vervangen.

Volgens mij is de diversiteit van het NS materieel nog nooit zo laag geweest.

De nieuwe sprinters staan niet morgen voor de deur.

 

25-11-2022 17:29:26
Daan!
Daan!

Hoe kom je daar nou weer bij?

 

25-11-2022 17:45:58
gose91
gose91

Een flinke brok van een zekere soort koek verorberen denk ik. Wel toepasselijk in deze tijd ;) Maar SLT presteert dusdanig dat er weinig voornemens zijn om die over een jaar of vijf weg te gooien

 

25-11-2022 19:00:49 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Otb opheffen, Wf wordt al versimpeld, Ah - Ed naar 160km/h.

Kan je de stopper Ah - Ed opheffen, stop in Est van de 3600 opheffen, kan de 3600 versnellen.

De 3000 kan dan extra stoppen in Est, Wf, De Klomp en Db, moet dacht ik wel kunnen met sneller optrekken en harder rijden.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 25-11-2022 19:02
 

25-11-2022 19:05:51
VIRMm1
VIRMm1

SLT kan nog wel een jaar of 20 mee hoor.

 

25-11-2022 20:12:17
GerritJan
GerritJan
Quote
seinhuis (25-11-2022 17:22:50):

Het is nog niet bevestigd, maar de kans is groot dat de nieuwe toekomstige sprinters SLT en (bij een vervolg bestelling) FLIRT gaan vervangen.

Volgens mij is de diversiteit van het NS materieel nog nooit zo laag geweest.

De nieuwe sprinters staan niet morgen voor de deur.


flirt gaan ze zeker niet weg doen.

 

25-11-2022 21:08:32
train85
train85

Ik moet het eerst zien en dan pas geloof ik het. Tot die tijd is het broodje aap verhaal voor mij.

 

25-11-2022 21:29:31
michaben
michaben

SLT nu al vervangen klinkt een beetje vreemd ja, maar in de aanbesteding vraagt men om opties die geldig zijn tot 2036 en tegen die tijd is het een stuk minder vreemd. Als men in 2035 opties afneemt rolt het eerste stel van de laatste deelserie binnen op het moment dat SLT zijn 30e verjaardag viert.

 

25-11-2022 22:19:31 1
Muizeneus
Muizeneus

Bovendien zijn we in NL tot dusverre meestal erg zuinig geweest. Ik verbaas me telkens weer hoe in Duitsland om de haverklap nieuw materieel in dienst gesteld wordt ter vervanging van treinstellen die nog lang niet het einde van hun technische levensduur bereikt hebben....

 

26-11-2022 13:50:03
phantom
phantom

Zuinig zijn is ook niet heel erg.
In elk geval minder erg als proberen straks onze spoorwereld te gaan dupliceren aan de hand van het aangehaalde Duitsland.
(dat foutje heeft men al gemaakt door onze spoorwereld te willen gaan dupliceren aan de hand van japan als het gaat om lay-out e.d.)
Duitsland mag dan diverser zijn als het gaat om treinsoorten en types en sneller treinen vervangen,maar het geld wat daarmee over de balk word gegooid,dat mist men weer in de sectie onderhoud en personeel.
Hopelijk maakt men dus straks niet de fout hier om dat duitse gedrag te willen copyeren,al valt er hier steeds minder te onderhouden qua spoor, want men saneert er al enige tijd lustig op los hier.

 

28-11-2022 12:13:09 1
Anoniem9
Anoniem9

Ik denk niet dat ze SLT en FLIRT zullen gaan vervangen. Volgens mij was het de bedoeling van deze sprinters om de extra reizigers op te vangen over een aantal jaar. (Tenminste dat heb ik in een bericht gelezen op treinreiziger en op NS Weekly van een paar maanden terug) Treinen gaan volgens mij 40 jaar mee dus de SLT zal waarschijnlijk rond 2040 vervangen moeten worden, maar de FLIRT is minmaal 5 jaar nieuwer dus het kan zijn dat er of nog een bestelling nieuwe treinen komt of misschien deze inderdaad de SLT zullen vervangen maar dat neem ik aan van niet..

 

28-11-2022 12:14:43
Anoniem9
Anoniem9

Hopelijk worden de nieuwe sprinters beter dan de SNG.. Ik zit er ook niet op te wachten als uiteindelijk SNG i.p.v. SLT op mijn traject zullen rijden..

 

28-11-2022 12:17:07
Anoniem9
Anoniem9
Quote
VIRMm1 (25-11-2022 19:05:51):

SLT kan nog wel een jaar of 20 mee hoor.


Zekers! Ze zullen waarschijnlijk ook wel verniewd worden over een aantal jaar (zal wel nodig zijn omdat deze treintype dan te ouderwets is in verband met het ontbreken van wifi en stopcontacten, niet dat het mij iets boeit, maar alle andere Nederlandse treinen hebben dat wel)

 

28-11-2022 13:11:44 2
PKP
PKP

Wat een totaal zinloze discussie op dit moment. Inderdaad zullen deze treinen, zoals alle treinen (alsmede hun reizigers en personeel....) ooit vervangen gaan worden.

Zowel de SLT, de Flirt als de SNG zijn zeer betrouwbaar, ondanks hun wat gevoelige computergestuurde techniek, dus nu al serieus nadenken of schrijven over vervangen is toch compleet nutteloos.......

 

28-11-2022 13:22:36
michaben
michaben
Quote
Anoniem9 (28-11-2022 12:13:09):

Treinen gaan volgens mij 40 jaar mee dus de SLT zal waarschijnlijk rond 2040 vervangen moeten worden


Lang niet alle treinen halen die 40 jaar. Bij ICM zijn er nu al stellen van 29 jaar terzijde gegaan, bij DDAR zijn zelfs rijtuigen van 25 jaar terzijde gegaan. En daarnaast zegt de levensduur van een trein van vroeger niets over de levensduur van een moderne trein vol met elektronica.

Overigens lijkt me het niet dat de NS nieuwe treinen zal bestellen voor ze weten dat ze de concessie van na 2035 krijgen. Vandaar waarschijnlijk ook de opties die tot 2036 geldig zijn, hierdoor kan men sneller reageren op veranderingen in de markt. Aanbestedingen kosten vaak meer tijd dan de periode tussen het toekennen en de start van een concessie.

 

28-11-2022 14:11:08
Anoniem9
Anoniem9
Quote
michaben (28-11-2022 13:22:36):
Quote
Anoniem9 (28-11-2022 12:13:09):

Treinen gaan volgens mij 40 jaar mee dus de SLT zal waarschijnlijk rond 2040 vervangen moeten worden


Lang niet alle treinen halen die 40 jaar. Bij ICM zijn er nu al stellen van 29 jaar terzijde gegaan, bij DDAR zijn zelfs rijtuigen van 25 jaar terzijde gegaan. En daarnaast zegt de levensduur van een trein van vroeger niets over de levensduur van een moderne trein vol met elektronica.

Overigens lijkt me het niet dat de NS nieuwe treinen zal bestellen voor ze weten dat ze de concessie van na 2035 krijgen. Vandaar waarschijnlijk ook de opties die tot 2036 geldig zijn, hierdoor kan men sneller reageren op veranderingen in de markt. Aanbestedingen kosten vaak meer tijd dan de periode tussen het toekennen en de start van een concessie.


Ja dat is waar, je hebt helemaal gelijk. Het kan dus idd even duren voordat ze überhaupt nieuwe treinen bestellen, maar laten we het hopen dat die beter zijn dan de SNG.. (qua comfort enzo bedoel ik, maar daar heeft natuurlijk iedereen weer zijn eigen mening over)



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 28-11-2022 14:23
 

28-11-2022 14:22:36
Anoniem9
Anoniem9
Quote
PKP (28-11-2022 13:11:44):

Wat een totaal zinloze discussie op dit moment. Inderdaad zullen deze treinen, zoals alle treinen (alsmede hun reizigers en personeel....) ooit vervangen gaan worden.

Zowel de SLT, de Flirt als de SNG zijn zeer betrouwbaar, ondanks hun wat gevoelige computergestuurde techniek, dus nu al serieus nadenken of schrijven over vervangen is toch compleet nutteloos.......


Het gaat niet per se om het vervangen van die treinen, meer om wanneer er nieuwe treinen zullen gaan rijden en of ze dan de extra reizigers op zullen vangen en/of ze dan de SLT zullen vervangen die inmiddels circa. 14 jaar rijdt. Tuurlijk denk ik wel dat de SLT jaren meekan en de huidige treinen zijn redelijk betrouwbaar naar mijn idee hoewel volgens veel mensen de oude treinen zoals de SGM betrouwbaarder waren en dat ben ik ook zeker mee eens. Daardoor is het ook mogelijk dat de SLT weliswaar eerder (ik denk ook niet dat deze de 40 jaar zal halen) vervangen zal worden en dat heeft ook weer te maken wanneer er nieuwe treinen worden aangeschaft, maar al met al het blijft natuurlijk onbekend voor ons. Het is afwachten!

 

28-11-2022 15:26:49
jeanne
jeanne

Een geheel ander punt van zorg is of de huidige uit aluminium opgebouwde treinstellen wel 40 dienstjaren kunnen/gaan halen. Staal kan dan wel gemakkelijker plaatselijk corroderen maar in het verleden vervormden de uit aluminium of aluminiumlegeringen gebouwde treinen op den duur en werden sneller broos dan soortgenoten van staal. Of het huidige aluminium van een betere kwaliteit is zal de tijd leren!

 

28-11-2022 17:49:14
PKP
PKP

Quote.....de oude treinen zoals de SGM betrouwbaarder waren en dat ben ik ook zeker mee eens.....

----------------

Als je de huidige goede prestaties van SLT, Flirt en SNG ziet moet je wel flink in de storings specificaties duiken om te ontdekken of nieuw materieel bedrijfszekerder is dan bijvoorbeeld SGM. Zou dat niet zo gauw durfen stellen.

Elk materieeltype heeft haar zwakke punten, bij SGM bv. de lamellenkoppelingen, de slechte adhesie in samenhang met onbetrouwbare anti blokkeer, en meer recent het onbetrouwbare deurendicht circuit. Verder was SGM nog redelijk houtje/touwtje techniek, in vergelijking met SNG, Flirt en SLT, waarbij er zeer veel voor (onnodige) verstoringen kan zorgen, maar anderzijds ze toch zeer goed scoren qua inzetbaarheid.



Laatst bewerkt door PKP op 28-11-2022 17:50
 

28-11-2022 18:15:31
phantom
phantom
Quote
michaben (28-11-2022 13:22:36):

Overigens lijkt me het niet dat de NS nieuwe treinen zal bestellen voor ze weten dat ze de concessie van na 2035 krijgen.


Elders hier ,was al duidelijk dat den haag de concessie gewoon "onderhands" aan NS zal blijven geven voor het HRN,dus dat argument kan je wel doorspoelen ondertussen ๐Ÿ˜‰
Er is geen ander speler die dit "ad-hoc" kan overnemen en den haag zit niet te wachten op een nieuwe HRN speler.
Immers is de post van directeur bij NS al meermaals vervuld door een voormalig minister,je moet die toch immers ergens kwijt tegen een goed salaris.

 

28-11-2022 18:42:06 1
martijn
martijn

Wel goed lezen he, het gaat hier (en in wat jij geciteerd hebt) over de concessie van na 2035.



Laatst bewerkt door martijn op 28-11-2022 18:43
 

28-11-2022 18:47:41
Daan!
Daan!

Link De nieuwe sprinters moeten echter in 2027 op het spoor komen. Dus deze gaan er gewoon komen. Voor SLT zal gekeken gaan worden of ze gemoderniseerd worden of niet. NS zal toch die treinen moeten gaan rijden. In de praktijk zal dat redelijk loshangen van de concessie verwacht ik. Net als bij ICNG.

 

28-11-2022 19:12:48
michaben
michaben

Dat betreft alleen de basisbestelling van circa 8000 tot 18000 zitplaatsen, wat zo'n 30 tot 70 stellen zal zijn. Er wordt gevraagd om opties tot 50000 extra zitplaatsen, bijna 200 extra stellen, die tot 2036 af te nemen zijn. Men kan dus wachten met het afnemen van die opties tot er duidelijkheid is over de concessie 2035 - 2045.

 

28-11-2022 20:22:41
yappa
yappa

Alleen heeft NS daarnaast ook nog een zorgplicht. Ze mag niet haar hele vloot volledig opgebruiken en dan in 2036 een nieuwe vervoerder de sleutels geven onder een welgemeend "nou, succes ermee hè!".

Er zijn normaal gesproken afspraken in de concessies die regelen dat een eventuele nieuwe vervoerder het materieel overneemt van de oude, en dat de oude het materieelpark moet verzorgen alsof ze de concessie eeuwig houdt. Of dat ook echt helemaal gebeurt is een tweede (zie MerwedeLingeLijn) maar NS heeft in elk geval opdracht en zekerheid genoeg om een bestelling te plaatsen die doorloopt tot na 2035.

 

28-11-2022 20:25:05
yappa
yappa

Overigens over SLT: een belangrijk aspect in de levensduur van dat type is dat de ICT systemen aan boord ontwikkeld zijn in een vrij unieke overgangsperiode van oldskool naar digitaal. Als die treinen lang mee moeten, dan zal mogelijk ook de hele ICT incl aansturing van de hardware opnieuw moeten worden gemaakt. En of de totale kosten dan nog opwegen tegen verkoop en nieuw kopen is een oprechte vraag, waarop ik geen antwoord durf te gokken.

 

28-11-2022 21:17:50
michaben
michaben
Quote
yappa (28-11-2022 20:22:41):

Er zijn normaal gesproken afspraken in de concessies die regelen dat een eventuele nieuwe vervoerder het materieel overneemt van de oude, en dat de oude het materieelpark moet verzorgen alsof ze de concessie eeuwig houdt.


Dat ligt er wel aan of de volledige concessie over gaat of dat er slechts stukjes van afgeschaafd worden. Bij decentralisatie werd vaak nieuwe treinen opgenomen als concessievoorwaarde, wat in de praktijk neerkwam op 1 à 2 jaar met een oude afgedankte NS-trein rijden tot de nieuwe treinen af waren.

 

28-11-2022 21:51:29
PKP
PKP
Quote
yappa (28-11-2022 20:25:05):

... overgangsperiode van oldskool naar digitaal.....


Ik moest even ๐Ÿ™‚

 

29-11-2022 13:59:38
Zabky
Zabky
Quote
yappa (28-11-2022 20:25:05):

Overigens over SLT: een belangrijk aspect in de levensduur van dat type is dat de ICT systemen aan boord ontwikkeld zijn in een vrij unieke overgangsperiode van oldskool naar digitaal. Als die treinen lang mee moeten, dan zal mogelijk ook de hele ICT incl aansturing van de hardware opnieuw moeten worden gemaakt. En of de totale kosten dan nog opwegen tegen verkoop en nieuw kopen is een oprechte vraag, waarop ik geen antwoord durf te gokken.


Ik sprak laatst iemand die dicht bij het vuur zat. Hij vertelde dat exact om deze reden er (zoals het er nu uit ziet) waarschijnlijk geen grote mid term revisie komt voor slt. Wel zijn ze bezig om WiFi op termijn te installeren; dit zou ook vooral voor interne processen ten goede komen. Nu heeft een slt slechts zeer beperkt connectie met de wal, dit wilden ze verbeteren.

Wie ik exact gesproken heb en hoeveel hij daadwerkelijk weet, geen idee.

 

29-11-2022 16:26:11
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Zabky (29-11-2022 13:59:38):
Quote
yappa (28-11-2022 20:25:05):

Overigens over SLT: een belangrijk aspect in de levensduur van dat type is dat de ICT systemen aan boord ontwikkeld zijn in een vrij unieke overgangsperiode van oldskool naar digitaal. Als die treinen lang mee moeten, dan zal mogelijk ook de hele ICT incl aansturing van de hardware opnieuw moeten worden gemaakt. En of de totale kosten dan nog opwegen tegen verkoop en nieuw kopen is een oprechte vraag, waarop ik geen antwoord durf te gokken.


Ik sprak laatst iemand die dicht bij het vuur zat. Hij vertelde dat exact om deze reden er (zoals het er nu uit ziet) waarschijnlijk geen grote mid term revisie komt voor slt. Wel zijn ze bezig om WiFi op termijn te installeren; dit zou ook vooral voor interne processen ten goede komen. Nu heeft een slt slechts zeer beperkt connectie met de wal, dit wilden ze verbeteren.

Wie ik exact gesproken heb en hoeveel hij daadwerkelijk weet, geen idee.


Ik zou het niet eens zo erg vinden als de SLT niet gemoderniseerd wordt.. Ik bedoel, ze zijn best vaak met het materieel bezig geweest. Denk maar aan WC's inzetten, stoelen vervangen door lederen stoelen.. Daarom betwijfel ik ook of SLT überhaupt nog gemoderniseerd wordt. Aan de andere kant is het niet zo erg, want ik vind de buitenkant van de SLT te mooi om veranderd te worden (hoeft niet per se, maar NS wil flow kleuren in de toekomst hebben zoals je ook bij VIRM ziet). Maar op lange termijn denk ik wel dat ze ooit misschien wifi zullen installeren.

Sommige mensen hadden het er ook over en ik hoop niet dat het ook bij SLT gebeurd, maar volgens enkelen schijnt de FLIRT ook een gele kop te krijgen i.v.m. beter zichtbaarheid, ik hoop niet dat ze dit ook bij SLT gaan doen..