Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
16-06-2015 16:59:38
daniel81
daniel81
Zoals hier eerder aan de orde geweest:

Quote
broek53 (zo 21 sep 2014 22:04:29 https://www.somda.nl/forum/323/p509134/): De inzet gaat voorshands uit van 11 stammen voor de 1900 en 30 voor de rest = 290 rijtuigen, exclusief de reserve voor schadegevallen ("de bots/brand").


Waarvan de 1900-stammen 10 rijtuigen hebben en de overige 6 rijtuigen

Maar zo te zien zijn de plannen alweer aangepast, want de stammen die @gose91 beschrijft tellen slechts 9 rijtuigen.
 

16-06-2015 17:12:54
BGM104
BGM104
Quote
Rob... (di 16 jun 2015 16:19:42 https://www.somda.nl/forum/323/p542885/): De hoeveelheid stammen lijkt mij zo groot

Valt wel mee hoor, per soort staat er 1 in onderhoud en 1 technische reserve (lees: defect). Daarom is daarnaast een logistieke reserve wel fijn, zeker omdat op de HSL regelmatig de zaken wat minder soepel lopen. Vergeet niet dat er te Asd lang gekeerd moet worden door gebrek aan perronsporen, dus doorrijden naar de Wgm. Idem voor Brusz, met doorrijden naar Vorst.
 

16-06-2015 17:23:32
gose91
gose91
Quote
Rob... (di 16 jun 2015 16:19:42 https://www.somda.nl/forum/323/p542885/): De hoeveelheid stammen lijkt mij zo groot:

-(10)ICD met een omloop van 3,5 uur zou 8 stammen voldoende kunnen zijn
-(13)Benelux met een omloop van 8 uur zou 10 stammen voldoende kunnen zijn
-(7)AmRo met een omloop van 2 uur zou 5 stammen voldoende kunnen zijn (2x kort keren 20 min)
-(12)IC gvc-ehv met een omloop van ongeveer 4 uur zou 10 stammen voldoende kunnen zijn

Of zit ik er heel ver naast?

Je aantallen kloppen precies, want voor ICD en BNL is het nu ook al precies zoals je telt. Waarbij er bij BNL in theorie 1 onderhoud, 1 res. Asd en 1 res. Rtd.

BNL ergens mee uitwisselen is voorlopig kansloos. AMRO rijdt sandwich, ICD alleen getrokken, kan niet zomaar omgezet tot ICD hetzelfde is opgebouwd als AMRO. Gv - Ehv is afwijkende lengte, een kortere stam uit ICD inzetten in de 1900 is niet lief
 

16-06-2015 18:26:35
Rob...
Rob...
Bedoel je dat de BNL nu met 10 stammen rijdt, en er 3 extra reserve komen, de ICD nu met 8 rijdt, en dat er daar ook 2 extra reserve stammen komen?

Het lijkt mij allemaal zo veel als je het vergelijkt met de materieelkrapte in de rest van het land...

Laatst bewerkt door moderator op 16-06-2015 18:45, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 


16-06-2015 18:31:53
Rob...
Rob...
Laat ik het anders vragen, hoeveel reserve stammen (brand/bots, logistiek, onderhoud enz enz) zijn er straks per serie (9200/900/1000/1900) wanneer de dienstregeling normaal zonder verstoringen wordt uitgevoerd?

Laatst bewerkt door Rob... op 16-06-2015 18:32
 

16-06-2015 18:34:50
gose91
gose91
Nee, er zijn al drie "reserve" (1 ODH, 2 reserve) bij BNL en er zijn nu ook twee reserve ICD.

ICR is nu wel een beetje een speciaaltje binnen het NS gamma geworden. Waar je op elke serie die niet HSL/BNL-gerelateerd is, elk ander type trein kan inzetten, is dat andersom niet.

En die reservestammen zijn soms wel nodig, hoor. Zo waren vandaag van de in theorie twee ICD's die over waren er twee defect...
 

16-06-2015 18:52:23
michaben
michaben
Quote
BGM104 (di 16 jun 2015 17:12:54 https://www.somda.nl/forum/323/p542910/): Vergeet niet dat er te Asd lang gekeerd moet worden door gebrek aan perronsporen, dus doorrijden naar de Wgm.

Er is vooral een gebrek aan perronsporen indien je wilt omrijden met de locomotief. Anders zou je op 13a en 14a kunnen keren. Vraagt een paar verschuivingen (5800 naar Hfd op 15a, 9200 naar Brusz en 9300 naar Paris op spoor 14b, 9200 en 9300 naar Wgm op spoor 13b en de 2600 naar Vs op 15b) maar lijkt op zich wel te passen. Voorwaarde is dan wel trek-duw of trek-trek in zowel de 900 als 1000.

En een 6-delige reservestam inzetten in de 1900 is inderdaad niet lief, maar andersom zal er niemand klagen dat er een 9-delige stam in de 900/1000 komt. Vergelijkbaar met andere materieelsoorten zouden drie reservestammen voor binnenlandse deel voldoende moeten zijn: eentje in Asd (6-delig), eentje in Rtd (9-delig, die in alle series kan invallen) en eentje strategisch in bijvoorbeeld Tb (voor zowel de 900 als 1900, ook handig indien door een storing Ehv uitvalt).

Bij andere materieelsoorten wordt in de spits rond de 85% van de treinstellen ingezet, bij de ICR stammetjes ga je met deze inzet eerder richting de 70%, en als de lange keringen niet meetelt ga je richting de 60% effectieve inzet. Ik kan me voorstellen dat men voor de Beneluxdienst extra betrouwbaarheid wil, maar waarom heeft de binnenlandse dienst ook zo'n inefficiënt gebruik van het (dure) materieelpark nodig?
 

16-06-2015 19:29:54
timtrein
timtrein
Tsja, NS maakt het zichzelf ook een beetje moeilijk met dat stammengebruik en allemaal unieke rijtuigen per treinserie. Zal allemaal wel een reden hebben, maar je kan ook een mannetje in dienst nemen om dat hele zootje rijtuigen te coördineren - maar die zal wel zijn wegbezuinigd  

16-06-2015 19:31:35
thijss
thijss
Quote
daniel81 (di 16 jun 2015 16:59:38 https://www.somda.nl/forum/323/p542906/): Zoals hier eerder aan de orde geweest:

Quote
broek53 (zo 21 sep 2014 22:04:29 https://www.somda.nl/forum/323/p509134/): De inzet gaat voorshands uit van 11 stammen voor de 1900 en 30 voor de rest = 290 rijtuigen, exclusief de reserve voor schadegevallen ("de bots/brand").


Waarvan de 1900-stammen 10 rijtuigen hebben en de overige 6 rijtuigen

Maar zo te zien zijn de plannen alweer aangepast, want de stammen die @gose91 beschrijft tellen slechts 9 rijtuigen.


10 rijtuigen past niet meer op de opstelsporen in Venlo...

Thijs
 

16-06-2015 21:38:33
broek53
broek53
Quote
timtrein (di 16 jun 2015 19:29:54 https://www.somda.nl/forum/323/p542927/): Tsja, NS maakt het zichzelf ook een beetje moeilijk met dat stammengebruik en allemaal unieke rijtuigen per treinserie. Zal allemaal wel een reden hebben, maar je kan ook een mannetje in dienst nemen om dat hele zootje rijtuigen te coördineren - maar die zal wel zijn wegbezuinigd
Ja, NS is Linke Loewietje en wij snappen het allemaal veel beter natuurlijk, maar dan is er altijd nog IL en T die niets anders op de HSL toelaat dan vaste stammen met op nummer genoemde rijtuigen.
Overigens is het een sprookje dat er verschillende rijtuigen per treinserie zijn; uiteindelijk zijn ze straks allemaal gelijk en verschilt alleen de samenstelling per treinserie.
 

16-06-2015 21:54:18
Frontier
Frontier
Ook qua deurbediening?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-06-2015 21:56:34
timtrein
timtrein
Uiteindelijk kan NS dan dus weer naar een reserve op stuksniveau (uitgezonderd HSL), dat kan je inzetbaarheid weer aardig verhogen.  

16-06-2015 22:14:58
gose91
gose91
Quote
Frontier (di 16 jun 2015 21:54:18 https://www.somda.nl/forum/323/p542951/): Ook qua deurbediening?

Er wordt ernstig hard getrokken aan de Belgische ILenT om in ieder geval open drukknoppen toe te laten. Het systeem met handgreepjes is naar verhouding te storingsgevoelig. Bij ICD gaan ze er eind dit jaar uit.
 

16-06-2015 22:21:12
Frontier
Frontier
Die geruchten/berichten horen we al jaren, maar tot op heden geven de Belgen geen krimp. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-06-2015 22:43:15
thom
thom
De oude espagnoletten zitten er ook pas 30 jaar in  

17-06-2015 06:06:01
phantom
phantom
Een belg is dan ook veels te veel gehecht aan handgrepen,per slot van rekening is de frietpan ook voorzien van zo'n ding en daarmee maakte ze zich beroemd
Nee dat wordt niks met die druk knoppen,tenzij andere zaken ook 1st met druk knoppen gaan werken %08%
Effe zonder dollen,hoelang probeert men nou al om Belgie om te krijgen en wat is nou de werkelijke reden dat men het weigert daar ?
Kan toch niet zo zijn dat men daar niks heeft rond rijden al dan niet op het spoor wat gebruik maakt van druk knoppen.
Of is dat t nou juist wel en weigert men het daarom ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-06-2015 06:56:29
lex_t
lex_t
De hevige politieke irritatie over het hele fyra-dossier gemist? Dit gaat niet om deurknopjes.  

17-06-2015 07:29:45
broek53
broek53
Maar in dit topic wel.
De connectie is er zijdelings wel een beetje. De NMBS heeft geen knopjesfobie en geen ziekelijke voorkeur voor handgrepen, maar was destijds niet van plan de Traxxen reeks 28 om te bouwen voor centrale deursluiting en -vergrendeling. Het zijn immers Cargo-locs en de Beneluxdienst stond op het punt van verdwijnen Door de komst van de Fyra. Er zit verder niets ideologisch achter.
 

17-06-2015 08:02:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
thijss (di 16 jun 2015 19:31:35 https://www.somda.nl/forum/323/p542929/):
10 rijtuigen past niet meer op de opstelsporen in Venlo...
De 1900 gaat alleen niet meer naar Venlo wanneer hij via de HSL gaat rijden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-06-2015 09:05:32
hellfire
hellfire
Quote
phantom (wo 17 jun 2015 06:06:01 https://www.somda.nl/forum/323/p542978/): Een belg is dan ook veels te veel gehecht aan handgrepen,per slot van rekening is de frietpan ook voorzien van zo'n ding en daarmee maakte ze zich beroemd
Nee dat wordt niks met die druk knoppen,tenzij andere zaken ook 1st met druk knoppen gaan werken %08%

Belgisch I11-rijtuig: http://users.skynet.be/fa321706/i11a.jpg --> hé, een drukknop!
Belgisch M6-rijtuig: http://users.telenet.be/jdp/M6/M6_5.jpg --> hé, een drukknop!

Denk dat die nostalgie wel meevalt.
 

17-06-2015 11:01:25
broek53
broek53
Vanmorgen voor het eerst een AmRo-stam van wat dichterbij bekeken. Los van wat hier allemaal al gemeld is, viel mij nog op dat de rijtuigen blijkens de opschriften niet geschilderd zijn, noch gereviseerd.
Of niemand heeft eraan gedacht dat de ges / rev -data niet gekopieerd, maar gewijzigd moeten worden
 

17-06-2015 12:23:27
ns1300
ns1300
Inderdaad hellfire.

'Hé, kijk een deurknop’ geldt ook nog voor AM08 (Desiro), AM96, AM86, AM80, AR41, M5 noem maar op. Het argument over Belgen en de handgreep is inmiddels gedateerd.
 

17-06-2015 13:02:22
maarten83
maarten83
Volgens mij heeft de handgreep te maken met de UIC modus en de UIC richtlijnen. Kunnen de rijtuigen met de drukknoppen niet overweg met de blokkering >5 km/u?  

17-06-2015 13:09:32
thom
thom
Volgens mij gaat het helemaal niet over knopjes of klepjes ansich, maar over de espagnoletten die de deur mechanisch vergrendelen.
Bij de uitvoering met drukknoppen is dat niet meer en is de deur alleen gesloten door over zijn dodepunt te draaien en de bijhorende pneumatiek.

Best kans dat andere treinen in belgie voorzien zijn van een combinatie met drukknoppen en mechanische sluiting oid.
 

17-06-2015 13:35:45
BGM104
BGM104
Volgens mij gaat het er om dat een knop in het materieeltype ICR in Belgie toegelaten krijgen geld kost. Zoals we weten sinds de parlementaire enquete is het lastig om de Belg in beweging te krijgen als de Nederlander iets wil.  

17-06-2015 16:08:14
V64
V64
Van de IJzeren Rijn weten we dat de laatste opmerking omgekeerd ook geldt.  

17-06-2015 16:13:49
sfj
Er wordt op facebook door Rail Magazine, http://www.facebook.com/railmagazinenl gemeld dat er vandaag achttien TRAXXen besteld zijn uit de optie en het BDs ombouwen definitief niet door gaat.

Laatst bewerkt door sfj op 17-06-2015 16:14, reden: Url fix


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-06-2015 17:01:51
lex_t
lex_t
Percies. geven en nemen. En de belgen zo'n wanproduct als "Fyra" in de maag splitsen werkt ook niet heel bevorderend.  

17-06-2015 17:37:21
gose91
gose91
Quote
BGM104 (wo 17 jun 2015 13:35:45 https://www.somda.nl/forum/323/p543029/): Volgens mij gaat het er om dat een knop in het materieeltype ICR in Belgie toegelaten krijgen geld kost.
De spanjolet kost inmiddels ook best veel en draagt enkele keren bij aan de beruchte uitval van de 9200. Het systeem is in theorie veiliger (dubbele vergrendeling), maar maakt "de deur" erg complex. Drukknoppen zijn niet veel minder veilig en zal de betrouwbaarheid verhogen.

Handgreep heeft idd te maken met UIC. Daar zit ook de blokkering >5km/u in, net als bij de drukknoppen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-06-2015 19:55:02
Daan!
Daan!
Stond wel een interessante discussie over op Skyscrapercity. Het ging om de vraag waarom de ombouw van de ICR BDs niet door bijvoorbeeld Bombardier gedaan is. Toen Nedtrain de stuurstanden ging bouwen voor de 1700 kon de techniek zo worden overgenomen van DD-AR, maar in dit geval niet.

Het schijnt ook bijvoorbeeld zo te zijn dat dit project niet behaald is door een combinatie van mogelijkheden,maar die onafhankelijk van elkaar al waren opgelost.
 

17-06-2015 20:13:09
aarclay
aarclay
Dan neem ik aan dat de proto-BDs op termijn wel weer in de dienst komt als regulier rijtuig, en dat deze mogelijk weer zal worden terugverbouwd.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-06-2015 20:14


Choo choo.....
 

17-06-2015 20:24:16
thom
thom
Quote
aarclay (wo 17 jun 2015 20:13:09 https://www.somda.nl/forum/15484/p543087/): Dan neem ik aan dat de proto-BDs op termijn wel weer in de dienst komt als regulier rijtuig, en dat deze mogelijk weer zal worden terugverbouwd.

Waarom zou men dat terug verbouwen als de stuurstand toch niet gebruikt word?

Zijn er verder niet sowieso BDs'en teveel? Dan heb je goeie kans dat die gewon ana de kant beland, of men heeft er al andere plannen mee...

(Er is vast iemand die mijn antwoord met de vraag hierboven even wil verhuizen)

Laatst bewerkt door thom op 17-06-2015 20:24
 

17-06-2015 22:45:19
timtrein
timtrein
Het lukt wel, maar inclusief toelating en ombouw van de rest kost het veel teveel tijd, zo is het vermoeden als je de berichten van de diverse bronnen optelt. Tenslotte moet het ook ooit eens gaan rijden... En het kostenaspect zal ook wel meespelen.  

17-06-2015 22:54:59
thom
thom
Wat je zegt, engineren, bouwen, testen, certificeren en toegelaten krijgen.

Allemaal zaken waar je na een proto pas achterkomt hoeveel tijd en geld dat nou daadwerkelijk gaat kosten. En allemaal zaken die je wanneer je een kant en klare van de plank komende TRAXX besteld geen omkijken meer naar hebt...

Tel daar bij op dat men absolúút geen falen meer kan permitteren op de HSL.
Stel dat er straks iets misloopt aan de trek-duw inzet van de TRAXX'en, dan zal men heel hard naar Bombardier gaan wijzen en het probleem daar neer leggen.

Had dat met de BDs'en gebeurd, had men die schuld alleen bij zichzelf (=NSR/Nedtrain) neer kunnen leggen met alle gevolgen van dien...

t'Is een spelletje, het heeft allang niks meer met treinen te maken...

Laatst bewerkt door thom op 17-06-2015 22:55
 

17-06-2015 23:12:44
broek53
broek53
Bijna helemaal eens, want zo is het. Begin april was het moment waarop gekozen moest worden of men linksaf of rechtsaf zou gaan (doorgaan met de BDs of TRAXX-en bestellen). Op dat moment liep de BDs-proto zover achter op de planning en verliepen de proefnemingen nog zo moeizaam dat besloten is rechtsaf te gaan.
De 18 extra Traxxen blijken overigens al even geleden besteld te zijn.
 

18-06-2015 00:33:56
aarclay
aarclay
Quote
thom (wo 17 jun 2015 20:24:16 https://www.somda.nl/forum/15484/p543092/):
Quote
aarclay (wo 17 jun 2015 20:13:09 https://www.somda.nl/forum/15484/p543087/): Dan neem ik aan dat de proto-BDs op termijn wel weer in de dienst komt als regulier rijtuig, en dat deze mogelijk weer zal worden terugverbouwd.

Waarom zou men dat terug verbouwen als de stuurstand toch niet gebruikt word?

Ik ben geen ingenieur/monteur, maar misschien zou deze in deze TRAXX_modus niet direct als stand-alone rijtuig kunnen dienen? Misschien kan hij dat wel, misschien op een paar aanpassingen na?

Niet zo'n heel vreemde vraag als je even logisch nadenkt.


Choo choo.....
 

18-06-2015 03:25:29
VIRMm1
VIRMm1
De statische omzetten doet onafhankelijk van de rest gewoon zijn werk. Deursysteem werkt ook stand alone. Remsysteem is hetzelfde gebleven.
Hooguit zal er wat (kostbare) apparatuur uitgebouwd worden, maar terug verbouwen is niet nodig omdat het rijtuig voor zichzelf zorgt en niet afhankelijk is van het type loc wat er voor hangt.

Maar misschien is het wijs dat een moderator deze berichten verplaatst naar het ICRm topic omdat we nu in het Traxx topic bezig zijn.
 

18-06-2015 09:05:11
aarclay
aarclay
Daarom dus.... Deels uitbouwen, en een paar mooie afdekplaatjes voor plaatsen

Laatst bewerkt door aarclay op 18-06-2015 09:05


Choo choo.....
 

18-06-2015 09:12:06
lex_t
lex_t
hoezo afdekplaatjes. Er komt toch nooit meer iemand in die stuurstand.  

18-06-2015 09:16:49
aarclay
aarclay
Een HC die even rustig wilt zitten? Ook waait er stof in, er liggen kabels en andere belangrijke dingen die je in de lege gaten ziet. Dan lijkt me het afdekken veel beter als je het rijtuig in goede conditie wilt gebruiken.


Choo choo.....
 

18-06-2015 10:16:39
moderator
Moderator
moderator
Wat berichten uit het TRAXX topic verplaatst hierheen. Gaarne voortaan het juiste topic kiezen voor vragen, en voor fantasieën hebben we Ditjes en Datjes.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

18-06-2015 19:50:46
5431
5431
Quote
broek53 (di 16 jun 2015 21:38:33 https://www.somda.nl/forum/323/p542949/):
Quote
timtrein (di 16 jun 2015 19:29:54 https://www.somda.nl/forum/323/p542927/): Tsja, NS maakt het zichzelf ook een beetje moeilijk met dat stammengebruik en allemaal unieke rijtuigen per treinserie. Zal allemaal wel een reden hebben, maar je kan ook een mannetje in dienst nemen om dat hele zootje rijtuigen te coördineren - maar die zal wel zijn wegbezuinigd
Ja, NS is Linke Loewietje en wij snappen het allemaal veel beter natuurlijk, maar dan is er altijd nog IL en T die niets anders op de HSL toelaat dan vaste stammen met op nummer genoemde rijtuigen.

Waarom zou je dat zo op nummer willen doen?

Laatst bewerkt door 5431 op 18-06-2015 19:51
 

18-06-2015 21:27:46
thom
thom
Ik denk dat Michiel bedoeld dat vast gelegd moet zijn dat in stam A, de rijtuigen 3, 5, 6 en 9 zitten en in stam B de rijtuigen 1, 2, 4 en 7 etc...

Maar ik denk dat oorzaak/gevolg verhaal is van het aftekenen van de dagelijkse controle en het onderhoud per stam ipv zoals vroeger per rijtuig.

Als dan, bij wijze van spreke, van dag tot dag de samenstelling van de stammen veranderd dan is maar de vraag hoelang dat goed gaat.

Laatst bewerkt door thom op 18-06-2015 21:38
 

18-06-2015 21:34:16
gose91
gose91
Quote
aarclay (do 18 jun 2015 09:16:49 https://www.somda.nl/forum/323/p543148/): Een HC die even rustig wilt zitten?


Ist verboten. De HC-ruimte is een paar meter verderop
 

18-06-2015 21:39:19
broek53
broek53
Quote
thom (do 18 jun 2015 21:27:46 https://www.somda.nl/forum/323/p543219/): Ik denk dat Michiel bedoeld dat vast gelegd moet zijn dat in stam A, de rijtuigen 3, 5, 6 en 9 zitten en in stam B de rijtuigen 1, 2, 4 en 7 etc...
Nee, ik bedoel: stamsamenstelling op rijtuignummer.
Ik zeg niet dat dat niet anders zou kunnen, maar met de ICD stammen is het zo - en met de AmRo-stammen inmiddels ook, laat ik mij vertellen.
 

18-06-2015 21:41:12
gose91
gose91
Stammen mogen inderdaad niet "zomaar" gewijzigd worden. Daar moeten minimaal testritten en documentatie en al dat gesnor vooraf. Even een rijtuig uitwisselen omdat er een stuk is uit den boze.

De ICD's gaan wel op de schop, waarschijnlijk B-A-B-B-A-BD
 

18-06-2015 21:45:07
thom
thom
Quote
broek53 (do 18 jun 2015 21:39:19 https://www.somda.nl/forum/323/p543223/): Nee, ik bedoel: stamsamenstelling op rijtuignummer.
Ik zeg niet dat dat niet anders zou kunnen, maar met de ICD stammen is het zo - en met de AmRo-stammen inmiddels ook, laat ik mij vertellen.

Begrijp ik dan dat die stammen opvolgend op rijtuig nummer samengesteld zijn en daarmee ook op revisie volgorde?
 

18-06-2015 21:45:45
PimTH
PimTH
Alleen de B'en zijn toch eindrijtuigen? Of hebben de BD'en ook een vertaalmodule?  

18-06-2015 21:48:05
gose91
gose91
In de nieuwe situatie heeft elke stam maar één vertaalmodule. Uit de noodremtest haalt de module dan wat links en rechts is als ik de specialisten mag geloven  

18-06-2015 22:04:39
broek53
broek53
Quote
thom (do 18 jun 2015 21:45:07 https://www.somda.nl/forum/323/p543226/):
Quote
broek53 (do 18 jun 2015 21:39:19 https://www.somda.nl/forum/323/p543223/): Nee, ik bedoel: stamsamenstelling op rijtuignummer.
Ik zeg niet dat dat niet anders zou kunnen, maar met de ICD stammen is het zo - en met de AmRo-stammen inmiddels ook, laat ik mij vertellen.

Begrijp ik dan dat die stammen opvolgend op rijtuig nummer samengesteld zijn en daarmee ook op revisie volgorde?
Voor de AmRo-stammen is dat zo, ja.

@edit: ik realiseer mij nu dat je ook kunt bedoelen dat de stammen zijn samengesteld uit rijtuigen die achtereenvolgens aan revisie toe zouden zijn. Dat is niet zo; daar is het park ICR op het moment veel te gedifferentieerd voor. Het revisieprogramma en vooruitlopend daarop het gedoe met nieuwe en gewijzigde Beneluxstammen was qua opzet een mooi stukje mikado

Laatst bewerkt door broek53 op 23-06-2015 11:50
 

24-06-2015 21:35:13
martijnham
martijnham
Kan iemand vertellen welke AmRo-stammen inmiddels zijn afgeleverd met nieuwe nummers/aanduidingen? Om de een of andere manier kom ik zelf steeds stam 16126 tegen.  

24-06-2015 23:35:15
DDZ7504
DDZ7504
De proefritten van vandaag werden gereden door de 16121, het rijtuignummer 021 in het UIC van de stuurstand was duidelijk zichtbaar en volgens de matsms hier op Somda klopt dat ook.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 24-06-2015 23:35


DDZ in dienst, ik blij!
 

25-06-2015 00:21:51
broek53
broek53
Als Haarlem zijn planning van een paar weken terug gehaald heeft, is de zevende en laatste stam een paar dagen geleden afgeleverd.  

25-06-2015 00:34:11
2296
2296
Dat is correct. Betrof stam 16115. Deze heeft de afgelopen dagen onderhoud gehad in het OB Watergraafsmeer.  


25-06-2015 07:51:10
martijnham
martijnham
Oke, dank voor alle antwoorden.  

25-06-2015 08:38:21
broek53
broek53
Misschien ook goed om je te melden dat er ook AmRo-stammen op de Dijksgracht zijn en worden gestald in afwachting van wat komen gaat. Vanmorgen stonden/staan er drie, waaronder de 23 en 25.  

25-06-2015 12:29:50
DingeZ
DingeZ
Wat er komen gaat als in, de toelating klaar is en dienst gaat beginnen?  

25-06-2015 12:37:16
broek53
broek53
Jawel, en elke stam een paar duizend kilometer leeg gereden heeft, heb ik vernomen.  

25-06-2015 14:14:06
SchuurB
SchuurB
Excuseer als ik ergens overheen gelezen heb(die kans is groot), maar wat wordt er nu eigenlijk getest? Welke grote veranderingen hebben deze rijtuigen ondergaan of wat is er anders in vergelijking met de Fyra-rijtuigen die al jaren dienstdoen op de HSL? Magneetremmen/andere draaistellen?  

25-06-2015 14:43:56
broek53
broek53
Ik geloof dat de toelating allang rond is en er nu vooral kilometers gemaakt moeten worden. De stammen hebben een nieuwe vertaalmodule voor de deursluiting en noodremoverbrugging, dat is alles eigenlijk. En de BDS als type moest formeel toegelaten worden natuurlijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-06-2015 14:45
 

25-06-2015 16:10:39
TSNL250
TSNL250
Bepaalde stammen hebben van binnen stickertjes op onderdelen die nog vervangen moeten worden. Bijvoorbeeld een raam met krassen. Dit heb ik gezien in stam 62123

Edit: ik bedoel stam 16123
 

25-06-2015 16:36:38
PimTH
PimTH
62123? Waarschijnlijk bedoel je een andere?  

25-06-2015 17:01:42
gose91
gose91
Stickertjes zijn door de kwaliteitscontrole geplakt. U rijdt straks in een fris opgeknapt materieel.

De periode tot daadwerkelijke dienst wordt nog gebruikt om de puntjes op de i te zetten. Alle systemen functioneren nu en er worden kilometers gemaakt om het hele sandwich gebeuren met zekerheid in de dienst zonder problemen te gebruiken. De ervaring leert dat het statisch allemaal kan werken, maar in de dienst met alle bewegingen kan een net-niet-helemaal-vast draadje de boel in het honderd sturen.
 

25-06-2015 19:04:52
kleine_man
kleine_man
Dus we kunnen binnenkort AMRO stammen in de ICD dienst verwachten?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

25-06-2015 19:22:02
gose91
gose91
Nee, AMRO stammen komen in de AMRO dienst. Wat wel gaat gebeuren: de Den Haag- Eindhoven stammen (9 rijtuigen) worden geknipt naar stammen van 6, de rest ervan gaat tijdelijk naar de Dgr. Die stammen van zes vervangen de ICD-stammen die dan op hun beurt naar Hlmwph gaan. Dit zou vanaf september ongeveer moeten gebeuren.

Laatst bewerkt door gose91 op 25-06-2015 20:14, reden: zin verduidelijkt
 

25-06-2015 19:31:24
mdj
mdj
Bedoel je dat er een aantal 9-rijtuigenstammen worden ingekort tot 6-rijtuigenstammen (per september 2015)en dan deze per december 2015 in de 1900 indirect ter vervanging van de Vtjes?

Of worden de 9-rijtuigenstammen voor in de 1900 (per december 2015) nieuw te vormen stammen?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-06-2015 19:37:15
DingeZ
DingeZ
Volgens mij is het punt dat de 9-rijtuigenstammen tijdelijk worden verkort tot 6 om dienst te doen in de 900 van september tot december zodat die stammen dan een revisie kunnen krijgen. Als die afgelopen is gaan de stammen weer naar 9 en de 1900 in.  

25-06-2015 19:41:26
mdj
mdj
Dat bedoelde ik ook te vragen idd.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-06-2015 20:06:16
broek53
broek53
Quote
kleine_man (do 25 jun 2015 19:04:52 https://www.somda.nl/forum/323/p543853/): Dus we kunnen binnenkort AMRO stammen in de ICD dienst verwachten?
Mogelijk weten mensen inmiddels meer, maar begin dit jaar was het plan om de AmRo-shuttle in september te starten. Gezien de stand van zaken bij de rijtuigen lijkt mij dat ook te kunnen, en ik verneem van NSR-machinisten die inmiddels opleiding op de Traxx krijgen, dus...
 

25-06-2015 20:24:46
MasterE
MasterE
Volgens mij is het nog steeds zo dat per september de AmRo shuttle, 1 keer per uur gaat rijden. Vertek uit Asd 10 minuten over het hele uur.
De opleidingen lopen inmiddels al enige tijd in Asd, Rtd, Gvc, Rsd/Bd ( ik denk een half jaar of misschien al langer).


Mcn Asd
 

25-06-2015 22:58:42
5001516
5001516
Wat me nog niet helemaal duidelijk is (en dat is m'n eigen schuld, dat weet ik), is het volgende. Hebben de stammen met BDs in de BNL en de AmRo stammen een nieuw laagje stof over de stoelen gekregen of is het nog steeds 50 tinten geel?  

25-06-2015 23:17:07
broek53
broek53
Vers van de pers: vanaf eind juli gaan de AmRo-stammen om de beurt naar de Zaanstraat voor wat nawerk, waaronder ook een aanpassing van de noodremoverbrugging.  

25-06-2015 23:31:57
Daan!
Daan!
AmRo-stammen hebben sowieso nieuwe bekledingen. BNLX volgens mij niet.  

25-06-2015 23:36:49
Frontier
Frontier
In de AmRo-stammen is inderdaad helaas het sfeervolle warme geel vervangen door het ongezellige kille blauw als in ICM en het merendeel van de momenteel rijdende ICD-stammen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-06-2015 00:13:07
aarclay
aarclay
En natuurlijk een blauw-gestreept kopwandje om niet te vergeten.

Maar... de BDs heeft nog wel deze 'golden seats', en zijn er plannen om deze ook een restyling van het interieur te geven?

Laatst bewerkt door aarclay op 26-06-2015 00:14


Choo choo.....
 

26-06-2015 00:25:08
Frontier
Frontier
De Bpmbdzf7's (zoals de nieuwe BDs'en voortaan door het leven gaan) in de AmRo-stammen zijn niet overgeslagen hoor, die hebben eveneens het nieuwe interieur.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-06-2015 01:02:11
aarclay
aarclay
Ik noem ze liever BDs.
En hoe zit het met de stammen voor de Nieuwe BNL (stam 164xx), zijn daar nog plannen mee?

Laatst bewerkt door aarclay op 26-06-2015 01:04


Choo choo.....
 

26-06-2015 01:09:18
Frontier
Frontier
Dat is al meerdere keren voorbij gekomen, die komen als laatsten eveneens nog een keer aan de beurt voor wat betreft het interieur.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-06-2015 01:09:49
broek53
broek53
Jawel, die moeten nog gereviseerd worden en HSL-geschikt gemaakt etcetera, net als de oude Beneluxstammen. De Benelux moet immers ook deels over de HSL gaan rijden.  

26-06-2015 09:41:15
phantom
phantom
Quote
mdj (do 25 jun 2015 19:31:24 https://www.somda.nl/forum/323/p543857/): Bedoel je dat er een aantal 9-rijtuigenstammen worden ingekort tot 6-rijtuigenstammen (per september 2015)en dan deze per december 2015 in de 1900 indirect ter vervanging van de Vtjes?



Plan V rijd al lang niet meer in de 1900
Of ik moet wat gemist hebben ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-06-2015 09:44:31
Bert13
Bert13
Ja, het woord "indirect"...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-06-2015 09:46:54
Daan!
Daan!
Met indirect wordt bedoeld dat het huidige materieel uit de 1900 doorschuift naar sprinterdiensten of intercitydiensten en dat materieel weer sprinterdiensten gaat rijden. Het komt er op neer dat bedoeld wordt dat DDZ IV Plan V zou gaan vervangen.

Ik durf het niet te zeggen hoe het precies gaat verlopen. Ik weet ook niet hoe lang het nog duurt voordat DDM-1 weer de baan op is.
 

26-06-2015 10:18:05
aarclay
aarclay
Zijn er eigenlijk nog plannen met de BDs 020, die al tijden terzijde staat met aanrijdingsschade?


Choo choo.....
 

26-06-2015 11:17:57
nougo
nougo
De 1 t/m 15, 17 t/m 19 en 21 t/m 26 zijn ingedeeld in de 24 stammen voorzien van stuurstandrijtuig zoals Gose ze vorige week in een prachtig lijstje presenteerde.  

26-06-2015 11:44:56
traxx2014
traxx2014
ICRm combinatie met BDs en een NS Traxx voor en achter, word dat een vaste combinatie? ik vind dat een lelijk gezicht, een BDs op het eind en dan nog een Traxx loc.

Laatst bewerkt door traxx2014 op 26-06-2015 11:45
 

26-06-2015 11:50:44
MasterE
MasterE
Toch wordt het zo.  

26-06-2015 11:55:04
traxx2014
traxx2014
wat lelijk zeg, ze kunnen toch wel zonder BD's , de zuurstok hispeed had toch ook geen BDs op het eind.  

26-06-2015 12:17:10
daniel81
daniel81
Misschien is het je nog nooit opgevallen, maar in de BDS-en zitten stoeltjes. En daar kunnen reizigers op zitten.
Sterkte aan de persoon die gaat uitleggen aan reizigers in een overvolle trein: 'Waarom zit er geen extra rijtuig aan?' 'Omdat de treinspotters dat zo lelijk vonden'.
 

26-06-2015 12:17:41
VIRMm1
VIRMm1
Ze kunnen inderdaad zonder BDs ,maar een BDs rijtuig kan zo'n 40 a 50 man vervoeren, en dat is nou eenmaal waarvoor men de trein heeft bedacht.  

26-06-2015 14:37:37
aarclay
aarclay
Quote
nougo (vr 26 jun 2015 11:17:57 https://www.somda.nl/forum/323/p543922/): De 1 t/m 15, 17 t/m 19 en 21 t/m 26 zijn ingedeeld in de 24 stammen voorzien van stuurstandrijtuig zoals Gose ze vorige week in een prachtig lijstje presenteerde.

Dat klopt inderdaad, maar misschien dat er in het verre weg nog plannen zijn voor herstel? Of is deze misschien inmiddels opgegeven?


Choo choo.....
 

26-06-2015 15:27:31
110573
110573
De opdracht luidde 301 rijtuigen. Met dat aantal tel je de 020 mee. Het lijstje van @gose91 bevat nog niet alle stammen die er zullen komen. Vergeet niet dat er nog ICD- en oude-BNL-stammen zijn. Hiervan krijgt vast ook een deel nog een stuurstand (die in dat lijstje ontbreken). Als dat zover is wordt vanzelf wel duidelijk of de 020 er daadwerkelijk bijzit.  

26-06-2015 15:40:52
broek53
broek53
Inderdaad: in de opdracht zit/zat uiteraard dat alle BDs-en op de baan gebracht worden, omdat elke BDs een loc zou schelen. De oude BNL-stammen zouden in dat plan iig een stuurstandrijtuig krijgen vanwege het kopmaken in Breda.  

26-06-2015 16:08:42
aarclay
aarclay
Afwachten dus en wordt vervolgd. Ik geloof dat er wel aanzienlijke schade aan de kop was, as ik me niet vergis?


Choo choo.....
 

26-06-2015 18:19:22
Pim530
Pim530
Quote
Frontier (vr 26 jun 2015 00:25:08 https://www.somda.nl/forum/323/p543881/): De Bpmbdzf7's (zoals de nieuwe BDs'en voortaan door het leven gaan) in de AmRo-stammen zijn niet overgeslagen hoor, die hebben eveneens het nieuwe interieur.


Ik stond onlangs naast een AmRo stam in Rtd, en de A bakken lijkt men wel overgeslagen te hebben: nog altijd rood-wit en verre van schoon.
 

26-06-2015 18:42:47
broek53
broek53
Dan stond je niet bij een AmRo-stam.  

26-06-2015 20:23:52
AlexNL
AlexNL
Quote
DingeZ (do 25 jun 2015 19:37:15 https://www.somda.nl/forum/323/p543858/): Volgens mij is het punt dat de 9-rijtuigenstammen tijdelijk worden verkort tot 6 om dienst te doen in de 900 van september tot december zodat die stammen dan een revisie kunnen krijgen. Als die afgelopen is gaan de stammen weer naar 9 en de 1900 in.

9 bakken in de 900 zou anders geen kwaad kunnen tijdens de spits...
 

26-06-2015 20:28:48
AgentX
AgentX
Niet tussen Asd en Rtd zodra de AmRo-shuttle rijdt...  

26-06-2015 20:34:19
michaben
michaben
Daar hebben reizigers in de 1011 en 911 vrij weinig aan vermoed ik  

26-06-2015 21:13:45
Pim530
Pim530
Quote
broek53 (vr 26 jun 2015 18:42:47 https://www.somda.nl/forum/323/p544006/): Dan stond je niet bij een AmRo-stam.


Excuses. Ben ik wel nieuwsgierig naar wat voor stam het dan wel was, de tweede klasse was namelijk wel voorzien van nieuwe bekleding (ook wandbekleding) en de wanden van het A rijtuig waren ook aangepakt.
 

26-06-2015 21:24:06
Frontier
Frontier
Toch geen paarse wanden en blauwe stoelen he?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl