Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
15-11-2012 18:11:14
martijnham
martijnham
Plaatje van een van de twee nieuwe rijtuigen voor de Koninklijke trein bij NedTrain in Haarlem: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23806.msg771663.html#msg771663

Foto is vandaag gemaakt. Het is dus het andere rijtuig dan het exemplaar dat afgelopen zondag naar Mt werd overgebracht.

Laatst bewerkt door martijnham op 15-11-2012 21:01
 

15-11-2012 19:03:36
dh3201
dh3201
Quote
aarclay (wo 14 nov 2012 23:49:23 https://www.somda.nl/forum/323/p419581/): Daarnaast zijn de SR-11 en 12 (mogen we ze nou officieel zo noemen?)

Alleen als het ook salonrijtuigen worden.
Niet elk koninklijk rijtuig is per definitie Sr.
Zo was machinerijtuig 6 (1948-1967) ook geen Sr6 maar D6.


Shqiperise-lopers?
 

15-11-2012 23:33:49
thom
thom
Quote
AgentX (do 15 nov 2012 12:27:19 https://www.somda.nl/forum/323/p419639/): Er zijn heel veel verschillende DOM-sleutels, echter, er worden twee specifieke modellen door NS gebruikt. DOM is een bepaalde techniek die gebruikt wordt voor sleutels. Ook voor jouw voordeur gebruik je een DOM-sleutel

DOM is alleen het sleutelmerk, netzoals bv silca, en elk merk heeft wel systemen wat werkt met rechten. Dwz waar de een niet in komt, komt iemand met een sleutel uit een hogere rang wel in, en een lagere rang dus niet.

En als je zo precies wilt zijn, er zijn nog wel meer rechten dan alleen die van Hc en Mcn, hoogspanningsruimtes en sleutels om apparatuur te aarden zijn er bv ook nog.
 

16-11-2012 16:13:01
john563
john563
de icr in haarlem is de 349, zo kunnen jullie weer schrijven....%09%  


16-11-2012 19:06:00
aarclay
aarclay
Ik lees dat er nu tegenwoordig een vijfde slaapplek in de SR10 geplaatst is? Waar zou deze dan geplaatst moeten zijn? Er was standaard altijd sprake van 2 slaapkamers, met een stapelbed. Of zou het keukentje nou toch omgebouwd zijn dat er behoefte is aan een nieuwe (en ruimere keuken) in één van de nieuwe rijtuigen?

(Goh, niet eens een luxe extra groot bed voor Beatrix? )


Choo choo.....
 

16-11-2012 19:09:26
b2py
b2py
Kleinkinderen?  

16-11-2012 19:59:51
MDDM
MDDM
Quote
aarclay (vr 16 nov 2012 19:06:00 https://www.somda.nl/forum/323/p419853/): Ik lees dat er nu tegenwoordig een vijfde slaapplek in de SR10 geplaatst is?
Waar lees je dat?


Gr Joop mcn Lls
 

16-11-2012 20:53:19
aarclay
aarclay
In dit topic gelezen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23806.90.html

Laatst bewerkt door aarclay op 16-11-2012 20:54


Choo choo.....
 

23-11-2012 08:58:18
taigagaai
Moderator
taigagaai
Weet iemand of de Olympische stam morgen onderhoud heeft of dat hij gewoon op de baan is? Ik hoop nu op zes keer is scheepsrecht voor die stam....  

23-11-2012 09:14:30
AgentX
AgentX
De ÖBB-stam rijdt vandaag voor het laatst, dus er zal toch een stam meer ingezet moeten worden. Kans dat dat de paarse stam in dienst komt.  

04-12-2012 19:58:04
mfwv
mfwv
De Beneluxrijtuigen lijken mij vanaf 9 december overbodig worden
Iemand een gedachte wat er mee gaat gebeuren? De tussenFyra Amsterdam - Rotterdam gaat nog niet rijden vanaf 9 december.

Wat gebeurt er vanaf 9 december met deze ongeveer 63 rijtuigen?
 

04-12-2012 20:01:30
aarclay
aarclay
Een paar stammen zullen naa rmijn verwachting voor de zekerheid nog wel paraat blijven staan, denk ik. De V250-ritten lopen ook nog niet al te lekker....

Verder een gote kans dat deze de in ieder geval weer terug naar NSR gaan, waar ze bij NedTrain een kleine revisie/ombouw/bestickering terug krijgen.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-12-2012 20:02


Choo choo.....
 

04-12-2012 20:19:50
mdj
mdj
Waar zouden die rijtuigen worden ingezet moeten worden? Pas in 2015 is er echt werk: als 1900 over de HSL rijden...

Zou me niets verbazen als de Vtjes al voor een groot gedeelte weg is en dat er ruimte op de Dijkgracht worden uitgelaten.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-12-2012 20:49:59
timtrein
timtrein
Er is sprake van een kleine revisie, inderdaad de komende twee jaar waren er weinig concrete inzetplannen...
Stavaza van deze zomer (zie een of twee pagina's terug:
"Het ICR dat uit de Beneluxdienst komt, wordt in principe niet ingezet. Het kan alleen zijn dat er rijtuigen gebrukt worden om binnenlandse rijtuigen te vervangen die in revisie moeten, maar meer voor de hand ligt dat de revisie juist begint bij die ex-Beneluxrijtuigen."
Broek53, weet jij inmiddels meer?

Laatst bewerkt door timtrein op 04-12-2012 20:52
 

05-12-2012 14:08:12
Hoera63
Hoera63
Als ik een wilde gok mag doen:

- TD-7 verlengen naar TD-10.
- Huidige getrokken Fyra treinen verlengen van 6 rijtuigen naar 7 of misschien 8 rijtuigen
- Wat je nog over hebt inzetten als onderhoudsreserve...?

Als gezegd het is maar een gok.

EDIT: Ik zit met m'n kont te lezen, ze worden niet ingezet. Excuses.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 05-12-2012 14:09
 

05-12-2012 14:18:21
train85
train85
De 900 serie blijft voorlopig nog Elok-HSA rijtuigen. Dus daar blijven ze voorlopig nog wel rijden.  

05-12-2012 14:23:05
daniel81
daniel81
Laatst las ik ergens de discussie waarom de nieuwe Benelux zo langzaa ingelegd was, voornaamste reden leek de spreiding van de treinen over het uur te zijn, maar is stiekem niet ook een reden dat daardoor een 186 met PRIO relatief gemakkelijk kan invallen? (niet op de HSL-zuid uiteraard, maar voor het noordelijk deel kan het een goed alternatief zijn)  

05-12-2012 14:37:25
broek53
broek53
Dat was in ieder geval geen stiekeme reden. Het is misschien een prettige bijkomstigheid - waarbij dan meteen aangetekend moet worden dat vervanging door een Prio-stam ogenblikkelijk betekent dat er een trein naar Breda vervalt. Maar laten we het hier vooral niet wéér over de exploitatie van de HSL gaan hebben.  

05-12-2012 14:41:24
daniel81
daniel81
Doen we
Heeft men trouwens al opstelruimte gevonden voor de rijtuigen?
 

05-12-2012 16:02:20
broek53
broek53
Zaanstraat I.  

05-12-2012 21:27:58
broek53
broek53
Quote
timtrein (di 04 dec 2012 20:49:59 https://www.somda.nl/forum/323/p422754/): Er is sprake van een kleine revisie, inderdaad de komende twee jaar waren er weinig concrete inzetplannen...
Stavaza van deze zomer (zie een of twee pagina's terug:
"Het ICR dat uit de Beneluxdienst komt, wordt in principe niet ingezet. Het kan alleen zijn dat er rijtuigen gebrukt worden om binnenlandse rijtuigen te vervangen die in revisie moeten, maar meer voor de hand ligt dat de revisie juist begint bij die ex-Beneluxrijtuigen."
Broek53, weet jij inmiddels meer?
Jawel, al ligt het allemaal op het niveau van "waarschijnlijk" en "zou kunnen". Gelieve dus het zoutvaatje te hanteren.
Er wordt in ieder geval zeker gezocht naar inzetmogelijkheden voor meer ICR. Een min of meer logisch gevolg van het verdwijnen van de DDAR-stammen-met-loc en van mat '64 de komende tijd. De uitdaging is logistiek daarbij natuurlijk hoe je met op-en-top IC-materieel voornamelijk stoptreinmaterieel moet vervangen. Dat kan eigenlijk alleen door DDZ voornamelijk in stoptreinen in te zetten (!) en hun plaats in sneltreinen (alles ouderwetse benamingen) in te laten nemen door Virm en eventueel ICM. En dat zou dan weer vrijgemaakt moeten worden door inzet van TD-stammen ICR in series "die dat hebben kunnen", qua rijtijd en qua doorsnee-samenstelling.
Daarmee zijn we dan op het punt van het speculeren over welke series daarvoor in aanmerking komen - iets dat hier al veelvuldig gebeurd is (...). Twee opmerkelijke series die zeer serieus bekeken worden: de 3500 vanaf het moment dat de volgend jaar in Heerlen van kracht zijnde inkortingen van de perronsporen weer zijn opgeheven (juni of oktober), en de 14500 (jawel) als de bezettingscijfers die uit het bezettingscijfersvoorspellingsprogramma Aurora komen, juist blijken te zijn...
 

05-12-2012 21:39:31
Iceman
Iceman
Ik vind het wel vreemd dat de 14500 in de loop der tijd kennelijk zoveel reizigers heeft verloren, DDM-1 stam zat 'vroeger' altijd goed vol. Toen er het vorige wijzigingsblad ICM8 in 14525/27 reed paste dat eigenlijk meer dan prima, dus een TD7 moet wel lukken denk ik:). Zou wel leuk zijn zeg, ICR planmatig in West-Friesland:D.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

05-12-2012 21:48:15
ricohallo
ricohallo
Erg leuk ja, er komt de laatste tijd wel erg veel leuk materieel in de 14500.%02% Ik heb al veel gezien in die serie: DDM-1, Plan V, DDAR, VIRM, ICM (laatste 3 niet zo heel bijzonder). ICRm zal een leuke aanvulling worden!

Laatst bewerkt door ricohallo op 05-12-2012 21:49
 

05-12-2012 21:49:14
Harold27
Harold27
Het zoutvat van Broek53 is nu al vergeten.  

05-12-2012 22:56:12
Ht
Ht
Quote
ricohallo (wo 05 dec 2012 21:48:15 https://www.somda.nl/forum/323/p422967/): Erg leuk ja, er komt de laatste tijd wel erg veel leuk materieel in de 14500.%02% Ik heb al veel gezien in die serie: DDM-1, Plan V, DDAR, VIRM, ICM (laatste 3 niet zo heel bijzonder). ICRm zal een leuke aanvulling worden!
is al vaker gebeurd; rijtuigen met een kaartje Westfrieslandexpres bij de deuren waar bij ICR de koersrol zat. Dit kaartje als ik mij herinner had ook alle tussenstations van de 14500 er op staan. Er was een rijtuig die dit had maar welke weet ik niet meer.
 

05-12-2012 23:16:39
ricohallo
ricohallo
Zal wel geweest zijn voor ik actief ging treinspotten, doe het nog niet zo erg lang.  

05-12-2012 23:27:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat er in het West-Friese veel afwijking is klopt zeker, zelfs een ICE is er geweest

Maargoed, ICRm in de 14500 klinkt erg goed, evt. zou zelfs een TD-10 planmatig ingezet kunnen worden (mits men op spoor 1 halteerd te Hn).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-12-2012 23:31:41
Iceman
Iceman
10 bakken past wel op de stations in West-Friesland, met dat locje erbij volgens mij niet;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

05-12-2012 23:33:37
Pim530
Pim530
Misschien een rare vraag, maar waarom zou men juist DDZ in willen zetten in stoptreinseries? Het is verbouwd als IC-materieel, daarom lijkt het me logischer IR-materieel (IRM) naar de stoptrein te verkassen...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-12-2012 23:35:34
Klaasje
Klaasje
Bij stoptreinen wil het liefste spul dat een beetje snel in beweging kan komen en waarbij in- en uitstappen het liefste niet al te lang duurt. Op beide punten scoort DDAR zelfs na een verbouwing vast beter dan VIRM.

(En om on-topic te blijven: veel beter dan ICR)

Laatst bewerkt door Klaasje op 05-12-2012 23:36
 

05-12-2012 23:36:14
timtrein
timtrein
Ik denk vanwege de capaciteit en rijkarakteristieken, dat DDZ toch net geschikter is?
@Iceman, ze kunnen er natuurlijk ook een TD-9 van maken... als er materieel genoeg is dan kan voor de 14500 best een aparte stamindeling gefabriekt worden.
 

06-12-2012 00:37:09
AgentX
AgentX
Er kunnen sowieso nieuwe compo's gemaakt worden. Waarom niet rijden met TD-6 en TD-8? Dan heb je het idee van ICM3+3 en ICM4+4.  

06-12-2012 09:38:52
279
279
Quote
Pim530 (wo 05 dec 2012 23:33:37 https://www.somda.nl/forum/323/p422986/): Misschien een rare vraag, maar waarom zou men juist DDZ in willen zetten in stoptreinseries? Het is verbouwd als IC-materieel, daarom lijkt het me logischer IR-materieel (IRM) naar de stoptrein te verkassen...


lees nog een keer het grote stuk van broek53 van hierboven(5/12) !!
 

06-12-2012 11:14:19
daniel81
daniel81
Ik blijf erbij dat de (1)1600 vanaf volgende week een heel geschikte treinserie voor ICRm is, gezien de relatief grote stationsafstanden en het feit dat de trein in Es op zichzelf keert.  

06-12-2012 12:37:25
abcde
abcde
Helemaal mee eens dat de (1)1600 zeer geschikt is voor ICR, maar comfortabel ICR terug op de lijn naar Limburg (de 3500) doet me toch ook wel heel erg goed  

06-12-2012 14:47:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81 (do 06 dec 2012 11:14:19 https://www.somda.nl/forum/323/p423058/): Ik blijf erbij dat de (1)1600 vanaf volgende week een heel geschikte treinserie voor ICRm is, gezien de relatief grote stationsafstanden en het feit dat de trein in Es op zichzelf keert.
Maar keert de 11600 niet te Amfs op de 11700? Kopmaken met een doorgaande trein te Ut lijkt me met ICRm niet zo´n succes, al hebben ze het ooit wel één dag gedaan in de 2800.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-12-2012 14:52:58
aarclay
aarclay
Opmerkelijk feitje. De SR-10 is voorzien van een antenne (mogelijk wi-fi) en een 'haaienvin' op het dak. GSM-R iets?  

06-12-2012 14:58:58
dennistd
dennistd
Quote
daniël_ddr (do 06 dec 2012 14:47:19 https://www.somda.nl/forum/323/p423096/):
Quote
daniel81 (do 06 dec 2012 11:14:19 https://www.somda.nl/forum/323/p423058/): Ik blijf erbij dat de (1)1600 vanaf volgende week een heel geschikte treinserie voor ICRm is, gezien de relatief grote stationsafstanden en het feit dat de trein in Es op zichzelf keert.
Maar keert de 11600 niet te Amfs op de 11700? Kopmaken met een doorgaande trein te Ut lijkt me met ICRm niet zo´n succes, al hebben ze het ooit wel één dag gedaan in de 2800.
De 11600 keert in Amfs op zichzelf in 7 minuten en op Hfdo zou de kering 30 minuten zijn op de 1600, die in Es weer in 30 minuten op zichzelf keert, en dan op Hfdo weer in 30 minuten op de 11600.
 

06-12-2012 15:36:48
timtrein
timtrein
Is 7 minuten voor een TD-trein (10 bakken?) voldoende? Denk het wel?  

06-12-2012 15:43:09
dennistd
dennistd
Volgens https://www.somda.nl/forum/12579/p416418/Opvallende+dingen+26+oktober/ zou het één minuut per bak moeten zijn. Zelfs meer dan zeven bakken zou dan niet eens kunnen... Overigens kom je met die normtijden ook met de 1500 in Deventer in de knel: slechts zes minuten heeft men daar  

06-12-2012 17:59:20
bnv
bnv
Mij is (nog) niet duidelijk waarom er niet meer ICR met 1700 zou kunnen rijden in de 1900 serie (Gvc-Vl) en de 3600 serie (Zl-Rsd).
Waarom valt die variant af als dat om welke reden niet mocht kunnen?
 

06-12-2012 20:48:09
daniel81
daniel81
Lijkt mij een kwestie van capaciteit; in beide series rijden in de spits gekoppelde VIRMs in de drukste treinen en daar kun je met ICRm niet tegenop.  

06-12-2012 20:56:53
Iceman
Iceman
Quote
dennistd (do 06 dec 2012 15:43:09 https://www.somda.nl/forum/323/p423109/): Volgens https://www.somda.nl/forum/12579/p416418/Opvallende+dingen+26+oktober/ zou het één minuut per bak moeten zijn. Zelfs meer dan zeven bakken zou dan niet eens kunnen... Overigens kom je met die normtijden ook met de 1500 in Deventer in de knel: slechts zes minuten heeft men daar


Vergeet niet dat de 1500 speling in de rijtijden heeft waar je bang van wordt;) (ding staat 10 minuten op Asd). Bovendien komen slechts enkele omlopen op Dv waarvan de meeste nog met 8 bakken Virm rijden ook en dus niet zo snel een TD7 zullen kunnen worden.

Keert de 3600 niet kort in de nieuwe DRGL? Dat zou juist een reden zijn om minder TD's in de 3600 te willen.

Laatst bewerkt door Iceman op 06-12-2012 20:57


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

06-12-2012 20:57:39
mdj
mdj
Quote
daniel81 (do 06 dec 2012 20:48:09 https://www.somda.nl/forum/323/p423185/): Lijkt mij een kwestie van capaciteit; in beide series rijden in de spits gekoppelde VIRMs in de drukste treinen en daar kun je met ICRm niet tegenop.


De enige trein in de 3600 die gekoppeld rijdt is de 3616... Daarvan maakt de VIRM-IV de omloop af (los..), de rest is losse VIRM VI, of 3-4-6-7-8 bakken ICM of een TD-7 stam. Mag toch aannemen dat die ICM treinen die de hele dag 6 tot 8 bakken ICM hebben wel door een TD-7 vervangen kunnen worden?
-
De 3600 keert kort in Zwolle, maar heeft in Deventer (geen overstapknoop meer + bijbehorende speling die niet meer nodig is daar), Zutphen en Arnhem zeëen van tijd om in te halen.

Laatst bewerkt door mdj op 06-12-2012 21:01


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-12-2012 21:07:23
mantaray
mantaray
Quote
aarclay (do 06 dec 2012 14:52:58 https://www.somda.nl/forum/323/p423098/): Opmerkelijk feitje. De SR-10 is voorzien van een antenne (mogelijk wi-fi) en een 'haaienvin' op het dak. GSM-R iets?


er zit tegenwoordig internet in de SR10 !

en over de slaapplaatsen er is een slaapkamer aangepast van 2 naar 3 bedden

Laatst bewerkt door mantaray op 06-12-2012 21:08
 

06-12-2012 21:32:14
broek53
broek53
Quote
bnv (do 06 dec 2012 17:59:20 https://www.somda.nl/forum/323/p423149/): Mij is (nog) niet duidelijk waarom er niet meer ICR met 1700 zou kunnen rijden in de 1900 serie (Gvc-Vl) en de 3600 serie (Zl-Rsd).
Waarom valt die variant af als dat om welke reden niet mocht kunnen?
Voor de duidelijkheid en de zekerheid: ik heb alleen de nieuwtjes weergegeven die ik vernomen heb in de vorm van (onderzoek naar) de serie 3500 en 14500. Dat wil niet zeggen dat er niet ook al vervangingen in genoemde series bedacht zijn; met name in de 3600 lijkt mij dat eenvoudig kunnen, omdat daar verder eigenlijk alleen maar 6 of 7 bakken ICM in rijden. De 1900 zal inmiddels wel vol zijn; per volgende week rijden daar immers al twee TD10 extra in (afkomstig uit de 3500). De overige omlopen zijn die waarin de drukste treinen, met dubbele VIRM, voorkomen.
 

06-12-2012 21:38:37
Frontier
Frontier
Of wellicht ICRm in een serie als de 2600 (i.p.v. VIRM)? Of zeg ik nu iets heel geks?%08%  

06-12-2012 21:41:07
Klaasje
Klaasje
De 2600 met relatief korte halteafstanden en een lang traject? Dat lijkt mij verschrikkelijk vragen om problemen. Zeker bij glad spoor.  

06-12-2012 21:42:58
ricohallo
ricohallo
Dan zal de kans groot zijn dat dat het zal worden, gezien de logica van de NS.  

06-12-2012 21:56:48
Frontier
Frontier
Oh wacht, ik zat nog aan de huidige 2600 te denken, maar die wordt natuurlijk een stukje langer over een paar dagen, laat maar. %08%  

06-12-2012 21:58:32
Klaasje
Klaasje
Als ik even bedenk waar je dat spul kan inzetten dan kom ik op de volgende criteria:
- Intercity's met een relatief ruim pad.
- Het liefste zoveel mogelijk lange stukken rijden
- Geen korte kering noodzakelijk (Noordoost via Utrecht!)
- De omloop moet lang genoeg zijn om niet op een druk stuk midden in de spits te komen. (Tenzij het makkelijk in een TD10 past)
- Het liefste niet door Asd. (Dit in verband met eerdere ervaringen en de bijbehorende snelheidsbeperking)

Dan passen de 1900 en 3500 best aardig in dat plaatje, net als de (1)1600. De 3600 past wat minder maar die schijnt ruime rijtijden te hebben. Dan kan je aan dat rijtje misschien nog een (12)700 toevoegen maar ik kan mij niet voorstellen dat dat in lijn is met de wens om daar juist met VIRM te rijden. De 800, 3000, 3100 en (1)1700 vallen af. En laten we het niet over de Oude lijn hebben.

Laatst bewerkt door Klaasje op 06-12-2012 21:59
 

06-12-2012 22:03:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Snelheidsbeperkingen rondom Asd? Zou je die kunnen uitleggen?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-12-2012 22:06:42
Klaasje
Klaasje
Dat heeft iets te maken met het "eruitlopen" in de wisselstraat als ik mij niet vergis. Broek53 weet het vrij zeker beter dan ik.

Voor een spitstrein is zoiets minder erg dan voor een trein die de hele dag rijdt.
 

06-12-2012 22:27:22
broek53
broek53
Beperking was een snelheidsbeperking op de emplacementen van Amsterdam C nadat er een geduwde stam in 2005 op het Westelijk Eiland op twee sporen was gaan lopen (en een geweldige ravage had aangericht, de week voor Sail). Ik meen dat de beperking 20 km/h was, en hij gold voor de geduwde twaalfrijtuigstammen die toen in de 8/900 reden. Of die beperking nou terecht was of niet, hij bestond. In 2007 verdwenen de twaalfrijtuigstammen als zodanig (werden tienen) en het ICR (toevallig) uit Amsterdam C.
De beperking gold destijds niet voor geduwde tienrijtuigstammen en zeker niet voor zevens, al heeft dat wel gedreigd: in dat geval hadden de Beneluxstammen ook zo'n beperking gehad. Bij mijn weten zijn er nu geen beperkingen meer, omdat er geen twaalfrijtuigstammen meer zijn.
De achtergrond ervan zijn de wissels 1:8 die in Asd nog voorkomen, en meer nog de bogen en tegenbogen.
 


06-12-2012 23:45:39
Pim530
Pim530
Quote
279 (do 06 dec 2012 09:38:52 https://www.somda.nl/forum/323/p423036/):
Quote
Pim530 (wo 05 dec 2012 23:33:37 https://www.somda.nl/forum/323/p422986/): Misschien een rare vraag, maar waarom zou men juist DDZ in willen zetten in stoptreinseries? Het is verbouwd als IC-materieel, daarom lijkt het me logischer IR-materieel (IRM) naar de stoptrein te verkassen...


lees nog een keer het grote stuk van broek53 van hierboven(5/12) !!


Daar schrijf ik nou juist een reactie op.
 

06-12-2012 23:51:34
279
279
Quote
broek53 (do 06 dec 2012 22:27:22 https://www.somda.nl/forum/323/p423230/): Beperking was een snelheidsbeperking op de emplacementen van Amsterdam C nadat er een geduwde stam in 2005 op het Westelijk Eiland op twee sporen was gaan lopen (en een geweldige ravage had aangericht, de week voor Sail). Ik meen dat de beperking 20 km/h was, en hij gold voor de geduwde twaalfrijtuigstammen die toen in de 8/900 reden. Of die beperking nou terecht was of niet, hij bestond. In 2007 verdwenen de twaalfrijtuigstammen als zodanig (werden tienen) en het ICR (toevallig) uit Amsterdam C.
De beperking gold destijds niet voor geduwde tienrijtuigstammen en zeker niet voor zevens, al heeft dat wel gedreigd: in dat geval hadden de Beneluxstammen ook zo'n beperking gehad. Bij mijn weten zijn er nu geen beperkingen meer, omdat er geen twaalfrijtuigstammen meer zijn.
De achtergrond ervan zijn de wissels 1:8 die in Asd nog voorkomen, en meer nog de bogen en tegenbogen.


uit het handboek mcn:

4.3 Plaatselijke regelgeving Amsterdam CS: geduwd rijden (sinds 2009)
Bij geduwd rijden gelden volgens de regelgeving op het gehele emplacement van Amsterdam Centraal de volgende beperkingen:
• Snelheid begrenzen tot max. 25 km/h.
• Aanzetkracht begrenzen tot max. 2.500 ampère som van de motorstromen.
Geldt tussen km 0.788 aan de Oostzijde tot en met km 80.162 aan de Westzijde v.v.
Praktische uitvoering: het gehele emplacement Amsterdam Centraal van het inrijsein aan de Oostzijde(Ods) tot en met het inrijsein aan de Westzijde(WE) v.v
 

07-12-2012 03:06:12
MDDM
MDDM
Uit het nieuwe 57 pagina's tellende "plaatselijke regelgeving" boekwerk

4.3 Plaatselijke regelgeving Amsterdam CS: geduwd rijden (sinds 2009)

Bij geduwd rijden gelden volgens de regelgeving op het gehele emplacement van Amsterdam Centraal de volgende beperkingen:

• Snelheid begrenzen tot max. 25 km/h.

• Aanzetkracht begrenzen tot max. 2.500 ampère som van de motorstromen.

Geldt tussen km 0.788 aan de Oostzijde tot en met km 80.162 aan de Westzijde v.v. Praktische uitvoering: het gehele emplacement Amsterdam Centraal van het inrijsein aan de
Oostzijde(Ods) tot en met het inrijsein aan de Westzijde(WE) v.v.


Gr Joop mcn Lls
 

07-12-2012 07:55:05
broek53
broek53
Kijk eens aan, dan is de regelgeving veel strenger geworden dan het was in de jaren dat het er echt toe deed! Overigens nooit gemerkt dat een machinist van een DDM-1 zich daaraan hield, laat staan van een DDAR. Maar dat terzijde.
In de jaren dat het ertoe deed, zijn de lange TD's overigens steeds zoveel mogelijk in positie gehouden met de loc aan de noordzijde. Het rijtijdverlies kon de serie 800 namelijk beter hebben bij het rijden van Haarlem naar het zuiden. En bij binnenkomst op spoor 2 heb je maar een heel klein emplacementje over te steken.
 

07-12-2012 22:36:48
oranjebank
oranjebank
Dat zou geweldig zijn als ze weer terug in de 3500 terugkomen [ weliswaar naar Hrl ipv Mt ]. De 14500 vind ik niet zo ICRm geschikt gezien de route.
Of enkele ICRm weer in de 800 tussen Alkmaar en Mt buiten de spits of op zondag wanneer de 800 rijdt tussen Amsterdam en Mt .

Dat was juli 2011 dat er een td7 in de 2800 reed.
 

07-12-2012 23:03:16
dlm4yjp
dlm4yjp
ICRm past met gemak de 14500 in, rijtijd is er zat, en de kwantiteit is voor de 14554 en 14560 met gemak een TD-7 waard.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-12-2012 23:31:53
daniel81
daniel81
Volgens mij zijn de ochtendritten een stuk drukker (hoewel ik er zelf nooit in heb gezeten, want ik woon er niet in de buurt, maar die indruk krijg ik uit wat ik hier zo lees. Is ook wel logisch gezien de 10-20 verdeling ('s ochtends rijdt de 14500 na een 20'interval en 's avonds naar een 10'interval)  

08-12-2012 00:06:19
Iceman
Iceman
Klopt ook. Ik reis nu al een jaar 4 bijna dagelijks met een 14500, en in de avond is het met 2 keer DDAR 'eens kijken of er vandaag 4 of 5 mensen in de voorste bak zitten;)'.
In de ochtend is ie met de jaren rustiger geworden. Ik had een jaar of 2/3 geleden nooit gedacht dat de 14527 met ICM8 zou kunnen rijden, maar dat paste in september van dit jaar allemaal prima.

Laatst bewerkt door Iceman op 08-12-2012 00:06


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-12-2012 10:18:57
bart
bart
6 jaar geleden reed ICM(m?) ook al planmatig in de spitssneltreinen van/naar Ekz (toen nog genummerd als treinserie 3100 of 3200, geloof ik?).  

08-12-2012 10:22:12
Bert13
Bert13
Klopt, zie de "recente" spots van de 3254/56/58/60


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-12-2012 12:03:50
molenaar12
molenaar12
Quote
Iceman (wo 05 dec 2012 23:31:41 https://www.somda.nl/forum/323/p422985/): 10 bakken past wel op de stations in West-Friesland, met dat locje erbij volgens mij niet;).

Ook in Ekz kun je dat tegenwoordig vergeten nadat ze afgelopen zomer een nieuw juk hebben geplaatst op spoor 1 & 2.
 

09-12-2012 13:30:03
ricohallo
ricohallo
Dan wordt het toch gewoon TD-9.  

09-12-2012 16:20:28
bart84
Moderator
bart84
Maar met een stam-bedrijf van drie rijtuigen kan je niet op op 9 uitkomen.


Mvg. Bart
 

09-12-2012 16:23:19
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dan zou je inderdaad een 2-rijtuig stam moeten invoeren (B-BD?). Maar goed, het wordt op deze manier aardig speculaas. Laten we eens zien wat er gaat gebeuren met al dat ICR...  

09-12-2012 17:41:34
R1-2010
R1-2010
Als ICR in de 3500 in de spits tussen Ht en Asdz maar wegblijft en daar gewoon 10 of 12 bakken VIRM blijven rijden. 10 bakken ICR is echt veel te kort, met name in de ochtendspits...  

09-12-2012 23:04:35
j.jager
j.jager
Quote
bart84 (zo 09 dec 2012 16:20:28 https://www.somda.nl/forum/323/p423937/): Maar met een stam-bedrijf van drie rijtuigen kan je niet op op 9 uitkomen.
En het schijnt wel gebeurt te zijn dat een stam met 2 rijtuigen reed. Afgelopen zomer reed er namelijk nog een 5800 stam met 2 rijtuigen rond in o.a. de 3500.
 

10-12-2012 01:09:48
Frontier
Frontier
Als de wil er is kan dat ook best, want vroeger waren er tenslotte helemaal geen stammen.  

10-12-2012 06:57:50
broek53
broek53
Zeker. Die stammetjes zijn ook niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar ooit bewust zo samengesteld. Nu er een hele vloot rijtuigen bij komt, is er alle reden om daar anderssoortige stammen van te maken, als die behoefte er is.  

10-12-2012 15:03:57
aarclay
aarclay
De PRIO-stammetjes van de Benelux staan nu op de Dijksgracht opgesteld, las ik in het OD. Deze zullen tzt weer terug naar NSR gaan.....

Maar hoe staat het nu met de TRAXX-locomotieven die ervoor hingen? Die gaan ook weer terug naar de eigenaar?

Laatst bewerkt door aarclay op 10-12-2012 15:04


Choo choo.....
 

10-12-2012 15:14:14
treinefan
treinefan
de geel-grijze in ieder geval wel.


Met vriendelijke groet,
 

10-12-2012 15:14:55
broek53
broek53
De Traxxen zijn gisteren al vertrokken naar België.
De Priostammen staan deels in de Zaanstraat, deels op de Dijksgracht.
 

10-12-2012 15:15:33
dennistd
dennistd
De Traxx-locs voor de Benelux kwamen van de NMBS, die ze ook weer geleased heeft. Volgens mij zouden ze ingezet gaan worden voor de goederendienst, net als de rest van de reeks 28.  

10-12-2012 15:17:02
dvdhoven
dvdhoven
Volgens Spoorwegjournaal nummer 190 (bladzijde 68) gaan ze terug naar Angel Trains. Voor Cargo zijn ze niet nodig. Op dezelfde bladzijde wordt gemeld dat de reeks 29 ook terug is naar Angels Trains en dat de 2802 nog eerst hersteld wordt in de tractiewerkplaats Antwerpen-Noord. Deze raakte beschadigd met Benelux 9233 aan de haak bij Duffel op 14 juni 2012 door een aanrijding met een kraan.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-12-2012 15:21


Dick van den Hoven
 

10-12-2012 16:06:32
smarkie
smarkie
Quote
treinefan (ma 10 dec 2012 15:14:14 https://www.somda.nl/forum/323/p424210/): de geel-grijze in ieder geval wel.

Als je de groen/geijze bedoeld, die zijn gisteren in 2 treinen afgevoerd naar belgië


Mcn NS International Rtd
 

11-12-2012 06:51:37
nohab
nohab
Quote
treinefan (ma 10 dec 2012 15:14:14 https://www.somda.nl/forum/323/p424210/): De geel-grijze in ieder geval wel.
Dan moet jij me maar eens vertellen waar ik geel-grijze Traxxen had moeten zien. De 28'ers zijn teruggegaan naar de NMBS die ze least van AlphaTrains.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

11-12-2012 07:11:00
treinefan
treinefan
Ja groen grijs natuurlijk. Maar Geel-grijs klinkt zo vertrouwd voor locomotieven...

Laatst bewerkt door treinefan op 11-12-2012 07:12


Met vriendelijke groet,
 

14-12-2012 13:54:26
iraj-smile
iraj-smile
Beste forumleden,

Nu de beneluxtrein vervangen is door de FYRA (V250), is het mogelijk dat het ICR Rijtuig Bs 50 84 28-70 101-7 naar het spoorwegmuseum gaat?? of wat het doel is van het rijtuig??

gr jari
 

14-12-2012 17:25:42
2296
2296
Dit rijtuig is al van het spoorwegmuseum. Het is daar alleen nu nog niet te zien. Zal ergens in de grote stalling staan.

Laatst bewerkt door 2296 op 14-12-2012 17:26
 

14-12-2012 20:46:24
AgentX
AgentX
Amersfoort, nog altijd.  

14-12-2012 20:48:39
HZwoferink
HZwoferink
Is dat toevallig dat rijtuig wat met de deuren open lange tijd voor de loods stond?


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

14-12-2012 20:49:45
sik214
sik214
Nee dat is Bs 112 die nog altijd gesloopt moet worden. Bs 101 staat volgens mij in Blerick.  

14-12-2012 23:03:31
thom
thom
Nee, zoal al eerder hier gemeld staat dat rijtuig binnen in de loods bij NSR in Amersfoort.
En om de volgende vraag te bentwoorden, voorlopig gebeurt daar nog helemaal niets mee...
 

17-12-2012 20:50:22
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zijn de geel/blauwe rijtuigen in de Beneluxstammen, dus de B's 213, 228, 253, 258, 259, 264, 543 en 547 destijds ook aangepast voor de diensten als Fyra, zoals de andere rijtuigen dat ook hebben ondergaan in 2007 en 2010? Of zijn ze gewoon in de Beneluxstammen gerangeerd zonder aanpassingen?  

17-12-2012 20:59:46
aarclay
aarclay
Ja, er is destijd een intercom ingebouwd, plus noodhamertjes...
Het interieur is gelijk gebleven

Laatst bewerkt door aarclay op 17-12-2012 21:00


Choo choo.....
 

17-12-2012 22:57:21
broek53
broek53
Met de opmerking dat de meeste andere Beneluxrijtuigen (ook) niet Fyra-geschikt zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-12-2012 22:57
 

18-12-2012 10:08:51
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik had gedacht dat men in 2007 alle rijtuigen destijds geschikt had gemaakt voor inzet als Fyra. Of heeft men in Haarlem de rijtuigen destijds alleen van een ander interieur voorzien en enkele ijtuigen ingericht als eindrijtuig?  

18-12-2012 23:04:57
110573
110573
Hadden (hebben) de Fyra's geen andere deursluiting?  

19-12-2012 07:53:10
Jack5812
Jack5812
Niet per definitie. Alle Benelux ICR's zijn verplicht voorzien van UIC sluiting. Van de FYRA rijtuigen hebben lang niet alle deze sluiting. De meesten zijn voorzien van een sluiting volgens treinstelmodus ( dus met drukknopje aan de buitenkant).  

19-12-2012 08:11:14
smarkie
smarkie
Beter nog alle fyra's moeten in treinstelmode staan anders wordt er geen meter gereden
En ook rijden er stammen rond waar drukknoppen en grepen doorelkaar zitten.
De deurbediening is een keuze schakelaar in de E-kast op het balkon van betreffende rijtuig.
En ook hebben de koprijtuigen in de fyra stam een deurunit gekregen om te laten weten waar de achterkant van de trein is voor het retoursignaal vanuit de loc


Mcn NS International Rtd
 

19-12-2012 10:10:42
AgentX
AgentX
Maar maakt het feitelijk nou uit of er grepen of knoppen gebruikt worden? Beide doen ze toch hetzelfde: de deur openen?  

19-12-2012 11:03:34
kniesoor
kniesoor
Als je even terugleest in dit topic vind je het antwoord vast wel een keer of 156 terug.  

19-12-2012 11:31:57
aarclay
aarclay
Gaat om het naleven van de regelgeving. Treinen die in de actieve dienst naar het buitenland gaan moeten voorzien zijn van de handgrepen (spanjoletten).


Choo choo.....
 

19-12-2012 14:49:50
AgentX
AgentX
Ja, dat is m.i. dus echt kul van de eerste orde, want de GTW's in het noorden, de DM'90 van de Grenslandexpress, de Talenten die bij Es de grens over gaan, en de gebakjes uit Mt en Rsd en zelfs Fyra V250(!) hebben het niet. Al deze treintypes hebben gewoon knoppen en rijden ook op grenstrajecten. Als het daadwerkelijk van regelgeving afhangt, vind ik het wel een heel inconsequente regelgeving.

Overigens zoek ik altijd eerst even, maar na een tevergeefse poging stel ik toch de vraag maar.
 

19-12-2012 15:06:18
maxje
maxje
Het betreft in het geval van de spanjoletten dan ook alleen rijtuigen  

19-12-2012 20:19:08
broek53
broek53
De handgrepen waren een eis van de NMBS voor inzet van de rijtuigen in de Benelux. Daar zit geen technische of veiligheidstechnische eis achter, alleen de weigering van de NMBS om iets te veranderen. Met die eis heeft NSH nog heel wat te stellen gehad.  

19-12-2012 21:32:17
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (wo 19 dec 2012 14:49:50 https://www.somda.nl/forum/323/p426253/): Ja, dat is m.i. dus echt kul van de eerste orde, want de GTW's in het noorden, de DM'90 van de Grenslandexpress, de Talenten die bij Es de grens over gaan, en de gebakjes uit Mt en Rsd en zelfs Fyra V250(!) hebben het niet. Al deze treintypes hebben gewoon knoppen en rijden ook op grenstrajecten. Als het daadwerkelijk van regelgeving afhangt, vind ik het wel een heel inconsequente regelgeving.

Overigens zoek ik altijd eerst even, maar na een tevergeefse poging stel ik toch de vraag maar.

Een beetje half verhaal van mij, excuus.

Het ging om rijtuigen. Vroeger hadden deze een spanjolet/deurkruk nodig vanwege de deurbeveiliging, en de samenwerking met een andere loc. Daarom heeft het Koninklijke Rijtuig deze ook nog (excl. de nieuwe rijtuigen). Anders was ze mogelijk Denemarken niet ingekomen, enkele jaren geleden

Of dit een oude eis was die vanuit België nog vereist was, weet ik niet. En hoe het nu zit met deze regelgeving, weet ik ook niet. Ook vraag ik me af wat nou het verschil is tussen een treinstel-modus (deurknoppen), of een UIC-modus (handgrepen), en waarom de ene nou handgrepen heeft, en de andere nou een knop.

Misschien dat iemand mij dat kan vertellen, of is het puur standarisatie?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-12-2012 21:34


Choo choo.....
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl