Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
15-10-2017 17:42:12
DDZ7504
DDZ7504
Soms door VolkerRail, soms door NS 186'ers. Toch?  

16-10-2017 00:06:46
wouterder
wouterder
Volgensmij alleen VR. Nog geen 186 voorbij zien komen in de spots.  

16-10-2017 08:06:59
cuneo56
cuneo56
Daar is binnenkort toch geen ruimte meer voor in het lokpark als volgende maand ook de Benelux in Sandwich bedrijf gaat rijden.  

16-10-2017 23:36:54
moderator
Moderator
moderator
discussie over toekomstplannen Benelux afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/19786/p628693  


17-10-2017 09:38:59
6501
6501
Quote
wouterder (ma 16 okt 2017 00:06:46 https://www.somda.nl/forum/323/p628680/): Volgensmij alleen VR. Nog geen 186 voorbij zien komen in de spots.


....kijk eens voor de grap bij "opvallende dingen van 23 september j.l".....Xander140 plaatste daar om 14:06u een bericht %08%
 

17-10-2017 09:47:24
nathanvos2
nathanvos2
Er is laatst een transport geweest van ICRm met Volkerrail. Dus het is inderdaad de ene keer met Volkerrail en de andere keer met een 186.  

17-10-2017 10:07:15
IJsbergsla
IJsbergsla
Zoiets gaat tegenwoordig met contracten. Die vier stuurstanden stond er sinds het project met volwielen toen NSR het transport regelde. Alles wat nu voor de tweede keer naar Onnen moet gaat in principe met VolkerRail mee.  

17-10-2017 17:51:17
Tobiash4
Tobiash4
Vandaag de 16130 van dichtbij bekeken. Opvallend is het nieuwe systeem wat deurstoringen zou moeten tegengaan. (Zoals eerder beschreven in dit Topic)
Stam ziet er nu nog netjes en schoon uit.

Wat foto’s gemaakt voor de geïnteresseerden: https://www.flickr.com/gp/tobiashulsker/C37v2m
 

23-10-2017 18:54:37
DVR
DVR
Aanstaande donderdag is er vanuit de Wgm een (proef)rit gepland met een wel heel bijzondere samenstelling namelijke 1x BDs,1x A,2x BDs,2x A,1x BDs het geheel met een fictief treinstam nummer. Dit zijn de nog niet aan NSR overgedragen reserve rijtuigen.

Laatst bewerkt door DVR op 23-10-2017 18:56
 

23-10-2017 19:07:30
aarclay
aarclay
Zitten daar die ERTMS-proto stuurstanden tussen? En wat is de reden van die rit?
Een conditierit?

En stammetje 16130? Welke rijtuigen zitten daarin?

Laatst bewerkt door aarclay op 23-10-2017 19:10


Choo choo.....
 

23-10-2017 19:32:59
DVR
DVR
Quote
aarclay (ma 23 okt 2017 19:07:30 https://www.somda.nl/forum/323/p629463/): Zitten daar die ERTMS-proto stuurstanden tussen? En wat is de reden van die rit?
Een conditierit?

En stammetje 16130? Welke rijtuigen zitten daarin?
Van stam 16130 heb ik de nummers net bij materieelsamenstellingen ingevuld. (moet nog goedgekeurd worden)
Overdrachtsrit zonder proto stuurstanden.
 

23-10-2017 19:53:46
aarclay
aarclay
Het blijven toch reserve rijtuigen? Waarom zou je dan voor een enkele overdrachtsrit een (fictief) stamnummer bedenken? De bakken worden toch weer uit elkaar getrokken als er wat moet worden verwisseld.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-10-2017 19:54


Choo choo.....
 

23-10-2017 22:48:15
Frontier
Frontier
Quote
aarclay (ma 23 okt 2017 19:07:30 https://www.somda.nl/forum/323/p629463/): Zitten daar die ERTMS-proto stuurstanden tussen?

Neen, die staan opgebokt te verloederen te Hlmwph.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-10-2017 22:50:33
aarclay
aarclay
Zou er nog plek zijn om aan een stam te hangen? Of is er sprake van over-capaciteit? Naar mijn idee kan je ze prima in de revisie meenemen, want de stuurtafel is niet eens meer nodig, het is toch een gesleept rijtuig.


Choo choo.....
 

23-10-2017 23:04:19
thom
thom
Gezien ze opgebokt zijn, zijn ze eerder in gebruik als wisselvoorraad voor de revisie.  

23-10-2017 23:12:15
Frontier
Frontier
Komt nog bij dat die rijtuigen de vorige revisie niet eens afgerond hebben, want zo zit er bijvoorbeeld nog het oude interieur in.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

24-10-2017 06:04:15
gose91
gose91
Quote
thom (ma 23 okt 2017 23:04:19 https://www.somda.nl/forum/323/p629506/): Gezien ze opgebokt zijn, zijn ze eerder in gebruik als wisselvoorraad voor de revisie.

De 031 en 032 zijn bestemd voor ongeregistreerde pluk. Of “uitholling”, hoe je het noemen wil. Deze rijtuigen liggen dusdanig overhoop en zijn zo overtallig (er zijn immers al vier andere reserve BDs) dat naar dienstvaardige staat brengen zonde is van de moeite.

Laatst bewerkt door gose91 op 24-10-2017 06:07
 

26-10-2017 22:06:28
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik vroeg me het volgende af over de ICR-stuurstanden die vandaag een testrit gemaakt hebben t.b.v. overdracht. Als het goed is, zijn er namelijk 7 stuurstanden over (16, 18, 27-29, 31 en 32). Laatstgenoemde zijn compleet geplukt en staan in Hlm, maar die andere 5 zouden dus compleet moeten zijn. Er hebben er echter maar 4 een proefrit gemaakt. Waarom is die vijfde stuurstand dan niet meegenomen?  

26-10-2017 22:24:51
IJsbergsla
IJsbergsla
Omdat er maar vier stuurstanden in Onnen zijn behandeld? Voor die vijfde valt weinig nieuws te testen.  

26-10-2017 22:27:38
2296
2296
In Amf zou er nog één moeten staan welke ooit eens een aanrijding heeft gehad waarbij nogal wat schade was. Deze is toen onder een zeil terzijde gezet. Welk nummer het is weet ik niet.  

26-10-2017 22:28:53
aarclay
aarclay
De BDs 20 staat toch ook in Haarlem met zware botsschade?

Edit: Amersfoort nu dus!

Laatst bewerkt door aarclay op 26-10-2017 22:29


Choo choo.....
 

26-10-2017 22:33:39
Jan-Mark
Jan-Mark
Die BDs 20 is als het goed is niet meegenomen in het revisieproject, maar op de site van Martijn Haman zie je dat de 5 genoemde stuurstanden wel allemaal Bpmbdzf7 heten, dan zijn ze toch allemaal gerenoveerd?  

26-10-2017 22:36:01
sik214
sik214
Zou het te maken kunnen hebben met de 018? Die heeft al in een inmiddels ontmantelde stam gereden. De rijtuigen van de 16118 rijden nu bijna allemaal in de 16130. De 018 staat dus ergens aan de kant, maar heeft wel z'n proefrit er al lang opzitten.  

26-10-2017 23:15:52
SunKeeper
SunKeeper
Quote
aarclay (do 26 okt 2017 22:28:53 https://www.somda.nl/forum/323/p629921/): De BDs 20 staat toch ook in Haarlem met zware botsschade?

Edit: Amersfoort nu dus!


Toch al een tijdje?

''Op 17 december 2009 raakte rijtuig BDs 82-77 020 betrokken bij een aanrijding met een vrachtwagen ter hoogte van Oss.
Als gevolg van een overschot aan BDs-rijtuigen werd het rijtuig niet hersteld en terzijde gesteld bij de Hoofdwerkplaats Haarlem. In de nacht van 12 op 13 september 2011 werd het rijtuig overgebracht van Haarlem naar Amersfoort en wacht daar op de dingen die gaan gebeuren.''
 

26-10-2017 23:30:18
2296
2296
Dan zou zo het overzicht van de BDs rijtuigen moeten zijn:
016 Wgm reserve
018 Wgm reserve
020 Amf terzijde zware botsschade
027 Wgm reserve
028 Wgm reserve
029 Wgm reserve
031 Hlm terzijde pluk rijtuig
032 Hlm terzijde pluk rijtuig
 

26-10-2017 23:35:01
Tobiash4
Tobiash4
Hieruit begrijp ik dat de testtrein vandaag in ieder geval bevat:
BDs'en 16, 27, 28 en 29. (als ik het goed zie, meen ik in volgorde: 27 voorop, in het midden de 16 en daar tegenover de 29, achterop de 28)
Heeft iemand nog kunnen waarnemen wat de exacte rijtuignummers waren van de Apmz rijtuigen?
Deze hadden alle 3 een NMBS logo.

De gehele stam bij elkaar bevatte een schoon en glimmend setje volwielen.
 

27-10-2017 00:37:33
Tobiash4
Tobiash4
Hier nog een oude foto van BDs 020, ingepakt en wel... https://flic.kr/p/b4gff8

Laatst bewerkt door Tobiash4 op 27-10-2017 00:38
 

27-10-2017 10:33:08
gose91
gose91
Quote
sik214 (do 26 okt 2017 22:36:01 https://www.somda.nl/forum/323/p629923/): Zou het te maken kunnen hebben met de 018? Die heeft al in een inmiddels ontmantelde stam gereden. De rijtuigen van de 16118 rijden nu bijna allemaal in de 16130. De 018 staat dus ergens aan de kant, maar heeft wel z'n proefrit er al lang opzitten.

De 82-018 staat op spoor 3306 te Wgm samen met rijtuig 10-314. Het derde overgeschoten rijtuig 10-307 uit de 16118 heeft enkele weken in een 164** stam de plaats ingenomen van een rijtuig dat behandeld moest worden in Hlmwph en staat op 3211.
 

06-11-2017 20:41:18
DVR
DVR
Quote
Tobiash4 (do 26 okt 2017 23:35:01 https://www.somda.nl/forum/323/p629929/): Hieruit begrijp ik dat de testtrein vandaag in ieder geval bevat:
BDs'en 16, 27, 28 en 29. (als ik het goed zie, meen ik in volgorde: 27 voorop, in het midden de 16 en daar tegenover de 29, achterop de 28)
Heeft iemand nog kunnen waarnemen wat de exacte rijtuignummers waren van de Apmz rijtuigen?
Deze hadden alle 3 een NMBS logo.

De gehele stam bij elkaar bevatte een schoon en glimmend setje volwielen.


Samenstelling testtrein 82-027/10-368/82-016/82-029/10-365/10-487/82/028
1e klassen worden waarschijnlijk gebruikt voor verlenging Benelux stammen
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-11-2017 20:44:08
MCN-GVC
MCN-GVC
Er is vaker een discussie geweest dat de ICR-reserverijtuigen niet gebruikt worden. Hier komt voor ongeveer 3 weken verandering in. Van stam 16509 zou 1 2e klas rijtuig schade hebben en dus hersteld moet worden. Een van de reserve 1e klas rijtuigen neemt tijdelijk zijn plek in. Er komt dus tijdelijk een stam te rijden met 3 1e klas rijtuigen.  

11-11-2017 23:19:10
DDZ7504
DDZ7504
Vanwaar de keuze voor een extra eersteklasse-rijtuig en niet een extra stuurstandrijtuig van de reservebakken aan de zijde waar er normaal geen zit? En wordt dat rijtuig dan gedeklasseerd of blijft het een als 1e klas functionerend rijtuig?


DDZ in dienst, ik blij!
 

12-11-2017 00:31:54
jeanne
jeanne
Misschien omdat de overgebleven stuurstandrijtuigen (nog) niet als eindrijtuig ingericht zijn? Als tussenrijtuig zijn deze toch een beetje lastig. %08%


Jeanne Kok
 

12-11-2017 00:48:28
Frontier
Frontier
Als ze (nog) niet als eindrijtuig ingericht zijn, zijn ze thans als reserve volledig nutteloos.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-11-2017 01:01:11
2296
2296
Quote
MCN-GVC (za 11 nov 2017 20:44:08 https://www.somda.nl/forum/323/p631459/): Er is vaker een discussie geweest dat de ICR-reserverijtuigen niet gebruikt worden. Hier komt voor ongeveer 3 weken verandering in. Van stam 16509 zou 1 2e klas rijtuig schade hebben en dus hersteld moet worden. Een van de reserve 1e klas rijtuigen neemt tijdelijk zijn plek in. Er komt dus tijdelijk een stam te rijden met 3 1e klas rijtuigen.

Betreft rijtuig 29 442 welke een slechte vloer heeft op het balkon. De 10 307 is daar nu dus tijdelijk voor in de plaats gekomen.
 

12-11-2017 06:02:59
MCN-GVC
MCN-GVC
In de basis start een stam met een traxx loc (cab 1 voorop om storingen te voorkomen) en daarachter het B eindrijtuig. Hierin zit de module die het analoge groene lamp cirquit van de ICR vertaalt in een digitaal signaal voor de loc. Zoals de naam zegt moet dit rijtuig aan het einde van een stam zitten. Daarna komen de andere rintuigen en aan het eind een BDs (nl) of BD (BNL). Daarna een traxx loc met het lieft ook cab 1 aan het uiteinde maar cab 2 mag ook. Het toevoegen van een tweede BDs kan dus nooit.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 12-11-2017 06:03
 

12-11-2017 10:08:49
DDZ7504
DDZ7504
Dus als ik het goed lees is het ook niet mogelijk (of te moeilijk/duur?) om die module in het B eindrijtuig uit te schakelen of uit te bouwen en eenzelfde module in het vervangende BDs rijtuig in te bouwen?  

12-11-2017 10:45:29
michaben
michaben
Twee BDs rijtuigen per stam is ook niet nodig, als elke binnenlandse stam een BDs krijgt ben je ze allemaal kwijt (op de schade en protostuurstand rijtuigen na). Wel zal je, om alles in te zetten, enkele stammen met twee BD of een BD en een BDs rijtuig moeten maken.  

12-11-2017 11:45:24
DDZ7504
DDZ7504
Nodig is het niet nee, maar ik doelde er puur op om te kijken of het mogelijk is een tweedeklasse rijtuig door een tweedeklasse rijtuig te vervangen bij schade, niet om alle stammen te voorzien van een extra BDs


DDZ in dienst, ik blij!
 

12-11-2017 13:58:01
thom
thom
Beide rijtuigen aan de uiteindes van een stam lijken mij voorzien van de eindmodule, immers sluit de achterste module de deurkring af, en de voorste module vertaald het naar de lok.

En aangezien de stammen kopmaken moet het in twee richtingen werken.

In theorie zou je een stam technisch gezien dus prima kunnen voorzien van twee BDs'en op de eindes.
 

12-11-2017 14:06:13
mtlx
mtlx
Nee, dat was met de oude PRIO stammen inderdaad zo, maar met de nieuwe niet meer. Er is slechts één B-Eindrijtuig, en dat is niet de BDs.
Rijrichting voor het sluiten van de kring wordt bepaald door de locs (welke master/slave is) in normale situatie.
Rij je echter met één loc in trek-formatie met de achterste loc in sleep, dan bepaald de FMZ module van de loc in combinatie met de stand van de sluitseinen van het B-Eindrijtuig en de FMZ module in dat rijtuig de rijrichting. Zijn de sluitseinen aan, dan is het de ene rijrichting. Zijn ze uit, dan de andere.
Om die reden moeten we ook altijd bij het gesleept rijden even een deurentest doen om te kijken of de rijrichting er goed in zit, net als bij elke kering met de PRIO rijtuigen moest.

Laatst bewerkt door mtlx op 12-11-2017 14:22
 

12-11-2017 14:16:48
DDZ7504
DDZ7504
Maar waarom kan die eindrijtuigmodule dan niet tijdelijk verplaatst worden in een ander rijtuig (zoals een BDs)?  

12-11-2017 14:20:12
mtlx
mtlx
Regel jij even een nieuwe toelating?
We hebben het hier over een onderdeel dat essentieel is voor de veiligheid van de reizigers. Dat kan je niet zomaar even zonder consequenties aanpassen.
Als ik al zie hoe lang het heeft geduurd voordat zelfs bínnen het B-Eindrijtuig die module verplaatst mocht worden voor een proef om de interferentie te verminderen, dan gaan ze zeker niet voor een herstelling van een rijtuig zoiets doen.
Een normaal A en een normaal B rijtuig omwisselen is dan gewoon de eenvoudige oplossing. Zodra die gerepareerd is kan het weer terug gewisseld worden. Heb je geen problemen met toelating of andere ongein.
Je kan er hooguit dan nog over twisten of je dat rijtuig moet declasseren of niet.

Laatst bewerkt door mtlx op 12-11-2017 14:26
 

12-11-2017 15:14:23
DDZ7504
DDZ7504
Volgens mij is mijn vraag verkeerd begrepen. Ik vroeg of het mogelijk was, antwoord "nee" en uitleg daarbij waren voldoende geweest Ik had geen idee dat het zo ingewikkeld zou zijn om zoiets te verwisselen, laat staan dat er een hele nieuwe toelating voor nodig zou zijn...

Verder was een andere vraag "wordt het vervangende rijtuig gedeklasseerd of blijft het eersteklasse voor de reizigers?"

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-11-2017 15:15


DDZ in dienst, ik blij!
 

12-11-2017 15:31:01
BusNL
BusNL
Ik mag hopen dat het gedeklasseerd wordt, anders heb je er nog vrij weinig aan, want er blijven denk ik even veel eerste en tweede klas reizigers.

Laatst bewerkt door BusNL op 12-11-2017 16:55
 

12-11-2017 16:51:47
Tobiash4
Tobiash4
Feest! Dan kan elke 1e klas reiziger zichzelf een vierzitter nemen...  

13-11-2017 07:26:28
ZJ37
ZJ37
Elk 1e klas rijtuig heeft maar één vierzitter. %08%  

14-11-2017 07:36:59
lex_t
lex_t
Dat bedoelt ie!  

24-11-2017 10:03:23
martijnham
martijnham
Wordt stam 16509 (met 3xA) daadwerkelijk ingezet? Kijk regelmatig op de digitale bronnen, maar zie hem dan nooit voorbij komen.  

01-12-2017 13:04:25
Tobiash4
Tobiash4
Stam 16509 zit momenteel in de 1138 en keert zo op de 1151.  

01-12-2017 13:17:32
IJsbergsla
IJsbergsla
Zou weer met de reguliere samenstelling rondrijden, het rijtuig was vorige week door Haarlem afgeleverd.  

01-12-2017 13:28:14
Tobiash4
Tobiash4
Ah, dan hoef ik er niet echt naar om te kijken. Nog bekend wat er precies gerepareerd is?  

01-12-2017 13:36:20
2296
2296
Zie
Quote
2296 (zo 12 nov 2017 01:01:11 https://www.somda.nl/forum/323/p631475/):
Betreft rijtuig 29 442 welke een slechte vloer heeft op het balkon. De 10 307 is daar nu dus tijdelijk voor in de plaats gekomen.


Laatst bewerkt door moderator op 01-12-2017 17:00, reden: quote gefixt
 

01-12-2017 20:54:40
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
martijnham (vr 24 nov 2017 10:03:23 https://www.somda.nl/forum/323/p632625/): Wordt stam 16509 (met 3xA) daadwerkelijk ingezet? Kijk regelmatig op de digitale bronnen, maar zie hem dan nooit voorbij komen.

Stam rijd inderdaad met 3x een 1e klasse rijtuig rond zojuist gezien in de 1170 te Rtd


MCN ASD
 

29-12-2017 12:56:05
rob46
rob46
Wie weet de huidige locatie van 10 368, rtg stond zonder draaistellen op de HCT-terminal maar is daar verdwenen.
Edit: zit in de teststam lees ik zojuist.

Laatst bewerkt door rob46 op 29-12-2017 13:55


57 jaar OV-fotografie.
 


29-12-2017 15:45:26
Tobiash4
Tobiash4
Welke teststam bedoel je precies?  

29-12-2017 20:25:34
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Tobiash4 (vr 29 dec 2017 15:45:26 https://www.somda.nl/forum/323/p636353/): Welke teststam bedoel je precies?


Hier besproken: https://www.somda.nl/forum/323/p630983/Ontwikkelingen+ICR/ (06-11-17 20:41:18)
 

31-01-2018 16:33:27
mdj
mdj
Rijtuig 82015 (Bpmdzf7) heeft op de ramen dierenstickers. Aan de binnenkant rode gordijntjes.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

31-01-2018 16:39:52
cuneo56
cuneo56
Misscchien heeft dat hiermee te maken?
https://www.parool.nl/amsterdam/bioscooptrein-tussen-amsterdam-en-rotterdam~a4561728/
 

31-01-2018 17:32:02
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct, tijdelijke actie. Coupé wordt momenteel weer gereed gemaakt voor de reguliere dienst, en morgen begint de bioscoop dan weer opnieuw in het treinpaar met nummers 1147 en 1150.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 31-01-2018 20:17
 

13-03-2018 21:24:20
Tobiash4
Tobiash4
Weet iemand wat de status inmiddels is van de revisie trekwerk en wiegbalken ICR te Onnen?
En daarnaast hoeveel stammen er inmiddels de elektrische aanpassingen zijn ondergaan te Amsterdam Werkplaats. Hoor er niet veel over maar zie wekelijk nog stammen overgebracht worden door Volkerrail.
 

09-04-2018 01:30:07
Tobiash4
Tobiash4
Vandaag gaat de vernieuwde 9200 van start.
Ook zal vanaf vandaag langzamerwijs de ombouw van ICRmhi 6-delige naar 7-delige stammen plaatsvinden. Of alle stammen daadwerkelijk aan bod komen is mij de vraag, maar het betreft voornamelijk extra A-rijtuigen.
 

09-04-2018 07:53:12
smarkie
smarkie
alle 11 stammen worden verlengt tussen eind april en half mei.
7x met een extra A
4x met een extra B

Laatst bewerkt door smarkie op 09-04-2018 07:53


Mcn NS International Rtd
 

09-04-2018 11:09:00
aarclay
aarclay
Bij de samenstellingen op Somda tel ik trouwens 13 BNL stammen van gelijke lengte.


Choo choo.....
 

09-04-2018 11:14:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat overzicht is dan ook niet van toepassing op de nieuwe situatie.  

09-04-2018 12:17:47
aarclay
aarclay
Met andere woorden: Iemand moet die boel nog eens updaten..
Maar waar komen die extra rijtuigen dan vandaan? Uit de specifieke testtrein? Of stonden die gedeeltelijk ergens aan de kant? Of zijn het soms wat resterende BDs'sen? Dat is mij niet echt duidelijk.

Laatst bewerkt door aarclay op 09-04-2018 12:29


Choo choo.....
 

09-04-2018 13:12:20
treinfan
treinfan
"tussen eind april en mei", dus er hoeft nog niets bijgewerkt te worden.
Er zijn nu 13 stammen van 6 rijtuigen, straks 11 stammen van 7 rijtuigen. Je kan in het overzicht keurig zien dat er 5 A-rijtuigen nu niet gebruikt zijn (en een lading BDs'en, alles te zien bij 16118 en onderaan het overzicht).
Als ik de rekensom juist maakt, betekent dat er straks dus 4 B-rijtuigen aan de kant staan.
 

09-04-2018 15:10:28
aarclay
aarclay
Ik hoor net dat de 16235 vanaf eind vorige maand geen IC Direct meer is, maar ook een Benelux. Klopt dat? Dan komen we op 14 stammen uit.

Laatst bewerkt door aarclay op 09-04-2018 15:11


Choo choo.....
 

09-04-2018 16:19:35
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat klopt en klopt niet. De stam is 13 maart omgebouwd om gedurende vier weken dienst te doen in de Beneluxtrein. Deze week wordt stam 16235 weer terug omgebouwd ten behoeve van IC Direct.  

09-04-2018 18:32:50
AlexNL
AlexNL
Wat is er anders aan die stammen? De 9200 is tegenwoordig immers ook een IC Direct...  

09-04-2018 18:36:34
MetroRET
MetroRET
1x A & 5x B ipv 2x A & 4x B & Bnl-stammen zijn voorzien van NMBS-logo's.  

09-04-2018 18:59:28
MCN-GVC
MCN-GVC
Tevens zijn van de binnenlandse rijtuigen de handremmen buiten gebruik. Daar dit in Belgie niet is toegestaan zijn ze bij de benelux stammen wel in dienst.  

10-04-2018 10:57:57
phantom
phantom
Euh,handrem ?
Je bedoelt die dingen waar een glaasje voor zit en waar iemand in geval van nood aan kan trekken om de trein te stoppen ?
Die staan "uit" ?
Ow das wel fijn,als je als passagier merkt dat er iets mis is met het rijtuig waar je in zit,dat je dan de rit mag uit zitten tot het ongeluk voorbij is en iedereen hopelijk nog leeft %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-04-2018 10:59:29
AgentX
AgentX
Nee, niet de noodremmen, handremmen.  

10-04-2018 11:19:45
phantom
phantom
Ow ok,begon al te twijfelen aan de logica.
Er is dus nog een (niet voor reizigers zichtbare rem)aanwezig,die men nu heeft uitgeschakeld.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-04-2018 11:26:12
dennistd
dennistd
Die is gewoon zichtbaar hoor: http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2007_1572%20tn2.jpg  

10-04-2018 14:18:37
jeanne
jeanne
Het laat mooi zien dat het ICR voor de binnenslands dienst mini of meer tot een treinstel tussen locs geworden is, dus dan kan ook de handrem wel gemist worden. %08%


Jeanne Kok
 

10-04-2018 14:24:23
edje
edje
Handrem zit toch standaard op slot, waarom zou je hem dan nog helemaal moeten afsluiten..
Ik heb soms het idee, dat ze niet meer helemaal weten, wat ze aan het doen zijn.
 

11-04-2018 06:08:11
gose91
gose91
Ik heb soms het idee dat je gewoon niet alles hoeft te weten. Maar vooruit maar weer, de handremkabels gaan nog wel eens stuk, haal je ze weg met een goede onderbouwing (namelijk idd als een treinstel zien en voor het geval dat keggen in de rijtuigen) hoef je ze niet meer te onderhouden. Scheelt monnies enzo. Stom bezig hè?

Laatst bewerkt door gose91 op 11-04-2018 06:08
 

11-04-2018 09:55:17
sjoerd
sjoerd
Edje heeft alleen maar het idee dat ze soms niet weten wat ze doen. Een duidelijke vraag om info. Alles weten is alles begrijpen.
En bovendien zal het de eerste keer niet zijn dat er merkwaardige wijzigingen worden aangebracht die later weer ongedaan moeten worden gemaakt tegen nog hogere kosten. Het si niet verboden om moeilijke vragen te stellen. Sterker nog: dat zou iedereen moeten doen.
Maar reuze bedankt voor de duidelijke uitleg!
 

11-04-2018 10:23:57
gose91
gose91
Het is meer de toon van de vraag die mij wat dwars zat. Als insider lees ik hier graag mee, maar soms is het “beste stuurlui staan aan wal” gehalte zo ergerlijk hoog dat het antwoord wat bot terugkwam.  

11-04-2018 10:26:21
sjoerd
sjoerd
Tja, de toon van de vraag is wel van invloed op de info die je krijgt.  

11-04-2018 10:47:56
thom
thom
Quote
gose91 (wo 11 apr 2018 06:08:11 https://www.somda.nl/forum/323/p650311/): Ik heb soms het idee dat je gewoon niet alles hoeft te weten. Maar vooruit maar weer, de handremkabels gaan nog wel eens stuk, haal je ze weg met een goede onderbouwing (namelijk idd als een treinstel zien en voor het geval dat keggen in de rijtuigen) hoef je ze niet meer te onderhouden. Scheelt monnies enzo. Stom bezig hè?

Een treinstel heeft toch ook altijd nog een handrem

Ik snap Edje wel, want het scheelt inderdaad nu misschien wel geld, tot men een keer een rijtuig wil wisselen met de Benelux en eerst het hele spul weer terug kan bouwen.

Dat zag je destijds ook met de mechanische deurvergrendeling met de 'klepjes', dat in-uit- en weer in- bouwen heeft uiteindelijk kapitalen gekost, zeker omdat na de eerste uitbouw het spul de container in verdwenen was en alles nieuw gefabriceerd moest worden....

Laatst bewerkt door thom op 11-04-2018 11:02
 

11-04-2018 11:30:44
edje
edje
Quote
gose91 (wo 11 apr 2018 10:23:57 https://www.somda.nl/forum/323/p650416/): Het is meer de toon van de vraag die mij wat dwars zat. Als insider lees ik hier graag mee, maar soms is het “beste stuurlui staan aan wal” gehalte zo ergerlijk hoog dat het antwoord wat bot terugkwam.


Beste stuurlui staan aan wal?
Ben met een korte onderbreking sinds 2001 werkzaam bij het spoor. Jarenlang rijbevoegd storingsmonteur en onderhoudsmonteur geweest en sinds een tijdje alweer werkzaam als machinist. Grote interesse in de techniek en het spoorbedrijf.
Daarom ook de opmerking, dat ik soms niet snap waar ze mee bezig zijn.
Wat Thom ook al aangaf, ICR is sinds de laatste revisie al weer zo vaak verbouwd, om de meest onzinnige redenen.
Net zoals de handrem, gebruik hem niet, zet hem op slot en er slijt weinig aan. Zorg dat de kabel goed vet is en hij kan jaaaaren blijven zitten
 

11-04-2018 11:31:32
umbusko
umbusko
Quote
gose91 (wo 11 apr 2018 06:08:11 https://www.somda.nl/forum/323/p650311/): de handremkabels gaan nog wel eens stuk

Gaan die dingen ook stuk als je de handremmen niet gebruikt? Goed, wat algemeen onderhoud zul je vast wel moeten doen, maar dat kan toch qua tijd en moeite niet in verhouding staan met wat je kwijt bent voor het ombouwen van/naar Beneluxmodus? (Zou ik denken, als leek, maar ik laat me graag corrigeren. )
 

11-04-2018 12:13:53
phantom
phantom
Quote
dennistd (di 10 apr 2018 11:26:12 https://www.somda.nl/forum/323/p650083/): Die is gewoon zichtbaar hoor: http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2007_1572%20tn2.jpg

Ow dat ding,euh die was ik helemaal vergeten,kom ook zo vaak in ICR rijtuigen %08%

Quote
thom (wo 11 apr 2018 10:47:56 https://www.somda.nl/forum/323/p650440/):
het scheelt inderdaad nu misschien wel geld, tot men een keer een rijtuig wil wisselen met de Benelux en eerst het hele spul weer terug kan bouwen.

Dat zag je destijds ook met de mechanische deurvergrendeling met de 'klepjes', dat in-uit- en weer in- bouwen heeft uiteindelijk kapitalen gekost, zeker omdat na de eerste uitbouw het spul de container in verdwenen was en alles nieuw gefabriceerd moest worden....

Sorry dat ik dit zeg,maar je krijgt door dit soort genoemde acties inbouw/uitbouw enz toch enkel maar het idee dat men dit doet onder t mom van geld moet nodeloos rollen en onze werknemers moeten we toch ergens mee bezig houden %03%
Alles moet schijnbaar gewoon in minstens 3x,t liefst nog meer keren.
Als je dit soort idingen leest dan kan je toch niet anders dan concluderen dat men niet bepaald logisch nadenkt en handelt.
Dingen laten maken om t dan in de container te gooien om t vervolgens weer nodig te hebben en het dus weer te laten maken,ik zeg, goed bezig%03%
En dat is niet de 1ste en ook zeker niet de laatste keer geweest,daar geloof ik niks van.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-04-2018 12:33:05
gose91
gose91
Men heeft een paar jaar met kunst en vliegwerk een tijdelijk product in de lucht moeten houden, daarna door 250 omstandigheden dat product weer moeten uitbreiden van de politiek. Dan krijg je praktijken als espagnoletten inbouwen in rijtuigen die ze 2005 zijn kwijtgeraakt ja. Dat de wetgeving het toeliet om een paar jaar later die dingen alweer uit te bouwen is godzijdank met open armen ontvangen.
De handremkabels hebben zijn er ook niet allemaal onderuit gemeubeld. Bij vijf stammen ICD, toevallig ook de 16235, wordt die alsnog onderhouden om hem snel in de BNL te kunnen krijgen.

Ja Thom, die “treinstellen” hebben ook een handrem. Dat is een mooi knopje in de traxxen.

Laatst bewerkt door gose91 op 11-04-2018 12:35
 

11-04-2018 15:59:56
thom
thom
Ohja, die zitten natuurlijk ook nog aan die dingen vast %08%  

11-04-2018 16:54:36
edje
edje
Eigenlijk is de 186 een hele dure en luxe handrem  

11-04-2018 19:58:39
thom
thom
lol %08%  

25-04-2018 17:13:32
Tobiash4
Tobiash4
In stam 16475 is rijtuig Apmz 10-70 487 toegevoegd.
Het stamnummer bij de overloopzijde van het rijtuig is afgeplakt (waarschijnlijk vanwege een oud stamnummer)
In stam 16437 is een Bpmz rijtuig van 16282 toegevoegd, wat doet vermoeden dat die stam uit elkaar is getrokken en ik nu snap waar de rijtuigen vandaan worden gehaald.
 

25-04-2018 17:20:53
IJsbergsla
IJsbergsla
De rijtuigen van de eerste verlengingen komen uit stam 16282, correct.  

09-05-2018 07:43:15
michaben
michaben
Wat jaren niet kon kan nu wel: NS meld dat, in navolging van de Benelux, de ICD ook naar 7 rijtuigen gaat.  

09-05-2018 07:54:48
MetroRET
MetroRET
https://www.nu.nl/binnenland/5257922/ns-zet-met-spoed-langere-treinen-in-hogesnelheidslijn.html

Vraag me af van welke rijtuigen dat dan weer gevormd kan worden.
 

09-05-2018 08:17:26
DDietzen
DDietzen
Het persbericht van de NS: https://nieuws.ns.nl/spoedverlenging-intercity-direct-treinen/

En ook hier geen woord over de daadwerkelijke herkomst van de extra rijtuigen. Wordt soms de 1100 stilletjes ingekort tot 7 rijtuigen? Zou op zich geen gek idee zijn, 9 bakken is in 95% van de ritten toch echt overkill.
 

09-05-2018 08:17:59
michaben
michaben
Vaag bericht overigens, men zegt "met spoed" maar verderop staat "vanaf januari" en "binnen een jaar", lekkere spoed dus. Doet mij vermoeden dat dienstregeling 2019 hier iets mee te maken heeft, kort keren van de 900 in Asd bijvoorbeeld?  

09-05-2018 08:49:44
icened
icened
Quote
DDietzen (wo 09 mei 2018 08:17:26 https://www.somda.nl/forum/323/p656981/): Het persbericht van de NS: https://nieuws.ns.nl/spoedverlenging-intercity-direct-treinen/

En ook hier geen woord over de daadwerkelijke herkomst van de extra rijtuigen. Wordt soms de 1100 stilletjes ingekort tot 7 rijtuigen? Zou op zich geen gek idee zijn, 9 bakken is in 95% van de ritten toch echt overkill.


Voor de IC Den Haag - Eindhoven werd 19 Traxx geleverd. En werden 90 ICR aangepast. NS kan ook 2 - 4 stammen laten formeren met 2 Traxx met daartussen 7 tweede en 2 eerste klas. En de overige 6 - 8 stammen inkorten tot 2 Traxx met daartussen 6 tweede klas en 1 eerste klas. Net wat efficiënter.
 

09-05-2018 09:15:04
treinfan
treinfan
Is er al eens onderzocht of de Bpmbdzf7's die aan de kant staan omgebouwd zouden kunnen worden naar Bpmbdezf7? Dan zouden tenminste alle ICR-rijtuigen ingezet kunnen worden.  

09-05-2018 09:25:16
ZJ37
ZJ37
Quote
DDietzen (wo 09 mei 2018 08:17:26 https://www.somda.nl/forum/323/p656981/): Het persbericht van de NS: https://nieuws.ns.nl/spoedverlenging-intercity-direct-treinen/

En ook hier geen woord over de daadwerkelijke herkomst van de extra rijtuigen. Wordt soms de 1100 stilletjes ingekort tot 7 rijtuigen? Zou op zich geen gek idee zijn, 9 bakken is in 95% van de ritten toch echt overkill.
Ja, maar voor een aantal spitstreinen nu al echt te weinig. Mogen er weer 80 mensen extra op zoek naar een staanplaats, mocht dat de bedoeling zijn.
 

09-05-2018 11:10:56
MCN-GVC
MCN-GVC
Gok dat idd de rijtuigen d.m.v. schuivingen en aanpassingen aan de dienstregeling vrij komen. Er waren nog wat Bds rijtuigen over die gebruikt kunnen worden bij de paar binnenlandse stammen zonder. Er waren 4 B rijtuigen over bij de verleningen van de Benelux. Mogelijke uitsparing van nog 1/2 stammen bij keringen. Kunnen er weer A's naar de Benelux en B's naar de verleningen binneslands. Tevens staat er 33 tot 35 rijtuigen per uur in 2019. Wat betekend dat niet alle stammen verlengd worden (ik gok alleen de 900)  

09-05-2018 11:24:19
icened
icened
NS geeft in hun nieuwsbericht al aan dat de stijging van het aantal treinreizigers veel sneller ging dan verwacht. NS moet net als met ICM-M, V-IRM(-M) en DDZ de rijtuigen beter inplannen om het treinaanbod te kunnen verwerken.

Dus gewoon een aantal stammen van de IC Den Haag - Eindhoven verkorten. En er zijn natuurlijk teveel eerste klas ICR in de Intercity Direct die nooit vol zijn. Daar valt al winst te halen.

En zou de NMBS de NS een handje kunnen helpen? Zag onlangs een NMBS reeks 28 in de serie 900. Zou mooi zijn als NMBS 1 stam met 7 I - 11 inzet in de 9200.

Laatst bewerkt door icened op 09-05-2018 11:24
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl