Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
17-11-2016 18:05:26
gose91
gose91
Ik zou het opvallender noemen dat de 16234, 16271, 16273, 16274 en 16282 in de BNL blijven! Maar dat heb ik al een paar keer geprobeerd uiteen te zetten...  

17-11-2016 21:01:57
martijnham
martijnham
Quote
Jelmer (do 17 nov 2016 15:41:35 https://www.somda.nl/forum/323/p598242/): vanmiddag op Amsterdam Centraal weer wat stammen genoteerd:

16125 20-119-4 10-303-6 20-117-8 20-106-1 10-310-1 82-025-8
16121 20-113-7 10-324-2 20-130-1 20-152-5 10-317-6 82-021-7
16437 82-437-7 20-201-9 29-496-7 10-364-8 20-547-6 20-257-2



Paar correcties in vet, want volgens mij klopt niet alles.
 

17-11-2016 21:16:22
MetroRET
MetroRET
Update van ICR lijstje:

Amr (1000):
16115
16118
16121
16122
16123
16125
16126

HSL (900):
16232
16233
16234
16235 (staat op Binckhorst tbv mcn instructie)
16236
16239 (Rijdt nu al 900)
16271
16272 (Is volgens mij nu de 16472)
16273
16274
16282

BNL (9200):
16413
16417 (Heeft eens in de 900 gereden)
16419
16424
16437
16438
16472 (Is volgens OV tijden BNN, en volgens mij ex 16272)
16475
16477
16478
16481

GV1 en GV2 (1100):
16501
16502
16503
16504
16505
16506
16507 (Staat met 9 rijtuigen in Amsterdam)
16508
16509
16510
16511
16512
 

17-11-2016 21:39:26
aarclay
aarclay
En in Onnen is voor +/- 30 monteurs een taart gesneden omdat er inmiddels 100 rijtuigen (van de ruim 300) voorzien zijn van volwielen. Die ombouw loopt dus al lekker vlot. Zie ook https://www.facebook.com/NedTrain/.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-11-2016 21:39


Choo choo.....
 


18-11-2016 10:23:53
Daan!
Daan!
Hoe ver is het revisieprogramma van ICR eigenlijk? Zijn alle stammen nu geschikt voor de HSL?

Wat betreft de samenstellingen en inzet van de stammen; die zullen waarschijnlijk overhoop gehaald gaan worden als de benelux via tussen Schiphol en Rotterdam via de HSL gaat rijden en wordt geïntegreerd in de ICD.
 

21-11-2016 17:38:17
broek53
broek53
Ik vernam dat op 8 november jl. het RB Haarlem het 298e gereviseerde en voor de dienst op de HSL geschikt gemaakte rijtuig zou hebben afgeleverd, waarmee dit programma afgesloten zou zijn.  

21-11-2016 17:44:55
Jan-Mark
Jan-Mark
Betekent dit dat alle golden seats en espagnoletten dus verdwenen zijn?  

21-11-2016 17:45:59
Frontier
Frontier
Die waren allang verdwenen, sedert augustus als ik me niet vergis.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-11-2016 20:56:38
Jack5812
Jack5812
Quote
broek53 (ma 21 nov 2016 17:38:17 https://www.somda.nl/forum/323/p598855/): Ik vernam dat op 8 november jl. het RB Haarlem het 298e gereviseerde en voor de dienst op de HSL geschikt gemaakte rijtuig zou hebben afgeleverd, waarmee dit programma afgesloten zou zijn.
Correct!
 

22-11-2016 23:04:11
110573
110573
Welke rijtuigen zijn er eigenlijk niet gereviseerd?  

22-11-2016 23:07:36
AlexNL
AlexNL
Ik denk dat alleen het koninklijk rijtuig (+bijbehorende A-bakken) de dans is ontsprongen?  

22-11-2016 23:13:39
Frontier
Frontier
Die waren sowieso al niet meegerekend in het oorspronkelijke aantal van 301 te reviseren rijtuigen. Wellicht dat de twee prototype BDs'en 031 en 032 ook niet meer afgemaakt zijn en was er ook niet nog een derde BDs met schade of een uitgebrande A of iets dergelijks? Dan zouden we namelijk netjes op 298 uitkomen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 23:20:17
thom
thom
Ik ben net zo thuis in het hoe of wat met de ICR stammen, maar het verbaasde me vanmiddag eigenlijk dat er bij het OB op de Wgm 5 BDs'en gecombineerd stilstaan.  

22-11-2016 23:24:54
Frontier
Frontier
Als ik me goed herinner zouden er van die 301 rijtuigen in totaal 4 A's en 8 BDs'en 'over' blijven, dus dat kan wel kloppen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 23:26:52
sfj
Staan twee BDs'en opgebokt in Haarlem (TRAXX proto) en eentje opgebokt bij HCT in de Hrp. Dus dan klopt dat totaal van 8 wel. Draaistellen zijn afgenomen ter vergroting van de wisselvoorraad.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-11-2016 23:27:54
aarclay
aarclay
Quote
AlexNL (di 22 nov 2016 23:07:36 https://www.somda.nl/forum/323/p599133/): Ik denk dat alleen het koninklijk rijtuig (+bijbehorende A-bakken) de dans is ontsprongen?
En het gecrashte en dus gesloopte rijtuig bij de aanrijding bij Amsterdam een tijd geleden, als je de telling van het totaal aantal gebouwde ICR erbij neemt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2004/05/22/twintig-gewonden-bij-treinbotsing-7687128-a915432

Laatst bewerkt door aarclay op 22-11-2016 23:33


Choo choo.....
 

22-11-2016 23:30:30
thom
thom
Quote
sfj (di 22 nov 2016 23:26:52 https://www.somda.nl/forum/323/p599138/): Staan twee BDs'en opgebokt in Haarlem (TRAXX proto) en eentje opgebokt bij HCT in de Hrp. Dus dan klopt dat totaal van 8 wel. Draaistellen zijn afgenomen ter vergroting van de wisselvoorraad.

Aah, duidelijk heren, die 5 bij het OB stonden nogwel gewoon op hun trucken.
 

22-11-2016 23:40:59
Frontier
Frontier
Quote
aarclay (di 22 nov 2016 23:27:54 https://www.somda.nl/forum/323/p599139/): En het gecrashte en dus gesloopte rijtuig bij de aanrijding bij Amsterdam een tijd geleden, als je de telling van het totaal aantal gebouwde ICR erbij neemt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2004/05/22/twintig-gewonden-bij-treinbotsing-7687128-a915432

Er zijn zelfs twee B's gesloopt destijds.

Voor de volledigheid dan maar, in den beginne waren er 317 rijtuigen:
-2 B (gesloopt na ongevallen)
-11 Bs (gesloopt/naar NSM)
-1 A (verbouwd naar SR10)
-2 A (verbouwd naar begeleidingsrijtuigen SR10)
=301
-3 BDs (prototype plus nog een schadebak, allen definitief uit dienst)
=298

En dan zou het geheel weer moeten kloppen. %02%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-11-2016 22:14:07
koploper1
koploper1
Quote
thom (di 22 nov 2016 23:30:30 https://www.somda.nl/forum/323/p599140/):
Quote
sfj (di 22 nov 2016 23:26:52 https://www.somda.nl/forum/323/p599138/): Staan twee BDs'en opgebokt in Haarlem (TRAXX proto) en eentje opgebokt bij HCT in de Hrp. Dus dan klopt dat totaal van 8 wel. Draaistellen zijn afgenomen ter vergroting van de wisselvoorraad.

Aah, duidelijk heren, die 5 bij het OB stonden nogwel gewoon op hun trucken.

Nummers van de rijtuigen de 016,027,028,029 en 030
 

25-11-2016 20:24:18
DVR
DVR
De 5 BDs'en bij het OB zijn gemoderniseerd maar hebben nog geen volwielen en staan als reserve. Om deze reden zijn ze ook niet voorzien van een stamnummer.  

16-12-2016 18:59:44
Jelmer
Jelmer
Het valt me op dat de laatste tijd er geen 16500-en meer op de diensten rijden. Is dit vanwege de verlengingen?  

16-12-2016 19:24:29
2296
2296
Dat is correct.  

29-12-2016 18:09:06
gose91
gose91
De 16502 en 16504 blijven nog een paar maanden in zeebaken variant in de 900/1000. De benodigde rijtuigen voor verlengingen moeten nog worden voorzien van volwielen. De overige 16500 stammen zijn verlengd en rijden nu proef in de 1100.
De laatste stam 16413 in het opknapproces is vorige week overdragen aan NSR, waarmee ook voor de Wgm het project op wat losse rijtuigen na is afgerond.
 

29-12-2016 19:04:57
rob46
rob46
Quote
koploper1 (wo 23 nov 2016 22:14:07 https://www.somda.nl/forum/323/p599302/):
Quote
thom (di 22 nov 2016 23:30:30 https://www.somda.nl/forum/323/p599140/):
Quote
sfj (di 22 nov 2016 23:26:52 https://www.somda.nl/forum/323/p599138/): Staan twee BDs'en opgebokt in Haarlem (TRAXX proto) en eentje opgebokt bij HCT in de Hrp. Dus dan klopt dat totaal van 8 wel. Draaistellen zijn afgenomen ter vergroting van de wisselvoorraad.

Aah, duidelijk heren, die 5 bij het OB stonden nogwel gewoon op hun trucken.

Nummers van de rijtuigen de 016,027,028,029 en 030
De 016, 027, 028 en 029 gingen op 26-11 voor volwielen naar On.


57 jaar OV-fotografie.
 

29-12-2016 19:08:14
Jan-Mark
Jan-Mark
Als alle stammen volwielen hebben, verdwijnen dan ook weer de I6/I10-stammen uit de Benelux?  

31-12-2016 18:53:11
Jelmer
Jelmer
vanmiddag de stam 16414 genoteerd op Amsterdam CS:

82-014-2
10-375-4
20-235-8
20-252-3
10-376-2
20-232-5

voorheen was dit stam 16467 als ik het goed heb.

Verder stam 16504 (nog niet verlengd):
82-004-3
10-309-3
20-118-6
20-132-7
10-321-8
20-141-8
 

01-01-2017 07:30:47
Chrisdb
Chrisdb
Quote
Jan-Mark (do 29 dec 2016 19:08:14 https://www.somda.nl/forum/323/p603412/): Als alle stammen volwielen hebben, verdwijnen dan ook weer de I6/I10-stammen uit de Benelux?


Yup. Betrof slechts een tijdelijke inzet.
 

14-01-2017 18:25:48
Jelmer
Jelmer
vanmiddag de 16417 (ex 16470) genoteerd:

82-017-5
10-369-7
20-216-8
20-244-0
10-482-8
20-265-5
 

14-01-2017 18:44:31
gose91
gose91
Misschien kan je dit updaten in de materieelsamenstellingen?
Dan verdwijnt het ook niet uit het zicht
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-01-2017 14:16:32
broek53
broek53
Vraagje: zijn de vier A-rijtuigen die voorlopig over blijven wel gereviseerd en ook HSL-geschikt gemaakt? Idem vwb 6 van de 8 overblijvende BDs-en, waarvan er eentje in de Houtrak en vijf in Onnen staan.
(de BDS 031 en 032 die in Hlm opgebokt staan, zullen wel niet gereviseerd zijn, neem ik aan.)
 

22-01-2017 14:41:18
martijnham
martijnham
Op het terrein van HCT staat geen BDs-rijtuig, maar drie Bpmz10-rijtuigen. Met dank aan een medeforumlid hier de nummers:
61 84 20-70 111-1 Bpmz10
61 84 20-70 138-4 Bpmz10
61 84 20-70 146-7 Bpmz10

De twee prototypen op het werkplaatsterrein in Haarlem dragen de nummers:
61 84 82-70 0[31-6 Bpmbdzf7] (gedeelte tussen haakjes niet zeker)
50 84 82-77 032-0 Bpmbdzf7
Gelet op het nummer is de 031 wel gereviseerd. De staat waarin het rijtuig zich bevindt zal alleen niet snel leiden tot inzet op de HSL

Medio januari het rijtuig 61 84 10-70 358-0 Apmz10 op het werkplaatsterrein in Haarlem zien staan. Voor zover ik weet wordt deze niet in een van de te vormen stammen opgenomen. Daarmee lijkt revisie van de overgebleven A's wel aan de orde.
 

22-01-2017 21:08:18
gose91
gose91
Quote
broek53 (zo 22 jan 2017 14:16:32 https://www.somda.nl/forum/323/p605670/): Vraagje: zijn de vier A-rijtuigen die voorlopig over blijven wel gereviseerd en ook HSL-geschikt gemaakt? Idem vwb 6 van de 8 overblijvende BDs-en, waarvan er eentje in de Houtrak en vijf in Onnen staan.
(de BDS 031 en 032 die in Hlm opgebokt staan, zullen wel niet gereviseerd zijn, neem ik aan.)

Er zijn 4 reserve A, geheel door de LT2 geloodst, 1 is in herstel na een binnenbrandje, maar wordt ook gereviseerd.
5x BDs in Onnen zijn iig casco gedaan, maar hadden een maand geleden nog gele stoelbekleding.
 

01-02-2017 18:34:46
Jelmer
Jelmer
vanmiddag vier stammen genoteerd op Den Haag Centraal:

16506
82006-8 20139-2 10330-9 20151-7 29438-9 20131-9 10325-9 20416-4 20136-8

16509
82009-2 20574-0 10327-5 20128-5 29442-1 20120-2 10313-5 20418-0 20149-1

16510
82010-0 20125-1 10326-7 20127-7 29446-2 20145-9 10323-4 20116-0 20112-9

16511
82011-8 20142-6 10305-1 20123-6 29441-3 20134-3 10312-7 20135-0 20104-6
 

03-02-2017 11:31:43
sfj
Gistermiddag werd de 10 368 door Volkerrail naar de HCT in de Houtrakpolder overgebracht. Er stond een hijskraan klaar dus vermoedelijk is het rijtuig tijdelijk draaistellendonor.
https://www.flickr.com/photos/sanfranjake/31838131934/


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-02-2017 23:33:59
Mueslireep
Mueslireep
Even random tussendoor, en zeg het als dit het verkeerde topic ervoor is.
Maar waarom zijn van de rijtuigen van de nieuwe intercity Den Haag-Eindhoven de deuren niet net zoals bij de Virmm gespoten?
Ik dacht namelijk dat bij elke trein die vanaf 2016 werd gerenoveerd dit moest worden gedaan vanwege Europese normen...
 

06-02-2017 07:23:37
Daan!
Daan!
Quote
Mueslireep (zo 05 feb 2017 23:33:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p606989/): Even random tussendoor, en zeg het als dit het verkeerde topic ervoor is.
Maar waarom zijn van de rijtuigen van de nieuwe intercity Den Haag-Eindhoven de deuren niet net zoals bij de Virmm gespoten?
Ik dacht namelijk dat bij elke trein die vanaf 2016 werd gerenoveerd dit moest worden gedaan vanwege Europese normen...

Ik gok omdat het ontwerp daarvoor al toegelaten was.

Laatst bewerkt door Daan! op 06-02-2017 07:23
 

06-02-2017 08:00:53
nohab
nohab
Meer omdat VIRM toch al gespoten zou worden bij revisie en ICR niet. Dan ga je kijken hoe je die eis op een andere manier kunt invullen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-02-2017 08:25:02
Daan!
Daan!
Als dat zo zou zijn dan had VIRMm ook gewoon witte driehoeken op deuren deuren gehad ala DDZ.  

06-02-2017 08:50:13
dh3201
dh3201
Als de blauwe band bij VIRMm net als bij VIRM bovenlangs zou lopen wel ja.
Maar door de redesign met de blauwe band naar beneden geldt dat regeltje niet meer en moet men voldoen aan de nieuwe regeltjes.... %08%


Shqiperise-lopers?
 

06-02-2017 09:08:47
Daan!
Daan!
Die moet je me echt even uitleggen. Ik zie het verband niet tussen het bovenlangs lopen van de baan en contrasterende deuren.  

06-02-2017 13:18:30
dh3201
dh3201
Quote
Daan! (ma 06 feb 2017 09:08:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p607021/): Die moet je me echt even uitleggen. Ik zie het verband niet tussen het bovenlangs lopen van de baan en contrasterende deuren.

Ik bedoel: voor al bestaand ontwerp gelden de nieuwe regels over de contrasterende deuren niet. Dus bij ICMm, DDZ, ICRm mogen de deuren gewoon geel met blauw blijven (eventueel alleen witte driehoekjes). Als VIRMm dezelfde kleurstelling zou behouden als VIRM geldt dat daar ook.
Maar omdat men VIRMm zo nodig een nieuwe uitvoering wil geven (met de blauwe banen dus anders), geldt dat voor de regeltjes als een nieuw ontwerp en moet dat ook voldoen aan de regeltjes voor contrasterende deuren.

Of ik zelf met de regeltjes wel/niet eens ben, staat hier lost van.


Shqiperise-lopers?
 

06-02-2017 13:23:02
thom
thom
Volgens mij is die regel gewoon geldig voor nieuwbouw en voor revisie, en dan ontkom je er bij VIRMm niet aan.  

06-02-2017 14:42:53
Daan!
Daan!
Quote
thom (ma 06 feb 2017 13:23:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p607060/): Volgens mij is die regel gewoon geldig voor nieuwbouw en voor revisie, en dan ontkom je er bij VIRMm niet aan.


Ik neem aan, dat dat alleen geldt als de revisie zodanig van aard is dat er een nieuwe toelating (of mildere vorm daarvan) geregeld moet worden?
VIRMm is toch ook nog niet in dienst omdat er iets niet in orde was met de toelatingspapieren?
 

06-02-2017 14:48:35
thom
thom
Voor de nieuwe regelgeving zal gewoon gedoeld worden op een casco revisie waardoor het invoeren van de zichtbaarheids eisen uitgevoerd kan worden zonder dat er extra kosten voor gemaakt hoeven worden.

Oftewel, aanbrengen als de gelegenheid er toch voor is en meer moet je er niet achter zoeken denk ik.

Elke wijziging uitgevoerd aan materieel heeft een meldingplicht aan ILeT, en aan de hand daarvan zal gekeken worden of dat gevolgen heeft voor de toelating van het materieel.

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2017 14:49
 

15-02-2017 21:11:01
DVR
DVR
Zowel de ICRmh rijtuigen als ook de VIRMm1 zijn opnieuw geconserveerd. Bij de ICRmh rijtuigen was voor toelating de contrast waarde tussen de deuren en de omgeving volgens ILT niet voldoende. De oplossing met de voor DDZ al goedgekeurde oplossing met de witte driehoeken is toen door ILT ook voor ICRmh geaccepteerd. Deze driehoeken waren in eerste instantie ook bij VIRMm1 geplaatst en zijn hier later door ILT afgekeurd. Hierna is de ter verbetering van de contrastwaarde de oplossing met de blauwe band rondom de deuropening wel geaccepteerd.Overigens is voldoende contrastwaarde voor de slecht ziende reiziger zeer belangrijk,  

15-02-2017 21:16:13
tjabbe73
tjabbe73
Ben toch wel heel benieuwd naar de reden en rechtsgeldigheid dat een toezichthouder zich met inhoudelijke zaken bemoeit... Lijkt mij niet houdbaar bij een rechtsgang....  

15-02-2017 21:42:30
Klaasje
Klaasje
De regels zijn niet zo heel lang geleden nog veranderd. Al denk ik dat NS het best charmanter had kunnen oplossen. Door bijvoorbeeld de blauwe band te onderbreken en de deuren compleet blauw te maken of iets dergelijks.  

16-02-2017 16:03:27
VIRMm1
VIRMm1
Ga er maar niet van uit dat NS/NedTrain over 1 nacht ijs is gegaan vwb het ontwerp  

16-02-2017 16:28:38
jeanne
jeanne
VERORDENING (EU) Nr. 1300/2014 VAN DE COMMISSIE dd. 18-11-2014 betreffende de technische specificatie inzake interoperabiliteit betreffende de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem in de Unie voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit
Quote

4.2.2.3.2. Buitendeuren

(1) Alle buitendeuren moeten in geopende stand een nuttige vrije breedte van 800 mm hebben.
(2) Op treinen met een ontwerpsnelheid van minder dan 250 km/h moeten rolstoeltoegankelijke deuren die toegang verlenen op gelijke hoogte als gedefinieerd in punt 2.3 in geopende stand een nuttige vrije breedte van 1 000 mm hebben.
(3) Alle buitendeuren moeten aan de buitenkant als zodanig gemerkt zijn en contrasteren met de rest van de zijwand van het voertuig.
(4)Als zodanig aangeduide buitendeuren voor rolstoelgebruikers moeten zo dicht mogelijk bij de rolstoelplaatsen zijn aangebracht.
(5)Buitendeuren voor rolstoelgebruikers moeten als zodanig worden aangegeven met een symbool overeenkomstig aanhangsel N.
(6) Binnenin het voertuig moet de plaats van de buitendeuren duidelijk worden aangeduid met een contrasterende vloer.
(7) Wanneer een deur voor opening wordt vrijgegeven moet dit gepaard gaan met een signaal dat binnen en buiten de trein duidelijk hoorbaar en zichtbaar is. Dit signaal moet minimaal vijf seconden lang worden afgegeven, tenzij de deur wordt bediend. In dat geval mag het signaal na drie seconden ophouden.
(8) Wanneer een deur automatisch of door de machinist of ander treinpersoneel op afstand wordt geopend, moet het waarschuwingssignaal vanaf het ogenblik dat de deur begint te openen minimaal drie seconden lang worden afgegeven.
(9) Wanneer een deur automatisch of op afstand wordt gesloten, moet een waarschuwingssignaal vanaf het ogenblik dat de deur begint te sluiten binnen en buiten de trein hoorbaar en zichtbaar zijn. Het waarschuwingssignaal moet minimaal twee seconden lang worden afgegeven voor de deur begint te sluiten en mag niet ophouden voor de deur gesloten is.
(10) De geluidsbron voor deursignalen moet zich in de buurt van de bedieningsinrichting bevinden of, bij gebrek daaraan, naast de deur.
(11) Het zichtbare signaal moet zowel binnen als buiten de trein zichtbaar zijn en moet zo worden geplaatst dat het nagenoeg niet kan worden geblokkeerd door reizigers die zich op het balkon bevinden.
(12) Geluidssignalen voor deuren moeten in overeenstemming zijn met de specificatie in aanhangsel G.
(13) De deuren moeten kunnen worden bediend door het treinpersoneel, dan wel halfautomatisch (door reizigers te bedienen drukknop) of automatisch zijn.
(14) De deurbedieningsinrichting moet zich naast of op de deur bevinden. 12.12.2014 L 356/131 Publicatieblad van de Europese Unie NL
(15) Het middelpunt van vanaf het perron te bedienen deurbedieningsinrichtingen moet zich op alle perrons waarvoor de trein is ontworpen tussen 800 en 1 200 mm boven het perron bevinden. Indien de trein ontworpen is voor een enkele perronhoogte, moet het middelpunt van vanaf het perron te bedienen deurbedieningsinrichtingen zich tussen 800 en 1 100 mm boven die perronhoogte bevinden.
(16) Het middelpunt van vanaf het balkon te bedienen deurbedieningsinrichtingen voor buitendeuren moet zich tussen 800 en 1 100 mm boven de vloer van het voertuig bevinden.



Laatst bewerkt door jeanne op 16-02-2017 17:05
 

16-02-2017 20:32:56
mren
mren
Apart dat contrast dan wél wordt gehandhaafd en punt 7 niet. Zeker in gevallen waarin bij aankomst aan het perron 'direct' wordt gesplitst en je dus minutenlang op die knop staat te drukken tot je eindelijk vrij wordt gelaten.  

18-02-2017 18:19:14
Jelmer
Jelmer
vanmiddag te Amsterdam CS weer drie stammen genoteerd:

16236: 82-436-7 10-366-3 20-247-3 20-261-4 10-355-6 20-249-9 (ICD)
16271: 82-971-3 20-220-0 29-449-6 10-377-0 20-581-5 20-401-6 (BNL)
16413: 82-013-4 10-481-0 20-585-6 20-238-2 10-492-7 20-236-6 (ICD)
 

24-02-2017 13:19:19
Jelmer
Jelmer
de indeling van de stammen zoals die nu is:

900/1000
16115
16118
16121
16122
16123
16125
16126
16232
16233
16235
16236
16239
16413
16414
16417
16419
16424
16504

1100
16501
16502
16503
16505 t/m 16512

9200
16234
16271
16273
16274
16278
16282
16437
16438
16472
16475
16476
16477
16478
16481
4791 t/m 4794 (NMBS)

Laatst bewerkt door Jelmer op 24-02-2017 13:23
 

24-02-2017 16:47:18
gose91
gose91
De 16278 bestaat niet. Verder zal de 16504 uiteindelijk ook in de 1100 belanden  

24-02-2017 17:50:59
martijnham
martijnham
Jelmer zal de 16478 bedoeld hebben in plaats van de 16278.  


24-02-2017 17:52:45
gose91
gose91
Maar die staat er al tussen  

25-02-2017 18:25:18
Jelmer
Jelmer
vanmiddag weer 3 drie stammen genoteerd:

16234: 82-434-2 20-271-3 20-211-9 10-367-1 20-217-6 20-229-1 (BNL)
16475: 82-975-4 20-541-9 29-493-4 10-488-5 20-228-3 20-250-7 (BNL)
16481: 82-981-2 20-549-2 29-499-1 10-372-1 20-253-1 20-414-9 (BNL)
 

28-02-2017 20:37:38
DVR
DVR
Quote
Jelmer (za 25 feb 2017 18:25:18 https://www.somda.nl/forum/323/p608996/): vanmiddag weer 3 drie stammen genoteerd:

16234: 82-434-2 20-271-3 20-211-9 10-367-1 20-217-6 20-229-1 (BNL)
16475: 82-975-4 20-541-9 29-493-4 10-488-5 20-228-3 20-250-7 (BNL)
16481: 82-981-2 20-549-2 29-499-1 10-372-1 20-253-1 20-414-9 (BNL)


Zie voor de actuele ICRm stammen samenstellingen het tabblad materieelsamenstellingen. Alleen de exacte samenstelling van de 16504 ontbreekt hierin nog.
 

01-03-2017 07:45:37
edward
edward
De 16504 reed zondag 26 februari nog als 6-stam, dus de sms klopt.  

04-03-2017 18:40:50
Jelmer
Jelmer
weer een stam genoteerd vandaag:

16424 (ex-16448)

82-024-1 10-484-4 20-218-4 20-254-9 10-371-3 20-272-1 (ICD)

Laatst bewerkt door Jelmer op 04-03-2017 18:41
 

05-03-2017 14:38:11
martijnham
martijnham
De 16424 als ex-16448 betittelen is wellicht wat te kort door de bocht. Een deel van de rijtuigen uit stam 16424 is namelijk afkomstig uit stam 16467 (20-70 254) en 16273 (10-70 484) of heeft niet eerder in een stam gezeten (20-70 218).  

10-05-2017 07:47:58
sik214
sik214
In Aswpl staat momenteel stam 16130. Volgens het materieeloverzicht op somda bestaat deze stam niet. Het was een stam met 6 bakken. Tegen rijtuig 82-70 030 zat een A, ik meen 10-70 351.  

10-05-2017 14:57:06
koploper1
koploper1
Quote
sik214 (wo 10 mei 2017 07:47:58 https://www.somda.nl/forum/323/p615598/): In Aswpl staat momenteel stam 16130. Volgens het materieeloverzicht op somda bestaat deze stam niet. Het was een stam met 6 bakken. Tegen rijtuig 82-70 030 zat een A, ik meen 10-70 351.

Is de ex16118 stam, alleen zijn er 3 rijtuigen omgewisseld namelijk de 82016 en de 2 A rijtuigen
 

10-05-2017 21:41:45
gose91
gose91
En de rest van originele 16118 staat op de Wgm  

04-06-2017 22:14:35
DVR
DVR
Quote
sik214 (wo 10 mei 2017 07:47:58 https://www.somda.nl/forum/323/p615598/): In Aswpl staat momenteel stam 16130. Volgens het materieeloverzicht op somda bestaat deze stam niet. Het was een stam met 6 bakken. Tegen rijtuig 82-70 030 zat een A, ik meen 10-70 351.

Bij de IC-Direct stam 16130 is als proto de FMZ installatie aangepast en binnen het Be rijtuig verplaats. Er zullen o.a. voor de (her)nieuwde toelating nog proefritten mee gereden moeten gaan worden. Stam bestaat uit de 82-030 / 10-351 / 20-271 / 20-237 / 10-358 en de 20-240.
 

04-06-2017 22:23:28
Daan!
Daan!
Weet je ook waarom dat wordt gedaan?  

04-06-2017 22:23:42
AlexNL
AlexNL
Wat is een FMZ-installatie?  

04-06-2017 22:41:10
mtlx
mtlx
Frequenzmultiplexen Zugsteuerung, wordt in de ICR rijtuigen gebruikt voor aansturing/conversie van het groene lamp circuit voor de deuren en communicatie met de Traxx.

Verplaatsen/veranderen gebeurd dus om de problemen met interferentie vanuit vlambogen vanaf de 25 kV stroomafnemer tegen te gaan, waardoor soms de module in de storing schiet en dus geen deurbediening meer mogelijk is.

Laatst bewerkt door mtlx op 04-06-2017 22:42
 

10-06-2017 23:32:41
Tobiash4
Tobiash4
De enige stam in de 16100 serie waarop het stamnummer wel voorop de BDs wordt weergegeven, net als bij de lage 164xx's en 165xx's.

Gezien op deze foto: https://www.instagram.com/p/BU9EXuJAQgb/?taken-by=machinist_asd
 

14-06-2017 09:27:23
Tobiash4
Tobiash4
Om 9:04 kwam Eloc 1765 met 4 ICRm A bakken met NMBS logo + BDs rijtuig door Asdm ri Asd.
Benieuwd of hiermee weer een stam bij komt of vervangen wordt.
 

12-07-2017 10:01:38
gose91
gose91
Voor degenen die nog verse volwielen willen spotten: stam 16233 is de laatste en is komend weekend klaar.  

21-07-2017 22:13:16
ricohallo
ricohallo
Ik zit nu in rijtuig 10-366 welke binnen stickers heeft die aangeven dat het tweede klas is. Aan de buitenkant wel nog 1e klasse bestickering. Worden er rijtuigen gedeklasseerd in de ICd?  

21-07-2017 22:30:47
mtlx
mtlx
Geef het even door aan de TM. Die kan de stickers er af halen. Er onder zitten de juiste 1e klas stickers.
Waarschijnlijk is het een ex-tijdelijke IC Brussel stam, welke inderdaad met gedeclasseerde 1e klasse rond reed en nu weer terug is in de ICd. Dan zijn de stickers binnen per ongeluk vergeten te verwijderen.
 

21-07-2017 22:43:10
ricohallo
ricohallo
Lees ik helaas te laat.. :/ Het was juist de TM waardoor het me opgevallen was, hij maakte er een opmerking over dat hij ook dacht dat het 1e klas was maar toen die stickers zag.  

11-08-2017 20:41:50
gose91
gose91
Weer genoeg te beleven.
Het heen en weer slepen naar Onnen komt binnenkort weer op gang voor een tweede ronde aan de wiegbalken en het vervangen van het trekwerk. Aangezien er net genoeg locs zijn, gaat het transport iig niet meer met een traxx gebeuren.
Ook gaan uitgebreide elektrische wijzigingen aan alle rijtuigen uitgevoerd worden in Asdwpl.
In stam 16413 wordt reserverijtuig 10-368 geplaatst in plaats van de 10-481.
 

11-08-2017 21:33:02
broek53
broek53
Het klinkt inderdaad alsof ze er tot vlak voor de sloop aan zullen blijven knutselen. Waarom zijn er geen Traxxen genoeg meer? De locs die straks de Beneluxen moeten gaan helpen rijden, zijn nu toch nog niet in gebruik?  

12-08-2017 01:31:53
aarclay
aarclay
Aan wat voor elektrische aanpassingen moet ik denken? Andere statische omzetter ofzo?


Choo choo.....
 

12-08-2017 09:33:35
thom
thom
D'r zitten net nieuwe onder volgens mij, dus dat hoop ik niet  

12-08-2017 11:30:42
koploper1
koploper1
Quote
thom (za 12 aug 2017 09:33:35 https://www.somda.nl/forum/323/p622774/): D'r zitten net nieuwe onder volgens mij, dus dat hoop ik niet


Er zitten geen nieuwe onder, de oude zijn alleen gereviverft en de enkelspanningsomzetter zijn omgebouwd naar meerspannings.
Nieuwe was wel een optie maar werd te duur bevonden.
Daarom moeten er nog componten te komende tijd worden vervangen.
 

12-08-2017 22:11:13
maarten83
maarten83
Hebben ze bij de revisie van ICR naar ICRm geen nieuwe gekregen? Die van het ICR zijn toen toch onder ICK gekomen?  

12-08-2017 22:56:39
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (vr 11 aug 2017 21:33:02 https://www.somda.nl/forum/323/p622745/): Waarom zijn er geen Traxxen genoeg meer? De locs die straks de Beneluxen moeten gaan helpen rijden, zijn nu toch nog niet in gebruik?

Dit najaar moet de 2e loc al aan de IC Brussel stammen komen. Vanaf dat moment is er Traxx krapte.
 

13-08-2017 00:19:24
koploper1
koploper1
Quote
maarten83 (za 12 aug 2017 22:11:13 https://www.somda.nl/forum/323/p622818/): Hebben ze bij de revisie van ICR naar ICRm geen nieuwe gekregen? Die van het ICR zijn toen toch onder ICK gekomen?

Tijdens de ombouw van ICR naar ICRm hebben ze inderdaad nieuwe omzetters gekregen.
Dit was periode 2002 - 2005.
Dus de oudste zijn alweer 15 jaar oud, waardoor er componten zijn die toe zijn aan vervanging.
Ook zijn er meer verbruikers bijgekomen waardoor de omzetters , vooral zomer's, aan hun maximale capaciteit zitten.
 

16-08-2017 09:23:12
gose91
gose91
Quote
gose91 (vr 11 aug 2017 20:41:50 https://www.somda.nl/forum/323/p622741/):
In stam 16413 wordt reserverijtuig 10-368 geplaatst in plaats van de 10-481.

O nee, die 10-368, "die is nog niet compleet" %08%. Het wordt de 10-307, een A uit de uit elkaar gevallen 16118.
 

03-09-2017 10:34:12
Tobiash4
Tobiash4
Stam 16413 rijdt inmiddels weer in de ICD.  

04-09-2017 14:24:12
moderator
Moderator
moderator
Discussie over I 11 afgesplitst naar nieuw topic: https://www.somda.nl/forum/19670/p624654  

04-09-2017 14:30:45
Daan!
Daan!
Stam 16235 rijdt zonder BDs. Rijden er eigenlijk meer stammen uit de 16200 zonder BDs? Ik heb het idee ze weinig te zien.  

04-09-2017 15:19:17
BasSNG2001
BasSNG2001
Zo'n beetje alle 16200-stammen rijden zonder BDs.


#DiscoverEU
 

04-09-2017 15:32:28
sik214
sik214
Quote
Daan! (ma 04 sep 2017 14:30:45 https://www.somda.nl/forum/323/p624765/): Stam 16235 rijdt zonder BDs. Rijden er eigenlijk meer stammen uit de 16200 zonder BDs? Ik heb het idee ze weinig te zien.
Ken je "materieelsamenstellingen" op somda?
Er is geen één 16200 stam die een BDs heeft.
 

04-09-2017 15:34:27
Tobiash4
Tobiash4
Alle 16200 stammen hebben nooit een BDs in de samenstelling gehad.
Alleen de 16100's, 164xx laag (13,14,17,19,24) en 165xx's.
 

04-09-2017 17:42:08
gose91
gose91
Quote
Daan! (ma 04 sep 2017 14:30:45 https://www.somda.nl/forum/323/p624765/): Stam 16235 rijdt zonder BDs. Rijden er eigenlijk meer stammen uit de 16200 zonder BDs? Ik heb het idee ze weinig te zien.

Er missen ook wat BDs-loze stammen voor het testbedrijf van de nieuwe TRAXX software. Maar met in totaal 18 stammen met een BD "ipv" BDs blijven er genoeg over!
 

04-09-2017 20:44:23
aarclay
aarclay
Quote
gose91 (ma 04 sep 2017 17:42:08 https://www.somda.nl/forum/323/p624785/): Er missen ook wat BDs-loze stammen voor het testbedrijf van de nieuwe TRAXX software. Maar met in totaal 18 stammen met een BD "ipv" BDs blijven er genoeg over!


Zijn daar geen plannen mee? Je kan er prima een paar rijtuigen mee voorzien van een dienstruimte en een rolstoelvriendelijk toilet. Voor een stuurstand hoeven ze toch niet meer te worden gebruikt.


Choo choo.....
 

04-09-2017 21:24:01
didam2009
didam2009
ik heb een idee voor de stuur stand rijtuigen.
Sloop de stuur tafels er uit zet er twee banken in en je heb mooie panorama rijtuigen zoals in Amerika


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

04-09-2017 21:25:23
mdj
mdj
Zeker mooi hoor, zo'n uitzicht op een lok


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-09-2017 21:47:36
aarclay
aarclay
Dan kan je net zo goed alles ombouwen naar een normaal rijtuig zonder kop
Want wie wil er nou naar een TRAXX-kop kijken?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-09-2017 21:48


Choo choo.....
 

04-09-2017 21:55:04
thom
thom
Dat kost tonnen om de stuurstanden te verbouwen tot getrokken rijtuigen, beetje nutteloze investering natuurlijk.  

04-09-2017 22:54:37
aarclay
aarclay
Plus dat ICNG natuurlijk over vijf jaar komt. Lekker ICRmh laten rijden zoals het is.


Choo choo.....
 

05-09-2017 15:29:29
mren
mren
Ik heb een beter idee: terugbouwen van de stiltecoupés in de stuurstanden, ook al liegt NS dat dat 'om technische redenen' niet kan. Dit terwijl de stuurstanden in het tijdperk voor het product Fyra al stiltecoupés kende.  

14-10-2017 00:12:59
Tobiash4
Tobiash4
Inmiddels zijn sinds vandaag de eerste twee stammen (16233, 16419) alweer door de revisie heen en terug afgeleverd in Amsterdam.

Daarnaast is eerder deze week testgereden met de nog nieuwe stam 16130. Een rit Asd - Shl (via Zuid) - Rtd (via HSL) - Bd (via HSL) en retour.

Er is dus genoeg te doen rondom het materieel hedendaags.
 

14-10-2017 13:42:00
edward
edward
Om wat voor revisie gaat het hier?  

14-10-2017 15:18:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
gose91 (vr 11 aug 2017 20:41:50 https://www.somda.nl/forum/323/p622741/): Het heen en weer slepen naar Onnen komt binnenkort weer op gang voor een tweede ronde aan de wiegbalken en het vervangen van het trekwerk. Aangezien er net genoeg locs zijn, gaat het transport iig niet meer met een traxx gebeuren.
Ook gaan uitgebreide elektrische wijzigingen aan alle rijtuigen uitgevoerd worden in Asdwpl.
 

14-10-2017 19:51:52
gose91
gose91
Dan bedoelt Tobiash4 de acties in Onnen?
Transporten worden uitgevoerd door VolkerRail vziw
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl