Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
09-08-2022 17:57:49 1
aarclay
aarclay

Eigenlijk wel 😉

 

09-08-2022 21:03:31
mdeen
mdeen

Kan NSI die niet even oppikken om er ook mee naar Duitsland te rijden?

 

09-08-2022 21:08:11
thom
thom

De rijtuigen zijn alleen toegelaten in Nederland en een deel van de serie in Belgie, en dus niet in Duitsland.

Daarnaast, ze staan op voorhand te koop maar komen pas vanaf volgend jaar beschikbaar.

 

09-08-2022 22:53:45
Citea8625
Citea8625
Quote
thom (09-08-2022 21:08:11):

De rijtuigen zijn alleen toegelaten in Nederland en een deel van de serie in Belgie, en dus niet in Duitsland.


In het verleden konden ze wel naar Duitsland. Zijn zelfs wel beelden van dat ze in Keulen te zien zijn. Maar waarom mogen de rijtuigen Duitsland niet meer in na de revisie? Zou wel mooi zijn als bijvoorbeeld FlixTrain de rijtuigen koopt en ze gaat gebruiken. Ze rijden ook al met enkele ex-ICK rijtuigen.

 


10-08-2022 03:33:11
Rolffiej19
Rolffiej19

Omdat er meerdere technische wijzigingen hebben plaats gevonden sinds en tijdens de revisie en er daarna geen toelatings testen zijn gedaan in Duitsland ;)

 

10-08-2022 17:34:09
icened200
icened200
Quote
Rolffiej19 (10-08-2022 03:33:11):

Omdat er meerdere technische wijzigingen hebben plaats gevonden sinds en tijdens de revisie en er daarna geen toelatings testen zijn gedaan in Duitsland ;)


En bureaucratie is er genoeg in Duitsland.

Ach nog 1 jaar en er is zoal 1 ICR in Spoorwegmuseum. 🙂

 

10-08-2022 17:55:48
thom
thom

Dat heeft niets met bureaucratie te maken hoor...

 

10-08-2022 18:10:04
brun
brun

Ik vraag me af wat voor eisen er dan aan RIC-rijtuigen worden gesteld? Als ICR een volledig nieuwe toelating nodig heeft, bedoel ik? Want het kan de spanningen aan, het heeft een gesloten toiletsysteem en airco....

Is het niet eerder zo dat de NS na de revisie geen zin had om de buitenlandtoelating te vernieuwen?

 

10-08-2022 18:35:14
Rolffiej19
Rolffiej19

Als je op dat moment en in de toekomst niet van plan bent om die dingen weer naar Duitsland te laten rijden ga je vlak na een revisie natuurlijk geen heel toelatingscircus in Duitsland starten voor bakken die je daar toch niet gebruikt.

 

10-08-2022 18:56:31
thom
thom
Quote
brun (10-08-2022 18:10:04):

Ik vraag me af wat voor eisen er dan aan RIC-rijtuigen worden gesteld? Als ICR een volledig nieuwe toelating nodig heeft, bedoel ik? Want het kan de spanningen aan, het heeft een gesloten toiletsysteem en airco....

Is het niet eerder zo dat de NS na de revisie geen zin had om de buitenlandtoelating te vernieuwen?


Dat laatste sowieso, en ICR'en zijn geen RIC rijtuigen, daar zijn nog veel meer eisen voor vastgelegd om aan te voldoen.

 

10-08-2022 18:57:10
treinfan
treinfan

Geen totale nieuwe toelating bij voorkeur, maar een update van een bestaande toelating zou toch niet veel hoeven te kosten?

 

10-08-2022 19:00:04
thom
thom

Ik denk meer dan je denkt, en waarom zou je die investering doen als je er toch geen gebruik van gaat maken?

 

10-08-2022 19:04:21
treinfan
treinfan

Vermeerdering (rest)waarde en de flexibiliteit/mogelijkheid om er alsnog gebruik van te maken (en om voor alle geëlektrificeerde grensstations zelf treinen te hebben die daar kunnen komen).

 

10-08-2022 19:08:19
rick
rick
Quote
treinfan (10-08-2022 18:57:10):

Geen totale nieuwe toelating bij voorkeur, maar een update van een bestaande toelating zou toch niet veel hoeven te kosten?


Als ik het me goed herinner zag de EBA de rijtuigen na de renovatie als nieuw en was een aanpassing van de oude toelating daarom niet mogelijk.

 

10-08-2022 19:22:34
brun
brun

Dat zou veel verklaren.

(Ik ken het EBA een beetje... Die willen soms nogal eens zeuren)

 

10-08-2022 19:33:12
thom
thom
Quote
treinfan (10-08-2022 19:04:21):

Vermeerdering (rest)waarde en de flexibiliteit/mogelijkheid om er alsnog gebruik van te maken (en om voor alle geëlektrificeerde grensstations zelf treinen te hebben die daar kunnen komen).


Hoe groot is die kans die je ziet dat men gebruik zou maken van die mogelijkheden, als de hele vloot rijtuigen al ruim 40 jaar oud is en volledig in gebruik is voor de huidige inzet?

 

10-08-2022 20:09:55
Marco
Marco
Quote
brun (10-08-2022 18:10:04):

Ik vraag me af wat voor eisen er dan aan RIC-rijtuigen worden gesteld? Als ICR een volledig nieuwe toelating nodig heeft, bedoel ik? Want het kan de spanningen aan, het heeft een gesloten toiletsysteem en airco....

Ik denk dat de eisen voor een RIC-rijtuig ook deels conflicteren met wat NS wil. Hun groene lamp circuit bijvoorbeeld lijkt me conflicterend met RIC-deurbediening. Waarbij het ongetwijfeld mogelijk is om het allebei in de rijtuigen te hebben, maar da's dus wel extra moeite.

Is het überhaupt nog mogelijk om nieuwe RIC-rijtuigen te verkrijgen? Of is dat iets van het verleden?

 

10-08-2022 20:14:56
5431
5431
Quote
rick (10-08-2022 19:08:19):
Quote
treinfan (10-08-2022 18:57:10):

Geen totale nieuwe toelating bij voorkeur, maar een update van een bestaande toelating zou toch niet veel hoeven te kosten?


Als ik het me goed herinner zag de EBA de rijtuigen na de renovatie als nieuw en was een aanpassing van de oude toelating daarom niet mogelijk.


Vergeet ook niet dat ICR na de modernisering in eerste instantie géén gesloten wc had. De deuren waren in die tijd juist nog wel zoals voorheen, de ombouw naar drukknopbediening kwam pas jaren later.



Laatst bewerkt door 5431 op 10-08-2022 20:15
 

10-08-2022 20:16:51
treinfan
treinfan
Quote
thom (10-08-2022 19:33:12):
Quote
treinfan (10-08-2022 19:04:21):

Vermeerdering (rest)waarde en de flexibiliteit/mogelijkheid om er alsnog gebruik van te maken (en om voor alle geëlektrificeerde grensstations zelf treinen te hebben die daar kunnen komen).


Hoe groot is die kans die je ziet dat men gebruik zou maken van die mogelijkheden, als de hele vloot rijtuigen al ruim 40 jaar oud is en volledig in gebruik is voor de huidige inzet?


Ben je aan het vissen naar een inkoppertje? Gegeven de huidige situatie zou ik zelfs vanaf nu inzetten op minstens 99%. Uiteraard was de situatie jaren geleden anders toen de beslissing werd genomen, maar ook dan had ik op minstens 25% ingezet voor regulier gebruik,

@rick: dankje voor de opheldering.



Laatst bewerkt door treinfan op 10-08-2022 20:17
 

10-08-2022 20:17:02
JHS2013
JHS2013

RIC is voor Europese bedrijven tegenwoordig minder relevant, de TSI's van de EU zijn veel belangrijker

 

10-08-2022 23:31:11
AlbertP
AlbertP
Quote
Marco (10-08-2022 20:09:55):
Ik denk dat de eisen voor een RIC-rijtuig ook deels conflicteren met wat NS wil. Hun groene lamp circuit bijvoorbeeld lijkt me conflicterend met RIC-deurbediening. Waarbij het ongetwijfeld mogelijk is om het allebei in de rijtuigen te hebben, maar da's dus wel extra moeite.

Is het überhaupt nog mogelijk om nieuwe RIC-rijtuigen te verkrijgen? Of is dat iets van het verleden?


In de Nightjet-rijtuigen is een ander groene-lampcircuit ingebouwd (ÖBB TB S), en dat is dus in ieder geval met RIC te combineren.

Alsnog is het gebruik van I11 realistischer, omdat de NMBS sowieso al van plan was daarmee internationaal te gaan rijden.

 

11-08-2022 02:00:41 1
thom
thom

Volgens mij zijn de ICR'en ook nog steeds terug te zetten naar de conventionele UIC deurbediening.

 

11-08-2022 12:43:33 1
gose91
gose91

Klopt. Al weet ik niet of dat voldoende is, omdat de spanjolet als de tweede mechanische vergrendeling er niet meer in zit. Probleem zal de omvormer zijn, die is in 2005/2006 veel zwaarder geworden en alle stoorstroomtesten zoals vereist in Duitsland zijn niet gedaan omdat inzet daar nooit nodig is geweest.

De markt voor getrokken rijtuigen blijkt wel groot met de huidige opmars van international reizen.

 

11-08-2022 21:29:27
thom
thom

Volgens mij was dat toendertijd een eis in België, dat deuren ook mechanisch vergrendeld werden. Volgens mij niet zozeer een UIC eis.

Naast de omzetter zal ook de aangebracht NBA nogwel een rol spelen.

 

12-08-2022 11:13:54
yappa
yappa
Quote
JHS2013 (10-08-2022 20:17:02):

RIC is voor Europese bedrijven tegenwoordig minder relevant, de TSI's van de EU zijn veel belangrijker


En dit jaar is men in Brussel (naar aanleiding van de Connecting Europe Express van vorig jaar en de wederopstanding van de getrokken nachttreinen) tot het inzicht gekomen dat een EU-brede toelating voor rijtuigen toch wel handig is, die nieuwe regelgeving staat nu in de steigers als een een soort Europese RIC 2.0.

 

12-08-2022 11:16:13
yappa
yappa

Het verbaast me trouwens wel dat de rijtuigen nu al in de verkoop komen. Ze moesten toch eerst nog als warme en koude reserve dienen voor de ICNG? En als ik hoor hoe die kwalitatief in elkaar zitten, dan krijg ik het idee dat nu de huid (ICR) verkocht wordt voordat de beer (ICNG) geschoten is.

 

12-08-2022 12:09:56
treinfan
treinfan

Het staat je vrij om de rijtuigen na koop weer aan NS aan te bieden voor verhuur😜

 

12-08-2022 12:14:21
maarten83
maarten83

Er zal vast wel wat over de leveringsdatum in het koopcontract staan. Vandaag kopen wil niet zeggen dat je gelijk geleverd krijgt.

 

12-08-2022 12:15:12
Oldskool
Oldskool
Quote
yappa (12-08-2022 11:16:13):

Ze moesten toch eerst nog als warme en koude reserve dienen voor de ICNG? En als ik hoor hoe die kwalitatief in elkaar zitten, dan krijg ik het idee dat nu de huid (ICR) verkocht wordt voordat de beer (ICNG) geschoten is.


Goh.... hoor alleen maar positieve berichten over ICNG. Degelijk, stabiel, snel bij optrekken, rijdt en remt zeer goed. Enigste minpuntje is wat herrie tijdens stationnement, en irritant gepiep.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-08-2022 12:22:16
thom
thom
Quote
maarten83 (12-08-2022 12:14:21):

Er zal vast wel wat over de leveringsdatum in het koopcontract staan. Vandaag kopen wil niet zeggen dat je gelijk geleverd krijgt.


Dat staat al vooraf in de aankondiging vermeld, ze komen beschikbaar in reeksen van 75 rijtuigen verdeeld vanaf 2023 tot 2026.



Laatst bewerkt door thom op 12-08-2022 12:22
 

12-08-2022 12:29:47 1
broek53
broek53
Quote
yappa (12-08-2022 11:16:13):

Het verbaast me trouwens wel dat de rijtuigen nu al in de verkoop komen. Ze moesten toch eerst nog als warme en koude reserve dienen voor de ICNG? En als ik hoor hoe die kwalitatief in elkaar zitten, dan krijg ik het idee dat nu de huid (ICR) verkocht wordt voordat de beer (ICNG) geschoten is.


Aan die plannen verandert niets, er wordt dan ook geen harde leveringsdatum genoemd. De reden dat nu aangekondigd wordt dat ze te koop komen, is vooral dat NS ze niet pas te koop wil zetten als ze helemaal uitgediend zijn (ook als reserve). Als dan dat proces nog moet beginnen, staan ze er na twee jaar nog en begint er vast alsnog iemand te klagen dat ze veel te snel verkocht zijn etc. Nu kunnen ze na die reserve-periode min of meer meteen naar de nieuwe eigenaar, ook als dat een sloper is.

 

12-08-2022 12:34:19 1
thom
thom

Deze verkoop heeft nog de verplichting voor de koper om ze ook daadwerkeijk in te zetten als spoorvoertuig en niet voor andere doeleinden te gaan gebruiken. Een sloper zou nu dus nog geen bod kunnen doen. Dat zou dan eerst nog een nieuw proces kunnen zijn als deze koop mislukt.



Laatst bewerkt door thom op 12-08-2022 12:35
 

12-08-2022 12:49:53
treinfan
treinfan
Quote
yappa (12-08-2022 11:13:54):
Quote
JHS2013 (10-08-2022 20:17:02):

RIC is voor Europese bedrijven tegenwoordig minder relevant, de TSI's van de EU zijn veel belangrijker


En dit jaar is men in Brussel (naar aanleiding van de Connecting Europe Express van vorig jaar en de wederopstanding van de getrokken nachttreinen) tot het inzicht gekomen dat een EU-brede toelating voor rijtuigen toch wel handig is, die nieuwe regelgeving staat nu in de steigers als een een soort Europese RIC 2.0.


Hebben ze ook al door dat je met alleen regelgeving nog niet genoeg hebt? Als ze willen dat nieuwe rijtuigen (die mogelijkerwijs voldoen aan de TSI PRM) van verschillende fabrikanten onderling koppelbaar gaan worden, zal er ook een nieuwe industriestandaard nodig zijn.

 

12-08-2022 12:59:30
thom
thom

Hoezo zouden RIC rijtuigen van verschillende fabrikanten ineens niet meer koppelbaar zijn?



Laatst bewerkt door thom op 12-08-2022 12:59
 

12-08-2022 13:11:59 1
broek53
broek53
Quote
thom (12-08-2022 12:34:19):

Deze verkoop heeft nog de verplichting voor de koper om ze ook daadwerkeijk in te zetten als spoorvoertuig en niet voor andere doeleinden te gaan gebruiken. Een sloper zou nu dus nog geen bod kunnen doen. Dat zou dan eerst nog een nieuw proces kunnen zijn als deze koop mislukt.


Om niet af te dwalen: ik gebruikte "kopen" ten onrechte in relatie tot een sloper. NS verkoopt niet (meer) aan slopers - het bedrijf laat haar materieel slopen, dat is wezenlijk anders dan vroeger.



Laatst bewerkt door broek53 op 12-08-2022 13:12
 

12-08-2022 13:19:46
treinfan
treinfan
Quote
thom (12-08-2022 12:59:30):

Hoezo zouden RIC rijtuigen van verschillende fabrikanten ineens niet meer koppelbaar zijn?


digitalisering

 

12-08-2022 14:00:26
thom
thom

Aan de basis functies van een RIC rijtuig valt niet zoveel te digitaliseren,

Deurbediening, omroep, NBA, NBÜ etc, zijn reeds allemaal UIC normen voor, veel meer communicatie tussen rijtuigen en lok is er niet.

 

12-08-2022 14:35:47
treinfan
treinfan

Ik heb het dan ook niet over bestaande rijtuigen, maar over rijtuigen die men hedendaags zou kunnen toelaten.

 

12-08-2022 14:39:36
thom
thom

Die moeten dan toch voldoen aan die normen :p?

 

12-08-2022 15:11:31
treinfan
treinfan

Vermoeiend dit. Jij gaat in op mijn statement dat er een nieuwe industriestandaard nodig gaat zijn, en stelt vervolgens dat de rijtuigen aan die normen zouden moeten voldoen, die juist in zo'n industriestandaard zouden moeten komen te staan...

 

12-08-2022 15:48:07
Marco
Marco

Het belangrijkste voor de nieuwe RIC lijkt me de Europese toelating - dus veiligheidskritische eisen over remmen, loopgedrag, stoorstromen etc. Dat zou een hoop geld en moeite schelen.

Dat verschillende rijtuigen netjes samen werken qua IT systemen zou natuurlijk gewenst zijn, maar dat lijkt me wel prioriteit 2.

Hoe heet dat RIC 2.0 project van de EU eigenlijk?

 

12-08-2022 15:48:46
AlexNL
AlexNL

De nieuwe bakken die Talgo aan het bouwen is voor DB en DSB zullen werken volgens de WTB-standaard, waar o.a. de Railjet, de Vectron, de locs die Talgo gaat leveren, en de nieuwe Nightjet-stammen ook aan zullen voldoen. In dat opzicht is er dus al een moderne standaard gedefinieerd waar iedereen op zou kunnen aanhaken.

In hoeverre WTB makkelijk combineert met rijtuigenbedrijf (splitsen en combineren tijdens de rit) is mij niet bekend maar het is ook de vraag in hoeverre je dat nodig hebt. De moderne spoorwegen neigen toch veel meer naar een vast stammenbedrijf.

In dat opzicht is Caledonian Sleeper wel een interessante: toen Serco het contract won hebben zij een compleet nieuwe vloot besteld bij CAF. Hiervoor is gekozen voor een combinatie van locs+rijtuigen, maar de rijtuigen worden wel geleverd in vaste sets van 5 met automatische koppelingen. Elke set rijtuigen heeft z'n eigen boordcomputer en functioneert eigenlijk als een treinstel zonder tractieapparatuur.

 

16-08-2022 14:50:10
yappa
yappa
Quote
Marco (12-08-2022 15:48:07):

Het belangrijkste voor de nieuwe RIC lijkt me de Europese toelating - dus veiligheidskritische eisen over remmen, loopgedrag, stoorstromen etc. Dat zou een hoop geld en moeite schelen.

Dat verschillende rijtuigen netjes samen werken qua IT systemen zou natuurlijk gewenst zijn, maar dat lijkt me wel prioriteit 2.

Hoe heet dat RIC 2.0 project van de EU eigenlijk?


Nou ja, project... Het gaat om dit moment concreet om een nieuwe tekst voor de TSI Loc & Pas, artikel 7.1.1.5.

 

16-08-2022 17:31:31
robert5591
robert5591
Quote
yappa (16-08-2022 14:50:10):
Quote
Marco (12-08-2022 15:48:07):

Het belangrijkste voor de nieuwe RIC lijkt me de Europese toelating - dus veiligheidskritische eisen over remmen, loopgedrag, stoorstromen etc. Dat zou een hoop geld en moeite schelen.

Dat verschillende rijtuigen netjes samen werken qua IT systemen zou natuurlijk gewenst zijn, maar dat lijkt me wel prioriteit 2.

Hoe heet dat RIC 2.0 project van de EU eigenlijk?


Nou ja, project... Het gaat om dit moment concreet om een nieuwe tekst voor de TSI Loc & Pas, artikel 7.1.1.5.


en zo'n beetje het eerste woord na Revision is Digital. Kortom voortbouwen op de TSI

 

16-08-2022 21:06:04
bacr
bacr
Quote
robert5591 (16-08-2022 17:31:31):
Quote
yappa (16-08-2022 14:50:10):
Quote
Marco (12-08-2022 15:48:07):

Het belangrijkste voor de nieuwe RIC lijkt me de Europese toelating - dus veiligheidskritische eisen over remmen, loopgedrag, stoorstromen etc. Dat zou een hoop geld en moeite schelen.

Dat verschillende rijtuigen netjes samen werken qua IT systemen zou natuurlijk gewenst zijn, maar dat lijkt me wel prioriteit 2.

Hoe heet dat RIC 2.0 project van de EU eigenlijk?


Nou ja, project... Het gaat om dit moment concreet om een nieuwe tekst voor de TSI Loc & Pas, artikel 7.1.1.5.


en zo'n beetje het eerste woord na Revision is Digital. Kortom voortbouwen op de TSI


Het zal aan mij liggen en ik begrijp niet precies wat hier staat/bedoeld wordt. Kunnen jullie een en ander met wat meer een vooral Nederlandse termen verduidelijken?

 

22-08-2022 23:25:57
Nosy
Nosy

Weet iemand wanneer BDS 006 weer in dienst komt? Deze is laatst afgeleverd door Haarlem toch?

 

22-08-2022 23:50:02
thom
thom

Die staat weer op de Wgm als reserve rijtuig.

 

23-08-2022 11:16:22
Nosy
Nosy

Dank voor de info! Wordt deze niet weer ingerangeerd zodat stam 16121 weer in dienst kan komen?

 

25-08-2022 23:16:48
mattie2
mattie2

Wellicht oud nieuws: op het opstelterrein bij de Wagenwerkplaats in Amersfoort staan al enkele weken (zoniet maanden) drie ICR-rijtuigen, waarvan één stuurstand.

 

26-08-2022 15:43:22
edward
edward

Zie meldingen - Opvallende dingen 2 mei 2022 - 5 maal ICR ri. Amf

 

07-09-2022 12:01:53
icened200
icened200

In nieuwste editie Rail Magazine staat aangegeven dat

- 275 ICR rijtuigen tussen 2023 - 2026 (gefaseerd) buiten dienst gesteld wordt.

- ze dan beschikbaar komen voor verkoop

- ze alleen zijn toegelaten in Nederland en België (een deel van de vloot)

-de rijtuigen in series van 75 bakken per transactie worden aangeboden.

Blijkbaar bouwen ze nog een marge in tot en met 2026. Afhankelijk van de instroom van de ICNG.

 

07-09-2022 12:42:28
broek53
broek53

Ja, ten opzichte van wat in dit topic op 12-08 is besproken, staat er in RM hetzelfde 😊



Laatst bewerkt door broek53 op 07-09-2022 12:42
 

07-09-2022 12:46:38
icened200
icened200
Quote
broek53 (07-09-2022 12:42:28):

Ja, ten opzichte van wat in dit topic op 12-08 is besproken, staat er in RM hetzelfde 😊


Loop weer achter de feiten aan. Bedankt.

 

17-11-2022 12:40:06
broek53
broek53

Opmerkelijk: Haarlem meldt de aanstaande binnenkomst van Traxx 186 019 en de ICR 20 267, 82 973 en 82 974 met cascoschade en voor herstel/vervangen van rotte vloerdelen.

 


17-11-2022 12:51:10
Muizeneus
Muizeneus

Blijkbaar zien ze serieus grote mogelijkheden om de rijtuigen te verkopen, als ze dergelijke investeringen doen...

 

17-11-2022 19:17:24
gose91
gose91

Diverse rotte vloeren worden niet meer aangevat. Of waar mogelijk verstevigd met traanplaat. Er is bijvoorbeeld al een standaard toilet uit gebruik gehaald om deze reden. Maar de invalide toiletten in de 82-bakken worden nog keurig in de lucht gehouden omdat hier vaak maar één per stam aanwezig is



Laatst bewerkt door gose91 op 17-11-2022 19:18
 

24-11-2022 16:34:12
Jasper-N
Jasper-N

Ik ben benieuwd, naar de stuurstand rijtuigen van de ICRm, zijn die allemaal verbouwdt uit de icr 1 en 4 of is het allemaal een hoopje van elkaar? bijvoorbeeld wikipedia is hier onduidelijk in. En als het een ongeregeld hoopje is, heeft iemand daar dan een lijstje van precies wie wat hoe?

 

24-11-2022 21:11:24 1
thom
thom

Dat waren allemaal voormalige BKD's :)

Op de site van Martijn Haman vind je daar wel het nodige over, incl de vernummeringen Linkje

 

26-11-2022 02:20:19 1
joost0224
joost0224

22 BKD rijtuigen werden tijdens revisie omgebouwd naar BDS. Later zijn nog 10 gereviseerde B rijtuigen omgebouwd naar BDS. Alle ICR-1

 

26-11-2022 13:59:37
phantom
phantom
Quote
Muizeneus (17-11-2022 12:51:10):

Blijkbaar zien ze serieus grote mogelijkheden om de rijtuigen te verkopen, als ze dergelijke investeringen doen...


Of het rieeel is wat NS in hun glazenbol ziet,dat zal later pas blijken.
Zoals we wel weten is het makkelijk verkopen van plan U,DH's,wadlopers ook alles behalve simpel en gladjes verlopen,daarmee dus ook de garantie dat de rest van de spoorwereld die opzoek is naar occassions NS snel en makkelijk zal afhelpen van hun vloot ICR rijtuigen.

 

22-12-2022 14:42:49
Daan!
Daan!

Stammen 16413+16414 zijn terzijde gegaan per vandaag.

 

23-12-2022 09:28:14
aarclay
aarclay

Die terzijdestelling lijkt mij niet tactisch. Ook Rover heeft wat op te merken over de drukte en lange reistijden op de HSL...

www.rover.nl



Laatst bewerkt door aarclay op 23-12-2022 09:31
 

23-12-2022 13:39:47
yappa
yappa

Die ICR stammen zijn alleen zinvol wanneer er ook nog locomotieven zijn om ze heen en weer te rijden. Als ik het goed begrepen had, zit daar het acute probleem voor NS.

Hoe graag ik het ook zou zien, de ICNG-hemel moet wel echt ten aarde storten voordat NS de sandwich-stammen nog uit elkaar gaat halen om er weer ouderwets trek-bedrijf mee te rijden.

Bovendien stromen er nog een stuk of 10-15 SNG stellen in, die met wat doorschuif in series als de 8800 wellicht nog een paar IC-bakken kunnen aflossen. Dan kan de logische conclusie toch zijn dat er, ondanks krapte op de HSL, voor deze ICR-rijtuigen geen werk meer is.



Laatst bewerkt door yappa op 23-12-2022 13:40
 

23-12-2022 13:49:09
Daan!
Daan!

Acuut probleem met Traxx? Beschikbaarheid van die locs wordt vanaf september pas minder.

 

23-12-2022 13:50:36
Muizeneus
Muizeneus

Daarbij noemt Rover ook twee zaken: allereerst de lagere frequentie, maar ook de drukte in de overgebleven treinen. En daar kunnen die buitendienst gestelde rijtuigen weldegelijk een rol in spelen; je kunt er bestaande treinen mee verlengen. Of is er dan eerst weer een nieuwe toelating nodig?

 

23-12-2022 13:57:42
broek53
broek53

In eerdere berichten meen ik gelezen te hebben dat het Traxxen-probleem pas in september zou gaan spelen. Maar het kan zijn dat bedoeld wordt dat je er dan pas wat van gaat merken, omdat de reserve aan ICD-stammen nogal erg groot is.

In de serie 8800 zit geen IC-materieel meer, maar er zijn wel gedachten om series als de 2800 met sprinters te rijden. Ik weet overigens niet wat dat kan helpen met een ICR-stammenprobleem, want ICR rijdt alleen op de HSL-Zuid en dan heb je aan ander materieel niet zoveel.

 

23-12-2022 14:04:14
broek53
broek53
Quote
Muizeneus (23-12-2022 13:50:36):

Daarbij noemt Rover ook twee zaken: allereerst de lagere frequentie, maar ook de drukte in de overgebleven treinen. En daar kunnen die buitendienst gestelde rijtuigen weldegelijk een rol in spelen; je kunt er bestaande treinen mee verlengen. Of is er dan eerst weer een nieuwe toelating nodig?


Zover ik weet, is dat alleen een administratieve kwestie, zoals ook een rijtuigwisseling in bestaande stammen dat is. Of heb ik dat mis?

 

23-12-2022 14:12:08
cuneo56
cuneo56

Zover ik weet was het zo dat enkel de omschreven combinaties toegestaan waren, dus als je nu opeens stammen met 8 rijtuigen zou willen inzetten , moet daar wel iets aan gewijzigd worden, maar om b.v. meer 9 -rijtuigstammen te maken moet eigenlijk geen probleem zijn.

 

23-12-2022 15:44:14
AlexNL
AlexNL

Ik meen me te herinneren dat de stammen van 9 bakken een signaalversterkingsmodule hebben, zodat de communicatie tussen de locs goed blijft lopen. Zomaar een paar stammen verlengen met bakken die nu terzijde staan zal dan niet zomaar mogelijk zijn, dan moet er eerst zo'n versterker worden ingebouwd in de bestaande bakken.

 

23-12-2022 16:44:50
michaben
michaben
Quote
broek53 (23-12-2022 13:57:42):

In eerdere berichten meen ik gelezen te hebben dat het Traxxen-probleem pas in september zou gaan spelen. Maar het kan zijn dat bedoeld wordt dat je er dan pas wat van gaat merken, omdat de reserve aan ICD-stammen nogal erg groot is.


In de brief stond dat men de leasecontracten voor het grootste deel van de vloot heeft kunnen verlengen, dat geeft aan dat het niet voor alle locomotieven verlengd is. En het verwachte tekort per september slaat op de dienstregeling van 2023, daarin zal het schrappen van de 900 tussen Rtd en Bd dus al in verwerkt zijn. Men heeft dus tot september voldoende TRAXX+ICR voor de reeds aangepaste dienstregeling, maar tussentijds opschalen zal er niet meer inzitten.

 

23-12-2022 17:44:18
treinhobby
treinhobby

Misschien ook iets met personeel...?

 

23-12-2022 18:02:39
gose91
gose91

Stammen zijn toegelaten in samenstellingen van 6 tm 10 rijtuigen. In een stam heb je een paar types rijtuigen op vaste posities nodig om de stam te laten functioneren. Dat is voornamelijk de Beind en de BD(s), daartussenin is eigenlijk elke mix van tussenrijtuigen technisch gezien wel prima. Echter is het stam onderhoud zo ver doorontwikkeld dat "zomaar" een rijtuig in een andere stam prakken ervoor zorgt dat dit ene rijtuig qua beurt uit de pas loopt met de rest van de stam. Dat zou dan eerst rechtgetrokken moeten worden, maar dat kost kostbare manuren. Verder zijn wielstellen die de meeste kilometers hebben gereden (en bijna aan revisie toe zijn) onder de 16414 en 16413 gezet. Zo konden de "verse" wielstellen naar de BNL verhuizen en kunnen die stammen nog het langste mee.

Hopelijk verheldert dat waarom er niet zomaar even stammen verlengd of gehusseld kunnen worden.



Laatst bewerkt door gose91 op 23-12-2022 18:04
 

23-12-2022 18:19:56
kleine_man
kleine_man

Dus is het eenvoudiger om deze incompetentie op de reiziger af te wentelen. Vervolgens heel vreemd opkijken als de gebruiker je pruduct gaat mijden.

Mag ik een teiltje?




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

23-12-2022 18:35:25
treinfan
treinfan

Welke incompetentie bedoel je?

 

23-12-2022 18:58:40
phantom
phantom

Ik denk dat de incompententie bedoelt word op het vlak van onderhoud,en dat men nu al zo min mogelijk daarin wil investeren door sommige stammen opzij te zetten en die van hun verse wielstellen te strippen en ze op "afkeur" wielstellen te mikken.
Zodat men die "nieuwe" wielstellen kan gebruiken om andere stammen langer op pad te houden zonder extra onderhoud,terwijl het aanttal beschikbare rijtuigen aan het krimpen gaat.

Maar corrigeer me gerust als ik ernaast zit met deze veronderstelling/invulling van andermans bericht..

 

23-12-2022 19:35:32
cuneo56
cuneo56

Ik denk dat als "de techniek"te horen krijgt dat er minder stammen nodig zijn voor inzet, het heel competent is dat hetgeen wat nog het langst mee kan , daar ook voor te gebruiken.

Incompetent zijn dan eerder de afdelingen die er voor gezorgd hebben dat dit nodig is om met minder stammen te gaan werken.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 23-12-2022 19:36
 

23-12-2022 19:56:07 7
gose91
gose91

Zo'n uitstroom heb je niet ineens een keertje zin in, dat wordt al veel langer voorbereid. Uiteindelijk kan je niet eeuwig blijven wachten op het project ICNG. En is het gek om een beetje op de kosten te letten? Er worden miljoenen bespaard zo. De Wgm is al een hele tijd bezig met een draaistel en wielstel tombola om de uitstroomplanning rond te krijgen.

Dat de ICNG na het starten van de uitstroom voorbereidingen nog meermaals zou worden uitgesteld is ingecalculeerd en het past nog steeds, maar het word spannender. De druk op de mensen die zich dagelijks inzetten om die ICNG een goed product te krijgen is nu echt hoog en ze doen allemaal hun stinkende best. Om hier "incompetentie" te lezen schiet dan bij mij echt verkeerd

 

24-12-2022 00:40:20
scooter
scooter

Ik weet niet of het buiten dienst stellen van die 2 stammen er iets mee te maken heeft,maar vandaag(vrijdag)reden er voor de helft 7 delige stammen in de 1100.

Samen met het verdwijnen van de 900 naar Bd zal dat de 1100 extra vol maken

 

24-12-2022 08:54:22
mdeen
mdeen
Quote
gose91 (23-12-2022 19:56:07):

Uiteindelijk kan je niet eeuwig blijven wachten op het project ICNG.


Nee, dat hebben we wel gezien met het project Fyra waar geen terugvalopties meer waren. Je zou denken (en dat heb ik al eens eerder gezegd) dat men zou leren van eerder gemaakte fouten.

 

24-12-2022 09:22:44
broek53
broek53

Men (NS) heeft zelfs een heel dure les geleerd en voor een bedrag van 7 cijfers een geelektrificeerd opstelterrein aangelegd om de Traxx + ICR + Traxx minsten een jaar op lauwe reserve te kunnen zetten. Dat dat inhoudelijk op het moment wat scheef loopt door de vertraging van ICNG is een iets andere zaak.

 

24-12-2022 11:04:41
kleine_man
kleine_man

De incompetentie zit hem in het feit dat er inderdaad geen energie gestoken wordt in een terugvaloptie. Dat de instroom van de ICNG vertraagd is door absurde redenen dat kan niemand aangerekend worden.

Wel de communicatie en de acties. NS begint nu al met aankondigen dat ze over 10 maanden een probleem hebben. Maar dat ze geen oplossing hebben. Ondertussen blijkt dat het probleem niet in september 2023 plaats te vinden, maar nu al in december 2022.

Uit de reacties hier lees ik dat er nog mogelijkheden zijn om de overgebleven stammen te verlengen op een lijn die al een flink zitplaats tekort heeft en de dienstregeling niet conform de afspraak gaat. Maar er wordt dat niet gedaan omdat dat te veel tijd kost. Dan vind ik de NS simpelweg incompetent.

Dus phantom en cuneo hebben het correct voor mij ingevuld. :-)




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-12-2022 11:57:08 2
thom
thom

Volgens mij lees ik hier toch echt dat er twee reserve stammen aan de kant gegaan zijn nu, en dus actueel helemaal geen probleem is waar reizigers wat van merken.

 

24-12-2022 12:53:32 1
VIRMm1
VIRMm1
Quote
kleine_man (24-12-2022 11:04:41):

De incompetentie zit hem in het feit dat er inderdaad geen energie gestoken wordt in een terugvaloptie. Dat de instroom van de ICNG vertraagd is door absurde redenen dat kan niemand aangerekend worden.

Wel de communicatie en de acties. NS begint nu al met aankondigen dat ze over 10 maanden een probleem hebben. Maar dat ze geen oplossing hebben. Ondertussen blijkt dat het probleem niet in september 2023 plaats te vinden, maar nu al in december 2022.

Uit de reacties hier lees ik dat er nog mogelijkheden zijn om de overgebleven stammen te verlengen op een lijn die al een flink zitplaats tekort heeft en de dienstregeling niet conform de afspraak gaat. Maar er wordt dat niet gedaan omdat dat te veel tijd kost. Dan vind ik de NS simpelweg incompetent.

Dus phantom en cuneo hebben het correct voor mij ingevuld. :-)


Tgoh, weet je wat pas incompetent is? Nu nog miljoenen steken in een paar oude rijtuigen die je binnenkort toch niet meer nodig hebt...

 

24-12-2022 13:36:25
broek53
broek53
Quote
thom (24-12-2022 11:57:08):

Volgens mij lees ik hier toch echt dat er twee reserve stammen aan de kant gegaan zijn nu, en dus actueel helemaal geen probleem is waar reizigers wat van merken.


Volgens mij heb je gelijk. Daardoor lopen er nu twee dingen in dit topic door elkaar: het uitdunnen van de dienst over de HSL is het gevolg van personeelsgebrek en het aan de kant zetten van reservestammen het gevolg van de aanstaande komst van ICNG.

 

24-12-2022 14:04:20
Henk1619
Henk1619

ICNG is er voorlopig nog niet dus zal niet de reden kunnen zijn voor het aan de kant zetten van reservestammen. Tenminste, in mijn naïviteit ga ik er maar even van uit dat niet gewoon ICR aan de kant wordt gezet volgens de oorspronkelijke planning van een aantal jaren geleden en vervolgens tegen de reizigers wordt gezegd: goh wat rot voor je maar we rijden niet omdat ICNG er nog niet is.

Voor de HSL is met een uitgedunde dienst minder materieel nodig dus kun je ook stammen missen, dat lijkt me eerder de aanleiding.

 

24-12-2022 14:13:33
Henk1619
Henk1619
Quote
gose91 (23-12-2022 18:02:39):

Stammen zijn toegelaten in samenstellingen van 6 tm 10 rijtuigen. In een stam heb je een paar types rijtuigen op vaste posities nodig om de stam te laten functioneren. Dat is voornamelijk de Beind en de BD(s), daartussenin is eigenlijk elke mix van tussenrijtuigen technisch gezien wel prima. Echter is het stam onderhoud zo ver doorontwikkeld dat "zomaar" een rijtuig in een andere stam prakken ervoor zorgt dat dit ene rijtuig qua beurt uit de pas loopt met de rest van de stam. Dat zou dan eerst rechtgetrokken moeten worden, maar dat kost kostbare manuren.

Dat lijkt me wat overdreven. Als je drie rijtuigen uit een andere stam gebruikt om er eentje van 7 naar 10 te verlengen dan haal je die drie er toch gewoon in de nacht voor onderhoud uit zodat er de volgende dag een stam van 7 bakken gebruikt kan worden. Andersom als de oude 7 bakken in onderhoud gaan plak je de 3 'nieuwe' bakken in een andere stam van 7 bakken.

 

24-12-2022 18:59:17 4
gose91
gose91

Onderhoud is niet zomaar effe kwakkie vet links en rechts wat effe tussendoor in een willekeurige nacht past. Maar kennelijk roept een beetje uitleg alleen maar meer bash-sentiment op dus ik steek geen energie meer in verdere uitleg

 

24-12-2022 19:22:37
Henk1619
Henk1619

Bash-sentiment? Ik kan er ook niks aan doen dat anderen je nogal onvriendelijk benaderen.

Ik denk dat je me niet goed hebt begrepen. Wat ik bedoelde is dat je die extra toegevoegde rijtuigen met een afwijkend onderhoudsschema tijdens de overstand 's nachts uit de stam haalt zodat die de volgende dag in zijn oude samenstelling van 7 bakken weer verder kan. Ik ging er juist van uit dat het niet zomaar effe een kwakkie vet links en rechts is maar dat die stam dan in ieder geval een dag in korte vorm rijdt. In de nacht na onderhoud zet je de rijtuigen dan weer terug in de stam. Hoeveel tijd wordt uitgetrokken om een ICR rijtuig een beurt te geven mag je invullen, daar heb ik geen zicht op. Lokomotieven ben je een paar dagen kwijt dus wellicht een rijtuig ook wel.

 

24-12-2022 19:22:45 3
broek53
broek53

Jammer, gose. Ik vind het altijd leerzaam, en nuttige info.

 

24-12-2022 21:12:20 6
gose91
gose91

Oké dan heb ik jou inderdaad volledig verkeerd begrepen. Excuus van mijn kant. Opeenstapeling na de eerdere reacties denk ik ;)

Nobel idee om de flexibiliteit van getrokken materieel nog te benutten. Vervelende is wel dat de Wgm in de nacht druk is met de opstart van de volgende dag en nagenoeg vol staat, zeker na de herverdeling van de opstelcapaciteit (waarbij de NS minder sporen kan gebruiken). Stammen breken en opnieuw samenstellen kost fysieke ruimte en kost alles bij elkaar ook veel tijd. Met de huidige personele bezetting er nog bij is dit geen haalbaar scenario.

Ander probleem is dat het onderhoudsbedrijf niet meer capaciteit kan creëeren om meer stammen langer dan 7 bakken te onderhouden. Een stam van 7 bakken staat twee dagen binnen, een stam van 9 bakken tweeëneenhalf. Met twee korte en één lange is de week vol. Met daarbij nog TRAXX en in de nacht ICE. De "onderhoudspaden" die nu vrijkomen door stammen uit dienst te nemen zijn ook nodig om de aanwas van ICNG stellen onderhoud te kunnen geven. Ook stellen die alleen test- of opleidingsritten rijden hebben onderhoud nodig ;)



Laatst bewerkt door gose91 op 24-12-2022 21:13
 

24-12-2022 21:30:26
gose91
gose91
Quote
mdeen (24-12-2022 08:54:22):
Quote
gose91 (23-12-2022 19:56:07):

Uiteindelijk kan je niet eeuwig blijven wachten op het project ICNG.


Nee, dat hebben we wel gezien met het project Fyra waar geen terugvalopties meer waren. Je zou denken (en dat heb ik al eens eerder gezegd) dat men zou leren van eerder gemaakte fouten.


Deze vind ik dus vrij kortzichtig. Er is nu juist wél heel veel tijd genomen om tijdens een TESTbedrijf alle mankementen aan het licht te brengen en proberen op te lossen. En het hele plan voor indiensttreding kon door al die ruimte al 12 keer volledig herschreven worden. 12(!) keer uitstellen en alle planningen herzien en nu pas wordt het wel wat aan de krappe kant. Ergens is de rek eruit. Nóg verder uitnutten van ICR betekent dat het nog een milde revisie zou moeten ondergaan daar is nauwelijks ruimte voor... Alstom werkt hard om binnenkort een voltooide en betrouwbare 3123 af te leveren om vanaf april ICR echt te kunnen gaan vervangen.

 

25-12-2022 09:13:47
icened200
icened200
Quote
gose91 (24-12-2022 21:30:26):
Quote
mdeen (24-12-2022 08:54:22):
Quote
gose91 (23-12-2022 19:56:07):

Uiteindelijk kan je niet eeuwig blijven wachten op het project ICNG.


Nee, dat hebben we wel gezien met het project Fyra waar geen terugvalopties meer waren. Je zou denken (en dat heb ik al eens eerder gezegd) dat men zou leren van eerder gemaakte fouten.


Deze vind ik dus vrij kortzichtig. Er is nu juist wél heel veel tijd genomen om tijdens een TESTbedrijf alle mankementen aan het licht te brengen en proberen op te lossen. En het hele plan voor indiensttreding kon door al die ruimte al 12 keer volledig herschreven worden. 12(!) keer uitstellen en alle planningen herzien en nu pas wordt het wel wat aan de krappe kant. Ergens is de rek eruit. Nóg verder uitnutten van ICR betekent dat het nog een milde revisie zou moeten ondergaan daar is nauwelijks ruimte voor... Alstom werkt hard om binnenkort een voltooide en betrouwbare 3123 af te leveren om vanaf april ICR echt te kunnen gaan vervangen.


Waarschijnlijk wat vergezocht. Maar is er een mogelijkheid om de NMBS I - 11 rijtuigen te huren totdat de ICNG geheel zijn ingestroomd?

De M 7 stroomt in. De I - 11 rijtuigen kunnen ergens worden ingezet. Ook tussen Eupen - Oostende stroomt de M 7 in.



Laatst bewerkt door icened200 op 25-12-2022 09:19
 

25-12-2022 09:20:17
kleine_man
kleine_man
Quote
gose91 (24-12-2022 18:59:17):

Onderhoud is niet zomaar effe kwakkie vet links en rechts wat effe tussendoor in een willekeurige nacht past. Maar kennelijk roept een beetje uitleg alleen maar meer bash-sentiment op dus ik steek geen energie meer in verdere uitleg



Ik ga lang genoeg mee om te weten er inderdaad meer bij komt kijken. Dus als mijn teksten als bashing jouw kant op voelen dan is dat totaal niet de bedoeling. Ik weet dat er onder de radar zeer hard gewerkt wordt.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

25-12-2022 11:30:07
JHS2013
JHS2013
Quote
icened200 (25-12-2022 09:13:47):
Quote
gose91 (24-12-2022 21:30:26):
Quote
mdeen (24-12-2022 08:54:22):
Quote
gose91 (23-12-2022 19:56:07):

Uiteindelijk kan je niet eeuwig blijven wachten op het project ICNG.


Nee, dat hebben we wel gezien met het project Fyra waar geen terugvalopties meer waren. Je zou denken (en dat heb ik al eens eerder gezegd) dat men zou leren van eerder gemaakte fouten.


Deze vind ik dus vrij kortzichtig. Er is nu juist wél heel veel tijd genomen om tijdens een TESTbedrijf alle mankementen aan het licht te brengen en proberen op te lossen. En het hele plan voor indiensttreding kon door al die ruimte al 12 keer volledig herschreven worden. 12(!) keer uitstellen en alle planningen herzien en nu pas wordt het wel wat aan de krappe kant. Ergens is de rek eruit. Nóg verder uitnutten van ICR betekent dat het nog een milde revisie zou moeten ondergaan daar is nauwelijks ruimte voor... Alstom werkt hard om binnenkort een voltooide en betrouwbare 3123 af te leveren om vanaf april ICR echt te kunnen gaan vervangen.


Waarschijnlijk wat vergezocht. Maar is er een mogelijkheid om de NMBS I - 11 rijtuigen te huren totdat de ICNG geheel zijn ingestroomd?

De M 7 stroomt in. De I - 11 rijtuigen kunnen ergens worden ingezet. Ook tussen Eupen - Oostende stroomt de M 7 in.


Misschien voor korte termijnen, ja. Maar de I11 mogen de HSL in Nederland geloof ik nog niet op ivm ontbrekende noodremoverbrugging. Bovendien heeft de NMBS ze nodig voor de "oude" Benelux die gaat rijden als de ICNG de snelle route gaat rijden (en evt voor P-treinen in de tussentijd om nog wat meer M4 te laten uitstromen)

 

25-12-2022 14:25:32
Rolffiej19
Rolffiej19

De i11 rijtuigen beschikken al sinds een tijdje over de Noodremoverbrugging ;)

 

25-12-2022 14:29:01
phantom
phantom
Quote
kleine_man (25-12-2022 09:20:17):
Ik ga lang genoeg mee om te weten er inderdaad meer bij komt kijken. Dus als mijn teksten als bashing jouw kant op voelen dan is dat totaal niet de bedoeling. Ik weet dat er onder de radar zeer hard gewerkt wordt.

Ook van mijn kant uit geen bashen of op de man spelen.
Enkel komen sommige dingen door ontbreken van de kennis/informatie nog wel is anders over als dat ze blijkbaar zijn.
En daaruit vloeien dan vragen/antwoorden vanuit de kant van de onwetende.
Bovendien ( ik spreek voor mezelf hier),als iets overkomt als bashen/op de man spelen,dan is dat zeker niet de intentie,echter meer dat er vraagtekens worden gezet bij wat NS lijkt te doen.
Individuen kan je mijn inziens niet aanspreken op dat wat hun werkgever ze verteld om te doen.
"lullige" is alleen dat de individuen hier wel zijn te spreken en NS niet,dus vandaar dan de vragen de individuen kant op 😉
Niet meer of minder,wat het mij betreft.
Hopelijk dus nog langer informatieve gesprekken met individuen zodat er toch e.e.a. is verhelderd word voor de onwetenden.



Laatst bewerkt door phantom op 25-12-2022 14:29
 

25-12-2022 14:30:33
AlexNL
AlexNL

De inbouw van noodremoverbrugging in I11 is gaande, en er worden ook aanpassingen gedaan die noodzakelijk zijn om te kunnen werken met het deurbedieningssysteem van de 186.

 

25-12-2022 14:48:11
thom
thom

Maargoed, welk probleem lost dat allemaal op?

Punt is nog steeds dat er in de toekomst minder Traxx'en beschikbaar zijn en daardoor ook rijtuigen aan de kant kunnen gaan. Met andere rijtuigen los je daar niets aan op.

Men gaat tegen die tijd echt geen heel nieuw circus opstarten met andere rijtuigen als alternatief, ik reken er eerder op dat de druk op Alstom groot genoeg zal zijn dat ICNG gewoon ingestroomd zal moeten zijn tegen die tijd.



Laatst bewerkt door thom op 25-12-2022 14:48
 

25-12-2022 15:14:29
treinhobby
treinhobby

Bij de NS zijn minder Traxxen beschikbaar, maar de NMBS heeft ze zelf ook (reeks 28).

En als 'tussenoplossing' om de ICR terzijde te kunnen stellen, kan je dan I11 inzetten naar Brussel en de overige ICR binnen Nederland.

 

26-12-2022 10:09:14 2
gose91
gose91
Quote
phantom (25-12-2022 14:29:01):
Quote
kleine_man (25-12-2022 09:20:17):
Ik ga lang genoeg mee om te weten er inderdaad meer bij komt kijken. Dus als mijn teksten als bashing jouw kant op voelen dan is dat totaal niet de bedoeling. Ik weet dat er onder de radar zeer hard gewerkt wordt.

Ook van mijn kant uit geen bashen of op de man spelen.
Enkel komen sommige dingen door ontbreken van de kennis/informatie nog wel is anders over als dat ze blijkbaar zijn.
En daaruit vloeien dan vragen/antwoorden vanuit de kant van de onwetende.
Bovendien ( ik spreek voor mezelf hier),als iets overkomt als bashen/op de man spelen,dan is dat zeker niet de intentie,echter meer dat er vraagtekens worden gezet bij wat NS lijkt te doen.
Individuen kan je mijn inziens niet aanspreken op dat wat hun werkgever ze verteld om te doen.
"lullige" is alleen dat de individuen hier wel zijn te spreken en NS niet,dus vandaar dan de vragen de individuen kant op 😉
Niet meer of minder,wat het mij betreft.
Hopelijk dus nog langer informatieve gesprekken met individuen zodat er toch e.e.a. is verhelderd word voor de onwetenden.


Maar VRAAG het dan als je misschien iets niet weet. "Wat is er dan zo ingewikkeld aan 's nachts rijtuigen uitwisselen om stammen te verlengen?" "Waarom pakt NS de rijtuigen van de 16414 en 16413 niet om andere stammen te verlengen?" Er wordt hier zelden wat gevraagd, alleen gemeningd. Als ik nu uit de meningen de vragen moet destilleren is het een moeizaam gesprek, zoals wel is gebleken haha

Ik weet ook niet hoeveel jullie weten en het komt dan op mij over dat NS als een stel oncreatieve niksnutten wordt gezien, omdat een mogelijke oplossing hier als een mening wordt neergelegd (terwijl die oplossing eigenlijk misschien niet uitvoerbaar is).

Mooi dat het allemaal toch meevalt!

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl