Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
11-08-2012 19:51:13
abcde
abcde
Quote
broek53 (do 09 aug 2012 22:13:06 https://www.somda.nl/forum/323/p402636/): Het hing al even in de lucht dat een dienst Rotterdam - Almere niet meteen in 2015 gereden zal gaan worden, omdat dan de SAAL-corridor Schiphol - Zuidtak - Flevolijn nog volop in de verbouwing zit...

In 2013 is er al een pad gereserveerd, om zodra dit nodig is extra spitstreinen te rijden tussen Alm en Shl. Biedt dit pad in 2015 geen mogelijkheid voor de HSL-trein Rtd - Alm ?
 

25-08-2012 10:38:44
icened
icened
Ja waarom ook niet? Tussen Almere Centrum - Schiphol - Rotterdam zou een HSL Zuid trein prima kunnen doen. Genoeg reizigersaanbod.  

25-08-2012 12:12:36
taigagaai
Moderator
taigagaai
Misschien is het ergens in een OD topic voorbij gekomen, maar dat heb ik dan nog niet gezien, maar tot wanneer blijven de ICRm rijtuigen in de Olympische outfit rijden?  

25-08-2012 18:35:34
icened
icened
Misschien blijft het wel zo. Er is ook één Olympische V-IRM. Als de Fyra V 250 de 12 Traxx reeks 28 locomotieven en ICRm rijtuigen gaat vervangen zie je deze Olympische ICRm op andere routes. Op welke traces zal de ICRm rijtuigen straks worden ingezet? Je ziet de ICRm nu deels tussen Zwolle - Roosendaal en deels op Den Haag - Venlo. Als alle Benelux ICRm straks weer in Nederland rijden kunnen ze deze rijtuigen deels ook inzetten tussen Schiphol - Heerlen en Alkmaar - Maastricht. Eén locomotief serie 1700 met 12 ICRm inclusief stuurstandrijtuig. De Traxx locomotieven met 77 Priorijtuigen kunnen ze dan inzetten tussen Den Haag - Eindhoven. Wat gebeurt er vanaf december 2014 tussen Eindhoven - Venlo? Rijden daar straks alleen stoptreinen of komt er een aparte Intercity Eindhoven - Venlo?  


25-08-2012 23:03:16
thom
thom
Waarom zouden ze door blijven rijden met gehuurde traxxen, als je sporen vol met 1700 hebt in eigendom die werkloos zijn...?

Je ideeën zijn meer wens van de gedachte van een hobbïst, dan dan van een commercieel bedrijf ben ik bang...
 

25-08-2012 23:19:50
broek53
broek53
De locs reeks 28 zijn de belgische bijdrage aan de Beneluxdienst en daar heeft NS dus niets mee van doen.
Het ICR dat uit de Beneluxdienst komt, wordt in principe niet ingezet. Het kan alleen zijn dat er rijtuigen gebrukt worden om binnenlandse rijtuigen te vervangen die in revisie moeten, maar meer voor de hand ligt dat de revisie juist begint bij die ex-Beneluxrijtuigen.
 

26-08-2012 00:21:42
icened
icened
Vanaf december 2014 wordt de HSL Zuid aan het hoofdrailnet gekoppeld. Een van de verbindingen via de HSL Zuid zal de Intercityverbinding Den Haag - Eindhoven worden. Daar heb je Traxx locomotieven voor nodig omdat de serie 1700 niet op de HSL Zuid kan rijden. Dat bedoelde ik eigenlijk mee te zeggen.  

26-08-2012 00:49:19
FST
FST
De koppeling van HSL-Zuid aan het hoofdnet is een goede ontwikkeling.
Geldt er dan toeslag op de lijnen die (deels) via de HSL gaan?

Is de IC Gvc - Ehv een vervanging van de 1900? Zo ja, dan is dat een slechte ontwikkeling voor Ddr.
Ik zou de 1900 laten zoals die is.
Persoonlijk zie ik meer in deze verbinding (via HSL en Hanzelijn): Bd - Rtd - Shl - Asdz - Alm - Zl - Gn.
 

26-08-2012 01:25:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
icened (zo 26 aug 2012 00:21:42 https://www.somda.nl/forum/323/p405890/): Vanaf december 2014 wordt de HSL Zuid aan het hoofdrailnet gekoppeld. Een van de verbindingen via de HSL Zuid zal de Intercityverbinding Den Haag - Eindhoven worden. Daar heb je Traxx locomotieven voor nodig omdat de serie 1700 niet op de HSL Zuid kan rijden. Dat bedoelde ik eigenlijk mee te zeggen.


Waar heb je deze info vandaan als ik dat vragen mag?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-08-2012 12:12:12
ZJ37
ZJ37
Daar is weinig info voor nodig: een 1700 kan niet via de HSL en een Traxx wel. Daarbij is het vrij zeker dat de 1900 vanaf de dienstregeling 2015 (dec 2014) tussen Bd en Rtd via de HSL zal gaan.

Ddr zal daar zeker geen vruchten van gaan plukken, want die verliest de IC-dienst met Bd. Niet dat het zeeën van tijd scheelt met een Sprinter, maar toch...

Maar dat heeft weer minder te doen met waar het in dit topic om gaat, dus het ICR/ICRm.
 

26-08-2012 13:17:12
BGM104
BGM104
Quote
icened (za 25 aug 2012 18:35:34 https://www.somda.nl/forum/323/p405830/): Op welke traces zal de ICRm rijtuigen straks worden ingezet?


In 2013 bij NS Hispeed in de 900 en bij NSR alleen in de 1900. Alles wat daarna over is gaat ter zijde voor revisie/mottenballenvloot.
 

26-08-2012 22:10:35
Icrmfan
Icrmfan
En de 3600 serie dan?  

26-08-2012 22:16:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat er een Olympische VIRM rijdt, twee stuks zelfs, wil niet zeggen dat de ICRm stam tot de lengte van jaren zo blijft rijden. Er was eerder sprake van dat de rijtuigen tot de Spelen zouden blijven rijden. Nu zijn deze voorbij en wil ik graag weten of ze nog als zodanig bestickerd zijn. Tijdens mijn vakantie de afgelopen weken heb ik Somda nauwelijks gevolgd.  

26-08-2012 23:12:41
Pim530
Pim530
Ze zijn nog bestickerd.  

27-08-2012 19:29:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dank. Morgen maar eens kijken of ik hem voor de lens kan krijgen.  

27-08-2012 19:52:58
2296
2296
De 4737 stam (olympische stam) staat deze week binnen in OB Watergraafsmeer voor onderhoud. Dus morgen rijdt deze niet.  

27-08-2012 19:59:26
edje
edje
Hmmm zal een week onderhoud aan een stam rijtuigen ook niet een mooie kans zijn om ze weer te ontstickeren...  

27-08-2012 20:29:46
2296
2296
Ik heb daar nog geen activiteiten in kunnen vinden. We zullen het moeten afwachten .  

27-08-2012 22:05:03
sik214
sik214
Quote
edje (ma 27 aug 2012 19:59:26 https://www.somda.nl/forum/323/p406194/): Hmmm zal een week onderhoud aan een stam rijtuigen ook niet een mooie kans zijn om ze weer te ontstickeren...
Stickers (Olypmisch) van stickers (Prio) afhalen lijkt me best een lastig klusje.
 

27-08-2012 22:33:28
aarclay
aarclay
Zal wel gebeuren bij de revisie die op termijn plaats zal vinden. Net als de andere olympische bestickeringen en de Mendini-uitdossing...

Verder is het een kwestie van een fohn en de sticker lostrekken....
Een paar dagen werk voor de hele stam denk ik zo....

Laatst bewerkt door aarclay op 27-08-2012 22:33


Choo choo.....
 

27-08-2012 22:40:57
AgentX
AgentX
Nee, want die paarse bestickering is gewoon over de zuurstokstickers geplakt. Dat wordt een lekker klusje om ze eraf te halen. Dan zouden er óf nieuwe zuurstokstickers op moeten, of zou er dan een blauw/gele stam komen?  

27-08-2012 22:46:18
aarclay
aarclay
Oh ja, dat is waar ook....
Een blauw/gele zou dan niet acceptabel zijn voor NS HiSpeed, vrees ik...

Ik gok op de revisie, waar deze toch weer NS-geel/blauw worden.


Choo choo.....
 

27-08-2012 22:46:39
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dan wordt ook poging 4 geen scheepsrecht. Helaas.  

27-08-2012 22:46:59
jeanne
jeanne
Ach, ze plakken er gewoon wat weer anders over. %08%  

27-08-2012 22:57:04
AgentX
AgentX
Hm. Blauw/geel is toch ook bestickering? Dat betekent dat ze die rijtuigen tot de primer moeten strippen om ze toonbaar te houden... Er zal hoe dan ook wel nieuwe bestickering op komen. En wat voor, dat is nog een verassing  

27-08-2012 23:33:42
dlm4yjp
dlm4yjp
ICRm is geloof ik het laatste treintype wat nog gespoten is i.p.v. gestickerd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-08-2012 23:41:06
kevinevers
kevinevers
Virm ook nog.  

27-08-2012 23:43:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik vergat zo te zien de helft, bedoelde dus laatste treintype wat na revisie nog gespoten is i.p.v. gestickerd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-08-2012 23:56:02
110573
110573
Elk gestickerde treintype (op dit moment ICMm en DDZ dus) is wel gespoten. De verflaag is alleen niet strak maar bestaat uit grotendeels geel en blauwe randjes rondom de ramen, om gele randjes bij verkeerd uitgesneden stickervel te voorkomen. Zonder sticker is een bak in ieder geval niet kaal.

Ze zullen het ICRm bij de LT2 trouwens wel in een zelfde recept als hierboven beschreven geel-blauw gaan stickeren, denk ik zo.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-08-2012 00:00:37
aarclay
aarclay
En dat ziet er dan zo uit bij een ICM in dit geval:
http://www.treinenweb.nl/uploads/image/review/nedtrain_bezoek_juni/IMG_2146.jpg

Laatst bewerkt door aarclay op 28-08-2012 00:00


Choo choo.....
 

28-08-2012 00:38:02
dlm4yjp
dlm4yjp
@110573: ja, maar hier ging het niet om of het gespoten was of gestickerd (met uiteraard bijbehorende onderlaag).
Maar wel of je bij het verwijder van de olypische stickers nou uit zou komen op de lak, of op een oud stickervel (mits je die niet mee zou trekken als deze er had gezeten).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-08-2012 07:44:45
110573
110573
Das waar, maar ik las iets over primer, vandaar
Naar mijn idee laten ze 'm gewoon paars. Het is toch wel zeer waarschijnlijk dat delen van die oude stickerlaag gewoon meekomen bij het ontstickeren.
 

28-08-2012 15:55:37
2296
2296
Quote
dlm4yjp Maar wel of je bij het verwijder van de olypische stickers nou uit zou komen op de lak, of op een oud stickervel (mits je die niet mee zou trekken als deze er had gezeten).

Als je de olympiche stickers zou gaan verwijderen dan zal je op de Fyra kleuren stickers uit komen. Mochten deze ook weg gaan dan zou je op de oorspronkelijke laklaag uit komen. Dat zal dan geel/blauw of geel/rood zijn afhangelijk van welke rijtuigen er in de stam zitten. Zou je de lak laag er ook af trekken bij het verwijderen van de stickers dan kom je inderdaad op de primer laag uit.

Laatst bewerkt door 2296 op 28-08-2012 16:30, reden: tekst aangevuld
 

28-08-2012 16:03:29
broek53
broek53
Ook hier helpt navragen . De Olympische stam blijjft olympisch tot en met het einde van de Beneluxdienst.  

28-08-2012 16:27:48
2296
2296
En dat zal dan tot het einde van het jaar zijn .

Laatst bewerkt door 2296 op 28-08-2012 16:30
 

28-08-2012 18:24:35
AgentX
AgentX
Quote
broek53 (di 28 aug 2012 16:03:29 https://www.somda.nl/forum/323/p406328/): Ook hier helpt navragen . De Olympische stam blijjft olympisch tot en met het einde van de Beneluxdienst.
Heb je ook enig idee wat daarna zal gaan gebreuren, of weten ze dat bij NSR/NSH zelf ook nog niet?
 

28-08-2012 19:59:01
broek53
broek53
Het idee heb ik geloof ik wel eens opgeschreven, maar dat is op het moment: aan de kant, in afwachting van revisie/uitgebreide beurt die het ICR moet krijgen. Of men nog met individuele rijtuigen gaat husselen, weet ik niet, maar dat betwijfel ik.  

28-08-2012 21:29:29
icened
icened
Hoeveel jaar kan de ICR dan mee weer mee? In een artikel van treinreiziger.nl op 13 juni 2012 werd aangegeven dat NS gaat investeren in o.a. nieuwe Intercity's. Deze nieuwe Intercity's zullen eerst de ICR vervangen. Kan nog wel even duren voordat de nieuwe Intercity er zal zijn.

Laatst bewerkt door icened op 28-08-2012 21:36
 

28-08-2012 21:50:10
kleine_man
kleine_man
NS is ook bezig met een opvolger voor de dubbeldekkers, toch worden die eerst ook nog gereviseerd. Het "kijken" naar nieuw materieel gebeurd altijd.

Na de grote revisie zouden ze weer 2-3 revisietermijnen mee moeten gaan. Dus rond 2017 hebben de eerste wagens 2 revisietermijnen erop zitten. Wie weet hoe de wereld er dan bij ligt

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-08-2012 22:24, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

22-10-2012 23:14:45
broek53
broek53
Op 12 oktober is in Haarlem de A 10-70 350 binnengekomen, een van de twee ICR die al jarenlang opgebokt hebben gestaan in Amersfoort. Het wordt het begeleidingsrijtuig van de Koninklijke Trein en naar zeggen wordt er ondermeer een keuken ingebouwd.  

22-10-2012 23:30:49
aarclay
aarclay
En de huidige keuken van de SR-10? Betekent dit dat de SR-10 ook onder handen wordt genomen? Wel een aparte beslissing een SR-11, want hoevaak wordt er nog een Koninklijk Rijtuig nog ingezet?

En wat was de reden dat hij het A-rijtuig opgebokt was?

Laatst bewerkt door aarclay op 22-10-2012 23:35


Choo choo.....
 

22-10-2012 23:34:57
broek53
broek53
De 10 349 en 350 zijn jaren geleden opgebokt om hun draaistellen af te staan in een tijd dat daar grote behoefte aan was. Later is daar Bs benelux 112 om dezelfde reden bij gezet. De A's waren niet meer nodig toen de renovatie ICRm klaar was en de huidige stammen gevormd waren. Er waren gewoon wat teveel A-rijtuigen.  

22-10-2012 23:37:19
aarclay
aarclay
Maar zijn er weer draaistellen over dan? En hoe is dat tekort toen ontstaan?


Choo choo.....
 

22-10-2012 23:38:51
broek53
broek53
Het ging destijds om een revisiecyclus voor de draaistellen, waarvoor de wisselvoorraad niet groot genoeg was voor het tempo waarin dat gedaan moest worden.  

23-10-2012 00:13:12
kevinevers
kevinevers
Vandaar dat de 350 enkele weken in Mt verbleef.  

23-10-2012 00:14:01
110573
110573
Ik zag het rijtuig al staan in de oude loods afgelopen weekend, vermoedde al dat het een van de twee A's was  

23-10-2012 00:45:14
aarclay
aarclay
Quote
kevinevers (di 23 okt 2012 00:13:12 https://www.somda.nl/forum/323/p415713/): Vandaar dat de 350 enkele weken in Mt verbleef.

Is daar zeker gestript, waarna hij naar Hlmwpl ging?


Choo choo.....
 

23-10-2012 02:03:44
2296
2296
Quote
aarclay (ma 22 okt 2012 23:37:19 https://www.somda.nl/forum/323/p415708/): Maar zijn er weer draaistellen over dan? En hoe is dat tekort toen ontstaan?
Er zijn met de sloop van de Bs rijtuigen draaistellen vrijgekomen. Waardoor het tekort is ontstaal weet iik ook niet.
 

23-10-2012 08:45:29
sik214
sik214
Quote
aarclay (ma 22 okt 2012 23:30:49 https://www.somda.nl/forum/323/p415705/): En de huidige keuken van de SR-10? Betekent dit dat de SR-10 ook onder handen wordt genomen? Wel een aparte beslissing een SR-11, want hoevaak wordt er nog een Koninklijk Rijtuig nog ingezet?


Misschien in de toekomst wel vaker als het koningshuis wat co2 neutraler wil worden. Grote kans dat de SR10 uitgebreid wordt met extra bedden ten koste van de keuken. Nu is er één Koningin, straks gaat het Koningsgezin wellicht met 5 personen op pad.
 

23-10-2012 10:39:29
smarkie
smarkie
De konigin had ook 3 kinderen en een man, dus totaal 5 mensen. En dat paste toendertijd ook al....


Mcn NS International Rtd
 

23-10-2012 11:07:21
sik214
sik214
... En daar hadden ze in de (kinder)tijd de SR 8 + 9 voor én een begeleidingsrijtuig. De SR10 heeft nooit 5 bedden gehad.
Toen de Koningin met prins Willem Alexander en prinses Maxima naar Denemarken gingen, ging niet alleen voor de begeleiding een EETC rijtuig mee.
 

23-10-2012 11:41:11
aarclay
aarclay
SR10 heeft toch 4 bedden, waarvan twee opklapbaar, en dus twee slaapkamers met beide een badkamer?


Choo choo.....
 

23-10-2012 15:12:38
kevinevers
kevinevers
Quote
aarclay (di 23 okt 2012 00:45:14 https://www.somda.nl/forum/323/p415717/):
Quote
kevinevers (di 23 okt 2012 00:13:12 https://www.somda.nl/forum/323/p415713/): Vandaar dat de 350 enkele weken in Mt verbleef.

Is daar zeker gestript, waarna hij naar Hlmwpl ging?


Niet dat ik weet ik denk dat er bepaalde nog niet uitgevoerde CW's zijn gedaan
 

23-10-2012 15:16:25
dennistd
dennistd
Als ik http://www.martijnhaman.nl/typeicr_nummers.htm zo bekijk is ie vernummerd in de serie ICRm-binnenland, dus wellicht is er nu ook een omvormer voor het buitenland teruggeplaatst?

Laatst bewerkt door dennistd op 23-10-2012 15:19
 


23-10-2012 16:05:05
broek53
broek53
Het is nog sterker dan we al meenden te weten. De 10 349 is van Amf ook al naar Mt geweest, staat al sinds 25 september in Hlm en wordt het derde rijtuig van de Koninklijke trein. Welk van de twee nu wat wordt en hoe verbouwd, dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-10-2012 16:11
 

23-10-2012 19:58:09
timtrein
timtrein
Nouja, beter dan tot in het oneindige nutteloos laten staan. Hoeft NS in elk geval geen 12-delige stam meer uit elkaar te trekken als de koningin een keer op pad gaat  

24-10-2012 23:32:50
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het opbokken van de rijtuigen is ergens in het najaar van 2008 gebeurd. Als ik de spots goed interpreteer, zijn de A 349 en A 350 vanaf eind april 2008 gebruikt voor proeftreinen op de HSL en hebben nog enige tijd in Maastricht gestaan. Vervolgens zijn ze naar Eindhoven gegaan en zijn vanuit daar naar Amersfoort overgebracht. En dus ergens in augustus/september weer op draaistellen geplaatst en naar Maastricht en Haarlem verplaatst.  

08-11-2012 20:36:13
aarclay
aarclay
Is er ook bekend hoeveel BDs stuurstanden er nog actief zijn op dit moment, en hoeveel tijdelijk terzijde? Ik weet wel dat er eentje is die zo goed als afgeschreven zal zijn.


Choo choo.....
 

08-11-2012 20:43:32
AgentX
AgentX
Er stond toch een heel rijtje in Eindhoven?  

08-11-2012 21:23:58
SGMm2137
SGMm2137
Alle terzijde ICRm BDs staan naar mijn idee in Mt. Zijn er een stuk of 8?
O.a. 5228, 5222, 5229 en 5230 staan daar. Dan heb je nog de 5232 die in Amf staat met 1700 en de rest kun je hier vinden https://www.somda.nl/matsms/.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 08-11-2012 21:25
 

08-11-2012 21:39:03
110573
110573
Nog even aanvulling:
Die 5232 in Amf wordt nog al eens verwisseld met de 5231, gecombineerd met de 1733 en 1743. Beide staan daar afgewisseld stil voor instructie. Verderop in Amersfoort, in de loods, staat de 5220 met onder andere een ontzette zijwand (http://www.flickr.com/photos/11057/6600491763/in/photostream)
De 5223-5230 zouden in Maastricht moeten staan. Sinds kort dus allemaal vanwege het bijwerken van CW's.
De rest (5201-5220 en 5221) is in dienst.

Zo is het geloof ik

Laatst bewerkt door 110573 op 08-11-2012 21:48
 

08-11-2012 21:55:44
dlm4yjp
dlm4yjp
op de Dgr staan/stonden ook een 5 tal.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 08-11-2012 21:56


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-11-2012 21:57:11
sfj
Die zijn dus een maand of twee geleden naar Mt verkast.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-11-2012 22:15:38
110573
110573
Jup precies, vanwege die CW's.  

09-11-2012 10:21:37
rob46
rob46
Quote
verwoert (wo 24 okt 2012 23:32:50 https://www.somda.nl/forum/323/p416037/): Het opbokken van de rijtuigen is ergens in het najaar van 2008 gebeurd. Als ik de spots goed interpreteer, zijn de A 349 en A 350 vanaf eind april 2008 gebruikt voor proeftreinen op de HSL en hebben nog enige tijd in Maastricht gestaan. Vervolgens zijn ze naar Eindhoven gegaan en zijn vanuit daar naar Amersfoort overgebracht. En dus ergens in augustus/september weer op draaistellen geplaatst en naar Maastricht en Haarlem verplaatst.
De beide rijtuigen gingen op 25 augustus 2008 naar de v.m. wagenloods te Amf.


57 jaar OV-fotografie.
 

12-11-2012 01:25:07
aarclay
aarclay
In het OD van de 11e (gisteren) werd het nieuwe SR-11/SR12 rijtuig al op de baan gespot met de 1745. Nu vraag ik me af:

Is het hoofdzakelijk alleen een nieuwe bestickering tot blauw rijtuig, met een gele bies en een kroontje, met behoud van het interieur? En blijft dit stiekem gewoon een ICR-A rijtuig van binnen?

Het lijkt mij in dat geval te doen vermoeden dat ze alleen van de bonte kleuren af willen tijdens de ritten, en twee rijtuigen direct erbij willen hebben zonder ze ergens nog vandaan te plukken.

Misschien dat ze tijdens de Hanzelijnopening extra mensen willen meenemen?
Dus...? Hoe zit dit?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-11-2012 01:27


Choo choo.....
 

12-11-2012 03:02:47
nedtrain25
nedtrain25
Ik kan je melden dat het interieur verbouwd zal worden door wpl Hlm  

12-11-2012 08:01:58
sik214
sik214
Het zouden toch begeleidingsrijtuigen worden, kan er daarom wel gesproken worden over Sr? Het begeleidingsrijtuig van de koninklijke trein (Sr8+Sr9), plan K 082 is ook nooit een Sr geweest.  

12-11-2012 11:55:11
lex_t
lex_t
Quote
sik214 (ma 12 nov 2012 08:01:58 https://www.somda.nl/forum/323/p419102/): Het begeleidingsrijtuig van de koninklijke trein (Sr8+Sr9), plan K 082 is ook nooit een Sr geweest.


Die was ook niet verbouwd. In z'n SSN-tijd had er overigens nog een zwerver in gewoond..
 

12-11-2012 19:53:36
thom
thom
Alleen is het rijtuig nooit bij de SSN geweest, dat waren de plan D AB en RD...  

12-11-2012 20:52:20
1855
1855
@Aarclay: Je zou natuurlijk gewoon eens af kunnen wachten wat er gaat gebeuren...

Laatst bewerkt door 1855 op 12-11-2012 20:52
 

13-11-2012 14:51:10
rob46
rob46
De destijds in Ehv terzijdestaande BDs 5223 t/m 5227 zijn al een poosje in het Ob Mt, iemand een idee wanneer de rijtuigen zijn overgebracht ?


57 jaar OV-fotografie.
 

13-11-2012 15:34:06
lex_t
lex_t
Quote
thom (ma 12 nov 2012 19:53:36 https://www.somda.nl/forum/323/p419196/): Alleen is het rijtuig nooit bij de SSN geweest, dat waren de plan D AB en RD...


SSN had de Plan D's al vlug geruild tegen Plan K wegens de deurvergrendeling..
 

13-11-2012 15:40:30
thom
thom
Ja, alleen niet tegen de K van het NSM dus  

13-11-2012 17:17:22
treinefan
treinefan
Wat hebben plan K en andere museumrijtuigen nog met ICR en ICRm te maken?


Met vriendelijke groet,
 

13-11-2012 18:19:44
nohab
nohab
Dat er een (korte) tijd is geweest dat Plan K en ICR gekoppeld reden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-11-2012 18:31:06
treinefan
treinefan
Ja maar ja, die gesprekken hier lijken mij toch licht off topic te gaan.


Met vriendelijke groet,
 

13-11-2012 21:06:04
martijnham
martijnham
Heb inmiddels een foto van het nieuwe rijtuig voor de Koninklijke trein gezien dat afgelopen zondag is overgebracht naar Maastricht. De kleurstelling lijkt inderdaad sterk op die van de Sr10: blauw met gele band langs de dakrand en onder de ramen. In de gele banen is ter hoogte van de ramen weer een smalle blauwe bies aangebracht. Meest opvallend is het ontbreken van het gele kroontje in de bies onder de ramen.

Ik ben geneigd te stellen dat het rijtuig niet geschilderd maar bestickerd is. Opvallend zijn de nog gele invallende delen op de plek van de hoogspanningskabels op de kopzijde van het rijtuig. Ook de sluitseinhouders zijn nog geel. Ook het terugvallende onderste deel van de deuren is nog niet van een nieuwe kleur voorzien.

Wat verder opvalt, is dat er verder nog weinig lijkt te zijn veranderd aan het rijtuig. De drukknoppen voor de deuren zijn nog als geel rondje zichtbaar. Ook de lampjes boven de deuren en het rooster voor de sluitfluit zijn nog duidelijk te zien.

Of het hier om de 10-70 349 of 350 moet achterhaald kunnen worden aan de graffiti op de apparaatkasten onder de stelbalk. Als iemand foto’s heeft van een van beide rijtuigen (zijde coupés) houd ik me aanbevolen.

Laatst bewerkt door martijnham op 13-11-2012 21:09
 

13-11-2012 21:12:26
AgentX
AgentX
Ik houd me wel aanbevolen voor de foto die jij hebt gezien eigenlijk %08%  

14-11-2012 10:48:14
jorgo
jorgo
Quote
nohab (di 13 nov 2012 18:19:44 https://www.somda.nl/forum/323/p419348/): Dat er een (korte) tijd is geweest dat Plan K en ICR gekoppeld reden.


Overigens, wanneer was dat en in welke diensten? Ik weet wel van de combinatie ICR/Plan E (1980-1987) en Plan E/N/K (op de IJssellijn 1983), Maar ICR/K...?
 

14-11-2012 10:52:57
taigagaai
Moderator
taigagaai
Vervanging van de oude Stalen D's door ICR BKD in de serie 1500 in ik meen 1982.  

14-11-2012 13:27:50
jorgo
jorgo
Toen was Plan K en N daar al weg dacht ik. De stalen D's hebben wel met ICR gereden. Toen die verdwenen ten gunste van BKD, was het alleen nog ICR.
Zou het wel een spannende vinden, zo'n bolkop met ICR. Anyway.
 

14-11-2012 21:13:31
john563
john563
auw stoot ik me kop toch tegen een icr in koninklijke kleuren op mijn werk%08%  

14-11-2012 21:45:39
dennistd
dennistd
En nu heb je een koninklijke buil op je hoofd? %08%
Ik ben wel benieuwd of beide rijtuigen klaar zijn op 6 december voor de hanzelijn.
 

14-11-2012 23:05:31
timtrein
timtrein
Het is vast geen toeval dat de rijtuigen juist nu aangepakt worden...  

14-11-2012 23:49:23
aarclay
aarclay
Ik gok dat er tijdens de opening weinig aan veranderd zal zijn. De bouw van de SR-10 vond plaats in 1992 bij Talbot van juni t/m dec. Een half jaar dus!
Als er nu twee bakken omgebouwd gaan worden, zal het wel ook wel een halfjaar gaan duren voordat de ombouw af is. En over een maand is de opening al, als ze dan worden ingezet.

Ik gok op een schoongemaakt interieur, mogelijk andere stoelen, en misschien wat kleine verbouwingen zoals een DOM-sleutel op de deuren (net als SR-10) en de terugbouw van de spanjoletten (deurhandgrepen).

Daarnaast zijn de SR-11 en 12 (mogen we ze nou officieel zo noemen?) rijtuigen ideaal om extra mensen mee te nemen, zoals hoge piefen die met onze majesteit mee mogen reizen, en de beveiliging. De salonruimte van de SR-10 lijkt me iets te beperkt, en zou ongeveer 7 mensen een ruime zitplaats kunnen geven (vergadertafel niet meegerekend). En ik weet zeker dat er meer dan de 7 mensen (plus het bedienend personeel) aan boord zullen zijn.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-11-2012 23:53


Choo choo.....
 

15-11-2012 00:16:43
broek53
broek53
Een van de twee rijtuigen krijgt in ieder geval een complete keuken ingebouwd.  

15-11-2012 00:19:08
MDDM
MDDM
SR10 heeft ook al een keuken. Naja. Je kan er amper je reet draaien, maar er zit wel van alles in wat het gemak groter maakt voor de snelle hap


Gr Joop mcn Lls
 

15-11-2012 00:28:00
aarclay
aarclay
Magnetronnetje, Senseo...
Laten we het maar de koffie en snel-klaar hoek noemen.


Choo choo.....
 

15-11-2012 00:33:37
Frontier
Frontier
Wellicht dat de SR10 ook nog wel onderhanden wordt genomen? Twee keukens lijkt me namelijk nogal overbodig. Meer ruimte voor de familie zelf in de SR10 en alle bijzaken verplaatsen naar de nieuwe rijtuigen, kunnen ze wellicht met de hele familie op vakantie.%08%  

15-11-2012 00:49:25
aarclay
aarclay
Dat keukentje zal dan wel gedegradeerd worden tot personeelskeuken
Als je die vergadertafel eruit gooit (of opklapbaar maakt) kan je weer 3 personen extra kwijt...

Oh ja, meer foto's:
http://www.kevinevers.nl/koninklijkerijtuigen.htm

Trouwens, iemand had toch ooit een ledikant in de SR-10 gespot? Hoe zat dat ook alweer?

Laatst bewerkt door aarclay op 15-11-2012 00:52


Choo choo.....
 

15-11-2012 01:14:43
MDDM
MDDM
Bij de weg, dat bed wat je gefotografeerd hebt, is een stapelbed.


Gr Joop mcn Lls
 

15-11-2012 01:19:28
aarclay
aarclay
Zijn niet mijn foto's, maar van Kevin Evers...
En ja, dat is een in hoogte verstelbaar stapelbed wat je daar op de foto ziet. En er heeft ooit een foto (low-res) rondgeslingerd op het internet (of nog steeds) van een baby-ledikant of kinderbox wat er in de SR-10 ingebouwd werd.

Iemand die er meer over weet?

Laatst bewerkt door aarclay op 15-11-2012 01:20


Choo choo.....
 

15-11-2012 10:22:27
thom
thom
Quote
aarclay (wo 14 nov 2012 23:49:23 https://www.somda.nl/forum/323/p419581/): Ik gok dat er tijdens de opening weinig aan veranderd zal zijn. De bouw van de SR-10 vond plaats in 1992 bij Talbot van juni t/m dec. Een half jaar dus!
Als er nu twee bakken omgebouwd gaan worden, zal het wel ook wel een halfjaar gaan duren voordat de ombouw af is. En over een maand is de opening al, als ze dan worden ingezet.

Ik gok op een schoongemaakt interieur, mogelijk andere stoelen, en misschien wat kleine verbouwingen zoals een DOM-sleutel op de deuren (net als SR-10) en de terugbouw van de spanjoletten (deurhandgrepen).


Het ligt er maar wat en hoe er verbouwd wordt allemaal en met hoeveel man er aan dat project werkt. Een vergelijking met de bouw van de SR10 kun je niet echt maken.
 

15-11-2012 10:28:54
MDDM
MDDM
Quote
aarclay (wo 14 nov 2012 23:49:23 https://www.somda.nl/forum/323/p419581/):Ik gok op een schoongemaakt interieur, mogelijk andere stoelen, en misschien wat kleine verbouwingen zoals een DOM-sleutel op de deuren (net als SR-10)
Is trouwens niet de gangbare domsleutel die we bij NS in gebruik hebben.


Gr Joop mcn Lls
 

15-11-2012 10:34:14
thom
thom
Dat zou ook wel erg makkelijk zijn...

Nee, DOM is gewoon een sleutel en sloten merk, dat we binnen NS daar normaliter maar 1 sleutel van hebben en uit gemak altijd maar een DOM-sleutel noemen klopt eigenlijk niet helemaal...
 

15-11-2012 12:17:19
Pim530
Pim530
Normaliter zijn er al twee verschillende DOM-sleutels bij de NS.  

15-11-2012 12:27:19
AgentX
AgentX
Er zijn heel veel verschillende DOM-sleutels, echter, er worden twee specifieke modellen door NS gebruikt. DOM is een bepaalde techniek die gebruikt wordt voor sleutels. Ook voor jouw voordeur gebruik je een DOM-sleutel  

15-11-2012 12:41:47
MDDM
MDDM
Quote
Pim530 (do 15 nov 2012 12:17:19 https://www.somda.nl/forum/323/p419638/): Normaliter zijn er al twee verschillende DOM-sleutels bij de NS.
Klopt! De domsleutel van de hc kan niet alles openen in een trein. Die van de mcn wel (verschil moet er wezen hè )


Gr Joop mcn Lls
 

15-11-2012 14:09:01
rob46
rob46
Quote
110573 (do 08 nov 2012 21:39:03 https://www.somda.nl/forum/323/p418628/): Nog even aanvulling:
Die 5232 in Amf wordt nog al eens verwisseld met de 5231, gecombineerd met de 1733 en 1743. Beide staan daar afgewisseld stil voor instructie. Verderop in Amersfoort, in de loods, staat de 5220 met onder andere een ontzette zijwand (http://www.flickr.com/photos/11057/6600491763/in/photostream)
De 5223-5230 zouden in Maastricht moeten staan. Sinds kort dus allemaal vanwege het bijwerken van CW's.De rest (5201-5220 en 5221) is in dienst.Zo is het geloof ik
In Mt staan 9 stuks 5222-5230. De 5220 staat inderdaad in de voormalige wagenloods Amf; botsschade Oss 17-12-2009.

Laatst bewerkt door rob46 op 15-11-2012 14:09


57 jaar OV-fotografie.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl