Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
08-07-2016 20:45:45
michaben
michaben
Volgens mij zijn het niet de B maar BDs rijtuigen waarvan er nu reserve is, tenzij men nog B rijtuigen uit bestaande stammen gaat omruilen voor BDs rijtuigen. Voor zover ik begrijp zijn dit de nu samenstellingen:
4x BDs+B+A+B+B+B+A+B+B (Gvc-Ehv) (nu tijdelijk ingekort tot BDs+A+B+B+A+B op Asd-Bd)
8x BDs+B+A+B+Bf+B+A+B+B (Gvc-Ehv) (nu tijdelijk ingekort tot BDs+A+B+B+A+B op Asd-Bd)
7x BDs+A+B+B+A+B (Asd-Rtd)
5x BDs+B+Bf+A+B+B (Asd-Brusz)
8x B+Bf+BD+A+B+B (Asd-Brusz) (momenteel in revisie)
10x BD+A+B+B+A+B (Asd-Bd) (momenteel tijdelijk op Asd-Brusz)

Daarmee zit je op 154 B rijtuigen, 71 A rijtuigen, 24 BDs rijtuigen, 21 Bf rijtuigen en 18 BD rijtuigen (met de Gvc-Ehv stammen op hun uiteindelijke lengte gerekend). Blijven er volgens de materieelsamenstellingen op somda (daar komen slechts 300 rijtuigen op voor, dus eentje minder dan de 301 waar men mee begon toen het ombouwproject van start ging) nog 4 A rijtuigen en 8 BDs rijtuigen over.

Laatst bewerkt door michaben op 08-07-2016 21:00
 

08-07-2016 20:51:18
gose91
gose91
In de bovenste twee regels aan het einde is de B naast de BDs in werkelijkheid niet aanwezig.
Klopt de telling dan nog steeds?
 

08-07-2016 21:06:39
MasterE
MasterE
Er is toch onlangs 1 rijtuig een beetje uitgebrand. Weet niet of dat een A of B was.


Mcn Asd
 

08-07-2016 21:09:57
gose91
gose91
Nou, melding is "brandschade", erg genoeg om niet meer inzetbaar te zijn. Dat is de 10-351, reserve A 10-370 heeft dat plekje in stam 16477 overgenomen  


11-07-2016 08:15:26
oranjebank
oranjebank
Zijn de laatste 16400 rijtuigen met gele banken 2e klas ingenomen / buiten dienst gesteld voor inname werkplaats? Gisteren reden er nog 2 of 3 stammen in de 9200 maar volgens ov tijden op dit moment alleen nog ICR hsl rijtuigen.

Edit 8:51 Ik zie net dat er toch nog ICR rondrijt met gele banken. %02%

Laatst bewerkt door oranjebank op 11-07-2016 08:51
 

11-07-2016 13:24:16
gose91
gose91
De laatste gele bank gaat er half augustus uit. Daarmee ook de handgreepjes in de deurbladen, dus voor de nostalgici onder u: wees er snel bij!  

26-07-2016 17:01:39
moderator
Moderator
moderator
Twee keer berichten verwijderd, zonder ontwikkelingen (enkel speculaties of vergissing). Graag terug naar ontwikkelingen over ICR.

Laatst bewerkt door moderator op 26-07-2016 17:02


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

01-08-2016 09:52:20
gose91
gose91
U heeft meermaals afgevraagd waarom het roeren met stammen zo ingewikkeld moet. Welnu, er is geluisterd: het rijtuigentombolacircus is compleet.

- De nieuwe Beneluxen krijgen het BDs nummer in het stamnummer, zoals de rest. Die stammen krijgen een A ipv een B erbij en worden uiteindelijk ingezet in de 900. Ze verliezen ook hun Bf en krijgen daar weer een B voor. Samenstelling wordt dus zoals nu in de 1000-serie.
- in ruil daarvoor gaan van de 162**- stammen de vijf hoogste stamnummers over naar de 9200, die dan ook ontdaan worden van een A en krijgen een B terug. Deze uitwisseling is met de stammen zoals hierboven omschreven.
- de Bf rijtuigen worden in de16500 stammen gebruikt zodat die stamsamenstellingen hetzelfde zijn. Wat dan de samenstellingen in de 1900 precies worden durft niemand meer te voorspellen.

Laatst bewerkt door gose91 op 01-08-2016 10:11
 

01-08-2016 09:53:48
gose91
gose91
Eerste inzet met volwielen eind september.
Reserverijtuigen crossen er sporadisch al mee door het land.
 

01-08-2016 10:16:58
Rob...
Rob...
Quote
gose91 (ma 01 aug 2016 09:52:20 https://www.somda.nl/forum/323/p586552/): U heeft meermaals afgevraagd waarom het roeren met stammen zo ingewikkeld moet. Welnu, er is geluisterd: het rijtuigentombolacircus is compleet.

- De nieuwe Beneluxen krijgen het BDs nummer in het stamnummer, zoals de rest. Die stammen krijgen een A ipv een B erbij en worden uiteindelijk ingezet in de 900. Ze verliezen ook hun Bf en krijgen daar weer een B voor. Samenstelling wordt dus zoals nu in de 1000-serie.
- in ruil daarvoor gaan van de 162**- stammen de vijf hoogste stamnummers over naar de 9200, die dan ook ontdaan worden van een A en krijgen een B terug.
- de Bf rijtuigen worden in de16500 stammen gebruikt zodat die stamsamenstellingen hetzelfde zijn. Wat dan de samenstellingen in de 1900 precies worden durft niemand meer te voorspellen.


Ik probeer je verhaal te begrijpen. Is het onderstaande schema dan de beoogde samenstelling?

Benelux B B BD A B B
AmRo BDs A B B A B
ICD BDs A B B A B
1900 BDs B A B Bf B A B B

Bij 13 benelux, 7 Amro, 10 ICD en 12 1900 stammen blijven de volgende rijtuigaantallen over:

A 5
B -9
BDs 3
BD 5
Bf 9

Kortom, 9 B-rijtuigen te weinig en vooral Bf rijtuigen over.... Intuïtief zou ik dit oplossen door 13 B-rijtuigen in de benelux te vervangen door 9 Bf en 4 BD rijtuigen, aangezien daar veel internationale reizigers inzitten met bagage.

Iemand die licht op de zaak kan werpen?
 

01-08-2016 11:36:59
daniel81
daniel81
Op zich logisch dat de 900 en 1000 geen Bf-en hebben/krijgen aangezien fietsen vervoeren over de HSL levensgevaarlijk schijnt te zijn.
Dus mooi dat er op deze manier in elk geval op Gvc - Rtd en Bd-Ehv nog fietsen vervoerd kunnen worden; waarbij ik wel benieuwd ben of de HC de opdracht krijgt om in Rtd resp Bd alle fietsen uit de trein te werpen
(en hebben we er weer een extra vertragings- resp uitvaloorzaak bij: 'wegens een weesfiets in een trein is het treinverkeer op de gehele HSL stilgelegd'%08%)
 

01-08-2016 16:42:12
gose91
gose91
Het vreemde is dan weer dat in de BD en BDs een fietsenrek wordt geïnstalleerd...

Met "nieuwe Beneluxen, bedoel ik de stammen die in dienstregeling 2015 in de 9200 zijn ingestroomd. In de 900 rijdt geen Bf, de helft van de stammen met BDs, de rest BD. In de 9200 13x BD met Bf, dus niet zoals je nu hebt geteld. Klopt het dan beter?

Laatst bewerkt door gose91 op 01-08-2016 16:44
 

01-08-2016 17:08:00
cuneo56
cuneo56
Nu ken ik plaatsing en constructie van zo'n fietsenrek niet, maar het zo best kunnen zijn dat daarmee het risico van het bij een noodremming uit 160 ongecontroleerd door een rijtuig bewegen van een fiets wordt geminimaliseerd.  

01-08-2016 18:01:30
gose91
gose91
Dat klopt, er zitten riemen bij  

01-08-2016 20:42:13
mdj
mdj
Quote
gose91 (ma 01 aug 2016 16:42:12 https://www.somda.nl/forum/323/p586598/): Het vreemde is dan weer dat in de BD en BDs een fietsenrek wordt geïnstalleerd...

Met "nieuwe Beneluxen, bedoel ik de stammen die in dienstregeling 2015 in de 9200 zijn ingestroomd. In de 900 rijdt geen Bf, de helft van de stammen met BDs, de rest BD. In de 9200 13x BD met Bf, dus niet zoals je nu hebt geteld. Klopt het dan beter?

Dat zou betekenen dat de volgende stammen komen en houd je nogsteeds 5x A en 8x BDs over.
900: 5x BDs-A-B-B-A-B + 5x BD-A-B-B-A-B
9200: 13x BD-B-Bf-A-B-B.

Het OCD in mij zou dan van die 5x BD-rijtuigen in de 900 ruilen met BDs'en vervolgens de 4 stammen van de toekomstige 1100 zonder Bf voorzien van een BD-rijtuig. Dan houd je 4x A, 4x B, 1x BD, 3x BDs over, waar je weer mooi een stammetje B-A-B-B-A-BD(s) van kan maken als reserve2.0-stam%02%

Laatst bewerkt door mdj op 01-08-2016 20:44


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-08-2016 20:48:50
Rob...
Rob...
Helemaal mee eens, op die manier zouden de 1000 en 900 stammen 100% identiek zijn, wat betekent dat er niet voor beide series zoveel reserve aangehouden hoeft te worden.

Hoe zit het met de naamgever van de stammen zonder BDs? Is dat de BD? In dat geval is er een doublure mogelijk tussen BDs 032 en BD 432...(alhoewel de 032 niet ingedeeld is een in stam momenteel)

Laatst bewerkt door moderator op 01-08-2016 21:16, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

01-08-2016 22:47:30
maurits
maurits
Quote
cuneo56 (ma 01 aug 2016 17:08:00 https://www.somda.nl/forum/323/p586601/): Nu ken ik plaatsing en constructie van zo'n fietsenrek niet, maar het zo best kunnen zijn dat daarmee het risico van het bij een noodremming uit 160 ongecontroleerd door een rijtuig bewegen van een fiets wordt geminimaliseerd.


Een krap wissel net 40 of 60 km/h is al genoeg om een fiets omver te gooien, den maximum snelheid maakt echt niks uit. De meeste regionale vervoerders hebben heel praktisch oprolbare gordels met haken gemonteerd om je fiets vast te zetten, dan is er niks aan de hand.

Verder is het hele verhaal dat fietsvervoer in de boemel-IC's over de HSL onveilig zou zijn de grootst mogelijke onzin. In Duitsland rijden stoptreinen die fietsen meenemen 160 en in Frankrijk TGV's met 300 km/h.

Laatst bewerkt door maurits op 01-08-2016 22:49


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-08-2016 22:51:54
Frontier
Frontier
Maar helaas is Nederland het land waar men elk risico denkt te kunnen uitsluiten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-08-2016 01:21:08
jeanne
jeanne
Ja, ja wederom een teken van de gedachte dat alles in onze Nederlandse maatschappij maakbaar is!


Jeanne Kok
 

02-08-2016 05:50:05
nohab
nohab
Quote
mdj Het OCD in mij
OCD? Opvouwbare Controle Dienst?

Laatst bewerkt door nohab op 02-08-2016 05:50


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-08-2016 07:48:47
AgentX
AgentX
Obsessive Compulsive Disorder. https://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis

Ik denk dat @mdj het hier als grapje bedoelt.
 

02-08-2016 07:53:01
cuneo56
cuneo56
Quote
Frontier (ma 01 aug 2016 22:51:54 https://www.somda.nl/forum/323/p586648/): Maar helaas is Nederland het land waar men elk risico denkt te kunnen uitsluiten.

Helaas is Nederland ook het land waar we lak aan regeltjes hebben en ook heel veel in de trein vernield wordt.
Wie kan zich nog herinneren dat o.a. ICM van koorden was voorzien om je fiets aan vast te knopen?
En dan was ooit divers materieel voorzien van trekkoorden om in geval van nood een raam eruit te kunnen werken.
Dus zo raar vindt ik de terughoudendheid niet om fietsenvervoer wat robuuster te maken .

Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-08-2016 07:54
 

02-08-2016 09:39:28
dvdhoven
dvdhoven
DDZ heeft ook oprollende spanbanden voor fietsers, maar daar heb ik ook al meegemaakt dat die kapot waren.
Niet alleen ICM had koorden, diverse Victors hadden ze ook, tot op het laatst. Verveelde scholieren maakten daar nog wel eens een knopenboel van.


Dick van den Hoven
 

02-08-2016 11:11:13
thom
thom
Quote
cuneo56 (di 02 aug 2016 07:53:01 https://www.somda.nl/forum/323/p586664/):
Quote
Frontier (ma 01 aug 2016 22:51:54 https://www.somda.nl/forum/323/p586648/): Maar helaas is Nederland het land waar men elk risico denkt te kunnen uitsluiten.

Helaas is Nederland ook het land waar we lak aan regeltjes hebben en ook heel veel in de trein vernield wordt.
Wie kan zich nog herinneren dat o.a. ICM van koorden was voorzien om je fiets aan vast te knopen?
En dan was ooit divers materieel voorzien van trekkoorden om in geval van nood een raam eruit te kunnen werken.
Dus zo raar vindt ik de terughoudendheid niet om fietsenvervoer wat robuuster te maken .

Die fietsenkoordjes zaten er bij de bagage afdelingen van mat46 al in

Uittrekbare raamrubbers kan ik mij in NL niet herinneren, volgens mij is dat typisch Duits.
In Nederland had je in compartimenten met maar één uitgang altijd noodhamertjes hangen.

Laatst bewerkt door thom op 02-08-2016 11:11
 

02-08-2016 11:29:41
vrijgezel
vrijgezel
Het raakt een beetje "OffTopic": de trekkoorden van de ramen zaten in DDM2/3 (vele noemen dat ook wel "DDAR"), alleen de "nood" was blijkbaar erg hoog bij de 'nood-uitstap-vensters' dat de trekkoorden zijn verwijderd. Voor het fenomeen 'nood-uitstap-vensters' waren de "noodhamers" aanwezig, maar ook die verdwenen sneller dan dat ze weer (door lijnwerkplaatsen) konden worden teruggeplaatst.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 02-08-2016 11:30
 

02-08-2016 14:31:37
broek53
broek53
Vorige week waren er wat meldingen en daarop volgende speculaties over het ophijsen van een BDs in het RB Haarlem, die vervolgens weer weg-gemodereerd zijn.
Hierbij dan de melding zonder speculatie dat men het goed gezien had: BDs 032 is van zijn draaistellen getakeld en staat onder dekzeilen opgebokt te zijn. E.e.a. is gebeurd om de draaistellen te kunnen gebruiken ter vergroting van de wisselvoorraad, en dat dan weer met het oog op het ombouwen van de ICR-draaistellen vanwege de inbouw van volwielen.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-08-2016 14:32
 

02-08-2016 16:11:17
maurits
maurits
Quote
gose91 (ma 01 aug 2016 16:42:12 https://www.somda.nl/forum/323/p586598/): Het vreemde is dan weer dat in de BD en BDs een fietsenrek wordt geïnstalleerd...?


Nog even buiten mijn gemopper over het fietsbeleid van NS .

Hieruit begrijp ik dus dat fietsen straks wel worden meegenomen over de HSL in een speciaal fietsenrek in de BD(s)? En wordt dit alleen ingebouwd in de Benelux- en 1900-stammen of in alle stammen?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-08-2016 19:04:08
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (di 02 aug 2016 14:31:37 https://www.somda.nl/forum/323/p586697/): Vorige week waren er wat meldingen en daarop volgende speculaties over het ophijsen van een BDs in het RB Haarlem, die vervolgens weer weg-gemodereerd zijn.
Hierbij dan de melding zonder speculatie dat men het goed gezien had: BDs 032 is van zijn draaistellen getakeld en staat onder dekzeilen opgebokt te zijn. E.e.a. is gebeurd om de draaistellen te kunnen gebruiken ter vergroting van de wisselvoorraad, en dat dan weer met het oog op het ombouwen van de ICR-draaistellen vanwege de inbouw van volwielen.

BDs 032 staat ernaast, op draaistellen en zonder dekzeilen. Het rijtuig zonder draaistellen en met dekzeilen heeft helaas geen zichtbare nummers, maar wellicht dat het de 031 is?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-08-2016 23:17:45
broek53
broek53
Dat wordt door "Haarlem" bevestigd: het zijn de BDs-en 031 en 032 die op bokken zijn gezet.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-08-2016 06:51:51
gose91
gose91
Er zullen nog meer rijtuigen volgen. In eerste instantie worden zes rijtuigen op bokken gezet, maar indien nodig volgen er meer.  

04-08-2016 10:23:12
icened
icened
De regels voor het meenemen van fietsen wordt niet door NS bepaald. Eigenlijk door IL&T:

https://www.google.com/url?q=http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_wil_fietsen_in_benelux_blijven_toestaan-147656&sa=U&ved=0ahUKEwi62oudq6fOAhXsApoKHa7mCe4QFggFMAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNEFP-Tf07XqTNGVii6gMv1Nab0Bfg

Laatst bewerkt door icened op 04-08-2016 10:26
 

04-08-2016 11:58:15
daniel81
daniel81
Volgens het door jou geciteerde artikel heeft NS dus zelf bepaald dat het niet mag: "Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren en risico's vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn om deze te beheersen"

Wel is het natuurlijk zo dat als er een andere inrichting komt voor het vervoer van fietsen, IL&T deze zal moeten toelaten.

En al zou IL&T het fietsvervoer op de 'traditionele' wijze verboden hebben, dan nog had NS er al lang voor kunnen kiezen om de nu aan de gang zijnde ombouw veel eerder uit te voeren en dan ook nog eens voor al het ICR.
Toch triest dat het toch niet als ultiem fietsland bekend staande Zwitserland hierin de weg moet wijzen (zie het fotootje bij dat artikel).
 

05-08-2016 06:56:30
mdeen
mdeen
Quote
cuneo56 (ma 01 aug 2016 17:08:00 https://www.somda.nl/forum/323/p586601/): Nu ken ik plaatsing en constructie van zo'n fietsenrek niet, maar het zo best kunnen zijn dat daarmee het risico van het bij een noodremming uit 160 ongecontroleerd door een rijtuig bewegen van een fiets wordt geminimaliseerd.

Heeft een trein een grotere remvertraging bij een noodremming uit 160 km/h (of 200 km/h) als bij een noodremming uit 140 km/h?
Volgens mij halen de meeste treinen zelfs de grootste remvertraging vlak voor stilstand.

En er zijn wel meer landen waar fietsvervoer wel kan met dergelijke "hoge" snelheden. IC's in Duitsland rijden 200 en daar zijn ook fietsrijtuigen met fietsenrekken.
 

05-08-2016 08:46:07
cuneo56
cuneo56
Inderdaad,ook een te enthousiast bereden wissel heeft een soortgelijk effect.
Maar het gaat hier om de "nieuwe"lijn waar ICR dat rijdt en er sommigen kans gezien hebben ( door velen overdreven genoemde) eisen te stellen.
Men wil dat bij een noodremming (of erger) reizigers niet door losse zaken gewond raken; hoe de vervoerder dat dan weer oplost is dan niet direct hun probleem .
 

05-08-2016 12:49:34
maurits
maurits
Volgens het artikel op Treinreiziger.nl (http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_wil_fietsen_in_benelux_blijven_toestaan-147656) zijn fietsen niet toegestaan omdat NS er geen maatregelen voor heeft genomen in het veiligheidsmanagementsysteem (mag ik een teiltje voor dat woord ).

Het lijkt er dus op dat het installeren van fietsenrekken of een andere manier om de fietsen vast te zetten en dit vervolgens in wollige taal in een duurbetaald rapport opschrijven voldoende moet zijn voor de veiligheidstaliban.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

08-08-2016 12:16:04
moderator
Moderator
moderator
En dat VMS mag verder besproken worden in een nieuw topic, waarin de uit dit topic afgesplitste berichten staan: https://www.somda.nl/forum/18445/Veiligheidsmanagementsysteem/


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

12-08-2016 12:32:30
Jelmer
Jelmer
via de App Rijden de Treinen zie ik vandaag twee 'nieuwe' stammen op de dienst:

16477 rijdt op de BNL 9232 met lok 2821(189-213) is dit de voormalige 4777?

16508 rijdt op de ICD 931 met lok 186-010, dit is/was toch de teststam?

Laatst bewerkt door Jelmer op 12-08-2016 12:32
 

12-08-2016 12:35:17
maarten83
maarten83
Ik zag van de week dat er rijtuigen rondrijden met nog benelux rode kopdeuren.  

12-08-2016 15:21:57
nathanvos2
nathanvos2
Het gebeurt zo nou en dan wel vaker. Als er een keer zo'n deur defect is en ze hebben toevallig zo'n Benelux rode deur liggen wordt die er in gezet. Ik heb zulk soort dingen met de DDZ en 1600 ook wel eens gezien. Hadden we niet ergens zo'n topic hier over?

Laatst bewerkt door moderator op 12-08-2016 15:49, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

12-08-2016 15:23:27
maarten83
maarten83
Ik vermoed eerder dat die niet geschilderd of bestickerd zijn bij de revisie  

12-08-2016 16:24:23
AgentX
AgentX
Dat is onwaar; als een stam wordt gestickerd of gespoten, dan worden natuurlijk niet de deuren overgeslagen. Het is gewoon een tijdelijke uitwisseling.  

12-08-2016 17:23:08
aarclay
aarclay
Gewoon een reservedeur die erin wordt gezet, waarna de trein na verloop van tijd weer opgeroepen wordt voor een bestickeringetje erop. Dit grappige feitje hebben we wel eens eerder gezien.

Laatst bewerkt door aarclay op 12-08-2016 17:23


Choo choo.....
 

12-08-2016 17:40:26
nohab
nohab
Quote
AgentX (vr 12 aug 2016 16:24:23 https://www.somda.nl/forum/323/p587523/): Dat is onwaar; als een stam wordt gestickerd of gespoten, dan worden natuurlijk niet de deuren overgeslagen. Het is gewoon een tijdelijke uitwisseling.
Ik neem aan dat het om de deuren naar de wagenovergang gaat en niet om de buitendeuren. Van die wagenovergangdeuren kan ik me voorstellen dat het niet zo belangrijk wordt gevonden om die in de juiste kleurstelling te brengen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-08-2016 17:50:56
maarten83
maarten83
Inderdaad die deuren bedoel ik.  

12-08-2016 18:06:58
aarclay
aarclay
Er moet wel iemand aanwezig zijn om de deur te bestickeren. Ik denk niet dat de monteurs dat zelf doen. Laat die trein dan liever rijden zonder de sticker, dan dat hij onnodig stilstaat om te wachten totdat de bestickeraar er is.

Ik kan me niet indenken dat dit vergeten is.
In ieder geval is het wel weer een leuke spot %02%

Laatst bewerkt door aarclay op 12-08-2016 18:10


Choo choo.....
 

12-08-2016 20:23:00
gose91
gose91
De rode zogenoemde kopwandschuifdeuren blijven gewoon rood. Schilderen werd niet nodig geacht, gewoon goed schoonmaken.
Dit is niet even een reservedeur. Alle onderhuids nog steeds rode rijtuigen blijven hun rode kopwanddeuren dus houden.
Wel met blauwe plaatjes op het rood, daar waar de stuurstroomkabels voor de HLE 1100 locs zaten.

Laatst bewerkt door gose91 op 12-08-2016 20:33
 

13-08-2016 00:42:49
thom
thom
Toevallig een fotootje van;
https://flic.kr/p/KEfMVh
 

18-08-2016 17:17:36
MasterE
MasterE
Vanaf medio 2017 mogen er ook fietsen worden meegenomen in de IC-direct. Er worden speciale opstelplaatsen voor fietsen gerealiseerd. Deze zullen vanaf volgende maand zichtbaar worden, maar om verwarring te voorkomen of er nu wel of niet een voorziening is om fietsen te vervoeren, wordt het meenemen van fietsen pas toegestaan als de gehele vloot daarvoor geschikt gemaakt is en dan worden er ook fietslogo's op de deuren geplakt.


Mcn Asd
 

18-08-2016 17:20:04
michaben
michaben
Op een aantal rijtuigen van stam 16501 zaten vanmiddag stickers 'materieel niet inzetbaar', op de overige rijtuigen zaten nog de normale toeslagstickers. Deze stam heeft nog tot afgelopen maandag in dienst gereden en reed vandaag dus al weer proefritten, dus de afgelopen twee dagen zal men iets gedaan moeten hebben aan deze stam waardoor deze nu de niet inzetbaar stickers voert.  

18-08-2016 17:22:30
AgentX
AgentX
Ja. Ze zullen er stickers op geplakt hebben.

Misschien volwielen eronder?
 

18-08-2016 18:37:10
koploper1
koploper1
Quote
michaben (do 18 aug 2016 17:20:04 https://www.somda.nl/forum/323/p588033/): Op een aantal rijtuigen van stam 16501 zaten vanmiddag stickers 'materieel niet inzetbaar', op de overige rijtuigen zaten nog de normale toeslagstickers. Deze stam heeft nog tot afgelopen maandag in dienst gereden en reed vandaag dus al weer proefritten, dus de afgelopen twee dagen zal men iets gedaan moeten hebben aan deze stam waardoor deze nu de niet inzetbaar stickers voert.

Kan niet de 16501 stam zijn geweest, staat in de WGM heeft 16 / 17.08 onderhoud gehad.
Zullen dus de 3 overige rijtuigen van de 16501 zijn geweest.
 

18-08-2016 18:46:13
michaben
michaben
Het nummer stond er in ieder geval duidelijk op, maar nu je het zegt, ik begin te twijfelen of er überhaupt een BDs in de stam zat, staat me nu zoiets bij dat het aan beide kanten een B rijtuig was. Het feit dat drie rijtuigen andere stickers hadden vond ik al apart, maar toen ik het nummer van de voorste loc had gezien kwam mijn trein al binnen.

Laatst bewerkt door michaben op 18-08-2016 18:46
 

18-08-2016 19:22:11
gose91
gose91
16501 staat gewoon in 6-baks variant te Wgm. De rijtuigen die na aflevering vanuit HLM uit de stam zijn gehaald blijven hun stamnummer op de kopwanden houden.
Er is deze dagen nogal wat gesleep met de 30 GvEhv rijtuigen tussen Dgr, Wgm, On etc.

Laatst bewerkt door gose91 op 18-08-2016 20:54
 

19-08-2016 09:42:49
daniel81
daniel81
Quote
MasterE (do 18 aug 2016 17:17:36 https://www.somda.nl/forum/323/p588032/): Vanaf medio 2017 mogen er ook fietsen worden meegenomen in de IC-direct. Er worden speciale opstelplaatsen voor fietsen gerealiseerd. Deze zullen vanaf volgende maand zichtbaar worden, maar om verwarring te voorkomen of er nu wel of niet een voorziening is om fietsen te vervoeren, wordt het meenemen van fietsen pas toegestaan als de gehele vloot daarvoor geschikt gemaakt is en dan worden er ook fietslogo's op de deuren geplakt.

Dat zou mooi zijn Tot dusverre is er echter gecommuniceerd dat het fietsvervoer alleen van toepassing zal zijn op de Benelux (via de HSL). Is men toch tot betere inzichten gekomen?
 


19-08-2016 12:39:56
MasterE
MasterE
Blijkbaar, dit is wat gaat gebeuren.


Mcn Asd
 

22-08-2016 10:39:31
Jelmer
Jelmer
op de app Rijden de treinen zie ik nu stam 16475 rijden op BNL 9224 (ex stam 4775?)  

27-08-2016 17:51:30
Jan-Mark
Jan-Mark
Intussen is het tijdperk van de golden seats voorbij: de laatste stammen zijn deze week uitgeregeld (bron: acc.ovtijden.com).
EDIT: Niet dus, vandaag rijdt er nog één stam rond (16475).

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 29-08-2016 19:31, reden: Foutieve melding
 

29-08-2016 12:38:32
Jelmer
Jelmer
ik zie op de BNL (via de app Rijden de Treinen) sinds gisteren een stam 4792 rijden, iemand een idee wat voor stam dit is? I6/I10???

Rijdt momenteel op de trein 9236

Laatst bewerkt door Jelmer op 29-08-2016 12:39
 

29-08-2016 12:54:54
Chrisdb
Chrisdb
Jup, is inderdaad een I6/I10-stam.  

31-08-2016 10:11:29
gose91
gose91
Eerste dienstvaardige stam 16501 staat deze week in On voor aanpassing. Komt hiermee in de loop van komende weken mee terug in de reizigersdienst.
In oktober stromen de laatste vijf half-opgeknapte stammen volledig opgeknapt terug en gaan dan direct de 900 is. Met elke terugkerende stam wordt een 165** stam vrijgespeeld voor verlenging en uiteindelijk de 1900 en keren de 16235 (nu te Bkh tbv opleidingen), 16232 (wordt stam voor afnameritten ipv 16511), 16239, 16233 en 16236 terug naar de 900. De overige vijf 16200-stammen blijven in de 9200.

Laatst bewerkt door gose91 op 31-08-2016 10:12
 

27-09-2016 11:17:08
Jelmer
Jelmer
Sinds er deze week ook op de ICD-900 met 2 loks wordt gereden zie ik dat er bijna geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen de ICD-stammen (16500)en de AMRO-stammen (16100).

Via de 'Rijden de treinen' app zie ik op het ogenblik de volgende afwijkingen:
Op de ICD-900 rijden de 16115, 16118 en 16123
Op de AMRO-1000 rijden de 16501, 16503, 16508 en 16512.

Laatst bewerkt door Jelmer op 27-09-2016 11:18
 

27-09-2016 18:34:58
gose91
gose91
Klopt, dit is compleet los gelaten. De reserves waren te klein bij beide stamseries om dit vast te houden. De omloop houdt stammen wel lang in de 900 of 1000 alleen al om de DC goed te kunnen plannen (900 overdag, 1000 tijdens de nachtelijke overstand). En waren zouden ze het gescheiden houden eigenlijk? Het enige verschil zou het derde cijfer in het stamnummer zijn  

28-09-2016 21:12:49
mvschoon
mvschoon
In rijtuig 20 127 en tenminste een A in dezelfde stam (vandaag gezien in ICD 1011) zijn twee zitplaatsen verdwenen ten faveure van een bagagerek (ter hoogte van de glazen scheidingswand resp. direct naast de coupé's). (op zich een goed idee, ware het niet dat bijvoorbeeld deze 1011 dagelijkse vele zitplaatsen tekort komt; kortom, tijd voor een 7e rijtuig).  

28-09-2016 21:17:55
MasterE
MasterE
Alle ICD's krijgen deze rekken.


Mcn Asd
 

28-09-2016 21:35:47
mren
mren
Waarom zijn eigenlijk de stiltecoupés uit ICR (BD-rijtuigen dacht ik) verdwenen? Ze zitten alleen nog maar in de eerste klas coupés.  

28-09-2016 22:06:04
aarclay
aarclay
Ik ben benieuwd naar foto's van deze bagagerekken...


Choo choo.....
 

29-09-2016 13:22:22
Jelmer
Jelmer
zouden de stammen vaste loks houden (zoals bij DDM1 en DDAR)?
De laatste dagen zijn de combinaties (volgens de App Rijden de Treinen):

stam lok 1 lok 2
16115 186-019 186-022 (022 op 30-9 niet aan de stam)
16118 186-012 186-025
16121 186-027 186-119
16122 186-008 186-011
16123 186-006 186-028
16125 186-026 186-144
16501 186-001 186-121
16503 186-023 186-035
16507 186-005 186-016
16508 186-013 186-032
16509 186-031 186-113
16510 186-015 186-148
16512 186-018 186-239

Laatst bewerkt door Jelmer op 30-09-2016 11:30
 

29-09-2016 13:38:46
MasterE
MasterE
Dat is wel de bedoeling.


Mcn Asd
 

29-09-2016 17:54:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij loopt het onderhoud van de stammen apart met die van de locs dus niet tegelijk dat wordt toch een uitdaging dan%08%


MCN ASD
 

29-09-2016 19:41:38
michaben
michaben
De locs in de 1000 wisselden al regelmatig van stam, en de locs in de 900 hebben dat afgelopen week ook meerdere keren gedaan. Natuurlijk zal men niet voor de lol loc en stam loshalen, maar men lijkt ze ook niet koste wat kost vast te houden.  

29-09-2016 20:31:05
mtlx
mtlx
Quote
aarclay (wo 28 sep 2016 22:06:04 https://www.somda.nl/forum/323/p592934/): Ik ben benieuwd naar foto's van deze bagagerekken...

Ik tref toevallig net een stam die al is uitgerust met die dingen, dus bij deze, van het bagagerek in de eerste klas (die van de tweede klas is precies hetzelfde, alleen is deze dan na de glazen tussenwand geplaatst.

http://imgur.com/YtVpkQJ
 

30-09-2016 17:18:34
moderator
Moderator
moderator
Een spotmelding met reacties daarop is verplaatst naar het topic opvallende dingen van vandaag.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

04-10-2016 18:56:08
Jelmer
Jelmer
overzicht bijgewerkt t/m vandaag met waarnemingen vanuit de App 'Rijden de Treinen':

16115 186-017 186-029
16118 186-012 186-025
16121 186-022 186-037
16122 186-008 186-011
16123 186-006 186-015
16125 186-030 186-144
16126 186-004 186-026
16501 186-001 186-121
16502 186-020 186-031
16503 186-023 186-035
16504
16505
16506 186-009 186-014
16507 186-005 186-016
16508 186-013 186-032
16509 186-007 186-112
16510
16511
16512 186-028 186-239

opvallend is dat de lokserie 112-121 maar weinig ingedeeld is (alleen de 112 en 121)
nieuwste lok in gebruik: 186-037

Laatst bewerkt door Jelmer op 04-10-2016 18:58
 

04-10-2016 19:38:02
gose91
gose91
Totdat men overgaat op het onderhoud van loc en rijtuigen combineren ga je dit overzicht heeeeeeel vaak bijwerken...
Leaseloccen staan nu veelvuldig voor voorbereidingen op SW9 aan de kant en rijden veel met teststammen, 2x BNL en voor vervoer richting Onnen. Tevens wil men de kooplocs zoveel mogelijk laten rijden nu er nog garantie op zit en zijn de leaselocs een soort "reserve". Na half december kan dat ook niet meer

Laatst bewerkt door gose91 op 04-10-2016 19:39
 

07-10-2016 11:59:18
moderator
Moderator
moderator
Discussie over TRAXX en onderhoud verhuisd naar het ontwikkelingen topic eigen NS TRAXX locs: https://www.somda.nl/forum/15484/4/  

19-10-2016 13:54:43
martijnham
martijnham
Stammen met volwielen krijgen ook de letter L in een cirkel op de neus van het vml stuurstandrijtuig. Gezien bij de 16501 te Asd.  

19-10-2016 14:03:09
Daan!
Daan!
Ja dat zag ik een week of twee weken terug inderdaad al. De enige reden dat die letter er zit is voor Nedtrain denk ik? Zou die letter er weer af gaan als alle stammen voorzien zijn? \

Nu is het toch alsof je achter een lestrein zit.%02%

Laatst bewerkt door Daan! op 19-10-2016 14:04
 

19-10-2016 16:25:49
thom
thom
Nouja, zoveel zie je er niet van, doorgaans zit er een lok voor  

19-10-2016 16:34:53
gose91
gose91
Dit is voor degene die de boel aan elkaar koppelt of opstart. Vanwege instellen van de remgewichten wss? In ieder geval, degenen die wat instellen op een TRAXX moeten dit weten.
Toen er gemixt met/zonder NBA-stammen gereden werd, werd dit ook op de stameinden aangegeven.
 

19-10-2016 16:38:07
mtlx
mtlx
De lestrein-grap had ik inderdaad ook al een paar weken geleden uitgeprobeerd bij een treinspotter die schijnbaar loc 035 (destijds net uit de fabriek) op de foto wilde hebben en zich daarna afvroeg wat die L betekende. Helaas voor hem duurde het even voor hij besefte dat het écht een grap was %08%
Die L staat voor het type kunststof remblokken (L-remblokken) en is inderdaad voor zowel Nedtrain als de machinisten, omdat deze stammen net een ander remgedrag vertonen dan de 'oude' stammen. Als alles is aangepast kan hierdoor het rempercentage voor ETCS weer omhoog.
 

19-10-2016 16:55:10
maarten83
maarten83
Officieel hoort zo'n L enkel op de stelbalk vermeld te worden. Of gaan we straks ook al die info op de koppen vermelden.  

19-10-2016 17:08:13
mtlx
mtlx
Uiteraard staat de info daar ook keurig netjes op. Het is nu gewoon een handig middel om de stammen makkelijk uit elkaar te houden.
Ergens in de komende maanden moeten alle stammen omgebouwd zijn, dus dan zal het ongetwijfeld weer verdwijnen als grote sticker.
 

19-10-2016 17:41:32
martijnham
martijnham
Vandaag stam 16472 op Asd gezien met de volgende samenstelling:
82 972 / 20 550 / 29 494 / 10 356 / 20 213 / 20 402

Enige tijd geleden heb ik de samenstelling van deze stam 16472 ook al eens genoteerd:
82 019 / 20 260 / 29 445 / 10 352 / 20 271 / 20 266
Op deze manier staat hij ook op somda bij de materieelsamenstellingen aangegeven.

Het stamnummer 16472 lijkt daarmee aan een geheel nieuwe set rijtuigen gekoppeld te zijn.
Is de wijziging in de samenstelling van deze stam het gevolg van het eerder beschreven rijtuigentombolacircus of heb ik ergens een fout gemaakt?
 

19-10-2016 18:11:29
aarclay
aarclay
NBA-stammen? Wie frist mijn geheugen even op?  

19-10-2016 18:19:41
mtlx
mtlx
Begin dit jaar is er een tijdje geweest waarin de oude 'zuurstok' stammen nog gemengd reden met geel-blauwe stammen die al aangepast waren. Om verwarring te voorkomen of nu wel of geen ep-remkabel moest worden aangesloten, werden de oude stammen voorzien van een sticker met NBA rood doorgestreept.
Die aangepaste stammen hebben NBA: Notbremsanforderung, oftewel een 'noodremaanvraag'. In plaats van de oude manier van letterlijk een gat in de treinleiding trekken, zijn de nieuwe stammen voorzien van een noodremtrekker die enkel een signaal naar de loc stuurt dat er aan de noodrem is getrokken. De machinist moet hierop binnen 10 seconden reageren: door te remmen, of door het signaal te overbruggen, om te voorkomen dat het spul midden op een brug, in een spanningssluis of zoiets terecht komt, waar evacuatie lastig is.
Mocht de EP-remkabel (waar het NBA signaal overheen gestuurd wordt) niet aangesloten zijn of niet correct functioneren, dan werken de noodremtrekkers als vanouds.

Laatst bewerkt door mtlx op 19-10-2016 18:21
 

19-10-2016 18:29:28
thom
thom
Mede gezien je laatste zin lijkt het me dat de noodremklep zich nog steeds functioneel bevind in het rijtuig, alleen in de NBA stand alleen acteerd als de lok dat toestaat na een trekking?  

19-10-2016 18:41:21
mtlx
mtlx
Die is inderdaad gewoon aanwezig. De klep zal echter met dat elektrische signaal gesloten blijven. Valt het signaal weg of is deze niet aanwezig, dan valt de klep open als er aan de noodrem getrokken wordt.
Kleine uitleg van de collega's van de SBB: http://www.kon-text.ch/temp/NBA.pdf

Laatst bewerkt door mtlx op 19-10-2016 18:43
 

19-10-2016 19:43:12
gose91
gose91
Quote
martijnham (wo 19 okt 2016 17:41:32 https://www.somda.nl/forum/323/p595313/): Vandaag stam 16472 op Asd gezien met de volgende samenstelling:
82 972 / 20 550 / 29 494 / 10 356 / 20 213 / 20 402

Enige tijd geleden heb ik de samenstelling van deze stam 16472 ook al eens genoteerd:
82 019 / 20 260 / 29 445 / 10 352 / 20 271 / 20 266
Op deze manier staat hij ook op somda bij de materieelsamenstellingen aangegeven.

Het stamnummer 16472 lijkt daarmee aan een geheel nieuwe set rijtuigen gekoppeld te zijn.
Is de wijziging in de samenstelling van deze stam het gevolg van het eerder beschreven rijtuigentombolacircus of heb ik ergens een fout gemaakt?

Je hebt alles nog net onder controle, hoor. De mat.samenstellingen lopen achter.
De huidige stam 16472 was voor zijn ombouw de 4772. De vorige stam 16472 heeft na diens ombouw het BDs nummer in het stamnummer gekregen: nu dus de 16419. Een paar weken hebben er administratief twee stammen 16472 bestaan, maar die waren beiden onttrokken van het publiek.
Overigens gaat de samenstelling van onder andere de 16419 weer wijzigen, omdat deze de 900 gaat rijden en dus een tweede A-rijtuig nodig heeft. Een 16200-stam nu uit de 9200 wordt hiervoor ernaast gezet en doorwisselen maar! Die 16200 stam, ex-4900, keert dus niet terug de 900 in.
Volg je het nog? Degenen die er dagelijks mee werken soms nog maar net.

Laatst bewerkt door gose91 op 19-10-2016 19:44
 

19-10-2016 20:19:56
thom
thom
Het grootste verschil zal zijn dat het personeel zich daar alleen bezig houdt met wat de samenstelling was, niet wat de samenstelling geweest is zoals wij hier  

19-10-2016 20:24:28
Daan!
Daan!
Quote
gose91 (wo 19 okt 2016 19:43:12 https://www.somda.nl/forum/323/p595340/):
Overigens gaat de samenstelling van onder andere de 16419 weer wijzigen, omdat deze de 900 gaat rijden en dus een tweede A-rijtuig nodig heeft. Een 16200-stam nu uit de 9200 wordt hiervoor ernaast gezet en doorwisselen maar! Die 16200 stam, ex-4900, keert dus niet terug de 900 in.



Dus die 16419 wordt een 16200?

Laatst bewerkt door Daan! op 19-10-2016 20:24
 

19-10-2016 21:00:06
martijnham
martijnham
Dank gose91 voor de uitleg.  

20-10-2016 06:05:47
gose91
gose91
Quote
Daan! (wo 19 okt 2016 20:24:28 https://www.somda.nl/forum/323/p595353/):
Quote
gose91 (wo 19 okt 2016 19:43:12 https://www.somda.nl/forum/323/p595340/):
Overigens gaat de samenstelling van onder andere de 16419 weer wijzigen, omdat deze de 900 gaat rijden en dus een tweede A-rijtuig nodig heeft. Een 16200-stam nu uit de 9200 wordt hiervoor ernaast gezet en doorwisselen maar! Die 16200 stam, ex-4900, keert dus niet terug de 900 in.



Dus die 16419 wordt een 16200?

Stamnummers worden voor zover er iets zeker is bij dit mat niet meer gewijzigd. Dus in de 900 uiteindelijk 5x 16400 en 5x 16200, in de 1000 16100, in de 1100 12x 16500 en in de 9200 5x 16200 en 8x 16400...
 

20-10-2016 07:35:50
Daan!
Daan!
Heb je allemaal nummers per corridor, gaan ze ze door elkaar gooien. 🙈  

20-10-2016 08:02:32
broek53
broek53
Waarmee het tunnelvisieachtige karakter van corridordenken maar weer eens fijntjes is aangetoond.  

20-10-2016 16:38:05
gose91
gose91
Wat ermee bereikt wordt, als ik de verhalen goed gehoord heb, is dat hiermee vooral ICR1/2 binnenland rijdt en ICR3/4 buurland. Wat ik daaruit weer niet begrijp is dat de 16234 in de 9200 blijft...  

23-10-2016 12:34:00
gose91
gose91
De materieelsamstellingen mogen nu gewoon echt helemaal de prullenbak in. Behalve dat er gehusseld wordt in rijtuigen tussen de stammen, krijgen de GvEhv vaak niet de origineel toegewezen rijtuigen terug.
De drie extra rijtuigen waar stam 16502 mee is afgeleverd belanden in de 16512.
 

26-10-2016 17:17:34
Jelmer
Jelmer
vanmiddag van de 16501 de nummers genoteerd:

82 001 9
10 373 9
20 103 8
20 126 9
10 353 9
20 109 5

loks: 186-016 en 186-032
 

28-10-2016 13:31:27
martijnham
martijnham
Regelmatig probeer ik de samenstelling van de ICRm-stammen bij te houden en de nummering van nieuwe stammen na te gaan. Twee stammen lukt het nog steeds mij te ontlopen. Vandaar de vraag of een van de forumleden de nummers van stam 16235 of 16271 heeft genoteerd/gefotografeerd en onderstaande kan bevestigen of corrigeren.

Stam 16235
61 84 82-70 435-9 Bpmbdez8
61 84 10-70 379-6 Apmz10
61 84 20-70 215-0 Bpmz10
61 84 20-70 241-6 Bpmz10
61 84 10-70 357-2 Apmz10
61 84 20-70 214-3 Bpmez10

Stam 16271
61 84 82-70 971-3 Bpmbdez8
61 84 10-70 481-0 Apmz10
61 84 20-70 585-6 Bpmz10
61 84 20-70 581-5 Bpmz10
61 84 10-70 377-0 Apmz10 (gedeclasseerd)
61 84 20-70 401-6 Bpmez10

NB. Deze samenstellingen zijn gebaseerd op de materieelsamenstelling op Somda, maar inmiddels weer enkel maanden oud.
 

28-10-2016 17:47:21
gose91
gose91
Hoewel de samenstellingen al een maandje oud zijn, kloppen ze voor deze stammen wel
16235 staat vaak op Bkh voor opleidingen, 16271 is nogal vaak kapoet geweest afgelopen weken
 

17-11-2016 15:41:35
Jelmer
Jelmer
vanmiddag op Amsterdam Centraal weer wat stammen genoteerd:

16125 20-119-4 10-303-4 20-117-8 20-106-1 10-310-1 82-025-1
16121 20-113-7 10-325-2 20-130-1 20-152-5 10-317-6 82-021-7
16478 82-978-8 20-545-0 29-498-3 10-359-8 20-258-0 20-583-1
16506 20-136-8 10-325-9 20-131-9 20-151-7 10-330-9 82-006-8
16437 82-437-7 20-201-9 20-496-7 10-364-8 20-547-6 20-257-2
16239 20-582-3 10-362-2 20-421-4 20-406-5 10-361-4 82-439-1

opvallend: de 16239 rijdt nu op de ICD en niet op de Benelux.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl