Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
02-07-2010 14:02:46
jorgo
jorgo
Quote
jorgo: Inderdaad, hoewel ik geloof dat de bijbehorende A's wel al luchtdouches hadden (nieuwe eerste klas service! Zie deze foto uit 1980 http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151986). ICM-0 had ook geen luchtdouches in de eerste klas.


Ik moet mezelf meteen aanpakken, want op deze foto op de site van Martijn Haman http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2004_1219%20tn.jpg is wel degelijk een ICR-A zonder luchtdouches te zien. Hoe dat dan te rijmen is met de foto die ik eerst linkte weet ik niet.
 

02-07-2010 16:18:33
Pim530
Pim530
aanvulling op ICM is ICR:

- WC BEZET lampje
- De sticker bevat alleen info over de klasse en het aantal zitplaatsen, niet over het treinstelnummer.
 

02-07-2010 19:03:57
MarkJB
MarkJB
Quote
jaques: Volgens mij is het een buurland ICR:
1. noodrem sticker in meerder talen


Volgens mij zijn alle noodrem-stickers in meerdere talen (Nederlands, Engels, Duits en Frans).


Vaarwel Mat'64...
 

02-07-2010 20:07:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is niet waar, dat is pas gekomen na de revisie, voor die tijd enkel Nederlands. DDAR is het laatste nieuwe materieel wat ik me zo kan bedenken wat geen Internationale aanduiding heeft.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


03-07-2010 12:20:38
mikos
mikos
Quote
jorgo: Vervolgens, overigens, meent men hier weer te maken te hebben met ICM:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151980

En ook dat betwijfel ik dan weer, want...
Zeker weten dat dit ICR is, kijk alleen maar eens naar de reizigersinstapdeuren op de genoemde foto.
 

03-07-2010 12:29:52
MarkJB
MarkJB
Quote
dlm4yjp: Dat is niet waar, dat is pas gekomen na de revisie, voor die tijd enkel Nederlands. DDAR is het laatste nieuwe materieel wat ik me zo kan bedenken wat geen Internationale aanduiding heeft.


Ik denk (maar weet het niet zeker) dat DDM-1 dan ook alleen Nederlandstalige noodrem-stickers heeft.


Vaarwel Mat'64...
 

03-07-2010 13:32:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zei ook: Laatst Nieuwe materieel

Maar je hebt wel gelijk, net zoals al het mat, onverbouwde ICM's (niet bij alle overigens) en eigenlijk alles wat van voor 1996 is (op de internationale na dan)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-07-2010 19:23:32
MarkJB
MarkJB
Het merendeel van de V'tjes is voor 1996 gereviseerd, dus hoe het daarmee zit weet ik niet. Ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet.


Vaarwel Mat'64...
 

12-08-2010 14:48:17
TheKnitter
TheKnitter
Gebruiker Marc-Sch op OHIH meldt:
"Dan nog dit:
Per december 2010 huurt NSH nog 8 tweede klas rijtuigen ICRm van NSR om de I6/I10-stammen te vervangen. NMBS heeft namelijk aangegeven deze tot maximaal december 2010 af te willen staan voor de beneluxdiensten. Het ombouwen kost enige tijd, dus kan het zijn dat er tijdelijk Beneluxstammen met 6 rijtuigen gaan rijden."
Dus die verdwijnen ook op termijn, en wordt de Beneluxdienst alleen Prio.
 

13-08-2010 00:11:53
aarclay
aarclay
NS Hispeed heeft nu al zo vaak ICR rijtuigen van NSR overgenomen, dat ik de tel kwijt ben.

Over hoeveel rijtuigen gaat het die NsHispeed nu in gebruik heeft?
316 rijtuigen had de NS voordat HiSpeed ze huurde. Hoeveel hiervan is nu bij NsHiSpeed in bezit?

Laatst bewerkt door aarclay op 13-08-2010 00:12


Choo choo.....
 

26-08-2010 22:41:48
TheKnitter
TheKnitter
En om even een nieuw feit te plaatsen:
Een quote van OHIH gebruiker Smarkie:

Quote
uit de zelfde mailing een stukje over het inkorten van de benelux stammen:
De 20-217 is uitgenomen om in de nieuwe Fyra-stam 4934 te worden toegevoegd. Tussen medio september en begin oktober verdwijnen de 20-241 (nu in 4978), 20-421 (4976), 20-243 (4979) en 20-209 (4981) uit de stammen. Vanaf eind oktober worden de Beneluxstammen alle weer verlengd met nieuw van NSR overgenomen (geel/blauwe) rijtuigen.
 

26-08-2010 23:15:39
mdj
mdj
Ik neem aan dat het BD 82-70 434 voor het nummer 4934 zorgt, maar weer administratief een ander 49-nummer krijgt, net zoals dat BD 82-70 438, administratief de 4979 is?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-09-2010 13:44:34
broek53
broek53
Quote
aarclay: NS Hispeed heeft nu al zo vaak ICR rijtuigen van NSR overgenomen, dat ik de tel kwijt ben. Over hoeveel rijtuigen gaat het die NsHispeed nu in gebruik heeft? 316 rijtuigen had de NS voordat HiSpeed ze huurde. Hoeveel hiervan is nu bij NsHiSpeed in bezit?
De preciese stand moet je mij niet vragen, omdat er maandelijks rijtuigen bij Hispeed bij komen - maar de stand tegen het eind van het jaar zou moeten worden 116 stuks, waarvan 60 in de Fyra-dienst en 56 in de Beneluxdienst. En het kunnen er in 2011 nog meer worden, als de Fyradienst verder zou worden uitgebreid en/of er een Beneluxstam bij komt.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-09-2010 13:45
 

18-09-2010 20:21:45
jmt
jmt
Hoe is de stand van zaken qua nummertjes nu eigenlijk?
Rijden de 5654+5655+5660+5666+5678+5680+5849 nog altijd voor NS of zijn deze stammetjes officieel/administratief, allemaal naar HSL gegaan?
Dit eventjes ivm de mat-sms ICRm-compo's-overzicht hier op deze site, naar mijn weten zou alleen de 5666 nog inzetbaar zijn voor NS, of (inmiddels) ook al niet meer?

Edit: de overige nummers buiten de 5666 worden al een tijdje niet meer gespot maar staan nog wel in t overzicht onderaan, vandaar

Laatst bewerkt door jmt op 18-09-2010 20:23
 

18-09-2010 23:57:00
Pim530
Pim530
Het viel me vandaag en vorige week op dat de tussenschuifdeuren bij de 1e klas coupétjes weer werken en de meesten zelfs zijn voorzien van een bewegingssensor  

21-09-2010 11:42:23
kaatje
kaatje
Dat is gelukkig alweer een tijdje zo. Scheelt een hoop herrie vanaf het balkon. Nog niet overal, maar dat zal in de loop van de tijd wel gebeuren, hoop ik. Grappig is wel dat veel mensen nog op het knopje drukken, terwijl je niks hoeft te doen. Deurtje gaat vanzelf open  

21-09-2010 23:06:51
broek53
broek53
Quote
jmt: Hoe is de stand van zaken qua nummertjes nu eigenlijk?
Rijden de 5654+5655+5660+5666+5678+5680+5849 nog altijd voor NS of zijn deze stammetjes officieel/administratief, allemaal naar HSL gegaan?
Dit eventjes ivm de mat-sms ICRm-compo's-overzicht hier op deze site, naar mijn weten zou alleen de 5666 nog inzetbaar zijn voor NS, of (inmiddels) ook al niet meer? Edit: de overige nummers buiten de 5666 worden al een tijdje niet meer gespot maar staan nog wel in t overzicht onderaan, vandaar
Qua stamnummers kan ik niet helpen, wel wat de rijtuigen betreft die inmiddels zijn overgegaan. In Haarlem zijn in meer of minder mate ge-HST-Prio'd de 20 206 op 11/4, 20 208 + 82 437(13/5), 10 364 + 10 368 (16/6), 10 367 + 369 + 20 211 + 20 229 + 82 434 (24/8), 10 357 + 379 + 20 214 + 215 + 82 435 (5/8). Binnenkort (misschien vandaag wel) komen de 10 354 + 378 + 20 205 + 20 248 + 82 432, en sinds ruim een week staan in Haarlem de 10 360 + 380 + 20 209 + 226 + 227 + 82 433.
 

21-09-2010 23:24:27
mark
mark
Vertaald in stammen zijn dat dus de A's van de 5654, 5657, 5660, 5664, 5667, 5668, 5669, 5678, 5679 en 5680.  

04-10-2010 23:49:32
broek53
broek53
Vorige week (op 29/9) is Beneluxstuurstand 101 overgebracht van de Wgm naar de Zaanstraat, voor het Spoorwegmuseum. Overigens blijft hij niet compleet voorlopig: de spanjoletten van de deuren gaan eruit (zoals uit alle Bs-en) om vervangende Beneluxrijtuigen die NSH van NSR huurt, mee uit te rusten.  

04-10-2010 23:59:02
Pim530
Pim530
We hebben geen ruimte meer, dus we dumpen alles maar bij het museum?

Wel leuk natuurlijk
 

04-10-2010 23:59:59
thom
thom
Is gewoon een verzoek van het NSM geweest hoor....  

05-10-2010 00:31:00
aarclay
aarclay
Het verbaast me dat NedTrain niet de spanjoletten (deurgrepen) van de ICR's hebben gebruikt die onlangs vanwege de ombouw naar de Intercity-modus verwijderd zijn.

Toen waren er vast al plannen geloof ik voor de rijtuigen of een nieuwe serie ervan.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-10-2010 00:31


Choo choo.....
 

05-10-2010 00:35:42
broek53
broek53
Neen. De Fyra rijdt uitsluitend met de deuren in de treinstelmodus, dus die hebben ze niet nodig. De Belg is degene die in de beneluxdienst eist dat de rijtuigen in de UIC-modus staan en dus met handgrepen/spanjoletten werken. En toen de grote ombouw van ICR plaatsvond, had niemand het vermoeden dat anoo 2011 de beneluxstammen nog zouden rijden EN dat er bovendien twee stammen extra nodig zouden zijn.  

05-10-2010 00:39:08
thom
thom
Denk je nou serieus dat Nedtrain voor zoiets niet gewoon even hun onderdelen magazijn en systeem raadpleegt ?
Als ze daar liggen, hadden ze écht niet zo moeilijk gedaan hoor.

Gezien het feit dat ze dat dus wél doen, lijkt het me voor de hand liggend dat die dingen na de ombouw dus gewoon linea recta de container in gegaan zijn...

Overigens was het me toevallig al opgevallen dat bij alle Bs'en die nog op de meer staan de spanjoletten en klinken weg zijn, maar bij de 101 was dit nog niet het geval en staat volgens mij nu compleet op de Zaanstraat.

Laatst bewerkt door thom op 05-10-2010 00:43
 

05-10-2010 01:09:26
broek53
broek53
Krek, maar de spanjoletten moeten er dus nog wel uit.  

05-10-2010 21:37:49
spoorwegen
spoorwegen
Zijn de deurgrepen waar je de deur open maakt als je op een station aankomt?

Laatst bewerkt door spoorwegen op 05-10-2010 21:39
 

05-10-2010 22:25:47
thom
thom
Eigenlijk niet alleen de deurgrepen, het hele systeem incl de de spanjoletten (Stangen die boven en onder de deur vergrendelen.) zelf zal het dan zijn.  

06-10-2010 21:14:41
frankj
frankj
Waarom is er gekozen om een Bs te bewaren, en niet een BDs? Die Bs mag dan wel de voorloper zijn van de BDs, maar ik neem aan dat het NSM geen 11.8 gaat bewaren en we die Bs dus niet rijdend zullen zien. Die BDs matcht daarentegen prima met de 1856, knal er nog een A en een B tussen en je hebt een museumpendel voor over 10 jaar. Of heeft de 1856 nooit aan een TD gezeten?  

06-10-2010 21:17:34
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Nee, een 1800 en BDs vormen geen gelukkig huwelijk.


Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-10-2010 21:26:00
frankj
frankj
Ook in de eerste jaren van de BDs'en niet?  

06-10-2010 21:29:22
Lenny
Lenny
Quote
frankj: Waarom is er gekozen om een Bs te bewaren, en niet een BDs?
Had dit niet iets te maken met het feit dat het interieur in de Bs nog origineel is en in de BDs niet meer? Ik geloof ooit zoiets gelezen te hebben hier ergens.


The idea is to die young as late as possible.
 

06-10-2010 21:38:01
lex_t
lex_t
Quote
frankj: Waarom is er gekozen om een Bs te bewaren, en niet een BDs?


Omdat het het laatste originele oranje-stoelen IC-materieel uit de jaren '80 is. Nooit echt verbouwd en zo. Die stuurstand is eigenlijk maar bijzaak .
 

06-10-2010 21:42:08
ZJ37
ZJ37
Daarnaast is een BDs ook niet zo lang in dienst en zal ook niet lang meer in dienst zijn. De Bs heeft veel langer gereden en dus meer onderdeel van de spoorgeschiedenis, is althans mijn mening.  

06-10-2010 21:45:57
thom
thom
Zoals men hier inderdaad zegt, vanwege het onverbouwde interieur.

Daarnaast is het niet gebruiken van de stuurstand ook volledig historisch correct, die werden op het laatst ook niet meer gebruikt %08%

Quote
frankj: [KNIP]ik neem aan dat het NSM geen 11.8 gaat bewaren en we die Bs dus niet rijdend zullen zien. Die BDs matcht daarentegen prima met de 1856, knal er nog een A en een B tussen en je hebt een museumpendel voor over 10 jaar. Of heeft de 1856 nooit aan een TD gezeten?

Die Bs zal best wel rijdend ingezet worden, maar inderdaad dan niet als functionele stuurstand want het NSM zal zeker geen 11.8 gaan bewaren.

Een stammetje bewaren zoals je als voorbeeld noemt zal ook geen kans hebben, dan zou er een 1700 bij moeten komen en dat zal niet gebeuren doordat er nual een 1800 wordt bewaard. Een 1700 heeft dan weinig meerwaarde meer, en verder zullen ook echt geen 3 IC'R rijtuigen bewaard worden.

Het blijft keuzes maken omdat de ruimte niet eeuwig is, en gezien het nu bewaren van een 1800 zou je mogelijk nog wat kunnen doen met DDM-1 als stammetje tzt...

Laatst bewerkt door thom op 06-10-2010 21:59
 

06-10-2010 21:52:02
rick
rick
Quote
ZJ37: Daarnaast is een BDs ook niet zo lang in dienst en zal ook niet lang meer in dienst zijn.
Al een jaar of 5 in dienst en dat zullen ze nog wel een jaar of 10 blijven.
 

06-10-2010 21:52:27
Pim530
Pim530
Het exterieur van een BDs ( BD ) is natuurlijk ook niet bepaald origineel, en iets lastiger terug te bouwen dan interieur  

06-10-2010 21:54:59
rjz222
rjz222
Quote
frankj: Ook in de eerste jaren van de BDs'en niet?

Nee, wel in de beginjaren van ICR, zonder stuurstand (volgens mij, maar weet het niet zeker). Maar de stuurstroomkabel van een BDs heeft een andere aansluiting dan de plug op de 1800 serie %03%

Laatst bewerkt door rjz222 op 06-10-2010 21:55


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

06-10-2010 21:56:21
rick
rick
In de beginjaren van ICR waren er geen BDs en geen 1800'n.  

06-10-2010 22:03:42
thom
thom
Of beter gezegd, in de begin jaren werd alles getrokken door elke Elok die NS toen maar had en viel er niks te communiceren met een BDs want er werd overal gewoon omgereden met de lok.
Echter heette in die tijd een 1800 dan nauturlijk een 1600, maar dat is technisch geen verschil uiteraard...

Doordat de BDs'en kwamen die alleen met een 1700 communiceren, kon er geen 1800 meer voor.

Laatst bewerkt door thom op 06-10-2010 22:06
 

06-10-2010 22:05:44
aaron
aaron
Zeker niet, deze (serie 1800 en de ICR'en) zijn vrijwel gelijktijdig in dienst gekomen.

Laatst bewerkt door aaron op 06-10-2010 22:07
 

06-10-2010 22:14:14
mdj
mdj
Maar er was toch een 1800-loc die _als proef_ technisch zo aangepast was, dat deze wel met ICRm (en BDs) kon communiceren?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-10-2010 22:18:29
ZJ37
ZJ37
Quote
rick:
Quote
ZJ37: Daarnaast is een BDs ook niet zo lang in dienst en zal ook niet lang meer in dienst zijn.
Al een jaar of 5 in dienst en dat zullen ze nog wel een jaar of 10 blijven.
Een jaar of 10? De eerste BDs-en staan al aan de kant...
 

06-10-2010 22:21:46
rick
rick
En dat is niet omdat ze buiten dienst gaan maar omdat er nogal wat ICR naar Hispeed is gegaan.

@Aaron: Nee, dat waren 1600'n.
 

06-10-2010 22:24:12
Rinse
Rinse
Yep, dat was de 1858. Deze was in 2004 aangepast voor het rijden met BDs (daardoor kon hij niet meer rijden met DDM-1 stuurstand). Zie ook deze foto die ik in 2005 maakte te Arnhem Berg: http://www.flickr.com/photos/rinse_bunnik/4901228429/in/set-72157624611622301/

De 1858 stond daar samen met een BDs stuurstandrijtuig om intructie te geven aan het rijdend personeel. Voor zover ik weet is deze nooit in de normale dienst ingezet. Ergens in 2005 zijn toen de wijzigingen aan de 1858 weer ongedaan gemaakt.

Bron: spoor & tram editie 16.

Edit: reageerde op mdj

Laatst bewerkt door Rinse op 06-10-2010 22:26
 

06-10-2010 22:27:37
thom
thom
Nou moet je niet denken dat deze 1858 aangepast was speciaal voor de instructie met die BDs.

Er meent mij wat bij te staan dat het weer toegelaten krijgen van de aangepaste installatie meer haken en ogen had dan men dacht.
 

06-10-2010 22:34:27
Rinse
Rinse
Dat was ook niet het probleem, volgens mij wilde men gewoon een 1800 als proef geschikt maken voor het rijden met BDs voorop en 1800 achterop en als dat prototype een succes zou zijn meer exemplaren verbouwen.

Aangezien het prototype geen succes was bleef het dus bij dit ene prototype en is deze in 2005 zelfs weer terugverbouwd.

De loc is overigens nooit toegelaten geweest in de verbouwde uitvoering, dat was volgens mij ook de reden dat deze alleen maar gebruikt werd voor instructie geven in combinatie met een BDs (wat dus plaats vond in Arnhem).

Laatst bewerkt door Rinse op 06-10-2010 22:35
 

06-10-2010 22:36:15
mdj
mdj
Aah, oke.%02% Ik dacht al ergens een verhaal gelezen te hebben, maar wist het toch niet helemaal zeker meer


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-10-2010 22:38:11
thom
thom
Quote
Rinse: Dat was ook niet het probleem, volgens mij wilde men gewoon een 1800 als proef geschikt maken voor het rijden met BDs voorop en 1800 achterop en als dat prototype een succes zou zijn meer exemplaren verbouwen.

En volgens mij was de papierwinkel van de toelating juist de reden van het niet slagen van de proef

Laatst bewerkt door thom op 06-10-2010 22:38
 

07-10-2010 00:12:30
dh3201
dh3201
Er waren zelfs plannen om de loc te vernummeren in 1799. Maar omdat het hele verhaal uiteindelijk niet doorging en de wijzigingen weer teruggedraaid werden hoefde deze vernummering ook geen plaats meer te vinden.


Shqiperise-lopers?
 

07-10-2010 11:49:58
lex_t
lex_t
Quote
rick: En dat is niet omdat ze buiten dienst gaan maar omdat er nogal wat ICR naar Hispeed is gegaan.



Maar komen ze nog terug. Dat is nog even de vraag.
 

07-10-2010 11:54:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
In principe is het ICR nog in dienst tot 2020/2025, dus als de V250 (eindelijk) in dienst komt zit je met een overschot aan ICR, wat in principe kan worden ingezet. Mja, waar? (naast de bestaande series die je denk ik gedeeltelijk nog wel met VIRM wilt rijden).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 07-10-2010 11:54
 

07-10-2010 12:25:44
broek53
broek53
De technische staat van het ICR is ook bepaald niet zo dat ze 2020/25 halen zonder nog een redelijke revisie - en dat kan er best wel toe leiden dat ICR aan de jant gaat als revisie echt noodzakelijk wordt, c.q. de vloot van Hispeed terug zou komen.  

07-10-2010 13:57:25
mikos
mikos
ICR is gepland om eruit te gaan in de periode 2015-2020. 2025 gaan ze echt niet halen.  

07-10-2010 21:17:24
thom
thom
Dat kan tegen die tijd zomaar totaal anders zijn %08%  


08-10-2010 09:49:57
jorgo
jorgo
Wat was ook al weer de reden dat er zo veel BDs'en zijn gemaakt? Men heeft dacht ik op een gegeven moment ten opzichte van de oorspronkelijke planning nog extra BDs'en gebouwd. Die staan nu weer zo'n beetje aan de kant.

Ze hadden waarschijnlijk op méér kortere stammen gerekend.
 

08-10-2010 10:16:10
broek53
broek53
Men had gerekend op het complete park ICR, zelfs inclusief de Beneluxrijtuigen, die inmiddels allemaal bij NSR in dienst hadden moeten zijn.  

08-10-2010 11:11:44
ns1700
ns1700
we zullen zien over een X aantal jaar%08%


groeten uit Spoorzone
 

08-10-2010 14:07:26
aarclay
aarclay
Over BDs'sen gesproken, zijn er nog goede vooruitzichten voor de BDs 020 (?) die bij de werkplaats van Haarlem staat met schade?


Choo choo.....
 

08-10-2010 14:13:11
broek53
broek53
Neen, niet erg. Er zijn nog zoveel BDs-en over dat er bij lange na niet nog eentje nodig is voor de dienst.  

08-10-2010 17:18:26
klaass16
klaass16
Zo kan de 1700 niet met DDM-1 overweg.
Zo kan de 1800 niet met ICRm overweg.
 

08-10-2010 18:21:17
broek53
broek53
Ja, dat klopt. Zover het een probleem vormde, is dat nu over, want zowel DDM-1 als de 1800-en staan aan de kant%09%  

08-10-2010 22:45:03
Pim530
Pim530
Is het geen optie om de stammen van 2 BDs'en te voorzien? Kan er toch weer wat gebruikt worden...  

08-10-2010 22:49:27
mdj
mdj
Nee, dat kan niet, aangezien er dan niet in treinstelmodus gereden kan worden (loc kan geen groene lamp krijgen, deuren niet centraal gesloten worden)

En stel dat het zou kunnen, kun je je nog afvragen of het wel nuttig is: de meeste treinen die nu met ICRm rijden, hebben in de omloop geen extra rijtuig nodig (anders had er vast iets anders gereden)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-10-2010 23:21:10
Pim530
Pim530
Ah, dat geldt met aan beide kanten een BDs dus helaas ook. Nou ja, als je op tijd was begonnen had je natuurlijk B rijtuigen van stammen kunnen jatten en er een BDs aan kunnen gooien. Misschien had dat wel weer een stam ICR gescheeld ( het is niet veel, ik weet het ), al zit je dan natuurlijk nog wel met te weinig A-bakken, maar die zijn er nu toch al  

08-10-2010 23:26:55
manuel25
manuel25
Tegen de tijd dat ICR terug komt van de NS Hispeed, zal het reizigersaantal voor NSR wel dusdanig gestegen zijn dat ICR, evt. verlengd tot 13-bak composities ingezet worden in de 1900 en misschien 3500. Dan hoeft men ook geen VIRM5 bestelling meer te doen.

Laatst bewerkt door manuel25 op 08-10-2010 23:27
 

08-10-2010 23:29:13
tonnie12
tonnie12
Quote
broek53: Vorige week (op 29/9) is Beneluxstuurstand 101 overgebracht van de Wgm naar de Zaanstraat, voor het Spoorwegmuseum. Overigens blijft hij niet compleet voorlopig: de spanjoletten van de deuren gaan eruit (zoals uit alle Bs-en) om vervangende Beneluxrijtuigen die NSH van NSR huurt, mee uit te rusten.
wat zijn spanjoletten? ik weet het al.

Laatst bewerkt door tonnie12 op 08-10-2010 23:38
 

08-10-2010 23:39:10
bjornl
bjornl
Quote
Pim530: Ah, dat geldt met aan beide kanten een BDs dus helaas ook. Nou ja, als je op tijd was begonnen had je natuurlijk B rijtuigen van stammen kunnen jatten en er een BDs aan kunnen gooien. Misschien had dat wel weer een stam ICR gescheeld ( het is niet veel, ik weet het ), al zit je dan natuurlijk nog wel met te weinig A-bakken, maar die zijn er nu toch al

Ik snap geloof ik niet wat je bedoelt. Stel, je hebt een IJssellijnstam BDs-BAB-BAB-loc. Jij wil er dan een B afhalen en een BDs voor terugplaatsen? Dat je BDs-BAB-BA-BDs-loc krijgt?
 

08-10-2010 23:46:47
ns1700
ns1700
dat bedoeld Pim juist ja, maar dat lijkt me niet echt bepaald een handige combinatie en volgens mij is het in theorie wel mogelijk maar zal de praktijk heel erg anders uitpakken...


groeten uit Spoorzone
 

08-10-2010 23:57:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
wegens het al eerder genoemde probleem met de groene lamp  

08-10-2010 23:59:30
ns1700
ns1700
het enige dat ik vaak had gezien toen ICRm werd geintroduceerd in de 1900 een aantal jaar geleden(dan praat ik over toen het begon in te stromen om ICK te vervangen) deed de BDs geen dienst maar wel loc voorop en achterop.


groeten uit Spoorzone
 

09-10-2010 00:02:34
gertjan
gertjan
Toen reed men ook nog niet in treinstelmodus, dus toen had je nog niets met die groene lamp te maken


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

09-10-2010 00:03:15
ns1700
ns1700
en waarom wel in de 3500 of 3600?? dat lijkt mij dan erg onlogisch...

Laatst bewerkt door ns1700 op 09-10-2010 00:03


groeten uit Spoorzone
 

09-10-2010 00:06:27
gertjan
gertjan
Toen ICR met BDs in de 1900 kwam, waren de treinstammen in de 3600 en 3500 ook nog niet in treinstelmodus. Tegenwoordig is dat wel anders


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

09-10-2010 02:13:51
broek53
broek53
BDs-en als gewoon rijtuig, dat zou moeten kunnen denk ik - misschien met een aanpassing. Ik weet niet hoe een BDs reageert als hij niet-actief meerijdt. Zo'n stam met een BDs werkend voorop en een "dooie" BDs tegen de loc aan lijkt mij wel mogelijk.  

09-10-2010 04:31:23
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53: BDs-en als gewoon rijtuig, dat zou moeten kunnen denk ik - misschien met een aanpassing. Ik weet niet hoe een BDs reageert als hij niet-actief meerijdt..

Een BDs als gewoon rijtuig gebruiken zijn een behoorlijk aantal aanpassingen voor nodig omdat de treinstel modus denkt dat het ten alle tijden een eindrijtuig is.

Quote
broek53: Zo'n stam met een BDs werkend voorop en een "dooie" BDs tegen de loc aan lijkt mij wel mogelijk.

Lijkt me niet handig als je een BDs "dood" erbij doet want dat werkt je treinverlichting ook niet en een treinstel modus van die BDs kan geen 3 eindpunten aan dus bijvoorbeeld : Loc+BDs+ICR+BDs dan raakt dat ding behoorlijk de weg kwijt helaas
 

09-10-2010 06:27:21
dvdhoven
dvdhoven
Een combinatie, waarbij een IJssellijn compo aan beide zijden iets van een fietsenafdeling zou krijgen, zou zeer handig zijn. Ik neem nog al eens de fiets mee op die lijn en met een ICRm compo is het altijd speuren waar de BDs zit. Soms sta je totaal verkeerd en kom je de massa niet meer door en ga je maar noodgedwongen op het balkon van het rijtuig aan de lok.
Maar dat 2e rijtuig hoeft natuurlijk geen BDs te zijn, een rijtuig met fietsafdeling zou ook prima voldoen. Bijv. zo een, die met nummer 55xx heeft gereden of evt een 57xx.


Dick van den Hoven
 

09-10-2010 09:38:58
mich
mich
Het aanpassen van een BDs kan ook eenvoudig zijn, dat hangt ervan af hoe het een en ander in elkaar steekt. Bij tenminste een aantal treinsoorten is het groene lamp circuit een grote doorgaande lus dat bij iedere deur onderbroken wordt door een schakelaar wanneer die deur niet vergrendeld is. De stuurstandfuncties moeten ook uitschakelbaar zijn.  

09-10-2010 10:38:07
john563
john563
Heel gewoon, in de BDs zit een schakelaar stuurrijtuig/rijtuig, als je die omzet is het een gewoon rijtuig, ook voor de deuren. We hebbe dit al eens getest in haarlem toen de eerste serie gebouwd werd.  

09-10-2010 10:56:58
eix
eix
Zet je het rijtuig dan niet op de UIC-stand? Of is dat nog een andere schakelaar? Want dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling...

Laatst bewerkt door eix op 09-10-2010 10:57
 

09-10-2010 11:04:43
MDDM
MDDM
ATB en Dodeman moet ook even uit gezet worden.
Quote
john563: Heel gewoon, in de BDs zit een schakelaar stuurrijtuig/rijtuig, als je die omzet is het een gewoon rijtuig, ook voor de deuren. We hebbe dit al eens getest in haarlem toen de eerste serie gebouwd werd.
Heb je dan wel gewoon groene lamp "deuren dicht" ? Want die moet wel aanwezig zijn.

Laatst bewerkt door MDDM op 09-10-2010 11:05


Gr Joop mcn Lls
 

10-10-2010 00:35:54
john563
john563
In het rijtuig waar je hem in rijtuig zet heb je niks meer aan de stuurstand, en zet je hem tussen een stam en loc werkt de stam gewoon normaal ook de treinstel mode, ik snap ook niet waarom ze dit niet doen.

Laatst bewerkt door john563 op 10-10-2010 00:37
 

10-10-2010 09:14:15
bjornl
bjornl
Maar als je een B vervangt door een BDs heb je wel opeens veel minder zitplaatsen.  

10-10-2010 09:39:45
Pim530
Pim530
Nouja, veel, maar wel minder inderdaad.  

10-10-2010 09:52:15
ns1700
ns1700
minder? ik vind het bijna niets verschillen. maar een BDs plaatsen op de plek van een B is ook geen oplossing nee. dat er een stam van drie wagons moet wijken vind ik wel wat minder maar het moet helaas. echter vind ik wel dat er wat slimmer aangepakt mag worden waar ICRm TD-7 rijdt want hier op de Oude Lijn heb ik de capriolen al meegemaakt en wat er daardoor over blijft zijn net een paar staanplaatsen in de spits. verder is het nog steeds prima materieel alleen hoop ik wel dat ze snel weer op oude lengte rijden of eventueel weer met twaalf bakken.


groeten uit Spoorzone
 

10-10-2010 09:56:34
broek53
broek53
Als ik het goed begrijp, vind je dat er geen TD7 in de 1900 moet rijden. Dat klopt en dat moet ook niet - maar dat is een ander issue (de materieelinzet en de bijsturing) en heeft met het ICR als zodanig niets te maken.  

10-10-2010 11:06:38
ZJ37
ZJ37
Het steeds meer opduiken van TD7 stammen in de 1900 zou indirect wel met de ontwikkeling te maken kunnen hebben met het steeds meer onttrekken van ICR t.b.v. HiSpeed. Maar hard maken kan ik het niet, maar dat er minder ICR beschikbaar is voor NSR is wel een feit (voor misschien nog teveel diensten).  

10-10-2010 11:18:14
broek53
broek53
Indirect vast wel, maar het is zeker niet zo dat er maar rijtuigen aan Hispeed verhuurd worden zonder dat de inzet bij NSR aangepast wordt. Alleen kan NedTrain de inzet kennelijk niet waar maken (en dat is niet alleen bij ICR zo; het is semi-crisis bij bijna al het materieel - vandaar de terugkeer van 20 plan V's).  

10-10-2010 12:55:10
john563
john563
Quote
bjornl: Maar als je een B vervangt door een BDs heb je wel opeens veel minder zitplaatsen.

zo moet je niet zien, maar als er een 7 tijd in plaats van langer zou je met een BDs erbij 8 bakken hebben. Is niet veel maar in ieder geval iets.

Buiten dat moet ik nog zien of de FYRA stammen wel goed bezet worden. En als je dat zo bekijkt moet dan weer de gewone reiziger lijden onder mis managment?
 

10-10-2010 13:03:08
broek53
broek53
Gaan we die toer hier nou ook al op? Waar komt het waanzinnige idee vandaan dat NSR zomaar rijtuigen overhevelt naar Hispeed terwijl dat getalsmatig niet zou kunnen? Geklets. Het park ICR wordt verminderd en de inzet navenant. Dat de uitvoering misschien niet goed is, is wat anders. Maar dan kun je alles wat er aan manco's op de baan zit op het ogenblik, ook wel mismanagement noemen.

Laatst bewerkt door broek53 op 10-10-2010 18:16
 

10-10-2010 13:33:17
bjornl
bjornl
Quote
john563:
Quote
bjornl: Maar als je een B vervangt door een BDs heb je wel opeens veel minder zitplaatsen.

zo moet je niet zien, maar als er een 7 tijd in plaats van langer zou je met een BDs erbij 8 bakken hebben. Is niet veel maar in ieder geval iets.
Maar 8 bakken past toch weer niet in de 3600?
 

10-10-2010 13:36:43
jwalk1
jwalk1
hallo,

ik had eerlijk gezegd gehoopt dat ze een BDs zouden bouwen met een motor erin zoals bij mDDM dan waren ze nog mooier geweest! %08%

al heeft zo'n lok 1700 ook wel wat

groetjes Jens
 

10-10-2010 16:01:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Juist... Dream on... %09%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-10-2010 18:09:18
jwalk1
jwalk1
ja ik weet het, echt een onrealistische gedachte

groetjes Jens

Laatst bewerkt door jwalk1 op 10-10-2010 18:09
 

11-10-2010 17:27:11
Pim530
Pim530
Het was natuurlijk niet mijn bedoeling om een volledige BAB door een BDs te vervangen. Maar een BDs heeft natuurlijk wel degelijk minder fatsoenlijke zitplaatsen, wel meer klapzittingen. Een extra BDs voor de TD7 in de 1900 zou natuurlijk ook niet verkeerd zijn: Groot balkon met veel staanplaatsen  

11-10-2010 18:15:22
ralph521
ralph521
Misschien wat offtopic hier, maar OK.
ICRm-stammetjes uit dienst nemen, opbreken en andere stammen op lengte maken. En ICK herindienst stellen om de opgebroken ICRm-stammen te vervangen. Hebben we nog genoeg van dunkt me. Trek/trek-stammen is ook (weer) mogelijk, want ICK's beschikken over stuurstroomkabels toch???? en Mat'64 kan dan ook echt buiten dienst (blijven).

Laatst bewerkt door ralph521 op 11-10-2010 18:19
 

11-10-2010 19:08:05
mdj
mdj
ICK...? Kan niet in trek-duw ingezet worden (iets met de buffers). En vrij onrealistisch...

Daarnaast: Er zijn 20(!) Vtjes gereanimeerd, kun je de VIRM uit de 12100 halen. VIRM in de 3600 inzetten; ICRm-stam eruit halen, opbreken en aanvullen.

Of anders: TD7 naar de Ijssellijn, VIRM uit de 12100 + VIRM uit de 3600 naar de 1900 verplaatsen.

Laatst bewerkt door mdj op 11-10-2010 19:08


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-10-2010 19:27:49
ZJ37
ZJ37
Voor de goede orde: dit en het vorige wijzigingsblad reed er al geen VIRM meer in de 12100 en is er al Mat.'64 in die serie gepland.

Maar volgens mij dwalen we een beetje af in dit topic.
 

11-10-2010 19:31:16
TheKnitter
TheKnitter
Quote
ZJ37: dit en het vorige wijzigingsblad reed er al geen VIRM meer in de 12100 en is er al Mat.'64 in die serie gepland.

Er rijdt óók VIRM in hoor, tenzij dat later nog aangepast is
 

11-10-2010 19:36:15
Pim530
Pim530
Ja, één omloop. Met 20 aan elkaar dan maar? %08%  

11-10-2010 20:29:44
ns1700
ns1700
en wat voegt dit allen toe aan dit topic als ik beleefd vragen mag?


groeten uit Spoorzone
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl