Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
11-10-2010 20:51:11 1
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: on-topic verder a.u.b..


Groet, Spiketrain
 

11-10-2010 20:52:33
broek53
broek53
Niks, maar niemand schijnt mij te geloven als ik meld dat NSR echt heus werkelijk geen stammen aan het verkleinen is om rijtuigen aan Hispeed over te doen, althans niet zonder compensatie. Enfin: dan gelooft men 't maar niet, mij zul je er niet meer over horen.  

11-10-2010 21:00:20
ZJ37
ZJ37
Er zijn teveel manco's (lees: defecten) waardoor die TD7 stammen in de 1900 rijden, dat had Michiel eerder ook al uitgelegd.

Nedtrain had vóór het ingaan van het wijzigingsblad van september NS al gemeld (beloofd) een bepaalde hoeveelheid materieel de baan op te kunnen krijgen, maar dat is - kort gezegd - niet erg gelukt waardoor er momenteel 40 á 60 bakken manco zijn.

Die belofte was mede de overweging voor NS geweest om DDM1 aan de kant te zetten en ik denk niet dat dit was gebeurd als Nedtrain destijds al had aangegeven e.e.a. niet tijdig de baan op te krijgen.

Enfin: ICR maar weer?
 

12-10-2010 08:45:18
ZJ37
ZJ37
Het viel me vanmorgen voor het eerst op (in de A-bak van stam 5630) dat er sensoren zijn geplaatst boven de tussenschuifdeur aan de zijde van de twee 6-persoonscoupé's.

Dat ding had voorheen de nare gewoonte ineens dicht te klappen, ook al liepen er mensen in de deuropening. Om die reden zijn de deuren enkele maanden geleden vastgezet in een geopende stand en nu dus voorzien van sensoren, waardoor ook de gele deurknop overbodig is.
 


14-10-2010 15:25:10
treintim
treintim
In de nieuwe ODR (2010-10) is het volgende nieuwtje te lezen, wat ik nog nergens anders heb gehoord, maar wat de Benelux-stammen er wel fototechnisch interessanter mee zal maken: "De Hispeed-stammen werden geleidelijk alle zes ingekort van zeven naar zes rijtuigen, maar zullen later dit jaar worden aangevuld met eveneens van NSR gehuurde rijtuigen. Deze krijgen hun spanjoletten terug, maar worden niet in beschildering aangepast, zodat elke Beneluxstam een geel-blauw rijtuig zal bevatten.".

Laatst bewerkt door treintim op 14-10-2010 15:28
 

14-10-2010 21:47:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou dat niet alleen hoor, per Jan. 2011 komt de HLE 11.8 (deels) weer terug op de BNL, zal dus een hele leuke bonte mix weer worden


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-10-2010 21:52:52
TheKnitter
TheKnitter
Oftewel, hetzelfde dat ik een tijdje terug al aankondigde. Wegens een korte huurperiode én het snel nodig hebben, hebben ze hiervoor gekozen.
Er rijdt niet voor niks Prio rond met de 'gouden' stoelen van ICR. Dit is al het geval bij Fyra. Alleen zijn ze dan wel bestickert.

Per december 2010 gaan de NMBS-rijtuigen eruit, omdat NMBS ze uiterst december 2010 weer terug wil.
Quote
TheKnitter: Gebruiker Marc-Sch op OHIH meldt:
"Dan nog dit:
Per december 2010 huurt NSH nog 8 tweede klas rijtuigen ICRm van NSR om de I6/I10-stammen te vervangen. NMBS heeft namelijk aangegeven deze tot maximaal december 2010 af te willen staan voor de beneluxdiensten. Het ombouwen kost enige tijd, dus kan het zijn dat er tijdelijk Beneluxstammen met 6 rijtuigen gaan rijden."
Dus die verdwijnen ook op termijn, en wordt de Beneluxdienst alleen Prio.
 

14-10-2010 22:20:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
dlm4yjp: Nou dat niet alleen hoor, per Jan. 2011 komt de HLE 11.8 (deels) weer terug op de BNL, zal dus een hele leuke bonte mix weer worden


bron? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk, er is genoeg materieel reeks 28 beschikbaar lijkt me...
 

14-10-2010 22:26:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is het juist, HLE28 gaat terug naar B-Cargo.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-10-2010 22:36:55
treintim
treintim
De vraag werd gesteld of je daarbij enige bron hebt.  

14-10-2010 22:42:10
dlm4yjp
dlm4yjp
oa. op HGBTF word het meerdere keren vermeld, op OHIH én via andere bronnen al bevestiging gehad dat per Jan 2011 B-Cargo de HLE28 terug wilt hebben.
Daar bovenop hebben alle HLE11.8 een aanzienlijk grote onderhoudsbeurt (eerder een kleine revisie) gehad, één van de opvallende dingen is nog wel de nieuwe glimmende verflaag.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-10-2010 22:47:30
treintim
treintim
Ja, dat laatste klopt. En dan nog de laatste vraag om niet af te dwalen van het topic-onderwerp; verdwijnen ze daarmee per jan. 2011 ook weer uit de Belgische binnenlandse (P-treinen)dienst?

Laatst bewerkt door treintim op 14-10-2010 22:48
 

14-10-2010 22:58:19
ns1700
ns1700
bewijs heb ik al zelf gezien te Schaerbeek en Brussel maar misschien handig een link te delen? lezen we het ook meteen!


groeten uit Spoorzone
 

14-10-2010 23:15:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Google is your friend
Overigens: wat is jouw "bewijs" dan?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-10-2010 05:22:03
kniesoor
kniesoor
Quote
ns1700: bewijs heb ik al zelf gezien te Schaerbeek en Brussel maar misschien handig een link te delen? lezen we het ook meteen!
Dat groot onderhoud zal eerder plaats hebben gevonden in Salzinnes.
 

15-10-2010 05:22:47
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: on-topic a.u.b..


Groet, Spiketrain
 

15-10-2010 07:28:23
ns1700
ns1700
Quote
dlm4yjp: Google is your friend
Overigens: wat is jouw "bewijs" dan?


bewijzen zat. maar ik was vergeten dat redelijk wat mensen niet in België komen.

http://www.flickr.com/photos/43568633@N05/5082621361/
http://www.flickr.com/photos/43568633@N05/5083218802/


groeten uit Spoorzone
 

15-10-2010 07:32:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat kan net zo goed terzijdestelling zijn, maargoed, zoals spiketrain al zei: back on topic...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-10-2010 08:02:21
spoorhaas
spoorhaas
Ik zal even de laatste zijn die heel ff 1 offtopic berichtg plaatst...

Ik heb heel recent een Mcn van NMBS gesproken en die vertelde dat het goederenvervoer bij B Cargo weer dus danig aan het stijgen is dat ze niet zonder die reeks 28 kunnen, hierdoor zullen ENKELE HLE 11.8 loks heel waarschijnlijk terug keren naar de 9200... 100% zeker was het nog niet, aldus de Mcn...

En nu zal ik mij aan de regels houden door Ontopic te gaan!
 

26-10-2010 17:15:08
Jannn2009
Jannn2009
Ik las zojuist in een ander topic dat ICR meegaat tot ongeveer 2020. Zijn ze dan technisch gezien niet goed meer? (te oud)? Want ik vind de rijeigenschappen nog erg goed namelijk! En daarbij komt dat er ook geen motoren of iets dergelijks inzitten waardoor het onderhoud (lijkt mij) niet buitensporig duur zou zijn, en kijk naar Mat '64 dat ook langer doorgereden heeft. Of sla ik hier nu de plank volledig mis?:P

Mijn vraag is in het kort: Klopt het dat het ICR tot ongeveer 2020 doorrijdt? Of kan het nog langer?

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 26-10-2010 17:15
 

26-10-2010 17:18:07
rick
rick
Het kan altijd langer maar tegen die tijd zijn de oudste ICR ook alweer 40 jaar in dienst.  

26-10-2010 17:18:22
Michaeldel
Michaeldel
Quote
Jannn2009: Ik las zojuist in een ander topic dat ICR meegaat tot ongeveer 2020. Zijn ze dan technisch gezien niet goed meer? (te oud)? Want ik vind de rijeigenschappen nog erg goed namelijk! En daarbij komt dat er ook geen motoren of iets dergelijks inzitten waardoor het onderhoud (lijkt mij) niet buitensporig duur zou zijn, en kijk naar Mat '64 dat ook langer doorgereden heeft. Of sla ik hier nu de plank volledig mis?:P

Mijn vraag is in het kort: Klopt het dat het ICR tot ongeveer 2020 doorrijdt? Of kan het nog langer?


Ben het met je eens dat het mooi materieel is, maar geen vervanger voor de 1900. De 1700-en wil ik nog graag rond zien rijden rond Delft
 

26-10-2010 19:41:23
timtrein
timtrein
ICR kan misschien nog wel 40 jaar meerijden, totdat de draaistelframes versleten zijn. Maar dan moet je wéér investeren in een nieuw interieur enzo, en op een gegeven moment ook in de 1700'en. Dat maakt het duur. Dus we zien wel wat NS er van maakt... in 10 jaar kan nogal wat veranderen...  

26-10-2010 20:37:19
broek53
broek53
De kreet "materieel gaat zo en zo lang mee' is inderdaad eigenlijk onzinnig, in de zin dat je rustig kunt door-reviseren en materieel op de baan houden, bij wijze van spreken zo lang als je wilt.
Dat 2020 genoemd wordt als horizon voor ICR heeft als achtergrond dat in die tijd de grote revisie van 2001-en-later is "uitgewerkt" en het de verwachting is dat NSR niet aan nog een grote revisie van het dan zo'n 40 jaar oude materieel zal beginnen. Dat is inderdaad niet te verwachten, al was het maar omdat NSR als beleidslijn heeft gekozen van de getrokken treinen af te willen, lees: van de dure locomotieven.
Daarnaast zingt rond dat ICR zonder opknapbeurt of kleine revisie ook 2020 niet zal halen. Het gaat dan om zaken die bij de vorige grote revisie niet optimaal gedaan zijn, zoals het inzetten van de ramen. Kortom: eerder dan 2020 kan het ook wel eens worden en in dat verband nadert theoretisch het moment dat als Hispeed de gehuurde rijtuigen gaat inleveren, ze door NSR niet meer ingezet zullen worden. Maar dat zijn overwegingen, en zeker nog geen beleid.
 

26-10-2010 20:45:20
Jannn2009
Jannn2009
Bedankt voor de interessante informatie! Het klinkt inderdaad erg logisch wanneer NS af wilt van de locomotieven dat dan de trek-duw combinaties zullen verdwijnen! Ik had leuk aangegeven dan ICR (in mijn ogen) niet erg duur is om te (blijven) reviseren, maar had niet nagedacht dat ze zonder locomotief geen meter vooruit komen, en deze dus wèl duur zijn in onderhoud. Ik hoop dat ze nog even op de baan blijven, want ik zelf vind het prachtig materieel.  

27-10-2010 09:45:51
ns1700
ns1700
Quote
Michaeldel:
Ben het met je eens dat het mooi materieel is, maar geen vervanger voor de 1900. De 1700-en wil ik nog graag rond zien rijden rond Delft
denk niet dat de 1700-en nog lang rijden als ICR ook nog weggaat... bedoel, de DD-AR stellen gaan er ook nog eens uit voor DDZ zonder 1700... verder valt mij op dat er nu ook veel BBB-stammen rijden en nog maar weinig UIC-rijtuigen die ook toegelaten zijn voor Belgie in de composities mee rijden

Laatst bewerkt door spiketrain op 27-10-2010 18:18, reden: Quoot aangepast.


groeten uit Spoorzone
 

10-11-2010 21:41:45
mdj
mdj
*kick*
Quote
http://martijnhaman.nl/ meldt: De stamnummers zijn 4971-4979, 4981 en 4982, waarbij het nummer van het BD-rijtuig bepalend is voor de laatste twee cijfers.
Per 5 oktober 2010 zijn de stamnummers gewijzigd. Reden hiervoor is het duidelijker onderscheidt maken tussen rijtuigen die voor de Benelux- of Fyra-dienst bedoeld zijn. De rijtuigen verschillen namelijk op diverse punten technisch van elkaar. De stammen die dienst doen in de Beneluxdienst krijgen nummers in de serie 4700. Stammen die in de Fyra dienst rijden krijgen een nummer in de serie 4900. De BD-rijtuigen zijn daarbij weer bepalend voor het volgnummer.

Uit de spots komt naar voren dat de oude 4971, 4972, 4973, 4974, 4982 dus 49xx blijven, de rest wordt dan 47xx. Is dat correct?

Laatst bewerkt door mdj op 10-11-2010 21:41


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-11-2010 00:23:19
broek53
broek53
Dat klopt. En de eerste mutaties komen er ook aan: volgende week wordt Fyra 4937 gewijzigd en vernummerd in Beneluxstam 4737, en eind van de maand de 4973 in 4773.  

12-11-2010 15:29:53
klaass16
klaass16
Hoeveel rijtuigen heeft NS nu, en hoeveel rijtuigen heeft NS hispeed nu gehuurd?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-11-2010 16:16:31
2296
2296
NS Hispeed heeft nu 108 rijtuigen. Daar komen er nog 8 bij voor de BNL stammen( voor verlengen van 6 naar 7).  

12-11-2010 16:54:31
timtrein
timtrein
En de totale actieve vloot zit rond de 300. Voor NSR resteren dus iets minder dan 200 rijtuigen.  

12-11-2010 21:23:29
broek53
broek53
De 4737 is inmiddels als zodanig gereed gemaakt voor de Beneluxdienst. Ook is gereed gekomen stam 4936, bestaande uit de laatste "nieuwe" Prio-rijtuigen. Op de Wgm wachten nu de hiervoor genoemde 8 B's op het omzetten van spanjoletten, waarna ze bij de actieve Beneluxstammen geplaatst zullen worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-11-2010 21:23
 

14-11-2010 09:54:37
broek53
broek53
Volgende week begint het ontmantelen van de Benelux-Bs-en voor sloop, bij het Technisch Centrum van de Watergraafsmeer. Een deel van het TEE-treinstel gaat daarom tijdelijk naar de Dijksgracht, en de Bs-en van de Dijksgracht uiteraard naar de Watergraafsmeer.  

14-11-2010 17:07:17
treintim
treintim
Interessante treinbewegingen zullen er dan weer volgen op dat kleine stukje door Amsterdam heen (met wel wat mooie fotplekken)! Stel je voor... al die Bs'en aan elkaar in 1 trein; dan lijkt het net één grote Beneluxtrein (althans het kleurenschema dat vroeger gold voordat de Fyra-kleurtjes er waren). Hopelijk gaat het lukken dit op de foto te krijgen (zal wel niet, maar toch).

Laatst bewerkt door treintim op 14-11-2010 17:08
 

14-11-2010 17:29:09
2296
2296
Quote
broek53: Een deel van het TEE-treinstel gaat daarom tijdelijk naar de Dijksgracht, .

TEE staat met 4 bakken aan elkaar al klaar op de Watergraafsmeer. 1 Middenbak zal op de Watergraafsmeer achter blijven.
 

14-11-2010 17:38:45
broek53
broek53
Er staan "maar" vijf Bs-en op de Dgr, waaronder de 105, dus een lange Beneluxtrein zal het niet worden, vrees ik. Tussen de Dgr en de Wgm worden overigens ook groepjes van 5 locs gewisseld voor wat conserverende maatregelen, dus er kunnen best aardige combi's ontstaan.  

14-11-2010 17:58:42
2296
2296
Klein stapje Of Topic maar heeft wel te maken bovenstaande bericht.
Er stonden vandaag dan ook 3x 1800 (nummers niet op gelet) op de Wgm bij het technisch centrum.
 

15-11-2010 16:42:21
broek53
broek53
De uitwisseling van het TEE-stel met de Bs-en tussen Wgm en Dgr vindt volgens de plannen van dit moment plaats morgen (dinsdag) tussen de middag; ca. 12 uur heen, 13.30 uur terug.
(Voor hen die langer willen posten: in de ochtend wordt de ene sleep van 5 elocs uitgewisseld tegen de andere.)
 

24-11-2010 20:57:27
broek53
broek53
Het ICR-rijtuig 20 259, dat met een van de slepen DDM-1 maandag van de Wgm naar de Zaanstraat is gegaan, zal in de Zaanstraat de deur-spanjoletten overnemen van (museum-)Bs 101. Het moet daarmee Beneluxdienst-geschikt worden.  

25-11-2010 23:11:26
WesselE
WesselE
Even heel iets anders. Het viel een niet-gebruiker vanmiddag op dat het toelatingsraster van een ICRm BDs nog altijd een B van België vermeldt. Zijn die rijtuigen daadwerkelijk toegelaten in België? En is het dan geen optie om met die BDs'en de Benelux'en van hun zevende rijtuig te voorzien? Want BDs'en zijn er meer dan genoeg. Of zijn er ook meer dan genoeg 'normale' ICRm-bakken om alle stammen op lengte en rijdende te houden?


'Okeh'
 

25-11-2010 23:28:55
broek53
broek53
De B staat er ten onrechte op, want de BDs-en hebben sowieso een statische omzetter voor slechts één spanning. En ook hun nummer geeft aan dat het binnenlandse rijtuigen geworden zijn.

Dat neemt vervolgens niet weg dat er bewegingen gaande zijn om, ondanks dit "gebrek", bijna precies te gaan doen wat je voorstelt: een aantal geschikt maken voor België en daarmee voor inzet in de Beneluxdienst (als getrokken rijtuigen, uiteraard). Niets is nog zeker, zeg ik er uitdrukkelijk bij, maar de onderzoeken zijn wel concreet.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-11-2010 23:29
 

26-11-2010 11:23:45
AlbertP
AlbertP
Die B betekent dat de Belgische tegenhanger van IVW geen bezwaar heeft als het rijtuig in hun land wordt gebruikt. Het is niet meer geschikt voor inzet, maar iedere in België toegelaten vervoerder mag het zo achter een trein hangen en er mee rijden, omdat de B er nog steeds staat.

Laatst bewerkt door AlbertP op 26-11-2010 11:23
 

26-11-2010 12:16:45
thom
thom
Nou, het is echt niet alleen dat dat stickertje bepaald of het ding Belgie in mag hoor, dat doet het inzetcertificaat wel.

Die B zit er gewoon ten onrechte op, immers is het UIC numemr ook binnenlands vernoemd, en zou ik niet weten waarom men die rijtuigen na hun verbouwing opnieuw gekeurd hebben voor België.
 

10-12-2010 00:20:23
broek53
broek53
Het ziet ernaar uit dat de benelux-stuurstandrijtuigen op de Watergraafsmeer zelf gesloopt gaan worden (zoals destijds drie ICK's) en dat dat volgende week gaat beginnen.  

29-12-2010 14:10:32
taigagaai
Moderator
taigagaai
Is er al een begin gemaakt met bovenstaande of is dat door de winterperikelen voorlopig uitgesteld?  

29-12-2010 14:53:03
broek53
broek53
Ja, de eerder genoemde "vorige week" is in ieder geval al verstreken. Ik denk dat het nu weer volgende week wordt, als de dooi een beetje aanhoudt - maar niemand weet het echt zeker. De rijtuigen staan wel klaar om van hun draaistellen afgetild te worden, dus weinig houdt sloop meer tegen.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-12-2010 14:53
 

29-12-2010 17:42:30
ns1700
ns1700
ben nog achter het UIC-raster aangegaan en het blijkt dat de 50 80 20-70 201-3 de enige is die ook Duitsland(D) en Luxemburg(L) aangeeft.


groeten uit Spoorzone
 

29-12-2010 21:16:41
rick
rick
Quote
broek53: Dat neemt vervolgens niet weg dat er bewegingen gaande zijn om, ondanks dit "gebrek", bijna precies te gaan doen wat je voorstelt: een aantal geschikt maken voor België en daarmee voor inzet in de Beneluxdienst (als getrokken rijtuigen, uiteraard). Niets is nog zeker, zeg ik er uitdrukkelijk bij, maar de onderzoeken zijn wel concreet.
Is hier nog iets uitgekomen of wordt het nog onderzocht?
 

29-12-2010 23:46:26
broek53
broek53
Ruim gezegd: het is nog steeds een van de mogelijkheden om aan een negende Beneluxstam te komen, maar een keus uit alle mogelijkheden moet nog gemaakt worden.  

30-12-2010 11:01:30
coenormel
coenormel
Ik weet niet of het al gemeld was, maar er rijdt inmiddels tenminste één Benelux-stam rond met een geel/blauw ICRm-rijtuig er in (een B).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-01-2011 00:12
 

01-01-2011 23:41:46
treintim
treintim
Quote
broek53: De rijtuigen staan wel klaar om van hun draaistellen afgetild te worden, dus weinig houdt sloop meer tegen.


In een OD-topic werd gezegd dat de rijtuigen ter plaatse gesloopt zullen worden. Weet iemand wat ik me daarbij moet voorstellen?
En de rijtuigen staan klaar om van hun draaistellen afgetild te worden. Worden ze dan per dieplader nog ergens naartoe vervoerd of ... (kortom ik snap er waarschijnlijk niet zoveel van).

Laatst bewerkt door treintim op 01-01-2011 23:42
 

01-01-2011 23:45:31
ZJ37
ZJ37
Zullen ze wel naast die draaistellen worden gezet wellicht en dan gesloopt worden?  

01-01-2011 23:46:54
2296
2296
Ze worden ter plekke in kleine stukjes geknipt en dan per vrachtwagen afgevoerd. Dit is zoals Broek53 al eerder aangaf ook al het geval geweest bij een 4 tal ICK rijtuigen.  

02-01-2011 00:04:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Inmiddels rijden er 1 of meerdere blauwe ICR rijtuigen rond in de Benelux, het is niet de bedoeling om dat hier meerdere malen te gaan melden dat mensen deze gespot hebben.  


02-01-2011 00:17:21
broek53
broek53
Quote
2296: Ze worden ter plekke in kleine stukjes geknipt en dan per vrachtwagen afgevoerd. Dit is zoals Broek53 al eerder aangaf ook al het geval geweest bij een 4 tal ICK rijtuigen.
Ja, de bak wordt van de draaistellen getild en naast het spoor gezet of gelegd, als het gaat zoals de vorge keren. En dan gaat de knipschaar erin.
 

02-01-2011 00:20:20
treintim
treintim
Zozo, bedankt voor de uitleg. Mogelijk dat het één en ander nog wel te fotograferen is vanaf openbaar terrein. Het zou wel een mooi beeld moeten opleveren, dus we houden het in de gaten.

Laatst bewerkt door treintim op 02-01-2011 00:21
 

02-01-2011 12:23:04
john563
john563
Er is een onderzoek begonnen om na 2013 de ICRm een kleine beurt te geven en allemaal weer eigen kleur te geven en de Bds weer allemaal in dienst te doen.  

02-01-2011 12:30:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat is neem ik aan afhankelijk van de datum waarop NS Hispeed de priostammen weer terugleverd? Want als dat allemaal terugkomt dan heeft de NSR denk ik wel behoefte aan al die terzijde gestelde BDs'en  

02-01-2011 12:54:27
Pim530
Pim530
Even voor de goede orde, hoeveel niet-stuurstand rijtuigen ICR hebben we in totaal, inclusief de Benelux, en hoeveel BDs'en hebben we?  

02-01-2011 13:04:45
Rinse
Rinse
Er zijn 32 BDs rijtuigen.

Edit: En volgens het boek 'Nieuw Spoor' van Gerrit Nieuwenhuis waren er oorspronkelijk 258 ICR rijtuigen voor de binnenlandse dienst + 59 rijtuigen voor de Benelux dienst.

Volgens mij zijn er in ieder geval twee ICR rijtuigen gesloopt (botsing Amsterdam 21 mei 2004 en ontsporing Amsterdam augustus 2005), een andere is het koninklijke rijtuig geworden en de 11 Bs rijtuigen staan buiten dienst dus dan zouden er nog 303 rijtuigen in dienst moeten zijn (inclusief 32 BDs rijtuigen, waarvan er een aantal buiten dienst staan).

Misschien dat iemand mij kan aanvullen/corrigeren?

Laatst bewerkt door Rinse op 02-01-2011 13:14
 

02-01-2011 13:20:27
Pim530
Pim530
Ik heb net even op wikipedia zitten rekenen en kwam op hetzelfde uit.

Dat zou inhouden dat je dan in principe 32 stammen met 9,46875 rijtuigen ( goh, wat zijn het er eigenlijk toch veel ) zou kunnen maken. Dat komt wel wat vervelend uit, natuurlijk Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om 30 stammen van 10 rijtuigen te maken en 3 rijtuigen niet te gebruiken + 2 BDs op reserve.

Maar als het al ooit nog zover mag komen, is dat nog ver weg

Laatst bewerkt door Pim530 op 02-01-2011 13:20, reden: BDs op stuurstand gewijzigd in BDs op reserve.
 

02-01-2011 13:21:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik kom met mijn eigen administratie en wat hulp van Martijn Haman tot :

96 A rijtuigen
146 B rijtuigen
39 Bf/BD rijtuigen
32 BDs rijtuigen

grand total van 313 rijtuigen, kortom, ergens een telfout/doublure in mn papierwerk. Het zal dus rondom de 300 rijtuigen zijn.
 

02-01-2011 14:42:08
rick
rick
Je mist dan in ieder geval nog het koninklijk rijtuig en de twee gesloopte rijtuigen want er waren er ooit 317.  

02-01-2011 15:10:29
Pim530
Pim530
Volgens mij heeft ie het over het huidige park, niet het voormalige.  

02-01-2011 16:59:29
rick
rick
@Sleutelman: Nu ik je bericht nalees zie ik dat het ergens niet klopt. Van de 317 rijtuigen in totaal waren er 11 Bs, er waren dus hooguit 306 'normale' rijtuigen en geen 313.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-01-2011 17:09
 

02-01-2011 17:09:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ja ik weet het, ik heb ergens doublures in de administratie

SleutelMan: Een aantal berichten verwijderd. We kunnen hier op Somda wel iets vriendelijker met elkaar omgaan!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-01-2011 17:12
 

27-01-2011 18:01:17
broek53
broek53
Quote
coenormel: Ik weet niet of het al gemeld was, maar er rijdt inmiddels tenminste één Benelux-stam rond met een geel/blauw ICRm-rijtuig er in (een B).
Toen (30 december) was dat waar voor die ene BNL-stam (met de 20 259) en dat is lang zo gebleven. Vandaag is stam 4776 verlengd door toevoeging van de (geel/blauwe) 20 258. De overige BNL-stammen volgen nu binnenkort (ik meen één per week).
 

02-02-2011 08:20:59
broek53
broek53
Sinds 1/2 is ook stam 4781 op 7 rijtuigen gekomen, door toevoeging van de 20-70 253, en vandaag (2/2) rijdt stam 4775 met als zevende rijtuig de 20-70 228.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-02-2011 08:23
 

02-02-2011 08:24:15
ns1700
ns1700
dat gaat al een beetje de goede kant op. jammer dat een rijtuig qua verlichting al de geest heeft gegeven. weet niet welke maar eentje gister reed afgeslotenivm kapotte verlichting.


groeten uit Spoorzone
 

02-02-2011 09:03:21
verschuyl
verschuyl
Quote
broek53 (wo 29 dec 2010 14:53:03 https://www.somda.nl/forum/323/p310335/): Ja, de eerder genoemde "vorige week" is in ieder geval al verstreken. Ik denk dat het nu weer volgende week wordt, als de dooi een beetje aanhoudt - maar niemand weet het echt zeker. De rijtuigen staan wel klaar om van hun draaistellen afgetild te worden, dus weinig houdt sloop meer tegen.
We zijn nu al ruim een maand verder, is er al gesloopt?


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

02-02-2011 09:51:07
lex_t
lex_t
Ik reed dit weekend over de A10 onder de Meer door, ze stonden er nog, de zuurstok-Bs voorop.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-02-2011 10:13, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

02-02-2011 13:06:07
2296
2296
Quote
verschuyl We zijn nu al ruim een maand verder, is er al gesloopt?

Nee er is nog niks gesloopt door de sloper.
 

02-02-2011 14:53:32
verschuyl
verschuyl
Door anderen wel dan? Of begrijp ik dat verkeerd?


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

02-02-2011 15:25:28
2296
2296
Ja door de monteurs. Die hebben soms wel eens onderdelen nodig die niet meer op voorraad zijn.  

02-02-2011 15:58:07
broek53
broek53
De meeste deuren zijn eruit omdat de spanjoletsluiting van deze rijtuigen wordt overgezet op de rijtuigen die nu als zevende rijtuig in Beneluxstammen instromen, bijvoorbeeld.  

07-02-2011 11:54:56
broek53
broek53
Beneluxstam 4781 bestaat sinds vandaag weer uit 7 rijtuigen, door toevoegen van de 20-70 253.  

15-02-2011 11:35:54
jorgo
jorgo
ICRm stammen BAB hebben toch normaal ook altijd de volgorde BAB? Zag vandaag stam 5626 in trein 3528 met het A rijtuig gekoppeld aan de BDs. Dat betekent dat óf de volgorde BBA(-BDs) was of er een B ontbrak: BA(-BDs). Heb er eigenlijk nooit op gelet of dit vaker voorkomt.  

15-02-2011 11:43:28
ZJ37
ZJ37
Ik herinner me een recent bericht in een OD-topic van iemand die ergens 9 bakken ICRm voorbij zag komen. Dat lijkt te bevestigen dat er een stammetje bestaat van 2 rijtuigen.  

15-02-2011 11:47:08
mvd
mvd
Er ontbrak inderdaad een B in deze trein. Ik dacht vanochtend al, wat rijdt die trein ver door in Mt terwijl ik gewoon 4 stamnummers had opgeschreven...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

15-02-2011 22:37:52
treintim
treintim
In een intern bericht van NS Hispeed wordt gesproken dat het slopen van de 10 Bs'jes op de Wgm deze week nog begint. Het bericht is gepubliceerd op een ander hobbyforum (http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=2842 onderaan de pagina).  

15-02-2011 22:44:02
train85
train85
Dan heb ik dat bericht niet gezien binnen NShispeed, nu ik er al 2 weken zit, maar inderdaad gelezen op SF.

Laatst bewerkt door train85 op 15-02-2011 22:44
 

15-02-2011 23:04:05
MDDM
MDDM
Heeft ook in de Ons (afdeling Asd) gestaan. Komt een knipschaar te staan en die korte metten maakt met die handel.


Gr Joop mcn Lls
 

15-02-2011 23:15:31
treintim
treintim
OK, interessant! Als dat dan daadwerkelijk zo ver is dat die schaar er staat en men er mee bezig gaat, is het 't zeker ook waard om even te melden.

Laatst bewerkt door treintim op 15-02-2011 23:15
 

16-02-2011 08:46:59
verschuyl
verschuyl
Ik ben dan ook wel benieuwd naar foto's als er gesloopt gaat worden!


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

16-02-2011 09:08:06
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Het beste vermaak is leedvermaak %08%


Met vriendelijke groet, Robin
 

16-02-2011 14:00:53
klaass16
klaass16
Het NSM zou toch ook een Bs krijgen?

er worden 10 van de 11 gesloopt.

Laatst bewerkt door klaass16 op 16-02-2011 14:08


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

16-02-2011 14:07:05
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Het NSM krijgt inderdaad een Bs. De 28 101 uit mijn hoofd gezegd.  

16-02-2011 14:09:01
klaass16
klaass16
Is er ook al bekend wanneer die naar het NSM gaat?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

16-02-2011 14:38:11
broek53
broek53
Die is al lang geleden aan het NSM overgedragen en destijds in de Zaanstraat gepakeeerd.  

16-02-2011 21:35:23
thom
thom
En inmiddels in Amersfoort.  

19-02-2011 09:37:37
broek53
broek53
Vanaf vandaag is Beneluxstam 4738 weer zeven rijtuigen lang, door toevoeging van de 20-70 543. Een rijtuig dat (zie het nummer) al een beneluxgeschiedenis heeft.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-02-2011 10:51
 

19-02-2011 10:03:48
ns1700
ns1700
gister de stam met 9 rijtuigen te Dt gezien. moest toch even nadenken of ik het goed zag%09%


groeten uit Spoorzone
 

19-02-2011 11:49:26
edward
edward
Quote
broek53 (za 19 feb 2011 09:37:37 https://www.somda.nl/forum/323/p319725/): Vanaf vandaag is Beneluxstam 4738 weer zeven rijtuigen lang, door toevoeging van de 20-70 543. Een rijtuig dat (zie het nummer) al een beneluxgeschiedenis heeft.

Deze stam stond toch bekend als 4779, maar heeft blijkbaar nu het nummer van het
BD-rijtuig gekregen. Geldt dit ook voor 4980 met BD 439?
 

19-02-2011 16:17:08
smarkie
smarkie
Alle stammen dragen het nummer van de betreffende BD. 47xx (Benelux) en 49xx (Fyra)  

21-02-2011 08:36:49
verschuyl
verschuyl
Quote
treintim (di 15 feb 2011 22:37:52 https://www.somda.nl/forum/323/p319091/): In een intern bericht van NS Hispeed wordt gesproken dat het slopen van de 10 Bs'jes op de Wgm deze week nog begint. Het bericht is gepubliceerd op een ander hobbyforum (http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=2842 onderaan de pagina).
Is er afgelopen week al gesloopt? Hier ben ik wel benieuwd naar %08%


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

21-02-2011 08:44:27
Jack5812
Jack5812
Ik ben zaterdag nog langs Wgm gekomen, en ze leken mij nog in takt.  

21-02-2011 09:42:33
broek53
broek53
Vandaag verlengd: Beneluxstam 4737 met B 20-70 547.  

25-02-2011 13:13:50
110573
110573
Quote
verschuyl (ma 21 feb 2011 08:36:49 https://www.somda.nl/forum/323/p320058/):
Quote
treintim (di 15 feb 2011 22:37:52 https://www.somda.nl/forum/323/p319091/): In een intern bericht van NS Hispeed wordt gesproken dat het slopen van de 10 Bs'jes op de Wgm deze week nog begint. Het bericht is gepubliceerd op een ander hobbyforum (http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=2842 onderaan de pagina).
Is er afgelopen week al gesloopt? Hier ben ik wel benieuwd naar %08%


Ik kwam er gister langs en ze stonden er volgens mij allemaal nog

Laatst bewerkt door SleutelMan op 25-02-2011 17:55, reden: quote toegevoegd
 

25-02-2011 17:56:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Mag ik iedereen eraan herinneren dat dit een topic is over de ontwikkelingen van het ICR park en dus niet "plaats hier je ICR spots". Als de Bs'en worden gesloopt of ze weg zijn zal dat zeker worden gemeld, om de haverklap melden dat ze er nog staan heeft niemand wat aan.  

25-02-2011 18:17:57
dlm4yjp
dlm4yjp
Er is wel degelijk voortgang in de Bs'jes, kwam er vandaag 2 maal langs, het zag er naar uit dat momenteel al het interieur, voor zo snel ik het zag, het geen wat achter de kasten verstopt zat eruit gesloopt word.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl