Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
09-01-2006 22:57:50
kwant_ban
kwant_ban
ICRm zie je veel rijden. Dat zijn verbouwde ICR rijtuigen. Maar zijn er nu eigelijk nog (onverbouwde) ICR rijyuigen? Ik heb er al een tijdje geen eem meer gezien. De rijtuigen hadden een intrieur zoals dat nu nog in de koploper-treinstellen aanwezig is.

Laatst bewerkt door moderator op 21-01-2016 17:27
 

09-01-2006 23:18:31
daniel
daniel
Er rijdt thans geen onverbouwd ICR meer rond in de getrokken treinen. Enkele rijtuigen die nog niet verbouwd zijn worden niet meer ingezet in de rijdende dienst. Alleen de Bs-rijtuigen van de Benelux-dienst zijn (en blijven) onverbouwd.



Laatst bewerkt door daniel op 09-01-2006 23:20
 

10-01-2006 07:05:30
julius
julius
In Eindhoven staat een exemplaar voor instructie met eloc 1831, maar in de reizigersdienst rijden er idd geen meer rond.  

10-01-2006 13:24:18
job
job
En in Maastricht staat/stond, in ieder geval vorige week, de proeftrein voor kunststof remschijven, waarin enkele (4?) onverbouwde A's. (waarvan één met zilverrail randje )



Laatst bewerkt door job op 10-01-2006 13:25
 


10-01-2006 14:27:44
taigagaai
Moderator
taigagaai
Vanaf 16 januari zijn er weer proefritten met de trein gepland. Er wordt weer gestart vanuit Ht.  

10-01-2006 21:44:07
kwant_ban
kwant_ban
Wat gaat er met de ICR rijtuigen gebeuren als de proeven achter de rug zijn?  

10-01-2006 21:46:46
daniel
daniel
Dan worden ze gereviseerd om na revisie weer in de reizigersdienst te verschijnen  

17-09-2009 12:14:47
jorgo
jorgo
Dit is wel een enorme bounce, excuus, maar ik vind geen meer passend draadje...

Vorige week zag ik een Mt een ICRm (ik geloof een met fietsenruimte, maar door de snelheid kon ik het precieze type en nummer/stamnummer niet snel genoeg zien) met oude 2e klas aanduidingen (oud lettertype, versie onverbouwd ICM)! Is dit meer mensen opgevallen de laatste tijd? Kent iemand het (stam)nummer? Hoe gebeurt zoiets?
 

17-09-2009 12:56:30
mvd
mvd
Tsja, hoe het komt: misschien waren de nieuwe 2de-klasse aaanduiding op en hadden ze nog een stapeltje oude liggen.

Als je me kan vertellen wanneer je de stam zag staan en waar ongeveer dan kan ik het nummer misschien achterhalen.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

17-09-2009 13:48:23
jorgo
jorgo
Wanneer precies... sorry, te dement. Halverwege vorige week. Het valt me nu pas weer in.

Het was iig ter hoogte van het bundeltje sporen waar normaal voornamelijk stuurstanden opgesteld staan.
 

11-03-2010 12:18:25
jorgo
jorgo
Dit maar even gebruiken als "ontwikkelingen ICRm"-draadje...

Het is me opgevallen dat in Mt reeds enige tijd een serietje (2 A's en 2 B's meen ik) geparkeerd staat van rijtuigen zonder drukknop deurbediening, dus nog met de internationale handgreepvoorziening. Heeft men deze doelbewust uit de omlopen gehaald en zijn er bijzondere plannen mee?
 

11-03-2010 13:39:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij zijn dit rijtuigen voor NS Hispeed die aangepast worden en van een nieuw kleurtje voorzien gaan worden om die 13 stammen compleet te krijgen(Zie ook het topic hsl-materieel)  

11-03-2010 15:01:31
jorgo
jorgo
Ah ja, daar staat inderdaad:
Quote
Rob...:
Quote
broek53: Ze worden juist verder ge-Prio-od en zover ik weet daarbij ook geschilderd. De rijtuigen zijn inmiddels naar Hlm (zie OD). Binnen afzienbare tijd volgen nog de beroemde B's 206 en 208 (geel/blauw, ook al voorbewerkt, maar tot nu toe in de binnenlandse dienst gebleven).


Afgelopen donderdagavond stonden ze inderdaad klaar voor vertrek, los, in Maastricht. Is het al bekend wat NSR met het (grote) overschot aan A-rijtuigen gaat doen?


Had even niet in de gaten dat Mt in dat topic werd genoemd... Overigens staan de twee handgreep-B-rijtuigen in Mt tussen de beide A's in. Als we het over dezelfde rijtuigen hebben, is "klaar voor vertrek" misschien een beetje overdreven...
 

11-03-2010 15:25:09
broek53
broek53
Voor Hispeed levert NSR behalve de twee B's (206 en 208) ook nog twee A's en een BD. Als de A's die erbij staan, ook nog deurklepjes hebben, zullen dat ze wel zijn.  

11-03-2010 15:32:55
jorgo
jorgo
Ja die hebben dat ook nog. Het rijtje staat er overigens al meerdere weken.  

11-03-2010 15:46:28
broek53
broek53
Ja, ik denk tot Haarlem ze opvraagt. Die is nu met de vier eindrijtuigen van de Fyrastammen bezig en met de "blauwe" A's + BD uit de 12e Priostam.  

11-03-2010 16:10:58
2296
2296
Dat zijn de 10-361,10-362 en de 82 439.  

31-03-2010 22:19:50
broek53
broek53
Quote
broek53: Voor Hispeed levert NSR behalve de twee B's (206 en 208) ook nog twee A's en een BD. Als de A's die erbij staan, ook nog deurklepjes hebben, zullen dat ze wel zijn.
De A's (die per 29/3 officieel zijn overgegaan naar Hispeed) zijn de 10 364 en 10 368, en de BD de 82 437.
 

01-04-2010 00:39:17
Rob...
Rob...
Wat is er eigenlijk aan de hand met de A 349 en A350? Ik heb deze nooit of bijna nooit in reizigersdienst gezien  

01-04-2010 17:57:32
bart84
Moderator
bart84
Is ook al weer een tijdje geleden:
349 (in stam 5649) als laatste gespot op 22 december 2006
350 (in stam 5650) als laatste gespot op 18 juni 2009


Mvg. Bart
 

01-04-2010 18:33:50
taigagaai
Moderator
taigagaai
De stammen waarin de A 349 actief was, is/was de 5685 en van de A 350 is/was de 5686. Waarom dat ooit omgenummerd was, weet ik zo niet.

Edit: Het ging om administratieve redenen, aldus HOV/RN van januari 2007.

Laatst bewerkt door taigagaai op 01-04-2010 18:48
 

22-04-2010 18:35:20
Rob...
Rob...
Ergens is het wel logisch, Nu is er een mooie volgorde van A-bakken en Bf-rijtuigen die de stamnummers bepalen:

301-336 zijn gerenoveerde Binnenland A-rijtuigen
437-450 zijn gerenoveerde B-rijtuigen met Fietscompartiment
351-380 zijn gerenoveerde Buurland A-rijtuigen (dan wel niet (tijdelijk) in dienst bij NS hispeed)
481-492 zijn gerenoveerde Benelux A-rijtuigen
493-499 zijn gerenoveerde B-rijtuigen met Fietscompartiment

De enige 2 nummers die niet bestaan zijn 489 en 490, door voor mij nog onbekende reden worden vaker de volgnummers met 9 en 0 overgeslagen (DDM-1) Ergens is het dus raar dat ze dan voor 85 en 86 kiezen, wat weer een overlap met die Beneluxrijtuigen geeft, alhoewel dat minder belangrijk is aangezien zij nooit een stamnummer in binnenlandse dienst zullen creeëren (totdat V250's allemaal in dienst zijn en die terug naar NSR gaan?). Logischer had ik het dus gevonden om de 349 en 350 A-rijtuigen om te nummeren naar 389 en 390. Maar ja, hopelijk kan iemand mij hier verbeteren?
 

22-04-2010 19:16:54
lint27
lint27
De bakken zelf zijn dan ook niet omgenummerd, alleen de stam waarin ze reden was anders genummerd dan de logica zou voorschrijven  

22-04-2010 20:23:17
taigagaai
Moderator
taigagaai
De cijfers 9 en 0 op het eind kwam ook bij het onverbouwde ICR niet voor. Nou meen ik ergens gelezen te hebben dat er met de volledige UIC nummers verwarring zou kunnen ontstaan met het controle getal. Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Misschien dat er anderen (Broek53 of Martijn Haman) er meer over kunnen zeggen?  

22-04-2010 20:29:41
broek53
broek53
NS heeft de 9 en 0 op het eind van het volgnummer vanaf de invoering van de UIC-nummers niet toegepast, dus hele generaties rijtuigen hebben ze niet gekend (van plan D tot plan W en nu nog steeds het DDM-1. Om volkomen vage redenen met uitzondering van enkele postrijtuigen plan L (de zusjes van plan E) overigens. Bij ICR was dat ook zo en ten tijde van de renovatie van het ICR is dat principe losgelaten. Maar aan de niet-vernummerde rijtuigen, in casu de oorspronkelijke Beneluxrijtuigen, kun je nog zien dat de 0 en 9 overgeslagen werden.  

22-04-2010 21:51:32
rick
rick
Quote
taigagaai: De cijfers 9 en 0 op het eind kwam ook bij het onverbouwde ICR niet voor. Nou meen ik ergens gelezen te hebben dat er met de volledige UIC nummers verwarring zou kunnen ontstaan met het controle getal. Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Misschien dat er anderen (Broek53 of Martijn Haman) er meer over kunnen zeggen?
Dat klopt, dat komt door de manier waarop het controlecijfer word berekend (zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Controlecijfer_%28spoorwegen%29#Rijtuigen_en_goederenwagons ). In het kort komt het erop neer dat je bij 09 en 90 steeds 9 als uitkomst krijgt (2 x 0 + 1 x 9 en 1 x 0 + 1 + 8(= 2 x 9)).
 

23-04-2010 16:34:55
keesje
keesje
Waarom is dat in Nederland dan een probleem en in omringende landen niet?  

23-04-2010 17:45:19
broek53
broek53
De vraag is meer waarom dat in NL een probleem gevonden werd en in de buitenlanden niet, en waarom het nu in NL ook geen probleem meer gevonden wordt  

23-04-2010 17:53:28
keesje
keesje
Ja, dat laatste is de vraag nu!  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-04-2010 17:38:57
AlbertP
AlbertP
Dat eerste is meer de vraag: waarom het eerst wel een probleem was.  

25-04-2010 17:43:08
mdj
mdj
Omdat de controlecijfers dan gelijk zijn en je dus niet weet of het hele nummer goed is en niet stiekem twee of meerdere cijfers verkeerd hebt. Dat is ook de reden dat het controlecijfer in het leven is geroepen...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-04-2010 17:54:16
admin
Moderator
admin
admin: genoeg over controlecijfers, daar mag een apart topic voor geopend worden


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

18-05-2010 08:26:07
broek53
broek53
Of dit precies het topic voor is, weet ik niet zeker, maar de waarschuwing is op zijn plaats dat het met de Benelux-Bs'en nu echt op zijn eind loopt. Enkele staan al wat langer aan de kant (terzijde of reserve) en afgelopen weekend zijn met behulp van inmiddels in Haarlem aangepaste "nieuwe" Hispeed-rijtuigen nog eens drie uitgerangeerd, waaronder de fyra-beschilderde 105. In dienst zijn nog de 101, 103, 104 en 111, waarvan de 101 op korte termijn zal worden vervangen. De overige houden het tot uiterlijk 30 juni vol. De huur van de rijtuigen (door Hispeed van NSR) houdt dan formeel op.  

18-05-2010 08:51:07
Pim530
Pim530
Zonde. Waarom ze dan juist de 105 eruit halen, is mij niet helemaal duidelijk. Revisie?  

18-05-2010 08:57:09
WesselE
WesselE
Revisie?%08% Lees nou eens goed man, de lease van de rijtuigen stopt per 30 juni. Waarom zou je zo'n rijtuig dan nog reviseren? Dat wordt gewoon een enkeltje sloop.


'Okeh'
 

18-05-2010 09:00:58
broek53
broek53
Alle Bs'en zijn bestemd voor de sloop, ja. Met uitzondering van eentje, die naar het Spoorwegmuseum gaat. Verkijk je niet op de 105: het enige verschil met de rest is een ludieke verflaag.  

18-05-2010 14:33:33
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wordt de Bs 101 vervangen door een 1 van de 3 Bs'n die net uit een stam is gehaald of moet ik dat lezen als door een ander, aangepast B rijtuig?  

18-05-2010 15:57:54
lex_t
lex_t
Quote
broek53: Met uitzondering van eentje, die naar het Spoorwegmuseum gaat.


Ah, mooi, een klassieke ICR bewaard!
 

18-05-2010 17:14:27
Pim530
Pim530
Quote
WesselE: Revisie?%08% Lees nou eens goed man, de lease van de rijtuigen stopt per 30 juni. Waarom zou je zo'n rijtuig dan nog reviseren? Dat wordt gewoon een enkeltje sloop.


Ik had het natuurlijk over de revisietermijn...

En de 105 vind ik zo opmerkelijk omdat ie juist bij de rest van de trein past...
 

18-05-2010 17:36:37
rick
rick
Maar even uit een ander topic geplukt:

Quote
keesje:Het verschil qua inzet van ICR na 13 juni t.o.v. nu is simpel: Er rijden 2 stammen minder in de 1900 (8 in plaats van 10). De inzet in de 3500 blijft ongewijzigd 3 diensten en in de 3600 ongewijzigd 9 diensten (inclusief de uitwisselingsslag Rsd-Mt).

Met andere woorden: Er komen 2 BDs'en vrij, 4 BAB-stammen en 2 BBfB-stammen. In totaal dus 18 rijtuigen die dus geschikt gemaakt zouden kunnen worden voor Fyra. En zij kunnen dus weer 3 stammen formeren, er vanuit gaande dat deze met 6 rijtuigen per stam gaan rijden vanaf december.

Er rijden dan zo'n 80 ICR rijtuigen in de Benelux/Fyra-diensten, waarvan een deel is vrijgemaakt door VIRM. Door het doorschuiven van DDAR (door de verbouwing tot DDZ en de indienstelling van al het SLT) naar de IC diensten en het al aanwezige ICM en IRM lijkt het me dat er genoeg IC materieel is voor de komende jaren.

Maar hoe zit dat als de V250 in dienst zijn gekomen (zeg over een jaar of 2). Die 80 rijtuigen zijn dan niet nodig voor de binnenlandse dienst denk ik, want daar is al in voorzien. Worden die dan op de Dijksgracht of Amersfoort gezet voor verkoop (in 2020 nadert hun einde toch al) of wordt er een reizigersgroei verwacht waardoor ze weer in de binnenlandse dienst komen?

Of moet ik dit maar gewoon afwachten?
 

18-05-2010 17:55:25
broek53
broek53
Quote
taigagaai: Wordt de Bs 101 vervangen door een 1 van de 3 Bs'n die net uit een stam is gehaald of moet ik dat lezen als door een ander, aangepast B rijtuig?
Door de 20 416, om precies te zijn
 

18-05-2010 17:57:24
broek53
broek53
Quote
rick:Er rijden dan zo'n 80 ICR rijtuigen in de Benelux/Fyra-diensten, waarvan een deel is vrijgemaakt door VIRM. Door het doorschuiven van DDAR (door de verbouwing tot DDZ en de indienstelling van al het SLT) naar de IC diensten en het al aanwezige ICM en IRM lijkt het me dat er genoeg IC materieel is voor de komende jaren.
Maar hoe zit dat als de V250 in dienst zijn gekomen (zeg over een jaar of 2). Die 80 rijtuigen zijn dan niet nodig voor de binnenlandse dienst denk ik, want daar is al in voorzien. Worden die dan op de Dijksgracht of Amersfoort gezet voor verkoop (in 2020 nadert hun einde toch al) of wordt er een reizigersgroei verwacht waardoor ze weer in de binnenlandse dienst komen?
Of moet ik dit maar gewoon afwachten?
Dat laatste lijkt mij erg verstandig, al was het maar omdat bij mijn beste weten NSR ook nog geen idee heeft.
 

18-05-2010 18:03:30
broek53
broek53
Quote
Pim530:
Quote
WesselE: Revisie?%08% Lees nou eens goed man, de lease van de rijtuigen stopt per 30 juni. Waarom zou je zo'n rijtuig dan nog reviseren? Dat wordt gewoon een enkeltje sloop.

Ik had het natuurlijk over de revisietermijn...
En de 105 vind ik zo opmerkelijk omdat ie juist bij de rest van de trein past...
De Bs-en zijn al jaaaren over hun revisietermijn heen. De veiligheids- en andere beurten waarmee ze in dienst worden gehouden, mogen wel kunst- en vliegwerk heten langzamerhand . De 105 is daar geen uitzondering op. Dat was nu eenmaal degene die in de Watergraafsmeer stond toen Nedtrain-medewerkers er eentje wilden schilderen in Fyra-kleuren, meer niet.
 

18-05-2010 19:30:38
bjornl
bjornl
Ook uit dat andere topic:
Quote
keesje: En wat betreft dat laatste, vertaald naar cijfertjes: 32 BDs-en en vanaf 13 juni nog 20 rijdende diensten, tegenover 22 nu (ook al erg weinig naar verhouding).

En dan te bedenken dat er destijds nog speciaal BDs-en bij zijn gebouwd - in de eerste ICRm-plannen zou een deel van de treinen immers puur getrokken blijven. Zijn we eigenlijk ooit in een situatie geweest waarin "alle" BDs-en daadwerkelijk gebruikt werden? En dan bedoel ik natuurlijk minus schade-reserve en onderhoudsdiensten.
 

18-05-2010 20:21:12
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dan maar gewoon het oude plan uit de kast halen voor de BDs'n: Een vijf of zeswagenstam vormen. Automatische koppelingen er aan en je kan naar wens een extra stam + loc aan- of afkoppelen. Je hebt straks ook maar 80 locs voor 32 BDs'n, als de ombouw van het DD-AR naar het DDZ voltooid is.  

18-05-2010 20:21:12
kleine_man
kleine_man
Je zou de Zwitserse manier van gebruiken kunnen toepassen en versterkingsstammetjes kunnen vormen van een BAB en een Bs. Die kunnen dan gelang aangehangen en afgetrapt kunnen worden. Bijv in de 3600 tussen Ah en Zl.  

18-05-2010 20:32:48
bjornl
bjornl
Quote
kleine_man: Je zou de Zwitserse manier van gebruiken kunnen toepassen en versterkingsstammetjes kunnen vormen van een BAB en een Bs. Die kunnen dan gelang aangehangen en afgetrapt kunnen worden. Bijv in de 3600 tussen Ah en Zl.

Je bedoelt met een loc tussen twee BDs-en? In eerdere discussies daarover werd gesteld dat het deursluitingscircuit dat niet aankon.
 

18-05-2010 20:39:37
MarkJB
MarkJB
Quote
broek53: De Bs-en zijn al jaaaren over hun revisietermijn heen. De veiligheids- en andere beurten waarmee ze in dienst worden gehouden, mogen wel kunst- en vliegwerk heten langzamerhand . De 105 is daar geen uitzondering op. Dat was nu eenmaal degene die in de Watergraafsmeer stond toen Nedtrain-medewerkers er eentje wilden schilderen in Fyra-kleuren, meer niet.


Ondanks dat de revisiedata bij die rijtuigen (in dit geval dus de datum waarop ze afgebouwd waren) toch ergens in 1986 is, hebben ze toch nog een revisie gehad. Verder waren de plannen met de Benelux-rijtuigen een aantal jaren geleden toch heel anders als het uiteindelijk gelopen is. Daarom hier een stukje uit het boek Spoorwegen 2006:
De elf Bs-stuurstandrijtuigen voor de Beneluxdienst worden naar de huidige inzichten afgevoerd zodra de dienst Amsterdam - Brussel in zijn huidige vorm wordt vervangen door een verbinding over de HSL-Zuid. Omdat die vervanging pas in 2008 plaatsvindt, kregen deze Bs-rijtuigen in 2004 en 2005 een kleine revisie. De overige Beneluxrijtuigen zijn inmiddels gereviseerd en komen vanaf 2008 in de binnenlandse dienst te rijden.

Laatst bewerkt door MarkJB op 18-05-2010 20:40


Vaarwel Mat'64...
 

18-05-2010 21:26:26
mren
mren
Quote
bjornl:
Quote
kleine_man: Je zou de Zwitserse manier van gebruiken kunnen toepassen en versterkingsstammetjes kunnen vormen van een BAB en een Bs. Die kunnen dan gelang aangehangen en afgetrapt kunnen worden. Bijv in de 3600 tussen Ah en Zl.

Je bedoelt met een loc tussen twee BDs-en? In eerdere discussies daarover werd gesteld dat het deursluitingscircuit dat niet aankon.

Het *huidige* systeem misschien niet, maar daar is vast een oplossing voor te verzinnen.
 

18-05-2010 21:33:12
broek53
broek53
Als je een wereld aan ruimte hebt om eens lekker te rangeren, is dat misschien een idee. Maar waar hebben we een zee aan ruimte om eens lekker met getrokken rijtuigen te gaan rangeren? De vraag stellen is 'm beantwoorden...  

18-05-2010 21:36:25
keesje
keesje
... en ze ook in de gewenste samenstelling te houden?

Sinds het invoeren van de BAB en BBfB stammen zijn de treinen met ICR zo goed als altijd in een vaste samenstelling op de baan. Zo'n situatie van pak-em-beet 6 jaar geleden en al die jaren ervoor moet je uit klantoogpunt niet meer willen: niemand wist waar welk rijtuig zat en tweede verrassing was hoeveel 1e en 2e klas er meereed.

Ik snap dat het uit hobby-oogpunt bijzonder leuk is, maar daar is de NS niet voor besteld.
 

18-05-2010 21:47:37
broek53
broek53
Daar heeft het weinig mee te maken. Je zou ook de getrokken rijtuigen nu eens wèl in de hand kunnen houden. Dat is stelselmatig en bewust afgebroken zo rond de eeuwwisseling. Voor die tijd overkwam het je echt niet dat de HVL niet exact wist waar elk rijtuig zat.  

18-05-2010 21:48:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
keesje: Zo'n situatie van pak-em-beet 6 jaar geleden en al die jaren ervoor moet je uit klantoogpunt niet meer willen: niemand wist waar welk rijtuig zat
Dat weet je nogsteeds niet: in een bepaalde trein zitten de BAB- en BBfB-stammen immers niet noodzakelijkerwijs elke dag op dezelfde plek

Zelfde geldt voor bv. de ruimte voor fietsen en bagage: de BDs zit soms voor, soms achter en de BBfB-stam zit niet noodzakelijkerwijs aan het andere uiteinde van de trein maar soms ook direct achter de BDs.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-05-2010 21:55:51
keesje
keesje
Dat is ook weer zo. Maar de extreme situatie dat er hele volksverhuizingen plaatsvinden omdat de 1e klas niet op positie 1, 2 en 3 zit, maar ineens op 10, 11 en 12, zijn zoals toen niet meer aan de orde.

De vaste samenstelling van een TD10 zou moeten zijn BDs-BAB-BAB-BBfB-loc. De positie van de 1e klas zit dan of op positie 3/6 (duwende stam) of op 5/8 (getrokken stam). De vaste reizigers hebben dat allang in de gaten.

Laatst bewerkt door keesje op 18-05-2010 21:56
 


18-05-2010 22:25:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, was de theorie maar gelijk aan de praktijk...

Toen de Benelux nog als trek/duw-trein reed ook vaak zat aankondigingen gehoord van een afwijkende plek voor de eerste klas. Vaak zat dan echter alleen de Bs op de plek van de loc en de loc op de plek van de Bs, maar had de tussengelegen stam gewoon de juiste rijtuigvolgorde...

(Om nog maar te zwijgen over treinen die zonder aanwijsbare reden op volstrekt willekeurige plekken langs het perron stoppen, daar ben ik als dagelijkse reiziger met vrij vaste treinen ook al zat keren door verrast)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 18-05-2010 22:27


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-05-2010 23:12:13
dh3201
dh3201
Quote
keesje: Sinds het invoeren van de BAB en BBfB stammen zijn de treinen met ICR zo goed als altijd in een vaste samenstelling op de baan. Zo'n situatie van pak-em-beet 6 jaar geleden en al die jaren ervoor moet je uit klantoogpunt niet meer willen: niemand wist waar welk rijtuig zat en tweede verrassing was hoeveel 1e en 2e klas er meereed.

En of er wel 1e klas meereed. In die chaotische tijd meermaals gezien dat er een rijtuigstam zonder 1e klas reed. Overigens heeft er een jaar of 2 geleden ook nog een ICL-stam zonder 1e klas gereden, maar dat is een ander topic.

Het zal me niet verbazen dat na de ombouw van DD-AR tot DDZ alle niet-Hispeed ICR gewoon aan de kant gaan. Evenals de locseries 1700 en 1800.


Shqiperise-lopers?
 

18-05-2010 23:20:06
timtrein
timtrein
Dat met die chaos van rijtuigen is gewoon tekenend voor een bedrijf dat uit elkaar valt en waarbij niemand meer weet wie nou echt verantwoordelijk is. De sfeer is niet fijn meer, dus iedereen vindt 't wel best. Dan krijg je van die treinen met maar 5 rijtuigen in plaats van 11, of met een grote chaos aan rijtuigen. Dat is echt niet nodig.

En ja, er kan een keer een probleem zijn waardoor je moet rommelen, maar als je je primaire processen een beetje voor elkaar hebt dan staat het de volgende morgen weer goed. In mijn "jonge jaren" (dan heb ik het over pakweg 1999) werd er nog met een 600'je gerangeerd in de 1900/2500: van de binnenkomende 2500 uit Heerlen gingen drie versterkingsrijtuigen af (vertrok daarna als 1900), en die werden een halfuur later bij de binnenkomende 1900 vastgeplakt. En zo werd er nog veel meer geschoven met versterkingsrijtuigen. Nu bijna niet meer voor te stellen voor de jonge garde hobbyisten, die pakweg tien jaar jonger is, en die alleen nog maar TD-6 en TD-10 kennen...

Loc en Bs omgedraaid kwam voor als een vervangende Bs net andersom stond als het defecte exemplaar, en tsja als je dan geen mogelijkheid tot driehoeken hebt dan moet je wat.
 

19-05-2010 01:20:36
edje
edje
heb nog een veel mooiere voorbeeld, rijtuigen bijplaatsen en afhaken in Hengelo.
In de binnelandse reizigersdienst, reden in de buurlandtreinen een ICR-Bkd rijtuig mee, van Amsterdam tot Hengelo, die werd met een 600tje er af gehaald, en later weer bijgeplaatst.
Ook dus iets wat nou niet meer in te denken is.
Lijkt er op dat NSR allergisch begint te raken om maar niet te rangeren met materieel zonder AK.
 

19-05-2010 07:48:03
keesje
keesje
Op veel stations waar voorheen gerangeerd werd met rijtuigen is nu ook domweg geen plaats meer om te rangeren. De treindienst is veel drukker geworden en gaatjes om zelfs al stroomlijnmaterieel bij te plaatsen of af te trappen zijn al lastig te vinden. Laat staan gesleep met rijtuigen...  

19-05-2010 09:57:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Oww, worden hier die mooie treinen bedoeld met een DDM-1 Bvk + Bv + Plan W + ICR BKD, ICRm en eventueel nog aangevuld met een Duits Bm 235 rijtuig, al dan niet als ICK? En als je pech had, was zo'n trein 12 rijtuigen lang en had je een elfje als loc er voor...
K4 rijtuigen had men volgens mij beter in de hand, qua rondzwerven in een stam. Maar binnenkort is dit ook allemaal in model na te maken met rijtuigen van Roco (ICK & Bm235), Artitec (DDM-1 & Plan W) en LS Models (K4, ICR, ICRm en Plan W).

Laatst bewerkt door taigagaai op 19-05-2010 09:59
 

19-05-2010 10:05:29
edje
edje
Of de tijd dat NS nog echt fraaie rijtuigen huurde.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/1117_m2_Vught_20-04-1993.jpg
Heerlijke schommelden Belgische M2 rijtuigen, getroken door een 1100. Die geen moeite had met de korte stam rijtuigen.
Kan me nog de piepende blok remmen herinneren op een rit van Zwolle naar Roosendaal.
Toen was treinreizen nog echt leuk.
De overstap in Roosendaal richting Rotterdam kon je ruim halen en ging daarna verder per mat 54 in coach opstelling.
Heerlijk rammelen over het rotterdams luchtspoor.

Zucht ik wordt oud...

Laatst bewerkt door edje op 19-05-2010 10:06
 

19-05-2010 10:43:30
keesje
keesje
Toen er ICR reed op de IJssellijn voordat de stuurstandrijtuigen er waren (ik meen ergens in de periode rondom 2002), was het ook een rommeltje met de samenstelling.

De AB's uit de Beneluxdienst kwamen ook in de 3600-stammen en moesten toen in een samenstelling A-AB-B-B-B-BKD rijden als ik me niet vergis. Praktijk was natuurlijk anders: soms 2 AB's, soms 2 A's, zelfs een stam gehad met 3x A (!) en 3x B. Het leek werkelijk nergens meer op...

Wat betreft het M2 was het zeker niet anders. Samenstelling moest toen in veel gevallen zijn: B-B-AB-BD-B en de drukkere treinen kregen er een AB en/of B bij. In de praktijk reed ook van alles en nog wat door elkaar heen, maar omdat het M2 toch alleen slagen Zl-Rsd-(Vs) maakte, was dat bij wijze van spreken wel na een slag wel weer te herstellen.

Maar het ging hier toch over ICR(m).
 

20-05-2010 13:01:20
abcde
abcde
Quote
edje: Of de tijd dat NS nog echt fraaie rijtuigen huurde....
... Toen was treinreizen nog echt leuk.
De overstap in Roosendaal richting Rotterdam kon je ruim halen en ging daarna verder per mat 54 in coach opstelling.
Heerlijk rammelen over het rotterdams luchtspoor.

Zucht ik wordt oud...


... en in Rotterdam nog de rijtuigen plan K of N pakte van de IC Den Haag - Venlo - Keulen.
Hoe luxe waren in 1980 de eerste rijtuigen ICR (op Den Haag - Keulen) vergeleken met alle intercity-materiaal wat er toen reed ! Heb de introductiefolder ICR nog steeds liggen.

... ja we zijn oud vergeleken met vele Somdaisten.
 

20-05-2010 14:37:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Overigens zijn ook in het stammentijdperk nog wel aparte dingen voorgekomen... m'n moeder heeft bv. eens een 2200 getroffen bestaande uit 5x ICRm-A bij een flinke verstoring
En met het ICK ook weleens een trein gespot die tot positie 7 ging ofzo, die had dan vier losse B-stammetjes en een B-Bd i.p.v. een BAB.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-05-2010 14:09:52
broek53
broek53
In de herkansing: Bs 105 (in Fyra-kleustelling) rijdt nog steeds, omdat de vervanging door een gewoon rijtuig mislukt is. Duurt zeker nog wel een week (in stam 4979).  

21-05-2010 16:40:33
kleine_man
kleine_man
Quote
bjornl:
Quote
kleine_man: Je zou de Zwitserse manier van gebruiken kunnen toepassen en versterkingsstammetjes kunnen vormen van een BAB en een Bs. Die kunnen dan gelang aangehangen en afgetrapt kunnen worden. Bijv in de 3600 tussen Ah en Zl.

Je bedoelt met een loc tussen twee BDs-en? In eerdere discussies daarover werd gesteld dat het deursluitingscircuit dat niet aankon.


Bijvoorbeeld (en ik heb die discussie gemist %03%), maar je kan ook stuurstand, bakken,stuurstand (en de stuurstanden in dezelfde richting) doen.

Maar goed, als de electronica het niet aankan, dan gaat het niet.
 

21-05-2010 16:46:08
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53: Als je een wereld aan ruimte hebt om eens lekker te rangeren, is dat misschien een idee. Maar waar hebben we een zee aan ruimte om eens lekker met getrokken rijtuigen te gaan rangeren? De vraag stellen is 'm beantwoorden...


Hoeveelruimte wil je hebben? In theorie zou je zo'n stammetje in Ah op spoor 6A laten staan als de 3600 van Zl richting Nm rijdt. De 3600 de andere kant op pakt hem dan op. Staatie alleen een kwartier op dat spoor te nietsen. Dat spoor wordt alleen door de ICE's gebruikt en 's morgen voor 1 setje naar Zwolle. De rest van de dag is het spoor "leeg".

Als de 3600 naar 6A gaat, dan kan de ICE naar 8. De 3600 kan dan enkele minuten later vanuit Ah vertrekken om de kruizing met de 3000 iets gumstiger te maken. (of eerder kan ook, maar hij heeft nu al teveel tijd in Nm).

Of denk ik nu niet "als het systeem" %08%
 

21-05-2010 18:15:54
ns1700
ns1700
in de 2200 is een keer een TD-7 opgedoken. 18 februari vorig jaar als ik het me goed herinner en ja er heeft zeker weten nog een ICK-stam met maar 6 a 7 bakken gereden. vond ik wel erg aan de korte kant maar wel leuk voor een keer

Laatst bewerkt door ns1700 op 21-05-2010 18:16
 

21-05-2010 21:15:17
mdj
mdj
Quote
kleine_man:
Als de 3600 naar 6A gaat, dan kan de ICE naar 8. De 3600 kan dan enkele minuten later vanuit Ah vertrekken om de kruizing met de 3000 iets gumstiger te maken. (of eerder kan ook, maar hij heeft nu al teveel tijd in Nm).

Of denk ik nu niet "als het systeem" %08%

Dan zit je in de weg met de 30700 van 6B die naar Ahp moet. In het begin van de "lange" 3600 stond deze ook op 6A, ICE van 8. Maar Syntus kan niet kruisingsvrij wegrijden als deze vanaf 6b moet, terwijl de 3600 over 5B->6A gaat.

Kwartiertje later zit je met de 7600 en de 30900 te knoeien.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-05-2010 21:49:56
kleine_man
kleine_man
Is off topic, maar dat wordt straks toch een uitdaging. Syntus zou als eerste gebruik moeten gaan maken van het nieuwe 4e perron. Dan moetie altijd kruisen.  

22-05-2010 23:12:26
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: de discussie over Maastricht-Lanaken is afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/8590/Heractivering+Maastricht-Lanaken/. Hier graag weer verder over ICR(m).


Groet, Spiketrain
 

26-05-2010 21:17:18
broek53
broek53
Per 25 mei terzijde gesteld zes BDs-en: 020 (staat met schade in Hlm), 022, 023, 025, 026, 032. Er volgen er nog eens zeven, is de voorspelling.  

26-05-2010 21:32:45
keesje
keesje
Hmm opvallend. Dat betekent dus dat er 32-13=19 BDs zouden overblijven. Per 13 juni zijn er 24 diensten gesteld voor het BDs, waarvan er ook 20 daadwerkelijk op de baan zijn. Dan kom je iets te kort...  

26-05-2010 21:51:05
broek53
broek53
Dat lijkt mij bij de 1700-en ook zoiets. Ik vermoed dat het getal van 13 gaat over de wat langere termijn, als er nog een en ander aan rijtuigen overgaat naar Hispeed.  

27-05-2010 12:26:08
broek53
broek53
BAB 5667 gaat deze dagen over naar Hispeed (10-367, 20-211 en 20-229).  

27-05-2010 21:35:07
MarkJB
MarkJB
Wat gaat die terzijdegestelde BDs'en vervangen?


Vaarwel Mat'64...
 

27-05-2010 22:36:11
broek53
broek53
Niets, want het zijn BDs-en die al jaren overtollig zijn. Niet specifiek deze zes misschien, maar er zijn aanzienlijk minder eenheden (10 en 7-rijtuigstammen bedoel ik) op de baan dan er BDs-en beschikbaar zijn.
De volgende reeks BDs-en gaat, zoals gezegd, tijdelijk (?) aan de kant omdat er tussenrijtuigen naar Hispeed overgaan. Dat zullen en minstens 26 zijn en mogelijk 31, naar ik begrijp.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-05-2010 22:36
 

27-05-2010 22:58:56
broek53
broek53
Kweenie of dat op Somda ook nauwkeurig wordt bijgehouden, maar komende tijd worden een paar stammetjes ICR van samenstelling gewijzigd, c.q. ontbonden om rijtuigen voor Hispeed eruit te halen. Concreet gaat het om de BAB-jes 5669 en 5679, waar de A's 10-70 369 en 379 uit gaan richting Hispeed, en BBBf-je 5841, waaruit de 82-70 434 en 435 komen.

#edit: de stammen 5669 en 5679 zijn per 31 mei als zodanig opgeheven.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-06-2010 23:18, reden: datum toegevoegd
 

31-05-2010 12:38:20
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik spreek nu even voor mij zelf, maar ik schrijf altijd de complete samenstelling op van het ICRm en deze worden ook bijgehouden bij de materieelsamenstellingen.  

31-05-2010 14:45:30
treinfan
treinfan
een archief is echter niet bij de materieelsamenstellingen te vinden  

08-06-2010 23:22:00
broek53
broek53
Per 31 mei toegevoegd aan de terzijde gestelde BDs-en: 024 en 027.  

09-06-2010 00:16:10
keesje
keesje
Of het een één op één verband heeft durf ik niet te beweren; feit is wel dat sinds het onttrekken van de eerste BAB-stammen ook steeds meer 7-rijtuigs ICR-stammen opduiken in de 1900, waarbij juist de BAB-stam ontbreekt en de 1e klas spitsreiziger deze dient te delen met maximaal 58 anderen...  

10-06-2010 22:30:18
broek53
broek53
Op 11 juni in Mt uit dienst BAB 5657. Alledrie rijtuigen (10 357, 20 214 en 20 215) gaan over naar Hispeed.  

10-06-2010 22:34:58
keesje
keesje
Inmiddels rijdt er in de 1900 ook een stam rond die wel 10 rijtuigen heeft, maar slechts één 1e klas heeft. Ook hier ontbreekt dus een BAB-stam.  

10-06-2010 22:56:14
jmt
jmt
Als ze dan bij het eruitnemen van de 5657 ook ff goed letten op de sms van de comlete trein en aanpassen... Toevallig is dit het treinstammetje wat me gisteravond al opviel bij het weer eens updaten van de icrm-matsms op deze site... : 5216 - 5657 - 5838 - 5848 - 1736 ..  

11-06-2010 14:49:04
TheKnitter
TheKnitter
Ik heb zojuist bij de Mat samenstelling van de ICRm-Composities een verzoek tot aanpassing gedaan. Er zaten nogal een paar foutjes in, en zodra een Mod/Beheerder ze heeft goedgekeurd, word het nieuwe geplaatst.  

12-06-2010 14:37:12
jmt
jmt
Mja, daarom ook dat ik ze tegenwoordig om de 7 a 12 dagen update dmv recente spots, deze keer was het dus afg wo-avond/do-morgen, maar de beheerder/mod heeft het dus vanmorgen (of gisteravond) pas aangepast/goedgekeurd. Geeft ook niets, hij is immers ook maar een mens he  

22-06-2010 22:53:02
broek53
broek53
Bij de BDs-en is de terzijde gestelde 022 weer in dienst gesteld en in plaats daarvan de 031 terzijde gesteld. Deze staat overigens bij het OB Watergraafsmeer.
Bij de 8 BDs-en die nu aan de kant staan (020, 023-027, 031 en 032) blijft het voorlopig.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-06-2010 22:53
 

22-06-2010 23:05:05
aarclay
aarclay
Heb je ook enig idee wat de achterliggende reden is van de verwisseling van de stuurstandrijtuigen?


Choo choo.....
 

22-06-2010 23:13:32
broek53
broek53
Nee, helemaal niet.  

29-06-2010 15:41:26
jorgo
jorgo
Bij het onvolprezen Utrecht Archief kwam ik deze foto tegen:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/152011

Volgens de beschrijving gemaakt in een ICR. Ik dacht dat alleen ICM-0 in oorspronkelijke toestand losse stoelen (in plaats van banken) in de tweede klasse bezat. Heb ik het mis of is de beschrijving van de foto niet correct?
 

29-06-2010 15:56:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Beschrijving van de foto is correct hoor betreft idd een ICR 2e klas rijtuig  

29-06-2010 15:57:58
keesje
keesje
ICR heeft volgens mij nooit van die gesloten wanden gehad halverwege het rijtuig, laat staan van die individuele stoelen. Dus helemaal ICM-0 wat ik hier zie.  

29-06-2010 18:14:15
dlm4yjp
dlm4yjp
overduidelijk ICM-0, zoom maar is eens door helemaal door het gangpad, volgensmij heeft de ICR op die plek een bakovergang ipv een muur

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 29-06-2010 18:14


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-06-2010 18:20:37
timtrein
timtrein
Geen luchtdouches... en dat had alle serie-ICM en ICR wel  

29-06-2010 18:54:35
geert
geert
Niet correct. De ICR-buurlandrijtuigen van de oudste serie hadden geen luchtdouches (20-70 801 ev en bijbehorende A's).  

29-06-2010 19:08:01
nohab
nohab
Alleen ICM-0 had in de tweede klas individuele stoelen.  

02-07-2010 13:30:12
jorgo
jorgo
Vervolgens, overigens, meent men hier weer te maken te hebben met ICM:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151980

En ook dat betwijfel ik dan weer, want in 1982 was er alleen nog maar het ICM-0 en dat had toen bij mijn weten nog de gescheiden stoelen. Bovendien is op andere foto's van ICM-0 een ander type kopwandkunst zichtbaar. Ten slotte lijkt dit me geen treinstel want dan had het nummer boven de schuifdeur gestaan. Kortom, ook hier zijn beide typen verwisseld, maar dan andersom.
 

02-07-2010 13:39:52
jorgo
jorgo
Quote
geert: Niet correct. De ICR-buurlandrijtuigen van de oudste serie hadden geen luchtdouches (20-70 801 ev en bijbehorende A's).


Inderdaad, hoewel ik geloof dat de bijbehorende A's wel al luchtdouches hadden (nieuwe eerste klas service! Zie deze foto uit 1980 http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151986). ICM-0 had ook geen luchtdouches in de eerste klas.
 

02-07-2010 13:59:20
jaques
jaques
Quote
jorgo: Vervolgens, overigens, meent men hier weer te maken te hebben met ICM:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151980

En ook dat betwijfel ik dan weer, want in 1982 was er alleen nog maar het ICM-0 en dat had toen bij mijn weten nog de gescheiden stoelen. Bovendien is op andere foto's van ICM-0 een ander type kopwandkunst zichtbaar. Ten slotte lijkt dit me geen treinstel want dan had het nummer boven de schuifdeur gestaan. Kortom, ook hier zijn beide typen verwisseld, maar dan andersom.


Volgens mij is het een buurland ICR:
1. noodrem sticker in meerder talen
2. reserveringsbordjes op de stoelen
3. stoelen als ICR (en ICM 1)
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl