29-11-2022 16:30:52 9 | ||
---|---|---|
martijn
|
Misschien is het handig om hier feiten te presenteren in plaats van een hele rits meningen. Iedereen vindt overal vanalles van, maar wat zijn de daadwerkelijke ontwikkelingen? |
29-11-2022 18:06:50 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Dat weet ik. |
29-11-2022 22:37:18 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Och, niets is zo heel zeker. Ook niet voor NS. Daar kun je wel iets van vinden, maar als Europa er geen genoegen meer mee neemt, is het klaar met het onderhands gunnen. De afgelopen tijd zijn de verschillende Europese regeringen voor meer dingen teruggefloten. Dat heb je nu eenmaal als je samen optrekt, en niet meedoen is geen optie. Dat ervaren de Britten nu. |
22-02-2023 16:39:54 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Inmiddels is het hele radiostilte en niks nieuws. Zou het kunnen dat deze IC-SPR treinen van een bestaande plank word getrokken inplaats van helemaal een nieuwe model te ontwerpen? Aangezien je voor een compleet nieuw model wel meer tijd nodig bent als ze deze IC-SPR treinen al vanaf 2025 willen hebben en in 2027 reizigers erin willen hebben? Ze willen pas uiterlijk in het begin van 2024 een overeenkomst hebben met zo'n fabriek Laatst bewerkt door GerritJan op 22-02-2023 16:43 |
22-02-2023 16:50:52 | ||
---|---|---|
Anoniem9
|
Quote Dat is wel erg snel. š² |
22-02-2023 16:58:19 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Quote Sinds SLT kiest NS al standaard voor "toonbankmaterieel", dat NS er vervolgens een waslijst met eigen wensen aan vastplakt en het toelatingsproces een eeuwigheid duurt vanwege FYRA-vrees is een ander verhaal. In elk geval gaat het sinds dat er voor toonbankmaterieel gekozen wordt het op geen enkele manier sneller dan toen NS nog zelf hun treinen ontwierp en zelf de kennis daarvoor ook echt in huis had. |
22-02-2023 18:47:23 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Er zijn op dit moment 3 gangbare types enkeldeksmaterieel op de Nederlandse markt: de FLIRT, de Civity en de Coradia Stream. NS verwacht levering vanaf 2026 en instroom in reizigersdienst vanaf 2027. Dat is voldoende tijd om een trein geleverd te krijgen van een bestaand type. Ik verwacht daarom een bestelling van één van die types. Of Siemens moet ineens iets uit de hoge hoed toveren, de Mireo is nog niet in NL toegelaten maar inmiddels wel een beproefd concept. |
22-02-2023 18:58:21 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Een aanbesteding beperkt zich toch niet op toegelaten materieel? Als Siemens voor de Mireo beweert dat ze de trein toegelaten kunnen krijgen, dan mogen ze toch meedoen? Pesa, Skoda, Newag en FPS mogen dat dan toch ook? Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2023 19:00 |
22-02-2023 19:06:58 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ik denk niet dat het daarop beperkt word,maar ik denk wel dat men redelijk zeker wil weten,dat als men iets kiest van wie ook,en daarbij toevoegd het NS "aanpassingen lijstje" ,dat men zeker wil weten dat de fabrikant kan hardmaken dat de gekozen optie incl aanpassingen lijstje,op een bepaalde datum beschikbaar is voor dienst op (waarschijnlijk) NS HRN net. |
22-02-2023 19:51:34 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Kom maar op met de stadler flirt 4š NS is al bekend met die treinen in Engeland |
22-02-2023 21:15:34 | ||
---|---|---|
treinlim
|
Ter info de stadler Flirtā“ bestaat (nog?) niet. De in Engeland bij Greater Anglia rijdende stellen class 745/755 zijn van het type Flirt³ met de neus van de 200 km/h variant. De hier in NL rijdende stellen hebben dus de 160 km/h neus. Wellicht als Qbuzz voor de merwedelingelijn bij stadler nieuw treinen gaat afnemen dat deze misschien met de nieuwe 200 km/h neus komt? Laatst bewerkt door treinlim op 22-02-2023 21:23 |
22-02-2023 21:24:30 | ||
---|---|---|
robert5591
|
Misschien is het interessant dat het stil is. Het boven gelinkte Tenderned document geeft als sluitingsdaun 15 sep 2022 en dat is al weer een tijdje terug. Maar het contract hoeft pas 1 jan 2024 in te gaan. Maar dan speculeren of dit iets betekent voor de trein die het [eventueel] gaat worden is denk ik vrij vruchteloos |
22-02-2023 21:45:37 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Dat klopt, maar de tijdslijnen zijn niet zo lang dat een fabrikant uitgebreid de tijd kan nemen voor de levering en indienststelling van iets compleet nieuws. Vergelijk ICNG en SNG: voor ICNG heeft NS veel meer tijd genomen, voor SNG was de tijd tussen bestellen en indienststelling 4 jaar. |
23-02-2023 02:45:39 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Helaas, ben je nog niet over een BLS Flirt gestruikeld. Ze bestaan dus al een tijdje, want die van de BLS zijn de eerste van type Flirtā“. |
23-02-2023 08:38:01 | ||
---|---|---|
DjDaan111
|
Quote Voor zover ik het kan vinden worden die BLS Flirts gewoon als Flirt3 in de markt gezet, wel met wat aanpassingen tenopzichte van de andere Flirt3's |
23-02-2023 11:30:21 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Lijkt me niet voor de hand te liggen voor een lijntje waar je maar 100-120 kmh mag. De 160kmh neus voldoet voor 90% van het NL net en zal vast goedkoper zijn dan die 200 kmh-variant. |
23-02-2023 12:01:27 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote FLIRT4 bestaat niet. De nieuwe kopvorm is onderdeel van gewijzigde botsnormen en valt gewoon onder FLIRT3. Heeft in principe ook niks te maken met 160 km/u of 200 km/u voor zover ik weet. DDZ in dienst, ik blij! |
23-02-2023 12:15:41 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Om terug te keren naar de aanbesteding van de nieuwe NS sprinters: NS noemt in het jaarverslag dat de aanbesteding nog steeds loopt en de planning nog altijd is dat eind 2027 de eerste treinen moeten rijden. Dat er bij Tenderned staat dat de RFI-fase afgesloten zou moeten zijn is normaal. Dat is slechts de eerste fase in het aanbestedingsproces. Dan is het proces dus de volgende fase van de aanbesteding ingegaan.
Laatst bewerkt door mtlx op 23-02-2023 12:18 |
23-02-2023 12:21:53 1 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Nee, de BLS Mika's zijn Flirt4 (Zie link en hier). Daar en tegen is Traverso van de SOB wel een Flirt3 met het uiterlijk van een Flirt4 (een mengvorm zoals ze bij Stadler zeggen). De Flirt4 heeft een gewijzigde elektrisch installatie. De BLS Flirt's waren ook de eerste serie met een Guardia installatie, Stadlers eigen ECTS systeem. Laatst bewerkt door jeanne op 23-02-2023 12:46, reden: extra link |
23-02-2023 16:30:37 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Beetje off-topic, maar hoe gaat dat in z'n werk met botsnormen? Het lijtk erop dat die iedere paar jaar weer wat strenger worden. GTW was destijds de eerste volgens de toenmalige strengere normen, inmiddels zijn we dus alweer een paar "verstrengingen" verder. Wat is nou het nut van het elke keer een beetje strenger maken van die botsnormen? Elke verstrening heeft blijkbaark niet het gewenste effect want daarna moet het weer strenger. Waarom dan nu niet meteen een norm die -bij wijze van spreken- 10 keer strenger is zodat het écht veilig wordt en we bovendien 20 jaar vooruit kunnen ipv dat elke paar jaar een nieuwe kop ontworpen moet worden? Laatst bewerkt door Muizeneus op 23-02-2023 16:31 |
23-02-2023 16:33:11 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote Hangt ervan af wat de aanbestedende dienst eist van de inschrijvers. Als NS dat wil eisen zijn ze daar vrij in. |
23-02-2023 17:50:27 | ||
---|---|---|
robert5591
|
Quote De norm heet EN 15227 en zo'n norm verandert niet zo snel. Als ik het goed begrijp wordt er gedacht vanuit scenario's en het zou kunnen zijn dat voor een trein die toegelaten wordt voor 200km/h een hogere eis geldt dan voor een voor 160km/h |
23-02-2023 20:51:55 | ||
---|---|---|
rogier
|
De actuele versie van de norm heb ik niet ter beschikking, maar in de draft uit 2005 geldt voor categorie P-II (fixed rake units) voor collision scenario 3 (Train unit front end impact with a heavy obstacle, e.g. lorry on road crossing) een collision speed van 110 km/u voor voertuigen met een operationele snelheid op overwegen van 160 km/u. Bij een hogere operationele snelheid geldt dat de impact snelheid 50 km/u onder de operationele snelheid ligt, dus bijvoorbeeld 200 - 50 = 150 km/u. Hetgeen logisch is, want de kinetische energie die moet worden geabsorbeerd door de vervorming van de treinconstructie is afhankelijk van de botssnelheid in het kwadraat. Reiziger met hoofdletter R...... |
06-03-2023 21:33:22 | ||
---|---|---|
BAKEMONO
|
Ik ben het even kwijt omdat we vaak in topics 'ontsporen' badum-tsss. Maar rond welke periode verwachtte men eigenlijk concrete info omtrent nieuw SPR mat? Want 2027 beginnen in de dienst is zoals veel van ons weten gewoon echt om de hoek... Can I VIRM you? |
06-03-2023 21:52:53 | ||
---|---|---|
Anoniem9
|
Quote Volgens mij moesten er in 2027 nieuwe treinen komen en ongeveer tussen 2030 - 2035 in dienst zijn. (Dacht ik tenminste) Maar ja tegen die tijd zal er wel een hoop aan concessies veranderen en is er geen nieuw materieel meer nodig. |
06-03-2023 22:03:58 | ||
---|---|---|
michaben
|
Volgens het nieuwsbericht bij de start van de aanbesteding zou het contract begin 2024 getekend moeten worden en zouden ze vanaf eind 2027 in dienst moeten gaan. Dus dit jaar zal er nog weinig concrete informatie bekend worden, misschien dat men bekend maakt welke leveranciers er in de race zijn, maar de definitieve gunning is dus pas volgend jaar. |
06-03-2023 22:41:53 | ||
---|---|---|
robert5591
|
Van 1-1-24 als startdaum contract terugredenerend: voor het uitonderhandelen en sluiten van het contract zijn wel een paar maanden nodig. Daarvoor heb je na de [voorgenomen] gunning een beroeptermijn van ik geloof een maand. Ik doe maar een gooi: gunning in juli, dus een jaar na de start. Bij die gunning hoor je alleen wie er met wat gewonnen heeft. Alleen bij de bezwaarprocedure hoor je ook wie daar tegen in gaat |
14-07-2023 01:44:33 | ||
---|---|---|
1991
|
Coradia Stream HC voor RENFE in 2E-2D-2E uitvoering. Behoort dit tot de mogelijkheid voor een Nederlandse hybrid sprinter/IC variant? https://www.railway-technology.com/news/alstom-unveils-renfe-coradia-stream-design/ Laatst bewerkt door 1991 op 14-07-2023 01:47 |
14-07-2023 07:31:43 | ||
---|---|---|
koekje
|
Waarom niet? |