Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
11-11-2015 23:12:38
gose91
gose91
Quote
traxx2014 (di 10 nov 2015 23:02:25 https://www.somda.nl/forum/323/p558295/): Waarom word de materieel samenstelling niet meer bijgewerkt?

Up-to-dater dan nu in mat samenstelling te vinden is kan je het niet krijgen hoor.
Als je een verkorte 165** ziet rijden zijn rijtuig 2,5 en 8 daar uit.
 

12-11-2015 10:14:06
daniel81
daniel81
Quote
traxx2014 (di 10 nov 2015 23:02:25 https://www.somda.nl/forum/323/p558295/): Waarom word de materieel samenstelling niet meer bijgewerkt?

Voor jouw beeld: dit wordt gedaan door onbetaalde krachten op geheel vrijwillige basis op de momenten dat zij daar zin in hebben. Zij kunnen ook met vakantie zijn, ziek zijn of toevallig eens een weekje er niet aan toe komen.
 

12-11-2015 10:41:50
thom
thom
Of er gewoon even geen zin in hebben %08%  

12-11-2015 14:27:42
aarclay
aarclay
En verder moeten ze ook de informatie binnenkrijgen van nieuwe samenstellingen.
Klagen kan, maar je kan ook zelf eventueel meehelpen, en aan Somda de juiste gegevens laten weten.


Choo choo.....
 


12-11-2015 15:54:23
michaben
michaben
Reizigersorganisatie Voor Beter OV vraagt bij de ILT om een rijverbod voor de AMRO stammen vanwege (onder andere) een verhoogd risico op overbufferen wanneer er achterop een loc tractie geeft. De NS erkent dat er in extreme situaties een verhoogd risico is hierop, maar dat er extra veiligheidsmaatregelen genomen zijn. Zo zouden de stammen niet met een afgesloten rijtuig mogen rijden omdat een onbeladen rijtuig tussen beladen rijtuigen in een verhoogd ontsporingsrisico zo hebben (door het overbufferen).

Laatst bewerkt door michaben op 12-11-2015 15:56
 

12-11-2015 16:00:35
mtlx
mtlx
Is toch al jaren zo? Volgens mij is daarom de plaatselijke regelgeving op Amsterdam ingesteld dat bij een duwende loc niet sneller dan 25 km/h gereden mag worden, ten tijde van de BDs al.
Sandwich heeft dan ook een loc voorop waardoor het risico kleiner is, maar in combinatie met ongelijk verdeeld gewicht (afgesloten rijtuig en reizigers over de andere rijtuigen verdeeld) kan ik mij voorstellen dat er indaad theoretisch een risico op bestaat. Lijkt mij weinig te maken te hebben met 'versleten wielstellen'.

Laatst bewerkt door mtlx op 12-11-2015 16:01
 

12-11-2015 16:03:05
VIRMm1
VIRMm1
We rijden al jaren met duw treinen en nu is dat ineens een probleem
Een partij die zich voor beter OV noemt moet het OV er niet slechter op maken door te zorgen dat er dalijk nog minder materieel beschikbaar is.
 

12-11-2015 16:47:08
daniel81
daniel81
Ik treed graag aan als vrijwilliger om op dringend verzoek van de HC met m'n tweede klas kaartje in de eerste klasse te gaan zitten omdat het A-rijtuig te licht beladen blijkt te zijn%02%%02%  

12-11-2015 16:56:21
moderator
Moderator
moderator
Houden we het wel ontopic hier?


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

12-11-2015 20:19:21
gose91
gose91
De theoretische kans is er. Net zoals ie er inderdaad altijd al was, maar voor toelating Amro is dat serieus berekend. Met die resultaten moet je wat, dus bij een defect rijtuig wordt de trein opgeheven.
Gaat het overbufferen ooit gebeuren? Nee, want het is het doemscenario. En de kans op overbufferen komt een klein beetje voort uit een andere maatregel die is ingesteld omdat ICR gewoon nooit ontworpen is op de bezetting zoals die nu is. De draaistellen worden hierop aangepast met een jaar, tot die tijd kunnen we met extra maatregelen gewoon verantwoord rijden.
Ik zou het knap vinden als Beter OV gelijk krijgt bij een instantie die alle genomen maatregelen al afdoende vindt.

Laatst bewerkt door gose91 op 12-11-2015 20:20
 

12-11-2015 20:32:10
lex_t
lex_t
Thalys is trek-duw, icm... Gevaarlijk hoor  

12-11-2015 20:32:16
michaben
michaben
Men doet overigens alsof dit een risico is bij 160km/u, maar is het überhaupt mogelijk om op de HSL zelf te overbufferen, of is die kans er sowieso alleen maar wanneer door een wisselstraat gereden wordt? De buffers moeten redelijk ver uit elkaar komen wil je het zo ver krijgen, dat krijg je volgens mij niet voor elkaar met een normale boog. Een tijdje terug tijdens het proefbedrijf zag ik het volgende bij een AMRO stam, een flink hoogteverschil tussen beide rijtuigen (nieuwe versus versleten wielbanden?), maar zelfs hier zitten de buffers nog stevig tegen elkaar zonder gevaar op overbufferen:
http://fotos.bemined.nl/ICRHoogte.jpg
 

12-11-2015 20:43:30
gose91
gose91
Het gaat technisch te ver in detail, maar kort: dat verschil in bufferhoogte is hoogstwaarschijnlijk inderdaad een kwestie dikke en dunne banden naast elkaar. Dit verschil kan normaal gesproken gecorrigeerd worden waardoor de buffers weer gelijk liggen. Door een andere maatregel kan dat niet meer en is de theoretische kans aanwezig dat bij enkel een duwende loc in een wisselstraat bij gigantische overbelading in het laag staande rijtuig plus nog een paar randvoorwaarden de boel overbuffert. Het is paniek om niets nu daar maatregelen voor zijn genomen. Onhandig, onwenselijk? Ja. Onveilig? Voor zover dat het dat al was, nu nog minder.
Zoals je zelf al constateert, michaben, dat verschil valt in de praktijk ook nog wel mee

Laatst bewerkt door gose91 op 12-11-2015 20:45
 

12-11-2015 22:17:35
moderator
Moderator
moderator
Enkele off-topic berichten verwijderd. Nogmaals on-topic blijven a.u.b..!


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

12-11-2015 23:24:55
thom
thom
Alleen het verschil in wielbanden zal het niet zijn, volgens mij heeft een nieuwe wielband een dikte van 90 mm, en is een band van 35 afkeur, maakt een verschil van 55 mm, op de foto is het verschil wel groter...

Daarnaast zou dat probleem dan al moeten bestaan sinds aflevering ICR, en ik kan me ook niet voorstellen dat het tot samen met 1700'en geen probleem was en nu we 20 km/u harder rijden met een Traxx dat ineens wel is...
 

13-11-2015 11:09:26
sjoerd
sjoerd
We hebben het alsmaar over overbufferen in de zin van over elkaar heen haken. Maar ook als de buffers in elkaar haken op het moment dat twee voertuigen in elkaars tegenboog rijden heet dat overbufferen. Daarom zijn buffers van lange voertuigen en locs rechthoekig (dus breder) of groter uitgevoerd. Toch bestaat de kans op dit soort overbufferen als snelheden in combinatie met trek- en duwkrachten de voertuigen verder - in de boog drukken -, vandaar dat in de wissels 1 : 8 die met de bogen tegen elkaar in liggen zoals ooit op vele emplacementen, maar naar ik meen voornamelijk nog in Amsterdam CS, de snelheden moesten worden teruggebracht.
Bij de Westlandsche Stoomtram waren indertijd wegens de krappe bogen vele tramvoertuigen van deze brede buffers voorzien. De meeste trams hadden om die reden een enkele brede middenbuffer, tevens koppeling.
 

13-11-2015 12:14:56
waalkade
waalkade
http://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/SharedDocs/Publikationen/EUB/DE/Jahresberichte/Jahresbericht_2014.pdf?__blob=publicationFile&v=4
Iets dergelijks speelt niet alleen in Nederland, zie blz. 47 van bovenstaande link.
 

22-11-2015 07:40:32
broek53
broek53
Quote
sjoerd (vr 13 nov 2015 11:09:26 https://www.somda.nl/forum/323/p558527/): We hebben het alsmaar over overbufferen in de zin van over elkaar heen haken. Maar ook als de buffers in elkaar haken op het moment dat twee voertuigen in elkaars tegenboog rijden heet dat overbufferen. Daarom zijn buffers van lange voertuigen en locs rechthoekig (dus breder) of groter uitgevoerd. Toch bestaat de kans op dit soort overbufferen als snelheden in combinatie met trek- en duwkrachten de voertuigen verder - in de boog drukken -, vandaar dat in de wissels 1 : 8 die met de bogen tegen elkaar in liggen zoals ooit op vele emplacementen, maar naar ik meen voornamelijk nog in Amsterdam CS, de snelheden moesten worden teruggebracht.
Zeker waar, maar er wordt nu eenmaal geen beperkte snelheid voorgeschreven op de emplacementen van Amsterdam CS en wel het ontruimen van een rijtuig als het zwaar belast is. Men ziet dus spoken in de hoogte en geen gevaar (meer) in de lengte.
 

23-11-2015 12:22:57
DDZ7504
DDZ7504
Ik weet niet of het al bekend is, maar worden de koninklijke rijtuigen eigenlijk ook HSL-geschikt?


DDZ in dienst, ik blij!
 

23-11-2015 22:13:36
broek53
broek53
Quote
gose91 (wo 11 nov 2015 23:12:38 https://www.somda.nl/forum/323/p558400/):
Quote
traxx2014 (di 10 nov 2015 23:02:25 https://www.somda.nl/forum/323/p558295/): Waarom word de materieel samenstelling niet meer bijgewerkt?

Up-to-dater dan nu in mat samenstelling te vinden is kan je het niet krijgen hoor.
Als je een verkorte 165** ziet rijden zijn rijtuig 2,5 en 8 daar uit.
Even voor mijn zekerheid (en die van anderen wellicht): in de mat samenstelling worden de rijtuigen 8 en 9 in de 165** Bf genoemd en rijtuig 5 een B. Aan de nummers te zien (en OdR citerend) is rijtuig 5 de BF en zijn de rijtuigen 8 en 9 B's. Toch?
 

23-11-2015 22:31:30
gose91
gose91
Rijtuig 5 is Bf of B, 8 en 9 zijn B's. Heel officieel B en Beind, maar laat maar.  

24-11-2015 07:47:18
iraj-smile
iraj-smile
@DDZ7504 goeie vraag! Bij deze vraag sluit ik mij aan. Of stam 5999 ook HSL geschikt is of word.  

24-11-2015 08:32:27
rick
rick
Wat zou er veranderd moeten worden aan deze rijtuigen dan?  

24-11-2015 14:56:44
daniel81
daniel81
Op z'n minst een toelating door IL&T vanwege de geheel andere binneninrichting. Als zelfs een fiets niet meemag op de HSL, kan ik me indenken dat in deze rijtuigen nog wel andere objecten staan die dan ook als 'zeer gevaarlijk' worden beschouwd.  

24-11-2015 15:02:19
DDZ7504
DDZ7504
En nog een vraagje, is het technisch al mogelijk om met de 3 rijtuigen in sandwich-tractie te rijden met Traxx voor en achter? Of is het nog dezelfde situatie als met de 4900-stammen, waarbij de buitenste rijtuigen niet ingesloten of iets dergelijks zijn waardoor sandwich-tractie?


DDZ in dienst, ik blij!
 

24-11-2015 15:21:33
sfj
Er zit een speciale vertaalmodule in de eindrijtuigen voor communicatie met de TRAXX vwb groene lamp enzo, die zou je dan in moeten bouwen.

Maar laat ik nog eens herhalen dat het erg gewenst is voor dit soort vragen een apart onderwerp te starten zodat de ontwikkelingentopics sec de ontwikkelingen bespreken.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-11-2015 15:42:49
oranjebank
oranjebank
Quote
gose91 (zo 04 okt 2015 14:55:39 https://www.somda.nl/forum/323/p554389/): Snap niet helemaal wat je bedoelt, maar sowieso in de 4934 zijn ook golden seats te vinden en vast in meer stammen



Ik bedoelde of eind november alle stammen met golden seats , de gele stoelen dus van ICD worden vervangen door de geriviseerde GHV/Edh stammen. Of gaat t per week per stam? En vanaf welke datum precies wordt de 1e stam vervangen?
 

24-11-2015 15:44:29
oranjebank
oranjebank
Quote
Chopper (zo 04 okt 2015 13:15:29 https://www.somda.nl/forum/323/p554382/):
Quote
gose91 (za 03 okt 2015 11:51:21 https://www.somda.nl/forum/323/p554318/): Als ik er tijd voor heb maandag. Je wil zo'n stoel hebben zeker haha


Dat zou een mooie bijkomstigheid zijn! Maar het gaat er vooral om of er nog een te vangen is.


Precies. Ik hoop dat we anyway deze stof nog kunnen krijgen bij de stoffering fabrikant. Haarlem werkplaats plaatst geen nieuwe stoelen alleen een nieuwe stof op de stoelen dacht ik.
 

24-11-2015 18:22:37
mtlx
mtlx
Ergens in januari moeten alle 4900 stammen uitgewisseld zijn voor se ingekorte Gvc - Ehv stammen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-11-2015 18:47:15
gose91
gose91
Volgens de planning rijden er inderdaad na december nog twee 4900 stammen rond.
Die stoelen is inderdaad een nieuwe hoes en weer gaan. Mooie oplossing, praktisch en het ziet er goed uit.

Laatst bewerkt door gose91 op 24-11-2015 18:48
 

24-11-2015 21:44:59
thom
thom
Quote
sfj (di 24 nov 2015 15:21:33 https://www.somda.nl/forum/323/p559791/): Er zit een speciale vertaalmodule in de eindrijtuigen voor communicatie met de TRAXX vwb groene lamp enzo, die zou je dan in moeten bouwen.

Maar laat ik nog eens herhalen dat het erg gewenst is voor dit soort vragen een apart onderwerp te starten zodat de ontwikkelingentopics sec de ontwikkelingen bespreken.

Dat niet alleen, volgens mij moeten er dan ook wat aangepaste kabels (Of andere UIC kabels) onder voor de stuurstroom van de lokken

Daarnaast meen ik mij te herinneren dat de SR10 aangepaste draaistellen heeft waardoor deze een hoger toegelaten snelheid heeft, iemand die dat kan bevestigen?
Verder heeft de bak ookal een gesloten toiletsysteem waardoor dat ook geen probleem hoeft te zijn, al denk ik dat men het geen meerwaarde zal vinden als het rijtuigen HSL geschikt zou zijn.

(Misschien kan iemand dit even afsplitsen naar een eigen topic samen met de berichten hierboven )
 

24-11-2015 22:26:43
Frontier
Frontier
SR10 is eveneens 160 km/u, net als de rest van het ICR.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

24-11-2015 23:03:42
DDZ7504
DDZ7504
Quote
thom (di 24 nov 2015 21:44:59 https://www.somda.nl/forum/323/p559858/): al denk ik dat men het geen meerwaarde zal vinden als het rijtuigen HSL geschikt zou zijn.

Het kan een behoorlijke tijdswinst opleveren als de trein, ik noem maar wat, van regio Amsterdam naar het zuiden gaat. Om dan (om) te rijden via danwel Ut-Ehv, Gd-Rtd of Gv-Rtd is niet echt praktisch als je de HSL op mag.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 24-11-2015 23:04


DDZ in dienst, ik blij!
 

25-11-2015 09:02:56
treinfan
treinfan
Bedenk even dat het merendeel van de ritten gewoon van/naar Den Haag zijn  

25-11-2015 11:45:14
Pim530
Pim530
Quote
gose91 (di 24 nov 2015 18:47:15 https://www.somda.nl/forum/323/p559823/): Volgens de planning rijden er inderdaad na december nog twee 4900 stammen rond.
Die stoelen is inderdaad een nieuwe hoes en weer gaan. Mooie oplossing, praktisch en het ziet er goed uit.

Kun jij mij dan toevallig ook vertellen waarom dat in de A's niet gebeurt? De wanden zijn daar allemaal keurig beplaat, maar het overgrote gedeelte van de kussens ziet er écht niet fris, zeg maar ronduit smerig, uit.
 

09-12-2015 21:58:57
gose91
gose91
Inmiddels zijn zes van de tien oude ICD-stammen uitgeregeld.
Dat de 16500-stammen verkort rijden door de rijtuigen 2,5 en 8 uit de stam te halen geldt inmiddels al niet meer: de toelating voor ICRmh 3/4 is niet geregeld, dus de eruit gehaalde ICR-1/2 rijtuigen van andere stammen worden in stammen gezet waar teveel ICR3/4 in zit om zes rijtuigen over te houden.
 

09-12-2015 22:21:36
nougo
nougo
Hoi Gose91, dank voor je verhaal. Even voor mijn beeld (ik kan het niet terugvinden):

Wat bedoel je met uitgeregeld ? Dat zij uit de dienst zijn en vervangen door verkorte 16500 stammen ?
Waarin verschillen ICRmh 1/2 en 3/4 in, of meer algemeen: Is dat onderscheid te koppelen aan de bestelvolgorde (ik meen dat er in totaal 4 verschillende bestellingen waren) begin jaren 80 ?

Grtz, Noud
 

09-12-2015 22:31:16
gose91
gose91
Ja, uitgeregeld is de ombouw/opknapbeurt in.
Het enige grote verschil tussen 1/2 en 3/4 dat ik weet is dat het deursysteem anders is. Het zal ongetwijfeld redenen hebben dat ze apart toegelaten moeten worden, slordig dat dat niet al geregeld was...
 

09-12-2015 23:02:51
timtrein
timtrein
ICR-3 zijn de oude Beneluxrijtuigen. ICR-4 is de 'nabestelling' uit pakweg 1988/1989.  

21-12-2015 19:18:15
gose91
gose91
De één na laatste Gv Ehv zit nu richting afname. De laatste komt snel daarna, tegelijk met de eerste omgebouwde ICD (4935)  

22-12-2015 17:53:59
Jan-Mark
Jan-Mark
In de brief aan de staatssecreataris valt te lezen (zie pagina 9) dat NS voornemens is om ICR per september 2016 in te zetten op de lijn Gv - Ehv.  

03-01-2016 15:02:32
PimTH
PimTH
Weet iemand wat de samenstelling van stam 4991 was? In mijn beleving was stam 4992 voor de rembloktesten en bestond uit B 20-70 269 + B 20-70 546 + B 20-70 572 + B 20-70 574 en was stam 4993 de stam met de letters 'Testtrein', welke bestond uit de rijtuigen B 20-70 418 + B 20-70 584 + B 20-70 206 + B 20-70 412 + B 20-70 403 + B 20-70 416 + B 20-70 417. Kan iemand bevestigen dat dit in elk geval zo was en kan iemand zeggen wat de samenstelling van stam 4991 was?  

03-01-2016 16:44:53
edward
edward
4991 216 + 207 + 218 + 235 + 575
4992 574 + 546 + 269 + 572 ??
4993 cfm vorige bericht
 

03-01-2016 19:42:31
PimTH
PimTH
Ah, bedankt!  

06-01-2016 07:36:47
gose91
gose91
Vandaag is begonnen met het het uitregelen van de 4933. Stam 4934, de laatste der "tijdelijke" stammen op de HSL, blijft volgens planning nog tot en met zaterdag inzetbaar. Mocht u de kleurencombinatie in de rijdende dienst nog vast willen leggen voor het nageslacht, haast u %08%%08%  

06-01-2016 16:09:38
lex_t
lex_t
Jammer, ik vond die zuurstokkleuren best goed staan. En de kleurverandering heeft niet tot verbetering geleid..  

06-01-2016 16:21:31
broek53
broek53
Dat leidt een ander kleurtje maar hoogst zelden, hoor  

06-01-2016 16:31:54
michaben
michaben
In de Benelux rijden de zuurstokkleurrijtuigen ook nog rond, helemaal weg zijn ze (nog) niet dus, alleen zitten er daar altijd wel enkele geel/blauwe tussenin en zul je geen rode loc aantreffen om het geheel compleet te maken.  

06-01-2016 17:00:58
AlexNL
AlexNL
De oorspronkelijke zuurstoksamenstelling, met een rode loc en 7 PRIO-rijtuigen erachter in de juiste volgorde, is natuurlijk al een aantal jaren passé.  

06-01-2016 17:11:13
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (wo 06 jan 2016 16:21:31 https://www.somda.nl/forum/323/p564592/): Dat leidt een ander kleurtje maar hoogst zelden, hoor


En een andere naam ook al niet..
 

10-01-2016 23:53:57
broek53
broek53
Quote
gose91 (ma 21 dec 2015 19:18:15 https://www.somda.nl/forum/323/p563241/): De één na laatste Gv Ehv zit nu richting afname. De laatste komt snel daarna, tegelijk met de eerste omgebouwde ICD (4935)
Houden de ICD-stammen dezelfde samenstelling zonder BDs en houden ze daardoor ook hun serienummer 4900 (ipv een 16xxx-nummer)?
 

11-01-2016 00:00:56
gose91
gose91
Zelfde rijtuigen in de stammen, volgorde wordt B-A-B-B-A-BD. Stamnummers gaan van 49** naar 162**  

11-01-2016 00:22:55
broek53
broek53
Grappig. Dan wordt de ** dus niet het volgnummer van een BDs, maar (als bestaand) van de BD.
En men gaat een aardige hoeveelheid BDs-en overhouden, denk ik zo.
 

11-01-2016 00:27:51
dennistd
dennistd
Wellicht nog te gebruikten in combinatie met wat overgebleven DDM-rijtuigen? %08%  


11-01-2016 08:17:49
sik214
sik214
Quote
broek53 (ma 11 jan 2016 00:22:55 https://www.somda.nl/forum/323/p565038/): Grappig. Dan wordt de ** dus niet het volgnummer van een BDs, maar (als bestaand) van de BD.
En men gaat een aardige hoeveelheid BDs-en overhouden, denk ik zo.
Volgens het eerder gepostte sheet blijven deze BDs'en over: 016, 020 (schade), 027, 028, 029, 030, 031 en 032.
 

11-01-2016 09:45:35
gose91
gose91
Zie mat.samenstellingen ICRm. Voor 2 A-bakken is ook geen bestemming. Rijtuig 10-370 staat al weken op het Niteq spoor van OB Wgm als onderdelenleverancier

Laatst bewerkt door gose91 op 11-01-2016 09:48
 

12-01-2016 13:17:37
Hoera63
Hoera63
7 bakken over? Ik voorzie een nieuwe stam.  

12-01-2016 13:25:11
broek53
broek53
Quote
gose91 (ma 11 jan 2016 09:45:35 https://www.somda.nl/forum/323/p565059/): Zie mat.samenstellingen ICRm. Voor 2 A-bakken is ook geen bestemming. Rijtuig 10-370 staat al weken op het Niteq spoor van OB Wgm als onderdelenleverancier
Ik snap eigenlijk niet waarom die niet terug zouden gaan naar de Beneluxdienst, al was het maar om het aantal verschillen in de stamlengte van de 4700'en minder te maken.
 

12-01-2016 15:00:04
gose91
gose91
Omdat NSR al lang terug heeft aangegeven dat het tweede A-rijtuig overbodig is in deze dienst. Om die reden zijn het afgelopen jaar mondjesmaat 4700-stammen naar zes rijtuigen gegaan. Als één van de twee A-rijtuigen een lastige storing kreeg waardoor de rest van de stam werd opgehouden ging dat rijtuig eruit.
In de stammen 4738, 4775 en 4776 gedragen de twee A-rijtuigen zich dus voorbeeldig %08%.
EDIT: Deze voorbeeldige rijtuigen worden er bij ombouw van 47** naar 164** wel uitgehaald. De gehele BNL gaat dus met zes rijtuigen rijden.

Laatst bewerkt door gose91 op 14-01-2016 10:10, reden: Ontwikkeling toegevoegd
 

14-01-2016 14:38:23
Daan!
Daan!
Volstaan 5 B-bakken wel? Anders had je nog kunnen declasseren.  

20-01-2016 22:36:56
PimTH
PimTH
Quote
broek53 (za 04 okt 2014 12:09:42 https://www.somda.nl/forum/323/p510541/): Op de Watergraafsmeer verkeren inmiddels (minstens) drie nieuwe BNL-stammen:
(...)

82-072 ex-82 019
20-692 ex-20 260
29-909 ex-29 445
10-539 ex-10 352
20-810 ex-20 271
20-653 ex-20 266

(...)
Kan het zijn dat de 20-70 810 bij de 20-70 266 hoort en de 20-70 653 bij de 20-70 271? De 800-serie was bedoeld voor Bpmez'en (Beind) en de 600-serie voor Bpmz'en (B). Nu is de Bpmez niet daar waar die hoort: aan het eind. Ook is de 20-70 271 op het moment in dienst als Bpmz i.p.v. Bpmez, en voor de 20-70 266 het omgekeerde verhaal.
 

21-01-2016 14:25:48
gose91
gose91
Quote
PimTH (wo 20 jan 2016 22:36:56 https://www.somda.nl/forum/323/p566122/):
Quote
broek53 (za 04 okt 2014 12:09:42 https://www.somda.nl/forum/323/p510541/): Op de Watergraafsmeer verkeren inmiddels (minstens) drie nieuwe BNL-stammen:
(...)

82-072 ex-82 019
20-692 ex-20 260
29-909 ex-29 445
10-539 ex-10 352
20-810 ex-20 271
20-653 ex-20 266

(...)
Kan het zijn dat de 20-70 810 bij de 20-70 266 hoort en de 20-70 653 bij de 20-70 271? De 800-serie was bedoeld voor Bpmez'en (Beind) en de 600-serie voor Bpmz'en (B). Nu is de Bpmez niet daar waar die hoort: aan het eind. Ook is de 20-70 271 op het moment in dienst als Bpmz i.p.v. Bpmez, en voor de 20-70 266 het omgekeerde verhaal.

Alles is een keer heen genummerd en toen weer teruggenummerd. De huidige nummers zijn nu zoals het rechterrijtje hierboven in stam 16472. Het BDs-nummer is bij de 164** niet leidend voor het stamnummer
 

21-01-2016 16:37:10
PimTH
PimTH
En @gose91, dat weet ik, maar voor het archief verzamelde ik de nummers, en toen viel het me op.

Laatst bewerkt door moderator op 21-01-2016 17:26
 

21-01-2016 16:41:23
gose91
gose91
O sorry, dat hele vernummeren en hoe dat is opgebouwd interesseert mij niet zoveel. Mogelijk dat ik in het mailarchief nog een lijstje vind van de eerdere nummers. Er zijn in de N-BNL geen bakwisselingen geweest iig  

21-01-2016 16:43:44
PimTH
PimTH
Geeft niets. Bedankt voor de info in ieder geval dat er geen bakwisselingen waren. En als je het wilt controleren: alvast bedankt dan!

Laatst bewerkt door PimTH op 21-01-2016 16:44
 

21-01-2016 17:25:39
moderator
Moderator
moderator
Topic "Ontwikkelingen ICR" genoemd en een rij berichten over de naamgeving verwijderd. Gaarne in het vervolg de knop "Meld bericht" gebruiken voor dergelijke meldingen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

22-01-2016 10:01:37
gose91
gose91
Quote
PimTH (do 21 jan 2016 16:43:44 https://www.somda.nl/forum/323/p566217/): Geeft niets. Bedankt voor de info in ieder geval dat er geen bakwisselingen waren. En als je het wilt controleren: alvast bedankt dan!

Volgorde 16472 eind 2014: 82072-20692-20909-10539-20810-20653
Uit oude wielbandlijsten valt op te maken dat 20810 toch echt bij 20271 hoort en 20653 bij 20266. Als je weet hoe de Nieuwe Benelux tot stand is gekomen, is een ongeplande wisseling niet zo verbazingwekkend . Behalve het afgesloten toilet in de 20-266 verschillen ze niks van elkaar
 

22-01-2016 18:03:59
PimTH
PimTH
Ah, bedankt! Dan laat ik het zo.  

23-01-2016 09:01:00
martijnham
martijnham
@ PimTH en Gose91: Ik neem aan dat de 20226 bedoeld wordt waar jullie het hebben over de 20266?  

23-01-2016 18:13:34
PimTH
PimTH
Nee, waarom denk je dat? Rijtuig 20-70 266 zit in stam 16472. Over die hebben we het.  

23-01-2016 18:54:44
martijnham
martijnham
Mijn reactie was niet gericht op het gegeven dat de 20-70 266 in stam 16472 zit. Het ging mij op de vernummering van genoemde rijtuigen waarbij gose91 concludeert dat:
Quote
Uit oude wielbandlijsten valt op te maken dat 20810 toch echt bij 20271 hoort en 20653 bij 20266.


Voor zover ik weet is de laatste vernummering als volgt geweest:
20810 > 20271
20653 > 20226
10676 > 20266
 

23-01-2016 21:31:34
ToH
ToH
Vraagje over de stuurstand van ICR. Heeft iemand een foto van de achterwand van de BDs cabine? Ik kan er nergens een vinden  

24-01-2016 07:25:25
gose91
gose91
Quote
martijnham (za 23 jan 2016 18:54:44 https://www.somda.nl/forum/323/p566413/): Mijn reactie was niet gericht op het gegeven dat de 20-70 266 in stam 16472 zit. Het ging mij op de vernummering van genoemde rijtuigen waarbij gose91 concludeert dat:
Quote
Uit oude wielbandlijsten valt op te maken dat 20810 toch echt bij 20271 hoort en 20653 bij 20266.


Voor zover ik weet is de laatste vernummering als volgt geweest:
20810 > 20271
20653 > 20226
10676 > 20266

Dan weet ik niet welke van alle vernummeringen jij bedoelt. De Nieuwe Benelux had voor cascobeurt de nummers die ze nu ook hebben. De rijtuigen hebben ergens in november 2014 met een ander nummer rondgereden. Toen kwam iets of iemand erachter dat een systeem dat niet kon handelen en zijn ze weer teruggenummerd. Op die wielbandlijsten wordt het stamnummer ook vermeld en dat is 16472.
De 20-226 zit al sinds 2007 in ICD-stam 4933.

Laatst bewerkt door gose91 op 24-01-2016 07:54
 

16-02-2016 08:21:28
gose91
gose91
Alle Oude Beneluxen die nog met een tweede A-rijtuig reden, rijden vanaf komende week zoals de andere stammen.
De A-rijtuigen 10370, 10365, 10487, 10492, 10368 zijn vanaf dan technische reserve

Laatst bewerkt door gose91 op 16-02-2016 08:21
 

25-02-2016 07:42:05
Daan!
Daan!
Worden de beneluxrijtuigen momenteel ook gereviseerd? Ik zie op Hlmwpl dat er ook toeslagstickers worden geplakt op de deuren met zowel NS en NMBS-logo. De ICd heeft bij mijn weten alleen NS-logo's.  

25-02-2016 09:36:03
Jack5812
Jack5812
Dit heeft te maken met dat de Benelux vanaf december via de HSL gaat. Uiteraard dien je dan tussen Shl en Rtd toeslag te betalen.  

25-02-2016 09:45:11
vrijgezel
vrijgezel
Zolang de BeNeLux Gv moet bedienen (politieke eis) zal er van inzet op de HSL tussen Shl en Rtd v.v. geen sprake zijn en alleen hiertussen is toeslag nodig. Ten zuiden van Rtd geen toeslag nodig op de HSL.  

25-02-2016 09:48:04
Rob...
Rob...
Quote
jack5812 (do 25 feb 2016 09:36:03 https://www.somda.nl/forum/323/p569672/): Dit heeft te maken met dat de Benelux vanaf december via de HSL gaat. Uiteraard dien je dan tussen Shl en Rtd toeslag te betalen.
De Benelux gaat voorlopig niet via het Noordelijke deel van de HSL, dus er hoeft geen toeslag betaald te worden
 

25-02-2016 12:21:29
gose91
gose91
Quote
Daan! (do 25 feb 2016 07:42:05 https://www.somda.nl/forum/323/p569664/): Worden de beneluxrijtuigen momenteel ook gereviseerd? Ik zie op Hlmwpl dat er ook toeslagstickers worden geplakt op de deuren met zowel NS en NMBS-logo. De ICd heeft bij mijn weten alleen NS-logo's.

De oude 4900-stammen worden nu omgebouwd en straks tijdelijk ingezet in de 9200. Die stickers op de ramen zeggen niks over toeslag. Iets van "Intercity Brussel", niets bijzonders iig

Laatst bewerkt door gose91 op 25-02-2016 12:22
 

10-03-2016 14:52:07
martijnham
martijnham
Viel me op bij het bekijken van ICR-stam 16512:
het achterop (of voorop) lopende rijtuig 61 84 20-70 133-5 draagt niet de aanduiding Bpmez10 voor een eindrijtuig, maar de aanduiding Bpmz10

Laatst bewerkt door martijnham op 10-03-2016 16:32, reden: tekst gecorrigeerd
 

10-03-2016 15:07:54
AgentX
AgentX
Je noemt twee dezelfde dingen, foutje?  

14-03-2016 13:33:02
dh3201
dh3201
Rijdt ICRm BD 50 84 82-70 439-4 al sinds de revisie in 2002 aan de binnenkant (op de balkons, of op één balkon) met het incorrecte nummer 50 84 82-70 439-5 rond?
Ik heb in mijn verzameling notities het volgende gevonden:
23-03-2004: "82-70 439-5"
05-05-2004: "82 70 439-5"
16-09-2006: "50 84 82-70 439-5"
15-03-2015: "82 70 439-5" (als ICDirect)


Shqiperise-lopers?
 

15-03-2016 20:33:45
steven
steven
Ik vroeg mij een aantal zaken af, hoelang zullen de ICRm rijtuigen in de voormalige fyra kleuren nog in de beneluxdienst zitten?
Daarnaast heb ik de laatste dagen een aantal stammen met die betreffende kleurstelling nog gezien, maar het valt mij op dat het eigenlijk alleen nog BD en B eind en de rood/roze-licht en roze-donker aanwezig zijn. Rijtuig3&5 van het patroon lijken niet meer aanwezig in de stammen. Klopt het dat niet alle kleurpatronen meer aanwezig zijn in de stammen?

Ik hoop dat ik het enig sinds duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor de reacties.
Steven
 

17-03-2016 08:12:36
TSNL250
TSNL250
De verdwijning van de zuurdtokrijtuigen is een kwestie van een paar maanden.

Naar mijn weten zit er totaal geen volgorde in de kleurstelling.
 

17-03-2016 09:13:59
steven
steven
Oke, dank je wel voor je reactie. Dan is het meer een kwestie van geluk hebben welk rijtuig je treft.

Steven
 

17-03-2016 12:10:40
lex_t
lex_t
Quote
TSNL250 (do 17 mrt 2016 08:12:36 https://www.somda.nl/forum/323/p571737/): De verdwijning van de zuurstokrijtuigen is een kwestie van een paar maanden.



Jammer. 't Stond ze goed. Vond ik. (En ik vond de IC kleur al nooit mooi.)
 

17-03-2016 20:34:39
gose91
gose91
De nieuwe 16200 gaan hun testbedrijf als IC Direct rijden, maar worden daarna geschikt gemaakt voor buurland. Er zitten er nu drie in de nabije voorbereiding, de 16235 is al gespot met testrittten.
De eerst 4700-stam zal dan zeer snel verdwijnen.

Alle handgreepjes om de deuren te open worden verwijderd en vervangen door de welbekende drukknoppen
 

17-03-2016 20:52:28
steven
steven
Bedankt voor je reactie. Nou vraag ik me wel af waarom de rijtuigen niet gelijk voor buurland geschikt worden gemaakt?

Steveb
 

17-03-2016 21:53:44
gose91
gose91
Het probleem is dat rijtuigen die nu buurland geschikt zijn niet over de HSL mogen. De rijtuigen die nu over de HSL mogen, zijn niet in België toegestaan. Als reiziger merk je vrij weinig van die verschillen, maar technisch zit er wel heel wat verschil in die twee "deelparken". Welkom in de wondere wereld van ICR

Laatst bewerkt door gose91 op 17-03-2016 21:54
 

17-03-2016 22:00:43
thom
thom
Volgens mij voornamelijk een verschil in papierwinkel en regelgeving...  

17-03-2016 22:26:39
broek53
broek53
Zijn de locs reeks 28 inmiddels aangepast zodat ze met centrale deurvergrendeling kunnen omgaan?  

18-03-2016 08:49:46
gose91
gose91
Quote
thom (do 17 mrt 2016 22:00:43 https://www.somda.nl/forum/323/p571837/): Volgens mij voornamelijk een verschil in papierwinkel en regelgeving...
Ja en daardoor dus technisch verschillend

Worden er voor de BNL over de HSL niet andere locs geleased/gehuurd? De groen/grijzen zijn in ieder geval niet geschikt, de Railpools weet ik niet.
 

18-03-2016 09:27:32
stefanvw14
stefanvw14
Volgens mij gaat de 9200 ook Sandwitch rijden en hiervoor heeft de NS ook nog 16 extra traxxen gekocht bij Bombardier.

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 18-03-2016 09:28
 

18-03-2016 09:33:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Voorlopig staat dat nog niet op de planning dat die in sandwich gaat rijden


MCN ASD
 

18-03-2016 10:10:05
gose91
gose91
Tuurlijk wel, op den duur, ooit eens moet dat gaan gebeuren. Zeker met een eventuele kering in Breda is dat zeer wenselijk.
De plaatjes nu schetsen een NS Traxx + NS stam + BE Traxx...
 

18-03-2016 22:14:37
RBNrd
RBNrd
In Onnen is nedtrain begonnen om de rijtuigen te voorzien van volwielen ipv wielen met wielbanden.  

19-03-2016 23:46:48
gose91
gose91
Ik vermoed slechts voorbereiding op of een try-out van iets, want seriematig gebeurt er voorlopig nog niks. Onnen gaat het wel uitvoeren tzt  

20-03-2016 00:05:02
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij was het sowieso wens van Ns/Nedtrain om alle treinen van volwielen te gaan voorzien.  

20-03-2016 10:02:43
phantom
phantom
Waarom heeft men bij aflevering gekozen voor treinen met wielbanden terwijl het merendeel van de andere trein maatschappijen over de wereld kiest voor volwielen ?
Een kosten besparing,die nou dus weer ongedaan gemaakt gaat worden of iets anders ?

Laatst bewerkt door phantom op 21-03-2016 05:22


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-03-2016 11:12:43
rolandrail
rolandrail
ICR is geleverd in 1980-1982 en 1987-1988, toen waren volwielen aannemelijk niet al zo vanzelfsprekend als tegenwoordig.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl