Za 13 augustus Mit 01 1075 in die Grachtenstadt Amsterdam
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
10-07-2022 12:52:37
seinhuis
seinhuis

Zaterdag 13 augustus komt weer een gezelschap trein uit Duitsland naar Amsterdam.

Tractie; in Duitsland een historische elektrische locomotief. Op Nederlandse grondgebied (vanaf/tot Mönchengladbach Hbf) neemt de stoomtrein 01 1075 van SSN de tractie over. Tickets zijn uitverkocht.

De onderstaande dienstregeling zijn richtlijnen en kunnen dus nog afwijken.

07:04 Neuss Hbf

07:13 Meerbusch-Osterath

07:23 Krefeld Hbf

07:37 Viersen

07:58 Mönchengladbach Hbf (loc wissel)

11:00 Amsterdam Centraal

17:00 Amsterdam Centraal

19:49 Viersen

20:01 Mönchengladbach Hbf (loc wissel)

20:27 Neuss Hbf

20:37 Meerbusch-Osterath

20:47 Krefeld Hbf

Evenement op Facebook


10-07-2022 13:45:58 1
gvttreinen
gvttreinen

Spul schijnt via Em en Ah te gaan echter werkzaamheden bij Ed kan nog leiden tot een verrassende route.


10-07-2022 17:26:09
spurt2244
spurt2244

Ja want ook Eindhoven - Boxtel zit dicht dan.


28-07-2022 16:11:35
RX7567
RX7567

Het wordt uiteindelijk wel heel bijzonder.

De trein zal met 01 1075 van Mönchengladbach Hbf naar Emmerich rijden, waar een loc met ETCS in voorspan gaat en de trein via de Betuweroute (!) naar Geldermalsen brengt, waar de ETCS loc er vanaf gaat en de stoomloc weer de leiding neemt naar Amsterdam. De terugrit zal hetzelfde verlopen, echter gaat de 01 1075 er in Arnhem af en neemt de ETCS loc de trein over tot Emmerich, waar de loc van Centralbahn (die op de heenweg achterop meeloopt van Mönchengladbach naar Emmerich) de trein verder brengt.

Meer informatie is hier te vinden.



Laatst bewerkt door RX7567 op 28-07-2022 16:48


28-07-2022 16:40:06
john2
john2

Als een loc met ECTS in voorspan is, heeft de stooomloc dan noig even goed tractie?

Zo ja, zit dan op de loc met ECTS een machinist die over de ECTS gaat en kan ingrijpen als het moet.


28-07-2022 16:45:07
MasterE
MasterE

Het is ETCS ;-)

Als het echt voorspan is geven bij locomtieven tractie en beiden hebben een eigen machinist. Ik verwacht eerder dat de heleboel gewoon gesleept wordt.



Laatst bewerkt door MasterE op 28-07-2022 16:45


Mcn Asd

28-07-2022 16:52:00
RX7567
RX7567
Quote
MasterE (28-07-2022 16:45:07):

Het is ETCS ;-)

Als het echt voorspan is geven bij locomtieven tractie en beiden hebben een eigen machinist. Ik verwacht eerder dat de heleboel gewoon gesleept wordt.


Slepen is inderdaad aannemelijker, ik dacht dat in voorspan dat inhield maar ik was in de war met in opzending.


28-07-2022 17:07:54
john2
john2
Quote
MasterE (28-07-2022 16:45:07):

Het is ETCS ;-)

Als het echt voorspan is geven bij locomtieven tractie en beiden hebben een eigen machinist. Ik verwacht eerder dat de heleboel gewoon gesleept wordt.


Sorry, typfout. blush Dacht dat een voorspan geduwd werd door de tweede loc, maar dit blijkt nu niet.



Laatst bewerkt door john2 op 28-07-2022 17:21, reden: Typfout hersteld

28-07-2022 17:57:44
mvschoon
mvschoon

De tekst in de link lijkt zelfs te suggereren dat op de heenweg Ah niet wordt aangedaan. Maar een reizigerstrein door die tunnel....


28-07-2022 18:04:42
henri1972
henri1972

Een reizigerstrein door die tunnel MET reizigers aan boord is niet toegestaan. Dus gaat ie via Ah.


28-07-2022 19:59:16
JothamvW
JothamvW

Precies; Em - Zv - Ah - Ebtwa - Mbtwan - Gdm - Ut - Asd v.v.


28-07-2022 20:12:54
martijn
martijn

Het zijn trouwens twee tunnels waar de trein dan doorheen zou moeten, dus die tunnelS


28-07-2022 20:13:36 1
PKP
PKP
Quote
MasterE (28-07-2022 16:45:07):

Het is ETCS ;-)

Als het echt voorspan is geven bij locomtieven tractie en beiden hebben een eigen machinist. Ik verwacht eerder dat de heleboel gewoon gesleept wordt.


Of nog leuker en veel mooier, de stoomloc trekt de trein en duwt gelijktijdig als tweede loc in de trein de loc met ETCS voor zich uit....... Dan rijdt de loc met ETCS alleen mee voor de beveiliging en het remmen mee......


28-07-2022 21:58:48
sjoerd
sjoerd

En dat mag ook allemaal volgens het dikke regeltjesboek??


28-07-2022 22:19:01 1
cuneo56
cuneo56

Als je een onder stoom staande Stoomloc gaat slepen moet er toch personeel op aanwezig zijn, dus dan kun je ook wel (wat) tractie geven, ook omdat de reizigers daarvoor betalen.

De vooroplopende E-loc moet ook volledig in bedrijf zijn om dat je anders daar ook weer problemen zou krijgen. Ergo: het zal echte voorspan zijn met beide tractie geven.

Welke dan het meeste zal doen laat ik maar in het midden.


28-07-2022 22:42:25 1
PKP
PKP
Quote
sjoerd (28-07-2022 21:58:48):

En dat mag ook allemaal volgens het dikke regeltjesboek??


Ja, dat mag gewoon........ yes


28-07-2022 22:50:31
thom
thom

Bijzonder, want in geval van een snelremming door de ETCS kan de stoomlok gewoon tractie blijven geven...


28-07-2022 23:45:59 1
rolandrail
rolandrail
Quote
cuneo56 (28-07-2022 22:19:01):

Als je een onder stoom staande Stoomloc gaat slepen moet er toch personeel op aanwezig zijn, dus dan kun je ook wel (wat) tractie geven, ook omdat de reizigers daarvoor betalen.

De vooroplopende E-loc moet ook volledig in bedrijf zijn om dat je anders daar ook weer problemen zou krijgen. Ergo: het zal echte voorspan zijn met beide tractie geven.

Welke dan het meeste zal doen laat ik maar in het midden.


Toen de SSN nog een paar slagen Rtd-Mvt reed tijden de Havendagen en ook al 6400-voorspan kreeg deden de stoomlocs toch echt het meeste werk :-)


29-07-2022 00:02:42
cuneo56
cuneo56

Daarom liet ik het ook in het midden.wink

Maar ik kan me daarnaast ook goed voorstellen dat je op een dergelijk lange rit even wil uitrusten en /of op je voorraden wil besparen, niet voor niets gaat de water/verblijfswagen van de SSN ook al mee.


29-07-2022 00:04:01
PKP
PKP
Quote
thom (28-07-2022 22:50:31):

Bijzonder, want in geval van een snelremming door de ETCS kan de stoomlok gewoon tractie blijven geven...


Dat kan bij ATB-E op een stoomloc ook. Bij andere voertuigen heb je dan nog het pneumatisch stuurstroom contact.


29-07-2022 02:18:46
thom
thom

Leuk dat dat met ATB-E kan, dat weet ik ook, maar je hebt er niet zoveel aan op een ETCS baanvak met een voorspan lok ;)


29-07-2022 09:02:45
PKP
PKP

Tsja, jij vond het bijzonder dat een stoomloc gewoon tractie kan geven bij een ETCS remingreep door de voorop lopende loc. Ik geef slechts aan dat het niet zo bijzonder is, dit kan bij ATB-E dus ook.


29-07-2022 09:12:22
didam2009
didam2009

en wat dachten julie van de Route van Elst naar Tiel



Laatst bewerkt door didam2009 op 29-07-2022 09:12

29-07-2022 09:19:36
maarten83
maarten83
Quote
PKP (29-07-2022 09:02:45):

Tsja, jij vond het bijzonder dat een stoomloc gewoon tractie kan geven bij een ETCS remingreep door de voorop lopende loc. Ik geef slechts aan dat het niet zo bijzonder is, dit kan bij ATB-E dus ook.


En dat klopt niet. Bij een ATB ingreep en/of noodremming wordt de tractie afgesloten.


29-07-2022 09:49:08
gvttreinen
gvttreinen
Quote
didam2009 (29-07-2022 09:12:22):

en wat dachten julie van de Route van Elst naar Tiel


...dan moet er een diesellok met ATB-NG aan boord voor....

Dus Em - Ah lok met ETCS aan boord en Ah - Tl/Gdm lok met ATB-NG...hoe duur wil je het maken laugh


29-07-2022 09:52:02
brun
brun
Quote
maarten83 (29-07-2022 09:19:36):
Quote
PKP (29-07-2022 09:02:45):

Tsja, jij vond het bijzonder dat een stoomloc gewoon tractie kan geven bij een ETCS remingreep door de voorop lopende loc. Ik geef slechts aan dat het niet zo bijzonder is, dit kan bij ATB-E dus ook.


En dat klopt niet. Bij een ATB ingreep en/of noodremming wordt de tractie afgesloten.


Precies. Dat was toch een van de excuses om de 3737 niet meer ATB-geschikt te maken? Dat de regulateursleutel gevaarlijk (mechanisch) dichtslaat bij een ATB-snelremming?



Laatst bewerkt door brun op 29-07-2022 09:52

29-07-2022 10:11:32
thom
thom
Quote
gvttreinen (29-07-2022 09:49:08):
Quote
didam2009 (29-07-2022 09:12:22):

en wat dachten julie van de Route van Elst naar Tiel


...dan moet er een diesellok met ATB-NG aan boord voor....

Dus Em - Ah lok met ETCS aan boord en Ah - Tl/Gdm lok met ATB-NG...hoe duur wil je het maken laugh


Kunt ook een lok nemen met ECTS én ATB-NG aan boord, verschillende G1206'en en G2000'en zijn zo uitgerust :)


29-07-2022 11:09:09
sik214
sik214
Quote
maarten83 (29-07-2022 09:19:36):
Quote
PKP (29-07-2022 09:02:45):

Tsja, jij vond het bijzonder dat een stoomloc gewoon tractie kan geven bij een ETCS remingreep door de voorop lopende loc. Ik geef slechts aan dat het niet zo bijzonder is, dit kan bij ATB-E dus ook.


En dat klopt niet. Bij een ATB ingreep en/of noodremming wordt de tractie afgesloten.


Nee hoor, dat geldt alleen voor een vooroplopende loc. Een 2e loc met remkraan in de 3e stand kan gewoon tractie geven.


29-07-2022 13:29:35
thom
thom

Dan bedoel je de 3e stand van een knorrremkraan, welke de afsluit stand is, voor er gedacht word dat er een 3e remstand gekozen word :)



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-07-2022 14:14:20
PKP
PKP

De als tweede lopende loc heeft natuurlijk de remkraan in de afsluitstand staan en niet in de rij- of vulstand, want dan wordt er nog niet of amper geremd bij een ATBE of ETCS remingreep.


31-07-2022 22:03:46 1
timtrein
timtrein

Je kunt een warme stoomloc niet zomaar slepen, dus die zal ook gewoon meerijden (minimaal smeerstoom om de heen en weergaande bewegingen op te vangen en de cilindersmering op peil te houden).


05-08-2022 16:14:30
TeunL
TeunL

www.drehscheibe-online.de

^ uitgebreide informatie m.b.t. overbrening naar Duitsland op 12 augustus en de rit naar Amsterdam op 13 augustus is nu te vinden op Drehscheibe



Laatst bewerkt door moderator op 06-08-2022 23:01, reden: link van gemaakt

06-08-2022 11:29:35
Kopspoor
Kopspoor
Quote
timtrein (31-07-2022 22:03:46):

Je kunt een warme stoomloc niet zomaar slepen, dus die zal ook gewoon meerijden (minimaal smeerstoom om de heen en weergaande bewegingen op te vangen en de cilindersmering op peil te houden).


Precies. Bovendien rijdt er zeer vakkundig personeel met deze loks, die bij het dalen van de TL druk zelf de regulateur wel dicht trekken. Zoveel verschil tussen het rijden met stoomloks in dubbeltractie onder ATB-E (of PZB) of met een voorspanlok met ETCS is er nou ook weer niet. Het blijft goed opletten en rijden op gevoel.