Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICR(m) |
05-06-2012 22:28:16 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteZover ik mij kan herinneren, heb ik al eens betoogd dat het park Fyra-geschikte ICR dikke kans loopt niet ingekrompen, maar uitgebreid te worden. Dit omdat het enige materieel dat in 2015 beschikbaar is om doorgaande diensten over de HSL te rijden, de combi Traxx + Fyra-iCR is. Het aantal zal er vooral aan liggen of er naast de "1900" nog meer diensten gereden gaan worden. Hoe dan ook: of er extra bijkomen of niet, op zijn minst een groot deel van de Fyra-rijtuigen zal als zodanig gereviseerd gan worden. Daarbij is trouwens het interieur van secundair belang - ik weet vrij zeker dat men daar nog niet uit is, dus alles wat we hier erover zeggen,is echt louter speculatie - want de rijtuigen zijn dringend aan revisie van delen van de techniek en casco (ramen) toe. |
05-06-2012 22:34:40 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Martijnmet: het topic is opgeschoond. Nu terug on-topic! |
06-06-2012 12:31:27 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote. Naast de 1900 zou er een nieuwe IC ontstaan over de noordelijke HSL : Rtd - Shl - Alm v.v. Dus nog meer materiaal nodig, wat geschikt is voor rijden over HSL. |
06-06-2012 12:47:28 | ||
---|---|---|
koos
|
De V250 mag t.z.t. dus geen doorgaande verbinding Shl - Rtd - Brussel rijden? Je geeft hier immers aan dat de Traxx + Fyra ICR in 2015 het enige beschikbare, doorgaande HSL materieel is. Misschien komt het over als een domme vraag, maar het is voor mij meer een bevestiging. Waarom zou de Traxx + Fyra ICR het enige doorgaande materieel worden dan? |
06-06-2012 13:24:39 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Doorgaand als in, buiten de corridor Asd-Shl-Rtd-(Bd)-Brussel. Natuurlijk gaat de Benelux gewoon met V250s rijden maar eventuele treinen voor Gvc-Rtd-Bd-Vl en Rtd-Shl-Alm gaan met Traxxen. |
06-06-2012 14:45:08 | ||
---|---|---|
john563
|
wat ik begrepen heb word alles weer geel blauw en BDs geschikt, 1700. Voor de doorgaande heeft men nog wat anders in een kast liggen.....(daar laat ik me pas over uit als er officieel wat bekent is). |
06-06-2012 19:58:10 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Terug naar de feiten over ICR(m). Groet, Spiketrain |
08-06-2012 17:26:07 | ||
---|---|---|
SGMm2137
|
Volgens mij zijn de terzijde ICRm BDs die in Ehv staan verplaatst. Nu is Plan V 870 weer zichtbaar. (hsl)-mcn Ehv |
08-06-2012 19:02:13 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Volgens een collega uit Ehv zouden ze in Mt zijn beland. |
08-06-2012 20:46:17 | ||
---|---|---|
edward
|
Ook bekend welke 4 BDs-en dit zijn? Laatst bewerkt door spiketrain op 08-06-2012 20:58, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
29-07-2012 20:49:54 | ||
---|---|---|
ICMm4250
|
Ik was vorige week zondag in Maastricht en daar stonden de Bds-en inderdaad. Ze staan helemaal achterin bij de terzijde staande stellen Mat"64. zie http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/7670460888/in/set-72157630807585628. Het nummer kon ik niet lezen omdat dit jammer genoeg onder de graffitie is verdwenen. Maar wat mij eigenlijk bevreemd is waarom deze Bds-en terzijde staan,deze kunnen toch in ICRm stammen als eind rijtuig bijgeplaats worden? i.p.v een Loc en dan de loc tegen de Bds plaatsen,even voor de beeldvorming........ dan zou je de volgende compositie krijgen Bds+ICRm+Bds+1700 dan heb je een rijtuig extra met zitplaats cappaciteit. De benelux Bs-en hebben immers ook zo hun laatste jaren gesleten De Bds-en zouden zo ook in trek/duw formatie gebruikt moeten kunen worden want die proeven ondergingen zij voor aflevering. Misschien dat iemand weet waarom dit niet gebeurt of dat men simpelweg nog niet op het idee gekomen is,in mijn optiek denk ik dan deze rijtuigen zijn voor een flink bedrag verbouwd tot stuurstand rijtuig en staan vervolgens na nog geen 3 jaar inzet weg te kwijnen. Laatst bewerkt door ICMm4250 op 31-07-2012 23:22 |
31-07-2012 23:35:45 | ||
---|---|---|
ICMm4250
|
Omtrent de terzijde steling van de Bds-en vraag ik mij af of dit wel echt noodzakelijk is. Deze rijtuigen zouden toch in ICRm stammen als eindrijtuig kunnen worden bijgeplaatst? i.p.v een Loc en dan de loc weer tegen de Bds aanplaatsen,even voor de beeldvorming.........dan zou de volgende compositie ontstaan: Bds+ICRm+Bds+1700 dan heb je een rijtuig met extra zitplaats cappaciteit. De benelux Bs-en hebben op deze wijze ook hun laatste paar jaar gesleten en waren soms zelfs ook geformeerd als :BS+ICRm+Bs+Loc 2800 serie,en het zou mogelijk moeten zijn om de Bds-en op deze wijze in trek/duw formatie te kunnen inzetten want die proeven hebben ze voor aflevering ondergaan. Misschien dat iemand weet waarom men niet voor deze optie kiest,of dat men simpelweg nog niet op het idee is gekomen dat dit ook een mogelijkheid is. In mijn gedachtengang denk ik dan dat deze rijtuigen voor een aanzienlijk bedrag zijn omgebouwd tot stuurstandrijtuig en vervolgens na nog geen 3 jaar inzet staan weg te kwijnen. Een leuke bijkomstigheid daarvan zou ook weer zijn dat er afwijkende stammen op de baan komen wat voor ons hobbyisten weer leuk zou zijn om te fotograferen,denk aan de periode dat men een beroep deed op overtollige Bvk-s van DDM1/DD-AR in de IC dienst....... Laatst bewerkt door ICMm4250 op 31-07-2012 23:50 |
31-07-2012 23:49:57 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Ja, en dat ze dan na een paar jaar helemaal zwart zijn op de kop, net als toen met de DDM1 stuurstanden.%08% Overigens zullen ze wel weer in dienst worden gesteld zodra al het ICR terugkeerd van Benelux/Fyra? |
31-07-2012 23:54:02 | ||
---|---|---|
110573
|
@ICMm4250 Ik volg je gedachtengang, ik moet zelfs bekken dat ik het precies zo zou doen als ik over het NSR materieel ging. Of men dacht de bijbehorende ICRm rijtuigen maar kort in de PRIO-diensten te hebben, of men wou het huidige 7 en 10 wagenstam-concept behouden, wie zal het zeggen... De precieze reden is voor mij ook een grote waas. *mompelt iets over een mogelijk BDs carrousel te Mt* %08% Laatst bewerkt door 110573 op 31-07-2012 23:55 |
31-07-2012 23:54:31 | ||
---|---|---|
ICMm4250
|
Ja oke dat ze dan op de " Koppen" zwart zouden worden tot daaraan toe maar dat zou een kwestie zijn van reinigen zonder loc maar dan nog dienen ze tot enig nut. Maar wat 110573 al zegt zit ook een kern van waarheid in het zal wel gaan omdat men wil vasthouden aan een bepaald concept. Dan komen er afwijkende stammen moet er vernummerd worden etc tjaaaa veel werk in het computer tijdperk daar wil je ook niet aan willen beginnen....... Laatst bewerkt door ICMm4250 op 31-07-2012 23:59 |
01-08-2012 00:03:29 | ||
---|---|---|
ICMm4250
|
Overigens werkt je flickr link niet 110573!! Je moet alleen je flickr gebruikersnaam invoeren ik maakte ook de fout om de gehele url te kpieeren. |
01-08-2012 00:15:13 | ||
---|---|---|
plant
|
Je moet je natuurlijk ook wel afvragen of je wel 11 bakken ICRm wil hebben, als tien al ruim voldoende is. Ik kan me voorstellen dat NS die stammen aardig hekelt, omdat ze zo inflexibel zijn. Veruit de meeste 1900'en hebben echt die tien bakken niet nodig, laat staan elf. Zo'n BDs die terzijde staat hoef je niet te onderhouden, dat scheelt bakken met geld. Ook vernummeren speelt geen rol, de BDs'en zouden gewoon onder hun eigen nummer kunnen meedraaien. Ik denk dat dit niet echt een wazige belissing is geweest zonder echte reden, maar gewoon gezond verstand. En wat Frontier ook al zegt, wegkwijnen lijkt me een groot woord: ze staan vermoedelijk gewoon te wachten tot er ICR van de HSL terugkomt. (mits, als, dan, uiteraard.) Youri |
01-08-2012 00:29:30 | ||
---|---|---|
ICMm4250
|
Zolang er in de spits nog steeds mensen moeten staan denk ik inderdaad niet dat het een overbodige luxe zou zijn. Je reist zeker voornamelijk in de dal uren? |
01-08-2012 01:25:47 | ||
---|---|---|
110573
|
@ICMm4250 Bedankt, heb het aangepast! @plant Met dat onderhoud heb je zeker een punt, dat zal ook nog wel een rede zijn denk ik. Misschien hadden ze er in ieder geval goed aan gedaan ze allemaal van begin af aan op de Dijksgracht te plaatsen, dan zag het er nu allemaal wat toonbaarder uit. Maar ach ja, dat is er ook zo weer af en er schijnt bovendien ook een LT2 revisie aan te komen. |
01-08-2012 07:44:36 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Quote Als je zo gaat reageren weet ik er ook wel een: je hebt zeker geen economie gestudeerd? |
01-08-2012 08:15:56 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDat ligt er ook maar net aan waar die mensen instappen, zeker op Dt was de spreiding vaak rampzalig in de 1900. Maargoed, als 10 bakken al aan de ruime kant zouden zijn volgens sommigen hier kan je met extra BDs´en natuurlijk ook gewoon meer kortere stammen ICR maken Waarbij het weer extra flexibiliteit zou opleveren als je bv. twee korte stammetjes in de spits kunt koppelen om zo meer capaciteit te bieden die je weer eraf kunt halen in de daluren (Let wel, ik bedoel hier dan wel stammetjes compleet met loc + BDs, dus niet dat je met losse rijtuigen naar de trein moet gaan rangeren) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-08-2012 10:37:02 | ||
---|---|---|
ns1700
|
@daniël_ddr, dat is helemaal waar, maar is thans verleden tijd. de TD-10 stammen zijn zeker geen overbodige luxe, echter op sommige tijdstippen inderdaad te groot. in Zwitserland en België heb je het mooie dat ze met een staartdelen-systeem werken, wat inhoud dat je bijvoorbeeld een TD-7 er een A-B-BDs of Bf-B-Bds voor de Bds van een TD-7 kan voorzetten als verlenging zoals Zwitserland en België al uitvoeren. die kan je in de daluren bijvoorbeeld afkoppelen en vlak voor de spits weer bijplaatsen. dit systeem vereist echter rangeerders op minimaal twee punten en is ook deels tijdrovend. maargoed, het is maar een voorbeeld naar andere landen toe. Edit: @ICMm4250, als je zegt dat mensen moeten staan, om hoeveel praten we ten eerste? ten tweede, bereikt het de volnorm die gehanteerd word door ns? zo nee? dan zullen deze altijd blijven staan. Laatst bewerkt door ns1700 op 01-08-2012 10:38 groeten uit Spoorzone |
01-08-2012 10:51:42 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Klein puntje in het combineergeheel: NSR-(rangeer)machinisten hebben geen bevoegdheid meer voor koppelen/ontkoppelen van locs en rijtuigen. Herinstructie daarin wordt ook niet meer gegeven. Dat maakt het combineren van stammen of het bijplaatsen van rijtuigen toch wel wat lastig. Groetjes, Emiel |
01-08-2012 10:57:34 | ||
---|---|---|
ns1700
|
het was ook maar een gedachte naar andere landen, maar als ik dit nu hoor inderdaad, niet mogelijk. groeten uit Spoorzone |
01-08-2012 11:19:35 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Het zou wel kunnen als de ICR-TD-stammen BSI-koppelingen zouden hebben. Maar dan moet je wel stammen van 6 rijtuigen+loc maken, want met langere kom je in de knoei met de maximale treinlengte: twee keer TD-7-stammen met de locs in het midden is langer dan de maximaal toegestane 15 bakken. Groetjes, Emiel |
01-08-2012 11:25:30 | ||
---|---|---|
mdj
|
Is er al niet eens geëxperimenteerd met 2 stammen ICRm achter elkaar? (Met blijkbare uitkomst dat het niet gaat werken (technisch/geld etc)) Bij twijfel: gebruik beton. |
01-08-2012 11:49:20 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Misschien toen ze de langste reizigerstrein ter wereld lieten rijden? |
01-08-2012 12:26:41 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Even terugzoeken naar 9 januari in dit topic daar staat het zelfs met foto. |
01-08-2012 16:45:55 | ||
---|---|---|
110573
|
Helemaal aan het begin van de ICRm revisie was het de bedoeling 22 vijfwagenstammen met BDs te maken en 13/14 tienwagenstammen met BD (oorspronkelijk een soort BDs zonder kop) en aan beide kanten een 1700. Het kwam ook met 1700en bijna precies uit. Ik geloof, pin me er niet op vast, dat beide uitvoeringen ook beide zijden BSI koppelingen zouden krijgen. Of er is in ieder geval mee getest... Iedereen weet hoe het is gegaan; in werkelijkheid werden de series 3600 (TD-7) en 800 (TD-12) opeenvolgend voorzien van BDs'jes. Trek-trek stammen kwamen nog wel in de 3500 (10), maar toen kwamen dus de extra BDs'jes en was het hele idee verleden tijd. Alleen de BD rijtuigen, waarvan de productie ook veranderde in Bf'jes, herinneren hier nog aan. Laatst bewerkt door 110573 op 01-08-2012 16:51 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-08-2012 21:00:28 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote NSR had daar wel een andere oplossing voor gehad hoor, dan had dat nl wel uitbesteed geweest aan Nedtrain... |
01-08-2012 21:23:39 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Dit is een beetje een loze discussie geworden. Wat er allemaal kan met ICR.... Simpel, de NS wil ze niet. Er is een reden dat ze het minst gebruikte IC materieel zijn. NS wil van z'n trek(duw)treinen af. Treinstellen zijn gewoon veel flexibeler in de praktijk. |
01-08-2012 23:15:38 | ||
---|---|---|
broek53
|
Los van alles vermoed ik dat jullie niet in de gaten hebben dat e.e.a. gegroeid is zoals het gegroeid is - en dus geen onderdeel is van een masterplan waarin een stuk of tien BDs-en nu eens fijn aan de kant konden. Sterker nog: er was net een tweede tranche van 10 stuks bijgebouwd om de plannen van dat moment - meer trekduweenheden - te kunnen uitvoeren toen het 'gedoe' met de HST-Prio, later Fyra begon. Dat moest toen een jaartje het ontbreken van de V250 opvullen, en vervolgens kwamen er alleen maar stammen bij en duurde het jaar na jaar steeds langer - en gingen er ook nog extra B's naar de Beneluxdienst door de noodzakelijke afvoer van de Bs-en. Bij dat alles vooral niet te vergeten dat de extra BDs-en gebouwd zijn voor het moment dat de Beneluxrijtuigen naar NSR terug zouden keren .. en dat gebeurde dus ook maar niet. Nu is het dan zover - Benelux terug naar NSR, Fyrarijtuigen geleidelijk ook - maar nu ziet de wereld er weer heel anders uit... |
01-08-2012 23:43:28 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Als de wil er zou zijn zou je ze best flexibel kunnen maken. |
01-08-2012 23:57:34 | ||
---|---|---|
koos
|
Dat kan inderdaad. De NS gaat daar echter niet aan beginnen. Het is gewoon heel erg simpel: Zodra er meer V250's gaan rijden komt er geleidelijk meer ICRm materieel terug. Wellicht is de NS blij met het ICRm wat vrijgespeeld wordt vanwege de opening van de Hanzelijn. Ik vermoed dat er dan meer ICRm in de 1900 gaat rijden omdat er enkele VIRM's en eventueel ICMm's moeten verkassen naar de Hanzelijn. Ik kan er naast zitten. Dit is mijn insteek. |
02-08-2012 12:52:44 | ||
---|---|---|
daniel81
|
De insteek is volgens mij nog simpeler: de 1900 gaat vanaf 2015 via de HSL rijden en het enige materieel dat NSR daarvoor beschikbaar heeft zijn de 186+Prio-stammen. Mogelijk dat de 186's voor twee jaar worden teruggegeven, scheelt heel wat leasekosten, maar dan komen ze naar mijn vermoeden vrolijk weer terug. |
02-08-2012 14:29:17 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Dat zou kunnen. Ware het niet dat op tal van standplaatsen het rangeerwerk dat Nedtrain uitvoerd weer wordt gedaan door NSR-machinisten (zoals bijvoorbeeld Utoz en Utctw). Dat geeft dus nog steeds dezelfde beperking in het aantal personen dat wel mag koppelen/ontkoppelen. Groetjes, Emiel |
02-08-2012 14:38:23 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dit past allemaal wel weer keurig in de huidige trend van spoors Nederland om bij elke oplossing een probleem te zoeken in plaats van andersom %09% Ik mag aannemen dat het wegnemen van de bevoegdheid hand in hand ging met het wegvallen van de behoefte (besparing op opleidingskosten). Als de behoefte weer ontstaat kan de bevoegdheid toch weer geïntroduceerd worden, desnoods voor een beperkte groep "HSL-mcn" |
02-08-2012 15:35:18 | ||
---|---|---|
koos
|
Quote Dat weet ik nog zo net niet. Tegen die tijd zijn de V250's ingestroomd en bovendien rijden er thalys-treinen op de HSL. Of er ruimte is voor ICRm stammen op die lijn betwijfel ik vanwege de hoge snelheden die de overige treinen halen. Ik denk eerder dat de NS gewoon de V250's over de HSL laat gaan en dat de ICRm stammen gewoon via Dordrecht rijden. Dordrecht zou op deze manier ook haar intercity verbinding met Breda verliezen en dat is volgens mij niet gewenst. |
02-08-2012 15:49:30 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Ik zoek geen problemen, ik signaleer ze. En dat ik ze signaleer, komt omdat er van hoger hand geen oplossing voor komt (lees: dat is te duur). Zie hieronder waarom. Quote Het is inderdaad bij NSR een besparing. En die komt eenvoudig tot stand. Zet de volgende vragen naast elkaar (uitgaande van de situatie dat NSR-machinisten nog mogen koppelen/ontkoppelen): 1. Hoe vaak moet een NSR-machinist nog een loc of rijtuigen koppelen/ontkoppelen? 2. Wat kost de driejaarlijkse herinstructie van enkele duizenden machinisten? Antwoord 1: uitermate weinig Antwoord 2: uitermate veel Dan is zo'n bezuiniging er snel doorheen. Groetjes, Emiel |
02-08-2012 16:15:35 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
En dan praat je nog niet eens over de veiligheid. Koppelen/ontkoppelen van buffermaterieel is en blijft een gevaarlijke klus. Laatst bewerkt door dvdhoven op 02-08-2012 16:15 Dick van den Hoven |
02-08-2012 16:58:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Ja eens, maar niet minder of meer gevaarlijk dan bij het koppelen van goederenwagens? Tenminste, dit is toch nog niet verboden door een of ander voorschrift? |
02-08-2012 17:00:30 | ||
---|---|---|
daniel81
|
@emiel ik bedoel niet dat jij de problemen zoekt, maar meer de algemene tendens dat op 'het spoor' tegenwoordig vooral de regeltjes bepalen wat er wel en niet mogelijk is, in plaats van de feitelijke infra/materieel/personeelsituatie. En je bevestigt precies wat ik zeg: omdat het nauwlijks nog voorkwam dat mcn-s (ont)koppelden is de instructie verdwenen. Dus als de noodzaak nu weer ontstaat kan die instructie toch ook weer terugkomen? @koos: de 1900 via de HSL is simpelweg onderdeel van de HRN-concessie vanaf 2015. |
02-08-2012 17:46:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuotePersoonlijk zou ik zeggen, gevaarlijker. Rijtuigen hebben overgangsplaten, die niet goed geborgd kunnen zijn en verwarmingskoppelingen. Overigens verbaast het me nog steeds dat mcn'n moederziel alleen goederenwagens mogen koppelen en ontkoppelen. In de jaren 70 was zoiets ondenkbaar en al helemaal dat een mcn zelf koppelde of ontkoppelde. Dick van den Hoven |
02-08-2012 18:21:05 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Als je je gewoon aan de voorschriften houdt, dus niet tussen rijdende rangeerdelen loopt zoals gebruikelijk is, dan is alleen de verwarmings (HS) kabel "gevaarlijk". Maar ook dat is afgezekerd doordat je de HS-sleutel bij je moet hebben. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet, maar dat is met alles zo. |
02-08-2012 19:43:03 | ||
---|---|---|
AlmereOV
|
Ik weet niet of ik helemaal in het goede topic zit, maar het gaat (gedeeltelijk) over ICRm: Is er een (kleine) kans dat ICRm vanaf december ook over de Hanzelijn gaat rijden? Of zal er uitsluitend ICMm en VIRM ingezet worden? 10 bakken ICRm over de Hanze- en Flevolijn lijkt me wel vet eigenlijk |
02-08-2012 19:51:58 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Planmatig niet, maar het zou natuurlijk altijd bij verstoringen kunnen gebeuren. Mvg. Bart |
02-08-2012 20:27:01 | ||
---|---|---|
AgentX
|
@AlmOV: planmatige materieel inzet kun je overigens vinden op de website van @treinfan: http://www.waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2012.htm |
02-08-2012 21:23:55 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Aan die site heb je momenteel niets, want daar staan de planning voor dienstregeling 2013 nog niet op. Mvg. Bart |
02-08-2012 21:32:22 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Wel als je de huidige inzet van ICR wil weten, en zodra de gegevens voor 2013 bij @treinfan bekend zijn zet hij ze er vast wel op |
02-08-2012 22:23:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteTja, elk half uur wordt er in Bd en Wgm ook gekoppeld en ontkoppeld met de Fyra. Kan allemaal best hoor. |
02-08-2012 23:55:54 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote De huidige trend is juist dat er steeds meer onzinnige regels en meer veiligheidsgeleuter komt en dat iedereen zich daar schijnbaar maar meteen bij neerlegd in plaats van zulke dingen juist tegen te houden. Verder nog een (wellicht domme) vraag, maar waarom rijdt er planmatig vrijwel nooit ICRm in het weekend? |
03-08-2012 00:06:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Omdat je dan vaak af kan met een VIRM IV of VI (zoals in de 3600 en 1900) en het scheelt bovendien een HC. |
03-08-2012 00:16:21 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Volgens mij zegt die concessie helemaal niets over de lijnvoering... |
03-08-2012 00:55:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteOver het laatste aspect gaat dit topic niet, dus blijf ik daar hier maar vanaf. Maar dat de extra verbindingen over de HSL vanaf 2015 in eerste instantie gereden zullen worden door Traxx + ICR is vrijwel zeker. Er is ook/zelfs een kans(je) dat die door Traxx + ICR + BDs gereden gaan worden. |
03-08-2012 03:34:39 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote En hoe had je gedacht dat tegen te houden. Een treinstaking? Is een regelgevende en/of toezichthoudende instantie op geen enkele wijze gevoelig voor. Groetjes, Emiel |
03-08-2012 09:08:07 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
QuoteMaar dat vraagt hij toch niet? |
03-08-2012 10:25:30 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Kom zeg, dat is spijkers op laag water zoeken hoor Dat Nedtrain soms rangeerwerk weer terug inhuurt bij NSR, maakt dat nog geen gouden regel dat dat dan op elke locatie altijd maar zo zal zijn. En als ze rangeerwerk hebben wat een NSR machinist niet mag, dan zullen ze die dat ook echt niet laten doen en zelf wel oplossen. De Berlijntrein wordt in Hfdo opstel toch ook elke dag omgereden en bij defecten wordt daar gewoon rijtuigen uitgezet, en dat kan Nedtrain toch ook allemaal prima zelf? Dus niet zo naïef dat het allemaal maar niet zou kunnen en de spoorwereld nergens op kan anticiperen... Laatst bewerkt door thom op 03-08-2012 10:27 |
03-08-2012 12:18:18 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote Kunnen we dan ook ICRm verwachten in de nieuwe verbinding over de HSL: Rtd - Shl - Alm ? |
03-08-2012 13:15:58 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Maar wat klopt er dan niet aan wat ik schrijf? Quote Ik schrijf ook niet "dat het allemaal niet kan". Ik geef alleen aan waar je tegen aan gaat lopen. Maar dat wordt kennelijk nog wel eens verkeerd opgevat. Kern van het verhaal lijkt me toch vrij eenvoudig: momenteel zijn er binnen het NS-bedrijf (lees: NSR+Nedtrain) gewoon te weinig personen met bevoegdheid koppelen/ontkoppelen om regulier trekduw-stammen te gaan koppelen of ontkoppelen in de rangeerdienst in den lande. De kans op het niet beschikbaar zijn van iemand die het mag is te groot, met daarbij een mogelijke verstoring voor de treindienst tot gevolg. En omdat er maar een beperkt aantal trekduw-stammen zijn, gaan ze gewoon niet aan beginnen aan koppelen/ontkoppelen vanwege de kosten van herinstructie. Groetjes, Emiel |
03-08-2012 13:28:24 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Dit topic begint aardig uit te draaien op een " wens van de gedachte" topic. Koppelen en ontkoppelen en allerlei andere exotische treinsamenstellingen, het is helemaal niet aan de orde binnen NS.... Gr Joop mcn Lls |
03-08-2012 13:53:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Nee, dat klopt en de vraag wordt dus dus enkele forumleden opgeworpen of er met out-of-the-box-denken wat meer creativiteit en flexibiliteit zou kunnen komen. Zeer terecht lijkt me, want we gaan aan protocollen ten onder. Deze zomer nog gezien in Indonesie en een leuk voorbeeld: als je voor het rode licht staat te wachten en je krijgt groen, dan weet je een ding zeker: er komen nog enkele weggebruikers die door rood rijden voor je langs. De capaciteit van het kruispunt wordt daardoor 100% benut. Ik wil niet pleiten voor dit weggedrag, alleen hebben wij afgeleerd om rekening te houden met elkaar en vooral om zelf na te denken. |
03-08-2012 14:11:32 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Kosten - baten analise maken, dan zal je zien dat de kosten niet opwegen tegen de out - of - the - box denken opwegen. Zoals Emiel al aangaf, de kosten voor opleidingen wegen niet op tegen de opbrengst. Wat mij betref stammen maken met 12 rijtuigen en inzetten op trajecten waar een echte intercity hoort te rijden. En niet stoppen bij elke lantaarnpaal welke ze station noemen. Gr Joop mcn Lls |
04-08-2012 15:00:41 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Amen. DDM-1 volgens DDZ ombouwen en in stammen van 10 inzetten met bevoegdheid HSL. Eventueel andere draaistellen voor 200 erop indien mogelijk en iedereen is tevreden. Inzet gebied: Ut - Asd (200km/u) - Shl - Rtd over HSL. Genoeg dagdromen nu, terug naar ICRm dan maar? @broek53: Als de stuurstanden daarwerkelijk gebruikt gaan worden neem ik aan dat dit in combinatie met een Traxx is. Worden ze dan ook geschikt gemaakt voor trek-duw bedrijf of word er dan nog gewoon omgelopen? Laatst bewerkt door Hoera63 op 04-08-2012 16:14, reden: Mobiel bewerken gaat niet. |
05-08-2012 18:22:13 | ||
---|---|---|
TGr79
|
Quote De vraag stellen is hem beantwoorden, lijkt me. Waarom zouden er anders plannen worden gemaakt om BDs-en in te zetten op de HSL? |
05-08-2012 23:33:46 | ||
---|---|---|
thom
|
Omdat je als niet-werkende stuurstand er nogsteeds reizigers mee kunt vervoeren misschien... ? De Bs'en in de BNL dienst zijn ook op die manier aan hun einde gekomen, en de besturing van een traxx en een 1700 zijn een wereld van verschil dus dat werkend maken is verre van eenvoudig naar mijn idee. |
06-08-2012 07:54:48 | ||
---|---|---|
TGr79
|
Quote De situatie in de BNL was een heel andere: de stammen moesten toen op lengte gehouden worden en Belgiëgeschikte rijtuigen waren/zijn schaars. Als NS nu plannen heeft om niet-HSL-geschikte BDs-en aan te passen voor de HSL, lijkt het mij vreemd dat het alleen om de zitplaatsen gaat. Dan kan men net zo goed gewone rijtuigen nemen. Op de cabine na, zijn immers alle faciliteiten in een BDs ook aanwezig in de (nu al HSL-geschikte) BD-rijtuigen die nu in Benelux en Fyra rijden. |
06-08-2012 11:07:22 | ||
---|---|---|
thom
|
En zijn er stapels rijtuigen over dan? BDs'en iig wel... |
06-08-2012 13:02:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, er zijn stapels rijtuigen over, maar dat is een ongelukig toeval en een recent gegeven. Het gaat/ging overigens sowieso niet over de zitplaatsen, maar om besparing op Traxx-locomotieven en/of op rangeerwerk aan eindpunten die daar helemaal niet geschikt voor zijn. |
06-08-2012 16:34:08 | ||
---|---|---|
phantom
|
NU uit nieuwsgierigheid/interesse dan de volgende vraag: Als men zou besluiten om stuurstanden te gaan gebruiken in die diensten,wat gaat het verbouwen aanpassen van die stuurstanden dan wel niet kosten ? En als het al werkend gemaakt kan worden met een traxx,is dat geld het dan waard ? (hiermee bedoel ik eigenlijk,kun je de stuurstanden zodanig lang gebruiken dat je je geld eruit verdiend ? ) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
06-08-2012 17:02:10 | ||
---|---|---|
mich
|
Dat kan werkend gemaakt worden, maar ik denk voor een te hoog bedrag. Er moet zowiezo ETCS in, want anders kun je niet praten met de traxx. ETCS inbouwen kost tussen de 100.000 en 500.000. |
06-08-2012 17:03:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is nu net een van de aspecten die onderzocht wordt: wat kost het en wat brengt het op? Daar valt nu nog niets zinnigs over te zeggen, los van het feit dat we dat nooit precies zullen weten omdat het over de bedrijfsvoering gaat. De batenkant zou in ieder geval een vermindering van behoefte aan Traxx-locs zijn en dat tikt lekker aan (aangezien het lease-locs zijn). En inderdaad: daar hangt sterk mee samen hoe lang je met ICR-combinaties over de HSL wilt blijven rijden. Als dat om een of twee jaar zou gaan, zou NS er nooit aan beginnen, daar kun je wel van opaan. Laatst bewerkt door broek53 op 06-08-2012 17:03 |
06-08-2012 17:06:25 | ||
---|---|---|
110573
|
Heeft Bombardier, Siemens of Alstom dan geen stuurstanden congruent met Traxx/ECTS in hun portflolio? Deze zouden dan voor zolang geleasd of eventueel tweedehands gekocht kunnen worden. Dit zie ik dan meer als tijdelijke oplossing. In geval van Klaasje's opinie (onderstaand bericht), die op mij overigens heel logisch overkomt, zou zo'n BDs ombouw misschien toch wel eens rendabel kunnen zijn. Helemaal als je bedenkt hoeveel geld er in het verleden al in die dingen is gestoken... Dat zie je anders zo verdampen. Laatst bewerkt door 110573 op 06-08-2012 17:15 |
06-08-2012 17:08:26 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Het lijkt mij dat men het ICR samen met ICM in één bestelling en aanbesteding wil gaan vervangen. Dan is er maar één keer een papierwinkel en gedoe met kinderziektes. Wat dat betreft zit er nog best wat toekomstperspectief aan een constructie als TRAXX + ICR vast. |
06-08-2012 18:03:46 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Zolang er door Bombardier nog stuurstanden voor de Duitse spoorwegen bouwt worden, is het niet zo'n probleem iets te bestellen, de vraag is of het technisch ook tegen een acceptabele kostprijs kan worden verwezenlijkt. Laatst bewerkt door jeanne op 06-08-2012 18:06 |
06-08-2012 20:17:22 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Als de rijtuigen BDs aangepast zouden moeten worden voor inzet op de HSL, moet er behalve ETCS nog meer verbouwd moeten worden: - de statische omzetter moet worden omgewisseld voor een exemplaar dat meerdere spanningen aan kan (de omzetter die nu in de BDs zit "lust" alleen 1,5 kV=, vandaar de UIC-code 77 i.p.v. 70 op positie 7 en 8); - er zou "ZWS" ingebouwd moeten worden (stuurstoom via de UIC-kabel, mits 18-aderig) alsmede electronica die de comando's vertaalt [zie ook "Op de Rails" 2009-9 blz. 444 e.v.], overigens hebben de TRAXX-loks af fabriek al ZWS en ZMD; - de aanvullende remblokken moeten verwijderd worden i.v.m. geluidsoverlast op de HSL, zoals ook met de tussenrijtuigen is gedaan. Technisch zal dit wel allemaal mogelijk zijn, maar welk prijskaartje er aan vast zit weet ik niet (kosten v.s. baten) |
06-08-2012 21:05:59 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Ter vergelijking: Quote Even aangenomen dat de leaseprijs van een Traxx in dezelfde orde van grootte is dan is het dus de volgende som: Kosten van de verbouwing van het aantal BDs-en dat 1 Traxx uitspaart, gedeeld door het aantal maanden dat men er denkt mee te gaan rijden. Ligt dat getal onder de 60.000 euro, dan is het rendabel. Even een rekenvoorbeeldje ter indicatie Stel dat het voor een periode van 5 jaar is, dat zijn 60 maanden. 60 * 60.000 = € 3,6 mln. In de 1900-serie zijn er momenteel 10 omlopen. Door het afsnijden van Bd-Rtd kan er één omloop uitgespaard worden. De lok rijdt zichzelf in Gvc klem en kan pas mee met de volgende trein. Daardoor is er één lok meer nodig dan er omlopen zijn. In Vl kan er wel omgelopen worden. Voor Gvc-Vl zijn er dan dus óf 10 Traxxen nodig, óf 9 Traxxen en 9 BDs-en. Als het verbouwen van 9 BDs-en minder kost dan 3,6 mln oftewel 4 ton per stuk, zou dat rendabel zijn, uitgaande van een periode van 5 jaar. (Ongetwijfeld liggen de echte getallen anders, maar ik vond het zelf wel aardig om een idee te hebben van de orde van grootte waar we over praten). Laatst bewerkt door daniel81 op 06-08-2012 21:08 |
06-08-2012 22:22:34 | ||
---|---|---|
john563
|
Quote nu moet ik toch even corrigeren, de BDs heeft wel degelijk meerspannings omzetters alleen geen spannings keuze schakelaar, kun je zien aan het aantal koelribben aan de omzetter, de binnenland omzetter heeft 1 vlak diode luik. Maar het zou onzin zijn om maar 160 te rijden op de HSL. En nog iets vanaf volgend jaar krijgen de ICRm weer een beurt en gaan ze allen weer als TD set de baan op, ja hij is weer terug aan het komen. |
06-08-2012 22:35:09 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Zolang er hier geen loks toegelaten zijn én rijtuigen beschikbaar zijn voor hogere snelheden, is dat geen onzin. Totnutoe heeft men het niet de moeite waard gevonden om bv de Taurus hier toegelaten te krijgen tbv Hispeed. |
06-08-2012 23:09:04 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Kan een 186'er niet gewoon 1500 vlot uitsturen op de verwarmingskabel ? |
06-08-2012 23:59:52 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote En als men dan eens wel de moeite zou nemen en dan Taurussen i.p.v. Traxxen huurt plus bijvoorbeeld Oostenrijkse rijtuigen? Dan kan er 200 gereden geworden en hoeft er geen ICRm materieel verbouwd te worden. |
07-08-2012 00:41:52 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Uiteraard liggen de kosten iets anders ivm netto contante waarde van bedragen in de toekomst, maar dat verwaarlozen we even. Een andere grote kostenpost die uit wordt gespaard: 2 rangeerders. Twee diensten van 8 uur = 4 rangeerders per dag. I.v.m. vakanties enzo, zijn dat minstens 8 personen á 40.000 per jaar. Over 5 jaar is dat ook 1,6 miljoen. |
07-08-2012 00:43:47 | ||
---|---|---|
Vloktech
|
mren was me net voor met eenzelfde reactie. Ik denk alleen wel dat 40.000 euro voor één fte wat aan de lage kant is. Als je de hele overhead aan bv. opleidingen en secundaire arbeidsvoorwaarden erbij telt zit je zo aan de 60.000 euries per man/vrouw. Laatst bewerkt door Vloktech op 07-08-2012 00:50 |
07-08-2012 11:34:30 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Er staat nog een optie RailJet bij Siemens open. %08% |
07-08-2012 15:29:32 | ||
---|---|---|
bnv
|
Volgens mij zijn die Taurussen niet uitgerust met 1500 V en zit er ook geen ATB op zodat ze niet op het gewone nederlandse net kunnen rijden. Dat is toch een belangrijke voorwaarde om ze te kunnen inzetten? |
07-08-2012 17:16:34 | ||
---|---|---|
timtrein
|
De 1216 is een vierspanningsloc. ATB moet je inderdaad inbouwen. |
07-08-2012 17:26:29 | ||
---|---|---|
phantom
|
En vergeet dan niet het proces dat men toelating heet. Onder normale omstandigheden is een taurus volgens mij niet toegelaten,dus zal die door een papiermolen heen moeten om reizigerstreintjes te mogen gaan rijden. (dat kost ook het nodige,en dan niet alleen aan tijd ) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
08-08-2012 09:21:57 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Maar aleen het Nederland-specifieke van het proces hoeft doorlopen te worden. De rest kan rechtstreeks uit het rapport van de buurlanden overgenomen worden. De 1216 is al in Duitsland toegelaten. Shqiperise-lopers? |
08-08-2012 09:27:57 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: on-topic a.u.b.. Groet, Spiketrain |
08-08-2012 20:04:18 | ||
---|---|---|
Icrmfan
|
Tussen haakjes Ik was vorige week vrijdag in Arnhem en in de tijd dat ik op het station was heb ik geen enkele ICRM voorbij zien rijden, op de treinseries dat ze zouden moeten rijden. Klopt toch niet, aangezien ze toch gewoon doordeweeks horen te rijden? Of rijden ze nu ook op vrijdag niet, naast zaterdag en zondag en de rest van de week wel? Dan heb ik het dus over de serie 3600 Roosendaal-Zwolle. |
08-08-2012 20:05:05 | ||
---|---|---|
mren
|
Die reed toen niet ivm werkzaamheden aan het station van Zwolle. Deze week rijden ze wel weer. |
08-08-2012 20:08:40 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Afgelopen dinsdag reden er ook alleen maar setjes van 7 bak ICMm op drie IRM-VI's na. Laatst bewerkt door Pim530 op 08-08-2012 20:08 |
08-08-2012 20:10:16 | ||
---|---|---|
mren
|
Het zou ook pas woensdag in gaan. Blijkbaar paar dagen marge ivm uitloop of op de plaats krijgen van de stammen. |
08-08-2012 20:11:37 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Ah, dank je. |
09-08-2012 16:00:50 | ||
---|---|---|
Icrmfan
|
En... rijden ze weer? Variatie blijft natuurlijk belangrijk. Ik ben trouwens ook behoorlijk benieuwt waar de overgebleven hi-speed rijtuigen de komende tijd gaan rijden. Ik hoop in de 800 serie, weer lekker old-school. En over die HSL. De HSL van en naar Almere is afgeblazen dus dat gaat niet door. |
09-08-2012 16:05:10 | ||
---|---|---|
mren
|
Ja, zie de recente spots: https://www.somda.nl/spots/t36**/5/7/ |
09-08-2012 21:05:28 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Uit welke koker komt dit nu weer? En, als Almere geschrapt wordt, beteken dat niet gelijk dat het ICR van de HSL verdreven wordt. |
09-08-2012 21:19:09 | ||
---|---|---|
woepje
|
En ICR in de 800 kun je voorlopig eerst shaken, want het splitst nogal lastig. Vanaf drgl 2013 zou het in theorie wel kunnen, maar of men het gaat doen is vraag 2. |
09-08-2012 21:53:35 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. On-topic blijven a.u.b.. Groet, Spiketrain |
09-08-2012 22:09:50 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Ja, en dan weer net als vroeger gewoon naar Haarlem, nog of beter, naar Zandvoort aan Zee. Zou het bijvoorbeeld ook mogelijk zijn dat we ICRm kunnen zien in een serie waar momenteel heel ander materieel rijd? Een serie als de 2600 bijvoorbeeld? Of zeg ik nu iets geks? |
09-08-2012 22:13:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHet hing al even in de lucht dat een dienst Rotterdam - Almere niet meteen in 2015 gereden zal gaan worden, omdat dan de SAAL-corridor Schiphol - Zuidtak - Flevolijn nog volop in de verbouwing zit. Blijft Den Haag - Eindhoven over voor ICR in een verbinding over de HSL. Daarmee wordt volop rekening gehouden in de zin zoals eerder in dit topic aangegeven. Zoals ook al eens gemeld: rijtuigen uit de Beneluxdienst zijn door het kelderen van de verwachte vervoercijfers anno 2013 niet nodig in de binnenlandse dienst & ik denk ook niet dat er geforceerd naar emplooi gezocht zal worden. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICR(m) |