Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
26-06-2015 23:17:12
TSNL250
TSNL250
Ze hebben niks gedaan aan het 1e klas interieur. Dit heb ik met eigen ogen gezien in stam 16123  

26-06-2015 23:32:26
Pim530
Pim530
Nee, een heerlijk druk regenboog-achtig motiefje, waarbij het wit het geel van de regenboog vervangt. Zowel in de A als B bakken aan de wand dus.  

26-06-2015 23:57:08
thom
thom
Misschien is het even handig om duidelijk te melden over welke stammen je het nu hebt, want volgens mij loopt er vanalles langs en door elkaar heen...  

27-06-2015 00:06:58
Frontier
Frontier
'Druk regenboog-achtig', dat klinkt dan wel weer als AmRo-achtig: https://www.dropbox.com/s/9lzx5u5tp39kl8l/IMG_3361.JPG?dl=0


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


27-06-2015 00:13:02
Pim530
Pim530
Quote
thom (vr 26 jun 2015 23:57:08 https://www.somda.nl/forum/323/p544057/): Misschien is het even handig om duidelijk te melden over welke stammen je het nu hebt, want volgens mij loopt er vanalles langs en door elkaar heen...

Daar proberen we nu juist achter te komen.
 

27-06-2015 02:00:28
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
TSNL250 (vr 26 jun 2015 23:17:12 https://www.somda.nl/forum/323/p544049/): Ze hebben niks gedaan aan het 1e klas interieur. Dit heb ik met eigen ogen gezien in stam 16123


De Amro stammen zijn volledig gereviseerd dus ook het interieur ik denk dat jij een geel/blauwe benelux stam gezien hebt en dat geld ook voor Pim530 jij hebt bijna wel zeker ook een benelux stam gezien


MCN ASD
 

27-06-2015 02:02:10
AlexNL
AlexNL
Quote
Frontier (za 27 jun 2015 00:06:58 https://www.somda.nl/forum/323/p544058/): 'Druk regenboog-achtig', dat klinkt dan wel weer als AmRo-achtig: https://www.dropbox.com/s/9lzx5u5tp39kl8l/IMG_3361.JPG?dl=0


Verschrikkelijk.

Die stoelen zien er wel beter uit, zo te zien dezelfde stoelbekleding als in DDZ. Makkelijk schoon te houden dus.
 

27-06-2015 07:34:45
mtlx
mtlx
Het was waarschijnlijk wel degelijk een AmRo stam. Tweede klasse had inderdaad de nieuwe lichtblauwe bekleding, eerste klasse zit nog altijd de rode bekleding in. Inderdaad ook drukke kleurtjes op de wanden, en de rijtuigen werden aan beide zijden vergezeld van een nieuwe NS Traxx. Deze staat inmiddels alweer een tijdje op spoor 17 te Rotterdam.  

27-06-2015 09:02:02
nohab
nohab
Er zijn op dit moment 3 samenstellingen van rijtuigen:
- geheel geel/blauw met stuurstand: AmRo-stam, rijden alleen in de Benelux;
- gemengd geel/blauw en rood/wit (ex-Fyra): rijden alleen in de Benelux;
- geheel rood/wit (ex-Fyra): rijden alleen in de ICd.
Van interieurs heb ik geen notie, door de ov-chipkaart probeer ik mijn gebruik van de trein zo min mogelijk te houden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-06-2015 09:07:05
Daan!
Daan!
Geheel geel/blauw met BDs zijn toch geen AmRo-stammen? Ik dacht dat de BDs de 1900 en BNLX in ging

Laatst bewerkt door Daan! op 27-06-2015 09:09
 

27-06-2015 09:35:04
broek53
broek53
Het wordt een Babylonische spraakverwarring, vrees ik.

De geel/blauwe stammen met BDs die in de Beneluxdienst zitten, zijn GEEN AmRo-stammen. Het zijn Beneluxstammen ☺, vorig jaar samengesteld uit rijtuigen die niet zijn gereviseerd of verbouwd, maar zonodig zijn voorzien van deurklepjes en spanningskeuzeschakelaar. Het misleidende is wel dat ze wel geschilderd zijn.

De AmRo-stammen zijn daarentegen gereviseerd en HSL-geschikt gemaakt. Ook geschilderd en ook met BDs, dus van buiten lijken ze sterk op de Beneluxstammen - maar van binnen zijn ze dus nogal anders.
 

27-06-2015 09:53:09
nohab
nohab
Maar aan de buitenkant zijn ze allebei toch hetzelfde, of ook niet?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-06-2015 09:54:38
mren
mren
Tijd voor een herken-de-trein-artikeltje in Op de Rails?  

27-06-2015 09:58:23
michaben
michaben
Quote
nohab (za 27 jun 2015 09:53:09 https://www.somda.nl/forum/323/p544094/): Maar aan de buitenkant zijn ze allebei toch hetzelfde, of ook niet?

Ligt eraan of er een locomotief aan vast zit of niet
 

27-06-2015 10:05:54
broek53
broek53
Quote
nohab (za 27 jun 2015 09:53:09 https://www.somda.nl/forum/323/p544094/): Maar aan de buitenkant zijn ze allebei toch hetzelfde, of ook niet?

Ze zien er hetzelfde uit, ja (vers geel/blauw en met een BDs). Bij nadere beschouwing wel te herkennen aan het feit dat de Beneluxstammen 1 A-rijtuig hebben en de AmRo-shuttles 2 (op de posities 2 en 5).

Laatst bewerkt door broek53 op 27-06-2015 10:06
 

27-06-2015 11:58:34
Pim530
Pim530
Quote
mtlx (za 27 jun 2015 07:34:45 https://www.somda.nl/forum/323/p544070/): Het was waarschijnlijk wel degelijk een AmRo stam. Tweede klasse had inderdaad de nieuwe lichtblauwe bekleding, eerste klasse zit nog altijd de rode bekleding in. Inderdaad ook drukke kleurtjes op de wanden, en de rijtuigen werden aan beide zijden vergezeld van een nieuwe NS Traxx. Deze staat inmiddels alweer een tijdje op spoor 17 te Rotterdam.

Dat klopt precies met wat ik gezien heb. Wat mij betreft is het onbegrijpelijk dat ze de eerste klasse niet even van een nieuw laagje (kunst)leer hebben voorzien.
 

27-06-2015 12:25:03
MasterE
MasterE
De Benelux met BDs hebben een NS en NMBS logo. Dus zijn makkelijk te onderscheiden van een AmRo stam.  

27-06-2015 13:18:15
nohab
nohab
Dank allen voor de verduidelijking.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-06-2015 21:32:54
TSNL250
TSNL250
@Rolffiej19
Ik ben niet gek hoor. Ik heb een amro van binnen gezien op Dijksgracht, ik noem ook het nummer van de stam in mijn vorige bericht. Er is niks gedaan met de 1e klas stoelen.
 

28-06-2015 18:44:13
Rolffiej19
Rolffiej19
Het ging er mij om dat Pim het over Rood-Wit had dat leek mij toch echt een (Hi-Speed) rijtuig


MCN ASD
 

28-06-2015 23:52:32
Pim530
Pim530
Dat betrof het interieur.  

29-06-2015 01:06:53
oranjebank
oranjebank
Quote
Frontier (za 27 jun 2015 00:06:58 https://www.somda.nl/forum/323/p544058/): 'Druk regenboog-achtig', dat klinkt dan wel weer als AmRo-achtig: https://www.dropbox.com/s/9lzx5u5tp39kl8l/IMG_3361.JPG?dl=0


Op de spoorparade in Amersfoort afgelopen herfst stond er 1 precies met dit nieuwe interieur . Zo leuk alle varianten waren toen bij elkaar. De geweldige oranje bank , de Gele ICRm bank , de blauwe ICMm [ zowel oude die nu nog in prio/ benelux zitten als de huidige versie in ICM ] als deze nieuwe blauwe stof.
 

29-06-2015 15:24:35
martijnham
martijnham
ICRm op de spoorparade in Amersfoort? Heb ik wat gemist?  

29-06-2015 15:31:10
Erikvd12
Erikvd12
Hij bedoelt dan natuurlijk die banken die daar binnen stonden.  

15-07-2015 17:16:41
VIRMm1
VIRMm1
Ik weet niet of het al bekend/gemeld was, maar na de revisie in Haarlem dragen deze rijtuigen officieel de naam ICRmh .  

15-07-2015 19:02:23
gose91
gose91
Het is wel zo in de spotsdatabase of hoe die ook heten mag opgenomen. Overigens is "PRIO's" dusdanig ingesleten dat die ook nog wel een tijdje gebruikt zal worden...  

15-07-2015 19:07:24
broek53
broek53
Zeker, als maar duidelijk is dat dat nu net anderssoortige rijtuigen zijn %09%  

15-07-2015 19:10:16
gose91
gose91
Verdere ontwikkelingen:

Het is nu al hilarisch hoe we hier als "treinennerds" soms al in de knoop raken met alle verschillende inzetten van ICR en de bijbehorende configuratie... Om het nog makkelijker te maken:
Op het moment dan Gv - Ehv deels klaar is, gaan zes bakken van enkele stammen de nu ICD stammen vervangen, die dan naar Hlmwph gaan. Als de espagnoletstammen (5 van de 10) uit de ICD hun beurt gehad hebben gaan enkelen daarvan weer de Benelux in die zo (weer) naar Haarlem kunnen. Als de BNL wordt afgerond gaat elke stam weer rustig aan zijn eigen inzetgebied in.

Op één of andere manier is de Bf na een bezoek aan Haarlem niet meer toegelaten. De 16508 past nu door het achterblijven van de Bf in Haarlem precies binnen in de werkplaats van de Wgm. De net afgeronde tweede stam 16507 zal ook zonder Bf reizen voorlopig.
 

15-07-2015 19:27:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
met Gv-Ehv bedoel je de 1900 stammen?

Voor wat betreft het Bf verhaal: Zou dat niet te maken kunnen hebben met het feit dat fietsen niet op de HSL zijn toegelaten? Ik roep maar wat, maar dat is even het enige wat ik kan bedenken. Voor de rest zijn ze technisch volgens mij niet anders dan een B...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-07-2015 20:08:46
broek53
broek53
Nou nee, men gaat geen rijtuigen reviseren om ze vervolgens niet meer in te zetten. Het is eenvoudiger: vergeten aan te melden als 'rijtuigsoort' voor de proefritten - en dan gaat de Oostblokbureaucratie van ILT aan de gang, of liever gezegd: niet aan de gang. Voorlopig rijden ze dus even zonder.
Uit de eerste twee Gvc-Ehv-stammen zal overigens een proef-stam van 12 rijtuigen geformeerd worden, omdat men zowel het deursysteem als de noodremoverbrugging wil testen in zo'n lange samenstelling.
 

15-07-2015 20:22:59
VIRMm1
VIRMm1
Quote
gose91 (wo 15 jul 2015 19:10:16 https://www.somda.nl/forum/323/p546216/): Verdere ontwikkelingen:

Het is nu al hilarisch hoe we hier als "treinennerds" soms al in de knoop raken met alle verschillende inzetten van ICR en de bijbehorende configuratie... Om het nog makkelijker te maken:
Op het moment dan Gv - Ehv deels klaar is, gaan zes bakken van enkele stammen de nu ICD stammen vervangen, die dan naar Hlmwph gaan. Als de espagnoletstammen (5 van de 10) uit de ICD hun beurt gehad hebben gaan enkelen daarvan weer de Benelux in die zo (weer) naar Haarlem kunnen. Als de BNL wordt afgerond gaat elke stam weer rustig aan zijn eigen inzetgebied in.

Op één of andere manier is de Bf na een bezoek aan Haarlem niet meer toegelaten. De 16508 past nu door het achterblijven van de Bf in Haarlem precies binnen in de werkplaats van de Wgm. De net afgeronde tweede stam 16507 zal ook zonder Bf reizen voorlopig.


Correct, overigens verwacht men aan het einde van dit jaar de 1900 stammen al gereed te hebben, op die manier zullen die dus ong een jaar dienst doen als ICd om daarna eind 2016 de 1900 te gaan rijden.
 

15-07-2015 20:28:34
broek53
broek53
Voor de zekerheid: bovenstaande geldt voor een deel van de 1900-stammen. Een ander deel, een stuk of vijf, gaan per december dit jaar in de echte klassieke 1900 rijden, Gvc - Vl via het klassieke net dus.  

16-07-2015 10:58:20
jordy94
jordy94
Zijn de nieuwe ICRmh wel voorzien van OBIS en WiFi? Is vast al eens voorbij gekomen, maar kan het even niet terugvinden.  

16-07-2015 12:18:59
Roder16078
Roder16078
Quote
broek53 (wo 15 jul 2015 20:28:34 https://www.somda.nl/forum/323/p546227/): Voor de zekerheid: bovenstaande geldt voor een deel van de 1900-stammen. Een ander deel, een stuk of vijf, gaan per december dit jaar in de echte klassieke 1900 rijden, Gvc - Vl via het klassieke net dus.


Wordt nog een uitdaging dan om de keertijden te halen in venlo/den haag incl. loc wissel, bij gebrek aan stuurstandrijtuig in de stam.
 

16-07-2015 12:24:25
broek53
broek53
Zover ik weet, is het plan om deze dienst al te rijden met loc voor en achter.  

16-07-2015 12:25:03
daniel81
daniel81
Waarom niet met BDS?  

16-07-2015 12:26:52
PimTH
PimTH
Omdat die niet werkt met de TRAXXen...  

16-07-2015 12:28:22
broek53
broek53
Als ik het goed heb (wederom) kunnen de gereviseerde rijtuigen niet meer overweg met de stuurstroomsignalen tussen BDs en een dan benodigde 1700. Ik meen dat dat een tijd geleden in dit topic ook voorbij is gekomen, toen we het hadden over het uit dienst gaan van de laatste trek-duwstam.  

16-07-2015 12:36:05
daniel81
daniel81
In dat geval is er een behoorlijke vloot 1700-en nodig. Zijn er al bewegingen om momenteel terzijde staande exemplaren weer op te lappen?  

16-07-2015 12:37:56
broek53
broek53
Ah nee, misverstand: ze gaan rijden met Traxxen voor en achter.  

16-07-2015 12:43:55
Dead_Devil
Dead_Devil
sla me als ik nu in herhaling val of iets vraag wat al beantwoord is. Maar de BDs werd toch omgebouwd om in trek duw met traxx te kunnen rijden? of gaat heel die ombouw niet meer door?  

16-07-2015 12:44:33
aarclay
aarclay
Quote
jordy94 (do 16 jul 2015 10:58:20 https://www.somda.nl/forum/323/p546271/): Zijn de nieuwe ICRmh wel voorzien van OBIS en WiFi? Is vast al eens voorbij gekomen, maar kan het even niet terugvinden.

Voor zover ik hier in dit topic gelezen heb, worden ze wel voorbereid voor deze systemen, maar worden ze bij aflevering er nog niet in geplaatst.

Quote
Dead_Devil (do 16 jul 2015 12:43:55 https://www.somda.nl/forum/323/p546283/): sla me als ik nu in herhaling val of iets vraag wat al beantwoord is. Maar de BDs werd toch omgebouwd om in trek duw met traxx te kunnen rijden? of gaat heel die ombouw niet meer door?

Gaat niet meer door, het is te duur en te complex.
NS heeft inmiddels al 18 extra TRAXX-locs besteld. Levering: Medio volgend jaar.

Verder ben ik stiekem benieuwd tot hoeverre de aansturing geslaagd was, en waar het schip technisch gezien strandde.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-07-2015 12:48


Choo choo.....
 

16-07-2015 13:44:42
MasterE
MasterE
Volgens mij was het technisch wel mogelijk, maar ging het te veel geld en te veel tijd kosten. Het leveren van 18 extra traxxen kan op korte termijn en deze hebben over 5 of 10 jaar nog een goede restwaarde om door te kunnen verkopen of anders in te zetten voor dan nog rijdende getrokken treinen (IC-B/CNL).


Mcn Asd
 

16-07-2015 15:57:38
broek53
broek53
Waarbij de factor tijd het belangrijkste was. Vandaar ook de vantevoren vastgestelde strikte deadline voor de proef & proto: in spril moest men een grote mate van zekerheid hebben dat de ombouw zou kunnen (en dat is het probleem feitelijk niet), dat de BDs als stuurrijtuig op de HSL zou worden toegelaten (twijfelachtig, met 'onze' IL&T) en dat de ombouw tijdig gereed zou zijn. Met name op dat laatste is het project gesneuveld: NS wil onder geen enkel beding nog eens moeten uitleggen dat het bedrijf een belofte niet kan houden omdat er gedoe met het materieel is - en al helemaal niet dat het te laat klaar zou zijn. Met de Traxxen koopt men dus zekerheid.  

16-07-2015 16:28:04
aarclay
aarclay
Maar de proef-BDs heeft dus wel op het eigen spoor binnen NedTrain als dusdanige stuurstand met de TRAXX kunnen rijden?


Choo choo.....
 

16-07-2015 16:30:57
kleine_man
kleine_man
"Gelukkig" is dat dan de reden. Ik begon mij al af te vragen hoe dat straks met het hele ECTS-inbouwcircus zou moeten met bv een DDZ.

Maar goed, de aanschaf van 18 extra traxxen is ook niet goed, dus daalt de winst en dus ook de afdracht aan Den Haag. Dat zal wel weer een paar bonussen kosten.

On topic: Gaat men nog wel de toelating voor de Bf opstarten?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

16-07-2015 16:31:24
yappa
yappa
En als ik het goed begrijp was met met de ombouw van de tussenrijtuigen wel al zover gevorderd, dat men die al helemaal had omgebouwd voor het doorlaten van de Traxx-Stuurstandcommunicatie zodat men ze niet meer (als interim in 2016) kon gebruiken voor Bs-ICR-1700 stammetjes, die 1700 en Bs kunnen dus alleen nog met elkaar praten als er geen andere bakken tussen zitten.  

16-07-2015 17:21:26
thom
thom
Dat lijkt me logisch dat men daar mee doorgegaan is, of het nu Traxx-Traxx of Traxx-BDs was geworden zal er toch op dezelfde manier gecommuniceerd moeten worden tussen beide voertuigen.  

16-07-2015 17:39:36
broek53
broek53
Quote
aarclay (do 16 jul 2015 16:28:04 https://www.somda.nl/forum/323/p546304/): Maar de proef-BDs heeft dus wel op het eigen spoor binnen NedTrain als dusdanige stuurstand met de TRAXX kunnen rijden?
Zeker, zelfs met een teststam ertussen.
 

16-07-2015 20:05:58
gose91
gose91
Quote
yappa (do 16 jul 2015 16:31:24 https://www.somda.nl/forum/323/p546306/): En als ik het goed begrijp was met met de ombouw van de tussenrijtuigen wel al zover gevorderd, dat men die al helemaal had omgebouwd voor het doorlaten van de Traxx-Stuurstandcommunicatie zodat men ze niet meer (als interim in 2016) kon gebruiken voor Bs-ICR-1700 stammetjes, die 1700 en Bs kunnen dus alleen nog met elkaar praten als er geen andere bakken tussen zitten.

Met de revisie in Haarlem wordt de communicatiekabel die BDs en 1700 met elkaar gebruiken uit de rijtuigen gehaald. Ergo, gewoon niet meer mogelijk ook al haal je alle rijtuigen er tussenuit. De TRAXX'en communiceren anders en dat zie je in de dienst aan een extra UIC-kabel in de bakovergangen.
De stammen zijn mogelijk nog met een 1700 te zien voor overbrengingsritten zoals dat nog regelmatig gebeurde tussen Bkh en Wgm toen de Benelux nog tot Gvc reed.
 

17-07-2015 00:04:12
AgentX
AgentX
Niet tot Gvc maar tot Gv, en dan rechtsaf de Bkh op.  

17-07-2015 01:29:59
VIRMm1
VIRMm1
Met een 1700 rijden kan altijd gewoon, echter zijn de rijtuigen dan niet geschikt voor reizigers.
Voor de rijtuigen heb je alleen lucht nodig (en evt hoogspanning wil je je batterijen op spanning houden)
Je deursystemen etc werken niet.
 

17-07-2015 07:23:01
sik214
sik214
Gewoon als getrokken trein met 1700 kan toch nog wel gewoon? Los van wat logistiek wenselijk/mogelijk is met omlopen.  

17-07-2015 08:15:19
nathanvos2
nathanvos2
@sik214 Een 1700 kan inderdaad als het moet gewoon met ICRm rijden. Alleen zoals het in dit topic wordt aangehaald word het qua expotatie een probleem.  


17-07-2015 08:28:08
broek53
broek53
Als een 'gewone' getrokken trein kan alleen als de deuren nog in de zgn UIC-modus kunnen werken. Ik weet niet zeker of de rijtuigen na revisie die nog hebben.  

17-07-2015 13:10:10
john2
john2
Kan het dan niet technisch zo gemaakt worden dat een 1700 een ICRm kan trekken, dat de deuren gewoon normaal open en dicht kunnen voor de reizigersdienst?  

17-07-2015 13:17:05
thom
thom
Waarom zou men dat willen, als men een heel leger Traxxen aangeschaft heeft ?  

17-07-2015 14:16:57
jordy94
jordy94
Hopelijk hebben de nieuwe locs niet zoveel problemen als wat je nu nog vaak ziet bij de Intercity Direct. 1700 had/heeft naar mijn gevoel veel minder problemen en storingen dan Traxx met ICR. Blijf het wel zonde vinden van de BDs, niet erg goed onderzocht..

Laatst bewerkt door jordy94 op 17-07-2015 14:18
 

17-07-2015 14:24:45
hellfire
hellfire
Quote
jordy94 (vr 17 jul 2015 14:16:57 https://www.somda.nl/forum/323/p546360/): Blijf het wel zonde vinden van de BDs, niet erg goed onderzocht..

Juist wel. Men heeft iets onderzocht en op basis van het onderzoek een keuze gemaakt. Ik begrijp best dat de keuze je niet bevalt, maar dat wil niet zeggen dat het onderzoek niet goed is gedaan.
 

17-07-2015 14:27:25
john2
john2
Quote
thom (vr 17 jul 2015 13:17:05 https://www.somda.nl/forum/323/p546356/): Waarom zou men dat willen, als men een heel leger Traxxen aangeschaft heeft ?

De vraag stelling was omdat de discussie er was voor met een 1700 een ICRm te trekken.

Laatst bewerkt door john2 op 17-07-2015 14:28, reden: Tekst veranderd
 

17-07-2015 14:33:48
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (vr 17 jul 2015 08:28:08 https://www.somda.nl/forum/323/p546335/): Als een 'gewone' getrokken trein kan alleen als de deuren nog in de zgn UIC-modus kunnen werken. Ik weet niet zeker of de rijtuigen na revisie die nog hebben.

Bij de instructie BDs is laten zien waar de schakelaar zat om om te kunnen schakelen tussen "treinstelmodus" en "UIC-modus". Er werd toen namelijk nog in UIC-modus gereden (zonder lamp deuren dicht) omdat gereviseerde en ongereviseerde ICR door elkaar gebruikt werd. Dus ja: ICRm heeft ook een UIC-modus.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 17-07-2015 14:34
 

17-07-2015 14:47:14
gertjan
gertjan
Quote
jordy94 (vr 17 jul 2015 14:16:57 https://www.somda.nl/forum/323/p546360/): Hopelijk hebben de nieuwe locs niet zoveel problemen als wat je nu nog vaak ziet bij de Intercity Direct. 1700 had/heeft naar mijn gevoel veel minder problemen en storingen dan Traxx met ICR.
Nouja dat heeft niet alleen met de Traxx te maken, al worden er wel geregeld bedieningsfouten gemaakt. Of materieel is niet correct klaargezet voor de dienst wat vertraging tot gevolg heeft (en soms treinen worden opgeheven). Het is een digitale loc i.t.t. een 1700 die analoog was en voor velen is dat even wennen (Nee is veroordeel niemand op zijn fouten, ik weet dat de opleiding flink is verkort). Ander probleem is de ETCS waar ook nog weleens RBC verlies wil gebeuren.
Maar terugkomend op ICRmh, in de BDs die ingezet zijn in de Benelux is de keuzeschakelaar UIC of treinstel niet meer te bedienen. Net als vele andere elementen in de cabine overigens.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

17-07-2015 15:11:19
broek53
broek53
Quote
maigoda (vr 17 jul 2015 14:33:48 https://www.somda.nl/forum/323/p546363/):
Quote
broek53 (vr 17 jul 2015 08:28:08 https://www.somda.nl/forum/323/p546335/): Als een 'gewone' getrokken trein kan alleen als de deuren nog in de zgn UIC-modus kunnen werken. Ik weet niet zeker of de rijtuigen na revisie die nog hebben.

Bij de instructie BDs is laten zien waar de schakelaar zat om om te kunnen schakelen tussen "treinstelmodus" en "UIC-modus". Er werd toen namelijk nog in UIC-modus gereden (zonder lamp deuren dicht) omdat gereviseerde en ongereviseerde ICR door elkaar gebruikt werd. Dus ja: ICRm heeft ook een UIC-modus.
Groetjes,
Emiel
Klopt, dat was ten tijde van ICR en ICRm. Nu gaat het om rijtuigen die hun revisie-met-verbouwing-voor-de-HSL gehad hebben, m.a.w. ICRmh. Zouden die ook nog steeds in de UIC-modus kunnen?
@edit: ik lees hierboven net dat dat waarschijnlijk niet meer kan.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-07-2015 15:12
 

17-07-2015 15:23:49
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (do 16 jul 2015 15:57:38 https://www.somda.nl/forum/323/p546299/): Waarbij de factor tijd het belangrijkste was. Vandaar ook de vantevoren vastgestelde strikte deadline voor de proef & proto: in spril moest men een grote mate van zekerheid hebben dat de ombouw zou kunnen (en dat is het probleem feitelijk niet), dat de BDs als stuurrijtuig op de HSL zou worden toegelaten (twijfelachtig, met 'onze' IL&T) en dat de ombouw tijdig gereed zou zijn. Met name op dat laatste is het project gesneuveld: NS wil onder geen enkel beding nog eens moeten uitleggen dat het bedrijf een belofte niet kan houden omdat er gedoe met het materieel is - en al helemaal niet dat het te laat klaar zou zijn. Met de Traxxen koopt men dus zekerheid.


Als de factor 'tijd' het grootste probleem was; waarom heeft NS dan niet gekozen voor leaselocs? Dan had je op de korte termijn de zekerheid gehad, en als over 2-3 jaar de toelating wel helemaal rond was geweest had je de loks weer kunnen inleveren en dan had 1 of andere cargoboer ze weer kunnen gebruiken.
 

17-07-2015 15:35:30
mren
mren
Er waren geen leaselocs op de markt en er stond nog een optie open voor extra aankoop.  

17-07-2015 16:03:33
broek53
broek53
Of er zomaar 18 locs van de leasemarkt te plukken zouden zijn, betwijfel ik. En wellicht (ik veronderstel maar) heeft men ook gedacht dat het moment was aangebroken om een zekere keuze te maken. De BDs was immers nog lang niet toegelatenn en de hoeveelheid geld voor de complete ombuw zal ook nog niet duidelijk geweest zijn. Nu weet NS wat het heeft en wat het kan de komende jaren en kan concreet plannen.  

17-07-2015 16:10:28
gose91
gose91
Quote
broek53 (vr 17 jul 2015 15:11:19 https://www.somda.nl/forum/323/p546372/):
Quote
maigoda (vr 17 jul 2015 14:33:48 https://www.somda.nl/forum/323/p546363/):
Quote
broek53 (vr 17 jul 2015 08:28:08 https://www.somda.nl/forum/323/p546335/): Als een 'gewone' getrokken trein kan alleen als de deuren nog in de zgn UIC-modus kunnen werken. Ik weet niet zeker of de rijtuigen na revisie die nog hebben.

Bij de instructie BDs is laten zien waar de schakelaar zat om om te kunnen schakelen tussen "treinstelmodus" en "UIC-modus". Er werd toen namelijk nog in UIC-modus gereden (zonder lamp deuren dicht) omdat gereviseerde en ongereviseerde ICR door elkaar gebruikt werd. Dus ja: ICRm heeft ook een UIC-modus.
Groetjes,
Emiel
Klopt, dat was ten tijde van ICR en ICRm. Nu gaat het om rijtuigen die hun revisie-met-verbouwing-voor-de-HSL gehad hebben, m.a.w. ICRmh. Zouden die ook nog steeds in de UIC-modus kunnen?
@edit: ik lees hierboven net dat dat waarschijnlijk niet meer kan.

De UIC/TST-schakelaar is er nog gewoon. In de BDs misschien niet meer in de cabine, wel in de E-kast. Alle rijtuigen hebben m nog gewoon. Als een 1700 kan functioneren met TB0 o.i.d. is er weinig beperking.
Echter is inzet met TB0 niet wenselijk als het niet nodig is, dus een 1700 zal alleen nog lege overbrengingsritten uitvoeren.
 

17-07-2015 21:59:54
timtrein
timtrein
Is de automatische deursluiting/vergrendeling met 5 km/h relais nog aanwezig? Daarmee kon je altijd als 'klassieke' getrokken trein rijden, mits je lucht had. (dat ILT tegenwoordig moeilijk doet over deze werkwijze is een ander probleem...)  

17-07-2015 22:50:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Zoals in het voorgaande bericht stond had je je antwoord al kunnen vinden, TB0 (voorheen TB5) is dus je 5km/u relais.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-07-2015 22:58:57
broek53
broek53
Daar moeten de kenners zich maar over uitspreken, maar volgens mij is dat niet hetzelfde.  

17-07-2015 23:26:45
cuneo56
cuneo56
Is inderdaad niet hetzelfde ( de naam, geeft het verschil eigenlijk al aan )
En een 1700 kan dat bedienen, of ILT dat echter nog wel wil, dat weet ik niet.
 

17-07-2015 23:33:59
Frontier
Frontier
Dat zou dan behoorlijk krom van ILT zijn, aangezien de ICB, de CNL en andere charters bestaande uit getrokken rijtuigen ook nog gewoon zo rijden...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-07-2015 23:37:05
thom
thom
Anders zet je gewoon overal een balkonwacht neer...

Even terug gezocht nog,

5 km/u vergrendeling / UIC;
- sleutelcommando sluit de deuren centraal voor een x-aantal seconden
- vertrekbevel met spiegelei
- vergrendeld automatisch boven de 5 km/u
- ontgrendeld automatisch onder de 5 km/u aan beide zijden
- Indien sleutelkastje op stuurtafel aanwezig is, kunnen de deuren continu vergrendeld worden door de sleutel gedraaid te laten staan, oa bij LM)
(ICR oud, ICK, CNL, ICB etc)

TB0;
- sleutelcommando vergrendeld deuren
- vertrekbevel met spiegelei
- ontgrendelen door Mcn ontgrendeld deuren aan beide zijdes
(gehuurde OBB rijtuigen, CNL met Traxx)

Treinstelmodus;
- sleutelcommando vergrendeld deuren
- vertrekbevel dmv groene lamp en gong
- Mcn kiest welke zijde te ontgrendelen
(ICRm)

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2015 22:50
 

17-07-2015 23:52:13
dlm4yjp
dlm4yjp
Mag je dan mij toch even gaan uitleggen waarom de ICB automatisch ontgrendeld bij stilstand (mits de MCN of HC de deuren opnieuw sleuteld/gesleuteld laat). Dat is immers TB0.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-07-2015 00:10:26
cuneo56
cuneo56
Quote
Frontier (vr 17 jul 2015 23:33:59 https://www.somda.nl/forum/323/p546422/): Dat zou dan behoorlijk krom van ILT zijn, aangezien de ICB, de CNL en andere charters bestaande uit getrokken rijtuigen ook nog gewoon zo rijden...

Omdat treinen die de grens overgaan onder internationale regels vallen.
Het wordt ook niet voor niks UIC mode genoemd.
En over ILT en krom zeg ik maar niets.
 

18-07-2015 00:11:00
Frontier
Frontier
Quote
dlm4yjp (vr 17 jul 2015 23:52:13 https://www.somda.nl/forum/323/p546425/): Mag je dan mij toch even gaan uitleggen waarom de ICB automatisch ontgrendeld bij stilstand (mits de MCN of HC de deuren opnieuw sleuteld/gesleuteld laat). Dat is immers TB0.


Die ontgrendelen niet automatisch, die ontgrendelen pas wanneer in de loc de sleutel is omgedraaid, anders blijven ze gewoon dicht. Daarom is die sleutel er ook, zodat er geen halve garen bij een rood sein of iets dergelijks de deuren kunnen openen. Als je de sleutel in de ontgrendelstand zou laten staan dan zouden de deuren ontgrendeld moeten zijn bij 5km/u of lager, en niet pas bij 0km/u, voor zover ik weet.

Laatst bewerkt door Frontier op 18-07-2015 00:14


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-07-2015 06:29:46
mich
mich
ICB is UIC modus niet TB0. TB0 zit op de benelux.  

18-07-2015 12:40:18
marciekemp
marciekemp
En TB0 zit ook op de CNL sinds er met traxx wordt gereden  

18-07-2015 14:06:42
sjoerd
sjoerd
Er worden hier zulke wezenlijke zaken uitgewisseld en er zit weer zoveel ruimte tussen de bevindingen van elke inzender, dat je je afvraagt of er hoe dan ook wel interne communicatie over is en zelfs of de noodzakelijke kennis wel is aangeboden aan degenen die er dagelijks mee om moeten gaan. En dat heeft, in tegenstelling tot een boel irrationeel gedoe, wel degelijk ook met veiligheid te maken.  

18-07-2015 15:05:37
gose91
gose91
Ik herken het wat je zegt, sjoerd. Zelfs de mensen die dagelijks met deze verschillen te maken hebben gooien het wel eens door elkaar of weten de werking ervan niet. Er zijn schema's over meerdere velletjes over de maken. Zoals thom het verwoordt klopt in ieder geval qua functionaliteit.

In ICR kan gekozen worden tussen "UIC" of "TST". TB0 is een verbetering van UIC omdat de deuren ook bij stilstand vergrendeld blijven. TB0 is niet meer dan dat zodra de loc een centraal sluiten commando uit de rijtuigen merkt, hij dit signaal aanwezig houdt totdat de machinist dit weer opheft.

In TST-modus geeft de machinist een korte vrijgave per zijde die wordt onthouden door de rijtuigen. Zodra een centraal sluiten wordt gegeven (direct na het fluiten), verliest het deursysteem deze vrijgave tot de machinist weer vrijgeeft.

In welke modus de rijtuigen ook rijden, de 5kmpu detectie is nog steeds actief. Alleen nu een extra vergrendeling in plaats van dé vergrendeling. Je hoort het in- en afschakelen ervan als je bij een deur staat.

Laatst bewerkt door gose91 op 18-07-2015 15:06
 

18-07-2015 18:23:08
john2
john2
Ik heb altijd gemeend dat het in en uitschakelen geluid, vergrendelen en ontgrendelen, de machinist deed. Althans een HC het vergrendelen en een machinist het ontgrendelen.  

18-07-2015 18:54:53
gose91
gose91
Nee, dat wat je hoort als de trein net rijdt of net niet stilstaat wordt door het rijtuig zelf gedaan. De antiblokkeerinstallatie van de assen schakelt de voeding naar het deursysteem af boven de 5 (in de praktijk 2 á 3) kmpu. Als dit gebeurt vallen er een paar pneumatische kleppen om bij elke deur, dat is wat je hoort.
Het daadwerkelijke ontgrendelen van de machinist is puur elektrisch. Van die relais hoor je niks tenzij je met je kop onderin de E-kast zit.
 

18-07-2015 19:20:32
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53 (vr 17 jul 2015 16:03:33 https://www.somda.nl/forum/323/p546381/): Of er zomaar 18 locs van de leasemarkt te plukken zouden zijn, betwijfel ik. En wellicht (ik veronderstel maar) heeft men ook gedacht dat het moment was aangebroken om een zekere keuze te maken. De BDs was immers nog lang niet toegelatenn en de hoeveelheid geld voor de complete ombuw zal ook nog niet duidelijk geweest zijn. Nu weet NS wat het heeft en wat het kan de komende jaren en kan concreet plannen.


Wat ook meespeelt in de tijdsdruk is dat Bombardier geen nieuwe orders voor het TRAXX-II platform meer wil aannemen. Ze stappen over op het TRAXX-III platform. Die is nog niet toegelaten in Nederland.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

18-07-2015 22:54:05
thom
thom
Quote
dlm4yjp (vr 17 jul 2015 23:52:13 https://www.somda.nl/forum/323/p546425/): Mag je dan mij toch even gaan uitleggen waarom de ICB automatisch ontgrendeld bij stilstand (mits de MCN of HC de deuren opnieuw sleuteld/gesleuteld laat). Dat is immers TB0.

Dat klinkt juist als UIC, met TB0 bijft de zaak júist vergrendeld tot de Mcn ontgrendeld, zoals Gose ookal vertelde.

Of je moet kunnen uitleggen wat anders dan het verschil tussen UIC-TB0 is

(Idee om dit af te splitsen naar een eigen topic, dan is dat nogeens terug te vinden )

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2015 22:55
 

19-07-2015 05:47:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat ICB TB0 heeft is overigens erg duidelijk. Dat staat op de rijtuigen zelf, net naast de deur.
Het gevalletje deurtje open halverwege in de schipholtunnel was voor mij al een bekende, een klasgenoot dacht toendertijd lollig te zijn: "och, dan stappen we toch hier lekker uit, alleen ging tot zijn verbazing de deur wel open"


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-07-2015 08:52:05
thom
thom
Dat de rijtuigen dat hebben wil alleen niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk onder dat regime rijden, volgens mij kan een 1700 nl niet overweg met TB0 en verklaard dat waarom jij gewoon een deur kon openen.
Dat zou met TB0 namelijk juist niet mogen kunnen.
 

04-08-2015 17:01:02
maarten83
maarten83
Om 16.55 zag ik een teststam op Rtd staan met aan weerszijde een traxx. Wat mij opviel was dat de stuurstroomkabel van de BDs gekoppeld was met de traxx. Ik dacht dat die kabels niet met een traxx verbonden konden worden( enkel met een 1700). Wordt deze nu dus weer gebruikt en is de traxx voor deze kabel aangepast?  

04-08-2015 17:06:45
VIRMm1
VIRMm1
Die apparaten rijden in sandwich bedrijf, er zal toch op een manier communicatie moeten zijn tussen de voorste en achterste traxx  

04-08-2015 17:16:12
Frontier
Frontier
Quote
maarten83 (di 04 aug 2015 17:01:02 https://www.somda.nl/forum/323/p548021/): Wordt deze nu dus weer gebruikt en is de traxx voor deze kabel aangepast?

Dat zal eerder andersom zijn, de kabel is aangepast voor de locs, net zoals dat onder alle andere tussenrijtuigen gedaan is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-08-2015 17:33:01
mich
mich
Denk dat je in de war bent en niet de stuurstroomkabel maar de uic kabel en hs kabel hebt gezien. Via de uic kabel worden de deuren bediend en communiceren de traxx loccen onderling.  

04-08-2015 17:51:26
gose91
gose91
Traxx'en zijn op drie manieren elektrisch gekoppeld aan rijtuigen nadat de rijtuigen "in Haarlem zijn geweest", voor u het makkelijkst te herkennen aan het interieur.
De HS-kabel, de zwarte UIC kabel en een 9-polige die op de plek van de 61-polige zit. Wat maarten83 gezien heeft, kan dus best kloppen. Die kabel zit duidelijk zichtbaar op de kop van de BDs. De 61-polige is echt weg, te duur voor zijn functie nu de 1700 er niet meer mee rijdt, de 16-polige gele die binnendoor loopt biedt ook meer ruimte voor uitbreiding.
Waar wat voor dient weet ik niet precies, maar een deel van de signalen is voor Traxx-Traxx en een ander deel deursturing en reizigersnoodremovername.
 

04-08-2015 18:34:23
koploper1
koploper1
De kabel aan de traxx is voor de noodrem overbrugging, standaard 9 polige kabel volgens Duits model.
Gele uic kabel is voor deursysteem en communicatie met de andere traxx.
De normale uic kabel is voor omroep en verlichting, alleen tussen traxx en eerste / laatste rijtuig is het voor omroep, verlichting en communicatie andere traxx.

Laatst bewerkt door moderator op 04-08-2015 22:02, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

04-08-2015 19:16:03
thom
thom
Tijd voor een fotootje tussen de Traxx en ICR'en  

04-08-2015 22:41:24
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat is de Ep-rem remleiding


MCN ASD
 

04-08-2015 23:34:01
thom
thom
Hebben de ICR'en een EP rem ingebouwd gekregen dan?
Daar waren ze niet van voorzien namelijk...
 

05-08-2015 01:42:27
Hoera63
Hoera63
Even een vraagje over sandwich bedrijf, geven beide locs ook tractie in sandwich of alleen de voorste?  

05-08-2015 02:59:11
Frontier
Frontier
Beide locs uiteraard, als de achterste geen tractie zou geven dan zou er ook geen sprake zijn van sandwich bedrijf, dan is er sprake van een loc in opzending.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-08-2015 06:00:29
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom (di 04 aug 2015 23:34:01 https://www.somda.nl/forum/323/p548062/): Hebben de ICR'en een EP rem ingebouwd gekregen dan?
Daar waren ze niet van voorzien namelijk...


Daar lijkt het dan aardig op ja aangezien diezelfde leiding door verbonden zit tussen de beide traxx'en


MCN ASD
 

05-08-2015 10:32:39
mtlx
mtlx
Nee, ze hebben geen EP remmen. Die kabel heet inderdaad zo, maar is niet voor aansturing van EP remmen. In plaats daarvan is deze voor de noodremoverbrugging die in de AmRo stammen zit (een van de functies die door de betreffende kabel gestuurd wordt).  

05-08-2015 18:44:30
gose91
gose91
Quote
quote%Hoera63 (wo 05 aug 2015 01:42:27 https://www.somda.nl/forum/323/p548065/): Even een vraagje over sandwich bedrijf, geven beide locs ook tractie in sandwich of alleen de voorste?

Elke TRAXX geeft 50%. Deels omdat één TRAXX op 100% al overdone is, maar ook omdat ProRail bang is dat het spoor sneller slijt als de duwende loc de rijtuigen in een bocht naar buiten duwt.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl