Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
20-03-2011 15:55:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
rob46 (zo 20 mrt 2011 09:10:09 https://www.somda.nl/forum/323/p324682/):
Quote
taigagaai (za 19 mrt 2011 21:41:05 https://www.somda.nl/forum/323/p324646/): Aangezien dit draadje nu gebruikt wordt als soort van "ICR ontwikkelingstopic", dat behoudens enkele berichten uit 2006 en 2009 pas in 2010 is begonnen, kan ik hierin niet de terzijdestellings data van de Bs'n 106 en 112 vinden. De 106 is ergens in 2009 aan de kant gegaan en de 112 in juli 2008. Kan iemand mij helpen met de juiste data? HOV-RN, OdR en RM heb ik al geraadpleegd.
Volgens mijn opgaven is de 106 op 01-11-2008 in de Wgm aan de kant gegaan en pro forma Tz 1-1-2009. De 112 is op 25-8-2008 naar Amf gegaan en formeel op 28-08-2008 Tz gegaan, wel apart overigens.
Bedankt Rob. Vreemd van de 112. Ik meende ergens gelezen en genoteerd te hebben dat dit rijtuig in juli 2008 aan de kant is gezet.
 

20-03-2011 16:11:01
Daniel1
Daniel1
Oke, dankjewel!

Kortom: dus ICR en ICRm hebben wel samen gereden, en zelfs ook nog met een DDM rijtuig of een ICK.

Iedereen bedankt!

groetjes Daniël
 

20-03-2011 17:02:35
klaass16
klaass16
DDM zal wel gebruikt zijn als fietsenrijtuig, bovenin kon je zitten en onder was de fietsenafdeling.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

20-03-2011 18:10:35
broek53
broek53
Tijdens de zomermaanden wel, ja - en dan alleen sommige rijtuigen. Er reden ook Bv's mee die nooit fietsen vervoerden en vanwege de materieelschaarste ook een aantal jaren zelfs de stuurstandrijtuigen 101 en 102 (niet als stuurstand, maar als gewoon rijtuig).  


21-03-2011 09:55:54
verschuyl
verschuyl
SleutelMan: Illegale foto's verwijderd .

Laatst bewerkt door SleutelMan op 21-03-2011 10:59


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

22-03-2011 15:44:10
rob46
rob46
Maandag 21-3 is Bs 113 geheel incl.het restant van Bs 106 gesloopt. Vandaag is Bs 111 van z'n draaistellen gelicht en op de sloopplek geplaatst.

Laatst bewerkt door rob46 op 22-03-2011 15:44


57 jaar OV-fotografie.
 

24-03-2011 12:46:58
2296
2296
Vandaag is Bs 28 111 in kleine stukjes verwerkt (hebben ze in een ochtend gedaan). Nu allen nog de sloopplek opruimen voor het volgende.  

24-03-2011 22:23:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Voor degene die graag de levensloop van de Bs rijtuigen willen weten tot zo ver, heb ik hier een tabel gemaakt:

Nummer Aflevering In dienst Upgrade in Upgrade uit Nieuw nummer Ter zijde Sloop
50 84 28-70 101-7 28 maart 1986 21 april 1986 28 april 2005 31 mei 2005 50 84 20-70 101-7 16 juni 2010 n.v.t. (NSM)
50 84 28-70 102-5 4 april 1986 24 april 1986 6 juli 2005 1 augustus 2005 50 84 20-70 102-5 30 juni 2010 17/18 maart 2011
50 84 28-70 103-3 24 april 1986 14 mei 1986 16 februari 2005 8 maart 2005 50 84 20-70 103-3 28 juni 2010 14/15 maart 2011
50 84 28-70 104-1 7 mei 1986 21 mei 1986 3 augustus 2005 6 september 2005 50 84 20-70 104-1 29 juni 2010 17 maart 2011
50 84 28-70 105-8 20 mei 1986 3 juni 1986 29 januari 2005 17 februari 2005 50 84 20-70 105-8 19 juni 2010 15/16 maart 2011
50 84 28-70 106-6 10 juni 1986 19 juni 1986 14 januari 2005 2 februari 2005 50 84 20-70 106-6 1 januari 2009 18/21 maart 2011
50 84 28-70 107-4 10 juni 1986 14 juli 1986 2 juni 2005 24 juni 2005 50 84 20-70 107-4 11 mei 2010 15 maart 2011
50 84 28-70 108-2 22 juli 1986 31 juli 1986 22 maart 2005 21 april 2005 50 84 20-70 108-2 30 juni 2010 11/14 maart 2011
50 84 28-70 111-6 31 juli 1986 18 augustus 1986 16 november 2004 21 december 2004 50 84 20-70 111-6 30 juni 2010 24 maart 2011
50 84 28-70 112-4 9 september 1986 6 oktober 1986 20 december 2004 13 januari 2005 50 84 20-70 112-4 28 augustus 2008
50 84 28-70 113-2 22 september 1986 6 oktober 1986 8 maart 2005 31 maart 2005 50 84 20-70 113-2 1 april 2010 21 maart 2011

De upgrade was een soort van uitgekleede revisie om de rijtuigen nog enkele jaren op de baan te houden. Ook zijn de rijtuigen ergens rond 2002 geloof ik voorzien van cabine airco. Of er nog TTA's (TussenTijdse Actie's of kleine revisie) aan de rijtuigen zijn uitgevoerd, is mij niet bekend.
 

24-03-2011 22:34:58
2296
2296
Dat is een mooi overzicht. Alleen dat nieuwe nummer komt me niet bekend voor. Ik heb dat er dan ook nog nooit op zien staan. Misschien kan je hier iets meer over vertellen.  

25-03-2011 13:17:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Als je ook goed kijkt zie je dat het nieuwe nummer gelijk is aan het oude... de Bs'en zijn immers niet omgenummerd, dit in tegenstelling tot (een deel van) de rest van het ICR.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-03-2011 13:24:21
mdj
mdj
Niet helemaal. Er is van 28 naar 20 gegaan

50 84 28-70 113-2 [..] 50 84 20-70 113-2 [..]


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-03-2011 13:29:11
Apda
Apda
Dat moet een foutje zijn, want bij het tweede nummer klopt het controlecijfer niet.  

25-03-2011 13:35:38
mdj
mdj
dan ligt het niet alleen bij de 113, maar bij alle Bs'en


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-03-2011 20:16:44
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het moet natuurlijk ook 28-70 zijn in plaats van 20-70. Zal waarschijnlijk komen omdat boven de tabel van de Bs'n de B's vermeld staan, welke als nummer 20-70 hebben.

De kolom nieuw nummer heb ik voor bijna het gehele ICR gebruikt, na de vernummeringen tijdens de revisie, waarbij bijna het gehele park ICR omgenummerd is, op ICR-3 na, uitgezonderd de voormalige AB's.

Ik hoop dat het nu duidelijk is
 

25-03-2011 20:50:57
klaass16
klaass16
Misschien een rare vraag maar: Wat hebben ze precies verbouwd aan een ICR rijtuig, sowieso 1ste klas is anders.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

25-03-2011 20:58:32
edje
edje
complete interieur, niet verflaagje, alles eigenlijk.  

25-03-2011 22:50:29
bjornl
bjornl
Airco geplaatst/luchtdouches verwijderd, ramen die niet meer open kunnen, andere indeling.  

25-03-2011 23:24:10
Pim530
Pim530
Een ICR-rijtuig was in principe een ICM middenbak, met kleine afwijkingen aan het interieur (zoals, ik meen, maar durf niet met zekerheid te zeggen, een houten motiefje op de tussenschuifdeuren zoals we die kennen van ICM-0)  

25-03-2011 23:37:33
manuel25
manuel25
Dat is niet waar. Alleen het uiterlijk en interieur van een ICR rijtuig lijkt op ICM. De onderlinge koppeling, stuurstroomkabels, apparatuur onder de trein, aansturing deuren, enz zijn totaal verschillend.

Laatst bewerkt door manuel25 op 25-03-2011 23:38
 

25-03-2011 23:40:07
Pim530
Pim530
Ik neem aan dat de hele vraag hier over het interieur ging. Verder kan ik alleen bedenken dat er een kabel voor het rijden met trek-duw is toegevoegd, maar er zullen ongetwijfeld meerdere aspecten zijn gewijzigd, daar heb ik me (gelukkig) niet in verdiept.  

25-03-2011 23:44:08
manuel25
manuel25
De vraag was: Wat is er verbouwd aan een ICR rijtuig? Met een verklaring dat inmiddels bekend is dat de eerste klas is gewijzigd.
Dat hoeft dus niet alleen het interieur te zijn

Laatst bewerkt door manuel25 op 25-03-2011 23:45
 

25-03-2011 23:56:32
daniel81
daniel81
Quote
Pim530 (vr 25 mrt 2011 23:24:10 https://www.somda.nl/forum/323/p325660/): Een ICR-rijtuig was in principe een ICM middenbak, met kleine afwijkingen aan het interieur (zoals, ik meen, maar durf niet met zekerheid te zeggen, een houten motiefje op de tussenschuifdeuren zoals we die kennen van ICM-0)


Bijna goed. Evenals bij ICM waren er verschillende versies.
De grootste eerste serie was qua deuren gelijk aan ICM 1 (4011-4050), maar er waren ook nieuwere met de beige tussendeuren die in de ICM 3 en 4 voorkwamen/-komen (of dat moeten exemplaren geweest zijn die tussendoor een deur gewisseld hadden)
Daarnaast bestond er van ICR ook een keuken-en-bagageversie met aan de buitenzijde brede schuifdeuren naast de gewone deuren.
 

26-03-2011 01:04:55
thom
thom
Quote
klaass16 (vr 25 mrt 2011 20:50:57 https://www.somda.nl/forum/323/p325639/): Misschien een rare vraag maar: Wat hebben ze precies verbouwd aan een ICR rijtuig, sowieso 1ste klas is anders.

Doodsimpel gezegd is er precies hetzelfde verbouwd als aan een tweee klasse rijtuig, alleen dan met een ander interieur %08%

Quote
Pim530 (vr 25 mrt 2011 23:24:10 https://www.somda.nl/forum/323/p325660/): Een ICR-rijtuig was in principe een ICM middenbak, met kleine afwijkingen aan het interieur (zoals, ik meen, maar durf niet met zekerheid te zeggen, een houten motiefje op de tussenschuifdeuren zoals we die kennen van ICM-0)

Je opmerking klopt niet helemaal, het is niet "inprincipe een ICM middenbak", maar als basis voor de rijtuigen ICR is het ontwerp van een ICM middenbak gebruikt en aangepast.

In grote lijnen zijn ze wel hetzelfde, maar technisch is er een redelijk groot verschil. Het is niet zo dat als je een ICR voorziet van andere koppelingen je die bak kunt gebruiken als middenbak ICM.

De draaistellen zijn verschillend, en ook de bakconstructie is anders. Immers heeft een ICM-middenbak geen buffers maar worden alle trek en duwkrachten opgevangen door de tussenbakkoppeling. Bij ICR zijn de krachten verdeeld over buffers en het trekwerk en hebben dus een andere inwerking op het casco.
Het deursysteem is totaal anders, een ICR heeft geen groene lamp systeem en heeft een ICM-middenbak geen 5-km relais.
Bediening voor verwarming en verlichting zit in een ICR standalone in elke bak, terwijl die in een ICM centraal per treinstel aangestuurd worden. ICR heeft geen koersrolsysteem ingebouwd en zo kun je nogwel een tijdje doorgaan eigenlijk

Laatst bewerkt door thom op 26-03-2011 01:18
 

26-03-2011 10:46:11
aarclay
aarclay
ICR heeft dan wel geen koersrolsysteem gehad, maar ICR als IC+rijtuig heeft wel een koersdisplay gehad. In de achteroplopende BDK stond toen de apparatuur daarvoor.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-03-2011 10:49


Choo choo.....
 

30-03-2011 10:23:14
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: offtopic discussie verwijderd.  

21-06-2011 13:21:22
ronnerja
ronnerja
Al een oud bericht, maar eigenlijk is deze vraag nooit beantwoord... Dus nog maar eens: wat is de status van A 349 en A 350?

In het Materieeloverzicht zijn overigens de B's 116, 145 en 129 niet langer "onbekend" als losse bakken: ze maken deel uit van de stammen 5623 en 5846.
 

05-08-2011 20:28:31
bart
bart
In het DDM-1 draadje werd ook over de terugkeer van het NS HiSpeed-ICRm bij NSR gesproken. Bij mij rees toen gelijk de logische vraag in welke diensten deze rijtuigen ingezet zullen gaan worden? Is daar al iets bekend over?  

05-08-2011 20:35:21
train85
train85
Nee voorlopig komt de Hispeed ICR nog niet terug naar NSR. Pas als de V250 de benelux rijdt en de FYRA. Gaan de rijtuigen terug. Is al meerdere keren hier over gesproken.  

05-08-2011 20:59:37
Pim530
Pim530
Uiterlijk 2013 toch terug? Wel of geen V250...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-08-2011 22:03:57
train85
train85
Inderdaad ligt vooral aan de indienststelling van de V250.  

15-08-2011 11:53:02
ronnerja
ronnerja
Quote
ronnerja (di 21 jun 2011 13:21:22 https://www.somda.nl/forum/323/p341123/): Al een oud bericht, maar eigenlijk is deze vraag nooit beantwoord... Dus nog maar eens: wat is de status van A 349 en A 350?

In het Materieeloverzicht zijn overigens de B's 116, 145 en 129 niet langer "onbekend" als losse bakken: ze maken deel uit van de stammen 5623 en 5846.

Ik ben nog steeds op zoek naar de A-rijtuigen (50 84 10-70) 349-1 en 350-9 (ICRm). Deze rijtuigen maken geen deel uit van een stam. Rijden ze dan "los" of als versterkingsrijtuig of staan ze ergens op reserve... Wie kan mij helpen???
 

15-08-2011 12:07:39
broek53
broek53
Bij mijn beste weten staan deze in de loods in Amersfoort, waarschijnlijk opgebokt (men had destijds de draaistellen nodig) en waarschijnlijk met Benelux-Bs 112 er nog naast (idem).  

16-08-2011 09:25:31
110573
110573
Staat de Bf 450 soms ook in die loods? Die ben ik namelijk ook al een tijdje kwijt.

Weet iemand bij welk ongeval de BDs 020 beschadigd raakte. Ik zie hem steeds volledig ingepakt bij Hlmwph staan en ben wel benieuwd wat er nou eigenlijk mee aan de hand is.
 

16-08-2011 10:27:38
ZJ37
ZJ37
Dat was op 17-12-09 toen het als 3639 tussen Rvs en O botste op een vrachtwagen. Loc 1773 liep toen achterop.  

16-08-2011 11:24:20
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wanneer zijn de betreffende A rijtuigen dan ter zijde gesteld? Spots van de 5650 komen nog voor in 2009 en van de 5649 in 2006. De 5685 en 5686 zijn in 2008 voor het laatst gespot. Hierin waren de beide A rijtuigen ook in opgenomen.

De BDs 5220 is per 25 mei 2010 officieel ter zijde gesteld, samen met een aantal andere BDs rijtuigen.

Laatst bewerkt door taigagaai op 16-08-2011 11:28
 

16-08-2011 11:46:04
ronnerja
ronnerja
Quote
110573 (di 16 aug 2011 09:25:31 https://www.somda.nl/forum/323/p350628/): Staat de Bf 450 soms ook in die loods? Die ben ik namelijk ook al een tijdje kwijt.

Weet iemand bij welk ongeval de BDs 020 beschadigd raakte. Ik zie hem steeds volledig ingepakt bij Hlmwph staan en ben wel benieuwd wat er nou eigenlijk mee aan de hand is.

Bf 450 rijdt al geruime tijd in stam 5846: zie onder Materieelsamenstellingen, elders op deze site.
 

16-08-2011 12:04:26
ronnerja
ronnerja
Quote
taigagaai (di 16 aug 2011 11:24:20 https://www.somda.nl/forum/323/p350645/): Wanneer zijn de betreffende A rijtuigen dan ter zijde gesteld? Spots van de 5650 komen nog voor in 2009 en van de 5649 in 2006. De 5685 en 5686 zijn in 2008 voor het laatst gespot. Hierin waren de beide A rijtuigen ook in opgenomen.

De BDs 5220 is per 25 mei 2010 officieel ter zijde gesteld, samen met een aantal andere BDs rijtuigen.

Deze beide A-rijtuigen zijn nooit officieel terzijde gesteld, maar staan dus kennelijk op reserve.
 

16-08-2011 13:14:14
broek53
broek53
Quote
taigagaai (di 16 aug 2011 11:24:20 https://www.somda.nl/forum/323/p350645/): Wanneer zijn de betreffende A rijtuigen dan ter zijde gesteld? Spots van de 5650 komen nog voor in 2009 en van de 5649 in 2006. De 5685 en 5686 zijn in 2008 voor het laatst gespot. Hierin waren de beide A rijtuigen ook in opgenomen.
Iets is er in de spots niet goed, want de rijtuigen zijn in de zomer van 2008 naar Amersfoort verhuisd (samen met eerder genoemde Bs 112). Exacte datum wordt nagezocht.
 

16-08-2011 21:15:00
timtrein
timtrein
Met de sloop van de Bs'en zijn er toch genoeg draaistellen vrijgekomen? Kunnen ze er daar niet vier van gebruiken om die beide A's weer op de baan te helpen? Eeuwige stilstand lijkt me ook niet zo vreselijk gezond.  

16-08-2011 21:39:24
thom
thom
Mwaoh, hetgene wat het meest te leiden heeft van de stilstand, is er juist onderuit
Verder staan ze in Amersfoort wel verwarmd, da's nog lang zo gek niet.
 

16-08-2011 21:49:11
broek53
broek53
Tsja, maar wat wil je er dan mee, is de vraag. Er is overigens altijd een bijna chronisch overschot aan A-rijtuigen geweest, wat die vraag nog actueler maakt.  

16-08-2011 22:03:27
thom
thom
Ja, vraag mij de logica ook niet  

17-08-2011 09:03:20
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dan hadden ze bij de grote revisie toch meer dan 13 A rijtuigen naar B moeten verbouwen dan wat nu gebeurd is. Daarentegen zijn ook 5 B rijtuigen omgebouwd naar A.

Met de kennis van nu zal dat wel niet gebeurd zijn, zal men waarschijnlijk zeggen.
 

17-08-2011 09:08:34
5431
5431
Quote
broek53 (di 16 aug 2011 21:49:11 https://www.somda.nl/forum/323/p350774/): Tsja, maar wat wil je er dan mee, is de vraag. Er is overigens altijd een bijna chronisch overschot aan A-rijtuigen geweest, wat die vraag nog actueler maakt.
Eventueel 2e klas stoelen erin plaatsen en het ding deklasseren?
 

17-08-2011 09:12:44
ZJ37
ZJ37
En dan als 'los' 11e rijtuig in een stam plaatsen t.b.v. de drukste treinen waarin ICR rijdt. Overigens is dat ook al eens zo gebeurd, deze rijtuigen voerden toen het stamnummer 55xx. In treinen als 1961 is dat beslist geen overbodige luxe.  

17-08-2011 09:24:23
110573
110573
Eigenlijk hadden de rijtuigen de nummers B 263 en B 273 moeten hebben. In de HOV staat dat vanwege het uitblijven van Beneluxrijtuigen in de binnenlandse dienst er te weinig A rijtuigen waren. Ze werden op 29 Maart 2006 binnengenomen en uiteindelijk op 31 Oktober 2006 (!) afgeleverd.

Waarom hebben ze juist deze rijtuigen terzijde gezet? Omdat de nummering van de buurlandrijtuigen (350+) er niet goed op aansluit?

Laatst bewerkt door 110573 op 17-08-2011 09:24
 

17-08-2011 11:54:11
jorgo
jorgo
In het verleden is er ook al wat geswitched met de klasses. Herinneren jullie je deze nog?
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/ICR/A/50_84_10-70_562-1.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/ICR/B/ICR-1.jpg Deze had in de open afdeling overigens wel tweede klasse banken als ik me goed herinner.

Wat precies het verhaal achter deze exemplaren was weet ik niet. Of was het dezelfde? De nummers lijken niet op elkaar.
 

17-08-2011 12:00:47
110573
110573
die zijn grappig ja. De A rijtuigen 561 t/m 563. Eerst in 1989 omgebouwd tot B 431 t/m 433 met coupé's (zie de 2e foto) en in 1999 weer A in originele nummering die vanwege een tekort aan 1e klas frames werden overtrokken met een 1e klas stofje (zie 1e foto).

Laatst bewerkt door 110573 op 17-08-2011 12:01
 

23-08-2011 09:16:34
ronnerja
ronnerja
Quote
broek53 (di 16 aug 2011 13:14:14 https://www.somda.nl/forum/323/p350672/):
Quote
taigagaai (di 16 aug 2011 11:24:20 https://www.somda.nl/forum/323/p350645/): Wanneer zijn de betreffende A rijtuigen dan ter zijde gesteld? Spots van de 5650 komen nog voor in 2009 en van de 5649 in 2006. De 5685 en 5686 zijn in 2008 voor het laatst gespot. Hierin waren de beide A rijtuigen ook in opgenomen.
Iets is er in de spots niet goed, want de rijtuigen zijn in de zomer van 2008 naar Amersfoort verhuisd (samen met eerder genoemde Bs 112). Exacte datum wordt nagezocht.

Terug naar de beide mystery A's: ben benieuwd of er inmiddels al wat meer informatie is gevonden? Zelf heb ik HOV-RN nageplozen maar het meeste daaruit was hier al eerder gemeld.
 

23-08-2011 09:53:29
broek53
broek53
Wat is er nog myterieus aan dan? Ze staan dus sinds de zomer van 2008 in de loods in Amersfoort en dat is het wel.  

23-08-2011 18:19:13
OBASD
OBASD
Met dien verstande dat de bedoeling is dat de 112 nog op draaistellen geplaatst wordt, naar de WGM gaat en daar alsnog gesloopt gaat worden.

Dan nog even een aanvulling naar aanleiding van de vraag om de beide A rijtuigen op draaistellen te zetten:
Het draaistel en wielstelpark van HST Prio is gescheiden van ICRm. Waarom? Dat is een gecompliceerd verhaal. Feit is wel dat ze niet zondermeer uitgewisseld mogen worden. Technisch zijn er geen verschillen of wijzigingen.
De wielstellen voor HST prio krijgen/hebben dien ten gevolge een RVS band om de asstok.
De Rc draaistellen v/d voormalig ICR3 Bs worden omgebouwd naar Ra draaistellen.
De draaistellen uit de stuurrijtuigen ICR3 Bs behoren bij de HST prio vloot.



Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 23-08-2011 18:23
 

23-08-2011 20:47:49
rick
rick
Quote
broek53 (di 16 aug 2011 21:49:11 https://www.somda.nl/forum/323/p350774/): Tsja, maar wat wil je er dan mee, is de vraag. Er is overigens altijd een bijna chronisch overschot aan A-rijtuigen geweest, wat die vraag nog actueler maakt.
Bij de terugkeer van de Beneluxstammen kunnen 4 terzijde staande BD's een B vervangen, met een 5e BDs en deze twee A-rijtuigen is er dan weer een zevendelige stam gevormd.

Maar dat gaat natuurlijk alleen op als de NS zevendelige stammen wil maken tegen die tijd.
 

24-08-2011 00:44:00
broek53
broek53
Alle terzijde staande BDs-en zullen wel als BDs terugkeren, zoveel rijtuigen komen er uit de BNL en Fyra terug. Maar ik maak mij sterk dat NSR nog geen gedetailleerd beeld heeft van wat er hoe en in welke samenstelling op de baan gaat komen vanaf 2013. Daarbij komt dat ergens in dezelfde tijd de revisie/tussenbeurt van het ICR begint (waarschijnlijk met stammen die van Hispeed terugkeren), en dus weet je twee dingen zeker:
1. wat we nu ook verzinnen, zo gaat niet gebeuren (wet van Murphy)
2. het zal wel weer een boeiende puzzel-tijd worden tzt!

Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2011 11:33
 

24-08-2011 11:19:30
OBASD
OBASD
Helemaal mee eens, je kunt daar zwaar over gaan speculeren, maar dat heeft niet zoveel zin. Ik ben benieuwd wat er t.z.t. onder de hogehoed vandaan komt.

Mr. Zaanstraat
 


08-09-2011 23:00:11
broek53
broek53
Van het ICR-front de melding dat begonnen is met het verwijderen van de spanningskeuzeschakelaars uit de buurlandrijtuigen die bij NSR (uiteraard niet bij Hispeed) dienst doen. De vierde cijfergroep van al deze rijtuigen wordt daarbij gewijzigd van 70 in 77 (en het controlecijfer verandert mee natuurlijk).  

09-09-2011 09:42:15
Hoera63
Hoera63
Betekend dat dat ze het buitenland niet meer in kunnen?  

09-09-2011 09:51:37
broek53
broek53
Ja, althans: dat dan de elektrische apparatuur aan boord niet meer werkt. Daarmee zullen ze ook formeel hun toelating tot België dus wel verliezen. In Duitsland zijn ze al niet meer toegelaten sinds de renovatie om andere redenen.  

09-09-2011 16:25:22
110573
110573
Dan kunnen ze met terugkomst van het gehele park in de binnenlandse dienst over twee jaartjes wel alle B's een nummer in dezelfde serie geven... Er is dan neem ik aan geen verder onderscheid meer nodig en bovendien is de serie 200 helemaal uit elkaar geslagen%09%  

10-09-2011 00:03:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Heeft het eigenlijk nog een reden om zoiets weg te halen?
Ik bedoel, over x aantal jaar verknal je daarmee wel je verkoopkansen!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-09-2011 00:11:32
thom
thom
Desondanks moet het wel onderhouden worden, en geeft het kans op storingen...

Geen idee hoe gevoelig dat spul daarvoor is, maar als het vaak problemen geeft.
En zou me ook niks verbazen als apparatuur eronder blijft hangen, maar afgekoppeld of vastgezet oid.
 

10-09-2011 06:14:05
dlm4yjp
dlm4yjp
m.a.w.: schakelaar + relais overbruggen/loskoppelen, dat zou mij ook logischer in de oren klinken, alles eraf slopen zou doodzonde zijn want dan kun je het (haast) niet meer verkopen...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-09-2011 16:38:43
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (vr 09 sep 2011 09:51:37 https://www.somda.nl/forum/323/p354329/): In Duitsland zijn ze al niet meer toegelaten sinds de renovatie om andere redenen.

Had dat niet te maken met het deursluitings-systeem?


Choo choo.....
 

10-09-2011 17:47:05
dlm4yjp
dlm4yjp
volgensmij gevalletje open-toiletsysteem...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-09-2011 20:07:50
timtrein
timtrein
De markt voor afgeschreven rijtuigen is nou ook weer niet zo groot dat men nu al rekening houdt met de kleine kans dat het spul ooit verkocht wordt...  

10-09-2011 21:15:18
thom
thom
Zie ICK maar...  

10-09-2011 22:54:14
maarten83
maarten83
Die zijn ook een stukje ouder en hebben geen airco.  

10-09-2011 22:59:24
broek53
broek53
Tegen de tijd dat ICR eruit gaat, zijn ze zeker zo oud als het ICK en minstens zo verouderd. Het is overigens niet terzake doend; NS is niet bezig met de vraag of er over ruim tien jaar nog een habbekrats voor een deel van dan af te voeren rijtuigen kan krijgen, dat is helder.

@ edit: de spanningskeuzeschakelaar wordt daadwerkelijk verwijderd.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-09-2011 08:50
 

12-09-2011 18:21:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dus dat is wat rigoreuzer dan bij W1. Daar werd de boel vastgezet en niet meer onderhouden. Of zijn de schakelaars bij de revisie in 1988 wel verwijderd?  

12-09-2011 18:54:18
stephan90
stephan90
Als ik alles goed heb doorgelezen en het juist begrijp komen de ICR'en van HiSpeed allemaal naar de binnenlandse dienst. Mijn grootste vraag is eigenlijk waarom? Immers, de DD-AR wordt IC-materieel, waardoor er nog meer dubbeldekkers voor deze diensten zijn. Waar komen er dan nog nieuwe intercityverbindingen waarvoor ICR-rijtuigen (al dan niet indirect) nodig zijn?  

12-09-2011 18:56:36
maarten83
maarten83
VIRM zal ook een keer een revisie nodig hebben. Zijn die toevallig na DD-AR en ICR aan de beurt?  

12-09-2011 19:01:18
woepje
woepje
Quote
stephan90 (ma 12 sep 2011 18:54:18 https://www.somda.nl/forum/323/p354874/): Als ik alles goed heb doorgelezen en het juist begrijp komen de ICR'en van HiSpeed allemaal naar de binnenlandse dienst. Mijn grootste vraag is eigenlijk waarom? Immers, de DD-AR wordt IC-materieel, waardoor er nog meer dubbeldekkers voor deze diensten zijn. Waar komen er dan nog nieuwe intercityverbindingen waarvoor ICR-rijtuigen (al dan niet indirect) nodig zijn?
Als ik het goed begrepen heb vervangt SLT ook een deel van het DDAR?

En aangezien de Hanzelijn ook in dienst komt straks gaan er ook extra IC's rijden en daar is weer extra mat voor nodig, lijkt mij. Sowieso wilde men toch de frequentie op drukke trajecten uitbreiden, wellicht dat daar ook meer mat voor nodig is? Andere redenen kan ik niet bedenken.

Droom: IC Gn-Zl-Lls-Alm-Shl-Ledn-Gvc VIRM en ICR gemengd.

Laatst bewerkt door woepje op 12-09-2011 19:23
 

12-09-2011 19:04:49
110573
110573
Quote
maarten83 (ma 12 sep 2011 18:56:36 https://www.somda.nl/forum/323/p354875/): VIRM zal ook een keer een revisie nodig hebben. Zijn die toevallig na DD-AR en ICR aan de beurt?

lijkt me een beetje overdreven om voor die paar stellen in revisie 127 rijtuigen het binnenlandse park in te dirigeren...
Er zal vast wel meer achter zitten. Al weet ik zelf ook niet wat

Laatst bewerkt door 110573 op 13-09-2011 07:53
 

12-09-2011 19:31:00
thom
thom
Quote
verwoert (ma 12 sep 2011 18:21:34 https://www.somda.nl/forum/323/p354867/): Dus dat is wat rigoreuzer dan bij W1. Daar werd de boel vastgezet en niet meer onderhouden. Of zijn de schakelaars bij de revisie in 1988 wel verwijderd?

De spanningsrelais zijn blijven zitten en het 1500 volt relais is gebruikt als rijdraadrelais. De koppelschakelaars die de verwarmingselementen koppelen bij andere spanningen zitten er ook nog steeds in maar niet meer aangesloten...
 

12-09-2011 20:13:50
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (za 10 sep 2011 22:59:24 https://www.somda.nl/forum/323/p354586/): Tegen de tijd dat ICR eruit gaat, zijn ze zeker zo oud als het ICK en minstens zo verouderd. Het is overigens niet terzake doend; NS is niet bezig met de vraag of er over ruim tien jaar nog een habbekrats voor een deel van dan af te voeren rijtuigen kan krijgen, dat is helder.

@ edit: de spanningskeuzeschakelaar wordt daadwerkelijk verwijderd.

Daarbovenop kunnen we ons ook afvragen wie er interesse in zou kunnen hebben. Internationaal is de trend dat er steeds minder getrokken treinen rijden en het feit dat ICR maar voor 160 km/h geschikt is, maakt de verkoopbaarheid nou ook niet bepaald groter.
 

12-09-2011 20:30:05
AgentX
AgentX
Ach, misschien is er wel weer een of ander goedkoop land wat ze wil hebben, net als de U's en de DH's  

12-09-2011 21:21:41
klaass16
klaass16
@Agentx,, dat is nog niet zo gek idee,, maar dan nog,, misschien worden er toch wel bakken gesloopt die niet verkocht worden,, dat zie je wel met de Plan U 195,,die is ook geplukt en verkocht..


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

12-09-2011 21:35:59
AgentX
AgentX
... en staat nog steeds in Amf

Nog beter, wél verkopen en niet ophalen

Nee maar serieus, ik denk best dat ze nog verkocht kunnen worden, zelfs met deze 'beperkingen'. Kom op, in Argentinië rijden ze niet harder dan 60 in de reizigersdienst. Dat de ICR'n geschikt zijn voor IC-diensten met 160 km/h interesseert ze 10000 km verderop toch niks
 

12-09-2011 21:43:18
klaass16
klaass16
Dat zag je ook wel met Plan W,, eerst in DB als Silverlingen,, later reed NS er ook mee%08%

Genoeg off toppic geweest he @AgentX.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

12-09-2011 22:03:05
rick
rick
Quote
klaass16 (ma 12 sep 2011 21:21:41 https://www.somda.nl/forum/323/p354915/): @Agentx,, misschien worden er toch wel bakken gesloopt die niet verkocht worden,,
Het is vrijwel zeker dat de niet verkochte bakken gesloopt worden, dat gebeurt bij al het materieel (de enkeling die in een museum komt uitgezonderd).

Quote
klaass16 (ma 12 sep 2011 21:43:18 https://www.somda.nl/forum/323/p354924/): Dat zag je ook wel met Plan W,, eerst in DB als Silverlingen,, later reed NS er ook mee.
Wat bedoel je daarmee?
 

12-09-2011 22:53:28
broek53
broek53
Wonderlijk, die bijna algemene fixatie hier op kansen op derdehands verkoop van 40 jaar oud materieel en de onderliggende suggestie dat NS daar heel erg rekening mee moet houden. Ik ben zo vrij het totale nonsens te vinden, maar laat dat de pret niet drukken.

Waarom de Hispeed-rijtuigen teruggaan naar de binnenlandse dienst, is mij een klein raadsel. Nog geen jaar terug was het beeld dat juist de afvoer van ICR zou beginnen met de rijtuigen die van Hispeed terug zouden komen, met als reden dat er IC-materieel genoeg is, c.q. langzamerhand aan de volgende generatie IC-materieel begonnen zou moeten worden. Verder wil(de) men van de locs af en zeker niet nog een revisie op de rijtuigen loslaten. Dat alles lijkt nu juist wel te gaan gebeuren (behalve serieus naar nieu IC-materieel zoeken, concludeer ik dus maar - en ik heb er geen enkele verklaring voor.
 

13-09-2011 09:57:10
maxime
maxime
Quote
klaass16 (ma 12 sep 2011 21:43:18 https://www.somda.nl/forum/323/p354924/): Dat zag je ook wel met Plan W,, eerst in DB als Silverlingen,, later reed NS er ook mee%08%

Genoeg off toppic geweest he @AgentX.
Als je hier mee bedoelt dat Plan W voormalige Silberlingen waren dan moet ik je teleurstellen, want Plan W is Nederlands fabrikaat (Werkspoor). Plan W en Silberlingen lijken enigszins op elkaar en daar houdt het dan ook mee op.
 

13-09-2011 10:45:48
john563
john563
ga donderdag weer eens naar mijn werk zal eens een lichtje laten vallen, ik weet wel dat er in de pijpline een kleine revisie voor ICRM stond waarnaa ze in stammen van 7of 8 gezet zouden worden.  

19-09-2011 15:55:11
oranjebank
oranjebank
En is t bekend wat die kleine revisie inhoudt? Bij alle rijtuigen [ die nu in de 1900 / 3600 en de 4 of 5 stammen van de 3500 ] ? Of alleen de rijtuigen die teruggaan van NShispeed/ Fyra naar NSR?  

19-09-2011 17:22:15
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
broek53 (ma 12 sep 2011 22:53:28 https://www.somda.nl/forum/323/p354948/): Waarom de Hispeed-rijtuigen teruggaan naar de binnenlandse dienst, is mij een klein raadsel. Nog geen jaar terug was het beeld dat juist de afvoer van ICR zou beginnen met de rijtuigen die van Hispeed terug zouden komen, met als reden dat er IC-materieel genoeg is, c.q. langzamerhand aan de volgende generatie IC-materieel begonnen zou moeten worden. Verder wil(de) men van de locs af en zeker niet nog een revisie op de rijtuigen loslaten. Dat alles lijkt nu juist wel te gaan gebeuren (behalve serieus naar nieu IC-materieel zoeken, concludeer ik dus maar - en ik heb er geen enkele verklaring voor.

Voor de situatie die je hier schetst heb ik twee theorieën:
- Wellicht wacht men met het ontwikkelen c.q. aanschaffen van nieuw IC-materieel tot er zekerheid is over de concessie van 2015.
- Andere optie is een stijging van de grondstofprijzen door de toenemende vraag daarnaar vanuit China. Het zou zomaar kunnen dat een revisie nu economisch aantrekkelijker is ten opzichte van nieuwbouw ten opzichte van twee jaar geleden.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 19-09-2011 17:22


Met vriendelijke groet, Robin
 

19-09-2011 20:29:14
Pim530
Pim530
Quote
john563 (di 13 sep 2011 10:45:48 https://www.somda.nl/forum/323/p355005/): ga donderdag weer eens naar mijn werk zal eens een lichtje laten vallen, ik weet wel dat er in de pijpline een kleine revisie voor ICRM stond waarnaa ze in stammen van 7of 8 gezet zouden worden.


Dan zou je dus een aantal trek-trek stammen krijgen?
 

19-09-2011 20:31:11
edje
edje
Hoeveel BDS'en staan er eigenlijk aan de kant.  

19-09-2011 20:58:57
mdj
mdj
8, waarvan 1 met schade.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-09-2011 22:19:43
Frontier
Frontier
Is men soms begonnen met het herstellen van de schade? Aangezien ik de BDs in kwestie sinds kort niet meer buiten zie staan te Hlmwpz.

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-09-2011 06:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

19-09-2011 22:38:38
broek53
broek53
Vorige week overgebracht naar Amersfoort, met vier DDAR-rijtuigen die ook terzijde staan.  

20-09-2011 00:21:55
Frontier
Frontier
Ja, het zag er al zo opgeruimd uit allemaal, dat verklaart een hoop!

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-09-2011 06:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

20-09-2011 22:49:03
AgentX
AgentX
Waar in Amersfoort staan ze dan? Bkd of Amfge?  

20-09-2011 23:04:19
broek53
broek53
Op het omheinde terrein bij de loods die NSR gehuurd heeft, tussen de Wadlopers.  

22-09-2011 19:26:57
AgentX
AgentX
Dankjewel voor de info! Dat is een plek die goed te zien is (als je van lopen houdt).  

27-09-2011 17:41:55
kevinevers
kevinevers
Rijtuig 20 77 115-8 heeft een proef met LED verlichting met lichtsensor gekregen.  

27-09-2011 17:44:33
aarclay
aarclay
Bij de opstaptreden?

Laatst bewerkt door aarclay op 27-09-2011 17:45


Choo choo.....
 

27-09-2011 18:14:36
kevinevers
kevinevers
Nee binnen in de reizigersafdeling..  

21-10-2011 22:34:51
vrijgezel
vrijgezel
Hele andere "discusie".
Sinds de revisie kloppen de UIC-nummers bij het ICR niet meer: het eerste cijfer moet een "6" en het 2e cijfer moet een "1" zijn.
50 = rijtuig zonder RIC
51 = rijtuig met RIC, niet geklimatiseerd, geen werkvoertuig of -rijtuig
60 = werkvoertuig of -rijtuig, reizigersrijtuig zonder RIC
61 = rijtuig met RIC, geklimatiseerd, geen werkvoertuig of -rijtuig
 

22-10-2011 02:25:57
jeanne
jeanne
Overigens niets moet en ik weet niet waarop jij je baseert maar de codes hebben de volgende betekenis volgens TSI OPE - Annex P.:

50 = rijtuig voor binnenlandsverkeer,
51 = niet klimaat geregeld rijtuig, volgens TEN en/of COTIF en/of PPV/PPW voorschriften (was oud RIC), inclusief autotransportwagens,
60 = service rijtuig (dienst), (ken verder geen andere betekenis zo als je wel sugareerd),
61 = klimaat geregeld rijtuig met een vaste spoorbreedte, volgens TEN en/of COTIF en/of PPV/PPW voorschriften (was oud RIC).

En daar mee is de code 50 voor een deel wel juist. De ICRm voldoet niet aan TEN en/of COTIF en/of PPV/PPW voorschriften en kan dus geen code 61 dragen. De rijtuigen die naar België rijden doen dat op een bijzonder overeenkomst. Daarmee zouden deze rijtuigen eventueel ook onder de code 50 kunnen vallen.

Laatst bewerkt door jeanne op 22-10-2011 02:45
 

22-10-2011 08:24:20
dh3201
dh3201
De oude beschrijving van 50 was: Rijtuig zonder RIC-teken. Het rijtuig kan volgens speciale overeenkomsten in het buitenland worden toegelaten.


Shqiperise-lopers?
 

01-11-2011 08:51:57
rob46
rob46
Een vraag omtrent BDs 5232, die in mei 2010 samen met lotgenoten 5223 t/m 5227 in Mt terzijde werden gesteld. De laatste groep is ergens in 2010 naar Ehv verhuisd.
Wie weet wanneer dit transport Mt>Ehv heeft plaatsgevonden en waar is de 5232 gebleven? Het stuurstandrtg staat niet op Dgr, Ehv of Amf. Heeft iemand 'm misschien recentelijk in Mt nog gezien ?


57 jaar OV-fotografie.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl